TOUR DE SKI – Försnack och uttagna trupper
Nu drar vi igång försnackstråden inför denna säsongs stora händelse – Tour de Ski! Tidigare inlägg i inför Rogla-tråden återfinns i den första kommentaren nedan!
Sverige |
---|
Anna Haag Charlotte Kalla Hanna Brodin Ida Ingemarsdotter Lisa Larsen Maria Rydqvist Mia Ericsson |
Marcus Hellner Daniel Richardsson Emil Jönsson Teodor Peterson Fredrik Jonsson Lars Nelson |
Estland |
---|
Tatjana Mannima Triin Ojaste |
Kein Einaste Algo Karp Peeter Kummel Aivar Rehema Timo Simonlatser Karel Tammjarv Eeri Vahtra |
Finland |
---|
Laura Ahervo Anne Kyllönen Krista Lähteenmäki Aino-Kaisa Saarinen Kerttu Niskanen Riitta-Liisa Roponen Riikka Sarasoja-Lilja |
Ari Luusua Matti Heikkinen Lari Lehtonen Ville Nousiainen Sami Jauhojärvi |
Frankrike |
---|
Herrar | Damer |
---|---|
Jean Marc Gaillard Maurice Manificat Robin Duvillard Christophe Perrillat Cyril Miranda Mathias Wibault |
Laure Barthelemy Aurore Jean Anouk Faivre Picon Coraline Hugue Aurélie Dabudyk |
Italien |
---|
Debora Agreiter Elisa Brocard Veronica Cavallar Virginia De Martin Marina Piller Silvia Rupil Ilaria Debertolis |
Valerio Checchi Roland Clara Fabrizio Clementi Giorgio Di Centa David Hofer Thomas Moriggl Dietmar Noeckler Federico Pellegrino Fabio Pasini Fulvio Scola |
Japan |
---|
Masako Ishida | Keishin Yoshida |
Kanada |
---|
inga damer | Devon Kershaw Ivan Babikov Alex Harvey |
Kazakhstan |
---|
Yelena Kolomina Marina Matrssova Anastasia Slonova Oxana Yatskaya |
Nikolay Chebotko Sergey Cherepanov Yevgeniy Koshevoy Yevgeniy Velichko Denis Volotka |
Norge |
---|
Damer | Herrar |
---|---|
Marit Bjørgen Therese Johaug Marthe Kristoffersen Kristin Størmer Steira Heidi Weng Astrid Uhrenholdt Jacobsen Ingvild Flugstad Østberg |
Petter Northug jr. Petter Eliassen Eldar Rønning Sjur Røthe Kristian Tettli Rennemo Niklas Dyrhaug Ola Vigen Hattestad |
Polen |
---|
Sylwia Jaskowiec Justyna Kowalczyk Paulina Maciuszek Ewelina Marcisz |
Maciej Kreczmer Mariusz Michalek Maciej Staerga |
Ryssland |
---|
Herrar | Damer |
---|---|
Maxim Vylegzhanin Alexander Legkov Ilya Chernousov Nikita Kryukov Nikolai Morilov Alexey Petukhov Dmitriy Japarov Alexander Bessmertnikh Andrey Kuznetsov Sergey Turyshev |
Natalia Korosteleva Natalia Matveeva Larisa Shaydurova Mariya Gushina Daria Ivanova Alija Iksanova Anastasia Dotsenko Julia Tikhonova Evgenia Medvedeva Valentina Novikova |
Schweiz |
---|
inga damer | Dario Cologna Remo Fischer Curdin Perl Toni Livers Roman Furger |
Slovakien |
---|
Alena Prochazkova | Martin Bajcicak Peter Mlyaner |
Slovenien |
---|
Vesna Fabjan Katja Visnar Alenka Cebasek Barbara Jezersek |
inga herrar |
Storbritannien |
---|
inga damer | Andrew Musgrave |
Tjeckien |
---|
Ivana Janeckova Eva Nyvltova |
Lukas Bauer Ondrej Horyna Marin Jaks Jiri Magal Dusan Kozisek Ales Razym |
Tyskland |
---|
Stefanie Boehler Nicole Fessel Denise Herrmann Hanna Kolb Sandra Ringwald Monique Siegel Katrin Zeller |
Tobias Angerer Thomas Bing Jonas Dobler Sebastian Eisenlauer Jens Filbrich Franz Goering Daniel Heun Andy Kuehne Tom Reichelt Axel Teichmann Tim Tscharnke Josef Wenzl |
Ukraina |
---|
Maryna Antsybor Valentina Shevchenko |
Ivan Bilosyuk Oleksiy Shvidkiy |
USA |
---|
Holly Brooks Kikkan Randall Elizabeth Stephen |
Simeon Hamilton Andrew Newell |
Vitryssland |
---|
inga damer | Sergei Dolidovich Michail Semenov Alexander Lasutkin Aliaksandr Voranau |
Österrike |
---|
Katerina Smutna | Manuel Hirner Johannes Duerr Bernhard Trischer Harald Wurm |
Hellner ligger fyra i distanscupen, så jag tycker han ligger i bra slagläge. Han brukar dessutom va bra på att toppa formen, så man ska nog inte va för snabb att analysera hans säsong. Men Cologna och Northug får han svårt att hota i touren.
Inlagd: 2011-12-18, 22:35
Skriven av: Manne
———————————————
tittar man på programet till TDS så tycker jag nog Mia Eriksson har störst chans att göra några bra resultat..bra i sprint sedan finns de två korta lopp åxå som kan passa henne..så hon kan kanske få sista platsen..
Inlagd: 2011-12-18, 22:36
Skriven av: jossa
———————————————
Jossa… Men tror du det blir mer än sex damer? (Och då räknar jag med Sofia bland dom sex.) Jag tror inte det.
Inlagd: 2011-12-18, 22:57
Skriven av: Manne
———————————————
Om man kollar på grafen i det tidigare inlägget http://www.skidpepp.se/2011/12/14/ar-norskorna-ovanligt-overlagsna/ så kan man se att för de svenska damerna att den säsongsstarten vi haft i år och de två föregående säsongerna inte har någon jämförelse tillbaka i tiden, så det beror väl lite på vad man jämför med. Så även om vi inte tycker att Kalla, Haag och Ida inte har presterat så bra som vi hade förväntat oss och hoppats på så är det ändå en bredd och en topp som vi bara kunde drömma om för 5-10 år sedan.
Kanske en helt annan sak på herrsidan men där har vi ju haft en bredd och en topp på ett helt annat sätt tillbaka i tiden än vad vi haft på damsidan.
Inlagd: 2011-12-18, 22:58
Skriven av: swestam
———————————————
Northug, Hellner, Cologna og Bauer er de største favirittene til vinne Tds, men den jeg frykter mest pr dags dato er Cologna. Hans formstigning har vært formidabel de siste dagene. I går presset han Northug til det bitter end på 15 km. I dag lekte han seg nærmest til seier på sprinten..Dette blir kamp til døra!
Inlagd: 2011-12-18, 23:09
Skriven av: tolsrav
——————————————–
Manne: känns idag som att vi bara borde skicka 6 tjejer till TDS..Ska vi skicka 7 tycker jag Mia Eriksson ska vara den som då får chansen mest för att jag tror hon kan prestera bra på enstaka etapper..
Kalla
Haag
Ida
Maria
Sofia
Hanna B
Inlagd: 2011-12-19, 09:44
Skriven av: jossa
———————————————-
Av det Northug har visat i år så tror jag att han kommer vinna TDS utan större problem. Han gör som han vill med bonussekunder etc, det såg man redan förra året när han tog igen över en minut i bara bonussekunder. Som tur är ledde Cologna såpass mycket att han kunde trots detta defilera i mål på sista etappen.
Hellner kan vara med och utmana om han inte blir bortvallad som förra året…men det lär ju hända igen eftersom där är vallateamet någorlunda konsekvent.
Inlagd: 2011-12-19, 09:52
Skriven av: Adrian
———————————————–
Jeg tittet litt på resultatene fra fjorårets TdS. Det var i sprintene Cologna virkelig hentet sekunder på Northug, i tillegg til på intervallstartløpet i klassisk.
Jeg tror ikke cologna kan hente mye sekunder på Northug i intervallstart i år – så spørsmålet er om Cologna kan hente flere sekunder i sprintene enn Northug kan hente i innlagte spurtsekunder..
Jeg ser for meg situasjon der Cologna og Northug kommer samlet inn i siste bakke – det kan bli spennende!!
Inlagd: 2011-12-19, 10:00
Skriven av: Tor
————————————————
Adrian, grejen är ju att det inte bara delas ut bonussekunder till en person. Så länge Cologna håller sig precis bakom Petter, som han gjorde förra året, så förlorar han inte så mycket. Och kan Cologna behålla denna formen genom TdS, ja då tror jag att Petter kan få sig en riktig match trots allt. För en vecka sedan var jag övertygad om att Petter skulle vinna lätt.
Och kanske kommer några fler åkare att hitta storformen fram emot TdS. Manificat tror jag har möjlighet att bli en ny Lukas Bauer och har definitivt chans på pallen.
Inlagd: 2011-12-19, 10:05
Skriven av: Gabriel
————————————————
jossa… Jag förstår. Men det lär nog bara bli sex damer. Intressantare så hur det blir på herrsidan…
Adrian… Dom är tio som får bonussekunder i år. Så Northug kan nog inte skapa lika mycket tid med sin spurt i år. Men han har ju andra vapen, så han är givetvis en av två huvudfavoriter.
Inlagd: 2011-12-19, 10:08
Skriven av: Manne
————————————————-
Tor… Det var inga intervallstartslopp i touren ifjol.
