Uttagna till Otepää
Som ni ser blir det inget för Mathias Fredriksson till helgen. Istället satsas det friskt med hela tre debutanter! Vi får hoppas att det var det bästa valet Abarahamsson gjort. Vill ju helst inte se några 68:e placeringar. Men det ska bli skitkul att se Martin Johansson i spåren. Extra roligt eftersom han är orienterare – det är ju jag också. Sjukt kul att få se Mats Larsson också. Han och Södergren tävlar ju i otursförföljelse. Vem som vinner den tävlingen i vinter vet vi inte ej. Men det är skönt att båda är tillbaka.
På damsidan är det desto fler säkra och beprövade kort. Många har chanser att ta riktigt bra placeringar. Ska bli superspännande och se vad Charlotte Kalla och Anna Haag har att ge nu när de tränat istället för att åka touren.
Damer | Herrar |
---|---|
Emil Jönsson (sprint) Jesper Modin (sprint) Mats Larsson (sprint) Robin Bryntesson (sprint) Björn Lind (sprint) Teodor Peterson (sprint) Anders Södergren (distans) Martin Johansson (distans) Jens Eriksson (distans) Fredrik Jonsson (distans) |
Anna Olsson Lina Andersson Ida Ingemarsdotter (sprint) Hanna Falk (sprint) Magdalena Pajala Charlotte Kalla (distans) Anna Haag (distans) |
Undrar varför inte Mattias blivit uttagen?? tror ju att han är lika bra som Södergren just idag. Hur det ser ut på OS är ju en anna sak.
Jag har tänkt på en sak och det är att många tror att stafetten i OS avgörs i en spurt mellan Sverige och Norge. det finns ju många andra nationer oxå som skall vara med. Finnar, Fransoser, Tyskar, Canadensare, Schweitzare och Ryssar som alla vill vinna och som har bra åkare. Inget är givet förrän stafetten är körd.
Lite märklig uttagning måste man ju säga. Ingen av de tre nya killarna på herrsidan känns ju aktuell för OS om inte ett mirakel inträffar. Hade hellre sett Mats Larsson och Mathias Fredriksson köra 15km. Men Mats kanske inte håller för både sprint och distans samma helg.
Sten: Jag delar helt din syn på stafetten,det går inte att fokusera på Northug.
Jag hade gärna sett Kalla och Haag även köra sprinten i Otepää. Sedan så blir det kul att se om Pajala höjer sig ytterligare efter några dagars vila. tror att hon kan bli jätte bra med tiden.
Mycket märkligt att man testar 3 åkare som är helt chanslösa på OS så nära uttagningarna.
Tycker själv Mathias är en perfekt reserv till stafettlaget. Man kan räkna med att han inte faller igenom totalt.
Tror faktiskt man ser Jesper Modin som backup på klassisk sträcka om man inte tar med Mathias.
Norska laget till Otepää
Kvinnor 10 km klassisk:
Marit Bjørgen, Rognes IL
Astrid Uhrenholdt Jacobsen
Astrid Øyre Slind
Sara Svendsen
Marte Elden
Celine Brun-Lie
Ingvild Flugstad Østberg (friplats)
Kvinnor, klassisk sprint:
Marit Bjørgen
Celine Brun-Lie
Astrid Uhrenholdt Jacobsen
Maiken Caspersen Falla
Kari Vikhagen Gjeitnes
Karianne Bjellånes
Ingvild Flugstad Østberg (friplats)
Män, 15 km klassisk:
Odd-Bjørn Hjelmeset
Roger Aa Djupvik
Anders Aukland
Jens Arne Svartedal
Morten Eilifsen
Eldar Rønning
Män, klassisk sprint:
Eldar Rønning
John Kristian Dahl
Øystein Pettersen
Johan Kjølstad
Børre Næss
Anders Gløersen
Eirik Brandsdal
Kent Ove Clausen
Hans Petter Lykkja (friplats)
Ola Vigen Hattestad (friplats)
Finska laget till Otepää:
Damer 10 km:
Aino-Kaisa Saarinen
Virpi Kuitunen
Riitta-Liisa Roponen
Riikka Sarasoja
Krista Lahteenmaeki
Herrar 15 km:
Ville Nousiainen
Lari Lehtonen
Tero Similae
Jussi Simula
Damer sprint:
Aino-Kaisa Saarinen
Virpi Kuitunen
Pirjo Muranen
Riikka Sarasoja
Kirsi Peraelae
Anne Kylloenen
Herrar sprint:
Kalle Lassila
Matias Strandvall
Lasse Paakkonen
Jesse Vaeaenaenen
Niklas Colliander
Vad är det för friplatser Norskarna har?? Om det är efter Skandinaviska kuppen? Så tog väl det slut till nyår??
De som leder Skandinaviska cupen efter period 1, dvs från tävlingarna i Finland, har en friplats till världscupen under period 2. Ola vann ju sprintvärldscupen och då har han en friplats hela denna säsong.
Jag tycker det är helt rätt att satsa på yngre förmågor.
Mattias har gjort sitt, det är nog bara att inse. Dags att lämna plats och låta andra få chansen.
Hade han smällt till med en topp 10 i VC i år så hade saken varit en annan, men det har ju inte hänt.
Kul och se Södergren på listorna igen! Hoppas nu de håller sig..
Förbundskaptenerna uttalar sig om bröderna Fredriksson i Expressen: http://www.expressen.se/sport/os2010/langdskidor/1.1842356/broderna-fredriksson-petas-ur-os-truppen
Man kan tänka sig två principer bakom uttagningen till tävlingar som Otepää, antingen att man åker med de absoluta bästa för att få så bra resultat som möjligt eller att man har det som en uttagningstävling för de som konkurrerar om att bli uttagna.
I det senare alternativet så skulle man låta Fredriksson, Modin, Södergren, ev. Rickardsson, ev Larsson, ev. någon mer åka på herrsidan och Norgren, Pajala, Ingemarsdotter, Andersson, ev. Brodin åka på damsidan.
Nu blir det varken eller, eller någon konstig blandning. Testa nya åkare kanske man skall göra i något annat lopp, inte sista vc-loppet innan os-truppen tas ut.
Skall detta tolkas som att Britta också är rökt? Hon åkte faktiskt bättre än på länge i delar av Touren, och hon är en bra hängåkare förutom en vass sprinter och spurtare. Kul dock att vi får se mer av Pajala i världscupen.
Jag tror Jocke och Ingesson fått blodad tand nu när ungdomarna visar att dom vill ta chansen.
Och dom har ju haft rätt med Falk, Brodin,Pajala och Larssen.
Så ungpojkarna kanske gör det lika bra.
Det är ju SM tävlingar helgen efter då får dom ju se alla åkarna mot varandra.
Visste direkt när jag läste rubriken att de missar os, det säger sig självt.
Tycker det är helt rätt att satsa på de yngre förmågorna.
Jo jag håller med dig Andreas satsa på yngre åkare istället för Mathias mm.
Men vad händer nu i stafettlaget om nån blir sjuk? Får man kalla in reserver?
Det här känns som det mest korkade beslutet dessa herrar har tagit. Ingen av de där ungtupparna är ju aktuella för att hoppa in i en stafett. Eller ser dom både Jönsson och Modin före Fredriksson i ”distansranking”. Att hålla på så här precis innan OS känns muppigt.
Känns helt fel att peta Fredriksson just nu. Fasen lite bredd måste man ju ha på truppen till OS. Nu kommer den att vara vass men blir någon sjuk så står vi där utan ett ordentligt stafettlag.
