Vilken jaktstart!!
Jag såg första minuterna då Kowalczyk gick ikapp Bjørgen. Sen fick jag radioskugga och missade en del och när jag väl fick tillbaka sändningen hade Bjørgen hakat av Kowalczyk rejält! Vad hände?
Uppdatering: I intervjun med Marit Bjørgen efter loppet berättade hon hur dåligt glid Kowalczyk hade. Grymt av norskan att berätta det!
Hur som helst, vilken dramatik i Mördarbacken på sista varvet! Jag önskar så mycket att jag var där och fick uppleva Kalla & Co äta upp avståndet till Kowalczyk. Fast roligast av allt hade ju varit om Bjørgen inte var så himla överlägsen!! Ja, det var nästan så att man glömde bort henne ett tag.
Och Weng alltså, vilken helg! Sweet mother of God!! Dom nya unga norskorna är så coola, jag tror Northug har gjort väldigt mycket för deras sätt att åka skidor och visst, efteråt nämde Weng Petter i den underbara intervjun med henne efteråt. Hon var också helt chockad över resultatet i spurten: ”Jag slog Kalla i en spurt, det hade jag aldrig trott!”
Nu ska jag fira Kalla-pallen med dumplings.
Kalla näst snabbast idag, mest för att Johaug startade bakom henne. Lovar gott inför 10 fritt på VM. Även om Björgen gått på in i mål hade Kalla slått henne med 10-15 sekunder.
Vad sysslar svt med? Lång intervju med Jocke A istället för prisutdelningen!
Hela prisutdelningen med kungen mörkas.
Norska nationalsången hörs i bakgrunden och intervjun fortsätter i alla fall. Detta är sjukt dåligt! Varför?
Det lär ju tyvärr inte bli Alsgaard. Ulf Karlsson verkar vilja ha en svensk som ny förbundskapten.
Coolt gjort av Björgen att berätta om Kowas dåliga glid. Respekt!
LennartG: Enig, kanskje det er bra at TV4 tar over for dette var respektløst.
En trøndersk observasjon fra dagens damelopp:
Heidi Weng vant klassen for de mennesklige, Marit vant den andre…..;)
En spännande tävling. Synd att herrloppet blev helt ospännande. Jag trodde faktiskt att Johaug skulle slå Kalla ganska lätt då denna bana borde passa perfekt.
Tur att jag hade fel!
Kul avslutning på säsongen. Johaug och Kalla samarbetade riktigt bra och jag tyckte Weng såg bra sliten ut alltför många gånger, vilket hon även själv sa i intervjun, men jäklar vilken vinnarskalle och vilja hon måste ha som orkade med spurten :)
efter SM-avslutningen tycker jag det vore skojigt med en tråd här på Skidpepp där man fritt kan spekulera i de nya landslagsgrupperna. Finns många intressanta frågetecken…
kommer Pajala och Öberg få behålla sina A-landslagsplatser?
får Bleckur äntligen en plats? osv osv…
http://www.abcnyheter.no/nyheter/sport/2012/03/18/bjoergen-avsluttet-med-seier
JonasE..”even om Bjørgen gått på in i mål hade Kalla slått henne med 10-15 sekunder”
:) Jeg nøt de siste kilometrene av løpet, sa en glad Bjørgen…
Emil och Anna i time out ikväll, 20.30 på tv4
Angående prispengarna som delats ut under säsongen undrar jag om det är någon här som vet vilken valuta som brukar nämnas i dessa sammanhang? Är det Schweiziska Franc?
Det var i alla fall bra av SVT att prioritera den sista intervjun med Jocke, i stället för ännu en meningslös prisutdelning.
Trion måste kört rätt brutalt sista fem för de drog ifrån alla andra rejält, inklusive Björgen som ju inte kan ha slagit av på takten.
Per – Ja, Johaug bombade på så gott det gick uppför. Nu åkte i och för sig Kowalczyk minst sagt dåligt idag, men trion tog enormt mycket henne och alla nadra på den delen av banan på det sista varvet. Starkt av Weng och Kalla att haka på.
Då var säsongen över för den hår gången..kommer nog kännas tomt ett tag nu..hur presterade åkarna på damsidan så blir mina betyg på landslagstjejerna
Ida 5
Kalla 4
Brodin 3
Haag 2
Rydqvist 2
Öberg 2
Falk 1
Pajala 1
Lindborg 1
Vilka åker ur A laget min gissnig är att de är Pajala å Lindborg in med Bleckur å Emma W
Det norske damelandslaget blir overfullt neste sesong…
Weng kan bli den nye Northug når det gjelder mass og jaktstarter, aldri dra en eneste meter, kun henge og så spurte til seier, jeg har savnet en slik type løper på kvinnesiden ;)
Nu har även jag sett jaktstarten. Men inte blev jag imponerad av Kallas spurt direkt. Vore det inte för en extremt bra fällning hade ju Johaug varit före.
Om man ska summera säsongen ur svensk synvinkel så får den 3,5 i betyg (av 5). Den som presterat bäst och jämnast över hela säsongen är Theo Pettersson. Sedan har det mest varit berg och dalbana med en del bra toppprestationer, då tänker jag på Ida och Johan. Hellner och Kalla har inte fått ur så mycket som man hade förväntat sig då ingen av dem vunnit något lopp i VC. Underpresterat har Anna Haag, Rickardsson och Södergren gjort. Fast vad det gäller Anders så är han nog inte bättre än så här, hans glansdagar är förbi och jag ser gärna att man byter ut honom i stafettlaget till nästa säsong. Emil har väl inte heller levererat riktigt men det beror ju på skador och sjukdomar, han är lite för skör precis som Johan. Falk blev vinglippt och frågan är om hon någonsin kommer att flyga igen. Hatten av till Norge som har haft en helt otroligt bra säsong, framförallt på damsidan men jag tycker att många guttar visat framfötterna under Petters frånvaro. Det kommer mera.
Cigge: Ja, det är schweiziska franc som gäller (om prispengarna).
Jossa: Skulle nog ge Rydan en trea och Brodin en tvåa, håller med annars vad gäller dina betyg.
Uttern: Kalla har väl aldrig haft en bra spurt? Hennes största chans är att skaka av sig dem innan upploppet.
För övrigt: Heidi Weng blir livsfarlig kommande säsonger, där har Norge nästa världsåkare!
Det är mycket bra av Kalla att knäcka Johaug med tanke på att formen i vinter inte varit super.
Rydqvist nej två rätt klart tycker jag kan inte ge henne bättre betyg än Haag tycker jag båda två något under totalt sett än väntat..
Hanna Brodin Jörgen varför en två? Hanna har varit på Pallen i år 12 totalt i sprintcupen..tycker hennes resultat är bättre än både Haags å Rydqvist..hon slår även Rydqvist i totala cupen
Rs, är du inte lite väl orättvis mot Johan när du poängsätter? Emil ursäktas med sjukdom, killen tog en vc-segern med nöd och näppe i sista stund. Johan inledde säsongen med en jordskredsseger och tog sedan ytterligare två segrar. Att han har en ganska allvarlig astma med följden att han mycket lätt drar på sig ihängiga förkylningar. Men han har levererat de lopp han kört! Inget snack om det.
Lennart G och Nethiri>> Alla i Sverige kanske inte är royalister? :-) Mot vem var det respektlöst? Kungen?
Johan Olsson gör alltså sju individuella starter denna säsong (med Kuusamo räknat som en) och vinner tre av dessa. I min bok är det extremt bra
Jensa: Man viser selvsagt seierssermonien hvor de som har vunnet WC sammenlagt skal hedres. Og spesielt siden Sverige har fått æren av å arrangere avslutningen. Det var vel kun fordi beste svenske ikke var på pallen at SVT ga faen. Vel, det er flaut og veldig respektløst.
