Otepääs sprintlopp
Alla svenskar har gått vidare från sprintkvalet i Otepää, både damer och herrar!
Längesedan vi såg Björn Lind vinna, det vore trevligt om han ger ett styrkebesked idag. Han uttalar sig i DN: Jag tycker att jag borde vara med i OS
Flera kända namn gick inte vidare bl.a Norges Rönning och Dahl. Ryssen Petukhov klarade sig vidare med nöd och näppe (30:e plats).
En sak är iaf säker det kommer inte bli helnorsk final. Blir spännande och se om Björn håller genom semin eller om krafterna tar slut som tidigare i vinter.
Katastrofkval för norges herrar Kjölstad, Rönning , Dahl och Neass borta
Larsson, Modin och Peterson i samma kvartsfinal mot två ryssar och en japan. Tveksamt om alla tre svenskarna kan gå vidare.
Lind och Bryntesson mot två norrmän i kvartsfinal 4.
Katastrofe for Norge! På NRK snakket de som vanlig om dårlige ski…
Norge har väl störst budget av alla lag för sina vallare. Med den nya vallabussen och allt.
Shit vad stark Jönsson ser ut! Han leker ju med de andra.
Bra gjort i kvartsfinalerna, fyra av fem svenskor vidare, bara Lina som är utslagen. Det ser mycket bra ut!
inte så pjåkigt av mats ändå, med tanke på säsongen.synd att inte få se modin i en semi
De va kul å se os klassiker med sprintstafetterna från turin 2006!
Nu blir det väl lind och peterson som tar de andra platserna till os. Tycker der känns att det kul med sprint laget.
Två unga(Modin,peterson),en räv(lind) och så favoriten(jönsson)
HANNA FALK!!!
DEN FLYGANDE FALKEN!!!!
HANNA FALK!!!! HELT JÄVLA OTROLIGT!!
Vilken dag!
GRYMT EMIL!
Grattis til Emil, men Ola var raskere i stakepartiet og ble hindret litt av Kriukov på slutten der!
haha Falken är ju helt otroligt härlig! :) Grattis till Jönsson, skönt att han bara körde på och inte krånglade så mycket idag.
Hattestad (hihi roligt namn) är bra som vanligt. Det är ju endå OS som gäller,var är som är bäst att vinna alltså.
Delvis väntad seger av Emil. Han är så stark just nu. Tror ni han orkar sprintstafett, sprint, sprintstafett på en knapp vecka? Vi hoppas ju att han ska fixa tre snabba guld.
Falk är otrolig och Ingemarsdotter verkar vara stabiliteten själv.
Angående uttagningarna på herrsidan så är nog Lind med nu. Bryntesson blir nog inte med. Frågan är vilken som ska åka av Mats Larsson och Teodor Pettersson. Pettersson är starkt framtidsnamn och Mats Larsson har en förmåga att komma tillbaka från sjukdom som få andra och har ju faktiskt VM-silver vid senaste mästerskapssprinten i klassiskt.
Tycker även att Modin var väldigt snäll mot framförallt Mats Larsson vid ett tillfälle ute på banan. Tyder på bra laganda och att han inte vill förstöra någons OS-chanser.
Den tempoväxling Hanna Falk hade de allra sista metrarna var ju helt grym. Nog för att Majdic och Saarinen är rätt slitna just nu, men ändå!
Bra av Jönsson. Hattestad visar dock att han är med. Katastrofalt av de övriga norrmännen.
Själv gillar jag Teo tycker han är snabb, stark och kör alltid på fullt. Verkar vara en skön kille med härligt självförtroende!
Tror ni inte att Lind och Pajala tas ut till OS nu?
jag tror helt klart Björn Lind tas ut till OS mer tveksam om Pajala kommer med, Hoppas Mats Larsson får sista sprint platsen
Det var jättekul att se Lind idag, känns helt rätt att han ska få försvara sitt OS-guld.
Undrar om det är den nya medicinen, Ventolin tror jag det var, som gjort susen?
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article6441174.ab
Det blev teodor som tog sista sprintplatsen, roligt för honom, men tror Mats hade haft större chanser, får han vara frisk i en månad nu, så skulle han ha medaljchans i Vancouver.
väldigt konstit uttagning tycker man borde chansat med Mats Larsson han har kapacitet att ta medalj de har inte Teodor
Kul med Lind i bättre form än på länge.
