Northug borde tacka de svenska vallateamet!
Kom precis från presskonferensen med Petter och de två rysssarna på pallen. En ganska trevlig tillställning. Petter i den osmakliga guldjackan (nej jag skulle inte ens gilla den om den satt på en svensk) och ryssarna i vanliga överdragskläder.
När jag gick därifrån slog det mig att jag borde frågat om Petter varit och tackat de svenska vallarna som såg till att han fick sin revansch mot Hellner.
Man kommer alltid på dom bra frågorna för sent.
Som en rookie i mixed zone tror man att när en åkare berättar något så har han bara sagt det till den lilla grupp om kring mig. Sen kollar man SVT Play och inser att referaten är identiska. Åkarna stannar på ganska många platser i mixed zone och får rabbla samma sak om och om igen. Måste vara en konstig känsla.
Nog om det. Loppet utvecklade sig inte alls som man hade hoppats. Det började bra med Rickardsson som gick upp i tät och började ösa på. Sedan bar det utför och grabbens skidor slutade och fungera. Det såg ut som om han fått mina gamla turskidor under fötterna när resten av tätklungan bara flög förbi. Helt sjukt!!
Just då var det som om allt bara sket sig. Jag undrade vad fan jag gör här i mixed zone och låtsas vara journalist för. Bara en massa röklädda dårar överallt som skriker hela tiden.
Efter loppet berättade Devon Kershaw att den klassiska delen var ”dead easy”, alltså väldigt lätt. Då förstår ni hur sjukt dåliga skidor Hellner och Rickardsson måste haft!! Åh jag blev så trött när jag hörde det. Det positiva är väl att det fanns mer att ge av svenskarna.
Harvey sticker!
Loppet började kännas som ett klassiskt sömnpiller utan svenskchanser. Alltså den värsta sortens lopp! Men så helt plötsligt ryckte Alex Harvey. TACK för det!! Och så blev det genast lite spännande igen. Skulle kanadicken snuva Petter på guldet på hemmaplan? Under ett tag trodde jag banne mig det.
Tyvärr var det inte bara Petter som var sugna på medaljer. Ryssarna klev fram som vargar längst fram i den jagande klungan och ut på sista varvet var man nästan ikapp igen. Under hela den här perioden hade Marcus Hellner fullt schå med att försöka jaga i kapp storklungan och sedan kryssa förbi en efter en fram mot täten. Vilken kille!! Avhängd ut på skate-delen och sedan upp i tät lagom till Hellnerbacken.
Jag tror att om grabben bara haft bättre skidor under den klassiska delen kanske Hellnerbackens namn blivit huggit i sten där och då.
Tyvärr blev det inte så. Krafterna tröt och in på upploppet såg man att det inte var mycket krut kvar i armarna. När de andra gick på treans växel försökte Marcus gå på fyran. I mål blev det en klart godkänd sjätteplats.
”Tanken var att gå i tät [i Hellnerbacken] och vara med i ledning in mot stadion, men det kostade mycket energi, var slitigt!”
Något vi ska ta till oss är att Heller hade överlägset bästa tid på skate-delen!! Räkna med revansch!!!!
Efter loppet började det hagla med olika teorier angående vallamissen. Anders Södergren, som tyckte sig hade bra skidor på klassiska delen hade halvbra på skate, förklarade att han och vallaren höll på in i det sista innan start med att få till detmiss:
”Det behövs ju bara ett tunt lager för mycket för att det ska börja suga ordentligt. Vi höll ju på att mixtra mycket innan start. Han skrapade bort all valla och gjorde bort det två gånger innan vi hittade rätt. Jag kände att det sög för mycket och till slut hittade han rätt tjocklek så att det inte skulle ligga men ändå ha bra fäste”
Jag tänkte tidigt på att Södergren verkade ha tunnare valla. Redan i första backen såg man ett par tjuvsläpp, vilket förmodligen berodde på en lite tunnare struktur.
Johan Olsson var ganska nöjd med klassisk-skidorna, och delvis även under skate:
– När jag gick ut på skate så tyckte jag att hade riktigt bra skidor, men dom höll ju ungefär i 7,5 kilometer, ungefär som de klassiska. Sen gick det inte alls lika bra.
Per Elofsson stannade förbi i mix-zonen och drog sin teori: Eftersom stadion ligger så nära stan kan det vara så att smuts från Oslo hamnar i spåret och när solen kom fram under förmiddagen kanske smutsen gjorde samma sak. Det var ju tydligt att bl.a. Rickardsson hade bra glid i början men sedan blev det avsevärt sämre!
På frågan om hur andra nationer klarat vallningen spekulerar Elofsson vidare:
– Olika vallor kanske binder olika mycket smuts?
Inte nog med kassa skidor, han ramlade tyvärr precis när han fått kontakt igen på skate-delen. Då valde han att fortsätta loppet i träningsfart bara för att få en bra genomkörare inför tisdagen.
Till slut måste jag ändå gratulera guldgossen Northug som klarade leva upp till förväntningarna idag. Allt annat än guld hade varit en katastrof för honom och för det norska folket. På presskonferensen var det någon som frågade hur stor del var det lättnad och hur står del glädje han kände efter målgång. Mest lättnad, åtminstone till en början.
Resultat
Läs mer på annat håll: Aftonbladet 1 2 3, DN, Expressen 1 2
Mycket spekulationer om vad som hänt och Larry kom egentligen inte med något nytt i senaste intervjun heller. Men det är väl ingen som hällt vallaväck över Rickardssons klassiska skidor ännu? Ta fram mikroskopet och titta hur dom ser ut vet jag! Och lär er till nästa gång, tack!
Härligt att du är på plats i Kollen och rapporterar från loppen Oskar. Måste vara en grym stämning även om jag förstår att du känner dig lite bortkommen i mixed zone, de rödklädda dårarna kan vara mkt skrämmande ;)
Själv tyckte jag loppet tärde på nerverna då jag slets mellan hopp och förtvivlan över Hellners åkning. Får hoppas på svensk revansch på tisdag.
”Northug borde tacka de svenska vallateamet!”
Haha, vilket av dem Olsson-brothers eller Team Poromaa eller båda? :P
Vi har ett duktigt vallateam men måste givetvis analysera. Jag tror fortfarande på att låta en riktig eldsjäl typ Gunde Svan leda arbetet som inte borde ta så extremt många månader. Men jag vill påpeka att det är viktigt att behålla den kompetens vi har i truppen.
Vallachefen måste vara en som är enormt intresserad som Perry. Han nöjer sig inte med att Björgen säger att skidorna var bra dom skall vara ännu bättre nästa gång.
Numera springer ju Björgen naken i vallabussen mest hela tiden.;) Köp den gubben oavsett pris!
Är det skitig snö skulle de garanterat vinna på att stålsickla och köra utan glidvalla som suger åt sig skit.
Men vallakokaren Larry lever väl kvar i det gamla glidvallnings(irr)lärorna.
Tack för ännu ett kanoninlägg Oskar. Känns som du blir mer och mer bekväm i situationen.
Skulle vara grymmt om du kunde videointervjua lite mer udda åkare som inte får så mkt uppmärksamhet annars varför inte Philip Boit eller allas vår pilotbrilleman?
Idag drog ju Gjerdalen nästan 75 meter på dubbeljakten. Inte dåligt för världens mest extrema hängåkare!
Betyder att Helge Svendsen får köra 1:a sträckan i stafetten???
Det som känns lite tråkigt är att det var just glidet som fattades under tourens näst sista lopp. Då utlovades en djupanalys. Idag var snö- och väderförhållandena i stort sett desamma som vallarmissen då. Man får helt enkelt inte till det.
Så jäkla mycket skit kan det ändå inte finnas i snön, hur skulle då Södergrens skidor hålla, och de andra åkarnas vars skidor var strålande? Harvey hade superskidor då och hade det även idag. Och till på köpet har han en svensk vallare…
Ett förtydligande: Hellner backen heter Hellner backen till dess att en annan åkare har avgjort två vm-guld på samma ställe. Så det så!
Aliide: Håller helt med dessa utlovade utvärderingar verkar aldrig göras! Det är dags att den svenska valla organisationen blir transparantare. In med Gunde och upp med en plexivägg i bussen så vi ser att dom jobbar! Raljerar lite för er som inte fattar ironi!
Däremot skulle vi behöva Gunde! Är det för sent att ringa in honom nu???
Får inte Larry P sparken nu är det skandal. Minst en given vm-medalj, förmodligen ett guld, för Hellner bortklantat och en bra chans för Rickrdsson också på köpet.
Plus att de redan har förstört Tour de Ski.
Det är en sak om bara norrmännen hade lyckats men när all andra lätt glider med klungan funkar det inte att misslyckas så fullständigt.
Två saker som oroar mig:
1. Att det skiljer så mycket mellan de olika åkarnas skidor. Idag Södergren och igår Rydqvist som tyckte att de hade bra skidor
2. Att Larry tycker att det var OK då det bara var 3 sekunder upp till medalj. Ambitionen måste väl ändå vara att ha så bra skidor att våra toppåkare när de i form är på medaljplats.
Gunnar: Gunde Svan, en eldsjäl? Programledare i fångarna på fortet ingår liksom inte i mitt förtroendekapital! Han var en gång en stor skidåkare jo, men då kan vi lika gärna plocka in den otroligt mer sympatiska Toini Gustafsson Rönnlund! Men jag tror nog ingen av dem kan tillföra vallarteamet något som helst!
Gunde strukturerade upp hela landslagsorginasitonen under sin korta tid som ansvarig! Det behövs någon som inte ingår i ”Skid familjen” för att ruska om vårt inkompententa och mätta valla team! Larry påpekade ju att eftersom han varit med så länge så vet han att sånt här får man räkna med!!!!!
Inte på Mästerskap eller Tour de SKI!!!! Då ska det fan vara bra fart på grjerna!!!!
Norrmännen har alltid en aktivare organisation, minns när de vallade bort norskorna i Falun och de med nöd och näppe hann byta ut Marits felvallade med ett par bra skidor. Jag är benägen att tro att det aldrig skulle hända i dagens svenska valla team.
Här är det lite mer av nu är vi klara åså får det gå som det går attityd!!!
Bort med Larry!!!!
Redan igår eftermiddag när snön föll över Oslo så började jag fundera på detta. Sedan tänkte jag att Sverige måste ju kunna valla även när det har kommit snö dagen före och det skulle ju vara några kallgrader. Jag var väl för optimistisk.
Sverige har ett problem när temperaturen är runt noll och när det nyss kommit snö. Det var ju flera som skrev på skidpepp om att åkarna t.o.m. saknar bra skidor för föret. Anna Haag hade fått låna sin brors skidor bland annat. Om detta är sant så måste det ryckas tag i ordentligt.
