”Nu är jag nöjd” – jag med!
”Nu är jag nöjd”
Efter allt trassel utmed vägen – tänk att touren ändå fick ett lyckligt slut!! Marcus Hellner, du fullständigt pulveriserade Northug i backen uppför Alpe Cermis idag!! Åhhhhh!!!!
Vi vet att Petter sa innan att det bara är vinst som gäller och att en andra eller fjärdeplats inte spelar någon roll, men vi vet också att en av norskens ärkerivaler är just Hellner, och honom vill man inte bli slagen av. Därför tror jag nog ändå att Northug gav allt för att haka på när Marcus kom ikapp. Men den här gången gick det inte, och i mål såg man hur sinnessjukt trött Northug var, vilket också tyder på maximal satsning.
Men, backar vi till då Hellner var i kapp Northug trodde jag aldrig att det skulle sluta så här. Min tanke var direkt att norsken trappade ner på tempot för att istället säkra andraplatsen genom att hänga Hellner när han kom flygandes för att sedan göra ett klassiskt Northug-ryck in i mål. Anders Blomqvist la orden ganska bra då:
”Det är en sliten Petter Northug. Men det är en Petter Northug med Petter Northugs fightinghuvud.”
Hellner till SvD:
”När jag gick förbi märkte jag att han försökte haka på och jag blev lite orolig ett tag. Han är bra på att ligga bakom…”
Än var det långt från över, tänkte jag. Men så gick det bara några sekunder och vips så var Hellner förbi och åkte ifrån!!!
Nu är det lätt att börja fundera på hur det hade varit om Hellner inte snubblat i sprinten, eller haft bättre skidor då vallateamet misslyckades, men vi får inte göra det. Nej nej nej, istället ska vi vara sjukt imponerade av Hellners sista tre etapper. Vilket scenförändring!! Uj Uj Uj!
”Jag tittade på han och tyckte att han såg hyfsat pigg ut. Jag var beredd på att han skulle bita sig fast. Men jag försökte bara hålla ett högt tempo och mala ner han.”
Och som han malde! När Gällivares mäktigaste köttkvarn drog fram blev allt runtomkring slamsor! Synd bara att inte fick till allra bästa åktid idag. Han var endast var en sekund efter Manificat och Legkov som också stormade upp på fjället. Om nu Hellner fått allra bästa åktid hade jag nog också smuttat på ordet ”Hellnerbacken” igen, men jag låter den backen ligga kvar i Holmenkollen ett tag till.
Men alltså hur grym är han inte!! SvD:
”Jag är väldigt glad över att få avsluta så här. Det var frustrerande många dagar i början när det mesta strulade. Det var missöden och några dagar med dåliga skidor. Nu fick jag visa att jag inte bara är en fristilsspecialist. Jag kan åka bra i klassiskt också och känner att jag klarar det mesta. Jag tycker jag har utvecklats som skidåkare.”
Nä, usch jag är så förkyld att jag inte pallar att skriva något mer, det blir ju bara pannkaka. Istället får ni ett gäng länkar att gotta er med:
Expressen1, 2 3, WorldofXC, Aftonbladet 1 2 3, DN, SvD, Längd.se, Sweski.com
Till sist, grymt jobbat av Nelson att komma topp 30 idag!
Håller helt med om att slalombacken får heta Johaug/Bauer backen ett tag till.
Däremot kommer backen i holmenkollen att vara Markus backe ett tag till.
Hellner är som alltid bäst när det gäller! Jäklar vilken tour han gör. Var det någon som sa att Marcus inte prickat in formen till touren?
Fint løp og bra tour av Hellner, det er jeg enig i, allikevel så må dere huske på at han ikke vant, han ble nr.2, det er ingen vits i å ta av totalt for en 2.plass, det ser bare latterlig ut.
Til neste år må nok Hellner trene på å gå på glatte ski tenker jeg – om han skal kjempe med Cologna:)
Angående i dag: Hellner var nok sterkest på etappen i dag. Om han kun hadde hatt etappen å konsentrere seg om og ikke sammendraget i Tour de Ski, hadde han nok tatt Legkov tror jeg…
Det tror jag också. Han kunde nog slå av lite på takten när han insåg att Northug var utom räckhåll.
NRK-rubrik jag gillar: ”Hellner parkerte Northug i monsterbakken”
//Neithri
Det är inte andra platsen som är den stora grejen, det är sättet han gör det på!
Måste ju ta hatten av för Cologna, vem som är skidkung råder väl inget tvivel om nu. Det känns som att han i en del lopp har mer att plocka ut men väljer att kontrollera istället. Det är väl så man håller sig frisk och i form under en hel tour antar jag.
…..vill man vara riktigt elak så kan man mynta ordet ”göra en Northug” något han väl själv gjorde mot Brink. Det skulle väl möjligen vara att få slut på krafter i en backe men så självgoda ska vi väl inte vara ändå, han är ju enda Sveriges idrottare 2011 enligt expressen. Nåja, lite självgoda kan vi få vara för känner vi honom rätt så har han väl väldigt snart tagit revansch och lite till den käre norrbaggen :)
Hellner var utrolig god i dag. Gratulerer. Northug gikk ikke på noen smell virker det som, men innså at Hellner var for pigg. Han slapp ikke Hellner frivillig, det er helt sikkert.
Hadde Hellner visst hvor tett det ville bli om etappeseieren på slutten hadde han nok tatt den.
Cologna seiler opp som en av skikongene han også ja. Han viser at han er den beste til å stå flere løp på rad, noe som ikke har vært så viktig i langrenn før TdS. Godt å få noen ikke-nordiske skikonger også!
Petter får väl trösta sig med annat.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article14181631.ab
Neithiri, du har så rätt.
Vi ska adrig glädjas åt en 2:a, 3:e eller 15:e plats.
Det enda som gäller här i livet är att vara bäst – nummer ETT!!
Om man inte är det kan man lika väl lämnas ute i kylan…
http://svt.se/2.22620/1.2669801/missnojd_pappa_lamnade_sonen_ute_i_kylan
Åh Hellner!!! kommer ni ihåg den rubriken…den passar bra nu. :) Vilken lopp han gör och vad han är värd det. Älskar kämparglöden i denna kille. Dessutom verkar han ju rätt go också. hihi.
Trodde också Petter skulle bli kvar bakom ryggen på Hellner som ett frimärke och sedan spurta om men de gick visst inte. Lite förvånad över hur stum/halvdöd Petter blev.
Grattis Cologna, kungen av tour de ski!
Han är ju rätt go han med.(haha)
Det är sällan en framgång i TDS har känts mer välförtjänt. Stort Grattis Marcus!
Efter Hellner gått imål såg jag på min mobil att jag fått ett sms från en norsk vän, som skickat det innan starten, där han inte förstod vad spänningen låg i när en bättre åkare startar 44 sekunder framför en sämre.
Sedan verkar det som om de som skötte TV-produktionen missade att Hellner gick ikapp Northug. Detta om något borde ju vara intressant för mellaneuropeer som ser på skidor 3-4 gånger i året och bara känner till Northug, Colgona och Bjørgen. Helt otroligt att de inte visade mer av den sekvensen. Det var ju det enda som var intressant i täten just då.
Nehitri: Jag håller i princip med om att Sverige ska vara så pass bra i skidor att vi aldrig ska fira en andra plats, men när åkare haft motgångar på det sätt Hellner haft i denna tour så blir detta nästan som en seger.
Hatten av för Cologna, en mer komplett och kontrollerad åkare finns nog inte. Tar sin tredje ohotade tourseger, totalt överlägsen samtliga konkurrenter. Och så ödmjuk inför alla andra åkare. En stor idrottsman! Väl värd förstaplatsen.
Och Hellner! Återigen, vilket lopp han gör! De sista tre dagarna, ja, de har inte varit stolpe ut precis! En andraplats på den jävliga klättringen och trea i totalen trots alla vallarmissar och fjärdeplatser, och till och med en fyrtioåttondeplats, så står han på pallen! Det är stort!
For noe tull. Det finnes ikke en eneste god grunn til å la være å bli glad når Hellner avslutter på denne måten.
Selv om jeg er ihuga Northug-fan så unner jeg Hellner å slå Petter en gang eller to per sesong ;-)
Gunnar og Aliide
Gunnar, nei det er ikke noe tvil om hvem som er skikongen. Det er fortsatt Petter.
Cologna derimot er den beste til å restituere seg, og holde seg sterk gjennom 11 dager.
