Uttagna till Nove Mesto
Stadion i Nove Mesto
Nu har Rikard Grip och Joakim Abrahamsson bestämt vilka som får åka ner till Tjeckien och tävlingarna i Nove Mesto. Truppen kanske ser lite liten ut men det beror så klart på att det inte är några sprinttävlingar utan endast distanslopp. Vad gäller uttagningen ser den ju rätt så korrekt ut ur en fans ögon.
Norge har Northug åter i laget efter några veckors misslyckande satsande på långloppscupen. Man har även med några fristilsspecialister(?) till stafetten.
På lördagen är det 30 km masstart i klassisk stil för herrarna och 15 km för damerna. Megasällskapsresa på herrsidan med Northug i tät och Cologna tvåa? Och Johaug, Kowalczyk och Bjørgen på damsidan? Jag hoppas på något nytt, men min masstartshatande hjärta suckar.
På söndag däremot är det stafetter. Det blir kul!
Sverige
Damer | Herrar |
---|---|
Anna Haag Charlotte Kalla Ida Ingemarsdotter Sofia Bleckur Helene Söderlund |
Marcus Hellner Johan Olsson Daniel Richardsson Jens Eriksson Anders Södergren |
Finland
Damer | Herrar |
---|---|
Riitta-Liisa Roponen Kerttu Niskanen Aino-Kaisa Saarinen Krista Lähteenmäki Riikka Sarasoja |
Ville Nousiainen Sami Jauhojärvi Matti Heikkinen Lari Lehtonen |
Norge
Damer | Herrar |
---|---|
Marit Bjørgen Therese Johaug Vibeke Skofterud Marthe Kristoffersen Astrid Jacobsen Ingvild Østberg Heidi Weng |
Petter Northug Niklas Dyrhaug Martin J Sundby Eldar Rønning Didrik Tønseth Finn Hågen Krogh Sjur Røthe (stafett) Ronny F Ansnes (stafett) |
Några veckors misslyckande i långloppscupen? Snacka om noll koll. Är övertygad om att han fick det han ville av marcialonga. Ett kvitto på att han kan hänga med och att stakningen är bra. . De två sista km var upp för ett berg skiter han nog i då Vasaloppet är flackt på slutet.
Helt dustete at vi ikke har tatt med ei jente til. Martine Ek Hagen f.eks. Hvorfor ikke stille to stafettlag? Hva skal de gjøre nå, hente inn ei kjerring fra støtteapparatet igjen?
Blir så besviken när ni som kan bättre slänger er med kvällstidningsmeningar.
Helt enig med deg andreas, igjen lavmål av Oskar.
Jajaja, ni vet att jag älskar att hata att älska allt vad som har med den karln att göra. Han kommer säkert vinna Vasaloppet. Oavsett är jag ganska ointresserad av långloppssatsningen.
PS. Det är en blogg, inte en nyhetssida.
Helt rätt åkare blev uttagna..
Hagen prioriterer skandinavisk cup, så hun kan ta friplassen der og dermed får gå de siste rennene denne sesongen og de før jul til neste år. Nok et lurt trekk med tanke på muligheter til VM og lignende…
Er vel ikke så mange andre jenter heller som er gode nok til å gå en 15 km, men det er litt sært(og kanskje litt diskriminerende) å bare sende syv jenter når vi har åtte plasser, mens de sender åtte gutter på seks plasser. Jeg satser uansett på at Bjørgen hopper over stafetten, for å hvile. Norge bør ha gode sjanser på seieren alikevel.
Ser ut som om Steira blir tatt ut som den åttende løperen hvis hun ikke får startnekt igjen.
http://www.nrk.no/sport/langrenn/1.7984923
Hanne,”Hagen prioriterer skandinavisk cup”
Ok, kunne sendt Barbro Kvåle da, hadde jo vært flott for henne å luktet litt på nivået.
Jag ser mest fram emot damernas lopp trots att det kommer att bli de vanliga längst fram. Det är roligare att se utbrytargrupper än ett vasaloppsled på världscuplopp, vilket herrarnas lopp kommer att bjuda på…
Fy fan vad tråkigt det måste vara att vara en herrskidåkare och komma på plats 10-20. Man syns ALDRIG i ett massstartslopp. Bara en i den grå massan.
Hoppas de klassiska sträckorna går bra i staffeten för damerna eftersom Kalla och Rydqvist verkar i väldigt bra form för skatedelarna!
Oskar nej men du anser vän ändå att det här är en professionell skidblogg? Spelar väl ingen roll vad man tycker om en viss person jag älskar honom inte direkt heller men att säga flera veckor med långlopp när han åkt ETT drar ju ner streetcreden för din blogg efter som det är direkt felaktigt påstående.
Att ni lägger så mycket kraft på ett enda ord…
Då har jag knepat ihop några damlag, lite svårt när man inte vet vilka som kommer. Ryskorna är ur många jämnbra och lika ojämna som helst.
FIN – NISKANEN – SAARINEN – ROPONEN – LAHTEENMAKI
FRA – HUGUE – JEAN – FAIVRE PICON – BARTHELEMY
GER – BOEHLER – ZELLER – HERRMANN – FESSEL
ITA – DE MARTIN TOPRANIN – BROCARD – RUPIL – AGREITER
NOR1 – SKOFTERUD – JOHAUG – KRISTOFFERSEN – BJOERGEN
NOR2 – OESTBERG – JACOBSEN – STEIRA??? – WENG
RUS1 – MEDVEDEVA – ROTCHEVA – IVANOVA – KOROSTELEVA
RUS2 – IKSANOVA – NOVIKOVA – SHAIDUROVA – DOTSENKO
SWE – INGEMARSDOTTER – HAAG – RYDQVIST – KALLA
USA – BROOKS – RANDALL – STEPHEN – DIGGINS
Jag lär återkomma.
Tror att vi får fullt upp med att slå Norge 2. Tycker inte att Tyskland är helt borta, kan bli en riktigt kul stafett:-) Inte lika rädd för Ryssland känns som att det alltid är någon som faller igenom där?
Själv skulle jag vilja ha Ida på sista. Spurtsnabb (och på vägen dit tar hon ofta plats som inte finns, inom banmarkeringen naturligtvis). Men troligtvis blir det Kalla ändå. Fast man vet aldrig, de satte ju Hellner på första sist (han gjorde ju det bra ändå, även om han var besviken). 5 km fritt kan vara för kort för Kalla och någon vidare spurtare är hon inte enigt henne själv också.
Mitt förslag: Rydqvist, Haag, Kalla, Ingemarsdotter
Kalla hämtar upp det som Rydqvist alt Haag missat och ger Ida ett bra utgångsläge.
Jag älskar stafetter när det är mästerskap, men tycker ofta de är lite tråkiga på världscupen. Ser mer fram imot lördagens individuella lopp :) Tyckte skithlonen i söndags var riktigt spännande.
Till herrstafetten känns Olsson och Hellner givna, dom har åkt bra hela säsongen. När det gäller övriga tycker jag att lördagens lopp bör avgöra.
Då ta vi herrarna också, ryssarna är helt omöjliga att sätta upp. En fråga till norrmännen, ska Northug köra, jag har hört annat? Och håller MJS hjärta för en stafett?
Land 1 – 2 – 3 – 4
CAN VALJAS – HARVEY – BABIKOV – KERSHAW
FIN NOUSIAINEN – JAUHOJAERVI – LEHTONEN – HEIKKINEN
FRA GAILLARD – MANIFICAT – DUVILLARD – C.PERRILLAT
GER FILBRICH – TEICHMANN – REICHELT – ANGERER
ITA CHECCHI – CLARA – MORIGGL – DI CENTA
KAZ CHEREPANOV – POLTORANIN – VELICHKO – CHEBOTKO
NOR ROENNING – SUNDBY – KROGH – NORTHUG
NOR2 TOENSETH – ANSNES – DYRHAUG – ROETHE
RUS SEDOV – VYLEGZHANIN – LEGKOV – CHERNOUSOV
RUS2 VOLZHENTSEV – BELOV – TURYSHEV – DEMENTIEV
SUI LIVERS – COLOGNA – FISCHER – PERL
SWE RICKARDSSON – OLSSON – SOEDERGREN – HELLNER
USA NEWELL – FREEMAN – HOFFMAN – ELLIOTT
Virker jo som at Northug skal gå, i og med at de kun er åtte utatte herrer og to av dem kun skal gå stafett, man hadde trengt å fly ned de to hvis Norge ikke skulle ha stillt med to lag.
Å gå stafett er ikke noe spesielt mer krevende for hjertet til Sundby enn et vanlig renn, så det takler han fint. De svenske kommentatorene hadde en helt latterlig analyse av hvorfor Sundby ikke gikk på sjusjøen, men den stemte overhodet ikke med det det norske laget og Sundby selv sa..
Ingemarsdotter på sista intressant helt klart men frågon är om hon vinner någon sprut efter 5 km mot Björgen eller Lähätenmäki som de kan vara frågon om..
