Stökigt i Düsseldorf
Vad ska man säga om dagens sprintstafett. Vurpor, brutna stavar, konstiga växlingar, bråk och ett svenskt herrlag som likt Steven Bradbury i shorttrack under OS 2006 kryssade sig fram till en andraplats, efter Norges andralag, som man i ärlighetens namn inte riktigt förtjänade. Damlaget gjorde tvärtom och ramlade bort en eventuell pallplats vid den näst sista växlingen. Vann, på damsidan, gjorde den italienska firman Follis/Genuin som var nära att bli diskade för överväxling.
De enda som kan ha varit nöjda efter dagens tävling är väl FIS som säkert mös i någon värmestuga ikapp med alla incidenter. Själv var jag nära att byta kanal då jag bara blir upprörd av sådan här skidåkning. Spintstafett är i sig, enligt mig, inte särskilt intressant. När den dessutom ska genomföras på en bana som Düsseldorfs blir det dessutom bara löjligt, som en firmafest för skidåkare.
Jag har svårt att se att den här tävlingsformen har särskilt lång livstid kvar, vad tror ni? Själv skulle jag helle se att man körde ett till vanligt sprintlopp fast i den andra disciplinen.
Resultatet då? Svårt att dra några växlar av det efter alla vurpor och incidenter. De som stack ut var väl det tyska herrlaget men de krockade ju med Dahl i sista svängen och så var deras dag förstörd.
Känns som att man helst vill glömma den här dagen och se framåt mot Davos nästa helg där vi kanske får se lite riktig snö och riktig skidåkning.
Svenska placeringarna:
Herrar:
2. Sverige I (Jönsson-Larsson)
13. Sverige II (Modin- Bryntesson)
Damer:
9. Sverige I (Falk-Brodin)
11. Sverige II (Andersson-Pajala)
Tävlingen är en parodi, men eftersom det inte är nån form av individuella vc poäng som delas ut etc så gör det ingen skada ifs att tävlingen finns.
Det är ju någonstans skidsportens ytterlighet. Men den har ju funnits i ett antal år nu och de aktiva verkar gilla den generellt, så då kan man väl viga en helg åt den här snubbelfesten för sprinters.
Jag har betydligt större problem med masstart och vurpor på traditionella distanser. Vi minns femmilen i OS med massvurpan. Och vid bron i Falun. Såna grejer stör mig mer än vurpor i sprint. Det hör till i sprint.
Gabriel: Ja det är ju inte hela världen att man kör den en helg, problemet är ju att det även är en mästerskapsdistans. Skulle hellre se ytterligare en distanstävling eller en till vanlig sprint under VM och OS istället för denna lotteridistans.
Lånar tråden för resultaten från Idre-tävlingarna. Intressant framförallt med resultaten på tjejsidan där man körde 5 km klassiskt med intervallstart
I D17-18 vann Stina Nilsson 6 sekunder före Medeleine Thorn och 12 sekunder före Julia Svan. Stina Nilsson verkar ha tagit ett stort steg till den här säsongen och ger Madeleine Thorn en ordentlig match.
I D19-20 vann kinesiskan Xin Li före Maria Nordström och Emilie Cedervärn. Intressant att Nilsson, Thorn och Svan alla tre åkte snabbare än den segrande kinesiska i denna klass. Dock skall noteras att den antagligaste snabbaste tjejen i denna klass, Elin Mohlin, inte deltog i detta lopp.
I D21 var två kinesiskor snabbast med en estländska på tredje plats. Ulrika Persson på fjärde och Kajsa Snihs på femte plats. Snihs hela 1 min och 2 sek efter segrarinnan. Intressant igen att Nilsson och Thorn åkte snabbare än trean i denna klass. Man kan också notera att Maria Rydqvist inte åkte detta lopp.
Tipsar om ett par artiklar hos SVD inför bragdguld-utdelningen:
Stafettlaget: http://www.svd.se/sportspel/nyheter/stafetthjaltarna-drommer-on-nytt-guld_5773119.svd
Hellner: http://www.svd.se/sportspel/nyheter/tva-os-guld-men-forst-en-besvikelse_5645909.svd
Sprint stafett är ett ofog. Tycker definitivt den kan strykas för ytterligare en individuell sprint eller en längddistans med intervall start.
Tyvärr så tror jag också att FIS gnuggar händerna efter söndagens kalabalik stafetter.
Det som jag lade märke till i TV produktionen var att man verkligen gottade sig i vurporna och visade dem om och om igen, ofta mitt under pågående heat. Är det en sån sport vi vill ha?
Nej, jag tror inte ens FIS längdkommitté gillar den här typen av tävlingar, det är alldeles för chansartat. Sprintbanorna har väl blivit tyngre just för att man vill premiera de starkaste åkarna som faktiskt kan gå ifrån på egen styrka och inte göra en ”Bradbury”.
Det finns ett värde i att tävlingen inte ska vara för förutsägbar men det här var inte så kul att se på.
Det är ju bra för längdsporten om man kan ha stadstävlingar där folket finns men det finns ju stadsbanor som både är publikvänliga och utslagsgivande, som Drammen väl är.
Sedan kanske någon tycker det är kul att se slagsmål men jag gillar det inte ens i hockey.
Det är lite parodi över stadsprinten ändå, förstår dom som stannar hemma o tränar istället.
Dom sticker väl till Davos redan imorgon och om jag inte minns fel så är Johan och Daniel i Pontresina, Schweiz redan. Undra om alla ska till Pontresina före Davos?
Petter blev 8a idag slagen av Hjelmeset med ca 40 sek, nån tävling till måste Petter få för att åka snabbare.
Ja lägg ner sprintstafetten och ersätt den med ännu en individuell sprint i mästerskapen. Sprintspecialisterna i världscupen har inte så många lopp heller så jag tycker man borde satsa lite mer på vanliga sprintlopp där också. Särskilt nu när fler och fler sprintlopp ingår i olika tourer.
Jag minns inte att vi klagade på sprintstafett efter Lina och Annas OSguld och VMsilver, eller Björn Linds och Tobias Fredrikssons guld i Turin? ;)
Personligen tycker jag sprintstafett är en kul grej, i alla fall när den avgörs i mästerskap på riktiga banor.
