Jönson en tånagel längre än Kershaw idag
Det gäller att vara vig som en gymnast om man ska vinna vissa sprint-tävlingar. Idag hade Emil Jönsson längst tår och med det tog han hem segern! Otroligt kul. Dock var det riktigt synd att Marcus Hellner inte lyckades ta sig vidare till finalen. Han ledde sin semi men blev omåkt i sista utförslöpan in mot mål, och tyvärr är inte Hellner någon mästare när det kommer till stakning i klassisk stil. Trots det har grabben avancerat rejält i totalen sedan igår. Efter att alla bonussekunder lagts till ligger grabben femma, cirka 50 sekunder bakom Cologna, Kershaw, Legkov och Harvey. Northug är, trots att han endast gick till kvartsfinal, ändå sjua nästan minuten efter Cologna. Två steg bakåt idag med andra ord. I och med att Jönssons vann idag tog även han ett gäng kliv uppåt i totalen.
Daniel Rickardsson som också gick till semi idag klättrade till 13:e plats i totelen! Johan Olsson och Anders Södergren gick som alla vet inte vidare ens från kvalet vilket betyder att dom inte klättrat…
Totalen herrar
1. Dario Cologna
2. Devon Kershaw +3,7
3. Alexander Legkov +23,1
4. Alex Harvey +36,9
5. Marcus Hellner +51,0
6. Dimitry Japarov +53,4
7. Petter Northug +59.5
12. Emil Jönsson +1.12,2
13. Daniel Rickardsson +1.20,1
19. Johan Olsson +1.29,0
51. Anders Södergren +3.20,8
59. Jesper Modin +3.59,7
På damsidan var Majdic helt övermänsklig idag. Hade varit kul att se hur Bjørgen presterat jämfört med slovenskan, men vi får vänta till VM. Charlotte Kalla och Anna Haag blev elva respektive tolva idag vilket är klart godkänt! Britta Norgren Johansson klarade tyvärr inte att gå vidare från kvarten.
Totalen damer
1. Justyna Kowalczyk
2. Petra Majdic +44.4
3. Aino Kaisa Saarinen +1:00.3
4. Marianne Longa +1:01.9
5. Astrid Jacobsen +1:09.2
6. Krista Lähtenmaaki +1:14.6
7. Charlotte Kalla +1:17.9
14. Anna Haag +2:00.0
26. Britta Johansson Norgren +2:59.2
32. Maria Rydqvist +3:12.6
Totalen damer
Läs mer: Expressen 1 2 3, Aftonbladet 1 2 3, DN 1 2
Bra med summeringen av touren hitills! Kul att både Kershaw och Harvey går så bra. Nu behöver vi bara en amerikansk northug så kommer sporten få ett j*vla lyft PR mässigt. =)
Hade varit klockrent om Northug gjort sin press under herrarnas final lopp idag. Hahaha
Tippar vi morgondagens lopp?
Såg ut som att Britta var nöjd med att gå vidare från kvalet. Såg inte ut som att hon ens försökte.
Kalla kan bli hur bra som helst. Saknade lite idag. Tror inte att det gjorde så mycket att hon provade mot Kowalczyk i kvarten. Hon måste ju få testa. Att hon och Haag gick vidare till semi var mycket bra tycker jag.
I morgon bör dom vara med där framme. Lite Haags distans.
Jönsson har millimetrarna med sig och det skall en bra åkare ha. Tycker att han bara blir bättre och bättre på distans oxå.
Att Northug inte gick till semi, gör ju Touren lite mera spännade och visar ju att han är mänsklig. Vi ser väll i morgon hur det går.
Dario Cologna ser urstark ut och väldigt komplett. Dessutom så har han ju ett trevligt sätt.Ingen kan tycka illa om honom.
Enligt uppgift ”skadade” Morilov sig och tvingades ge finalplatsen till Legkov…
Klart att semi för Kalla var bra, men vad i helvete skulle hon pumpa på så på upploppet för?
Jönsson är kung! Synd att Northug var så kass. Hade velat se honom bli förnedrad av Emil på upploppet. Men, men, man kan ju hoppas på något sådant i fristilssprinten i stället. Om de nu hamnar i samma kvart…
Härligt också att Hellner nu kommer att hamna före Northug i slutställningen. Nya bortförklaringar och snack om att ”det är VM som gäller” är att vänta. Härligt!
