Längdlandslagen 2012-2013
Nu har man äntligen offentliggjort vilka aktiva som får vara med i landslagen under sommaren! Som förra året är sprinters och distansåkare samlade i ett lag. Sofia Bleckur har åter fått förtroende för landslaget. Hoppas hoppas det blir ett lyft! Sara Lindborg har helt hamnat utanför.. hur ska det gå? Någon som vet hur det går för Britta J-N?
A-landslag, damer
Sofia Bleckur, IFK Mora SK (ny!)
Hanna Brodin, Åsarna IK
Hanna Falk, Ulricehamns IF
Ida Ingemarsdotter, Åsarna IK
Charlotte Kalla, IFK Tärendö
Maria Rydkvist, Älvdalens IF
Emma Wikén, Åsarna IK (ny!)
Anna Haag, IFK Mora SK
(ute ur A-laget är Jennie Öberg, Magdalena Pajala och Sara Lindborg) Det är alltså en mindre denna säsong än föregående år.
Team 2015, damer
Mia Eriksson, Piteå Elit
Lisa Larsen, Sundbybergs IK
Elin Mohlin, Sollefteå SK (ny!)
Magdalena Pajala, Piteå Elit (nygammal – var i A-laget sist)
Evelina Settlin, Hudiksvalls IF (ny!)
Helene Söderlund, IFK Mora SK
Linn Sömskar, IFK Umeå
Jennie Öberg, Piteå Elit (nygammal – var i A-laget sist)
På herrsidan är enda förändringen att Brynte inte längre får vara med… synd tycker jag! Men det verkar som om man måste banta med en plats och då är det väl kanske han som man måste stryka. Eller kanske Anders Södergren? Han som har så sjukt mycket rutin borde ju klara av att köra på utanför? Eller det kanske bara är dumt…
A-landslag, herrar
Jens Eriksson, Dala-Floda IF
Calle Halfvarsson, Falun-Borlänge SK
Marcus Hellner, Gellivare Skidallians
Emil Jönsson, Årsunda IF
Jesper Modin, Piteå Elit
Johan Olsson, Åsarna IK
Teodor Pettersson, Åsarna IK
Daniel Richardsson, Hudiksvalls IF
Anders Södergren, Östersunds SK
(ute ur A-laget: Brynte). En mindre än förra året.
Team 2015, herrar
Johan Edin, IFK Mora SK (ny!)
Fredrik Jonsson, Hudiksvalls IF
Fredrik Karlsson, Hudiksvalls IF
Anton Lindblad, Östersunds SK
Lars Nelson, Åsarna IK (ny!)
Robin Norum, IFK Umeå (ny!)
Simon Persson, Lucksta IF (ny!)
Carl Quicklund, Östersunds SK (ny!)
Här har det hänt en hel del! Orienterings-esset Martin Johansson är inte längre med, inte heller Tiio Söderhielm, Marcus Ottosson eller Patrik Johansson.
Känns lite konstigt att man plockar aktiva in och ur 2015 teamet. Känns inte som någon långsiktig satsning på väl utvalad framtidshopp.
Skulle vara intressant att veta hur dom tänker med ”Team 2015”. Är det bara en andra grupp, eller B-grupp, så kalla det för det då. ”Team 2015” låter ju ändå som en regäl långtidssatsning mot FaluVM. Visst kan det finnas orsaker till att någon aktiv måste bytas ut, men inte 5 utav 8.
Känns rätt att Bleckur och Wikén får chansen. Pajalas och Öbergs degraderingar resp Lindborgs strykning får ses som naturliga efter säsongen som gick. Pajala lär strykas till året därpå om hon inte börjar prestera igen.
Gällande Britta får hon säkert chansen i WC om hon presterar i t.ex SC. Blir inte alls förvånad om hon åker i svensk landslagsdräkt redan till VM 2013 i Val di Flemme. Britta vet vad som krävs och har stor rutin. Ska bli spännande se om hon får samma mammaboost som Rydan.
Tveksam gällande Bryntes strykning, en plats i 2015-truppen borde han ha fått iaf. Tiios strykning är inte förvånande.
