Förbundets nya megabuss!
Foto: Expressen/Nils Jakobsson/Bildbyrån
Först fick man en vallabuss, sedan ett vallaflygpla.. nej jag menar ett vanligt flygplan och nu kommer senaste tillskottet i vursting-åk-familjen: ett helt rullande skidcenter!
Det är en lastbil som vecklar ut sig likt Musse Piggs husvagn på julafton! Lastbilen blir två våningar och innehåller restaurang, träningscenter och även plats för presskonferenser m.m.
Jocke Abrahamsson till Expressen:
”Under sprinttävlingar blir den perfekt för åkarna att nyttja mellan loppen. Nu kan vi ta med oss egen kock, vilket är väldigt viktigt. Inte minst för vallarna. Plus att här kan åkarna värma sig, slappna av, och få behandling om det behövs.”
Vad kommer härnäst? En buss med egen snökanon och spårmaskin så att man alltid får den snön som passar de svenska valla-teamet?
Den där bussen såg väldigt inbjudande ut under stockholmssprinten när en annan frös arslet av sig. Men är det inte lite töntigt?
”Det är en lastbil som vecklar ut sig likt Musse Piggs husvagn på julafton! ” <- lol :D
Vad kommer härnäst? En buss med egen snökanon och spårmaskin så att man alltid får den snön som passar de svenska valla-teamet?
Det skulle vi f*n behöva. Jag tycker det börjar spåra ur nu faktiskt. Rullande skidcenter känns lite overkill jag hoppas det är en bluff för att lura norrmännen att skaffa nått liknande. Lägg pengarna på ett etxtra talanglag som inte är åldersbaserat som flera härinne istället.
Va – ingen spa-avdelning???
Skandal!
Det här handlar nog mer om personerna runt laget än själva åkarna, dvs. det är personnel management på hög nivå. Förhoppningen är nog att locka till sig de bästa vad gäller alla de olika posterna utan att behöva köpa dem genom ohyggliga löner. Frågan är ju om det lyckas och om det är värt pengarna… Fast eftersom den är betald av sponsorpengar så kan det helt enkelt vara så att det var lättare att få sponsorer att ge pengar till en buss som väcker stor uppmärksamhet än till personal som mest får synas när de gör ett dåligt arbete.
Åh vad jag vill se inne i den bussen. Detta är helt i min smak. Jag älskar Långbens och Kalles husvagn och kommer i dockskåpsmodus av den där skapelsen. Hur coolt som helst.
Norge skaffar säkert en sån här åt Northug. Deras andra åkare får hålla sig till Fis barackerna.
Undrar vad Wassberg hade sagt om bussidén?
Stort intresse för megabussen från Norges sida, ur artikeln:
Under världscupavslutningen i Falun stod lastbilen parkerad inne på Lugnets skidstadion och lockade många nyfikna besökare. Inte minst norrmän.
– En från deras serviceteam såg vi till och med krypa under bilen, säger förbundets längdchef Hans-Eric Schultz.
Men den norska landslagsledningen är redo att ta upp kampen.
– Den ser väldigt spännande ut. Och vi jobbar på att hitta en liknande lösning, säger norske landslagschefen Åge Skinstad.
Bli inte förvånade om Norge har en liknande buss redan nu i höst…
Jeg skjønner ikke helt hvorfor Sverige er en pågangsdriver for at det brukes mer og mer penger i sporten. For det første er dette en ”krig” dere ikke kan vinne, det er både mer interesse og penger på vår side at grensen. For det andre er det ganske dumt for sporten at det blir stadig større forskjell på de store og de små landene.
Hanne: Det är ju just av anledningen att vi inte kan vinna kriget som Sverige ska minimera förlusterna genom att försöka vara först på allt.
”For det andre er det ganske dumt for sporten at det blir stadig større forskjell på de store og de små landene.”
Detta är ju bara trams. Blev du påverkad av inslaget på sportsrevyn där smånationerna ville att Norge skulle ”lugna ner sig lite i det ekonomiska”?
Självklart ska man göra vad man kan för att bli bäst och utnyttja gynnsamma sponsorsituationer. Svensk längdskidåkning är inne i en bra period och den framgångsvågen skall ridas med guld i blicken!
Kommer bli rätt trångt på vissa mindre VC orters parkeringar. Nästa år kommer flera nationer att ha en egen vallabuss. När sen Sverige kommer med sin vallabuss + en ny megabuss och Norge med sin stora vallabuss och sina två nya hypermegabussar med egna hotell så finns det inte mycket utrymme kvar på serviceområdet.
