Stafettbiljetten säkrad för Rickardsson?
För ett år sen släppde det för Johan Olsson i och med första världscupsegern. Idag var det Daniel Rickardssons tur. Från och med nu har grabben tio gånger större självförtroende så räkna med att han är i världseliten för att stanna. Självklart tas ju inte stafettlaget till OS ut än, men just nu är ju hans plats säkrare än någon annan person, enligt mig. Fan, fy helvete vad grym han är!!
Sen får vi inte glömma Marcus Hellner som även han gjorde sitt bästa klassiska lopp någonsin! Femma!! VA! Vem skulle kunna tro det innan touren startade?
Synd att Mathias Fredriksson gick och blev sjuk i förrgår. Enligt honom var det från och med gårdagen som hans tour började. Nu fick han inte chansen att slåss mot Rickardsson om OS-platser. Dock tror jag inte Fredriksson hade haft en chans idag.
I totalen har Sverige nu två bland de fem bästa vilket är ju enormt starkt! Northug leder före Hellner. Rickardsson femma.
Totalställningen
Läs mer: DN, Aftonbladet
Här har ni totalställningen
http://www.fis-ski.com/pdf/2010/CC/2667/2010CC2667TDS.pdf
Rikardsson har sett lönnbra ut hela TDS och man har hoppats på en pallplats men inte seger. Helt otroligt bra!
Rickardsson är grabben med choklad i! Förstod nästan att han skulle smälla till med nåt riktigt stort sen 8:eplatsen i Trondheim förra året.
Gött att ha 4+ klassiska, manliga åkare som kan ta både pallplatser och segrar (+:et i 4+ är Emil!) på distanslopp.
Hoppas det lossnar för en till på damsidan nu så vi får två riktigt starka stafettlag till OS!
Usch jag börjar bli rädd för Teichmann!
Oskar, var inte det. Jag tror inte han hänger med i backen upp.
Däremot tror jag att Hellner är en av de vassaste klättrarna, han verkar själv väldigt säker på sin förmåga att ta sig upp snabbt.
Teichmann är inte bra i final climb.
Jag tror inte att han kan hota Hellner.
Men i OS kan han bli farlig.
Normännen brukar säga att vi Svenskar är självupptagna. På sidan langrenn.com (vilket får ses som en av de kunnigaste sidorna inom längd i Norge) nämns inte ens vem som har vunnit loppet bara att Northug överraskande var trea för Dario Cologna och hur övriga norrmän placerade sig. http://www.langrenn.com/northug-overrasket-seg-selv.4670420-1743.html
Jag är mer rädd för Bauer. En Bauer i toppform kan knäcka ett helt fält i en klassisk mass-start och plocka massor av bonussekunder. Han är inte dålig uppför backen heller.
Dom nämnde inte ens att Jönsson föll när Rönning vann.
Så det är inte överraskande.
Skinnstad var ute idag och tyckte att Northug fått för dåligt betalt touren.
Undrar hur många norrmän i rad det skall vara i en resultatlista innan den mannen är nöjd. Jag gissar plats ett till tio.
Härligt kört av Pajala idag! Nu har vi fixat maxkvoten både i sprint och distans!
Kan man tänka sig att vi i alla fall inte haft dåliga skidor idag? Oavsett är det grymt bra kört av Daniel och Magdalena och kul att Britta får till ett hyggligt lopp också.
Det vore väl kanon om någon kunde spräcka fältet tidigt imorgon och ta bonussekunderna så att inte Northug får dem. Dessvärre tror jag inte att någon klarar att hänga av Northug. Men man får hoppas att alla gör allt de kan för att ge honom en match om varje sprintseger, för chansen finns att han bränner för mycket krut och går sig stum.
Rydqvist är gravid! Där har vi förklaringen till hennes resultat i vinter
http://www.mariarydqvist.se/nyheter/187
Bauer kommer til å prøve å rykke tidlig på lørdag. Merk mine ord.
Kul med Pajala och maxkvoten klar. Hon får träna hårt med Jesper Modin och det kan bli riktigt bra.
Lyckas Bauer med det så har han ju guldläge inför klättringen. Det är verkligen en öppen historia det här.
Usch, Bauer… det är så många typer i vägen!
Först Rickardson och sedan Pajala. Det har varit kallt här utanför, men våra åkares framgångar i skidspåren har gjort att man ändå är helt svettig. Skitkul.
Pajala var klart positiv. Men jag tycker att varken Britta eller Lindborg
är vad jag hoppats på. Dom borde inte ta stryk med 45sek på 5km. I en stafett vore det katastrof.