Sprintstafett i stadsmiljö är väl kanske inte det roligaste att titta på däremot. Där emot ”kommer man ju närmare publiken” vilket känns som huvudsyftet med stadssprint…
En liten rättelse för övrigt Martin; det var väl Dahl som åkte sista sträckan för Norge 1, och inte Pölsa?
Nä inga mer sprintlopp ta bort några istället…skulle det bli mer sprint lopp skulle intresset försvinna lite iaf här i norden…
Pölsa var både påklädd och arg när Dahl och tysken gick i mål.
Lisa: Jo då klagade vi inte men det var ju inte ett stadslopp heller men Anna och Linas guld kan aldrig jämföras med ett guld i en vanlig stafett…Samma sak med ett guld i sprint inte är lika mycket värt som ett vanligt lopp konstigt nog (då menar jag vad folk tycker)
Andreas: Jag tycker inte att man ska ersätta distanslopp med sprintlopp men mig gör det inget om det blir fler specialiserade sprinters som inte åker distansloppen och då bör det finnas ett antal sprintlopp som de kan åka.
Lisa: stämmer, fel av mig, ändrar det.
Andreas P: Alla sprintlopp borde väl vara korta? Det är ju själva poängen.
Jon: Ok då förstår jag hur du menar.
Joel Burman: Hur menar du nu, har jag påstått nått annat?
Andreas P: Men folk tycker olika också. Poängen med sprintstafetter är ju att fler länder kan konkurrera på en vettig nivå. I en damstafett, där det krävs 4 bra åkare, är det normalt väldigt få nationer som slåss om medaljerna.
Däremot tycker jag att sprintstafetten är ganska bedrövligt utformad. Att dom kör tre sträckor var i både semi och final, är ju smått bisarrt.
Medhåll, två sträckor var, eller kanske bara en, och kortare banor. Annars är det inte värt att kallas sprint. Om tävlingsformen nu ska finnas kvar.
Manne: helt klart men läste en undersökning ifjol vad folk tyckte om sprint kontra tradionell åkning och det var en förkrossande seger till tradionell.
Just i sprintstafett så är det ju en klar fördel att vara en traditionell skidåkare då det är uthålligheten som avgör oftast.
Att detta är VC är ju bara pinsamt för FIS. Nationerna får ju poäng för denna tävling.
Det är för många VC-tävlingar. Denna tävling är rolig på sitt sätt, men skulle vara en nivå under VC.
Sprintstafett som den är utformad idag kan inte bli något långvarig tävlingsform. När man tänker på att den ersatte 3-milen i OS och VM blir man nästa gråtfärdig.
Sprintdtafett är väll på sitt sätt ok. Men att släppa iväg 10 stycken ger ju varken kvalitet eller rättvisa. Trångt, eländigtoch mycket strul. Har svårt att förstå att finalen på sprint har 10 lag, medans individuell sprint har bara 6 åkare.
Tycker det är för många startande med 6st i vanlig sprint skulle räcka med 4a…
Har en fråga ang Northug (Nu när det är dags för Davos)han säger att han inte är i form men tränaren säger att han är bättre än i fjol på alla tester men enligt mig har han inte varit bra sen vc avslutningen el har jag fel?
Han bröt toppidrottsveckan samma sak i premiären i Norge och vet inte riktigt vad som hände där men nu ska han iaf vara i form till TDS som han vill vinna. Vad tror ni har han bara varit sliten el?
ha ha skidåkning vet jag inte om det var idag, snarare bowling med skidåkare. Jag både gillar dehär och inte. Skidåkningsmässigt är det ju ganska meningslöst. Fast underhållningsmässigt är ju lite skoj att sitta och vänta in vurporna… som man vet kommer!
Egentligen tycker jag bra om Düssan, för det är egentligen det enda stället där sprintåkarna står 100% i fokus en hel helg.
Sprintåkarna blir mer och mer utstötta. Banorna deras görs längre och längre för att passa all-roundåkarna som Northug och Cologna. På damsidan är det redan kört för sprintspecialisterna. De har ingen chans mot Björgen och Co.
Jag skulle vilja ha fler rena sprinttävlingar och fler rena långdistanslopp. Jag vill att man separerar grenarna ordentligt.
Vissa åkare är födda med korta, snabba muskler. Andra är uthålliga. Det ska finnas ordentliga möjligheter för båda. Inte bara en enda mellanmjölksoppa. Som det blir mer och mer.
Ingen aning, men vi får väl se vad det lider. Davos lär ju inte ge mycket till svar eftersom Petter sällan brukar trivas där ens när han är i bra form.
Däremot verkar Hjelmeset vara riktigt på G igen. Kanske blir svaret på vem som ska köra tredje-sträckan för Norge -Sundby. Om Hjelmeset och Rönning tar varsin klassisk sträcka.
Det var inte kul att se sprintstafetterna idag. Alldeles för många som åkte samtidigt på den smala banan, lätt att stänga eller tränga den bakom som vill förbi, förutom på start/målrakan. Rörigt och trångt vid växlingarna.
En liten rättelse bara det var väl vid näst sista växlingen som Falken krockade med Perälä och inte sista?
Blickar fram emot Davos nu!
Skellefteå-tävlingarna var ju kval till värlscupen. Ska man då tro att Eva Svensson och Tiio Söderhielm får testa i Davos? Eller kommer Mats Larsson och Modin eller Jönsson köra?
För Sara Lindborgs del var det väl ändå ett litet steg framåt, så hon borde väl få åka i helgen?
Nå dom som var i Düsseldorf far då till Davos imorgon men vilka som kommer mer än Olsson, Hellner, Södergren Richardsson, Kalla och Haag vet jag inte.
Men gissar att det blir olika åkare som åker sprint och distans…Fast vet inte om Kalla är sugen på en fristilssprint jag skulle vilja se henne i en fristilssprint iaf.
Teodor Peterson far inte till Davos.
Magdalena Pajala åker i Davos enligt vad hon skriver på sin blogg, Theodor Peterson skulle ha åkt i Davos men får åka i Åsarna istället.
Manne: ikke utelukk Svendsen på en tredjeetappe i Kollen. Han har indikert ønske om å kjøre langrenns-VM neste år, og er i sykt god langrennsform.
Skulle jag gissa på damernas lag blir det såhär:
Distans: Norgren, Kalla, Haag, Lindborg, Pajala och Eva Svensson.