Thobias missar antagligen OS på att han fick starta först i det snöiga kvalet och Matthias pga av en lite förkylning på Touren.
Det man kan tänka sig att de gör nu med 3 debutanter på VC är att det skall ta VC poäng. Det är väldigt troligt att just denna VC tävlingen kommer att ha det tunnaste startfältet med tanke på Tour de ski. Men att låta det förstöra för Mathias på detta vis känns riktigt olustigt för min del.
Jävla idioter! Hur kan de peta Mathias så nära inför OS. Mathias kan bli livsviktig inför stafetten. Mathias bästa PRESTATION DE SISTA ÅREN VAR DÅ HAN HÄNGE PÅ Hjelmeset (som var i sitt livs form) i stafetten 2007. Jag vet att det är 3 år sedan, men Mathias har höjt sin nivå många gånger i just stafett.
Sten och Nisse: De enda länder som Tegit OS-guld i stafett sedan 1988 är Norge och Italien. Självklart måste fokuset vara på att slå just Norge om vi ska få guld. Jag tror inte att Norge blir avhängt på någon sträcka och just därför kommer Northug att finnas med i en spurt om guldet.
Mattias borde fått chansen att försöka köra till sig en OS-plats i.o.m. att han blev sjuk i Tour de Ski.
Vad händer om Södergren inte kommer i åkform. Får han åka ändå även om han inte tar nån topp 10 plats i WC innan OS?
Skulle kunna tänka mig följande OS lag
i staffetten med det som svenska åkarna visat hittils i vinter:
Richardsson-Modin/Olsson-Hellner-Jönsson
För mig känns det som ett större mysterium att inte Jönsson eller Modin fick chansen att köra distansen så vi kan få se hur de är som alternativ till ett stafettlag. Fredriksson (båda bröderna) har jag dömt ut sedan länge och har aldrig ens haft med någon av dem i mina funderingar kring os-uttagningar. Detsamma gäller Lind, han får visa något spektakulärt om jag ska tycka att han är värd en OS-plats.
Ja jag tillhör de som hellre ser att yngre åkare får chansen än äldre som bevisligen är på väg nedåt…
Dere får lokke Torgny til å gjøre et comeback da ;-)
I følgene ryktene er Thomas Alsgaard muligens på trappene til et comeback før VM 2011.
Tor: Kan det vekligen vara så illa?
Ni har inte frågat Vegard om han kan tänka sig en comeback?
Tor och nisse;
När Thomas tränade i här i Bruksvallarna under försäsongen sa han att han har ett STORT mål.
Att vinna Vasaloppet 2010 eller 2011.
Skriver som jag skrev i den andra tråden: Självklart ska de unga slussas in men nu är det helt fel tillfälle att slänga in 3 st, det är sista WC före OS och allt.
Samt verkar småsint att inte ge Mathias chansen att revanschera sig, han har gett så mycket till svensk skidåkning. Skulle Mathias floppa i Otepää är det inte mycket mera att säga om det, då har han fått chansen iaf.
Nå, lär inte hjälpa att vi gnäller här. Hoppas att Mathias vinner SM-guld och täpper till truten på förbundsledningen…
Psykologi!
Petter Northug trodde inte att han skulle slå Bauer och han gjorde det inte heller. Såg stressad ut redan från start. Alla skidåkare som inte tror att dom kan slå Petter i en spurt gör det inte heller. Hellner har slagit Petter, men inte i en spurt. Bauer har slagit Petter, men inte i en spurt. Dom vet att dom kan slå Petter och kommer att göra det igen och det vet Petter Northug oxå. Snart kommer någon att tro på att han kan slå Petter i en spurt och kommer då oxå att göra det. Just nu ger alla upp, för dom tror inte att dom kan spurta ifrån honom. Det syns ju att dom ger upp, i tron att det inte är lönt. Är Petter avslutare i stafetten och han är med på upploppet, så vinner han om det inte finns någon där som tror att han kan besegra Petter Northug i en spurt. Om Petter ställer upp i sprinttävlingarna, så måste någon visa att det går att slå honom i spurten. Inga fega tackter där om jag får be.
Spykologi!
Psykologi! (stavas det)
Jo visst har Matti gett mycket för svensk skidåkning men tycker inte han har nått på OS å göra.
Blir roligt å se han på SM.
Mattias är definitivt en man för OS, som reserv i stafettlaget. Som vi vet är det ju inte ovanligt med sjukdom i laget och någon reserv är nog inte fel. (Finns iof några sprintåkare som kan hoppa in kanske i så fall)
Av någon anledning så måste man ju ha varit topp 8 i VC för att få åka till OS, vilket är rätt svårt att bli om man inte får vara med eller har varit sjuk/skadad osv. Personligen har jag svårt med de där uttagningsreglerna för OS, som jag tycker är helt emot OS hela idé. Har man tex 4 startplatser i OS så är det ju bara att ställa upp med 4 åkare, funkar på VC och VM så varför inte i OS? De fyra med bäst chans som vill åka så klart, det finns trots allt en del olika distanser och stilar och alla är inte bra på allt.
I längd är det kanske inte så vanligt med totala överraskningar men i tex alpint händer det till och från att tex världsmästaren aldrig tidigare har haft någon riktigt topp-placering i VC tidigare. Sånt är ju kul och om alla bara skickar topp 8 åkare så blir chanserna för sådant betydligt mindre, trist tycker jag.
Skulle inte förvåna mig om Mattias får chansen att åka VC direkt efter OS, undrar hur glad han blir då?
Nån som vet när vi körde med fullt och friskt lag i en stafett senast? I VM saknades väl Södergren. I OS har jag för mig att två var borta. Hur har det sett ut innan? Poängen är ju att det är troligare att vi kör med ett reservlag än att vi har ett fullt lag . Då måste man ha en plan för det vilket jag hoppas ledningen har. Jag antar att det är Modin som är 1:a reserv.
Som nån tidigare skrev har väl Mattias aldrig gjort bort sig i stafett? Möjligtvis i Salt lake 2002, minns att han var långt ner i fältet o körde utanför banan och sådär men det kanske han styrde upp. poängen är att han är en grym stafettåkare, såna har vi ju sett förut. Ottoson var ju sådär i vanliga fall men gjorde sällan en dålig stafett.
Kommer kännas tomt utan MF…..:(
Om förbundskaptenerna lärt sig något av tidigare mästerskap så borde de ta med minst 4 reserver till varje stafettlag. Kan inte heller erinra mig senast Sverige körde med förstalaget på herrsidan i OS/VM. För övrigt verkar även norrmännen ha insett att Bauer var snabbare än Northug i de flesta touretapperna: http://www.langrenn.com/bauer-gikk-fortere-enn-northug-i-fem-av-aatte-renn.4684272-1743.html
När det gäller klassiska distansen på OS så lär ju följande få åka:
Olsson, Richardsson och Södergren.
Sen skall ju en 4:e gubbe in.
Och det skulle väl rimligen kunna vara:
Mats Larsson, Modin eller Fredriksson. Tycker därför dessa borde ha fått åkt istället för de 3 ”praktikanter” som man nu slängt in. De är ju antaglien också påtänkta som stafettreserver?
http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/skisport/article3462029.ece
Läste i norska tidningar att Sandra Hansson har sökt Norskt medborgarskap.
Det börjar då att gälla från 2014 och hon kan då tävla för Norge i OS.
En förklaring till litet intresse för att
ta sig in i landslaget?
Hoppas också Fredriksson tar SM-guld!!
