Rickardsson trea och Jönsson upp i täten totalt!
Efter de första mellantiderna när man fick rapporter o
m att Jönsson åkte riktigt starkt trodde jag aldrig att han skulle håll ihop det så pass bra idag! Visst, han kroknade rätt rejält i slutet, men inte alls så mycket som många trodde! Man såg att de sista kilometrarna var det inte mycket mer än viljestyrkan som förde honom framåt. Fyfan vad han måste ha lidit! Man kunde nästan se mjölksyran spruta!
”Jag kände mig i bra form men man vet aldrig hur det ska gå. Jag sket i all taktik i dag, jag fick så mycket tips, men sket i det och körde bara. [..] Det svartnade för ögonen på slutet. Jag var helt slut och mörbultad. Men det var skönt att jag höll ihop det ganska bra i mål.”
Jönsson var lite förvånad själv över resultatet efteråt:
”Det är en härlig chock. Nu är det bara att bita ihop och ladda om. Jag ska ta en bastu nu och tina upp, sedan är det bara att gå ut och gå på det igen.”
Går vi vidare till Daniel Rickardsson, som i mål var bäste svensk på en tredje plats, såg däremot han ut att vara ute på söndagsåkning. Grabben åker så stilfullt och stort att det knappt syndes att det gick så snuskigt fort som det gjorde! Under lång tid trodde jag att det skulle bli en seger, men Legkov hade lite längre fötter idag och mot Cologna var det inte mycket att göra åt. Kul att schweizaren är tillbaka i toppen! Han lär nog bli ruskigt farlig hela den här vintern också.
Nästan hela det svenska laget åkte riktigt bra idag. Fem svenskar bland de 30 bästa!! Johan Olsson sköter sig även om jag hade hoppats på en liiiten bättre placering idag. Men tia är väl godkänt! Marcus Hellner på tolfte plats visar att all extraträning i klassisk stil har gett resultat, kan det vara hans bästa lopp i klassisk stil? Anders Södergren tar sakta men säkert kliv framåt känns det som (24:a idag). Även härligt att Jens Eriksson fick ta lite världscuppoäng, 26:a idag, det behöver han!
Men borde inte Mats Larsson åkt lite bättre? Han blev bara 43:a idag.
Som ni såg på tv-bilderna var det rätt så kallt där uppe i norr. Inte långt från -20° vilket är köldgränsen i världscupen. En del norskar ställde in idag pga kylan och till TV4 Sport (via Aftonbladet) sa Rickardsson att dom kanske borde ändra gränserna – det var för kallt idag. Eller som Jönsson sa:
”Jag försökte bara överleva och hålla värmen. Det är som att sova i en frysbox. Jag är genomkall ända in i benmärgen.”
Och Hellner till Expressen:
”Jag höll på att frysa ihjäl. Jag kände inte så mycket under loppet men direkt när jag kom i mål och kände efter blev det som en köldchock i hela kroppen. Då började jag att frysa i hela kroppen och framför allt i händerna.”
Efter två etapper av denna minitour leder vår kära Jönsson! Han går ut i täten i morgon och har en lucka på lite mer än 5 sekunder ner till tvåan Poltaranin.
1. Emil Jönsson, 26:16.3
2. Alexey Poltaranin, +5.4
3. Dario Cologna, +9.7
4. Alex Harvey, +22.9
5. Alexander Legkov, +24.3
6. Daniel Rickardsson, +28.2
10. Jens Eriksson, +46.3
12. Johan Olsson, +48.5
18. Marcus Hellner, +54.3
29. Anders Södergren, +1:15.5
33. Mats Larsson, +1:22.3
58. Calle Halfvarsson, +1:48.0
88. Jesper Modin, +2:21.7
Efter att ha genomlidit två lopp med Roberto Vacchi som kommentator på Eurosport börjar jag verkligen sakna SVT och det trygga parsnacket mellan Hård och Blomman. Visst är det roligt när Vacchi blir så exalterad men jag orkar inte lyssna på en kille som skriker genom en hel sändning. Det blir bara jobbigt! Sen så känns det också rätt så fattigt när han inte har någon bisittare som hjälper till.
Läs mer: DN, Aftonbladet, Expressen
Jättebra inlägg med grafiken här var det väldigt tydligt hur alla hade åkt.
Vaachi behöver en bisittare men jag tycker hans entusiasm faktiskt är genuinare än blomman och hård som bara gastar så fort det är en svensk i bild och inte lyfter fram bra prestationer av andra åkare på samma sätt som Vaachi.