Det känndes väldigt misstänkt av ryssarna :O ! skulle svenskarna gjort samma sak :P ?
Kan man verkligen göra så? Då kommer väl istället den löparen som skadat sig inte till start och så är finalfältet en man mindre. Låter mer som en diskning av Morilov…
Smart av Ryssarna om de jobbar på det sättet och Nej i Sverige hade vi inte gjort det. Hade Simen Östensen kommit tvåa och Northug 3:a hade de antagligen gjort det.
Men i liveresultatet stod det att Legkov fick finalplatsen efter ett jurybeslut.
Swestam: Då är det säkert det. Samtidigt fick kanske Morilov en stallorder att göra nått så han skulle bli diskad? Dom hade ju 4 löpare i samma semifinal.
Skada skall väll inte ge en plats åt någon annan. Kanske nya regler?
Verkligen mystiskt.
Det måste väl innebära att hellner klättrade en plats iaf? = 2 Sekunder till
Nu har jag kollat på semifinalen med ryssarna igen och Morilov gör ett bedrövligt spårbyte på upploppet där han mer eller mindre ställer sig på den fjärde ryssens (jarapov?) skidor så att denne tvingas byta spår. En manöver som mycket väl skulle kunna rendera i en diskning.
Benke, det var vel det Jønsson gjorde i semifinalen også. Sperret Cologna. men sannsynligvis ikke like alvorlig som Morilovs manøver.
Bägge bytte spår, ja, men där slutar också likheterna med deras manövrar…
[…] Skidpepp, SVT1, SVT2 […]
I følge VG sa Pettern dette etter kvarten. ”…jeg skulle gjerne sett at alle sporene var like raske. Da tror jeg at jeg og Simen hadde blitt de to beste ganske greit.”
Northugs forklaring er da helt legitim, man skal ikke ha gått mye på ski for at vite at det er store forskjeller på farten i spor som er oppgått og de som er mindre oppgått når det snør. Det er da mye bedre at løperne er ærlige, og forklarer hvorfor ting går dårlig enn at de bare kommer med pjatt alà ”jeg var bare ikke god nok i dag”, jeg vil vite hvorfor. Jeg tror alikevel ikke Northug er i like god form som i fjor, og det virker som om litt av problemet er restitusjonen mellom løp. Det endelige svaret på hvordan Northugs form er får vi nok i morgen, et løp han må være kjempe offensiv i.
Morsomt med Kershaw, synd det ikke holdt helt inn, kanadisk ledelse i Tds hadde vært veldig bra for sporten. Jönsson virket ikke på sterk som jeg hadde fryktet. Jacobsen har fått seg et helt greit utgangspunkt, begynner å få troen på pallen til slutt. Kalla derimot må overgå det hun tidligere har gjort på fellesstarter med bonussekunder hvis hun skal bli topp tre.
@Hanne
Jeg tror ikke sporvalg har noe å si hvis du er Northug i toppform (han velger det sporet han vil ha, siden han er raskest).
Ergo ender det opp som svake bortforklaringer.
En ærlig Northug ville sagt: Jeg hadde ingenting å gjøre her i dag.
Hanne, intressant att när Anna Haag kommenterar att hon har dåligt glid på sina skidor då får hon kritik av dig men när Petter återigen klagar på det dåliga spåret då är det helt OK.
Dock oavsett detta så tycker jag Petter saknar den där explositiviteten han har haft tidigare säsonger så tveksamt om han klarat en spurt mot Harvey och Jönsson i en final.
Northug mangler aldri forklaringer.
Swestam: Det hade han aldrig gjort däremot hade han sladdat in på en 5-6 plats långt bak i fältet nöjd med de bonussekunder han dragit in och ingen hade gnällt på hans spurtkapacitet då och än bättre Petter hade som vanligt kunna skylla på att han slutade åka och sparade sina krafter.
Swestam, Anna Haag fikk kritikk av meg fordi hun antydet at den eneste grunnen til at Astrid Jacobsen holdt følge med henne, var at jacobsen hadde bedre ski. For meg er det en vesentlig forskjell der, i tillegg synes jeg at det er dårlig gjort å skylde på smørerne. Har man dårlige ski, får man i det minste si at man valgte feil ski.
