Skidpepp tittar i kristallkulan del 1
Snart är det bara en månad kvar till årets premiär i Världscupen som går av stapeln på svensk mark i Gällivare. Där får vi det första kvittot på hur försäsongsträningen har fungerat för de blågula och vad vi kan förvänta oss av resten av säsongen.
Det var länge sedan ett samlat längdlandslag såg så starkt ut på papperet som i år med världsstjärnor på både dam- och herrsidan. Förra säsongens framgångar med pallplatser i Världscupen och medaljregn i OS har skapat stora förväntningar från både media och fans. Hur favorittrycket kommer att påverka landslaget återstår att se.
Skidpepp har tittat i kristallkulan och så här kommer det att gå för landslaget i vinter. Vi börjar med damerna.
Landslaget: Sällan eller aldrig har Sverige haft ett så intressant och ungt damlag, medelåldern är strax under 24 år. Världsstjärnorna Anna Haag, Charlotte Kalla och Hanna Falk kommer att fortsätta leverera toppresultat. Förhoppningsvis kan Hanna Brodin och Magdalena Pajala fortsätta utvecklas och bidra till ett stafettlag som kan vara med och slåss om guldet i Norge.
Säsongens utropstecken: Ida Ingemarsdotter. Försäsongen har enligt uppgifter gått bra och testresultaten är positiva. I sprint är Ida redan en stabil toppåkare och den här säsongen kommer hon att ta ytterligare ett steg i de traditionella distanserna. Stafettsträckan i OS vittnade om en vinnarmentalitet och snart kan hon hävda sig med det riktigt vassa åkarna på längre sträckor. Det fina resultatet i Toppidrottsveckan i Norge vittnar om en starkare Ida i år.
Säsongens frågetecken nr 1: Lina Andersson Lina upplevde en riktigt dålig säsong senast det begav sig, mycket på grund av sjukdomar som gjorde att hon ställdes utanför OS. Framförallt var de på distansloppen som Lina inte lyckades. Frågan är om hon kan vända den negativa trenden och hur påverkar saknaden av vapendragaren Anna Olsson hennes motivation?
Säsongens frågetecken nr 2: Sara LinborgSara har under flera år varit en person som många hoppats ska kunna blomma ut till en duktig klassisk åkare och bli en viktig kugge i ett stafettlag. Tyvärr verkar Saras utveckling gått lite i stå. Hon har gjort enskilda lopp som hållit riktigt hög klass bland annat stafettsträckan i Beitostölen och loppet i Tour de Ski där hon var nära en riktigt bra placering innan hon föll olyckligt, men ofta har de senaste åren handlat om placeringar runt de 30 eller 40 främsta. Kan Sara ta det där sista steget i år, vi tror och hoppas på det!
Noterbart: Kampen om stafettplatserna är vidöppen. Olssons pensionering gör att bara Kalla och Haag är givna. Får ”veteranerna” Lina Andersson och Sara Lindborg ge sig för ungtupparna Magdalena Pajala och Hanna Brodin. Vad händer med Britta, kommer hon tillbaka?
Hur tror du att det går?
Det är väl stafett redan i Gällivare och då får vi se vilket lag det blir. Jag tror på Ida på första för hon är bra på masstart, Lindborg på andra för hon är i bra slag, Haag på tredje och Kalla på fjärde. Ida får nog lite svårt att ersätta Anna O fullt ut men hon verkar klart bättre än förra säsongen så man vet aldrig. I vart fall tror jag att topp3 är garanterat med detta lag. Tyskland utan Nystad är klart svagare, Ryssland utan Khazova är svagare och Finland utan Virpi är svagare. Norge har problem med Steira men har många bra ersättare och blir favoriter som vanligt.
Alltid kul att spekulera innan säsongen! Vill bara påminna om att vi kanske är påväg att hoppas för mycket nu igen (gud vad tråkig jag låter). Vi bör hålla reda på att vi inte direkt har någon annan än Charlotte Kalla med riktigt etablerad toppkapacitet, även om Anna Haag gjorde en charmant fjolårssäsong. Anna har ingen världscupseger än. Minns alla säsonger man hoppades att i år skulle vi dominera, Hinken, Niklas Jonsson, Mathias Fredriksson, Brinken hade alla världscupssegrar bakom sig men säsongen sket sig i alla fall!
Kalla kommer vara uppe i topp, Haag kan mycket väl också ta det sista klivet. Men bakom de två är det lika tunnt som vanligt. Jag kan få äta upp det senare, men för mig är svenska tjejerna inte solklart bättre i år. Men förvisso har andra nationer tappat som nisse skriver. Varnar dock för Ryssland och Italien. Ska också bli kul att se min favorit Masako Ishida!
Jag tycker vi ska hålla de största tummarna för alla tjejer som inte heter Haag och Kalla. Det vore så roligt med lite fler distanskanoner på damsidan.
Hur kommer det gå för Sandra Hansson? Blir hon norska snart eller förblir hon svensk? Hon har ju precis gått med i Team United Bakeries tillsammans med bla Alsgaard och Brinken!
Sandra och Brink är dom långloppsåkare som ligger närmast att platsa i landslaget.
Så låt oss hoppas att dom presterar bra i Bruksvallarna. Annars blir det nog tyvärr inget.
Först en korrigering: Tveksamt om man kan säga att Lina Andersson ”ställdes utanför OS”, när det var hon själv som valde att inte åka.
Sara Lindborg gjorde en bra säsong ifjol. Man kan inte kräva mer av en som står helt utanför alla landslag än det hon presterade. I år blir det förhoppningsvis ännu nåt snäpp bättre.
Årets frågetecken skulle jag istället sätta på Magdalena Pajala. Klarar hon följa upp fjolårets kanonsäsong? Hon har förstås alla möjligheter att bli en elitåkare, men det är få som har förmånen att klättra spikrakt upp till toppen.
Långlöparna tror jag inte mycket på, eftersom jag tror att det är näst intill omöjligt att ta sig med till ett längd-vm samtidigt som man har huvudfokus på långloppscupen. Men nån av dom får gärna visa att jag har fel. …Förövrigt ska det bli kul att se om Sandra Hansson ställer upp i Bruksvallarna i år.
Manne: Det har du rätt i, en dålig formulering. Jo förhoppningsvis tar Sara steget – det känns dock som om man har hoppats på det flera säsonger nu – men kanske är det dags nu! Ska bli intressant att följa Pajala. Både hon och Modin har ju haft det lite trassligt, får se hur det har påverkat dem, förhoppningsvis ingenting. Det känns att det börjar närma sig!
nisse; Bruksvallarna går i fritt, inte optimalt för Sandra H.
Från mina norska vänner hör jag att hon verkar bättre tränad än nån gång tidigare och skadefri.
Sandra vore ett alternativ på startsträckan i en stafett om hon tränade för detta. Jag såg henne på NM-stafetten i vintras där hon slog Johaug.
Hörde henne i en intervju förra säsongen säga att trots Vasaloppssegrar mm är favoritdistansen 5 km klassiskt.
Har inte Anna Haag toppkapacitet?? måste man väl ha om man tar 2 OS silver å är OS 4 på 10 km några gåger på pallen i WC…har hon inte toppkapacitet så kan de inte vara så många som har de…
Ska bli mkt intressant att se om några av dom yngre kan ta ett steg till Lisa Larsen hoppas jag kan ta ett kliv till stod lite sill förra säsongen Hanna Brodin tror jag mkt på gjorde några riktigt bra lopp förra året kan bli aktuell för en VM stafett..
Håller med Jossa, hur kan man anse att inte Haag har toppkapacitet. Inte många som kan konkurera med hennes OS-meriter.
Den som har mest att bevisa är Lina. Sista tåget för henne i landslaget. Däremot tycker jag Sara gjorde en helt OK säsong förra året.
Årets utropstecken: kommer vi få något Falk- eller Pajalagenombrott i år? Vete sjutton. Hanna Brodin tycker jag är underskattad och kan var en smygare under säsongen och göra bra resultat. Annars hoppas jag på Emma Wikén som årets genombrott. Emma åkte riktigt bra i slutet av förra säsongen. Sedan naturligtvis vill jag se Lisa Larsén göra sitt efterlängtade genombrott. Dock blir jag inte klok på henne, hon har inte levt upp till sin potential och förra säsongen åkte hon bättre i klassiskt än i fristil (för klen fysik?).
