Det kom ett pressmeddelande från landslaget
Då och då skickar skidförbundet ut pressmeddelanden om läget i truppen m.m. Ofta brukar man fokusera på en person per gång. Idag var det Södergrens tur att stå i centrum. Enligt Mondsen är Södergren i praktslag:
”För Anders del är det inte antalet träningstimmar som är avgörande. Han står på en solid grund. Det går mer ut på att förädla tiden han tränar, att innehållet blir rätt och kvalitativt. Jag bedömer att vi är en god bit på väg mot att lyfta kapaciteten tillbaka till den nivå Anders låg på för ett par år sedan. Lyckas det, och han får vara frisk och skadefri, ja då kan han mycket väl vara med och slåss om medaljer i Val di Fiemme, igen. Kapacitet finns!”
Södergren själv:
”Det är fortfarande jätteroligt att träna och jag är sugen på att tävla om medaljerna i Val di Fiemme. Jämfört med motsvarande tid ifjol ligger jag klart bättre till. Jag är helt enkelt starkare och rappare i steget.”
Har vi inte hört det där förut? Drygt ett år sedan lät det ungefär precis likadant. Södergren var äntligen tillbaka i grym form efter ett par mediokra säsonger. Men vad hände? Jo han presterade riktigt dåligt. Så man blir ju lite orolig ändå, trots lovorden. Men vad tror ni, ska vi lite på Mondsen och Södergren och tro på honom inför VM i vinter? Det vore ju ändå så roligt!!
Utöver det berättar man i pressmeddelandet att man är i Bruksvallarna med hela landslaget. Utöver dessa har även Lisa Larsen, Jennie Öberg och Lars Nelson bjudits in från Team 2015.
Jag tror att Södergren kommer göra en betydligt bättre säsong i år bara han håller sig frisk hela vintern tror de är nyckeln för han…Södergren har haft för många säsonger med sjukdomar o skador dom senaste säsongerna som sett sina spår..
Jeg tror også at Sødergren kan gjøre det bra til vinteren :D men en VM medalje tror jeg den svenske åkaren skal få slite med, derimot noen gode V-cup plasseringer kan han få til.
Stastistacal Skier har juspublicerat en analys av svenska resultaten i världscupen över tid, intressant analys!
Länk: http://www.statisticalskier.com/2012/09/swedish-women/
Ja Södergren är ju en fantastisk person som är lätt att tycka om. Han har en tro på sig själv som är orubblig, så det är svårt att veta riktigt hur läget är eftersom han själv alltid tror på medalj.
Men nu har han ju varit stark i löpspåren och vunnit en massa löptävlingar och det bådar ju gott på riktigt. Det vore hursomhelst kul att ha honom tillbaka i formen som han hade i Liberec. Även om han får svårt med medaljer så är han en som sätter färg på tråkloppen i alla fall.
Vad sägs om en ”inför-tråd” nu när säsongen närmar sig med stormsteg?
En väldigt intressant säsong väntar med VM, TDS & VC.
Var blir den norska premiären? Det var ju tal om att Beito spelat ut sin roll och Sjusjøen skulle ta över den nationella öppningen. Var det bara löst prat eller blir det så?
Anna..Sesongåpningen er på Beitostølen om to og en halv måned (16-18 november)
Beitostølen har lagret snø over sommeren, og kunne om nødvendig arrangere skirenn i løpet av få dager.
Kan tilføye at Marit Bjørgen er Beito-dronningen fremfor noen med 15 seiere.
Mens blant herrene er det Bjørn Dhælie som har flest seiere med 7…
Dæhlie ;)
Annars har jag hört att ryssarna brukar vinna trippelsegrar ”på beito”.
Och Kalla har varit och tränat med Marit Björgen och Therese Johaug i fem dygn…
http://www.expressen.se/sport/langdskidor/kalla-bodde-hemma-hos-varsta-rivalen/
”Och Kalla har varit och tränat med Marit Björgen och Therese Johaug i fem dygn…”
If you can’t beat them join them osv, spennende move ;-)
Förra året var det ju diskusioner om huruvida Anders skulle ens få vara med på WC loppen. I år tror jag inte att det råder något tvivel om att han skall ingå i laget. Dock hoppas jag att vi får några regäla lyft av några av våra yngre åkare. Svensk och internationell skidåkning behöver det. Ett av världens ledande skidnationer får inte tyna bort.
Karlssons satsning på vallateamet tycker jag är bra.