Ska vi inte ta och skicka in er skidpeppare till holmenkollen och ta över valla teamet på direkten? säker på att det kommer rassla in guld till sverige! Med den kunskapen som ni verkar besitta!
Jag håller med Joel, det kan vara smart att ta in någon utifrån som ställer rätt frågor och drar i trådar. Det handlar inte om en vallaexpert i mitt tänk, utan om en person som sätter rätt man/kvinna på rätt plats. Dessutom med det viktiga ansvaret att följa upp och se till att analyser blir gjorda. Det är ingen slump om ett vallateam har flera misslyckanden under en längre tid. Kanske är Gunde rätt…kanske nån annan.
Johan: Ingen dum ide det där!!!! =)
Jag fattar ingenting. Innan missen i TDS har ju svenskarna alltid haft toppglid, eller? (de senaste åren under Larry).
På skejtdelen verkade det inte vara någon skillnad.
Borde man inte ha upptäckt att Rickardssons skidor sög elefantpung vid jämförelse med Olssons eller Södergrens som ju hade åtminstone hyfsade skidor?
Förresten ni som pratar om att tillsätta Gunde, Var det inte så att det var Gunde som anställde exakt det valla team vi har nu? så jag tror inte att Gunde kommer göra nån större skillnad..
Mario: Tror snarare att valla teamet överpresterade i vancouver eller så var Hellner/Olsson i sånn raketform att vi egentligen hade sämre skidor då än vi trodde!
Jag hävdar att vi hade tur Vancouver. Längdåkarna tävlade tre hundra meter högre än skidskyttarna och hade kallare väder. Om det vore tvärt om så hade det gått som för skidskyttarna.
två svenskar hade bra skidor.. alltså små detaljer som avgör.. tittar man på dom lopp som varit tidigare i VM så har vi ju haft bra skidor i dom. tycker de är lite löjligt att några här börjar skriva att man ska byta ut Larry å sparkas nästan pisamt tyckar jag..
Ofta dom som gnäller mest här.. är sådana som mkt sällan kan berömma när svenskarna haft bra de tycker jag är trist
Jossa: Förstår att jag är en dem du syftar på. Jag tycker du är väldigt förlåtande med tanke på hur skidorna har sett ut hela vintern.
En sak om Norge är bättre än oss men de flesta länder har haft bättre skidor än oss under hela säsongen vilket inte är ok med tanke på de resurser vi lägger på vallateamet.
jossa: håller med dig till stora. Men visst var det ett misslyckande idag och visst behövs det en uppryckning?
Jag tycker det egentligen inte spelar nån roll om det var åkare eller vallare som gjorde nåt fel, de bör arbeta som ett lag och komma fram till hur det ska bli bättre.
Södergren åtminstonde hade väldigt bra samarbete och testning med sin vallare: hur gör vi så att alla gör det lika bra?
Att kräva avgång, särskilt under ett VM, är ju mer i förtvivlan än seriöst menat av de flesta. Och det är ju lov att vara besviken..
Att det inte är lätt att vara vallare är helt klart. Det blir säkert ofta fel för dom flesta.
Men dom verkar ha system som fångar upp felen innan start. Någon borde teståkt ett par i 15km och jämfört glid före och efter.
Och ha alternativ med hårdare valla som också testas. När det är VM så måste allt dubbelkollas.
EHS går inte stafett: http://www.nrk.no/sport/meisterskap/ski-vm-2011/nyheter/1.7526402
Och återigen visar Northug sin mest osmakliga sida:
”Han serverer følgende stikk til Hellner overfor NRK, til stor latter fra oppmøtt presse:
– Det er slik det er med sprinterne, de kan få det tøft på slutten.”
Han har uppenbarligen inte lärt sig vara en god vinnare utan måste verkligen gnida in saker som den värsta mobbaren.
Jag hoppas på Pilotbrillemannen i första hand på stafetten (även om han drog i 50 meter idag). Sjur Röthe skulle antagligen kunna göra en ok klassisk sträcka och då kan de sätta MJS på en fristil sträcka vilket nog skulle kunna bli rätt jobbigt. Viktigt att haka av Norge!
Skidjan: Han är inte en stor skidåkare. Hade det varit individuell start hade han kanske varit topp 10 på sin höjd.
Sedan ska jag fälla en typisk svensk kommentar. Angående petningen av Svendsen så förstår jag båda sidorna. Svendsen är nog den bästa åkaren och har den metala kapacitet som ska till för att åka stafett på hemmabana. Røthe eller Gjerdalen tillhör dock längdlandslagen och när de presetera så pass bra några dagar före stafetten skulle det kunna vara väldigt demotiverande att peta dem.
Samdal (Marits gamla tränare) har haft många träffsäkra analyser om laguttagningar och plaseringar. Igår sa han att om Gjerdalen eller øothe gör en ganska bra lopp så får de åka stafetten eftersom lagledningen hällre ser sina egna grabbar åka.
Hehe, pappa-Northug var en smule nervøs i dag :)
http://www.vgtv.no/#id=37702
Aliide: Hur kan du skriva så om Sverige svar på Jesus (Gunde Svan).
Skämt åsido så var det få som trodde på hans målsättning för tre år sedan om att göra det svenska laget det bästa i världen igen. Idag är damlaget klar tvåa och herrlaget slåss med Norge och Ryssland om första platsen.
Alex: Det ska vi vara tacksamma för. Hegle hade säkert gått på hörntänderna bara för att motbevisa alla pessimister.
Skulle vara grymt med ett lopp/tour i slutet av säsongen där skidskyttarna tävlar mot längdåkare!
alla åkare har olika teståkare som dom arbetar nära med teståkarna tar fram ett parskidor som dom tävlande för teta välja mellan innanstart där har man ett nära samarbete..men klart man ska alltid jobba för att bli bätrre aldrig bli nöjd… de som är intressant igen är att några har bra skidor exat som i TDF är de skidparen hellner fått från fabriken som inte räcker till?
Sedan så finns de många länder som missat i år som vi finland en heldel gånger liksom frankrike..har inte så bra kolla på hur ryssarna haft
s
Skidjan.. Northug sier jo slike kommentarer med et glimt i øyet. Det faktum at Hellner er blant verdens beste distanseløpere gjør jo at Northug kan si sånne ting.
Northug vet at Hellner er blant de farligste på slutten av lange løp, og Hellner vet at Northug vet det. Derfor synes jeg det er ok å spøke med det. Om svensker oppfatter slik humor som usmakelig, må det være større forskjell på svensker og nordmenn enn jeg trodde.
Northug sa jo også at han ikke så Hellner på slutten, og trodde han lå igjen i hellnergropa. He he. Det sies med et glimt i øyet.
Vad är Hellner gropen? Har hört det uttrycket 3 gånger idag av norrmän…
Joel: det var bare Petters spøkefulle kommentar når han fikk spørsmål om bakken fortsatt heter Hellner-bakken:
”- Hellner-bakken? Det er vel mer Hellner-gropa. Han ligger vel der oppe ennå!”
Jag hade räknat med medalj idag. Man blir tung i huvudet när det slutar såhär. Det går tydligen inte att kunna luta sig tillbaka och slappna av. Inte ens efter 5km åkning kan man lita på att grejorna fungerar. Jag förstår att Blomman är konstant nojig och mäter glid hela tiden. Han har varit med förr. En sak är att få stryk av bättre åkare men inte på detta sätt.
Nåväl nu måste det bli en fullträff på Tisdag!
Joel: Northug døpte om Hellner-bakken til Hellner-gropa etter løpet i dag
Om vi lyckas få fart på våra skidor igen så ska nog ni Norrmenn får en riktig anledning till att döpa Hellnerbacken på riktigt. Tror att det finns sådan chans både på stafetten och 5 milen.
För övrigt tycker jag att skiathlonen numera liknar ett vanligt masstarts lopp såpass mycket att man kan ta bort den så att det finns ett lopp i varje stil som körs med intervall start men det lär ju aldrig hända!
Joel: ENIG. Dobbeltjakten burde vært en tremil i den stilarten femmilen ikke går i. Og så burde den meningsløse sprintstafetten byttes ut med en skikkelig intervallstart. To intervallstarter, to fellesstarter, sprint og stafett. Det er det optimale løpsopplegget slik jeg ser det.
Såg just medaljcermonin med en mkt rörd Northug på pallen. Måste säga att norska nationalsången är mkt fin men hoppas slippa den framöver ;)
Alltså, vem gillar masstarter? Det sägs att i Centraleuropa vill man ha det. Stämmer verkligen detta? Katastrofen var väl än mer total under touren med sjukt många spurtpriser och utbrytningar var helt omöjligt. Men överhuvudtaget, bort med dem!!! Det är ju så trist att kolla på positionering i en stor klunga där åkarna kliver på varandra och stavar ryker…
Stefan Storvall, finsk vallare:
”Nysnön som föll igår är redan brunaktig, antagligen av smutspartiklar i luften, och slathalten [sic] i snön gör att det känns som tapetklister. Vi får bra hjälp av vår chefstränare Magnar som ju är norrman och har lång erfarenhet av vallning på hög nivå. Han vet vad norrmännen vallade med på 90-talet eftersom han då var vallningschef för Norge. Tipsen är värdefulla och kan kanske hjälpa oss imorgon. Sju dagar kvar!”
Tor: tror knappast att alla norrmän tycker det är särskilt roligt heller. Annars skulle väl fler tycka att Northug är en bra förebild? Kanske överreagerar jag. Tror inte heller att alla svenskar tycker som jag.
Hellner missar medalj för att han blir så djävulskt långt efter med dåliga skidor på klassiska delen, hur kul är det att höra då?
Tror dock att det är media som pressar fram många sådana kommentarer. Säkert några svenska ”journalister” som fiskar stoff till tramsartiklar också.
http://www.yr.no/sted/Norge/Oslo/Oslo/Oslo/langtidsvarsel.html
Nisse…..Titta på den herliga værkartet….Sol, sol og atter sol!
Ingen vallaproblem.
Förstår inte varför Hellnerbacken skulle byta namn, Hellner gick snabbast i den, från 8:e plats till täten, förlorade dock positionen visavi Northug på krönet.
Nä, där var han rappast.
tolsrav: Synd att snön är importerad från Ruhrområdet anno 1965 då :P.
Tråkigt att det inte är minusgrader
Northug gråter: http://www.nrk.no/sport/meisterskap/ski-vm-2011/nyheter/1.7526423
Johan Olsson i DN:
”– Det är små mariginaler. På slutet nu var det som att åka i hydraulolja. Då går det snortungt.”
Skidjan….Olsson tar feil, det var Nordsjøolja..:)
Skidjan, Det klippet är rörande. Så mycket press som släppte där. Som 4-barnsmor så är jag nog extra känslig tror jag. Man vill ju bara krama honom. Ja det är riktigt skönt för honom att ha guldet i hamn.
