Halvkul i Kuusamo
Det blev väldigt konstiga ”lottningar” i herrarnas kvart- och semifinaler vilket gjorde att första semifinalen kändes tuffare än en VM-final! Jönsson såg riktigt het ut och det hade varit väldigt intressant att se vad han hade kunnat göra mot Northug i backen andra gången de möttes. Nu blev det inte något möte eftersom Jönsson föll pladask. Jag måste säga att det var otroligt skönt att Kriukov spurtade ner Northug, annars hade baggen förmodligen härjat fritt i media och sagt något i stil med att ”Jönsson fakeade sitt fall eftersom Jönsson visste att han inte skulle klå Northug”. Tack Kriukov!
Andå skönt att se att Jönsson släppte det hela relativt fort och kunde se på händelsen med distans redan i intervjun efteråt.
Däremot var det lite jobbigare att se att Teodor Petersson inte kunde hänga med i Northugs diagonalande i backen, fan va norsken gick starkt! Såg nästan ut som Jönsson förr i värden, alltså sjukt hög frekvens. Känns redan nu som om Northug har hela touren i en liten ask, eller vad tror ni? Jag menar, redan nu ligger han minuten före Cologna!
Det blir nog en del av en kaka även för Bjørgen som lekte hem sin final idag. Huga vilken stark kvinne! Skönt att Kowalczyk verkar ha fått upp farten lite. Jag citerar Ludvig Holmberg som i sin tur citerat Stefan Holm: ”Justyna Kowalczyk fick helt uppenbart ett bättre rum i Kuusamo än i Gällivare”.
Pajala åkte väl ok för att vara Pajala. Intressant att hon var så himla nöjd i intervjun efteråt trots att hon inte kom längre än till kvarten… Lite högre förhoppningar borde man väl ha.
Ryssarna var starka idag, är de i bra form eller är det bistra vädret som är till deras fördel?
Morgondagen är en ny dag. Faktiskt. Frågan är hur mycket dagens sprint slitit på de som kört alla heaten (t ex Northug) jämfört med exempelvis Hellner och Rickardsson som åkte ut efter kvalet. Kanske inte så mycket, dessa atleter är makalösa på att återhämta sig. En annan är helt golvad i flera dagar efter en långdistanstävling i orientering… Hur som helst, det ska det bli intressant att se om Jönsson fått till skate-tekniken i distanslopp. Jag minns förra eller var det året innan det när han gick ut bland de första i Kuusamos jaktstart som då gick i fri stil, han såg ut som Johaug jämfört med de andra omkring honom…
På damsidan blir det kanske lite roligare imorgon, men bara lite. Visst är de flesta svenskorna på plats distansspecialister, men samtidigt är de inga åkare av yttersta klass.. Jaja, det ska bli härligt med lite skate hur som helst.
Ställningarna i minitouren so far
Herrar
Damer
Till sist, är det inte underbart att läsa kvällstidningarnas rubriker? Expressen som satsar lite hårdare mot ländskidor (bra!) bland drakarna kör med dessa rubbar: ”Northug spurtades ner – av en jublande ryss”, ”Emil Jönssons fiasko – ramlade i semifinalen” samt ”Northug vann första duellen – efter ordbråk”. Aftonbladet är härligt negativa de också: ”Här fullbordas svenskfiaskot”, ”– Northug trodde att segern var klar” (ett citat av Monsen). Sen kan vi även ta med DN som som vanligt inte är lika sensationell: ”Emil Jönsson föll i sprintsemifinalen”. Punkt slut.
Expressen:
”Norrmannen Petter Northug är känd som världens bäste spurtare i längdspåren.”
Nej, det är han inte. Han är världens bästa spurtare I DISTANSLOPPP. Kan på rak arm räkna upp 4 som tar honom i sprint (Teo, Emil, Morilov, Kriukov) och då finns det ett par till ryssar och ett par norrbaggar som också kan göra det. Jag antar att journalisthopen kommer lära sig det vilket århundrade som helst…
Angående Pajala så är det väl bra att man är nöjd med sin insats och att man är glad, sen har ju även hon säkert högre förhoppningar än en 20:e plats framöver. Man måste ta ett steg i taget och hon var ju i en riktigt tuff kvart med både Björgen och shapalova som tillslut blev 1a och 2a.
Var ett tag sedan hon var på den här nivån och hon verkar ju vara påväg uppåt igen vilket är roligt att se!
Pajala var väll ändå dagens svenska ljus i mörkret. Hellner 70 i kvalet var rent sagt dåligt. Richardsson var då i allafall nära. Jönsson har ramlat bort några chanser till fina placeringar nu. Var inte första gången.Därimot så får vi minnas hans klättring i sista backen i kvarten. Bra den.
Helgens minitour blir nog Norsk. Bara för de svenske att spotta i nävarna och komma igen.
Det är bara att konstatera att vi har en tunn topp. Om våra bästa är borta av olika anledningar (damer)så blr det så här.
Om det är någon som vill läsa det senaste om TWAR i glesbygdspresstappning, så var så god och läs min artikel om docent Göran Falcks syn på sportjournalisternas faktahantering.
http://bergslagen.etc.se/intervju/det-pastadda-twar-utbrottet-ar-en-mediekonstruktion
Akkurat fått sett finalene, fikk dessverre kun fulgt FIS live tidligere i dag. Kriukov er nok på sitt beste litt bedre enn Northug i staking, men rart å se Northug så stresset på et oppløp. Han burde vært god nok til å holde på den ledningen, men virket redd for Kriukov.
Jeg er glad for at Northug virker mer forbanna enn fornøyd, lover bra for rennet i morgen. For touren skyld er det vel best om han misslykkes.
Tror jeg aldri har sett Northug så stresset før i staking. Treffer ikke på et eneste skyv. Håper ikke dette indikerer at han har tapt seg i staking, men at han kanskje var litt sliten og stresset pga. Kriukov. Uansett gøy å se at Northug har blitt raskere i diagonal. Tror det er nødvendig for å hevde seg i VM-sprinten.
På herresiden står det nå mellom Northug og Poltoranin, med mindre noe helt uventet skjer i morgen. Hvem som blir nummer tre, er imidlertid helt åpent. Det kommer nok til å bli avgjort på søndag.
På damesiden har nok Bjørgen avgjort dette allerede. Kowalczyk ser fortsatt ikke sprek nok ut til å tukte Bjørgen. Johaug er 41 sek bak Kowalczyk. Hadde det vært 10 km i morgen, og ikke kun 5 km, tror jeg hun kunne tatt Kowalczyk. Men 5 km er litt for kort.