Inlagd: 2011-12-19, 10:12
Skriven av: Manne
———————————————–
Tor>> Var väl ingen intervallstart i klassiskt förra året? Har för mig att skiatlon-loppet gav Cologna mycket tid.
Spurtpriserna har gjorts om lite grann i år. Så om Petter som samma sak på näst sista etappen i år som förra året tar han bara in 20 sekunder mot Cologna (om han gör samma sak) och betydligt mindre än tidigare mot de som konskekvent spurtar in 3-10. Däremot kommer åkare som inte ens är top10 i spurterna tappa betydligt mycket, där ryker hela touren för dessa åkare. Dessutom har jag rykten om att de ska flytta spurtpriset i Val di Fiemme till toppen av en backe. Vet någon något om detta?
Sen blir långa jaktstarten oerhört viktig, inte minst startpositionen. Vissa kan tjäna någon minut eller två nästan gratis. Clara tog in 1,5 minut på Cologna, Petter och Hellner förra året. Och hamnar man mellan två grupper, då hjälper det inget att man kört bättre än de bakom sig första sex etapperna, man blir ändå inhämtad, vad man än gör.
Inlagd: 2011-12-19, 10:17
Skriven av: JonasE
————————————————-
“Och hamnar man mellan två grupper, då hjälper det inget att man kört bättre än de bakom sig första sex etapperna, man blir ändå inhämtad, vad man än gör.”
Det är då man ska va en halvminut bättre än dom andra i varje utförsparti, som Northug var i Davos. Jag tror att han specialtränat för att ensam kunna hämta in eller hålla ett försprång i den två mil långa nedförslöpan på Cortina – Toblach-etappen.
Inlagd: 2011-12-19, 10:27
Skriven av: Manne
————————————————
Jossa: Jag skulle nog lägga till Larsen på listan också. Hon måste få åka mer för att få erfarenhet och har vi lite flax fixar hon, Haag, Maria och Sofia WC-poäng i sprint också dvs:
Kalla
Haag
Ida
Maria
Sofia
Hanna B
Lisa
Tror inte att de ger rena sprinters som Eriksson, Sömskar, Falken etc chansen, deras sprintresultat i år är för skrala och de har absolut ingen chans i distans. Lindborg räcker inte till och har fått många chanser redan, imponerade inte i SC i Vuokatti.
Inlagd: 2011-12-19, 11:34
Skriven av: Jörgen
————————————————
Vad tror ni om herrsidan då? Hellner, Rickardsson, Halfvarsson, Jönsson, Peterson känns säkra. Modin rimligen också. Men sen då?
Inlagd: 2011-12-19, 11:53
Skriven av: Manne
———————————————–
Manne: De sex som du nämnde känns som säkra namn. Olsson borde vara den sjunde men han har ju sagt att han inte ska köra TdS, dessvärre. Brynte eller Jonsson kanske?
Inlagd: 2011-12-19, 12:11
Skriven av: Jörgen
———————————————-
Jörgen: Mia Eriksson har väl ändå vissa distanskvaliteter, hon kom femma i fredagens lopp och fyra i lördagens lopp i Skandinaviska cupen, så jag uppfattar inte henne som en ren sprinter.
Inlagd: 2011-12-19, 12:22
Skriven av: swestam
Kan man offra lite frukt och julgröt på nåt altare nånstans för att få Johan att köra Touren?
Alltså, det ska va 12-14 åkare i svenska truppen. Givna, som jag och många andra ser det, är:
Hellner, Rickardsson, Halfvarsson, Peterson, Jönsson och Modin.
Kalla, Haag, Rydqvist, Ingemarsdotter, Brodin och Bleckur.
Det är tolv det. Finns alltså utrymme för en eller två till, eller nöjer man sig med tolv..?
Mina aspiranter: Lindblad eller Larsen.
Södergren är förstås också ett namn man överväger.
…eller Fredrik Jonsson givetvis. Glömde honom.
Manne: Vi har samma TdS-trupper, rankar dock Jonsson före Lindblad och tror att Lisa Larsen blir uttagen. Och Södergren är med största sannolikhet med, han har visat uppåtstigande form i Rogla.
Skulle bli förvånad om exempelvis Lindborg, Falk, Pajala eller Söderlund blev uttagen.
Swestam: Jag får lov att revidera mig själv nu, Mia Eriksson kan åka distans också men rankar ändå henne efter Lisa Larsen. SC är divisionen under WC.
Hvorfor vil man egentlig ha med Modin til touren, kun for verdenscuppoeng i sprint? Jeg hadde latt ham blitt hjemme og stilt med Hellner, Rickardsson, Halfvarsson, Peterson, Jönsson og Södergren. Södergren har en reel mulighet til å bli topp 15, og bør dermed selvsagt med. Har sansen for Jonsson, og håper de tar med ham. Han har vel ikke mulighten til å vise noe særlig, men lære jan han jo.
For damene holder det med de seks sikre synes jeg. Tror en hel tour er alt for mye for de andre, men de kan vel kanskje hoppe av halveis..
Jörgen…
När det gäller åkare som inte gjort tillräckliga resultat för att garantera en start i touren, bör det finnas ett syfte med en uttagning.
Jag är något tveksam till vad syftet att Södergren skulle vara…
Kanske tillför han något till truppen i form av efarenhet eller dynamik? Kanske behöver han tävla mycket för att komma i form efter touren?
Men som det är nu ska väl hans plats ställas mot t.ex. Larsens, Lindblads eller Jonssons?! Och då ska man alltså jämföra vilket syfte som bör prioriteras.
Med tanke på hur välbesökta kommentatorsfälten är här, ni har aldrig tänkt tanken på att dra igång ett diskussionsforum?
Jag tror på Northug, Cologna, Bauer, Magnificat och Hellner (i den ordningen).
Synd att Olsson inte är med. Han är ingen sprinter men hade givetvis hävdat sig bra i totalen, och har ju sett väldigt stark ut. Tyvärr verkar han inte prioritera resor/landslaget i år. Jag tror mao inte att det handlar om luftrörsproblematik.
Formen hos Kalla verkar inget vidare och norskorna ligger längre fram. Tycker att det är lite märkligt att Haag på kort tid dragit på sig två förkylningar i en period med lite mängdträning. Har hon rätt fokus?
När offentliggörs lagen?
Hanne… Landslagsledningen har givetvis större kompetens och underlag att bedöma åkarnas möjligheter än vad jag har. Och bedömer man att Södergren har en möjlighet att bli topp-15 i tour-totalen, ska man givetvis ta ut honom.
Men jämför man dom resultat Södergren gjort med uttagningskriterierna, är det inte glasklart att han ska med.
Jag tror det blir en ganska blek insats av svenskar och svenskor i årets TdS. Hellner blir bäste svensk på en plats mellan 5-10. Kalla blir bästa tjej runt en tiondeplats. Haag och Emil kommer att bryta efter halva touren då de längtar hem till att kolla på film och käka godis.
Hoppet är väl att Hellner fortfarande har en bra bit kvar till toppformen och att han lyckas få till en rejäl topp under TdS. Då kan han absolut vara på pallen. Han var ju 4:a för 2 år sedan.
Han verkade vara ordentligt på G i somras, men pers på 5 km och så slog han Majbäcks gamla rekord uppför någon brant backe. Förhoppningsvis är denna relativt svaga säsongsöppning enligt plan, men jag är inte säker.
Hanne>> Modin var i final i Toblach-sprinten ifjol och alternativen är inte så mycket bättre, men Södergren går nog före. De gånger Modin tar poäng i distans är ofta i prologer eller andra kort lopp (läs 5 km klassiskt) och det finns många härinne som fokuserar mycket på att få nio åkare med distans-poäng (för att få full kvot, jag vet att Norge inte har det problemet), och som bryr sig mer om detta än landslagsledningen tror jag.
Kvinner:
Marit Bjørgen
Vibeke Skofterud
Therese Johaug
Marthe Kristoffersen
Kristin Størmer Steira
Heidi Weng
Astrid Uhrenholdt Jacobsen
Ingvild Flugstad Østberg
Herrer:
Petter Northug jr.
Petter Eliassen
Martin Johnsrud Sundby
Eldar Rønning
Sjur Røthe
Kristian Tettli Rennemo
Niklas Dyrhaug
Ola Vigen Hattestad
Jag fattar inte varför inte Olsson är med, tror han har bäst chans av svenskarna.
Etapp 1 och 2 tar ut varandra eftersom andra är jaktstart. Bara att spara krafter och ligga i klungan.
Skiathlon och 5 km individuellt klassiskt ska han inte tappa mycket på täten. Återstår 2 sprintar.
Allt som allt sätter jag honom kanske 2,5 efter första gubbe inför långloppet. Det borde vara i trakterna av Magnificant eller Bauer. Så inte alls osannolit att han hamnar i rätt grupp och bara kan glida med. Säg max 1 minuter efter i det läget.
Sen masstart i klassisk still och klättringen. Tycker topp 3 är rimligt med lite tur.
Fast grejen med Johan är ju att han inte håller 8 tävlingar på 10 dagar. Han blir garanterat sjuk.
Det var ju för jäkla synd att han inte var frisk nu till Davos. Det hade varit grymt kul att se honom i 30-kmloppet i den form han hade i Sjusjön…
Olsson har en dålig träningsbakgrund, en rygg som inte tål för många lopp, en osäker hals och en Molly hemma i Östersund. Hörde något svagt rykte om att han eventuellt skulle köra inledningen. Hoppas han blir hare andra dagen i så fall så det händer något på den etappen.
Finska Truppen till Tour de Ski:
Damer:
Laura Ahervo, Anne Kyllönen, Krista Lähteenmäki, Aino-Kaisa Saarinen, Kerttu Niskanen, Riitta-Liisa Roponen, Riikka Sarasoja-Lilja
Herrar:
Ari Luusua, Matti Heikkinen, Lari Lehtonen, Ville Nousiainen, Sami Jauhojärvi
Intressant norkst lag, 8 damer som alla bör komma topp 15.