Herrlaget..
Teodor 5
Olsson 5 tre segrar år säger allt
Hellner 4 bäst när han skulle vara bäst
Calle H 4 riktigt bra säsong..
Eriksson 2 stark två
Södergren 2
Jönsson 2 stark två
Daniel 2
Bynte 1
Modin 1
Uttern, i en spurt så är det tåspetsen som räknas! Kalla vann spurten helt tydligt (men visst, jämnt) när man ser om det!
Pallplatser den här säsongen (prologer inräknade):
Björgen 19
Kowalczyk 14
Johaug 14
Skofterud 5
Kalla 5
Kristoffersen 2
Weng 2
Jacobsen 1
Brodin 1
Björgen har varit minst sagt magnifik den här säsongen! Kowalczyk och Johaug har alltså lika många pallplaceringar på distans. Det hade i alla fall inte jag gissat på. Skofterud har varit i sitt livs form. Tråkigt att hon haft problem med sjukdom och inte fick möjlighet att ställa upp i Tds.
Norge har alltså 43/63 pallplatser den här säsongen på damsidan. Med andra ord snittar Norge drygt två pallplatser per distanstävling, ett ofattbart resultat.
Med blandade känslor som säsongen börjar lida mot sitt slut.
Jag tror fortfarande att Södergren kommer fasa ut VC mer och mer till fördel för långlopp.
Tror inte Södergren kommer göra de..visst han åkte bra i Norge men tror inte de räcker för att han ska ge upp WC loppen..
Daniel R å Södergren som båda gör rätt svaga säsonger i WC är båda med i dom långlopp dom åker å gör upp om segern långt i i loppen..
Ja Johaug är ju en riktig sprinter. Men jag kan hålla med om att Kallas spurt inte är bra, men tycker att den borde vara bättre med tanke på hennes kapacitet.
Jossa: Rydan överpresterade förra säsongen (ger en fyra för den säsongen), denna säsong mera ”normal” men ändå bättre än de före hon blev morsa = trea. Att jämföra med Haag går inte, har högre förväntningar än så på Anna.
Brodin hade jag hoppats ta ett steg till i sprint, gärna upp till Fallas nivå. Eller i korta distanslopp dvs upp till 10 km. Kanske för höga förväntningar på henne.
nu gör jag en sak jag aldrig trodde jag skulle göra: streamar ett avsnitt at time out. men en reflektion på detta: visst ser Per Andersson ut lite som en karikatyr på Eldar Rönning? Speciellt med tanke på Rönnings slapstick-målgång i Holmenkollen!
Her er et ganske langt intervju med Therese Johaug for de som er interessert:
http://www.dagbladet.no/2012/03/16/magasinet/therese_johaug/portrettet/langrenn/20715698/
Men med tanke på att målet ligger uppför så gynnar det de små norskorna, därför anser jag att hon lyckades få till en riktigt bra spurt! Hon är normalt sett inte någon spurtkanon och jag tror faktiskt att hon tar med sig den här dagen med glädje in i nästa säsong
Det Kalla gjorde bra i slutet av spurten var att hon bytte växel de sista metrarna uppför och fällde sig i rätt ögonblick över mållinjen. Det var bra gjort av henne.
Sen är det inte så enkelt att skaka av sig just Johaug och Weng innan upploppet. Weng sparade nog dessutom krafter under de sista kilometrarna till spurten (hon drog inte).
Neithiri: Intressant att läsa intervjun med Johaug.
Jörgen: Brodin har varit på pallen utöver de varit topp sju 3 gånger 12 i sprintcupen totalt..rätt solklar 3 i betyg å även en bättre säsong än Rydqvist
Haag tar betydligt fler WC poäng än Rydqvist gör att då ge Rydqvist ett högra betyg utan att hon engång varit topp 10 tycker jag inte är rättvist..Jörgen glöm inte att Rydqvist var VM 6 förra..
Weng är rätt bra på att spurta har även varit i en sprint final i år inte jätte konstigt att Kalla tog styk av henne i sputen..
Jossa: Hade högre förväntningar på Haag och Brodin denna säsong (och lägre på Rydan). Förväntningar är individuella och subjektiva. Men respekterar förstås vad du tycker.
Jossa: Ponera att de var svenskor kontra våra förväntningar, vad skulle du då sätta för betyg på Weng, Diggins, Lähteenmäki resp Saarinen denna säsong?
Konstigt sätt att sätta betyg på de svenska åkarna. Skall man ha samma krav på alla (vc-segrarar eller vc-pallar för att ge femmor) eller i relation till vad man tidigare har presterat? Haag har 8 placeringar i intervallet 8-15 i vc denna säsong. Är det underkänt? Jag tycker det är OK, inte några toppresultat men OK placeringar och då tycker jag hon bör få betyg 3. Om inte vad hade då krävts för betyg 3, 4 och 5 för Haag? På samma sätt för Rydqvist, minst betyg 3 är hon värd.
Swestam: Jag tycker nog man kan förvänta sig mer av både Haag och Rydis med tanke på hur bra de har kunnat vara tidigare.
För mig är säsongens höjdare Teo och Johan O utan tvekan. Olsson måste ju förövrigt ha slagit nått fis rekord att ha högsta snittpoängen per världscupstart.
Kalla har gjort en ok säsong där hon framförallt gjort framsteg i klassiskt men det går inte att komma ifrån att man är orolig för hennes utveckling ändå. Jag hoppas hon kan fortsätta utvecklas bra dock.
Ingemarsdotter har gjort bra säsong i sprint däremot har hon nästan gått tillbaka i distans vilket är underkänt. Ett av hennes mål innan säsongen var ju att bli en bättre distansåkare också.
Haag och Rydis får svagt underkänt av mig mest med tanke på deras gamla meriter.
Hellner har varit sjukt ojämn iår och han behöver verkligen ta sig en funderare hur han ska lägga upp taktiken i masstartsloppen så att han blir att räkna med där också. Annars var hans slalombacke kross vinterns höjdpunkt.
De allra största flopparna iår är ju utan tvekan Richardsson samt Jesper Modin. Hoppas verkligen på en snabb revansch kommande säsong.
Inte bara Norge!
Jag har i helgen tittat på avslutningen av OPA Continental Cup i Toblach med prolog 2.5/3.3 km F i fredags och 5/10km C i går.
Tävlingen avslutades i dag med jaktstart 10/15 km F.
Frankrikes Adrien Backscheider som är tillbaka efter en liten formsvacka vann herrjuniorernas med ca 10 sek. före Österrikes Max Hauke.
Adrien var helt överlägsen i sammanlagda cupens 18 tävlingar.
Schweiz imponerade med fyra bland de åtta första. Colognaeffekt?
I en hård spurtstrid bland damjuniorerna hade Teresa Stadlober Österrike tåspetsen före Anamrija Lamipc Slovenien.
Anja Erzen Slovenien klar segrare sammanlagt.
Ingen överraskning att Slovenien dominerar damjuniorerna, fyra bland de sex första i sammandraget.
Efter att jag live sett ca tio juniortävlingar + JVM i vinter konstaterar jag att konkurrensen från Mellaneuropa hårdnar.
Elin: Kul!!!!
Jag skulle definitivt inte vara förvånad om det finns en cologna effekt i schweiz.
Hur ser det ut bland de slovenska damjunisarna är de sprintspecialister som de senaste årens senioråkare ifrån Sloveninen eller är de också löften på distans?
Joel;
Slovenskorna är framförallt distansåkare och flera mycket kompletta i F och C.
Joel Burman: Hur med Pajala och Lindborg som ingick i A-landslaget denna säsong – måste vara minst lika stora besvikelser? Lär bli petade till nästa säsong.
Glöm inte att Kalla fått en riktigt bra spurt i klassisk stil, som håller mycket bra i distanslopp.
