Bauer knäckte Northug
Ja nu är Touren över och jag måste säga att en viss tomhet har infunnit sig. Som tur är börjar laddningen till OS från och med nu!
Men åter till loppet. Ett lopp som jag anser vara helt perfekt ur spänningssynpunkt. Det var liksom spännande på två platser utmed banan. I toppen, skulle Bauer klå Northug och i jagande klungan, skulle Hellner och Rickardsson hålla in i mål?
Man såg redan tidigt utmed banan att Northug var stressad. Han gick på som aldrig förr i början och det betydde ju att han inte var säker på seger, för isåfall hade han väntat in tjecken direkt och låtit Bauer dra hela loppet. Men trots Northugs stresshets käkade Bauer upp mellanrummet och gav sig upp i backen i täten. Norsken orkade hänga med en bit men fick se sig slagen strax därefter. Bauer ångade på som ett Södergren-lok i fin form och passerade mållinjen långt över minuten innan Northug som till slut bara hade 16 sekunder till godo mot den jagande gruppen…
Som liknade den klassiska ”tio små negerpojkar”. Gruppen blev tidigt fem pers där man turades om att dra fram till backen. Väl där fick en efter en se sig frånåkt av en allt mindre grupp. Till slut var det bara Cologna, Hellner och Galliard kvar. Cologna la in ett ryck halvkilometern innan mål och den enda som lyckades svara var Hellner. Tyvärr klarade han inte av tempoökningen utan fick se sig slagen i mål. Men en fjärdeplats i Tour de Ski tror jag nog inte han trott innan han gav sig in i cirkusen. Och idag var det bara Bauer som åkte fortare än honom! Tänk om han inte åkt så ”dåligt” i går, då hade det blivit ruskigt spännande! Daniel Rickardsson blev åtta till slut vilket också är enormt bra!
På damsidan var det kul att se Lisa Larsens fina åkning (och inzoomning i målområdet! hon la sig så snyggt raklång med ansiktet rätt ner i snön). 28:e bästa tid idag. Britta och Magdalena hade en betydligt sämre dag med tredjen respektive näst sista etapptid.
Oj nu måste jag återgå till verkligheten en stund!
Haha, vad ”morsomt” det är att läsa på VG:s debattforum! Norrmännen är helt utom sig av ilska. Alla är övertygade om att Bauer är dopad. Det finns några få som står för någon slags sans och vett men annars är känns det som att norrmännen förklarat krig mot Bauer.
låter lite som här då, alla mot Northug.
(menar inte alla utan många, men det lät inte lika bra)
Men skulle Bauer kunna va dopad?! jag vet inte direkt något om honom.. hoppas iaf inte det stämmer, han verkar vara en skön filur och väldigt duktig skidåkare.
Bauer har gjort det bra før uten å bli tatt i doping. Beskyldninger mot utøvere bare fordi de er gode liker jeg ikke.
Pinsamt att gå ut och göra en artikel där man anklagar han för dopning. Bauer är en fenomenal åkare med en långtsamt gående formkurva som pekar uppåt. Han är lika omänsklig som Björn Daehlie var. En fantastisk idrottsman och att beskylla alla som slår Northug för dopning är ju bara löjligt. Pinsamt av VG att publicera en sån artikel.
Sanna, det är väl ändå lite skillnad. Här finns det några som stör sig på Petters kaxiga attityd, men norrmännen är alltid övertygade om att alla som slår dem lätt är dopade. Såtillvida inte en norrman är överlägsen, då hörs inget.
Bauer måste ju ha genomgått 100-tals dopingtester under alla sina år som skidåkare. Framför allt säsongen 2007/2008 när han vann i stort sätt allt. Är han dopad och inte har åkte fast så är ju WADAs metoder totalt undermåliga.
Men jag tror absolut inte Bauer är dopad. Det här är resultatet av minst 15 års träning på absolut högsta nivå med en kropp som klarar belastningen och en otroligt förfinad teknik därtill.
Bauer var overlegen og vant en knusende seier. Northug var sjanseløs.
Dersom Bauer holder formen til OL, blir han vanskelig å slå, i hvertfall på den klassiske femmilen.
Det blir patetisk å påstå at han har dopet seg. Han har vært god lenge, og har dessuten blitt testet sikkert tusen ganger. Når det er sagt så er det kun svensker og nordmenn jeg er helt 100 % sikker på i forhold til doping.
Dersom nordmennene doper seg ville jeg anbefale å bytte til noe som virker bedre enn det det gjør i dag:) Kun Northug som presterer. håper vi finner noen som kan gå 3. etappen på stafetten før OL.
Synd Hellner ikke klarte pallen, det synes jeg han hadde fortjent. Føles som om han er litt symaskin, og at han trenger litt mer muskler for å henge med hele veien i en spurt.
Gabriel: Da er vi i hvert fall enige om noe.
Det er kun 1 mnd til OL. Tror du sødergren rekker å finne formen i tide?
Gif,
Nej, jag tror inte det. Han kände sig fortfarande yr idag och jag tycker att det ser ut som att han inte är i toppform rent fysiskt heller, han ser inte lika vältrimmad ut som han brukar.
Så jag börjar tappa hoppet om Södergren för OS.
Men jag tror att han kommer tillbaka längre fram, starkare än någonsin.
Angående Södergren finns det någon länk?