I herrlaget undrar jag vad Rennemo gjort för bra för att få peta Krogh, Gjerdalen och ÖSTENSEN? Intressant att Hattestad kör, är det den förste norske herrsprintern som kör touren bortsett från första upplagan?
Rennemo og Dyrhaug gjorde det godt i skandinavisk cup i helgen, men jeg er redd for at nivået ikke er så høyt der for tiden. Nå virker det jo nesten som om det lønner seg å være elendig i begynnelsen av sesongen, slik at man kan gå skandinavisk cup i stedet for verdens cup og kvalifisere seg til touren på den måten.
Krogh burde absolutt fått en plass, Norge har da råd og mulighet til å sende ham også.
Hattestad får nok gå for å samle poeng på sprintene, han satser på sprintcupen. Han kommer garantert til å dra hjem etter sprintene.
Gjerdalen var två minuter efter Rennemo i helgen.
JonasE,
jeg har fått med meg at mange virker å være besatt av neste års kvote, jeg skjønner ikke helt det, virker ikke som dere helt trenger den kvoten dere har i år, og det bør jo ordne seg i Falun hvor motstanden er svakere.
Uansett synes jeg ikke man bør vurdere en utøver uten noen som helst sjanse i sammendraget over en som i det minste har en liten mulighet.
Varför man ska ta ut Mia Eriksson före Lisa Larsen är att Mia han chans att vara topp 16 på någon etapp de tror jag inte att Lisa eller någon annan än dom som är på gränsen har idag..Mia var ändå topp 10 i dusseldorf..Mia visa bra form två dagar i Skandinaviskacupen..
Men jag är tveksam ändå till om någon utöver de sex givna ska vara med..
Hanne… Chanser på enskilda etapper kan väl också värdesättas?
Hanne>> Södergren har varit 19:e som bäst i år och har egentligen bara åkt sämre och sämre för varje år. Jag har svårt att se han komma topp 20, vare sig totalt eller på enskild etapp. Jag tycker att med en trupp på 7 åkare platsar båda om inte Olsson kör, men annars väljer jag, men troligen inte lagledningen, bort Södergren före Modin.
Joda, en viss verdi har de jo, men sprinten har nok minst av alle etappene fordi så mange av de beste sprinterne ikke stiller opp. Som sagt, jeg synes ikke enkelt etapper bør prioriteres over totalen.
Uansett Modin har vært elendig i år, med unntak av i Kuusamo, skal man første komme med på gamle resultater synes jeg Södergrens bør telle tyngre…
Jonas… Håller med. Tycker inte valet är enkelt mellan t.ex Fredrik Jonsson och Södergren heller.
Jag tycker Södergren går klart före Fredrik Jonsson,,vi ska inte underskatta Södergrens rutin å erfarenhet..sedan så tycker jag inte Fredrik Jonsson presterat så bra heller..
jossa… Menar du rutinen han kan bidra med till truppen, så har du helt klart en poäng.
Jag tycker dock man ska gå på uttagningskriterierna som vanligt, och då är Södergren osäker. Dock kan han ju komma med på att han är på väg tillbaks efter sjukdom.
Finn-Hågen Krogh om ”vrakingen”, han virker jo ikke så missfornøyd.
http://www.altaposten.no/lokalt/sport/article509922.ece
Neeeej ingen Simen i norska herrtruppen? Någon som vet om han är förste reserv?
Synd at ikke Golberg får sjansen. Kan ikke skjønne at Hattestad prioriteres foran. Han har jo ingenting å fare med på distanse. Golberg ble juniorverdensmester på 10 km klassisk.
Hadde vært gøy om Olsson gikk for Sverige. Han kunne nok fightet om topp 5.
Enig Drazyc. Golberg burde ha vært tatt ut. Evt Krogh selv om hans form har vært nedadgående. Er redd Cologna blir for sterk i år igjen. Selv om han alltid taper mann mann dueller mot Northug, så har han ikke det samme Northug komplexet som feks Hellner. Cologna har tross alt knust Petter før i Tds. Se opp for Magnificat og Bauer!!!
JonasE: Hattestad har varit med flera gånger i Touren om jag inte minns helt fel nu.
Han ska till och med fullföljt dvs kört Slalombacken då de var tvungna till det förr (för att inte förlora redan inkörda WC-poäng och prispengar i Touren).
Saknar Falla i den norska TdS-truppen, hon kommer att tappa mark i sprintcupen? Att Hattestad tas ut men inte hon som nyss vann sin första individuella WC-sprint?
I sprintcupen leder Randall med 280 p, Falla är tvåa på 216 p.
Falla har nok valgt å stå over tour de ski selv;
http://www.nrk.no/sport/langrenn/1.7920832
Dette samme kan nok fort gjelde Golberg også, de er unge og mange renn kan ha en annen innvirkning på formen enn de som er ønskelig.
Finn Hågen Krogh har et kne som krangler. TdS har ikke vært prioritert av ham. Golberg sa også neitakk til deltagelse. Rene sprintere i dårlig form som Hattestad og Modin har ingenting i TdS å gjøre, etter min mening.
Russerne kommer med disse:
Korosteleva,
Matveeva,
SHaydurova,
Gushina,
Ivanova,
Iksanova,
Dotsenko,
Tikhonova,
Medvedeva,
новикова;
Legkov, Vylegzanin, Iliya Chernousov, Turishev, Japarov, Bessmertnikh, Kuznetsov, Petukhov, Nikolay Morilov, Krukov
Tack Anders, har nu lagt in ryssarna i inlägget ovan.
Det tilltänkta ryska laget var stort. Hur många får dom ha med?
ska bli intressant med touren. Vad tror ni om ryssarna? Hoppas de också kan ge sig in i matchen med Northug och Cologna.
Ryssland får ha med många pga maxkvot som uppfyllts i Rybinsk. Därför vi borde skicka dit de som ej tagit WC-poäng då pga kvoten men det är visumkrångel mm och dyrt
http://www.expressen.se/sport/2.701/langdskidor/1.2656076/northug-artiondets-baste-manlige-akare
Behöver inte säga så mycket mer än att sanningen bekräftas gång på gång. HÄRLIGT
Hur får ryssarna ha med 10 åkare? Är inte max distanskvot + halv sprintkvot (6+3=9).
Jörgen: Hattestad har aldrig kört touren vad jag hittar. Lång länk
Nu finns det visst en till Sanna, dock håller jag med ”nya” Sanna om att det ska bli intressant att se vad ryssarna får till. Än så länge har de ju inte imponerat något vidare, förutom i sprinten. Men de ryska damernas placeringar på distansen i rogla hoppas jag var ett fall framåt, mest för spänningens skull.
JonasE: Du har rätt, blandade ihop Hattestad med Tor Arne Hetland inser jag nu när jag kollar igenom Tour de Ski-resultaten genom åren.
Märkligt att Hattestad tas ut till Touren nu?
Angående ryssarnas antal: Kanske är det den uttagna truppen inkl en reserv?
Ryssarna, det är inte någon regional cupvinnare som har friplats? Eller som sagt reserver?
Gabriel och jonasE: Min poäng är att Olsson inte behöver gå fullt hela touren, kom in i den lite ur form och se de första etapperna som hård träning för att komma i form till sista 2 dagarna. Som Bauer gjorde för några år sedan.
Då handlar det inte om att hålla 8 maxetapper utan blir nog inte särkilt mycket hårdare (särskilt som 2 av dagarna består at 3 minuters sprintprolog och sen vila) än han tränar i vanliga fall.
Sen att han persoligen proioriterar familjen förstår jag, men det satsas trots allt mycket resurser på honom och att då inte ställa upp i årets klart viktigaste tävling och i alla fall försöka tycker jag inte är okej. Blir lite som tjänstefel på jobbet.
På gränsen till att skita i köra VM ett annat år.
Thorrez; Nu är det bara att inse att TdS inte passar alla åkare. Går absolut Inte att jämföra med VM/OS! Johan är inte ensam om att skippa touren, även denna mästerskapsfria säsong.
Äh, Olsson känner nog sin egen kropp. Har man som Johan haft stora problem med rygg och nacke är det ju inte vettigt att köra så många tävlingar på kort tid. Förstår jag saken rätt är han rätt avhängig sin rehabträning för att kunna prestera. Han verkar ha kört rehab kontinuerligt även nu under tävlingssäsongen. Under en TdS på resande fot blir det nog svårt att få tillräckligt bra rehab och återhämtning. Bättre Johan läker ihop sin sargade kropp ett sådant här år när det inte är mästerskap. I VM 2013 är det ju en femmil i klassiskt som jag tror är Johans absolut största mål. Bättre att han tar det lite lugnt den här säsongen och är återhämtad inför den tunga grundträningen i sommar.
Olsson har ju för många år sedan gjort klart att TdS inte passar hans kropps krav på återhämtning. Dock vill jag minnas att han i somras var inne på att köra. Men med höstens skada i bagaget tycker jag det är klokt att inte köra.
@Anders, jag tror och hoppas han satsar mest på 15 km fritt i VM-13. Där borde han väl ha absolut störst chans på pallen.
@Allan Vallan – Njae, även om Johan är grym i år är han ju mer frälst på klassisk stil, brons i OS på femmil tex. Finns ju mängder av grymma 15km fritt åkare. Men självklart ska han satsa hårt på den med.
Roade mig med att göra en kalkyl över Björgen vs Johaug på etapperna. Försökte vara lite optimistisk på Johaug och kanske något pessimistisk på Björgen. Men kanske inte helt orimligt utgångsläge inför sista etappen? Tror med andra ord att det blir svårt för Johaug att hota om segern om inte Marit faller igenom mer än vad jag har räknat med.