Intressant! Att Sofia Bleckur skulle in A-landslaget var det väl ingen tvekan om, men kul att man vågade satsa på Emma Wikén. Tycker hon förtjänade det men man vet aldrig hur förbundsledningen tänker. Hoppas hon tål den hårdare träningen bara.
På samma sätt är väl Evelina Settlins plats i Team 2015-laget given men oxå där är det kul att man satsade på Elin Mohlin. Kul för individuella åkarna som nu fått ta steget upp men också bra att man sänder signalerna att åker man bra så får man chansen.
Dock tycker jag nog att Linn Sömskar borde fått en plats i A-landslaget. Tycker nog hennes meriter räcker till det. Lite för mycket distanskaraktär på damernas landslag.
Samtidigt, visar man inte resultat så åker man ut. Bra att man inte är sentimental men risken är ju att åkare som Pajala och Öberg kommer att åka jojo mellan A-laget och Team 2015-laget.
Är det någon dam som åkt ut ur team 2015? Har inte riktigt koll just nu.
Swestam: Har inte kollat föregående 2015-trupp men när jag tittar igenom den nya ovan saknar jag Korsgren, hon borde kanske vara med, på Söderlunds bekostnad?
Sen kan jag hålla med dig vad gäller Sömskar. Hon har presterat. Skulle väl bli på Wikéns (ner till 2015) bekostnad i så fall.
Stina Nilsson har väl ett år kvar i gymnasiet och ingår i juniortruppen som tas ut senare?
Nu hittade jag förra årets trupper:
http://www.skidpepp.se/2011/04/18/langdlandslagen-2011/
De som är borta nu på damsidan är Lina Korsgren (2015), Eva Svensson (2015) och Sara Lindborg (A-laget).
Har svårt att se varför Korsgren skulle gå före Söderlund..tycker trupperna ser riktigt bra ut..tycker petnigarna är helt i sin ordning..även rätt att flytta när Öberg å Pajala…
Jeg vil ikke mene noe om noe som helst, bare si:
Hurra for Sofia Bleckur!
Jag undrar fortfarande varför det heter ”Team 2015”. Finns ju ingen som helst logik i namnet med hänsyn taget till att man plockar in och ut dom aktiva.
Sten: 2015-laget ska väl ses som skiktet under A-landslaget med potential, med förhoppningen att någon/några av dem blommar ut till VM på hemmaplan i Falun 2015?
Sten: Team 2015 är väl en långsiktig satsning mot VM i Falun 2015. Från början var väl det en satsning mot OS i Sotji 2014 men när vi fick hemma-VM så förlängde man satsningen med ett år.
Att åkare i Team 2015 åker upp till A-landslaget är väl inget konstigt, om de åker så pass bra att de kvalar in där tycker jag det är helt riktigt. Däremot kan det ju vara tveksamt att ta bort åkare ur Team 2015 helt och hållet med tanke på att det är en långsiktig satsning. Fast å andra sidan ska väl även nyblivna seniorer (som Settlin i år) ha chansen att komma med och då måste man ta bort några andra åkare.
Eva Svensson läser ju till läkare i Trondheim så frågan är hur mycket tid hon har att vara med på läger o liknande så där är det kanske logiskt att andra får chansen.
Landslagen är till för de bästa. Man kan inte leva på gamla meriter hur länge som helst…
Samtidigt är det svårt med 2015-grejen. Finns någon övre åldersgräns för 2015-lagen?
För en sådan som Sara Lindborg måste ju rankas som en bättre åkare än t.ex. Elin Mohlin. Dock har ju Mohlin kanske mer utvecklingspotential.
Å ena sidan tycker jag man ska ge de bästa chansen i landslagen, oavsett ålder. Å andra sidan tycker jag nog man ska tänka på utvecklingspotential också (som man gör nu).
I den bästa av världar skulle man ju ge ännu fler chansen!
Eva Svensson vann ju i Scan-cupen, till exempel. Helt okej merit?
http://www.langrenn.com/steira-og-jespersen-vant-haukelirennet.5043351-1743.html
Her i Norge går vi fortsatt på ski, og de norske jentene går fortsatt ”stenhårt”, og frk. Kalla fikk nok en leksjon i den frie teknikken…;) God sommer!