Sista åren har varit som en dokusåpa för honom, det kan vara astmamedicinen.
Lite starkare så håller han hela vägen.
Jönsson är urstark men det blev onödigt spännande. Han borde avgjort lite tidigare.
Falk är helt otroligt stark, hon har inga svagheter vad det verkar. Kan hantera alla sorters sprintar.
Pajala borde vara klar för OS, hon är ju bra på allt.
En riktigt kul dag att vara Svensk.
Chansen att Mats Larsson håller sig frisk till OS är väl lika med noll så jag förstår att de satsar på Teodor.
Teodor har väl visst kapacitet att ta medalj. Han kan mycket väl höja sig ett snäpp till under OS och få till det.
nisse: Spent på hva du mener med at ”Jönsson borde avgjort lite tidigare”..
Jag tyckte att han släppte upp Hattestad
i onödan. Han hade någon meter in på upploppet det borde han inte släppt.
Men man vet aldrig med Jönsson han kanske ville ha fajt hela vägen.
Kul kommentar av Monsen; ”– Det säger sig själv att de som kört bort sig kommer inte med. ” Kan ju vara felciterad men jag vet inte om jag tycker att Mats ”körde bort sig”, trodde inte han skulle se så stark ut som han gjorde.
Blomman sa att Lind krokna på krönet. Tyckte det såg ut som om han krokade i lite grann, var det nån som såg vad som hände.
Ing’dotter och Muranen vidare från semi 2,
de blev 4 och 6 i finalen.
Panskinsky och Lind vidare från semi 2,
de blev 5 och 6 i finalen.
Kanske dags att införa b-finaler, eller något annat kul, för just nu blir det inte rättvist. Men heja Sverige.
Jag har ju tidigare föreslagit att Pölsa Pettersen ska springa nakenlopp på upploppet innan finalen så de från den andra semifinalen ska han en chans. Det är verkligen orättvist nu…
de stula för Lind på sista krönet de missa den gode Blomqvist
Lind tar sig helt säkert till OS tveksamt om Palaja gör de tror Britta tar sista platsen dom har ju åkt jämt fördel Britta på rutin
har för mig att os bannan ser liknade ut med en stak avslutnig. Är det någon som hittat banproflierna på os banorna
Man kan ju alltid roa sig med att titta på OS-banan här:
http://www.youtube.com/watch?v=_UE7dqyANbQ
Norrmännen säger att banan borde passa Hattestad bättre än Jönsson, jag är inte så säker på det…
Jag har inga hårda fakta, men upploppet på OS-banan känns ju bara hälften så långt som i Otepää. Jag tror att Jönsson får räknas som favorit i OS.
Läste att Jönsson sa att det är en böj eller sväng på (innan) upploppet i Vancouver och att det därför inte är lika viktigt att vara först in på upploppet som i Otepää.
Angående sprintuttagningen så borde Mats Larsson följa med som reserv för sprinten. Det är säkert 50% chans att någon av de fyra uttagna blir sjuk och om Mats förberet sig ordentligt så kan han vara en bra reserv.
Kul med dubbelt svenskt idag!!
Är mycket imponerad av Jönsson men framför allt av Falken – vår framtida Världsstjärna med stort V! Det är inte varje dag man får se en svenska spurta ner giganten Majdic!
Även mycket bra gjort av Björn Lind, i grevens tid fixade han OS-biljetten!
nisse: Hattestad hadde fordel av å komme bakfra i siste utforkjøring. Derfor at de to kom likt inn på oppløpet.
Hattestad har en fordel av at stakepartiet er lengre siden han er hakket vassere i staking enn Jönsson. Etter å ha sett bildene fra i dag er det helt tydelig at Hattestad hadde kommet bedre ut av å ta ett stavtak til før han slang benet frem. Da kunne det blitt en skikkelig fotofinish.
Og Gabriel: I prøve-OL ifjor hadde Jönsson forberedt seg i Canada i dagesvis før konkurransen. Hattestad hadde ankommet samme dag med jetlag i kroppen.
drazyk: Det var tydligen kraftig motvind på upploppet. Så det var ingen fördel att ligga först.