Stafettlaget: Haag och kalla givna på fristilssträckorna, ev Haag på en av de klassiska. Till övriga platser konkurrerar en kvartett: Brodin, Lindborg, Pajala och Ingemarsdotter. Svårt att välja ut någon men jag håller nog Brodin som snäppet bättre än de övriga tre.
Jag läser ofta Haags blog och det som ger mig lite bekymmer är hennes problem med luftrören. Hon har inte nämnt detta tidigare år, så låt oss hoppas att det inte är något som ger henne problem i vinter. Hon har ju varit väldigt nöjd med sina testresultat så träningen har ju gått bra. Men med irriterade luftrör är det stor risk för förkylningar. Vore väldigt trist om hon inte kan köra allt hon vill.
…och Jönsson och Brynte avbröt ju Torsbylägret pga problem med luftrören. Verkar vara något konstigt med luften i tunneln…
Borde skaffa/byta luftfilter där.
Ett annat problem kan ju vara låg luftfuktighet som medför torra och utsatta slemhinnor i luftvägarna.
Drömde jag eller var det inte något på gång med högre luftfuktighet i Tunneln? Kanske ska bli det på flygplan framöver iaf, med nå’n ny teknik. Kanske nåt att transplantera?
@jossa – Visst kan man peka på Annas fantastiskt fina resultat förra året, hon är jätteduktig och det är bara att hoppas att hon fortsätter utvecklas. Ska man dock börja rapa statistik så finns det många tjejer i världscupen med betydligt fler och bättre meriter. Anna kan lika gärna köra in på 7:e 8:e platser i vinter i varenda tävling utan att jag för den skull skulle börja orda om katastrof eller en tillbakagång. Det är där någonstans hon har legat. Men jag blir gärna glatt överraskad.
@swestam – ganska många som kan konkurrera med hennes OS-meriter.
Anders: I OS var de väl inte så måga som kunde konkurrera med Anna Haags reulstat… bara Kalla Björgen. Kowalczyk.. Sedan så undrar jag vad du annser vara toppkapacitet??
Anders: tittat på vad Joran skriver på Statisticalskier.com?
http://www.statisticalskier.com/2010/10/best-young-distance-skiers-2009-2010/ Bliga lite på den du!
Kalla och Haag är BÄST i världen under 24 år.
Fattas bara en liten seger i VC, den tror jag kommer i år!
Tycker att ledningen borde ge order till ett antal aspiranter till klassiska stafettsträckor att åka antigen Lindbäckspremiären 27/11 eller kanske bättre Idre 4/12 och Särna 5/12.
Det brukar ofta bli så att löparna sprider ut sig så att det är svårt att jämföra.
Jonas, order och order… Det är väl ganska tydligt vilka lopp som är kvallopp, så det är väl bara att åka där för att få chansen i världscupen.
Anders: jag håller inte alls med dig;
För det första, att på bara 3 tävlingsstarter i OS totalt kommit tvåa två gånger och fyra en gång är naturligtvis ett fantastiskt resultat som väldigt få kan matcha.
För det andra, om man jämför Haags OS-resultat med andra svenska damer historiskt så det väl bara Kalla och Toini Gustafsson Rönnlund som kan matcha detta, möjligtvis Anna Olsson och Lina Andersson som är starkt sprinterpräglade.
För det andra, om vi tittar internationellt så tror jag att det väldigt få av de som är aktiva idag som kan matcha Haags OS-meriter. Som Jossa skriver Kalla, Björgen och Kawalczyk från förra säsongen och från tidigare OS Saarinen (övriga framgångsrika har antingen slutat eller åkt fast för doping).
För det tredje, en av Haags styrkor är just hennes jämnhet och hennes högsta lägstanivå (omkring 10 plats förra säsongen).
För det fjärde, hon kan åka alla typer av lopp och distanser bra, såväl klassiskt, fristil, distans, sprint, individuell start som masstart/jaktstart.
Med andra ord, klart som korvspad att Haag har en etablerad toppkapacitet.
Manne; Jag kan inte som du tydligt se vilka lopp som är kvallopp i klassisk åkning före nyår?
Jag menar att man borde utlysa någon av de tävlingar jag nämnde som testtävling.
Risken är annars att det blir som vanligt, åkarna sprider ut sig.
Jonas… Jag har inte finstuderat årets program, men utgår från att samma regler gäller som dom senaste åren. Alltså bruksvallarna, intersportcup (team sportia i år?) och skandinavisk cup är kval till världscupen. Landslagsledningen kommer säkert göra ett uttalande om detta strax innan säsongen, som dom brukar göra. Här är från förra året:
http://www.langd.se/uttagningskriterier-for-langdelit.4640292-86106.html
En skillnad från ifjol kommer förstås bli att man inte har SOK:s regler att ta hänsyn till. Detta lär förmodligen innebära att man har möjlighet att ta ut en större trupp.
Jonas… Så alltså, för att svara kort på din fråga – innan nyår lär det va skellefteå, åsarna och savalen som gäller i klassisk stil. Vill man åka vm-stafett lär det förstås krävas att man presterar i världscupen också.
Här finns uttagningskriterier för säsongen 10/11: http://www.skidor.com/sv/Varagrenar/Langdakning/Landslag/Nationellelitjuniorelit/
”Åkare som placerar sig bland de 15 främsta kvalificerar sig automatiskt vidare till nästa VC. Vid resultat utanför topp 15 görs […] i första hand en bedömning av faktiska omständigheter (ex fall, vallning, materialproblem mm) under den aktuella tävlingen. Sedan bedöms aktuella Skandinaviska cupen-resultat, Team Sportia cup-resultat och sist görs en bedömning av resultat inom Sverige genomförda FIS-tävlingar. Det kan också komma att göras en bedömning i vissa fall utifrån enskilda åkares utvecklingskurva (ex yngre seniorer, äldre juniorer och åkare som är på väg tillbaka från skada/sjukdom)”
swestam: De generella uttagningskriterierna för säsongen 10/11 är okej om man ser till VM.
Jag tänkte på de som ligger strax utanför lagen, de som varit ”borta” av någon anledning.
Jag tror mig veta att de utanför lagen behöver klarare direktiv för att kämpa sig tillbaka.
När nyår passerat är det troligen för sent.
Haag hade placeringarna 3, 10, 4, 3, 7, 5, 7 och 15e mot Kallas 2, 9, 2, 18 9, 4, 1, 4 och 3e så Kalla är ju lite bättre men det är ju i dom klassiska loppen som hon inte är på riktigt når upp i topp resultat, fast att bli 4a på 10km Klassiskt är ju jätte bra av henne.
Falken har ju åkt jätte bra på sprintloppen. Lina Andersson åkte ju inte så bra ifjol men hoppas det beror på sjukdomarna (bästa placering är en 6e plats)
Så damerna behöver några till som kan åka bättre i distansloppen och hoppas att Pajala, Brodin, Larsen mm tar ett kliv framåt i år.
Men sen är det ju ganska svårt att typ ta ut ett stafett lag redan nu
@Jossa – Med toppkapacitet menar jag någon som inte bara radar upp placeringar mellan 3 och 10 i världscupen utan också tar en del världscupsegrar. Svårare än så är det inte tycker jag.
Anders.. Tack för svaret med andra ord så finns de inte så många med toppkapaciet på damsidan om man räknar distansloppen var väl 5 olka som vann WC lopp förra året..(Saarinen Kazova tog en WC seger var) på herrsidan har jag inte samma koll på hur många som vann WC lopp men Richardsson vann ju ett lopp så enligt dig har alltså Richardsson toppkapaciet å inte Anna Haag?
@Jossa – Nej, det påstår jag inte. Jag påstår heller inte att Anna Haag är en medioker åkare. Jag tycker hon är superduktig.
Jag är bara rädd att vi skriver upp en ung tjej lite för mycket. Sitter man innan säsongen och tror att det ska bli svensk superdominans på damsidan så jobbar man lite för hårt mot en stor besvikelse.
För att illustrera skillnaden mellan vad jag menar är en toppåkare och skiktet under:
– Skulle Charlotte Kalla rada upp fjärdeplatser, en enstaka tredjeplats samt som bäst ett brons på VM så skulle det vara en stor miss eftersom hon är en etablerad TOPPÅKARE.
– Skulle Anna Haag rada upp fjärdeplatser, en enstaka tredjeplats samt som bäst ett brons på VM så skulle det vara en mycket bra säsong för henne ändå eftersom det motsvarar de resultat hon gjort hittills då hon ligger snäppet under en TOPPÅKARE.
C’est la difference.