Kul att Vi kommit igång igen efter en lång torr sommar :-D
Dessvärre tror jag att Södergrens glansdagar är förbi. Hoppas jag har fel. Kul att Nelson får vara med och träna med a-laget! Bland andra nyheter från denna sidan kölen märks annars Hellners superlätta nya karbonpjäxa (1/3 av dagens vikt) och svenska lagets satsning på fler vallare. Jag tror det är rätt prioritering (istället för en tränare till). Håller med Cigge om det där med en inför-tråd.
Jepp, om Hellner vinner fristilsrenn til vinteren så vet vi hvorfor, ”karbonpjäxan” er svaret.
Har denna varit uppe?
http://www.svt.se/sport/stor-svensk-vallasatsning
Anders Södergren kommer nog ha stor betydelse för svensk skidåkning i ytterligare ett par år. Men det är en enorm trend att vända om han ska kunna slåss om individuella medaljer. Man ska aldrig säga aldrig och det vore fantastiskt, men också extraordinärt.
Jag hoppas verkligen Södergren får åka ett OS till innan han avslutar sin karriär. Men det är ett tufft jobb om han ska ta sig dit och det hänger nog på om han är odrinarie i stafettlaget. Men omöjligt är det inte, så det är värt att hoppas.
Vet ej var detta hör hemma, men vi var några som funderade över varför Anna Simberg inte fanns kvar i Piteå Elit, här är förklaringen
http://www.vf.se/sport/skidsport/simberg-tvingas-bort-fran-pitea-elit-–-fodd-i-fel-lan
Tycker nog Piteå borde kunnat hålla kvar dom åkarna dom redan hade men slutat värva in andra utifrån..Modin är väl kvar? är han inte från Sundsvall?
Ref;
”Har vi inte hört det där förut? Drygt ett år sedan lät det ungefär precis likadant. Södergren var äntligen tillbaka i grym form efter ett par mediokra säsonger. Men vad hände? Jo han presterade riktigt dåligt.”
-Beklager å måtte si det, men denne forventningen om en Anders Sødergren i ”gammelt form” er basert på en tankefeil.
Sødergren er garantert en bedre langrennsløper i dag, enn han var da han vant 50 km i Holmenkollen – to ganger. Men det er ikke nok, han må bli mye bedre enn dette, og framfor alt en betydelig bedre spurter. Kan jo ta feil, men jeg tror toget er gått for den sympatiske Anders for flere år siden.
Og det har mest sannsynlig gått for alle de kjente tyskerne – Angerer, Teichmann, Filbricht, samt Lukas Bauer. Vi kan gjerne legge til finnen Saarinen, ukraineren Schevchenko også.
Italiernerne Follis og Longa skjønte hvor det bar, finnen Kuitonen og sloveneneren Majdic likeså. De hadde ikke noe å stille opp med i OL og VM lengre, og ga simpelthen opp. Mange savner dem nok, men deres tid var forbi i den absolutte toppen.
Årsaken til dette er at nivået i langrenn både for herrer og damer aldri har vært lavere, relativt sett – enn i årene 2006-2009! Jeg våger den påstanden. I Bjørgens ”fravær” var Kristin Steira den suverent beste norske løperen i årene 2006-2009 på kvinnesiden. Hun tapte såvidt flere gull mot både Kuitonen og Kowalczyk i to VM.
I dag er ikke Steira noen trussel, lengre. Kuitonen, som ikke kunne skøyte, vant flere skøyterenn på den tiden, var suveren og vant vel også TdS to ganger. Den tredje tapte hun på målstreken for en fremmedstormende Kalla. Mrk! Kuitonen var kun god i Bjørgens fravær. Kalla har heller ikke fulgt den rivende utviklingen innom kvinnelangrenn de tre siste årene, må jeg dessverre si. Jeg håper hun kommer tilbake i den absolutte toppen i år. Det trenger sporten.
Det var mye tysk dominane i disse årene, men de har ikke maktet å følge utviklingen. Lukas Bauer vant TdS to ganger, og så tilnærmet uovervinnelig ut. Bauer gjorde det fordi nivået var lavt. Straks det ble 2010, så ble han høyst menneskelig han også. Skiskytteren Lars Berger ble verdensmester i 2009 på 15 km fristil, og sprinteren Petra Majdic vant 30km WC i Trondheim 2009! Det var mange merkelige resultat i årene 2006-2009.