Aliide, Petter er selvsagt mer komplett i form av at han vinner både sprinter og og 5-milsløp. Ja det som er
At Cologna er best i en event som TDS (og egentlig bare der) gjør han ikke mer komplett.
Forøvrig, jævlig bra åkt av Hellner idag!
Alexander,”Jag håller i princip med om att Sverige ska vara så pass bra i skidor att vi aldrig ska fira en andra plats,”
Helt greit å ”fira” men det får da være måte på, Hellner har jo ikke vunnet touren, og det skulle nesten bare mangle at han ikke slo en Northug som ikke har vært i noen spesielt god form under touren, det har vi jo alle sett. Men så sultne som dere svansker må være på en seier nå så skjønner jeg jo forsåvidt at også 2.plasser blir satt pris på ;)
Själv är jag jätteglad att vi i Sverige uppskattar och firar våra åkares andra, tredje och ibland 4e -5 platser. Känns mer mänskligt då, de är ju människor vi följer och inte robotar.
//simen
Håller inte med, TDS är det största i år och Cologna vann det på ett som visar att han är den största. Förra året var det jämnare då Cologna vann TDS men som många andra var totalt bortvallad under VM när Northug var som bäst. Men skit i det nu var och en kan tycka som den vill så är alla glada. Jag håller med nisse som har skrivit någonstans att han var glad att touren var över så man slapp passa tider hela tiden :)
Hehe… Jag vet inte hur det är med er andra, men mina känslor fungerar inte som en maskin. Mina känsloyttringar står inte alltid i exakt i relation till vilken placering en idrottare får. Jag kan bli glad för en andraplats, en fjärdeplats, en femtondeplats, samtidigt som en seger kan ”smaka beskt”. Så fungerar jag, och det är jag väldigt glad för.
….agree!
Jeg må si at Hellner gikk godt i dag. Han var virkelig sterk, så det er bare å gratulere den svenske skidåkaren.
Johaug kom tvåa förra året efter en enormt stark avslutning på touren. Enligt mig var det en jätteprestation uttav henne och det gladdes jag och många andra över. Tror nog många i Norge var väldigt imponerade och firade att johaug gick så bra, och att det inte gick att göra något åt kowalzcyks försprång. Men ibland är det prestationen som spelar roll så varför kan inte vi få glädjas och imponeras över Hellner som länge var uträknad. Tänk vad tråkigt det skulle vara med skidor om man inte fick vara nöjd med något annat än det bästa :)
Gunnar, ærlig talt.
Cologna har en medalje i OL. Null medaljer i VM.
Northug har 13 medaljer i OL og VM.
9 gull, 3 sølv, 1 bronse
Det blir litt feil å bare nevne at dårlig valling osv ødela for han i Holmenkollen da, blir det ikke?
Cologna er bra i TDS, og det blir med det.
Sanna: Joda, og som sagt er det lov å ”fira” gode prestasjoner. Allikevel er det om vi skal være helt ærlige her mye større grunn til å ”fira” en seier. Spesielt med tanke på hvor store ressurser Norge og Sverige bruker på langrenn. 2.plasser er helt ok men jeg syns på ingen måte det er noen grunn til å sende opp raketter og drikke champagne.
Dario Cologna är kungen Simen, så är det bara. Var inte ledsen för det. Northug och Hellner är fina små prinsar de med.
Kungen av TDS, ja.
Kungen enkeltløp og mesterskap, nei.
Sier du noe annet så avslører du egentlig bare hvor kunnskapsløs du er.
Men du er jo svensk, så jeg skal ikke legge så mye i det :)
Underbart lopp av Hellner!
Synd bara att man inte fick följa kampen Heller northug lite mer frekvent. Men å andra sidan så var det en spännande väntan på att få se dem i bild… så det gjorde inte så mycket =)
Cologna är så stabil och det är en fröjd att se honom åka. Varje gång.
Men jäklar Marcus… vilken tour du fick till trots en del oflyt!
Tja, tycker man inte att Cologna är en kung av enkellopp så kan man allt… ja ja :) Antar att du skämtar lite så jag tar det med en nypa salt. Men som sagt det spelar mindre roll vi kan ju tycka olika det gör inte mig något :)
Vi åkte på en kalkon av skidkunniga tv4 för vallagnäll, aj den sved ;)
Morsomt at du valgte å trekke ut ordet ”enkeltløp”, mens du ser totalt bort i fra det jeg skrev om mesterskap og mesterskapsmedaljer.
Lurer på hvorfor? :)
Gunnar: blev de en kalkon för vallagnäll?? är väl ingen av åkarna som gnällt som vem gav dom kalkonen åt? media eller?
Jag missar kanske något i norskan men jag syftar på att en skidkung i mina ögon är så allround som möjligt något givetvis Northug med är dock inte totalt sett denna säsongen. Men som sagt ”we can agree about disagree” för det spelar ju ingen större roll för dig om vem som är kung i mina ögon lr ;)
Ber om ursäkt för jag tagit plats för sånt här när tråden ju egentligen handlar om något helt annat.
//jossa
Fattar det som att de var svenska landslaget. Något diffust kan ha menat fans och media också…..
Här har vi Petters nya tidsfördriv. Tar nog bort vilken formtopp som helst.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article14181631.ab
Gunnar, ja vi kan enas om at inte enas i forhold til hvem som er skidkungen.
En ting vi kan enas om er i alle fall at Northug er ”mer kung” en Heller. Eller hva?
Ikke tving meg til å komme med tall nå, hehe…
Att ni orkar bråka om vem som är bäst. Det är bara att läsa resultatlistan. Den gäller ända till nästa tävling.
Att vi är väldigt nöjda med en andra plats visa ju med all rätt att vi spelar i en lägre division än Norge. Deras hotellnota är högre än hela våran TdS budget.
Kungen av Hellnerbacken är Hellner. Kungen av Kungsan är Roberto. Kungen av klyschor är Northug. Närå, Northug var VM-kung förra året.
For ordens skyld: Gunnar og Gunnar Bull er ikke samme person.
Vi kan krangle masse om skidkunger, men jeg er ihvertfall enig med Simen i at Cologna kun får tittelen ”King of Tour de Ski”.
Her er for øvrig hva Petter sa til Dagbladet etter 3.plassen:
– Bra for Sverige at de fikk nummer to. Marcus var sterk i dag og som det konkurransemennesket Marcus er så ønsker han og vinne Touren, og det gjør jeg også, så jeg tror verken han eller jeg er fornøyd før vi vinner Tour de Ski, sier Northug.
– Tror du dere kommer til å gjøre det?
– Ja, jeg tipper både jeg og Marcus kan stå øverst på pallen, jeg håper jeg gjør det før ham, fortsetter Northug.
Jag håller med om att vi svenskar främst ska glädjas åt segrar men vad jag glädjer mig för idag var Markus sanslösa körning och att han klarade av att hänga av sig ryggsäckslöparen Northug trots att han fått 12 bonus sekunder gratis ifrån fuskloppet tidigare i veckan.
Som jag ser det så var det enormt skönt att Hellner fick bruta trenden av negativa avsluttningar mot Northug som allt som oftast kan göra ganska kassa lopp men som ändå lyckas krångla sig fram spurta och vinna.
En annan jämförelse som jag brukar dra är att jag ser hellre att Sverige (Hellner) spurtar ner Norge (Northug) om en tionde plats i en mästerskaps stafett än att vi vinner ett guld där Norge inte kunnat göra sitt bästa osv (jag är uppväxt i brytpunkten mellan Svan-wassberg-mogren eran och Norges totala dominans i 15 år därav den inställningen).
….jag tycker vi kör på nisses kommentar… ;) Går fortfarande lite på moln även om det ”bara är en andra plats”, Hellner förtjänar varenda krona. Skönt med en tävling där man har en rimlig chans fast man är en lätt åkare som inte är lika explosiv. Tror skidåkning gynnas av att kunna ha olika typer av skidåkare och profiler.
Ja vi minns ju alla hur norrmännen var som tokiga av segerrus förra året över Johaugs 2:a-plats och själv var hon gladast av alla och skrek ut sin glädje om och om igen. Så att fira andraplatser går alldeles utmärkt.
Vissa norrmän här inne är väl bittra, sårade eller besvikna idag eftersom Hellner parkerade Northug i backen. Det är ju förståeligt. Men låt oss fira hur mycket vi vill och snälla, kasta inte sten i glashus.
varför får man inte vara glad att Hellener blev två var en otroligt bra prestation..jag har då ofta varit glad åt svenska framgånger även fast de inte varit segrar
Kan man se 4-sporten nånstans? skulle gärna se kalkon-fyrans lista..?