Det är inte så lätt för förbundskaptenerna som en del verkar tro. Kraven för att få skicka åkare till OS är väldigt höga. Det krävs flera toppresultat som i princip visar att man har chans till medalj.
Undantaget från toppresultatsregeln är om den aktive är en viktig del av ett stafettlag. Om nu Södergren inte får några fler bakslag, så är knappast Fredriksson aktuell i stafettlaget. Det är dessutom möjligt att Modin och Jönsson ses som bättre alternativ om Södergren försvinner.
SOK verkar skita fullständigt i om t.ex. endast tre åkare startar OS-femmilen, vilket inte är alls otänkbart. I och för sig borde väl SOK i så fall bara skicka tre manliga sprintåkare, men sprint kanske anses mera slumpartat och att medaljchans finns även för Lind/Bryntesson (tvivlar själv).
Personligen tycker jag SOK har alldeles för höga krav och att Sverige borde kunna få skicka något större längdtrupper så att vi kan starta med fullt antal på alla distanser och på så sätt även ha bättre alternativ till stafetterna vid sjukdomar/skador. Längdåkning är dock långtifrån ensamt om dessa hårda krav. SOK borde tänka helt om vid uttagning både till vinter- och sommar-OS.
Maritn V : i mäster ska dom senate 10 åren har vi nästan alltid åkt med bästa laget
1999 bästa
2001 bästa
2002 saknades Ingesson
2003 bästa
2005 bästa
2006 bästa
2007 sakandes olsson Mats Larsson
2009 saknas Södergren ev Larsson
Fredriksson har nästan alltid åkt bra i stafetter men inte alltid han har tappat två gånger på första stäckan VM 97 å OS 98 men finns nog förklaringer…
Vem tror ni tar den sista Damplatsen?
På damsidan kommer de väl att bli så att vi lämnar hemma två tjejer som varit Topp 10 i WC lopp i år Norgren Pajala å Brodin har alla varit topp 10 å en av dom får bra åka til OS om jag förståt rätt. Ändå diskuteras de mer om Sandra Hanssons borde få en chans att kvala till OS tänk på dom två som inte får åka OS fast dom varit topp 10
Jossa: 2002 hade vi definitivt inte vårt bästa lag. De åkare som åkte för Sverige var väl förkylda. Had vi haft reserver på plats hade vi gjort det mycket bättre.
De åkare vi har kan fort bli sjuk. Det är heller inte säkert att Södergren är på topp.
Jag tror inte SOK sätter stopp för Fredriksson. Han behövs som reserv i ett stafettlag.
Annar håller jag med om att det nog bara är Jönsson, Modin och kanske Mats Larsson som kan vinna sprinten. Om vi ska spara pengar är det bättre att göra det här.
Alexander skrev ju att 2002 hade vi INTE bästa laget Ingesson å Elofsson (missa skriva Elofsson senat) laget var Lindgren Fredriksson Jonsson Göransson både Elofsson å Ingesson blev sjuka under OS men på hemma plan hade vi inga bättre just då Brink var även på plats i OS vad hade vi kvar hemma som du sakna???
Tack för infot Jossa. Men jag håller inte med dig om formuleringen ”nästan alltid”. 5 ggr fullt lag, 3 ggr icke fullt. Känns som man måste planera för det sistnämnda!
Martin V: Varje gång vi inte åkt med bästa lag har vi haft bästa reserver med i laget vi har aldrig förlorat på att vi haft någon bra reserv hemma som inte varit uttagen. 5 av 8 gånger bästa lag är rätt bra sett till andra länder,
Det sägs ibland att svenskar bara kan överraska negativt i OS. Klart att det inte blir några positiva överraskningar, eftersom bara de som redan på förhand är medaljkandidater blir uttagna. Så gör man inte i andra länder, då skulle OS-inmarschen vara klar på en kvart…
Svårt att spekulera i varför SOK:s kvoter och krav ser ut som de gör. Men det är naturligtvis en fråga om pengar till syvende och sist. Vad kostar det att skicka en aktiv till ett OS i Kanada? Inte vet jag, men förmodligen en jäkla massa.
Eftersom vi inte är ett land där det satsas pengar på idrott som det görs i t ex Kina, Tyskland och Ryssland (och Norge för den delen, när det gäller vinteridrott iaf), så har SOK säkert en rätt tuff budget och då kan man förstå att de har hårda krav. Man vill inte ha några OS-turister.
Jag tycker att vi klarar oss utan Fredriksson, särskilt när vi har åkare som Jönsson och Modin. Jag tror att båda dessa skulle göra minst lika bra ifrån sig, om inte bättre, som Fredriksson i en stafett.
Et interessant skråblikk på OL-uttak
http://www.dagbladet.no/2010/01/13/sport/ski/skikyting/ole_einar_bjorndalen/9912578/
Aktuell problemstilling angående vrakingen av brødrene Fredriksson til Otepää. Det svenske trenerteamet har sannsynligvis et bedre grunnlag for å vurdere kandidater enn det svenske folk…
Vi kanske inte ska räkna bort Södergren ändå:
http://www.teamsodergren.se/default.asp?visa=aktuellt&id=300
Visserligen är karln ett under av positivt tänkande men, han kanske är på G. Hoppas hoppas!
Gabriel: glöm inte att både Jönsson och Modin är orutinerade i WC-stafetter (för att inte tala om OS-stafetter). Det kan bli succé men också fiasko.
Swestam: var hittade du den finska uttagningen till Otepää?
Mer om den uttagne Martin Johansson:
http://www.expressen.se/sport/os2010/langdskidor/1.1843656/fran-skrackskadan-till-varldscupdebut
Jörgen: http://www.langrenn.com/finlands-lag-til-otepaa.4683995-1743.html
Jossa: Det svenska laget fick stryk av USA. Jag har för mig att de som åkte också var småsjuka. I skidsporten så måste man vara minst 99% frisk om man ska starta. Jag är bara rädd för en repris.
Jag tycker vi ska säkra sträcka 1-3 och chansa med Jönsson på sista. Att ha Jönsson eller Modin på första vore en dum chansning om Mathias Fredriksson presterar lika bra.
Självklart är Rickardsson före i kön just nu, men jag pratar på reservnivå.
Hård och Blomqvist är tillbaka till OS:
http://www.resume.se/nyheter/2010/01/13/har-ar-svts-os-trupp/
De som hände OS 2002 när många var sjuka eller halvsjuka kan man inte göra något åt truppen får inte vara förstor, resulsatet 2002 var inte bra men hade vi haft mer reserver från hemma plan hade vi ändå inte varit topp 6.
Som de ser ut just nu tycker jag att vi ska åka med
1,Södergren
2 Rickardsson
3 Olsson
4 Hellner
tror inte Jösson skulle ha en chans mot Petter på sista stäckan han var ju inte nära i oberof på jaktstarten de kan man jämföra lite med fast de var klassiskt.
Kul att elofsson är med som expert under os. Han är väldigt kunnig och har säkert intersanta synpunkter.
Jossa, du kan väl inte jämföra en jaktstart i klassisk stil i TDS mot en stafettsträcka i fristil i OS.
Det beror helt på hur förutsättningarna ser ut inför sistasträckan.
Som jag ser det är Hellner en betydligt bättre 3:e man än slutman. Han kan gå ifrån vilka åkare som helst på den sträckan utom kanske Cologna och Northug och då har Jönsson guldläge. Hellner har en bra spurt men han har ett hopplöst mentalt underläge mot Northug.
Jag tycker att man bör satsa på att gå ifrån Norge tidigare i stafetten. Är Petter med på slutet så vinner nog Norge.