Fremtiden er Cologna, Northug og Hellner på herresiden. Johan Olsson gjør i blant skremmende gode løp, men i mesterskap så har alle toppet formen, og jeg tror ikke han er en opplagt vinner i Italia til vinteren.
Å drømme at Sødergren vil hevde seg i år, er som å fantasere om at Steira vinner en spurt:)
Være realistiske – innse at toget har gått for Anders S.
Hva jeg glemte å skrive er at Steira og sikkert Kalla er bedre løpere i dag kapasitetsmessig,, enn for to-tre år siden. Jeg tror heller ikke Saarinen har blitt noen dårligere løper, enn før. Men det går så mye fortere i dag i sporet enn det gjorde i årene 2006-2009, at det ikke er godt nok. Det var liksom poenget mitt.
Bauer vant TdS to ganger, uten å gå sprint (seriøst). Det holder ikke i dag, på langt nær. Man må være på topp i alle renn, for å ha sjanse. Det kan ikke minst Bjørgen skrive under på, etter å ha vunnet tre etapper, og blitt nr 2 på de andre (minus én der Johaug ble nr. 2). Det var ikke godt nok i 2011!
Savner virkelig en edit-funksjon hos ”Skidpepp”. Flere årstall er feil, og mye annet språkmessig skulle jeg likt å endre.
Fabulator… Du hävdar att Södergren är en bättre åkare nu än 2009…
2009 vann Södergren VC på 15 km klassikt och sm-guld på 15 km fritt med 1,5 minuter. Ifjol var han trea på skandinavisk cup och sm, och runt 20-30 på vc. Men du menar alltså att han inte blivit sämre, utan det är alla andra som blivit bättre?
Fabulator: Det kan ju t o m vara så att säsongen 2012/13 är säsongen då vi kan börja skönja vilka som kommer efter Northug, Cologna och Hellner. Kan vi vara säkra på att de är framtiden fortfarande?
”- I Sverige ska jag självklart vinna alla lopp. Det är ju nästan viktigast av allt.”
:-)
http://www.expressen.se/sport/langdskidor/i-sverige-ska-jag-vinna-alla-lopp/
Per, du har rätt. Trion Cologna, Hellner och Northug är ”medelålders” för herrar som är i eliten. De har lika mycket framför sig som bakom sig om de har tur och håller sig friska. Men framtiden läses i andra unga talanger. Jag tror på Sedov och Belov. Men när det kommer till unga svenskar och norrmän… jag vet inte?
Fabulator, väldigt mycket spekulation från din sida. Du verkar glömma bort att åkares kapacitet går upp och ner under karriären.
Om du hävdar att nivån var lägre för några år sedan än vad den är nu så skulle jag vilja se bevis på det i form av testvärden på VO2max, uthållighet osv.
Påståendet att Södergen är en bättre åkare nu än han var 2009 är helt knasigt, det förstår du väl?
2009 så var Södergren 2:a efter Northug i Liberec på skiathlon. Det skulle i så fall innebära att alla andra åkare som nu slår Södergren med 2 minuter på ett 15 km lopp har tagit jättekliv i sin utveckling.
Det är lite typiskt att en norrman menar att nivån var mycket lägre när inte det var norrmän som dominerade. När norrmän dominerar så är nivån hög – när andra dominerar så är nivån låg. Jag tror inte på det.
När TdS var nytt så kunde man vinna utan att vara bra på sprint, men sedan har det kommit fram några åkare som behärskar både sprint och längre distanser. Det innebär inte att ”nivån är högre”, det innebär bara att åkare nu har anpassat sig till den nya tidens skidåkning.
Skillnaden mellan Södergren och många andra äldre åkare är att Södergren fortfarande verkar brinna väldigt mycket, han har ju trots allt inte vunnit så jättemycket i sin karriär. Han verkar fortfarande älska att träna mycket och är sugen på medaljer.
Jag tror inte heller att han kommer vara med i toppen under en hel säsong, men det finns många exempel på äldre åkare som blixtrar till ibland, ofta i slutet av säsongerna. Så räkna inte bort att Södergren kan göra ett och annat bra lopp. Kanske i VM?
Det blir bara löjligt att säga att nivån var mycket lägre 2006-2009, och som Gabriel säger extra löjligt då det råkar sammanträffa med en mindre bra norsk period.
Estil, Piller-Cotterer, Angerer, Di Centa, Södergren, Vittoz, Bauer, Teichmann, Veerpalu, Dementiev, Rotchev, Fredriksson med flera på herrsidan.