Skulle en åkare bli tre i alla lopp i vc skulle han/hon ju nästan vinna hela vc totalt (om man tar bort TDS) och ändå inte vara en topp åkare :)
Anders… Eftersom det inte finns nångon fast definition för vad begreppet ”toppåkare” innebär, är ju tolkningen av begreppet upp till var och en.
Man kan ju dra gränsen där du drar den. Men man skulle lika gärna kunna dra den ännu högre upp och mena att inte Charlotte Kalla är någon toppåkare:
– Skulle Marit Björgen åka hem från Oslo-vm med ett guld i sprint och ett silver på tremilen och sedan bara fjärdeplatser, skulle detta vara sämre än hon gjort tidigare och det skulle nog finnas en viss besvikelse bland hennes supporters.
– Skulle Charlotte Kalla åka hem från Oslo-vm med ett guld i sprinten, ett silver i tremilen och resten fjärdeplatser, skulle detta motsvara de resultat hon gjort tidigare och vi skulle nog vara nöjda.
Som sagt, eftersom det inte finns nångon absolut betydelse för begreppet toppåkare, står det fritt för var och en att ha sin egen tolkning. Men vill man bli förstådd ut av andra bör man använda ord så som de flesta använder dem. Och jag tror att de flesta skulle hävda att en person som tagit individuella mästerskapsmedaljer är en toppåkare.
Anders jag är inte enig med dig, men det kanske har framgått :)
Internationellt finns det nu 5-6 etablerade toppåkare (utifrån säsongen 09/10): Björgen, Kalla, Kowalczyk, Haag och Majdic. Möjligtvis skulle man kunna nämna Saarinen också. Jag har svårt att se hur någon italienska, tyska eller tyska skulle kunna bli en toppåkare i år. Om det är någon som kommer kliva fram i år och bli en toppåkare så är det snarare någon av de unga norskorna (eller varför inte någon ytterligare svenska).
swestam; Jag skrev tidigare att jag satte en spänn på att Astrid Uhrenholdt Jacobsen vinner 10 km klassiskt på VM.
Annars är väl Therese Johaug den som knackar på dörren eller är dörren halvöppen.
Jonas: det var just dessa två plus Marthe Kristoffersen jag hade i åtanke. Steira har ju haft skadeproblem i sommar så henne är jag osäker på.
Svestam.Men russerne har du glemt, kommer alltid en overraskelse fra øst i mesterskap!!!!!!!!!!!!
Diskussionen cirkulerar runt ganska få namn här på Skidpepp. Här kommer några till;
Jag såg Maria Rydqvist på rullskidor i Everbergstrakten för två veckor sedan. Hon tränar.
Tänk på att Anna Carin OZ, Simone N och Neumanova är exempel på några som kommit tillbaka väldigt snabbt.
Mammaeffekten Maria!
Undrar vad Kajsa Snihs gör?
Hon som utan nämnvärd skidträning överraskade i Åsarna och följde upp det i Skellefteå.
En talang utöver det vanliga. Har sökt och sett att hennes MTB-säsong varit upp och ned.
Hon tog studenten i våras och har flyttat från Skara till ? Hem till Rättvik? Talades också om Tyskland.
Väljer Kajsa skidor?
Martin Johansson mest skadad i sommar men blev ändå 5a i sprint-WOC.
I övrigt tillbakagång i orientering, 2009 var han rankad som nr 7 i världen, 2010 har han fallit till nr 224.
Han tränar/har tränat i Ramsau men ligger efter på grund av skadorna.
Släpper Martin orienteringen?
Vi får verkligen hoppas att det lossnar för dom unga i vinter. Lisa L har en hel del att bevisa. Wiken gjorde en bra säsong, men hon behöver mer. Thorn är nog den jag hoppas mest på. Herrar vet jag inte om vi har något att hoppas på. Dom utanför landslaget verkar ha stagnerat helt.
Elin, intressant det där med Martin. Måste vara konstigt när man är på sådan bra nivå i två sporter – vad ska man välja? Han verkar ju onekligen kunna bli hur bra som helst i båda sporterna.
Jag skulle nog bli lite ledsen om han slutar satsa på orienteringen.
Frågan är vad som är den största orsaken till ranking-dropet i år, OL-motivation eller skador.
Oskar; Martin hämtade sig snabbt från den olyckliga pinnen i låret under WOC-stafetten. Det såg vi på skidresultaten i vintras.
Sedan kom andra skador. Jag blev väldigt förvånad att han blev uttagen till WOC. Sprint orkade han men inte längre distanser.
Nu är han igång men borde rimligtvis tappat en del grundträning.
Så sant Elin, men skillnaden mot förra året var ju att han i ett tidigare skede började fokusera mot vintern väl eftersom han inte kunde springa, därav de fina resultaten i vintras? (alltså med överkropp kan jag tänka mig).
Well, han tillhör 2015-gänget så vi kan vara lugna med att det finns många år kvar i honom.
Hur var det i Schweiz? Eller var det på VC i Frankrike du var?
@swestam – du behöver inte vara enig med mig, då skulle det bli tråkiga diskussioner på skidpepp!
Jag motbevisas jättegärna i vinter och ser Anna Haag vinna världscuper och VM-guld. Inte mig emot.
Anders, din definition av en toppåkare är alltså någon som vinner världscup- och vm-lopp?
Själv skulle jag inte vara alls lika hård. Regelbundet bland dom tio är en toppåkare för mig, och kamp om pallplatser lite nu och då. Det är inte konstigt att diskussionen går kärvt när man ser så olika på samma begrepp.
Förövrigt tror jag dock inte det är omöjligt med ett vm-guld för Haag. I sprintstafett främst.
Läste i AB att Haag skall testa vattenånga mot sina luftrörsbesvär. Hoppas det hjälper. Jag tror och hoppas att Anna får ett bra VM, men jag hoppas att hon inte åker sprintstafett. Vi måste satsa maximalt nu i vanliga stafetten efter två misslyckade mästerskapsstafetter. Och medalj i vanliga stafetten är betydligt mer värt än i sprintstafett.
Att säga att brons i Liberec var en misslyckad stafett, tycker jag är lite att ta i.
Hellre ett VM-guld i sprintstafett än ett brons i vanlig stafett. Sen tror jag Haag klarar att dubblera, men det måste hon förstås själv bestämma.
Generellt tror jag att man ska smida medans järnet är varmt. Har man friska åkare som kan ta medalj så bör dom åka, för man vet aldrig när sjukdomen kommer. Står man över och sen blir sjuk kan man missa två medaljlägen istället för ett.
Oskar; Jag var på WC både i Frankrike och Schweiz. Testade, joggade och gick runt dambanan i Annecy dagen efter.
Du kan se diskussionerna om kartskalan i senaste Skogsport.
Jag tror ni alla skulle vilja kunna finska nu. Man håller just nu på och gräver rejält i det som hände åren före dopingskandalen 2001. Kari-Pekka Kyrö har tröttnat på att vara ensam syndabock.
Ännu har inte nåt saftigt kommit fram. Men det är en rejäl SOPPA kan jag berätta, har suttit i en och halvtimme nu och läst offentliga polisför.
Hoppas att man nu får rett ut allt en gång för alla.
Det som dock är trist är att dagens landslag som inte har nånting med saken att göra kommer att drabbas negativt.
Manne: Bronset i Liberec var trots att Haag och Britta var ur slag. Lina som åkte sprintstafett dagen före var väldigt blek.
Och Anna O som åkte med Lina kunde inte ställa upp i stafetten, så sliten var hon.
Så det är bara att konstatera att man inte hinner återhämta sig.
Att det blev brons i Liberec var Kallas förtjänst och att övriga lag gjorde en dålig sträcka var.
Sedan så tycker jag att vi har andra som kan köra sprintstafett med bra resultat
tex Falk, Pajala,Brodin och Lina.
Så jag hoppas på att Anna tar chansen efter två mindre bra mästerkap och satsar fullt på vanliga stafetten.
Sprintstafett är väl kul men inte på långa vägar att jämföra med riktig stafett.
nisse: vem Anna har två mindre bra mästerskap??
Anna Haag har två mindre bra stafetter i mästerskap.I VM ur slag efter magsjuka. OS sjuk. Så det är dags för en revansch!
Anna Haag blev sjuk ifjol varje gång hon var i toppform och gjorde ett par topplopp. Beitöstölen, Rogla och OS. Osäkert om hon hålls frisk ända till stafetten på VM. Men hon får ju behandling för problemet nu, så det löser sig säkert.