Ingemarsdotter känns säger på en förstastäcka bra ut från start kommer lätt få en bra position..
JonasE, Italien måste ju sätta Di Centa på en klassisk sträcka?
Sen skulle jag byta ut Sedov mot Japarov, men han kanske inte kommer till start?
Hanne… Jag uppfattade dom svenska kommentatorernas analys såhär: Sundby har en medicinsk status som gör att han ibland kan få problem under lopp, eller tvingas avbryta dom. Och det är vanskligare att ta ut en sån åkare till stafett än till individuella lopp.
Hur ligger det till då, om denna analys är galen?
JonasE:
”Att ni lägger så mycket kraft på ett enda ord…”
Det är väl inte så konstigt att folk reagerar på uppenbara felaktigheter? Northug blir 10:a i sitt första långlopp vilket får anses vara sensationellt bra.
Ida på sista låter absolut intresant om vi vill gå för vinst då hon säkert är våran bästa spurtare i dagsläget. Jag kan t.o.m. tänka mig Haag-Kalla på dom 2 första. Kalla är den enda svenskan i dagsläget som kan följa Jouhaug(även i klassiskt?!) och Haag kan mycket väl kriga sig med Skofterud. Då är vi garanterat med inför sista! Eller är det att offra för mycket att låta Kalla gå en klassisk?
Rent historiskt har jag varit sjukt ointresserad av långlopp och jag vet att han bara åkt ett, men han har lagt om träningen helt för att anpassa sig för den typen av lopp. Och för honom räknas bara segrar, allt annat är skit. Så en tionde plats i sitt första långlopp är han nog inte så värst nöjd med heller.
Grunnen til at Sundby ikke gikk stafett var jo at han ikke følte at han hadde god nok grunntrening og var mentalt forberedt til to renn på to dager, etter alt hjertetrøbbelet. Han stod også over Kuusamo. Han var jo i det hele tatt veldig emosjonell og fornøyd etter løpet på sjusjøen siden han i en periode ikke visste om han kunne gå på ski mer.
Å si at den norske lagledelsen ikke turte å sette ham på ett av de fire stafettlagene fordi han da kunne ha ødelagt stafetten blir helt feil, så kjipe er de ikke tross alt mot en utøver med hjerteproblemer.
Oskar, tror ikke akkurat at Northug rakk å legge inn så mye spesifikk trening før Marcialonga. Han var tross alt både syk og på ferie i de tre ukene etter touren.
Spent på hvordan det går for ham i Nove Mesto, noen som vet hvordan løypa er.
Oskar: Håller med dig att för Northug räknas ju bara seger men för oss andra är det ju inte så dåligt att bli tia…Sen att det inte är så intressant heller (långlopp) är ju en annan sak…
Northug behöver värna sitt varumärke…att komma tia i ett långlopp är en flopp.
han slog ju Mathias Fredriksson med flera sekunder! en fin skalp tycker jag
Hoppas Stanislav Rezac får chansen på hemmaplan. 30 km masstart. Det kan vara nåt för honom :)
Förstår inte alls tanken att Kalla inte ska ha sistasträckan i skate på stafetten. För det första har hon nästan alltid gjort bra ifrån sig i den rollen. Vann t ex i princip ensam ett VM-brons åt Sverige 2009. För det andra ska ju Sverige utnyttja hennes kapacitet till att gå ikapp och om när fältet har spruckit upp, inte till att dra andra lag när fältet är samlat i början av en stafett. Sedan är hon relativt sett bättre i skate. Slutligen har hon trots allt en bättre spurt än Rydqvist som är en fullständigt usel spurtare.
Emil: tänkte precis sänga samma sak :).
Att påstå att det var bra att hänga med i sällskapsklungan fram till backen (där en avhängd Auckland bl a tog in över 1,5 minut) där alla specialisterna sparade sig till backen är att se det med väldigt tjocka northuglasögon.
Dags att inse att han inte är bäst på allt som har med skidåkning att göra bara för att han är överlägsen på traditionella distanser.
Ni som seriöst förespråkar byte på Kalla måste sätta er in i den stress ”den unga finskan” kommer att känna på sistasträckan när hon börjar höra Kalla komma bakifrån på treans växel i uppförsbackarna. T o m Björgen måste varit stressad i helgen även om hon höll undan till slut.
Per: Om nu Läntenmäki åker sista för finland å har ett försprång på Kalla tror jag Kalla får svårt att slå henne..Läntenmäki bruklar har riktigt vassa avslutningar av loppen å är en bra spurtare..(är ännu inte helt säker på att finland har Läntenmäki på sista)
Ska komma ihåg att Kalla har gjort många gryma lopp på stäcka tre där hon tagit igen tappad till + bäddat för att bra utgångsläge inför sista..
Oskar:
”men han har lagt om träningen helt för att anpassa sig för den typen av lopp”
Han har ju inte lagt om träningen helt – han tränar ju fortfarande skidåkning – men har lagt in mer stakträning. Vad kan man förvänta sig för resultat av den träningen på bara 20 dagar?
”Så en tionde plats i sitt första långlopp är han nog inte så värst nöjd med heller.”
Självklart vill han vinna men vet ju att han inte är på hemmaplan när det gäller långlopp. I alla intervjuer jag sett/hört verkar han väldigt nöjd med sitt resultat Marcialonga.
Emil:
”han slog ju Mathias Fredriksson med flera sekunder! en fin skalp tycker jag”
Absolut! Fredriksson ligger ju 10:a i Ski Classics och blev 6:a totalt förra året så han är ju en väldigt duktig långloppsåkare.
Men klart vi har ingen bra sputare Kalla är nog den klart bästa av henne å Rydqvist men vi måste se till att få chansen inför sista åxå..
Dom gånger Kalla åkt stäcka tre har de oftast gått riktigt bra till slut seger å andraplats blandannat men då hade vi en vass sputare på sista som knäckte Björgen några gånger..:)
Lähtenmäki är en alldeles för bra hängåkare för att åka mot Rydqvist. Jag tycker hon till och med har hängt med Kalla oroväckande bra i vinter.
Northugs så kallade långloppssatsning är ju enbart en vasaloppssatsning, så man kanske ska vänta med att utvärdera den tills efter loppet mellan Sälen och Mora.
Förövrigt är jag övertygad om att han vinner, men det är ju en annan sak…
Ida har aldrig gjort något bra fristilsdistanslopp, så lite overkill med henne på sträcka 4. Tycker vi skall köra som vanligt.
JonasE
Väldigt intresanta lag men undrar hur du tänker kring Italien och Norges herrar.
DiCenta är enda italienska herre som åker tillräckligt bra klassiskt för att ha möjlighet att gå med på sträcka två. Clara den enda som kan göra något utöver att gå med på sträcka tre. Alltså bör laget byggas kring dessa, med tex duktiga sprintern Hofer på sista och kanske en Pasini i tourform på sträcka 1. Hade Italien haft dugliga klassiska åkare så hade däremot diCenta som avslutare kunnat vara bra, då han är rapp och säkert kunnat spurta ner en och annan.
I Norge så borde väll Dyrhaug åka klassiskt, avsevärt bättre i det än fristil och Sundby borde nog åka skate, då han är den enda förutom Northug och i viss mån Jespersen som presterat tillräckligt bra. Krogh är lika bra i klassiskt och kunde säkert gå en bra startsträcka.
Skall vi gå för seger så tycker jag att vi kan chansa med Ida på sista. Hade varit intresant att se henne mot ”omöjliga” Björgen om vi nu hänger med dit. Skall vi åka för medalj så är Kalla stensäker på sista! skall mycket till för att hon inte löser det.
Kalla har gjort helt makalösa sistasträckor för Sverige så många gånger (Liberec, Vancouver, Beitostölen, Kollen osv). Finns inte på kartan att någon annan ska köra sista.
Det är inte nödvändigtvis bäst för laget att sätta varje åkare på den sträcka som normalt passar dem bäst. Eftersom sträcka 2 är den som är det största problemet i sveriges damlag så tycker jag Kalla ska åka den och Haag tar första och Ingemarsdotter sista. Men det är som sagt en taktik för seger, som mycket väl kan resultera att vi missar pallen, beroende på Ingemarsdotters form.
Känns lite naivt att tro att Ida ska hänga Björgen i en halvmil fristil. Jag tror att prio 1 för att nå ett bra resultat är att strunta i vad Norge 1 gör om de bästa kör, annars blir det som i 7sjön med en vansinnesöppnande Ida.
Sen ska man kanske inte hålla för otroligt att Lindborg eller Bleckur kan slå sig in i laget om de gör riktigt bra lopp på lördagen och t ex Haag eller Ingemarsdotter har en sämre dag. Det ska nog en del till (lite som med Jens Eriksson på herrsidan), men omöjligt är det ju inte.
JonasE: Jag håller med om att det säkraste om man vill nå en framskjuten placering är att skita helt i Norge. Men lite trist ändå, tycker jag iaf (även om jag inte är av åsikten att seger är det enda som räknas).