En orsak till överdrivna förväntningar är dom goda resultaten från OS 2010.Efter OS har det inte gått spikrakt uppåt som förväntades från många håll bla från massmedia.Idag är det knappast några rubriker om Kalla eller Hellner kommer på pallplats. Nu krävs vinst för att vi ska var nöjda.
Visst vi kan bli bättre men vi måste också kunna glädja oss åt dagens fina resultat.
Jörgen: Självklart, jag skulle bli riktigt förvånad om de får vara kvar i satsningarna dock är det nästan så att jag inte räknar dem till landslaget eftersom de knappt åkt på världscupen i år.
Neithiri, tack för länken! Vilken fin intervju med Johaug.
swestam: två är godkända
5: världsklass
4: Mycket bra
3: Bra
2: Godkänd
1: underkända
swestam: alltås Haag/Rydqvist åker på en godkänd nivå enligt mig tycker de är svårt att se att någon av dom gjort något extra så kan inte bli mer än godkända..båda stabia utan någon extra topp resultat i år..
Jörgen: Betyg på Weng, Diggins, Lähteenmäki å Saarinen..
Finskorna har varit mkt sjuka inga topp restulat som dom själva hoppats på..men ändå en hel del bra lopp av dom båda..
Betyget på finskorna
Saarinen: 3
Lähteennmäki. 3
Både Weng å Diggings har båda tagit stora kliv i utvecklingen i år..betyg på dom är lite svårare att sätta men sett till hela säsongen så blir Weng 4 Digggins lite svårare sätta på men 3 plus ..
Niklas Dyrhaug er på rekruttlandslaget, og ifølge Trond Nystad har han ”lagt inn en brukbar søknad” for en plass på landslaget neste år. Hva fan, Nystad han er jo norges beste langrennsløper pr dags dato…(enligt meg får Dyrhaug en 3+)
På torsdag går världsrekordförsöken på Bislett av stapeln, enligt sweski.com ska Jönsson vara med och tävla. Hoppas bara att han hunnit bli helt bra..
http://www.sweski.com/varldsrekord-forsok-paa-torsdag.5033984-184999.html
Efter att ha sett Time Out förstod man varför Emil gick sönder.
http://www.sweski.com/her-genar-devon-kershaw.5034186-184999.html
Her burde det vært tidstaff, på den godeste Kershaw?
Till TV4 hittar väl ingen sann skidpeppare
Nethiri>> Aaah… du menar så. :-) ja mot Cologna o Björgen kanske det var lite oartigt. :-)
Jonas E>> Efter att ha sett Time Out igår kan jag bara hålla med. ;-) Annars såg han stark ut, men inte vig. :-P
När det tex gäller Lähteenmäki var hon ett stort skrik men i år har det gått sisådär. Weng har varit bra på slutet men hur kommer det att gå nästa år?Diggins hade en kort formtopp.Saarinen har varit en besvikelse i år.
KnutG, jag tycker att Lähteenmäki gjorde en riktigt bra TDS, där visade hon ju åtminstone vad hon är kapabel till även om hon inte presterat så bra efter touren. Men man måste ju komma ihåg att hon är ung och att det kan ta ett tag innan formen blir stabil.
Lähteenmäki var fyra i säsongens viktigaste tävling. Endast slagen av Marit,Kowa o Johaug. Det är med beröm godkänt enligt mig.
Frans: hon får åxå att betyg av mig som är mer än godkänt..
Jossa: Nu förstår jag dig bättre när du skrivit vad siffrorna stod för. Antog innan att 3 var godkänt, 2 underkänt och 1 uruselt.
Saarinen skulle jag ge en tvåa på din skala. Lähteenmäki en trea. Diggins en stark trea och Weng en klar fyra.
Min kommentar kring Lähtenmäki gäller att hon förra säsongen lyftes fram som en åkare som skulle ta jättekliv till denna säsong. Så blev det inte. Och det kommer inte att hända Weng nästa år heller. Tro mig
Jörgen: Saarinen är ändå 8 i totala WC.. tycker bara de ska ge henne en trea.. en hel del fjärdeplatser å varit med i toppen många lopp..kapacitet vissa hon även om många sjukdomar förstörde säsongen mkt..
Jossa: Saarinen var (jämte Kuitunen) i absoluta världstoppen för inte så längesedan, då finskorna dominerade.
Ser man tillbaka har hon tappat mycket i världstoppen sedan Kuitunen slutade. Är nog så att konkurrensen blivit bättre från framför allt norskt håll, men det är en annan diskussion..
Aikku är idag inte ens bästa finska i WC-totalen trots att Virpi slutat. För mig handlar det om förväntningar men för dig kanske enbart om denna säsongs prestation. Därav olika bedömningar.
Aikku är på väg ner och presterar inte som förr, tyvärr i mitt tycke för jag gillar henne. Därför får hon bara en tvåa av mig dvs godkänt enligt ditt betygssystem.
Jag intresserar mig för Belov och Sedov. De var ju förstaårsseniorer förra året. De är fortfarande under den absoluta toppen men jag har känsla för att de snart kommer att utmana Legkov och Vylegzhanin. Naturligtvis är de fortfarande för unga för att hålla men jag tror att de snart kommer att vara på pallen. Kanske redan nästa säsong. Jag vet att vi tänker doping när det gäller ryssar och så tar vi dem inte på allvar. Jag vill ändå utgå från att folk är rena.
Hoppas det blir mästerskap 2016. Det fanns en gång när världscupen inte var så spretig och där många åkare gick för en bra placering i totalen. I år var det bara Björgen, Kowalczyk, Cologna och Kershaw som verkade bry sig. Johaug och Northug hamnade på pallen bara av farten.
För en åkare som Emil Jönsson blev ju hela säsongen ingenting. Men hade det varit mästerskap samma tidpunkt som vanligt, så hade han nog lämnat denna säsong med två guld. Han vann i Lahtis, samma helg som mästerkskapet bruka vara, och tillsammans med Teo hade de enkelt vunnit sprintstafetten också tror jag. Nu blev det ingenting. De enda cuper som verkligen var intressanta för mig var sprintcuperna och lite grann damerna totala. Distanscuperna har jag inte kollat en enda gång sedan Olsson tappade sin ledning.
Ni har varit inne på det…
Till nästa års landslag:
På damsidan flyttas nog Pajala ner till U-laget igen. Lindborg hamnar troligtvis utanför lag, vilket är förståeligt men trist eftersom det är tufft att satsa själv. Falk får förnyat förtroende och Bleckur blir landslagstjej. Sömskar är precis på gränsen, men får nog va kvar i U-laget även nästa år. Övriga är så självklara så dom tar jag inte upp.
Bland herrarna är det nog oförändrat. Södergren och Modin får alltså förnyat förtroende. Jens Eriksson och Bryntesson likaså. Persson, Edin och Lindblad kan nog få inbjudningarn till vissa läger. Speciellt Persson tror jag Monsen skulle vilja träna, men nu spekulerar jag lite i överkant…
JonasE..”johaug och northug hamnade på pallen bara av farten”. Ja hastigheten (farten) er et nøkkelord i langrennsporet.
Eks. Northugs 15 km fri m/intervallstart i Kuusamo, og 30 km fri m/intervallstart i Davos, der hadde han større hastighet enn sine konkurrenter derfor vant han. Så enkelt, vettu! ;)
Manne: håller med dig helt men Bryntesson är jag lite tveksam till ändå har varit med många år utan att ta de där sista steget där kanske jag skulle satsa på någon annan
Hvorfor er ikke det svenske landslaget organisert på samme måte som det norske med egne sprintlag for damer og herrer? Det er jo faktisk der Sverige har jo det best dette året, så jeg føler det burde vært selvsagt at sprint ble en høyere prioritet.