Etapp 1 (2,5km F)
Johaug 8 sekunder efter Björgen.
Björgen 15 bonussekunder. Johaug 0.
Björgen 23 s före Johaug.
Etapp 2 (10km C)
Johaug tar in 10 sekunder på Björgen.
Johaug bästa etapptid, 15 bonus. Björgen 10.
Björgen 8 s före Johaug.
Etapp 3 (Sprint C)
Johaug vidare, 7 sekunder efter Björgen.
Johaug ut i kvart, 5 bonus. Björgen femma, 44 bonus.
Björgen 54 s före Johaug.
Etapp 4 (5+5 DP)
Björgen tvåa, 18 sekunder före Johaug (4:a).
Björgen 10 slutbonus. Johaug 0.
Björgen 20 bonus under väg. Johaug 12.
Björgen 1,30 min före Johaug.
Etapp 5 (3km C)
Johaug etta, 5 s före Björgen (5:a)
Johaug 15 bonus, Björgen 0.
Björgen 1,10 min före Johaug.
Etapp 6 (Sprint F)
Johaug ej vidare, 6 s efter Björgen.
Björgen 8:a, 38 bonus.
Björgen 1,48 före Johaug
Etapp 7 (15km F)
Björgen 14 s snabbare än Johag.
Björgen först i mål. Johaug ej topp tre.
Björgen 15 bonus. Johaug 0.
Björgen 2,17 före Johaug.
Etapp 8 (10km C MS)
Johaug (1:a) 10 s före Björgen (2:a)
Johaug 15 bonus i mål, Björgen 10.
Lika bonus längs med spåret.
Björgen 2,02 före Johaug
När Olsson slog igenom var han bättre i fritt..
Anders, intressant analys, hur blir det om du tar med Kowa i beräkningen? Dvs hur ligger polskan till, blir hon att räkna med?
Kalla tror jag tyvärr är feltränad i år och inte i form inför Touren. Flytten till Sundsvall var inte bra för henne. Hoppas på att jag får fel.
http://www.vg.no/sport/ski/langrenn/artikkel.php?artid=10040943
Hehe, jag är inte lika övertygad som dessa experter (varav två är ”experter”).. vi får se hur formkurvorna pekar, tippar på att det blir ganska tätt.
Nu:
Herrar
Marcus Hellner, Gellivare Skidallians
Daniel Richardsson, Hudiksvalls IF
Calle Halfvarsson, Falun-Borlänge SK
Anders Södergren, Östersunds SK
Emil Jönsson, Årsunda IF
Teodor Peterson, Åsarna IK
Fredrik Jonsson, Hudiksvalls IF
Damer
Anna Haag, IFK Mora SK
Charlotte Kalla, IFK Tärendö
Hanna Brodin, Åsarna IK
Ida Ingemarsdotter, Åsarna IK
Lisa Larsen, Sundbybergs IK
Maria Rydqvist, Älvdalens IF
Mia Ericsson, Piteå Elit
Blir nog ändå överraskad att varken Bleckur eller Lindborg inte finns med. Bleckur med hennes prestation i Davos och Lindborg för att hon ändå åkt OK. Kul att både Lisa och Mia får åka. Sedan tycker jag nog att Emma Wikén visat stigande form så hon var ett alternativ oxå.
Petter är storfavorit, men efter att ha sett Cologna i helgen så är jag inte alls lika säker på att han tar hem det.
Det man inte ska glömma är att TdS innehåller två sprintar, den mest chansartade slumpgrenen som finns. Allt kan hända, ett felskär och man är missar 45 bonussekunder. För att vinna TdS måste allt klaffa.
Gabriel, japp, jag märkte när jag höll på med min amatöranalys att det är en herrans jädra massa bonussekunder hit och dit. Touren kanske inte vinns på bonussekunder, men den kan mycket väl förloras på missade bonussekunder.
Tycker det är synd att inte Johan Olsson ställer upp. Lite överaskande att Jonsson får en plats istället för Modin, men Modin har ju samtidig inte överbevisat så långt iår.
Annars känns det som väntade trupper.
Synd att inte Bleckur blev uttagen, känns i min värld som ett bättre alternativ än Larsen!
Anders, din analys faller på att Johaug inte får några bonussekunder för att vara snabbast på etapp 2, det är först i mål som får bonus (vilket förra året betydde att Kowa och Cologna fick bonus på bonus trots att de inte var snabbast). Dessutom tvivlar jag att det är bonus på etapp 5, kort klassisk intervall. Eller är det det?
skidvarg<< Kör inte Mia Eriksson för Tärendö?
Känns som att Bleckur kan avståt själv? annars konstigt att hon inte finns med.. i övrigt rätt ok trupp men ändå tycker jag de är tveksamt med Lisa Larsen? Modin är de nog bäst att han avstår å får träna på i lugn å rå TDS kan slita för hårt för en åkare som inte är i topp form..
Mia Eriksson har bytt till Piteå
Lindborg har väl åkt bort sig själv kan man säga många chanser utan att presterat vad landslaget hoppast på..
Bleckur har enligt artikel i Falukuriren idag tackat nej till Tour de ski. Detta på grund av problem med luftrören. http://www.dt.se/sport/1.4217173-men-ingen-tour-for-sofia
Är verkligen Evgenia Medvedeva med? Hon har kört ett wc-lopp på bra länge. Ska det inte vara Polina Medvedeva som var 7:a i lördags?
Tack för länken Marcus! (ang. Bleckur)
JonasE – faller kanske var lite att ta i, men ok, bonussekunderna är oklara för mig, verkar ju konstigt om det är bonussekunder på första etappen men inte femte. Det jag försökte visa är i alla fall att Johaug måste överträffa sig själv för att ligga mindre än 1.30 – 2.00 minuter bakom Björgen, alternativt att Björgen inte går bättre än vad jag antagit (vilket är på många etapper rätt medelmåttigt).
Anders
En väldigt intressant analys mellan Björgen och Johaug. Otroligt svårt att förutse hur det ska gå så här på förhand, men om Björgen nu går ut 2.02 före Johaug – håller hon undan? Johaug tog in 2.00 på Kowalczyk i backen utan att vara nära segern. Är Björgen bättre uppför backen än vad Kowalczyk var ifjol?
Personligen tror jag att Johaug tar sig vidare från fristilssprinten på etapp 6. Hon har bevisligen blivit snäppet vassare i sprint än tidigare och var 34:a i det loppet förra året. Samtidigt brukar Johaug bli bättre med fler lopp i kroppen medan det är Björgens kanske enda svaghet. För att det dock ska bli lite spänning på damsidan krävs det att framför allt Randall, men även några till, ser till att Björgen inte finns med i toppen av sprintloppen.
Etapp 7 & 8, blir nyckelsträckor för Johaug, även om han tar sig vidare från sprintloppen. Björgen blir inte direkt vassare med flera lopp på raken och i masstartsloppet tror jag att Johaug sätter full gas från start, precis som hon och Kowalczyk gjorde i fjol. De var närmare minuten före Longa i mål och här tror jag faktiskt Johaug kan dra fältet sönder och samman då det är en tuff och utslagsgivande bana. Eftersom Björgen och Johaug är så otroligt olika som åkare, ska det bli väldigt intressant och följa deras kamp tillsammans med Kowalczyk i Tds.
Anders>> Visst, spricker är att ta i. Och du hade rätt att det är bonus på etapp 5 också. Inte lätt att hålla alla regler i huvudet. Men nu är det bonus alla dagar utom den sista, det kanske man kommer ihåg.
Alltid kul att läsa laguttagningar på FIS hemsida. Martin Johansson och Britta Norgren ska tydligen vara med!
http://www.fiscrosscountry.com/athletes/sweden,SWE.html
(Den stämmer alltså inte och har inte gjort det något år)
jossa: vem skulle platsat bättre än Lisa Larsen nu när Sofia Bleckur frivilligt avstod?
Är verkligen Evgenia Medvedeva med? Hon har kört ett wc-lopp på bra länge. Ska det inte vara Polina Medvedeva som var 7:a i lördags?
Da, eto Polina Medvedeva
Spinner vidare på Anders analys med att jämföra Kowalczyk med Johaug under förra årets Tds.
Etapp 1 (2,5km F)
Johaug 15 sekunder efter Kowalczyk.
Kowalczyk 15 bonussekunder. Johaug 0.
Kowalczyk 30 s före Johaug.
Etapp 2 (10km C)
Johaug tappar 6 sekunder på Kowalczyk.
Kowalczyk 15 bonussekunder. Johaug 0.
Kowalczyk 51 s före Johaug.
Etapp 3 (Sprint C)
Johaug vidare, 5 sekunder efter Kowalczyk.
Johaug ut i kvart, 9 bonus. Kowalczyk tvåa, 56 bonus.
Kowalczyk 1,43 min före Johaug.
Etapp 4 (5+5 DP)
Johaug (6:a), 1 sekund efter Kowalczyk (4:a).
Kowalczyk 0 slutbonus. Johaug 0.
Kowalczyk 20 bonus under väg. Johaug 0.
Kowalczyk 2,14 min före Johaug.
Etapp 5 (Sprint F)
Johaug ej vidare, 8 s efter Kowalczyk.
Kowalczyk ut i kvart, 7 bonus.
Kowalczyk 2,29 min före Johaug.
Etapp 6 (15km F)
Kowalczyk 1 s snabbare än Johaug.
Kowalczyk först i mål. Johaug ej topp tre.
Kowalczyk 15 bonus. Johaug 0.
Kowalczyk 2,45 före Johaug.