Dock tror jag att Kalla på tredje är ett bättre alternativ än henne på fjärde. Om alla gör riktigt, riktigt bra lopp fram till dess så skulle Sverige kanske till och med gå ut i ensam ledning. Inte för att jag ärligt tror på en sådan utveckling, men Kalla är ungefär lika bra på 5 km fristil som Johaug på andrasträckan.
Gabriel: i Vancouver åkte Kalla stäcka 3 tänk vad trist den stafetten varit om inte Kalla åkt stäcka 3 å givit oss lite hopp om medaljer..
sträcka 3 är ju den som på pappret ser svagas ut så därför försöka göra något på den..
om Ida ska åka sista behöver ju Sverige en ledning på ca 20-25 sek på Norge å ca 15 sek på Finland vilket inte känns så troligt..Tycker man ska ge Ida förtroende på första hon är den bästa vi kan ha på den sträckan nu å i framtiden..har allt som en bra start tjej ska ha
Första gången Teodor Peterson ställde upp i vasaloppet (utan förberedelser) så kom han 10:a. Så att påstå att Northugs 10:e plats med tanke på både hans förberedelser och att han är en i grunden bättre traditionell åkare var en bra start, det kan man ju inte.
Men men, trots den dåliga starten så tror jag han kommer komma topp 3 i vasan ändå!
Jan>> Bra tankar.
För Italien åkte Checchi och Moriggl bra i Ryssland. Checchi har gjort bra förstasträckor förr. Moriggl kan i stort sätt bara åka tredje, liksom nästan alla sydeuropéer. Kvar blir Clara och Di Centa, av dessa är Clara den allmänt bäste som till och från åker bra även i klassiskt. Di Centa spurtar bättre än honom. F Pasini var bra i touren, Hofer har gjort ett par hyggliga lopp men är ojämn. Italien är svåra.
Krogh gjorde bra lopp i båda teknikerna i helgen. Sundby håller jag lite bättre i klassiskt. Rönning insatser har varit blandade den sista tiden och trivs bäst på första. Ansnes och Dyrhaug kanske jag byta, kan inte de så bra.
Laggarbacken>> Absolut kan Japarov platsa, ryssarna är omöjliga.
Eriik>> Missade Tjeckien, Rezak-Bauer-Magal-Jaks kunde vara spännande.
Att sätta Ida på sista mot Rydqvist eller Kalla känns som en bortkastad halvminut. Det är bättre att eventuellt torska en spurt halvminut längre fram än att eventuellt vinna en spurt längre bak. Minns Sapporo 2007 och Falun 2008. Kalla åkte fantastiskt på tredje och körde ifrån Tyskland båda gångerna. Men båda gångerna kom de ikapp och förbi på sista. Så länge vi inte har en riktigt vass åkare på sista, som när vi vann i Davos, vill jag ha Kalla där. Minns Beitostölen mot Björgen.
Håller med mattias. Just nu känns sträcka två som det svenska damlagets problem. Tror inte Haag hittar formen helt plötsligt, Finland och Norge kommer att rymma på andra sträckan.
Kalla har ju nästan åkt bättre på klassiskt än skate i vinter så att sätta henne på sträcka två är inget dumt drag.
Kör ni fegisvarianten Ida-Haag-Rydan-Kalla kommer ni inte hinna ifatt Lähteenmäki på sista träckan.
Jaha, för Finlands lag är ju så fantastiskt eller vaddå?
Och ifall vi inte är bättre med den uppställningen har jag svårt att se hur vi skall göra det med något annat lag.
Ingen förutom Kalla och Rydqvist har åkt bra i fristil denna vinter.
Frans: Finland är de lag som skulle vad jag tror kunna utmana Norge men då får ni heller inte köra någon fegvariant då måste
ni toppa Lähenmäki Saarinen Roponen Sarasoja då skulle ni om alla har en bra dag ha en lucka på Norge inför sista..men fegar ni så lär ni inte vara med Nogre inför sisa..men oj så mkt spekulationer för en stafett kul tycker jag
Tjockis: Shit pomfitt – har Teo varit 10:a på vasan :O :O
Då falnar ju Petters ”prestation” hittils i långloppsvärlden rätt rejält
jossa: Visst har Ida starka kvaliteter som startkvinna – om hon tänker längre än de 800 m hon brännde på i 7sjön i ensamt majestät innan hon packade ihop. Men hon kanske har lärt sig.
tycker Petter gjorde en bra debut i långloppet..Petter har ju aldrig varit någon av värdens bästa på att åka uppför..
Jan. Ja, jag tycker Finland har ett klart bättre damlag än Sverige just nu. Finland har över 1000 poäng mer än Sverige i damernas nationscup.
Jossa, du underskattar Kerttu Niskanen. Hon var bara ett par sekunder efter Skoftis i Otepää. Tror inte det är nån större skillnad på öppningen Kerttu-Aikku-Roponen mot Krista-Aikku-Roponen. Ingen av konstellationerna går i från Norge, men båda kan hänga med. Den senare konstellationen har fördelen att då har vi Krista på sista! Krista, som malde ner Kalla i skateloppen under TdS.
Alltså med Kerttu-Aikku-Roponen så har vi Krista på sista.
Jag tycker inte man ska type-casta åkarna efter hur dom andra lagen ser ut. Bäst att köra den uppställningen som man tror tar sig fortast från start till mål och skita i dom andra lagen. Sen tror jag det är viktigt för många åkare att känna sig trygga med den sträckan dom kör, så man ska nog inte kasta om för mycket.
I dagsläget slår inte Sverige Norge oavsett laguppställning. För att vi ska göra det måste Norge ha en riktigt dålig dag och därför är det bäst att på hur vi själva ska åka dom fyra sträckorna så fort som möjligt.
Visst kan de vara så men du missar att Skofterud är i bättre from nu än i Otepää..men tappar Niskanen på första så har Finland inte en chans att ta ifatt de..våga ta chansen å utmana så länge de går tycker jag..ni blir ändå två :)
kan hålla med om att Finland har ett bättre daglag för närvarande men de är marginellt..
Vilken stäcka kommer Kowalczyks åka första eller andra?? bättre för oss om hon åker andra..
Tycker att det är ett bra tillfälle att testa en alternativ uppställning. Helt med på att vi kan missa pallen om inte Kalla kör sista men svårt att se att vi kan vinna den om Kalla o Björgen går ut samtidigt. Och enda chansen för oss att vara i ledning efter 3 sträckor är om Kalla går någon av dom.
Vi kan inte vinna stafetten oavsett uppställning. Norge har 6 stycken tjejer som har pallnivå i distanslopp så även om två är sjuka så vinner dom. Det kommer att bli tufft mot Finland om en andra plats. Vi hade behövt Haag i 2010 form för att vara helt säker.
Jag har varit och skejtat i Grönklitt (-24, jävulskt kärvt = bra träning) så jag har inte haft någon koll på bloggen här, ni har säkert redan sett denna:
http://www.svd.se/sport/miljonsatsning-pa-att-bli-bast-i-valla_6827989.svd
Men jag lägger ut den i alla fall, ifall någon har missat. Bra initiativ. 10 miljoner ska satsas på vallning inför Sotji.
Gabriel: Nej, vi andra var fullt upptagna med att – via kreativa laguppställningar – besegra Norge i damstafetten på söndag så ingen la märke till den. ;-)
http://www.vg.no/sport/ski/langrenn/artikkel.php?artid=10077836
Og Normennene er selvfølgelig på plass!
Tjockis:
”Första gången Teodor Peterson ställde upp i vasaloppet (utan förberedelser) så kom han 10:a. Så att påstå att Northugs 10:e plats med tanke på både hans förberedelser och att han är en i grunden bättre traditionell åkare var en bra start, det kan man ju inte.”
Att jämföra en enskild prestation med en helt annan enskild prestations säger absolut ingenting. Det finns alldeles säkert exempel på sämre VC-åkare än Petersson som lyckats bra i något långlopp. På samma sätt finns det många exempel på väldigt duktiga VC-åkare som inte alls lyckats i långlopp.
Klart att Kalla kör sista. Tror att det bara är hon som har en möjlighet att föra sverige till seger. Inte genom en spurt, utan att avgöra i något längre motlut under vägen.
Sten, just därför ska hon köra tredje…
Jag tror att om man satsat 10 miljoner på bröderna Olsson i stället så skulle det ge mera. Jag tror tyvärr inte på dessa projekt. Blir nog mest en massa fina resor för deltagarna i projektet.
Herr stafetten tror jag blir en överlägsen Rysk seger.
Norge utanför pallen är nog sannolikt. Sverige trea.
Nisse, jag hoppas att dessa pengar inbegriper någon spännande nyrekrytering till vallateamet. Vi är redan i framkant när det gäller kallföre. Men vi behöver någon som förstår sig på varmare väder. Det ska väl iofs inte vara något problem i Sotji…
Kom ihåg att de går att valla bort sig även i kyla tänker närmast på Rybinsk fanns dom här som sa att de inte var möjligt..
gjordes inte en likande satsning inför OS 2010?? då fungera det bra..