Men det som jag tror fabulator avser är att det kanske saknades en solklar dominant (helst norsk) under dessa år, och det må vara hänt.
Smigun, Neumannova, Medvedeva, Majdic, Kowalczyk, Kuitunen, Saarinen, Tjepalove, Kuenzel med flera på damsidan.
Nå er jeg sur. Skrev et langt innlegg som bare forsvant. Må ha kommet bort i back knappen :(
Sjekk VM resultatene i 2007 og 2009. (i nevnte periode). Hvilket land var best?
Dette til tross for dokumentert dårlig relativ kapasitet i denne perioden;
http://www.nettavisen.no/sport/vinter/article1629277.ece
Spør dere selv hvorfor ingen av de løperne – av de løperne Anders nevner, med unntak for Kowalczyk – har klart å følge med på fartsøkningen etter 2010? Og hvorfor hadde de dominerende så svært kort ”prime-time”?
Nå er vel ikke måleresultater tilgjengelige, men norske trenere har referert til bedre tester hvert år de seneste årene. Hvis Sødergren har gått motsatt vei, så er det oppsiktsvekkende.
Här får jag nog stämma in i Fabulators resonemang. Högre nivå på loppen kan konstateras idag jämfört med tidigare år som nämns.
Hur kommer det att gå för Södergren i vinter . Som vanligt skulle jag tro.
Hva skal vi si om Charlotte Kallas utvikling?
I 2008 slo hun i gjennom og vant på imonerende vis Tds, 37 sekunder foran ”uovervinnelige” Kuitonen. 4 etappeseire vant hun også.
I 2012, 25 år gammel endte Kalla på 7 plass, 8 minutter bak vinneren (Kowa).
Tror dere Kalla, etter år med hardtrening, har fått mindre kapasitet og dårlige teknikk? Jeg tror ikke det.
Fabulator, kan vara värt att tillägga att Kalla hade en dålig uppladdning inför senaste tds, pga sjukdom. Dessutom låg hon faktiskt 4a(har jag för mig) inför sista etappen och den troliga slutsatsen är att hennes kropp inte klarade av att prestera lika bra uppför som det året hon vann. Marit ställde ju tex upp i senaste NM innan/efter(minns inte vilket) sjukdom och presterade inte alls i nivå med vad alla vet att hon kan annars. Tror man ska vara lite försiktig med att säga att nivån är högre respektive lägre när man jämför med enskilda åkares prestationer då det lika gärna kan handla om andra(kanske mer troliga) faktorer.
Naturligvis blir detta ett tyckande utan vetenskapliga grunder. Södergren är bättre nu men å andra sidan har konkurrensen hårdnat tex har Hellner utvecklats mycket under en femårsperiod.
Min uppfattning är att dagens åkare är betydligt mer allround än tidigare. Man har till viss del andra förmågor i och med att sporten har förändrats och man har anpassat träningen till det. Däremot tror jag inte att nivån på intervallstartsloppen förbättrats, snarare det omvända. Bauer ala 2008 på 15 km klassiskt hade varit svårslagen även idag. Och man kan inte förklara Södergrens ras från medaljkandidat på 15 km till topp-30-åkare, med att alla andra blivit så vansinnigt mycket bättre. Det vore ett hån mot Hjelmeset och Co.
Dagens åkare som Northug, Cologna och Hellner, är mindre ”enbenta” än åkare som Hjelmeset, Piller Cottrer och Vittoz. Men att dom skulle slå dom med att par minuter på intervallstartslopp tror jag inte ett dugg på.
Vad gäller Björgen och Kowalczyk och till viss del även Johaug, har dom pressat upp varandra till en nivå som man sällan skådat. Inte minst sett över en hel säsong. Men bakom Kalla tror jag inte nivån är högre än tidigare.
Men visst, i dom nya grenarna har man givetvis blivit bättre.
Håller med Manne..Södergren är självklart en sämre åkare nu än han var 08/09 flera år med sjukdomar å skador har stört han så självklart att han är sämre nu.som någon ovanför skrev tror jag åxå att Södergren kommer kunna göra några riktiga topp lopp.. men att han jämt ska vara med i toppen tror jag inte på…
Skulle vara kul att veta om någon annan i svenska laget (t.ex. Södergren) har lånat Olssons modell med rullbandsträning som han var tvungen att ta till i fjol pga. skada och som verkade funka grymt för honom.