Jörgen: Stina Nilsson fyller 19 till sommaren så hon är väl junior ett tag till samma sak med den yngre Sofia Henriksson född 1994 och junior truppen spikas den 2a maj.
tolsrav, och dagen efter var det de norska landslagstjejerna som fick stryk av Kalla, och folk säger att hon har dålig teknik utför :)
http://www.sweski.com/charlotte-overtygade-i-slalom.5043481-184999.html
Dock var det inte vad jag skulle vilja kalla en prestigefull tävling.
Sanna.Ja, kankje det er som alpinist Kalla er best..;)
Eva Svensson har varit 1,4,4,4 på scand cup? Varför räcker inte det?
Lina Korsgren har väl haft lite oflyt med sjukdomar och så, men ägde ju alla de andra i 2015 på 30km i SM
Andreas P: Nilsson har redan tagit WC-poäng i sprint, ska dock inte framhålla hennes världsrekord här för jag tycker att det var typ jippo.
Stina skulle platsa i 2015-laget, stor utvecklingspotential osv men tror att ledningen tagit andra hänsyn här dvs gymnasiet ska avklaras samt att de vill skydda henne och skynda lite långsamt. Kan mycket väl vara rätt val.
Hon kommer dock helt säkert med i juniortruppen liksom Sofia Henriksson och Jonna Sundling.
Själv tycker jag att för att få komma med i ett u/a-lag borde man ha uppnåt resultat för det! Om sedan den aktive får en skitsäsong så borde den ryka från laget för att låta andra som har presterat bättre få en chans att få hjälp och stöd i ett lag och på så sätt utvecklas. Sedan får den aktive slå sig in i laget igen med uppvisade resultat.
Man kan ju se det från andra sidan också, att en som är utanför landslagen presterar bättre än någon/några från landslagen men kommer inte in i laget för att de tror så mycket på dem de redan har. Nästa säsong kanske den som är utanför lagen har en mellansäsong och får då heller inte komma in i laget trots att den är minst lika bra som de sämsta i landslagen.
Håller ni med om detta?
Majsan: Håller delvis med dig.
Jag vill tro på att landslagsledningen är rättvis. Dvs har öppna ögon och ser ifall andra än de i A- och 2015-lagen lyckas och ger dem chansen samt petar de som de trodde på tidigare men som det går dåligt för (Pajala, Lindborg och Öberg).
Vi har sett att ledningen tagit ut åkare till WC som inte varit med i både A- och 2015-lagen under säsongen som gick. Exempelvis Bleckur och Nilsson och det gick ju bra för dem.
Sen har nog Britta en liten gräddfil till WC om det går bra för henne i Bruksvallarna, Scandinavian Cup eller Scandic Cup. Ska bli spännande att se hur det går för henne.
Å ena sidan är det bra att det finns en rullians i landslaget och att dom som visar bäst resultat för tillfället är dom som får chansen. Å andra sidan är situationen otroligt tuff för dom som ställs helt utanför landslag – åkare som vi ofta är beroende av när det drar ihop sig till vm.
Problemet är alltså egentligen inte landslaget. Utan att åkare som står utanför landslag har väldigt tuffa förhållanden att bedriva en seriös satsning i Sverige. Många gånger är man beroende av studielån, lån och gåvor från föräldrar, bra klubbverksamhet och extrajobb. Landslagsåkarena Daniel Rickardsson, Sofia Bleckur och Maria Rydqvist har alla befunnit sig i detta ”svarta hål”. Britta Johansson-Norgren och Sara Lindborg kommer göra det ännu en gång och nu får dom sällskap av Robin Bryntesson. Denna lucka mellan U-lag och landslag är ett problem och vi får hoppas att ingen av ovan nämnda väljer att sluta.
Sara L som åkare nummer 9 i A-laget och Lina Korsgren istället för Helena S i Team 2015(om det är utvecklingslag) så hade allt varit perfekt i mitt tycke men det är absolut helt okey med dessa uttagningar. Gräddfil till VC?? däremot hoppas jag att dom som åker bäst får åka VC!