Neithiri: Du skulle bara veta hur mycket vi hade firat om Hellner hade vunnit. ;-) Förmodligen nästan lika mycket som ett JVM-guld i hockey…
TdS har varit huvudmålet för i stort sett hela eliten i år. Jämförbart med ett vm även om det inte delas ut medaljer. Därför är Darios prestation fantastisk. Hellner näst bäst och Petter trea är ett faktum. Det var detta som gällde i år. Men visst är Petter skidkungen, bara inte just nu. Kust nu är han trea.
Men den ubestridte kongen i langrennsirkuset er og blir – Petter Northug. Det er bare å se hvilken person, media, sponsorne ”gillar”, og ikke minst bloggerne her skriver om. Eks. når Oskar er opptatt og gillar en NRK-rubrik -Hellner parkerte Northug i monsterbakken! ;)Det forteller vel det meste…
En liten summering av TdS. Först och främst vill jag tacka för att vi fått denna touren och att den ligger perfekt såhär i början på året när allting brukar vara avslaget och dystert efter helgerna. Nu har man njutit av fina tävlingar i nio dagar av elva vilket är stor underhållning. Lika underhållande är det att sen följa diskussionerna som blir här på Skidpepp (och andra nätsidor). Tomhetskänslan som infinner sig när åkarna lämnat målområdet uppe på slalombacken är nästan densamma som när ett OS är slut, eller ett fotbolls-VM. Så känner iaf jag det.
Nog om det, nu till utövarnas prestationer och vi börjar med damerna och där var det inget snack om vilka två det stod mellan. Det är bara att lyfta på hatten för Justina, hon gjorde en grymt bra tour och har lyckats med formtoppningen optimalt då hon gjorde bra ifrån sig i vartenda löp vilket förstås även Marit gjorde men hon hade inte det sista upp för backen idag. Jag unnar verkligen en seger i Tour de Ski innan hon avslutar sin karriär, hon är en fantastisk skidåkerska och en av de ödmjukaste idrottsmänniskor jag skådat. Svenskorna har varit berg- och dalbana men totalt sett så måste man säga att de varit en besvikelse. Jag står fortfarande för det jag skrev om Kalla häromdagen (vilket man fick skäll för efter gårdagens klassiska lopp) och dagens lopp var inget bra. Det var tungt redan på flacken och jag tycker hennes fristilsåkning har blivit sämre än tidigare.
Herrarnas tävlingar har varit ganska lika damernas med två åkare som stuckit ut över alla andra och då pratar jag om Dario och Petter förstås. Cologna har varit grym under hela touren medans Petter har varit sliten de senaste fem dagarna. Jag tror inte han hade rått på Cologna oavsett, han är helt enkelt för svar uppför på sista etappen. Han har en del att jobba på här och jag unnar honom också en framtida seger i TdS precis som sin landsamaninna. Han är oavsett vad alla säger en fantastisk skidåkare och hans säsong hittils har varit enorm, han har varit outstanding helt enkelt. Jag läste att han funderar på bortpriotera VM nästa år för att satsa på att vinna TdS och det kanske är något han bara säger så här kort efter tävlingarna men det säger ju hur mycket han verkligen vill vinna den här tävlingen. Hem och träna backträning Petter. Hellner har haft stolpe ut men avslutade touren charmant med briljanta prestationer i de tre sista och viktiga loppen. Han var grymt bra idag och jag hoppas förstås att även Markus får vinna TdS någon gång i framtiden. Slutligen så tycker jag lite synd om Legkov och Manificat som bägge åkte på samma missöde som Hellner gjorde förra året på den näst sista etappen, det var nästan lika lidande att se Legkov slita sig igenom sista varven på usla skidor som det måste varit för han själv därute på banan. Han måste varit helt knäckt efter gårdagen. Manificat hade också usla skidor i gårdagens klassiska lopp. Hade inte de två misslyckats igår så tror jag att pallen hade sett annorlunda ut idag.
Tja, och nu då? Blickar framåt mot nästa VC-lopp vilket väl bör vara Ottepää om ett par veckor. Då hoppas vi att Johan Olsson och Södergren är tillbaka i gott slag. Och att Richardsson gått vidare efter sin skittour och visar vad skåpet ska stå. Och att Hellners form uppåtgående form är intakt.
//paul
http://www.tv4play.se/sport/sporten?title=sport_19_15&videoid=2134092
Visste väl att han redan jobbade på revansch mot Sverige. Nu ska han vinna det finaste vi har! Stor hatkärlek och även lite vanlig kärlek till Northug. Ska bli ruskigt kul att se honom i vasaloppet. :)
http://www.expressen.se/sport/2.701/langdskidor/1.2673660/petter-northug-ger-upp-varldscupen
Helt ok prestation av Hellner . Inget att skämmas över. Och Dario är idag bäst . Honom hyllar vi också. Får inte glömma den som vann. En applåd till stackars PN också.
Tolsrav… Så du menar att den som skapar mest löpsedlar och tidningsrubriker är mest kung?
Tja, det låter ju i och för sig vettigt, för vår svenske skapar ju en himla massa löpsedlar.
Tolsrav… Så du menar att den som skapar mest löpsedlar och tidningsrubriker är mest kung?
Tja, det låter ju i och för sig vettigt, för vår svenske kung skapar ju en himla massa löpsedlar.
Manne..Du så jo hva jeg skrev. Spørsmålet er, hva du mener?
Herregud vad dålig produktionen var idag. Jag tyckte att de lyckades missa nästan alla de mest intressanta situationerna. Inte bara när Hellner går ikapp och ifrån Northug utan även en hel del situationer i damloppet. Varför visa Johaug hela sista kilometern när hon ohotad åker in på tredje plats istället för att visa duellen om tredjeplatsen. Marit mot Justyna missade man också en del av för att man visade publikbilder.
duellen om fjärde plats menar jag såklart
simen du är rolig du. Just nu finns det i min värld en skidkung Cologna en prins i Hellner och en riktigt bra skidåkare som misslyckats i årets största och viktigaste tävling Northug. Ja efter hans snack tidigare måste väl detta vara ett misslyckande. Sedan har jag förståelse för att du dra upp historia som mästerskap för flera år sedan. Fär även om det är att ta i så måste det vara jobbigt att läsa ”funktionären i röddräkt” och att ”göra en Northug” så småsinta skall vi inte vara en dag som denna.
Tror Northug i alle fall lærer av dette at TDS krever en mer distinkt formtopp for å vinne. Normalt pleier Petter å være på topp i februar og bruke TDS som en del av hardtreningen opp mot mesterskap. Det er nok uvant for han å måtte legge alle ressurser på sommeren inn for å prestere maks i to uker i desember/januar.
Jeg tror nok ikke på Northug når han sier han vil prioritere TDS foran VM og OL. VM og OL vil uansett rage høyere i min bok, og det tror jeg Northug også vil innse når han får tenkt seg om. Han har vel tidligere sagt sagt at OL i Sochi skal bli hans høydepunkt i karrieren.
Jag håller med dig Jon. K a t a s t r o f -produktion
@Gøran: Northug har blitt mesterskapskonge i de tre siste mesterskapene, dvs. vunnet flest medaljer og flest gull. Altså ikke for mange år siden. Akkurat nå er han ikke konge, for han mislyktes i TDS. Men vi sees til neste år! :-)
Både Petter och Marit behöver ett par minuters försprång på sina konkurrenter på slut etappen. Kan formtoppning fixa det så vinner de till slut. Annars blir det inte så.
Gøran: Er ikke spesielt jobbigt å lese det nei. Det er jo bare Hellner :)
Tolsrav… Jag menade att för mig är det inte antalet löpsedlar och kronor från sponsorerna, som avgör vem som är skidkung. Det avgörs i skidspåret.
Som jag tänker är ”skidkung” något föränderligt, som kan ändras år från år. (Annars skulle ju Dählie fortfarande va skidkungen, för han är ju mest framgångsrik av alla.) Och just nu ser Cologna ut att bli årets skidkung – han vann årets viktigaste tävling och leder världscupen.
Totalt sett hamnar dock givetvis Petter före i längdskidåkningens adelskalender. I alla fall för mig.
Tror att Marit hade haft stor chans vinna om hon haft ett försprång på ca 30 sek..men nu blev det inte så.. tror att både Marit å Petter har chans i framtiden att vinna TDS så bra är dom..