Så jag hoppas att dom får mäta sig i Ottepä och på SM innan man funderar på stafettlag och då i konkurrens med Lina.
Väldigt kul att Rickardsson lyckas sá bra. Vi behöver sánt när legenden (Södergren) inte startat sin säsong ännu. Rickardsson ligger tillsammans med Olsson bäst an att ta de klassiska platserna i stafettlaget nu. Dock bör Fredriksson med flera fá chansen till det i OS.
Báde Northug och Hellner prestera lite bättre än väntat idag. Jag trodde Cologna skulle áka bättre. Sverige och Norge hade helt klart lyckats med vallningen idag. Nàgon som vet om banan var platt? Rickardsson Northug med flera är väl riktigt bra stakare.
Alexander, det var 2 rejäla stigningar på 5 km-slingan, dvs 4 stigningar totalt. Så det var en rätt tuff bana.
Nja, inte var det mer stakning än annars. Backarna var dock flacka utan saxpartier. Det var en bana som passar just en åkare som Rickardsson som är lång och kan sträcka ut i diagonalen. ”Frekvensåkare” körde sämre idag.
Nisse; tycker nog Britta gör ett bra lopp hon har inte så långt fram till bästa Norska 15 sek till Bästa ryska 10 sek, Av dom 3 som var långt före Kowalczyk polen inget hot i stafett Saarinen finland lär inte åka någon klassisksträcka Majdic Slovenien inget hot, Steira bästa Norska idag lär inte åka klassiskt se de Positivt hon åker jämt med Muranen Zeller slår Longo dom tre lär åka klssikst i OS stafetten
Mkt bra av Pajala de hade jag inte alls vätnat mig, Lindborg säme än väntant har hon gott å blivit bättre i fritt
Vädret i Val di Fiemme på lördag:
Någon plusgrad och mycket snöande. Är det bra för Hellner tror ni?
http://www.yr.no/sted/Italia/Trentino_og_Syd-Tirol/Val_di_Fiemme/
Kring noll och snö… ruggigt värre : )
Svårvallat, men samtidigt trögt att gå ifrån. Med andra ord inte så mycket tidsdifferenser tror jag.
Men visst var det ett liknande väder i Val di Fiemme ett år, med folk som körde ruggat. Hur utvecklade sig loppet då? Kommer nån ihåg?
Det var 2008. Snö, +1 grader i luften. http://www.fis-ski.com/pdf/2008/CC/2458/2008CC2458RL.pdf
2008: 20 pers inom 30 sekunder. Det bådar gott för Hellner.
Det er merkelig at alle TdS-etapper til nå har blitt vunnet av nordmenn eller svensker! Gratulerer til Rickardsson. Han viste jo gode takter i Rogla, men dette var likevel litt overraskende.
Pussig at Cologna gjorde det så svakt i dag. Jeg var sikker på at han hadde en oppadgående formkurve i TdS. Bra for Petter – jeg tror ikke Cologna er hans største konkurrent lengre.
Jeg tror fremdeles at Matti Heikkinen er den aller farligste, både for Northug og Hellner.
snö låter inte som Teichmann väder.
Härligt idag av Rickardsson och även Hellner!!! Tror Northug är bra i backen som vanligt alltså. :D Nyfiken på hur Hellner lyckas! Förresten så börjar jag sakna Södergren!
Finnes ikke noe Teichmann väder. Det finnes bare
Teichmann – On
Teichmann – Off
;)
Dagens løp beviste vel forresten at Northug kan gjøre det bra i individuelle løp også.
Gratulerer med seieren, Sverige! ^_^
Den jag tror kommer att hota Rikardsson och Olsson i klassiskt framöver är
Jesper Modin. Vi har inte sett hans topp på långa vägar.
Och även om Rikardsson har en fin diagonal och utväxling så är Modin ännu grymmare.
Fan vi har så många grymma åkare nuförtiden!!!
Japp, Jesper är ett stort framtidsnamn. Han åker ju bra skate också trots sin storlek och kan gå hur långt som helst.
Läste på Hellners blog att han skall testa ruggade skidor imorgon. Bra att de äntligen börjar använda ruggade skidor. Det har ju som bekant varit problem innan.
Northug skal visstnok sove hele morgendagen..
Är det bara jag som glömt Martin Johansson?
Han tog två fina segrar i Norge nu runt nyår, Rommsjulsrennet 10 km fritt och
Svarstedrennet, 10 km klassiskt.
Martin är anmäld till Åsarna.
Spännande då han borde ha fått bra självförtroende efter Norge.
Ringde en vän i Åsarna, han hade -26 vid 11-tiden i kväll.
Blir resultaten från Åsarna rättvisande om de genomförs, menar de som tål kylan bäst etc?
