Vilken dag! Vilken dag!!!
Det har varit härligt under helgens skridskotur i skärgården; hårda fina isar i medvind. Men jag vette katten om det slår det jag just upplevt framför TVn. Jag har alltså betat mig igenom gårdagens och dagens världscuptävlingar i ett enda långt svep.
Det började med två dunderfina placeringar i går med Charlotte Kallas stora genombrott i klassisk stil, samt Martin Johanssons fenomenala åkning. Kalla har nog gjort rätt i att stanna hemma och träna – undrar hur grym hon är i fri stil nu när hon åker så bra klassiskt?!
Och trots att Johansson tappade lite i slutet och inte blev bäste svensk var det ett väldigt fint besked. Hur lång skulle det räckt med ett komplett startfält? Hur som helst skulle det vara väldigt roligt att se honom i ett fristilslopp! Vilka i landslaget slår honom på 15 km fritt just nu?
Anders Södergren tappade tyvärr lite väl mycket för att man ska säga att det var ok, men som sagt, han behöver lite fart innan han är tillbaka i gott slag. Ge honom lite nummerlappar att sätta på sig så ska det nog ordna sig det här.
Och vad gäller Blommans utspel om att Mathias Fredriksson inte fick åka till Otepää håller jag med honom fullständigt. Att han inte ens får åka när Johan Olsson kastat in handduken är bara vansinne. Det här var nog tänkt som Fredrikssons sista säsong och OS har nog varit orsaken till att han fortsatt träna. Istället faller han pladask innan mållinjen. Trist!!!
Sådär, då var gårdagen avklarad. Vad har vi nu kvar… jo, det kördes ju lite sprint idag. Och inte så lite heller, åtminstone om man ser till det svenska laget. Norrmännen körde däremot ovanligt lite sprint där hälften av herrarna slogs ut redan innan kvartsfinalerna drog igång och så hade man endast en person i final. Vad är det som har hänt med den röda armén? Jag tror de har suttit och pillat deras hemsida och helt glömt bort att träna: ”Gutter, skal vi gøre en film til å sette på YouTube?”
Istället blev det den vita armén som visade upp sig. Det sjuka är att allt det här känns som en repris från förra OS. Var det inte så att norrbaggarna glänste rejält åren innan OS och sen tappade allt till OS? Jag kanske minns fel, men en sak är säker, Hanna Falk spöade skiten ur inte bara Majdic, utan även Saarinen, Kowalzcyk, Bjørgen och så vidare. Hon är helt otrolig!!!! Måtte nu formen hålla i sig till Vancouver. Från att vara en total doldis till att bli en av Sveriges största medaljhopp i OS på några månader måste ändå vara nytt svensk rekord? Hade jag inte varit svensk hade jag börjat gnälla om doping. Eller näe det hade jag inte, men nästan!
Doldisen Ida Ingemarsdotter gjorde även hon en svinbra tävling idag. Om inte Falken funnits skulle vi ju vara sjukt glada över Idas insats idag, nu hamnar hon lite i skymundan, men i Ida har vi ännu ett medaljhopp!
Och nu raskt över till herrarna. Först och främst, Björnen har klivit ur sitt ide, helt klart. Tack för det Björn Lind. Nu räckte han inte hela vägen till målrakan i finalen men jag ger ändå herrn en glad fyrapoängare. Tack vare den här tävlingen har självförtroendet hoppat upp en antal pinnar vilket i sin tur gör att träningen framöver kan göras mer avslappnad. Jag tror på medaljchans för Lind i Vancouver.
Fast ännu större chans har ju så klart Emil Jönsson. Som han åkte idag. Inte ens omöjlige Hattestad rådde på Jönsson idag. Hattestad har denna säsongen inte riktigt visat den form han hade under de senaste åren men jag tror han är helt klart på uppåtgående – se upp Jönsson!
Bra jobbat av de andra svenskarna också. Teodor Petersson var grym, Jesper Modin och Robin Bryntesson hade otur/åkte klantigt vilket för Bryntessons del betyder OS framför TV-soffan… Samma sak gäller Mats Larsson som inte hittat full form efter den hopplöst dåliga hösten.
Puh, vilken dag som sagt. Nu ska jag plöja igenom alla kommentarerna här på sidan.
Oscar, tycker nog man kan nämna Magdalena Pajala också; hur många visste vem hon var innan Tour de Ski – hon kom in i Touren som reserv, körde flera bra lopp, kör sedan 10 km klassiskt igår och blir då 17:e samt blir 8:a i dagens sprint. Om inte Falken fått ett sådant formidabelt genombrott så hade väl Pajala varit det stora genombrottet. Och det är ju inte så att hon fegkör sina lopp.
Idag hade vi 4 damer bland de tio bästa, och då har vi ändå en toppsprinter ur form (Lina, 17:e idag) samt flera duktiga sprinters som inte körde eller var hemma (Haag, Kalla, Brodin, Norgren); den vita armén regerar helt enkelt.
Swestam: helt klart är Pajala vårt största stjärnskott denna vinter (näst efter Falken) och jag håller med i vad du skriver. Oskar såg på alla helgens lopp ikväll och menade säkert inget genom att inte skriva om henne.
Flott at Martin Johansson fikk det så bra til på klassisk – men han er fortsatt en bedre orienteringsløper!