Anna: ja, där visar han en av sina mer mänskliga sidor. Som Södergren säger är han ju trevlig när han inte ska spela apa för pressen och försöka pressa fram ”stikk” och ”friska uttalelser”.
Ojoj, det var nog en stooor lättnad för Northug att vinna idag!
Angående vallningen, visst blir man jäkligt oroande inför 15 km klassiskt…! Vi vet vilken bra form Rickardsson är i, ska kass vallning sumpa år av förberedelser, fy faan va surt….
Hellner gick snabbast av alla på fristilsbanan! Tyvärr fick han ju som bekant slita ont på den klassiska delen. Om skidorna varit toppen hade han krossat Northug, det är ett som är säkert. Den form som han är i hade han kunnat göra stordåd!
Hoppas att inte dagens lopp inte har sargat hans självkänsla!
Jag vet inte vad jag ska tycka om Northugs gråtattack efter målgång känns återigen som hans pubertala sida kommer fram. Känns som det är lite Britney/Michael Jackson varning på honom. En omhuldad superstjärna som aldrig fått ha en barndom.
Sen förstår jag att en massa spänningar försvann men känns fortfarande inte helt naturligt.
Jag är sjukt oroligt för vallan under resten av vm. Teamet lärde sig uppenbarligen inget på tour de ski vilket är grymt provocerande. Får hoppas att valla tombolan ler mot oss på tisdag! Imorrn spelar det mindre roll om vi har bra skidor eftersom pallen är körd ändå. *raljerar lite*
Suck, vilken skuffelse idag. Major smörrebom. Var tvungen att göra helt andra saker under e.m. Northug gör allt helt rätt och han gör det fantastiskt bra. Hellner gör en heroisk insats som ändå är precis där han ska vara på slutet…men utan kräm i ben och armar. Imponeras över vilken fighter han är. Sedan är de för tråkigt med masstart. Så meningslöst. På tisdag koras VM:s skidkung.
Nu får det vara nog, har dom vallarna jobbet kvar efter VM då kan man lika gärna anställa Clark Olofsson på ekonomiavdelningen.
Det här var den värsta skiddagen sen…. 15k klassiskt i Liberec 2009.
Skidjan: Det var som f..n – då lär det ju bli Pilotbrillemannen på 3:e. Då är det öppet mål att skaffa en fetstor lucka till Norge inför sistasträckan om vi kör Södergren – Olsson – Heller – Rickardsson.
Joel: Jeg har vært en av de her inne på bloggen som har kritisert Petter mest for sin oppførsel i forskjellige situasjoner. Når han nå faktisk viser sin emosjonelle side, skal han også få kritikk for dette. Jeg har fått et helt annet inntrykk av Petter de siste dagene. Fyren virker t.o.m. ganske så trivelig. Som det påpekes her synes han vel det er morsomt, sammen med mange andre nordmenn, å drive litt gjøn med våre svenske venner. Jeg har ingen tro på at det er noe uvennskap mellom Marcus og Petter. Samtidig må jeg si at jeg faktisk også ble litt imponert av pilotbrillemannen i dagens løp. Det er faktisk mulig at han får tredjeetappen på stafetten. Hegle Svendsen har fått beskjed fra landslagsleddelsen om at han er uaktuell for stafetten. All mulig honnør også til MJS og Sjur Røthe for utmerket innsats. Etter seieren i Drammen påpekte Thomas Alsgaard at han trodde Richardsson var i for tidlig form. Det kan vel tenkes at det gjelder hele det svenske laget, og at det ikke er vallningen det er noe feil med.
Göran: Poäng för den kommentaren:)
” Etter seieren i Drammen påpekte Thomas Alsgaard at han trodde Richardsson var i for tidlig form. Det kan vel tenkes at det gjelder hele det svenske laget, og at det ikke er vallningen det er noe feil med.”
Richardsson ligger först och borrar stenhårt uppför. Sen blir det nerför och plötsligt har han 25 åkare framför sig.
Är det dålig form? Är du dum i huvudet eller?
Joel, Vad gäller Petter så är jag enig i att han verkar pubertal i sitt sätt. Men det finns det många som är. Kanske är gråtattacken ett bevis för att han är den lille pojken som inte är så tuff som han försöker låta. Men inte desto mindre är det rörande att se hur spänningen släpper. Fint att få en snällare bild av honom. Är man stark ska man vara snäll som Bamse säger:)
Jomar Blekkås: Jo, måste ha varit Rickardsson dålig form som gjorde att han kunde rycka ifrån klungan uppför och sen tappade 30 placeringar på ren utförskörning?
Göran: Vi kanske skulle skramla ihop till ett paket Start tejp? Fästet bli bättre och glidet blir ju inte sämre i alla fall…
Gabriel: Dårlig karakteristikk av meg det der! Grunnen til at han mister så mange plasser er todelt: Han er nok tidlig veldig sliten og har dårlig utforteknikk.
Jomar: Vänta till 15km så får du se om Rickardsson är i form. Jag tror han tar en gruvlig revanch.
Jomar: Att pilotbrillemannen kom top 20 idag säger ingenting om form. 21 man inom 21 sekunder på 30 km säger väl allt om hur utslagsgivande detta lopp var (som vanligt för masstarter)
Angående Northugs kollaps efter målgång så är det väl inget konstigt. Det är en våg av utmattning, känslor och lättnad som sköljer genom honom. Han kan inte kontrollera sin reaktion helt enkelt. Emil Jönsson uplevde något liknande efter sprinten. Det är väl bra att Northug får visa att han är människa istället för att ständigt behöva spela cool och tuff, i synnerhet om han inte är det innerst inne. Anna Haag sa i en intervju häromdagen att Northug egentligen är en rätt snäll kille.
Blir norrmännen lika förbannade på sitt vallarteam vid smörrebommar? Pratar norrmännen om 15 km vid Vancouver på samma sätt som vi pratar om 15 km i Liberec?
Det är lite onödigt att Södergren, som inte är i den bästa formen, alltid lyckas välja rätt skidor. Idag, liksom inför tvåmilarn i Tour de Ski, hade han överlägset bättre grejer under pjäxorna Hellner och Rickardsson. Jag hoppas Södergren väljer skidor åt sina kollegor på tisdag!
Vallarmissen åsido, vilken jävla hjälte han är Hellner! Från ingenstans upp i täten på den sista kilometern. Nu blev det inget guld, men jag blir så imponerad av karln att jag inte klarar av att vara besviken.
Jomar: Mysterium hur Hellner och Rickardsson kom ikapp klungan överhuvudtaget när de varken hade ork eller teknik att hålla en rygg i utförskörningen. Jag tror de tog en ”snarvei” genom skogen.
Jag tror precis som du att samtliga svenskar hade kanonskidor. Hade Northug bytt skidor med Hellner hade Petter vunnit med en minut, minst. Han hade knappt behövt ta ett stavtag.
Det är ingen stor bedrift att Hellner var snabbast på fristilsdelen. I och med att han låg 20 sekunder efter topp-30 efter klassiska delen och klungan fegkörde så att han och Richardsson tämligen enkelt kom ikapp klungan innan Harvey ryckte så var det ju i praktiken bara Richardsson som kunde slå honom i fristilsdelen i och med att det blev en klungspurt.
Att någon som släppt ännu mer på klassiska delen än Hellner skulle vara en hejdundrare på att köra fristil ensam i 15 km långt bakom huvudklungan är högst osannolikt. Okej, en Vittoz i form kunde kanske ha gjort det, men han har varit usel hela säsongen.
Oj jag glömde /sarc och /sarc off
Alle som kjenner Petter sier at han egentlig er ganske beskjeden, og en helt annen person enn man får inntrykk av via media, som vrir og vrenger og tar ut av sammenhengen alt han sier.
Jeg skjønner godt at dere svensker er besvikna i dag, men jeg tror også at noen av dere er litt for selvsikre på Hellner og Rickardsson. Hva som hadde skjedd med bedre ski er umulig å si, for min del tror jeg Petter hadde vunnet uansett.
Med et glimt i øyet kan vi jo si at Hellner fulgte Northugs taktikk i dag, han la seg bak og lot resten dra :-)
Det blir spennende å følge fightene fremover.
Jeg sjekket yr.no og det melder full sol i Kollen i morgen. Da er det bare å håpe at det kan bli et nytt gull til Bjørgen.
Thorrez: vart skalla jag sätta in pengarna, jag är lätt med o sponsrar är övertygad om att det blir bättre.
Jeg er norsk, men jeg håper faktisk at Kalla eller Haag vinner. Bjørgen blir for suveren for meg.
Jeg tror Sverige blir å regne med både på femmilen og på stafetten.
I tillegg blir Rikardsson svært farlig på 15k tirsdag, men der er det mange om beinet. Sundby, Rønning, Bauer, Cologna, Teichmann, Rikardsson ++++. Gode ski er en absolutt forutsetning for å vinne tirsdag.
Hva gjelder stafetten er jeg ganske trygg på det norske laget nå. Jeg tror verken Sundby eller Rønning vil bli frakjørt på klassisk, og jeg har klokketro på at både Røthe og Gjerdalen vil være med på 3. etappe hvis de har gode ski. Og med Petter i posisjon på siste etappe er det lave odds på hvem som vinner…
Gunnar: Hva er det du tenker på? Hvor er dine patriotiske øyne? Hvis du ikke ønsker at Marit skal vinne, kan du jo f.ex. ønske at Therese skal vinne og ikke de to nevnte svenske!
Gunnar, jeg håper heller Steira snyter Bjørgen for 3-milsgullet.
Men en ting jeg gjerne skulle sett, og det er Sødergren på toppen av pallen på femmilen. Det hadde vært utrolig gøy, og jeg tror Kollenpublikumet hadde jublet like mye for ham som de gjør for de norske.
RGB: hellners bedrift ligger i att han orka hålla bra tryck i fristilen efter att ha kört 1,5 mil på sandpapper
Det är tragiskt att läsa om vissa som pratar om dålig utförsteknik, för tidigt form eller dålig ursäkt.
Detta gäller både svenskar och norrmän: Den som inte såg eller förstod att de svenska åkarna hade dåliga skidor måste antingen vara blinda eller totalt iq-befriade.
Sällan har jag varit så bitter som idag och det ber jag om ursäkt för, men jag är så sjukt besviken!
Ok da, gjerne Steira eller Therese selvfølgelig. Men jeg liker de svenske jentene så godt :-)
Cologna var 55 sekunder efter i mål. Vad jag kunde se var han med bara några kilometer före mål. Vet någon vad som hände med honom?
Gunnar: ok, da!