Og hva tenker dere om Britta Johansson-Nordgren, jeg ville nok la henne få en plass på landslaget.
Hanne, har för mig att det svenska landslaget inför säsongen 11/12 omorganiserade sig till ett gemensamt för både sprint och distans då tanken var att sprintåkarna har mycket att lära av distansåkarna och vice versa. Kanske är svårt att utvärdera redan nu hur upplägget fungerat men jag tycker i alla fall att tanken är god med tanke på införandet av fler och fler tourer då det gäller att vara bra på både sprint och distans, och distansen där emellan (prologer).
Självklart skrev skidpepp om detta i fjol :http://www.skidpepp.se/2011/04/18/langdlandslagen-2011/
Är det bara jag som missat att Kowalczyk slutar efter OS 2014. Björgen måste jubla!
På tal om Britta, hon tog tydligen WC-poäng den här säsongen!?!
http://www.langd.se/svenska-placeringarna-i-varldscuperna.5033903-86106.html
Om hon ska in i landslagsgruppen? Jättesvårt att säga, kommer hon ens satsa? Vad stod hon innan barnet? Har hon samma utveckling som Rydqvist. Jag tvivlar tyvärr.
KnutG>> Björgen är väl den enda som inte behöver jubla över att Kowa slutar, om hon ens gör det.
Det kommer bli tomt efter Kowalczyk… förstå om inte hon hade funnits i vinter, vilken totalt menlös damvärldscup vi hade haft. Norge, Norge, Norge, Norge, Norge, Sverige, Norge, Norge, Finland, Norge, Norge. Typ.
Vi får hoppas att några fler tar klivet. Men det lär förmodligen mest vara norskor som gör det i den närmsta framtiden.
Gabriel..Nå er du for pessimistisk. Det er bare å titta på resultat fra VM U 23 og VM junior 2012, der er det ikke bare Norge, Norge….Men heller jevn fordeling, resultatmessig, mellom landene!
Jonas E Ok kanske inte jubel men en antydan till ett leende tror jag mig se
Tolsrav, tyvärr säger inte junior-VM och U23-VM så mycket om vilka som i framtiden blir åkare i absoluta världseliten.
Men visst, det kan ändra sig snabbt. Dock kvarstår faktum att Kowalczyk åtminstone gör så att det fanns någon slags spänning kvar i damskidåkningen denna säsongen.
Förstår inte varför alla är så negativa mot Kalla. Hon har plusstatistik på alla utom Björgen i fristil i år och hennes enda förlust utanför touren, där hon var sjuk innan och inte i bästa slag, är i Davos.
Gabriel..Jeg mener det sier ganske mye. Eks. Ek Hagen som ”spiste kirsebær” med verdenseliten i Falun, blir slått med nesten 30 sekunder av (for meg) en ukjent russer på 10 km under VM U 23 i Tyrkia.
Men selvfølgelig trist at Kowa gir seg, hun er fødd 1983 – dvs. 3 år yngre enn Bjørgen!
JonasE, vet inte om folk är så negativa men jag håller i alla fall med dig om att Kalla gjort en väldigt bra säsong och tycker inte att hon stannat i utvecklingen. När en skidåkare som Kalla befinner sig på en så pass hög nivå ska man nog inte förvänta sig med en jätteutveckling inför varje säsong. Man får heller inte glömma att hon faktiskt kom fyra i totala världscupen och att hon ändå är bra mycket yngre än Kowalczyk och Björgen.
Tolsrav, ryssarna har ofta bra juniorer som sedan inte riktigt tar klivet in i världseliten. Norge är i dagsläget det land som är bäst på att få åkarna att ta det stora klivet. Ni får gärna berätta hur ni bär er åt… :-)
Kalla är bra, men hon är fortfarande såå ojämn. Och jag fattar inte att hon nästan åker på däng av Johaug i en spurt i fristil. Det är helt obegripligt. Det ska inte kunna ske. Kalla ska ligga i rygg på Johaug och bara bevaka in på upploppsrakan och sedan explodera och gå förbi med 10 meter. Men vad gör hon? Hon drar och drar och drar. Hon har inte huvudet med sig, precis som Hellner. Det är kanske dags att börja fundera över hur man vinner lopp, istället för att bli förnedrad gång på gång.
När det gäller taktiska upplägg i loppen har coacherna/ ledarna ett stort ansvar. Mycket lätt att förstå att om Kalla är med norskorna sista biten ska hon akta sig för att ligga först. Då är det lätt att man blir nerspurtad även av en sämre åkare.
Gabriel… Kalla är väl inte så ojämn? Är väl bara Björgen och Kowalczyk som är jämnare? Ja Johaug är givetvis också jämnare om man bara räknar distans.
På damsidan har norskor tagit klivet, men inte på herrsidan på samma sätt.
Tycker som jag sagt hela tiden att Kalla gör en riktigt bra säsong tagit ett steg till i klassiskt tycker jag..i fritt 10 km är hon som alltid i toppen..Kalla hade även oturen att var sjuk innan tds som hon med tanke på förut sättningarna åker riktigt bra i..
http://www.vg.no/sport/ski/langrenn/artikkel.php?artid=10079575
Her er heatene for ”jallaløpet” på Bislett!
Kalla har blivit fruktansvärt mycket jämnare numera. Tidigare sa vissa att Haag var den mest komplette åkaren men det stämmer inte i nuläget.
Problemet mot Kalla är ju att det är så extremt mycket fokus från FIS att gynna de mångsidiga i världscupen. Vad gäller fristående distanslopp i wc i år var det endast i 3 i fristil och 5 i klassiskt. Är man dessutom sjuk under touren så blir det inte många lopp kvar. Så på Kallas tre viktiga lopp blev hon dubbel tvåa och missade totalt i Davos. Men nästa år är det VM och 10 fritt, då är Kallas medalj given och jag tror också hon tar guldet. Hon körde fortare än Björgen i jaktstarten och i Rybinsk pressade hon henne mer än någonsin sedan OS.
Hittade ett preliminärt schema för nästa säsong. Och jag ser hela 7 intervallstarter! Men då är två av dessa prologer, Kuusamos 5/10 km och Holmenkollen som ändå kommer ändras senare. Så kvar blir 3 stycken. Gällivare, Davos och VM, alla i fristil. Märkligt nog ska Kollen ha klassiskt igen. Men mycket brukar ändras. Finns under stomprogram 2012-2013.
http://www.skidor.com/sv/Varagrenar/Langdakning/Tavling/Tavlingsansokan/
Kalla har kanske blivit jämnare än hon var, men hon är fortfarande en ojämn åkare. Man vet aldrig vad som ska hända. Och jag menar att hon ofta åker sämre än vad hon borde göra med den kapacitet hon har. Hon har ju extremt bra värden t ex. VO2 max som inte är av denna värld osv. Men tyvärr saknar hon lite mental skärpa. Hur många masstartslopp i vinter har hon inte tokrusat i början för att sedan krokna rejält och sedan återhämta sig mot slutet och börjat plocka placeringar igen? Är det så man ska lägga upp ett lopp efter sin kapacitet? Hon nöjer sig oftast inte med att bara försöka följa täten i början, nej hon ska själv gärna ligga först och dra också. Obegripligt.
Hellner och Kalla skulle hyra in Petter Northug ett par dagar och köra lite masterclass i hur man lägger upp ett masstartslopp utefter sin egen förmåga på bästa sätt. Som det är nu undrar man om det är Södergren som har lärt dom åka.
Jag tycker kalla har gjort en bra säsong. Hon är bättre klassisk åkare när hon själv får lägga upp sitt lopp än tidigare.
Hon har mycket bättre fristil efter skidbyte än tidigare. Hon är mycket bättre klassisk sprinter än tidigare. Hon är en bättre masstartsåkare än tidigare.