Skönt i alla fall att Johan kör vidare med samma träning i år:
http://op.se/sport/1.5036996-johan-olsson-maste-ga-sin-egen-vag
Jag har i alla fall mitt tips klart om vem som vinner 15 km fritt på VM ;)
”Jag har i alla fall mitt tips klart om vem som vinner 15 km fritt på VM ;)”
En Olsson i toppform har sjansen, men jeg vedder på at han blir syk eller skadet, det ville være så typisk han.
Jag skulle vilja påstå att ingen damåkare skulle ha en möjlighet att haka på topptrion idag. En Kuitunen i praktslag ligger på gränsen. Många luras av att hon åkte så pass elegant jämfört med hur topptrion åker idag. Neumanova var fantastisk under vissa stunder, men hon hade troligtvis fått kriga med Kalla om platserna där bakom.
Kalla har inte direkt blivit sämre sedan hon vann Tds. Problemet är att andra, läs Björgen, Johaug och Kowalczyk, höjt sig till en nivå vi aldrig sett förut. Att Kuitunen, som var mer eller mindre värdelös i fristi och sprint, kunde vara så pass bra i Tds är för mig ett tydligt tecken på vad det var för nivå på tävlingarna, åtminstone på damsidan. Kalla kom dessutom tvåa i ett klassiskt masstartslopp den säsongen hon vann Tds om jag inte minns fel. Finns inte på världskartan idag.
Jag håller nog med om mycket av det fabulator säger. Men angående Bauer så var en av tds-segrarna helt upplagd för honom med 2 klassiska lopp efter uppsamlingen i långloppet (vilket han också utnyttjade rätt genom att ta det lugnt i början och se till att formen kom i slutet av touren).
Södergren kan väl kanske göra en godkänd första sträcka men i övrigt (inklusive 3de sträckan som jag vill ha Olsson på) har han inte kapaciteét till att kriga i toppen längre. Tyvärr, men sant.
Visst kan det mycket väl vara så att just Björgen, Johaug och Kowalszyk är på en högre nivå än vad man tidigare sett på damsidan. Men det är fortfarande spekulationer. Man bör ha siffror och data att stödja ett sådant påstående med om man tvärsäkert vill hävda att det är så.
På herrsidan däremot så tror jag inte att nivån är högre nu än den var 2007 eller något annat år heller för den delen. Förmodligen är den lägre än när Wassberg, Svan och Dählie härjade som värst. Men jag understryker att det är ENBART spekulation från min sida :-) Dock vet jag att ingen av dagens åkare har Dählies syreupptagningsförmåga.
Vi vet ju t ex att när Lukas Bauer har blixtrat till ibland, t ex i TdS när han vann masstarten i klassiskt och bara drog ifrån Northug och hela packet så är han helt överlägsen. Och precis så bra var Lukas Bauer hela säsongen 2007-2008. Och jag menar att hade han varit lika bra nu som då så hade det räckt långt…
Cigge… Kalla var trea på samma distans i år, så på världskartan finns det allt.
Vad gäller Kalla så har ju hennes karriär präglats av stor utropstecken och stora frågetecken. Hon har gjort fantastiska prestationer varvat med totalt obegripliga bottennapp. Det enda hon varit jämn på är 10 km fritt och stafettsträckor. Annars kan det gå hur som helst. TdS 2008 var en enda stor fullträff från hennes sida, men man kan knappast påstå att hon presterade på den nivån under resten av den säsongen eller ens efterföljande år.
Så att säga något om toppnivån på damskidåkningen utifrån Kallas fullträff i TdS 2008 är rätt osäkert. Hon kan ju fortfarande vara med och utmana alla topp 3-tjejerna om hon har en bra dag, så det skulle väl snarare indikera att nivån är ungefär densamma som tidigare, eller? Det var ju inte så att hon var överlägsen förut, hon var strax under den yppersta toppen och det är hon fortfarande, förutom på 10 km fritt.
Cigge… Förövrigt var Kuitunen knappast värdelös i sprint. Hon har 19 pallplatser i sprint i vc, varav 6 segrar. Därutöver en seger i en av sprintetapperna på touren och ett brons i vm. Det tycker jag är allt annat än värdelöst.
Med samma resonemang skulle man kunna hävda att klassen på dagens tour är sämre i och med att Johaug kan vara på pallen trots att hon är relativt svag på sprint. Men det är ju inte heller sanningen.