Jag håller med Göran i det sistnämnda. Någon gräddfil till vc vill jag inte ha och det ska inte behövas. Där ska de bästa köra, oavsett om dom tillhör landslaget eller inte. Och jag hoppas verkligen att de senaste årens kvalregler ska fortsätta gälla.
Bästa ska åka WC är självklart.. så har de varit som senaste åren tack vare att riktigt bra uttagnings system..
Sara Lindborgs tid är ute tycker jag hon har fått rätt många chanser i A_laget genom åren å tyvärr inte tagit dom..tror de är så ledningen åxå resonerar när dom petar henne..tror hon på alla chanser hon fått varit topp 20 två gånger..
Vad är det som gör att spriners åker så bra på dom längsta distanserna. Brodin är ju et bra exempel. Helt autstanding på SM 3milen.
Har ni något svar på det?
Mycket stakning?
Får upplysa om Bryntes 4.e plats också..
Sten: Hade 3 milen varit tidigare på säsongen hade det nog sett anorlunda ut gissar jag men visst var hon riktigt duktig på SM 3milen eller hon var som du skrev helt autstanding.
Tycker det är synd att peta Lindborg. Hon må vara bland de äldre elitåkarna men hon kan mycket väl fortfarande ha sina bästa år framför sig.
Men ändå imponerande vilka kliv svensk damskidåkning har tagit när man kan peta någon från landslaget som har varit topp 15 i år.
Önskvärt är att varje åkare inför säsongen vet vad som krävs för att fortsättningsvis vara med i landslagets träningsgrupper. Om inte blir uttagningarna godtyckliga.
http://www.sweski.com/fredrik-karlsson-dog-i-olycka.5045835-184999.html
Ofattbart…
Inge Bråten, Jenny Olsson och nu Fredrik Karlsson… Jättetrist! :-(
Men fy vad hemskt med Fredrik Karlsson. Han, Jenny och Inge var alla människor som hade så mycket mer att ge…
Herregud vad tråkigt.
Betyder det att Brynte tar hans plats i 2015 laget?
Norska lagen:
Menn, allround
Tord Asle Gjerdalen (Fossum)
Petter Northug jr. (Strindheim)
Eldar Rønning (Skogn)
Martin Johnsrud Sundby (Røa)
Sjur Røthe (Voss)
Petter Eliassen (Byåsen)
Kristian Tettli Rennemo (Leksvik)
Niklas Dyrhaug (Tydal)
Trener: Trond Nystad
Sprint
Ola Vigen Hattestad (Ørje)
Eirik Brandsdal (Kjelsås)
Øystein Pettersen (Lillomarka)
Anders Gløersen (Rustad)
John Kristian Dahl (Strindheim)
Pål Golberg (Gol)
Trener: Ulf Morten Aune
—
Kvinner, allround/distanse
Marit Bjørgen (Rognes)
Therese Johaug (Nansen)
Marthe Kristoffersen (Varden)
Kristin Størmer Steira (Forsøk)
Vibeke Skofterud (Slitu)
Heidi Weng (BUL)
Trener: Egil Kristiansen
Allround/ sprint
Astrid Uhrenholdt Jacobsen (Heming)
Celine Brun-Lie (Njård)
Ingvild Flugstad Østberg (Gjøvik)
Maiken Caspersen Falla (Gjerdrum)
Trener: Roar Hjelmeset
—
Rekruttering, menn
Tomas Northug (Strindheim)
Finn Hågen Krogh (Tverrelvdalen)
Didrik Tønseth (Byåsen)
Sindre Bjørnestad Skar (Bærums Verk)
Håkon Mikalsen (Nordreisa)
Kvinner
Mari Eide (Øystre Slidre)
Ragnhild Haga (Heming)
Britt Ingunn Nydal (Njård)
Kari Øyre Slind (Oppdal)
Martine Ek Hagen (BUL)
Trener: Sjur Ole Svarstad
—
Juniorlandslag, menn
Simen Hegstad Krüger (Lyn)
Sondre Turvoll Fossli (Hokksund)
Vebjørn Turtveit (Voss)
Gjøran Tefre (Førde)
Trener: Brit Baldishol
Kvinner
Hilde Losgård Landheim (Tynset)
Thea Krokan Murud (Roterud)
Silje Theodorsen (Kvaløysletta)
Linn Eriksen (Heming)
—
Funksjonshemmede
Mariann Vestbøstad Marthinsen (Loddefjord)
Vegard Dahle (Byåsen)
Trygve Steinar Toskedal Larsen (Avaldsnes)
Håkon Olsrud (Nordbygda/Løten)
Nils Erik Ulset (Tingvoll)
Trener: Torbjørn Broks Pettersen
Oskar;
Här kommer de flesta andra nationernas lag om du tänker lägga in dem.