Søkeordet ”Lukas Bauer doping” er det som har gitt mest treff på WorldofXC.com i dag – på en nyhet som tilfeldigvis inneholder både Lukas Bauer og ANTI-doping (http://worldofxc.com/index.php?id=3255 ). Tydelig at det er mange som ikke stoler helt på Bauer her.
Men å si at Bauer er dopet, det høres ut som dårligere tapere. Det er ingenting som tyder mer på at Bauer er dopet enn at f.eks. Northug er dopet. Når det gjelder russerne er det derimot noe annet…
Her er forøvrig en interessant artikkel fra ”Nordic Commentary Project” fra sist ”alle nordmenn ”mente Bauer måtte være dopet:
http://nordiccommentaryproject.blogspot.com/2008/04/lukas-bauer-vs-history.html
Den gang var situasjonen en litt annen – Bauer hadde vært overlegen hele sesongen.
Den første linken kom visst ikke frem over
http://worldofxc.com/index.php?id=3255
Lite från ämnet men hur ser stafettlaget ut utan Södergren. Här är mitt tips men mycket kan som sagt hända Richardsson-Olsson-Hellner-Jönsson! Men då måste Jönsson helst göra något mer i distans. Och det är väl tveksamt om detta lag kan ta guld, mycket måste stämma men en reservplan är aldrig fel att ha.
Det er jo selvsagt helt bak mål å anklage Bauer for doping. Men når kilden er debattinnlegg på VG.NO så er jeg ikke forbauset. Det er jo norges verste tabloidavis, så dere kan være trygg på at det som folk skriver der ikke er et uttrykk for norsk folkeopinion, på samme måte som debattsidene på expressen.se ikke gir et riktig bilde på svensk folkesjel…
@Kim
”Pinsamt att gå ut och göra en artikel där man anklagar han för dopning.”
Va!?
Norske aviser skryter Bauer opp i skyene!
Northug på sin side har sagt under hele
TDS at han fryktet Bauer. Både på lørdag og i dag uttalte Northug til media at han var imponert av Bauers rå styrke. Han ga alt men han var aldri i nærheten av å ta ham.
Snakk om arrogant usportslig drittsekk..
Men de uttalelsene fikk vel ikke noen med seg;)
Bauer var helt vanvittig i dag. Samtidig var Northug tydelig sliten etter en tøff TdS. Da ble utslagene så store som i dag. En superpigg Northug ville også fått problemer med Bauer i dag. Det har delvis med vekt og delvis med teknikk å gjøre. F.eks. Teichmann har en strålende teknikk, men er likevel sjanseløs i en slik bakke mot de beste. Særlig når han er sliten etter mange dager med beinhard konkurranse. Heikkinen presterte også dårligere i bakken enn ventet. Jeg tror både Northug, Heikkinen og Teichmann merket kjøret og var slitne allerede på lørdag.
Jeg kaster meg ikke inn i dopinghylekoret. Bauer har disponert kreftene i TdS godt og spart kruttet til slutten. Jeg er riktignok kritisk til at det går an å være så anonym som Bauer har vært frem til lørdag og likevel vinne med minuttet på neste mann når det hele avsluttes i en alpinbakke. Jeg er veldig skeptisk til konkurranseformen og mener den ikke måler den beste allround langrennsløperen. Dette har ikke noen verdens ting å gjøre med at Northug ble nr. 2, men er noe jeg hevdet helt fra starten av TdS.
Jeg synes Northug som vanlig fremsto som en voksen taper i dag. Jeg er også sikker på at dette lille nederlaget motiverer han desto mer for å vise seg frem fra sin beste side i OL. Jeg gleder meg allerede!
Enig med drazyc. Det føles litt merkelig at Bauer står igjen som vinner i en tour der han vært helt anonym. Bauer gikk to fantomløp og vant fortjent sånn sett, men jeg tror opplegget vil bli vurdert før neste års TDS. Northug må uansett gå bakken bedre dersom han skal ha forhåpninger om å vinne en dag.
Når det gjelder det evige spørsmålet om å bruke Jønsson på stafetten, så står jeg fast ved at jeg mener han vil få problemer. Ikke minst er det veldig liten tid til OL, og han har ennå ikke fått prøve seg på laget. Dersom han skal gå, så ville jeg kanskje brukt ham på 1 etappe.
Hva er plan B dersom Sødergren ikke blir bra og jønsson ikke skal gå? Kanskje Modin på en klassisk etappe?
Det er vel ellers en liten tankevekker at de som vant TDS i år ikke tilhører noe sterkt landslag (Kowalczyk og Bauer). Dette er i realiteten to ensomme ulver som vinner. Er landslag overvurdert. Tror vi at det på sikt vil bli aktuellt med sponsede lag ala sykkel.
Team Nokia med Northug, Hellner, Jønsson, Bauer og Hattestad kunne jo slått bra fra seg.
Man kan ju slänga in Modin på en klassisk sträcka och låta Olsson köra tredje. Men jag tror på Jönsson jag, jag tror han grejar det.
Bauer har inte alls varit anonym i TdS. Han har bara gjort helt rätt och disponerat krafterna. Northug har ju gjort idiotspurter tidigt i touren som inte gett någonting, medan Bauer sparat krafterna och lagt krutet där det verkligen ger utdelning.
Tråkigt att åkare som Johnsrud Sundby går ut i pressen och ”leker Elofsson” och pratar om Bauer som ”omänsklig”. Norrmännen får nog bita i det sura äpplet och sluta med dopingsnacket nu.