Etapp 7 (10km C MS)
Johaug (2:a) 6 s efter Kowalczyk (1:a)
Johaug 10 bonus i mål, Kowalczyk 15.
Johaug 30 bonus längs med spåret, Kowalczyk 45 bonus.
Kowalczyk 3,21 före Johaug.
Etapp 8 (9km F)
Johaug (1:a) 2,00 min före Kowalczyk (4:a).
Slutställning:
Kowalczyk (1:a) 1,21 min före Johaug (2:a).
Jämför man fis-ski.com med biathlonworld.com (t.ex. gratis livestream alla tävlingar)förstår man vem som har lärt sig nåt om marknadsförning och kommunikation och vem inte.
swestam: ingen skulle platsat tycker jag..
Kul Cigge! Där ser man. Så om Johaug nu påståtts blivit bättre i år kanske hon är närmare Kowalczyk i år. Däremot ser man att hon tappar mycket i bonussekunderna. Men bonussekunderna strösslas villigt på de som är först i spåret, så där kan hon nog ta flera i år. Men så mycket bättre verkar hon ju inte blivit på sprint i år. Fortfarande tappar hon upp mot tio sekunder i prologen. Hon kan säkert göra det lite bättre i år, dessutom är inte alla sprintspecialister med, men sprinten kommer hon tappa i, förmodligen.
Och om nu Marit är med, som är bättre än Kowalczyk vanligtvis, så kanske min analys inte är så långt borta.
Man ser också att Kowalczyk i åktid var runt 42 sekunder snabbare inför sista etappen. Bonussekunderna är (alltför?) avgörande.
Kowalczyk fick slita rätt hårt för att ta bonus sekunder på någon etapp åxå..tror Johaug kommer vara närmare Kowalczyk i år inför stigningen..sedan förra året vet vi ju inte hur hårt Kowalczyk gick i backen jag skulle tror att hon gick med rätt stor marginal för att inte spränga sig..
jossa: men vad har du då för krav för att man skall få åka Touren?
Håller med Jossa, jag tror inte Kowalczyk gick för fullt uppför backen i fjol. Fanns ingen som helst anledning. Är hon i form och hårt pressad så tror jag inte Johaug tar 2 minuter på henne. Kanske 1 minut.
swestam: tror TDS sliter mer på Lisa än gör nytta så var de senast hon var med..(vet att hon är två är äldre nu) sedan tycker jag inte hon heller har chans att prestera bra på någon etapp..hoppas så klart jag har fel å alltid kul se många svenskåkare..men som sagt jag tror de skulle vara bättre för henne att vara hemma å träna på å satsa på på WC tävlingna senare..
Krav kunna vara topp run 20-25 totalt eller kunna vara topp 16 på någon etapp..
Lisa Larsen var ju 29:a 2010 med en 17:e plats som bäst, så helt omöjligt ska väl inte det vara.
”Man ser också att Kowalczyk i åktid var runt 42 sekunder snabbare inför sista etappen. Bonussekunderna är (alltför?) avgörande.”
Alltför? Svårt att säga. Johaug åkte t.ex. ungefär 10% kortare än Majdic i förra årets tour, så det är många parametrar att ta in. Man kan tjäna en hel del tid på sprintarna, men man får åka längre och slösa mer krafter. Det man förlorar på gungorna… ja, ni vet.
exempel året när Kalla vann slog hon Anna Haag i ren åkt tid med ca 2 min men med alla bonus Kalla fick blev de 3.24..Haag förlorade bara 9 sek på Kalla i backen men Haag var klart sämst av alla topp åkare i sprint de året..
Fastnade på att räkna på 2008 de man kan säga att bonus sek är viktiga från de året. Kuitunen som blev tvåa slog bara Anna Haag i åk tid med 22 sek ca..
Om att Kalla riskerar missa touren:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article14107506.ab
Emil Jönsson är kung.
Kung av twitter-knäckrecept. Provade hans smidiga tips, smakade kanon.
1 dl strösocker, 1 dl grädde, 1 dl sirap + 8 min i micron på högsta
Har ändrat till Polina i listan över uttagna ryskor nu.
Bonussekundene i Val di Fiemme blir i år flyttet fra stadion til løypas høyeste punkt. Klar ulempe for Northug, klar fordel Bauer. Håper virkelig at skiathlom i Oberstdorf har bonussekunder i lett terreng. Det ville vært mest rettferdig.
Jaja, det var jo ikke uventet, men litt synd synes jeg. Touren blir mer og mer fordelaktig for de som er sterke i bakker og jeg hadde helst sett at man hadde distanseetapper og bonussekunder som også passet de som ikke er bakkeklatrere.
Lyspunktet er selvsagt at man en gang for alle kan slå fast at FIS ikke jobber for at Northug skal vinne touren, for noe som er en større ulempe for han og en større fordel for konkurrentene skal en lete lenge etter. Også for Johaug og Kowa vil dette være en klar fordel mot Bjørgen.
Jag hoppas på att Bauer kan blanda in sig i kejsarslaget mellan Northug och Cologna. En Lukas Bauer i toppform är nästan omöjlig att slå!
Orättvist med Bonussekunder på högsta punkten? Det är inte orättvist enligt mig att ha dom på toppen, jagar man bonus skall det kosta lite också.
Jag gillat att de flyttat spurtpriset till toppen av en backe. Så lätt och så lite kraft Petter och Super Dario behövde bruka för att få 90/60 sekunder i fjol är löjligt. Jag minns tourens första spurtpris, ett skiatlon i Oberstdorf. Detta låg i någon av backarna ut ur staion i klassisk stil. Kuitunen, Saarinen och Björgen spurtade som galningar och fick 15/10/5. Sen föll de tillbaka och slutade mellan 20-25 i etappen. Där kan man inte chansa, för då riskerar man hela touren.
Franska laget.
Herrar: Jean Marc Gaillard, Maurice Manificat, Robin Duvillard, Christophe Perrillat, Cyril Miranda och Mathias Wibault.
Damer: Laure Barthelemy, Aurore Jean, Anouk Faivre Picon, Coraline Hugue, Aurélie Dabudyk.
JM Gaillard är alltid bra i tourer, Manificat är i hysterisk form, Jean har åkt hyggligt hela säsongen, Picon var 8 i Daovs och Barthelemy var i sprintfinal i Toblach i fjol.
Ja, vi ska inte glömma bort fransmännen. Även om Manificat är relativt sett mycket bättre på distanslopp i fristil än något annat.
Tror inte att FIS försöker anpassa eller missanpassa TdS till någon löpare. Om något så kan man väl säga att TdS passar Northug alldeles utmärkt då han är så duktig i samtliga dicipliner. Han har inte varit särskilt dålig på att ta bonussekunder i backar heller. Och med den mängden masstarter som är i år (inget individuellt distanslopp) är det ju ytterligare en fördel (även om Northug i år visat framfötterna även här).
Med de analyser som gjorts av mig, Cigge och jossa tycker jag att det verkar vara lite väl mycket bonussekundshysteri. Är väl förstås lite av charmen med touren och något man antingen gillar eller ogillar, men personligen skulle jag velat sett mer viktning åt individuell åkstyrka också. Tex är de första två etapperna med prolog plus jaktstart rätt onödiga. Ett långt intervallopp skulle kunna ersätta dessa.
Är inte bonussekundssystemet omgjort till denna säsong?
Laggarbacken, jo det är 10 st spurtpriser som delas ut istället för 3, vid varje station. Det borde ju innebära att det blir ännu hårdare körning vid varje pris eftersom fler har chansen att tjäna sekunder. Och det i sin tur borde ju göra att det kostar mer att satsa på ett spurtpris.
Tycker man kan ha Bonus sekunder på toppen av backen två gånger å engång nere på stadion.. de ska kosta att ta dom men ska men behöva vara bra uppför för att ha chans att ta dom? skidor handlar inte bara om att vara stark uppför..som många här verkar tycka, de är minst lika viktigt att vara bra slätåkare å utför därför tycker jag dom som är bra på de åxå ska ha en chans att ta bonus sek.
Anders: bonus är ju jättevikigt att ta utgår man från Anna Haag 2008 som inte tog nå bonus..hade man inte räknat bonus de året hade säkert Haag varit runt topp 5 nu var hon väl 12-13 så bonus gör skillnad.
Frågan är vad man vill gynna – ett ihopdraget fält som krigar om sekunder där det inte kostar mycket i kraft och inte är någon större chansning, eller backpris som kan spräcka fältet men också vara en större chansning.
Eftersom åkare som Björgen, Kowalczyk, Kalla m.fl. tar en hel del poäng i sprint, tycker jag att åkare som Johaug, Steira, Haag m.fl. borde få en chans till bonussekunder i längre distanslopp. FIS försöker istället få sprintspecialisterna högre upp i totalen, vilket gynnar åkare som Björgen, Kowalczyk och Kalla något enormt.
10km C på den näst sista etappen blir otroligt viktig för t.ex. Kalla. Banan är tuff och utslagsgivande. Hon tappade 2,16 min på Kowalczyk + bonussekunder i fjol. Där rök pallplatsen all världens väg för Kalla. Att hon ska klara det i år med Björgen och en vassare (?) Johaug har jag svårt att tänka mig.
Grunnen til at jeg synes det er negativt at de har flyttet bonussekundene til toppen av en bakke er at man nå på de tre siste og mest avgjørende etappene er en klar fordel å være god til å klatre. Jeg synes det hadde holdt med to av tre.. I f.eks Falun er det helt på sin plass, siden avslutningen på jaktstarten er såpass lett.
For Northug går det nok greit, han er god også i bakker selvom han ikke er overlegen, men det er mange andre som også har sin styrke i lettere terreng og nå som flere får bonussekunder bør det også være en faktor i sluttfasen av touren.