Frankrike, USA och Kanada saknas.
http://www.xc-ski.de/teams
Har hämtat mig efter årets upplevelse.
Skarverennet! Mitt fjärde!
Martin Johansson gjorde vad jag vet sitt bästa lopp för säsongen; 5;a dryga minuten efter segraren Chris Jespersen men bara 4 sekunder efter tvåan Petter Northug.
Det där är ju den här säsongens lag. 2011/2012 står det.
http://sport.aftenposten.no/sport/langrenn/article233355.ece
hvilken plats blev det på dig elin?
Vart är Simen???? Dock skönt att Krokan Murud tar plats i Norska J-laget hon är för övrigt en fröjd att följa på Twitter och verkar inte ha världens bästa kostvanor. =)
Tråkigt att langrenn.com censurerar komentarer.
Kritiserar man förbund nationellt eller internatinellt så kommer inte komentarerna med. och skulle man kommentera F I S eller Jurg Capols
bedömningar under Tour de ski så kunde man glömma att det visas.
Dom är nog ekonomisk styrda av förbunden. skriv bara om solsken..
langrenn.com är som en mediaplattform från Nordkorea
langrenn.com är officiell samarbetspartner till Fiscrosscountry.com
Truppen Juniorer
KILLAR
Karl-Johan Dyvik, SK Leksand – Mora skidgymnasium RIG
Marcus Ruus, Gillberga SK – Torsby skidgymnasium RIG
Jens Burman, Åsarna IK – Bergs skidgymnasium NIU
Johan Forsberg, IFK Umeå – Lycksele skidgymnasium NIU
Rasmus Hörnfeldt, Östersunds SK – Åre/Järpen skidgymnasium RIG
Håkan Emilsson, Offerdals SK – Åre/Järpen skidgymnasium RIG
Oscar Ivars, Falun/Borlänge SK – Sollefteå skidgymnasium RIG
Extrainbjudna till första lägret:
Gabriel Thorn, Bengtsfors BoIS – Torsby RIG
Erik Söderlund, SK Bore – Torsby NIU
Oskar Svensson, Falun/Borlänge SK – Mora RIG
TJEJER
Jonna Sundling, IFK Umeå – Lycksele skidgymnasium NIU
Sofia Henriksson, Strömnäs GIF – Sollefteå skidgymnasium RIG
Sara Nordstrand, Graningealliansen – Sollefteå skidgymnasium RIG
Madeleine Thorn, Ulricehamns IF – Torsby skidgymnasium RIG
Maja Falk, Ulricehamns IF – Torsby skidgymnasium RIG
Stina Nilsson, Malungs IF – Torsby skidgymnasium RIG
Julia Svan, Vansbro AIK – Torsby skidgymnasium RIG
Extrainbjudna till första lägret:
Maja Dahlkvist, Domnarvets GoIF – Mora skidgymnasium RIG
Jackline Lockner, Graningealliansen – Sollefteå skidgymnasium RIG
Isabelle Persson, Stockviks SF – Åre/Järpen skidgymnasium RIG
Hedda Bångman, Offerdals SK – Åre/Järpen skidgymnasium RIG
Men ursäkta mig, Julia Svan har ju inte ens tävlat i år, hur fungerar detta egentligen?