Modin vann i Åsarna på 15km klassiskt idag, han blir kanske material (ordinarie eller reserv) för ett stafettlag. Åkte ju bra i TdS skateprolog också.
Vilken god bredd det är på herrarnas distanssträckor om dagen.
Om Northug ser till att vinna med en marginal i stället för en tå då vore det inget problem.
Det var Bauers hemlighet att han vann rejält när han vann.
Bauer: när han är i form slår ingen honom. Han knäcker Petter Northug på distans i båda stilarna dvs åker från honom helt enkelt i god tid = ingen spurt. Något sådant man skulle vilja att en svensk gjorde… Sen om doping, han har tävlat och testats i många år, oskyldig tills motsatsen bevisats brukar det heta. Han är en stor idrottsman i mina ögon.
Anonym innan Touren = misstänkt? Tja inte första gången. Kalla för 2 år sedan? Cologna förra året? Någon som skulle ha tippat dem som Tourvinnare innan säsongen började? Touren är speciell.
Sara Lindborg missar OS så ni vet.
Sara hade fått armbågen ur led på två ställen och gipsades. Det blir åtminstone två veckor i gips och hinner inte bli bra till OS.
Kim: du skrev det troliga stafettlaget herrar dvs Richardsson-Olsson-Hellner-Jönsson. Tror också att det blir så. Södergren får vi tyvärr nog räkna bort.
Någon annan nämnde Modin men det känns som en chansning i så fall, kan bli flipp eller flopp. Richardsson känns mera safe, han har visat vad han kan och tagit en VC-seger i klassiskt under Touren.
Tar det svenska herrlaget en bronsmedalj ska vi vara nöjda. Guld blir det med stor sannolikhet inte.
Jävligt tråkigt med Lindborg!
Bauer är väl en av de åkare som tyvärr ofta störs av sjukdomar. Vill minnas att de pratades om det när han var så otroligt bra för ett par säsonger sedan.
Han har en grym kapacitet men eftersom han dras med sjukdomar så ofta så får han inte ut allt.
Men får han vara frisk så är han så här pass bra och det är bra för skidsporten! Bauer är en sån offensiv åkare som inte är rädd för att dra och spräcka fält och han livar oftast upp loppen (när han är i form alltså, annars är han rätt anonym).
Gabriel og Jörgen, se ”Tour de ski – final climb”. Gidder ikke å gjenta det jeg skrev der.
Frågan är vilket som är den största gamblingen:
Modin på en klassisk sträcka eller Jönsson på sistasträckan?
Att slänga in en oerfaren åkare kan kosta dyrt (Jonsson/Brink) men det kan också ge oväntat gott resultat (Hellner i Sapporo). Bara vederbörande har förmåga att lyfta sig själv av press. Dock besitter långt ifrån alla denna egenskap.
Ett lag med Richardsson/Olsson/Hellner skulle ha chansen att hänga av alla de andra lagen, så bra är de om de är i form, och ge sisteman Jönsson en chans att defilera i mål. Men det är ju önsketänkande…
Gabriel: Richardsson är färsk WC-vinnare i klassiskt under Touren och är i form. Men om Modin åker och gör ett mycket bra resultat i Otepää får vi ett angenämnt problem…
Men om inte vore det dumt att slänga in Modin istället för Richardsson tycker jag. Men har gärna vår 2-metersman som reserv i klassiskt om något skulle hända med Olsson/Richardssson.
Det knepigaste tycker jag är andraplatsen i fristil. Jönsson är också en chansning, oprövad i dessa sammanhang och allt men vi har nog inget alternativ i dagsläget.
Är Jönsson sugen på att åka stafetten förresten, någon som vet? Han kanske bara planerat att åka sprint under OS?
drazyc: vet inte riktigt vilken kommentar du syftar på i den tråden som svar och på vad? Du har skrivit 5 kommentarer där.
Stafettlaget: Rickardsson, Olsson, Modin och Hellner som avslutare. Om sedan Jönsson skall in i stället för Modin, spelar inte så stor roll. Som jag ser det, så har vi ju inte fler att bolla med om inte Södergren kommer i form.
Bauer var ju bara 2 sekunder före Hellner, det var Northug som körde dåligt, inte bauer som körde så förtvivlat bra!
Tiderna uppför backen:
1 2 1217350 BAUER Lukas CZE 33:43.4
2 6 3500139 HELLNER Marcus SWE 33:45.8
3 7 1345875 GAILLARD Jean Marc FRA 33:45.9
4 13 3100190 BABIKOV Ivan CAN 33:48.7
5 4 3510023 COLOGNA Dario SUI 33:52.4
6 21 1100077 VITTOZ Vincent FRA 34:10.7
7 8 1101047 SOMMERFELDT Rene GER 34:15.4
8 10 1067291 DI CENTA Giorgio ITA 34:22.6
9 35 1175155 MAGAL Jiri CZE 34:26.8
10 26 3290016 CLARA Roland ITA 34:28.9
11 37 1297957 MORIGGL Thomas ITA 34:35.0
12 12 3180053 HEIKKINEN Matti FIN 34:39.9
13 16 1362947 PERL Curdin SUI 35:00.8
14 32 1175058 KOUKAL Martin CZE 35:01.6
15 18 3190111 MANIFICAT Maurice FRA 35:02.5
16 1 3420239 NORTHUG Petter jr. NOR 35:08.1
17 14 1223849 CHECCHI Valerio ITA 35:15.7
18 39 3190029 DUVILLARD Robin FRA 35:18.6
19 9 1221036 FILBRICH Jens GER 35:22.8
20 11 3420023 GJERDALEN Tord Asle NOR 35:24.2
21 5 3500015 RICKARDSSON Daniel SWE 35:25.1
Intressant med norrmän som tycker att Bauer var anonym under TdS. Gjorde endast en bra avslutning och därför är han inte värd segern. Hur är det Northug brukar lägga upp sina masstartslopp? Först över mållinjen brukar det heta.