RGB:Håller med dig Hellner var inte långt efter sista man i klungen..många kan ligga långt efter vid skidbytet för att sedan vara ritkigt högt upp de gjorde Heikkinen iår.. problemet var att Hellner fick slita otroligt mkt + att han hade otrur att de blr bra på engång först en norman sedan Harvay…
Är de bara jag som kan tycka att Hellner gjorde en lite taktiskmiss i sista backen blev han inte lite för ivrig borde han inte bara försökt ta rygg på Northug där..
Gunnar Bull: jag har inte sett en enda som har sagt ”Hellner hade vunnit om inte…” ”Rickardsson hade…”
Bara så det är sagt.
Nu blev det så att de inte ens hade chansen, Hellner tog sig till fronten men på bekostan av att han var helt tröttkörd.
Northug vann fullt förtjänt, många i klungan satt säkert med överskott men vågade/kunde inte angripa, då har de inte rätt att vinna nåt mer än Northug.
Adrian: det är förståeligt. (hoppas du såg /sarc i inlägget efter för att förtydliga att jag skrev det sarkastiskt)
Heh, man fick lite vibbar från Trondheim ’97 när Mathias Fredriksson slet ont med skidor som varken fäste eller gled. Finns säkert både en och två likheter därifrån.
Kanske succéformeln återanvändes av svenskarna?
Stafetten ligger an til å bli høyinteressant!
Jeg tror russerne har vært i bedre form tidligere i sesongen, men de har kanskje det jevneste laget. Sveits hører normalt til favorittsjiktet, men både Livers og Fischer gjør svært dårlige løp i dag. Cologna skuffer også noe.
Tyskland blir derimot å regne med, tror jeg. Angerer og Filbrich er i gode nok form, og Göring virker å være tilbake i bra slag. Spørsmålet er Teichmann.
Sverige har kanskje et noe svakere lag i år enn i Vancouver. Norge et noe sterkere lag.
Tror seieren vil stå mellom Russland, Sverige, Tyskland og Norge.
Så mycket för den ”utslagsgivande kollenbanan”… bedrövligt som vanligt vid masstart. Varför måste de snurra fyra varv på patetiska fristilsbanor istället för att ge sig ut på lite riktig skidåkning? Tråkigt att titta på (vilket jag inte gjorde förrän nyss via inspelning där jag snabbspolade till sista tre kilometrarna), men all kred till Petter som är världens genom tiderna bästa man-man åkare. Hyllning till krigaren Hellner också.
Adrian: starka ord men tittar du på klassiska delan så har faktikst Södergren å Olsson lika bra skidor som alla andra som var med in till skidbytet..vad menar du med blinda eller totalt iq-befriade ? är de dom som inte tycker som du?
Visst Adrian: Hellnar hade dåliga klassiska skidor desamma hade Daniel R men Södergren hade bra å gör ett lopp idag ikass vad han presterat hela säsongen..Olsson gör åxå ett lopp i Drammen klass kanske är lite form som saknas där..
Bra val att snabbspola Anders då slapp du se Richardsson förnedras!
Jeg tror Russland blir farlig på staffeten. Vylegshanin og Chernuosuv er i form. Legkov er også i bra form, spørsmålet er den siste?
For Norge er det tredjeetappen. Ettersom Svendsen ble vraket håper jeg på Røthe.
Jeg tror Hellner var god for gull eller sølv i dag.
Northug overbeviste meg ikke i dag.
Jeg synes det var litt unødvendig av NRK å vise klippet hvor Northug bryter sammen. Det føltes alt for personling.
Med andre ord: et øyeblikk han burde få ha mellom seg og sine støttespillere.
På toppen av det hele, presenterte NRK klippet for Northug under intervjuet etterpå.
Føltes veldig rart og unaturlig å ta del i.
Men hjelper lite med løpere i topp form, når ikke resten av teamet funker!
Ellers er tolsrav i toppform i kveld, lurer bare på hva som er årsaken!!!! :)
Rikardsson hadde uten tvil dårlige ski i dag, men jeg synes det virket som om Hellner slet i motbakkene og klarte å hente litt inn igjen nedover – slik han ofte gjør i klassisk. Jeg trodde faktisk at Rikardsson slapp seg ned til Hellner for å hjelpe seg opp.
Det så ut for meg som om Hellner hadde bra ski i klassisk, og at Rikardsson var den eneste som slet med dårlig glid.
..men jeg fulgte selvsagt ikke like godt med på svenskene under hele løpet, så mulig jeg tar feil.
Ubersnuber eller någon annan: vad sa Petter efter att han fick se det där klippet med ”sammanbrottet”?
Streamen dog och jag var tvungen att ladda om sidan och då missade jag den biten.
Ju mer jag tänker på det desto säkrare är jag att Hellner hade tagit det här med vettiga klassiska skidor. Hade Rickardsson kunnat köra drammen tempo här hade det kunnat vara två man på pallen.
Otroligt surt klart i paritet med smörebommen i liberec!
Sen tror jag också att det smarta valet i Hellnerbacken hade bara varit att följa Petter. Hade lätt kunnat bli ett brons eller en fjärdeplats men tack och lov är inte Hellner funtad så han har för stor vinnarskalle och det ska vi vara tacksamma för! Minns 15 km på OS!!! Där gick han också för gull!
tolsrav: förstår att du är på bra humör!
Hoppas även vi stackars svenskar får några anledningar framöver att glädjas!
En stafettvinst över Norge skulle ju vara nåt alldeles extra att gnida in :)
Har väldigt svårt att se ett scenario där Petter inte hade vunnit, oavsett om Rickardsson hade kunnat borra mer. Den enda som försökte förutom han var ju Angerer (om jag kommer ihåg rätt) och Harvey (som jag aldrig trodde skulle klara det). Petter verkar onekligen vara i tillräckligt bra form för att ingen ensam ska kunna köra ifrån honom på 30 km. Eventuellt skulle det kunna gå om det var minst fem starka åkare som försökte flera gånger under loppet. Vi får se hur det blir under femmilen.
Lite förvånad över att Södergren höll sig så passiv trots bra skidor . Lät han bli att gå upp för att han visste att Daniel och Markus låg långt bak måntro? Tror till och med att jag någonstans har läst/hört att han inte var särskilt trött i mål. Känns helt enkelt som om han inte gick för fullt, självklart delvis för att han inte kände att han kunde vinna själv. Vad säger ni övriga.
Om jag var norsk landslagsledare skulle jag inte våga köra Røthe på tredje sträckan, han känns för orutinerad (detta sagt utan att jag vet särskilt mycket om karln).
Skidjan: Stafetten och Herrsprinten är dom grenarna som räknas nuförtiden plus intervall loppet! haha
Hoppas Södergren Mörkar femmils formen!
AU! Glemte selvfølgelig å nevne att Trøndelag har 3 GULL så langt i mesterskapet………..
Tolsrav: Ble litt nysgjerrig på din toppform! Ser forresten ut som om flere løpere mangler den desiderte toppformen i VM. Den kom nok vel tidlig for enkelte. Ser du også fram til en ny trøndersk gullmedalje i morgen? Vi har fått tre allerede nå i det ”lille” fylket vårt
Loppet behövde naturligtvis de svenska åkarna för att sätta fart på loppet och köra sönder fältet så mycket som möjligt, som de säkert hade planerat. Richardsson var ju igång med att köra tills det ironiskt nog tog stopp i utförslöpan. Det måste har varit första gången någon har ”väggat” i en nerförsbacke.
Kan i övrigt instämma att loppet i övrigt var ett ganska tråkigt lopp utom då den sista kilometern. Att Hellner lyckades göra ett försök ur ett hopplöst läge var sensationellt starkt gjort, vilken skalle. Att Northug sen fick defilera var väntat, han tilläts vara bäst idag helt enkelt.
Burman: varför inte i rygg på Petter in på upploppet? måste väl ändå varit ett bättre val som loppet blev för Hellner? har före VM varit snack om att två in på upploppet är de bästa..de tror jag på om de är två jämna åkare..klart man ska gå för guld :)
Bara för att tillägga: jag tror att både Daniel och Hellner kunde ha tagit medalj om de hade haft ok klassiska skidor (Hellner är jag i princip säker på hade gjort det), men Northug hade slagit dem båda.
Desstuom tycker jag det är väldigt osmakligt att klaga på att någon som precis har gett allt på 30 km skidor i stentuff konkurrens och vunnit börjar gråta. Vissa tolkar tyvärr allt Northug gör på ett negativt sätt.
Vi borde i sann AIK anda skicka en skidpepp firma till holmenkollen och kräva ett samtal med landslagsledningen och valla chefen. hahaha kanske Oskar kan vara språkrör!
Hellner hade usla skidor på klassisk. Men jag läste en intervju med Hellner där han sa att en bra skidåkare måste kunna behärska dåliga skidor. Det verkar som att han inte kan medge för sig själv att dom faktiskt var usla.
Glömde säga att de Schweiziska åkarna också hade problem med skidorna idag, Cologna tappade framför allt i skaten och dömde ut sina skidor i en intervju.
Nu när jag minns det, visst hade Hellner dåligt glid i sprinten med, men det glömdes väl bort eftersom han vann utav bara ren kraft och teknik.
Jag tycker att Northug var ödmukare och mognare i intervjun hos yvette efter sprinten men också i vm magasinet på NRK senare på kvällen där han och Hellner var gäster. De pratade bland annat om hur Petter uppfattas i Sverige.
http://www.youtube.com/user/VmHolmenkollen2011#p/u/9/IOTGwwYOIiM
Nei mulig Hellner er for diplomatisk til å si at skiene var dårlig, men jeg mener å huske at han gled inn feltet i et par utforbakker i klassiskdelen.
Tor: han gled ju lite bättre än Daniel, men inte mycket. Möjligtvis att det du kommer ihåg var från tidigare i loppet innan hans skidor hade degraderat totalt. Mitt intryck av Hellners skateskidor är att han inte hade jättebra glid. Hade han haft det så tror jag att han hade avancerat snabbare när han väl fick kontakt.
Jomar…Ja, jeg er i toppform, må faktisk helt tilbake til VM i Trondheim 1997, for å finne samme form………”Det hva de gyldne tider det å du” ! :)
Hellner hade klart bättre glid än Rickardsson. Men han fick slita uppför.
Dåligt fäste och ändå inte bra glid är ju ingen kul kombination. Men det är bara att konstatera att det inte är lättvallat i Kollen.
Enligt ”nexer” på fasterskiers kommenteringsfält så körde norskarna på ”Gallium” – tror det är mirakelvallat som Japan använde i Liberec då det var skitig snö….. en femma på att vi inte använde Gallium? ;)
Hur gick det egentligen med den hemliga vallaprodukten Sverige utvecklade i vintern? Är det barnsjukdomarna vi lever med?