Fast om Petter och Jönsson går ut tillsammans på sista utan sällskap av andra så är jag inte säker på att Petter vinner. Är Gaillard eller någon ryss eller tysk med så är det risk att farten blir för hög för Jönsson.
Det skulle i vilket fall som helst vara otroligt roligt att se hur Petter skulle reagera med Jönsson hängande i hasorna, för Jönsson skulle ju inte dra en meter åt Petter. Skulle Petter försöka köra från början? Eller skulle han lita på att han fixar att spurta ner Jönsson, som tidigare vunnit flera spurter mot både Northug och Hattestad?
Jag tror att Petter skulle bli riktigt nervös om det scenariot uppstår, att han och Jönsson går ut tillsammans utan andra åkare. Och det är ju inte helt otroligt att det blir så.
Jag tror att det är fel att bygga laget för en spurtuppgörelse med Northug.
Norge är inte bra på dom tre första och får vi våra tre första att gå maximalt så skall vi ha 30 sekunder på Norge och det kan Northug aldrig ta in på Hellner.
Gabriel >> Petter skulle vänta in efterföljarna hellre än att dra själv :)
Gabriel: nej man kan inte jämföra klassiskt å fritt de håller jag med om men de säger ändå lite de var spurt avslutning efter att man åkt längre.
Jag tror Hellner är våran bästa avslutare efter att man åkt 1 mil
Nisse, det är ju just därför vi måste ha Hellner tidigare i stafetten än på sista sträckan. Om vi inte använder Hellner på tredje så tror jag att chanserna är mycket små att vi har hängt av Norge inför sista.
Det är ju på 3:e som Norge är som allra svagast. Vem ska köra:
Gjerdalen – Han hänger Hellner av efter 100 meter.
Hafsås – En ung skidskytt som råkade vinna i Beitostölen pga att skidskyttarna släppt upp på träningen ett par veckor tidigare än längdskidåkarna. Känns som ett extremt osäkert kort och en Hellner i toppform kommer han inte klara av.
Berger – Kan åka bra, men samma sak där. Att han gjorde så bra ifrån sig Beito betyder ingenting. Hellner är ett par nivåer bättre.
Det är på tredjesträckan vi borde sätta in stöten. Om Rickardsson/Olsson klarar det tidigare så är det väl kanon men vi har störst chans på tredje.
Jag har också en känsla av att Norge kommer vara avhängd efter 3 sträckor i OS. Det var mycket nära att ske i Liberec, men då kom Hofstad och gjorde en kanonsträcka på 3:e. Känns som Norge är ännu svagare iår. Hofstad lär inte komma iform efter alla problem han haft, ingen av de andra 3:esträcksåkarna är bättre än en Hofstad i toppform. Dessutom känns det som att alla klassikerna Hjelmeset, Rönning och Sundby har tappat ett snäpp jämfört med ifjol.
Men inget stafettlag, varken dam eller herr, har fyra absoluta toppåkare just nu. Samtliga har åtminstone ett frågetecken.
Men om vi skulle tvingas gå ut samtidigt med Taichmann och Gaijard vilket inte är omöjligt då är det tryggt att ha Hellner på sista.
Stafett er stafett som nrk’s kommentator Jon Herwig Carlsen pleier å si. Enkelte leverer alltid bra i stafetter, f.eks. Hjelmeset. Jeg tror han er i kanonform for tiden.
Når det gjelder 3. etappe for Norge har vi jo flere å ta av. Berger, Hafsås, Gjerdalen. Den som viser best form i skøyting vil vel få sjansen på denne etappen.
Jeg tror objektivt sett at Norge er mindre sårbar for sykdom, formsvikt etc. enn hva Sverige er. vi har flere enn to løpere som kan gå gode klassisketapper, alt etter hvem som viser god form. Vår ankermann er jo gitt, men vi har også flere å velge mellom på 3. etappe. Berger er jo 3-dobbelt verdensmester i langrenn, og Hafsås har tatt verdenscupseier i skøyting i år. Jeg vil påstå at Hafsås er et like sikkert kort på en skøyteetappe som Rikardsson er for Sverige på en klassisk etappe.
Men Norges problem er at vi er veldig avhengige av at Northug er frisk og i form. For vi har vel ingen andre som har vist gode spurtegenskaper i fristil.
Jeg skulle bli meget overrasket om Norge blir hektet av på de tre første etappene, og at luken blir større enn at Northug kan kjøre den inn. Dersom luken blir f.eks. 20 sek ned til Northug kan han f problemer om Hellner og Gaijard går ut alene foran ham og klarer å samarbeide. Teichmann trenger en mye større luke, for han er ALLTID en veldig slow starter.
Husk bare i Liberec i fjor der Northug tok inn 17 sekunder på ham allerede før de var ute av stadion…
Angåande dopningen och Bauer. För några år sedan var han med på svarta listan. Vi kan inte döma Bauer för detta, men det är väldigt märkligt att ingen svensk eller norsk är på denna lista:
Detta ska egentligen inte gå:
”Det anses omöjligt att höja sitt blodvärde med mer än 5 procent på naturlig väg. De observerade variationerna är betydligt större än så. På listan finns åkare som tidigare haft ett Hb-värde nära maxgränsen 175, men som nu plötsligt ligger 20-30 enheter lägre.”
– Jaak Mae. 30 år, Estland. OS-brons 15 km 2002.
– Christian Hoffmann. 28 år , Österrike. OS-silver 30 km 2002.
– Lukas Bauer. 25 år, Tjeckien. 7:a 30 km, OS 2002.
– Achim Walcher. 35 år, Österrike. 10:a 50 km, VM 1999.
– Tobias Angerer. 25 år, Tyskland. 7:a sprint, OS 2002.
– Andreas Schlütter. 30 år, Tyskland. 4:a 50 km, OS 2002.
– Vladimir Vilissov. 26 år, Ryssland. 7:a 50 km VM -99 & -01.
– Aivar Rehemaa. 20 år, Estland. JVM-guld 30 km 2002.
– Ari Palolahti. 34 år, Finland. 4:a sprint, VM 2001.
– Vitalij Denisov. 26 år, Ryssland. VM-brons jaktstart 2001.
– Landslagsåkare från Ryssland. Namn okänt.
– Landslagsåkare från Ryssland. Namn okänt.
– Landslagsåkare från Italien. Namn okänt.
– Landslagsåkare från Kazakstan. Namn okänt.
Men som sagt, Lukas Bauer har aldrig fastnat i ett dopningstest.
Tor: Du har rätt i att i en stafett kan allt hända. Det har vi fått erfara mer än en gång.
Därför är det viktigt att inte bara ha ett scenario.
Att det skall bli en spurt mellan Norge och Sverige är inte det mest sannolika.
Johan Olsson är tydligen sjuk, skickar de någon annan?
…Mathias Fredriksson får kanske sin sista chans ändå eller dubblerar Jönsson, Modin eller Mats Larsson….
Alexander
Du skriver:
“Det anses omöjligt att höja sitt blodvärde med mer än 5 procent på naturlig väg”
Under min aktiva karriär svängde mitt Hb mellan 168 och 186 utan höghöjdsträning.
Nu efter min aktiva karriär håller jag nere värdet genom att tappa ca en halv liter blod när jag kommer över 178.
Mina och liknande variationer är genetiskt betingade.
Tredje i Norges lag?
Hafsås eller Berger tippas det.
Dessutom så är det där inte en officiell FIS-lista utan en lista från Expressen.