Angående bonussekunder så tror jag att tampot kommer bli MYCKET högre i loppen i år eftersom så manga får poäng. Det lönar sig o lägga sig i ett högt jämnt tempo för om man blir omspurtad av några ”galningar” som kör hårt kommer man ändå inte gå lottlös som ju var fallet tidigare. De åkstarka kommer gynnas av denna nya regel. :-)
Så vad tror ni, finns det någon eller några som kan hota Björgen, Kowalczyk och Johaug om pallplatserna?
Jag vill gärna höra en motivering till hur någon annan ska kunna rå på dessa totalt sett.
Min motivering är att Björgen och Kowalczyk kommer gå ut som etta och tvåa inför den sista etappen. Jag tror att båda två är bra uppför och kommer att ha åktider bland de sex snabbaste. För Johaugs del kan hon vara över två minuter efter åkaren som går ut som nummer tre och ändå hamna på pallen. Personligen tror jag att hon kommer vara mycket närmare än så och därmed utmana Björgen och Kowalczyk om segern.
Etapp 8, dammer, 9 km
Johaug – 0,00
Kristoffersen – 1,56
Kowalczyk – 2,00
Lähteenmäki – 2,13
Jacobsen – 2,42
Kalla – 2,47
Saarinen – 3,45
Här har ni skillnaderna mellan en del toppåkare från förra årets sista etapp. Kan Johaug verkligen åka ännu bättre uppför i år? Hennes tid är överlägset bäst genom åren.
Jag tror inte man ska räkna bort Skofterud ännu. Tror faktiskt mindre på Johaug, men hennes chans kan ju vara att det finns två som tar bonussekunder från varandra (Björgen, Kowalczyk).
Kanske att Randall kan utman om en 3:e plats om hon lyckas i alla sprinter och inte tappar för mycket i distansloppen.
Sen kan man ju hoppas att Kalla kommer tillbaka i hysterisk from från sin förkylning o vinner alltihop :)
Personligen tror jag att Skofterud får svårt med så långa lopp. Hon lär behöva minst två minuter på Johaug inför den sista etappen, vilket jag inte tror att hon klarar av. För mig är topp tre givet, men i vilken ordning är desto svårare. Johaug gjorde ett svagt lopp på etapp 2 sist. Det tror jag inte att hon gör i år och hon verkar samtidigt bättre på att jaga än att åka intervall.
Randall ska bli intressant och kommer göra en bra tour, men en pallplacering känns långt bort i mina ögon. Jag är lite nyfiken på vad Kristoffersen kan göra. Är vass uppför och lär ta sig vidare i sprint. Med Kallas besvär har jag inte ens några förhoppningar om en bra tour för hennes del.
http://www.fiemmeworldcup.com/en/crosscountry/detail.php?box=news&uuid=3F69DFF296564652B3A7DC4CC1D0529D
FIS listar allla kända uttagningar. Just nu finns endast de som listas längst upp i denna tråd, men håll koll.
Befinner mig i Zella-Mehlis ett ”stenkast” sydväst om Oberhof.
Några minusgrader och lättare snöfall.
Idag har vi provat flera fina spår i Oberhof. Är osäker om vi åkte TdS-spåret.
Imponerad av flera längdåkande tjejer och killar från gymnasiet i Oberhof. Ett par uttagna till WYOC.
Bjørgen har tidligere blitt svakere og svakere utover i konkurransen. I motsetning til Kowalczyk som er pigg etter 30 minutter har ikke Bjørgen klart å restituere seg mellom løpene. Johaug er bedre i sprint i år, og kan gå videre, i hvert fall i klassisk sprint. Se opp for Heidi Weng. Jeg synes Haag og Kalla ikke virker like skarptrente som tidligere, kanskje kommer Touren for tidlig for dem.Finnene er kanskje ikke deesom blir nevnt først, men de har et fint lag i år. Randall vil gå bra, men elegante Korostelva nok finner bakkene for lange og bratte på slutten av touren.
Nu kom Schweiz med på listan där (tack för länken) – uppdaterar nu vår lista (som är snyggare)
Verkar vara Evgenia Medvedeva trots allt (och inte Polina Medvedeva) enligt FIS-länken, jag ändrar tillbaka där…
Hur mycket lagkörning tycker ni är okej? Tänk er en sprintkvartsfinal med Petuchkov, Peterson, Hellner och 3 blåbär. Heatet går långsamt när Petuchkov är först in på upploppet före Peterson och Hellner. Precis innan mål väljer Peterson att stanna för att släppa Hellner förbi sig till semifinal. Är detta okej enligt er? Och självklart kan Peterson/Hellner bytas mot Hattestad/Northug.
JonasE, kan hockeylandslaget förlora matcher med flit i OS så ska väl det där vara ok! :-)
JonasE: intressant fråga helt klart.. men tror inte Peterson skulle släppa Hellner förbi sig..Peteson skulle väl förlora en del Penger på en sådan grej åxå..i cykel hade de med allsäker het hänt att den smäre för totalen släppt förbi den bättre men där delar man lika i laget på alla inkörda pengar..
Stallorder förekommer också inom F1 även om det numera är officiellt förbjudet. De får sköta sånt snyggt.
Tror inte att förbundsledningen går fram till Peterson och säger att han ska lägga sig men om vi ponerar att det är i slutet av Touren och att Hellner ligger bra till i totalen kan ett sådant läge uppstå. Då finns det tre lägen:
1. Peterson och Hellner kör var och en för sig efter egna huvuden. Mest troligt.
2. De snackar ihop sig och kommer överens om en gemensam taktik. Inte särskilt troligt.
3. De snackar inte men Peterson bestämmer sig för att hjälpa Hellner beroende på hur loppet utvecklar sig. Kan hända.
JonasE
Bra fråga. För mig känns det ganska ok att släppa förbi en kompis och låta honom vinna. Om detta skulle bli väldigt vanligt skulle jag kanske ändra åsikt.
Dock är det helt oaktuellt att försöka stänga in någon, knuffa någon eller att medvetet åka på någons skidor och stavar. Aukland brödernas pinsamma beteende i Vasaloppet det året Anders vann får mig fortfarande att må illa.
Dette er sikkert en gammel diskusjon her inne, men lagsamarbeid i et trangt langrennspor kan vel lett oppfattes som usportslig?
Jeg visste ikke at Auklandbrødrene hadde oppført seg slik i Vasaloppet, men svenskenes oppførsel under 30-km i Vancouver-OL synes jeg definitivt var på grensen eller over. Ihverfall når jeg leste et intervju med Bauer som var gjort i ettertid:
”– De försökte blocka. I vissa delar var det oschysst. Jag blev väldigt förbannad och funderade på att knäcka Hellner stav vid något tillfälle därute var han körde så vilt.” (Aftonbladet)
Nja, de la sig framför och sänkte farten. Lämnade hela tiden plats att åka runt men jag kanske ser det med väl blågula ögon:)
Håller med föregående talare. Det är väl inte så farligt om man hjälper en landslagkompis om man bara inte sabbar för andra
Men hva med svenskenes innsats i Vancouver da? Det er vel verre når 2 stk holder igjen og den tredje stikker i veg enn at bare 2 stk holder igjen?
Jamen de låg ju inte först hela tiden. Hade det varit så att de på allvar varit oroliga kunde väl Bauer dragit upp tempot när de gick om. Istället lät de Marcus och Anders få åka om och sakta ner. Gång på gång på gång.
Gunnar B:
Jørgen Aukland höll inte igen när Anders stack. Han låg bakom Oskar Svärd och åkte medvetet på hans skidor bakifrån.
Att ligga först och köra sakta är inget fel, men att köra till höger när någon försöker gå om där och sedan till vänset för att blocka är över gränsen för mig. Vilken åkare som gjort mest av det de sista åren låter jag vara osagt, men jag har en helt klar åsikt om vem som gjort de flesta ojusta blockeringar. Sedan bör tolleransen i sprint vara mindre än i längre lopp eftersom tre-fyra åkare från en nation enkelt kan blockera en eller två motståndare under en sprint, men aldrig under ett lopp på 10km och uppåt.
Gunnar Bull,
Fast samtidigt var det ett utav de mest spännande masstarter någonsin. Jag tror/tycker tyvärr att, ska vi ha masstarter måste dessa oschyssta taktiker få finnas. Ska nämna att jag tyckte Northugs bromsningar under förra årets tds var ”okej”… Gav ju ändå en diskussion till en helt död fellestart.
Svenskarna drog aldrig hårt hade något land varit sugna på att sätta vart hade de varit fritt fram för dom..Bauer å Lekov försökte ju..men ingen norman gjorde något alls för att ta täten så finns väl inget att gnälla på från den sidan..lita på att andra ska jaga ifatt fungerar inte alltid men så gott som alltid :)
Jag tror att mitt hopp på de svenska börjar komma krypande tillbaka. Hellner brukar vara duktig på att pricka mästerskapsformen och Kalla gör det nog gott ligga o pilla navel och snyta sig lite ett par dagar.
Laggarbacken..”gav ju ändå en diskussion til en helt död fellestart”
Har kankje til og med individuell start, blitt død nu etter at Northug (hengåkaren) knuste svenskene i de 2 siste enkeltstartløpene både i Kuusamo og Davos? ;)
Det finns ju sätt för idrotterna att reglera så man slipper tveksamma situationer som den med hockey-laget. Ofta handlar det ju om luckor i reglerna. Jag menar, det är ju ganska enkelt att komma på system så att det till exempel i större utsräckning lönar sig att vinna hockeymatcher. Om det lönar sig att förlora en match, är ju det ett problem i sig.
Inte bråkat på länge Tolsrav? Eller är det nåt annat som grämer dig?