Jaktstarten på herrsidan kommer bli intressant imorn. Om det nu inte blir ännu kallare så man måste ställa in.
Vad gör dom om dom måste ställa in sista loppet? Innebär det att Emil vinner hela touren, eller?
Går säkert att göra ett försök senare på söndagen eller på måndagen om det är för kallt. Ett annat alternativ som skulle gynna Jönsson är väl att köra 10 km istället för 15 och 5 km för damerna.
Vacchi har ett lite högt tonläge kanske. Nästa helg får han ju en bisittare i form av Anna Olsson, då kanske han lugnar sig lite. =)
Men jag är imponerad över vilken koll han har på åkarna, på egen hand.
JA: Kommer aldrig skippa försnacket på SVT men loppen kommer jag nog följa via eurosports webb sändingar hädanefter. Kul med Anna Olsson också hon som är lite lågmäld kommer passa bra med Vaachi.
Nån som har en länk till hela startlistan för herrarna imorgon?
Startlista:
http://www.fis-ski.com/pdf/2011/CC/2370/2011CC2370STC.pdf
Tack!
Man kan hoppas Legkov och Richardsson kan köra ihop och ta ifratt Cologna imorron för en riktigt spännande avslutning!
Tror inte Jönsson lyckas hålla undan för de stora som jagar men rolligt vore det om han kan lyckas hänga och det skulle bära till en spurt!
Hellner kan ju ta sig upp på pallen med ett riktigt superlopp, men tveksamt att han lyckas med det i kylan.
Förövrigt saknar jag vinterstudion, Blomman och Hård nåt kopiöst, den här julaftonskäsnlan som man fick som barn kring loppen försvinner helt i de andra kanalerna.
Jag tror inte hellner siktar på att spränga sig i ett superlopp imorgon om inte minusgraderna minskar rejält. Han får vara nöjd om han kniper en 6-8 plats totalt.
Efter det här får vi vara glada om åkarnas kroppar är OK så att de öht kan starta i morgon. Det där med Hellner lät inte så hälsosamt.
Sedan en liten grej: jag tycker vi ska vara artiga mot Rickardsson och stava hans namn rätt nu när han är etablerad i världstoppen.
Hehe, tro inte att Vacchi lugnar ner sig bara för att han har en lågmäld flickjänta vid sidan. Fråga Billan, hon kan fortfarande höra Vacchi’s underbara vrål som ett eko i öronen…
Och varför skulle han lugna ner sig? Helt perfekt engagemang på den killen.
Kollade en sväng på TV4 sport och det var bland det mest smärtsamma jag upplevt.
Till sist måste jag säga att produktionen var riktigt bra. Och det tack vare att alla storfräsare inte gick med 30 sekunders mellanrum. Nu är jag helt övertygad om att man ska lägga lägre rankade löpare om vartannat i den seedade gruppen. En minut mellan A-löparna är tillräckligt för att höja kvaliteten avsevärt men ändå hålla de bästa inom ett spektra som gör förhållandena likvärdiga.
Tobbe H: Bra att du säger till när efternamn stavas fel, har rättat i inlägget, tack ska du ha.
Blir det som jag tror imorgon kommer Cologna snabbt att komma ikapp de framför sig och sedan dra hårt, för att inte andra bakom ska komma ikapp. Bara att hoppas på att Emil orkar hänga på…
Jag tittade på TV4Sport och tycker att sändningen var riktigt bra. Kul oxå med dom svenska framgångarna. Rickardsson växer mer och mer. Hellner åkte väll OK. Kul för Jens Eriksson att ta poäng.
ja, startordningen idag var bland det bästa, fanns hela tiden en jämn ström av åkare att hålla koll på
Skaffade prenumeration på Eurosport och kommer nog skippa SVT – speciellt när Anna Olsson blir bisittare. Vacchi må vara lite högljudd ibland men han är grymt kunnig, har järnkoll på vad som händer och är inte så hopplöst enögt blågul som Hård-Blomman…
Sen ska det bli kul att se vad Emil orkar med imorn – kan bli pallen!
Kan man alltså se loppet live imorgon gratis på eurosports hemsida? Vilken tid börjar det isf?
Nej, man måste betala för att se deras webbsändningar.
Damerna startar 11 och herrarna 12 tror jag
Vi får se om det blir någon start i morgon. Kan bli under -20C. Men jag tycker ändå att skidtävlingar skall genomföras. En del tål kyla andra inte
lika väl som en del tål höjd och andra inte så är det en egenskap som borde belönas.