Sprint: Kalla, Norgren, Ingmarsdotter, Pajala, Falk och Brodin.
Sara Lindborg åker också i Davos enligt vad hon säger till zsport, men det var väl väntat efter hennes resultat idag.
Vilken stil åker Eva Svensson bäst i? om jag inte minns fel så blev hon nått på 70 plats i VC premiären i Gällivare.
Hanna Falk riskerar böter hon har visst svurit åt Pirjo och slagit med staven mot henne efter att dom krockade el Pirjo körde på henne. Vidare kan tilläggas att falken fick Pirjos stav i ansiktet.
Personligen så tror jag hon bara får en varning om hon alls får nått straff…
Greit at de slår ned på dette synes jeg. Om man er aldri så skuffet eller sint bør man ikke stikke etter noen med en stav, det kan tross alt være farlig. En bot er vel litt ekstremt, men en advarsel bør hun få.
Andreas P: Observera att det är en finländare,FIS tekniske delegat Jussi Prykäri, som skall ta upp diskusionen med dom berörda och eventuellt bestraffa Falk. Norrmännen har sin som ser till att WC-programmet passar Northug och Finnarna har sin som ser om sina åkare. Vem i FIS ledning och kan göra saker som gynnar våra åkare?
Objektiviteten finns den iFIS?
Sten: Tänkte just på varför inte Finlands lag diskas idag och sen är det inte ens säkert att Falken slog mot Pirjo, inget vad jag har sett iaf.
Andreas o Sten: Nu ser ni väl lite väl blågult på den incidenten…
Det syntes klart att Falk slog med staven mot Pirjo och det är inte vackert – helt korrekt om hon blir bötfälld. Sen ser man tydligt att orsaken till att Pirjo snor runt in framför Falk är att Brodins stav fastnar mellan hennes benen och vrider henne ur balans. Så det var en ren olyckshändelse.
Allan Vallan: Jo såg det i morse på sporten men vad böter jag hade fått om jag hade varit Falken.
Sen får hon nog bara en varning det fick ju Hjelmeset i fjol efter hans incident med en tränare i Finland.
Lite poäng efter 3st VC helger:
Nasjonscupen
1) Sverige 2349
2) Norge 2090
3) Russland 1759
4) Italia 1149
5) Tyskland 978
6) Finland 750
7) Sveits 617
8) USA 442
9) Kasakhstan 407
10) Slovenia 398
Kvinner
1) Norge 1419
2) Sverige 1002
3) Italia 728
4) Tyskland 564
5) Russland 480
6) Finland 454
Menn
1) Sverige 1347
2) Russland 1279
3) Norge 671
4) Sveits 569
5) Italia 421
6) Tyskland 414
Rickardsson i SVT play från igår:
http://svtplay.se/v/2257812/skidor/rickardsson___det_har_gatt_spikrakt_uppat_?cb,a1364159,1,f,-1/pb,a1364158,1,f,-1/pl,v,,2257625/sb,k103718,1,f,-1
Kan man inte få straff för ovarsamt beteende? I de höga farter som man har i en sprint är det ju livsfarligt att vika av 90 grader som Muranen gör. Nej, jag tror bara Hanna markerade med staven. Det är absolut inte okej men eftersom ingen betedde sig klanderfritt så kan man ju stryka ett streck där kan man tycka…..
Många bra kommentarer och de flesta verkar rörande överens om att sprintstafetter är osportsligt.
Vad det gäller Lindborg är väl frågan om en minut efter Kalla kan kallas att vara i form…
Jag tycker man drar för stora växlar av resultaten i Skellefteå. Ett lopp av Kalla som möjligen gett henne en 10:e plats i VC, en minut efter. Lindborg brukar vara 2minuter efter i VC så detta var ju en normal prestation av henne.
Jag hoppas jag har helt fel men jag tror inte att det var speciellt bra resultat av någon i Skellefteå.
Lindborg tror själv att det räckt till poäng i världscupen, förhoppningsvis har hon en stigande form. Men åker hon i Davos lär vi få svar på detta.
Kalla tog det säkert lugnt i Skellefteå och hade kunnat tävla i Meråker om hon velat ha lite bättre motstånd (Elden och Kristoffersen). Northughysterin och kylan där lockade dock nog inte..
Vad gäller Lindborg var hon bra förra vintern innan skadan, det gäller för henne att hitta tillbaka till den formen.
Det stora felet Muranen gör är att hon åker väldigt brett isär med sina skidor, vilket man inte kan göra i en trång växling. Hade hon hållt ihop sina skidor bättre hade hon inte krokat i svenskan och krashen hade aldrig hänt
Martin>> Bradbury vann OS 2002.
Det som gör mig skeptisk är att Lindborg var mer än minuten efter på 5km förra helgen. Antingen har det skett ett mirakel eller då åkte Kalla sakta.
Väldigt pinsamt att skylla på Pirjo Muranen för incidenten… Det var absolut inte hennes fel.
Jag tycker man borde dra upp fem, parallella klassiska spår i växlingsområdet, ungefär som startrakan i en individuell sprint men lite bredare mellan spåren.
I spåren står de åkare som väntar på växling. Två lag delar på ett spår, det lag som är före av de två står först. (Vem som står före avgörs på samma sätt som vid växlingen i 4*400 m stafetter i friidrott). De som skall växla åker sen in mellan spåren och växlar.
Det skulle va förbjudet att byta spår i växlingsområdet.
På detta sätt skulle man minimera incidenterna i växlingarna.
Tyckte SVT:s krönikör Karlsson sammanfattade detta med sprinstafetten ganska bra på hans Twitter när han skrev.
”Sprintstafett är Djävulens påfund. Det har jag alltid tyckt. Fast ganska underhållande.”
Lite roligt! =)
Svenska truppen till Davos:
Damer 10 km (k):
Anna Haag
Ida Ingemarsdotter
Britta Johansson Norgren
Charlotte Kalla
Sara Lindborg
Maria Rydqvist
Damer sprint (f):
Lina Andersson
Hanna Brodin
Hanna Falk
Ida Ingemarsdotter
Charlotte Kalla
Magdalena Pajala
Herrar 15 (k):
Jens Eriksson
Marcus Hellner
Johan Olsson
Daniel Richardsson
Anders Södergren
Tiio Söderhielm
Herrar sprint (f):
Robin Bryntesson
Calle Halfvarsson
Marcus Hellner
Emil Jönsson
Mats Larsson
Jesper Modin
Markus Ottosson
Lite förvånande att man låter Britta och Rydqvist åka i distansloppet. Jag trodde att man skulle testa med Brodin och Svensson. Sedan trodde jag också att Haag skulle få chansen i sprint istället för Lina eller Pajala.