Mats Larsson är anmäld till söndagens tävling 10K, om det nu blir någon.
15K skulle det vara, han åker nog inte damloppet..
JE, det var väl för väl. Martin Johansson ska bli väldigt intressant att se hur det går för. pga hans skada i somras så har han kört mycket alternativ styrka istället för löpning (för orienteringen) vilket har passat skidåkningen bättre. Vore enormt roligt om han lyckas prestera på samma nivå som han gör inom orienteringen!
Mats Larsson angående Åsarnaspelen: ”Men det får inte vara kallare än minus tio grader om jag ska kunna köra tävlingen”
Läs mer på dt.se
Jörgen;
Rättvist?
Lika rättvisst som att en del sommaridrottare tål värmen bättre än andra.
Vi har sett tom. skidskyttar som behöver mjuka fingrar åka utan handskar vid -17.
Hur mycket kyla man tål beror givetvis också på om man förfrusit händer och fötter flera gånger.
Min erfarenhet säger att det är svårare i fritt med fötterna som sitter stelt i pjäxorna. Klassiska skorna är mjukare och du rör fötterna på ett annat sätt.
Min vän i Åsarna hade -34 som lägst i natt, nu har tempen stigit till -29 hos honom.
Enligt SMHI ska det bli -25 klockan 7 på lördag och -27 samma tid på söndag.
Elin, du är en guldgruva för information!
Tävlingsledningen i Åsarna ska lämna besked i kväll kl. 19.
Jag har två norska jenter hos mig.
Om tävling åker vi tidigt i morgon.
Kl. 05.30 och bara 15 mil.
Ulvang går inn for at jentene skal gå like lange løp som guttene i fremtiden, i følge langrenn.com.
Det synes jeg er på tide!!
Enlidt Yr.no ska det vara -12 på lördag men bara -6 på söndag
http://www.yr.no/sted/Sverige/Jämtland/Åsarna/
Tor, det måste vara det första vettiga jag hört från Ulvang på länge!
Ja, har ni läst hans blogginlägg där han bemöter kritiken av förändringarna i skidsporten? Här: http://www.fiscrosscountry.com/fan-stuff/blogs/different-opinions,19.html
Eller, han bemöter ju inte kritiken, han bara konstaterar att en del tycker annorlunda men man kan inte leva i det förflutna. Han verkar vara en rätt arrogant person…
Intressant att en person som Ole Einar Björndalen slår fast att de senaste årens ändringar fört längdskidåkningen in på fel spår.
Allt verkar handla om Tyskland i den här sporten. Kolla bara FIS hemsida: http://www.fiscrosscountry.com/, går det bra för tyskarna så ska det basuneras ut. Det är i Tyskland kulorna finns. Och eftersom Jochen Behle vill ha fler masstarter så lär han väl få det också.
För övrigt, vad trist att det inte är någon tävling idag! Man vet inte hur man ska bära sig åt när man inte har TdS att hänga upp dagen kring :-)
Rickardsson gillar Northug. Tar ju litte udden av Petters kommentarer. Bådar gott för fortsättningen.
http://go.dagbladet.no/ego.cgi/dbf_henv/http://www.dagbladet.no/2010/01/08/sport/ski/langrenn/petter_northug/svensker/9832121/
Blir kul i morgon. Skulle vara kul att se om några spurtar och sedan inte direkt väntar in klungan utan i stället växeldrar och försöker gå ifrån. Då kan vad som helst hända.
Northug er fortsatt frisk i uttalelsene:
http://www.nettavisen.no/sport/vinter/article2796788.ece
Gabriel;
Ändå får skidor stå tillbaka för skidskytte i Tyskland.
Knappt 9000 åskådare på TDS mot drygt 19000 på damstafetten skidskytte i Oberhof säger rätt mycket.
Han är så jäkla kaxig den där norrbaggen. Någon borde trampa av skidspetsen för honom imorgon.
Han kanske är tillbaka i sitt gamla dryga jag och ska börja säga att de andra åkarna är feta och småbarn och allt vad han tidigare ägnat sig åt?
Han bör visa respekt.
Idag är han bäst, men i morgon kan det se annorlunda ut, och är man inte ödmjuk när man står högst upp på toppen så är man inte vatten värd när karriären går utför. Han måste ju vara smått efterbliven som inte inser detta.
gif: Han har ju rätt om Hellner. Kan inte Marcus hänga med, samtidigt som Petter tar bonussekunder. Då är ju avståndet snart för stort upp till täten. Sedan skall ju Petter veta att det finns minst 9 stycken bakom honom som kan ta ledningen ifrån honom. Tar han inte några bonuspoäng och inte är först i mål, så är det ju riktig kamp.