Den är ju frän ju! Dessutom är det bra med en rejäl hype kring skidåkningen. Stora vallabussar, Petters showande(går lite överdrift) och feta sponsorkontrakt skapar ett större intresse kring sporten och det behövs om vi ska fortsätta vara bland de främsta länderna. Tiden är förbi när skäggiga skogsmän gör upp om starkemantiteln utan ekonomisk framgång. Ungdomar generellt sett är inte intresserade av en idrott där det inte går att tjäna pengar utan väljer då lite tråkigare idrotter(iaf i mitt tycke) såsom hockey o fotboll.
Lastbilar och bussar är ju en Svensk paradgren. Med Scania i ryggen tror jag att dessa två miljoner är symboliska pengar. Om det ger någon större fördel rent sportsligt är väl tveksamt men det underlättar säkert med ett eget hushåll.
Att Norge helt plötsligt värnar om dom små nationerna är patetiskt. Dom kunde väl ha hjälp dom att valla i Kollen om man menat allvar med sin omtanke.
Hade det inte varit smartare att mörka detta till hösten? Nu ger man ju upp sitt försprång för på ett halvår bör ju Norge kunna fixa en egen buss. Hade Sverige kommit med den till säsongsinledningen istället hade det nog kunnat skapa lite stress i norska teamet
Hanne: jag jublar inte men å andra sidan gråter jag inte heller.
Men det är ju småpotatis mot Olympiatoppens glidprojekt genom åren ”Prosjektet ”Ski 2010″ ble satt i gang etter OL i Torino for å sikre optimale ski i Vancouver. Olympiatoppen har brukt seks/sju millioner kroner på prosjektet de siste fire årene.”
ÅR 2002: ”Bare i år har Olympiatoppen brukt én million på gliprosjektet. Siden 1989 er det brukt 10 millioner kroner.”
Hoppas skidförbundet har lite resurser till skandinavisk cup och juniorutvecklingen… det är där framtiden byggs.
Och i år var det ju synnerligen urusla resultat i SC.
nisse, touché!
Hjälper det med bussar och bilar?
Läser slutresultaten för Skandinaviska cupen, en cup för de som ligger närmast landslaget
Bland herrarna; Calle Halvarsson 8;a, Fredrik Karlsson 38;a
Damerna; Jennie Öberg 10;a, Hanna Brodin 19;e
Obra!
Elin: sänder skidförbundet fulla trupper till varje Skandinavisk Cup? Tycker en del svenskar har åkt rätt få lopp, Halfvarsson 5 och Karlsson 2, Öberg 7 och Brodin 3.
Är det ingen som satsar på att vinna SC i Sverige?
Elin: All reklam för skidsporten är bra, längdlandslaget är bra men det är ju ingen hemlighet att vi ligger ljusår efter på återväxten, visst en o annan bra åkare finns ju på juniorsidan. Men nån trippel likt Norge på pallen lär vi nog aldrig få se så länge inte fler barn o ungdomar aktivt åker skidor. Vi är ju trots allt 5 miljoner fler i Sverige så vi borde ju inte ligga så långt efter som vi gör. Men det gör vi, o det är framförallt en kulturell skillnad. Kort sagt, fler måste åka skidor, gå på tur osv. o då kan tom en vallabuss hjälpa till att göra reklam, den kan ju påverka våra åkare till en o annan bättre placering också.
Sverige hade ju SM då det var scancup i Baltikum. Var rätt många tävlingar där.
klart de finns mindre skidåkare i sverige fast vi är mkt fler invånare än norge för att i norge har alla tillgång till att åka skidor i Oslo kan man varje år åka skidor i stockholm har de många år varit jätte dåligt även fast dom två sista varit ok..
Kanske kan införas en racing lopp under vm där de olika nationerna kör folkracelopp i två kategorier. Dels valla bussar dels en tungvikts kategori med megabussarna. Helst ska de köra med alla våningar utfällda.
Precis som Elin skriver så kanske bussarna bör skickas till skandinavisk cup för de verka behöva allt stöd de kan få. Håller med om att resultaten där är alldeles för skrala sista åren.
Trodde först det var ett för tidigt 1 april skämt.
Jag har hört att flera mindre längdnationer tycker att det ska införas begränsningar av antalet service folk och ledare vid internationella tävlingar för att minska skillnaderna mellan nationerna. Är inte många landslag som har råd till egna vallalastbilar.
Det skulle inte förvåna mig om det blir infört budgetbegränsningar som i Formel1 ganska snart.