Var Bauer så anonym då?
Nej. Bauer var snabbare än Northug i SAMTLIGA distanslopp i årets TDS. Slog alltså Petter i 5 av 8 deltävlingar.
Nortug hade faktiskt bara en (1) riktig etappseger, prologen. I jaktstarterna var han först i mål men hade långtifrån snabbast sträcktid.
Lite ironiskt var det också att distansen där Bauer knäckte Northug var Petters egen tävlingsform, masstarten.
Nåja, tror denna förlust faktiskt kommer att göra Petter Northug till en ännu bättre skidåkare.
Jörgen,
Jag menar att man absolut kan låta Olsson köra en skatesträcka. Han är nästan lika bra i skate som i klassiskt. Och att Modin och Rickardsson får ta de klassiska sträckorna.
Att chansa med Jönsson på sista ger ju oss möjligheten att ha någon som kan slå en viss norrman i en spurt. Men som sagt kanske borde man rikta in sig på brons och satsa lite annorlunda. Blir oerhört tufft för svenska förbundskaptenerna att ta ut laget om Södergren inte är i form.
Frans, huvudet på spiken! Till och med Norges landslagstränare menar att Petter borde fått mera gratissekunder skänkta till sig då han ”vunnit 3, kommit tvåa på resten”, men som du skriver har han ju faktiskt i tex jaktstartsloppen blivit ifattåkt av löpare som uppenbarligen har högre kapacitet att åka fort på skidor.
Håller med man Kan absolust låta Olsson ta skatesträcka, hittar inte södergren topp fromen så
1, Södergren/Modin ,Jönsson,
2 ,Rickardsson
3. Olsson
4. Hellner
Tror stäcka 2 å 3 blir dom hådra
Tror inte Jönsson skulle ha en chans på en sista stäcka varför skulle han klara av petter i en spurt han hängde ju inte med i Oberof när de blev spurt
Alltså jag blir så trött på norrmännen. Först ska man sätta igång en baktalningskampanj mot Bauer om att han är dopad. Alla engagerar sig, t o m Martin Johnsrud Sundby går ut i media och antyder att Bauer är dopad.
Sen sätter man igång och klagar på reglerna.
Men reglerna var ju kristallklara på förhand. Alla visste vart bonussekunderna skulle delas ut.
Petter blev slagen med sin egen medicin. Han gjorde en ”Södergren” och brände krutet i början av touren medan Bauer gjorde en ”Northug” och såg till att vara först över mållinjen.
Faktum kvartår, Petter är en av de åkare som gynnats mest av bonussekunderna. Men han lyckades inte vinna ändå. Han har alldeles för dålig teknik uppför för att ha en chans i TdS.
Frans: Klockren kommentar, kontrollerade sträcktiderna (så långt det gick, hittade inte de från jaktstarterna) och Bauer är ju överlägsen om man räknar total tid och han fick inga bonussekunder i sprintarna över huvud taget. Men räkna med att Ulvang ändrat reglerna till nästa år :). Jag gissar på bara sprintar & ”lagom långa” masstarter med spurtpriser varje kilometer + att slalombacken är utbytt mot en grön barnbacke.
Northug hadde vært en klar favoritt foran siste dagen hvis det ikke hadde vært Bauer men Cologna eller en av de andre som ikke er like rå opp bakken som hadde gått ut bak han.
Bauer viste veldig mental og fysisk styrke ved å dra jevnt i et veldig høyt tempo på begge de siste løpene. De andre som pleier å prøve seg i fellesstarter gjør det ved å prøve et rykk med høy fart, noe som passer bedre med Petters evne til å gå jevnt fort med raske taktomslag.
http://www.nettavisen.no/sport/vinter/article2798320.ece
Gigantiskt feltänk av Norrmännen som klagar på upplägget. Som sagt, Petter var inte snabbaste skidlöparen på mer än en etapp.
En sak jag störde mig på var att alla bonussekunder i sista masstartsloppet låg på samma ställe, på platten efter en lång uppsamlande utförskörning. Rätta mig om jag har fel, men det är första gången de ligger där va? Hade varit rättvisare om de var mer utspridda för att gynna olika typer av löpare.
Bästa skidåkaren vann inte tack vare reglerna utan trots reglerna.
Bara det säger att reglerna är fel, det kan inte vara så att underhållningsvärdet skall gå före sportslig rättvisa.
Så bort med så mycket bonus som möjligt.
Så lenge utøverne holder seg innenfor reglementet er det alltid den beste som vinner. Det gjelder uansett om det er Bauer eller Northug som vinner.
En del anklagar Bauer för dopning. Varför inte Hellner som hade bara 2 sekunder sämre tid på sista etappen?
Kjell: Fordi Bauer hadde slått Hellner med nærmere 50 sekunder når det gjenstod 1 kilometer til mål. (Uten at jeg vil anklage noen for doping, det var ikke urimelig med bakgrunn i tidligere resultater og formutvikling at Bauer gikk så bra)
Forøvrig så er Hellner svensk, og vi tror ikke at svenskene doper seg. Ta det som et kompliment :-)
Har någon sett vilka som får åka i Otepää?
