Vem kör Norges tredjesträcka i VM?
Diskussionerna om vem som ska köra Norges tredjesträcka i stafetten i Oslo har varit het den senaste tiden. Lars Berger har efter ett stundtals gott skytte förklarat att han hellre satsar på Skidskytte-VM, som avgörs samtidigt, än att åka en tredjesträcka i längdlandslaget.
Nu säger skidskytten Emil Hegle Svendsen att han håller dörrarna öppna för att köra en av sträckorna i VM.
Norge har länge haft en tradition där de traditionella skidskyttarna även gästspelar i längdspåren. Åkare som Lars Berger, Ole-Einar Björndalen och Ronny Hafsås har alla vunnit längdtävlingar på yttersta världsnivå.
Vad tror ni, vem kör Norges tredjesträcka? Blir det Gjerdalen, Svendsen, eller kanske Skidpeppfavoriten Simen Oestensen. Och hur ställer ni er till att använda skidskyttar till längdstafettlagen?
Nån som vet hur det har gått för Anna-Karin Strömstedt i spåren förresten? Nån som har koll på åktider?
Om inte Simen får köra 3:e sträckan så hoppas jag på veteran skidskytten Frode Andresen. =)
Martin: Tror hon gjort det skapligt faktiskt men naturligtvis ojämn i sitt skytte.
Oskar: Blir nog Pilotbrillemannen Gjerdalen!! Blir endera succé eller fiasko. Eller kanske Svendsen eller Simen (men tror inte att det blir så).
För att svara på din fråga om skidskyttar var de nog mera aktuella tidigare i alla fall vad gäller de svenska, förbundsledningen ville att ACO skulle få åka OS-stafetten förra året men det gick inte åka p.g.a hon hade för höga (eller inga) FIS-poäng i längd.
Idag tror jag inte att Ferry, Bergman, ACO eller Helena är aktuella alls i längd. ACO har inte lika bra åktider i förhålllande till de andra i skidskyttet som förut då hon ofta var bland de snabbaste. Ferry, Helena och Bergman lever mera på skyttet och inte på åktiderna.
Martin V: AKS ska ha skjutit dåligt men åkt bra, denna säsong är dock hennes läroår. Hon är knappast aktuell för någonting inom längd, hon började ju med skidskytte när hon inte platsade inom längd.
Tredjeetappen står nok mellom Røthe, Gjerdalen og Svendsen. Røthe og Gjerdalen må nok overbevise både på nm stafetten og duathlon for å danke ut svendsen. Hadde jeg vært landslagsledelsen hadde jeg instruert Northug til å glemme alt som heter taktikk på skøytedelen av jaktstarten og få han til å gå absolutt alt han kan i 15 km. Hvis Gjerdalen eller Røthe kan følge hans tempo da, tror jeg de er gode nok til en tredje etappe.
Skulle Østensen på mirakuløst sett kvalifisere seg for vmtroppen og stafetten vil han nok gå en av de klassiske etappene, mens Sundby går 3. Østensens største svakhet, er skøyting i motbakker, noe landslagsledelsen jo vet.
Frode Andresen har slitt med mageproblemer i hele år, men skal vel gå nmstafetten. Hvis han virkelig overbeviser der (jeg tviler sterkt på at han kommer til å gjøre dette) hadde han vært et fint tilskudd til troppen, for han har potensiale på femmil også. Vil heller ha andresen på tredje etappe enn østensen, selvom jeg har betydelig mer sansen for sistnevnte…
Hvis det blir Svendsen tror jeg han kommer til å gi alt, ettersom han ikke har vært med på VM stafetten før.
Känns som att Norge har sitt svagaste kort här och både Rickardsson och Södergren ska ta Svendsen en normal dag. Dock är ju dessvärre inte hemma vm en normal dag för norrmännen. Hujeda mig, detta kommer bli oerhört tufft. Har redan börjat längta även om det finns en chans att vi redan är borta till 3e sträckan.
Såsom säsongen utvecklat sig så är det inte säkert att tredjesträckan blir avgörande. Ingen vet riktigt vad Olsson kan prestera och nu när Rönning och Sundby visat bra form så kan det mycket väl vara så att Norge leder mot Sverige när tredjesträckan börjar. Södergren har väl inte visat så bra form att han kan köra ikapp och ifrån Norge på tredje. Förhoppningsvis hinner dock både Olsson och Södergren komma i form på de veckor som är klar.
För övrigt undrar jag om det finns någon diskussion om att slå ihop FIS och skidskyttarnas organisation. Vore det inte både roligare och mer attraktivt för publiken med gemensamma världscuphelger och VM? Dessutom blir det lätt för skidskyttar att delta i längdtävlingar och målet med sådana är väl ändå att se vem som är den bäste längdåkaren?
Ptja om de ökar ju sveriges chanser till en medalj i skidskytte-vm stafetten så får de gärna ta hegle.
Hanne: Är det inte Svendsen som har mer att bevisa än Röthe och Gjerdalen? Hans enda längdlopp den här säsongen var i Beitostölen där han var 11:a och fick stryk av 4 norrmän.
Gjerdalen har ju gjort en hel del bra fristilslopp (åtta i La Clusaz, nia i dubbeljakt i TdS, 13:e i final climb).