Drazyc, Northug fick till en riktigt grym formtopp men den kom i för tidigt. När jag såg honom i Kuusamo och Davos så tänkte jag att nu har han tagit ännu ett rejält kliv och ingen kommer kunna slå honom ens på intervallstarter i framtiden. Men så var det inte, utan han var helt enkelt i sin allra bästa form just då, medan Cologna, Legkov och Hellner var långt ifrån toppformen. Och det känns rätt skönt ändå. Petter har dominerat så in i bängen de senaste åren i alla masstartslopp. Ska han börja vinna allt annat också så blir det inte roligt längre.
Den stora frågan är väl hur de kunde missa formtoppen så grovt. Jag har alltid haft intrycket av att Northug är en mästare på att hitta form, exakt när den behövs. Förra året åkte han ju på sin träningssmäll och han var fortfarande rätt nedtryckt när touren började. Men sedan växte han hela tiden och de sista två dagarna var han ruggigt stark. Ungefär som Hellner i år.
Måste även säga att Kowalczyk är helt grym..
Manne: Slik jeg ser det, så går hovedskillet mellom aktiv/ikke aktiv, og det er ikke noe motsetningsforhold mellom disse.
Tidenes skikonge: Bjørn Dæhlie
Den aktive skikonge: Petter Northug
Årets skikonge: Dario Cologna
Siste løps skikonge: Dario Cologna
Gabriel: ”Northug fick till en riktigt grym formtopp men den kom i för tidigt. När jag såg honom i Kuusamo och Davos så tänkte jag att nu har han tagit ännu ett rejält kliv och ingen kommer kunna slå honom ens på intervallstarter i framtiden.”
Jeg tenkte det samme, men tyværr så var han bare menneskelig alikevel :/
Både Kovalchuk og Cologna virker å ha timet formtoppen perfekt i år. Hellner var noen få dager for sent ute, mens Northug og Bjørgen var for tidlig ute
@Gabriel: Du har helt rett. Akkurat slik er det jeg opplever Northug også. Og i TDS er det enda viktigere å ha overskudd mot slutten enn i starten. På grunn av den jaktstarten er det muligheter selv om man har vært litt halvveis så langt, jf. Hellner.
Men jeg tror uansett at Northug blir tøff å slå i viktige intervallstartsløp i fremtiden. Jeg håper virkelig han satser mot 15 km fri i Val di Fiemme til neste år. Hadde vært stort for han å vinne det.
Hvorfor bommet Petter i år? Hmm, han er jo et menneske han også, og han har nok safet litt etter smellen i fjor. Imidlertid litt rart at høydetreningen i Davos ikke har bidratt med så mye. Det er nok rett og slett veldig uvant å motivere seg kun til TDS så tidlig i sesongen. Det krever et annet treningsopplegg som han ikke har erfaring med.
Tror Petter har rett i at det er nesten umulig å vinne TDS samtidig som du regjerer i mesterskap. Dario har lyktes i ett mesterskap de siste årene, OL i Vancouver. Da ble han nr. 3 i TDS…
Vi slo alle i dag!
Hjelmeseth knuste alle opp bakken, han slo storheter som Stadlober(8), Valbusa(21), Jurg Capol(33) og Andreas Goldberger (47), ja, til og med Cologna (129)
http://img2.custompublish.com/getfile.php/1821864.92.rupwbrrdvf/tds_monsterbakke_publikum_m_2012.pdf?return=www.langrenn.com
Seier kjære svensker, det er det som teller :)
Spännande debatt ni för. Vill bara understryka att idag var Dario bäst, Hellner näst bäst och Northug på en fin tredje plats. Kul att se Markus Hellner mata på så fint och kämpa sig till en fin silverpeng. Gillar skidpepp starkt och måste tacka redaktionen stort för dessa tips och inlägg. TDS är en klart magisk utmaning och den som vinner är värd all respekt. Northug är en magisk skidåkare som har många meriter men idag var han en tydlig trea. Skönt det. Han kommer ladda om, och vi svenskar lär fortsätta att älska och hata honom för hans enorma styrka och kunskaper i spåret. Tack Northug och tack silver Hellner;)
Tycker diskussionen om vilka meriter som korar skidkungar bortser ifrån den totala världscupen. För mig är den viktigast, möjligen med reservation för OS-guld. Den allmänna bilden skiljer sig säkert från den synen på skidmeriter, men jag tycker som sagt att den totala världscupen säger allra mest. Är också minst känslig för förmågan att pricka formtoppar, var mästerskapet går m.m.
Dom åtta första åkarna i herrtouren var från åtta olika länder. Kul!
Av vilken anledning försöker många här värdera ner Colognas förmåga och prestationer. Årets mål för skideliten var ju TDS och då var han som bäst. Hans skidor under VM var inte bra, samma gällde Sveriges. Sedan så har ju faktiskt Norges svenske vallare erkännt att man varit länge på plats i Holmenkollen och testat. Samtidigt som vi minns att övriga länder var portförbjudna dit. I vilken dager ställer detta Norge o Norskarna. Hellner gjorde något som nästan ingen trott på i dag. Jag hade varit nöjd med att han försvarat pallplatsen. Men dagens bedrift kan liknas vid en bragd och visar att han, precis som han hela tiden sagt, är i kanonform.
Ingen sur norsk skall kunna ta ifrån mig den glädje som Marcus gav mig i dag.
Neitheri, hur fick du ihop det?
Sträcktider för idag, Legkov och Manificat något lite, lite snabbare upp för backen idag, ingen norrman i närheten där inte! Röte på plats 7, slog dock Bauer, vilket är bra gjort!
http://www.fiscrosscountry.com/events-places/race-results/val-fiemme,19206.html
Känner en viss lukt av dåliga förlorare här, gläds över bronsplatsen istället!
Å jeg er så piss lei av dette gnället om ”sura nordmänn” og ”smålige svensker”.
DET ER INGEN FORSKJELL PÅ OSS, FOR FAEN!!!
Simen: ”Tidenes skikonge: Bjørn Dæhlie”
Alltid vanskligt att jämföra olika tiders skidkungar. Gunde Svan regerade under sin tid. Sixten Jernberg under sin tid. Och så vidare, finns många exempel och det är svårt att jämföra dem. Antalet lopp som kördes? Antalet WC-segrar och/eller OS/VM-medaljer? Hur var konkurrensen under deras tid?
När det gäller exempelvis Dæhlie hade han inte så mycket motstånd under den senare delen av sin karriär. Svan (och Wassberg) hade lagt av. Ulvang och Alsgaard bjöd inte så mycket motstånd.
Per: Dockså tycker jag tds spelar lite för stor roll i den (världscupen alltså), drar ner värdet något.
Jörgen: Fast hade Svan så mycket mer motstånd?
Välbe eller Björgen? Norskan har ju fler segrar, men så skiljer sig världscupsprogrammet sig mycket från hur det var förr.
Gunnar Bull: +1
Jag är lite sugen på att Googla, maila och till sist ringa för att ta reda på vem producenten var.
När Petter Northug släppte och Marcus Hellner fick två sekunders försprång i den mest brutala branten så insåg alla skidintresserade följande:
1) Detta betyder inget för segern, Daria Cologna vinner.
2) Näst mest intressant efter segern är vem som tar andraplatsen.
3) En av dem som kämpar om andraplatsen är Petter Northug. (Här bör mentala varningssignaler ljuda, skitstarkt, för vem som helst ansvarig för en sportproduktion i ett land där längdskidåkning räknas!)
Vad händer? Jo! Det tar precis fyra minuter, alltså 240 sekunder innan någon av Marcus Hellner och Petter Northug kommer i bild igen i sändningen.
Var de fasta kamerorna utom synhåll? Var de mobila kamerorna på fel plats?
Jag kan bara inte undgå att fascineras av en sådan händelse…
På tal om annat, som egentligen hör hemma i annan tråd, sitter just nu och ser om Cortina-Toblach, NRK-versionen, och de uppmärksammade även brytande av banmarkering på varvningen också, såväl som på målrakan… Hoppas för allt i världen att officiell protest är inlämnad, om inte annat för upprättelse mot Rickardsson…
Aliide: Var det Northug då också? Eller kan man hoppas att det är Cologna av nån anledning hahah =)
Jo, Densamma. Gick på insidan av klungan och genade lite vid hästskon, hade för mig att jag sett det, och när de påtalade det och började snacka om det och tog upp Rickardsson-fallet redan då blev jag mer säker på att så var fallet.
Jag är rätt ledsen över att detta hände, överskuggar det i övrigt underbara loppet!
Vid +59.1 inför passering 27,8 sker det.