Tror hon heter Svan i efternamn. Vad ja vet så åkte hon inte JVM ifjol heller. Ser inget som egentligen motiverar uttagningen förutom att ledningen tror på henne.
Julia var uttagen redan ifjol men fick säsongen förstörd av Twar el vad för sjukdom det nu var.
Jag tycker det är rätt att ta ut henne.
Andreas P motivering?
se länk….
http://svt.se/2.33874/1.2780517/lakare_ifragasatter_twar-diagnoser
Har hört från flera håll att twarhysterin spårat ut…….
Appropå din länk Gunnar undrar jag om inte mycket skit längdåkarna råkar ut för beror på att de verkar käka antibiotika som godis så fort de blir lite snuviga.
Om man bombar bort kroppens normala bakterieflora blir man liksom mer mottaglig för både elaka virus och bakterier.
Gunnar>>
Ja när det inte är ovanligt att man blir frisk trots behandling så sprids lätt villfarelser. Man hamnar lätt i den tron att behanding krävs varje gång.
Dessutom kan det ju vara så att trots fel diagnos så har behandlingen effekt även på den missade diagnosen, fast lite i onödan, eller så finns det ännu bättre som man missar?
Nu är det kanske dags för Skidpepps TWAR expert Mr O. att ge sin syn på saken. ;-)
Bra uttagning av juniorlagen. Var väl bara 6 åkare i lagen förra säsongen så de utökat lagen med en åkare till den kommande säsongen.
Att Julia Svan är uttagen tycker jag är helt rätt. Hon fick inte åka JVM förra året men hon borde ha blivit uttagen. Hon visade också efter JVM att hon bör vara med i juniorlaget.
Tror också att förbundsledningen har bra koll hur det är med Julia och att hon förhoppningsvis är på väg tillbaka efter TWAR-sjukdomen.
Om vallning intressant är att två boden killar kommer ha mkt viktiga roller i framtiden:Urban Nilsson sa själv att själva vallan bara är nr 3 när de gäller att få fram bra glid de viktigaste är skid paret sedan slipningen..här nedan en artikel med Johan W som arbetar för SOK med valllning
http://www.nsd.se/sport/artikel.aspx?ArticleId=6875433
Swestam du skrev tidigare i denna tråd ”Samtidigt, visar man inte resultat så åker man ut. Bra att man inte är sentimental” det gäller tydligen inte alla.
Nykomling: Det är väl lite samma sak som med Hanna Falks uttagning i A-landslaget; man vet att när atleten ifråga får vara frisk så är kapaciteten så pass hög att det motiverar det stöd som en uttagning innebär.
nykomling: inte riktigt samma sak enligt mig.
För det första så har juniorlaget en annan roll än A-landslaget. Juniorlaget är främst fokuserat på lägerverksamhet då junioråkarna har en normal träningsverksamhet på skidgymnasierna.
För det andra, så är det skillnad på om man har varit sjuk en hel säsong med om man har tävlat men inte presterat.
För tredje tycker jag man inte skall fokusera för mycket på resultat för juniorerna; om ledningen tror på en åkare så bör man kunna tillåta att man har lite sämre resultat och ändå får vara kvar i juniorlaget.
Helt rätt uttagning av Julia Svan. Säsongen som gick spoilerad av TWAR men hon är en riktig talang och var uttagen till juniorlandslaget redan under säsongen som gick. Kollar man bland hennes senaste resultat:
9 april 2011: Tvåa på 30 km fritt masstart bakom Heidi Weng som är två år äldre (och som var ganska överlägsen, cirka fem minuter, nu etablerad i absoluta världseliten på seniornivå) men Julia slog en lång rad andra juniorer bl.a Slind, Nilsson, Henriksson, Sundling m.fl. Länk
12 mars 2011: Tvåa efter två år äldre Maria Nordström på JSM i 10 km masstart pursuit. Före bland annat Sundling, Meyer, Henriksson, Settlin med flera. Länk
Inte många juniorer som matchar det. Sen ska vi inte underskatta genarvet efter hennes föräldrar, båda landslagsåkare på sin tid. Julia har inte samma träningsmängd som sina jämnåriga p.g.a bestämde sig sent för att välja längdskidor och nu en spoilerad säsong. Men visst ska hon få chansen, finns ingen tvekan om den saken i mina ögon.