Man kan ju hoppas att Rickardsson, Bauer och tyskarna haka av Petter och att Hellner skulle kunna hänga på ett snöre där. Då får vi väl se hur det går. Tyvärr så kommer det säkert att se ut som vanligt. Ett tåg med alla inblandade som följs åt och så låter man Petter ta sina poäng. Med alla spår täckta på spurtrakorna, så tar ju ingen sig fram. Men så brukar det ju heller inte se ut.
Hade jag varit Hellner och Rickardsson så hade jag pratat ihop mig med Finnarna Jahojärvi och Heikkinen, Lukas Bauer, alla tyskarna och några till. Alla tjänar på att Petter inte får spurtpriserna. Det är ju, som du säger Sten, bara att stänga alla spåren inför spurtpriserna. Men man har väl för stor respekt som vanligt för den fule, dryge skitgubben från Meråker.
Petter kommer att behöva en hel minut på söndag. Har han inte det så kommer han bli stressad och då är det kört i den backen.
Har ni läst det här. Hon heter Petra Thoren och skriver i Aftonbladet.
http://www.sportix.se/art.php?sport=Skidsport&id=278977
Riktigt bra skrivet.
Sedan det här om norsk skidåkning och då framför allt klassisk åkning.
http://go.dagbladet.no/ego.cgi/dbf_henv/http://www.dagbladet.no/2010/01/07/sport/langrenn/ski/petter_northug/klassisk_langrenn/9814687/
Det är en norsk gut som skrivit det i Dagbladet.no
Inget landslag regerar för evigt. Nu är sverige på gång igen.
Synd att inte Jönsson och Modin var med dom kunde ta dom tre första spurtpriserna och sedan bryta.
Då fick vi se en stressad Petter.
Ska bli intressant å se vilka som satsar på bonus sekunderna, kan ju alltid hoppas att finnarna hjälper Heikkinen å låter Nousiainen å Jauhujärvi gå får spurterna, men finnarna hade rätt dålig lag körning i oberhof där Nousienain å Jauhijärvi drog i klungan fast Hiekkinen var solo i täkten,
nisse: Bryta kan dom ju inte göra (om dom varit med), för då finns det ju risk för att han får poäng i alla fall. Tror att man måste fullfölja ettapen för att få poängen. Så är det då i Vasaloppet.
Måste vara ärlig och säga att jag slutat bry mig om vad Northug säger eller inte, har får väl hålla på och babbla runt. Nån gång lär han ju endå få äta upp det varesig det är en svensk, finsk, tysk eller någon annan. Varför bryr sig?
Dere må jo forstå at dette er skuespill fra Petter. Det er ingen tvil om at Northug har respekt for Hellner, men Petter presterer best når han er på hugget. Dette er jo dessuten et svar på svenskenes annonserte forhåndsstrategi om å ødelegge for Northug ved at Rickardsson ofrer seg for spurtpoengene.
Northug och jag har samma drömscenario inför söndagen. Nämligen att han har 20-30 sekunder förspráng pá de andra. Dock hoppas jag att Hellner, Teichman, Rickardsson växeldrar och kommer ikapp Northug när backen börjar och att Northug blir fyra. Jag sätter inga pengar pá detta, men det är mitt drömscenario.
Angánde masstart sá var jag själv bättre pá det än i individuell start, men alla dessa masstarter förstör skidsporten. Det är inte bara Sverige som är emot detta. Finland, Ryssland, Estland med flera är starkt emot att ha 5 av 6 OS lopp i masstart. Även i Norge sá är de äkta skidentusiasterna emot detta. Mánga (intelligenta) norrmän gillar heller inte Northugs attityd. Jag skulle inte gillat om Elofsson bettet sig sá här.
En liknelse: kanske vi ska avgöra alla kvartfinaler, semifinaler och finaler i fotbolls-VM med straffsparkar istället för att spela i 90 minuter. Dá skulle ju t.o.m. amerikaner förstá hur spelet fungerar. Kanske Norge har nágon motsvarande Ulvang inom fotbollen som kan föreslá det.
På tal om kyla och varför -17.
Det var före min tid men har hört om Åsarnaspelen när löparnas egna termometrar visade flera grader lägre än arrangörernas.
Landslagslöparna strejkade, bl.a. Assar Rönnlund.
Efter det införde förbundet en köldgräns på -17.
Idag lär den vara -20 för seniorer och -17 för juniorer och yngre.
Hittar inte var det står i reglerna.
Lagledarmöte pågår nu i bygdegården här i Åsarna.