Jørgen:
“Tidenes skikonge: Bjørn Dæhlie”
Står fortsatt ved det ja. Sammen med stort sett alle andre.
At du personlig synes Svanberg burde hatt den tittelen forandrer ikke så mye :)
Ni norrmän börjar ju bli lite bortskämda, det är en katastrof för er varje gång Björgen och Northug inte vinner. Blir ni ens glada när de vinner? Vi har inte haft lika många framgångar och kan glädjas mycket mer för en seger eller en bra insats.
TV-produktionen sista etappen är ju bedrövlig. Det finns EN duell att följa, och den släpper man. Istället visas en ensam Cologna, ensam Legkov och tillbaks till Cologna igen.
TV4-sporten hade för två år sedan mer tittare än sportspegeln. Sen förstörde de K&K och förra året hade sportspegeln fler tittare varje vecka. Och att de väljer vallagnället före innebandy-pappan och Forshaug är märkligt men inte förvånande. TV4 visar mest innebandy, Forshaug jobbar åt dem och SVT hade TdS. De väljer gärna utifrån sånt. Skulle skicka någon artikel efter torsdagen till dem kanske?
Fem dagar till Milano (eller lilla Dusseldorf). Ingen vila här inte.
Kan hålla med om produktionen, det var otroligt tråkigt att man inte fick se hur Hellner åt upp avståndet, istället blev det lite utav av en chock när nästa bild man fick se att han var ikapp.
Man tycker att med dagens teknik så borde det vara relativt enkelt att följa åkarna, det handlar nog om teamet bakom som är inkompetent. Det är ju inte första gången i vinter som det är undermåligt.
Jag förstår inte varför man inte använder splitscreen mer. Självklart ska man visa en vinnare som går i mål men då bör man kunna lägga in intressanta dueller bakom i ett litet infällt fönster.
Simen… Jag har med boxningstänk när det gäller det här med ”skidkung”. Den som vann senaste titelmatchen är mästaren att slå. Och just nu är det Cologna.
Sen är förmodligen Northug bara nedpetad ytterst tillfälligt. Men det är en annan femma…
Jag sa ju långt innan i en annan tråd att produktionen är undermålig. Brukar vara så när vi kommer ner i Europa. Då fick jag stryk, men jag står fast vid det. Saknade en sådan enkel sak som en kamera en bit ifrån backen som kunde ge översiktsbild över löparna, a la det året när Kalla zoomades in vid ikappåkning av Virpi. Måste vara hur lätt som helst att ha en kamera på andra sidan dalen, eller på en helikopter.
Håller med alla norrmän här inne att Dähli är alla tiders skidkung, även om det är oviktigt att ens kora någon sådan, det är alltid nuet som gäller, annars skulle tex Petters fantastiska mästerskapsfacit inte betyda något vilket vore skrattretande.
Men så länge Petter är så tokigt bra och dominerande får nog ni norrmän stå ut med att vi svenskar blir superglada varje gång en svensk tar sig före honom i mål. För Hellners del var nog detta otroligt viktigt, framför allt mentalt.
Om man ska titta på norska herrprestationer i övrigt så tycker jag att Dyrhaug visar att han har talang och kommer att bli att räkna med. Hängde bra med på flera tunga etapper och åkte riktigt bra uppför backen igår. Född 1987, hoppas han får åka mycket i landslaget framöver. Röthe ett litet minus, men han klättrade starkt sista dagen och har kapacitet. Är ju född 1988 och har säkert en bit kvar på sin jämnhet. Kul med nya namn! Rönning verkar tyvärr inte ha tagit några jättekliv i fristil som man kunde hoppas, men å andra sidan kanske han gav lite halvt upp och siktade in sig på det sista klassiska loppet som han genomförde med bravur.
”Då fick jag stryk, men jag står fast vid det.”
Äh Anders, det var ju bara jag som skojade med dig. Det är nog inte många som tycker att produktionen är särkilt bra. Särkilt inte när det gäller andra lopp än rena masstarter och sprint. Intervallstarter är oftast katastrof och jaktstarterna har inte heller varit något vidare som Cortina-Toblach och Alpe Cermis.
Jag fattar inte varför de inte körde med åtminstone 2 skotrar + helikopter i Cortina-Toblach. Det kan ju inte vara en budgetfråga att lägga till ett par skotrar till en helikopter. Då hade man fått en helt annan känsla i loppet.
Det är ju svårt att jämföra klättringstider eftersom det är avhängigt huruvida man åkt fort in till backen eller rent av fått draghjälp dit, men anmärkningsvärt är ju att Johaug inte åkte mycket fortare uppför backen än Kowalczyk. Johaug tog nästan all tid fram till backens början vilket tyder på att K+B inte gick för fullt fram till backen. Visst är Johaug fortfarande damvärldens bästa klättrare, men förmodligen är hon inte så överlägsen som tidigare påvisats. Eller så är formen inte riktigt där, vilket verkar ha varit fallet om man bara ser på de sista etapperna.
Anders… Jag tror det är som du skriver på slutet – Johaug fick en liten formdipp på sista dagarna av touren. Det hon gjorde förra året var något alldeles, alldeles extra, även för henne själv. Att hon trots allt vann gårdagens etapp, var därför väldigt starkt.
Takk Anders, fint at du flyttet fokus litt…
Enig i at Dyrhaug viste mye bra, selvom han falt nærmest hele tiden. Håper virkelig at Golberg og Krogh tar sjansen på å gå touren til neste år, jeg anser begge som potensielle sammenlagtkandidater om et par år… Rennemo, viste også mer enn jeg hadde trodd, synd han ble syk på den nest siste etappen. Synes også at Røthe skuffet litt, men elsker at hans neste mål nå er NM på hjemmebane på Voss, håper han lykkes der.
På damesiden synes jeg det er veldig synd at vi ikke fikk se Weng opp den siste bakken, jeg tror nemlig det er hun og Kristoffersen som ved siden av Bjørgen har de største sjansene til en norsk seier.
Også de svenske ”ukjente” guttene presterte jo bra, Jonsson hadde jeg en del forventinger til etter at jeg så skiathlonen han gikk i U23-VM, men Nelsson overrasket meg veldig…
De svenske damene fikk det virkelig ikke til, de må skjerpe seg snart. Heldigvis viser tyskere og finner litt form slik at alt ikke bare er Norge og Kowa.
Var de Clara som hade bästa tid om man bara räknar tiden i backen?
Jörgen: nog hade Dählie tufft motstånd måste jag säga Myllylä å Smirnov å Alsgaard..alla dom tre har bra meriter.
Hanne, håller med dig om Krogh, men är Golberg verkligen så allround?
Weng var en stor besvikelse men hon måste haft något i kroppen väl, inte ska hon tappa så på alla etapper?
De svenska åkarna Fredrik Jonsson och Lars Nelson gör det väl knappt ok. Tror ingen av dem hade räknat med att åka TdS i år, de blev inslängda med kort varsel. Nelson ska vi nog inte hoppas för mycket på, han gör det väldigt bra utifrån sin talang. Fredrik Jonsson kan bli bra på sikt men han har tyvärr inte tagit det där sista steget, svenskar gör ju sällan det direkt från juniorålder till senior. Det är fortsatt tunnt bakom toppen i svensk herrskidåkning, nu saknade vi iof Halvarsson och Olsson samt att Richardsson fick touren förstörd och Södergren som vanligt var sjuk.
På damsidan är det svagt, det håller jag med om. Truppen var tunn på förhand, men Haag och Rydqviskt underpresterar. Haag verkar inte ha varit helt frisk tyvärr, kan ha förstört hela säsongen på det här. Rydqvist vaknade mot slutet men det är för svagt av henne ändå. Lisa Larsen är ju en jättetalang men hon har varit svag flera säsonger nu och man måste nog titta lite på hur hon tränar.
Jag tycker det är superbra av Nelson att va topp-30 i touren. Vi har inte många åkare som hade gjort det bättre. Halfvarsson givetvis, och Olsson om han kunde tåla så många täta starter… Men sen? Jag tycker Nelson ska få fler chanser i VC, han har presterat på toppen av sin förmåga varje gång han fått chansen.
Allide, ”Känner en viss lukt av dåliga förlorare här, gläds över bronsplatsen istället!”
Vi har jo mye større grunn enn dere til å ”fira”, vi fikk en sølv og to bronseplasser, dere fikk kun en sølv. Allikevel slår ikke vi stiften i stua over noen skarve pallplasser så lenge det ikke ble seier, det er dette som er forskjellen.