Som sagt mycket svårt att jämföra över tiden bla pga dopningen som florerade hej vilt för några år sen. Inom friidrotten har nivån sjunkit just pga den tidigare omfattande dopningen som föekommit.
”Vad gäller Kalla så har ju hennes karriär präglats av stor utropstecken och stora frågetecken. Hon har gjort fantastiska prestationer varvat med totalt obegripliga bottennapp. Det enda hon varit jämn på är 10 km fritt och stafettsträckor. Annars kan det gå hur som helst. TdS 2008 var en enda stor fullträff från hennes sida, men man kan knappast påstå att hon presterade på den nivån under resten av den säsongen eller ens efterföljande år.
Så att säga något om toppnivån på damskidåkningen utifrån Kallas fullträff i TdS 2008 är rätt osäkert. Hon kan ju fortfarande vara med och utmana alla topp 3-tjejerna om hon har en bra dag, så det skulle väl snarare indikera att nivån är ungefär densamma som tidigare, eller? Det var ju inte så att hon var överlägsen förut, hon var strax under den yppersta toppen och det är hon fortfarande, förutom på 10 km fritt.”
– Gabriel, det er mildt sagt oppsiktvekkende at Kalla skulle ha nådd sitt toppnivå kapasitetsmessig, allerede som 21 åring. For ikke å si utenkelig.
Langrennsløpere bruker mange år på å bygge opp tilstrekkelig kapasitet for å vinne riktig tøffe løp med intervallstarter.
Fulltreff blir også litt søkt. Hun fikk ut sitt maksimale potensielle der og da. (toppform). Det ville være merkelig om hun ikke har vært i topp slag siden. Ja, jeg vet hun vant gull i OL, men ellers. Kalle er en toppløper, hun bare mangler litt på å følge de tre store. Håper hun gjør det kommende sesong!
Forøvrig enig med Cigge. Kuitonen hadde en svært kort prime-time, og hun forsvant fort – i likhet med en rekke andre da de tre store økte nivået merkbart.
Kuitunen värdelös i sprint då har man missat mkt..eller så tycker man att denna rad är värdelös
http://www.fis-ski.com/uk/604/613.html?sector=CC&competitorid=32862&type=result&category=ALL&season=ALL&sort=&discipline=SP&position=&place=&Submit=Search&rec_start=0&limit=100
Undrar om inte Kuitunen fälldes för dopning…
Fabulator, som sagt så går det att se det här på olika sätt. Jag tycker att det är svårt att slå fast att nivån är högre eller lägre, även om det känns som att Björgen, Johaug och Kowalczyk är de starkaste åkarna genom historien, så kan det vara en synvilla som har med andra saker att göra. T ex att toppbredden kanske är svagare för tillfället pga dålig återväxt i många nationer på damsidan.
Att Björgen är den störste kvinnliga längdskidåkaren genom tiderna är dock ställt utom allt tvivel :-)
Men förringa inte Kuitunens och Saarinens kapacitet när de var som bäst. De var riktigt, riktigt starka.
KnutG, jo det gjorde hon i Lahtis 2001. Men den diskussionen har vi haft en miljon ggr.
Gabriel, Avsåg ej att ta upp en ny diskussion om dopning utan vill bara påpeka att det finns ett flertal faktorer att ta hänsyn till om man ska jämföra då och nu
KnutG, ok, nej jag tänkte bara att det är dumt att gå in och diskutera doping. Det brukar bli så otrevligt då :-)
Säkert blir det avslöjade dopare även denna säsong. Vänta med kommentarerna tills dess.
Ganske uinteressant diskusjon om langrennsløperne er bedre i dag enn de var før. Bjørn Dæhli ville med formen han var før i ikke ha sjangs mot dagens langrennsløpere. Det er mer eksplosiv teknikk som gjelder, flere fartsøkninger og mye mer staking. Han hadde nok hevdet seg opp den siste TdS bakken. Et godt eksempel på at et veldig høyt O2 opptak ikke er det viktigste er bare å se på Espen Bjerke som har målt samme som Bjørn Dæhli, men har jo ikke prestert i verdenscupen.
Kunne godt tenke meg å starte diskusjonen rundt årets sesong. Hvem tror vi kan ta steget videre? Jeg er veldig spent på Heidi Weng.
Sven,
”Bjørn Dæhli ville med formen han var før i ikke ha sjangs mot dagens langrennsløpere. Det er mer eksplosiv teknikk som gjelder, flere fartsøkninger og mye mer staking.”