-18° imorgon under tävlingarna enligt SMHI.
Vacchi är 100 gånger bättre än Anders Blomvist. tycker även att 120 herrar i en indivduell start är alldeles för många…
När man tittar på kurvan kan man ju ana att Jönsson gick ut onödigt hårt.
Tror han fått en bättre sluttid om han lugnat sig första halvan.
Säkert hade Jönsson fått bättre tid om han strtat lite lugnare. Men nu sa han ju att han sket i taktiken och körde på för att hålla värmen. Vi måste respektera det.
Cologna tar hem detta, han känns ju som en mycket het kandidat till att ta hem hela världscupen, han är en så komplett åkare. (Hade vart kul om vinterstudio gjorde ett reportage likt det om Piller Cottrer om honom)
På damsidan känns det tyvärr som om denna vinter inte kommer bli speciellt spännande…. Nog för att jag gillar Marit men nån måtta får det ju va ;)
Men alltså, sänds tävlingarna någonstans på nätet för oss som inte har eurosport/TV4 sport ?
Sara: Du kan skaffa Eurosport på nätet för 40 kr/månad. Jag har gjort det enkom för den här helgen. Klart värt det.
Jag har haft större ångest än vanligt när jag skulle tippa. Drog lott mellan Kalla och Kowalzcyk om vem som skulle hamna som 2:a och vem av Rickardsson och Jönsson som skulle hamna som 3:a. Det känns fortfarande inte bra, men gjort är gjort.
Annars så tror jag stenhårt på Emil imorn. Han har visat att han är bra på att hänga, både i stafetten i Gällivare och i loppet som gick idag, då han hängde på Legkov (tror jag det var iaf) de 5 första kilometerna. Hade han haft en bra rygg att gå på resten av loppet hade han hamnat högre upp.
Blomqvist och Hård är 1000 gånger bättre än Vacchi (skidor då) – perfekt kemi.
Ungefär som cykel med radarparet Vacchi och Adamsson – de lyfter varandra.
Och självklart ska kommentatorerna heja på svenskarna, vi kan ju inte begära att NRK ska börja heja på våra? ;)
Gött mos att Björgen bara vinner med fåtal sekunder, är första formtoppen dalande?
Blir intressant att se hur norrmännen åker vid lite varmare fören också!
[…] » Richardsson trea och Jönsson upp i täten totalt! « Skidpepp “Jag kände mig i bra form men man vet aldrig hur det ska gå. Jag sket i all taktik i dag, jag fick så mycket tips, men sket i det och körde bara. [..] Det svartnade för ögonen på slutet. Jag var helt slut och mörbultad. … Grabben åker så stilfullt och stort att det knappt syndes att det gick så snuskigt fort som det gjorde! Under lång tid trodde jag att det skulle bli en seger, men Legkov hade lite längre fötter idag och mot Cologna var det inte mycket att göra åt. … Continue here: » Richardsson trea och Jönsson upp i täten totalt! « Skidpepp […]
Smaken är som bekant delad och för mig är Hård-Blomman en oslagbar kombination, Hård cool (för det mesta) och Blomman med ett stort hjärta för de svenska åkarna. Dessutom är Blomman kunnig ut i skidspetsarna och ser minsta tendens och detalj, han är ruggigt bra. Det sämsta för mig är oengagerade kommentatorer likt den som är i TV4-sport. En som har lika bra split vision som Vacchi är Karin Svingstedt som (åtminstone har hon gjort det tidigare) kommenterar skidskytte i Eurosport. Att ensam kommentera skidskytte och ha superkoll på både åktider och skjutresultat är imponerande. Jag tycker faktiskt SVT borde lägga vantarna på Svingstedt för hon är dessutom lika kunnig som Blomman.
Gillar också Blomqvist och Hård. Att de är lite mer blågula ingår i uppdraget att kommentera för SVT, som inte har bara skidnördar (som oss här) som tittare. Många i SVT:s publik känner i stort sett bara till de bästa svenska åkarna, Northug, Björgen och kanske en 5-10 åkare till. Då får man ta det lite försiktigt när man lyfter fram nya namn.
Någon som har koll på temperaturen i Kuusamu i dag? Vill ju att touren skall köras klart.
-19 grader och snö ska det bli idag i Kuusamo men vi får väl se…
-16.5 °C var det kl. 9.00 finsk tid. http://ruka.fi/weather/
När man sett skidskyttetävlingar i sån här köld brukar det va nån tysk eller ryss som kör utan handskar – galet!