(Når det gjelder Hjelmesths oppvisning så hadde du forstått at det gjalt publikumsløpet som ble arrangert på kvelden i den samme bakken, og at Cologna som havnet på 129.plass var Paul Cologna (kanskje faren)) :)
Neithiri,
Kolla den här filmen på Youtube. 02:47 in i filmen så ska du få se någon som firar en andraplats. Jag har nog aldrig sett någon fira en andraplats så mycket. Det är det nog bara norrmän som kan göra, eller vad tror du? Såg du Marcus Hellner fira på det sättet igår?
http://youtu.be/m94Xm9HGQyA
Om man ser på vilka som vann deltävlingarna framgår på damsidan att JK och MB vann fyra deltävlingar var. På herrsidan var det inte lika tydligt . Sju olika vinnare på de olika etapperna.PN var värst med två vinster. DC lyckades komma först en gång.
Alltså behöver man åtminstone på herrsidan inte vara en utpräglad vinnare för att ta hem TdS .
Mina betyg på åkarna i TDS
Hellner: max betyg så klart.
Nelson: klart godkänd tog WC poäng.
Jonsson: Klart godänd tog WC poäng.
Jönnson: inte riktigt godkänd.
Teodor: knappt godkänd.
Daniel D nej inte godkänd såg inte ut att vara på topp.
Kalla: väl godkänd med tanke på förutsättningara.
Brodin: godkänd en pallplats är bra.
Haag: nej inte godkänd.
Rydqvist: nej inte godkänd.
Ida: nej inte godkänd.
Larsen: nej inte godkänd
Larsen
Gabriel: Det er stor forskjell på løperene og oss, at løperne firar personlige seire er da ikke rart, det skulle bare mangle. Men at vi skal ta av like mye blir jo selvsagt helt håpløst :)
Når Johaug ble nr.2 i touren i fjor så ble vi alle glade for det her i Norge, men da hun vant 30 km i Kollen så TOK VI AV, for da vant hun.
Härlig krönika av Pettersson:
http://www.expressen.se/sport/kronikorer/1.2673828/pettersson-han-hade-vunnit-utan-missar
Nehitiri… Jag antar att du försöker provocera, för annars hänger jag inte alls med i ditt resonemang. Skulle det vara något positivt med att inte bli glad?
Om du verkligen menar det du säger, kan jag bara konstatera att du och jag funkar helt olika. Och jag tror inte att förmågan att känna glädje inför olika saker har ett skit med nationalitet att göra.
Manne: Det er forskjell på å bli glad og ta fullstendig av ;)
Otur missar (valla) hade även andra toppåkare var väl bara Cologna som klara sig utan dom? nycken till andraplatsen var långa jaktloppet är inte alls säker att resultatet blivit bättre än de blev även om Hellner då startat bara 1 min efter Cologna..
eller jo visst stula de lite för Petter å Cologna på andra etappen..
Neithiri – då har du nog missförstått allt. När vi tex utklassade alla andra i OS-stafetten, då TOK VI AV. När Hellner krossade alla i kollensprinten, då TOK VI AV. Lätt att kolla för dig, sök bara på denna blogg så ser du hur detta firande av Hellners magnifika avslutning liknar mest ett myspys i jämförelse.
Stämmer det att Hellner åkte snabbast?
”Dario Cologna har totalt dragit av 236 sekunder, Petter Northug 233 och Marcus Hellner 112. Alltså har svensken tagit sig runt de 110 kilometerna 2.40 snabbare än norrmannen och en dryg minut snabbare än schweizaren.”
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article14182478.ab
”Gabriel: Det er stor forskjell på løperene og oss, at løperne firar personlige seire er da ikke rart, det skulle bare mangle. Men at vi skal ta av like mye blir jo selvsagt helt håpløst :)
Når Johaug ble nr.2 i touren i fjor så ble vi alle glade for det her i Norge, men da hun vant 30 km i Kollen så TOK VI AV, for da vant hun.”
Unnskyld meg, men, diskuterer du hva som er riktig etikette for feiring av et resultat?
Utrolig
Angående Johaugs relativt svaga klättring så finns det flera faktorer som spelar in. Kowalczyk och Björgen tävlade om segern och som det verkar tog Kowalczyk det lugnt på platten för att hänga av Björgen i ett senare skede.
Personligen trodde jag att Johaug var sjuk efter masstartsloppet, där hon åkte riktigt svagt. Istället verkade hon hamna i en rejäl formdipp mot slutet av touren. Förra året hade Johaug både Longa och Follis inom räckhåll och vi vet att Johaug är en jävel när hon får jaga. I år hade hon inget att åka för samtidigt som formen varit kraftigt nedåtgående. Trots alla faktorer son spelar in är hon snabbast uppför.
Enligt mig säger det bara hur överlägsen hon är uppför totalt sett.
Swetor… Det är möjligt. Men egentligen rätt ointressant. Det är inte alltid det lag som har bäst målskillnad i ett fotbolls-vm, som blir världsmästare… o.s.v.
Jossa… Håller med. Jag blir lite irriterad på det där snacket om Hellners otur… Visst hade han en del motgångar, och visst gjorde han en helt fantastisk insats som var en fröjd för ögat att se. Men om man tror att det bara var otur som gjorde att han inte slog Cologna, tror jag man är fel ute.
Cologna har vunnit touren tre gånger, i stort sett utan en enda svacka eller incident. Det är knappast en fråga om tur.
Ubersnuber: Du trenger ikke unnskylde deg, det er bare å spørre om du lurer på noe. Jeg diskuterer ingen ting, jeg bare konstaterer og lar meg fasinere litt av den hysteriske svenske gleden over en 2.plass, et fenomen jeg ikke helt forstår.
Undrar om Jönsson verkligen tänker rätt?
Det kan väl inte vara klokt att tävla med sjukdom?
.http://www.expressen.se/sport/2.701/langdskidor/1.2673842/jonss
i år åkte åxå Kowalczyk max uppför de gjorde hon inte förra året..
Klart vi ska fira att Hellner kom på 2a plats efter att ha slagit, enligt många, världens just nu bästa herråkare Northug. Förstår att Neithiri m.fl. är besvikna över Petters nedåtgående formkurva när många tyckte det var skrivet i sten att han skulle vinna, inte komma 3a. Ingen svensk herråkare har kommit på pallen i tds tidigare, så det är klart att hans 2a plats ska firas :) Och än en gång, sättet Hellner gör det på är ju fantastiskt!!
Men samtidigt, om ni tycker att vi firar överdrivet nu, då ska ni se hur vi firar när Hellner vinner!!
Anledningen att vi blir extra glada är ju att Hellner var helt uträknad efter 6 etapper. Att norskarna är mindre glada är ju för att Petter såg ut som en slutsegrare efter 6 etapper. Så allt beror från vilket håll man ser detta.
”Jossa… Håller med. Jag blir lite irriterad på det där snacket om Hellners otur… Visst hade han en del motgångar, och visst gjorde han en helt fantastisk insats som var en fröjd för ögat att se. Men om man tror att det bara var otur som gjorde att han inte slog Cologna, tror jag man är fel ute.
Cologna har vunnit touren tre gånger, i stort sett utan en enda svacka eller incident. Det är knappast en fråga om tur.”
Helt enig med deg!
Mange filosoferer nog livlig hvordan ting hadde vært hvis:
– Northug ikke sprakk på 35km jaktstart
– Hellner hadde gode ski i alle etapper
– Cologna fikk hjerteinfarkt midt i touren
etc..
MEN, da måtte vi inlkudere
– Bauer ikke falt og brakk staven i jaktstart
– Legkov ikke hadde FisherPrice som ski-leverandør
– Teichmann ikke ble påkjørt av en russer
TDS gikk som det gikk, med sine hell og uhell.
Men sånn er det, heldigvis.
Cologna hadde nok vunnet uansett. Han har funnet den perfekte oppskriften som forbereder kroppen hans optimalt for denne påkjennelsen som TDS er.
Nisse… Man vet ju inte exakt hur det ligger till. Men baserat på det som står i artikeln, verkar det ju helt galet. Och det sänder inte ut så bra signaler till ungdomar som idrottar.
Ubersnuber: FisherPrice, haha! Dagens bästa!