Allan Vallan>> Du måste vara både BLIND och DUM I HUVUDET om du tycker att det är Brodins stav som gör att Muranen svänger 90 grader i en sladd. Det är INGET som har kontakt med henne när svängen tas. FINLAND skulle diskats o Hannorna ska få en ursäkt.
Maria Rydqvist kommer även att köra tävlingarna La Clusaz nästa helg. Inte så förvånande med tanke på att det är fristilslopp och stafett då. Det som kan oroa är att Maria åker ned till Davos först på fredag. Kommer det verkligen att fungera?
Tycker trots allt sprintstaffetter är
kul att titta på. Och så länge den finns
med på OS/VM så bör den få vara kvar.
Men det borde vara färre lag i varje heat. Kanske med den påföljden att varje nation bara får ställa upp med ett lag (jmfr. OS/VM)?
Sen kanske vissa banor som den i Dussan
inte lämpar sig för staffett. Medan andra gör det bättre.
Jensa, kolla klippet igen. Sen kan du gå ut, sätta en stav mellan låren o och be någon som är 20 kg tyngre än dig dra till lite. Meddela om du inte fick en rotation.
Man säger ju att komma på höjd direkt är bättre än två dagar före. Givetvis inte optimalt men hon blir väl kvar på höjd till efter La Cluzas. Och hon vill nog inte vara borta från barnet mer än nödvändigt.
Om man lägger en sprintstafett på en bana som saknar riktigt utrymme för växlingar och annat får man väl ta att det blir tråkigheter för åkarna. Fis borde göra självrannsakan stället för att skylla på åkarna
Damuttagningen är ganska bra. På herrsidan är det syn att varken Mats Larsson, Fredriksson eller Jönsson får testa 15 km klassiskt. Jag hade låtit Jens och Tiio vara hemma istället.
I Stafetten (La clusac) hoppas jag att lagen blir ungefär såhär:
Första: Jönsson-Olsson-Rickardsson-Hellner
Andra: Larsson-Fredriksson-Södergren-F. Karlsson
Dessa personer behöver testas och det är viktigt att vi prioriterar stafett.
Fredrik Karlsson lär knappast få åka i La Clusaz när Halfvarsson och Ottosson redan är på plats på höjden.
Hoppas verkligen det blir två lag i La Clusaz. Vore tjänstefel om det inte blir det när vi har åtminstone 6 man med potential för att gå i VM-stafett-laget.
Alexander: Mats Larsson och och Emil Jönsson har ju tävlat sjukt mycket den senaste tiden. Det är nog deras eget beslut att inte åka. Iaf Emil bekräftade att så var fallet igår när SVT ringde upp. Tar inte ställning till M Fredriksson.
Sixten:
Att Karlsson åker är inte det viktigaste, men han borde fått en till chans efter stafett-loppet i Gällivare.
Viktigt är dock att vi forsätter att testa Jönsson och M Larsson på första och sätter Fredriksson på ett styrkeprov (åka andra sträckan mot Olsson, Sundby med flera). Om Fredriksson presterar där igen så bör han snart få komma in i värmen. Jag hoppas att Södergren har sin form från 2009 till VM så att vi har 6-7 starka kandidater till stafetten. Det har vi inte haft sedan 90-talet.
Lagen till Davos blev ju ganska normala uttagningar + att Kalla och Hellner dubblerar hade jag räknat med.
Tycker också att uttagningarna till Davos blev hyffsat ”normala”. Hade gärna sett Pajala-Brodin på 10 klassiskt, känns som dom är på gång (isället för Lindborg-Norgren). Britta på sprint tycker jag också hade varit intresantare än på 10 km.
Norska laget till Davos. Jag undrar tre saker: varför tar man inte ut fullt lag till 15 klassiskt? Hur kan man ha nio platser till sprinten när endast Northug har friplats? Det är två för mycket enligt de regler jag kan. Är inte Steira för skadad för att åka klassiskt?
Menn 15 km klassisk
Martin Johnsrud Sundby
Eldar Rønning
Simen Østensen
Roger Aa Djupvik
Odd-Bjørn Hjelmeseth
Petter Northug jr.(friplass)
Menn, sprint
Ola Vigen Hattestad
Johan Kjølstad, Skogn IL (forfall)
Eirik Brandsdal,
Øystein Pettersen
Anders Gløersen
John Kristian Dahl
Pål Golberg
Kent Ove Clausen
Petter Northug jr.(friplass)
Kvinner, 10 km klassisk:
Marit Bjørgen
Astrid Uhrenholdt Jacobsen
Therese Johaug
Marthe Kristoffersen
Vibeke Skofterud
Kristin Størmer Steira
Ingvild Flugstad Østberg(friplass)
Marte Elden(reserve)
Kvinner, sprint:
Celine Brun-Lie
Maiken Caspersen Falla
Kari V. Gjeitnes
Marit Bjørgen
Astrid Uhrenholdt Jacobsen
Marthe Kristoffersen
Ingvild Flugstad Østberg(friplass)
JonasE: Norge hade ju 8 man i herrsprinten i Düsseldorf också. Jag har ingen aning om varför men någon kommer säkert med besked.
JonasE: Efter lite letande i FIS regler hittade jag anledningen. Norge har 8 man i den röda gruppen (topp 30 på världsrankingen) i sprint. Enligt reglerna innebär det att de får två extra platser i herrsprint så länge dessa platser går till någon som finns med i den röda gruppen:
Nations with more than 6 members on the Red Group (pay list) list, have the
right to have additional quota. Seven members in the Red Group equals one
additional quota, greater than seven members in the Red Group equals
maximum two additional quota (maximum 8 athletes). The additional quota
names must be from the Red Group.
Norrmän i röda gruppen (sprint):
Brandsdal Erik
Dahl John Kristian
Gloeersen Anders
Hattestad Ola Vigen
Kjoelstad Johan
Northug Petter
Pettersen Oeystein
Roenning Eldar
Detta gäller i period 1, alltså världscuptävlingarna före Tour de Ski. Därefter förändras den röda gruppen.