Jeg har satt opp en analyse av heat-tider for sprinten her som kanskje kan være interessant for noen:
http://worldofxc.com/blog/2010/01/17/race-splits-world-cup-sprint-otepaa-2010/
Bjørn Lind går faktisk raskere i sin finale enn han gjorde i semifinalen – og bare ørlite grann saktere enn i kvartfinalen. Det er bare de andre som har litt ekstra til finalen – alle de tre beste har bedre tid i finalen enn de har hatt i noen av de tre tidligere heatene.
Tilsvarende en mellomtidsanalyse for lørdagens løp med en splitsbrowser (som du som orienteringsløper nok er vant til å se):
http://worldofxc.com/blog/2010/01/16/split-analysis-world-cup-otepaa-men-%E2%80%93-15-km-classic/
Javisst är ju Pajala det stora genombrottet efter Falken det ska bli skoj å se vem sista tjej är som blir uttagen
Lina kan ju stanna hemma om hon håller sån här form (sista säsongen för henne?) hon har ju rutin på start sträckan men räcker det? Ryktas att Britta är sista tjej som tas med men mer vet vi på tisdag.
Jo en till sak om SM bara sändningar på radio på onsdag och torsdag men får väl kolla på NM på NRK istället.
Eller kom på att Norrbottens radio sänder ju direkt över webben. Länk dit om nån vill lyssna:
http://www.sr.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3277&grupp=9915&artikel=3365509
Intressant med Falk, jag tror man kan kalla henne för något av en pionjär på damsidan. Hon är den första riktiga sprintspecialisten som på en rejäl bana lyckas slå de allroundåkare som tidigare dominerat även sprinten. Intressant att se hur utvecklingen blir nu framöver. Ja, jag vet att det tidigare funnits vinnare på damsidan som nästan enbart ägnat sig åt sprint men ingen vad jag vet som haft de utpräglade sprintegenskaper som Falk har, dvs mycket stor explosivitet. För det krävs stor muskelstyrka och det är ovanligt för tjejer men det verkar hon ha. Jag tycker det är skoj att det även på damsidan kommer fram ”äkta” sprintåkare som kan göra sig gällande för det blir trist med samma namn i toppen i sprint som i distans.
Bara hon inte nu får för sig att utveckla uthålligheten för mycket på bekostnad av explosiviteten, det är en känslig balansgång.
PS.
Till exempel vill jag inte se Falk sikta mot att ta en plats i ett distansstafettlag. Det bör däremot Pajala göra för hon är en helt annan typ av åkare med kanske större potential på distans än på sprint.
Så rätt Torbjörn H. Det är som du säger dags för sprintspecialister på damsidan.
Hanna bör nog försöka förädla dessa egenskaper ännu mer. Hon har alla möjligheter att vara ledande under nått år.
Andreas P skriver att ryktet säger att det blir Britta som tar den sista damplatsen till OS. OM jag säger OM det blir så hade det varit MYCKET intressant att höra den (krystade) förklaringen till varför hon skulle komma med och inte Magdalena Pajala. Visst slog hon Pajala i masstarten i TDS med 3 sekunder eller nåt, efter ha varit grymt passiv hela loppet. I övrigt är det väl inte många bra lopp hon gjort dom 2 sista åren tyvärr, Magdalena Pajala däremot har gång pågång senaste månaden visat att hon är en riktig fihter och har slått sig in i världseliten eller snudd på i alla fall.
Ge henne förstasträckan i OS och vi har en riktig gulkandidat. Att hon dessutom måste anses vara en av våra mest lovande tjejer gör bara saken ännu enklare.
Jag tror på Pajala i OS. Britta har inte haft någon bra säsong. Varken sprint eller distans har fungerat. Är det någon som vet varför?
Sprintspecialister? Jag tror att åkarna måste vara ok (kanske till och med bra), åtminstone på 10 km fritt och klassiskt. Orsaken är att åkarna måste ha tillräckligt bra uthållighet för att orka åka 4 lopp inom några timmar. Sedan så har vi ju stafetterna där man med kort vila kör 3 sträckor i hög fart. När Lina och Anna vann OS-guld, så var dom ju oxå tränade för att åka distans.
Men jag ror inte på att träna för att kunna åka 3 eller 5 milslopp och även kunna behålla explosiviteten som behövs i sprint.
Hanna Falk kan nog inte lyckas så bra på en stafettsträcka, men Magdalena Pajala kan vara, om inte nu, så en tjej för framtiden. Tänk bara när Sara Lindborg är tillbaka på banan. Då behöver vi inte oroa oss för att inte ha något bra stafettlag på damsidan.
Lite tyngre på herrsidan, men får dom yngre löparna något år på sig, så är det inga problem där heller.
Blir nog Britta som tar sista platsen tycker de är helt rätt om hon får den, Hon har presterat lika bra som Pajala i år ett bättre toppresulsat har hon sedan är hon mer användbar å rutinerad.
Göran: Biitta åkte riktigt bra förra året fram till VM, att slänga in Pajala i en stafett tycker jag låter
som väl stort chanstagande.
Sedan så är de väldigt trist att Lina inte kan hålla sig frisk kändes som hon var på gång undertävlingarna i Rogla hoppas hon klarar av att hålla sig frisk fram till OS nu då ska de hädå kunna gå bra hon har bivisat förut att hon kan komma i form lätt å ofta till mästerskapen
En lite annan fråga: Ska vara i indien under OS och är lite skeptisk till att kunna se längdåkningen på TV där (Särskilt efter att min sambos indiska klasskompis frågade vad det var för konstiga långa saker folk har under fötterna när de är ute och går). Är det någon som vet något sätt att se sändningarna från OS via nätet? Svt och nrk kommer ej att fungera och eurosport fungerar bara i länder med eurosportsändningar. Är beredd att betala lite pengar för ett abbonemang hos någon kanal bara jag vet att det fungerar i indien.
