Uttagna till La Clusaz
Sverige
Damer | Herrar |
---|---|
Anna Haag Ida Ingemarsdotter Charlotte Kalla Sara Lindborg Maria Rydqvist |
Jens Eriksson (distans) Calle Halfvarsson (distans) Marcus Hellner Anders Södergren Fredrik Karlsson (distans) Mats Larsson (stafett) |
Norge
Damer | Herrar |
---|---|
Marit Bjørgen Astrid Uhrenholdt Jacobsen Therese Johaug Marthe Kristoffersen Vibeke Skofterud Kristin Størmer Steira Ingvild Flugstad Østberg (friplats) |
Martin Johnsrud Sundby Tord Asle Gjerdalen Petter Eliassen Sjur Røthe Morten Eilifsen Chris André Jespersen Kristian Tettli Rennemo (friplats) Petter Northug jr (friplats) Eldar Rønning (stafett) |
Finland
Damer | Herrar |
---|---|
Aino-Kaisa Saarinen Riitta-Liisa Roponen Riikka Sarasoja Krista Lähteenmäki Anne Kyllönen |
Matti Heikkinen Juha Lallukka Teemu Kattilakoski Ville Nousiainen Kari Varis Sami Jauhojärvi (stafett) |
Frankrike
Damer | Herrar |
---|---|
Aurore Jean Anouk Faivre Picon Emilie Vina Laure Barthelemy Célia Bourgeois Elodie Bourgeois-Pin |
Cyril Miranda Robin Duvillard Maurice Manificat Jean-Marc Gaillard Bastien Poirrier Christophe Perrillat |
Nationell grupp: Coraline Hugue Aurélie Dabudyk Marion Buillet Pauline Caprini Manon Locatelli Célia Aymonier |
Nationell grupp: Benoît-Gilles Dufourd Ivan Perrillat Mathias Wibault Louis Deschamps Yann Soubeyrand Emilien Buisson Romain Vandel Benoît Chauvet Emmanuel Jonnier Adrien Mougel (reserv) |
Tyskland
Damer | Herrar |
---|---|
Stefanie Böler Nicole Fessel (bara stafett) Denise Hermann (bara stafett) Kathrin Zeller |
Philip Marshall Tim Tschranke |
Det blir inga Sverige 2 i stafetterna i och med att bara sex herrar resp damer tagits ut… Hade varit spännande att se Emil Jönsson på en startsträcka exempelvis men nu blir det inte så och Britta Norgren är inte uttagen.
Då kan man förvänta sig att herrlaget blir samma som i OS nu på söndag dvs Rickardsson, Olsson, Södergren och Hellner.
Damlaget är svårare, de tre sista är nog klara (Haag, Rydqvist och Kalla) men vem kör första? Ida eller Sara?
Under förutsättning att alla är friska förstås…
Det är lite intressant vad som händer om inte Olsson kan åka. Förmodligen får Jens Eriksson testa en förstasträcka då.
Om Olsson bestämmer sig sent blir det nog svårt att ta in en reserv. Annars kanske Anton Lindblad kan få chansen?
Haag kör förstås en klassisk sträcka kan jag gissa då Rydqvist är bättre i den fria tekniken men första sträckan Blir det nog Sara Lindborg hon var ju iaf 33sek snabbare i Davos men det är väl lördagens tävling som avgör kanske dom slänger in Mia men det tror jag ju inte.
Det som oroar mig är att Charlotte, Anna och Johan har varit sjuka och Johan har väl varit mest sjuk av dom.
Lutar ju åt att landslagsledningen bestämt sig för att Lina inte får köra en startsträcka i VM i alla fall. Men det är klart, de kanske inte tar med någon löpare bara för stafetten.
Jens gjorde en hygglig klassisk mil i Kuusamo men har i övrigt varit blekare i år än i fjol. Vad han ska göra på tre mil fristil bättre än Fredriksson, Karlsson och Brink ser jag inte, dessutom på hög höjd. Ing’dotter har sett seg ut efter Kuusamo, hade varit läge att vila henne istället då lång fristil inte passar henne heller. Svårt att hitta någon given ersättare där dock, möjligen Eva Svensson. I övrigt en korrekt uttagning, men fyra åkare för liten.
JonasE… Jens är nog med delvis som ersättare åt Olsson för stafetten. Han har väl åkt hyfsade lopp både i Kuusamo och Davos.
Sen är det nog inte Brink och Fredriksson som står i kö att åka. Snarare Anton Lindblad.
Håller med Manne om att Jens är bra att ha om Olsson inte kan åka stafetten..Fredriksson å Brik måste ju göra resultat på hemmaplan för att få chansen…är Brink sjuk?
Damstafetten är två givna(Haag,Kalla) sedan är de rätt öppet om platserna..över två månader kvar till VM så mkt kan hända än…
Liten intervju med Anton, http://www.youtube.com/watch?v=3z_X5XHLYIw&feature=player_embedded
Men han är väl bättre i fristil än i klassiskt?
Då blir det kanske för Jens att åka. Tycker det är lite skandal om inte Jönnson eller Larsson tas in från stafetten om detta nu stämmer:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article8269209.ab
Men jag lägger till ett stort KANSKE med tanke på att blaskan är referens och kan lite slarvigt ha refererat till Johan Olssons gamla uttalande och inte orkat lyfta telefonen och ringa Johan själv alternativt Abrahamsson för en reviderad statusuppdatering.
Johan är ännu sjuk tydligen(om jag förstod det rätt), läs hans blogg .
Som vanligt alltså, bara ett stafettlag..
Men det finns ju andra tävlingar att utgå ifrån som sagt, kaptenerna har nog koll och det hinner hända mycket fram till VM. Lite synd att SM-stafetterna går först efter VM kan jag tycka, det hade ju kunnat vara en bra värdemätare, i klassisk stil dessutom.
Varför inte sätta Haag på första egentligen, så kan hon haka på Kowalczyk och ge Ida ett försprång till de övriga.
Justyna Kowalczyk har lämnat in en protest efter att ha blivit diskad, får byta spår före markeringarna hävdar dom..
Jens/Calle är duktiga men knappast stafettreserver i ett skarpt läge (vid sjukdom under VM), tycker att ledningen ska kalla in Jönsson eller Larsson för enbart stafetten i La Clusaz om Olsson inte kan åka.
Gunnar… Varför är det skandal om inte Jönsson eller Larsson kallas in? Det hade väl varit mer skandal om man äventyrat deras hälsa och säsongsplanering för att Olsson råkar bli sjuk.
Skönt att Charlotte och Anna är i träning igen får bara hoppas dom inte har tappat så mycket.
Tror att dom har en reservplan till stafetten till helgen på herrsidan men hur den ser ut det kan man bara spekulera i.
Sen måste ju Jönsson vilja åka också han kanske har planerat in en tung träningsperiod nu och framåt?
…Information som man kanske borde vara tydlig med i så fall.
Mats Larsson och Emil Jönsson har kört fem tuffa tävlingshelger på raken. En sjätte, med Tour de Ski strax efter, hade nog varit i tuffaste laget. Alltså behövde man säkert stå över en helg och La Clusaz var ett vettigt val. Och nu ändrar man inte planen för medalj-hopp till VM bara för att Olsson har blivit sjuk. Så tror jag.
Läste någonstans att Jönsson skulle kolla in VM banan ihelg…Klart man inte ska ändra upplägg för Jönsson bara för en stafett så viktig är den inte..
JA: Kowalczyk kan ju lika gärna åka andra som hon gjorde i OS..tänkte åxå på de man de vore att chansa för mkt
Detta är skandal!
Sverige tänker tydligen åka med ett lag. Vad tänker dessa ledare med?
Att Fredriksson inte bevisat något är skitprat. Han åkte bättre än Mats Larsson och Södergren på den enda klassiska tävling han har gjort i år. För er som förträngt det så växlade han samtidigt som Mats Larsson trots trasig skida och att han fick starta långt bak i fältet.
Larrson och Jönsson borde ej varit med i Düsseldorf utan vilat då.
Svenska herrlagen (om Olsson blir frisk) borde vara:
Lag1 Jönsson-Fredriksson-Rickardsson-Hellner
Lag2 Larrsson-Olsson-Södergren-Karlsson
Jag sätter Larsson i andra laget för att han varit lite upp och ner med formen och Olsson i andra laget eftersom han kommer tillbaka från sjukdom.
Ja nu kanske Olsson inte startar, men då måste Sverige iaf försöka ha ett starkt lag och ett lag som kan hänga med på de klassiska sträckorna.
På damsidan bör vi köra med:
Lag1 Ingemarsdotter-Haag-Rydquist-Kalla
Lag2 Brodin-Norgren-Andersson-Eriksson
Det är miljoner som är lite intresserad av skidor som ser vinterstudion med j¨mna mellanrum. Om Sverige gör det bra i tävlingarna så fortsätter de att se om Sverige gör det dåligt så tappar de intresset. Detta leder till mindre sponsorer och att färre föräldrar motiverar sina barn att åka skidor. Skidförbundet måste tänka långsiktigt. Vi som skriver här kommer se på tävlingarna oavsett.
Om nu ledarna visste att Larsson och Jönsson inte ska åka i La Clusaz sedan länge är det ju mycket illa att Fredriksson inte har varit aktuell ens när Olsson blev sjuk och Södergren är långt från någon formtopp. Att sätta unga orutinerade åkare på första sträckan i första laget är inte rätt mot dem heller när det finns alternativ.
Alexander: varför skulle Jönsson skippat Düsseldorf?? är då betydligt viktigare att vinna sprintcupen än att åka en WC stafett.
Att du är en fan av Fredriksson går inte att missa han blev bara 3 ihelg å att ta ut han i ett förstalag i en WC stafett helgen efter är ju långsökt..
Å i vilken klassisk tävling har Fredriksson åkt bättre än Södergren å Larsson?
Alexander… Jag tror snarare att det är färre som orkar satsa på skidor om det är 37-åringar som blir trea i kvaltävlingar som får tävla, när 20-åringarna som vinner får stanna hemma.
Varför skulle Jönsson och Larsson skippat Düsseldorf?
Dom är ju sprintåkare! Det är sprint dom tränar för och dom vill placera sig högt i sprintvärldscupen.
Jossa: Stafetten i Gällivare. Vitkigt att vi skiljer på klassiskt och skate.
Jag är inget mer fan av Fredriksson än någon annan åkare. Jag hade nog blivit ännu argare om Södergren hade fått en sådan behandling. När Rydquist blev dåligt behandlad reagerade jag också.
Gabriel: Jönsson och Larsson är sprintåkare, men med ambitioner om att bli en bra distansåkare. De vill även väldigt gärna delta i vårt stafettlag i VM och då är det viktigt att de åker de två stafetterna som vi har i år. Jag tycker inte Düsseldorf är så viktig för dem just i år. Ett annat alternativ kunde ju varit att de stått över Kuusamo.
”Jag tycker inte Düsseldorf är så viktig för dem just i år.”
Jag tror inte Mats och Emil håller med dig…
Det är klart att båda gärna kör en stafettsträcka om de blir tillfrågade, men jag tror nog att de sätter sin huvudgren, som är sprint, först.