Frans>> Kolla klippet du också. Staven är inte mellan benen när sladden kommer. Däremot TROR nog inte Muranen att det kommer någon på insidan o försöker fly fältet i god tro.
JonasE skrev, ”Norska laget till Davos: varför tar man inte ut fullt lag till 15 klassiskt?”
Det skal tas ut en løper til på 15km-laget og denne skal velges av løperne som er i høyden.
Äntligen får jag se min favvo..Odd-Bjørn. Hoppas att han kommer in på topp-20.
Jensa>> Undrar vem som är BLIND och DUM I HUVUDET…
Tror ikke at Hjelmeset er god nok til å komme inn blant de 20 beste i verdenscuprenn nå. Er noe bekymret for Petter som ble slått med 40 sekunder av Odd-Bjørn i helga
Mats Larsson och Emil Jönsson går nog Tour de ski och får chans att visa sina stafett-skills där. Förutom eventuellt La Clusaz.
Kul att Tiio fick chansen, men lite synd att Eva Svensson inte fick det. Men hon borde få det senare under säsongen.
Det är aldrig bra att va sjuk, men Mathias Fredriksson måste ha världens sämsta tajming på sina sjukdagar. Skellefteå var väl en av årets viktigaste tävlingar för honom och jag undrar om vm-tåget kanske gått för hans del nu..? I alla fall om han ska bli annat än reserv på hemmaplan. Han skulle nog behöva en tävling där han visar att han fortfarande besitter en högre kapacitet än den han legat ganska stabilt på de senaste åren, och snart finns det väl inte många tävlingar kvar att göra det på… Men det är klart, en liten chans har han nog att bli uttagen till La Clusaz.
Jag tror till skillnad mot Jomar att Hjelmeseth gjorde ett riktigt riktigt bra lopp häromdagen. Ska bli kul att se vad han kan göra i Davos. Petters insats känns däremot svårvärderad. Jag gillar egentligen inte Mathias Fredriksson för att han alltid alltid kommer med undanflykter, men jag hoppas trots det att han får ytterligare en chans. En sista för att kunna visa vad han har till VM om han har något. I Gällivare var det ju inte så dåligt ändå.
Men hur är det med finnarna egentligen? Verkar ju helt nattsvart.
Hawkeye>> Jag undrar också det. Skönt att blomman är på min sida i alla fall. :-) Jag väljer att be allan vallan om ursäkt för att jag kallade honom dum i huvudet men hävdar fortfarande att det inte är någon stav som gör att Muranen svänger tvärt höger. HAR ni verkligen kollat i slowmo?? Det har iallafall jag. :-) Men jag ska kolla igen. :-)
I morgon delas bragtguldet ut. Eller… Det delas inte ut, men man berättar vem som ska få det. Jag hoppas innerligt att det blir en längdåkare.
Eftersom man sällan delar ut till lag, tror jag det står mellan Hellner, Kalla och Ferry. Mitt tips är faktiskt Kalla, vad tror ni?
Hawkeye, Frans och Allan Vallan>> Jag böjer mig och erkänner att staven faktiskt är mellan benen på Muranen.
Men att Hanna Falk blir arg och hötter med staven är ju en fullkomligt naturlig reaktion som är ett sundhetstecken enligt mig. Att det skulle genera i böter är ju rent parodiskt i min mening. Skulle hon INTE skrikit ”för helvete” så hade det ju varit något fel. Men återigen, fel av mig. :-)
Ja Manne det skulle inte förvåna om Kalla får det. Och i så fall mycket välförtjänt. Det är otroligt sällsynt att en Svensk levererar när man förväntar det. Så bara därför borde hon få det. Och första guldet på 48år!
Ferrys Guld är väl att jämföra med Bradburys dvs maximal flax. Hellners guld är också lite av en tillfällighet.
Däremot stafettlaget är väl värda detta. Men man ger tydligen väldigt sällan priset till lag.
Ja, det har du rätt i. Tycker ändå att Hellner också är värd ett bragdguld för sina två os-guld och en bra säsong som backar upp detta. Men att Kalla överträffade de enorma förväntningarna som fanns på henne, var ändå den allra största bedriften. Den häftigaste tävlingen tycker jag herrarnas jaktstar var, därefter herrstafetten.
jensa. Falk viser power i sin åkstil. Hun har jo høga ambisjoner, hun ble ikke bare arg men fly forbanna! Jeg liker hennes innstilling. Dette er eliteidrett på høyeste nivå…………………………
Blekkås. Hjelmeseth skal på pallen………..selvfølgelig!
Skall bli väldigt spännande att följa Northug i helgen. Är han fågel eller fisk?
Tolsrav og Lasse: Som nordmann håper jeg jo at jeg tar feil mht til Odd-Bjørns innsats i helga, men……..
Expressen om Muranen-Falk:
Efter utbrottet – Falk riskerar böter
http://www.expressen.se/sport/vintersport/1.2241982/efter-utbrottet-falk-riskerar-boter
Muranen: ”Tar inte på mig något ansvar”
http://www.expressen.se/sport/vintersport/1.2242524/muranen-tar-inte-pa-mig-nagot-ansvar
Efter bråket – Finland vill se regeländring
http://www.expressen.se/sport/vintersport/1.2243331/efter-braket-finland-vill-se-regelandring
Magnar Dalen anser jag har en poäng:
– Det här fallet och även de andra i Düsseldorf visar att FIS har mycket att jobba med, säger Dalen som är orolig över åkarnas säkerhet.
Hjelmeseth skulle nog varit 6:a 7:a i internationell konkurrens med tanke på senare säsongers resultat. Petter med andra ord någonstans 18-19:e.
nisse. Han sier selv att helga blir bare en gjenomkjøring! Regner med 2-3 åk før formtopp……………………
Nisse… Inte säkert man får särskilt mycket svar på i vilken form Northug är. Han brukar inte trivas i Davos ens när han är i form. På tre distans-starter har han resultatraden 34, 55, 21.
På sprinten kan det i och för sig gå bättre…
Nisse: På vilket sätt var Ferrys guld flax. Han sköt väl 19 av 20 tillsammans med bra skidåkning där han tom hängde av en åkare sista varvet.