Kanskje man skulle se litt på SVT1 i kveld. Kan bli morsomt ;-)
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/article6443502.ab
När man tänker tillbaka på vad som hänt Svensk distans-damåkning sedan förra OS
så är det helt fantastiskt.
Då slog Britta till med en 11plats och fick benämningen schock Britta. det ansågs som häpnadsväckande. Det säger en del om nivån före.
Nu är vi nästan förvånade om inte en Svenska är på pallen. Och vi slipar på planer om Guld i stafett.
Det visar vilket lyft det blev med Kalla.
Det går inte att överskatta hennes betydelse.
Visst har kalla betytt mycket. Sen ang falkens distansåkning så är det ju hon själv som måste få avgöra vad hon vill satsa på oftast vill dom ju bli bra allround skidåkare.
SVT WORLD kan man se i Asien men vet att man måste ha parabol och abonnemang men en länk till det: http://svt.se/2.41924/teknik?lid=puff_455168
Läste att Björgen ev skall åka allt i OS.
Det luktar panik i Norge!
Nisse: Northug vil sannsynligvis også gå alle 6 distanser i OL. Det kan slå ut begge veier det. Men det er jo mye mer restitusjon mellom løpene enn i f.eks. tour de ski.
Sten:
Jag håller nog inte med om att en sprinterspecialist måste vara ok även på 10 km. Det beror förstås på vad du menar med ok men varför ska till exempel Falk behöva förbättra sig på 10 km när hon redan nu bevisligen är i världstoppen i sprint. Risken är bara, tror jag, att hon förlorar i explosivitet. Och varför måste en sprinter nödvändigtvis vara bra också i sprintstafett som jag tycker är en egen gren skild ifrån ind. sprint. Det är naturligtvis toppen om du kan behärska båda men i framtiden kommer det troligen fram fler och fler renodlade specialister när de olika grenarna får utvecklas. Speciellt kvinnlig sprint är idag mycket underutvecklad, till exempel är det nästan löjeväckande när en så trög och oexplosiv åkare som Kuittonen kan hävda sig i sprint.
Leser at under svenske idrettsgalaen i kveld så skal Norge hånes, så fint at svenskene velger å fokusere på Norge når de skal hylle sine egne ”helter” :)
http://www.dagbladet.no/2010/01/18/sport/idrettsgallaen/sverige/petter_northug/fredrik_skavlan/9983103/
Og nå tror hele sverige at dere kommer til å vasse i OL-gull bare fordi dere har vunnet noen små skarve sprinter i Estland, glem det, vi skal gi dere bank i OL enda engang :)
Vi ser det inte som ett hån mot Norge.
Det bara en väl genomtänkt analys av landet i väster.:-))
Aj aj aj, det här ser inte bra ut inför OS. Har inte media lärt sig att det aldrig är bra för svenskar att ha höga förväntningar inför OS, och dessutom att gå ut och håna norge ett par veckor innan det är ju som upplagt för 0 svenska medaljer och fler norska än det finns grenar. Kanske lika bra att skita i OS-sändningarna när jag är i indien.
SVT World kommer ej att fungera utan det jag efterfrågar är streaming via nätet. Finns det ingen kanal som streamar oberoende av vilket land man befinner sig i?
Håller med om att Pajala måste vara förstakandidat till den kvarvarande platsen, om det nu står mellan henne, Lina och Britta. Men förbundskaptenerna resonerar ju väl konstigt ibland … Som med Mathias.
Jon, har själv kollat mycket på längd när jag varit utomlands. Här har du:
http://wwitv.com/
http://www.shadownet.ro/channels.php
http://fbhost-tv.com/v2/
Annars är källan nedan pålitlig när det närmar sig lopp, de listar massa olika alternativ. Du kan lätt se OS i Indien med, oroa dig inte:
http://www.myp2p.eu/competition.php?competitionid=&part=sports&discipline=other
Eurosportplayer brukar jag använda när jag kollar på jobbet, borde väl funka i Indien också (eller funkar den bara i Eurosportländer?)
Hahaha Majdic lite irriterad på Falken men det betyder nog mera att hon är lite rädd för att spurta mot henne fortsättningsvis.
http://www.expressen.se/sport/os2010/langdskidor/1.1848385/fracka-falk-retade-upp-favoriten
Falken er Sveriges svar på Northug, like store i kjeften begge to, forskjellen er at denne gangen har ingen i Sverige noe i mot det :)
Inte vet jag om dom är så stora i käften bägge två, men dom kan ju vara det ibland men inget man retar upp sig på.
Jossa! Du har rätt fram till VM ifjol åkte Britta riktigt bra, hoppas att hon kommer tillbaka till samma form för visst är hon i grund och botten en väldig bra åkare. Tycker bara att det som Magdalena Pajala har visat den sista tiden och med hennes potential, gör henne i dagsläget till en ganska självklar OS resenär och då kanske på Brittas bekostnad. Sedan har vi ju Hanna B, Lisa L och Sandra H. Sicken bredd vi har på damsidan. Det blir nästan lika roligt att följa SM som WC. Jag har säkert glömt någon i all hast också.
Neithiri, vad dillar du om? Vad har Hanna Falk sagt som går att ens likna vid Petter Northugs hjärnsläpp?
Neithiri: Vad har Falk gjort? Har hon åkt ofint så är inte det bra, men hon har väl inte varit arrogant?