Att, som många norrmänn gör, likställa Lukas Bauers insats i TdS med Johann Mühleggs insats på 3-milen i Salt Lake är ju helt horribelt.
att diskutera stafett nu är nästan kört ju. Ingen vet vad som händer Södergren eller vilken form Olsson är i. Dessutom börjar jag tröttna på diskussion om slutspurter, vi kanske inte ens är med tills dess… eller så är vi före och slipper spurta.
Håller med Sanna.
Många tycks inte veta att form är färskvara!
Ja precis, ingen vet vad som händer imorgon så vi kan ju lika gärna lägga ned. Stäng ned Skidpepp, här ska det inte pratas eller spekuleras om framtiden inte ;-)
Det är skoj att spekulera och sätta sig in i olika scenarier. Speciellt när det gäller OS-stafett.
tycker bara de fokuserar väldigt mycket på den sista spurten där…
ska bli intressant och se hur Northug klarar pressen, alla förväntar ju guldregn.
Det fina med stafett är att allt inte hänger på dagsform. Hela laget måste ha en hög lägsta nivå eftersom det är ytterst sällan alla toppar sin dagsform till en stafett.
Jönsson og Northug ut alene i tet på siste etappen tror jeg ikke kommer til å skje. Dessuten, hvis de går ut med 30 sekunder forsprang, hvem skal dra? Jeg ser for meg at det blir full stopp etter 30 meter og begge står og venter på de neste landene hvis ikke Jönsson legger seg i front.
Jeg er spent på om Norge henger med på stafetten i år. Har Hjelmeset og Rønning funnet formen? På tredje har vi et problem. Berger eller Hofstad i toppform hadde ingen gått ifra, men Hofstad er ute og Berger er syk og har heller ikke virket sterk i langrennssporet i år. Hafsås er et veldig usikkert kort.
Vi har hatt problemer med tredjeetappen hvert år unntatt når vi hadde Dæhlie på tredje og Alsgaard til slutt, så dette er ikke noe nytt problem. Jeg har fremdeles troen, men jeg er spent på hvem som viser form i verdenscupen og i norgesmesterskapet nå snart. Stafetten i OL er veldig åpen, det er ikke bare Norge og Sverige som kan vinne den.
Det känns som det är 6 länder med stor chans att ta medalj i herrstafetten:
Norge, Sverige, Frankrike, Tyskland, Ryssland och Italien.
Canada, Finland och Schweiz är inte heller helt borta, så det känns ovissare än någonsin inför en OS-stafett. Om Norge är med till fjärde sträckan bärgar Northug guldet, allt annat skulle vara en sensation.
Josef D: tror det bara är fem lag som normalt kan ta medalj i herrstafetten, Frankrike, Finland och Schweiz känns för tunna, men visst kan allt hända i en stafett.
Italien och Tyskland har mycket rutin i sina lag. Kommer di gamle i form lagom till OS är de absolut att räkna med.
Men tippar jag de tre som gör upp om medaljerna blir det Sverige, Norge och Ryssland. Dagsformen och sjukdomar inom lagen avgör de inbördes placeringarna.
Sanna: jag håller med dig att vi inte kan ta ut stafetten nu. Det viktigaste i den uttagningen är prestationer som sker i Vancouver.
Dock är det kul att spekulera och vi måste se till att ha det lag vi tror ska köra samt tre bra reserver på plats och som förbereder sig optimalt.
Att alla har Northug som det stora fokus när det gäller stafett är inte så konstigt eftersom han mer eller mindre avgjort alla världscup och mästerskapstafetter de sista tre åren på de sista 500 meter. Min åsikt är att för Sverige bör guld vara det enda som räknas i en stafett och därför måste vi komma på en plan för att kunna ta Norge och vi just nu bör vi förutsätta att de hänger med fram till fjärde sträckan.
Svenskene har alltid så tro på seg selv i toppen så ender de alltid nesten i bånn ;).
Norge vinner stafetten som alltid. Kan ikke huske sist Norge tapte en stafett, vi har vunnet absolutt alle de seneste årene.
Johan Olsson Missar helgens tävlingar i Otepää pga förkylning.
@Jeremiah
Tore Ruud Hofstad, ja. Husker når han ble spådd til å ta over tronen til Dæhlie.
Huff så plaga den stakkarn har vært:/
Kan ikke tenke meg hvor tøft det må være for Hofstad.
Janek Ermel:… Torino …. 2006 …..
Jeg tror også at Norge vinner stafetten, og jeg tror tyskland og Russland blir de hardeste konkurrentene, med Sverige som mulig outsider. Det svenske laget føles mer usikkert enn de to andre nevnte. Sødergren er jo et usikkerhetsmoment med uflaksen han har hatt. Både Olsson og Rikardsson har jo også vært varierende i prestasjonene. Som jeg har sagt før føler jeg at flere av de andre nasjonene har mer solide lag og flere løpere å ta av alt etter hvem som viser form.
Ang Tore Ruud Hofstad; så er vel han Norges Sødergren. Utrolig kapasitet på den karen, og utrolig uflaks. Han har et oksygenopptak som er langt opp på 90-tallet, og kan gå styggfort på ski når han er i toppform.
Ellers er det kun gull som gjelder i langrenn, og spesielt i stafett. Sølv i stafett er et nederlag.
I individuelle renn kan sølv være en seier, dersom det er en landsmann som vinner gullet ;-)
Har inte italienarna varit väldigt bleka i år? Di Centa är okej men resten har inte alls levererat. Cottrer är sämre än förra säsongen. Checchi har lyckats ibland men är väldigt ojämn. Vem som får den fjärde platsen vet jag inte, men de är långt ifrån medalj i mina ögon. Kommer tappa mycket i klassiskt och saknar en riktig spurtare.
Om Johan Ohlsson är sjuk får då Mathias platsen. Om inte så hoppas jag verkligen att Modin eller Jönsson startar. Så himla fel att inte ha med Mathias. Stor risk att vi endast får Södergren på VC poäng om ingen ersätter Ohlsson.
Tycker Sandra Hansson lät lite gnällig å bitter i sporten igår , hon nämde att hon slagit Astrid Jacobsen men Jacobsen har ju inte gjort många bra lopp dom sista 1 1/2 åren
så de säger inte så jätte mkt
Astrid Jacobsen har ju varit skadad två senaste somrarna och inte kunnat träna nästan då så det var ju en dålig jämförelse av Sandra måste jag säga
Till något helt annat: Nu har man i Norge testat smalare spår med väldigt bra resultat. Man har haft spårbredder från 22cm , 19cm och 17cm och dom flesta föredrar dom smala spåren.
Man får bättre teknik och lättare fäste.
Speciellt korta åkare har en nackdel med dagens 22cm.
Och med tanke på våra korta damer så borde detta införas i Sverige, eller vad tycker ni?
Jag såg en sak på toppidrettsveckan i somras att Kalla slog Saarinen på rullskidor klassisk 14km. Kan det vara så att när man slipper spårbredden så funkar det så pass mycket bättre?
Bara en tanke.
Vore kul att höra vad Kalla själv tror om mindre spårbredd.
Några av dominanterna på klassisk är också dom långa tjejerna Majdic och Kowaltszyk.
Skillnaden kanske minskade eller försvann till tex Haag som också är ganska kort vid 17cm spårbredd.
Kanske skulle ha spår med olika bredd i samma tävling :). Hur många parallella spår brukar det vara på tävling, 4? I sådana fall kan man ju ha två smala och två breda. Eller blir det för avancerat?
Jag kom på att ställa frågan till Haag på hennes blog.