Men jag blev imponerad av Hattestad i dag, det var nog det bästa han visat denna säsong så han blir farlig i OS.
Drazyc,
Ja alltid skyller ni på något när norrmän inte vinner. Antingen är de andra dopade, eller så har ni dåliga skidor eller så är det jetlag. Det kan ju inte vara så att någon annan är bättre än en norrman, eller hur?
Innan Vancouver förra året hade Emil nästan inte tävlat en enda tävling. Han hade ingen tävlingspuls i kroppen och var ringrostig. Det uppväger nog Hattestads jetlag.
Skönt att slippa 6norrmän i finalen äntligen! Det har varit helt olidligt tidigare.
Tror Hattestad kan ta Emil i OL, han er bedre på staking, det fikk vi beviset på i dag (motvind my ass), og i OL er stakepartiet mot mål lenger, dette vinner Hattestad…
Gabriel,
Jeg prøver ikke å unnskylde at Hattestad tapte for Jönsson i dag. Det at Jönsson stilte bedre forberedt i Vancouver ifjor, er heller ingen unnskyldning, men bare et faktum. Det er Hattestads egen feil at han ikke forberedte seg bedre eller gjorde de riktige valgene, både i dag og i Vancouver ifjor.
Jeg tror Jönsson og Hattestad er de to beste sprinterne i verden når begge er på topp. Men i staking tror jeg Hattestad er bedre, og det vil favorisere ham i Vancouver.
Tror också Hattestad är ett litet snäpp bätter i staking än jönsson.
Men inte är det mycke.
Jønsson er akkurat nå verdens beste sprinter i klassisk stil, og vant fullt fortjent i dag igjen. Han hadde dessuten fantastisk god glid, og man kunne se at han gled i fra Hattestad i noen nedoverbakker selv om han lå først i sporet.
Tror likevel Hattestad tar dette i OL. Jønsson har en tendens til å rote det til for seg i store løp.
Hattestad fick en bra resa i rygg på Emil, trots det så fick han ge sig.
Så jag sätter inte pengar på Hattestad
även om upploppet är långt.
Grymt imponerande kört av svenskarna idag. 4 svenskor bland de 10 bästa och då var ändå en Lina ur form också på 17:e plats samt att vi massor andra duktiga sprinttjejer som inte körde idag.
Grymt av Falken att spurta ned Majdic, det trodde jag var en omöjlighet (åtminstone när Majdic är i form). Ida verkar ha stabiliserat sig på en högre nivå även om hon skulle behöva lite mera ork för att kunna utmana om pallplatserna.
Pajala gör återigen jättebra ifrån sig. Även om hon inte skulle komma med till OS så måste hon definitivt ha slagit in sig A-landslaget. Olsson på 10:e plats är OK, särskilt som hon inte är fysiskt toppslag.
Lina verkar inte alls i form, om hon inte kommer i form till OS hoppas jag de låter reserven åka (Britta eller Pajala).
Undrar om man skulle klara Hanna Falk i ren råstyrka? Skulle vara kul att se hennes träningsprogram.
haha ja vi får väl se vad som händer i OS, blir en kul fight! Hoppas Emil får till det då, han hamnar i mycket konstigheter ibland.
Undrar hur många SOK kommer att ta ut på damsidan? Kalla, Haag, Ingemarsdotter, Falk och Olsson är väl klara, men sen…
Jag hade naturligtvis tagit ut även Norgren, Pajala och Lina Andersson, men olyckligtvis har jag nada inflytande över SOK :P
När tar de ut de sista till OS ?
Hoppas att Magdalena Pajala kommer med, hon har verkligen åkt super denna säsong och förtjänar en OS-plats !
”Tror Hattestad kan ta Emil i OL, han er bedre på staking, det fikk vi beviset på i dag (motvind my ass), og i OL er stakepartiet mot mål lenger, dette vinner Hattestad…”
Jasså? Han fick fördelen av att ligga i Emils drag hela tiden och var nästan jämsides i början av upploppet, ändå vann han inte. Hur kan det komma sig om han är så mycket bättre i stakning?