Alexander: vad menar du med att skilja på klassiskt å fritt gör jag inte de? du kan ju inte mena att en kille som blir 3a i ett lopp ska med till en WC stafett,,
Nog har ledingen bra koll på vad Larsson å Jönsson kan på distans,, klart vikigare för Jönsson att vinna sprintcupen än åka en stafett..handlar ju om en heldel pengar åxå om man vinner en cup
Alexander: sedan så är väl Mats Larsson redan etablerad distansåkare ? har ju åkt VM å OS stafett innan så han har rutun från stafetter..
Mathias Fredrikssons problem är inte att förbundskaptenerna gjort orättvisa uttagningar, utan att han är sjuk ofta och vid helt fel tillfällen.
Mathias Fredriksson blir uttagen när han levererar på kvaltävlingarna.
Om Larsson och Jönsson nu absolut inte ska/kan åka denna stafett så blir det ju bara ännu värre att Fredriksson inte är med.
Jossa: I Åsarna (fristil) presterade Fredriksson ungefär som han gjorde i Bruksvallarna (fristil). En vecka senare gjorde han en stark stafettsträcka i klassisk stil i WC.
Håller nog med Alexander att är åkarna ändå på hög höjd och tränar så hade det varit bra att få ännu en värdemätare på söndag var de står. Det är ju många träningsdagar därimellan och uppehållet därefter är ju trots allt ganska så långt. Dessutom ska de ju undvika Östersund i alla fall.
Sen kan vi debattera i evighet för vi saknar ju säkerligen information om upplägg och vad som sagts mellan förbundskaptener och åkare. Men jag hade också gärna sett bägge göra en klassisk sträcka i stafetten.
Alexander: du skrev att Fredriksson åkt bättre än Larsson å på den enda klassiska tävligen som varit i år vilken är de?? Förbundskaptenerna har bra koll på läget så bättre följa planeringen.-
även att han åkt bättre än Södergren ? var då?
Torgny Mogren spekulerar om Northug och jämför med Per Elofsson:
http://nyheter24.se/sport/vinterkanalen/torgny-mogren/?p=21
Norge lag:
Martin Johnsrud Sundby
Tord Asle Gjerdalen
Petter Eliassen
Sjur Røthe
Morten Eilifsen
Chris André Jespersen
Kristian Tettli Rennemo (friplass)
Petter Northug jr (friplass)
Eldar Rønning (stafett)
Marit Bjørgen
Astrid Uhrenholdt Jacobsen
Therese Johaug
Marthe Kristoffersen
Vibeke Skofterud
Kristin Størmer Steira
Ingvild Flugstad Østberg (friplass)
Vad krävs för att Elden ska komma med i det norska laget? De har med Rönning som stafettåkare trots att 8 andra herrar är på plats men inte Elden för att få ihop två lag på damsidan. Med henne hade de haft två damlag på pallen i Gällivare och antagligen här också. Eller ska 17-åriga Robertsen få chansen igen? Och hur tusan får Gjerdalen chansen igen? Har väl inte gjort något bra sedan Falun 2008.
Jag funderade lite på samma sak igår när jag såg Petter. Var inte grejen med Elofssons överträning att han just pendlade väldigt mellan bra och dåliga resultat?
JonasE… Det står på langrenn.com att Elden själv valt att prioritera examen och köra tävling på hemmaplan.
Jauhojärvi sa ju att han har svårt att leverera bra resultat två dagar i rad. Kan det va nåt liknande för Northug för tillfället?
…eller så var det bara höjden och så är han som vanligt nästa vecka.
Det är ju viktigare att träna ordentligt nu och inte bli sjuka än att ha två stafettlag på benen. Långt kvar till VM och det hinner hända mycket med både form och sjukdomar. Små marginaler mellan succé och fiasko i den här världen…
Kaptenerna har nog bättre koll på åkarna än vi som sitter här och spekulerar, dessutom har de en helhetsbild och en dialog med landslagsåkarna om säsongsupplägget i stort.
(Även om jag gärna hade sett 2 lag i helgen jag med, men det har vi ju aldrig utanför landets gränser.)
manne.Bra resultat. Han ble 13 ende mann. Petter var langt ifra fornøyd selv. Det hadde vært jævla tungt på 15 km klassisk…………
Bjuder på lite läsning om Finland ifall det råkar finnas intresserade.
Magnar och Niclas lag till La Clusaz:
Aino-Kaisa Saarinen
Riitta-Liisa Roponen
Riikka Sarasoja
Krista Lähteenmäki
Anne Kyllönen
Matti Heikkinen
Juha Lallukka
Teemu Kattilakoski
Ville Nousiainen
Kari Varis
Sami Jauhojärvi (endast stafett)
Kommentar: Långloppan Kari Varis får överraskande chansen då Jauhojärvi står över skateloppet.
Pirjo Muranen, som inte gillar höjd men ändå åkte hyfsat i Davos (7:a i sprinten), åker hem för att träna. Hon har ett helt annat säsongsupplägg i år efter förra säsongens överbelastningar. Hon skippar också TdS.
I damlaget saknas fortfarande den som jag anser att är Finlands näst bästa klassiska åkare, Kerttu Niskanen. Hon har slitit med sjukdom hela försäsongen.
Form: Lähteenmäki, Kyllönen och Sarasoja har alla gjort sina livs bästa säsongsöppningar. Roponen den sämsta på flera år, men åkte lite bättre i Davos. Saarinen har tappat en del pga skadan.
Jauhojärvi har åkt bra på klassiskt (3:a och 5:a som bäst). Både Heikkinen och Nousiainen har öppnat svagt men de åkte lite bättre i Davos (båda topp 20). Skatespecialisten Lallukka har också öppnat hyfsat (13:e i Gällivare). Men tycker det är väldigt dumt att bara satsa på distanslopp i fristil som Lallukka och Kattilakoski gör. Finns ju knappt några tävlingar att köra, sjuk press att prestera de få gånger per säsong man kör ett rent distanslopp i skate utanför tourer. Borde ha satsat på skidskytte istället då de nu vägrar lära sig klassiskt och är för långsam för sprint.
Masstartsloppet i Davos kommer att gälla som uttagningslopp till stafetterna dagen efter, men lagen blir troligen.
Lähteenmäki-Saarinen-Roponen-Sarasoja
Nousiainen-Jauhojärvi-Lallukka-Heikkinen
NEEEJ Simen Östensen är petad…
Kari Varis vann hemma i finland ihelg säkert därför han får chansen tror inte han har så mkt att hämta..
Joel, han har nog åkt färdigt i världscupen på ett tag?
Denne Varis är han släkt med Kaisa?
I Sverige måste vi sluta dömma ut svenska åkare hela tiden. Rydquist och Norgren var helt utdömda av flera stycken. Sedan överaswkade de positivt i Gällivare. Nu är det Fredriksson som absolut ska portas från VC där han har en chans att göra ett bra lopp. Ibland får en åkare ett par mindre bra säsonger för att sedan komma tillbaka. Sverige har inte den största bredden och därför måste alla tas vara på.
För att så många som möjligt ska få åka VC behöver vi delta på alla VC-lopp, köra med maxkvot och alltid delta med två stafettlag.
Jörgen. Nej, jag tror (och hoppas) inte det. Har försökt släktforska lite men inte kommit så långt.
Oskar: Synd, jag hade gärna sett att han la beslag på en landslagsplats i norge när han jämt kör så dåligt. Drömscenariot vore att han skulle få en liten formtopp innan vm så han krångla sig in i stafettlaget och sen faller tillbaks i gammal god stil.
Vad är det för speciellt med Simen Östensen?
Nu tycker jag ni är lite väl hårda åt Simen Östensen. Vänta bara tills Djupvik får sparken efter denna säsong och felträningen i det norska distanslaget rättas till. Östensen är en talang som kommer tillbaka med rätt träning.
Landslaget har väl en budget att följa, de som alla andra gissar jag. Det är inte gratis att skicka ut åkare på tävlingar runt Europa och arrangörerna betalar nog bara för ett visst antal åkare så det blir till att prioritera.
Alla förbund har inte lika stora resurser som det norska.
Dags för uppropet: In med Simen i Norska stafettlaget!
Jag hoppas Simen bryter ihop och kommer igen i landslagsdressen lagom till Tour de ski.
Nå ska då M Fredriksson åka bättre än han gjorde i helg för att vara med. Ungefär samma som med Hjelmeset i Norge han har nog gjort sitt i landslaget.
Tiio fick ju det resultaten som många tippade på fast jag hade trott att han skulle vara lite bättre iaf.
Løypene i La Clusaz er relativt lette, så hvis Northug ikke er med inn blir jeg alvorlig bekymret..
Rett og slett ondskapsfult og håpe på fiasko for Østensen, som forresten skal gå langløp i helgen..
Ser på vgd.no att man diskuterar de norska röda sugrören Johaug och Steira och deras tunna kroppar. Själv kan jag tillägga Elden.
Såg på bilderna från Davos att Johaug var tunnare än någonsin och Elden var inte mycket bättre. Jag har naturligtvis ingen aning om deras fysiska status men det ser definitivt inte hälsosamt ut. På svensk sida behöver vi lyckligtvis inte fundera över dylikt, här i spalterna diskuterar någon om övervikt i stället!
Alexander: han ska väl inte portas han måste bara göra resultat att bli 3a hemma duger inte. gör han resultat kommer han få chansen så har du ju fungerat senaste åren,,
Å i vilket klassiskt lopp har Fredriksson åkt bättre än Larsson å Södergren i år?
Hanne,
Ja det är nog upp till bevis nu för Northug. Men räkna med att det blir körning från första stavtaget med urstarka Vylegzhanin, Legkov, Hellner, Richardsson och några till.
Det är väl klart Northug åker bra till helgen det är ju masstart så det går ju mycket saktare än ett i en tävling med individuell start om inte Legkov el nån är intresserad att dra upp tempot.
Första deltävlingen i långloppscupen för säsongen, nämligen La Sgambeda (42 km fristil) nu i helg…
La Clusaz är relativt lätta banor. Jag tror det blir svårt att göra något revolutionerande. Försökte inte Vittoz för några år sedan men blev upphunnen efter ett tag? Men det känns som att det finns många som är intresserade av hög fart.
Vittoz som hade tänkt att göra comeback i La Clusaz är inte återställd ännu och avstår därför från helgens tävlingar.
Här är banprofilen: http://www.worldcup-laclusaz.com/upload/wysiwyg/2010%20la%20clusaz%20course%203,750km%20MASS%20START%20061010.pdf
Inga långa stigningar att gå ifrån i vad det verkar och tätt mellan utförslöporna där klungan kan ta igen. Jämför med Davos:
http://www.davosnordic.ch/fileadmin/user_upload_davos_nordic/pdf/Aebi%205.2010-L%C3%A4ngsschnitt.pdf
Håper virkelig Kalla og Haag banker Kowalzyk i TDS. Da har Bjørgen en liten sjanse til seier i verdenscupen!