Tolsrav: Minnes Trondheims-VM med stor glede. Så blant annet langrenns-
stafetten. Norge var suverene og svenskene langt etter. Da var det ingen tvil om at våre kjære naboer vallade seg bort, men jeg er mer skeptisk til det påståtte vallningsproblemet i dagens løp.
http://www.youtube.com/watch?v=toOxwzwM_PM
Tydligen ska man kolla på japanskan från 4:50 ungf om man vill få en uppfattning om hur det glider :)
Joel….Vi hadde besøk av AIK på Lerkendal stadion i Tronheim sist høst ( med ”suports”) så store banditter, har vi aldri hatt her i byn, og håper det aldri skjer igjen……………………..
Jomar: kan du inte vara snäll och titta på andra varvet av loppet precis efter att Daniel har dragit och sedan inse att Daniel sjunker som en sten genom fältet? Så slipper vi tjafsa om hur fel du har, menar jag.
Alternativt lyssna på intervjuerna med honom.
tolsrav: enig med dig där. Och den dagen det sker i skidor så slutar jag titta för all framtid.
Men jag är rätt säker på att hr Burman skämtade… åtminstonde hoppas jag det :P
Tolsrav, Skidjan: Jag syftade nog inte på att skidpepp firman skulle åka och slå sönder skidstadion hahah utan mer ha ett allvarligt snack med svenska landslagsledningen om hur vi tycker saker och ting bör skötas hädanefter somn vallning laguttagningar osv. =)
Den dagen vi har skidhuliganer då har längdåkning blivit en världssport haha
Var det ett tråkigt lopp idag?Då ska jag berätta om ett damlopp igår som var ännu tråkigare. Tre damer gick loss och alla visste vem av dessa som skulle bli först till snöret.Något måste göras åt dessa masstarter som tråkar ut en totalt.
Imorrn kommer ett till tråkigt lopp i slutet kommer tre damer köra skiten ur alla och en av dem kommer vara en hängåkare (Longa eller Johaug) som hänger på loket Björgen! Marits överlägsenhet hotar intervall startens vara eller icke vara på touren!
Hvor ble det av Alex Harvey i dag! Spør du meg, var det taktisk meget uklokt å gå så tidlig i loppet. Han kunne vært en meget farlig mann på oppløpet! (Men han svært gode ski)…….
Så är det Joel Burman . Än hur FIS gör så har dom ändan bak…
Harvey hade behövt nån med sig
Skidjan:
Jag mår fysiskt dåligt när du kommer med sådana länkar. Bara blotta tanken på att skillnaden i glid potentiellt kan vara så stor får mig att hoppas på att VM ställs in från och med imorgon…
Johan olsson om loppet och vallan:
”Jag kände mig fräsch i stort sett hela vägen, och kunde ju norpa några medelmåttiga placeringar på slutet. Som Ni säkert sett så var skidorna inte de absolut vassaste för oss svenskar idag, som de annars faktiskt brukar vara.”
Benke: Påminner om Mari Eides skidpar ifrån Liberec iår. Dom Marit Björgen kommer köra sprintstafett med! =)
Jag tror att Legkov hade varit super idag om han inte haft sin vurpa där han fick tråckla loss både skida och stav från ett nät. Jag stod där och såg honom. Han hade kunnat hänga på med Harvey och då hade pallen blivit en annan. Jag såg inte riktigt vad som skedde för allt gick så fort, men jag tror inte det var hans eget fel helt och hållet. Jag menar att nätet där tryckts ut för nära spåret. Tänk vad omständigheter påverkar mycket när åkarna ligger på max och kör.
Burman: Justja. Tidernas snabbaste skidor!
Allvarligt Joel; tror du verkligen att Marit vinner imorgon?
Benke: Helt i klass med dom stenslipade norska skidorna ifrån 90-talet!
Betyder Marits överlägsenhet att damskidåkningen är ganska ren från doping? Annars borde hon väl inte vara så överlägsen? (Bara så ingen missförstår, jag skriver inte att M dopar sig utan att andra inte gör det.)
Experten: Finns nog inget som stoppar Björgen i nuläget skulle vara en jordbävning eller om hon av misstag skulle få på sig ett par svenskvallade skidor (Svenska landslagets inte Perry Olssons laggar).
Om man bortser ifrån all astma medicin tjafs så känns damsidan relativt ren ut. Det är ju Kowa som åker hem till polen under mästerskap för att formtoppa och dyl. hon är ju faktiskt fälld för dopningsbrott också.
Annars är det skönt att slippa alla ryskor och estniskor (jaa jag syftar på Kristina Smigun) som dyker upp lagom till mästerskap och utklassar alla för att sedan förvinna på nya laddningsperioder!
tolsrav: sant det, om de ville skapa nåt skulle han ha samarbetat med någon. Men enligt fasterskier fick han kramp i låret.. och då tog klungan in honom rätt raskt.
Var det nån som såg (som jag inbilbade mig iaf) att Hellner hoppade över sista drickalangningen bara för att få några placeringar? Han körde nog sista biten på ren vilja..
Jag tror Kowa är ren och jag tycker hon verkar så gullig och sympatisk i alla intervjuer jag sett. Jag har inte hängt med så länge (är inte så gammal) jag visste inte att hon varit dopad.
Hon hävdar väl att hon fått i sig grejer av misstag via medicin men det är väl en rätt vanlig alibi förklaring. Hon är säkert ren men känns ändå värt att ta upp när du frågar.
Tack för informationen:)
Merkelig følelse. I OL i Vancouver hadde Petter dårlige ski på klassisk del og jeg tror han kunne ha tatt gull foran Hellner hvis han ikke hadde måttet slite seg ut på første del, I dag hadde jeg nøyaktig den omvendte følelsen, at Hellner kanskje kunne ha tatt gull med bedre ski på klassisk. Men at Petter vant en flott seier i dag er jo klart.
Var det inte en tråkig DP? Jag upplevde att ingen förutom Harvey utmanade på hela loppet. Klunga med 20åkare visar att det gick inte fort. Det blev en billig seger för Petter. Det krävs Svenskar i bra slag för att det skall hända nått tydligen.
Harvey borde få en liten hedersmedalj!
Jo, en fruktansvärt usel underhållning… hittills har det varit totalt ospännande tävlingar i Kollen. Inte ens sprinten var ju spännande trots Hellners vinst eftersom första åkare in i näst sista sväng vinner vilket gör det hela skittråkigt. Ett underbetyg till Kollen. Hade förväntat mig mer.
Tor:
Sen kommentar till dig. Du har rätt, det bästa är att ta bort sprintstafetten och ha två intervallstartlopp och två masstartlopp i olika stilar. Så att åkare som Bauer, Rönning, Teichmann och Södergren också får sina rättmätiga chanser. En sådan suverän åkare som Bauer får man knappt se under hela VM då han insett att han bara har en realistisk möjlighet till ett guld. Egentligen är det tragiskt.
Northug går ikke 15 km….
Northug skippar intervallstarten och kör teamsprint (!) i stället.
Att Rickardssons skidor var kassa måste väl ändå alla hålla med om. Det blir löjligt om man påstår något annat.
Angående Northugs uttalanden så är det säkert så att han gör dem med glimten i ögat. Det är dock enkelt att skoja och skämta när man vunnit och större att kunna göra det när man blivit slagen. Annars uppfattas det lätt som att man hånar konkurrenterna.
Skvaller från expressen: Sverige har skickat hem Brodin och Lina A. Hanna Falk verkar given i sprintstafetten. Britta nämns inte alls och Ida Ingemarsdotter ser ut att få dubblera i stafetterna.
Expressens Tomas Pettersson skrev en en bra krönika om gårdagens lopp.
http://www.expressen.se/sport/2.701/langdskidor/1.2347160/pettersson-det-var-82-korkade-forlorare
Det enda laget med bra lagkörning var ju Norge. MJS kontrollerade i spets under klassiskt om någon skulle försöka. Röthe satte fart på fristilen när Hellner jagade ikapp. Gjerdalen satte upp Northug i toppen av klungan ut på sista varvet och Northug levererade när han skulle. Frågan är bara vilken roll Brandsdal hade?
Frans: som jag skrev i en annan tråd ”Håller svenska lagledningen på att schabla bort damstafetterna? Enligt Expressen lutar det åt att Ida skall köra båda stafetterna. Ida behövs på den riktiga stafetten och då kan hon inte vara trött. Och att att hon skall åka med Falk i sprintstafetten, kommer verkligen Falk orka med tanke på hur det sett ut ide två senaste sprinttävlingarna? Jag trodde det var tänkt att Lina skulle åka sprintstafetten. Låt Lina och Britta åka sprintstafetten.”
Vilka kommer åka för Finland, är det klart?
Kjedelig at Northug dropper 15 km. Han har jo til gode å vise seg frem i et intervallstartrenn i et mesterskap. Hvilken bedre anledning å gjøre dette på enn i Kollen?
Sprinten har han allerede gått, og der har han fått med seg en sølvmedalje. Northug har også allerede et OL-gull i sprinstafett. Dessuten har vi flere alternativer på sprintstafetten. Rønning/Hattestad hadde hatt gode gullmuligheter.
Snodig prioritering, men i og med at vi har MJS og Rønning med som medaljekandidater på tirsdag, kan det jo vise seg å være et greit valg likevel naturligvis. Det viktigste er tross alt at Northug er pigg til stafetten og 5-milen!
swestam: Saarinen är väl klar. 10 km idag kommer avgöra startsträckan i båda stafetterna. Men tror inte samma person kommer köra båda.
Och om man läser DN hyllas Northug som en stor taktiker… Istället är det ju dom andra som kör loppet i halsen på honom som Expressen mycket riktigt noterat
Man hör ju på Northug att han vill fokusera på 5-milen men att för den skull byta 15 km mot teamsprint det övergår mitt förstånd. Viljan att vinna verkar starkare än värderingen av vad som är värt att vinna.
Synd at Northug dropper 15, i den formen han er nå hadde han hatt store muligheter på medalje, hadde mye heller sett ham ta bronse der enn gull i sprintstafett.
Enig med deg Neithiri. En bronse på 15k klassisk henger mye høyere enn et tøysegull i sprintstafett. Skulle ønske alle de beste løperne nedprioriterte sprintstafetten.
tor: Men nu blir det inte så. Statusen på sprintstafetten kommer i stället att höjas i och med Northug går. Och det blir ännu svårare att försöka fasa ut den ur mästerskapsprogrammet i framtiden.
Varför är det förresten bättre att köra sprintstafett än 15 km med tanke på 5-milen? Den logiken förstår jag inte heller riktigt.
@Per: Han tenker vel at 15 km både er mer fysisk anstrengende, og at medaljemulighetene er mindre. Han har vel rett i begge deler. Men Norge som lag burde heller oppfordret han til å gå 15 km siden vi har gode alternativer i sprintstafetten, samt at en medalje på 15 km vil henge høyere enn medalje i sprintstafetten for Northug.