Den stora frågan är väl vilka som klarar att gå med Cologna och Legkov på andrasträckan. Schweiz kan mycket väl ta hem herrstafetten. Det är nog bäst att ha Richardsson på andrasträckan.
Är rädd att den här stafetten inte kommer att handla om varken Norge eller Sverige.
Räkna inte bort tjeckien. Jaks på första och Bauer på andra kommer att ge järnet.
Håller helt med Gabriel att det finns många om budet. Här vill jag lyfta fram Canada som ofta blir bortglömt och Tjeckien. Sverige och Norge hör så klart till medaljfavoriterna men det blir hårt om guldet. Shweiz o Ryssland blir svårslagna men vad som helst kan hända i en stafett. Vallningen, utrustningen å dagsformen avgör. Ett lag e lika starkt som dess svagaste länk…
Gabriel: Håller med. I dagsläget med Olssons skador skulle jag sätta honom på första sträckan och D.R på andra. Tror dessvärre inte att Södergren åker ifrån varken Gjerdalan eller Svendsen. Ska Sverige vinna guld måste det se ut som i OS-stafetten – att vi rycker ifrån Norge på första eller andra.
Cliff, Svendsen skal ikke gå noen løp i nm, han er sliten etter ett tøft rennprogram og skal trene i stedet. Han har bevist mer enn de to andre selvom han var dårligere enn Røthe på Beito, og Gjerdalen har en ”knallgod” 8. plass å vise til. Gjerdalen gikk nemlig ganske dårlig på stafetten i la Cluzas, han er for dårlig på egenhånd, og Røthes resultater er fra for tidlig i sesongen..
Svendsen har derimot gått bra hele forsesongen, hans formøkning fra Beito til Østersund var formidabel. Og selv etter sykdom gikk han greit etter jul. Med ro og trening kommer han nok i form til vm. Jeg tror ikke landslagsledelsen tør å prioritere egne løpere, hvis ikke de viser noe spesielt bra i NM, det har de brent seg på for mange ganger før.
Mulig jeg får svi for dette, men jeg er ikke så fryktelig redd for Sveits, fikk følelsen av at alle minus Cologna overpresterte i la Cluzas. De jeg frykter mest per nå er Sverige, Russland og muligens frankrike som har et godt lag hvis alt klaffer.
Tror Ryssland kommer att vara vassa. Många duktiga åkare där nu.
Martin V:Anna-Karin Strömstedt åktider har väl inte varit så jätte imponerande å heller inte dåliga,,,
Några exempel:
Antholz-Anterselva 10 a 36 sek efter Henkel
Hochfilzen 41a 1.30 efter Neuner
Ruhpolding 1.01 efter Neuner
Men åkt tiderna i skidskytte säger ju inte allt om åkformen är så mkt andra faktorer som speler roll…
:
Ska man ta Skinstads ord som sanning så kommer de att prioritera medaljchanser. Så att Svendsen kommer med bara för att åka stafetten är nog rätt rimligt, även om han då petar allroundåkare och förmodligen gör att Norge inte ställer upp med fullt lag på alla övelser. För att täcka upp eventuella sjukdomar för stafetten kommer tre bästa klassiska plus tre bästa fristilarna tas ut (vilket stämmer med det han tidigare sagt). Frågan är bara vem som är den tredje bästa klassiska åkaren. Odd-Björn är ju en extrem specialist. Med Röthe får de en kille som kan täcka upp på samtliga distanser (och få lite erfarenhet för framtiden).
jossa;
Tänk på att Anna-Karin alltid haft startnummer i slutet av fältet.
Hon har också åkt många straffrundor som tröttat men inte räknas in Course Time.
Sent startande och ”bara” 1.01 efter Neuner med startnummer 6 i Ruhpolding där det regnade är riktigt bra.
Jag tror att Anna-Karin är minst lika bra som före skadorna.
Elin: skrev att många faktorer spelar in på åktiden är inte bara att titta på oj vad bra hon åkte eller oj vad dåligt hon åkte men en liten fingervisning är de..
Svendsen, Berger, Andresen, Björndalen, Hafsaas, Bö, Gjerdalen, Röthe, Eilifsen, Eliassen, Jespersen… Finns några att välja på.
Herrstafetten blir oerhört intressant då det, med lite vilja, går att finna 11 nationer som åtminstone har en liten medaljchans. Sverige, Norge, Ryssland, Schweiz, Finland, Frankrike, Tyskland, Kanada, Tjeckien, Italien och Kazakstan. Så det gäller inte att bara slå norrmännen.
Svendsen – kanske
Berger – skidskytte-VM + skada, Andresen – åkte uselt i tävling nyss
Björndalen – ur form
Hafsaas – julstjärna, ur form
Bö – kanske, men skidskytte?
Gjerdalen – kanske
Röthe – som Gjerdalen fast yngre
Eilifsen – han vet man verkligen inte var han står
Eliassen – övertygar inte i dagarna
Jespersen – övertygar än mindre
Martin J S kan väl åxå bli aktuell för stäcka 3 han har åkt rätt bra i fritt iår
Jossa: Martin J Sundby går nok en klassisk etappe. Han er jo best i klassisk.