Förresten, snackar ni (Tjockis och SweTor) om Teodor Petersson och Vasaloppet? Sprintern Petersson? Tia? Och första gången? När skulle de andra ägt rum? Att han har en sådan bedrift i bakfickan som han själv inte låtsas om…
Ingen tvekan om att vi behöver lära oss valla för varmföre och även höghöjds fören. Men jag tror att besservisser mentaliteten är djupt rotad i valla teamet.
Angående vallarna så snackades det något om någon långsiktig satsning inför VM 2015 med hemlig nyrekrytering etc. De bästa av de bästa typ. Kan ju hoppas att vi får tillbaka bröderna som huserar på fel sida gränsen, och några ryssar också för den delen! De skulle nog uppskatta en modern vallabuss, krypa ut ur boden…
Att det gick bra i Vancouver var nog mycket tur. Vi såg ju hur skidskyttarna hade det på några hundra meter lägre i höjd. Båda teamen var ju där innan och samarbetade.
jaha så nu är det tur när Larry lyckas inte lätt för den killen få beröm av några här :)
Aliide, Teodor blev inte 10:a utan 9:a!
http://www.teodorpeterson.se/vasaloppet
Nej jag kritiserade bara det faktum att alla påstår att Sveriges lag blir bättre om man ändrar om sträckorna. Att dessutom en finne försöker pika in att Finland är bättre i sådan diskussion blir bara fånigt.
Vi kan dessutom titta på staffeten i Sjusjöen där Sveriges insats var usel, trots det var vi inte långt bakom Finland. Ni överskattar erat lag enormt, det är fyra habila åkare där ingen kan vara på pallen.
Backen i Val di Fiemme har ju också enormt mycket med vanlig skidåkning att göra så att dra upp det som argument är ju verkligen relevant.
Nej jag menar att på staffet är Sverige och Finland jämn bra, men liten fördel Sverige då vi ju faktstikt har slagit er oftast på slutet. Sjusjöen och OS var olycksfall i arbetet.
Finland är vassare än oss som lag för tillfället. Ida och Niskanen är relativt lika. Däremot kan det skilja i prestationer från gång till gång. Ida kan tappa en minut medan Niskanen kan vara relativt nära Skofterud efter första sträckan. Det kan dock lika gärna bli tvärtom. Två osäkra kort skulle jag vilja påstå.
Problemet för oss är att Haag inte är i gammalt gott slag. Hade hon varit det, så hade vi varit jämna med Finland. Saarinen är topp 5 vad gäller klassiskt och Haag lär tappa över 30 sek på henne. Jag har sedan svårt att se hur Rydan ska åka ifatt Roponen, utan det mest troliga är att Roponen går ifrån 10 sek till. Kalla har sedan 40 sek fram till Lähteenmäki som är vassare än Kalla i en spurt. Nej, Sveriges problem i stafett stavas Anna Haag. Hittar hon tillbaka till sig gamla jag, så är Sverige minst lika bra som Finland. Då kan stafetten istället avgöras på sträcka ett.
Åt Norge finns absolut ingenting att göra. Visst kan man tycka att vi borde gå för seger, men något realistisk måste man ändå vara. Skulle Det räcker troligtvis inte med att en norska går in i väggen, utan troligtvis måste två göra det för att det ska bli spännande. Skofterud kan tappa en minut på första sträckan utan att det är någon fara för deras del.
Finlands största rival på söndag blir nog Norge 2, om de nu väljer att använda sig av två lag. Jag är otroligt imponerad av det Heidi Weng har presterat. Jag ser henne som en större talang än Lähteenmäki.
På tal om stafett. Vilket fantastiskt lag Norge även kommer att ha när Skofterud, Steira och Björgen lägger av. Inte av samma kvalitet än så länge, men Jacobsen-Johaug-Kristoffersen-Weng ser otroligt spännande ut.
Mer stafett åt folket! Fattar inte FIS att det är kul med stafett!?!
Sträcka 2 är Sveriges problem hur löser vi det bäst är frågan?
Finland har 5 åkare som varit topp 9 i WC i år Saarinen Lähtenmäki Roponen Niskanen å Sarasoja Sverige har bara två som varit de Kalla å Haag på distanser över 5 km så nog känns Finland vassare på bredden..
som en liten jämförelse kan man titta på norefjellrennets resultat i våras, där en del vc-åkare ställde upp. Då såg resultatlistan ut såhär:
1 Anders Aukland XTR 03:47:47.2
2 Daniel Rickardsson NSE 03:49:36.1
3 Jorgen Brink TUB 03:51:32.4
4 Anders Södergren SOD 03:51:35.5
5 Mathias Fredriksson EXS 03:51:54.0
Som Daniel och Löken placerade sig där kan man ju knappast hävda att en 10e plats för Northug är en jättebra placering iaf
jossa – Precis, de har ett jämnare lag än vad vi har. Därmed måste Anna hitta tillbaka till sitt rätta jag. Jag tror att hon kommer att göra det, men det är frustrerande att se henne göra en så pass medelmåttig säsong när stafettlaget står och faller med henne. Är det dock någon säsong hon ska ha en mellansäsong så är det i år.
För Sveriges del hoppas jag på att Hanna Brodin fortsätter att ta kliv i sin utveckling. Här har vi en åkare som jag ser som en potentiell avslutare i ett stafettlag framöver. Det är otroligt synd att det inte finns fler stafetter under en säsong, så att det finns möjligheter att prova nya konstellationer.
Tänker vi något längre, är jag ändå tveksam till hur Finland kommer prestera i OS om två år. Saarinen, född -79 och Roponen, född 78, kommer inte direkt hålla samma klass över OS, om de nu ens håller på så länge. Då står Finland kvar med Kyllönen, Niskanen, Sarasoja & Lähteenmäki som är ett bra lag, men fullt jämförbart med Sveriges.
för övrigt så hade ju inte Jörgen Brink alls lång satsning på långlopp när han vann vasaloppet 2010
Tobias Fredriksson var väl 3 engång i tiden i vasaloppet..
Blaj blaj. Vilket jävla tjat hurvida det var ett misslyckande för Northug.
Andra misslyckanden
* Hellners sjätte plats i Ottepää
* Kallas Tour de Ski
* Anna Haags säsong
* Jönsson och Petersons sprint i Toblach
* Northugs tour de ski
Varför är misslyckanden så farliga. Visst Oskar utryckte sig lätt raljerandee men vilket storm i vattenglaset som utbröt. Loppet var ett misslyckande, satsningen är det än sålänge inte.
Jag tycker man ska fundera om inte Haag ska köra första sträckan och Ida andra. Utan någon vetenskaplig grund känns det iaf som första sträckan sällan går lika snabbt som andra sträckan på damsidan och så länge Haags form är så dålig kan det kanske vara en bra prioritering.
Allan Vallan:
”Aliide, Teodor blev inte 10:a utan 9:a”
Inte första året han åkte (2009) – då var han 16:e.
Teodor blev 16e när han åkte Vasaloppet första gången, 2009. Däremot var han nia 2011, när han körde för andra gången.
Jens Eriksson var däremot tia 2009. Och han blev 13e första gången han åkte, 2008.
Lindborg på första och Ida på andra, om nu Haag är Sveriges svaga länk.
Joel Burman: vad är de som säger att idas distans form är bättre än Haags ?? dom åkte jämt i SM så längre dom åker jämt är de självklart Ida ska starta,,, dagsformen kommer vi få se på lördag
Att lyckas eller misslyckas står i förhållandet till det mål som man satt upp. Northugs mål var att vinna TDS alltså ett misslyckande. Kalla å sin sida hade ej som mål att vinna TDS varför hennes insats ej var ett misslyckande.
KnutG: Så med den logiken hade en 30:e plats inte heller varit ett misslyckande för Kalla.
Kallas mål var ju att komma till start i TdS med tanke på sjukdom. Att göra något bra lopp var vad hon önskade och det gjorde hon. Så jag håller med KnutG.
Och jag tror att hon gjort ännu mera om Larry och pojkarna skött sig perfekt.
Okej, om vi skall ha den defintionen så var troligen inte Marcialonga ett misslyckande för Petter. Bra att veta.
Det var som sjutton, hade jag ingen aning om… Trodde typ någon skämtade :-)
Undrar om han kommer köra i år igen?
Visst, man kan inte jämföra två olika lopp med varandra, men ändå intressant.
Vill för övrigt fortfarande ha Ingemarsdotter på sista
Haag, Rydqvist, Kalla, Ingemarsdotter
Vi kommer med största sannolikhet inte på pallen oavsett laguppställning…
Jossa: Ida har känts stabilare än Haag denna säsong efter hennes time-out det går inte att bortse ifrån.
Petter hade inte som mål att vinna Marcialonga det var han ju tydlig med. Däremot var hans mål att vinna TdS så det är ju ett misslyckande. Lika så Björgen var klar över att hon skulle vinna TdS och även hon misslyckades. Så allt är ju relativt. Sedan kan man ju diskutera om det spelar roll.