Vi får se vad hon svarar.
Allvarligt, vad har rullskidor med spårbredd att göra?
http://www.expressen.se/sport/os2010/langdskidor/1.1846438/trots-aterbudet-fredriksson-ratas
Vilket skämt! Vad håller dom på med. Är det personligt eller? De har ju även ett ansvar mot fans och tvtittare. Jag blir fan tokig.
Tomas:Inget alls! Det är avsaknad av spår som är poängen.
”Om ingen av de unga åkarna som får chansen i helgen i Otepää gör några sensationella resultat blir det ingen mer distansåkare på herrsidan till OSAbrahamsson ser båda sprintåkarna Emil Jönsson och Jesper Modin som möjliga stafettåkare.”
Ja då behöver man inte spekulera mer om det…..trist o tråkigt
Allvarligt talat…vad pysslar landslagsledningen med? Jimmy Johnsson Falun Borlänge får åka distansen i Otepää i stället för Johan Olsson. Förstereserv var Tioo Söderhielm men han var förkyld. Hur kan man bortse från Mattia Fredriksson? Jag kan ge mig fan på att vi står där med sjukdomsproblem inför stafetten och sen icke fullt lag på femmilen i OS…
Martin,
Jag tror att landslagsledningen fortfarande uppfattar Fredriksson som en obekväm person och kanske lite av en problemmakare.
Synd att man låter sådant komma i vägen för det idrottsliga.
Man har 6st åkare för stafetten. Och det borde ju räcka. Jönsson och Modin är väl så bra som Mattias.
Ett lag med Richardsson, Olsson, Södergren och Heller plus Jönsson och Modin som reserver, vad är problemet?
Innan Richardsson vann etappen i touren så var ni flera som ville ha bort honom ur laget och in med jönsson/modin istället och nu bråkar ni om att få med Fredriksson (som reserv) som i nuläget är en sämre åkare än alla de tidigare uppräknade!? Jag förstår inte logiken.
Personligen har jag aldrig velat få in MF istället för DR. Men jag tycker att i ett OS måste man räkna med att alla inte är friska. I flera av de senatse mästerskapen har just det hänt nån eller några har blivit sjuk.
Det har inte framgått hur JA tänkt. I min värld hade det varit naturligt att MF var första resrev. Nu blir det inte så utan Modin är väl i nuläget förstareserv vilket väl är OK. Det värsta är om nån till blir sjuk och vi måste peta in Emil. Jag tror helt enkelt inte han räcker till.
Är inte kraven orimligt höga. Om man är bland de 20 bästa skidåkarna i världen, vilket man måste kalla MF för, borde man inte vara given i ett OS. Tänk om alla nationer tänkte likadant, då skulle vi knappt ha nån på startlinjen…
Det här handlar vill inte så mycket om OS-stafetten som om att ge Mattias chansen nu när Olsson lämnade återbud. Jag tycker att det är lite larvigt att inte låta Fredriksson åka i Otepää, det känns som att förbundskaptenerna hellre hade låtit Bert Karlsson åka än Mattias.
Vad gäller herrarnas femmil och damernas tremil så kommer vi säkert inte ställa upp med fullt lag beroende på ev. sjukdomar och att vi inte har tillräckligt med åkare som klarat SOK:s kvalregler, dvs minst 2 topp-åtta-placeringar i världscupen. Det går inte att slänga in vem som helst eller som bara placerat sig på 20:e plats i världscupen.
Svaret på hur landslagsledningen resonerar om platsen som blir ledig när Olsson är förkyld:
http://www.skidsnack.se
Man kan inte nnat än att bli förundrad!!!
Håller med dig Gabriel. Tycker också det är viktigt för sponsorer och fans att man kör med ett bra lag som har chans att placera sig. Självklart ska man kasta in unga då och då. Men att köra med tre blåbär känns märkligt…när varken Hellner, Rickardsson eller Olsson är med.
Landslagsledningen tycker nog att när man får chansen måste man ta den, gör man inte det så går den till någon annan. Därför låter man nu unga åkare att få prova på världscupen istället för att låta en 36-åring som fått chansen flera gånger i vinter men inte presterat få en ytterligare chans.
Så här säger Jocke Abrahamsson om uttagningen till Otepää enligt skidor.com:
– Johan ersätts av Falun Borlänges lovande Jimmie Jonsson som gjort fint ifrån sig på Sverige Cup- tävlingar och i Skandinaviska Cupen. Jimmie tillhör den grupp åkare som vi vill ge möjlighet att åka världscup den här säsongen. Förutom Otepää är det bara i finska Lahti som vi har utrymme att testa framtidsmännen, säger Joakim Abrahamsson.
Med andra ord, Otepää är inte tänkt som ett OS-kvalificeringslopp.
Bara att konstatera att MF brände sina chanser i Rogla och TDS.
Iår är Otepää är ett VC lopp där det är lite lättare att ta poäng eftersom många vilar efter TDS och dessutom har Estland ingen stark nationell grupp. Ett bra lopp för nykomlingar alltså.
Dessutom står inte 15K klassiskt på OS programmet, men på VM programmet 2011. En till orsak till att skicka yngre åkare.
Om man ser på damerna så har det varit väldigt lyckosamt med unga åkare.
Varför skulle det vara omöjligt på herrsidan?
I sak tycker jag att Abrahamsson har rätt, men nu när Johan blev sjuk så tycker jag att det blir lite fånigt att inte skicka Mattias. Han är trots allt en mycket, mycket bättre skidåkare än alla som får chansen istället för honom.
DEtta är personligt inget annat. Mycket pinsamt av lagledningen.
Till er ovan: Ja, Modin och Jönsson har åkt bra på distans i år. De är dock unga och oerfarna i stafgettsammanghang och det blir väldigt dumt att sätta dem på första sträckan som en chansning. Dock är det en logisk chansning att sätta Jönsson på sista för där måste vi chansa (Northug har avgjort 9 av de 10 senaste VC och VM stafetterna de sista 500m). Den enda gång sista sträckan gått riktigt fort de senaste åren är 2007 när Södergren körde för att knäcka Northug. Det är i stort sätt bara Södergren, Bauer och den unga finnen som haft taktiken att köra skiten ur Northug och ingen av dem kommer att åka sista sträckan. De länder som kan tänkas vara med vid sidan av SE och NO är Italien, Tyskland och Ryssland.
Det räcker att slå hälften imorgon för att få VC-poäng. Bara 62 herrar och bara 2 av de 30 seedade kommer till start. 49 damer varav 13 seedade.
Det enda positiva med imorgon är att Sverige har en gyllene chans att få in de sista gubbarna på världscuplats så att vi kan bli en fullvärdig A-nation (6 startande i varje VC-lopp).
Hoppas också att Södergren får ett ok lopp. Nästa år kanske Ingesson och Abrahamsson petar honom.
Trist att dom inte ger Mattias chansen. Har dom sagt att han är helt borta från OS? är han de som känns de som det hänt något mellan Mattias å landslagsledningen under TDF han var ju klart på gång under tävlingarna i Davos å Rogla sedan lite svagare i TDF
Ni måste även se det från Jockes synvinkel han ser längre fram än vad vi ser. Det är tydligen bara Lahtis kvar att testa unga åkare. Och han vill nog att alla får minst en chans i WC denna vinter. Allt för att hitta löften och sporra dom unga inför tex VM i Oslo.
Att Lukas Bauer kommer till start är var för mig oväntat. Visar hur stark han var på Touren han hade kunnat gå snabbare i sista backen om det hade behövts. Svenskarnas FIS poäng imponerar inte direkt men kanske en av dem kan ta VC poäng. Då räknar jag inte med Södergren för jag räknar med att han tar poäng.