Jag sitter och tittar igenom klippen från helgen på SVT och jävlar vad bra han är Ola Brännholm! Ställer precis rätt frågor hela tiden, man får svar på det man undrar. Underbart med en reporter som är insatt.
Ni behåller honom! Hör du det Karlsson!
Petter Northug har blivit sjuk (halsont) och riskerar att missa hela norska mästerskapen.
Tråkigt för Petters del, han behöver ju (kanske) kvalificera sig för sprinten till VM.
Swestam: Er det sikkert det er sant at han er syk da? En meget effektiv og troverdig måte for å slippe å stille opp i NM på hjemmebane?
Jomar: ja inte vet jag, men jag Harald bara gått på norska medieuppgifter.
Apropå NM, sänds det i Norsk teve?
Swestam: Ja, alt sendes direkte på norsk tv. Skal forresten selv på morgendagens øvelser (i første omgang!).
Swestam, sendeskjema for NM, alt sendes på nrk 1.
Torsdag 27 jan
10.30: 10 km kvinner
12.10: 15 km menn
Fredag 28 jan
12.10: sprint kvinner og menn
Lørdag 29 jan
10.30: fellesstart med skibytte 15 km kvinner
13.00: fellesstart med skibytte 30 km menn
Søndag 30 jan
10.30: Stafett 3*5 km kvinner
12.00: Stafett 3*10 km menn
Jeg kan anbefale å se stafettene, hvor det pleier å være mye spenning og store variasjoner i teten…
Hanne: Tackar, tur för mig att det just är NRK1 som jag har i mitt utbud, nu hoppas jag bara att Astrid åker riktigt bra imorgon :)
Martin Johnsrud Sundby tycker inte skidskyttarna är tillräckligt bra och att Sjur Røthe bör får åka tredjeetappen: http://www.nrk.no/sport/langrenn/1.7480043
Kul att NRK sänder NM då blir det att kolla i helgen och heja fram Simen, Pilotbrillemannen och Odd-björn till stordåd!
swestam;
Håller också på Astrid.
Tokig som jag är tippade jag redan i september i ett internt tips att hon skulle ta medalj på VM. 100 Nkr!
Snart får du åka och peppe på Astrid som du hotat med! Skulle vara ett underbart upplägg för en videoblogg hahah
Off topic ,
Klipp från Johan Olssons hemsida
hoppas att hälsan håller för Johan framåt VM
”Har idag kört första intervallpasset sedan jag hoppade av Touren.
Var beredd på att det skulle kännas som det brukar göra på landslagets upptaktsläger i maj, men till min förvåning kändes det rätt ok. Inte direkt VM-guldform men rätt ok… Har varit så less på alla ”prova på”-pass, en timme lugnt tempo eller bara ut å lufta systemet. Aggresionerna släppte liksom när jag fick känna mig trött!”
Hur är det med formtoppning längdskidåkare vs. skidskyttar?
Jag har fått för mig att längdåkare tränar ner sig mer under säsongen än vad skidskyttar gör, vilket skulle kunna förklara en del exceptionellt bra resultat av skidskyttar i längdtävlingar i bl.a. i början av säsongen.
Någon som vet?
Skogs-Ola,
Det ligger mycket i det. Framför allt så brukar skidskyttarna släppa på träningen några veckor tidigare än längdåkarna. Och därav deras starka resultat i säsongsöppningarna.
Jag tror att Sundby är rätt ute. Jag tror att det blir vanskligt att sätta en ung skidskytt på tredjesträckan. Det är en helt annan press att köra stafett på hemmaplan i ett VM i en diciplin där man inte är van.
Om Björndalen hade varit i kanonform så är det en annan sak, han har rutinen och har gjort det här förr. Men med Svendsen på tredjesträckan skulle jag känna mig långt ifrån trygg som norrman. Bättre då med Gjerdalen. Han vet man väl ungefär var man har. Han kan hänga med, men kanske inte ta in så mycket.
Skogs-Ola:
Det där är ingen dum frågeställning. Och något som jag inte tror tas i beaktning allt för ofta.
Noterar att både Kristina Strandberg och Ingrid Vikman åker 10 km klassiskt i NM.
Nån som vet om NRK har nån playkanal med livesändning av NM?
Isf gärna nån adress också tack.
Kan forresten avskrive Astrid Jacobsen på 10km klassisk i VM, hun skuffet stort i NM i dag, så våre løpere på den distansen i VM blir sikkert Bjørgen, Steira (som beviste sin gode klassisk-kapasitet i NM i dag), Skofterud og Johaug.
Bjørgen krossar allt motstånd, över minuten före Steira. Astrid räcker tyvärr inte till. Eva Svensson bästa svenska på 11:e plats, dock över 3 min efter Marit.
Imponerande av Björgen. Men Johaug är för långt efter. Var banan lättare än vanligt? Steira gör sitt bästa klassiska och lär få åka 10km om hon vill. Astrid får nöja sig med sprint och första reservplats.