Emils ord:
http://annaoemil.se/2012/11/30/man-vinner-inget-om-man-ligger-i-snon/
varför är inte sprinttippningen inlagd på listan över alla skidpepps tippningar? Alltså om man trycker på den länken som visar alla skidpepps alias och sammanlagda poängen för varje alias så finns den inte där!?
Finland tog vid där förra säsongen slutade med ännu en fjärdeplats. Hur många hade de förra året? De enda två pallplatserna de hade var damstafetterna.
Blir spennende å se Cologna i morgen. Kan ikke huske at han har vært så langt bak i starten av en sesong. Han kommer vel uansett i form til TDS.
Anna F: Tack för länken till din artikel, det var intressant att läsa.
El Capitan: Det fixar JanK om det behövs. Men skriv det hellre i en tipstråd och inte här, större chans att han eller Paul läser det då?
Om Björgen: Hon lekte hem finalen.. Hon gick vidare till semin som lucky looser (LL), nära att det tagit slut där redan efter kvarten.. Nu vinner hon minitouren i Finland, tror inte att Johaug mäktar med att ta in försprånget.
Om ryssarna/ryskorna och det bistra vädret: Ja, det var nog till deras fördel.
Om de våra: Glädjande med Pajala idag, hoppas att hon är på väg tillbaka på allvar nu efter ett par tuffa år. Jönssons fall är inte mycket att säga om, sådant händer i sprint. Tror att Emil vunnit annars, han såg stark ut idag. Däremot imponerade inte Teodor Peterson.
Läste för övrigt på Expressens hemsida idag att Norge kommer att ta med sig en näringsfysiolog plus en italiensk kock (som jobbat 20 år i Norge) till TdS och eventuellt VM (om försöket faller väl ut) – länk
Sven, lita på att Cologna kommer. Frågan är om någon kommer vara i närheten av honom efter jul.
Cologna har jo sagt at han prioriterer VM i år. Han har jo slitt de siste årene med å være i form når mesterskapene foregår. Unntaket er OL hvor han vant 15 km, men da var han til gjengjeld langt blekere i TDS. Jeg tror derfor vi får se en litt mer rusten utgave av Cologna i årets TDS, men at han er i bra slag i februar.
For Northugs del er det kanskje litt motsatt. Han har vunnet mange VM-gull og mangler TDS-tittelen. Så at han er bedre i form nå, er ikke helt uventet.
M Hellner: varför kan han endast åka 10 KM fritt eller 15 KM kombinerat? Varför anses han och Northug vara de bästa? Varför diskrimineras ryssar och haussas upp t ex Th Pettersson?
Kalla är också någon som enbart kan åka 5 eller 10 km fritt.
Hva skjedde med Randall og Kowa i dag? Synes de sluknet fort. De burde vært med å prege en finale.
Ellers må jeg bare berømme snart 33 årige Bjørgen som terper på detaljer for å bli enda bedre. I dag vant hun på på sin ”nye teknikk” i bratte springebakker. Helt rått! Hun har blitt ei seig kjærring med årene, som trenger litt tid for å komme i gang (alltid sist ut) Men utholdenheten, den holder. I kortere og lettere løyper vil hun nok slite atskillig mer mot de mer lettbente jentene.
@I. Bonde:
Marcus Hellner kan bare gå 10/15 km skate? Vel, det er OL-vinneren i skiathlon (30 km) og VM-vinneren i sprint du snakker om. Hellner er en ganske komplett løper. Ikke så komplett som Northug og Cologna, men likevel ikke så langt unna.
Når det gjelder Kalla, er du vel nærmere sannheten, selv om du overdriver. Det går vel langt mellom hver gang hun overbeviser i sprint eller klassisk.
I. Bonde: Teodor Peterson är regerande WC-mästare i sprint, kanske därför som han haussas och vi har förväntningar på honom där? Däremot inte i distans.
Angående Hellner, se Drazycs kommentar ovan. Räcker så.
Kalla har vunnit Tour De Ski och mästerskapsmedaljer (däribland OS-guld) men är inte lika komplett som de tre stora.
Tycker att blogg-Oskar är lite väl mycket ANTI mot northug. Han hade nog inte vart det om han hade vart svensk skulle jag tro.
När ska man hålla på ryssar? ALDRIG i mina ögon. Ser hellre finnar, tyskar o fransmän som vinnare före ryssarna.
För övrigt verkar det inte som att oskar vet om att allt är ett driv för petter att han peppar sig själv och att det är bara ett spel ALLA vet det det sa han till o med i vinterstudion till popsen förra helgen ju.
Vad gäller Cologna och mästerskapsform så är det nog också lite så att Schweitz bommade med vallningen rätt hårt i Kollen och även bitvis i Vancouver.
Jag tycker Cologna bevisade förra året att han är en av de åkare som kan hålla en formtopp längst av alla utan att gå ner sig och jag fruktar vad han kan ställa till med på VM.
Tomten, Oskar har bloggat om Northug i 5 år nu. Han har nog koll på det mesta vad gäller den gutten.
Bonde, Hellner blev 2:a i tour de ski förra året. Det är svårt att bli det om man bara kan åka 10 o 15 skate.
Norrmannen har ett beräftelsebehov som är ofantligt därför kommer han med sina uttalanden som tidningarna sprider vidare av en känd anledning
Ganske uinteressant egentlig denne sprinten da den inngår i en tour med jaktstart til slutt, masse av disse sekundene de vant i dag blir spist opp ganske fort tipper jeg. Johaug kunne like gjerne stått over og hvilt seg til i morgen.
Allikevel en bra sprint av Petter, synd han gikk i den klassiske fella og trodde han hadde vunnet før han hadde det, mer oppmerksom neste gang Petter!
Og morsomt å se Emil”Jeg-vil-være-like-stor-i-kjeften-som-Petter”-Jönsson dumme seg ut allerede i den første konkurransen. Begynner for alvor å tro at han aldri kommer til å vinne noe av betydning, han har ikke hodet på rett plass.
Jeg tror det er mange ting av det Northug har gjort de siste årene, som fortsatt ergrer svensker. Det er vel også litt av hensikten med Northugs uttalelser og oppførsel at det skal irritere svensker. Selvfølgelig stikker det ikke dypt. Regner med at det ikke heller gjør det for Oskar.