Franska truppen till La Clusaz:
Damer:
JEAN Aurore
FAIVRE PICON Anouk
VINA Emilie
BARTHELEMY Laure
BOURGEOIS Célia
BOURGEOIS-PIN Elodie
HUGUE Coraline (nationell grupp)
DABUDYK Aurélie (nationell grupp)
BUILLET Marion (nationell grupp)
CAPRINI Pauline (nationell grupp)
LOCATELLI Manon (nationell grupp)
AYMONIER Célia (nationell grupp)
Herrar:
MIRANDA Cyril
DUVILLARD Robin
MANIFICAT Maurice
GAILLARD Jean-Marc
POIRRIER Bastien
PERRILLAT Christophe
DUFOURD Benoît-Gilles (nationell grupp)
PERRILLAT Ivan (nationell grupp)
WIBAULT Mathias (nationell grupp)
DESCHAMPS Louis (nationell grupp)
SOUBEYRAND Yann (nationell grupp)
BUISSON Emilien (nationell grupp)
VANDEL Romain (nationell grupp)
CHAUVET Benoît (nationell grupp)
JONNIER Emmanuel (nationell grupp)
MOUGEL Adrien (reserv)
Källa: http://www.ski-nordique.net/les-seacutelections-pour-la-clusaz.4860274.html
tolsrav: Men efter VM så ska ju iaf Kalla stå över VC i några tävlingar då hon inte bryr sig om den (säger hon då)
Inte efter VM utan efter TDS ska det stå
Har Jonnier slutat?
Tomas: i nationella gruppen
Helt rätt av Kalla att göra så även om jag tycker Björgens upplägg med att skippa touren är ännu smartare.
Hon har ju inte varit med sen hon vann den och så går VM senare än vad Os gjorde så hon tyckte det passade bra i år.
Björgen är inte med då det finns risk att hon blir sliten så hon tränar istället.
andreas. Nei, da vinner Kowalzyk verdenscupen lett, for hun åker jo alle lopp…………
Jepp både Björgen, Kalla, Haag skippar nått lopp och Björgen skippar TDS också…
La Clusaz är som gjort för Petter Northug, relativt flacka banor med långa utförslöpor. Det pratas oftast om Petters explosivitet och spurtförmåga men något som har hamnat i skymundan är hans förmåga att åka snabbt utför. När jag hade lite ont om tid häromdagen så kollade jag på OS-stafetten igen och nästan all tid han tog på täten på sista sträckan tog han utför och flacken, han är en mästare på slipstream och han åkte ju fatt Koukal och Jonnier i sista motbacken trots att han var helt slut och låg ungefär 75-100 meter efter med endast ett par km kvar till mål. Vinner han inte på lördag skulle jag bli mycket förvånad och först då är det läge att fundera på hans formstatus.
Jossa: Igen stafetten i Gällivare.
Stafetten i Gällivare så slog Södergren Fredriksson med ca 10 sek och Larsson åkte 3 sek snabbare än Matti.
Alexander: då har han ju inte åkt bättre än dom om han förlorade mot dom.. han var över 20 sek efter Södergren å 3 sek efter Larsson så skitprat är de ju inte..
Alexander: Larsson Fredriksson åkte alla klassiskt…
jossa: Jag skrev fel, 20 sekunder var det ju.
Vi får väl se hur det går i La Clusaz. Den hårdaste banan är det inte, men kanske den vackraste? Hoppas på klar himmel och sol så man får se de mäktiga omgivningarna.
Legkov verkar ju se fram emot att möta Petter (I’m waiting for you, osv) och jag tror att det är ett gäng som ägnat sommaren åt att fundera ut sätt att bli av med baggen.
Det är säkert en ekonomisk fråga att man bara sänder ett stafettlag. Finns nog bättre saker skidförbundet kan använda pengarna till än att sända 2-3 extra åkare bara för att åka en stafett. Så viktig är inte en världscupstafett.
Jönnson önskar säkert också en träningsperiod nu innan viktigare tävlingar framöver.
Jag känner mig alltid lika uppgiven när jag blir påmind om att en 3-mil skall köras på en 3.75 km-slinga som i La CLusaz. Fyfan vilket skämt det är.
Jeg innbiller meg at Steira gikk ifra i snøvær da hun vant i La Clusaz for to år siden, så helt umulig er det ikke. Gitt at Northug er i grei form, må det kjøres hardt fra start. Rykk og napp kjøring som Södergren forsøkte seg på i vm 2009, fungerer dårlig. Han er(var) den løperen som tåler ujevn løpsrytme og melkesyre best.
Sixten: Helt riktigt FIS borde väl kunna kräva bättre än så av en ort som arrangerar VC nästan varje år.
Jossa: Ja, det var stafetten jag menade och de åkte klassiskt. För att repetera en sista gång en startade långt bak och kom i mål med trasig skida ungefär samtidigt som en annan åkare som startade i första led. Kanske vi borde lägga ner diskutionen eftersom vi inte blir eniga.
Hanne:
Jo, men det går inte riktigt att jämföra damer och herrar i det avseendet. Löpare som Björgen skulle kunna rycka ifrån ett fält på en helt platt löpa.
Alexander:
Kräva och kräva. Det är ju det här FIS vill ha. Löparna så nära stadion som möjligt. Snart kommer väl 5-milarna gå på sprintslingor.
Eftersom det är Skandinavisk cup i helgen så är det ju helt klart bättre att skicka folk dit än att ha åkare som enbart ska åka i andralaget på stafetten. Blir väldigt intressant att se resultaten därifrån, Tre tävlingar, 12/16km F, sprint och 8/12km K.
Svenska landslagsåkare:
Jesper Modin, Mathias Fredriksson, Anton Lindblad, Martin Johansson, Patrik Johansson, Tiio Söderhielm.
Hanna Brodin, Magdalena Pajala, Jennie Öberg, Eva Svensson, Helene Söderlund, Linn Sömskar.
47 svenska åkare totalt, Svanebo och Brink finns bland de övriga.
http://www.langd.se/12-aakare-i-landslagstruppen-till-skandinaviska-cupen.4860328-86106.html
[…] Detta leder till mindre sponsorer och att färre föräldrar motiverar sina barn att åka skidor . Skidförbundet måste tänka långsiktigt. Vi som skriver här kommer se på tävlingarna oavsett. … More here: » Uttagna till La Clusaz « Skidpepp […]
Lite udda distanser de kommer att åka i Skandinaviska cupen pga snötillgången: 12 och 8 km istället för två 10 km lopp för damerna och 12 och 16 km för herrarna.
Varför är alla emot att ha korta banor på masstarter? Kortare banor leder till att publiken oftare får se åkarna och det behövs färre TV-kameror för att följa hela banan. Mycket hellre att uppförsbackarna kommer tätt än att det blir en massa flackåkning för det är där loppen alltid går ihop.
Däremot på intervallstart bör varvet vara minst halva loppets längd så inte alltför många bra åkare samlas tillsammans som under Tour de Ski 2008 där åkare med 10 startnummers mellanrum hamnade tillsammans.
Det som gör Skandinaviska cuptävlingarna i Norge nu i helgen extra intressanta är att cupledarna efter helgen får friplats till period 2 i WC. Period 2 är TdS, Liberec, Otepää och Rybinsk. Dags för nån annan än norrmän att knipa friplatsen?
Liten korrigering till min förra post. Friplatsen gäller inte TdS.
Största anledningen till de korta slingorna vid masstarterna är att det är ekonomiskt gynnsamt för arrangörer och TV-bolag. Mindre utgifter men framför allt större inkomster. Med den där 3,73 km-slingan till helgen kommer åkarna att besöka stadion 9 ggr(!) under 3-milen och lika många ggr kommer reklamskyltarna att exponeras i TV-rutan. Enkel matematik tror jag Peps sjöng. Men jäkligt tråkigt tycker jag.
Ska dom varva på 9 gånger på slingan kan ni ju gissa hur det kommer att se ut efter några varv, varvade löpare osv sen ska vi se om tv tittarna i Europa fattar bättre i ett sånt här lopp när dom tydligen inte begriper vem som leder i ett lopp med individuell start. (sa det själv i vinterstudion).
Nä borde iaf vara 7,5km.
Har en fråga vad gäller på ett upplopp i sprint?
Tänkte på att Kowalczyk flyttades ner från en 3e plats till en 6e plats då hon böt spår före markeringarna började och då hon var före Randall så egentligen gjorde hon ju inget fel fast är inte så insatt i detta..
Sen får man ju ha åsikter om Kowalczyks yviga åkstil men regler är ju till för att följas.
Det Sixten skriver ironiskt om en 5-mil på en sprintslinga inne på stadion är nog inte helt osannolikt tyvärr i dessa tider där nästan allt styrs av pengar och TV-bolag. Inte en kort sprintslinga naturligtvis men en bana inne på stadion och som är så lång så att man inte riskerar varvningar. Jag skulle tro att det redan har diskuterats arrangörer, FIS och TV-bolag (och reklamköpare) emellan. För TV-bolagen skulle det vara en våt dröm. Konstant exponering av reklamskyltar i ca 80 minuter under en 3-mil och ca 120 minuter under en 5-mil.
Andreas P: Nej, de varvar bara 7 ggr. Men de ska starta och gå i mål också. Men i alla fall.
Haha ja men 7 el 9 är inte så stor skillnad, Blir roligt o se vad nästa steg blir att ta av Fis med Ulvang och Jürg Capol i spetsen, Kan dom styra hur länge som helst borde det inte gå o byta ut dom efter några år? (Det är då min dröm) efter att jag hörde att dom funderar att åka utför också.
Jag tycker inte heller Kowalczyks gjorde något mål man får byta spår före markeringarna.. de hon gjorde händer hela tiden ute på på banan..
Jag förstår fortfarande inte vad ni har emot kortare slingor. Varvade åkare blir väl bortplockade i längdskidor? Däremot gillar jag inte sprintbanor med två varv då kvalet tar väldigt lång tid. 90 åkare tar en kvart med ett varv och tre kvart med två varv.
Diskningen av Kowalczyk: Hon byter spår innan upploppet officiellt börjar (markeringar i marken). Dock är det jävligt fult gjort och hon förtjänar att diskas.
Angående Kowalczyk: uppfattar att hon blev diskad pga osportligt uppträdande. Hon hade fritt framför sig när Randall bakom tar sats för att gå om på utsidan. Hon är på väg att göra det, då byter Justyna spår bryskt och stänger henne. Randall hinner/orkar sen inte ta en ny sats till omkörning innan de går i mål.
Jo menar att dom gör en annan bedömning än vad reglerna säger hade hon bytt spår där markeringarna är så så är det ju helt klart att hon bryter mot reglerna men inte nu.
Om detta fall hade hänt ute efter banan hade det ju inte blivit nått men bara för att det är på upploppet (före markeringen) så blir hon nerplacerad till plats 6.
Saarinen blev ju diskad ifjol i ett lopp och det togs upp i Cas där hon förlorade men den incidenten har jag inte sett.