Meddelas att lördagens tävling flyttas till Kyrkspåret ovanför byn, mindre vindutsatt och något högre temp., seniorbanorna kortas till 10 resp 20km, starten skjuts till kl. 11., de refererar till FIS köldgräns, -20.
Läste av termometern till -23 kl. 18.45
Sten: Jag menar inte bokstavligt bryta loppet, men hasa sig i mål. Några bra sprinters som utmanar och snuvar Petter precis före vore kul att se.
Jag tror han skulle spränga sig och tappa 3-4 minuter.
Alexander: Jeg tar det for gitt at du ikke kan fordra Zlatan. Han er nå minst like arrogant som Northug.
Jeg liker personligheter innen idrett. Petter er en sånn. Zlatan er en sånn. I sykkel har vår norske spurter Thor Hushovd en nokså arrogant konkurrent i Mark Cavendish, og jeg digger han! Det betyr selvsagt ikke at jeg ikke vil at Hushovd knuser Cavendish i spurten.
Idrett skal engasjere, og langrenn trenger dueller og personligheter, akkurat som alle andre idretter.
Drasyc,
Liknelsen med Zlatan har jag sett att flera tar upp på VG:s debattforum, men det är inte en ok liknelse. Zlatan är självsäker och har attityd men han har likväl mycket stor respekt för sin med och motspelare. Tror du att Zlatan skulle ha kallat Xavi för fetknopp på det sätt Northug kallade Tobias Fredriksson för fet?
Northug har gått över gränsen för många gånger, och han ska lära sig veta hut. Jag skulle skämts om jag var norrman. För två år sedan var Lukas Bauer totalt överlägsen, men inte fasen betedde han sig som Northug gör. Vad han däremot fick göra var att sitta i norsk TV och bli förudmjukad med frågor om han var dopad. Ingen kunde väl vara så överlägsen utan att vara dopad? Är det någon i Norge som ifrågastätter Northug nu? Nää, just det.
Kolla här: http://www.youtube.com/watch?v=WyjqSh6EVzM
Den dryge gutten ska skärpa till sig och förstå att han kommer få det riktigt jobbigt den dagen han slutar vinna, för den dagen kommer. Inget varar för evigt.
Jag börjar likt Nisse tröttna rejält på den norska attityden som finns hos personer som Ulvang och Northug. De tror att de är guds gåva till skidsporten, men de bör tänka efter både en och två gånger innan de låter käften glappa.
Elin:
Jag är gammal nog att minnas, året var 1970.
Det var den legendariske skidledaren Sten B Ohlsson mot landslagslöparna i en mer än hetsig diskussion.
För en skidintresserad kan jag rekommendera boken om jämtländsk skididrott: ”Från Haldo till Anna Carin”
”Han är så jäkla kaxig den där norrbaggen. Någon borde trampa av skidspetsen för honom imorgon.”
En sån (osportslig!) attityd är tusen gånger värre än Ulvangs chauvinism och Northugs kommentarer.Hoppas aldrig, aldig att längskidsporten blir mer affär än idrott. Sabotage och doping kan de behålla i Formel 1 och cykling respektive.
Behandla Northug som ett barn som är ute efter att provocera, bryr man sig inte om att reagera så blir det genast mindre kul.
För övrigt tycker jag Northug är sympatisk (kanske inte sekunderna efter han har gått i mål och norska, segerrusiga media som blåser upp hans ego) och hygglig som skidåkare. Ställer upp på småtävlingar i Sverige och signerar autografer.
Gabriel,
Du har nok sedvanlig svensk selektiv hukommelse når det gjelder Zlatan. Zlatan har blant annet sagt at det Carew kan gjøre med en fotball, kan han selv gjøre med en appelsin. For all del – jeg synes det er en morsom kommentar! Men den er jo ekstremt arrogant naturligvis.
Jeg tror nok heller en del svensker, og særlig de som setter pris på langrenn (det virker å være en litt gammelmodig gjeng og er nok lite representativ for svensker generelt), har en lite velutviklet sans for humor. Nesten ingenting av det Northug sier, mener han på fullt alvor.
Situasjonen med Tobias Fredriksson var jo en krangel mellom de to der Tobias sa at ”Northug var som en galning i feltet, og at noen måtte roe han ned”. Dette ble nok Northug provosert av, og svarte tilbake. Jeg er dog langt på vei enig i at det var litt usmaklig. Jeg ser likevel ikke bort fra at Zlatan kunne sagt det samme til Xavi dersom de hadde en krangel på gang, f.eks. på trening i Barcelona. Det er mye stygt som sies i fotballens verden!