Hennes svaghet och det som hindrar henne från ett stort genombrott är klassisk masstart där det blir ett stenhårt tempo från början och det tror jag beror på stress. Detta hindrar henne i DP och klassiska masstarter. När det lossnar så är hon komplett.
JonasE,
15km/10km i La Clusaz står som intervallstart i klassisk stil i programmet på FIS hemsidor.
Gabriel>> Jag kan inte komma på en enda gång i vinter Kalla har dragit i klassisk stil, före Björgen, Kowa och Johaug. Enda gången var i Rybinsk fristlslopp där hon var starkare men spurtsvagare än Björgen och det gav henne plats 2.
Stefan>> Okej. Märkligt i såfall att Frankrike som är bättre i fristil och Sverige som är bättre i klassiskt får hemmaloppen i fel teknik. Också att Kanada arrangerar två sprintlopp + sprintstafett, alla i fristil. Här är mycket preliminär planering för nästa år.
http://www.fis-ski.com/uk/disciplines/cross-country/cross-country-worldcup.html
Är det inte så att hon inte är intresserad av att åka för att bli 4:a utan därför hänger med de 3 och så får det bära eller brista. Förr eller senare bär det ju.
Perm>> Absolut, häng så länge det går. 4 eller 8 känns som struntsamma, framförallt utanför tourer. wc-totalen bryr hon sig inte nämnvärt om så länge hon inte är närmare Johaug. Och den dagen hon verkligen har dagen skulle hon nog vara sur om hon inte ens försökt. Och ska hon bli så bra även i klassiskt måste hon lära sig de farterna de håller.
Planeringen kommer att spikas i maj.
När det gäller coachningen av de svenska nationslaget så hoppas jag och tror att Ulf K kan komma in med ett nytt tänkande som ger tränarna en mer aktiv roll i upplägget av loppen.
Hittade en till sak i min resultatsamling. Alla damlopp på minst 15 kilometer har vunnits av norskor, Björgen, Johaug och Jacobsen (snabbast i tourens långa jaktstart). Kowalczyk har bara vunnit i sprint, prolog och 10 km.
Jag ser inget fel med att Kalla försöker öppnaloppen hårt i misstarterna..ändå tycker jag väl inte hon någon gång öppnat tokhårt..i Nove Mesto öppna hon rätt hårt men ändå inte hårdare än Anna Haag..tycker även Kalla åker mkt mer taktiskt i år än förut..
För att bli bättre är hon tvungen att hänga med från start. I alla fall på distanser upp till 10km. Det lyckades i TdS och kan lyckas igen. Däremot på en 30km behöver man inte öppna stenhårt där finns tid att jobba på. Men jag tror att hon stressar och vill för mycket och i klassiskt blir det inte bra. Uthålligheten har hon och snabbheten har hon så det borde inte vara omöjligt att få ihop detta till nått riktigt bra.
Inget fel i försöka hänga med så länge som möjligt i loppen. Det var ju bla Kowalczyks taktik en gång i tiden.
Men ibland kan det vara bra att prova motsatsen för att kunna jämföra.
Hänga med är väl en sak, men hon är alltid extremt aktiv i början av masstartsloppen och ligger ofta i täten och drar. Otroligt lätt att gå över gränsen då.
Ni kan säga vad ni vill, men Kalla är inte en taktiskt skicklig åkare. Kan hon ligga först och bomba så gör hon det. Jaktstarten i helgen var ett bevis på just det där hon var på vippen att bli nedspurtad av Johaug i skate, något som bara inte ska ske. Hade hon haft huvudet med sig hade hon kontrollerat den situationen enkelt inför upploppet.
Och man börjar ledsna lite på Hellners ”jag tror att man kan avgöra masstartslopp på andra sätt än i spurten”. Nej, Marcus, det kan man knappt. Någon enstaka åkare lyckas någon enstaka gång göra det om alla förutsättningar klaffar med skidor, form osv. Men det är nog dags att istället försöka inrikta sig på hur verkligheten ser ut.
Eller så kan man göra en Richardsson och bränna av allt krut i ett utbrytningsförsök på andra varvet och sluta på 35:e plats i mål, det går ju det med.
Det känns dock som att Kalla får otroligt mycket syra när den väl slår till. Antingen så håller det att följa med täten, eller så håller det inte. Däremot är hon så pass stark att hon kan kriga sig med i gruppen bakom och återhämta sig inför slutet av loppen. Kalla påminner en hel del om Björgen i det här fallet.
Kalla har gjort en bra säsong, utan de där riktiga topparna. I klassiskt har hon potential, men det är fortfarande väldigt mycket som måste stämma för att hon ska göra ett bra lopp. Märkligt nog har hon varit bättre i klassisk än fristil vad gäller sprint.
Gabriel – Haha, börjar du ledsna på den svenska taktiken i masstartsloppen? Jag förstår dig, men vi svenskar verkar vara lite för otåliga överlag. Däremot tycker jag att Teo har åkt taktiskt i princip varje lopp under vintern. Han tror verkligen på det han gör och då ser allt så otroligt enkelt ut.
Cologna är en annan åkare som har grym kontroll på det han gör och då ser allt så simpelt ut. Hade Hellner åkt på ett liknande sett som Cologna gör, hade han haft bra mycket fler pallplatser. Hellner verkar dock osäker, för att inte tala om Richardsson den här säsongen, vilket gör att man tar mindre taktiska beslut.
Kalla måste lära sig att gå i rygg på topptrion. Kalla byter gärna spår för att inte ha någon framför sig, vilket enligt mig är helt fel. In i gröten bland åkare så lär du dig med tiden. Titta bara på hur Weng kliver in i världseliten med en gång och tar rygg på toppåkarna. Hon nämnde själv att hon skulle gått sig stum om hon drog en meter, utan hennes mål var att hänga med så länge det gick och som hon gjorde det.
Heidi Weng blir svår att bli av med i masstarterna framöver och spurta, det kan hon.
Det är väl inte säkert. Heidi Weng hade en bra säsongsavslutning, men som vanligt är skidpepparnas minne och tålamod kort.
taktik visst kan man bli less irriterad på svenskaåkarna de blir även jag.. men jag tror man har extra fokus på dom å ofta missar hur andra länders åkare åker rent taktiskt..finskorna har jag rätt bra koll på å där åker tycker jag bara av toppåkarna Lähtenmäki bra taktiskt Saarinen å Roponen mindre bra..
Jag kan faktiskt fortfarande inte komma på en enda gång i år där Kalla har dragit före de tre i klassiskt. Så när du skriver ”ligger ofta i täten och drar” så vill jag veta vilka lopp du menar.
Att inte få till fristilssprint delar hon med Hellner. Det kan vara så att man inte prioriterat detta då man tränar annat. Där bör ju både Hellner och Kalla normalt vara i minst semi. Många poäng har dom tappat på detta, men WC är inte det viktigaste av lopp.
Anders – Givetvis är det inte något som är säkert, utan endast min tanke och åsikt. Jag ber om ursäkt för otydligheten.
Jag tror t.ex. inte att Weng kommer att ha så mycket att hämta i de individuella loppen, utan att det främst är i masstartsloppen hon kommer vara med väldigt långt fram.
Petter Northug ble nr 3 i den totale verdenscupen 2011/2012. Han har -kun – startet i 6 løp + Tour De ski. I tillegg har han avgjort 2 VC-stafetter til norges favør!
Men,sett bort ifra Cologna/Kershaw må resten av verdenseliten være meget skuffet over sine prestasjoner etter sesongavslutningen, i følge meg!
tolsrav: beror nog på vad åkarna hade för stora mål med säsongen..Hellner hade TDS som sitt stora mål i år..Jag hörde aldrig att han pratade om att totala WC var något mål med säsongen men jag kan ha missat de..