JonasE – korta slingor leder till begränsningar i banprofilen eftersom man måste återkomma till samma punkt efter en kortare åksträcka. Framför allt ger det nästan alltid att man måste ha en utförslöpa efter en backe för att hinna ta sig ner till stadion igen. Detta gör att det är väldigt otacksamt att köra hårt uppför då det direkt efteråt blir ett hoptryckt fält på grund av utförskörningen. En längre slinga ger förutsättningar att skapa en banprofil där längre stigningar följs av svagare motlut eller flackåkning på höjden där åkarna måste gå på egen åkkapacitet för att ta ifatt eventuella ryck som skett i backen. Med dagens kortare slingor har de berömda slakmotorna nästan helt försvunnit vilket ofta var avgörande partier förr.
Saarinen diskades väl för skridskoskär i en klassisk tävling, något man med dessa korta kurviga sprintbanor tyvärr ser alldeles för ofta. Även på längre distanser har jag tyvärr sett lite väl mycket skateskär, framför allt åkare som passar på att byta spår ofta och ta ett eller ett par skateskär emellan, eller över krön för att skjuta mer fart. Senast i Davos var det flera åkare i toppen som tog lite väl mycket skateskär…
Jo det såg man ju i Gällivare i dam stafetten också men då blev hon diskad (kommer inte ihåg namnet)och det är ju helt rätt, Var det inte samma sak i fjol i TDS med skofterud?
Ibland undrar man om det inte är bättre att bara köra skejtlopp men det lär nog dröja några årtionden. Själv tycker jag det är bra med 50/50 mellan skejt och traditionellt.
Är inte banen i La Clusaz väldigt bra för masstart tycker den är rätt utslagsgivande med några tyngre backar på slutet om man nu åkar samma bana som förr… Själv tycker jag de är synd att tagig bort Rogla från programet tycker den banan å upploppet var riktigt bra för masstart..
Diskar man Kowalczyk så för trägning så tycker jag man får börja döma likadant ute på banan.. där händer ju massa osportsligt som dom blundar för.. hon bytte spårt innan markeringen å de för man väl när man är före?
JonasE:
Jag har samma uppfattning som ”Anders” när det gäller korta slingor. Han förklarade det så bra så jag behöver inte upprepa det. Kan bara tillägga att vanligtvis ligger mål- och startområdet i banans lägsta punkt och det betyder att till helgen så återkommer åkarna till lägsta punkten åtta gånger under 3-milen. Det säger sig själv att det gynnar häng- och spurtåkare som Northug och att det är orsaken till lämmeltågen och att det är så förbannat TRÅKIGT att titta på.
Jag håller också med Anders och Tobbe H om att det är synd att slingorna blir kortare av just de skäl du nämner. Tyvärr tror jag att FIS hellre vill ha banor som passar publiken på plats och sponsorerna (ta bara sändningarna från gällivare när de visade folk som startade hela tiden för att få exponera reklamen vid startgrinden) än utslagsgivande banor som passar de starkaste åkarna. Ett stort problem är dock att stadion ofta ligger på lägsta punkten så att det alltid blir en utförslöpa ner till stadion, vore intressantare med tvärtom.
Jag tycker inte La Clusaz är jättebra för masstart. Om du tittar på banprofilen så ser du att varje backe följs direkt av en nästan lika stor utförskörning. Slutet av banan är också relativt lättåkt med en kortare brant hoppskatarbacke där det möjligtvis går att rycka lite. Vi har dock sett att det går att glida ikapp in mot stadion.
Ett tillägg. Man får naturligtvis ett lite annorlunda scenario om målgången föregås av klättring men det är inte så många banor som är så beskaffade, speciellt inte nere i mellaneuropa.
Jossa: Tror Rogla kommer tillbaka nästa år. La Clusaz och Rogla kör varannat år liksom t.ex. Gällervare och Beitostölen
Däremot brukar spåren vara bra och breda och det är jättevackra omgivningar med bra tv-produktionsmöjligheter så jag kommer garanterat titta i alla fall. Jag gillar ju faktiskt masstart trots allt.
Det är väl lika o bara titta sista 5 minuterna iaf av herrloppet, damloppet kan det ju hända lite annat. Funderar att skippa tv:en i helg då det är masstart o göra annat istället fast man älskar ju skidåkning så man sitter väl där ändå på lördag.
Vad tråkigt med masstart, blää
Måste säga Norska herrarna underpresterat våldsamt hittils i år och inte har någon bland de 15 bästa i världscupen. Hade Northug varit med hade dom iaf haft 1st i toppen…
Gissar att Björgen vinner med 2 minuter på masstartsloppet. Eller mer. Kalla kommer nia som vanligt och Haag kanske kan vara med och slåss om en pallplats.
Det känns just nu som om Björgen borde tävla i herrklassen istället. Hon skulle säkert spurta ner Northug och komma på pallen.
Om jag mins rätt diskades Saarinen när hon bryskt körde in framför Majdic på upploppet i Rogla
Aldrig att Haag kommer på pallen tror Kalla kör bättre än Haag om nu inte sjukdomarna gör sitt…det gäller båda…
Kalla+masstart=bad combination.
Haag däremot älskar att kriga kvinna mot kvinna och höjer sig. Kalla lyckas alltid åka långt under sin nivå i princip alla masstarter de senaste åren.
Jag har inga större förväntningar på svenska damerna. Kommer Haag och Kalla på plats 5-10 är det ok med dessa förutsättningar. Stafetten är viktigare vi måste ha besked vem som ska köra klassiskt förutom Anna Haag.
Hellner har en bra chans att komma på pallen i helgen sen tror jag som flera andra att Northug kommer ligga bra till eftersom det är lättkört men sen om han har någon spurtkapacitet nu det vet jag inte men han kan lätt bli topp 5 i lämmeltåget.
Har just studerat panprofilen och den där banan är ett stort skämt när det gäller masstart. Nivåskillnaden lägst/högst pkt är bara 43 m. Man återkommer till målnivå 5 ggr per varv eller 40(!) ggr under 3-milsloppet. Det kommer att krävas en Muhlegg för att göra det här intressant.
Frågan är om inte till och med en helt platt bana utan nerförskörning är mer utslagsgivande, jag är benägen att tro det!
Herrloppet ska blir riktig intressant. Längtar redan till det :) Legkov vill säkert ha lite fart i loppet, liksom Hellner och Cologna.
Det kan bli kul om en grupp på 6-7 riktigt starka bestämmer sig för att köra hårt från början och hjälps åt att hålla undan för klungan. Men det ska väl mycket till….
Man får hoppas att Hellner och Richardsson kan få med sig ryssarna, Cologna och Bauer på en hårdkörning. Alla är nog intresserade av att hänga av Northug.
Tobbe H: Har du säkert en poäng i var inte banprofilen sådan i Salt Lake City på Muhleggs kross? Jag minns knappt några backar…
Jämförde Haag mot Kalla i Mst lopp i VC då har Kalla bättre placeringar när det gäller fristil och Haag en bättre när hon blev 3a i klassiskt.
Dubbeljakt har jag inte kollat.
Det här är ju ett lopp som passar Northug som handen i handsken lättkört och så.
Fast säger inte mycket om hans fysiska form fast han vinner ändå, om han nu vinner….
Salt Lake hade ett par rejäla körningar, framför allt ut från stadion. Det upplevs dock inte så brant på den typen av öppna banor som i Salt Lake och La Clusaz. Ser brantare ut är det körs i skogen.
Runt 40 meter i maxstigning är ganska vanligt på världscupsbanor. Det är en rejäl backe. Skillnaden mellan bra banor och La Clusaz är dock att det kommer en stigning till efter en kortare utförskörning på en bra bana (fast ännu hellre ett plattare parti eller ett svagt motlut) och den totala höjdklättringen blir längre och mer utslagsgivande.
Sämsta banan någonsin måste väl ändå vara pursuiten i Val di Fiemme 2003. Flackt, trångt och småknixigt. Femton man i en spurt. Fredriksson i sitt livs form gör nästan allt jobb i täten men kan omöjligen skapa några luckor. Tur att Elofsson och Brinken kunde spurta…
Haag slog ju igenom på riktigt i fjol med 3:e platsen i Rogla och dubbeljakten i OS där hon visade vad hon kan i masstart. Efter OS var hon ju helt ur form.
Kalla däremot presterar topp-tioplaceringar i masstart men är i stort sett aldrig på pallen.
För mig är Haag en bättre masstartsåkare. Hon åker smartare, har lättare för att anpassa sig till andra och hon ger sig aldrig.
Jag har gett upp mina förhoppningar på Kalla för jag blir bara besviken varje gång. Bättre så, för då får man bli riktigt glad den dagen hon smäller till och vinner ett lopp i masstart.
Fast 15km fristil ska det mycket till för att hänga av Kalla. Men det är klart, La Clusaz har hon väl aldrig gjort det särskilt bra i.
Det är verkligen HELT GALET att bästa norrman i totala världscupen är Rönning på 20:onde (!!!) plats.
Vad är det som har hänt med norskt herrlangrenn? Vi frågade oss det under förra säsongen, men den var ju kjempebra jämfört med detta.
Och Sverige har 3 åkare på topp 5.
Uppochnedvända världen.
Kalla är en åkare som är bra på att mala på under hög konstant belastning och puls och tar stryk i början av masstartloppen där det ofta är ryckig körning och hon måste anpassa sig till andra. För att undvika den där ryckigheten har hon ofta själv gått upp täten i början men det har kostat mer än det smakat. Haag är bättre på att växla tempo, hon har t.ex. aldrig förlorat en spurt mot Kalla vad jag vet.
Kalla har åkt i La Clusaz 2006 (18:e)0ch 2008 (11:e.) Senast slog hon Haag i spurten…
Jag tror inte att varken Haag eller Kalla gör nått jättebra lopp i LaClusaz. Dom har ju precis börjat åka skidor efter sjukdom, det viktiga för dom är ju en bra träning till TdS.
Nisse; Björgen var förkyld innan Gällivare Därefter har hon varit outstanding. Vi kan hoppas på samma utveckling för Haag/Kalla.
Observera att Mathias Fredriksson och Jörgen Brink är anmälda till både Savalen och långloppet La Sgambeda.
Oskar; kanske en speciell långloppsrubrik
Apropå Mathias, jag trodde han hade slutat träna fristil och satsade bara på klassiskt nuförtiden. Kanske därför han inte är aktuell för La Clusaz. Däremot hade det varit kul att se honom i Davos där han kört bra förr om åren. Men han har ju som vanligt haft det rätt struligt med sjukdomar och så vidare…
Andeas P. Under FIS sine langrennsmøter i Zürich 1 okt 2010 ble rammene for verdenscupkalenderen fram til 2015 vettat.
I sesongen 2011/2012 blir Polen med Szklaska Poeba ny arrangör.
Under mötene la de frem en ide de hadde med arbeidstittelen ”Word Uphill Trophee” en løype opp en slak slalombakke, med höydeforskjell på 400 meter.
Polakkene mente dersom FIS sine löypegodkjennere, tekniske delergerte og rasedirektör mente det var forsvarlig, så var slalombakken deres så slak at det også ville være mulig å kjøre den ned i store svinger.
Reaksjon fra de ulike land representanter var som debatten i Norge, og resten av skiverden delte.
Langrennkomiteens eksekutiv komite ble som følger: Test løypa i konkurranse i vinter og kom tilbake med erfaring til vårens møte!