Sen är det ju lite intressant att dom olika länderna gör så olika bedömningar av risken att tävla i köld. Jag menar, alla svenskar åkte, men elva norrmän hoppade tävlingen.
Oksana Khvostenko Ukraina har jag nog aldrig sett tävla i handskar.
Jönsson åker eventuellt inte idag:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article8192380.ab
Manne: Som flera sagt innan, många av norrmännen hade ju bestämt sen tidigare att inte fullfölja touren.
Ni får säga vad f*n ni vill men Vaachi ÄR suverän. Han vågar ju sticka ut lite i mellansnacket och det blir inte mellanmjölk av det som i SVT.
Helt inne på din linje om Vacchi, Joel.
Jesper Modin och Mats Larsson startar inte i herrloppet.
Känns kul att Legkov vann, han har gjort grovjobb så många gånger och ändå fått se andra på pallen. Segerintervjun var ju guld ”Perfect day and very good weather” :)
Burman:
Som sagt, smaken är delad. Det är bara så och tur är det. Om kommentatorerna alltså.
Det blev ganska väntade resultat. Dock trodde jag att Cologna skulle vinna. Men det var riktigt Ryssföre i dag och han kroknade. Men kul att Legkov fick vinna. Bra upphämntning av Hellner men det blir ju så när klungorna samåker därbak. Men två pallplatser på touren är ju helt ok.
Riktigt bra laginsats av Sverige och Ryssland idag, men vad skall man egentligen säga om den norska laginsatsen idag?
Er vel ikke så mye å si om den norske laginnsatsen når de fleste ikke stilte til start. Bare vent til Northug kommer i form. Da skal det bli tøft for konkurrentene.
Sven: men Northug lär ju knappast rädda den norska laginsatsen, även om han kommer tillbaka i toppform.
Sven: Det är så roligt att norska åkarnas prestationer aldrig ens kommer på tal bland er norrmän (majoriteten iaf sen kanske de är dom som skriker högst) härinne.
Det handlar alltid om externa faktorer. Svenska vallachefen vallade bort er, Hellner trampade medvetet sönder Northugs stav, det var för kallt osv.
Norska damerna går ju bra om de kan köra i kylan borde väl herrarna klara det också? Du har nog rätt i att det blir lite tuffare när enmans landslaget Northug kommer på benen igen.
Läste att Falk fallit och skadat sig i axeln. Hoppas det inte är allvarligt.
Man har ju Lindborg och Anna O i minnet.
Joel Burman.Jeg er helt enig med deg. Det norske herrelaget er en skandal…………………………..
Vad säger ni om Maria ”Dagsländan” Rydqvist idag då? Åkte in plats 24 och hade 15:e åktid totalt. Mycket bra åkt av henne enligt mig. Helt klart är Rydqvist nr 3 på fristil bland de svenska tjejerna.
Tolsrav: Tack
Swestam: Hon är 21:a i hela VC just nu så länge hon är i den här formen är hon given på tredje sträckan eller så kanske manfår fundera på om man ska köra Kalla på tredje och Rydqvist på fjärde. Oavsett så gör hon verkligen en kanonsäson hitills.
Og et bra åk av Therese Johaug, dagens beste åktid……………….
Tolsrav: Vill inte provocera men har inte Johaug en tendens att åka väldigt snabbt när det gäller ganska lite. Idag ex. hade hon ju inget med totalsegern att göra och då spöar hon hela fältet. Samma när hon spöat Björgen på försäsongen i diverse löplopp. Kan hennes resultat för dåligt men jag får ofta intrycket att hon borde kunna vara med och konkurera mer på mästerskapen än vad hon gör just nu sett till hennes åkförmåga.
Det var ju helt klart Johaugföre i dag.
Åktid på 30minuter på 10km visar ju att det gick väldigt kärvt. Sedan att åka i klungor och jaga ger ju en väldig fördel.
Sverige leder nationscuppen, så kommer det inte vara länge till men ändå!
Joel Burman skrev: ”Det handlar alltid om externa faktorer. Svenska vallachefen vallade bort er, Hellner trampade medvetet sönder Northugs stav, det var för kallt osv. Norska damerna går ju bra om de kan köra i kylan borde väl herrarna klara det också?”
Helt enig i dette, den svenske smøresjefen ødela skiene våre, Hellner knakk staven til Petter, og det er ofte for kaldt for oss. Herrelaget uten Northug er en skam, og det er synd.
Og fantastisk flott at Johaug knuste fru big-mouth Haag i dag, dere vet hun som sa at det var skienes skyld at svenskene fikk bank på stafetten forrige helg, lol
Neithiri: Wow fattar inte om du var ironisk eller inte men verkar ju som faktiskt håller med om att Norska herrarna underpresterar.