Norrmän: Oskar behöver boende inatt!
Tycker vi har glömt enmanslandslaget Dolidovich, eller Dolidoldis som någon kallade honom för. Killen är ju en sjuk mästerskapshängåkare. Snudd på medalj i går! Det hade varit en skräll!
Swestam, Jag läste att Lina tilsammans Brodin och Petterson har åkte hem så då är hon inte ett alternativ att åka sprintstafetten.
Har svårt att se hur något lag ska kunna slå Norge i damernas teamsprint om Björgen kör.
Ska bli spännande att se hur Lindborg och Ingmarsdotter åker idag.
Karlsson fortsätter att påsta att Hellner hade ”fantastiska skidor” på skatedelen igår men när man tittar på slutfasen ser man att Northug glider lite bättre på vägen ner mot hästskon och att ryssarna bakom glider så fort att Hellner till slut krokar i Chernousov när han ska börja slugga mot Northug för att vara först i högersvängen. Nästan alla lag hade bättre skidor än Hellner på den klassiska delen och flera lag (Norge, Ryssland) hade bättre skidor även på skatedelen tror jag. Illavarslande?
Inte var de nå fel på skejtskidorna på Hellner vad jag kan se klart ryssarna bakifrån glider bättre..Hellner skulle inte varit så ivrig att vara först in på stadiun skulle bara tagit rygg på Petter då tror jag de hade blivt medalj..
Per: Norge hade nog bäst skidor på skatedelan sedan hade ryssanra å Hellnar bra skidor men var många länder som hade dåliga på skatedelen Cologna fransmänen hade inte alls bra där…
Rickardsson säger att det var liknande problem även på skejtskidorna. Dom gick tyngre på andra halvan. Fel på glidvallan?
Man har uppenbarligen inte klarat den slitning som blir pga grovkornig fuktig snö och smuts. Tyckte skidorna överlag på dam och herrsidan såg ut att krokna en bit in i loppen.
Jag blir bara deprimerad av att höra hur risiga skidor Hellner och Richardsson hade. Bara Inse att vi missade första dubbeln (1+2) på distans sedan Elofsson och Fredriksson på WM 2001 tack vare risig valla. haha
Skämt åsido är jag helt övertygad om att Hellner tagit minst silver med ok skidor dvs inte super vallade som Norges men som resterande fältet!
Sen är Tomas Pettersson i expressen helt rätt ute! Vad skiljde det här ifrån övriga sömnpiller till masstarter? Maken till osmarta åkare får man leta efter.
Dock effektiv lagkörning av Norge. Tror 5 milen kommer vara dyngtråkig faktiskt. Hoppas Södergren tokmörkar formen inför stafetten och femmil!
Ny tävling idag. Jag hoppas att få ge Larry upprättelse. Viktigt att dom hittar rätt nu för fortsättningen. Larry är min idol om han fixar detta.
Jossa: Jo visst måste man ta hänsyn till suget men ändå. Lite bättre glid där så hade han inte krokat i Chernousov och så hade han kunnat vara först i högersvängen. Sedan är det klart att han tog vänsterspåret. Han ville ju fajtas med Northug om guldet. Helt rätt menar jag.
Vet ikke helt hvorfor alle tror at nordmennene hadde eksepsjonelt gode ski i går. Antar at dette kommer av at mange er overrasket over at Røthe og Gjerdalen hang med hele veien.
Jeg tror det stort sett var Rickardsson som hadde dårlige ski, samt sveitserne. Tror dette rettes greit opp til tirsdag.
drazy: Northug var typ 20:e varje gång på toppen av backen på klassiska slingan. Vid varvning var han i tät. Norrmännen hade tokglid.
Per: klart han ska fajtas om Guldet men hade han bara varit i rygg på Northug in på upploppet så hade de funnits en liten chans men mkt liten..tror om de är två jämnaspurtare att de är bäst vara två in mot upploppet..
Frans: Northug åker skidor så, tar placeringar där det är lättåkt, åker långsammare där det är tungt. Smart. Visst hade han bra skidor men inte exceptionellt bra, han har däremot en helt fantastisk teknik utför och på platten.
OJ det är ju bara 2 mellantider :O nu kan man intefölja dem som man brukar :(
Ekte gammeldags god løype i dag, en lang runde i Nordmarka med to passeringspunkt, fantastisk :)
Per, så vidt jeg så hadde Hellner fantastisk glid i skøytedelen på søndag, han var jo helt på høyde med Northug etter den siste utforbakken, det var da de begynte å jobbe med beina at han tapte.. Også før ”Hellnergropa” tok Hellner mange plasseringer utfor, så det at han tapte på slutten var nok kun pga stive bein etter at han måtte slite mer enn de andre på klassisken. Det virker jo som dere liker å klage på at svenskene Alltid har dårligere ski enn alle de andre, men det er rett og slett ikke sant..
Det er ikke lett å tilfredsstille svenske langrennsfans, skal man dømme på reaksjoner her på skidpepp så er fellesstart med klyngespurt kjedelig, fellesstart når tre stykker går fra er kjedelig, intervallstart når noen(ikke Richardsson da) vinner klart er kjedelig. Korte løyper er kjedelig, lange løyper med få passeringspunkt er kjedelig. For meg er det en gåte at dere i det hele tatt gidder å se på noe dere synes er så kjedelig…
Men fy fan vilken usel tv-produktion…
Målgångar på Björnsen och Sannikova… intressant…
Smörrebom…
Neeeeeeeeeeeeeeej !!
Skidorna kan bara inte vara bra på Haag / Kalla Fy fan !
e det dåliga skidor som spökar i dag med blir jag ta mej fan förbannad!
Dags att skicka skidpepp firman till Kollen!!!
Finska damerna hade risiga skidor i lördags men tar minst sagt revansch idag. Tyvärr verkar inte vårt vallateam lika bra på att lära av sina misstag.
Frågan är om de norska damerna har bra skidor idag? Björgen ser ut att få stryk, Steira och Skofterud gör mediokra lopp.
Hanne: Masstart är kjedelig. Det vi såg idag var fantastiskt i jämförelse med helgens lopp. Synd att det var så kort.
Barneskirenn!! :-))
Hatten av för Björgen. Drottning av Kollen!
drazyc: :-)
Kul för Marit att hon fick slita lite för en gångs skull. Jag tycker lite synd om polskan, som gör ett helt grymt lopp.
JAAAAA!
Kowalzcyk är så bra. Synd att hon inte fick ett guld. Men Marit var bättre med lite hjälp av Longa.
Grattis Frans!
fy fan!!
Jaha, får väl gratulera Björgen till ännu ett guld. Synd, hade verkligen hoppats att Kowa skulle ta det här, tycker hon förtjänar ett guld.
Mkt stark insats av finska damerna nu när de fått ordning på skidorna, kul med första medaljen också.
Hoppas svenska damerna hade bra skidor, annars är medaljerna körda imorrn.
det e ju ta mej fan inte sant, sånt ska int få hända, ursäkta men man blir ju så ledsen när man hör åkarna..
Hanne , Håller med dig om att det är lite för mkt gnäll från vissa här inne på skidpepp , Lång bana utan varvningar innebär ju färre mellantider, Man kan inte få allt här i världen
NEJ :O haag tyckte inte skidorna var bra!
När skall det svenska vallateamet ge de svenska åkarna perfekta skidor? Kan Finland så borde vi kunna, de har väl inte varit mer i Kollen än vad vi har varit. Sedan blir jag så trött på Blomqvists försvar av vallateamet. Vi har haft dåliga skidor mycket fler gågnger än vad Blomqvist vill erkänna.
JAAAAAAAAAAAAAAAA!
Dette er det mest spennende langrenn jeg har sett på årevis, en stor hyllest til intervallstarten, og tusen takk Bjørgen, jeg elsker deg :)
Vad säger åkarna?????
Svenska fiaskot rullar på, statister. Glöm stafetten, kanske kan svenskorna hugga på ett brons, kanske.
Har finskorna börjat titta i medicin-flaskorna igen månntro? Kan man tro på denna armé av finskor, njaa.
Tråkigt för damskidåkningen att Justyna inte höll. Var väl Longa som sparrade den krumbenta till hennes 124 guld på slutet. Inte mycket flyt för stackars Kowa
Men vallateamet jobbar ju så hårt så deras insats får ju inte diskuteras. Eller?
Stackars valla teamet!
Haag säger att hon vid toppen av backen vände sig om och såg inte någon åkare, sen i botten av backen gled Saarinen om, hade alltså glidit otroligt mycket bättre, helt jävla bedrövligt!
Spännande tävling! Intervallstart när den är som bäst (undantaget den patetiska tv-produktionen). Kalla dryga minuten efter Björgen, ungefär som väntat. Placeringsmässigt dock något sämre, framför allt för att finskorna gör en enorm laginsats. Stort grattis till Saarinen. Och Kowa gör ju ett jättelopp, kändes som hon hade bestämt sig för att verkligen spränga sig och chansa lite. Sverige har fortsatta problem med vallningen.
Finskorna har haft mängder topp tio placeringar på 10 klassiskt i vinter. I dag när vi har fältets bästa skidor ska resultatlistan se ut som den gör för Finland. Men Muranen överraskar, hon hade jag inte räknat med. Finskorna körde på klister.
Har svenskarna ens testat med klister eller hade man i förväg bestämt sig för burkvalla eller vad det nu var svenskorna körde med?
Det blir ju extra tydligt vid den här typen av före att för att hävda måste hela teamet fungera, dvs åkare och vallateam måste fungera bra tillsammans.
Nån som vet var man kan se live-tiderna som dem hade i Svt-studion med tex. pre-finish tiden? FIS vanliga live-resultat hade bara 2.2, 7.0 och Finish.
Anders. Vil du heller se kortere sløyfer? Feks. 5×2 minutter med mellomtider hver kilometer? Selv synes jeg at det er mest interessant med lange sløyfer og færre mellomtider.
Når det er sagt, så synes jeg det burde vært en mellomtid til, til tross for lange sløyfer.
Vem kör stafetten nu när Ida floppade, Sara Lindborg? Ida 5a i genrepet 28 nu, uj uj. Nästan så att Sara känns tryggare
och så kan Ida köra sprinten med Falk
Positivt idag: 1. Vilket härligt och spännande lopp! Gårdagens trötta race kan inte jämföras. 2. Om finska vallateamet kan så kan det svenska. Snacket om alla andra lag måste starta med 2-3 procents handikapp därför att tävlingarna går i Kollen stämmer inte. 3. Haags intervju efteråt. Hon är i form nu.