Personlig synes jeg Northug gikk over streken i stafetten i VM. Det er vel den eneste gangen jeg føler at han har gått for langt. Til vanlig synes jeg Northugs stunts og utsagn først og fremst er fulle av humor.
@El Capitan: Fikset et par timer etter målgang (alle senere løp skal ligge inne)
@Gabriel: Ja, det kan nok være at sveitserne bommet litt på skiene i Holmenkollen, men Cologna så aldri videre pigg ut heller. Og han bommet jo i Liberec.
Cologna var på sitt aller sterkeste i fjorårssesongen etter nyttår. Da var han fryktinngytende sterk! Northug var på sin side fryktinngytende sterk før jul.. Davos-rennet var vel et av karrierehøydepunktene, vil jeg si.. :-)
Gabriel…Ja Cologna har vært best i di sesongene det ikke har vært arrangert mesterskap. Skøytegutta på 60 tallet, kalte slike utøvere for onsdagsløpere. Men for langrennsporten får vi håpe at Cologna finner toppformen under VM..
Han har ju också satsas hårt på touren och jag tror att han testade lite nya upplägg förra året för att ha en mer stabil form under våren. Jag tror att vi kommer få se härliga fighter mellan Northug, Cologna och kanske Hellner i februari.
Tolsrav, jag tycker att Cologna blir bättre varje år. Förra året var hans starkaste, kan han ta ytterligare ett kliv?
TH Petersson, eller Pettersson, vann VC sprint p g a aatt många kompetenta löpare sakandes/var skadade. Han är upphaussad ofh blir ofta akterseglad när de allra bäste är med.
Vaddå humor(Northug)
Hovedproblemet til Cologna i mesterskap er vel fortsatt at han ikke matcher Northug i en spurt. Det gjør det vanskelig for han å vinne 5-milen eller skiathlon dersom Northug er i form. Stafett og sprintstafett er jo uaktuelt for han å vinne, så da står vi igjen med 15 km og sprint. Jeg tror både Northug og Cologna vil ha som et hovedmål å vinne 15 km i Val di Fiemme. Sprinten tror jeg blir for tøff å vinne for begge. Russerne blir tøffe i sprint fremover. De har mange sterke nå, i begge stilarter.
Kalla ser ut som en telefonstolpe när hon försöker åka klassiskt.
Till Gabriel: Hellner blev inte alls 2:a i Tour de Ski i år. /2012/
Jeg synes det morsomme i morgen blir at gode løpere er jevnt fordelt på startlisten. Det gjør det interessant fra start til mål.
Interessante tidlige startnr:
18. Hellner
21. Røthe
34. Heikkinen
43. Manificat
46. Sundby
49. Vylegzhanin
50. Legkov
53. Cologna
Jag trodde det var masstart imorgon? Är det intervall??? Isåfall mste jag verkligen ändra mitt tips
I Bonde… Jo, Hellner blev visst tvåa i år.
@Joel: Det er definitivt ikke masstart i morgen. Det er individuell start. Gleder meg til å se gode løpere i aksjon gjennom hele sendingen i HD på NRK! :-)
Joel… Ja det är intervall. Det var ju här Northug krossade alla ifjol.
I Bonde… Vilka var dom många kompetenta sprinters som var skadade ifjol? Jönsson ja, men sen?
Hmmm vill då såklart byta ut Cologna mot Hellner i mitt tips… inte en chans att cologna ur form blir tvåa i ett intervall lopp.
J Burman;
Betyr det egentlig noe særlig på en så kort distanse?
Virker på meg som om forskjellene på typiske felles -og intervallsstartsløpere blir mindre og mindre. Også på herresiden.
Synd bara att banan är för tråkig.
Fabulator: Du har rätt men det finns definitivt åkare som presterar bättre i de olika startformerna.
drazyc
”Personlig synes jeg Northug gikk over streken i stafetten i VM.”
Då var det väl mycket värre att han skyllde på Modin för att han gjorde en fiaskosträcka i sprintstafetten??? Det var lågt om något.
Nethiri: Äsch, nu är du bara elak. Emil har aldrig försökt vara lika stor i käften som Northug…
För övrigt, hur får ni svenskar in NRK? Äger dessvärre ingen tv, så går det att se från Sverige via internet? Tycker NRK verkar bra på de kortare klipp jag sett.
Ramaskri: Det framstod verkligen som ett botten-napp, å andra sidan undrar jag om inte det var rätt mycket kvällstidningsjournalistik som gjorde att citatet togs lite ur sitt sammanhang. Minns det lite dåligt.
FIS har valt att köra varannan seedad varannan oseedad i slutet av loppen ikväll. De seedade är de som kvalade igår, de oseedade är de som kvala botten 30 igår. Så t.ex går Bauer blåbärsseedad mellan de seedade Petuchkov och Lassila och Södergren går oseedad mellan Teo och Emil. Blir helt omöjligt att reda ut vem som leder touren under loppets gång (eller ja Petter , men resten sen).
Loppen ikväll? Ja allt är ju relativt ;-) Börjar ju om en timme…
Men startordningen varannan seedad gäller väl inte touerer? Inte såvitt jag kan se i varje fall.
Till något annat i väntan på start, hur kommer det sig att Nordisk kombination inte är någon sport i Sverige medan Norge har flera aktiva? Skumt. Fast det är en märklig sport, fast kanske inte mer än skidskytte…
Det är bra att FIS gör sporten klar och tydlig så att tyska tv-publiken verkligen kan hänga med.
Tjenare.
Det här är nog den mest virriga startlistan jag nånsin sett tror jag. http://www.fis-ski.com/pdf/2013/CC/2340/2013CC2340SL.pdf
Kollade fel listor, synd för Hellner som startar i ett ingenmansland.
Fast JonasE, det är väl inte svårare att följa dagens lopp än något annat intervallstartslopp?
Borde man inte haft 30 sek mellan alla åkare i omvänd ordning idag..
eller så hade man gått efter distanslopps ranking? känns konstigt att vissa bra distans åkare bara på rentur får att bra startnummer
Aliide; Vi som var med på 40 och 50 tal kan intyga att nordisk kombination var en ganska så populär sport här med internationella framgångar
Aliide; skiskyting er jo ikke merkelig. Det er en gammel militær idrettsgren. Gå på ski i skogen med gevær på ryggen har jo vi nordboere gjort i hundrevis av år.