1. Marit Bjørgen, Rognes IL 25:52.9
2. Kristin Størmer Steira, IL Forsøk + 1:10,9
3. Vibeke Skofterud, Slitu IF + 1:17,6
4. Therese Johaug, IL Nansen + 1:32,6
5. Astrid Uhrenholdt Jacobsen, IL Heming + 2:02,2
6. Kristin Mürer Stemland, Byåsen IL
Anders,
Ja, ikke spesielt mye harde bakker i denne NM-løypa, lange stakepartier. Kollen løypa er 100 ganger hardere…
Neithiri, misstänkte det. Stakning i tungt före är inte Johaugs grej. Kollen kommer vara en helt annan sak, men det är långa utförspartier där Johaug måste kämpa för att inte tappa mark.
Løypa er faktisk så lett, at de på tv nå forteller at man nesten kan gå uten festesmøring og stake rundt… Skandale av arrangørene, spør du meg! Men det favoriserer Østensen, og det gleder vel dere svensker.
Anders: Johaug kommer troligtvis starta 30 sek före Björgen, eftersom hon ligger trea i distanscupen. Kan hon följa Björgen i de lätta partierna har hon medaljen i princip klar.
Jo, om det nu inte förändras efter Rybinsk.
Det blir nog Björgen, Kowa och Saarinen som gör upp om medaljerna…
Men det finns ju några fler därbakom som lurar i vassen, fler norskor, italienskor, Haag..
(Otrolig bredd på ryskorna men ingen pangåkare just nu, nån som har nåt tips?)
Alsgaard går fint ”so far” Spænnande å se hur bra det blir idag.
Ingen Simen Östensen idag.
Det är väl bara Tchekaleva som har visat framfötterna på klassiskt.
Alsgård går starkt på NM just nu. Iof har inte de allra bästa startat än, men han ligger 18 sekunder före näst bästa efter halva loppet.
Här kan man kolla om man inte har NRK (livepasseringar) http://nordic.biathlonresults.com/resultpanel/resultpanel.html
Tror fasen att Alsgaard kan klara topp-8
Han åker då riktigt starkt just nu
Alsgaard ökar avståndet. Men som sagt, de bästa har inte passerat.
De har faktiskt inte ens startat:)
Hjelmeseth +3.7 efter 5km, kanske blir VM på Alsgaard då? Alsgaard var något utav en idol i min barndom, en riktig elegant i spåren.
Alsgaard fortsätter att öka ledningen, hur intressant som helst :)
Alsgaard kommer nog komma på pallen, han är för jäkla bra. Ärkesympatisk! Han drar ifrån både Jespersen och Rennemo.. innan loppet sa han att om han slog några landslagslöpare:
”- Vel, gjør jeg det er det en gedigen fallit-erklæring for norsk herrelangrenn. De skal være mye bedre trent enn en pensjonist og mosjonist som meg, sier han.”
Nu gör han det!
Eldar krossar till första melalntiden, 6 sekunder före MJS!
Litt irriterende at Alsgaard ikke har trent for fullt i år, ingenting hadde vært bedre enn Alsgaard på 3. Etappe i kollen…
Jeg tror han blir topp fem!
Anders: bara 4,7 vid 2km, inget avgjort än, och inte kross än. Ser bra ut för den godaste Thomas ”Elgen” Alsgaard.
Nä, men jag har mer tro på Eldars kontroll än MJS. Men det återstår att se. Klart är att Rönning, MJS, Röthe och Alsgaard åker fortast. Odd-Björn är borta från VM.
Vi ska komma ihåg att landslagsåkarna får vallaservice av de som åker runt på världscupen det lär inte Alsgaard (som iofs lär ha bra servicemän från TUB) få, ännu mer imponerande. Rätta mig om jag har fel.
Blir fight Röthe – Alsgaard om tredjeplatsen, vinner gör nog Eldar som Anders förutspådde, framför MJS.
Rönning har åkt ifatt Gjerdalen som nu blandar sig i. Eldar leder med 14 sekunder efter 5km.
Gjerdalen tappar 4 sekunder på 300 meters åkning, måste vara avhängd från Rönning då.
och där släppte Gjerdalen…
MJS, er vanligvis en løper som starter rolig og avslutter meget sterkt, men han har jobbet med å starte raskere i år. I Otepää var han litt for flink, men jeg tror ikke man kan regne med at MJS kommer til å sprekke i alle løp han går…
Nå tror jeg Eldar får det tøft på sisterunden, Martin har satt inn hardkjøret!
tolsrav: tror Alsgaard gjorde en kanon sistarunda, åker jämnt med MJS
I Otepää var Rönning 34 s före MJS, 1.12 före Hjelmeseth, 1.22 före Gjerdalen och 1.29 före Röthe.
Känns som att Hjelmeseth och Gjerdalen går sämre idag, i övrigt är avstånden likvärdiga. Alsgaard borde alltså kunna ta världscuppoäng med dagens åkning.
Eldar tar det här lätt.
Röthe 9s EFTER, JAAAAAAAAA½! HAN TAR BRONSET! HEJA ALSGAARD!!!!
Röthe efter Alsgaard nu, Alsgaard går mot brons!
Oj, där sprack Röthe. Pallen för Alsgaard!
Otroligt. Aalsgaard, vilken kille!
Jobbigt bara för alla andra norska åkare som får stryk mot en gammal gubbe.