Northug har blitt mye flinkere til å håndtere media de siste par årene, og lagt av seg de største barnslighetene. Han er litt eplekjekk, som vi kaller det i Norge. Det har blitt hans image, og ingen tar det på fullt alvor. Det bør heller ikke dere svensker gjøre. Jeg ser at Daniel Rickardsson ser ut til å like Northugs stil, og det er kult å høre!
Northug vil selvfølgelig en dag slutte å vinne skirenn. Jeg kan ikke skjønne at dette gir han noen form for problemer. Hvorfor i all verden skulle det det?
Herregud vad ni ska vara emot Northug! Självklart så tycker inte jag heller att det är kul när han vinner allt och verkar oövervinnerlig. MEN jag går inte så långt som många här har gjort och önskar honom otur och kallar honom värre saker än vad han någonsin gjort med sina motståndare.
Visst han är kaxig och gör ibland lite klumpiga uttalanden, men samtidigt tror jag att attityden sporrar konkurrenterna lite extra!
Han vinner för att han är bäst just nu och han vet precis hur han ska lägga upp sina lopp och han har vinnarskalle utan dess like. Det är inte alltid kul att se honom ligga i klungan en hel masstart och sen sprurta ifrån sista 100 metrarna, men det är inte han som är problemet, det är masstarterna och de andra åkarna som inte gör något tidigare i loppen.
Vinner Petter 60 sek i morgon så är värd att vinna de andra låter ju inte bara åka fram ich ta dem. Glöm inte heller att det även är 10 och 5 sek på spel så även om Petter mycket så kommer inte avståndet bli så stor för Bauer med andra kommer ich ta bonus sekunder. Hoppas bara att inte någon av favoriterna vallar bort sig.
Jag är inte särskild irriterad på Northugs kaxiga stil. Han är en fantastisk skidåkare och en stark profil. Vinner han touren så gör han det välförtjänt. Han skulle i och för sig vara mycket mer sympatisk om han respekterade sina motståndare mer.
Vad jag däremot blir förbannad över är att det blir allt färre distanslopp med individuell start. Ulvang och hans gelikar förstör, enligt min mening, sporten. Man får väl bara hoppas att det kommer fram ett stort gäng mellaneuropeer och norrmän som är chanslösa i spurter men briljanta i individuella lopp så vi slipper dessa sjukt trista masstartslopp. Det enda underhållande sekunderna i dessa lopp är egentligen Northugs otroliga spurter.
Det er jo ikke Northug som har bedt om fellesstarter, det er jo bare slik at han har en del egenskaper dom passer godt til denne formen for skirenn. Han er jo p.t også en av de beste av samtlige når det gjelder individuell start.
Til de som tror at hans kommentarer ”sporrar” de andre løperne, så kan man vel også si at han legger listen høyt for å tenne seg selv. Han liker press, og blir extra tent av at alle ”hater” ham.
For øvrig er han en ganske god taper. Han skylder aldri på noe eller noen dersom ting ikke går hans vei, og var feks den første til å gratulere Cologna etter seieren i WC i fjor.
Kattis: Du har mange bra synspunkter
Gabriel: skidskytte är enormt stort i Tyskland sedan många år, Neuner och Wilhelm är halvgudar där…
Sten: om en svensk är med imorgon om att hänga av i en utrbrytarklunga (och stjäla bonussekunder av Northug) är det Rickardssaon. Det tjänar Hellner på.
Josef: håller med dig. Vinner Northug Touren är han värd det. Han är den bäste skidåkaren denna säsong och leder WC överlägset. Sen kan man hoppas på att han får stryk i en spurt och sen tappar självförtroende.
Etappen imorgon ska bli spännande att följa.
Northug kallade sej ”King of Fucking” i den här videon. Mycket korkat. Nån har ny censurerad bort den
http://www.youtube.com/watch?v=tT40dPHCm48
Man kan vara en dålig förlorare och en dålig vinnare. Petter är väl tyvärr båda delar.
För att vara en vinnare så måste man hata att förlora och därför har jag sympati för dåliga förlorare men inte för dåliga vinnare.
Så ser jag på sport och sportsmanship.
Men fallet blir tungt när vinnaren börjar förlora.
tittare: Når i videoen er det? Jeg finner det ikke..
Drazyc, jag håller med dig om att det var en nedsättane kommentar av Zlatan och jag har ofta irriterat mig på hans sätt att uppföra sig på planen. Men att som Northug kalla någon för fetknopp eller likna sina motståndare vid små barn är några nivåer värre. Det är personliga påhopp av mobbingkaraktär. Var han en som mobbade sina kamrater i skolan också?
Jag förstår precis hela grejen han kör med, att sätta press på sig själv och gjuta skräck i motståndare mm. En slags skidvärldens José Mourinho. Allt han säger har baktankar åt höger och vänster och det finns en anledning till det mesta han kastar ur sig.