Det er altså inte noe nytt ”FIS-forslag!
Tolsrav: Fint at du følger med på alt det tullet som skjer i skisporten nå for tiden. Nei, få gode gamledagse fem-miler på terminlistene igjen (enkeltstarter). Fellesstarter blir i mange tilfeller veldig tamt i 49,5 km, selv om vi har Petter som en vinner til slutt!!!!
Forøvrig: Det svenske laget til helgens konkurranser ser relativt svakt ut. Hvor er Fredriksson mv?
jomar. Eller va med: Sixten Jernberg, eller min store helt på 60-tallet Assar Rönnlund…………………
Här är jag, tolsrav!
Jomar:
Svagt och svagt. På herrsidan är det iaf 3 man (normalt fyra med Södergren i bättre form) kapabla till topp-5. Jens Eriksson och Halfvarsson drar dock ner snittet. Två män för framtiden.
På damsidan är det väl i princip det starkaste vi kan ställa på benen i dagsläget.
Tolsrav: Du er antagelig noe eldre enn meg!Jeg trodde at min store helt Per Olofsson skulle bli en skikonge, men han ble jo ødelagt av denne dopbomben fra Spania
ELofsson, för fan…
Roade mig med att se vilka i Fredriksson ålder (1970-74) som fortfarande har låga FIS-poäng i distans:
1. 3,03 – Piller-Cottrer (1974)
2. 4,75 – Di Centa (1972)
3. 9,42 – Sommerfeldt (1974)
4. 9,87 – Veerpalu (1971)
5. 16,82 – Aukland (1972)
6. 17,74 – Aasen Ouren (1974)
7. 18,94 – Fredriksson (1973)
8. 22,14 – Hjelmeset (1971)
Lite längre ner återfinns andra bekantingar:
13. 42,24 – Zorzi (1972)
14. 42,86 – Alsgaard (1972)
16. 47,90 – Brink (1974)
17. 47,96 – Bjørndalen (1974)
På damsidan lägger de av tidigare (oftast). De tre främsta där är Savialova (1972) med 20,08 p följd av Laurent Philippot (1974) och Valbusa (1972).
”ELofsson, för fan…”
Hehe.
Blasphemy!
Sixten og Gabriel: Beklager min feilskrivning!! En fordel å lese korrektur. Er dere enige i at Per fikk seg en knekk da han gikk mot spanjolen?
Jomar,
Elofssons kollaps har diskuterats fram och tillbaka tusen gånger om. Det var många saker som ledde till slutet för Elofsson och jag tror inte att just Mühlegg hade så stor inverkan i det hela.
Däremot så var ju många i världseliten dopade till och från under den här perioden och Elofsson körde under flera år mot dopade skidåkare, klart att han låg på gränsen i sin träning.
Men det största problemet var ju att han började träna innan han var frisk från sin mykoplasminfektion som han fick 2002. Det ställde till det ordentligt.
Sen hade han problem med någon agent som blåste honom om jag minns rätt och ville därför sköta allt utanför skidåkningen själv också, vilket blev en för stor mental belastning.
Det var som sagt många saker som sket sig.
Gabriel: Takk for kommentaren. Jeg har nok fokusert for mye på spanjolen i tilfellet Per. Så forresten Per på vinterstudion på SVT ei helg. Gøy å følge langrenn på SVT noen ganger også. Veldig behagelige kommentatorer.
Sixten. Da får jeg si grattis med gullet på 3-mila i OS 1960, og samtidig Rolf Rämgärd med silveret. Radio var tingen den gang (mellombølge) he he………10 year old!
Nu vill ju vissa se Emil i stafett redan till helgen men han skriver själv att nu ska han bara träna på för fullt, så var det med den saken
Er veldig spent på Northug på lørdag. Er ikke 100% sikker på at han blir med til spurten. Legkov kommer til å grille feltet og da er det nok ikke mange som følger. På damesiden tror jeg Bjørgen vinner ganske lett. Kalla har jo vist tidligere at hun har problemer i fellesstart. Virker kanskje litt stresset i teknikken.
Björgen kommer defilera. Johaug, Kowalzcyk, Kalla kommer kanske kunna hänga på längre men segern är ju hennes utan tvekan.
På herrsidan hoppas jag att det blir ett dragvilligt gäng som sätter tempot. Däremot tror jag ex. Hellner inte kommer dra en meter frivilligt så de andra kommer nog bli sura om han hamnar i ett sånt gäng.
Håper verkelig for norges del at dere ikke tar med Mathias Fredrikson til VM. Og reiser dit uten reserver som dere gjorde til OL. Hvis noen av deres løpere hadde blitt småforkjølt hadde dere ikke tatt OL gull. Fint og at han ikke får gå verdenscup og en sjanse til å kvalifisere seg til VM, fordi han og Wassberg er de einaste som ikke har blitt knekt av Norge i en stafett.
Hoffa: Du glömmer mardrömsstafetten ifrån Trondheim -97, där körde Mattias första sträckan.
Här är Mattias klassiska intervju efter sin förstasträcka: http://www.youtube.com/watch?v=nF71S4TPCNQ
Fredriksson åkte väl första i OS 1998 åxå? rätt långt efter norge vid växling eller kommer jag ihåg helt fel?
Haha, han är för skön! ”Äh, det är kört!”. Härligt ärlig…
Sixten: Hela stafetten ligger upplagd på youtube om du är lagd åt det machocistiska hållet.
Joel:
Tack, men jag har redan pinat mig igenom den stafetten på youtube…
Helt riktig Joel, da var Fredrikson 23 24 år, og ikkje ferdigutviklet som skiløper. Det beviser det Alexander skriver at man ikke bør ha for ungt lag. I stafett bør men satse på erfaring.
Sixten, var det du som tok OL gull på femti og seksti tallet. Litt før min tid. Håper og Hjelmeseth får gå for Norge. Blir ikke smørt vekk denne gangen også får man tro.
Haha Fredriksson är fantastisk: ”Det är kört”. Shit vad jag saknar honom nu för tiden. Alltid rakt på sak.
Såg btw att man inför masstart även i skridskosporten.
Jag hoppas också Hjelmeseth kör en sträcka för norge då blir det banke repris ifrån Vancouver tyvärr är nog inte norska ledningen så osmarta igen. Jag hoppas ju fortfarande att Simen Östensen ska gå och bli uttagen.
Hehe, nej, det är inte Sixten Jernberg som döljer sig bakom detta nick. Det är bara en hyllning till tidernas skönaste längdlöpare på skidor.
Martin V: Har du länk till det spektaklet? Låter som roller derby fast på is??
Vi borde ta fram en bra hängskrinnare som kan spurta…
Joel: Var på kvällens sportnytt, klippet lär komma ut på SVT om ett tag. Kanske Petter kommer dubblera vid nästa OS? :)
Martin V: Något som däremot skulle vara en intressant dubblering vore ju om Petter skulle köra längd + nordisk kombination. Han har ju bevisligen hoppat en del backe i sin ungdom. Åtminstone har jag hört det både från honom och anhöriga i den emineneta NRK dokumentären som gjordes i samband med hans första genombrott i världscupen. Jag tror han skulle vara en klar guldfavorit om han klarar att stå på benen.
Jag väntar bara på fotboll som ska avgöras med straffar istället för att spela 90 minuter.
Hoffa. Stafettlaget i Vm blir som følge: Rønning, Sundby, Svensen og Northug, helt enkelt uten diskusjoner………………..
På tal om Sverige-Norge:
http://www.expressen.se/noje/tvsajten/1.2254150/svenska-och-norska-idrottsstjarnorna-gor-upp-i-ny-tv-satsning
Väldigt stora namn från svensk sida. Vi saknar bara Sixten, Gunde och Gunder Hägg
Bara för att Svendsen är i kjempeform nu är det knappast säkert att han är den bästa av skidskyttarna sett över en hel säsong, tillika i Februari.
Varför inte Hafsås? Han gör ju bort sig på vallen i vart enda lopp och kommer knappast ta sig till skidskytte-VM. OCh hans kapacitet som längdåkare vet vi ju om.
Tolsrav: Tycker ni norrmän mobbar ut Röthe och Jespersen jag tror tilltron till skidskyttarnas åkform är för stor.
Jag ser ju annars helst att ni kör med Hjelmeseth på andra och Simen Östensen på 3:e då får Petter nått att bita i.
Hoffa. Glemte reserver: Bjørndalen og Bø..Hjelmeset i klassisk, med bedre valla en under OS!
Är inte LArs Berger ett starkt kort på 3e? Han var ju allmänt deppad ifjol och åkte inte skidor på några dagar och kom sedan in i ett väldigt stressigt läge för Norges del och gjorde ett väldigt bra lopp.
sixten. Hafsås sliter med luftveiene, slik som Haag.
Alexander: Berger har sett sina bästa dagar. Jag ser honom gärna i ett norskt stafettlag på Kollen. Han är nog det svagaste kortet bland skidskyttarna. Vore intressant med en uttagningstafet i norge där Björndalen, Hegle, Bö, Hafsås och kanske berger får köra fristils sträckor mot Röthe, Northug och Jespersen.
Själv hoppas jag på Gjerdalen.
Alexander: Det hade inte vart helt fel det heller. Va f*n har hänt med honom egentligen? Glömmer aldrig reportaget SVT gjorde med honom i hans pilotbrillor!
Vill mest inflika att jag, och för den delen många med med, INTE vill att sverige vinner stafetten på grund av att Norge gör en dålig laguttagning så att någon löpare gör en Brink.
Brinkstafetten är mitt absolut värsta idrottsminne alla kategorier. Jag trodde inte mina ögon när efter lång väntan man fick se Brink komma helt totalt stum och slut. Jag var helt chockad och mådde illa. Till de norska läsarna här kan jag rekommendera att se klippet (finns på youtube) med svenska kommentatorer om ni känner er lite grymma… Jag får rysningar när jag ser klippet igen och kommer ihåg precis vad kommentatorerna sa. Brrr…
Det är en erfarenhet som man kan vara utan. Men en uttagningstävling över 10 km med skidskyttarna och Röthe och Jespersen och kanske Östensen vore spännande att se.
Gillar Gjerdalen! En av mina favoriter. Hoppas han hittar nån slags form snart. Läkarstudent , pilotglasögon och smart. Tre bra saker.
Om jag vore norsk skulle jag inte vilja ha Hegle Svendsen på en tredjesträcka. Björndalen eller kanske Berger, men inte en ung skidskytt som inte har någon rutin från liknande stora lopp i längdskidåkning.
Det har visat sig förr att skidskyttarna är formtoppade i början av säsongerna och gör bra ifrån sig i längdlopp där världseliten i längd är långt ifrån formen. Men att lita på skidskyttarna när det verkligen gäller är en annan sak.
Säg att Hegle Svendsen får möta t ex en formstark Legkov på tredjesträckan. Legkov kommer äta honom till frukost.
Röthe og Jespersen blir nok bra løpere, men i en mesterskapstafett tar man ut gutter med hår på brystkassa………
Apropå att ”göra en Brink” så var väl norska damerna nästan värre i Liberec då Kristoffersen gick ut i redig ledning men tappade till fjärdeplatsen på upploppet. Brink höll ju ändå tredjeplatsen.