Men seedad verkar man vara hur man ligger till i tourställningen? Eller? Kriukov startar sist, vann igår före Northug etc. Hellner åkte ut ur kvalet med kass tid, startnr 18. Hmm… Kör som fan idag hörru! Du har inga tider att gå efter så dra på allt du kan!
Helgens intressantaste tävling är väl Idre- och Särnatävlingarna. Idag är det sprint som står på programmet, verkar som de slagit i ihop D19-20 med seniorklassen på damsidan. Stina Nilsson snabbast i kvalet, knappast förvånande, före Hanna Falk, Maja Dahlkvist, Madeleine Thorn, Elin Mohlin och Julia Svan.
Kul att Julia Svan är med i matchen igen och håller Maja Dahlkvist att åka till sig en JVM-plats?
Larvigt att TV4 får ha hand om längdskidorna, även om det bara rör sig om några tävlingar. Tre minuters försnack är inte mycket att hurra över. Jag vill ha en timmes försnack och då menar jag intervjuer med åkare och intressanta analyser. Verkar dock som en omöjlighet i dagsläget.
För att man gått på skidor för att skjuta räv innebär ju inte att stå på en matta och skjuta på en tavla ;-)
Förstår inte Hårds fascination över tourer. Nu skickar man ett superduperteam ftån SVT till touren och ett sämre till VM…
”Jag vill ha en timmes försnack och då menar jag intervjuer med åkare och intressanta analyser. Verkar dock som en omöjlighet i dagsläget.”
Detta gäller också SVT. Är ju bara en massa innehållsöst tjafs och mys innan loppen i Vinterstudion nuförtiden.
Råkade zappa över till TV4, snackar de om att spela på längdskidåkare???
minor,”Äsch, nu är du bara elak. Emil har aldrig försökt vara lika stor i käften som Northug…”
Emil var stor i kjeften og la ut usanne rykter i sommer om at Petter nærmest var utfryst av laget, at han måtte ha det vondt osv, noe som er det reneste sludder.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article15630739.ab
Vad ska man tro om loppet nu ”ikväll” (jag vaknade för tidigt). Om Bleckur är topp 20 och nån av Gräfnings eller Lindborg topp 30 är jag ganska nöjd. Ingen av dessa tre gynnas av det bara är 5 km istället för 10. Sömskar och Pajala, om de kör, kan få hamna var de vill. LIVE-länk.
http://live.fisski.com/live2339.htm
Dålig start av Gräfnigns, 10 sek efter Iksanova vid 1.4
REKLAM, blir det hästjävlarna 10 gånger idag med???
Gränings 18 efter Iksanova vid 3.1. Henne får vi inte se åka idag.
Bättre av Lindborg, 6 efter vid 1.4 på fjärde plats. Nu kommer Steira och Hagen.
Steira 1,5 före Hagen och 4 före Iksanova
Har man inte råd att visa loppen ska man inte visa dem.
Grägnings 45 efter, inga päng idag, men kanske för Lindborg.
Bra åpning av Steira og Ek Hagen.
Bra start av Roponen, 1 sek efter Stiera.
Jag är tveksam till om Steira och Hagen gör så pass bra lopp egentligen. Steira brukar nästan vara lika långsam som Haag upp till första mellantiden.
Bra av Lindborg, #7 i kvoten klar?
Cigge>> Steira är före Roponen och Skofterud vid 1.4, så det är nog bra lopp av henne.
Lindborg snabbare än Bleckur vid 1.4 km så verkar vara Lindborg som blir bästa svenska idag.
Skofterud 2,5 sek efter. Steira/Hagen kanske trots allt har gjort en bra öppning.
Bleckur lite efter Lindborg, Sömskar nästan sist vid 1.4
Jacobsen startade inte, inte bara svenskor som kan vara sjuka.
JonasE – Jag misstog mig. Allt eftersom verkar det som att både Steira och Hagen har gjort bra lopp med tanke på att alla tappar. Skofterud blir intressant alldeles strax.
Steira brukar dock inte vara något riktmärke till första mellantiden.
Bleckur ikapp Lindborg vid 3.1
Skoftis 2 efter Steira. Vad är definitionen på ett kort reklamavbrott, 10 minuter???
Skofterud 2 sek bakom Steira. Norskorna har börjat väldigt bra. Dock ej förvånande.
Med tanke på Steiras framfart lär banan passa en åkare som Johaug.
Tchekaleva leder vid 1.4. Mammadopning!
Jonas: Om man inte har råd att betala för loppen så skall man inte se på dom. ;-)
Steira ser ut til å ha gått en brukbar 5 km. Hennes beste løp så langt i V-cupen.
Nu har de missat målgångarna på Roponen och Brooks.
Sömskar i mål, näst sist. Fortfarande ett KORT reklamavbrott.
Johaug leder med 3.5 sek.
Bra öppning av Johaug, men lär inte räcka till gentemot Björgen.
Skofterud kan skejta ;-)
Östberg 24 efter. Ingen bra säsong av henne ännu. Blecur 0.7 efter Lindborg i mål.
Oj, vilken avslutning av Tchekaleva!
Det blir jämnt
Det er for kort med 5 km for Johaug..
Jeg tror Johaug må ha falt.
Fessel före Tchekaleva vid 3.1
Johaugs avslutning var rent av medelmåttig.
Noen som vet om det er bonussekunder i dag? For topp 3?
Tchekalevas tid verkar hålla en del el gick Johaug så långsamt?
Bra startav Wen, 2 efter JOhaug vid 1.4
drazyc>> Ja, 15 10 5 sek till topp 3
Johaug har tappat 11,6 sek på 1,9 km. Svagt faktiskt.
Garantert fall på Johaug.
Tchekaleva har jo avsluttet helt fantastisk.
Randall startar bra, ny tvåa.
Juhaug får träna utförsåkning.
Var håller Joel Burman m.fl. hus just nu? ;) ryktas om att Johaug har ramlat, hon måste ha tränat alldeles för dåligt och kanske borde ta hjälp av psykolog, eller vad tycker ni?
Sterkt av Weng! Håper hun holder helt inn.
Kom igjen Weng!
Bleckur 18:e nu, är det 13 bra kvar?
Kowa 3 efter Johaug vid 1.4
Alle taper kolossalt til Tchekaleva på slutten.
Svag start av Lähteenmäki.
Var nok ikke noe fall på Johaug. Virker som om utforskjøringen skiller mye i denne løypa.