Hellner är väl inte otaktisk? Jag har aldrig sett honom göra några taktiska missar när det verkligen gäller. Jag tror nog han vet precis hur man bör köra, men sen skiter han i det ibland.
Om någon skall vara skuffet så är det väl Petter. Han skulle ju vinna TdS och WC och av det blev inget.
Det er i alle fall ingen tvil om hvilken merittliste jeg ville valgt om jeg kunne velge mellom Petters og Hellners denne sesongen, soleklart Petters. Hellner har jo ikke noe annet å slå i bordet med enn 2.plass i TdS. Petter har en 3.plass i TdS og en haug av WC-seire og stafettseire i tillegg, ikke minst 30km Davos.
Manne, efter att Hellner drog fram Petter till tätgruppen på VM-stafetten i Kollen har jag liksom tappat tron på hans taktiska sinne…
Fast jag gillar honom skarpt för att han verkligen älskar skidåkning!
Allan Vallan: Var inte Hellner tvungen, för egen del, att nå fram till tätgruppen. För att ens ha chans på medalj för det svenska laget. Att han fick Petter i släptåg kan han väll inte belastas för.
Dette var nok det største som skjedde langrennstjernen siste sesong..- Petter er beskyldt for å kun være en spurter, men etter 30 km i Davos fikk kritikerne svar på tiltale! Og som en spøkefull Petter sa etter løpet ”jeg liker ikke fellestarter, jeg liker å gå alene”! ;)
Sten, om Hellner klivit åt sidan och Petter hade vägrat dra och Norge inte tagit guld pga. det – vem av Hellner eller Petter hade varit den stora förloraren?
Hellner hade ingen anledning i hela världen att dra en enda meter!
Allan Vallan,”vem av Hellner eller Petter hade varit den stora förloraren?”
Begge såklart, ingen av dem hadde tatt medalje. Spørsmålet er altså, hadde det vært mer akseptabelt i Sverige og ofre en sølvmedalje kun for at Norge ikke skulle ta gull? Selvsagt ikke.
tolsrav>> Tror du Teodor är skuffet över säsongen? Valjas? Morilov, Brandsdaal, Kriukov? Sen är det så att även om inte Petter körde så många är så är WC anpassad efter hans kvalitéer, eller om det är han som är anpassad efter WC. Men visst, Davos var säsongens största uppvisning, inget snack om det. Men ikväll vinner han inte.
Olsson måste väl åxå vara mkt nöjd med sin säsong..
Var väl inte så farligt att Hellner drog lite i VM stafetten i början..var ju tvungen att ge sverige chansen att vinna på att lätt sätt..Hade han slagit åt sidan så hade väl heller inte Petter dragit till en början men efter några km hade säkert Petter slagit till med en jätte stor fartökning å vad hade de inte då kostat för Hellner att gå med..finns inte en chans att Petter bara stuntat i guldet
Hellner fixade ett silver, den som på allvar tror att han på något regelrätt sätt kunde fixat guld är ju bra naiv.
Om nu Hellner ÄR en taktisk åkare, men skiter i att köra taktiskt så är han väl dum? Kolla Nove Mesto-loppet. Hur länge låg han inte och borrade längst fram? Vad fick han för det?
Den enda gång Hellner kört riktigt taktiskt bra i en masstart var i OS-tremilen. Och då tvingades han köra defensivt eftersom Olsson låg där framme. Och se, vad hände? Jo han hade massor av krafter kvar när spurten närmade sig.
Tyvärr, Petter har rätt. Man kan inte öppna julklapparna innan julafton. Petter sa direkt efter stafetten i Nove Mesto att han blev så glad när Hellner började rycka och hålla på för då visste han att Hellner inte skulle bli något hot i spurten. Där om någon gång fanns chansen att klå Petter i en spurt, eftersom hans form var så risig. Men Hellner ger inte sig själv chansen utan försöker med hopplösa utbrytningsförsök.
Jag blev också grinig på Hellner i början, men jag har ändrat mig. Det är så härligt att se honom dra sig trött gång på gång och därigenom någonstans visa rätt klart hur mycket han bryr sig om att Blomman, Gabriel och alla vi andra vill att han ska åka som en fjolla för att ha en chans att vinna.
Neithiri: ”Allan Vallan,”vem av Hellner eller Petter hade varit den stora förloraren?”
Begge såklart, ingen av dem hadde tatt medalje. Spørsmålet er altså, hadde det vært mer akseptabelt i Sverige og ofre en sølvmedalje kun for at Norge ikke skulle ta gull? Selvsagt ikke.”
Jag håller inte med dig. Jag ser hellre att Sverige spurtar ner Norge för en åttondeplats än att vi tar ett silver bakom dem. Men så är jag också krigsskadad av ett 90-tal med stenslipade skidor.
Gabriel: ”Den enda gång Hellner kört riktigt taktiskt bra i en masstart var i OS-tremilen. Och då tvingades han köra defensivt eftersom Olsson låg där framme. Och se, vad hände? Jo han hade massor av krafter kvar när spurten närmade sig.”
Kan bara instämma, har inte tänkt på det ur det perspektivet men du har helt rätt.
Manfred, så du menar att Petter Northug är en fjolla och Marcus Hellner är en riktig karlakarl? Jo tjenare. FIS däremot är fjollor som förstör sporten,
Jag tycker precis tvärt om. Jag tyckte att det var bra att Hellner körde med huvudet under armen i början. Men sporten har utvecklats och ser ut som den gör. Vill man vinna får man anpassa sig. Annars får man nöja sig med mindre. Utvecklas till Södergren JR och sätta färg på masstartsloppen. Kul.
Neithiri – vad är det för tull. Det är solklart att Petter skulle varit den största förloraren och det visste han garanterat. Hemma VM i Kollen och så ger han upp guldet bara för att Marcus inte vill dra – Petter skulle blivit hängd av publikum!
Om Hellner totalt vägrat att dra skulle Petter aldrig varit så dum att han inte tog täten.
Problemet var att Hellner inte var taktisk nog att spela ut det mot Petter. Sen skulle det nog inte ändrat på något med den form Petter hade då, men att låta Petter dra hade varit en mental seger för Hellner som han hade haft mycket mytta av senare.
Hellner sparade inte krafterna i OS-skiatlonen. Han rundade klungan för att komma först och lägga sig och bromsa. Gång på gång. Det var inte optimalt ur ett energisparningsperspektiv.
Hellner har ett sätt att åka skidor som varit väldigt framgångsrikt när det verkligen gäller. Visst finns det saker att slipa på rent taktiskt och det tror jag också att han gör. Men om man börjar ändra för mycket är risken att man även slipar bort spetsen, själva USPen.
Att jämföra med Anders Södergren tycker jag är helt irrelevant.
Allan Vallan: Petter visste at Hellner var livredd. For aldri i verden om Hellner vil la kampen om medaljer gå fra seg ved å stå stille å vente på Petter. Hellner tror alltid han har en sjanse til å klå Petter, og hvorfor skulle han ikke det? Han vant jo sprinten.
Södergren skänkte mig mer glädje än de andra svenskarna tillsammans under Holmenkollen härom helgen. För mig blir det fortfarande ett sådant antiklimax varje gång det tydliggörs att det är dumt att jobba hårt om man vill vinna. Jag vill se svenskar med dräggel ner till knäna, och om det nu tvunget måste innebära att de blir chanslösa är det tråkigt, men det får jag ta. Hellre det än att t.ex Jens Eriksson smugit upp och spurtat hem femmilen.
Om man har grundinställningen att ”det går att avgöra masstartsloppen innan spurten” och lägger upp träning och taktik utefter denna inställning, då blir man snart Anders Södergren.
Vill man vinna lopp då tränar man mycket hårda intervaller i överfart och ser till att åka så snålt som det bara går i loppen och hålla huvudet iskallt tills det verkligen gäller.