Upploppet i Vancouver tar ca 11-12 sekunder med upploppet i Otepää tar 14-15 sekunder. Så att det är längre stakning i Vancouver är totalt fel. Dessutom börjar det upploppet med en skarp kurva, till skillnad från Otepää som är mer som ett enda jättelångt upplopp. Nä, lyckades inte Hattestad slå Jönsson idag så får han ruskigt svårt i OS.
Josef D: Lina är redan uttagen.
Charlotte Kalla
Anna Haag
Lina Andersson
Anna Olsson (sprint)
Hanna Falk (sprint)
Ida Ingemarsdotter (sprint)
Marcus Hellner
Anders Södergren
Emil Jönsson
Johan Olsson
Daniel Rickardsson
Jesper Modin (sprint)
Funder lite över uttagningarna, vissa är uttagna till ”skidor, längd” medan de jag skrivit sprint bakom är uttagna i ”skidor, sprint”. Finns ingen riktig logik i det om man tittar på vilka som blivit uttagna till vad. Anna Olsson bara sprint och Lina till allt, eller?
Lite förvirrande men jag antar att det inte är något att lägga så mycket vikt vid…
Men som mosen sa till aftonbladet så har han tagit ut lind och petersson så nu är det bara på damsidan det är ovisst. Tror på pajala som distans och sprint åkare.
Kattis;
Ja lite förvirrande är det speciellt om man jämför med att Staffan Eklund sa ungefär så här om skidskyttarna:
Jag vet vilken 5;e man (reserv i stafetten) jag vill ha men SOK bestämmer.
Elin, jag läste också samma sak.
Märkligt om inte Staffan E. får ta ut 5e man utan att SOK lägger sig i.
Hoppas att längd fritt kan ta ut reserver till stafettlagen.
I SOK:s uttagningskriterier för OS läser jag att kravet på åkare som ska vara aktuella för INDIVIDUELLA starter i OS ska ha två topp åtta placeringar på WC.
Inget om stafettåkare.
Det är väl så att för att få ställa upp med ett stafettlag så ska SOK ta ut stafettlaget (alltså laget inte personerna i det) först och när SOK tagit ut laget så kan åkare som inte uppfyller de individuella kriterierna bli uttagna för att ställa upp i stafetten. Så kraven på stafettåkarna är inte satta utan det är laget som helhet som har krav för att bli uttaget.
Håller förresten med att det är märkligt att SOK ska ha sista ordet om vem som ska få åka och inte. Förbundskaptenerna måste väl ändå känna sina adepter bättre än sok!?
Det är SOK som bestämmer ja men de tar säkert hänsyn till vad förbundskaptenerna föreslår.
Tror att Pajala och Britta får varsin OS-biljett, men vi får se…
Så här är det alltid i OS, att det är SOK som tar ut vilka som får åka, och det är också SOK som formulerar uttagningskriterier. Ibland hamnar SOK och specialförbunden på kollisionskurs, senaste sommar-OS skedde det när det gäller vissa uttagningar i friidrott och när det gäller Veronica Wagner i gymnastik. Så detta är inget som gäller just för detta OS.
Jörgen, hoppas både Britta och Pajala får åka, jag skulle vilja se båda.
Jörgen:
Visst är det SOK som bestämmer men jag blir inte förvånad om de något fall går emot förbundskaptenernas förslag för att visa sin makt.
Som jag ser det är det tre allvarliga fel kring uttagningarna.
1. Allt för få platser. På både dam och herr-sidan borde vi ha 5 sprinter med och 6-7 distansåkare. Vi måste ha en sådan trupp på grund av den stora risken att flera blir sjuka eller slitna. Ett fotbollslag kan starta med en halvsjuk spelare och ändå vinna. I en skdstafett är det omöjligt om man inte använder dopning.
2. Den sista platsen i respektive grupp (manlig/kvinlig sprinter + manlig/kvinlig distansåkare) borde tagas ut efter SM.
3. Vissa har inte fått chansen.
Jag vill gärna att Jönsson åker sista sträckan på stafetten så länge han inte är allt för sliten.
Det finns ju en risk att både han och Modin är slitna efter sprint och ev sprintstafett.
Om Södergren inte får upp farten så har vi då tre man (Rickardsson-Olsson-Hellner)som ska åka stafetten. Då är vi en man kort innan någon blivit sjuk. Skidsverige är inget aktiebolag där abrahamsson och Ingesson äger alla aktier. De har ingen rätt att chansa med stafetten på detta sätt. Vi bode ha Fredriksson samt en man till på plats.