Hellner å Rickardsson åker inte
Fra norsk side er det vel sagt at ingen av de som kjørte Tour de Ski får gå i Otepää. Det gjelder vel i alle fall de som fullførte. Antar Svenskene har omtrent samme tilnærming til det.
Jag tycker att man borde ge Sandra Hansson en chans efter hennes lopp igår.
7 minuter före Jenny Hansson och sedan att hon slog Astrid Uhrenholdt Jacobsen med 16 sekunder på 5 km klassiskt i mellandagarna.
vad säger ni förresten om dehär? läste något på Langrenn om det också.
Något form av ”superträningslag” liknade cyklingens stall.
http://www.expressen.se/sport/os2010/langdskidor/1.1840600/northug-och-hellner-kan-fa-tavla-ihop
Men Joakim Abrahamsson släcker alla såna förhoppningar på en gång.
– Det är som vi sagt tidigare, det måste gå genom vanliga traditionella lopp. OS är nåt helt annat än långlopp.
Om Svärd på Aftonbladet. End of story.
Abrahamson har rätt. Är det någon som tror på fullt allvar att det går att komma till OS-femmilen och försöka staka sig till vinst på skejtskidor? De kommer ju åka baklänges i backarna där.
Jag läser också vad Joakim sagt i AB. Samma som han sa före säsongen.
Undrar vilka traditionella lopp han menar att någon utanför laget skulle ha startat i.
Problemet är att det inte funnits några klassiska lopp annat det i Åsarna som de utanför laget fått ställa upp i.
Det är tuff konkurrens för Svärd speciellt om Södergren kommer tillbaka fullt ut.
Tror inte att det finns fyra damer som slår Sandra i en klassisk 3-mil.
Det har blivit ett problem att det är svårt för någon utanför laget att slå sig in genom att man begränsat antalet startande.
Inte lätt för någon som varit skadad ett år eller en tjej som fött barn och gjort uppehåll.
Scandinavisk cup är vägen in i landslaget.
Jocke ställer högakrav på att det är internationella tuffa banor i hård konkurrens.
Och så här långt går det ju inte att klaga
på deras uttagningar.
Har jag missat att Skandinaviska cupen utanför Sverige är öppen för alla svenskar?
Jag var på plats i Kuusamo och vet att det var bara 5 svenska landslagtjejer + USA-meriterade Kristina Strandberg. Inga övrig svenskor.
Kommer ihåg att i Kuusamo var det 6 norska damer inklusive olyckliga Marthe.
Angående ”superlag” tror jag att det skulle kunna fungera om det satsades fullt ut. Att det bildas många lag med var sin superstjärna. Ska dagens förslag med ett enda bra lag så skulle det ju bara förstöra allt. Jag vill fortfarande se Northug, Cologna, Bauer och Hellner kämpa mot varandra och inte för varandra. Bildas många lag så får åkare som Bauer, Cologna, Shevchenko, Majdic och Kowalczyk bra lagkamrater istället för som nu när de mer eller mindre är enmanslag.
På tal om lag, vart tog Tourens lag-tävling vägen? Har inte sett någon ställning sedan etapp 4 (Prag).
Fel av mig Kuusamo var WC.
I Vuokatti där jag också var första dagen var det 8 svenskor om jag minns rätt.
Det är möjligt att Skandinaviska cupen i Finland inte tillämpade öppen anmälning men till tävlingarna i Åsarna så gällde detta åtminstone (vilket märktes på alla kineser och norrmän som var anmälda). För att bli landslagsuttagen till Skandinaviska cupen måste man prestera i Intersport cup (vid sidan om premiären i Bruksvallarna) och det är detta som Svärd och Hanssons måste följa om de vill bli uttagna. Inte så mycket mer att diskutera.
I Vinterstudion i söndags var långloppsexperten Matthias Svahn mycket tydlig med skillnaden mellan långloppen och traditionella loppen och han ansåg att långloppsåkarna inte hade något att hämta i traditionella lopp. Kanske tydligast för herrarna.
Jag förstår mig inte på tanken om professionella transnationella lag a la cykel. Det kan knappast gälla i mästerskap och i världscupen. När skall man då tävla för dessa lag? Knappast troligt att Northug eller Cologna skulle ställa upp Intersport cup i Sverige.
Då skulle det handla om träning, men då bryter man upp landslagsgrupperna och den träning som bedrivs i landslagets regi.
Det skulle väl också innebär sista spiken för de nationella mästerskapen.
Är det dit vi vill komma?
Jag vill inte heller se Hellner som hjälpåkare för kaptenen Northug, om vi nu skall fortsätta med cykelanalogin.
Hoppas förbundskaptenerna och förbundet säger definitivt nej till detta förslag.
Swestam, nu kan ni diskutera stall här istället
swestam;
Jag hörde också Vinterstudion och förstår din syn på att det är tydligast för herrarna.
Jag menade att Sandra slår inte Astrid Uhrenholdt Jacobsen på 5 km klassiskt tack vare långloppskapaciteten.
Du kanske också hörde Matthias Svahn säga att Sandra till och med är bra i sprint.
Jag tycker trots allt att det är svårt att för en ”ny” att slå sig in i laget som programmet är.
Eric: Vi har diskuterat Sandra flera gånger och konstaterat hon är duktig.
Men hon har inte gjort nått för att försöka ta sig in i landslaget.
Troligtvis vill hon inte åka i Sverige och för Sverige.