Gabriel: Inget kan vara värre än Brinks kollaps. Har inte kommit över den chocken ännu. Trodde de var en funktionär i spåret. Kändes som rena förbannelsen.
På tal om Berger det här klippet kan man ju aldrig få nog av:
http://www.youtube.com/watch?v=zSmDFX2JgFM&feature=related
Joel, jag håller med. Det var fruktansvärt.
http://www.youtube.com/watch?v=Q66qrw9gKsk&feature=related
Hjelmeset snakker japansk, som er mitt beste klipp:-)
Det var tråkigt med Brink i 2003. Mitt värsta minne är nog ändå 1991 (Ottosson petade och Skaanæs hade super skidor) och 1993 (Jonsson).
Det pratas mycket om Brink men om vi ser på de sista 30 åren så har Sverige haft en åkare som klappat igenom i ca 50% av gångerna så att alla hela tiden tjatar om Brink blir inte helt rättvist. Vi ska inte heller glömma att Brink inte hade någon rygg och vara jagad av två av världens bästa avslutare. De flesta gånger när Sverige klappat igenom så har det varit en svensk åkare som haft häng hela sin sträcka men ändå inte klarat att följa med in till växling.
När jag tänker till så var nog 91,92 och 93 ihop det värsta. För då kändes det som vi verkligen hade det bästa laget.
92, 93 hade vi väl inte bästa laget till start? Om man tittar på åkarnas individuella resultat under de mästerskapen är de ju värdelöst i jämfört med Norrmännen (Mogrens falun femmil undantagen).
Jag håller med om att Jonssons och Majbäcks genomklappningar kanske kan ses som värre eftersom de inte klarade att hålla ryggar på klassisk startsträcka men då sket man ju i resten av stafetten.
Brink kändes ju som han skulle ha kunnat åka baklänges in i mål (lite överdrivet för er som inte fattar ironi).
Vad jag stör mig på lite i fallet med Brink är att ingen riktigt vågade fråga vad som hände? Han måste ju ha legat och kört över sin kapacitet ganska länge.
Lasse, godt å høre at noen tenker som jeg. Jeg vil helst at Norge slår Sverige fordi vi er bedre, ikke fordi noen er syke, skadet, smører seg bort eller blir feilaktig tatt ut..
Men Brink var vel ikke et feiluttak, han viste jo på femmila at han var i god form. Han bommet vel rett og slett på løpsopplegget, og sparte ikke krefter til sisterunden.
Hva er forresten greia med dere som ”hånar” Hjelmeset, tror dere virkelig ikke at han hadde dårlige ski? Jeg har ingen problemer med å se at Fredrikson
hadde dårlige ski i 97, det gjør da ikke Norges seier noe mindre.
Hanne: Jag är den första att erkänna att Sverige hade aldrig slagit Norge -97 i trondheim om vi hade haft bättre valla.
Den norska överkörningen är ju helt sanslös. Känns ju som ett intervall lopp efter andra halvan av andra sträckan. Sjukt överlägset!
Hanne: Nej det var väl inget feluttag utan han var väl den bäste vi hade då.
Jag tror att de flesta tänker som oss där. Det är så lätt att vissa negativa kommentarer får så stor plats så det var därför jag skrev från början. Det blir så lätt en ond spiral det där när man tycker att ”den andra sidan” skriver elaka saker och så förstoras det upp och då blir hela diskussionen som den är i Aftonbladets och VG:s kommentarer… Och det är ju så jäkla tråkigt för det blir ju ingen riktig diskussion och analys utan bara massa skitsnack.
Det är det jag har gillat med kommentarerna här tidigare att det har varit en bra nivå och då finns möjlighet till en bra diskussion. För jag tycker det är kul att det är norrmän här också så man får det perspektivet på sporten och löparna också.
Så det är inte egentligen för att jag tycker det är så hemskt om nån skriver att Northug är en skithög eller eller att Hellner aldrig kommer vinna en spurt, utan det är för att jag vet vart det leder. Det leder till aftonbladets kommentarer…
Och ni som tycker att det är en mesig inställning får väl tycka det men det är i alla fall min personliga åsikt.
/lasse
alltså mycket av det som sägs härinne ska ju inte tas på blodigt allvar heller, herregud.
När jag Raljerar om att Simen Östensen ska sabba norges guldchanser i stafetten så är det ju ironi och mest ett sätt att hålla jämna steg med de norrmän som skyller ickeguld på svenska vallachefer eller svenska stavtrampare.
Skulle ju vara lite tråkigt om allt vore politiskt korrekt härinne. Vad ni än säger tycker jag att nivån är oerhört mycket högre än aftonbladet och VG.
För övrigt måste ju det här loppet vara ett av de mäktigaste Petter gjort i sin karriär hitills. Att ta in 9 sekunder på 1,7km åkning i klassisk stil. Ruggigt!
http://www.youtube.com/watch?v=6vlS8ilqmFE
Men att ironi i sån här typ av är en tämligen vansklig verksamhet kan väl knappast vara någon nyhet, herregud. Eller menar du att du inte är medveten om det?
Och det jag pratar om har ingenting alls med politisk korrekthet att göra. Utan enbart att vissa uttalanden kommer tolkas hårdare därför att det finns en hel del historisk förförståelse när det gäller skitsnack mellan norrmän och svenskar. Och då får dessa uttalanden vissa negativa konsekvenser vilka jag har påpekat. Ett typexempel på det är det du själv säger ”hålla jämna steg med de norrmäns som skyller på…” dvs norrmännen säger mycket mer så då är det inte mer än rätt att jag också får. Båda sidor tycker att de andra är värre och så fortsätter det…
Politisk korrekthet är något helt annat.
/lasse
”Men att ironi i en sådan här typ av textsammanhang…” skulle det stå.
Tycker det finns två typer avdiskussioner härinne dels den torra faktaspäckade, dels den mer raljanta jargongen speciellt mellan Norrmän och Svenskar.
Jag tycker båda är lika intressanta. Sen finns det naturligtvis avvartar av den senare när det spårar ur men tycker inte det är tillräckligt ofta för att påstå att tonen spårat ur helt och hållet.
Sen tycker jag att det ibland kan vara väldigt lågt i tak bland svenskar härinne om man faktiskt har synpunkter på svenska åkare där det kan bli raljant åt andra hållet.
Påstår inte att jag tycker att tonen spårat ur helt, men jag tycker att det finns sådana tendenser och då blir det rätt fort värre. Om tex Nethiri (stavning?) blandat sig i den här diskussionen.
Angående svenska eller för den delen andra nationaliteter har jag inga åsikter på det sättet. Har inga problem med att man tycker Södergren ska ut ur landslaget för att han inte levererar, eller att Hellner kör fult eller vad det nu kan vara.
Min enda poäng är att jag tror att det är bra för samtalsklimatet om man inte eldar (utan gärna istället kyler) under den svensk-norska skitsnacksfejden eftersom det annars brukar bli så att alla trycks ner i sina skyttegravar och bara tycker att de andra är dumma i huvudet.
/Lasse
Jag tycker nog inte att de tidigare genomklappningarna på förstasträckor är jämförbara med Brink. En genomklappning på förstasträckan är ju tråkig och då är stafetten rökt, men när man leder med 30 sekunder på sistasträckan i VM så har man ju säkrat guldet.
Joel Burman: vi hade bästa laget i stafetterna 92, 93… Sverige klappa väl igenom mer eller midre i stafetten 94 på förstastäckan åxå…
Ottosson körde första sträckan -94 , och var med in till växlingen , Vad jag vet så har alltid Ottosson levererat i stafetterna Han har två OS guld i stafett
Ottosson är en bortglömd hårding!
Bråten sågar Norska skid herrarna och kollar man till resultaten så har han ju rätt sen om Northug kommer tillbaka i gammal god form har dom ju iaf en…
http://www.expressen.se/sport/vintersport/1.2255219/bratens-jattesagning-av-northug-uselt
Det har ju diskuterats otaliga gånger, men visst är det anmärkningsvärt att Northug är den enda norrman som vunnit ett distanslopp de senaste två säsongerna.
Sixten>> Hafsaas i Beitostölen ifjol???
Ja, det har du rätt i!!!
Jag får väl gardera mig med (uttalade) längdåkare eller landslagslöpare då.
Vilken svensk har vunnit på distans sist förutom Hellner?
Är det Johan Olsson 2008 i Dovos?
Nä fan det är nog Anders Södergren 2009 i Valdidentro.
Jo Hafsaas vann ju men han är ju skidskytt och ingår inte i Bråtens kritik mot Landslagsåkarna i längdskidor…
Det är ju inte bara det att de inte har segrar, de har inte en enda pallplats ens en gång.
Och det är mycket anmärkningsvärt. Vi pratar om Norge här. Världens största och bästa längdnation.
Och som sagt, den här säsongen är det värre än någonsin. Bästa norrman i VC är Rönning på 20 plats.
Gabriel: Jo man minns ju När Norge tog alla pall platser i en premiär i vc.
Det händer då inte igen.
Nå var vel både Johnsrud Sundby og Rønning kun 5-6 sekunder fra pallen på 15 km i Davos, men totalt sett så er nivået på de norske herrene alt for svakt, særlig i skøyting.
Det er jo et stort tankekors at de fire heteste kandidatene til 3. etappe på stafetten er skiskytere (Svendsen, Bjørndalen, Bø, Berger)
Lite skrattretande att dom tre bästa i Norge efter Northug är skidskyttar så där kanske Bråten har rätt i sin kritik mot Morten Aa Djupvik.
Johnsrud Sundby vann väl i kuusamoo för 2 år sen !? det räknas väl som de senaste två åren ? :P
markus:
De senaste två säsongerna sen räknas det som, men inte åren. Det var ju i November 2008 =)
Begynner å bli litt lei av norske og svenske tabloider fungerer som en selvtillitsbooster for avdanka løpere og trenere. Har man ikke vært i avisen på en stund kan man slenge litt dritt om Norge/Northug og vips så er man på forsiden. Ja, Norge er det landet med størst bredde. Kan man alikevel forvente at Norge skal ha de beste enerene og det beste laget i både dame og herreklassen til enhver tid?
Selvsagt skulle jeg gjerne hatt Northug i fjorårs form pluss en eller to til i topp 10, men jeg synes egentlig ikke sesong åpningen har vært så aller værst.. Fire løpere har vært topp ti, tre av dem veldig nære pallen! Litt av grunnen til at Sundby ikke er topp ti er vel at han stod over kuusamo, jeg føler meg sikker på at han hadde matchet Richardsson der..
Det største problemet i Norge er vel at vi ikke har noen som presterer i skøyting.
Det må jo også legges til at konkurransen har blitt hardere de senere år. det er løpere fra flere nasjoner som presterer godt(frankrike, sveits, tyskland osv)
GIF: Flera av norrmännen härinne hävdar ju att Norska skidskyttarna leverar i skatestil? Norsla langrenn ledarna kanske skulle försöka samarbeta med skidskyttarna.