Abrahamsson gav följande förklaring till Aftonbladet:
”Dessutom ansåg han inte Otepäätävlingen som en värdemätare då bara två åkare i det seedade fältet fanns på plats vilket kunde givit Fredriksson en hög placering.
– Det hade varit svårt att bedöma, säger förbundskaptenen”
På plats i Otepää fanns guld och silvermedaljören på 15km från Liberec samt i stort sätt alla norrmänn utom Northug och Sundby.
Alexander, håller med dig beträffande punkt 3.
En bov i dramat är tävlingsprogrammet som inte gett klassiska åkare på längre sträckor en ärlig chans.
Abrahamsson har tydligen svårt att värdera.
Förra året kunde han inte värdera Sandra Hanssons resultat i Norge.
Jag som trodde det ingick i hans jobb att hålla en viss koll på åtminstone grannarna.
Jag tycker att Jocke och Ingesson gör underverk med dom åkare vi har.
Det är ju inte så att vi har en drös lovande åkare som inte fått chans.
Dom som gnäller Mattias, Oskar mfl
har inte presterat, det är och skall vara höga krav i ett Svenskt lag numera.
Alexander: Modin är väl knappast påtänkt för sprintstafetten och sprinten och en stafettsträcka borde väl han klara av utan att bli för sliten.
Jag tycker att du målar fan på väggen. Du kanske tycker att vi skall avskaffa förbundskaptenerna och ha en omröstning här på Skidpepp istället som avgör uttagningarna istället?
21 pallplatser är nått som visar att dom vet vad dom håller på med.
Varför var inte Norges Sundby med i Otepää? Han kanske redan är OS-klar?
Vilka från Norge och Finland är redan klara för OS?
Härnäst blir det intressant att följa SM och JVM.
OS-klara i Norge:
Marit Bjørgen, Kristin Størmer Steira, Petter Northug, Ola Vigen Hattestad
Sedan har det i nämnts i norsk media att en del namn som i princip är klara men inget officiellt, bl a Skofterud.
Helgens lopp i Otepää underlättade knappast de norska uttagningarna.
Hoppas i alla fall att min stora norska favorit Odd-Björn får chansen att åka ett sista OL. Det är han fan i mig värd! :)
När det gäller Pajala/Norgren så tycker jag det är solkart att Magdalena ska få åka med och köra distans, medan Britta ska med och köra sprint. Man vet aldrig vem och hur många som kan bli sjuka, så båda måste med. Magdalena känns mer som ett framtidsnamn för mig faktiskt. Hade hellre sett henne framför Lina Andersson tror jag.
Är det någon som har koll på hur dom har lagt distansstafetterna jämfört med skidskyttetävlingarna? Kan vi vänta oss tex Berger i ett norskt stafettlag tror ni?
Swestam: tack för ditt svar – det är mycket öppet i Norge alltså. De fyra som du räknade upp är ju självskrivna.
Norska mästerskapen (och kanske JVM) som kommer nu lär avgöra vilka från vårt kära broderland i väster som slutligen blir uttagna till OS.
JuhaMieto: ja, Lina är inte i form och skulle inte ha blivit uttagen i förväg kan man konstatera nu men hon är redan uttagen.
Angående tidsprogrammet under OS skidskytte/längdåkning kan du kolla själv (checka tidsprogrammen under Biathlon resp Cross-Country Skiing):
http://www.vancouver2010.com/
Sen har du helt rätt i att Pajala är ett framtidsnamn. Hon är allround också. Mycket lovande. Hoppas att hon och rutinerade Britta får åka till OS men vi får se.
Gabriel: Vi får se i OL (OS)! Foreløpig er det dødt løp mellom Hattestad og Jönsson. Jeg tror begge to har enda mer å gå på før de er i toppform.
Ellers meldes det fra norsk hold om at Northug sannsynligvis går alle distanser i OL, noe jeg synes er ganske håpløst egentlig. Han har mye større sjanser på f.eks. 5-milen dersom han dropper sprint eller sprintstafett.
drazyk: Det verkar vara lite panik i Norge.
Tror inte att Petter ska starta i samtliga distanser i OS/OL utan spara krafter och satsa på de grenar där han har störst chans. Vore dårligt annars?