För hon kan ju inte vänta sig en särbehandling av Ingesson/Jocke.
Tydligt var det ju i SM i våras med 30km klassisk där hon verkligen kunnat prestera, där var hon inte med.
Eric
Att slå Jacobsen i år (b-tävlning i norge)säger inte så mkt hon är ännu inte varit i någon vidare form finns massor av svenska disktans åkare som har bättre placerigar i WC lopp i år än vad Jacobsen har.
När prestera Sandra bra i sprint?
hon har åkt två sprint tävlingar i år resulstat 12 i fritt 15 i klassikst å de var rätt dålig klass på dom båda tävlingarna så kolla upp fakta innan man skriver *L*
eller var nog bra en tävling kval i klassiskt final i fritt väldigt svårt att förstå
var en dålig hemsida jag hitta resulsten först på fis sida står de att allt var i fritt…borde kanske kolla upp fakta bättre sjävl åxå men resultatet var ju ändå inte bra i sprint
Diskussionen kring Sandra Hansson börjar bli extremt tröttsam. Om hon vore intresserad av att kvala in i landslaget så borde hon ställa upp i de tävlingar som ledningen pekat ut. Men hon väljer själv att inte köra dem och då får hon stå sitt kast.
Varför skulle hon få någon särbehandling? Okej kör hon skiten ur hela norska landslaget på någon tävling så kanske jag kan tycka att hon bör få chansen, men att hon slår någon av de norska tjejerna i någon obetydlig tävling säger inte ett dugg.
Jag tror helt enkelt inte att Sandra är intresserad av att köra kvala in i landslaget. Är hon det så har hon ett konstigt sätt att visa det på.
Det är rätt att avsluta diskussionen betr. Sandra.
Jag vidhåller ändå att det numera är mycket svårare än tidigare för en som varit skadad eller sjuk under ett år eller en tjej som fött barn att kvala in.
Jag tror att den enda anledningen till att det är svårare att kvala in nu är att vi har en större bredd nu och det finns därför färre platser att ”dela ut” och det krävs mer för att få chansen.
Vill man verkligen så ser man till att köra de utpekade tävlingarna, SM och de ”stora” tävlingarna i sverige där man får möta andra som är på gränsen till landslaget. Är man tillräckligt bra får man chansen förr eller senare!
Kattis:
Ett exempel.
Tänk dig att xxx inte tävlar något mera i år och inte nästa år pga graviditet.
Om hon kommer tillbaka 2012 får hon börja rankingmässigt på botten.
”Är man tillräckligt bra får man chansen förr eller senare” skriver du.
Rätt men det kan ta två år.
Kattis;
I exemplet, 2012 för att kvalificera sig och om det går bra tillbaka i laget 2014.
Fel, skulle vara 2013 inte 2014
Eric: Förstår inte hur du menar riktigt.
I de nationella tävlingarna är det inte så höga krav för att få ställa upp och har xxx varit borta en säsong eller två så får xxx garanterat ställa upp i de tävlingar de bästa är med (tex Intersport Cup).
Presterar xxx i klass med de bästa så får xxx säkerligen chansen i landslaget rätt så fort.
Hur som helst kan vi ju hoppas att långlopporna åker SM.
Kattis:
Jag menar att första året, i exemplet 2012, är det för sent att komma med till de första WC-tävlingarna, några går redan för jul och flera strax efter.
Med bra resultat kanske xxx kvalificerar sig till de sista WC på säsongen.
Oskar;
Diskssionen gäller svårigheten att komma tillbaka efter sjukdom/skada eller graviditet.
Angående Stafetten så är det väldigt dåligt om Sverige vill säkra en medlaj. Jag började följa skidor på tv 87 och fick uppleva 3 stafettguld på rad och tog det nästan som en självklarhet. Om Norge har ett starkt lag och Northug är i bra form då måste vi köra Jönsson på sista och chansa på ett guld, dock är Hellner 100% given på en tredje sträcka i ett sådant lag. Vi får nog inte samma skamliga plassering som när det var OS i Nordamerika senast oavsätt.
Skidåkningen har för stora traditioner och stolt historia i Sverige för att vi ska fira ett silver i stafetten för herrarna. Jag kommer i alla fall att gå i min grav utan att någon gång fira ett stafettsilver för herrarna.
Eric: Fast är xxx en av de fasta landslagsåkarna innan skadan/graviditeten så räcker det kanske att xxx åker bra i säsongsöppningen för att få chansen i WC. Landslagsledningen har ju vanligtvis kontakt med en åkare som xxx under tiden för att höra hur rehab/träningen går och vet nog om personen är redo för comeback i WC eller ej.
Alexander: vi ska vara nöjda om de svenska herrarna tar brons eller silver. Tyskland ser starkare och starkare ut i vinter. Bauer och Cologna för ensamma i sina landslag. Norge är förhandsfavoriter med Petter på sista. Italiens rutinerade lag går inte att räkna bort. Finlands lag är också bra.
På damsidan ser det bättre ut och chanserna är mycket stora till medalj. Kowalczyk och Majdic är för ensamma i sina landslag. Finland, Norge och Italien de största konkurrenterna. Kanske även Tyskland om de har en bra dag.
Men vem ska dom slänga in i ett stafett lag nu när Lindborg är skadad? Lina, Britta, Pajala eller någon annan?
Släng in ACOZ på tredje sträckan. De måste bara övertala Pischler först.