Elin, jag såg artikeln i skogssport men har inte hunnit läsa. Har hört att det var kompöicerat att läsa kartan. Hur upplevde du det?
Nisse… Att Anna Olsson med sina skadeproblem (och därmed sämre grundträning) ansåg det för tufft att kombinera stafett och sprintstafett 2009, säger väl egentligen ingenting om Anna Haags möjligheter att göra detta den här säsongen? Det var förresten andra som utförde den kombinationen i Liberec, och gjorde det med framgång.
Vissa behöver mycket vila innan tävling. Andra presterar bäst när dom har flera tävlingar tätt ihop. Det är individuellt, och vad som passar var och en vet nog dom aktiva och deras tränare bäst själva. Så jag tycker dom bästa ska få åka, förutsatt att dom vill och känner sig manade.
Om inte Haag dubblerar är ju risken stor att nån annan får göra det och frågan är om det verkligen är bättre för vanliga stafetten?
Oskar; Jag och många fler har kommenterat på http://www.alternativet.nu/ under rubriken Kartskala.
När loppen är körda vet man…Om Charlotte/Anna stått över sprintstafetten i OS hade de hållit sig friska tror jag Det gäller att vara taktisk under ett mästerskap och inte bara rusa på som det lätt kan bli om man inte tänker sig för…
Att åka sprintstafett dagen före en stafett tror inte jag är en optimal lösning. Vi har sett väldigt många åka dåligt dagen efter. Sprint och sprintstafett är väldigt påfrestande för kroppen.
Det är långt ifrån säkert att Haag platsar i ett sprintstafettlag. Hon har gjort en bra klassisk sprint i Rogla men det var en väldigt speciell sprint.
Lång, tung och snöfall, jag vill minnas att Steira var 6:a vilket säger en del.
I många sprintar har hon inte passerat kvalet. Nej jag tror mera på Falk,Pajala,Brodin och Lina. Ingen av dom lär ju åka i vanliga stafetten.
Bästa lag i vanliga stafetten måste gå före.
Nej Alexander, det är inte en optimal lösning. Men programmet är ju lagt så och vill vi ha så starka lag som möjligt på båda ställena är ju risken att någon måste dubblera.
Gunnar Kar… Jo, men Johan Olsson hade ju inte tänkt köra jaktstarten för att ladda till stafetten, och se hur det gick! Det är skitsvårt att förutspå, men jag tycker att dom som anses vara bäst på varje distans ska få åka om dom själva vill och känner sig manade.
Manne: du har en poäng där . En annan variabel som måste diskuteras är vilken grad av hårdhet åkaren har. Är man lite till åren pallar man mer än en ung…
Gunnar Kar… Vad man pallar är väl dels individuellt, dels beroende på tränings- och sjukdomsbakgrund. I Tour de Ski 2008 pallade Charlotte Kalla mer än de flesta, och hon var minst sagt ung.
Nisse… Nä, det är inte alls säkert att Haag platsar i ett sprintstafettlag. Och jag fattar att du som skidentusiast helst vill att hon ska stå över sprintstafetten eftersom du värderar den vanliga stafetten högst. Men om vi tar ett konkret exempel:
Om Anna Haag visar under säsongen att hon är en av de två bästa på sprintstafett, och hon vill åka. Tycker du att man ska stoppa henne från att åka då?
Manne: Det är många om, men det jag redan vet är att Haag i toppform är ett måste för chans på guld i stafett. Nu är den iofs betydligt mindre utan Anna O, men ett stafettguld skulle vara det första på 50+ år. Och då går det inte med Anna på 95%.
Nisse, men om du svarar på min fråga blir svaret..?
Jag hade nog sagt nej. Vi har många bra sprintåkare som sannolikt skulle vara marginellt sämre. Men vi har ingen som är i närheten att ersätta på vanliga stafetten.
nisse: nu fattar jag hur du menande men är man sjuk tycker jag inte man kan räkna de som något.. alltså en mindre bra..
Steria var då inte 6a i Rogla på sprinten de var Lina..
Sedan går de att åka fort i en stafett dagen efter sprintstafett de visa ju Kuitunen å Saarinen i Liberec..
Manne: Kalla är kanske ett undantag men vi vet att Haag har lätt att bli förkyld om hon tar ut sig, därför bör hon vila från sprintsfatten..
Jag säger satsa på ”riktiga” Stafetten.
Kör med yngre förmågor som Pajala och Falk i sprintstafetten för erfarenhetens skull. Skulle också undvika dubbleringar på stafetterna så långt det går.
F*n vad Anna Olsson saknas…
Gunnar Kar… Vet vi att Haag har lätt att bli sjuk om hon tar ut sig? Hon har åkt Tour de ski två ggr och gått fantastiskt hela vägen, tålt dom täta loppen kanonbra. Utan att bli sjuk.
Jag tror inte man kan sitta och säga nån universal sanning om effekterna två så täta starter. Man kan prestera sämre på en stafett för att man är trött efter sprintstafetten dagen innan. Det kan också hända att man flyger farm på moln av glädje efter sitt första vm-guld. Eller så kanske man gör en skitdålig stafett eftersom man tappat energi på att va besviken på att man inte fått åka en sprintstafett som man tycker man borde fått åka.
Det är individer vi snackar om, så det kan falla ut på väldigt många olika sätt. Därför tycker jag dom som anses bäst ska få chansen att åka om dom anser att dom orkar och vill.
Varför så negativa till dubblering vid förra VM visa ju många att de gick bra att dubblera,,,
jossa: Ännu fler exempel finns på motsatsen. Kuitonen och Saarinen var 2009 dom två i särklass bästa klassiska åkarna och behövde nog inte gå för fullt för att vinna teamsprinten. Däremot Lina och Anna fick kämpa för sin medalj och var klart sämre efteråt. Och det är inte utan anledning att Björgen och Kalla redan sagt nej. Även Northug avstår så visst är det negativt för vanliga stafetten.
nisse: du skriver att Roglasprinten var speciell och att Haag missat i kvalet i många andra sprintar, men hur många sprintar i världscupen körde hon förra sâsongen? Utöver Rogla, slottssprinten, men någon mer? För lite underlag för att dra en sådan generell slutsats.
Nisse, man kan hitta exempel åt både det ena och andra hållet. Men till syven och sist… anser inte du att de som visat sig kvalificerade till respektive lopp, själva ska få bestämma om dom vill köra eller inte?
Jag tycker att lagledningen skall bestämma vilka som åker vad. Det gäller att få ut maximalt ur truppen som helhet.
Sedan är jag lite förvånad över att så många ser Haag som en väldigt bra sprinter. Hon åkte som Swestam säger två sprintar i VC och anledning till detta är att vi har flera bättre sprintåkare.
Hon har en 5:e plats från SM vilket säger ungefär hur hon ligger till.
Hon är en skaplig sprintåkare men ingen toppsprinter.
Swestam du som gillar statistik se till tidigare säsonger också. Jag tippar på att ca 50% av sprintarna har hon inte kvalat i men det är bara min gissning.
Team sprint å vanlg sprint är de stor skillnad på… VM 2009 som jag tog som exempel var de inte bara finskorna som prestera bra tvådagar i rad även Longo å Isida åkte bra..sedan tycker jag VM programet är rätt dåligt gjort.. ska inte behöva bli en sådan här situation.
Sedan ska men inte titta för långt bak i statestien efter som Anna Haag utvecklasts mkt i sprint sedan hon slog igenom…
Men nisse, som Jossa är inne på är det stor skillnad på sprint och sprintstafett. Bland medaljörerna i sprintstafetten i OS var det bara en som var topp-30 i sprintcupen i fjol – en av sex! Det krävs mycket mer distanskvalité och det är där Haag kommer in i bilden.
Jag tror man är farligt ute om man kör över åkarna och inte låter dom själva påverka vad dom ska åka. Det kan slå åt helt fel håll och vips kan den goda lagsammanhållningen vara borta.
Jag tycker att man kan dra lärdom från OS jag var klart för att Kalla och Haag skulle åka teamsprint och räknade med ett guld. Och med en tuffare bana kunde det mycket väl ha blivit så. Men med facit så missade vi ett silver i vanliga stafetten för ett silver i teamsprint. Och för lagsammanhållningen hade det varit betydligt roligare med fyra medaljörer.
Sedan är statusen för vanliga stafetten skyhögt högre än för teamsprint.
Så det är dumt att riskera våra bästa distansåkare för nått som sprintåkarna säkert kunnat göra bra dom också.