Vad tyckte ni förresten om den nya banan i Val di fiemme? Är det den som ska användas på VM? Använder de en annan bana för fristilsloppen? Personligen tycker jag att den verkar rätt bra, man har lagt in en extra slinga med backe innan målgång. Förut kom man ju med hejdundrande fart in på upploppet och kunde glida om även om man var ett par meter efter. Nu är det några småtunga backar och lite knixig utförskörning innan upploppet vilket är bättre, men upploppet är fortfarande lite för kort för min smak. Emellanåt såg den klassiska banan lite för smal ut högst uppe i backarna, men de kanske kommer breddas?
De får ikke lov å bruke den samme løypa i vm fordi det er alt for mange høydemetere, men inngangen og utgangen til stadion blir nok lik. Personlig synes jeg løypa som de brukte på lørdag er for dårlig, uten lengre bakker slik at det er en reell sjanse for luker i fellesstart når løperne ikke er så slitne som de var på lørdag. Litt synd at vi ikke får se akkurat hvordan løypa er, men for de som ikke elsker at Northug vinner er det nok bra at det ser ut som det kommer litt flere bakker før målgang.
Hur hade det sett ut om Emil inte gått på på penicillin HELA TdS och hur hade det sett ut om Hellner inte haft bakhalt i Toblach
http://www.na24.no/article3307503.ece
Litt på siden, men tittelen her på bloggen passet utmerket – ”Nu är jag nöjd – jag med! ;)
Ang. produktion så finns det mycket att lära av hur SVT producerar Vasaloppet och, så klart, Tour de France. Där missar man aldrig något.
Som kanske har framgått tycker jag att systemet med bonussekunder i distanslopp är bisarrt. Det är ju tid som aldrig körs. Det är helt enkelt inte rättvist. Därför roade jag mig med att räkna ut resultatet i TdS om man INTE drar ifrån bonussekunder i distansloppen. För sprint krävs ett bonussystem i en tour så sprintbonussekunderna har jag låtit vara kvar. Här resultatet (officiella tourresultatet inom parentes):
1. Marcus Hellner (2) 4:35:25
2. Dario Cologna (1) + 0:12 min
3. Devon Kershaw (4) + 1:02 min
4. Petter Northug(3) + 1:52 min
5. Maurice Manificat(7) + 1:54 min
6. Alexander Legkov(5) + 2:08 min
7. Martin Jaks(9) + 2:14 min
8. Lucas Bauer(6) + 2:25 min
9. Ilia Chernousov(10) + 2:31 min
10. Maxim Vylegshanin(8)+ 2:56 min
Ett par kommentarer till detta:
Hellner och Manificat är de två löpare (bland topp tio-åkarna) som missgynnas mest av bonus-sekundssystemet. De är båda löpare som är bättre i skate än i klassiskt. Att de förlorar mest beror delvis på att 75% av alla distansbonussekunder, delas ut när åkarna kör klassiskt.
Bauer gynnas av sprintbonus i distanslopp. Han blir inte ens bäste tjeck om man istället räknar ren åktid.
Ja, tv-bevakningen uppför Final Climb igår var verkligen undermålig. Och det är ju helt obegripligt eftersom detta är det största enskida ”säljtillfället” längdsporten har.
Man konstruerar olika utjämningsmekanismer (läs: jaktstarter mitt i touren) för att det ska bli täta och spännande dueller uppför slalombacken. Och sen väljer man ändå att visa publiken och dom åkarna som klättrar helt ensamma… Galet!
håller med i klagomålen om produktionen, verkade nästan som de medvetet undvek och visa att hellner närmade sig petter. De filmade liksom allt annat.
dessutom har Cologna har otur och ramlat många gånger i mänsterskap väl?
De bør ha en kameramann som springer ved siden av løpern, fra bunn av bakken, og helt til målgang! Er det noen av bloggerne som melder seg frivillig? ;)
Per… Nja, den där tabellen säger väl egentligen ingenting. Det går inte att ta bort bonussekunderna från årets tour och tro att detta är resultatlistan som den hade sett ut utan bonussekunder.
Touren är en konstruktion som inte i alla lägen är uttänkt främst för att vara sportsligt rättvis. Den som förlorar bonussekunder på ett ställe, tjänar ofta en hel del på att få gå i klunga på jaktstarterna. Den som tappar bonussekunder på sprint, får istället en kortare tour och mer vila o.s.v. Det är svårt att säga vem som gynnas mest.
Sitat tolsrav:
”http://www.na24.no/article3307503.ece
Litt på siden, men tittelen her på bloggen passet utmerket – “Nu är jag nöjd – jag med! ;)”
Skjerp deg tolsrav!! La oss overlate til ungene å diskutere hvem sin pappa som har flest penger. Litt finesse takk.
tolsrav, snark! Oljan är så ute!
ser en diskussion om bonussystemet igen, de ändrades väl till denna säsong eller? så vad är ni egentligen nöjda med? :)
Tor…At du mangler ironi er er ikke mitt problem. Jeg trenger ingen sensur fra deg, men skriver presis det som passer meg, takk!
Det är ju lätt att känna lite som Northug nu – att säsongen är över – men än finns det en del att se fram emot:
– Duellen om totalen på damsidan. Prestigekampen fortsätter… Ska Kowalczyk kunna utmana Björgen även här?
– Northug i vasaloppet. Northug mot Brink o.s.v. Jag tror Petter tar det lätt, men det är hursomhelst en händelse man inte vill missa.
-Striden om pallen på damsidan. Kan Kalla, Randalll eller någon annan hota Johaug om tredjeplatsen.
– Sprintcuperna… Kan Peterson utmana om segern på herrsidan och Falla på damsidan?
– Och framförallt. Kan någon hota Tolsrav i skidpepptipset?
Tolsrav… ”skriver presis det som passer meg”. Tur att inte alla tänker så!
Manne, jeg er egentlig like spent på Rønning i Vasaloppet.
Tolsrav, du har rett. Dersom det der var ironi har jeg virkelig ikke peiling på ironi ;-)
SannaT>> Att det är som i tour de skis förebild, tour de france, utan bonussekunder.
”Tolsrav, du har rett. Dersom det der var ironi har jeg virkelig ikke peiling på ironi ;-)”
Touché!
OK, Hanne, tack för det. Vore kul att veta hur banorna kommer att bli. Oslo var ju ett föredöme som var tidigt ute med banprofiler och kartor. Räknar iof inte med att italienarna ens får ihop en vettig hemsida…
Undersnuber..Det var nok litt trøndersk ”ironi” over den ja! :-D
Tor… Jag hade glömt bort att Rönning ska åka. Han blir klart spännande att se, men håller han i nio mil? Northug tror jag blir väldigt svårslagen.
”Northug tror jag blir väldigt svårslagen”
Hvorfor det?
Ærlig spørsmål
Manne,
”- Och framförallt. Kan någon hota Tolsrav i skidpepptipset?”
Låt honom ligga i tät och bryta vind. Vi får (försöka) göra som Northug och spurta förbi på upploppet. :-)
Ubersnuber… Han har tre egenskaper som är utmärkta vapen i vasaloppet:
– Det taktiska sinnet, att t.ex. bedömma vilka utbrytningar man ska gå med i… att disponera krafterna rätt etc.
– Hängförmåga. (behöver inte förklaras)
– Förmåga stakspurta med sliten kropp. Ingen gör det bättre?!
Den enda frågan är väl om han har ”tanken” som behövs. Motorn har han utan tvekan, men det behövs en stor tank att ösa ur för att vinna Vasaloppet.
Gabriel:
”Låt honom ligga i tät och bryta vind. Vi får (försöka) göra som Northug och spurta förbi på upploppet. :-)”
Sorry, men skidpepptipset går i intervallstart.
Manne: Visst, det är svårt att jämföra med och utan bonussekunder rakt av. Förutom det du tar upp hade ju åkarna kört på ett annat sätt utan bonussekunder. Men faktum kvarstår. Tiderna utan bonussekunder är den tid löparna faktiskt tillbringar i spåret. Varför man skulle tävla enligt några andra principer är svårt att förstå. Om man drar det sättet att tävla till sin spets handlar till slut utfallet mer om hur tävlingen är konstruerad än om åkstyrka. Misstanken att upplägget är konstruerat för att gynna vissa och missgynna andra riskerar att krypa sig in och det är dåligt i sig. Dessutom blir det omöjligt tittarna att hänga med. Att få spridning på fältet vore ju annars enkelt genom att lägga in intervallstarter, men det vill ju inte arrangörerna (utöver det svårbegripliga 3/5-kilometersracet).
Tor, ja då får vi hoppas på att han går in i väggen då!
Gabriel; trøndere gjør ofte det ;-)
Per… Jag håller helt med. Jag gillar inte att touren är så mycket av en konstruktion med regler som förändrar sig från år till år och där FIS kan påverka utfallet.