Når det er sagt så mener jeg selvsagt at det er Northugs egen feil at han ikke gikk videre, han burde passet på å få det sporet han visste var bedre. Dårlig taktisk gått. Jeg er i motsettning til mange andre nordmenn her, ikke av den oppfattning at Northug lett ville vunnet hvis han er i toppform. Langrenn er en marginal sport, og alt skal klaffe samtidig hvis man skal vinne, det så vi i OL.
Det var en stor glede å se Astrid idag. Ikke en gang 15s opp til Saarinen og tredje plass i totalen ”so far”:)
Petter har aldri vært supergod i ren sprint. Hans spesialitet er å hente ut eksplosive avslutninger i vanlige renn.
Men Northug ville ”lett” ha kvalifisert seg videre i motsetning til hva vi så i dag.
”Når det er sagt så mener jeg selvsagt at det er Northugs egen feil at han ikke gikk videre, han burde passet på å få det sporet han visste var bedre.”
Han visste ju inte det förräns efter loppet sa han ju till VG. Petter får ju stå för sina beslut under rennet annars kan man ju alltid skylla på vad som helst typ ”Jag gick ut för hårt/långsamt”, ”jag tog fel rygg osv” säga vad man vill om Emil Jönsson men där har vi en kille som tänker ut sina lopp ordentligt (även om det blir ett varv för mycket ibland).
Burman skrev,
”säga vad man vill om Emil Jönsson men där har vi en kille som tänker ut sina lopp ordentligt”
Burde han ikke da stoppet opp og latt Hellner gå videre? Hva faen skal Emil med denne seieren så lenge han gir faen om to dager? Noen skarve WC-poeng?
Det är tur att det alltid finns saker att skylla på för Northug och norrmännen. Även om förklaringarna nu börjar kännas allt mer krystade. Sämre förlorare får man leta efter. Sämre vinnare också i och för sig.
Gurra G skrev; ”Det är tur att det alltid finns saker att skylla på för Northug och norrmännen.”
Han ligger 9 sek etter deres bestemann Hellner i sammendraget, så hva er det du maser om? Northug kan fortsatt vinne dette…
Neithiri,
Nej, då har du missförstått. Northug måste ha 45 sekunder på Cologna (minst) inför sista backen för att kunna vinna. Hur i hela friden ska det gå till nu?
Om Hellner kommer på pallen så är vi jättnöjda. Men Northug siktar ju på att vinna, han har ju varit 2:a två år i rad. Hellner är en outsider, Northug är huvudfavorit.
@Gabriel
Ikke nå lenger:P
Neithiri: Du har helt rätt att Jönsson skulle kört mer för Hellner. Jag klagade själv på det i samband med kvartsfinalen. Däremot när det gäller spårval och dyl. är Emil j*vligt slipad däremot är han sämre på att hantera andra åkare. Därför han ofta blir instängd i sina s.k kallade flopplopp som Semin i vancouver, finalen i liberec osv.
Herrarnas andra semifinal: Morilov byter spår precis framför Japarov som tappar balansen. Morilov går i mål som nummer 4, Legkov nummer 5 och Japarov nummer 6. Det skulle gett Morilov en finalplats. Men han blev diskad och placerades 6:a, Japarov till 5:e och Legkov ny fyra vilket gav finalplats.
Då undrar jag; Om Morilov går något mot Japarov så han blir diskad, borde inte då den drabbade Japarov istället få finalenplatsen?
En undring om skiatlon-tipset imorgon också? Är det först över mållinjen eller den som får lägst tid när alla bonussekunder är borträknade, vilket faktiskt är det som räknas i en tour, som man ska gissa på?
Mycket snack om Northug i första hand och Hellner i andra. Men det är trots allt Cologna som leder klart och som behärskar alla distanser. Northug borde ha gått bättre i en fristilssprint, trots allt en av hans bättre distanser. Håller med om att han får svårt att vinna. Hellner är en outsider men måste lyckas i morgon och ta in på Cologna. Legkov hade tur idag när Morilov blev diskad. Räcker inte ända inte till toppen, tror jag.
Klassisk sprint, menade jag förstås ang. Northug.
Joel? Det står da i vg at Northug visste på forhånd at spor to og tre var best, men at han fikk fire. Dårlig taktisk gått, og bare Northugs feil. Jeg prøver ikke å si at Northug er perfekt i sin oppførsel, men hvis han mener at feil sporvalg og ikke dårlig form er grunnen til at han gikk ut, så må han da få si det… Ja, Northug er en dårlig taper, men personlig synes jeg ikke han er så mye værre enn mange andre. Tør jeg minne om at Northug uttalte at grunnen til at han tapte i drammen i fjor var at Jönsson rett og slett er bedre på det oppløpet. Har Jönsson sagt noe lignende om Northug?