Pelle M: Inget att oroa sig över – dylika inlägg från vår vän tolsrav visar bara att han mår prima :)
Jeg er ikke nødvendigvis mot ”kompiskjøring”, men er ikke sikker på hva reglene sier.
Samtidig kan man jo ha en annen oppfatning av hva som er ”usportslig” enn hva som faktisk er lov.
Kompiskjøring er det under alle masstartlopp.
Løperne ”snacker i hop sig och kommer överens om en gemensam taktik”, men når de nærmer mål, er alle åkarna enige om at Northug skal bryte målsnoren ensam! :)
Tolsrav! Fick du ingen bra dricks i taxin idag!? ;-)
Det som Hellner och Södergren gjorde i Vancouver var väl inte värre än det som Northug ovh Gjerdalen gjorde i Liberec. Möjligtvis var Hellner lite väl ivrig när han skulle ta sig fram i tät inne på stadion, men det var inget som framkom i TV iaf. Jag tycker att den typen av lagkörning är OK.
Men det är klart att åkare som t ex Bauer och Poltoranin, som inte har några bra lagkamrater, missgynnas.
Kan noen forklare meg hvorfor Northug er favoritt i Tds i år ? Cologna har vunnet to ganger før, og spurtprisene er nå på en bakketopp. I mitt hode er Cologna soleklar favoritt.
Gif, det er vel fordi Northug har blitt sterkere også oppover, samt at han nå virker å være i mye bedre form enn i fjor, men jeg er enig i at han ikke er en soleklar favoritt…
Hvorvidt svenskene gjorde noe feil i OL er vanskelig å si, jeg kan ikke huske at de oppførte seg som Bauer sa, men gjorde de det er det etter min oppfattning ikke greit.. Å bremse feltet som Northug og Gjerdalen gjorde i 2009 er helt Ok synes jeg, men hvis man aktivt saboterer de som vil forbi blir det galt… Uansett er det en spennede teoretisk problemstilling!
Sitter ni på allvar och ifrågasätter lagkörning i masstart? Kom in i verkligheten. Självklart kommer lagkörning att utvecklas och bli en stor del av längdskidåkningen när de flesta loppen körs som masstart. Om 10 år kommer ingen lyfta på ögonbrynen över taktikkörning.
Just nu här på tråden känns det som historieskrivningen haltar lite. Eftersom mitt bästa minne från os är just skiathlon-loppet (och ja, såklart stafetten också!) och har sett det om och om igen. Det fanns inga osjysta blockeringar, Johan fick till ett riktigt bra byte och fick en lucka. När laget fattade bromsade de klungan men mycket sällan längst fram och väldigt utspridda i fältet. Hade någon tyckt att gått för mesigt och velat dra upp tempot hade det inte varit några problem överhuvudtaget. När Johan hade blivit
infångad, hade Hellner krafter kvar, drog på men verkligen inte saxande igenom klungan. Det var dock en viss man som försökte trycka ner honom i diket, för att rädda sitt eget skinn råkade han väl komma till trugan på vederbörandes stav.
Om vi håller oss till touren så var det dock en som blev av med sitt spurtpris i fjol…
Men Benke, det er jo stor forskjell på lagkjøring og lagsabotering, og det er vel det vi diskuterer. Hvor skal grensen gå, er det lov å aktivt sperre når man er to burde det jo være lov også når man er en, som Northugs alt annet en pene oppførsel i touren i fjor. Jeg synes ikke det bør aksepteres, men jeg synes også at reglene burde være mye klarere.
En annen side av dette problemet er at jeg synes det virker som om det blir stadig sjeldnere at man i intervallstart slipper forbi løperen som skal forbi. I gamle dager var dette selvsagt, men nå synes jeg det virker som om mange taper mye på å måtte kjempe seg forbi de langt dårligere løperne som ligger foran i sporet.
Det där är en tolkningsfråga. Att gå upp och bromsa gång på gång kan ses som sabotage, medan andra ser det som genialitet.
Vilket var exakt hur diskussionen utvecklade sig efter Northugs sicksackkörning vid en bonuskontroll under TdS. Han menade på att han var smart (vilket även autistiska Northug-fanatiker gjorde), medan FIS uppenbarligen tyckte det var osportsligt och sabotage.
När man till varje pris vill ha dessa omänskligt tråkiga masstartslopp så är det oundvikligt att en viss form av lagkörning utvecklas. Är det fel om man vill ligga längst fram och köra långsamt? Finns det någon regel för att man inte får ta sig längst fram och köra långsamt? Detta är oundvikligt och reglerna för detta kommer aldrig kunna baseras på något form av fakta.
Jag bara väntar på dagen när ingen jävel går upp och kör.
Benke… Undvik att använda handikapp som skällsord!
I os-tremilen hände det vid ett fåtal tillfällen att Hellner och Södergren hamnade längst fram, sida vid sida. Det är inte okej i mina ögon men det var inget som hände hela tiden. När någon till slut valde att dra på i ett högt tempo så tilläts Legkov göra detta.
Det Northug/Gjerdalen gjorde i Liberec, samt Northug/Eliassen/Pölsa gjorde i Falun, att de lägger sig längst fram över hela banan för att ingen ska kunna sätta fart på loppet, det är, om jag får bestämma regler, mot reglerna. Idén med skidåkning är att det ska gå fort.
Problemet är att banorna är för smala. Ofta går det inte att åka mer än två i bredd i fristil (eller en Modin). Jämfört med cykel där det nästan alltid finns plats för minst 5 åkare.
Northug i TdS ifjol går ju att lösa med spurtkorridorer, även vid spurtpriserna.
Benke, klockrent! Så fort någon råkar ligga först i klungan går denna tillbaka osv tills hela klungan ligger still. Döden åt masstarterna. Blir som ingen bra tv :-). Skitsamma om en viss person inte hajar galoppen till att börja med, han är väl så van vid att alla kör för honom…
Jag satt och tittade på skate-delen av OS-tremilen igår och jag fattar inte riktigt varför Bauer blev så arg. Han var framme i tät på första varvet, men sedan föll han längre och längre bak. Och det var inte förrän på tredje varvet som Hellner och Södergren verkligen la sig först inne på stadion och bromsade. Men Bauer hade ju inga krafter och var ju inte ens i närheten. Han var nog mest sur och besviken på sig själv och ville ta ut det på någon annan efter loppet.
Sen kan man ju inte annat än skratta åt Legkov. Den mannen har inte huvudet med sig. Om svenskarna är dåliga taktiskt, vad är då Legkov!? Det känns som att han är helt pinnstiv men han har en helig uppgift av gud att till varje pris jaga ifatt Olsson och dra upp de andra åkarna så att de kan vinna.
Gabriel, var hittade du det loppet idag? Finns ju som inte kvar på svt play och jag har inte funnit det någon annan stans heller. Vore intressant att kolla om mina minnesbilder stämmer!
Aliide, här:
http://youtu.be/vIonUJWS3p4
God jul på er alla skidpeppare! Nu stänger jag ner och återkommer under TdS, om jag hinner se något. Ska åka skidor på längd och tvärs över nyår.
Gabriel: Fast om Legov satsade på att vinna kunde han inte gjort annat. Hans timing av rycket var ju perfekt i och med att kom ikapp Olsson med knappt en km kvar. Att sen Olsson kunde svara som han gjorde trots att han kört solo i 14 km är nog en av de största prestationerna jag sett en svensk göra.
Allan, fast om Legkov tänkt lite så skulle han inse att Petter och Angerer också var intresserade av att vinna. Han hade haft större chans om han åtminstone låtit dom göra en del av dragjobbet. Han drog fram alla andra, själv fick han inget för det alls.
Det kan knappast anses vara god taktik. Har man dessutom Petter med sig, finns det aldrig någon anledning att göra dragjobbet i jakten på en utbrytare, tids nog kommer Petter ta upp jakten själv. Men det har ju inte Ryssarna fattat än.
Kan man inte säga att Legkov gjorde vad man kan förvänta sig av han..tycker inte man kan gnälla för mkt på de sätt han körde då..i en renspurt hade han ändå blivit utan medalj tror jag..tycker de är kul för masstartslpppen att de finns åkare som Legkov..Norge (Northug) kan inte alltid lite på att andra ska dra ifatt de i god tid
Hittade en anmälningslista på langrenn.com. Vet inte om den stämmer.
http://www.langrenn.com/disse-er-paameldt-til-tour-de-ski.5001589-1743.html
Forskjellen på Legkov og Hellner er jo at Legkov ikke øker sine medaljesjanser ved å hvile seg og ikke dra, jeg mener hans største sjanse faktisk er å håpe at de andre blir så slitne at de ikke orker å følge når han setter inn sitt siste rykk. Og jeg tror heller ikke det er så vesentlig for Legkov om det er Northug eller Hellner/Cologna som vinner, så han vel ingen stor grunn til å være med på alle mot Northugspillet selvom det for mange (og kanskje særlig svensker) nok vil øke interessen for fellesstarten…
JonasE: ser ut att vara identisk med den som ligger på FIS webbplats så den stämmer nog.
Om den stämmer är det märkligt att inte Poltoranin kör.
Det er forsåvidt ingen bombe, men likevel interessant å se hvordan våre sympatier og antipatier påvirker hva vi vurderer som sportslig eller usportslig.
Jeg er for øvrig enig med Benke Benbrott i at det kommer til å bli mer taktikk i fremtiden. Jeg er også enig i at det er positivt, fordi det skaper spenning og engasjement.
Men jeg er usikker på reglene. Som den gangen Petter siksakket oppover bakken, så var det helt tydelig at reglene her var uklare. Husker godt at Hellner sa det samme, han mente det ikke var entydig ulovlig.
Finns det noen grense for hvor mange ganger man skifte spor (der hvor det ikke er korridorer)?