Joel… Jag förstår inte vad du löser med att slänga om ordningen på Anna och Ida? Trygghet är a och o när man ska prestera, så jag tycker inte man ska ändra i onödan. Speciellt inte då Ida är som klippt och skuren för förstasträckan. Vill man få in en helt annan åkare i laget är det dock en annan sak.
Northug har ju varit mycket tydlig med att säga att hans mål är att vinna Vasaloppet.Allt annat är ett misslyckande för honom.
Benke Benbrott: det hade det varit om hon hade gått ut med det.Hennes mål var det Nisse skrev om.
Det finns tre bra åkare. petter, marcus och dario. resten är statister. punkt.
Håller med Manne man vinner inget på att kasta om dom två…men hur ska dom ta ut laget 4 bästa från lördagens lopp? är 15 km klarar Ida av att vara bland dom 4 bästa svenskorna ?? jag tycker Ida är given även fast hon inte är topp 4 bland svenskorna..tar Haag styk av någon av Bleckur eller Lindborg bör någon av dom åka..
Manne, varför skulle Ida vara ”som klippt o.ch skuren för förstasträckan”? Den sträcka som allt som oftast går i lugnast tempo och där det viktigaste är att hänga med. Förstår inte resonemanget. Varför skulle Ida just köra en klassisk sträcka?
Haag är den svaga länken, Ida och Kalla i toppform. Just därför vill jag ha Kalla på tredje. Av tidigare nämnda skäl.
Ida för att hon är snabb ut får en bra position utan att de kostar mkt kraft efter som hon är naturligt snabb ut..därför tycker jag åxå hon är som klippt å skuren för förstastäckan..Ska Ida åka sista så krävs det att vi ska ha försprång å det tror jag inte vi kommer ha..
Haag svaga länken nja håller nog inte riktigt med är sträcka som är svaga länken…
Ida är bättre distansåkare i klassiskt åxå..sett till topp resultaten
Ida som klippt och skuren för 1:a sträckan? Har hon verkligen överygat så stort på distans i år? Haag klart svagaste länken? håller inte alls med, är helt övertygad om att Haag klarar sig bättre mot Jouhaug och Saarinen än Ida. Tror att hon hänger med saarinen i en stafett! Saarinen kommer att hänga Jouhaug för länge och Haag kommer ifatt innan växling. Ida är jag rädd också skulle hänga med Jouhaug för länge och tappa en hel del.
Tittar man på resultaten hittills i år så borde Anna Haag tappa runt
10-15 sekunder mot Saarinen på 5km klassiskt (om man bortser från
jaktstarten in Oberhof då hela svenska laget föll igenom).
Att Haag var 2 sekunder efter Falla i helgen var ett gott
tecken. Falla gjorde en jättebra klassisk sträcka i Sjusjön och var 4
sekunder före Kirsta Lätheenmäki.
Jag tror inte att formkurvorna bland svenskorna har ändrats så mycket
att någon annan än Kalla klarar av att åka fortare än Haag på en
klassisk sträcka.
Sjusjön stafett:
Haag 13.38
Saarinen 13.25
Ingemarsdotter 13.54
Falla 13.21
Kuusamo 10k jaktstart:
Haag 28.51
Saarinen 28.43
Kalla 28.56
Ingemarsdotter 29.43
Lindborg 29.50
Falla 29.26
Oberhof 10k jaktstart:
Haag 34.25 – 7.24 = 27.01
Saarinen 32.20 – 7.10 = 25.10
Kalla 33.19 – 7.11 = 26.08
Ingemarsdotter 34.41 – 7.17 = 27.24
Rydqvist 35.20 – 7.40 = 27.40
Oberstdorf skialtholn (klassiska delen 5k):
Haag 14.23
Saarinen 14.05
Kalla 14.13
Ingemarsdotter 14.52
Rydqvist 15.16
Granåsen 5k
Haag 14.42
Falla 14.40
Kankje damestafetten blir som herrestafetten ofte utvikler seg, en selskapresa der alle lagene er samlet, slik at avgjørelsen skjer på oppløpet.
Hvem går seirende ut av den duellen?
Bevisade inte Ida i vm att hon är som klippt och skuren för första sträckan? I sjusjön var hon ju verkligen inte i form så hennes sträcka där kanske man kan ha överseende med. Sen tycker jag inte att man ska vara rädd för att kasta om ordningen bland åkarna ibland, men just nu ser jag inte riktigt vart det leder. Det är väl möjligtvis att ha Kalla på 3e.
Tack för sammanställningen Ulf! det var som jag misstänkte mellan Haag och Ida. Vi kan hoppas att Idas hysteriska sprintform även smittat av sig på distans! För haag behöver gå ut tillsammans med Norge o Finland.
Tror nog att Haag kommer att börja röra lite på sig nu. En åkare av hennes rang måste ju få till någon slags form under en tävlingssäsong. Nu har hon ju fått vara hemma och träna på bra några veckor och grunden har hon. Jag tror att hon kan göra bra ifrån sig här i slutet på säsongen.
Hoppas du har rätt Gabriel!
Gabriel: Ja, Haag är en klassåkare i grunden men frågan är om hon är i WC-form nu? Hon har missat flera WC-helger efter Touren p.g.a sjukdom och därmed mycket träning.
Tror säkert att Anna är i bättre form senare under t.ex WC-finalen i Falun men nu är hon ett frågetecken, det brukar ta tid att komma in i WC-rytmen.
Sen kan man alltid fråga sig – de damer som presterar under lördagens distans – hur kommer de att vara till söndagens stafett?
Tror inte att t.ex Rydan kommer att ta ut sig till max utan spara sig. Gäller säkert flera andra som är bättre i fristil.
Många av er verkar tro att Sverige och Finland hänger på Norge på sträcka nummer ett. Jag tror inte att någon orkar hänga på Skofterud på startsträckan. För Sveriges del kan stafetten avgöras om Kowalczyk åker sträcka ett eller två. Det är bara att hoppas på att Polen vill ha en så pass bra placering som möjligt.
Vi ska enligt mig bara hålla koll på vad Finland gör under loppet. Otroligt viktigt att Anna får gå ut tillsammans med Saarinen. Det verkar som att många av är relativt säkra på att Idas sprintform även håller i sig på distans. Jag är långt ifrån lika säker och vill absolut inte se henne på sträcka nummer två i stafetten. Ida bör endast hålla koll på Finland och ge Anna ett bra utgångsläge inför sin sträcka.
Jag räknar med att Roponen och Rydan åker jämnt, men att Kalla kan ta in ca 20 sek på Lähteenmäki, men även hänga av henne. Med andra ord får inte Haag vara mer än 20 sek efter Saarinen på andra sträckan.
Cigge, du verkar ta för givet samtliga laguppställningar och anpassar sveriges efter det. Logisk kullerbytta.
Kowalczyk kommer inte gå söndagens stafett. Hon vill tydligen spara sitt knä.
Jimmie Johnsson, en riktigt spännande långloppsåkare:
http://www.dn.se/sport/han-vill-bli-bast-i-langa-loppet
Hur har han plötsligt blivit så bra? Svar: Han har slutat vara sjuk hela tiden. Hur? Svar: Han har funderat över maten han äter och gjort justeringar:
”Han fick kontakt med kinesiologen Ulf Kilman som rekommenderade Jimmie att ta bort gluten och laktos ur kosten.
– Jag fick omedelbara resultat av koständringen. Jag har blivit lättare och piggare och håller mig frisk.”
Man önskar att fler skidåkare som ofta är sjuka funderade i dessa banor.
Glädjande besked på FIS hemsida; Både Capol och Sandra slutar för andra uppdrag inom FIS.
Aliide
Nej, utan det är endast min spekulation och som det sett ut tidigare är det mest troligt att det blir Ida-Anna-Rydan-Kalla. Däremot tror jag att en hel del avgörs efter lördagens lopp hur vi ställer upp i stafetten.
Hur vi än vrider och vänder på uppställningen kommer vi med största sannolikhet inte att slå Finland. Förstår heller inte varför vi skulle göra några slags rotationer i laget. När det är så pass få stafetter gäller det att ta tillvara på dessa för att känna sig ”hemma” med det man gör. Vi har ett VM kommande säsong, men framför allt ett OS om två år, det måste vi väl ha i tankarna redan nu?
KnutG, är det sant? Glädjande nyheter!
Gabriel: Igår var det exakt 2 år till OS i Sotji. Detta är prognosen för Krasnaja Poljana, Krasnodar (där skidtävlingarna kommer att gå) de närmaste 10 dagarna enligt YR
-2° -1° -7° -6° -1° 4° -1° -6° -2°
Jag känner mig inte helt trygg med att det kommer vara kallföre under hela OS
Åh, en gammal flickvän till mig är född i Krasnodar.
Jon, nej fy fanken. Det där ser oroväckande ut.