Eldar är bara 12 före….
Va! Kan han vinna?
Skidjan….Alt for lett løype du kan jo stake helt rundt, og det er Thomas spesialitet!
Han blev trea!
Otroligt. Han har ju knappt tränat i år.
Per: Nej, Rönning vann 14 före MJS och 1.08 före Alsgaard.
Per: förlåt, menade att Eldar bara var före MJS med 12s, Eldar tappade rätt mycket en bit på sistarundan men vann med 14s tillslut.
Tolsrav: eller så är Thomas bara ”helt konge”, tycker jag är en bättre förklaring :)
Alsgaard har hållit igång med långlopp mm så att säga att han inte tränat är inte riktigt sanningen.
Tänk då vad som händer om ett par år då Alsgaard tar på sig bössan och utklassar alla skidskyttarna!
Litt uvanlig, at en av kommentatorene i TV tar på startnummer, åker loppet, og er med å kommenterer bronsjkampen hvor han selv er med?……………….
Astrid uttalar sig i AP om att nivån bakom Björgen är för låg. Det är nog sant.
Men Björgens form är ju nått utöver det vanliga. Det är nog dags att man försöker närma sig hennes träningsupplägg. Jag är skeptisk till dessa hårda nerträningar som vi i Sverige använder oss av.
http://www.sportsys.nu/langrenn_com_meny_ta.asp?QVU=ta&bhcp=1
Jeg tror nok ikke Alsgaards trening har vært helt optimal. Men jeg er ikke ekspert. Det finnes nok andre som er flinkere til å analysere:)
Elgen, elgen er i gang…..
Inte för att drygt 50 träningstimmar under januari är mycket i längdåkning, men det är ändå rätt långt från motionär.
Nisse…Vibeke Skofterud sa det slik etter dagens utklasslng av Bjørgen.
– Kristin S Steira vant klassen for oss mennesklige, Marit vant den andre!
Om den norska nivån bakom Björgen är för låg så är väl hela övriga världselitens nivå för låg. Jag tror nog norges damer klarar sig bra även när Björgen lagt av.
Om det är någon nivå som är för låg så är det väl nivån på distansåkarna efter Rönning, Sundby och Northug.
Att gå från bra till totalt överlägsen som Björgen gjort är inte fysiologiskt möjligt vid 30års ålder. Utan det är hennes upplägg i träning som möjliggör för henne att alltid ha toppform som är hemligheten. Och kan man inte slå henne så får man efterlikna hennes modell men med vissa variationer för att hålla en högre form själva. Det är nog enda sättet att krympa avståndet.
Torgeir Bjørn tror Thomas Alsgaard kunne utfordret de beste med ett års hard trening.
Grattis till medaljen Alsgaard. Undrar när man sparkar Djupvik som chefstränare? Dock känns Norge starkare på klassiskt än vad de var på OS. Kommer nog bli svårt att hänga av Norge på de två första sträckorna i VM. Man får vänta till den tredje…
Skofterud har ju samma avstånd upp till Björgen som i Otepää, men svagt åkt av Johaug. Kul att Steira börjar få upp farten. Hon är den norska åkare som jag verkligen unnar en individuell guldmedalj i Kollen.
Folkens: Har vært på NM i dag. Ca 10 000 tilskuere ifølge t-a.no. Pilotbrillemannen hadde i dag som mål i dag å gjennomføre en 15km. Han klarte da det! Dette sa han i et intervju på stadion. Lavt ambisjonsnivå av en landslagsløper spør du meg. Gratulerer selvfølgelig Alsgaard med tredjeplass, men er fryktelig skuffet over de landslagsløpere og flere andre som ble slått av Alsgaard. Som jeg har skrevet tidligere: Det er noe riv, ruskende galt med vårt herrelandslag for tiden. Tolsrav: Du som har fulgt med våre skilandslag i en mannsalder(?): Er du ikke enig?
Det här får en att undra hur Per Elofsson skulle stå sig på SM….
Jormar: Det är väl positivt om Pilotbrillemannen verkligen klarte att genoföra 15 k – då är han väl given på 3.e sträckan – det är ju bara 10 km!
Gjerdalen är ju klasser bättre när han kan hängåka. Nästan alla hans topp-10-resultat i VC är i masstartslopp.
Ett bra exempel på en medelmåtta som kan hävda sig i toppen när han får ligga i rygg.
Allan Vallan: Nei og atter nei! Pilotbrillemannen har ikke kraft og taktomslag til å være med på Norges stafettlag!
10 000 tilskuere? Har man räknat in djuren i skogen då också?
Tycker det såg väldigt glest ut på TV-bilderna.
Blekkås….Jeg har is i magen,og avventer kommentar til etter VM i Kollen. Landslagsledelsen med Skinstad i spissen, han har sagt gang etter gang i alle interju, at formtoppen kommer først under VM. Får tro på gubben da! ( sett bort i fra Marit da, som er i en egen divisjon)…
Benke Benbrott: Skal være så mange ja, iflg arrangørhold. Iblant disse var også vår kjære Konge.
Tolsrav: Så forresten dine fordums (?) helter Magne Myrmo og Per Knut Aaland i løypa. Jeg tror sannelig ikke Myrmo noen gang har gått så fort på ski som han gjorde i dag!