De värsta av alla norrmänn är dock bröderna Auklands pinsamma betende i Vasaloppssporet när Jörgen låg och körde på Oskar Svärds skidor. Kan inte förstå att de inte blev diskade den gången. Anders Aukland var innan det den norska skidåkare som jag såg mäst upp till, men efter det har jag aldrig haft någon respekt för honom.
Andreasp >> Aftonbladets version är helt annorlunda: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/os2010/article6442732.ab
Hattestad lovar att alla 4 ska attakera Jönsson. Ska vi då låta de andra svenskarna attakera Hattestad? Blir inte detta löjligt?
http://www.expressen.se/sport/os2010/langdskidor/1.1848383/norge-lovar-bred-attack-mot-jonsson
Majdic tyckte tydligen att Falk körde för tufft i kurvorna. Jag märkte inte av nåt sånt iaf. Tycker Majdic kan hålla käft, hon brukar ju inte precis köra som en ängel. Kolla t.ex. vad Majdic gjorde i sprinten i Lahtis i fjol. http://www.youtube.com/watch?v=9uKR4CF2yOk&feature=related
Sen är Marit Björgen också en sån som brukar åka på konkurrenternas skidor.
Ja kollade precis på semifinalen och det finns ju inget att klaga på där.
I första kurvan går Hanna in före Majdic på ett tight men juste sätt. Sedan ligger Majdic bakom länge och när hon väl försöker ta sig om Hanna så tar Hanna i och visar att det här är min plats och Majdic får snällt åka in bakom henne. Några fler incidenter händer inte i loppet de två emellan.
Expressen som är ute efter att skapa skandaler som inte finns…
(På svt play ca 56 minuter in i tävlingen går semin)
Kattis: jo glömde att skriva att det är nog expressen som överdriver igen men Majdic var iaf lite grinig på henne det var nog för att hon förlorade en spurt som hon trodde hon skulle vinna.
Andreas P: Precis, Majdic blev överraskad av Falk och då bubblade det över.
Men de uttalanden Majdic gjort enligt expressens artikel måste ju ändå stämma någotsånär! Sånt får man ju inte hitta på :)
”Hon åker helt utan rädsla. Och jag gillar inte såna åkare.”
”Såg du inte semifinalen? Hon var på mig i första kurvan, och i andra. Och sen en tredje gång. Jag förstår inte varför hon ska köra så aggressivt. Är man så stark som Falk är behöver man inte hålla på så där. Därför pratade jag med henne före finalen.”
Det första är ju bara för roligt, varför får man inte åka utan rädsla!? Är det något Majdic har ensamrätt på eller?
Det andra är ju bara babbel det stämmer ju inte med verkligheten om man tittar på semin.
Tycker Hattestads uttalanden i ”Attackera Jönsson” artikeln i expressen var klart rimliga, även om Expressens rubriksättning kanske inte var det.
Han säger ju bland annat att han gjorde ett perfekt lopp men att Emil var starkare, och att säkert Emil kommer vara i ännu bättre form på OS. Exakt vad attackerna skulle gå ut på framgår ju inte riktigt. Men uppenbarligen hoppas han slippa vara ensam norrman i OS-finalen.
Jag förstår inte den här Norge/Sverige-antagonismen. Thug är ju rolig!
Kvällsblaskor ska väl knappas litas på i källhänseende, men Majdic skall definitivt inte säga något om att åka schysst. Särskilt inte efter hennes överkörning av Muranen i Lahtisprinten, då hon oförklarligt nog inte diskades. Se bara på klippet Frans postade!
Tyvärr funkar Eurosport Player bara i Eurosport-länder. Försökte köra det i Japan utan lycka…
Enligt sok:s hemsida skulle längstruppen kompletrats igår men jag har inte sätt någon uttagnig
Hoppas verkligen de väntar till efter SM.
Tack för tipsen om streamad tv. Ska testa och jag hoppas att jag lyckas. Annars får jag följa resultatuppdateringarna på fis hemsida. Radiosporten borde också gå att streama. Det är väl sändningsrättigheterna som sätter stopp för kanalerna att visa sina sändningar i andra länder
Angående Falk.
Ni som ser henne som sprintspecialist tror jag är ute och cyklar. Anledningen till att hon orkar alla heat är antagligen för att hon faktiskt är mkt bättre på distans än vi tror.
Kommer ihåg att Kalla nämnde att Falk var tvåa bakom henne i ett 7km testlopp inför säsongen.
Tror hon slår Lina och Anna O på 5km och bör därför vara aktuell för stafetten.
Peter: Jo det stämmer att hon var tvåa så hon är en duktig distansåkare iaf upp mot 7 km lopp
Hoppas hon åker 10km på söndag, då får vi en vink om hon är möjlig i en stafett.
Hon har en fördel av att åka ungefär lika på fritt och klassisk.
Ja, och stafetten är 5 km. Så varför inte köra Falk på 3:e om hon är i den här hysteriska formen? Inte tusan viker hon ner sig på 5 km fritt? Haag får gå andra och Olsson första. Tycker jag känns som ett klockrent stafettlag. Jag tycker att det känns betydligt läskigare med Norgren/Andersson än Falk. Jag vet inte vad Hanna Falk är gjord av, men det ser ut som om hon huggits rakt ut ur berget, vilket energipaket!
Är man bra i dagens hårda och långa sprintar så är man också bra på 5 km. Så ser det ut för damerna idag, i och med att sprintbanorna blir hårdare och längre så suddas skillnaderna ut.