Drazyc, ja vi får se hur det går. Mycket kan hända i sprint, men om allt går som det ska så avgörs det på upploppet mellan Jönsson och Hattestad.
Jag hörde att det ryktas om att Northug ska köra alla etapperna i stafetten också. Samt att han ska köra solo i sprintstafetten och även köra i alla kvartsfinalheat i sprinten ;-)
Ta det lugnt med pöjken, han ska hålla ännu i många år.
Jörgen: Helt enig! Vi har et eget sprintlag som visstnok skal være best i verden.. virker helt tåpelig at Northug skal gå klassisk sprint. Han er kanskje en mann for sprintstafetten, men jeg synes Hattestad og Dahl bør fikse det. Resten av distansene vil nok Northug gå (dvs. 15 km fri, duathlon, stafett og 5-mil).
Alla vänner i Norge: hur går debatten i Norge om att Dahl, Rönning med flera missade att gå vidare från sprintkvalet idag? Vad orsak?
Hur resonerar ni kring Maiken Caspersen Falla, Flugstad, Kristoffersen, Jacobsen och Johaug så här inför OL? Vilka är aktuella för stafetten exempelvis, finns det en debatt?
Björgen och Steira självskrivna men sen då?
Han går nog alla distanser tror öppningsdistansen blir svår att ta guld i.
Han ska ju ta 6 OS guld påstår han enligt vissa Norska medier.
http://www.langrenn.com/mot-full-ol-pakke-for-northug.4721646-1743.html
Bjørn Dæhlie säger att han har chans på alla distanser men att det är omöjligt att ta 6 Guld.
Swestam: Vi ska inte avskaffa förbundskaptenen, men han har inger rätt att avskriva Mathias Fredriksson på detta sätt. Sverige har många framgåangar just nu och på grund av det så borde vi försöka få en stafettframgång. Det om något skulle stärka lagmoralen och hjälpa till att öka intresset kring sporten.
Om vi ser på historien så är det alltid någon som blir sjuk och då måste vi ha marginaler.
Jörgen: hur kan du mena att Lina inte ska vara med i OS ?? Lina har ju presterat bättre resulatat än Pajala i sprintlopp i år som bäst 6a i Rogla + två gånger till topp 10 tycker de är solklart att hon ska vara en av våra 4 sprintåkare
Alexander: det är inte förbundskaptenernas uppgift att hålla alla i Skidsverige nöjda, möjligtvis är det förbundsledningens uppgift. Förbundskaptenernas uppgift är att ansvara för landslaget och se till att det blir så bra resultat som möjligt. 21 pallplatser i världscupen i mitten av januari, när upplevde vi det senast, förbundskaptenerna har mao levererat. Om förbundskaptenerna inte tror att Mathias kan tillföra något utifrån det han presterat denna säsong, ja då skall de inte ta ut honom.
jossa: jag delar Jörgens uppfattning, om Lina är i samma dåliga form i OS som hon nu var i sprinten i Otepää då är Pajala eller Britta ett bättre alternativ. Därför borde både Britta och Pajala få åka med till OS och där låta de med bäst form åka. Samtidigt skulle vi få några fler alternativ till stafetten.
Ytterligare sju norska längdåkare uttagna till OS:
Celine Brun-Lie, Marthe Kristoffersen, Vibeke Skofterud, Ronny Hafsås, Martin Johnsrud Sundby, Øystein Pettersen og Eldar Rønning. Kan kompletteras ytterligare efter norska mästerskapen.
(diskuterades tidigare här i denna tråd)
Swestam: Det är ju pga dessa framgångar som vi borde göra allt vi kan för att vinna stafetten. Det är ju pinsamt att Sverige inte vunnit på 20 år.
swestam: Lina har varit sjuk jag är helt säker på att om hon håller sig frisk så är hon klart bätrre än Pajala å Norgren, Känns som att så fort Lina gör något dåligt mindre bra så ska hon petas å bort. Men iden om att låta både Pajala Å Norgren åka med är bra men omöjlig men då ska vi inte glömma Hanna Brodin hon har åxå gjort riktigt bra resulaat när hon fått chansen tycker hon borde gå före Pajala
Alexander: Har Sverige någonsin vunnit damstafett i OS? Jag tror inte det.