Gabriel, jeg skjønner heller ikke helt hvordan du kan garantere at Northug trenger minst 45 sek på Cologna. Ja, han gikk fryktelig i bakken i fjor, men i 2009 var han da ganske god. Cologna er kjempe favoritt nå, men også han har hatt dårlige dager.
Gabriel skrev: ”Nej, då har du missförstått. Northug måste ha 45 sekunder på Cologna (minst) inför sista backen för att kunna vinna. Hur i hela friden ska det gå till nu?”
Dette er ingen fasit, Cologna kan få en dårlig dag han også, og det er lenge igjen av touren…
Hanne: Jag citerar mig själv plus VG ifrån Jönsson är Snabbast i kvalet inlägget.
”Northugs bortförklaring i en intervju på VG är att han fick fel spår på upploppet. Hade han kört loppet en gång till hade han tagit ett det andra spåret. Med ett sånt resonemang kan vem som helst i världscupen vara bäst jämt.
http://www.vg.no/sport/ski/langrenn/northug/artikkel.php?artid=10028592
Ett annat roligt citat: “- Jeg følte jeg hadde bedre kontroll enn jeg hadde da jeg kom inn på oppløpet. Jeg tror ble feil sporvalg. Hadde jeg fått sjansen om igjen, hadde jeg valgt det venstre sporet. Jeg visste egentlig at spor to og tre var raskest, men ikke hvilket Simen kom til å velge. Da han tok nummer tre, og jeg kom på høyresiden, måtte jeg ta nummer fire. Men man må ta et valg når man kommer inn i stor fart. Jeg kunne ikke kutte over bakskiene til Simen, sier Northug.”
Som Hanne sa i en kommentar tidigare, ingen i Norge had enog klagat om Northug gått vidare på bekostnad av Simen.”
Är ganska tydligt där att spårbytet är en efterkonstruktion. Stackars Simen får väl höra att det var hans fel att Northug åkte ut nu.
ALLA: Ta det lite lugnt med att sabla ner var och varannans åkare chanser att vinna. Sjukt mycket kan hända.
Alla borde fokusera på att njuta av att det är så mycket skidåkning till att börja med istället för att käftas om vem som har mest rätt när det gäller att bedöma slutresultatet.
Jag tror Northug är långtifrån bortkörd. Eftersom han är en grym hängåkare tror jag mycket väl han kan ta en rygg i final climb och hänga på som en spyfluga, däremot vette f*n om han har spurtkapacitet med en sånn pärs i benen.
Är Northug med upp på Alpe Cemis vinner han. Det törs jag lova. Han är en fajter av Guds nåde. Men hittills har väl aldrig touren avgjorts i en spurt?
Per, som förra året då? Bauer lekte med honom i backen.
Northug är för dålig på att klättra. Nu är han dessutom i sämre form än i fjol.
Ovanpå det så verkar Cologna och Legkov starkare än någonsin, och då har inte Bauer ens visat vad han kan.
Northug vinner inte detta.
Northug är inte borta från att vinna touren. Dom kvarvarande etapperna har massor med bonus, flera minuter.
Nu börjar en period av väldigt slitna åkare där Colgna eller någon annan kan floppa totalt på någon etapp.
När blir det skidåkning med individuell start? Väntar på riktig skidåkning…
Per: Bauer knäckte lätt Northug förra året i slalombacken och i år verkar inte den gode Petter vara i samma goda form som då…
Gunnar Kar: Finns inte i touren förutom prologen.
Gunnar: Finns ingen normal intervall start i årets tour.
Hur mkt betyder det att man har gått en eller två sprinter fler än övriga fältet. Tänker på ex vis cologna kershaw och legkov som gick 4 rundor idag kontra Hellners tre och Norrthugs två. Viss inverkan borde det väl ha på morgondagens dubbeljakt?
Sam: Intressant iaktagelse! På mästerskap har man ju oftast vilodagar emellan.
Sam: De är så vältränade att det inte borde betyda så mycket att de främsta idag fick åka ett par minuter extra.