Kommer ihåg Hellners säsongsavslutning för ett par år sedan i Falun i masstartsloppet där han satsade allt i mördarbacken på sista rundan för att få några ynka bonuspoäng och blev sedan nedspurtad av hela klungan inklusive Lukas Bauer (!?) på upploppet. I skate. Det håller inte!
Eldar Rønning er ikke i nærheten av å være en spurtkanon på oppløpet, men allikevel vant han fellestarts 5-mila i Kollen!
Tolsrav, och han gjorde heller inget väsen av sig under loppet. Satsade inte på några bonuspoäng eller sånt. Bara låg med och bevakade och sparade krafter.
Men Rönning är ju trots allt en rätt bra avslutare med stark stakspurt. Det var inte många år sedan han hävdade sig i sprintloppen.
Rönning spurtade hner Poltoranin i Kuusamo, VM-trea i spirnt och slog Northug i ett uppvisningslopp förra året. Så nog är han en bra spurtare.
Gabriel, han du sluta med ditt extrema jävla överdrivande hela tiden? Hellner fick inte stryk av hela klungan, han slog fler (4) än de han torskade spurten emot(2). Jag förstår inte varför du hela tiden vill påvisa hur jävla värdelösa och dumma i huvet svenskarna är.
Neithiri; visst, jag håller med dig om att det säkert var Petters taktik – och han lyckades fint med den.
Men vad jag försökte säga är att om Hellner gjort samma sak så hade Petter varit tvungen att dra.
Vad skulle Petter sagt till NRK om han inte varit med i spurten – ”Marcus ville icke dra så det var hans feil att vi icke to gull”.
Jag och tiotusentals med andra svenskar skulle hyllat Hellner som en hjälte för att få höra de orden :)
Oj då JonasE. Akta dig så du inte får en hjärtinfarkt.
Jag är trött på att se svenskarna åka taktiskt dåligt i masstarter. Det är min åsikt. Du tycker tydligen att svenskarna åker taktiskt bra, skönt för dig.
Om du tycker att det är ok att Hellner blir nedspurtad av Bauer i en spurt i fristil inför hemmapubliken i Falun så är det väl bra för dig. Skönt. Men sluta skrik nu.
Haha, Hellner låg först vid toppen av mördarbacken. I mål hade han Petter, Angerer och Bauer framför sig. Dock lyckades han med nöd och näppe slå spurtkanonerna Vincent Vittoz, Curdin Perl, Pietro Piller Cottrer och Anders Södergren.
En annan gång som Hellner åkt ganska bra var stafetten i La Clusaz 2009. Petter var för stark, men Hellner gjorde helt rätt på den sträckan. Mer sånt istället för onödiga fartökningar mitt loppen som ändå aldrig håller.
Gabriel..Hellner bevisste vel i Kollen i fjor på sprinten, og til og med foran verdens mest kravfulle publikum, att han langt ifra er noen ”kasteball” på taktiske disponeringer..
Han var jo i en egen klasse, nærmest umenneskelig, spør du meg!
När har Hellner blivit nedspurtad av Bauer i Falun? hjälp mig med året?
Jossa, 2010.
Tack Gabriel orka inte leta igenom gamla resultet..Heller åker rätt upp å ner rent taktiskt kan jag tycka..ibland bra ibland riktigt dåligt..i VM förra året åkte han dåligt taktiskt på både 5 milen å DP loppet tycker jag i DP loppet borde han varit lite kyligare å bara väntat till in i stadion med sin attack i stället för att attackera i redan i Hellner backen efter att ha fått jaga så pass mkt i fristilen..5 milen var väl okej att han försökte höja farten uppför helt rätt men varför fortsätta dra utför å på slätan..
Fast han slog inte Northug i La Clusaz heller, han var inte ens nära. Södergren i Liberec och Olsson i Nove Mesto är andra som inte lyckats bättre om de sparat sig till spurten. Men du har rätt att tycka som du vill, absolut. Men jag tycker inte om när det överdrivs i absurdum för att påvisa hur illa vissa åkare är. Kalla drar inte varenda klassiskt lopp. Hellner fick inte stryk av Södergren i Bauer-spurten osv.
Ska man slå Petter i ett lopp med masstart är väl de enda rätta att försöka tycka på hårt i en tung backe eller? så mördarbacken i falun är som gjort för att sådant försök..??
Jossa..Nei, mördarbacken holder ikke, men nevner du Final Climb i Val de Fiemme,kan jeg være enig!;)
http://www.youtube.com/watch?v=06oOr5QZYJ4&NR
Årsaken var nok att Hellner blir stengt..
JonasE, tycker du ska ta dig en titt på 3-milen i Vancouver igen. De små fartökningar Hellner gör för att komma längst fram kostar inte mycket. I backarna går han riktigt lugnt hela tiden, ligger aldrig på max någonstans. Anders och Marcus turas om att gå längst fram och bromsa medan de andra åkarna väntar på att någon ska ta initiativet och köra ifatt Johan. När väl Legkov tappar tålamodet och sticker så lägger sig Marcus bakom Angerer och Northug och låter dem dra fram honom till Legkov igen. Han kör klockrent taktiskt i det loppet, klockrent.
Nu för tiden tycker jag Hellner oftast kör som Legkov. Huvudet under armen och så får det bära eller brista.
Tolsrav, hade Hellner haft krafter så hade han aldrig låtit Bauer gå in framför honom…:-)
Gabriel>> Vancouver har jag aldrig tagit upp, men men. Vi tycker olika, så får det vara. Hade svenskarna haft Björgens och Northugs spurt så hade jag tyckt att lika passiv och vänta tills tittarna somnat varit den bästa taktiken. Nu har de inte det. En andraplats är alltid bra men vill man vinna måste Northug och Björgen bort före spurten. I Nove Mesto lyckades Olsson. Sen finns det flera gånger svenskarna gjort bort sig taktiskt, men inte varenda gång.
@ Gabriel & JonasE>> Jag håller med Gabriel till 100%. Lopp efter lopp tvingas man se hur framförallt Hellner slänger bort sina chanser med att ligga där fram och borra.
Hellner har en av världens bästa spurter, även om han är chanslös mot Northug och eventuellt även Vylegzhanin. Han har dessutom motorn för att kunna gå hårt i sista uppförsbacken när det lämpar sig (ex.vis sprintguldet i Holmenkollen). Tyvärr ger han ju sig själv nästan aldrig chansen att visa detta eftersom han ligger längst fram och kör sig trött mitt i loppet. När det sedan blir rusning i sista backen är han sågott som alltid för sliten för att ens hänga med topp-5. OS-skiathlonen är precis som Gabriel säger det lysande undantaget när han inte försöker dra sönder fältet under själva loppet.
@JonasE>> Det är sant som du säger att Hellner i 99 fall av 100 är chanslös mot Northug i spurten. Hans enda chans att ta guld är att hänga av Northug i de sista backarna (vilket är så gott som omöjligt det med). Men att hänga av Northug och en hungrig klunga mitt i loppet och sedan hålla distansen ut ÄR omöjligt, framförallt på ett mästerskap när alla är i form. Och försöker Hellner med det sistnämnda trots att det är utsiktslöst så har han oftast slängt bort den medaljchans han haft om han åkt mer taktiskt.
Jag håller med Gabriel om Kalla också. Hon ligger visserligen inte längst fram och drar fältet, men första 1-2 kilometerna av ett masstartslopp lägger hon sig väldigt ofta i eget spår vid sidan av täten. Hon ligger inte längst fram av alla och drar, men hon tar likt förbannat onödig vind utan att ha något att vinna på det. Och när hon väl har perfekt position som 2-4:a i ett spår så går hon ofta ut i eget spår när hon glider ifatt framförvarande. I 9 fall av 10 så ligger hon sedan i eget spår och stakar-stakar-stakar, utan att att kunna avancera och komma in bakom någon i ett spår igen. Därför TAPPAR hon oftast positioner på detta OCH bränner energi till ingen nytta.