För mig är det ju glasklart.
Norska langrenn damerna dominerar
Norska langrenn herrarna är kanske i sin största svacka sen innan 90-talet (Northug ljusglimten)
Norska skidskytteherrarna är världsledande
Norska skidskyttedamerna kämpar på.
De borde ju kunna ena resurserna tycker och räkna ut varför det funkar så bra för norska damlaget i langrenn och herrarnas skyttelag och sedan applicera dessa grejer på de andra lagen. Jag hoppas inte de gör det iof (sorry blev raljant igen för er som inte förstod).
Det finns inget land som satsar så mycket resurser på skidåkning som Norge och som har den bredden och traditionen som Norge har. Ryssland kommer väl närmast.
Mot den bakgrunden så har Bråten rätt.
Hellner sa för några månader sedan i en intervju att de måste göra något fel, för de borde vara bättre än de är. Och det känns väl ganska uppenbart att de skulle gå att få tag på bättre tränare och förbundskaptener än Djupvik och Skinstad, när man hör vilka uttalanden de kommer med titt som tätt.
Och när man hör saker som att Aalsgaard fick gå in och avbryta Sundbys träning i somras och när man ser hur det gått med lovande åkare som Gjerdalen och Östensen så undrar man.
Bråthen har helt rett i sin kritikk,dette er f:n meg for svakt av skisportens vugge………….
Djupvik måste vara den största pajasen i hela längdvärlden. Gör han något annat än att leverera floskler och vara Northug till lags?
Ser redan fram mot lördagen att äntligen få se en spännande masstarttävling tror att Hellner kommer att grilla Northug o co rejält.
Jeg sier ikke at Bråthen ikke har noen poenger, jeg mener bare det er tull og ta denne debatten i media, særlig midt i en sesong! Dette fører ikke med seg noe annet enn uro rundt den norske leiren.
…..tja han är väl inspirerad av övriga landslagsledningen. Sånt här får de räkna med om de ska hålla på som de gör.
Jeg er enig med Bråten i kritikken av Djupvik, jeg vil også bli kvitt Skinstad. Skulle gjerne sett nye i deres posisjoner.
Samtidig er jeg enig med Djupik i at Bråten er verdensmester i å kritisere andre.
Mulig jeg er negativ..
Intressant film som säkert kommer på youtube:
Pølsa ska filma sin sprinttävling i Skandinavisk Cup i hälgen.
http://www.dn.no/dnaktiv/article2043266.ece
Den ska bli riktigt rolig att se. Jag har själv aldrig åkt sprint.
Hanne. Manpower får jo frem løpere i verdenstoppen.HVORFOR? Da må det være realt å kritisere landslagsledelsen litt.Vi snakker ikke bare pr. dags dato, men manglene resultater over flere år.(untatt northug) Fotballtreneren blir kjeppjaget på dagen, viss resultater uteblir….
Bråten har helt rett. Hadde det ikke vært for Petter, hadde det jaggu sett svart ut for det norske herrelandslaget på ski. Forbauser meg stadig over at lovende unngdommer som kommer på landslaget, overhodet ikke utvikler seg til å bli bedre langrennsløpere. Skjønner ingenting av hvordan det er mulig med de ressurser vi rår over i langrennssporten her til lands. Talentene har vi, men jeg er ikke så sikker på at vi har de rette trenerne på landslaget nå. Denne Djupvik har lenge nok solt seg i glansen av prestasjonene til Petter
Akkurat hvordan er det landslagsledelsen holder på? Greit Aune, er en idiot, men hvor kommer det svenske hatet til djupvik og skinstad fra? Riktignok sa vel Djupvik at spurten til Hellner i stafetten ikke var skremmende, men det var den jo heller ikke. Han sa vel også at det hadde vært vanskelig for Northug å komme til den spurten. Og Skinstad har jo sagt at Sverge er favoritter i vmstafetten.. Forresten, jeg håper også på et bytte av landslagledelse, men ikke nå midt i sesongen. Bråthen bør skjønne at utspillet ikke er til Norges beste, men jeg mistenker han for å ønske at Norge gjør det dårlig så han kan sole seg i glansen av hvor gode vi var da han var trener..
Erik: Ottosson tappa 54 sek på första stäckan 1994…
Til tolsrav, Hanne mv: Sjekk NRK text-tv side 462: Uttalelse fra en velkjent skitrener (Audun Kolstad) om nåværende landslagsledelse. Kolstad har tidligere bl.a. trent Terje Langli og Petter Northug
Det er lenge siden jeg fikk Bråten i halsen, han kommer med mange rare utspill. Han er PR kåt ingen tvil. Enig der.
Jeg er også enig i at man ikke kan skifte landslagsledelse midt i sesongen.
Men jeg mener at de burde vært skifta ut sist sesong. Jeg vet at Estil og et par andre la opp, men når man har det største budsjettet, den største staben, den største bredden og flust av talenter, er det ikke bra at man kan telle antall pallplasser(minus petter) på en hånd.
Samtidig synes jeg at spesielt Skinstad optrer arrogant ovenfor alt som heter kritikk. Synd egentlig,likte ham svært godt som ekspert i NRK.
Er det noen som vet noe konkret om forskjellen i opplegget nå i forhold til tidligere opplegg herrene hatt?
Som Svensk utgår jag ifrån att Norge kommer att vara bra på VM. Det är inte nu man skall vara bra utan i Februari.
Det finns nog inget hat mot Djupvik i Sverige vad jag känner till i alla fall. Däremot verkar det vara en rätt utbredd uppfattning i både Norge och Sverige att han inte gör något vidare jobb med tanke på resultaten de senaste åren.
Men jag tror en del av det också är tillfälligheter. Det är toppar och dalar för alla landslag, även det norska. Nu är jag ingen expert, men jag har svårt att se hur mycket Djupvik kan påverka egentligen. Det är väl inte så att norska landslaget tränar så himla olika det svenska eller de norska skidskyttarna.
nisse. Norge som skinasjon skal vara med hele sesongen, det holder ikke bare med 10 dager i februar!
Hanne:
Vi svenskar hatar inte de norska ledarna och inte några andra norrmän heller. Vi är bara lite förundrade över att en del norska ledare lägger så mycket tid och energi på att prata strunt om andra i medierna. Andra nationers ledare gör ett bättre intryck.
Nu ska väl sägas att de norska ledarna inte har blivit arrogantare, utan kanske till och med tvärtom. För ett par år sedan hörde man ständigt hur de skulle ”tapetsera prispallen”, men i takt med att Northug har blivit den ende som kan konkurrera i högsta toppen så har det snacket försvunnit.
nisse skrev: ”Som Svensk utgår jag ifrån att Norge kommer att vara bra på VM. Det är inte nu man skall vara bra utan i Februari.”
Varför utgår du från det? Har Norge någon magisk formel för att pricka formen som andra inte har?
Tolsrav: Helt enig med deg, vi skal være en skinasjon hele sesongen, jfr Dæhlie, Ulvang, Sivertsen mv som var i toppen fra sesongen startet til 5-mila i Kollen i mars (Dæhlie var nok sliten enkelte ganger da)!!!
sixten: Jag har varit med om att vi har dömt ut dom förr. Och vad händer till mästerskapet? Jo vi är ur form och Norge är jättebra. Så räkna inte bort Norge det är alldeles för tidigt.
Fredrik Karlsson, Hudiksvall in som reserv åt Johan Olsson i La Clusaz.
När ni under den här rubriken ägnar er åt de norsk/svenska problemen kan jag rapportera från rysk horisont.
Jag talade med en rysk väninna i telefon idag.
Hon berättade att flera av de åkare hon känner under hösten testats out-of-competition.
Blekkås vi får titta på gamle video-opptak (f. Lillehammer 94), det var tider det………………………….
nisse:
Jag räknar inte bort Norge. Jag konstaterar att det inte direkt är Dählie, Ulvang och Alsgaard som är ur form…
För ett par år sedan fanns det ett utbrett missnöje med Northug hos andra landslagslöpare. Kritiken vara att han aldrig hjälpte till att dra på träning med mera. Kan det vara så att Northug skapar sämre stämning i landslaget?
Kent: Får Karlsson åka VC nu? Ska Olsson inte åka?
Känns inte osm vi har något starkt stafettlag på söndag. Hellner och Rickardsson kan väl inte åka 20 km var.
Och ser Att Fredrik Karlsson får åka och Olsson är ute. Helt riktig man att skicka ner. Han borde ha blivit uttagen efter Gällivare till denna tävling oavsätt.
Någon som vet om Fredrik Kalrsson är bra på att köra två tävlingar med kort uppehåll? Om han är det och lyckas bra på lördag så bör han åka stafetten.
Södergren-Rickardsson-Karlsson-Hellner är väl det bästa lag vi kommer att ha på plats?
Tolsrav: Lillehammer 94 er et godt eksempel på hvordan det skal være, ja. Da hadde vi mange skikonger på en gang!
Den där stafetten på söndag känns inte så väldigt viktig för att vara helt ärlig. Hoppas Hellner och Rickardsson presterar bra på lördag.
Allt för tidigt att räkna bort dom norska herråkarna. Rönning och Johnsrud Sundby har absolut möjlighet att ta en medalj på 15km. Sprintåkarna kommer säker bättre framöver också.
Jag är lite orolig för Johan Olsson. Han har ju inte varit i slag på hela hösten och så sjuk nu… Tror ni han tar nån medalj på VM?
Lasse>> Olsson körde sämre ifjol innan OS än han gjort denna säsong. Det enda svaga lopp han gjort är väl Gällivare individuella där han öppnade för hårt.
Tror inte Olsson gick för fullt varken i Gällivare (15km) när han såg att han inte skulle få en toppplacering slakade han nog av lite. I Kuusamo sa han också att han inte hade gått för fullt pga kylan.
Johan Olsson är en mycket slipad skidåkare som vet precis vad han håller på med. För honom är det bara mästerskapsmedaljer som räknas numera och jag törs nästan lova att han kommer vara i grym form till VM.
Det är bara att lyssna på honom när han pratar om hur han la upp säsongen förra året med mycket långa distanspass som han avslutande med stenhårda intervaller. Allt för att få en bra fettförbränning och kunna lyckas spurta på slutet av femmilen. Och det gick ju rätt bra om man säger så.
Johan är nog den smartaste åkaren vi har.
Tror Jens Eriksson kan blir aktuell för stafetten.. men mkt avgörs på Lördag hur Karlsson åker
Johan kommer vara helt jävla grym på VM!
Vårt största guldhopp tillsammans med Emil. Men visst, han får ju gärna visa någon framgång innan också.
Tror åxå Olsson kommer vara grym på VM dom senaste mästerskapen sedan 2006 har han alltid haft sin bästa form under mästerskaptet..
Det kommer inte bli dåligt tryck på andrasträckan i stafetten. Är det där Sverige och Sovjet förstör den Norska festen? I mina drömmar går iaf Johan och Vylegzhanin ifrån där.
Kan Sundby haka på? Ja, visst har han kapacitet för det, men själva tanken på att han inte går med gör mig upphetsad…
@sixten
haha! Det är precis de tankarna som gör att man helt tappar tron på livet när han istället tappar 1,5 minut och växlar samtidigt med Turkiet. Farliga tankar!