Vi får vara glada om vi tar medalj i herrstafetten. Norge tror jag inte på som vinnare däremot tror jag på Frankrike som 1:a, Norge 2:a Sverige och Tyskland får slåss om 3:e.
Efter Fransosernas resultat i Davos blir dom livsfarliga. Och Gaijard i fristil är inte att leka med det såg man i TDS,
Vittoz i klassisk är inte heller dålig.
Det är ett jättebra lag.
Hvordan er de svenske skiskytterjentene i sporet sammenlignet med langrennsjentene?
På norsk herreside er jo allerede Ronny Hafsås klar for 15 kilometer fristil i OL. Hørte på Nrk i morges at også Lars Berger skal inngå i langrennstroppen i OL. Han er aktuell både for en stafettetappe og for 15 kilometer fristil. Dette fordi han neppe er aktuell for skiskytterstafetten pga svært ustabil skytterform. Hanevold, Bøe, Svendsen og Bjørndalen er nok Norges stafettlag i skiskyting vil jeg tro.
Jeg vil anta at den som er i best form av Hafsås og Berger får gå 3. stafettetappe langrenn.
Jeg tror også at Hjelmeset får gå 1. etappe, og Rønning 2. etappe.
Dom möts ju aldrig i nån tävling skidskyttedamerna och längddamerna så svårt att säga men Kalla och Haag rår dom nog inte på sen vet jag inte med resten av damerna men lite efter är dom nog allt.
Tor:
Det är så enkelt att Sverige har bara två damer och två herrar av högsta klass bland skidskyttarna.
Norge har en helt annan bredd framför allt på herrsidan.
Unga tyska Gössner går tydligen in i deras längdlag.
Förmodar att Anna Carin skulle platsa om hon åker som i senaste loppet, 1,05 före Helena och 1,37 före Tora Berger i ren åktid.
Vad jag vet har aldrig Anna Carin tagit stryk av Miriam Gössner i ren åkning den här säsongen.
Jag studerade tillsammans med en tysk väninna Gössner ute på spåret i Östersund.
Förstår inte hur hon kan platsa. Imponerade inte!
Om jag minns rätt fick Gössner stryk av Anna Carin med ca 30 sek. i Course Time (ren åktid utanför vallen) över 7,5 km.
Tyskland brukar alltid ha ett bra stafettlag men är kanske på väg neråt.
Eftersom Sverige inte som t.ex Tyskland kan ställa över någon skidskytt kommer Anna Carin att åka fyra distanser + stafetten OS.
Mer än nog!
Vi har säkert större chans att vinna damstafetten. Hoppas ACO är lika bra som några tror och att hon kan köra tredje sträckan.
Jag tycker ni är negativa till herrlaget. Om vi har Rickardsson-Olsson-Södergren-Hellner är det så bör vi inte bli avhängda på någon sträcka, men Hellner förlorar nog en spurt mot Northug och då blir troligen tvåa. Om vi chansar med Jönsson på sista sträckan så har vi en chans på guld. Jag hoppas inte grabbarna i laget har samma inställning som er för då kommer vi aldrig vinna en starfettseger.
Frankrike hade en väldigt fin dag i Davos, men det berodde nog också lite på vallning.
Italien ska vi inte räkna ut eftersom de vunnit två av de sista fyra OS-stafetterna.
Elin: helt rätt ACO har inte tagit stryk av Gössner, tror att denna Gössner är rätt ojämn i åkningen sett till resultaten
På dom sidan just nu känns det som att alla lag har ett svagt kort förutom Ryssland som har ett starkt lag (Savjalova. Medvedeva,Khazova,Rotcheva,korosteleva Sidko) alla dom har varit topp åtta i individuella lopp i år. Norge har väl just nu bara Björgen Steria Skofterud sedan är de rätt öppet Kristoffersen å Johaug åker ju mkt sämre än förra året. finska lagat i år känns inte lika starkt Kuitunen å Muranen presterar inte som förra året.
Jag tror inte alls på iden att ta med ACO hon skulle inte platsa hon åkte senat bra på masstarten bästa åk tid å var 5e bäst ¨på sprinten
Mitt lag på dom sidan just nu är
1 Lina Andersson
2 Anna Olsson
3 Charlotte Kalla
4 Anna Haag
Finland, Norge, Ryssland och Sverige gör antagligen upp om medaljerna som ni skriver.
Tyskland?
Kommer ni ihåg Gössners fantomlopp på tredje sträckan förra året? Tog in ca minuten på Finland.
Laget ser alltför ojämnt ut, Evi Sachenbacher-Stehle verkar vara sämre än förut.
Italien?
Med spurtkanonen Arianna Follis på sista.
Elin: kommer mkt väl ihåg den sträckan Gössner å Polskan Jaskoweic krossa alla andra dom slog Steira med ca 20 sek Ropenen med minuten Haag 30 sek otroligt åkt av dom två ingen av dom två har varit i närheten av ett sådant lopp efter det. om man bortser från Gösssners prolog i TDF.
Mitt lag är på dam: Anna O, Lina, Haag och Kalla. På första behövs en riktigt rutinerad tjej som kan åka supertaktiskt.
På andra gäller det bara att tappa så lite som möjligt.
Tredje får inte tappa utan helst ta in några sekunder.
Fjärde då gäller det att kunna gå ifrån.
Därför är Anna,Lina,Haag och Kalla inte möjliga att ta i en annan ordning.
Herrsidan: Rickardsson, Olsson, Södergren och Hellner.