Det jag menar med flax är att det han gjorde inte är normal prestation för honom samtidigt som favoriterna sköt bort sig. Hade han varit en trogen pall besökare hade det varit en annan sak.
Så om Helena gjort det han gjorde så hade det inte varit flax.
Vad är det för trams du levererar, nisse? Flax är vad Berger och Karneyenka hade i Sapporo 2007. Eller de tidigt startande i skidskyttesprinten i årets OS.
Att han inte gjorde en ”normal prestation” under största tänkbara press är snarare ett tecken på det omvända.
Tycker du att curlingdamernas guld var flax också bara för att kanadensarnas skipper vek ner sig och gav bort ett till synes givet guld?
”Samtidigt som favoriterna sköt bort sig” = samtidigt som favoriterna inte pallade för trycket. En del av spelet med andra ord.
Det är rent av pinsamt att benämna Ferrys guld som ”flax”.
Sixten: Den dag Ferry gör om motsvarande prestation skall jag sluta kalla detta flax. Det är alltid någon som vinner varje tävling och nu råkade det bli Ferry det är så jag upplever det. Curling- damerna har visat att dom är bra nog för att vinna dvs inte flax.
Stafettlaget var en tippad favorit som levererade vilket är allt annat än flax.
nisse:
Du har en konstig definition av ordet ”flax” må jag säga.
”råkade bli”, säger du? Man kanske skulle börja tävla själv? Vem vet, man kanske ”råkar bli” olympisk mästare av bara farten…
Ja Sixten varför inte i skidskytte är allt möjligt.
Vad har hänt i år med de stora löftena Wikén och Larsen? 4,5 minuter efter Kalla i milloppet i Skellefteå gör att man måste undra, är orsaken skador eller sjukdomar?
Nisse… Nog har Ferry visat att han har hög kapacitet även tidigare.
Han har 10 pallplatser varav 3 segrar i världscupen. (2 och nio om man räknar bort OS-guldet.)
Att jämföra med t.ex. Kalla som har 13 pallplatser, varav 3 segrar.
På hur många starter? Procenten pallplatser är inte hög. Men jag vill inte dissa Ferry. Han är en duktig idrottsman och gjorde det som behövdes den dagen så han är givetvis en värdig medaljör. Men nog håller jag Kalla och Hellner högre som idrottare under 2010.
Flax eller inte för Ferry? En OS-seger är alltid en OS-seger, men skjutningen har alltid en liten slumpfaktor i sig så jag avstår från att ha någon uppfattning.
Vad jag däremot är ganska säker på är att om Ferry hade varit favorit så hade han inte vunnit något OS-guld, jag tror inte han hade klarat den pressen. Men det gjorde Kalla och det är en jäkla bra prestation. Den tjejen har ett fokus som inte Ferry når upp till. Ferry har ju satt press på sig själv efter OS-guldet genom att gå ut och säga att han siktar på den absoluta toppen sammanlagt i WC men hittills så har han inte visat något den här säsongen utan bara varit allmänt ofokuserad och förvirrad. Men förhoppningsvis kan han kanske lugna ner sig, vi får se.
Manne:
Det går inte att jämföra Ferry och Kalla när det gäller jämnhet. Om Kalla inte kommer på pallen i ett fristilslopp så är både hon och omgivningen lite besviken. Om Ferry kommer på pallen så är det inte väntat för det händer bara högst ett par gånger per säsong på hans alla tävlingar.
”Det jag menar med flax är att det han gjorde inte är normal prestation för honom”
En ganska bra definition på en bragdguldsmedaljör.
Alltså, enda anledningen till att jag jämförde med Kalla var för att nisse hävdade att Ferry ”råkade” vinna OS-guld. Det tyckte jag var att gå för långt. Jag ville visa att han är en duktig idrottsman som slagits om mästerskapsguld tidigare, men misslyckats då.
I övrigt håller jag med er. Jag värderar alla dom andra OS-gulden högre än Ferrys, men det var likväl en väldigt stor prestation.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article8237429.ab
Kul artikel om Jönsson som tog sig in som illegal invandrare till Schweiz. Hoppas han inte blir utvisad. :)
Marin V: Man är inte bättre än vad konkurrenterna tillåter. När dom underpresterar är då min insats större?
Hellner var väl inte så tippad o ta 2 guld i OS?
Så ge honom bragdguldet…fast vi får ju spekulera vad vi vill men vi sitter ju inte i nån jury, inte än iaf :P
Sen irriterar jag mig på en annan sak när det gäller bragdguldet. Folk pratar som om en bragd nödvändigt måste vara så oväntad, typ en skräll. Och därför skulle en sån som Kalla inte kunna få bragdguldet. Men enligt min ordbok betyder bragd stordåd och enorm bedrift, inte överraskning.
För att ta ett exempel: Det var inte överraskande att Phelps vann 8 OS-guld 2008. Många hade spekulerat i detta innan OS. Lika fullt var det ett stordåd, en bragd.
Manne: Håller med dig att det ska inte behöva vara nån överraskning för lever man upp till stora förväntningar och klarar av det så är det en bragd det också…sen stafettguldet är ju också en kandidat till bragdguldet.
Är det bra att vinna Bragdguld överhuvudtaget? Jag tycker listan är full av vinnare som sedan aldrig mera presterat på topp. Så i det perspektivet kan nog Ferry få det för min del.
Vad är de att jämföra båda är ju riktigt bra man tar inte OS Guld om man inte är bra i skidor eller skidskytte..att en som vunnit WC lopp eller varit på pallen tar OS Guld kan man väl ändå inte kalla för flax efter som han vunnit tidigare..
Ändå tycker jag Ferry gjorde en större bragd men svårt jämföra..
Jag tycker man måste se det ur ett längre perspektiv. Att Charlotte Kalla vann OS-guld var förvisso inte helt oväntat. Men om man tänker på att Britta Norgren blev kallad ”Chock-Britta” efter hennes elfte plats i Turin- OS, då fattar man vilken enorm bedrift det är när en svensk tjej tar OS-guld i längdskidor bara 4 år senare.
Sen kan man ju få bragdguldet två år i rad också: 2006 Anja Pärson alpint
2007 Anja Pärson alpint
Per Elofsson fick det ju 2001 det är väl det senaste inom längdskidor?