Jäkla vilka skidor finskorna hade tror inte norskorna hade jättetopp heller Kowa såg inte heller ut att ha bra på slutet eller var de hon själv som inte orka i sista backarna? svenskornas skidor var nog rätt lika med som norskornas
TV-produktionen av loppet var en besvikelse. NRK brukar ju producera bra skidlopp, men det här kändes halvt amatörmässigt. Dom skulle ha haft en tidskontroll till under loppet.
Tor, lange sløyfer er perfekt mener jeg.
Min personaliga analys är att finskorna körde på klister och kliterskidor alltså hårda spann som med marginal lyfter upp klistret ur snön i glidpartierna = bra glid i de långa utförslöporna. För att få fäste på burkvalla måste ju spannet vara aningen mjukare och med Kallas och Haags krav på fäste så lurades vallateamet att lägga lite för tjockt (iaf för Haag) . kan vara svårt t att träffa rätt men synd att man missar på VM
Kan umulig tro at de norske hadde spesielt gode ski i dag. Både Skofterud og Johaug skuffer litt i forhold til forventningene, mens Bjørgen er mindre overlegen enn normalt, ikke bare i forhold til Kowalczyk. Finnene må ha hatt noen helt syke ski i dag! Muranen 3 sekunder bak Johaug på 10 km klassisk…
Björn har föskt att ta reda på detta väldigt länge :O skickat mejl till svt två ggr men har inte fått ngt svar! det kanske är ngt som man inte kan nå via nätet?
Vi borde haft Finska skidor i dag. Men synd att inte Kowa fick vinna. Jag hade unnat henne detta. Hoppas dom har tider från den långa utförsbacken. Vore kul att jämföra glid. Dessa skidor räcker inte!
Äntligen hade vi bra skidor!!!
Haag jämfört med björgen på dom mil lopp som varit innför VM är estland å drammen
Estland Björgen Haag 1.17 efter
Drammen Björgen Haag 1.30 efter
VM Björgen Haag 1.20 efter
är ju rätt lika avstånd mellan dom hela tiden..
För första gången så har Norge inte bäst skidor, hurra! Men eloge till Polska vallarna dom gör aldrig bort sig. Larry blev inte min idol. Tyvärr!
Hur kan Haag vara nöjd med sin placering?
Nej, jag gillade banan, men tv-produktionen var inte bra. Två mellantider är för lite och att följa två åkare som slutar på plats 30 och 31 i flera minuter är ju bara löjligt. Man hade också bekymmer med att visa tidtagningen i bild.
Johaug presterar väl vad hon brukar göra, hennes lopp tidigare i världscupen har ju berott mycket på vilken rygg hon fått. Så det var nog inget fel på skidorna där inte.
Visst hade finskorna bra skidor, men de är ruggigt bra på klassisk åkning också.
Angående damuppställningen i stafetten där Ingemarsdotter & Lindborg slåss om förstasträckan ska man komma ihåg att det bara är 5 km och gemensam start, förhoppningsvis kan Ida göra en brukbar sträcka. Skofterud som antagligen går första för Norge imponerade inte idag, om det var skidor eller form låter jag vara osagt. Tror Finland blir svårslaget för svenskorna så de får nog gå bronsmatch mot Italien ist.
Betr TV produktionen tror jag att FIS ligger bakom eländet då man vill satsa allt på masstarter
Sett till vallaproblemen i Kollen så kan vad som helst inträffa. Finskorna på dubbeljakten var katastrof. Nu klart bäst.
Vad händer i morgon?
Vet ikke om vi hadde så dårlige ski i dag, tror vi, finnene, Longa og polskan hadde omtrent like gode ski. Hva Sverige angår er jeg usikker, Kalla og Haag har vel ikke akkurat imponert kollosalt på klassisk før i år heller, men om det er sant at de svenske valla-gutta har driti seg ut for, hm, er det 3.gang nå? Så er det vel på tide å gjøre noe med det, sparkengrunnlag?
Jag gillar Kallas attityd. Missnöjd så det sprakar om det, erkänner att skidorna inte var dom bästa
Jaaaaaaaaaaaaa! Tre gull og historisk!
Grattis Marit Bjørgen!
Anders: Nog har Johaug varit på pallen utan draghjälp i år sett till säsongen så är de nog rätt jämt mellan henne å Saarinen i klassiskåkning..håller med om att Johaug gör ett bra lopp men inget topplopp..Muranen gör ett helt otroligt lopp.. dom övriga finskorna har ändå visat att dom har kapacitet i år att vara topp 10..
Lindborg gör ett lopp helt i klass med vad hon presterat hela året bortsett från drammen,, tjejen fick åka två VM lopp de ska hon vara nöjd med..
Kallas teknik duger inte för att åka med på gränsen till bakhala skidor och därmed tjäna glid.
Experten; Ja, Kalla var helt svart i ögonen, kan lova gott inför stafetten för idag var hon inte nöjd.
Italenske Longa hadde fantastike ski i dag, enligt de norske lederne. Når Marit staket og staket, gled Longa lett ved siden av!
Mer undrande över att Haag var så nöjd.
Hon borde kunna bättre. Men hon är nog inte i någon jättebra form. Jag hade hoppats att dom skulle få hjälp av bättre skidor än normalt men icke.
Jag blev väldigt förvånad att hon så lätt hängde med Björgen. Hon var ju en av dom som släppte tidigt i DP.
Lovade mig själv att inte bli besviken idag eftersom jag inte trodde på medalj. Dock hade man hoppats på att åkarna och vallarna fick rätt på skidorna, men icke?
Det är nu tydligt att vårt vallateam och våra åkare inte hanterar ett vallaföre…så många gånger denna säsong.
Någon som vet nåt om Lindsborgs och Ingemarsdotters skidor?
Det har varit mycket svarta ögon hos Kalla denna säsong! Frågan är om det lossnar.
Viktigast är att rädda stafett medalj och fixa bra skidor åt Rydqvist på tremilen.
Ingen ska dubblera på Stafett och Pajas stafett. Om Ida kör pajas så får Sara Lindborg ta första sträckan på riktiga stafetten. Just nu spelar det mindre roll så länge Tullebukkarna i vallabussen inte gör sitt jobb.
Sverige är aldrig bra i nollföre, har sällan historiskt åkt bra. Det verkar som att både Kalla och Haag inte har toppform. Jag tycker att Kalla inte haft det där riktiga spänsten och klippet i både fria och klassiska stilen under hela året. Ser man tillbaka på t ex Tour de Ski 07,08 så finns inte samma spänst. Tydligen kanske det är ett mellanår då åkarna snarare kan gå bakåt än framåt. De är fortfarande unga men kanske bör de se över träningen.
En tröst inför stafetten är ju att Roponen inte kan vara i storslag om hon hade lika bra skidor som övriga Finskor.
Hon brukar ju vara ganska bra i klassiskt.
Lindborg åker väl som hon brukar i år Adrian var bara i Drammen hon åkte bättre.. så Lindborg gör att lopp i klass med vad hon ofta gör..
Huvudet på spiken Elin,det är nästan meningslöst att ens försöka ge åkaren optimalt glid.När man ändå måste lägga på för tjockt med fäste.Larry Poromaa skulle om han vore lite odiplomatisk i intervjuer kunna säga:man kan inte valla optimalt åt åkare som far fram som ett ”fälgkors” i spåret.Nej tillbaka till ruta ett i teknikträning vad gäller klassisk teknik.
Tror ni verkligen Björgen åker allt? Känns som en liten risktagning tycker jag.
Tycker det är svårt att bedöma formen nu med alla dessa vallaproblem. Kalla har dock slagit Haag i 2 klassiska delar nu och det tyder väl mer på att Haags form inte är på topp?
Känns ju jobbigt att Haag valde ”Daniels” skidor idag. Förhoppningsvis blir det samma före imorgon så att herrarna får samma vallning som dagens finskor, måtte det gå vägen.
Jag skulle vilja läsa av någon på plats hur glidet såg ut för våra damer.
Någon i svensklägret borde väl ha bra glid. Hur är det med Haag som brukar hållas som föredöme i den klassiska stilen. Hon var ju efter Kalla.Hon hade inte heller bra skidor. Om man jämför med pojkarna så kan ju inte Hellner åka klassiskt så bra men där skyller man alltid på vallningen.
lkh Om jag förstår dig rätt så menar du att Haag och Rickardsson åker klassisk på så låg nivå att de blir lika svårt att valla för dem som för Hellner och Kalla som ju behöver mer fäste. Tror inte du har rätt där. Jag tror många menar att både Rickardsson och Haag är duktiga i klassisk stil.
Ang. valladebatten: Har man själv inte erfarenhet av längdåkning eller vallning på elitnivå blir det lite löjligt att kräva avgång, ”ta ett snack med vallateamet” etc. Det är ju också kontraproduktivt för det går ju inte att plötsligt plocka in helt andra vallare. Dessutom är det ju viktigt att det finns förtroende vallare-åkare. Men med det sagt så tror jag att det ligger en fara i att alla (inklusive journalister) ser som sin uppgift att skydda vallarna. Ibland kan det vara bra att sticka hål på förträfflighetsbubblan. Att börja med utgångspunkten att det egna teamet ligger efter när det är svårvallat, att det finns ett problem. Jag tror f.ö. inte att Rickardsson håller med om att gårdagens dåliga placering beror på hans usla klassiska teknik.
Hellner är ju trots allt nybliven SM-mästare och 4a i otepää på 10km kl. Fet är rätt bra utfört om man inte är bra på klassiskt :)
Svenskene hadde ikke dårligere ski enn nordmennene i dag. Ikke unormalt at Kalla er nesten minuttet bak Bjørgen eller at Haag er godt over minuttet bak. Det var bare finnene som hadde outstanding ski. Tipper at de er de eneste som gikk for en klistervariant.
Vil si at Ingemarsdotter er den som skuffer mest av de svenske egentlig. Jeg tror det blir tøft for Sverige å henge med på klassisketappene på stafetten (mot Muranen/Saarinen og Skofterud/Johaug).
Känns lite som om våra damer inte har en suck mot de bästa när det kommer till klassisk skidåkning. Haag har känts säkrare än Kalla här men de båda är en bit efter ändå.
Marit, Kowalczyk, Johaug, Longa och Saarinen (samt Kuitunen tidigare) ligger ett par snäpp högre i klassiskt.
Efter idag lutar det åt att de våra får slåss med Italien om ett eventuellt brons i damstafetten efter Norge och Finland.
Per, kunde inte sagt det bättre. Drastiska åtgärder är inget att eftersträva. Däremot, som du säger, öppna upp för en konstruktiv debatt. Det blir lätt patetiskt att in absurdum, vad som än händer, aldrig diskutera behov av förbättringar vad gäller valla-arbetet.