Men han bör fortfarande respektera sina motståndare, särkilt som han just nu är överlägsen i skidvärlden.
Ett sportsligt beteende när man får frågan om ifall Marcus Hellner utgör ett hot, är att svara att: ”Absolut, han har åkt förvånansvärt bra i klassiskt på siståne, så han blir farlig”. Det är att respektera sin motsåndare. Men Petter svarar: Nej, jag tänker inte ens på svenskarna.
Istämmer med en del här, Northug vinner allt när han väl bestämt sig. Självsäker så in i he.. också. Inte så konstigt att han påverkar folk på alla möjliga konstiga sätt! Själv pendlar min åsikt om honom hela tiden. Svårt att inte bli imponerad och förvånad, men samtidigt så irriterande som svensk! :D Fast ibland lär man kanske lära sig och ta de kallt själv också och inte reta sig på allt. De är väl typiskt svenskt om något.
Må bäste man vinna…
Om vi säger som så att vinner inte Northug då är han sopa, med detta utgångsläget så skall han inte kunna förlora.
Definitivt beslut om Åsarnaspelens lördagstävling tas på mogonen kl. 10.00.
Första start i så fall 11.00 med de förutsättningar jag skrev om tidigare.
Ledningen håller hårt på köldgränsen
-20 för seniorer.
De vill säkert inte ha ett nytt 1970.
Nisse: ikke vær så bitter. Alle vet at Northug vinner. Jeg ser ikke hvem som har kapasitet eller psyke til å slå ham. Dersom Hellner eller andre, mot formodning skulle slå ham, så erdet bare å ta av seg hatten og gratulere.
Den som vinner har fortjent det.
Två ryssar bla Alypov är avstängda för höga Hb värden.
Vad skall man tro? Varför åkte dom andra Legkov och Vilysjanin? Varför startade inte Kahsova?
Mycket frågor om ett lag.
Någon (tror Elin men är inte säker, det är hundratals kommentarer numera i Skidpepp) skrev tidigare i en kommentar till min kommentar (om att den som vinner i Åsarna är den som tål kylan bäst) och hänvisade till fysiken samt drog en parallell till friidrotten typ den som tål värmen bäst vinner och fysiken avgör.
Det finns en viss skillnad. Det finns en övre gräns för vad människor tål i kyla utan att de kan ta skada om de åker ändå – sen är gränserna individuella. En ryska från Sibirien kanske tål -40 utan att påverkas alternativt är extra känslig för kyla. Ingen kan begära att Hellner och Kalla åker i minus 35 grader (som det var i Hemavan nyligen). Därför finns rekommendationer som inte är utan anledning – och de bör följas.
Ledningens gräns -20 låter rimligt. Om Åsarna har -21 eller kallare bör det blåsas av direkt. Mats Larssons personliga gräns går vid -10 (som vi läst om).
Gif: Jag är inte bitter. Den som väntar på något gott kan vänta länge!
Så det är bara att gratulera och fortsätta att vänta.
Bitter-Nisse (skojar bara): ja, det är många frågetecken kring det ryska laget.
Väntar bara på att WADA/FIS avslöjar en riktigt stor rysk skandal dvs systematisk dopning (typ den i Lahtis för Finland). Och att CAS stödjer det.
Önskar 3 års avstängning för förstagångarna. Livstid för de som ertappats tidigare. 1 år för de övriga som kollektivstraff – dvs inget Ryssland i WC under ett år. De behöver en riktig näsknäpp!
nisse:
Skulle tro att även svenskarna som nu laddar på hög hjöd kommer farligt nära eller kanske över gogkända Hb-värden.
Efter några dagar på lägre höjd är de säkert okej igen.
Dessa ryssar åker TDS och är inte på höjd. En gubbe kan väl av olika anledningar ha för högt Hb men två samtidigt är väldigt ovanligt.
Jörgen:
Två eller tre år?
Väl så viktigt är att systemet funger så att den avstängde testas regelbundet under avstängningstiden.
Man behöver ju då inte gå så långt som någon frågade: Varför testade man inte Smigun hösten 2007 och 2008, alltså när hon var gravid och senare ammade.
Kahsova testades inte en gång under hennes två års avstängning.
Kjell: tre år (tycker jag) men normen är två år. Sen är jag inte alls säker på att de avstängda är skyldiga att rapportera var de finns och när under den tiden. De kan helt enkelt hävda att de lagt av för att skaka av sig dopingpoliserna och sedan göra en ”överraskande comeback”.