Jörgen: Håller med dig till fullo ang Julia.
Syftade också på hennes träningsmängd när jag tycker att det var helt rätt att ta ut henne i mina tidigare inlägg men ides inte ta upp det men bra att du gjorde det…
Som bekant har Tyskland inte längre något A-lag.
Vad jag hör betyder det att B-laget som i stort sett är gamla A-laget tränar på som förut.
Däremot får jag inget grepp om vad det betyder i ekonomiskt annat än att anslaget ska minska.
Kanske mera pengar går till skidskytte med förre skidskytten Frank Ullrich som landslagstränare för längd.
Intressant att Evi Sachenbacher-Stehle finns med i truppen trots att hon säger att hon satsar på skidskytte.
Intressant också att Helene Jacob, en av Europas bästa juniorer 2011 men utan resultat 2012, finns med i B-laget.
En parallell till Julia Svan.
Lägger in Tysklands nya B-lag:
Damer: Lucia Anger, Steffi Böhler, Theresa Eichhorn, Nicole Fessel, Denise Herrmann, Helene Jacob, Hanna Kolb, Sandra Ringwald, Evi Sachenbacher-Stehle, Elisabeth Schicho, Monique Siegel och Katrin Zeller.
Herrar: Tobias Angerer, Thomas Bing, Lucas Bögl, Jonas Dobler, Hannes Dotzler, Sebastian Eisenlauer, Jens Filbrich, Florian Notz, Samson Schairer, Axel Teichmann, Tim Tscharnke, Markus Weeger och Josef Wenzl.
Lite märkligt att Tyskland bara har ett b-lag. Eller… Det är inte LITE märkligt. Det är supermärkligt.
Manne;
Lite märkligt men kanske inte. Skidskyttet är nr ett!
Till B-laget ska kanske också räknas ”B-stödtrupp” med: Franz Göring, Andy Kühne, Tom Reichelt Thomas Wick och Alexander Wolz.
Förutom B-lagen har man C och D/C-lag
Av C-lagen att döma bygger man för framtiden med många duktiga juniorer.
Där finns t.ex. Viktoria Carl en av Europas mest lovande, född -95, alltså ett år yngre än Sofia H.
Elin… Jo, skidskytte är nummer ett, men det är ändå konstigt, då det är en annan sport. Ska fotboll va A-laget då det är största sporten? Jag fattar inte upplägget med att ha ett b-, c- och d-lag i en sport, men inte ett A.-lag. Jag har faktiskt aldrig hört talas om nåt liknande.
Förresten är vc-programmet för nästa säsong klart. Jag gissar att nästan allla står över endera touren eller Canada.
http://www.langd.se/programmet-klart-for-varldscupen-och-tour-de-ski.5060782-86106.html
http://www.expressen.se/sport/langdskidor/norska-stjarnan-det-var-ett-krav-jag-stallde/
Lite de här jag är lite orolig för ska hända med Anna Haag när hon byter märke..
Jossa… Ligger nog något i det, även om jag tror Annas skidbyte var befogat eftersom hon blandannat ville byta bindningssystem. När jag läste om Anna tänkte jag faktiskt att Rosignol skulle varit ett perfekt val för henne – ett litet märke som är riktigt på gång igen. Madshus är väl inte heller dumt
Her er orginalartiklen, synes det er fryktelig irriterende når avisene ikke linker til den.
http://www.dagbladet.no/2012/06/04/sport/fischer/langrenn/rossignol/astrid_uhrenholdt_jacobsen/21902507/
Særlig fornøyd med at hun også får Rønnings smører, det virker gjennomtenkt. Tror Rossignol er et bra merke, den beste langrennsløperen blant skiskytterne Fourcade går på det, og han sliter i hvertfall ikke med dårlige ski.
ellers enig med Manne i at det er veldig rart at Tyskland ikke har et A-lag, må være veldig demotiverende for utøverne.