Jon, ser ju inget vidare ut men som du kanske känner till så återupprepas sällan samma temperatur år efter år, kan lika gärna bli kallare alt varmare (gud förbjude). Som bekant har denna vinter varit varmaste på över hundra år (även om vi nu upplever en köldknäpp i och med högtrycket över Ryssland). Årets vinter är nog en rätt dålig referenspunkt för hur det kommer bli om två år…
Neeei, ikke Sandra :(
Kommer til å savne hennes eminente spørsmål som ”who can you beat” rettet til Marit Bjørgen – etter hennes niende seier på rad.
http://www.youtube.com/watch?v=XkVSjqcggyE
Aliide: Du menar alltså att det inte är 100% tillförlitligt att basera en väderprognos om två år på data från ett tillfälle ? :-)
Nej självklart förstår jag att det finns stora osäkerheter. Något garanterat kallföre lär det dock inte bli. Rybinsk och Khanty Mansisk har ju alltid svinkallt i februari men jag tror inte att Sotji (eller Krasnaja Poljana där tävlingarna går) är ett sådant ställe. Wikipedia anger att Sotji (som ligger 600 m lägre än tävlingsorten) t.ex. har record high 23.8 C, average high 9.9 C, daily mean 6.0 C, average low 3.1, record low -12.5 för februari. Tyvärr finns inte samma data för Krasnaja Poljana men om det skulle vara 23 grader i Sotji lär det inte vara många minus ens 600 m upp i bergen.
Jag vet inte om det finns flera Krasnodar ?
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/katastroflage-efter-snostorm-i-ryssland_6834477.svd
http://www.theweathernetwork.com/news/storm_watch_stories3&stormfile=Russia_s_Krasnodar_Region_declares_emergency__Ukraine_experiences_extreme_cold._08_02_2012?ref=ccbox_fourteenday_topstories
Noterar att Sverige kommer skicka nationell grupp till tävlingarna i Lahti (då det inte längre är tillåtet med nationella åkare i världscupavslutningen), förhoppningsvis fixar vi sprintkvoten på damsidan där då sprint står på programmet.
Maria Rydqvist är sjuk .Kommer ej med till Nove Mesto
Av ressonemangen att tyda, så är det synd att Sverige har så få att välja emellan. Vi får hoppas att framtiden ger oss överraskningar åt det possitiva hållet. Wikén etc.
Efter Anna Haags tävlande i Norge, så tror jag ändå att hon är på G igen.
Utan Rydan kan vi bara hoppas!!!!
Också Sara L är sjuk
lite synd för stafetten, men då får vi se hur Lindborg eller Bleckur löser en stafettsträcka och det kan vara intresant det också! Lindborg på andra o Haag 3:dje eller går någon(Bleckur) in på 3:dje?
Glömde Wikén, självklart kan hon ta sträcka 3. Tror hon kan göra det riktigt bra! Om jag förstod Helene Söderlunds twitter rätt ersätter hon Rydqvist.
Varför väljer de Lahis som nationellt kvot-tväling? Den går samma dag som Vasaloppet och är skiatlon. Hade mycket hellre valt Drammen/Kollen. En sprint som passar flera av åkarna bättre och en masstart i enbart klassiskt stil, hade passat flera av vasa-åkarna perfekt.
Med Rydan och Sara bort kvartstår två val till stafetten, Ida-Bleckur-Haag-Kalla eller Bleckur-Haag-Kalla-Ida. Eller ska vi blanda in Wiken i ekvationen? Eller finns det väl andra sätt också.
Undrar om Ishida kör på lördag, hon kan nog utmana om fjärdeplatsen.
Från scan-cup i Lettland.
”Dubbelseger i 30 km F masstart i Lettland. 1a Fredrik Karlsson, 2a Lars Nelson. Fredrik nu 2 a i totala cupen.”
Heja Småland!
Helene Söderlund ersätter Lindborg, men inte sett vem som ersätter Rydqvist.
Ida-Haag-Wikén-Kalla är mitt första alternativ, möjligtvis Ida och Bleckur på de klassiska sträckorna och Wiken eller Haag på tredje, osäker på vem som har bäst fristilsform just nu.
Tycker nog det är bra att de väljer Lahtis och inte Kollen, kommer vara typ 20 norskor som snor poäng där.
Wikén visade väl klart bra form i Rybinsk tycker jag!
Om man utgår från dagsform är Wikén tveklöst femte-alternativ på distans just nu. Hon var det svart på vitt i två lopp på SM och tog VC-poäng x2 i Rybinsk.
Norskarna påstår att Kristian Rennemo var tvåa på 30 km i Lettland. Hur kan det komma sig? Var hittar man resultaten?
Dom svenska tjejerna i Lettland visade inga framfötter. Flera minuter efter täten.
Sten: men i den resultatlista langrenn.com nu publicerat är Nelson tvåa, dock är ej deras artikel uppdaterad där de hävdar att Rennemo kom tvåa
Nelsson och Rennemo delar andraplatsen ser jag nu. Langrenn vill inte skriva att det var en svensk som vann. Är väll lite känsligt kan man förstå.
Bleckur klart bättre i klassiskt Wiken bättre i fritt..lördagen kommer avgöra hur laget ska se ut..på pappet är stäcka 1 å 3 dom svagaste på förhand..men tänk om finland låter Saarinen/Lähtenmäki starta inte alls omöjligt tror jag..
Per: så klart är de inte att Wiken är topp 5 på distans tycker jag inte..
Kalla Rydqvist Ida Haag Bleckur Brodin Wiken.. Wiken förlorade DP loppet mot Brodin + att Brodin åkte bra i WC i Esltand topp 20..dom är nog rätt jämna Bleckur tog medalj i SM + bättre WC palacering igår runt 15 i Rogla
Skidskyttarna kör mixstafett imorgon, om kvicksilvret tillåter. Startfälten är svaga, bara Sverige, Finland och Ryssland har med sina bästa.
Men, vill ni se mixstafett i längdskidor?
Nja, det känns som en plojgrej som aldrig skulle tas seriöst. Sprintstafett i mästerskap kommer till exempel aldrig ses lika viktigt som övriga distanser.
En mixstafett under VC skulle kunna ske, men då ser jag hellre vanlig stafett eller ett längre intervallstartslopp.
Ja, om den byts mot sprintstafetten. Annars, nej.
Håller med Frans, gärna istället för sprintstafett.
Ja var helträtt välja Lahtis passar många yngre åkare bättre än att åka ett långlopp i kollen..vasatjejerna har ändå inget att hämta i WC loppen..
Nog tycker jag att både mixstafett och sprintstafett är ok. Men jag ser ju att dom bästa är med och åker.
Tycker Mixstaffet är lite tårta på tårta… Finns redan en staffet och jag tycker det räcker. Ser då mycket hellre att man plockar in 100m fritt på VC och VM programet.
Har något skrivet in de finskalaget?
Riitta-Liisa Roponen, Kerttu Niskanen, Aino-Kaisa Saarinen, Krista Lähteenmäki, Riikka Sarasoja
Ville Nousiainen, Sami Jauhojärvi, Matti Heikkinen, Lari Lehtonen
Blir veldig spennende å se om Northug klarer å holde følge med Cologna. 30 km klassisk burde jo passe Rønning bra også. Når det gjelder stafettene så er det vel bare spenning på herresiden om hvem som skal vinne.
I och med Rydans frånfälle får vi sikta in oss på tredjeplatsen. Tror inte att vi rår på det finska laget nu.
Och vi får se upp för andra lag. Är det lika inför tredje sträckan lär Diggins fixa en ordentlig lucka (hon var en och halv minut före Wikén i Rybinsk på dubbla sträckan). Som Kalla sen förhoppningsvis kan täppa till på sista, inte säkert att det går.
Kampen om tredjeplasen kan bli riktigt spännande, hoppas att TV-producenterna inser det.
Hei
Har noen av dere lest det her http://www.skisport.ru/news/index.php?news=13448 Kowalczyks trener er intervjuet. En mann av den gamle skolen og med konspirasjonsteoriene i orden.Han sier bl. ”Bjørgen fikk så store muskler etter 2009 at hun fikk astma. Disse store musklene trenger oksygen.Hun fikk astma med vilje for å ta sterkere medisin.” Han sier at han misliker Norge og Sverige.
Rastjapa: Kan tyvärr inte ryska men du får gärna översätta artikeln som du länkade till?
Jörgen: tycker absolut inte att vi skall ge upp kampen om 2:a platsen bara för att vi bytt ut Rydan mot Wikén! Jag skulle inte bli chockad om Wikén hänger med Roponen. Roponen kommer att få dra varje meter för i min värld så kommer Finland och Sverige går ut ensamma som 2:or.
Är Emmma Wiken uttagen ??kanske satser på höghöjds uppladdning inför u23 VM..Blir tufft för Helene Söderlund att få gå en klassiskt stäcka eftersom hon är betydligt bättre i fritt men av dom tillgängliga är det helt klart Helene som står på tur..
Ge upp på förhand ska man aldrig göra..
Göran: Wiken skulle få jätte svårt att hänga med Roponen finskan var i Rybinsk klart före Wiken på 10 fritt(1.20) Ropenen är i riktigt bra form åxå ska vi komma ihåg bättre än på länge..