Men kommer det till den sista procenten kan det kanske ha betydelse. Det betyder mer att tjäna feta bonussekunder sen kanske det kostar några sekunder dagen därpå.
Sen är det säkert så att flera sprinters håller igen på distansetapperna för att lägga det mesta krutet på sprintetapperna.
Joel: precis oc det är ju inte ovanligt att man avstår vissa distanser för att prestera optimalt i mästerskap. Utifrån de premisserna kanske det tom är bättre att vara bland de bästa i semin kontra bland de sämsta i finalen
Så länge Northug är efter tidsmässigt, så har han ju svårt att vinna Touren. Han har ju själv sagt att han behöver ett regält försprång inför sista klättringen. Har han 40 sekunder att ta igen och ingen att hänga så tror jag inte att han psykiskt kan motivera sig att kämpa för att ta igen den tiden.
Men vi får väll se.
Lutar nog åt att Cologna vinner i år.
Joel, mulig at jeg ikke skjønner svensk så godt som jeg trodde, men er ikke ”han visste jo inte det förrans efter loppet” det samme som ” han visste jo ikke det før etter løpet”? I såfall tror du ikke på Northug, og det er helt greit for meg altså. Mulig jeg er naiv, men jeg skjønner ikke hvorfor Northug skal lyve om at han føler seg i grei form, før eller siden vil han jo i såfall bli avslørt. Eller er tror du ikke at Northug er bedre på et stakeoppløp enn det han viste i dag? Personlig tror jeg at årsaken til Northugs tidlige exit er en kombinasjon av dårlig sporvalg, litt dårligere form enn i fjor og at marginene i sprint er veldig små.
Uansett, kanskje Norge og Sverige kan prøve å kjøre litt skandinavisk lagtaktikk i morgen, både Northug og Hellner trenger jo å ta noen sekunder på Cologna. Tror ikke det kommer til å skje, men det hadde jo mye lettere å sanke sekunder på den måten.
Sten: tror också på Cologna men bakom honom tror jag nog Hellner kniper andraplatsen. Känns som han har grym form med tanke på hur relativt bra han presterat på de klassiska distanserna. Han är en riktigt grym klättrare med den tekniken och motorn samt med hans lätta kropp. MOt Cologna finns det nog inget att göra, han bemästrar ju allt, klassiskt, fristil, distans och sprint. Northug i form bemästrar också allt förutom
eventuellt tunga stigningar. Jag tror han hamnar utanför pallen pga sviktande form
Hanne: Orkar inte älta huruvdia Petter påstår sig veta innan upploppet vilket spår som är det rätta. Vi har olika åsikter där.
Du har en bra poäng är att Sverige och Norge borde ta iniativ och hjälpa varann. Tyvärr har inte Norge så mycket ”motor” att erbjuda i draghjälp så det kommer väl främst vara upp till Johan Olsson och Anders Södergren att agera tåg tillsammans med Legkov och Bauer.
Hanne: Vi såg fem ryssar gå upp i täten igår och dra för att plocka in Hellners försprång, detsamma sker nog om de upptäcker ett samarbete i täten…
Spår fyra dög bra åt Jönsson i alla fall. Otroligt starkt att spurta ner Kershaw. Emil visar än en gång att han är bäst hela dan. Varje heat. Imponerande.
Sverige har ju inte så mkt att vinna på en snabb första halva av ”dubbeljakten” det är ju masstart och Hellner är ju svagare på klassiskt. Däremot vore det grymt med ett svensknorskt samarbete i 35km jakten, som det ser ut nu kommer Hellner och Northug gå ut ganska nära varandra. Dessutom tror jag de kommer kunna gå ikapp legkov och då kan det bli riktig körning. Bygger dock lite på att Northug hjälper till.
Petter har tapt 2 spurter i inneværende sesong. Sporvalget betyr ingenting for en Northug i form.
Monsterspurten er langt unna pr dags dato!!! Så spørsmålet Petter må stille seg selv, er det form eller overtrening som er årsaken…………………….
Hanne: Vad var det för fel på Anna Haags uttalande om hennes skidor jämfört med Astrid J? Hade dom haft liknande skidor hade hon självklart slagit Astrid ganska enkelt, kall fakta. Hur du kan försvara Northug är ännu värre, sämre förlorare har väl skidvärden aldrig skådat. Dessutom är han i dagsläget bara en i mängden om man ser till prestation. Givetvis är han helt borta när det gäller vinsten i TDS. Blir han topp 5 blir jag förvånad. Du menar att det var Haags fel att hon valde fel skidor men inte Northugs fel att han åkte i det spåret han gjorde, någon av oss är helt ute och cyklar!!!