NRK är i eld och lågor över toppen…
Kör Randall!!!
Kowa verkligen inte i form!
Bjørgen knuser alle på 1,4 km.
Björgen 7 före vid 1.4
Tror ikke på noe fall lenger jeg heller, Johaug og Weng har kjørt som to store pingler i utforbakken, urutinert og dårlig.
Det blir några poäng för Lindborg och Bleckur.
Morsomt med alle svensker som sitter og heier på alle andre enn de Norske. Rart. Ville vært utenkelig for meg å håpe at østeuropeere skulle slå Kalla og Hellner.
Kalla hade blivit kncäkt om hon åkt idag.
Skal vi se om Marit taper mot mål slik de andre har gjort, mitt tips er nei, det er bare de andre norske som har vært feige.
Satan, Björgen…
Blev ett bra lopp av Lähteenmäki, kan få en bra utmaning imorgon.
Tor: Hur kul är det att hålla på favoriterna?
Tor, jag tror många här håller på norskorna, men när de är så totalt överlägsna som landslag är det ju jättekul när tex Randall åker bra, dessutom är det svårt att inte gilla henne. Men jag tror många med mig har Björgen(eller Johaug) som sina stora favoriter förutom de svenska.
Lindborg blir 25 och Bleckur 26.
Herregud
Marit gikk samme løype på 11:45 i fjor
He he ..Kamera klarte ikke å følge Bjørgen..
Dronningen taper selvsagt ikke på slutten, skam dere Johaug og Weng!
Totalen ungefär:
Namn TidT
BJOERGEN Marit 0
RANDALL Kikkan 58
LAHTEENMAKI Krista 73
KOWALCZYK Justyna 77
WENG Heidi 89
MANNIMA Tatjana 91
TCHEKALEVA Yulia 97
JOHAUG Therese 102
KYLLOENEN Anne 105
FESSEL Nicole 112
BRUN-LIE Celine 115
HERRMANN Denise 117
SKOFTERUD Vibeke W 118
SAARINEN Aino- Kaisa 121
VISNAR Katja 122
STEIRA Kristin Stoermer 127
DIGGINS Jessica 129
SARGENT Ida 129
HAGEN Martine Ek 130
Mannina hade visst inte gått i mål än, hon ska inte in där.
Men ändå lite skönt att inte pallen blev helröd
Undrar om det är bonussekunder förresten. Detta lopp ingår inte i BMW vad-fan-den-heter-cupen, däremot de korta loppen i TdS.
Et av de beste løpene fra Bjørgen noen gang kanskje. Johaug derimot skuffer og er nok sjanseløs på pallplass nå. Pallplassene står mellom Krista, Kowalczyk og Randall.
JonasE, vad fick du den listan ifrån? Två första stämmer men inte mer än så. Och tiderna? Inte ett rätt…
Bra att Lindborg och Bleckur tar världscuppoäng i ”fel” stil.
Aliide, totalen i touren ser väl ut ungefär så?
Johaug var ju ovanligt irriterad när hon gick i mål, så ngt borde väl ha hänt henne in mot mål. Sällan man ser henne så arg.
Marit krossar. Härligt Kikkan och kul att unga finskan börjat röra på sig. Krista blir nog att räkna med i vinter
Sanna,
Johaug bruker som de fleste andre norske jentene allerede en psykolog i sitt treningsarbeide. Jeg mener absolutt at det er noe Kalla også burde gjøre, det er egentlig ingen tvil om at hun i blant feiger litt for mye nedover. Den holdningen det svenske lagt kommuniserer til media om bruk av mental hjelp er litt bekymringsfull synes jeg. Det handler ikke om at man er mentalt svak, men at det fortsatt kan være romfor forbedring
Den rätta tourställningen, damer: http://www.fis-ski.com/pdf/2013/CC/2339/2013CC2339STC.pdf
Aliide>> Jag räknade dem, inklusive bonussekunder som det stod i inför-pdf:en. FIS har dock inte räknat in dem, så jag vet inte om de ingår. Här har du rätt lista, utan bonussekunder idag. Ganska lik min.
http://www.fis-ski.com/uk/604/610.html?sector=CC&raceid=20743
Sanna: Har tokförsovit mig!!!! Blogg programmerade lite sent inatt!!!! Recap någon???
Det var ingen bonussekunder i dag. Stillingen i touren: http://www.fis-ski.com/pdf/2013/CC/2339/2013CC2339STC.pdf
Weng kan ha mulighet på pallplass faktisk med et godt klassisk løp i morgen.
Hanne, jag är positiv till att idrottare tar hjälp av psykologer om de själva vill det. Mitt inlägg ovan var ett skämt, eller en pik. Kalla har haft psykolog/mental tränare(heter det så?) Men bröt inför förra säsongen har jag för mig. Hon kände för stor press på att träffas och ta sig tid för den mentala träningen. Jag tror att hon vill gå in för något helt om hon tar sig an något, inte halvdant. Som sagt så tror jag att det är jättebra för vissa, men det ska vara frivilligt och på deras egna villkor, inget tvång.
Gå in här:
http://www.fis-ski.com/uk/604/610.html?sector=CC&raceid=20658
Och klicka på Race Program i rullistan, där står det att det är bonussekunder idag. Men de har de inte räknat med.
Joel Burman, det förklarar saken :) jag kollar på nrk och kommentatorerna pratade om att Johaug kanske ramlade eftersom hon öppnade starkt men sedan tappade, hon såg dessutom riktigt förbannad ut när hon gick i mål. Men hon kanske bara fegade lite utför.
Nrk visar skridskor???
http://www.fis-ski.com/uk/604/610.html?sector=CC&raceid=20739
Ta fram resultat-pdf
Sanna: Näe Johaug kan inte ha problem med fegning utför, det måste ha varit ren otur. Det är bara Kalla som inte kan åka utför!!! Hahahah *ironisk om nu nån inte fattade det:*
Kollar på Eurosport, hyfsat nyvaken efter mega försovning somsagt. Antar att Johaug missade pallen??? Hur slutade top-5 i damloppet?
Nilsson före Falk och Johan Eriksson före Bryntesson i sprintkvalet.
http://www.sweski.com/prolog-resultaten-fraan-idre.5133544-184999.html
Kör nu Hellner!!!
Joel, kolla länken jag la ut, om du vill se ställningen i touren, ta fram resultat-pdf
Bra start på Hellner og Jespersen.
Efter 20 meter säger TV4-kommentatorn:
– Hellner öppnar offensivt.