Jag har träffat Majdic för intervju för ett par år sedan och redan då hade hon problem med allt för ”kaxiga” sprinters, vanligtvis ryskor. Enligt henne åkte dessa alldeles för fult och att hon själv inte vågade göra det, ungefär.
Så jag förstår om hon retar upp sig på Falken. Men samtidigt så var det ju helt på rätt sida av fulhetsgränsen tycker åtminstone jag.
Sen så vill jag bara säga att det var dåligt av mig att inte nämna Pajala. Jag var riktigt trött igår när jag skrev texten och kunde inte hålla allt i huvudet. Go Pajala!
Petra Majdic verkar lida av extremt taskig självinsikt…
Om vi skall vara ärliga så är det en annan Majdic vi får se i OS.
Med TDS och 10km dagen innan så är hon garanterat sliten.
Hon åker allt för att ha chans på totalen och då blir nog ett och annat lopp sämre.
Torbjörn H: Här kan vi inte jämföra skidsprint med 100 och 200 meterslöpare. Utan det är 800-1500 meterslöpare som vi slkall jämföra med och innehåll i träningen. Sedan så måste vi oxå se hur grenen utvecklas. Blir det banor på 800-1200 meter så är det en sak, Men blir distanserna rubt 2000 meter och längre. Pluss att dom har långa tunga backar. Då måste det till mängdträning i högre grad än vad som behövts tidigare. Sedan så har vi då sprint stafetten? Vilka andra skall åka den om inte sprintspecialisterna. Att sedan för åkarna att prestera bra på 5-10 km ser jag som en bonus.
Sten: Friidrotten visar att normalt så går det inte att bli en bra medeldistanslöpare och långdistansare.
Gränsen går runt 2000m ca 5minuters belastning.
Sedan finns det ju unika personer som Bekele men dom är väldigt få.
haha ja Sverige – Norgekriget kan en del mysko svängar. Langrenn – ”Sverige håner Norge” :D
Men ska Northug verkligen åka allt på OS? vadå press…? vad tog team Norge vägen. ;)de får väl sätta in Björndalen och Svendsen.
När vi pratar om herrfinalen, så får vi inte glömma bort Nikita Kriukov som slängde fram ett ben mellan Jönsson och Hattestad och var bara 2 tiondelar från seger. En annan gång har han ett eget spår och kan spurta på samma vilkor. Nu kan det ju tänkas att han behövde suget från dom andra eller att han är en dålig tacktiker.
Sedan när Hattestad säger att norskarna skall attakera Jönsson hela tiden. Så förstår jag inte hur han tänker. I skidor får man inte stänga någon eller på ojust sätt få konkurent att ramla etc. Det värsta som kan hända är ju en repris på TDS där ryssen körde på Jönsson. Ryssen diskad och Jönsson borta.
de trallar väl kanske på sprintgutta hela vägen in i mål. ;)
Lästa att förbundskapten ska försöka få med både Pajala å Norgren skulle vara skönt om han fick de.
Vi vet väl inte riktigt var Hanna Falk står sig på 5 km hon åkte 2 lopp 10 km i Åsarna helgen före Otepää å var rätt långt efter båda dagarna hon blev 5a å 18 hade ett fall i ett av loppen sedan åkte hon i Bruksvallarna 10km å var 24 de är dom distanslopp hon gjort så hon har ännu inte åkt bra på distanslopp för att hon ska bli aktuell för stafetten vill de nog till att hon åker bra på disansloppen i SM.
Hon är anmäld till dubeljakten å 10 km hoppas hon åkar dom båda loppen så får vi se hur hon står sig.
Jag kan mycket väl tänka mig att 10 km är väl tufft för Falk, men 5 km kan funka. Det blir spännande i helgen hur som helst.
Jossa: var läste du det om att förbundskaptenen ska försöka få med båda två?
Sanna, forbundskapteinen har kanskje et hemmelig våpen på lager:
http://www.vg.no/sport/ski/langrenn/artikkel.php?artid=578894
Herlig overskrift på Langd.se: ”Norskt fiasko ger Petter Northug på alla OS-distanser?”.
Det har vel ikke gått helt åt skogen for Norge i år? Av 11 verdenscup renn har Norge 6 seire, 5 nr. 2 og 1 tredjeplass. Kan vel ikke kalles fiasko.
Men jeg må innrømme at Sverige ser sterkere ut en noensinne.
I Norge er det jo tynt i rekkene bak Northug og Bjørgen. Få medaljekandidater, spesielt i klassisk.
Det er jo ikke akkurat noe sunnhetstegn at Thomas Alsgaard dukker opp som et aktuelt navn….
Jeg er enig at det ser litt tynt ut bak Northug, men vi har flere løpere som har kapasitet til å levere veldig gode løp. Tror faktisk Sundby og Rønning kommer i god form til OL. Det er jo ganske forstålig at vi ikke har så mange i toppen som vi har hatt tidligere. Konkurransen må vel ha blitt tøffere.
Gabriel skrev ”Ja, och stafetten är 5 km. Så varför inte köra Falk på 3:e om hon är i den här hysteriska formen? Inte tusan viker hon ner sig på 5 km fritt?”
Ja, send henne ut på 3.etappe, hun kommer til å stekes levende i sitt eget fett av Steira, vil tippe Norge leder med halvminuttet om dere er så dumme og setter henne der…
Tor: Vi såg i TDS att Petter blev sliten redan efter tre tävlingar det är inget bra tecken om han skall åka allt.