Kommer inte se på herrarnas lopp som protest mot ledningens behandling av Mathias, inte mycket men det är väl det enda man kan göra.
Det mest konstiga med det som hänt är att scenariot från förra året upprepar sig. Att skicka ett SMS känns sjukt oseriöst. Varför inte ringa och säga som det är. Jocke måste ju veta att det mycket väl kan vara Mattias sista WC och att då inte ringa lämnar ju en något fadd eftersmak efter sig. Mattias lär ju inte heller vara taggad på att ta sig tillbaka när en ”chef” skickar ett sms. Är han konflikträdd tror ni?
Förra året var ju också massa skit med folk som inte tyckte det fick bra info om vad som händer. Det är så enkla saker att undvika som inte borde få hända i ett professionellt landslag. Det sades ju att man skulle försöka stärka lagandan, att bete sig så känns ju sådär….
Men imorgon tror jag Haag står på pallen igen.
Vad tror ni om Söders chanser. Topp 10?
Håller med i vad många skrivit ovan dvs verkar vara personligt mellan JA och Mathias. Blir bedrövad över att de inte ger Mathias chansen, det är han värd efter allt han gjort inom skidåkning genom åren. Peta honom genom ett SMS och låta fyra juniorer / nykomlingar åka hellre än honom i sista WC-distansloppet innan OS?
Om Mathias inte får åka till OS och t.ex Olsson och Södergren fortfarande inte är bra samt Richardsson blir sjuk står de där med lång näsa. Mathias kan åka allt från stafett till femmil och är mycket rutinerad.
Nisse: naturligtvis ska de testa och skola in unga åkare men gör det EFTER OS för ingen av de nya som de kastar in nu kommer att åka OS… Deras behandling av Mathias är skamlig! Hade inte kostat något att ge honom en chans.
Martin V: Hoppas att det går så bra för den gode Anders. Tror Bauer vinner distansloppet i helgen. Södergrens tid blir en bra värdemätare. Juniorerna / nykomlingarna kan vi inte vänta oss något av, tar någon av dem WC-poäng är det ren bonus och bra för kvoten nästa år.
Följande 6 har tagit WC-poäng denna säsong i distans herrar (den enda kategorin vi inte uppnått maxkvoten i än – krävs 9 för maxkvot):
Hellner, Olsson, Rickardsson, Modin, Jönsson och Mathias.
Med Södergren blir det 7 sen behövs 2 till.
Jocke har redan under TDS sagt till Fredriksson att det lutade mot att han inte skulle med till OS.
Så allt är inte sant som står i AB och Expressen.
Nu börjar det här bli larvigt. Jocke har ju sagt att han pratade med Mathias redan i Val di Fiemme och att SMS:et bara bekräftade vad de hade diskuterat. Tror inte dugg på att det är personligt, utan att Mathias helt enkelt åkt för dåligt i de ”uttagningstävlingar” som gällt.
Nisse och Swestam: Mathias skulle inte vara en dålig backup i stafetten om det skulle behövas samt kan vara med på femmilen i OS. Tror det blir 2-3 svenska åkare i femmilen annars. Det är SOK som betalar så det är de som bestämmer, men de har ju gott om pengar…
swestam: Exakt Matti har åkt för dåligt i uttagningstävlingarna före denna säsong.
Men för att åka femmilen så måste man kvalificerat sig genom två topp-8-placeringar vilket Mathias inte presterat på 4 försök. Undantaget från detta är om man blir uttagen till stafetten så kan man få åka individuellt, men inte om man bara är backup till stafetten.
Betr MF har han haft sina chanser och den ende han kan vara besviken är sig själv…
Om vi ser på Södergren har han noll WC-poäng denna säsong och uppfyller inte kraven på två topp-8-placeringar (oavsett hur det går i Otepää nu i helgen).
Om Anders nollar igen i helgen vad gäller då? Sen har Anders sina orsaker till varför. Det har Mathias också dvs sjukdomar denna säsong.
Missförstå mig inte, jag gillar absolut Anders bättre än Mathias men menar att SOK inte ska snåla in med OS-platserna, inte kul om vi har en tunn herrtrupp i OS och sen 1-2 åker på förkylningar (det har hänt förut) och ett par svenskar åker femmilen. SOK har gott om pengar.
Södergren är redan uttagen på sina resultat från förra säsongen.
Sedan kan man ha synpunkter på att SOK har för hårda uttagningskrav (vilket jag också tycker) men då bör man rikta kritiken mot SOK och inte mot förbundskaptenerna.
Sedan har vi en åkare till som vi glömt.
Om formen är god så är Mats Larsson en formidabel 5milsåkare och även möjlig i stafett.
Swestam: du har rätt i det är SOK som bestämmer i slutändan och att det är de i huvudsak som ska kritiseras för de hårda uttagningskraven. Skidförbundets förbundskaptener verkar dock backa upp detta istället för att stå upp mot SOK.
Tycker inte att man ska ta ut till OS baserat på resultat från förra säsongen. Form och resultat är färskvara och det kan gå neråt/uppåt, även under en hel säsong.
Se på Britta exempelvis denna säsong. Bauer under förra säsongen. Tur att Britta inte redan är OS-uttagen om det stämmer att de redan uttagna är safe oavsett hur det går…
Jag tycker att de som gjort det bra förra säsongen kan få SOK-bidrag inför OS men de måste ändå prestera i samma konkurrens med alla andra.
Men det är bara min uppfattning, respekterar att det finns andra uppfattningar.
Nisse: Mats Larsson har ingen chans, man måste ju ha gjort två topp 8-resultat och det återstår bara en WC-tävling. Visst är uttagningskraven dumma?
Nu till något helt annat;
Efter att ha följt den norska diskussionen om spårbredd var vi några tjejer som fick tillfälle att testa olika bredder idag, från standard 22 till 17 och 15 cm.
Svårt val, några röstade på 17, några på 15.
Jag tyckte att några åkte tekniskt bättre med 15 eller 17 jämfört med 22 cm.
En av tjejerna tyckte att hon fick bättre fäste i en brant backe med smalare spår.
Vi hade perfekta spår, -15 grader.
Givetvis måste man prova i olika fören, från isiga spår till riktigt lösa och vid olika temperaturer.
När några grabbar hörde att vi föredrog smalare spår sa de:
”vänta tills ni blir bredare om rumpan då vill ni gå tillbaka till bredare spår”
Vilken tröst!
Efter att hört hur diskussionen går i Norge är det troligt att det går mot en smalare spårbredd redan nästa år.
Ingen debatt i Sverige än?
Elin: tror det är bra med mindre spårbredd, med de breda ”sladdar” skidorna i spåren (då de är smalare än spåren).
Elin: Väldigt intressant. Jag har följt debatten i Norge och där är dom flesta för smalare spår.
Jag tror att längdåkning måste göra nått
åt detta.
Då dagens spår optimala för åkare mellan 180-190cm inte gör det lätt och roligt att åka klassiskt för åkare på 160cm är det osportsligt.
Klassisk åkning om den skall överleva som gren måste anpassas till minsta gemensamma nämnare dvs åkare runt 170cm.
Så 17cm som standard utom i nedförsbackar där det får vara bredare är nog framtiden.
Om detta har som bieffekt att våra damer får en mindre nackdel än nu så är det bara ett plus.