Men det var ju bra att det verkar gå enligt plan för Johan Olsson nu i alla fall. Lite mindre orolig nu :)
/Lasse (som slutade oroa sig och lärde sig att älska Bomben)
jossa/sixten.Johan Olsson er nok god men inte grym, det er vel bare Marit Bjørgen som er grym……………..
tolsrav: Hur många måan i Norge tar Bjørgen på 10 km fristil? Kanske hon snart kan gå tredjesträckan för herrlaget:-)
”det er vel bare Marit Bjørgen som er grym……………..”
Nej, det är bara Sundby som är grym………………………….
När han och Rönning är i kjempeform. Då går det undan på klassiskt. Ujuj.
Fredrik Karlsson blir kul att se på lördag. Tror dock att tre mil är i längsta laget för honom. Inte lätt heller att komma direkt upp dit och köra. Men nyttigt för honom, det är en kille jag tror stenhårt på om några år.
tolsrav:
Jag vet inte om definitionen av ”grym” är annorlunda i Norge men Johan Olsson är definitivt överjävligt grym när han är i form. Så är det bara………………………..
Karlsson tar inte VC poäng iaf, visst är Johan grym när han är i form men det händer ju inte så ofta men han brukar vara det till mästerskap, han var det 2009 i VM och 2010 i OS.
Börjar ärligt talat tröttna lite på Sverige/Norge-tjafset i alla kommentarstrådar.. Kanske en idé att skapa ett inlägg enbart för detta. Eller så är det bara jag som är trött och allmänt less… Gonatt.
Haha låt dom hålla på med sina Norge/Sverige inlägg man ser ju vilka som hamnar på pallen när det är tävling.
Godnatt…
Något helt annat nu: Marcus Hellner har utsetts till Sveriges bäste idrottare under 2010 av Sportjournalisternas Klubb Stockholm (SKS).
1) Marcus Hellner, längdskidor, 844 poäng.
2) Charlotte Kalla, längdskidor, 726.
3) Zlatan Ibrahimovic, fotboll, 655.
4) Therese Alshammar, simning, 564.
5) Björn Ferry, skidskytte, 515.
6) Robin Söderling, tennis, 454.
7) Henrik Sedin, ishockey, 415.
8) Anders Gustafsson, kanot, 205.
9) Frida Svensson, rodd, 172.
10) Emma Green, friidrott, 137.
Årets lag:
1) OS-guldlaget i längdstafett, herrar, 44 röster.
2) OS-guldlaget i curling, damer, 30.
3) Bandylandslaget, herrar, VM-guld, 13
http://www.nsd.se/sport/artikel.aspx?ArticleId=5851744
Jag tror det blir Jens Eriksson på stafetten. Han är den av de tre som gjort bäst vc-resultat på distans i år.
Tycker dessutom att Halfvarsson är ett väl så bra alternativ som Karlsson.
Troliga stafettlag:
Jens Eriksson
Daniel Rickardsson
Anders Södergren
Marcus Hellner
Anna Haag
Charlotte Kalla
Är väl enda säkra just nu…
Fast damlaget är jätte svårt att ta ut redan, måste nog vänta tills dom har tävlat på lördag.
Det rapporteras om dåligt med snö i la Clusaz. 2,5 km konstsnöslinga… Men det skall komma 20-30 cm nysnö på fredag enligt prognosen. Får ju hoppas att prognosen håller.
Annars så verkar langd.se och langrenn.com inte vara vänner längre. Trycker man på den norska flaggan på langd.se kommer man till en norsk skidskyttesajt. Trycker man på den svenska flaggan på langrenn.com så kommer man till skidsport.com. Men det är väl för att sidorna ägs av olika bolag numera…
Har aldrig gillat la Clusaz pga av korta spår och dåligt med snö…
Jossa , hade tyvärr förträngt hela OS i lillehammer, vad gäller svenska skidprestationer , foppas straff därimot :-)
Andreas P:
Om inte Rydkvist är sjuk eller ur form borde väl hon vara given på tredjesträckan med tanke på vad hon presterat under säsongsstarten.
Och Jens Eriksson får nog testa en stafettsträcka.
Maria Rydqvist ligger bäst till. Men om både Mia och Sara slår henne på lördagen, kan det mycket väl bli dom som får åka stafetten. Mia Eriksson åkte ju också väldigt bra i Gällivare och Sara verkar sakta men säkert komma igång.
Åker Maria med den form hon hade i början av säsongen, lär det dock inte va nåt snack.
Tobbe H: Jo en skejtsträcka till Rydqvist och då blir det väl 3e sträckan.
Dom skulle köra med Charlotte och Anna på första två sträckorna bara för att testa men det kommer nog aldrig att hända.
Så här tror jag det kommer att se ut fast garderar mig på damernas första sträcka…
1:a Ida/Mia/Sara
2:a Anna Haag
3:e Maria Rydqvist
4:e Charlotte Kalla
1:a Jens Eriksson
2:a Anders Söndergren
3:3 Daniel Richardsson
4:e Marcus Hellner
Andreas P:
Byt plats på Rickardsson och Södergren så är jag med. Rickardsson är nog fortfarande bättre i klassiskt med tanke på hans stakning och Södergren tvärtom med sin benåkning.
Förstår inte hur du tänker med att vilja prova Kalla på klassiskt där hon är klassen sämre, dessutom är hon bäst när hon får jaga vilket hon brukar få göra på en sistasträcka.
Klart hon är bättre i fristil men hon är ju bäst i Sverige just nu i klassiskt.
Fast menar inte i VM utan i VC bara för att se vad som händer om inte annat så skulle dom andra nationerna fundera…
Klart hon ska köra 3e el 4e sträckan på VM nått annat finns inte.
Jens Eriksson gjorde ju en stabil startsträcka i Lahti i fjol. Tappade bara 9 sek på Rönning t.ex. Inte för att jag tror han skulle kunna hålla lika bra på formtopparnas VM i Oslo, men man behöver inte ge upp stafetten i LaClusaz än!
Apropå den stafetten så gick ju Fredrik Jonsson rätt bra på andrasträckan också. Men vad har hänt med honom? Tycker inte alls han har startat säsongen bra.
Nej, det troliga är väl att Jans kör stafetten i La Clusaz. Men på en mils åkning har han legat typ en knapp minut efter dom bästa, så är han mindre än en halvminut efter på söndag måste det vara klart godkänt.
Angående Fredrik Jonsson så har jag för mig att han åkte jättebra på den klassiska testtävling som landslaget körde innan Bruksvallarna. Slog väl i alla fall Södergren och Jens där.
Men annars är det inte mycket att hurra för. Dålig stafettsträcka i Gällivare, hyfsat i Skellefteå, och nu senast i Åsarna stryk av två 90:or som han förra säsongen spöade lätt.
Säsongen är ju lång så förhoppningsvis pumpar han i gång allt eftersom.
Angående Kalla i klassiskt på stafett.
Det är väldigt viktigt för Sverige att det finns tillräckligt med åkare som är klart bättre på klassiskt än skate så man aldrig behöver uppleva att tvingas sätta Kalla på klassiskt.
Finlands damlag och Frankrikes herrlag har kämpat med denna typ av problem.
T.ex. Saarinens fulla kapacitet har bara kunnat utnyttjas en gång på mästerskap, 2007 då hon fick köra klassiskt. 2009 och 2010 var hon kanske 20-40 sekunder sämre på 5km skate än de bästa, medan hon var topp på klassiskt. Men i och med att två andra på laget var relativt ännu sämre på skate så måste hon köra skate. Det var väldigt surt för Finland att missa guldet på OS efter att ha dominerat damstafetterna i 3 år innan.
Jo det är ju ett problem med att bara ha två skidåkare som är riktigt bra just nu som Sverige har genom Haag och Kalla fast Haag har ju inte visat det i höst.
Fast nu är ju Kalla bäst i Sverige även i klassiskt men dom som är efter henne är ju bättre i klassiskt än i fristil.
Var mest intresserad hur hon (Kalla) skulle lägga upp ett lopp på 5km klassiskt på en andra sträcka om det skulle vara fullt ös från första stavtag som när hon åker fristil.
Det är väl ett problem i Norge med herrstafetten vem som ska åka 3e sträckan då dom bästa är skidskyttar.
Berger var snabbast på dagens skidskyttetävling i Pokljuka (20km), Svendsen tvåa. Men de var bara några sekunder snabbare än Björn Ferry. Räcker det verkligen i en VM-stafett?
Är närmast hundra på att det blir Lars Berger på tredjesträckan för Norge i VM. Han är väl bara sjätte man i Norge i skidskytte fn så han hänger löst där.
Berger känns som ett troligt alternativ, som det ser ut nu lär han väl inte få starta en enda distans i skidskytte-VM. Men återigen, trist för killar som Röthe, Jespersen och Gjerdalen att ständigt få höra att de inte duger. Kliver Röthe fram på lördag och kanske får åka och göra det bra i TdS så lär han dock bli en förbundskaptensfavorit till tredjesträckan.
Röthe gjorde det ju riktigt bra i DAvos för att vara skatespecialist. Annars noterade jag samma sak som cliff. Svårt att värdera när Björn var med så pass bra i spåret. Har han någonsin gjort ett bättre skidlopp eller gick norrmännen svagare än tidigare under säsongen? I sådana fall gick ALLA norrmän sämre än tidigare.
Det är väl en sanning med modifikation att dom bästa fristilsåkarna i Norge är skidskyttar. På dom tävlingar där skidskyttarna mött längdåkarna i år har ju inte skidskyttarna varit bäst. Jag tror det handlar mycket om att ge åkarna förtroende och det har man väl varit sådär på vad det verkar.
Mats Larsson åker i stafetten på söndag, dock osäkert vilken sträcka (ersätter Johan Olsson), Abrahamson valde mellan Mats och Emil men valde till slut Mats.
Mia Eriksson åker inte i La Clusez pga förkylning, ingen ersättare kallas in.
För övrigt verkar Skinstad skapligt förvirrad i denna fråga; skidskyttar kontra längdlöpare
Efter Gällivare yrade han om att skidskyttarna åkte för dåligt och att konkurrensen i skidskyttevärldscupen är för dålig för att vara jämförbara. Han missade dock att Björndalen gick snabbast av alla på stafetten.
Nu verkar han ha gjort en helomvändning och säger att en skidskytt kan komma att ta tredjesträckan utan att ens konkurrera med längdåkarna om platsen.
Tyska truppen blir mycket tunn till La Clusaz. Bara två herrar och fyra damer, och bara två av damerna kör masstartsloppet. Sjukdomar och inplanerade sjukdomsperioder ställer till det. för tyskarna.
Herrar:
Philip Marshall
Tim Tschranke
Damer:
Stefanie Böler
Nicole Fessel (bara stafett)
Denise Hermann (bara stafett)
Kathrin Zeller
Goda nyheter. Då behöver inte ZDF vara på plats så kör vi 3-milen med intervallstart!
inplanerade träningsperioder skall det stå, inte sjukdomsperioder