Nisse, när du menar att Anna Haag blev sjuk av sprintstafetten, tycker jag att du drar väldigt spekulativa och tveksamma slutsatser. När Anna körde sprintstafetten i OS var det hennes tredje start på åtta dagar. Om det med säkerhet gör henne sjuk, borde hon inte kunna tävla två helger i rad i världscupen. Personligen tror jag att det var ett virus som gjorde henne sjuk.
Menar du verkligen att du tycker att landslagsledningen helt ska köra över åkarnas egna vilja?
Förövrigt är det väl fler som kan vara aktuella för både sprint- och vanlig stafett. Ida Ingmarsdotter inte minst.
Alla vill alltid åka allt. Vem tycker du skall bestämma Manne? Teamsprint körs en gång per säsong i Dusseldorf, vem är mest kvalificerad? Skall åkarna bestämma det också? Vi har en lagledning!
Haag var 33:a vid stockholmsprinten i mars …sen var det inte så många klassiska sprintlopp i övrigt …Sen antar jag att ledarna vill ha ett ord med i laget…
Såhär tycker jag:
Landslagsledningen ska kolla på resultat från den här säsongen och eventuellt tidigare säsonger och utifrån detta ta ut vilka man tycker är bäst kvalificerade att starta på respektive distans. (När det gäller topp-10-åkare bör alltid dom bästa få chansen. I annat fall kan det vara aktuellt att t.ex. låta oprövade åkare få mästerskapsrutin.)
Därefter får åkarna (i samråd med tränarna) själva bestämma om dom vill ha sin startplats eller inte. Om dom inte vill det går platsen till näste kille/tjej på listan.
I dom fall där man anser att tävlingsprogrammet blir för tufft för en åkare, bör man ta upp detta till diskussion med åkaren och komma med rekommendationer. Åkaren får därefter bestämma om den vill stå över något lopp och isåfall vilket.( I praktiken vet ju landslagsledningen redan om många såna saker sen tidigare – t.ex. att Kalla vill stå över sprintstafetten.)
Skulle det vara så att man anser att en åkare som är kvalificerad att starta i flera lopp med tätt mellanrum, inte kan prestera på tillräckligt hög nivå om han/hon startar i alla loppen… då måste åkaren välja bort något av dessa.
Manne: Någon måste se till helheten. Om Kalla avstår teamsprint för att vara maximalt bra till stafetten och Haag väljer att åka teamsprint och därmed gör en svag stafett så har det ju varit meningslöst för Kalla och för dom två andra tjejerna som kanske också avstått för att vara maximalt bra i stafett.
Det måste vara prioriterat vad som gäller.
Nisse: Kalla har själv tagit det beslutet och Haag borde ha samma rätt att ta ett eget beslut. (Kalla har väl dessutom tänkt åka alla andra lopp och det är ju inte alls säkert att det är aktuellt för Haag)
Men Nisse, om vi säger såhär… Ponera att Ida Ingmarsdotter höjer sin kapacitet till i år i både sprint och distans (vilket är fullt tänkbart) så att hon är klart bland de två bästa sprintstafettåkarna och bland de fyra stafettåkarna. Tycker du då att landslagsledningen ska förbjuda henne att åka sprintstafetten för att man tycker att den vanliga stafetten är viktigare?
Antingen satsar vi på stafett eller då låter vi det bli som det blir. Och den åkare som inte tycker det är viktigt att köra för laget får väl ta det beslutet då.
Egoister har vi haft förr i landslaget och det har på inget vis gynnat den goda andan. Men normalt brukar det ses som extra hedrande att bli uttagen och åka bra i stafett för sitt lag.
Nisse, jag fattar inte riktigt… vad är då ditt svar på min fråga?
Sen tycker jag du behandlar frågan som om det var faktum att man generellt åker sämre i en stafett om man gjort ett hårt lopp dagen innan. Men det är ju inte ett faktum, det är ju någonting som du tror. Åkarna som skriver upp dagligen hur dom tränar och tävlar och sedan analyserar hur dom reagerar på detta, borde kanske också ha något att säga till om i frågan?
Manne: Nu orkar jag inte dividera längre.
Hoppas landslagsledningen inte delar din uppfattning.
Nisse: var ju inte bara Haag som blev sjukt under OS Pajala Jönsson var ju åxå sjuka,,, sedan ska Haag åka sprint staftetten om hon är kvalificerad tycker jag.. jag tror de går att prestera riktigt bra två dagar i rad har ju gett exempel på de..
Egoist blir man väl inte för att man vill åka teamsprinten..
Sedan är jag rätt säker på att de är andra länder åxå som har åkare i både teamspriten å vanliga stafetten..
Det lär dom nog göra. Dom verkar väldigt måna om åkarnas tankar och målsättningar. Men jag håller med dig – vi kan sätta punkt här.
Problemet med den här typen av diskussion är att vi ej känner till ledningens göranden och låtanden. Jag är dock ganska säker på hur dom tänker…
Ingen tänker tydligen på att form är färskvara!
Håller med Elin, form är definitivt en färskvara! Ida, Lina, Haag, Pajala, Brodin, Falk synnerligen kompetenta och dagsformen bör få avgöra, i min värld omöjligt att ta ut lagen till stafetterna redan nu. men visst är det kul at spekulera. Att Kalla o Haag måste vara i form är ett måste för att vi skall kunna hävda oss i ”traditionella” stafetten annars är det vidöppet enligt mig mellan ovanstående. I båda stafetterna. Form o fingertoppkänsla blir avgörande!
Glömde Sara L som även hon kan bli aktuell för en klassiskt sträcka. Vågar väl inte nämna Sandra H :-)
Håller med om att Anna Haag har blivit betydligt bättre i sprint så det är lite svårt att jämföra med hennes resultat tillbaka i tiden. Vid dubbeljakten i OS så syntes ju att hon inte är helt oäven i att spurta.
Förra säsongen hade Sverige inte full kvot på damsidan i sprint, det har vi däremot i år, så det finns nog mer utrymme för att låta Anna köra fler världscupsprintrar.
Intressant blir det också med den nordiska minitouren i Kuusamo helgen efter Gällivaretävlingarna. Sverige får ställa upp med nio deltagare både på dam- och herrsidan och då lär ju Anna vara med (klassisk sprint, 5 km distans klassisk med intervallstart och 10 km jaktstart i fristil).
Det vi kan vara eniga om (hoppas jag) är att utan fyra tjejer i toppform så blir det ingen bra stafett. Och om vissa åkare tydligen blir bättre av att köra slut på sig så varför inte. Men jag är skeptisk.
Man brukar inte kunna äta kakan och samtidigt ha den kvar.
Vet nån hur många lag Sverige kommer att köra med i stafetterna Gällivare?
nisse: jag håller med dig om att vi behöver fyra damer i toppform för VM-stafetten. Sedan exakt vilka fyra damer det skall vara kan vi ha olika åsikter om (även om Haag och Kalla naturligtvis är givna).
Om sedan Haag körde slut på sig under OS eller fick något virus (som redan började visa sig under sprintstafetten)är vi nog heller inte eniga om.
Dock visade Haag under Tour de Ski för två år sedan att hon klarar av många tävlingar under kort tid, vilket gör att jag är ganska positiv till de svenska damernas chanser under VM.
Johan: Vid stafetter är det tillåtet för hemmanation att ha 4 lag och för övriga två nationer två lag i världscupen. Så i Gällivare har vi garanterat 4 lag, däremot i La Clusaz brukar vi bara ha ett lag, men får ha två. I Rybinsk kommer vi inte att ha något pga SM. I VM är det ett lag per nation, i både kort och lång stafett.
Om vi utgår från resultat de sista två åren ær det ingen tvekan om att Anna Haag just nu ær den bästa i det svenska damlaget på att åka en klssisk sprintstafett. (vanlig klassisk sprint är det nog banan banan och formen som avgør vilken av tjejerna som ær bäst).
Dock är det en sak som borde vara viktigare än allt annat på damsidan och det är att göra allt för att vinna den ”riktiga” stafetten. Anna Haag bör självklart avstå från sprintstafett eftersom den går dagen före. Vi har en bra chans på guldet och då måste vi ta den. Vem hade trott det för 10-15 år sedan.
Vem som passar bäst i sprintstafett beror väldigt mycket på banan, I en lätt bana har inte distansåkarna stor chans att gå ifrån. Blir det en spurt på slutet vinner sprintåkarna 9ggr av 10. Falk är en bra sprintstafett åkare
hon hade bästa sträcktider under SM.