Jossa: Kan nog vara så att wikén är på hög höjd. Då blir det kanskr Bleckur på en klassisk o Haag på 3:dje. Eller vill man ändra så lite som möjligt?
Enligt planen så skall JVM- och U23VM-deltagarna åka ner till Italien på höghöjdsläger på lördag så Wiken är nog inte på hög höjd redan nu.
Jag har inte sett det bekräftat någonstans att Wikén ersätter Rydqvist, däremot att Söderlund ersätter Lindborg. Men ledningen ville vänta så länge som möjligt innan man beslutade om Rydqvist skulle åka eller inte.
Göran: Vi har Ida och Kalla men sedan blir det knepigare:
Haag har inte tävlat i WC sedan hon avbröt Touren (drygt två månader sedan) och tog inte ens medalj under SM för ett par veckor sedan… Hon kommer att tappa mot Saarinen och Randall på sin sträcka.
Wikén var en och halv minut efter Diggins på 10 km fritt i Rybinsk nyligen (och 1.20 efter Roponen vilket redan nämnts i en kommentar här strax ovanför), hon kommer att tappa på sin sträcka också.
Vi kan hoppas på att Ida gör en bra förstasträcka och att att Haag + Wikén inte tappar för mycket på sina sträckor så att Kalla får chansen att jaga ikapp.
Swestam: Har inte heller hittat något om att Wikén ska ersätta Rydan men om inte så ligger damstafettlaget mera risigt till. Bleckur eller Söderlund mot de etablerade WC-åkarna? En Britta i form skulle ha behövts nu (Britta in på första, Ida på andra, en Haag i form på tredje och så Kalla på sista) när Rydan inte kan åka.
Rastjapa: Tack för länktipset! Intressant teori Kowalczyks tränare har angående Björgens astmabruk.Tänk om det ligger något i vad han säge?
Du mener vel medisinbruk. Astma er en respirasjonstilstand. Den er helt uavhengig av muskler. Han håper nok at noen skal tro ham på det her, for han er ikke så dum at han tror det selv, håper jeg. Sikkert en dyktig trener, men han legger ned mye tid og energi på å snakke skit om norske og svenske løpere. Hvordan er det mulig å mislike Charlotte Kalla
Sätta förhoppningarna till Britta skall komma i form???? Är det inte troligare och bättre om Wikén utvecklas ett litet steg till eller att Pajala-Öberg kommer tillbaka dit dom var för 1-2 år sedan och utvecklas därifrån, eller att Brodin presterar jämnare, för på 5 km kan hon vara grym redan idag vissa dagar eller att Stina N fortsätter att utvecklas?Eller att Anna Olsson gör comeback:-)
Jörgen>> Varför är du så övertygad om att Diggins åker tredje? Antingen åker Diggins och Stephen fristil och då går Diggins sista, eller så åker Stephen och Brooks (också bäst i fristil) och då går Diggins första (18 i Otepää). Randall går andra. (Om de har med det bästa laget). Hur som helst är det ett klart sämre lag än de nordiska, även utn Rydan.
Jörgen: ”vi har Ida och Kalla sedan blir det knepigare” Känns som du undervärderar Haag en hel del jämfört med Ida! Det enda loppet dom har möts i sedan Haags sjukdom/uppehåll var i SM och då slog Ida Haag med 2 sekunder. Och vi får väl anta att Haags form har blivit rejält mycket bättre med den träningen och dom tävlingarna hon har genomfört sedan sin ”comeback”. Jag skulle satsa mina pengar 8 dagar i veckan på att Haag idag slår Ida på Distans ganska klart.
Göran: Skrev ”En Britta i form skulle ha behövts nu”. Inte samma sak som att hoppas på att hon ska komma i form nu, för mycket begärt då hon fött barn under säsongen och saknar grundträningen som behövs. Kanske till nästa säsong?
Sen om att undervärdera Haag – se vad jag skrev ovan (om avbröt touren, mycket missad träning, inte tävlat i WC på två månader, ingen medalj i SM etc). Inte Annas säsong men hoppas förstås på att det ska vända.
JonasE: Jag tror att de sätter in Diggins på tredje för att Brooks ska få bästa möjliga utgångsläge. 5:e i Rybinsk är bättre och mera färskt än 18:e i Otepää. Men vi får se på lördag kväll hur de planerat lagen, det ska bli spännande att se.
Jörgen… Jo, men trots alla dom problemen var Haag bara 2 sekunder efter Ingemarsdotter i sitt första lopp efter sjukdomen. Så att framhålla Ida som mycket bättre än Anna känns ju märkligt.
Jag tycker Sverige utan Rydqvist bör ses som den klart största kandidaten till bronset. Men stafett är förstås stafett…
Manne: Jag vet inte om man ska jämföra med Ida, dock bör man ta i beaktande att motståndet är svagare på förstasträckan än på andrasträckan där Johaug, Saarinen och Randall går.
Jörgen: Hoppas verkligen att några av dom som som jag nämner ovan går framåt så att det istället är dom som slåss om platserna i ett stafettlag. Sedan finns dessutom Stina H, Lina K med flera unga åkare som är på väg uppåt. även om Bleckur o Lindborg är purunga så tror jag att även dom har större framtid. Men absolut så har vi nytta av alla bra skidåkare. Rydqvist tog ju ett steg framåt efter barnafödandet så varför inte Britta också, hon har ju bevisat redan tidigare att hon kan.
Jörgen… tror du inte Haag kommer gå tredje sträckan om Bleckur ska in i laget?
Haag är fast hon haft en dålig säsong våran klart näst bästa tjej på distansloppen i år…sett till WC resultaten..
Med Bleckur i laget finns de två uppställningar man kan anväda tycker jag..
Bleckur Haag Kalla Ida
Ida Bleckur Kalla Haag
Jossa…. Håller med i det mesta, men Ida, Sofia, Anna och Charlotte måste väl också ses som en användbar uppställning? Jag skulle tro att det mesta talar för den varianten.
Rent generellt tycker jag att många övervärderar Ida som distans- och stafettåkare. Hon är väldigt ojämn och inte så stabil som vissa vill få det till. Åker hon sträcka ett får vi vara nöjda om Ida är 20 sek eller mindre efter Skofterud, men det är egentligen saksamma då det är Finland och USA vi måste jämföras med på söndag.
Otroligt surt att vi står och faller med att endast en åkare försvinner ur laget. Det gäller verkligen att alla håller sig friska till VM och OS framöver, annars ser det mörkt ut i dagsläget.
Jag hoppas att Brodin tar ett ytterligare kliv på distans och kan bli vår avslutare i framtiden. Vi får då fler alternativ och är inte lika beroende av att våra fyra bästa åkare i dagsläget håller sig friska. Fortsätter Kalla att utveckla sig i klassiskt finns möjligheten att hon får ställa upp och ta en sådan sträcka, då stafetterna oftast avgörs redan där.
Jag tror dock att Anna sånär hittar tillbaka till sitt gamla jag till kommande säsong och då är hon given på sträcka två.
Cigge>> Tycker verkligen inte damlaget står och faller med en åkare. Även om Kalla är skulle vara borta så skulle jag hålla ett lag med Bleckur-Haag-Rydan-Ida som tredje bäst i världen. Alla lag, förutom Norge behöver sina bästa lika mycket som vi. Ta bort Randall, Saarinen, Zeller och Kowalczyk, och de lagen förlorar mer än vad vi gör om Kalla försvinner.
Däremot, hade någon av herrarna varit sjuka i OS, då hade vi inte ens tagit medalj, knappt kommit till start. Där var vi bräckliga.
JonasE, ang herrarnas OS-stafett så hade vi Emil Jönsson som alternativ på förstasträckan. Så det hade kunnat gå ändå. Fast nu var väl iofs Jönsson lite krasslig, men det fanns åtminstone ett alternativ eftersom Södergren, Olsson och Richardsson kan åka bra i båda diciplinerna.
Manne: håller med de är åxå ett allternativ..
Vadå faller med Rydqvist förra VM blev hon sjuk å vi klara oss bra utan henne den gången så varför skulle de inte gå igen..
På 5 km tror jag Ida klarar sig bra på distanslopp hennes formkurva peker på det..
Gabriel, han var sjuk.
Cigge… Att vi står och faller med en åkare är överdrivet – när samma åkare var borta i vm förra året tog vi silver.
Visst ska man ha som ambition att bli bättre, men man måste även ha lite perspektiv. Så bra stafettförutsättningar som vi har nu och har haft dom senaste åren på damsidan, det har vi i princip aldrig haft. Därför tycker jag man ska ta det lite lugnt med att snacka om ett tunt lag.
Jag tycker Ida är en väldigt bra startkvinna. Anledningen att hon tappade var väl att hon övervärderade sin form och drog för mycket. Hade hon bara legat i ryggen så hade det gått bättre. Idas form är också betydligt bättre än vad den var i november.