Ja, men det beror ju enbart på att längdskidåkningen idag är en helt annan sport än den var då. Om Dählie var född 1986 och hade tränat för masstarter och spurter så lovar jag dig att han varit bäst i alla fall.
Och apropå årets säsong så hoppas jag INTE att fler norska tjejer tar klivet upp i toppen. Jag hoppas att tjejer från andra länder tar klivet så det blir lite internationell konkurrens igen. Det är inte kul att titta på Norska Mästerskapen + Kowalczyk, tävling ut och tävling in.
Gabriel skrev;
”Fabulator, som sagt så går det att se det här på olika sätt. Jag tycker att det är svårt att slå fast att nivån är högre eller lägre, även om det känns som att Björgen, Johaug och Kowalczyk är de starkaste åkarna genom historien, så kan det vara en synvilla som har med andra saker att göra. T ex att toppbredden kanske är svagare för tillfället pga dålig återväxt i många nationer på damsidan.”
– Ja, jeg har som sagt mine tvil om Saarinen. Hun var jo kun riktig god (relativt) i to-tre sesonger (97, 98, 99), siden var det slutt.
Derfor blir jeg litt oppgitt når NrKs såkalte eksperter Torgeir Bjørn og Jann Post stadig refererer til fordums storhet. Hun har ikke maktet omstillingen til høyere fart etter 2010. Og det gjelder ikke bare henne, men en rekke andre løpere -både i herre og dameklassen. De må slutte å se bakover.
Vi kan diskutere fram og tilbake, blir vel neppe helt enige om årsakene. Men, iallefall det viktigste er et jeg og vel de fleste ønsker tighte spennende konkurranser. Jeg kan godt glede meg over kanonløp av Cologna, Kowa, Hellner og Olsson – det viktigste er at det ikke avgjøres på spurt etter 29/49 med selskapsreise. Slikt gir meg ingenting!!
Derfor foretrekker jeg dameklassen pr. i dag – hvor myriadene av fellesstarter fungerer bedre. Uansett om de tre store dominerer alt for mye, så er det tross alt den sterkeste løperen som vinner. Underholdningen er det Kalla&Co som må sørge for. Man kan ikke be de beste trene mindre, så de kommer på 2007-2009 nivå for at det skal blir tightere. Det er de andre som må heve seg. Håper Lähteenmäki, Ivanova m.fl. tar det siste steget i år.
Elles er jo det store spennningsmomentet om Russland, Sverige osv. vil fortsette med å servere alt på et sølvfat til Northug foran siste etappe på stafetter, istedet for å sette sin sterkeste mann på tredje – og gå i fra FØR 4 .etappe :) Ikke engang under fjorårets to ubetydelige WC stafetter torde konkurrentene forsøke dette. Ubegripelig..
Hvorfor?
Manne – Det går givetvis inte att säga emot de resultat Kuitunen presterat, men för mig bevisar det än mer att konkurrensen var mindre slagkraftig när hon var som bäst.
__________
Vem som tar nästa steg kommande säsong? Jag tror Heidi Weng blir livsfarlig i Tds. Kommer att plocka en hel del poäng i sprint, är en fantastisk hängåkare och är duktig i fri- som klassisk stil. Dessutom tror jag att hon är topp tre uppför slalombacken. Kowalczyk får gälla som favorit, men Weng är en av få som möjligtvis kan ge henne en match totalt sett. Kapacitet finns.
Utöver Björgen, Johaug & Kowalczyk tror jag nämnda Weng är den som kommer utmana i första hand. Man hoppas ju på att Kalla ska ta ytterligare ett steg och blanda sig i den yppersta eliten mer regelbundet, men det är nog att hoppas för mycket. Kristoffersen och Lähteenmäki får nog konkurrera med Kalla om platserna bakom pallen. En som ska bli väldigt intressant att följa är Diggins. Det ska även bli intressant att se Ek Hagen, som slutade 9:a i säsongsfinalen i Falun, då hon har en relativt god teknik.