Bør FIS endre reglene? Ja, kankje, men da vil de jo samtidig si at Petter ikke brøt noen regler….
Har FIS problem? Ja definitivt! enligt meg.
”Benke… Undvik att använda handikapp som skällsord!”
Manne, du har helt rätt. Det var barnsligt och onödigt av mig.
http://www.langrenn.com/dette-er-veggen-i-val-di-fiemme.5001688-1743.html
Hvem elsker denne veggen? Riktig svar – Therese Johaug!
Skulle vara kul om man vände på TDS och började med klättringen och avslutade med prologen.
Man måste naturligtvis döpa om prologen till epilog; rätt ska vara rätt
Och döpa om tävlingen till ”Jakten på Johaug ” :)
Har sett några lopp från OS i Vancouver och det är helt fantastiskt vad inkompetent Kalla är när det gäller masstarter. Kan någon förklara för mig vad Kalla har att göra absolut längst fram tidigt i ett lopp? Inte nog med att hon lägger upp loppen fel så övervärderar hon sin kapacitet alldeles för ofta. Jag hoppas, även om jag inte tror det, att Kalla förbrukar sina krafter på ”rätt” sätt i Tds.
I klassiskt har de väl haft att göra med att hon är rätt dålig att åka i ryggar…DP loppet i OS drog Kalla i ett spår men de var i den långa backen uppför de tycker jag är helt okej att göra så länge de inte var på slätan eller uför hon låg först..men visst de finns lopp där jag åxå tycker hon åker taktikst helt galet…
Kalla som anses ha en rejäl vinnarskalle, till skillnad mot Haag, borde ha relativt enkelt för att bara ”hänga”. Istället blir hon flera nivåer sämre när hon får åkare runt om sig. Att hon sedan är instabil på skidorna gör ju att man håller på att sätta kaffet i halsen i varje utförslöpa. Kalla måste jobba med balansen, utförsåkning och inte minst att åka i grupp.
Att det ges ut bonussekunder till fler antal åkare och att det blir ännu ett lopp i Tds tror jag gynnar en åkare som Johaug gentemot åtminstone Björgen. Jag har sett avslutningsloppet i Kuusamo på norska där kommentatorerna tyckte att Björgen fick slita ordentligt för sin seger i den minitouren, precis som jag uppfattade det. Jag har samtidigt fått uppfattningen om att Björgen gör sina bästa lopp i intervallstart till skillnad från Johaug som åker som bäst i jakt- eller masstart. Det kan bli en otroligt intressant tävling på damsidan.
Cigge;
Beklager, Marit var klart best i avsluttede 10km i Kuusamo, trass i Johaug slo henne med 12 sek.
Marit gikk først i sporet og gjorde dem varme, samt at hun ikke jaget eller gikk sammen med noen. Dessuten gikk hun i mål med et smil, i motsetning til resten som ramlet omkull etter målpassering. Tro meg, Marit var klart sterkest i Kuusamo.
Og dette vil konkurrentene etterhvert merke i TdS. Marit er sterkest og tar hjem dette.
Nu ska alla vara med i listan ovan – inkl blåbärslandet Storbritannien – något land som saknas nu eller är alla med?
Varför är kineserna inte med? De satsade förra säsongen på tävlingar i Sverige bland annat men är inte med i världscupen etc?
Håller med om att det ser intressant ut på damsidan. Johaug, Björgen och Kowa på damsidan får gälla som favoriter, utan inbördes ordning. Klarar Marit av att tävla så frekvent? Kowa och Therese klarar det definitivt. Kan Kikkan utmana de tre? Kalla räknar jag inte med denna gång, dessvärre.
Håll utkik, snart kommer totaltipset för Touren!
GOD JUL!
God Jul!!
God jul.
God jul alla!
En gräns är också att tex 2 åkare från samma land ligger i täten i en backe tex och att den som ligger först rycker och han då som ligger tvåa samtidigt sänker tempot och då blockerar de bakomvarande i själva rycket.
God jul!
http://www.dagbladet.no/2011/12/24/sport/folkets_idrettspris/folkets_idrettspris_2011/pris/cecilia_brekhus/19546444/
19 strake!
Petter, Marit og Therese taper i blant, men Cecilia Brekhus taper aldri!…;)
Trevligt att läsa Holly Brooks blogg, hon är generös vad gäller att att dela med sig vad gäller tankar, erfarenheter, foton etc, det senaste inlägget från idag:
http://hollyskis.blogspot.com/2011/12/back-in-business.html
Tar Holly medalj i Sotji blir det garanterat en Hollywoodfilm om det, hon är en riktig latebloomer.
Jeg gleder meg til touren nå!! Skal bli spennende å se om Petter’n kan klatre helt til topps i år. Det hadde vært topp:-) Hellner kan bli hard i touren han også, men jeg tror ikke han har funnet toppformen enda:-)
Sveriges største idrettshelt er kåret :)
http://www.expressen.se/sport/1.2661429/har-ar-sveriges-100-hetaste-sportstjarnor
Jag kan ha missat något i Northug-hysterin, men visst är masstartlopp på herrsidan betydligt mer intressanta när Northug inte är med. Då vet man inte vem som vinner. Som jaktstarten i Kuusamo mellan Legkov, Cologna och Richie.
I følge trener i det russiske laget er det Полина Медведева, altå Polina, Pola Medvedeva som skal være med. Ikke Evgenia. Enten blir FIS eller russerne overrasket
Nethiri: tycker det är rätt att han får det, trots att jag inte är nåt stort Northug-fan. Northug skapar rubriker, intresse och är en stjärna.
Allt som får skidintresset upp, i världen i allmänhet och i Sverige i synnerhet, är välkommet.
God Jul. Grattis Norge och Northug. Snart tar vi er igen ;)
Nehtiri: På ett sätt är han störst i Sverige. Kul intervju.
God Jul på dig din Northug-wannabe;)
Den bästa julklappen i år var att läsa artikeln i expressen. Jag blir mer och mer northug fan för varje dag.eller så länge han inte är uppe i stridens hetta för få gör han en del saker man kan ifråga sätta:-P
Sensations-journalistik-Expressen. Jag håller inte riktigt med. Visst har intresset ökat, men är det verkligen så att det ska krävas en pajas för det? Jag menar det är ju inte om hans prestationer de skriver utan hans beteende. Blir lite som när man följer någon b-kändis som ideligen skapar rubriker….
http://www.langrenn.com/loeype-og-hoeydeprofiler-tour-de-ski.5001781-1743.html
Banprofiler för årets etapper. De har gjort om näst sista etappen, istället för 3*3,3 och 6*3,3 kör de nu 2*4,5 (=9 km) och 5*4,5 km. Och så är det spurtpriset flyttat. Övriga tycker jag ser ut att vara intakta (förutom den nya etappen).
…Zlatan är Sveriges näst hetaste idrottare för att hans bok blivit en sån succé… Expressen har verkligen ett helt annat sätt att se på idrott än jag.
Nån som har lite mer fakta om bonussekunderna och spurtoriserna i årets tour. Vilka etapper har spurtpriser? Vart på banan är dom? Hur många spurtpriser är det? Och hur många bonussekunder delas ut?
Skal ikke Poltaranin gå TDS? Ser ham ikke på lista
Expressen är otrolig.. Helena Ekholm bara 43 reageara jag på hade massa fotbollstjer före sig kan undra vad dom vunnit..
Bonussekunder:
1: Målgång
2: Målgång
3: 60-1
4: 2/5 spurtpriser + Målgång
5: Målgång
6: 60-1
7: Målgång
8: 2/5 spurtpriser + Målgång
9: INGENTING!
Vid målgång ges 15,10,5 sekunder
Vid spurtpris ges 15,12,10,8,6,5,4,3,2,1 sekunder
Sprint som vanlig 60 till vinnaren.
[…] Tour de Ski-totalen kan nu tippas, dubbla poäng gäller! […]
JonasE… Tack!
Är Cortina – Toblach-etapperna precis som förra året, d.v.s. varvbana med varierad terräng för damerrna, och en lång uppförsbacke med en två mil lång utförsbacke för herrarna?
Latterlig at Helena ikke er lenger fram, hennes seier på 15 km i VM er blant de aller største prestasjonene fra året som gikk uansett idrett. Men expressens liste handler vel ner om oppmerksomhetsnivå enn reelle prestasjoner… Selvom Northug jo presterte ganske bra i fjor..
Poltaranin?
[…] Tippa de tre på totalpallen, damer respektive herrar. 2 p för rätt åkare på rätt plats. 1 p för rätt åkare på fel plats. Vilka åkare som är anmälda finns i denna tråd. […]
Poltaranin är inte anmäld enligt den officiella infon här
Kan se ut som om Skofterud misser TdS p.g.a. sykdom. Tror ikke hun hadde klart pallen, men hun kunne ha preget en del løp. Tror kanskje Marit kan få en del sekunder på Kowa ettersom forskjellen mellom Marit og Kowa i friteknikk er større enn i klassisk. Gleder meg veldig til dette.
Tråkigt om Skofterud är sjuk. Hade varit kul att se henne bomba på. Tror att de korta distansloppen är perfekta för henne egentligen.
(vissa svenskar här inne bör kanske notera att även andra nationers åkare kan bli sjuka)
Sundby er også syk, men man håper at Skofterud og Sundby blir klare.
Det lät som om Vibeke och Martin S skulle ansluta på onsdag
Enligt svt kommer varken Skofterud el Sundby till start:
http://svt.se/2.146991/1.2661059/norsk_duo_missar_tour_de_ski
[…] Tippa de tre på pallen, damer respektive herrar. 2 p för rätt åkare på rätt plats. 1 p för rätt åkare på fel plats. Vilka åkare som är anmälda finns i denna tråd. […]