För dom som inte gillar att åka skidor när det är vinter finns ju alltid gräscupen.
http://www.fis-ski.com/uk/disciplines/grasssking/
Neithiri: Du verkar verkligen inte gilla Svenskar. Är du lite ur balans efter Rönnings 22plats. :)
Sedan är varken Haag eller Kalla i någon bra form än . Så vi får hoppas det blir bättre längre fram eller hur Neithiri?
Neithiri: nu tycker jag du är väldigt orättvis mot Haag. Visserligen sa hon att hon ryckte ifrån Astrid i backarna och att Astrid gled ikapp henne i utförsbackarna men hon skyllde aldrig Sveriges förlust mot norskorna på skidorna. Snarare var det att Britta inte hängde med på förstasträckan som var orsaken till detta.
Dessutom har alltid Haag försvarat Björgen i astmadiskussionerna så jag tycker inte att det är så klädsamt att bygga upp en svensk-norsk konflikt mellan Haag och de norska tjejerna.
Nethiri: Jag måste be om ursäkt Rönning kom faktiskt på 21:a plats.
Tre placeringar efter Emil Jönsson.
Joel. Hon gikk seg opp fra en 28.plass til 10.plass. (15 sek raskere en Kalla som hadde mere å kjempe for)…………………
swestam; Jag har trott på Maria R, tippade henne tvåa hemma i Bruks.
Undrar efter ha sett dagens skidskytte i Beitostølen om inte AKS är vassare.
Visserligen tre bom men åkningen!!
Klart snabbaste Course Time, 12 sekunder före duktiga ryskan Guseva.
Burman skrev, ”men verkar ju som faktiskt håller med om att Norska herrarna underpresterar.”
Nei, de underpresterer ikke, de ER ikke bedre, og de tåler ikke kulde, det er intet annet enn synd og skam. Vi har all verdens største bredde her i landet, allikevel klarer vi ikke å stille løpere som duger de få dagene det er konkurranse om vinteren, det klart man blir frustrert…
nisse. Da bør vel Emil Jönsson satse på sprint då, eller?………..
tolsrav: Det var väl inte så fantastiskt med det tröga föret så gynnas hon massor och att åka i klungor som hjälps åt gör massor. Det är alltid någon åkare längre bak som har bästa tid. Och dom längst fram åker bara för bevaka sina positioner.
Tolsrav: Det är ju det jag menar med Johaug. Att hon leverar bäst när det egentligen är ganska oväsentligt. Som dagens lopp eller när hon besegrade Björgen på toppidrottsveckan ifjol.
Neithiri: Inte varje dag man får skriva det men du har helt rätt.
Jag tycker att Kallas teknik ser sämre ut nu än förut. Trodde helt klart att hon skulle hänga av Kowalczyk. Men när man såg båda i långbacken hade de lika sluggig grävlingstil.
@ swestam
Det skulle da bare mangle at hun forsvarer Bjørgen, når hun selv bruker dopingklasset medisin. Egentlig synes jeg det er en skam at hun ikke stod fram før. At Marit måtte stå alene mot all kritikken fra mediene og en god porsjon svenske langrennsfans er ikke greit spør du meg.
Sånn ellers lider Haag av det samme bortforklaringssyndromet som en rekke nordmenn, mens Kalla er helt anderledes og oppfattes dermed som langt mer sympatisk.
Bra sagt Hanne, hvor var Haag og de andre da Justyna kom med sine latterlige beskyldninger? Det var tyst som i graven, Marit sto alene, så fullstendig enig med deg…
Börjar det inte kännas lite oroligt med Kallas fristil?
Håller det verkligen att säga att hon inte är i form än? Hon var ju bevisligen i god form i klassiskt iaf.
När såg man Kalla knäckas på 10 fritt jakt senast, i form eller ej? Hoppas inte Kalla prövat ngt nytt moment i fristil under försäsongen som fuckat upp hennes normalt flytande stil.
Tror Björgen hade minst 30 sek att ta ut om det hade behövts idag
Vilken tuff åkare Johaug är. Det är så kul att se frekvensen hon har. Jag kan inte förstå hur hon kan orka den frekvensen och är mäkta imponerad. Det norska landslaget består på kvinnosidan av en hel hög ödmjuka, högpresterande slitvargar. Det är kul att se dem och man gläds för varje placering de tar. Där har herrarna massor att lära. Jag har skrivit det förr och upprepar det. Problemet för herrarna är psykologiskt. De bygger en myt av sig själva som överdängare i skidspåret. Något som endast Northug kan infria. De måste lära sig att sätta realisktiska mål, uppnå dem och glädjas åt det. Kraften spills när de ger sig i kast med kaxigeheter. Man är inte bättre än man presterar.