Jag är så förbannad på denna onödiga risktagning av den viktigaste skidtävlingen på 4 år (Herranras OS-stafett) att jag knappt klarar å glädja mig åt den fantastiska framgång som våra kvinliga skidskyttar hade idag.
Nisse och Swestam: Alla trodde Mathias var helt borta, men han bevisade att han mycket kvar att ge i Rogla och Davos (2 världscuptävlingar med riktigt hård konkurrans och där Mathias inte hade helt optimala förutsätningar). Södergren (som jag aldrig har hört ljuga) har sagt att Mathias varit väldigt stark när de tränat ihop (innan han blev lång-sjuk).
Att börja planera för VM 2011 på bekostning av detta OS verkar ju helt absurt.
Om vi inte får ha med så många åkare så bör vi bara ta med Modin och Jönsson på sprinten. Det är bara Mats Larsson som kan ta medalj förutom dem.
2001 sa Magnar Dalen när media frågade varför han tagit ut Ingesson (som hade en väldigt varierande formkurva) i stafetten att det vore tjänstefel att göra något annat. Nu ser det ut som om AB och Ingesson begått ett tjänstefel.
Per: fin ide jag ska nog också bojkotta denna tävling!
Snälla Oskar kan inte du starta någon protest på facebook mot petningen av MF!!
Nisse: ingen kommentar om att Mats Larsson inte har någon chans pga uttagningskraven (2 st topp 8) ? Vad tycker du om det?
Alexander: Lite off topic från längdåkning men det som hände ikväll var lite speciellt – Sverige vann överlägset i damernas WC-skidskyttestafett. ACO och Helena gjorde det de skulle dvs bra! Den stora överraskningen var Anna-Maria Nilsson, har aldrig sett henne åka och skjuta så bra tidigare!! Sveriges säkraste OS-guldmedalj ordnad om de upprepar det de gjorde ikväll!
ACO och Helena lär ta individuella medaljer också. Föreslår att Oskar startar en poll och tråd om vilket av de svenska damlandslagen i längd resp skidskytte som tar flest medaljer, kan vara intressant att diskutera?
Om Mats Larsson gör en bra sprint på söndag då blir han nog uttagen.
Och är han väl där så klart att han skall åka 5milen om han vill.
Mats Larsson är en åkare med en högsta nivå som är större än dom flesta.
Sedan får vi inte glömma att kommande SM är inte betydelselöst. Åker Mats bra där då är han given.
Alexander, du får starta gruppen själv. Jag kommer självklart gå med, och även skriva om den här, men jag har startat tillräckligt med grupper den senaste tiden…
Har inte facebook. Men något måste hända. Kanske kan vi få Blomqvist eller någon annan respekterad skidprofil att ta en lugn och seriös dialog med JA, MI och SOK.
Jag hade t.o.m. glömt att Fredriksson inte ens var påtänkt till Davos:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article6267581.ab
Detta gör hans prestation där ännu bättre! De har ju mer eller mindre gjort allt för att hålla honom borta denna säsong.
Mathias har fått fler chanser än de flesta andra utanför landslaget. Lite märkligt att han redan innan truppen var uttagen till Otepää verkade vara säker på en plats. Normalt sätt anser man sig inte vara given om man som bäst har en 13:e plats i WC de tre senaste säsongerna. Det är intressant att konstatera att när en konflikt återigen dyker upp i längd-Sverige, i det hittills på säsongen så harmoniska landslaget, så är någon av bröderna Fredriksson inblandad.
Jag håller dock med om att SOK generellt borde skicka fler aktiva till OS. Att Sverige eventuellt inte får ihop fullt lag på någon distans i längdåkning är nog dock inte något SOK ligger sömnlösa över. Det händer trots allt att de skiter i att skicka någon idrottare överhuvudtaget trots bra resultat i internationellt väldigt tuffa idrotter (t.ex. Veronica Wagner).
Nisse: du undviker frågan som var om att Mats Larsson INTE kommer att uppfylla uttagningskraven till OS hur han än presterar i Otepää (där han bara åker sprint). Kravet var topp 8 i WC två gånger. Vad tycker du om det? SM räknas inte enligt uttagningskraven.
Alla i landslaget säger att stämningen är så god just nu och att det är därför vi har så många som presterar så pass bra.
Bröderna Fredriksson tillhör en era av intriger konflikter och pakter inom svensk landslagsskidåkning. På ett sätt förstår jag att man vill bli av med det arvet. Man vill inte riskera fler konflikter.
Undrar vad Södergren tycker om det här, han som alltid stått på Fredrikssons sida?
Jörgen: visar Mats Larsson bara att formen är på gång så lär han bli uttagen till OS går att göra undantag
Men det var ett jävla tjat om Mathias vara el icke vara nu kommer han inte med till OS (om inget mycket drastisk händer) så skit i han nu är jag den enda som INTE vill se han på OS???
Han har fått sina chanser och inte tagit dom, sen är det inte alls säkert det kommer med nån mer distansåkare till OS då dom ser Emil och Jönsson som möjliga stafettåkare.
Men en dam till ska tas ut vem tror ni det blir det står mellan Magdalena Pajala, Britta Norgren, Hanna Brodin och Lisa Larsen.
Ska stå Emil Jönsson och Jesper Modin
Andreas P: då Hanna och Lisa satsar på JVM så tror jag inte att någon av dem är aktuella. Pajala åker i Otepää men inte Britta så om bara Pajala gör bra i från sig får hon nog chansen. Jag tycker nog att Britta åkte såpass bra i Touren att hon borde vara med i diskussionen, dessutom är hon så bred att hon kan åka alla lopp.
Jag tror inte Britta är petad. Man vill nog ge henne chans att vila efter TDS.
Hon har ju en topp6 och åker hon bra på SM får hon nog följa till OS.
16 januari kompletteras truppen med skidskytte, damer, den 17:e januari alpint och längdskidor, 18:e januari, skidskytte, herrar
Dvs att reslutat gjorda efter imorgon kommer inte SOK ta hänsyn till, så ett bra SM kanske inte hjälper till en OS-plats.
Jaha Jossa! Tvivlar du fortfarande på mina uppgifter om att Jacobsen gått framåt och att Sandra Hanssons stora seger över henne var imponerande. Svårt att jämföra tävlingar men nog skulle Sandra varit med idag. Sen köper jag att man bara kvalificerar sig på svenska tävlingar med förutsättningen att man har tävlingar i klassisk stil som kvalificerings tävlingar. Annars måste man ju gå på andra tävlingars resultat. Är i övrigt inte kritisk mot Abrahamsson och Ingessons uttagna men här är de ute och cyklar. Grymt kul med Kalla idag!
Bra kalla! Men vad hände med lina? 37:a är inte vad man vill se inför os. Tycker själv att pajala ska gå in i laget. 5km tror jag att hon klarar
Sandra H åker dubbeljakt på NM, då får vi se hur det går.
Kanske inte ska förvänta oss för mycket. Kan inte jätte mycket om hennes fristilsåkning men har förstått att den är någon klass sämre. Men du menar SM och inte NM lr?
Kul för Kalla det kan inte överskattas vad det ger henne i självförtroende.
Hon gör som Hellner bara 2år tidigare.
Haag har massor mer att ge och är nog nertränad.
Anna O var oroande svag, kan hon haft känningar i axeln?
Lina är nog inte bättre tyvärr.
Pajala är nog med Falk årets fynd!
Kvoten är fylld. Johansson, Södergren och Eriksson topp30 idag.
Sandra H är anmäld till norska mästerskapen, ja. Om hon följer täten på den klassiska sträckan så gör hon det bra. Vi får se.