Vad jag menade var att touren är så konstruerad att man inte utifrån årets tour kan dra några som helst slutsatser om hur resultatet hade varit utan alla konstruerade tidstillägg.
Pratar man om den faktiska tiden som åkarna tillbringar i spåret, måste man ju även räkna med sprintarna och då blir det helknasigt.
Visst finns det brister i sysmtemet med bonus sek men ändå åxå rättvisa..tycker de var bra att 10 åkare kunde få bonus sek efter banen..bonus sek efter banan sätter åxå åkarens taktiska kunskap på prov..sedan tycker jag inte de var mer än rätt att Cologna fick 15 bonus sek efter långa jaktloppet
Sedan så tycker jag att Cologna var helt grym alltid rätt i loppen blir aldrig stressad..
Borde inte backen heta Cologna backen? tycker han varje gång ser ut att äga hela backen..
Gabriel…Om du ”åker” forbi meg på skidpepptipset, syns jeg er bare gledelig! Og jeg skal ikke miste nattsøvnen, viss knekker meg, på opploppet..:)
Varför har man inte lagt in bonussekunder på sprinten?
”men det behövs en stor tank att ösa ur för att vinna Vasaloppet”
Det er nettop der jeg mener Manne sin teori slår sprekker. Ingen av oss vet noe om Northug’s egenskaper over 50km.
Jeg ville kategorisert ham som et wildcard.
KnutG: är ju bonussekunder på sprintloppen.
Tolsrav, jag trodde ni Tröndare hatade att förlora ;-)
Gabriel..Nei en ekte trønder ”taper og vinner med samme sinn”, det er bare svenskene som er stora förlorare :)
Jeg var publik under VM i Falun 1993, og ansiksutrykket på svenskene så slik ut :( – helt til Mogren vant 50 km, da ble det slik :):):)!
tv4 som ska vara en vinterkanal nu bevisar att dom kan 0 om skidor hur kan dom ta med skidåkarna som gnälliga med massa bortförklaringar om valla..var väl ingen åkara i svenskalaget som sa att dom blev bort vallad?? å att inga andra länder gnällde på bort vallning undra hur bra koll dom har på andra längders media å åkare?
”Nei en ekte trønder “taper og vinner med samme sinn””
Hehe, det tror jag du får ta och förklara för en viss Petter Northug. Han har nog inte fått lära sig det i skolan.
Långloppsåkarna är rätt envisa dom också, sega och tjuriga som kommer att göra allt för visa att de är bäst på långlopp, inte släppa någon uppkomling över bron, PN får nog veta att han lever för att hänga med ;)
Trodde i och för sig inte på Jörgen Brink heller som segrare, men 2 vinster genom att dyka upp som gubben i lådan sista biten efter att varit osynlig i stora delar av loppet, kört lite Petter taktik.
Ska bli spännande med PN i Vasaloppet.
Jag håller förövrigt på Daniel Tynell i alla väder, hoppas han äntligen får vara frisk och kommer i form lagom till Vasaloppet, då blir det tufft för de andra att hänga med de 2 sista milen. Håller tummarna.
Det är intressant hur stor vikt vissa verkar lägga på vart folk är födda!
Ubersnuber… Jag menar givetvis inte att jag vet hur det kommer gå. Och du har rätt i att ingen vet hur Northug klarar mer än fem mil. Men det vi vet om Northug gör honom ändå till solklar favorit enligt mig.
Spännande blir det hursomhelst.
Aftonbladet är helt talanglösa när det gäller längdskidåkning. Enligt denna artikel (av Fredrik Jönsson) tjänade Vibeke Skofterud mer än 300 000 kronor på årets TdS trots att hon inte ens ställde upp. Helt uppenbart avser penninglistan inte bara TdS utan alla tävlingar hittills under säsongen. http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article14185907.ab
Ha ha. ”northug tjänade mer penger enn hellner”. Er ikke det en tabloid overskrift så vet ikke jeg…
Gabriel..I mine øyne var Petter meget ydmyk på NRK-intervjuet etter løpet i går. Han sa rett ut at han var totalt tom for krefter, og gratulerte både Cologna og Hellner med flotte løp! Til Northugs forsvar, så går jo ikke direkte av hengslene og jubler mest selv om han vinner et løp.
Den här listan stämmer nog bättre:
http://www.vg.no/sport/ski/langrenn/artikkel.php?artid=10074904
Tolsrav… Ja, Northug var mycket ödmjuk igår, det håller nog alla med om.
Tolsrav, håller med dig. Petter har varit väldigt ödmjuk och trevlig under touren. Han börjar bli vuxen! Jag gillar den nye, ödmjuke Petter. Kanske blir han min favoritskidåkare framöver om han fortsätter på det här spåret :-)
är synd att media ska vara då bedrövligt dåliga på skidor tänker då på tv4 aftonbladet å expressen med undantag T Pettersson som kan vara bra..men klart all fokus är väl på fotbollen Zlatan å alla hans straffmål å även på hockeyn..men fakta är ett de är fler tittare som ser på vinterstudion än när Zlatan spelar..
Ha ha, nu tog AB bort artikeln. :-)
Anders: ”När vi tex utklassade alla andra i OS-stafetten, då TOK VI AV. När Hellner krossade alla i kollensprinten, då TOK VI AV.”
Så søtt at dere husker disse enkeltbragdene, åktidene, hvem dere slo osv.. men det er vel kanskje ikke så vanskelig siden det er så få av de :)
Vilken nyhet att tala om hur mycket dom tjänar. Ligger ju ute på FIS hemsida. Förstår inte hur man kan missa detta.
På tide å se fremover mot sprinten i Milano? Jeg er egentlig ikke så glad i sprint og særlig ikke bysprinter, men jeg lar meg lure av at Norge har tatt ut 18 årige Sondre Turvoll Fossli, som allerede som 17 åring tok verdenscuppoeng i Drammen. Han lekte også med Norgeseliten på uttakningsrennet på Lynga i helgen.
http://img2.custompublish.com/getfile.php/1821369.92.dxysetbywq/ncjr_lygna_lor_m_senior_12.pdf?return=www.langrenn.com
Hele uttaket;
Heidi Weng (BUL)
Maiken Caspersen Falla (Gjerdrum)
Maria Grønvold (Furuflaten)
Kari Vikhagen Gjeitnes (Henning)
Celine Brun-Lie (Oslo)
Mari Eide (Øystre Slidre)
Pål Golberg (Gol)
Tomas Northug (Strindheim)
Anders Gløersen (Rustad)
Øystein Pettersen (Lillomarka)
Ola Vigen Hattestad (Ørje)
Eirik Brandsdal (Kjelsås)
Sondre Turvoll Fossli (Hokksund)
Uschiamej, hur många skidåkare har ni egentligen i det där landet?
Och framför allt; hur konstiga namn kan ni hitta på!? :-)
”men jeg lar meg lure av at Norge har tatt ut 18 årige Sondre Turvoll Fossli, som allerede som 17 åring tok verdenscuppoeng i Drammen. Han lekte også med Norgeseliten på uttakningsrennet på Lynga i helgen.”
Oh my!
Aldri hørt om han før. Og for en utklassing tidsmessig i finalen :O
Jeg hadde forberedt meg på at vårt neste jetjager ville bli Thomas Northug.
John Northug med fru ska ha beröm för sina val av namn till sina barn:)
Okej det där var rätt barnsligt men ändå, ni har rätt tokiga namn där borta
Sondre Turvoll Fossli = Manliga motsvarigheten till Thea Krokan Murud i att ha ett häftigt namn. Undrar om Sondre får alla andra åkare att se ut som fossil?
jara: Ja, och? Har ni patent på hur glad man får bli?
Minns själv när Norge slog Brasilien i en meningslös gruppmatch i VM, då lät det annorlunda, men visst.
”Okej det där var rätt barnsligt men ändå, ni har rätt tokiga namn där borta”
Störtsköna namn tycker jag.
Kari och Astrid Öyre Slind, Elise och Ada Ringen
Lene Berg Ådlandsvik fra Sorskogbygda
(skiskyting, coolest ever) Anne Marte Moen Lövstuen m.m.
hahahah
http://www.langrenn.com/styrke-og-staketrening-venter-northug.5005634-1743.html
Litt vanskelig å forstå hans prioritering, men Petter er Petter!
Förstår jag fullt ut. Han har vunnit allt som går att vinna (förutom tds). Då kommer väl karln in och spurtar hem vasan med. Oförskämd som han är;)