Bojkottar TV4
Fast det gör han. 4 SEK före Roethe vid första.
Ni kan väl inte på allvar jämföra Kallas utförsåkning med Johaug? För det första har Kalla bra mycket bättre förutsättningar för att åka fort utför samtidigt som Kalla ser ut som Bambi på hal is i nerförsbackarna.
Cigge, det var ett skämt som sagt :) så du kan vara lugn, har inget ont att säga om din favorit Johaug.
Nu lugnar vi ner oss några hekto… hahaha
Aliide: Oj det var verkligen Norge show!!! Samt andra plats av Kikkan!!! Hon är grym just nu! Kul med Weng och att diggins placerar sig högt på distans intervall.
Det gaur inte
Konge av Røthe!!
Sanna – Haha, jag vet mycket väl att du och flera andra är/var ironiska. Min kommentar byggde sig mest på att det var en hel del som försvarade Kallas urusla utförsåkning i Gällivare.
De där Röda….
Utrolig gøy med de beste spredt utover , i stedet for alle til slutt. Gjør intervallstart enda morsommere.
Det var mellan 6.4 och 8.1 som han tappade loppet, släppte iväg Di Centa bland annat.
Vad kan Richardson slå till med?
Som vanligt parodi när det är intervallstart. Hellner hade klappat igenom minst 10 sek till utan Di Centa, Rothe leder efter 4 gratiskm i Magnificantes rygg. Oklart om Jespersen hade hjälp av 38 (Italienare men såg inte vem det var). Osv
Förbjud hängåkning på olika varv, kör olika varv eller vilket lösning som helst. Det här är ett skämt.
Bleckur går med Saarinen imorgon, det kan bli ett bra test för henne.
TV4 missar mellantiden som visar att Cologna börjar komma i form.
I Idre vann Stina Nilsson sprintfinalen före Hanna Falk och Maja Dahlkvist.
Julia Svan vann B-finalen före Julia Jansson, Elin Mohlin, Madeleine Thorn och Helene Söderlund.
Ingen D19-20-klass för damerna utan de äldre juniorerna åkte i seniorklassen. Maja Dahlkvist visar att hon vill ha den sista platsen till JVM. Är Julia Svan den främste utmanaren med sitt resultat idag? Kul att Julia är tillbaka!
Manificat hardragit Röthe förbi sig själv, eller vad man ska säga.
Hatar att erkänna det men med nuvarande slingdragningar så har Thorrez en poäng tyvärr så lär FIS inte orka vara kreativa för att få liv i intervall loppen utan istället köra dessa minimala slingor.
Sen ska det sägas att risken för hängåkning för sämre åkare ökar ju i dessa touretapper där startlistan ser helt annorlunda ut.
Cigge, jag var en av dom som du menar försvarade Kalla. Jag är enig i att utför är hennes svaga punkt, men jag tyckte att drevet mot henne var överdrivet. Hon ramlade men kom ändå fyra. Johaug kom fyra idag(med eller utan fall) och Richardsson ramlade också i Gällivare. Att Kalla kan jobba på sin utförsåkning är nog alla överens om, men att som vissa påstår att hon inte jobbar på det tror jag inte alls på. Men det där var ju förra veckans snackis :)
Sanna: Hon säger ju att det inte är något hon jobbar fokuserar på!!!! Hur ska vi tolka det egentligen… är ju inte vi som säger att hon skiter i det, det är ju Kalla själv.
Har Cologna sprängt sig igen?
Sanna – Sant, vi släpper det för den här gången. Jag tror nämligen inte att det är sista gången det kommer på tal :)
Masstarter väger över i princip alla lopp förutom femmilen på herrsidan. På damsidan är det både jämnare och roligare att se på masstartslopp.
Joel Burman, att hon inte jobbar med det sa hon väl inte? Att hon inte fokuserar på det efter är väl en helt annan sak?
Cigge, haha ja vi får väl se :)
Alltså att Jespersen inte fick åka i Gällivare är ju fortfarande ofattbart, även om många norrmän gjorde det bra då.
Golberg och HAlfvarsson har toköppnat.
Har de haft en lång tid utan svenskar, men nu när de kommer tar de paus.
Calle ser stark ut. Undrar om han håller?
Richardson gick obemärkt förbi
På tal om Kalla så kan vi ju se att damskidåkningen för svensk del är tillbaka till 80-90 talsnivå när nu inte hon kan va me.
Platt fall för di svenske även på herrsidan.
Teo hade inte bråttom, Emil och Söder runt 30.
Aliide, ja det är tråkigt att Richardsson än inte har visat sig åka så bra som han blivit uppsnackad av bl.a. Olsson. Men vi får hoppas att han bara behöver några tävlingar i kroppen. Morgondagens lopp ska väl passa honom bra.
Halvkul i Kuusamo…. Jo
Nej Calle, det gick ej.
Ja, där sprängde sig Calle…
KnutG: men där har du helt fel, sex av de sju svenska damerna som ingår i A-landslaget ställde inte upp idag, inte konstigt att det blir ett svagt resultat. Vilket annat landslag skulle kunna leverera topp-placeringar med det bortfallet? Norge skulle möjligtvis men knappast något annat land.
Får Björn fortfarande använda sin dopningsmedicin?
Det händr inte för mycket, borde seeda utifrån distanskapacitet istället. Trist tävling med en massa blåbär på slutet. Svårrt att tända till.
Vi kommer ylla distanskvoterna ganska snabbt i år i alla fall, det är det positiva.
Sven, lägg ner!
Sven>> Den är väl fri att använda sedan 1 januari 2012.
Samma öppning som förra året av Petter.
Tyder på at Poltoranin har vært på julebord i går kveld..
Röthe är fortfarande trea i mål.
Uffda Jonas. Var denne tevlingen også tråkig? Hva skal til for at det skal bli gøy å se på?
Goldberg var minst lika sliten som Calle, fast det vill inte NRK medge…
Jappe och Polte får skynda sig om de ska ha nån lucka ner till Legge och resten.
Tor>> En tävling som byggs upp allteftersom bättre och bättre åkare kommer, av de 60 sist startande är det bara Northug som kommer topp 10.
Northug har lite att jobba på…
Swestam; På distanssidan saknas väl bara Haag men hon brukar sällan slå sig in på top 3.
Emil 3 efter Legkov totalt, där kan han få hänga.
Calle 26, blir ett par poäng för honom.