Körde inte pilotbrillemannen utan pilotbrillor idag, nog första gången jag såg det, han såg väldigt kal ut
Swestam: Brillene var på rett etter start iallfall. Kan ikke være farten som har gjort at han har mistet dem!
Angående Sveriges lag… Olsson har idag kört sitt första intervallpass sen han hoppade av touren I grevens tid som det heter.
Manne: Ja, verkligen. Det är ju tre veckor sedan! Vad var det han åkte på? Hur länge har han varit ihång och tränat överhuvudtaget? Inte en chans att han kommer i samma form som till OS.
Ida har ju också varit sjuk i tre veckor. Det är rejäla virus i farten. Hoppas vi nu slipper fler sjuklingar. Vi får hoppas det är detta virus som tagit Petter..:)
Jo, och Ida är också igång igen. Började småträna för en dryg vecka sen och körde sitt första fartpass igår, vilket tydligen gick rätt bra…
Nisse…..Der oppførte du deg som en jævla stor dritsekk, spør du meg!
Jeg er en gammel mann, men mitt høyeste ønske er at alle løperne fra hele den lille skiverden, stiller friske og raske på like vilkår!
Jomar: Pilotbrillemannen är verkligen norsk hackkyckling. Simen Oestensen känns ju som rena flickidolen i jämförelse.
Johaug? Jag funderade i en kommentar på ett tidigare inlägg över Johaugs framfart och möjligheten att hon var på väg över gränsen till anoreksi. Hoppas att dagens resultat inte visar att jag har rätt.Dom bästa skall vara med på VM och hon har ju visat hitills att hon tillhör eliten. Men i dag var det svagt.
tolsrav: Det var med samma glimt i ögat som den gode Neithiri.. Men allvarligt så vill även jag att alla skall vara friska och i toppform även om Norskarnas form skall vara lite sämre.:D
Hjelmeset får ikke gå VM etter dagens løp.
Helmer….Nei desverre. Selv om Hjelmeset har vært en av mine største favoriter i langrennsporet i mange år, er det bare å innse virkligheten………VM- billetten forsvant nok etter dagens løp!
Joel: Det må vel innrømmes at Gjerdalen har blitt en liten ”hackkylling”. Jeg har vel i den forbindelse vært i fremste rekke når det gjelder å hakke på Gjerdalen. Fra nå av vil jeg ønske ham lykke til i den videre satsingen fram mot VM og håper at han finner formen. Det er dog dessverre langt fram til godformen på det nåværende tidspunkt i sesongen.
Tolsrav og Helmer: Hjelmeset blir ikke med til VM, det fastslo Skinstad i dag.
Mye tyder på at skikarrieren er slutt for denne fantastiske skiløperen.
Skulle inte Alsgaard kunna platsa på 50km i VM med denna form? nu när det går i mass-start dessutom. han är väl egentligen långloppstränad eller har jag fel?
Han skulle säkert kunna vara bra draghjälp till Northug om inget annat.
Kanskje dukker Hjelmis opp på et privatlag til neste år? Langløp er inn ser det ut til.
Gjerdalen synes jeg får litt ufortjent pepper. Han er jo en av de antatt overtrente og har vel egentlig vist positive takter tidligere i år. Tror han sammen med Østensen hadde tjent på en utskifting i landslagsledelsen(tror de fleste hadde tjent på det). Egentlig godt gjort å bli overtrent samtidig som man utdanner seg til lege..
Om Rönning blir svinsjuk eller MJS får astmaanfall känns det som om första-sträckan kan bli Norges stora akilleshäl. Å andra sidan hade vi ju samma situation förra året, och det gick ju bra.
Marit Bjørgen vann NM-sprinten före Falla och Flugstad Østberg. Överraskande att Astrid Uhrenholdt Jacobsen inte gick vidare till finalen. Celine Brun-Lie deltog inte pga sjukdom.
I Northugs och Hattestads frånvaro vann Erik Brandsdal herrsprinten före Gløersen och Kjølstad. Brandsdal därmed klar för VM?
Tror du har dina tre sprintherrar där. Pölsa är nog ute ur diskussionen nu. Även Dahl.
Var en härlig duell i sprintstafetten i finskamästerskapen på sista sträckan mellan Nousiainen å Jauhojärvi..Nousiainen vann..
Ja, Sami Jauhojärvi förlorade än en gång en spurt alldeles på mållinjen, den här gången mot Ville Nousiainen. I sprintstafetten i VM i Liberec var det Teichmann som var vassare, Sami och Ville fick nöja sig med brons den gången.
Jag stod precis vid målfållan och Jauhojärvi var förstås sur efter att ha förlorat en ny spurt.
– Nu vet vi iallafall vem av oss som går sistasträckan på sprintstafetten på VM, sa Sami åt Ville precis efter målgång.
Aikku Saarinen var tillsammans med sin tvillingsyster Maija överlägsna i damernas sprintstafett.
Ser att Falla blev tvåa i NM-sprinten (efter suveräne Bjørgen), den tjejen har radat upp topplaceringar den senaste tiden. Astrid missade finalen (sjua). Eva Svensson blev nia och Ingrid Vikman 13:e.