Sam: Lär ju aldrig hända speciellt eftersom Northug är ur slag det enda han vill nu är ju att bli ihågkommen som spurtkung så han kan skryta om att han minsann slår Hellner i spurter även om det är om 10:e plats. Han borde fokusera på att börja försöka köra så bra som möjligt över ett helt lopp istället.
Jag har tippat Cologna som segrare i touren, men jag tror inte att han avgjort den än. Långt ifrån.
Även om Cologna skulle få en stor ledning är det ett återsamlingsheat på sjätte etappen. Går Cologna ut ensam där och dom är flera starka som jagar kommer dom ta in mycket. Och ska han åka 35 km ensam kommer han få ödsla enormt mycket kraft. Om han däremot får hjälp, t.ex. av Legkov, kommer han nog kunna hålla rätt bra.
Sen tror jag inte man ska underskatta Northug. Han ligger fortfarande bra till och har stora chanser att åtminstone bli topp-tre på touren.
Det är väl förresten inget konstigt om inte Northug delar med sig av sina innersta tankar pressen?
Joel: ja det känns kanske inte som det mest troliga scenariot. Bästa vore ju om hellner kan ta in tid på legkov inför 35km. Finns hyfsade chanser att han kan ta in en hyfsad mängd tid på legkov. Jag hoppas på en långsam första halva på dubbeljakten och att hellner kan trycka på ordentligt på den fria delen och kanske tom vinna eller iaf ta tid på Legkov. På den fria sprinten tror jag också att han kommer placera sig högre än legkov. Tar hellner runt 20 sekunder på legkov nästföljande två tävlingar kommer de kunna köra ikapp Cologna tror jag.
Tolsrav: Glömde du ta av dig nationalist brillorna innan du lämnade in skidpepp tipset. Northug som segrare och Johaug som tvåa?
Blir mäkta imponerad om Johaug fixar det… hade det varit fristil först och klassiskt på slutet kanske.
Var alltså ironisk och raljant i förra inlägget för er som inte fattar sånt. Ser gärna att Johaug går bra på touren men känns som hon borde ta en mellanäsong och köra lite teknik. Hon borde anlita Alsgaard och Dählie!
Göran, jeg har da aldri sagt at det ikke er Northugs feil at han valgte feil spor. Derimot har jeg skrevet flere ganger i denne tråden at jeg synes det ER Northugs feil. Poenget jeg har prøvd å komme med er at jeg tror at årsaken til det dårlige resultatet kan komme like mye av Northugs dårlige taktiske valg av spor som hans dårlige form.
Når det gjelder min kritikk av Haag, så skrev jeg noe alà at Kalla framstår langt mer sympatisk enn Haag, som alltid har en forklaring når det går dårlig. Det står jeg fortsatt for, men det betyr jo ikke at jeg mener Northug er mer sympatisk enn Haag… Jeg synes også at det ER mye klaging og bortforklaringer fra Northug, og etter la Clusaz oppførte han seg som en bortskjemt drittunge. Men i det intervjuet jeg så på NRK i dag
framstod han mer voksen, og med poenger jeg kan tro på!
Når det gjelder haag vs jacobsen så tror jeg at jacobsen hadde gode ski, men at grunnen til at hun hang på er like mye fordi hun er god til å gå over bakketopper og flink til å kjøre utfor.
Jeg synes ikke Haag har nok resultater på sin side til å antyde at hun hadde gått fra Jacobsen. Haag har kanskje bedre kapasitet enn Jacobsen, men hun er ikke like langrennsklok. Og som de fleste bør vite etter mange år med Northug, så trenger man ikke ha like god kapasitet for å henge på!
Haha, grinar norge fortfarande om spårvalet? Spår 4 för Petter = utslagen av en 22-årig kanadick i kvarten. Spår 4 för Emil = seger efter monsteravslutning. Ni gör bäst i att låta Hattestad gå sträckan mot Emil på sprintstafetten på VM. Han är den enda norrmannen som kan slå Emil i en klassisk spurt, och den enda som känns riktigt oroväckande att möta. Iaf när han är i form.