Stefan haha den dagen den sorgen…
Ser många uttalanden från svenska åkare som tycker det är skönt att säsongen är slut.
Det är många tävlingar kvar.
I Norge kör man på till sista april eller längre.
Flera borde göra som Astrid U J.
Hon som betraktas som sprinter åker Norefjellsrennet, 63 km klassiskt.
Det gör också Södergren, Rickardsson och de flesta långloppsåkarna.
Bra att Kalla och Rickardsson kör Skarverennet sista april.
Elin:Hva med flyktningloppet? Går Sodergren og Rickardsson der?
Noen som vet?
Petter planerar att åka Norefjell och dagen efter Flyktingloppet.
Flyg till Trondheim?
Vet inte om Anders och Daniel är anmälda. Hoppas de får lift i så fall.
Jossa: Helt rätt. I Sverige bor 80% (eller 7200000) söder om Uppsala och där är det långt ifrån varje år möjligt att åka skidor mer än några enstaka gånger. Alltså är urvalet bara 1,8 miljoner. I Norge borde det åtminstone vara 4 miljoner om inte fler
den här nyheten är alldeles för tidig. Skulle absolut väntat till tidigast oktober, med att visa upp den. Då hade det fått Norskarna lite att fundera över. Nu hinner dom ju fixa en ännu större tradare än vad Sverige har.
nu måste vi hitta på nåt mer till nästa såsong. Vi måste komma med förslag.
Jon: det har kommit många bra skidåkare från söder om Uppsala, så det är inte omöjligt. Ulricehamn t ex. Det är bara att räkna upp dem.
Men visst får talangerna slita och ibland flytta, men att flytta till skidgymnasier är ett inte okänt fenomen även i Norge.
Skulle tro att väldigt mycket handlar om skidkultur. I Norge går hela familjen ut på tur, även de små knattarna som knappt kan gå tar sig fram på ett par längdskidor. I Sverige åker inga ungar längd, alla håller till i slalombacken. Klart som sjutton att underlaget för att få fram skidåkare blir helt annat!
Finske vallaren Stefan Storvall om bussen:
”Jag såg faktiskt vagnen i Falun men var inte inne i den. Jag jobbade 1998-2004 som promotor för Briko och vi var då de fösta som hade egen trailer på serviceområdet. Jag håller med dig – det håller på att spåra ur. Nästa säsong kommer Ryssland och Estland med egna trailers har jag hört. Hur ska det bli plats med allt om alla småningom kommer med ett par långtradare var! Det är inte heller helt rättvist idag. Enligt antal platser i cupen tilldelas lagen serviceutrumme. Finalnd har 30-33 kvadratmeter för distans- eller sprinttävlingar och 42 kvadrat ifall det är både sprint och distanslopp på samma plats. Norge, Ryssland, Italien, Tyskland och Sverige har totalt 46-54 kvardatmeter till förfogande. Norge och Sverige som har egna långtradare får reducerat utrymme med 60% oberoende hur stora långtradare man har med sig. Många av världscuparrangörerna klarar inte av de bestämmelser som FIS gjort upp för vilken standard serviceutrummen ska ha. Det bör dessutom finnas skilda rum för idrottarna så att de inte behöver vistas i vallaångorna före start. FIS borde ställa krav på att arrangörerna ger alla dräglig arbetsmiljö oberoende av om man har långtradare eller inte. Likaså bör idrottarna ha tillgång till vilorum (speciellt för sprint) utan vallaångor.”
Skidjan: Jag känner till att Hellner, Falk och Rydqvist är från södra Sverige och det är ju fantastiskt att de lyckats men längdåkning är ingen stor sport söder om Norrland/Dalarna. Fortsätter det med vintrar som de senaste två och framgångar i världscupen så kommer det nog bli bättre om tio år
[…] Nu är diskussionen igång i Sverige. Se länken http://www.skidpepp.se/2011/03/22/forbundets-nya-megabuss/ […]
Jon: hoppas det, hoppas även att det satsas pengar, jobb och tid på anläggningarna i södra Sverige – konstsnöspår, ordentliga ”gator” genom skog och bra preparering.
Hattestad är ju från Örje, Svartedal från Sarpsborg, Skofterud går för Slitu, alla i Östfold i höjd med Karlstad – Örebro-Stockholm..
om bara lika många juniorer åkte skidor som Vasalopps-åkare från distrikten i Svealand och Götaland…
Och nu ska Finland också fixa trailer:
http://bloggen.fi/vallnaf/2011/08/20/trailer/
Det lär bli trångt i vinter…