Även om han får mer vila i OS så lär Bauer få det väldigt lätt på 5milen.
Tror ikke det er veldig smart å sette Falk på en 3. etappe. I Sapporo 2007 var Astrid Jacobsen en av verdens absolutt beste sprintere. Hun tapte 1 minutt på sin etappe over 5km.
Nisse: Det er jeg enig med deg i. Jeg tror 5-milen blir vanskelig for Northug om han kjører alt.
Men på den andre siden så tror jeg ikke han har så veldig stor gullsjanse på 5-milen om Bauer er storform.
Northug har nok større sjanse på sprinten, og det er jo bedre at han kjører den enn at han sparer seg til 5-milen.
5-milen får han nok kjøre uansett, for Norge har neppe 4 løpere som er bedre enn en sliten Northug uansett.
Jörgen: Ingesson säger till Aftonbladet att han ska ha en holmgång med SOK å försöka få med båda, men annars känns de som fördel Norgren om man läser intervju
//Jossa
Tykcer du fortfarande att Sandra Hansson inte gjorde ett bra lopp när hon slog Astrid så stort. Astrid blev ju trots allt 10a. Väntar på ett erkännande för mina uppgifter från Norskt håll om att hon var på gång. Du höll ju inte med riktigt om jag missminner mig ;)
Hoppas nu Sandra Hansson också får en chans så kanske vi får ytterligare ett genombrott redan i år. Kommer kanske efter OS?!?!?
Neithiri — Var snäll och höll högre nivå på dinna inlägg, vi är vana vid en bättre och mer sansad debatt än den du kommer med.
Anders- Det eneste jeg sa er at det dummeste dere gjør er å sette Falken på 3.etappe for der får hun bank, et råd bare…
”høgre nivå”?? Si det til Magnus Uggla ;)
Neithiri: Det här upplever jag inte som helt okej: ”hun kommer til å stekes levende i sitt eget fett av Steira”
Angående Ugglas ”norge hån” så är det väl en replik på ert landslags hån mot de svenska sprintkillarna!? Båda är roliga och varför lägga så stor vikt vid det? Se det för vad det är, en rolig grej utan större allvar bakom.
Kim: Sandra räknas som Norsk. Hon är fysiskt i Norge och tävlar i Norge för en Norsk klubb. Hon vill inte åka över gränsen och tävla här annat än Vasaloppet.
Och har sökt Norskt medborgarskap.
Och vill tävla för Norge 2014.
Sammantaget så är det bara att önska Norge lycka till.
Kim: Kan ju jämföra hur man vill är över 20 dagar sedan du hände tror nog Astrid gått fram en hel del sendan jul helgerna hon åkte jämt med en norska junorier under julhelgerna åxå.
För mig räker inte ett B lopp i norge som en bra måttstock. hoppas hon presterar bra resultat framöver men jag vill se resultat i bättre lopp
”Stekas i sitt eget fett av Steira” tyckte jag bra, det är ju vad som kommer att hända om de sätter henne på tredje sträckan av stafetten. Men sprinten och (den tråkiga) sprintstafetten däremot!
”Ja, send henne ut på 3.etappe, hun kommer til å stekes levende i sitt eget fett av Steira, vil tippe Norge leder med halvminuttet om dere er så dumme og setter henne der…”
Ja, ni norrmän gillar att ta till mobbning när ni blir nervösa, det har vi märkt… lågt, mycket lågt.
Sträcka 3 är inget för Hanna Falk kommer vara en av dom hårdast sträckorna
de man kan konstatera i dagsläget är att alla topp lag förutom Ryssland har något eller några väldigt osäkra kort
Kattis- ”Det här upplever jag inte som helt okej: “hun kommer til å stekes levende i sitt eget fett av Steira”
Beklager om det ble oppfattet støtende, det var slettes ikke meningen. Og det var ikke ment som noe annet enn et uttrykk på at hun vil få store problemer med å henge på Steira om hun går ut sammen med henne, men jeg lover å skjerpe språket…
Även om Sverige har stora medaljchanser på teamsprinten tycker jag helt klart att det är det minst berättigade distansen på mästerskapen, särskilt som renodlade sprinters egentligen funkar sämre än distansåkare i sprintstafetten. Haag/Kalla är ett bättre team än Ingemarsdotter/Falk i teamsprinten, (eftersom uthållighet spelar så stor roll) vilket känns märkligt. I gamla goda tider skulle det ha varit en tremil med individuell start på den tävlingsdagen istället.
Neithiri: Helt okej! Jag reagerade bara på själva uttrycket! Annars håller jag med dig, hon skulle förmodligen inte göra bra ifrån sig där!
Kim//
Att slå Caspersen Falla med 13 sekunder på 6,4 km är väl inte jätteimponerande. Har inget emot Sandra Hansson, men hennes argumentation håller inte. Jag har hört henne i både radio och tv nämna att hon slagit Jacobsen. Detta dock i en liten norsk tävling. På samma sätt skulle i så fall Emma Wikén, Carolin Andersson och Emma Eriksson kunna hävda att de är minst lika bra som Kowalczyk, Saarinen och Steira eftersom de besegrade Lisa Larsen i Morapinglan och Lisa slog sedan dessa tre i Tour de Ski.
Låt oss ta Ugglas Norgevisa ikväll som en rolig grej dvs med glimten i ögat. Precis som norrmännen gjorde tidigare mot Björn Lind.