Tester under avstängningstider måste genomföras. Åtminstone om dom tränar och tänker sig att återuppta tävlandet.
Sten: finns ingen som kontrollerar om en avstängd rysk åkare i Novosibirisk säger sig lagt av och i hemlighet åker och tränar. Denne har ingen rapportskyldighet och är off the record. Rätta mig gärna om det är fel.
Vad har hänt med Virpis förslag, det om att operera in ett chip så att WADA kan kolla var alla befinner sig?
Det kanske är att gå för långt.
“överraskande comeback” är en sak men uppehåll för graviditet är något annat.
I Anna Carin O-Zs fall sa hon att hon skulle komma tillbaka.
Jag tror ändå inte att hon testades.
Virpis förslag är bra men är för radikalt, vore i så fall första sporten där chipoperation (och WADA-spårning) förekommer gissar jag.
Räcker med att åkarna rapporterar var de finns och WADA söker upp och checkar upp dem. Finns de inte där de sagt att de ska finnas blir det konsekvenser etc.
Virpi har säkert rent mjöl i påsen (numera) och vill göra det enklare för sig dvs slippa merjobbet med att rapportera.
Kjell: Inte alls konstigt om ACO inte testades under gravititeten. WADA/FIS har hennes värden innan och kan jämföra efteråt samt läkarexpertis som vet hur värden kan förändras under graviditet och efter födseln.
Jörgen: FIS har nog knappast ACOz värden. Däremot kanske IBU har…
Enligt internationella antidopingregler måste en idrottare ha blivit regelbundet testad i minst ett halvår innan han/hon kan göra comeback efter en doingavstängning eller efter det att idrottaren lagt av.
Så Khazova skulle kunna prickas för brott mot dopingregler om det stämmer att hon inte blivit testad under avstängningen.
Sen så sa Khazova ganska tidigt på säsongen att hon inte kommer att köra TdS. Hon har samma säsongsupplägg som Björgen, Kalla och Haag. Tror att hon t.o.m. tränar på samma ställe som svenskorna nu.
Vi har väl hittills 3 ryssar som blivit fast för höga hemoglobinvärden år. Det tyder med största sannolikhet på att de fortfarande kör med epo. Kommer nog nåt avslöjande snart.
Tycker FIS och WADA borde vara mer öppna om vem som testas och hur mycket. HB-värden kunde också vara offentliga.
Man har ju sagt från WADA att ryssarna skulle prioriteras i testning.
Så vi får väl hoppas det inte bara är prat.
Khazova har sagt att hon blivit testad några gånger , men en Norrbagge inom WADA har sagt att det blivit en miss och inga tester gjorts. Om det stämmer är ju ryskans uttalanden lögn.
Åsarnaspelen går enligt den nya planen på kyrkspåret.
Temperaturen kl. 10 vid banans lägsta punkt var –15.5 grader och vid högsta punkten -13.5 grader.
Temperaturen ner på skidstadion -22 när jag kollade lite tidigare.
Frans:
Du skriver: ”Så Khazova skulle kunna prickas för brott mot dopingregler om det stämmer att hon inte blivit testad under avstängningen.”
Vet du om det är den aktive eller t.ex. WADA eller förbundet som är skyldig till ev. utebliven testning.
Hörde att Kristina Smigun-Vaehi själv tog initiativ till testning i höstas när hon blev klar över att hon skulle göra comeback.
Jag råkar känna två mammor som inte blev testade under graviditeten eller ett halvår därefter.
Hoppas verkligen att WADA inte har testning av gravida på programmet.
Jag vet inte vems fel det är egentligen om idrottaren inte blir testad, men åtminstone måste idrottaren själv anmäla minst ett halvt år på förhand att han/hon tänker göra comeback.
För mammmalediga beror det ju mycket på hur länge de är borta. ACO var ju inte borta mycket längre än en träningssäsong.
Ser nu att ca 20 damer startar inte i Åsarna.
Bl. a. norskorna Stemland, Flugstad Östberg, Slid, Gjeitnes. De ville inte chansa då de trodde att tävligen skulle ställas in.
Tappade ett n.
Slind heter hon
får någon till speakerljudet från åsarna? eller mellantiderna på livetimingen?
Markus jag får in speakern eftersom jag just nu sitter med datorn i bilen ca 500 m från mål.
Går hyggligt med trådlöst.
Kinesisk seger, Marthe Elden tvåa +3,7
Menade att jag hörde speakern.
Problem med trådlöst.
Södergren, Odd-Björn, Dahl, m.fl. av minst 40 som inte startat.
Geir Ludvig Åsen Ouren ser ut att vinna.
Glädjande, Martin Johansson bäste svensk, 7a.