Mycket kloka ord härinne. Kan verkligen förstå de norrmän som är kritiska mot Haag. Jag tycker också att hon skulle gått ut med sin astma medicin tidigare.
Kalla har en sympatiskare framtoning helt klart framför allt för att hon inte ägnar en massa tid och energi (utåt iaf) på dåliga skidor och andra externa faktorer.
Jag är definitivt också orolig för Kallas fria stil. Nu börjar det vara dags att visa mer av den. På ett SVT inslag pratades om att hon gjort en del ändringar i fristil men jag trodde främst det var i slutväxeln där de inte ens sätter i stavarna utan bara går med benen.
Svenska bredden är otroligt bra men jag saknar lite att någon sticker ut med enskilda toppinsatser emellanåt.
Helgens allra bästa styrkebesked är framför allt Rickardsson, Hellner, Dagssländan och Kallas klassiska form.
Anna: Jag håller helt med dig när det gäller de norska herrarna de har väldigt mycket att lära av damerna.
Innan ni hoppar på mig för inlägget om att det saknas svenska toppinsatser då menar jag ex. att Rickardsson överraskat ännu mer genom att ex. vinna idag eller att Kalla hade spurtat/grillat ner Kowalchuk. Nu blev det väldigt bra jämna resultat men ändå lite beskedligt.
Senhar man ju blivit extremt kräsen efter OS och Gellivare.
joel. Johaug tidligere problem har vært formtopp i mars, nær sesongen er over. Men i år er hon mere med, syns jeg…………………..
Hanne: jag håller inte alls med dig. När Haag kom trea förra året i Beitostölen där Marit vann så sa Haag att hon inte alls var besviken och att det kändes greit att det var just Marit som besegrat henne då. Därför menar jag det är fel att bygga upp en konflikt mellan Haag och de norska tjejerna.
Sedan vidhåller jag att Haag inte skyllde den svenska stafettförlusten på dåliga skidor utan att norskorna helt enkelt var bättre än svenskorna.
När det gäller astmasaken är det väl bra att hon gick ut över huvud taget och vi vet faktiskt inte hur länge hon har använt astmamedicin själv. Både hon och Kalla har tidigare också försvarat Björgen.
Det är väldigt svårt att få till en snygg skate när det är så kärvt och trögt i spåret som det var idag. Damerna hade en snittfart på 3 min/km…
Angående Haag har jag ingen förstelse för er som gnäller på henne, och att hon har bortförklaringar. Det tycker jag inte att hon har. Att det var jobbigt och väldigt slitit före är väl ingen bortförklaring, tycker verkligen att hon är lika sympatisk som Kalla.
Kalla är inte i någon bra form. Att hon trots det åker så bra är egentligen väldigt bra. Hon har klagat på att hon får slita och benen är tunga ända sedan premiären i Bruks. Sedan har hon sagt i NSD att det finns mera och att formtopp skall vara på TdS. Att Haag dessutom åker sämre tycker jag tyder på nått annat upplägg i år. Om det är bra kan ju diskuteras men vi får väl ge det tid. Sedan att tro att Kalla även i bra form kan köra över Polskan hur hon vill är överdrivet. Kowaltzyk har vunnit flera 10km/fritt. Jag vet att Kalla kan åka säkert minuten bättre än vad hon hittils visat. Så hoppas det kommer snart.
Jag unnar verkligen Legkov att få vinna den här touren. Såg ni hur genuint lycklig han var? Han som kommit fyra så många gånger.
Och det visar att Hellners spurt i stafetten inte var så dålig. Legkov är urstark i år. Petter hade även han varit chanslös på rycket som Legkov satte in.
Det blir intressant att följa Ryssland. Jag skulle gärna se personporträtt av de åkarna i Vinterstudions regi. Det är klart att Ryssland har ett fläckat förflutet men vi måste ge den nya generationen en ärlig chans. Det verkar finnas nytt gott gry i dem och det är kul. Jag tycker att de visar prov på att vara färgstarka och jag gillar att Legkov domderade lite när Cologna och Rickardsson försökte hänga honom utan att bidra.
Gabriel skrev, ”Och det visar att Hellners spurt i stafetten inte var så dålig.”