Tror att det råder lite panik inom skid-Norge. De har Petter, Hattestad, Marit och Steira men resten verkar vara borta. Därav intresset av den gamle hjälten Alsgaard.
Att låta Petter och Marit åka allt i OS/OL är dårligt – de behöver spara krafter (och satsa på grenarna där de har störst chans). Har skrivit det här tidigare angående Petter.
Anser också att Kalla och Haag inte ska åka sprintgrenar i OS om de nu har tänkt göra det. Spara på krafterna…
Jocke förklarar varför han petade MF.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article6440182.ab
Denna förklaring gjorde mig bara mer upprörd.
”Dessutom ansåg han inte Otepäätävlingen som en värdemätare då bara två åkare i det seedade fältet fanns på plats vilket kunde givit Fredriksson en hög placering.
– Det hade varit svårt att bedöma, säger förbundskaptenen.”
Kunde givit Fredriksson en hög placering, som om det skulle vara ett problem. Det hade väl varit väldigt trevligt om Fredriksson kunde ha fått visa vad han kan även om han nu inte blir uttagen till OS. Som det blev nu så blev det ju knappast bättre än att MF hade fått åka och sedan bli förbannad för petningen.
”Det finns ett visst antal timmar på dygnet och det gäller att använda dem.”
Ett tydligt bevis på att han inte kan prioritera, om man skall peta någon från OS som har satsat hela året på detta så skall man ta sig tid och göra det ordentligt. Om det krävs så får man sova 30 min mindre den natten. Är man dock feg och vill välja den lätta vägen ut så skickar man SMS. Det gör inte en bra ledare med empati.
Jossa: jag frågar igen (och hittar inte det på Aftonbladet): “Var läste du det om att förbundskaptenen ska försöka få med båda två (Britta och Pajala) ?”
Det enklaste är om du kopierar in länken när du läst något någonstans.
Har förresten varit inne och kollat på IOK:s nya hemsida tycker att den är snygg men samtidigt mycket svår att navigera i och att hitta OS-resultat är nästan omöjligt såvida man inte söker på en speciell idrottare. Letar man exempelvis efter resultaten 1960 i damstafetten damer resp herrar dvs tider, vilka som kom på pallen etc är det så gott som omöjligt: http://www.olympic.org/
Norska ledningen visar flexibilitet.
Ronny Hafsås som nu är uttagen som längdåkare borde givetvis åka 15 km fritt i NM på torsdag.
För att inte störa hans ursprungliga planering låter man honom i stället tävla i skidskytte till helgen i Antholz.
Josef D: Håller med om att sprintstafetten känns tveksam under mästerskap. Föreslår att man byter ut den mot en till sprinttävling och alltså kör 2 st, en i varje stil under ett os. Då kan man även köra en lite längre och en lite kortare eftersom det debatteras en del hur långa tävlingarna ska vara. Eftersom sprint innehåller så mycket tillfälligheter skulle det också göra det lite mer rättvist om man som sprinter fick 2 chanser. Dessutom är sprint ganska skoj att kolla på (roligare än sprintstafett)
Jörgen;
1960 i Squaw Valley tog Sveriges damer guld, Irma Johansson, Britt Strandberg och Sonja Edström-Ruthström.
I herrstafetten blev det en 4;e plats efter Janne Stefanssons genomklappning på andra sträckan.
Inte så konstigt att han klappade igenom, tävlingen gick på över 2000 meters höjd.
Kan lägga till betr. OS 1960:
Finland segrade i herr-stafetten, Veikko Hakulinen spurtslog Norges Harald Brusveen med någon meter.
Övriga i laget var Toimi Alatalo, Eero Mäntyranta och Väinö Huhtala.
Sovjetunionen tog brons.
appropå Uggla idrottsgalan. Vilken dålig låt! Den var ju inte ens rolig :D Ska man håna Norge kunde de väl iaf skrivit en bättre låt! Uggla brukar ju kunna hitta sköna texter. Grattis Helena! Vilka härliga idrottspersonligheter vi har Helena, Aco, Hellner, Södergren, Falk, Rickardsson, Kalla å förstås många fler
Kjell: Tack ska du ha, vet att de (damerna) tog guld var nyfiken på tidsskillnaderna och vilka de övriga medaljörerna var. Skrev om damernas stafettmedaljer 1956-1968 (de tog medaljer i 4 raka OS sen har det inte blivit någon damstafettmedalj sedan dess) idag här i Skidpepp (länk).
Min poäng var att IOK har en ny flott hemsida men verkar ha mycket att lära sig på den punkten dvs söker man på (exempelvis) vilka som tog medaljer 1956 i 5-milen herrar inkl tider går det inte att göra (eller?). Om man söker på exempelvis Jernberg kan man se hans medaljer i olika olympiska spel – men vilka var de övriga medaljörerna i samma lopp?
Enkla resultatlistor med medaljörer, tider och de tävlande efter dem som inte tog medalj men deltog saknas helt.
Men kanske har jag missat något väsentligt där på IOK:s hemsida?
Jörgen: Kalla och Haag åker inte individuella sprinten iaf men Kalla är ett namn för Teamsprinten.
Inte så tufft program för Kalla och Haag när dom inte ställer upp i sprinten. Men det är nog svårt att ha en toppform under hela OS.