I den test som gjordes i vintras av Toko Service Team fick Salomon och Fischer de högsta poängen i såväl skate som klassiskt.
Salomon placerades som etta med hänsyn till pris, ca 50€ billigare.
Jämför test av vin, kvalitet kontra pris.
Rossignol som i pris låg mellan Fischer och Salomon fick också höga poäng.
En annan sak som påverkar val av skidor är vilken service åkaren kan få.
Vi ser nu att Astrid Uhrenholdt Jacobsen byter från Fischer till Rossignol.
Hon anser att hon ställs i ”andra ledet” i fråga om service bakom bl.a. Marit, Justyna, Charlotte, Therese m.fl.
Undrar hur våra svenska Fischer-åkare ser på detta?
Rossignol lovar att prioritera Astrid men även Ida Ingmarsdotter.
Manne: Ja, det lär inte vara många toppåkare som åker över till Kanada. Stor chans för jänkare och kanadensare att fylla sina kvoter där..
Jossa: Tänkte precis samma om Haag när jag läste om Astrids byte av skidmärke. Skulle Fischer prioritera Haag mera än Astrid? Skulle inte tro det…
Sen tycker jag att det är väldigt konstigt att Tyskland inte har något A-lag. Angerer, Teichmann, Fessel, Kolb, Filbrich, Zeller, Herrmann?
Jörgen: Jag tror nog tävlingarna i Canada kommer få bra startfällt ser ingen anledning till varför åkarna skulle hoppa över den resan..massa WC poäng på spel på den resan är de kostsamt stå över..
Jossa… Ja, det tror jag också. Men tror du inte många skippar touren eller Kanada? Att köra båda blir lite väl tufft om man satsar på vm, speciellt då många säkert även prioriterar för-os i Ryssland.
Manne: Några kommer säkert skippa något..är 13 dagar mellan Canada å TDS ska inte vara några problem..För OS är en jätteviktigt tävling där lär alla åka även bra test inför VM…
Om en dryg halvtimme startar första loppet i Toppidrettsveka i Aure.
Rullskidor, 24 km klassiskt med sista 3 km brant uppför.
Marit Bjørgen självklar favorit i damklassen. Sedan ??? kanske Heidi W.
Vad jag ser är det tyvärr bara två svenskor Jennie Öberg och Sandra Hansson.
Herrklassen svårtippad.
Petter kommer från höghöjdsläger men varför inte Jean Marc Gaillard.
Vad kan Marcus?
Svenskar; Johan Olsson, Calle Halfarsson, Robin Bryntesson, Marcus Hellner, Marcus Jönsson, Anders Högberg.
Heidi Weng knuste selveste Bjørgen på siste etappe – jaktstart på rulleski med 1 minutt på 18km og vant toppidrettsveka.
Man skal ikke legge all verdens vekt på toppidrettsveka, ”pølsa” er et levende bevis for det. (vunnet 3 ganger)
Men Weng har noe i seg jeg ikke har sett før, og jeg tror ganske sikkert hun kommer til å gi oss (Norge) mye glede i årene framover.
Aj Aj Marit! Är formen vikande månne?
http://www.langrenn.com/ny-renndirektoer-i-gang.5070735-1743.html
http://www.vg.no/sport/ski/langrenn/northug/artikkel.php?artid=10058699
Petter Northug stilte bare et krav – Hm.. at den svenske vallern Perry Olsson ble med videre….;)
Mycket bra! Inte att landsförräderiet från bröderna Olsson fortsätter, men att det största affischnamnet ratar privatlag. Vill inte se det förbannade cykel-tramset i skidsporten. Vill se att de tävlar med flaggan på bröstet.
Som privatlagen ser ut inom skidåkningen idag, innebär dom ju inte att man slutar tävla för sitt land. Northug hade med all säkerhet fortsatt att åka med norska flaggan på bröstet även om han skippat landslaget för ett team.
Jag vill också se att man tävlar för nationen i världscup och mästerskap. Men den typen av team man har i Norge tycker jag man bör överväga även i Sverige. Den största fördelen är ju att det kan förenkla för åkare utanför landslaget att finansiera sina elitsatsningar.