Det vara mina 10 cent. Är det verkligen bara jag och Gabriel som tycker såhär?
Håller med om Hellner att han ibland åker riktigt bedrövligt taktiskt men han har även gånger där han åker riktigt bra taktiskt..tycker inte man kan gnälla på att han försökte rycka i mördarbacken 2010 för ska man ge sig själv chansen att slå Petter så ska man inte vänta till upploppet..
Kalla tycker jag blivit bättre att åka taktiskt iår så de tar sig där tycker jag..
Vidhåller att Hellner gör mycket bra taktiskt sett när det verkligen gäller. Ta OS-stafetten t.ex. Där var han enormt kylig och stack inte förr än 15 sekunder av försprånget återstod. Psykologiskt perfekt.
Visst kan Hellner renodla sina taktik en hel del för att få ut det mesta av sina styrkor. Men jag tror inte man kan applicera en taktisk manual rakt av, för då är riken att man slipar bort Hellners spets. Jag tror nämligen det hör ihop – man gör inte ett tokryck efter halva sprintfinalen om man aldrig annars vågar testa det som verkar omöjligt.
Henke: Jag håller med dig och Gabriel ni belyser det väldigt bra när det gäller Kalla och Hellner. Hellner har nog aldrig åkt taktiskt bättre än i Vancouver (både DP och Stafett). Däremot disponerade han ju 15 km fritt helt hel i det mästerskapet men det var väl mest för att det blev ett bära eller brista lopp just då.
JonasE, förlåt det var Manne som skrev om OS-tremilen.
Jag efterlyser egentligen bara lite mer kyla i masstartsloppen. Men samtidigt är jag orolig för att Hellner rent generellt har blivit en långsammare åkare än han var bara förra säsongen. Han har haft en rätt kass sprintsäsong och det känns kanske inte som att han prioriterar spurterna så mycket.
Men det kan också bero på att han kanske inte varit i sin allra bästa form någon gång i år pga större träningsmängd. Får hoppas att det är så.
”Jag efterlyser egentligen bara lite mer kyla i masstartsloppen”.
Absolut. Det jag dock kände efter framförallt Nove Mesto är: Går loppet lusigt blir det svårare i slutet att köra sönder gruppen. Dessutom är alla mer uppmärksamma då än om någon försöker något oväntat mitt i loppet, som Richie i Rogla. Det gick inte den gången och kanske hade han blivit lite bättre än 11 om han lagt allt krut sista varvet eller tillochmed bara spurten. Sen måste man ibland chansa och misslyckas. I Falun förra året stack han direkt efter skidbytet (med lite hjälp av Emil) och blev trea då. Ibland går det, som Olsson i OS. Att bara vänta på att Northug ska dra igång spurten kommer alltid vara den sämsta taktiken om man vill vinna.
Men som tidigare sagt, har man bästa spurten har bör man, för bästa resultat vänta och se vad de andra gör och (om inte ryssarna gör det åt honom) agera, dra eller åka ikapp utbrytarna. Northug är där nu, precis som Brink i Vasaloppet.
Vad jag verkligen skulle vilja se är mer som i cykel eller friidrott. Offra Södergren att dra hårt ett par mil i början och därmed ha stjärnorna fräshare i slutet. Alternativt en hare som håller tempo under första delen av loppet.
Mer statistik så länge. De svenska åkarnas bästa distanslopp denna säsong. En liten notering, i jaktstarterna har jag räknat åktiden på etappen, inte vem som är först i mål.
Damer Lopp P
KALLA Falun10FJ 2
BRODIN TdS3FI 3
HAAG Kuusamo10KJ 5
RYDQVIST TdS15FJ 6
LINDBORG Otepää10KI 14
BLECKUR Oslo30KM 14
INGEMARSDOTTER NoveMesto15KM 16
WIKEN Rybinsk15SM 24
LARSEN Kuusamo5FI 29
SOEDERLUND Davos15FI 35
ERIKSSON Lahtis15SM 51
HANSSON Sjusjöen10FI 59
SVENSSON Lahtis15SM 59
KORSGREN Kuusamo10KJ 66
OEBERG Kuusamo10KJ 74
Herrar Lopp P
OLSSON NoveMesto30KM 1
HELLNER TdS30FJ 1
RICKARDSSON Kuusamo15KJ 3
HALFVARSSON Sjusjöen15FI 4
SOEDERGREN NoveMesto30KM 13
ERIKSSON Oslo50KM 15
JOENSSON TdS4FI 16
NELSON TdS20KM 23
JONSSON TdS20KM 28
PETERSON Falun5FI 38
MODIN Kuusamo15KJ 41
KARLSSON Lahtis30SM 46
OTTOSSON Lahtis30SM 57
FREDRIKSSON Sjusjöen15FI 58
LINDBLAD Davos30FI 70
En sak slog mig. Det är bara 15 damer och herrar som tagit sig i mål i wc-distans-lopp. Och det är en sanning med många modifikationer. Av damerna är det 4 åkare som antingen bara åkt ett lopp i wc eller enbart i tourer i egenskap av sprintåkare (Svensson, Hansson, Öberg och Korsgren). På herrsidan är det hela 8 åkare som kan räknas in bland dessa grupper. Det är alltså bara 11 damer och 7 herrar som fulföljt mer än 1 fristående wc-lopp på distans i år. Det känns väldigt tunnt.
Okej att rycka i sista i backen om banan ger chans att hålla den luckan. Då är det den taktik som passar hellner bäst för att vinna loppet! Då kan han använda sina styckor på allra bästa sätt. MEN för att den taktiken ska funka ska han inte dragit en massa innan dess, som i nove mesto! Och om det bara är gild efter sista backen (som i falun), är det bästa att rycka på ett krön för att hellner ska kunna använda sin kvalitet att hålla hög och snabb fart under lång tid
Joel Burman… Visst, det stämmer att Hellner disponerade 15 km f fel i OS. Hade han gått ut lugnare och inriktat sig på silver eller brons, så hade han nog grejat det. Samtidigt – och det är min poäng – hade Hellner haft den inställningen hade han troligtvis inte tillhört den absoluta världseliten över huvud taget.
Det gäller för Hellner att hitta en balans mellan att använda vildhjärnan och traditionell taktik.
Hellner og Kalla er vel like klønete taktisk som det Bjørgen og Johaug er, man kan sitte å rive av seg håret og lure på hva pokker er det de tenker med noen ganger :)
Her er en link til hva Johaug driver på med om dagen, ikke helt ski-relatert, gjør oppmerksom på det.
http://www.side2.no/catwalk/article3362298.ece
Manne: Instämmer helt och jag ser hellre att våra åkare siktar högt mot guld än andra medaljer generellt sett. Dock så tycker jag att Hellner numera fokuserar lite väl mycket på att vara drag alibi i masstartslopp (vi har både södergren och rickardsson redan som är det redan) som både Henke och Gabriel tagit upp.
Jonas E: Jag vill nog inte att det blir som i Cykel helt och hållet. Fram för fler intervall lopp istället. När det gäller Södergren så är han redan passe. FIS nya dragplåster (åtminstone när han är någorlunda i form) är ju Richardsson. Dragvillig som få men alltid omspurtad sista kilometern vilket resulterar i platser mellan 6-15.
Johaug passar nog bättre i skidspåret
http://sport.adressa.no/sport/langrenn/article229569.ece
Gabriel..”ni får gärna beräta hur ni bär er åt..”
Stenhårt!;)
Här är en til som kan äta mycket.
http://www.aftonbladet.se/kampanj/vattenfall/article13840418.ab