Frans: Surt för Sami… Hittar dock inte de finska mästerskapen på FIS:s hemsida med tävlingar och resultat?
Falla utmanade verkligen Bjørgen i finalen, i semifinalen var hon betydligt mer överlägsen. Tycker nog Bjørgen börja se mer mänsklig ut i sprint.
Jörgen: Resultat finns här: http://www.sm2011.fi/swe/Hem.5.html
Yle2 som det visas på. Får man in den i Sverige eller är det bara ettan?
Frans: Tack för det – länk till resultatet från sprintstafetten med Saarinens:
http://www.sm2011.fi/files/n_finali.pdf
Visste faktiskt inte att Aikku hade en tvillingsyster innan du skrev det, måste vara grymt för dem att vinna tillsammans!
Maija har inga FIS-poäng alls (har dock haft förut fram till 05/06), hur kan hon idag bli 3:a, 2:a resp 2:a på sina tre sträckor (endast slagen av Muranen (förutom på första där även Rintala slog henne))?
Skulle vara kul att se detta lopp och systrarnas glädje, hoppas någon laddar upp det på Youtube… Kollade på Yles (svenska) hemsida men fanns inte någon video där.
Jörgen: Maija Saarinen var till och med bättre än Aikku som junior, men har inte kommit längre än till den nationella eliten i Finland. Hon har varit stabilt i den nationella eliten ett par snäpp under landslagsklass både i medeldistanslöpning och längdskidor under hela sin karriär. Maija jobbar dock heltid som lärare och har en liten son, så hon hinner inte tävla så mycket numera. Men hon har åkt bra i mindre nationella lopp i år.
Sen var det rätt många duktiga åkare som inte åkte idag för att de var på JVM, U23-VM eller fick ihop ett lag med klubben.
Maija och Aikku Saarinen vann också FM sprintstafetten sist den gick i klassiskt.
Här finns hela tävlingen.
http://areena.yle.fi/video/1650477
Dock med finska kommentatorer, de verkar inte ha lagt ut nån video med svenskt ljudspår vad jag kan se.
Frans: Tack för infon och länken, det var kul att se.
(Testar lite om jag kan posta bilder i kommentarer)
[img]http://twitpic.com/show/large/3ufgfm[/img]
Funkade int så bra…
Ingen tråd om NM tävlingarna???
J*vlar vilket rusk väder… ser ut som snöstorm… Kommer iaf hålla alla tummar och tår för allas vår Siemen och Pilotbrillemannen att någon av dem kopplar greppet om den ökända 3:e sträckan på riktga stafetten!
Trond Wiggo Hagen där har vi en biopic to be made!!!
NRK’s inför reportage krossar SVT!!!!! Gillar att de intervjuar vallare och andra profiler (trond wiggo hagen) som inte är storfavoriter.
Veldig dårlig vær på NM i dag. Snø og vind gjør det vanskelig for smørerne. Ser ut som noen løpere skal gå på rubbski.
Perry Olsson snackade om att Marits klassiska skidor antingen är ruggade eller med klister!
Varför kör inte Sandra Hansson NM? Hon brukar ju lyftas fram som stafettankare efter diverse top 6 placeringar i liknande lopp.
Frans: det går att infoga bilder men det måste vara en direktlänk till en befintlig bild på nätet. Resiza till 475 pixlar bred bild och ladda upp till t.ex http://www.imageshack.com och kopiera sen länken som finns som ”Direct Link” efter uppladdning där.
Koden är (utan mellanslaget efter ”<" i början): < img src="länken" alt="bildbeskrivning" />
Här ett exempel där jag har laddat upp en bild från intervjun med Smigun just nu på ETV:
Finskamästerskapen 10 km k
1. Roponen
2. Saarinen + 8
3. Muranen + 42
4. Ahervo + 1.56
Joel… Hon laddar för Marcialonga.
Skräll i FM. Roponen slår Saarinen på 10 klassiskt!!! Roponens form och vårvinter brukar hänga ihop. En brant backe på 46 höjdmeter som skulle tas tre gånger passade henne väldigt bra. Det var också klisterföre med bergbett som passar Roponen.
1. Riitta-Liisa Roponen
2. Aino Kaisa Saarinen + 8,7
3. Prijo Muranen +42,3
4. Laura Ahervo
5. Satu Pirttiniemi
Krista Lähteenmäki drog på sig en liten sträckning i Otepää och ville inte riskera nåt och startade inte.
Roponen tycker själv att hon gått fram i klassiskt mkt i år hennes förklaring är många års träning å blivit starkare i överkroppen
Jo, hon verkar ha gått framåt. I Otepää åkte hon ju ganska jämnt t.ex med Haag o Skofterud och var inte jättelångt efter Saarinen.
Ja jag är inte helt förvånad att Roponen vann. Hon har varit lönnbra hela säsongen.
Vi kommer att få stora problem med Finland i stafett.
Trevligt att se Roponens framfart idag.I moron väntar jaktstarten å där blir det också guld för Ritu. Nisse: Finland e med å kämpar om silver i stafetten. Har vi en megasuper dag kanske Norge får akta sej lite, lite..