En som om hon är i form har bevisat att hon är väldigt bra är ju Lina. Så varför inte dessa två? Ett lag lika bra som ett med Haag och ingen påverkan på stafetten.
Hanna Brodin eller Ida i sprintstafetten då? Båda har ju visat distanskapacitet.
Det värsta är ju att vi behöver Ida i stafetten. Bästa lag utan dubblering önskas. Lina är mer än väl kvalificerad om hon nu fått vara frisk.
Har sett att Lina varit med på dom flesta läger i år, så vem vet hon kan göra en riktigt bra säsong. Och blir det spurt så är det ingen annan än Falk som jag vill se.
Jo men grejen är ju att om man prioriterar stafetten framför allt annat och förbjuder åkare att dubblera… då kan vi få ett läge där en åkare satsat all sin träning på att bli världsmästare i sprintstafett och sedan inte får åka loppet (trots att hon är klart bäst) bara för att hon plötsligt förbättrat sin distansåkning så mycket att hon också platsar i det vanliga stafettlaget. Det vore absurbt.
Sprintbanan i Kollen är väl inte Dusseldorf precis. Tror nog de snabbaste distansåkarna kommer vara vassare än sprintåkarna i den korta stafetten, fast det beror lite på föret också.
Av alla distanser på VM kommer damernas korta stafett att vara den som det är enklast att ta medalj i. Björgen, Kalla åker inte. Majdic, Kowalzcyk för ensamma. Kuitunen, Olsson, Nystad slutat. Steira, Johaug för långsamma…
Prisbordet är vidöppet alltså, Saarinen/Muranen är det lag som känns starkast, men de skall ju också åka riktig stafett dagen efter.
Slovenien har en till bra sprinter Visnar så Majdic är nog inte så ensam. Och dom länder som inte har ett lag inför riktiga stafetten typ Polen kan satsa allt på sprintstafett. Kowaltzyk behöver inte ha någon toppåkare med sig för att vara livsfarlig.
Norge har bra åkare nog för två stafettlag. Och glöm inte att dom har hemmapublik.
Och vi såg i Vancouver att trots att vi hade dom två bästa åkarna så är det inte lätt att bli av med bra hängåkare.
Kollens upplopp är som gjort för att glida ikapp. Och Majdic i rygg på upploppet är nog inget Haag fixar.
Nisse: Haag behöver väl inte gå sista, hon kan väl kötta på 1-3-5? skall Majdic sedan jaga ikapp Lina, Pajala, eller Falk kan det bli tufft för henne också?
Jo det var bara ett exempel. Jag är rädd för att vi har en övertro på distansåkares fördel i teamsprint.
Dagens banor är gjorda för att det skall bli spurt på slutet. Och bra hängåkare är snarare den egenskap vi behöver och en vass spurtare på slutet. Så att tro att det bara är att hämta guldet är önsketänkande.
I mästerskap i teamsprint har de bara varit lätt bana en gång VM i japan..
Nisse: titta på dom mästerska som varit i teamsprint har alltid varit klar fördel för distansåkarna..är väl så att nästan alla medaljörer på damsidan i temsprint genom tiderna har varit på pallen i distanslopp över 10 km någon gång..
sedan är de väl så att distansåkarna dragitsönder fälten rätt bra.. så de sällen varit några spruter med många lag max 3 vad jag kommer ihåg…(engång 2006)
Många av sprintåkarna (damer) har ju tränat bra med distansåkarna och har säkert tagit några kliv på distans.
Distans tjejerna har även dom säkert blivit vassare sprintåkare. Så skillnaden krymper. Kuusamo blir en väldigt spännande tävling där vi får se dom fullt ut. Idealet vore om Falk Pajala,Brodin och Lina blev som Anna O.
För mig är det givet att Lindborg-Haag-Kalla går de tre sista sträckorna i VM. Till den första sträckan samt sprintstafetten finns följande:
Andersson, Brodin, Ing’dotter, Pajala och Falk. Alla går att välja på alla sträckor utom Falk som enbart bör gå andra sträckan i sprints. Jag vill se Brodin i långa stafetten (var grym i Lathis) och Ing’dotter/Falk i den korta.
enda som är givet för mig är att Kalla ska åkta sträcka tre i stafetten,,,,sedan finns de massor med alternativ ännu till dom andra stäckorna både i teamsprint å vanliga stafetten Haag är naturligtvis given man svårt nu å säga vilken sträcka som passar henne bäst andra eller sista…
Jossa: Varför ska Kalla gå sträckka 3? Vem ska åka sträcka 4? Kalla med guldvittring på en sista sträcka kan bli jobbig för Bjørgen.
Sedan ska vi inte glömma Britta Norgren. Hösten för 2 år sedan var hon grym. Är det någon som vet något om hur hennes sommarträning har varit?
Britta Norgren? tänker inte vara nedlåtande men nog fasen måste väl Sandra Hansson m.fl. vara betydligt interesantare eller? Tycker att vi har några bubblare på gång, inte till stafetten i VM men som kan vara med och fightas i VC. Emma Wikén, Lisa Larsen, Lina Korsgren, Maria Rydqvist t.ex. tror jag på mera än på Britta Norgren. Hur låntgt efter ligger M.Thorn?
Alexander: är väl bara att titta på alla tidgare stafetter.. kalla har varit grym på stäcka 3..ex i OS utan Kalla på stäcka 3 hade vi ens aldrig hopptas på medalj.. (har motiverat de många gånger varför kalla ska åka stäcka 3 )
Britta Norgen är väl jätte intressant är väl bara å titta på hennes tidigare meriter bara hoppas hon hittar sin bästa form..
Sandra Hansson är väl ingen idé att börja diskutera förr än hon väljer att åka ett kvallopp.
Visst har Kalla gjort många bra 3:e-sträckor men hon har aldrig gjort en dålig 4:e heller och i dagsläget finns det ingen som är klart bättre spurtare än henne i fristil och distanslopp som Norgren var 2006 i Davos t ex. Förhoppningsvis når Ing’dotter eller Falk dit men där är de inte idag. Jag ser heller ingen annan i världen som kan ställa av Björgen på samma sätt som Kalla gjorde i Beito-stafetten förra året. Jag ser gärna Kalla på 3:e men då måste det finnas alternativ till 4:e och det gör det inte idag.
Haag är väl minst lika bra avslutare spurtare som Kalla…varför jag vill ha Kalla på stäcka 3 är för att hon är grymt bra på att jaga åkare..Britta Norgren är väl en av få som sprutat ner Björgen 2 gånger i stafett?
I går såg jag Kajsa Snihs på ett överraskande och mycket imponerande sätt vinna MTB-tävlingen i Kungsträdgården.
Hon berättade att hon kom direkt från ett tvåveckors skidläger och att hon satsar i första hand på Nordiska cupen. Hon menade antagligen Team Sportia Cup.
Intressant hur hon åkte förra säsongen i Åsarna efter att börjat skidträningen strax före jul.
Det blir spännande att följa henne i vinter.
Manne; frågan är om Sandra får plats att åka kvallopp i klassiskt.
Hör från norsk kusin att hon efter träning i Ramsau varit på snö i två veckor i Sjusjön med norska toppåkare, bl.a. Mürer Stemland
jossa: Det var Björgen av lägre kaliber som Britta slog. Kalla och Haag är likvärdiga spurtare men jag tror att Kalla är den enda som kan klara av att gå ifrån Björgen. Så spurt bör undvikas mot Björgen än så länge. Men vem vet hur det ser ut i vinter. Björgen borde inte bli bättre vid 30+.
Jonas. Vadå får plats? Skellefteå? Torsby?
Sen kan man ju kvala in genom att åka bra i klassisk sprint eller fristil. Sara Lindborg kvalade ju in till Beito-stafetten ifjol genom 10 km fritt i Bruksvallarna.
Tror inte Björgen kommer va lika bra som ifjol. Int alls säkert att hon kör sista.
Kalla har nog gjort minst lika bra 4e sträckor som 3e. Beitostølen när hon stack ifrån en Bjørgen i högform och VM 2009 är legendariska. Sveriges problem är att Norge kör (min bästa gissning just nu) med Jacobsen-Johaug-Steira-Bjørgen. DVS Sverige kan få svårt att hånga med de båda klassiska utan Haag på andra. Sedan har vi Steira på 3e och det är nog bara Kalla och Haag som kan hänga på henne i 5km. Vi ska nog inte heller tro att Haag ska klara att plocka särskilt mycket på Steira. Den enda i världen som jag tror kan plocka sekunder på en Steira i bra form är Kalla. Sverige har dock väldigt många som kan komma att vara stafettaktuella på damsidan. Ingemarsdotter känns nästan given. Sedan är det Lindborg, Andersson, Norgren, Rydqvist, Brodin, Larsen, Hansson och kanske ett par andra som är med och slåss om sista platsen. Det somär lite speciellt är att nästan alla av dessa är klart bättre på klassiskt.