Tullprat, det Legkov viste i dag har ingenting med spurting å gjøre, det er tvert imot reispikka god gammaldags-kapasitets-motor i bakke, Legkov kan ikke spurte i det hele tatt…
Var det någon som sa något? Nej det var nog vara en fluga som fes här inne
gabriel. Petter hadde bare åkt opp på sidan av Legkov og sakt ” nu åker vi fort nok”……………………
Jag tror vi skall vänta på Petters premiär först. Det är långt ifrån säkert att det blir någon höjdare.
Vinner han inte rejält mot det usla motståndet är han rökt.
Kowaltzyk? Det var någon kommentator som sa att Kowaltzyk tränade +1000 timmar/år. Jag frågar mig då. Finns det någon som tränar lika mycket eller mer än hon. Kan en kropp ta emot så mycket träning och ändå prestera på tävling. Tveksamt om Northug tränat lika mycket. Kan han då vara övertränad?
Om Kalla orkar hålla på 6-7 år till och får vara frisk. Så borde hon bli lika överlägsen som Björgen. Eller?
Att Haag och andra åkare runt i världen använder astmamedicin har väll aldrig varit någon hemlighet. Jag tycker att det är skitsnack att ge sig på Anna Haag i dethär sammanhanget. Ponera att Kowaltzyk skulle ha rätt. Vad innebär då det för skidåkningen. Huvuddelen av dom bästa får sluta och Polskan vinner alla tävlingar med flera minuter varje gång. Ingen vits att ha TV-sändningar. Ingen vits att ha WC. En Polska åkte dit i OS. Vilka fler borde misstänkas då om man jämför med Lahtis VM?
Svenska insatserna i Kuusamu har varit strålande. TV-sändningarna har varit bra. Nu gäller det att ladda till nästa tävling.
Kul med Legkov, men var det inte en relativt ointressant tourtävling? Kändes avslaget och inte bara kylslaget. Tycker gott att man kunnat skippa tourmomentet och haft ”vanliga” tävlingar. Synd att det ska strösslas så många distanspoäng på tre tävlingsformer varav de två sista inte körs i ett mästerskap och den första inte vanligtvis körs med det startfältet.
Det största skämtet var ju att man åkte 15 km på en 2.5 km-slinga. Det är ju ett skämt nästan i klass med den förvirrade norrmannen, Neithiri
Jag gillar inte tonen som blir runt Neithiris inlägg. Ni kan vara oeniga med Neithiri men snälla, skippa den tråkiga tonen på bägge sidor. Vi hänger ju här för att vi älskar skidor. Inte för att skriva sarkastiskt.
Sixten,
Og si at Legkov er verdens beste spurter fordi han går i fra Cologna og Rickardsson i motbakke er å være forvirret, bare slik at du forstår utrykket…
Ellers er det bare morsomt å konstatere at personangrepene på meg florerer når man ikke har en dritt å komme med :)
Jag gillar när Neithiri rör runt i grytan och håller med honom om att dagens lopp inte var en värdemätare för hur bra Legkov är på att spurta.
Det finns andra sätt att avgöra masstarter än att spurta…
Min kommentar var inte en direkt respons på ditt senaste inlägg. Jag blev bara påmind…
Se det som en helhetsbeskrivning av din karaktär här på skidpepp i stället.
Jag hörde att de ska sätta in element i skidtunneln så att även norrmännen kan åka skidor nu när det är vinter.
anders. Ja da, de kan jo brekke hans stav!…………………..
Jag håller med Anna. Det blir ju skittrist om det bara blir en massa skitkastning mellan norrmänn och svenskar här också. Det räcker väl med aftonbladet.se och vg.no. Det blir ju så jävla infantilt. Jag har alltid gillat skidpepp för att debatterna här har hållit lite högre nivå så man sakligt kan diskutera skidåkningen bland en massa kunniga människor. Det här Anna Haag är arrogant för hon sa det och Sundby är en skithög för han sa det är ju bara helt tomma saker som inte har nåt med skidåkning att göra.
Förövrigt skulle det ju inte skada med lite ödmjukhet från de svenska här. Sverige har kanske en all-time-high på herrsidan samtidigt som norge kanske har en all-time-low (förutom Northug). Detta kommer ändras, var så säkra. Och det kan ändras väldigt väldigt fort. Till dess gläds jag åt ytterligare en fantastisk tävling för svenskarna. Emil Jönsson och ett steg uppåt för Södergren och fantastiskt av Rickardsson och ett ok lopp av Hellner och Olsson. Sannerligen inte illa!