Nisse: Det är väl överhuvud taget få idrottare som lyckas återupprepa sina stordåd, oberoende om man vunnit bragdguld eller inte.
Sen har ju flera av bragdguldmedaljörerna prisats när jurryn insett att dom kanske snart kommer att sluta eller få en karriärsdipp. Typ Stefan Edberg, Torgny Mogren, Tony Rickardsson.
Det finns också många exempel på såna som haft lysande karriärer efter bragdguld-vinster: Gunde Svan, Pernilla Wiberg och Carolina Klüft o.s.v.
Haha det roliga är att Magdalena Forsberg aldrig fick det men vann Järringpriset flera år på raken när det är Svenska folket som avgör, så det priset måste vara större o få (tycker då jag)
Tycker ändå att bragdguldet är lite som att bli årets Svensk. Brukar inte båda gott. Wassberg visste nog vad han gjorde.
Andreas P: En annan rolig sak är väl att Anja Pärson, J-O Waldner och Björn Borg vunnit bragdguldet två gånger var, men aldrig Jerringpriset.
Jag håller bragdguldet betydligt högre än Jerringpriset. Men vilket som är roligast att vinna? Tja, Jerringpriset är ju ett popularitetspris och det är väl kul att va poppis!?
För mig så är Kalla den som gjorde den största bragden genom att under stor press lyckas den där ”enda” dagen. Men jag tror att bragdjuryn resonerar som så att man på något sätt ska överträffa sig själv, inte bara motståndarna, för att ha gjort en bragd. Nu stämmer ju inte det på alla bragdvinnare genom åren men jag tror ända att de söker och prioriterar sådana och det är därför Magdalena aldrig fick det. Så jag gissar på Ferry i år.
Manne: Inte minst är det bra o vara poppis bland sponsorerna och då är det en liten fördel att vara tjej tydligen om man jämför Hellner och Kalla.
Fast Hellner har ju inte haft en agent fören för ett tag sen, han har inte brytt sig så mycket om att skaffa en.
nisse:
”Man är inte bättre än vad konkurrenterna tillåter. När dom underpresterar är då min insats större?”
Men vad då underpresterar? Varför då inte bara dela ut guld till den med högst testvärden? Om de underpresterar så har de uppenbarligen inte varit tillräckligt bra just den dagen för att vinna guld.
Ytterligare ett argument för Kalla är ju att hon tog det så viktiga första guldet.
Vem vet hur det gått om hon bommat. Men hon är ung och om inte oturen drabbar henne så är hon aktuell fler gånger.
Sixten: Skytte är en gren med hög turfaktor. Konkurrenterna sköt sämre och Ferry sköt bättre än vad han brukar. Om det var skicklighet eller tur vad vet jag.
Men han har ju inte visat detta skytte efter detta lopp så helt utan tur var det ju inte.
I SVT, Expressen, Aftonbladet och i några andra tidningar leder Hellner om läsarna får rösta på vem som ska få det men det säger ju ingenting…
Anar att damcurlinglaget får bragdguldet, tjejerna där börjar ju bli lite till åren också varför det är dags att belöna dem, så har juryn resonerat flera gånger tidigare…
För Jerringpriset är det självklart en fördel att vara aktiv under vintern omröstningen sker. Då har dom som röstar personen i färskare minne.
Jag tror Magdalena Forsberg inte fick bragdguldet för att det var andra som ansågs ha lyckats med större saker när hon vann sina mästerskapsguld. Hon borde kanske fått det 1997, men då var skidskyttet en liten sport i Sverige och ett VM-guld i friidrott smällde högre. Och 2000 och 2001 var Frölander och Elofssons stora år.
Försvara ett OS guld som Curlingdamerna gjorde är utan tvekan väldigt stort.
Man kan ju konstatera att detta år är nog det svåraste på länge att vinna bragdguld.
Normala år hade alla kunnat vinna.
Nisse. Ferry grundlade sitt OS-guld genom två bra lopp. Och om jag inte missminner mig slogs han om medaljer även i den avslutande masstarten..? Så jag tror han helt enkelt fick till en riktig formtopp lagom till OS. Men det är klart, lite tur hade han, och det ska man ha för att vinna.
Apropå bragdguld, Lind fick ju inget trots två guld i OS. Så det visar ju att OS år är det inte lätt.
Det sjukaste 2006 var ju att Thobias Fredriksson vann ett guld och ett brons i OS, men ändå inte var bland dom 15 som nominerades till Jerringpriset. Det gick alltså inte ens rösta på honom.
Manne: och Tobbe var ju sjuk precis innan också.
Svårt att värdera nervstyrka mot fysisk styrka!
Nerver: Curlinglaget och Ferry
Styrka: Hellner, Kalla, stafettlaget och Therese Alshammar.
nisse..Ferry är ju en rätt stabil skidskytt varit topp 10 i WC totalen 3 gånger..så jag tycker inte de är så kontsigt att en sådan kan ta ett OS guld + att han vunnit WC lopp tidigare å några till på pallen…jag skulle då inte kalla de för flax..
Elin… Ska man gå på nerver, tycker jag Kalla vinner överlägset. Det var hon och Helena Jonsson som hade all press på sig inför OS. Jonsson floppade men Kalla höll, vilket tyder på nerver av stål. När sen Kalla vunnit Sveriges första guld blev det även mindre press på de andra.
Manne; Rätt men jag menade nerver i tävlingsögonblicket.
Stafettlaget, grattis
KUL bra val Grattis!!!
Klockrent med stafettlaget!
Efter alla stafettfiaskon så var detta den skönaste medaljen på mycket länge.
Helt riktigt att stafettlaget vann. Detta var för mig och många andra ”guldet”.
Helt rätt beslut att ge bragdguldet till stafettlaget. Kalla kommer att få Jerringpriset, det känns som att det brukar vara vikt för en charmig ung idrottstjej.
Det är den här typen av artiklar som får mig att undra om Emil Jönsson någonsin kommer köra en mästerskapsfinal.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article8237429.ab
Allt verkar handla om PR vare sig det handlar om norska konkurrenter eller det årliga reportaget i sportspegeln där han ska visa någon ny uppfinning a la Gunde.