JonasE, ja precis. Vi hade 5 man som kunde köra och en av dessa var sjuk. Det är väl inte så himla bräckligt?
Under VM var det maxutdelning från vår sida, vilket var en väldigt bra prestation. Finland hade dock inte en av sina bättre dagar.
Från VM 2011:
Sträcka 1: Ida var 7sek före Muranen.
Sträcka 2: Saarinen var 2sek före Anna.
Sträcka 3: Roponen var 4sek före Britta.
Sträcka 4: Kalla var 23sek före Krista.
Sarasoja har tappat formen helt sedan Tds och därmed tror jag att Niskanen tar hand om startsträckan. Ingenting är dock spikat beroende på resultat från masstartsloppet imorgon.
Hur tror ni att USA ställer upp? Brooks-Randall-Stephen-Diggins? Även här kommer nog masstartsloppet att avgöra en hel del. Jag kanske överskattar USA något, men beroende på hur USA/Sverige ställer upp kan USA faktiskt hänga på oss en bra bit in i den här stafetten.
Det ska i vilket fall bli en väldigt intressant stafett och jag hoppas verkligen vi kan ge Finland en match, även om jag själv inte tror att det är särskilt möjligt.
JonasE – ”Ta bort Randall, Saarinen, Zeller och Kowalczyk, och de lagen förlorar mer än vad vi gör om Kalla försvinner.”
Här håller jag inte riktigt med. Jag tycker att Kalla är viktigare för Sverige än vad Saarinen är för Finland.
Bäst möjliga lag:
Niskanen-Saarinen-Roponen-Lähteenmäki
Ingemarsdotter-Haag-Rydqvist-Kalla
Reservlagen utan Saarinen och Kalla:
Sarasoja-Niskanen-Roponen-Lähteenmäki
Bleckur-Haag-Ryqvist-Ingemarsdotter
Jag vet inte om det bara är jag, men jag tycker att Finland slår oss på båda punkterna för tillfället. Jag tror till och med att det hade varit relativt jämnt med Finlands reservlag och Sveriges bästa möjliga lag i dagsläget.
Manne: Skillnaden mot i VM är att vi då hade Britta. Vi saknar en som henne i dagsläget. Att Rydan kom fram när Anna O precis slutat var tur.
I OS undersökte SOK till och med om skidskytten ACO kunde få åka i stafetten men det fick hon inte p.g.a inga FIS-poäng så det fick bli Pajala som tog oss från första till elfteplatsen på andrasträckan. Då hjälpte det föga att Kalla åkte snabbast av alla på tredjesträckan.
Vårt damstafettlag är känsligt för bortfall. På herrsidan ser det bättre ut. Halfvarsson kan gå in liksom Jönsson.
Damlaget är känsligt om Kalla är sjukt inte om Rydqvist är sjuk..visst försvagat men vi är i högstagrad med i krigar om pallplaterna utan Rydqvist..
Jörgen: Jönsson är väl långtifrån något alternativ i dagsläget??
Jossa: Inte i dagsläget, nej.
Jörgen… Bleckurs resultat i år är fullt jämförbara med Nordgrens ifjol. Och vi var inte avhängiga av Olsson när hon höll på, minns stafetten 2009 då vi tog brons trots hårt sjukdomsddrabbat lag. Till OS kommer vi aldrig få skicka många åkare, så med mycket sjukdomar får vi det tufft oavsett hur bra åkare vi har hemma. Vihar en bra bredd på damsidan och har haft i många år.
Halfvarsson sjuk.
Manne: Bleckur är inte lika rutinerad som Britta var. Vi minns hur Britta släppte för att sedan komma igen under sin sträcka.. Men ja, vi får se hur det går på söndag, en av säsongens höjdpunkter!
Skall bli riktigt kul att se Bleckur i stafetten(om det nu blir så)Har fått för mig att hon är en utmärkt ”hängåkare”. Kan pilotbrillemannen så kan väl Bleckur:-). Vill ”bara” till att ida kan ge henne bra ryggar att gå i, helst Saarinen. Tyvärr är väl Idas vilja större än dagsformen ibland när det gäller stafett? (här kan mitt minne vara fel, rätta mig gärna)
Göran: engång har Ida satsat fel i en stafett de var i Norge i år dom andra två hon åkt för Sverige 1 har hon åkt mkt bra i överförväntan..Ida har alltså bara åkt 3 stafetter.. kan så klat komma ihåg fel men har för mig att de är så..
Risken med att gå i rygg på Saarinen är att man spränger sig, eller åtminstone följer med för länge så att sekunderna bara rasar iväg mot slutet av sträckan.
Är det verkligen så självklart att Haag ska åka en fristilssträcka? Hon har varit bra mycket bättre på klassiskt i år, samtidigt som hon vid mer än ett tillfälle nämnt att hon känt sig något stum när hon åkt fristil.
Jag hoppas verkligen att någon av våra svenska åkare, utöver Kalla, överraskar under morgondagens masstart.
För övrigt, vad bör man ha för förväntningar på Kalla imorgon? Jag hoppas att inte avstånden fram till ”de tre stora” är alltför långt och att Kalla kan vara med och göra upp om fjärdeplatsen. Bakom topptrion är det faktiskt relativt jämnt.
Kalla topp 6
Haag topp 12
ida topp 15
Bleckur topp 20
Söderlund har inga förväntingar på henne blir hon topp 40 är de okej
Tack för infon jossa! alltså svårt att dra några större slutsatser av hennes stafettinsatser. Cigge: eller också håller det?! och vi har en ny möjlighet till vårat stafettlag. Jossa: Har vi 4 bland dom 20 har vi gjort det riktigt bra tycker jag! Söderlund är klart bättre i fristil sådär kanske vi inte skall ha så stora förhoppningar.
Gulp! Kerttu Niskanen har fått startförbud pga högt HB. Hon har normalt ca 155. Nu mättes det till 162. Kettu har varit på höghöjdsläger i Ramsau inför tävlingarna i Nove Mesto. Vi får hoppas att det beror på höjdträningen och inget annat. Men suck. Inte bra.
Ouch, det var verkligen inte bra. Vilket är nu det troligaste finska stafettlaget?
Göran: Visst ska vi vara offensiva i vårt sätt att tänka, men jag tänker på att vi fortfarande har en chans så länge Kalla är 20-25 sek bakom Lähteenmäki inför sista sträckan.
jossa: Det vore inte fy skam om vi fick med fyra åkare topp 20, men jag tror det kan bli svårt för både Anna och Ida att finnas med på topp 15. Jag hoppas dock att någon dunkar dit ett riktigt praktlopp och finns med på topp 10, det vore något.
Kalla kämpar troligtvis om fjärdeplatsen med X antalet norskor och finskor.
Oj, intressant. Då lär väl Sarasoja ta en stafettplats trots allt. Frågan är bara hur de finska damerna väljer att formera laget. Det känns nästan lika ovisst som i det svenska lägret om nu Niskanen har fått startförbud.
Blev mycket knepigare nu. Otroligt klantigt att testa för högt HB med 2 enheter. Drick ett par glas vatten förfan! Jag blir så ARG! Om det är fusk bakom hoppas jag förstås att hon åker dit i det obligatoriska dopingtestet som togs strax efter HB testet.
Men blir väl nu Lähteenmäki-Saarinen-Sarasoja-Roponen eller Lähteenmäki-Saarinen-Roponen-Sarasoja eller Sarasoja-Saarinen-Roponen-Lähteenmäki. Det sista alternativet är kanske det bästa…
Frans: Ja, Sarasoja-Aikku-Roponen-Krista låter som mest troligt.
Fast Riikka Sarasoja-Lilja är ju klart bättre i skate. Alla hennes topp 10 placeringar vinter har ju kommit i korta skatelopp. Så om laget skall ta sig snabbast från A till B så ska hon åka en skatesträcka. Krista är ju lika bra på skate som klassiskt så för henne spelar det ju ingen roll vilken sträcka hon kör. Men vill köra in henne som ankare och då tvingas Sarasoja-Lilja köra första sträckan, om inte Roponen tar den?
Jeg ville satt Sarasoja-Lilja på tredje, da Sverige mest sannsynlig setter sin klart svakeste utøver på den etappen. I tillegg kan/bør Saarinen og Lätheenmäki ha en luke til Sverige etter klassisken og da kan det bli vel tøft for Kalla og ta inn mye til Roponen på siste etappe.
Frans: då kanske jag får rätt när de gäller finska laget vad jag ville se…
Sarasoja har sina topp res i fritt DP 5 a Obersdorf å 10 Davos..
Nu är jag inte läkare men 7 enheter låter lite väll misstänkt även vid höghöjdsträning. Förhoppningsvis är finskan inte dopad, även om risken är överhängande. Hon blev bra mystiskt snabbt, det gäller iofs vissa svenskor också så det är inte rätt tid att dra förhastade slutsatser.
Kollade vad Norgren hade när hon åkte dit och det verkade vara en häftigare ökning, dock kombinerad även med magsjuka så finskan lär vara grän.
Bra!