En revansch sugen Rickardsson tappar inte på första.
Olsson går jämt med vem som helst.
Södergren är frågetecknet. För att vinna måste vi gå ifrån.
Hellner är given slutman, den ende som kan gå ikapp. Det långt ifrån säkert att det är Northug han behöver tampas med.
Jag tror Norge är långt efter innan fjärde.
De fyra givna på damstafetten.
Men Tyskland och/eller Italien kan överraska.
Blir det sex lag som slåss om medaljerna?
Italiens Magda Genuin verkar mera uthållig än tidigare.
Nisse: enig om namnen (just nu) men borde inte Olsson åka andrasträckan och Lina den första? Lina är också rutinerad och konkurrensen är mindre mördande på startsträckan.
På andrasträckan kör Longa, Kuitunen och Steira hårt. Bättre att Olsson kör den sträckan istället – orkar hon hänga på (eller inte tappar alltför mycket) har vi ett guldläge.
I herrlaget ska vi nog inte räkna med att Södergren hinner bli fit (tyvärr). Tror att det blir Hellner på tredje och Jönsson på sista.
Jörgen: På första sträckan blir det trångt och bökigt och där är Anna suverän på att ta positioner, dessutom är hon väldigt bra på att disponera sina krafter.
Och är vi med på första tror jag att Lina kan skärpa sig och hålla i andra rätt bra.
Haag får den tuffa uppgiften att reparera
det lilla som Lina kan tappa.
Man MÅSTE ha kontakt med topplagen efter första sträckan, alltså Anna Olsson.
Polen/Slovenien lär ju dra hårt som vanligt, jag vill inte se någon svenska gå för hårt och inte orka hänga med.
Ganska klart att Bauer är dopad tycker jag. Han har plcaerat sig runt 15:e-20:e plats under året i världscupen och helt plötsligt är han överlägsen. Tycker att man sett detta åtskilliga gånger förut tex med den finländske skidlöparen som endast var bra under mästerskapen och sedan under världscupen placerade sig runt 20:e plats och som visade sig vara dopad efter VM i Finland 2001. Man blir inte plötsligt så mycket bättre. De som håller på med elitidrott inser detta.
Anders. Det er jo mange andre som er svært usynlig i verdenscupen helt til det er store mesterskap. F.eks. Andrus Verpaalu. Jeg tror det beror på at de trener på en helt annen måte.
De som går for nasjonslag der det er kamp om plasser til verdenscup og mesterskap er nødt til å være i god form gjennom sesongen for å kunne prestere. F.eks. Bauer trenger ikke gjøre dette.
I Norge er det jo ekstremt der mange løpere må være i toppform mange uker før OL for å kunne ha en sjans til å gå seg inn på laget. De eneste som slipper å prikke inn toppform før OL er vel Northug og Hattestad.
@Anders
Joda, det er fullt mulig.
Kontrastene fra normal til toppform for en elite-skiløper kan være ekstreme. Se bare på Marit Bjørgen; jeg tror ikke jeg er langt fra sannheten når jeg sier at hun lekte med konkurrentene.
Hvis du ikke hadde sett henne i 2005, ville du tro at hun kunne ”ta en Northug”?
@Anders
Her har du forresten hemmeligheten til Norsk dominans i vintersport:
http://www.youtube.com/watch?v=4EklsyhXR7o ^_^
”Ganska klart att Bauer är dopad tycker jag. Han har plcaerat sig runt 15:e-20:e plats under året i världscupen och helt plötsligt är han överlägsen. Tycker att man sett detta åtskilliga gånger förut tex med den finländske skidlöparen som endast var bra under mästerskapen och sedan under världscupen placerade sig runt 20:e plats och som visade sig vara dopad efter VM i Finland 2001. Man blir inte plötsligt så mycket bättre. De som håller på med elitidrott inser detta.”
Jaså, då var väl Elofsson dopad när han vann VM-guldet på dubbeljakten i Val di Fiemme 2003. Han hade ju knappt kört ett enda lopp i VC den säsongen.
Eller Södergren som 2008, när Lukas Bauer var totalt överlägsen i världscupen och vann i stort sätt vartenda lopp, slog Bauer med nästan 3 minuter på femmilen i Kollen.
Vi får väl se hur det går under OS. Den ende som lyckas knäcka Northug av svenskarna är väl Emil Jönsson i sprint som har en reketspurt som inte ens Northug rår på. Men likväl är jag väldigt suspekt till Bauer och framförallt Veerpalu som jag varit misstänkt för doping förut. Elofsson har garanterera aldrig varit dopad men fick sin karriär förstörd av hästen Muhlegg.
Jag tycker det är farligt att säga att den och den är dopad utan att de åkt fast någonsin. De är oskyldiga tills motsatsen bevisats. WADA får göra sitt jobb, vi kan inte göra det åt dem. Det gäller alla inkl Bauer, Veerpalu och Elofsson. Om en okänd åkare plötsligt vinner Touren eller 3 guldmedaljer i OS men inte testats positivt måste vi utgå från att denne är ren tills motsatsen bevisats.
Jörgen, du har helt rätt.
Om man älskar skidsporten så gör man knappast sporten en tjänst genom att börja gapa om doping så fort någon presterar bra. Det gör knappast att förtroendet för sporten ökar.
Nej, sitt still i båten och lita på att WADA gör sitt jobb. Det är det enda vi kan göra.
Självklart är saken en annan när det kommer till ryska åkare, där har vi uppenbarligen problem.