Polto 14 före Legge totalt.
Otroligt starkt av Golberg! Slår Richardsson med 10 sek. Hur är det möjligt?
JonasE, dagens startlista är ju efter gårdagens sprint varför ditt resonemang om intervallstart är skit inte håller. Distansarna utspridda i startfältet ju.
KnutG: koll på att Larsen var 7a förra helgen Ida åxå topp 20…svenska mästarinnan på 3 mil saknas åxå
Japarov efter Jönsson totalt. Han gjorde en bra stafett i Gällivare.
KnutG: du glömmer bland annat Ida Ingemarsdotter, Hanna Brodin, Emma Wikén och Maria Rydqvist. Dessutom åker inte Lisa Larsen som visserligen inte ingår A-landslaget men som tog topp-10-plats i fristil på distans förra året.
Aliide>> Ja precis, de borde sortera efter loppet i Gällivare till exempel, det här var bara segt utöver Northug sista 60 åkarna.
Härligt Legge! Stark finish av Petter som vanligt.
Vadå segt????
stabilt lopp av Heller tycker jag inte alls varligt mycket upp..riktigt kul se Jönsson prestera så pass bra kul
Kjempeløp av Petter. Han hadde i tillegg mye dårligere grunnet snøværet i forhold enn Legcov, Manificat og co.
Kul att det är klassiskt imorgon, kan bli riktigt bra för Jönsson.
Kjempeløp av Petter. Han hadde i tillegg mye dårligere forhåld grunnet snøværet enn Legcov, Manificat og co.
Snöväder? Det är 14-, att det fladdrar lite snö i luften då tror jag inte påverkar så mycket.
Da var vel både herre- og dameklassen avgjort før morgendagen. Skal vel mye til at Northug og Bjørgen ikke vinner touren i morgen.
Gøy med Golberg, som viser at han kommer til å bli en bra distanseløper med årene.
Hva skjer egentlig med Rickardsson? Han har sett svak ut så langt i år.
Enig der Gabriel. Den snøen hadde ikke noe å si om forholdene.
Zappade över till fyran, så jäkla neggo och skäller ut Arild
JonasE:
”Den är väl fri att använda sedan 1 januari 2012”
Nja, den är fri i ”terapeutiska doser”. Björgen behöver fortfarande dispens eftersom hon (och andra?) tar mer.
Det gör ont att se Södergren nästan bli ikappåktav Jönsson på 10 skate. Södergren borde stannat hemma och se över sin träning istället, kan inte vara bra för självförtroendet.
Neithiri: Nu lugnar du ner dig… snöoväder??? Jag trodde ni vara van betydligt värre i Norge speciellt för en trönding som Northug. (inväntar ivrigt Tolsrav’s replik)
Swestam;Jossa; Är naturligtvis helt medveten om att dom ni räknar upp är habila åkare men sällan på pallen .Kalla är den som kan konkurrera med dom bästa åkarna i nuläget
Men kan ni släppa astmaläkemedel en gång för alla! PUNKT. Läs på och låt bli att uttala er före dess!
Måste säga att jag är förvånad att Jönsson ligger så bra till efter att ha åkt ut i kvarten igår. Att han går så bra i distanslopp i fritt måste väl ses som ett hyfsat svenskt svaghetstecken?
KnutG: jag tycker bara att man inte kan döma ut det svenska damlaget utifrån dagens resultat, hade alla de bästa svenskorna varit med hade man kunnat vara betydligt mer bekymrad.
Aliide:
Så vitt jag vet så är det inte du som bestämmer om vi får prata om eller inte. Skärp dig!
Kan se ut som om Jönsson har tatt steg på distanse og kanskje blir en mann for stafetten i VM. Södergren er jo helt ute, virker det som. Og Halfvarsson er nok ikke helt klar for oppgaven ennå.
Utfordringen for Sverige blir vel å få Rickardsson i form. Vi har vel ikke sett han i klassisk ennå da. Han bør gjøre et godt løp i morgen.
Bjørgen mente løpet i dag var det perfekte løp:
”– Jeg skjønte det under oppvarmingen og tenkte: «Jøss», denne kroppen er bra. Beina var lette, og det samme var kroppen.
– Når hadde du denne følelsen sist? – I Davos sist sesong. Og da jeg vant tremila i Holmenkollen i mars.”
Neithiri, hon verkar vara i grym form. Men det roliga är ju att hon vinner även om hon inte har den känslan hon beskrev. Maken till en mer genomtränad människa får man ju leta efter.
Sanna, ” Men det roliga är ju att hon vinner även om hon inte har den känslan hon beskrev.”
Nja, ikke alltid, på Beito fikk hun bank av Johaug.
Neithiri, visserligen men då hade hon varit sjuk så det var inte något rättvist resultat på så vis. Johaug gjorde det jättebra, framförallt i det klassiska loppet, men på 10km F vann hon ju inte alls lika överlägset. Tycker snarare att Björgen gjorde det bra utifrån hennes förutsättningar.
Nok en veldig gledelig dag for norsk herrelangrenn. Endelig.
Aller mest gledene med Golberg, som sakte men sikkert begynner å vise litt av allroundkvalitetene hans også på seniornivå.
SweTor, så länge man inte ropar doping så fort en längdskidåkare med astma åker bra. Om det varit Haag ist för Björgen hade ni skrikit lika mycket?
Joel Burman.. Nei du, i Trøndelag finnes det ikke snø pr. 1 desember 2012 – dessverre får en si – men det spiller ingen rolle, for vi trønderne er fødd med ski på beina..;)
Burman>> Emil rök i semin, annars hade han varit 15 sek till efter. Men han blir spännande imorgon, kan han följa Legge så ska han definitivt köra vm-stafetten.
Aliide>> Segt – det hände nästan inget intressant mot slutet av loppet, det är då spänningen ska vara som störst. Nu handlade det om en åkare på slutet, som en masstart ungefär.
Har uppdaterat sidan där vi håller koll på vilka och hur många som tagit WC-poäng hittills denna säsong:
http://www.skidpepp.se/tavlingsregler/svenskapoangtagare12-13/
Aliide:
Att tala om doping när det gäller Marit är bara löjligt. Eftersom hon följer WADA’s regler kan det inte bli doping.
Däremot tycker jag att man måste få svara på direkta frågor när det gäller ”hennes” medicin. Man måste också få vara ärlig med vad som är känt och vad som är okänt utan att bli anklagad för det ena eller det andra
Vi vet att WADA tagit bort kravet på dispens när det gäller formoterol som tas i terapeutiska doser via inhalator.