Det är egentligen väldigt tråkigt att VM inte vara i två veckor pluss en hälg. När det gick från att vara fyra distanser och blev sex borde självklart FIS förlängt VM. Jag tror inte att det skulle bli så mycket dyrare för arrangören som då skulle kunna lägga 50% av tävlingarna till hälger och få större publik både låangs banan och framför TV:n. Någon som vet om FIS diskuterar har diskuterat detta?
Det är ju riktigt synd om en del tjejer nu som inte kommer kunna vara med sina två bästa medaljchanser. Det är ju istort sätt samma åkare som är bra på 5 km klassiskt som på 6*1,2 km klassiskt.
En annan sak som är tragisk ur rättvisesynpunkt är semifinalerna i sprintstafetterna. De åtta bästa nationerna borde varadirektkvalade till finalen. De fyra sista platserna borde andra länder få göra upp om i den sista VC-sprintstafett före VM. Är inte detta sunt förnuft?
Vi ska inte helt räkna bort Finland. Magnar sa att vi kommer få se ett genombrott av en ung finska i år, han avslöjade dock inte vem. Roponen ska ha gjort sitt livs träningssäsong och Saarinen har till skillnad från ifjol haft en hel träningssäsong. Gissar att Finland kör Kerttu Niskanen – Aikku Saarinen – Riitta Liisa Roponen – Pirjo Muranen. Det laget kan leda inför sista.
Frans>> Muranen var ju inte jättebra förra året, lär behöva mer än en minut mot Kalla och Björgen. Hade hellre sett
KristaL-Niskanen-Roponen-Saarinen
Manne; Jag läste någonstans att det var begränsade startfält i Team Sportia Cup, alltså i Skellefteå.
Vad nu menas med begränsade.
Tolkade det som att det är begränsat antal som får starta.
Jag såg också Kajsa Snihs igår.
Förra säsongen MTB och lite skidor.
I år MTB med mycket skidor?
Hon fyller 21 i januari och är definitivt en av våra största talanger på tjejsidan.
JonasE: Muranen var övertränad ifjol, hon körde rejält över 800 timmar i jakten på OS medaljer vilket kroppen inte pallade för. I år har hon kört smartare och kommer inte tävla lika intensivt fram mot VM. Det är troligtvis hennes sista säsong och sista VM så hon vill nog avsluta bra. Men vi får se.
Sen måste nog Saarinen köra klassiskt nu när Kuitunen slutat. Saarinen kan på sin höjd hänga med de bästa i skejt. På 5 km klassiskt är hon bäst i världen om hon är i toppform.
Finland kommer skicka två stafettlag till Gällivare för att alla ”nya” ska få testa på hetluften direkt.
Alexander: jag tycker du glömmer bort Emma Wiken som är bättre i fristil och åkte riktigt bra i slutet av förra säsongen. Lisa Larsen har ju alltid varit bättre i fristil även om jag tyckte att hon åkte bättre i klassiskt förra säsongen. Ida och Hanna Brodin har väl också utvecklat sin fristilskapacitet en hel del. Så om Haag skall åka en av de klassiska sträckorna så är det väl någon av dessa fyra som bör åka den en av fristilssträckorna.
Har nån koll på hur sommarträningen gått för Hanna Brodin? Hon körde väldigt bra på stafetten i Lahtis ifjol. Har hon lyckats ta ett kliv till så är hon nog absolut med i VM laget.
Jonas… Begränsade startfält? Jag har svårt att uttala mig om vad det kan innebära, men det vore ju skittråkigt om någon inte får en ärlig chans. Det känns dock långsökt att detta skulle smälla just på Sandra, den kanske namnkunnigaste åkaren utanför landslaget.
Jag ser gärna henne i landslaget. Men det känns inte som nån vits att spekulera i förr än hon väljer att åka ett kvallopp, och det var väl typ tre år sen sist?!
Ja Finland som hade en oväntat dålig säsong den förra kan säkert bli bra i vinter. Både på herr och dam borde dom vara revanschsugna. Muranen var väldigt bra i Aure förra året men usel senare. Så överträning låter troligt.
Finska damernas problem börjar ju bli hög ålder, så dom behöver verkligen få fram nya.
Missa inte Sportspegeln i kväll, en hel del längdskidor tydligen!
Enligt SVT använder även Haag dopingklassad astmamedicin
Gunnar Kar. Haag er ikke ensam om att anvenda dopningklassad medisin mot astma.50% av svenska landslaget har dispens!!!!! Og jag som trodde Marit Bjørgen var ensam om att anvenda medisinen…………………
Tydligt är att informationen kring detta ämne icke är tillfyllest
Vad tror ni om Jonas Karlssons spådomar inför säsongen? Han är ju ingen bläckfisk direkt. Han spådde väl 3guld på OS? Och noll guld 2005.
Men jag tror att det är bra för Kalla att han misstror henne. Hon lär nog visa var skåpet skall stå.
Sedan till medicinerna. Det finns ett helt gäng olika preparat och vad Haag använder och vad Björgen använder vet inte jag. Men Haags verkar ju fungera dåligt. Så länge dom finns på dopinglista är det väldigt tveksamt. Och ger dom ingen extra effekt så ta bort dom från listan. Då kan ju Kowaltzyk använda dom om hon vill. Men jag förstår inte att Norge offentliggör att Björgen har dispens från 2008. Hon har ju haft astma från födseln och måste väl haft medicin hela tiden. Eller är det inte samma medicin som övriga använder?
Varför inte tala om vad som gäller?
Men vad spådde egentligen Karlsson? (Förutom att han trodde mest på Haag Och Hellner). Själv tror jag på minst 10 medaljer varav (minst) 5 guld.
Jag vet inte om jag orkar med en vända till om astman och Bjørgen etc, men jag tänkte jag skulle lufta (hehe) mina egna astmabesvär. Jag har dock aldrig varit längdåkare på hög nivå men har åkt en del skidorientering och sprungit vanlig orientering i min ungdom. Ungefär i samma period som jag hamnade i puberteten blev jag diagnosticerad astmatiker och allergiker. Allt kom som en smäll och utan de mediciner jag började använda hade jag aldrig kunnat fortsätta idrotta. Nu blev det ingen elitkarriär för mig men som motionär lider jag fortfarande av astma-besvären. Är det så att man har astma måste man få medicinering annars är det kört!
Jag vet inte vad jag skulle komma med det här men jag tror att har man problem med luftrören måste man få behandling, och det borde inte vara så svårt att låta några oberoende läkare studera en aktivs problem och ställa en diagnos. Typ: ”personen har astma och bör ta dessa mediciner”. Eller ”vi hittar inte tillräckligt med bevis för att dispens ska ges”.
Angående astmamedicinerna så vill jag inte förlänga diskussionen då den bara blir så infekterad. Nu är jag inte säker på om jag minns rätt men något i stil med detta var det: eftersom det tidigare inte var medicinskt visat att det inte ledde till prestationshöjande effekter för normalt friska individer hamnade de på dopinglistan men när man kunde visa detta var det möjligt att få dispens och att detta är ett skäl till varför man kommer ta bort det från dopinglistan. Tidigare använde Björgen en svagare medicin som inte hade så mycket effekt men från 2008 kunde hon få dispens på att använda en starkare medicin.
Swestam du var en hälsosam optimist.
Jag hoppas du har rätt, det skulle smaka bläckfisk med 5 guldmedaljer i Oslo.
Två stafettguld, ett sprintguld, två på distansloppen. Men viist är jag optimist, men kan man vara annat? Det kan bli såväl 0 guld som 5 guld och då hoppas jag på det senare.
Klart de ska få använda astmamedicin om de måste. Man kan ju undra om inte Martin JS var för dåligt medicinerad i Liberec då han måste åka ambulans därifrån.
Men från och med 2011 behövs det _INTE_ någon Terapeutic User Exemption för Salbutamol (bara en övre gräns som man måste hålla sig under) samt att Salmetarol för inhalation är helt ”fritt” efter bipackssedeln
Salbutamol – kan vem som helst använda!
Salmetarol – kan vem som helst använda!