Fast vi har ju ”Världens bästa valla team” de vill ju inte ens ta en debatt själva utan sitter på en pidestal och lever på OS gulden ifjol…
Vi hade inga katastrofskidor. Men för att lyckas så bör man ha toppskidor. Så är jämt är det. Vi var väl ca15sek efter vid 2.2 km och tappade ungefär lika resten av loppet. Men det var en usel TV produktion att inte ha fler kameror så man fick jämföra glid mm.
Adrian;Ta en titt på Hellners resultat på WC låt oss säga två år tillbaka och jämför hans resultat på klassiskt contra fristil och du ska se att jag har stöd för min åsikt
Rydqvist är sjuk.
Jag skämtade lite naturligtvis, klart jag vet att han är bättre på skejt, men han har ju blivit bättre känns det som. Kan åtminstone hävda sig när han får bra skidor, samma är det för kalla.
Det blir tufft på stafetten, det kommer bli hård körning på båda klassiska. Men bronset ska vi minst slåss om.
Tror inte finskorna har fått bättre form över en natt utan det är skidorna som avgör. Muranen och Krista såg man ju inte alls på skiathlon när de hade kassa skidor.
Såg i dag att Marit begynner å merke kjøret. Hun var totalt ”pumpet”. Hun går jo to lopp pr. dag, et på dagen+ et langt løp på kvelden! Enligt meg bør hun stå over sprintstafetten!
Tolsrav, helt enig. Fins masse goe norske jenter i sprint. Marit trenges ikke og bør spares.
Andreas var har du hört det ?
nisse; ”Vi hade inga katastrofskidor. Men för att lyckas så bör man ha toppskidor”
Inse att vi inte har tillräckligt bra åkare i klassiskt ens med toppenskidor.
Elin:Med att lyckas menar jag tre topp 10.
Det låter ju inte som omöjligt.
Räddas vad som räddas kan! Nu är det full fokus på morgondagens lopp och de riktiga stafetterna. Masstartsloppen till helgen har nog aldrig känts mer ointressanta!
Elin: vad menar du med bra åkare? Själv tycker jag att man är en bra åkare om man placerar sig på 4-10 plats. Visst ingen medalj idag men med toppenskidor topp-10.
Elin: Inte för att vinna, det tror jag ingen har sagt, men trodde du ärligt talat, att placeringar 11, 14, 25, 28 var de bästa tänkbara för svenskornas del?
Haags sämsta placering i ett klassiskt 10km lopp sen 2008 Kuusamo.
Kalla har varit topp 10 i alla klassiska 10km intervall sen Davos 2008 (hon var 15:e i masstartslopp i TdS).
När förlorade hon senast till Pirjo Muranen eg?
Två topp-10 vore godkänt, javisst små marginaler och allt sånt.
Lindborg är som förväntat, kanske borde varit lite längre fram för att man vore glad. Ida likaså.
Anna i första hand menar jag Kalla och Hellner när det är 0-före eller det är klister före så får dessa två problem direkt.Om du se till dagens lopp och tittar på Kallas diagonalåkning så ser man att hon trippar på lite försiktigt,vågar inte lita på fästet och sträcka ut stressad åkning säger hon själv.I kallare fören dvs. bergfäste minimalt med fästvalla där funkar det ju ok för henne,samma för Hellner betydligt bättre åkning än i klisterfören.
Elin, din poäng är klar. Du menar att allt ligger hos åkarna. Jag menar att båda ”sidor” måste ta tag i det här för framtiden.
Det är tur och kul att vi resonerar olika här på skidpepp:)
Jäkligt synd att inte enmanslandslaget Kowalczyk kunde knäppa Björgen. Om inte hon fanns med i cirkusen så kunde de nästan lägga ned damskidåkningen pga ointressanta lopp. Och fram för färre masstartlopp och fler intervallstartlopp men det lär nog dröja om norrmännen får bestämma. Det framstår mer och mer tydligt att vårt vallateam inte behärskar nollföre plus att vi i damlaget nästan bara har benåkare med relativt sett svaga överkroppar som kräver fäste och inte vågar satsa på bättre glid.
lkh, då är jag med dig.
Lahteenmäki tar in 48s på Björgen sen Drammen.
Muranen tar in 55s.
Johaug tar 43s.
Longa 40s
Niskanen 52s
Skofterud 33s
Steira 58s
Kalla 13s
Tchekaleva 12s
Haag 8s.
min analys av vallningen idag blir att sverige norge polen ryssland hade rätt jämförbara skidor men klart bättre hade Italien å Finland där Muranen måste haft klart bäst av finskorna..
Varför jag tror att sverige å norge har rätt jämförbara skidor är att avstånden från lopp tidigare i år i klassisk mellan Haag å Björgen är rätt lika..Haag brukar vara runt 1.20 efter på milen så även idag :) .
Haag å ryskan Tchekaleva har åkt jämt i vinter på kassiska lopp så även idag
Första medaljen till en icke Fischer åkare idag. Värt att notera.
Lähteenmäki sa i intervjun efter loppet att hon jobbade jättehårt med sin vallare för att få till skidorna innan loppet. Hon sa att den tiden de satte ner på det verkligen lönade sig.
Påpekar också att Kerttu Niskanen gjorde sin VM debut idag. Inte illa. Hennes förebild är jämngamla Johaug och hon sa igår att hon har som mål att bli lika bra som norskan.
Förstår inte varför Blomqvist ska gå in och försvara vallateamet som han gjorde idag. Som expert måste han våga vara kritisk annars har han inget där att göra. Handlar det om att alla känner alla, och håller varann om ryggen, i ett litet skid-Sverige?
Jeg tror det beror på at de svenske løperne og smørerne må samarbeide bedre. Løperne må kanskje bruke mer tid på skivalg før start, evt en stand-in.
Northug har jo en stand-in som veier akkurat det samme som han. Kjekt å ha når glid etc. skal testes.
Fredrik:
Vad Blomqvist vände sig mot var kommentarer som: ”Sparka vallateamet”, och där håller jag med Blomqvist. Det är ju helt sanslösa åsikter i det här läget, nu är det bara att jobba med det vi har och nu har vallateamet naturligtvis förstått att de inte varit tillräckligt bra och måste jobba stenhårt för att bättra sig. Sparka någon får man eventuellt göra senare.
Sparka vallateamet är ju en överdrift. Men nytt blod måste in. Helst någon av Olssonbröderna. Den Svensk som vallar åt Kanada är också en som borde vara med.
Jag tror att Larry krånglar till det. Kanada hade toppskidor i Val di Fiemme och igår.
Självfallet hjälper det inte med att avsätta och ersätta vallare, men det jag är konfunderad över är att de inte får till det i nollföre. Man misslyckades totalt under touren, och borde ha haft tid på sig att få till det eftersom det var mer än väntat att samma före skulle uppstå under VM. Men under den klassiska delen på dubbeljakten så misslyckades man återigen med skidorna. Jag känner mig otroligt nervös inför morgondagen, kommer de ha utrustning som håller? Killarna verkade utåt sett vara säkra på att det var en engångsföreteelse, men egentligen: hur säkra är de när kamerorna är avslagna? Ja, ja det spelar ingen roll hålla på att gissa…
jag tycker problemet med vallagänget är att man gömmer sig bakom Larry som motvilligt erkänner utmaningen att fixa bra skidor. Om vallarna vore mer öppna skulle det kännas bättre. Släpp på sekretessen, ingen annan kommer ändå att ta efter
Postar mitt valla inlägg här också eftersom debatten verkar ha slutat i inlägget där jag postade det:
Mindotter…: är rädd att du får rätt imorgon. Om Richardsson mot alla odds får vettiga skidor imorgon och vinner så är det bragd guldsvarning med tanke på de urusla förberedelserna han har haft.
Det jobbigaste med valla teamet är att när norrmännen gör bort sig så är det en j*vla förbättring till nästa gång. Efter OS har vi haft jämndåliga skidor hela tiden och botten nappen slutar aldrig komma. Det finns ingen inlärningskurva i det svenska teamet överhuvudtaget.
Minns ifrån Trondheim VM när Blomman var helt galen när han fick höra hur vallarna bara satte ett ruggat par i näven på fredriksson åså var den dagen förstörd hans kommentar då som är i allra högsta grad aktuell fortfarande är ju att man måste ha ett ok grundpar som funkar någorlunda. Det tänket verkar alla andra länder ha förutom Sverige. Jag har tidigare trott det berott på valla hybris att vi ska experimentera och ligga i framkant men nu inser jag att det är en kompentens brist. De har ingen aning om hur man ska gå tillväga vid varm före det är hur tydligt som helst ifrån tour de ski loppet där damerna och herrarna fick samma katastrofala lopp trots flera timmar emellan.
Sen vill jag poängtera att de gånger jag skrikit om avgång härinne och på twitter så har det handlat om raljanta överdrifter.
Däremot vette f*n om inte ett “firman” snack med landslagsledningen borde vara på sin plats för just nu saknar hela organisationen trygghet och tydligt ledarskap. Fastän åkarna och alla runtomkring försöker bete sig som att de har koll och att folk framför tv-apparaterna är idioter.
Däremot tycker jag det är på sin plats med en stor urvärdering efter VM där man också bör fundera på hur organisationen måste förändras till det bättre till nästa säsong men jag ser gärna att det kommer in kompetent folk redan den här säsongen för det behövs!
När det gäller resterande WM lopp så är det ju bara be till gudarna att det blir kallföre annars är vi helt körda.
Burman: i din värd värkar de bara som att sverige vallat bort sig..normänen finland med flera har ju åxå vallat bort sig i dom senaste stora mästerskapen..alla länder arbetar efter samma metoder med tester å teståkare..sedan är nog den svenska ledarskapet organisationen bra..du är bra på att få allt låta så jättedåligt :)
Håller med att man ska utvärdering efter säsongen,, de ska man även göra när de går bra..
Jossa: Kallar man sig för världens bästa valla team har man en del att leva upp till. Självklart är jag medveten om att andra länder gör valla missar också men självklart är mitt fokus huvudsakligen på sverige, jag tycker att vi är urbota dåliga på varm före trots våra resurser och erfarenheter.
Jossa: ”du är bra på att få allt låta så jättedåligt :)”
Ska jag ta det som en komplimang? haha
Var kan man läsa att dom kallar sig för de ? är de dom eller media som kallar dom för de?
Blomman och övriga SVT har haft en tendens att snacka om vallarna som världens bästa (nu är det inte så längre kanske) men även åkarna slänger sig med det uttrycket. Senast Johan Olsson på sin blogg igår. Både jag och Adrian härifrån ifrågasatte det bland kommentarerna.
Förhoppningsvis är Björgen på väg nedåt i form. Hon ”förstör” detta VM. Otoligt dåligt att polskan inte tog henne till slut
Experten:Jeg tror Marit er i god form. Med en hviledag i morgen er hun tilbake.