Vi ska komma ihåg att Saarinen å Muranen åkte spirtstafetten igår Muranen kände sig sliten efter de,,,hon sa att hon åkt max i både semi å final att de sitter kvar i kroppen
Halvarsson till final. FF men han var före.
Folkens:Sjur Røthe og pilotbrillemannen mener at de ikke trenger hjelp av noen skiskytter til VM-stafetten. Men med den formen de viste i helga har de ikke sjangs på en tredje etappe i VM. (Etter min mening).
Skindstad nekter å gi skiskytterleiren noen garanti om at en skiskytter får gå VM-stafetten i Holmenkollen.
Helmer: För mig är det uppenabart att MJS kanske bör köra en fristils sträcka istället för klassiskt vem ersätter honom isåfall? Alsgaard?
Joel…Men stafettlaget er tatt ut for lenge siden! Uten flere diskusjoner (hvis alle er friske og raske) i følgende rekkefølge: Sundby, Rønning, Svendsen og Northug. Det blir 3 trøndere fra skisportens mekka + en Oslo gutt………..
Tveksamt om Svendsen är tillräckligt rask men stort av honom att missa egna wm lopp för att köra en langrenn stafett.
Joel…Rask og rask, men han har to meget viktige faktorer, og det er selvtillit og stayerevne. Han sier selv at han gjerne tar siste etappen for Norge……………………………
Såg en underbar bild på VG (genom vgd förstås): http://www.vg.no/sport/ol/2010/artikkel.php?artid=579571
Titta på kontrasten mellan ansiktsuttrycken för Northug/Djupvik och Inge Bråten! Jag ler. Måste ha varit då Kalla vann guld på 10km F?
http://www.expressen.se/sport/vintersport/1.2318100/thomas-alsgaard-nobbade-vm-plats
tough luck Thomas hade behövts på startsträckan i Wm stafetten.
Joel Burman: Hade varit hur grymt som helst om Alsgaard ställt upp och tagit en VM-medalj. Sen gör Dählie och Ulvang comeback i skidspåren. Svan, Forsberg och Mogren följer inspirerade av sina samtida motståndares framgångar.
Till sist gör Wassberg och De Zolt comeback och någon av de två vinner femmilen i kommande OS med istappar i skäggen och 10 man som hänger efter i spåret på intervallstarten.
Nej men skämt åsido, tror inte att Alsgaard haft något med toppen att göra i Oslo.
Tycker vi ska vara glada över att han satsar på Vasaloppet.
Pilotbrillemannen har fortsatt god mulighet til å få gå 3. etappen.
http://www.langrenn.com/tords-stafettdroem.4883661-1743.html
Skulle inte Svendsen vara hemma och träna inför längd-VM? Ser att han är USA och tävlar i skidskytte. Ser ut att vinna sprinten i Forth Kent.
Han ser ut att vara i bra åkform dessvärre.
Helmer: Jeg tror nok at pilotbrillemannen får problemer med å få gå tredje etappe i vm-stafetten. Emil gikk et godt langrenn under skiskytinga i dag og er vel favoritt til å få denne etappen. Dog skulle han ha vært på høydesamling sammen med de store gutta nå.
Jomar:Enig der! Emil er nok favoritt for å få gå etappen i øyeblikket. Jeg håper at han får den fordi han er jo trønder.
Någon som vet om Norge kör ett testlopp mellan Svendsen, Røthe och Gjerdalen några dagar innan stafetten eller är Svendsen tilldelad platsen så länge inte Gjerdalen eller Røthe överaskar på masstarten?
Under OS i Vancouver avgjorde ju ett testlopp att Hjelmeset skulle åka stafetten.
Svendsen viste god langrennsform i Fort Kent i helga. Han blir bare større og større favoritt til 3. etappen.
Helmer, jag håller med och jag ryser…
Helmer: Han blev ju nästan nerspurtad av Lindström idag på fellestarten. Det är väl inget bra besked.
Nu ska han ju eventuellt gå tredje och inte sista så jag tror han överlever att det blev jämnt mot Lindström på upploppet…
http://vgd.no/sport/vintersport/tema/1632253/tittel/bjoergen-setter-intervallstart-hoeyest
Björgen tycker också att masstart är skräp!
Hur många är det nu? Majdic, Björgen, ”samtliga svenskar”, Dählie… börjar det kännas lite ensamt Vegard?
…Piller Cottrer.
Svendsen har tydligen en knäskada och skall operera sig efter VM, någon som vet något mer om detta?
Swestam: Känns tryggt att Norges största kandidat till 3:e sträckan är en halt och lytt Skidskytt!
Swestam: Lars Berger har också nåt trubbel med knät… kan det vara så att enbart träna fristil, fristil och fristil är skadligt för kroppen?
Jag tycker Svendsen är perfekt på deras tredje sträcka. Han lyckades slå Lindström i spurten men det var knappt. :)
skidskyttarna tränar ju även klassiskt fast dom bara tävlar i fritt..
jossa: gör dom? Vet att en del svenskar åker (ganska lite, men ändå) klassiskt men hur det står till i vårt västra grannland har jag ingen aning om.. upplysningar emottages tacksamt.