Dags att fokusera mer på åkningen kanske. Sen undrar man ju om det inte hade gått att lösa på något annat sätt. För mig är det självklart att han borde kunnat flyga med Ski force one? De borde väl vara ansvariga själva för vilka de tar me sig i planet?
Joel, du behöver inte undra längre, han har redan åkt en mästerskapsfinal!
Bra val! Fyra pristagare är bättre än att måsta välja bort någon av dom individuella gulden. Kul för Södergren och Johan som börjar närma sig slutet på sina karriärer.
Manne: Jag vet det, borde ha förtydligat att jag menade en ny mästerskapsfinal där han inte underpresterar.
Joel, vi vet att du inte gillar Jönsson. Gott så.
Men jag tycker att du har fel. Emil var sjuk både i Liberec och i Vancouver. Maximal otur, men inte ovanligt under ett mästerskap där stora mängder människor träffas på små ytor. Jag tror inte på snacket om att han inte är en mästerskapsåkare.
Emil är en glad, positiv och sportslig kille som var helt överlägsen i sin diciplin förra året. Han har skänkt oss fantastiskt mycket glädje genom sina många vinster i världscupen. Sluta gnäll på honom och håll tummarna för att han får lyckas i Norge istället.
Han underpresterade väl inte 2007?
Visst, han har misslyckats i två mästerskap. Men jag tycker det är ett underligt fokus på detta. Ibland måste man misslyckas innan man lyckas, det gäller väldigt många idrottsmän.
Däremot tycker jag Emils tränare borde diskutera med honom om det kan vara vinnande med en mer nedtonad roll mot media.
Helt rätt att stafettlaget fick det.
Jerringpriset till Hellner då? sen finns det ju årets manligaidrottare, Åretskvinligaidrottare osv…
Nä, jerringpriset vinner han knappast. Han är inte ”rakt igenom rutan”-typen.
Emil var inte sjuk i Liberec när sprinten var han gjorde ju en taktiskmiss där…
jossa. Nei Emil var ikke sjuk, han var bara svensk………………………….
Jag håller alla tummar och tår jag har att Emil ska lyckas i Kollen.
Tycker bara att han kanske skulle lägga mer fokus på förberedelser inför sina lopp istället för att köra 100 och 200m sprintar i 22 minusgrader i vinterstudion. Han glömde ju bevisligen passet hemma och fick kuskas gömd i lastbil till Davos. Det känns ju inte superoptimalt.
Vad gäller Liberec så kom han ju till det mästerskpet med liknande favoritskap som i Vancouver (eller var det bara vi Svenskar som tyckte det?).
Jag vet inte hur mycket eventuella sjukdomar fanns med i bilden, det är naturligtvis olyckligt om det är så men om det påverkade honom så mycket skulle han väl inte ens ha startat? För mig ser det snarare ut som taktiska missräkningar där han krånglat till det och hamnat för långt bak i fältet.
Hans lopp i Dusseldorf var därför extra bra ur den synpunkten och det enda jag inte vill se i Kollen är att han ”stänger” in sig själv på samma sätt som han gjort i tidigare mästerskap där han ju knappt varit med i matchen när det gäller.
Joel… Han vann väl i D¨sseldorf, så då måste väl sprintarna i vinterstudion varit perfekt uppladdning för honom, eller?
Det hade ju gått att skicka efter passet till Tyskland eller hur
Manne: Jag är för dåligt insatt i tränings fysiologi och liknande. Visst han vann men jag tror knappast det hade med kortsprintarna i Östersund att göra. Hade ju däremot inte varit så kul om han dragit på sig en förkylning i samband med det.
Joel Burman: Vem säger att en åkare ska bli sjuk om det är -22 dom brukar träna när det är under -20 och det är stor skillnad mellan tävling o träning/lek i vinterstudion.
Träning när det är kallt då har dom ju kläder så dom ser ut som en michelingubbe och oftast om dom har känsliga luftrör använder dom andningsmask.
Emil var magsjuk innan Liberec.
Joel: Visar det sig att man presterar bäst när man plojar och leker innan tävling, är det nog det man ska göra även inför viktiga lopp. Vem vet, kanske har Jönsson tagit det för seriöst på mästerskapen, kanske är det därför han inte fått till det riktigt?
Jag tror inte det finns någon färdig mall för vad man ska göra för att prestera bäst. Varje person måste nog hitta det som passar bäst för den, och det kan nog ta sin tid ibland.
Jag tror inte det finns någon färdig mall för vad man ska göra för att prestera bäst. Varje person måste nog hitta det som passar bäst för den, och det kan nog ta sin tid ibland.
Helt rätt Manne.
Såg ni Pölsas pekning till svenskarna på startlinjen i Dusseldorf? Snurrade med fingret runt tinningen och pekade sedan på svenskarna. Alltså jag älskar pölsa men var går gränsen?
Ja, jag såg det. Trodde inte mina ögon, så jag hade redan glömt det.
Visst är det kul att få va lite barnslig och heja på sitt land i sportsammanhang. Men den här överdrivna nationalismen tycker jag börjar bli lite obehaglig.
äh låt han va barnslig så får vi något att skratta åt.
Sandra… Ja, eller så ger barnsligheter ännu mera barnsligheter. Jag vill inte ha mer snöbollskastande på åkarna tack!
Glem pølsa gutter, Han hånar også sine lagkompisar….Hele gutten er jo en skøyer!
Pølsa är ju kul med sina spjuveraktiga upptåg. Låt kar´n hålla på, så får man nått å smila åt.
Jo, det kanske är så med Pölsa… Men det är inte bara han. Jag tycker det börjar bli ganska mycket sånt trams. Man ska förlöjliga varann innan loppen och sen ”sparka på den som ligger” efteråt.
Jag har inget emot att man säger att man är bäst och att man kommer vinna lätt, men personliga påhopp och hån är att gå för långt.
Ursäkta men när det gäller trams innan start som grimaser och hån så är det ju bara norrmän som håller på med sånt. Det lustiga är ju att Northug är inte en av dem utan det är ju Pölsa och Co.
Ja, några av de manliga norska åkarna och förvånande nog även ett par ledare tycks sakna stil. Nu är det inte precis regelvidrigt att fjanta sig och det uppskattas ju till och med på vissa håll så vi får nog leva vidare med tramset. Kul att se att de norska tjejerna däremot tycks vara betydligt mognare trots att medelåldern är lägre.