Jossa: Britta har också varit sjuk.. Vi skulle kunna diskutera hur mycket som helst plus och minus kring olika åkare, sen finns det andra förutom dessa.
Vi kommer troligtvis få flera formbesked denna vecka i SM (samt kasta ett öga på hur det går för Sandra H i NM). SM i Piteås hemsida finns här: http://www.skidsm2010.se/
Nisse: Jo, det har faktiskt hänt men det var mycket längesedan, damerna tog medaljer i stafetten 1956, 1960, 1964 och 1968:
3×5 km damer – GULD
1960 Irma Johansson, Britt Strandberg, Sonja Edström-Ruthström
SILVER
1964 Barbro Martinsson, Britt Strandberg, Toini Gustafsson
1968 Britt Strandberg, Toini Gustafsson, Barbro Martinsson
BRONS
1956 Irma Johansson, Anna-Lisa Eriksson, Sonja Edström
Som synes åkte bara 3 damer i stafetterna förr.
Jörgen helt rätt man kan nog diskutera hur länge som helt plus å minus jag hade tagit ut Britta som sista tjej har rutin å erfarenhet från mästerskap
Synd att det inte var som förr med tre åkare i stafetten, då hade vi inte behövt diskutera vem som ska köra :)
Skämt å sido så kan jag inte riktigt bestämma mig mellan Norgren och Pajala. Norgren är en av mina favoriter men samtidigt har Pajala oxå slagit sig in i favoritgänget sista månaden!
Så jag hoppas att ledningen/SOK gör ett undantag och skickar båda till OS, annars lutar det nog åt Norgren.
Håller med föregående två talare i valet mellan Britta och Pajala samt hoppas på att båda får åka.
Jossa! känns nästa som du har någonting mot Pajala? Anledningen till att jag tycker att hon går långt före t.e.x Britta är att hon visar kanonform och dessutom är ett jätteframtidshopp! Visst kan man titta på sjukdomsbild m.m. men kanonform och framtidslöfte är i min värld en väldigt bra kombination. Dessutom är väl Pajalas VC resultat denna säsongen minst lika bra som t.e.x Brittas. Visst, Britta är också en väldigt bra åkare, otroligt kul att det finns sådan konkurens att man har sådana här angenäma problem.
Nisse: Det var herrarna jag refererade till.
Angående sprintuttagningen så har jag mer tro på att Mats Larsson ska ta medalj än Björn och Theodor, men förstår att de blir uttagna iaf.
Göran : jag är norrbottning så jag ser jätte gärna Pajala i OS *L* Jag tycker att resultaten är jämförbara Britta har ett bättre toppresulsat + är sedan att hon är rutinerad har åkt VM OS Sedan känns de som att vi glömmer bort Hanna Brodin hon har inte fått många chanser man har åkt bra när hon väl fått chansen.
Britta är bara 26 år så hon har åxå många år kvar dom bästa ska åka då ska de inte spela någon roll om man är 21 år eller 26 år
Britta har inte visat form på hela säsongen varför tror ni det skall komma till OS?
Det räcker med att Lina är ur form.
Men jag tycker vi skall avvakta SM och se vem som är bäst.
nisse: ta dom 3 som jag tror är aktuella ta deras tre bästa reusltat
Pajala 9,9,12
Norgren 6,10 13
Brodin 11.10.27 hennas 27 plasts borde varit mkt bättre är från när hon blev diskad i Prag
Som ni ser är resultaten rätt jämförbara
så håller inte med om att någon visat sämre form än någon annan
Pajala ska ha 8, 9, 9,
Inga stora skillnader som du Jossa redan visat dvs Britta har den bästa placeringen i vinter (och 2:a genomsnittligt) och Pajala är 1:a genomsnittligt.
Brodin trea i båda kategorierna och en bit efter (samt det är nu en tid sedan hon fick chansen att visa upp sig jämfört med Britta och Pajala dvs form okänd men så är det som förstaårsjunior man får ofta inte så många chanser då). Men vi får säkert se i SM.
Genomsnittsiffror för de tres topp 3-placeringar:
Pajala: 8,33
Britta: 9,66
Brodin: 16
[…] Otepääs sprintlopp « Skidpepp […]