Måndag 15 februari 2010:
10 km fristil
Fredag 19 februari 2010:
7,5 km x 2, damer, jaktstart
Torsdag 25 februari 2010:
4×5 km, damer, stafett
Lördag 27 februari 2010:
30 km masstart
Läste att under OS ska dom göra razzior mot misstänkta doping användare på nätterna fast bara mot nationer/åkare som visar konstigheter i testerna. http://www.langrenn.com/nattskift-for-dopingjegerne-under-ol.4722296-1743.html
Måndag 22 februari 2010:
sprintstafett
Sten:
Håller inte med dig om att ett skidsprintlopp kan liknas vid ett medeldistanslopp i löpning. Ett sprintlopp består av kortare och längre intensiva intervaller åtskilda av ”pauser” på 10-20 sekunder vid nedförskörningarna. Så egentligen kan det inte alls jämföras med banlöpning. Och jag tycker nog fortfarande att Falk är en utpräglad sprinter och borde satsa på att bli sprintspecialist och inget annat. Men naturligtvis bör han försöka förbättra uthålligheten men inte på bekostnad av explosiviteten. Och banor på 2000 m för damer tycker inte jag är sprinterlopp.
Apropå distansstafettlaget. Falk torde inte vara aktuell för en sträcka där, långt därifrån. Däremot har nog den ofta bortglömda Ida Ingemarsdotter en viss möjlighet att slå sig in i laget.
PS. Ida och Falk har väl mötts en gång på distans den här säsongen. Det var i Bruksvallarna på 10 fritt och då var Ingemarsdotter på 8:e plats 51 sekunder före Falk på 24:e plats. Det är förstås stor skillnad mellan 10 km och stafettdistansen 5 km men resultatet i Bruksvallarna visar klart vilken av dessa två som har bäst distanskapacitet.
Jörgen: stod i tidnigen stod inget på nätet om de har letat efter en länk men hitta inte.
Tror att vi kommar att behöva Anna H på sträcka 3, det kommer gå ruggigt fort där för inget lag vill gå ut samtidigt som Kalla på sista sträckan. Anna O är given på en klassisk, nyckeln kommer givetvis vara den andra klassiska. Gör Pajala ett bra SM tycker jag att hon skall ha den, verkar vara av rätt virke den tjejen, Lina som andra alternativ, Ida kan fixa det också. Men det hade varit grymt intressant att veta vad Falken går för på 5 km. Går det inte att få till ett testlopp på plats i Canada mellan dom 4:a. Ingen av dom kommer väl att köra så många tävlingslopp där. Känner inte till varken Pajala eller Hanna Falk mer än vad jag sett på TV:n men jag har fått intrycket att det är 2 tjejer som har en tävlingsinstinkt utöver det vanliga. VÅGAR MAN INGET VINNER MAN INGET.
Göran;
Klart att det kommer att köras testlopp före OS, mer eller mindre hemliga som vanligt.
Falken åkte i Åsarna också, både F och K, men flera svenskor åkte bättre.
//Jossa
Nu var det ju inte bara loppet jag syftade på utan också rapporter innifrån det Norska laget om att Astrid åkte väldigt bra i jämförelse med övriga åkare.
Mathias F ska köra SM men sen hur det går vet ju ingen, jo han blev sjuk i helgen igen så hade inte blivit nå i Estland för han troligtvis ändå, Käkar pendellin igen.
Kim : Finns då inga resulatat som tyder på att Astrid var i någon bra form under julhelgerna .hon tog exempelvis styk av ida Ingmarsdotter på 10 km k i TDF sedan när sandra slog henne i norge så hade väl Astrid varit sjuk innan å ätit antibiotika
Andreas P;
Bra med ökade dopningstester men jag förstår inte att någon icke dopad ska åka dit för högt Hb.
Var det inte så att Britta kom från hög höjd förra året?
Varför testade inte svenska läkaren henne först och tappade henne på ett par deciliter innan officiella testen?
Jag vet av egen erfarenhet.
Jag har haft 180 i Hb, efter att ha tappats på en halv liter var jag nere i 156.
Britta blev ju sjuk om det inte var magen och fick vätskebrist å då stiger väl HB värdet.
OS klara Björn Lind teodor Pettersson Magdalena Pajala Britta Norgren
Jaaaaa, både Britta och Pajala till OS. Riktigt kul att båda kom och att man slapp välja en av dem.
Mattias är alltid sjuk eller skadad när det skall upp till bevis.
Är det verkligen så eller är det för att ha nått att skylla på?
Det är som en dokusåpa med honom och jag förstår att FK är less.
Jättekul att både Pajala och Norgren fick chansen att åka till OS!
Mathias verkar bli sjuk varje gång han närmar sig en bra form. Kan det vara så att hans kropp inte längre klarar av att balansera på rätt sida när han är i bra form!?
Enligt Expressen som hänvisar till NSD så var det bara Pajala som fick en OS-plats vilket motsägs av SOK:s hemsida där både Pajala och Britta listas. Kan inte dagens journalister kolla upp källan?
Jo men för båda står att det att det är till stafetten, fattar noll???
Är inte det för att de formellt inte klarat av SOK uttagningskrav för individuella lopp, dvs två topp-åtta-placeringar i världscupen. Däremot kan man tas ut till stafettlag (om laget anses klara en topp-åtta-placering) och då också få åka individuella lopp. Så har jag fattat det men jag kan ha fel.
//Jossa
Har inte hört något om antibiotika bara att hon varit riktigt bra på träning.
Kim: Astrid skriver själv på sin hemsida att hon tagit antibiotika tog sista dagen när hon tävla mot Sandra
Swestam: Jo så har jag oxå förstått det. De blir formellt uttagna till stafetten men om det finns platser i ett lopp så får de åka eftersom de finns på plats.