De ÄR inte doping längre med mindre man använder dem i ett uppenbart olagligt sätt – vilket då kan upptäckas med ett dopingtest.
Alltså
”Ifølge SVT har rundt halve det svenske landslaget dispensasjon for å bruke dopingklassifiserte medisiner mot astma.
Anna Haag forteller at hun bruker astmamedisin, og at hun ikke kan forstå kritikken mot Bjørgen.”
http://www.dagbladet.no/2010/11/01/sport/ski/langrenn/doping/14089498/
Hvor blir det av hylekoret her inne? Skal dere ikke rope ut om juksing og doping slik dere vanligvis gjør?
Precis som Skidjan skrev är det helt OK med astmamediciner med salbutamol och salmetarol, de finns inte längre på dopinglistan.
De inhalationspeparat som innehåller salbutamol och salmeterol är(Källa: rf.se):
Airomir
Buventol
Combivent
Salbutamol
Seretide
Seretaide
Serevent
Ventoline
Sen finns det en annan grupp som kräver dispens. Det här är övriga beta-2-stimulerare i inhalationsform (t.ex. Bricanyl, Symbicort, Oxis) Gissar att Anna Haag tar nåt ur denhär gruppen vilket också är OK.
Men jag accepterar absolut inte klenbuterolbaserade astmamediciner inom idrott. Klenbuterol står klart och tydligt på WADAS lista under SUBSTANSER MED ANABOL EFFEKT. Det preparatet kommer alltid att vara doping, spelar inger roll hur svår astma man har.
Vill se en öppenhet om vem som har dispens för vad. Vill veta om Marit Björgen använder t.ex. Bricanyl som är helt okej ELLER om hon har dispens för t.ex. Ventipulmin som innehåller clenbuterol.
Frans: Jag håller helt med dig om att en redovisning vilka preparat som olika idrottare använder borde vara offentlig.
För vad jag förstår så kan man i princip få dispens för vad som helst.
Och det är lite lurt när Kowaltzyk inte får det utskrivet, är det bara Salbutamol
som inte finns på dopinglistan då fattar då jag ingenting.
Ser att Kajsa Snihs inte finns med i 2015-laget.
Borde inte hennes resultat från Åsarna och Skellefteå varit tillräckliga.
Enligt skidförbundet var det bara ekonomin som gjorde att hon inte fick åka med som reserv till JVM efter resultaten i Åsarna.
Läste att Britta är på gång och att försäsongen flutit på bra! Kul! Har tydligen gått tillbaka till det upplägget hon hade när hon slog igenom. Kanske redan var ”känt” men jag har missat det i så fall.
Göran, det visste jag inte. Var läste du det?
Artikel om Britta: http://skidsport.runnersworld.se/artiklar/britta-vill-ha-vm-medalj-i.htm
Tack swestam! Hade nästan glömt bort skidsport efter att den blev en underavdelning till runners world.
Oavsett om medlen är prestationshöjande eller inte, tycker jag det känns fel med dispanser. Att ge någon en dispans urholkar en av idrottens grundbultar: att man tävlar på lika villkor.
Det som är tillåtet för en bör vara tillåtet för alla, oavsett om det gäller anabola steroider, astmamedeciner, eller apelsiner. Jag tycker inte det känns bra när man tummar på såna grundförutsättningar för en rättvis idrott. Därför tycker jag också att den där glasögon-liknelsen haltar lite – vad jag vet får även de utan synfel tävla med brillor.
När jag läser runt bland kommentarerna i tidningarna tycker jag faktiskt lite synd om dom aktiva.
Dom får bära skulden för ett sjukt system. Var är alla experter som är ansvariga? ArneLjungkvist eller motsvarande borde informera och förklara varför det är som det är och berätta om vilken vetenskaplig grund detta vilar på. Och skidförbundet varför detta smussel? Kör med öppna kort annars tror folk alltid det värsta. 50% har dispenser inte konstigt att folk vill ha en förklaring.
nisse.Du nevner kommentarerna i tidningarna, her den mest fornuftige: Astmamedisin er vel i sig inga konstigheter. Det pinsama i den her historien er jo bristen på civilkurage hos de svenske åkarna. De har låtit Bjørgen ta all skit, og tredde inte fram før SVT kom med avsløjandet……….,..
tolsrav: Jag kan inte minnas att några fler av dom Norska åkarna berättade om sin användning av medicin. Det är det jag menar med att smussla.
Om alla berättade som det var och vad som gällde så slapp vi en massa misstänksamhet.
Och ta bort dessa mediciner från dopinglistorna nu om dom inte är doping!
Jag tycker det är ointressant att diskutera det här på individnivå. Själva problemet är att man gett dispanser till åkare. Preparaten bör endera vara tillåtna för alla eller inte för någon.
manne. Men hva er vitsen å medicere friske åkare?
tolsarv. Jag menar inte att man ska medicinera friska åkare. Jag menar bara att dopningslistornas uppgift bör vara att definiera vad som ska ses som dopning, inte vilka mediciner som ska vara receptbelagda.
Om astmamedicinerna inte anses som dopning, ska de tas bort från dopninglistorna. Och då är de inte dopning för någon. Sen har förstås läkarna egna regler att hålla sig till när det gäller att inte skriva ut mediciner till friska personer, men det är ju nåt helt annat.
Min poäng är att man inte ska ge några dispanser. Endera tar man bort det från dopningslistan för alla, eller inte för någon. Det känns väldigt konstigt om vi ska ha dopningslistor som gäller för vissa, men inte för andra i samma sport.
Frans: men Bricanyl etc. behöver lika mycket TUE som Salmetarol PER IDAG.
Så vi kan omöjligt veta om Björgen och Haag tar det ena eller andra.
Så från 1 januari 2011 KAN det vara en icke-fråga..
Nej, skidjan det ena kräver dispens, det andra inte. http://www.rf.se/Vi-arbetar-med/Antidoping2/Dispens/Astmamediciner/
Har ännu inte bekantat mig med det som gäller för nästa år.
Konstaterar slutligen att det känns lite olustigt att både ettan och tvåan i dubbeljakten i OS hade svår astmadiagnos.
Tänker inte skriva fler inlägg i denna infekterade debatt.
Nu till något mera glädjande! Läste i ST att Kalla och Svanebo tydligen fattat tycke. Hur allvarligt framgår inte men kul för dom båda.
Langd.se har listat de 15 bästa damerna.
Några reflektioner:
*Therese Johaug nr 15 ?????
*Astrid Uhrenholdt Jacobsen saknas !!!
*Sprintspecialister som Magda Genuin och Alena Prochazkova saknas, kanske med rätta
*Vem blir årets överraskning? Bra för sporten om det kommer någon från mellaneuropa eller öst.
*Givetvis kan Marit Bjørgen bli världsetta efter säsongen utan att köra TdS
*Maria Rydqvist, titta t.ex. på hur bra Marianna Longa blev efter att hon fött barn.
Frans: nj,a ”salmeterol by
inhalation which require a declaration of Use in accordance with the International
Standard for Therapeutic Use Exemptions.”
Båda kräver TUE – ena gås igenom av TUE-kommité per land det andra räcker det med en brukar-deklaration. Skillnad på dispens eller bruk har jag inte tagit ställning till i mitt förra inlägg som du ser.
Alltså, båda kräver TUE. Och man kan fortfarande inte dra slutsatsen om att Haag brukar det ena eller det andra.
Det tror jag vi överens om.
Nu är jag också klar med debatten.
Elin… Jag saknade också Jacobsen i listan, och Ida Ingmarsdotter. Vad gäller Johaug var hon väl sjuttonde ifjol, men jag håller med om att det är troligt att hon lyckas betydligt bättre i år, säkert topp-10.
Hur länge ska Johaug ses som en klassisk specialist? Sedan VM-bronset 2007 har nästan alla hennes bra resultat varit i fristil. Gälivare, La CLusaz, Final Cilmb, Falun och Holmenkollen. Inte en enda gång har hon kört fristil i stafett och på langd.se tycker man att hennes fristil är för dålig för att bli bättre än 15:e i världscupen.
Håller med Elin, visst vore det bra om det kom någon uppstickare från Mellaneuropa eller öst.
Vad ska man tro om alla unga norska tjejer som dominerade senaste JVM och U23-VM?
Se opp for Heidi Weng :-D
Ett sista inlägg i astma debatten. Se intervju på SVT sport med en expert som förklarar varför det står på dopinglistan. Intressant!
Länken till tv-inslaget som nisse pratar om.