Cigge, jeg tror Weng trenger litt mer tid.Et par år til for å være stabil. Hun trener ikke like mye som Bjørgen og Johaug f.eks. (ca. 200 timer mindre i året)Men potensialet for å bli en kvinnelig ”Northug”-løper finnes så absolutt :)(Håper dog hun ikke blir noen hengeløper)
Det finnes også en viss risk for at hun gjør en dårlig sesong i år. Mange som har kommet opp i seniorklassen med suksess gjør en dårlig neste sesong. Men hun er en veldig spennende løper. Det beste hadde imidlertid kanskje vært at Weng ikke var norsk. Hun skulle vært tysk eller italiener :)
Cigge: är konkurrensen bättre idag på damsidan än åren när Kuitunen var som bäst ?? som du resonerar kan man nästan säga att konkurrensen var dålig när svenska herrarna dominerade som mest samma när norska herrarna gjorde de å samma nu när damtoppen är 3 åkare klart starkare än andra…
Saarinen som Kuitunen oftast tävla mot tog medalj på senaste VM å visade även förra vintern att hon håller högklass
Cigge… Kuitunen vann sprintvärldscupen 2007 före Majdic, var 2a 2005 och 3a 2008. Hon besegrade Majdic 2 gånger under dennnes fantastiska sprintsäsong 2008. Ska man kalla Kuitunen värdelös, är det många sprinters man får dömma ut, inte minst Anna Olsson som fick ta stryk av Kuitunen ett antal gånger under sin storhetstid.
Det var vel i fristil at Majdic var bra i sprint? Men det er jo langrenn det også selvsagt.
Siden du nevner Majdic, så er jo også det et interessant tilfelle, ettersom hun i de nevnte årene 2007, 2008 og 2009 begynte å hevde seg på distanseløp. Gikk bl. annet inn til 3 plass på 30km i WC i Trondheim i 2009. Men etter 2010, så var det brått slutt på de gode resultatene på distanse. Hun la t.o.m. skiene på hylla, overraskende – i likhet med Folllis og Longa etter sesongen 2011.
Nå skal jeg la det ligge. Tråden handlet jo om Sødergren :)
”Det var vel i fristil at Majdic var bra i sprint?”
Skulle stått Kuitonen, selvsagt. Kan vi ikke få en edit-funksjon, snille?
Fabulator skrev: ”Ja, jeg har som sagt mine tvil om Saarinen. Hun var jo kun riktig god (relativt) i to-tre sesonger (97, 98, 99), siden var det slutt.”
Det där var kanske det sämsta jag läst här på skidpepp nånsin. Förutom att årtalen är fel, så är det du skriver helt åt skogen.
År 2005 var Saarinen 4:a på 30 km (C) i VM i Oberstdorf, 15 s efter självaste Björgen. Sex år senare, 2011 var hon trea på 10 km (C) i VM i Holmenkollen, 10 s efter samma Björgen. Saarinen peakade i sin karriär år 2009 då hon lyckades ta sitt enda individuella VM guld. Saarinen har inte missat medalj i ett enda mästerskap sen just 2005 då hon var fyra som bäst. Inte ens Björgen eller Kowa har lyckats med det.
Och du borde ta reda på lite mer om vilka personliga värderingar Saarinen har innan du slänger ur dig en massa skit.
Langrennsløpere er individualister som i all hovedsak vurderer sin karriere ut i fra individuelle plasseringer i mesterskap og WC enkeltseire og total.
Stafettmedaljer er nok hyggelige øyeblikk de også, men betyr nok mer for nasjonen enn utøverne selv. Så vi har sannsynligvis litt forskjellige definisjoner på ”vellykkede” sesonger.
Her finner man alle fakta om Saarinen i internasjonelle renn. Man kan søke fram det man ønsker.
http://www.fis-ski.com/uk/604/613.html?sector=CC&listid=&competitorid=52808&type=result
Den nedadgående spiralen kan ikke benektes, bare fornektes – dersom ønskelig.
Ja, jag skrev ju att hon peakade 2009, dvs på nedåtgående. Men ännu senaste säsong var hon så pass bra som fyra typ femtioelva gånger.
Men det du skrev att Saarinen varit bra 2-3 säsonger är direkt felaktigt. Det är väl snarare 8-9 säsonger.
Stafettmedaljer eller ej. Saarinen har den längsta medaljsviten av åkarna på touren just nu.
Gabriel>> Elena Välbe hade väl piskat rätt många av ”de största” om hon hade tävlat nu? :-) Helt klart topp tre över tid om du frågar mig. :-)
Frans>> Jag håller med dig helt o hållet. :-)
Fabulator>> Puuuhhhh…. skillnaden för Saarinen har väl hetat Kowa o Marit eller??? Det är väl knappast så att hon har tappat??! Allt går visserligen att bevisa med statistik, men sunt förnuft e inte helt fel emellanåt heller. :-)