Bara mina 2 ören.
/Lasse
@tolsrav – precis! Om han inte sätter staven mellan sina egna ben och snubblar…
Ja, en av anledningarna till att man hänger på den här sidan är ju för att det är så juste samtalston. Vore gött om det kunde fortsätta så. Gillar man inte nåt någon skriver kan man angripa det, inte personen som skrivit det.
Tycker det var synd att inte Sundby körde igår, är lite nyfiken på vad han går för i klassiskt i år. Men jag fattar ju att han med sin astma var tvungen att stå över.
Och sen Rickardsson… Han är ju på en tokhög nivå nu. Hur länge ska han kunna hålla så?
Rickardsson håller nog. Jag tror han har höjt sig en hel del helt enkelt.
Jeg blir nok slått snart,sier Marit Bjørgen til Nettavisen. Hun sier videre att formen er ganske bra, men jeg synes også jeg går veldig bra teknisk på ski nå, og får utteling for det jeg har jobbet stenhårt med i sommer og høst……………………………………
Jag tror också att Rickardsson höjt sig. Eller det är ju ett faktum sett till resultaten. Men detta lär ju inte va hans lägsta nivå, så nån svacka under säsongen borde han väl få? För han kan väl inte va jämn på den här nivån?
Jösses, en halv roman smutskastning om ödmjukhet. Sluta överdriv, så mycket skit är det inte.
Jag är också förundrad över denna prestige att ”vinna spurten” hela tiden(northug vs resten), som om det var det enda eller det rätta sättet att vinna lopp på. När det gäller masstarter så tycker jag att dra i från fältet innan spurten är mycket mer imponerande än att vinna på de sista 50 metrarna. Legkov imponerande idag, han åkte liksom ifrån Cologna, olympiamästaren.
Sara: Inget ifrågasätter att att det är mäktigt och bra med åkare som klarar av att avgöra innan upploppet. Tyvärr så är det ju sällan så loppen avslutas. Jag är den förste att hylla legkov och andra åkare som klarar av att bryta trenden.
Jag hoppas att åkarna lärde sig av dubbeljakten i OS att det lönar sig att köra hårt och samarbeta för att bli av med Petter. Kan tänka mig att man skulle prata ihop sig även över nationsgränserna. Tyvärr tillämpade man inte det under femmilen.
”Ni får säga vad f*n ni vill men Vaachi ÄR suverän. Han vågar ju sticka ut lite i mellansnacket och det blir inte mellanmjölk av det som i SVT.
Inlagd: 2010-11-28, 11:49
Skriven av: Joel Burman”
Wasabi? Kim Hartman borde kommentera mer skidor.
Vaachi är grym på cykel och helt ok på skidor men med en partner i båset så blir det bättre. Inte helt enkelt att få det naturligt när man är själv i timmar.
När det gäller en viss norrman som skriver här och som älskar att provocera och få mothugg och som faktiskt är en riskkälla till dåligt humör här, om man inte gillar hans inlägg så är det bästa att ignorera honom (det är säkert en gutt och inte en jenta). Då tycker han inte det är så roligt längre och blir förhoppningsvis något seriösare.
”Petter är frisk som en fis.” Så är rubriken i Aftonbladet. Om hans överträning? Redan är borta, så tycker jag att Norskarna bett sig som fiskar. Han skall tävla i helgen och då får vi väll se hur mycket sprellenne han är.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article8198469.ab
Sanningen är väll så enkel att han bara inte har varit i form. Händer väll alla. Är han övertränad, så visar det sig väll på lördag. Finns det inga krafter, så blir det ju vila igen.
Jon… Det var helt andra förutsättningar på femmilen som gjorde det nästintill omöjligt att gå ifrån.
Jag tror också det kommer hända mer under masstarterna framöver. I alla fall på mästerskapen. I världscupen väger inte en pallplats så tungt att åkarna vågar riskera allt på en utbrytning. Då glider man hellre med i klungan till en hedrande femteplats och stabila världscuppoäng. Men i VM och OS är det bara medaljer som räknas, vilket leder till mer lagkörning och risktagande.
Manne: Det är möjligt. Var i Indien och såg inte loppet. Det är också problemet med masstarterna; de är väldigt känsliga för yttre omständigheter, tex väder och banans utformning. I vissa fören spelar det ingen roll för inte ens en sönderdopad spanjor skulle kunna gå ifrån.
Man saltade banorna till femmilen, efter påtryckningar från Norge om jag inte minns fel. Damernas tremil var så vitt jag vet inte saltad.