Vi vet att formoterol har anabola effekter i högre doser.
Däremot vet vi inte vilka som får dispens för att ta högre doser eller hur höga doser de får ta. DÄR ligger problemet.
Sasha er tilbake!
Legkov har ikke vært helt med siden han ble rammet av influensa i TDS, så det gleder meg å se ham blandt de beste igjen ^_^
Oskar,
skjønner at du ikke er så keen på å slette kommentarer, men hva med å innføre en ”regel” slik at kommentarer om doping kun er lov i tråder merket doping eller noe? Er så kjedelig om alle tråder blir til dopingtråder, så fort noen tar det opp.
Ubersnuber, håller med. Jag gillar slitvargen Legkov, har alltid gjort.
Sen passar det honom bra med ordentlig kyla, tror det är en förklaring till dagens reultat.
Prologen dvs kvalet spelar tyvärr allt för stor roll i sammandraget. Emil åkte ut i semin men bästa tid i kvalet 50 sek.
SweTor, tar du för stor dos darrar du i hela kroppen och kan överhuvudtaget inte stå på ett par skidor. Individuell anpassad terapeutisk dos är vad som gäller. Vid all astmabehandling och särskilt viktigt vid extrema förhållanden så som kyla och ansträngning.
http://www.vg.no/sport/ski/langrenn/artikkel.php?artid=10056158
Jeg frös på kuken, sa Northug..:)
Mycket intressant uttalande som berör
Enig med Hanne her, kast ut de som roper om doping i absolutt alle tråder, de er egentlig ikke interessert i langrenn.
Jag är mer och mer skeptiskt till att Kuusamo ska vara med i wc. Det är inte första gången folk halvt förfryser sig där. Köldastma, de vita fläckarna på (var det Ek Hagen), halvt förfrusna herråkare. Jag är glad att många svenska åkare inte var närvarande.
Anna F: Instämmer helt! Bort med Kuusamo eller lägg det senare på säsongen. Hoppas också att svenska sjukdomarna var riktigt lindriga så de kunnat träna ordentligt under vettiga villkor istället.
tolsrav, skönt! Då kanske hans testosteron-nivåer sjunker lite så slipper vi allt hopplöst från det munlädret.
Anna F: Du är för övrigt akterseglad i tipset just nu… Vad händer???
Herregud Marit!
Har du toppet formen for tidlig, igjen?
Kowalczyk vinner nok TdS som vanlig, etter på magisk vis å ha kommet i superform på èn uke.
Kan muligens bli trippel i morgen. Marit, duracell og Heidi.
Føler litt det samme fabulator, vanvittig form på Marit nå…
Marits utfordring er at hun ikke tåler mange tøffe dager på rad like godt som Kowalczyk. I år er TDS noe kortere, så det kan bli utslagsgivende. Marit var jo ikke dårlig i fjorårets TDS, men Kowalczyk var best mot slutten.
Northug sier at snøvær kan ødelegge forspranget, men det er jo spådd 10 minusgrader i morgen også, så det vil nok ikke få noen betydning. Men det skal jo sies at de er mange bak der. Kommer sikkert det å bli en klynge på 20 mann i starten. Så det er en jobb som må gjøres i front for Northug.
Fabulator: Å ni Norrmän gnäller på astmamedicin diskussionerna! Var inte det där ett inlindat påhopp på Kowa! Tydligen skillnad på doping och doping!
fabulator, för sportens skull hoppas jag inte på en helröd pall. Dagens internationella kändes hoppfull. Amerekanskorna tar för sig, kul!
Räcker med fem röda bakom Tchekaleva. Vi vet att ni har en sjujäkla bredd ;-)
Joel, jag är inte norsk!
Enig, kommentarer som fabulators er unødvendige.
Ett påpekande när det gäller kylan. 14 minusgrader är en skön åktemp om det inte blåser mycket som det tydligen gör borta i finska lappmarken. Sen tycker jag att åkarna borde klä på sig bättre. Det finns kamelhårskalsonger som Northug kan ta på sig för att rädda familjelyckan
Allide, helt enig med deg.
Håper slett ikke på en helrød pall.
Joel;
historien viser at dem som presterer jevnt er rene. Dem med voldsomme formtopper er jeg mer tvilende til.
Fabulator: Fast Kowas formtoppningar är ju inte i närheten av andra som haft betydligt mer typiska extrema formtoppar (typ valfri Estländsk åkare)
Dessutom så var ju tokdopade åkare som Myllylä och Österrikarna betydligt jämnare i sin åkform än vad du beskriver så det argumentet håller inte helt.
Kowa og Cologna åpner alltid slik som dette, stinne av hard trening, litt dårlige resultater i de første konkurransene og kommer som faen etter jul, ikke noe unormalt i dette.
Joel Burman..Din påstand er også feil..Under programmet ”gutta på tur” spurte Bjørn Dæhlie – hvordan Mika Myllylä klarte å toppe formen så dramatisk til mesterskapene. Han kunne ikke gi noe holdbar forklaring. Dæhlie styrke var at han beholt formen gjennom hele sesongen..
Fast Myllylä hade väl aldrig avgrundsdjupa dalar eller höll sig undan extremt mycket som random Estländare.
Ja du Burman, vänta bara. Du vet att formen kan vara ojämn i början av säsongen. Jag tror du formtoppat för tidigt. Jag håvar hem de stora poängsummorna till TDS och VM. Det är där jag har fokus inställt ;)
Minirycket kommer imorgon. Jag brukar ha bra koll snabbaste jaktstarts sträckorna på slutetapper i tourer så jag har stor tilltro om morgondagens tips.
Hoppas bara inte Bauer får en formknäpp och tokleverar helt plötsligt bara.
Litt Northugselvtillit på Burmann for tiden.
Vanskelig å tippe slike renn, og kanskje særlig nå. Føler det er stor sjanse for at det er flere som trekker seg foran morgendagens renn.
Jag tycker inte det var ens halvkul i Kuusamo.Finns det nån människa som kan tycka det.Detta sagt ur svensk synvinkel.Är man norsk behöver man inte svara.
Alltså ni har 4 trådar för tipset, håll er där tack.
Når det gjelder Jønsson på siste etappe så er vel ikke han like sterkt i en spurt i skøyting som i klassisk. Tviler på at han er særlig bedre enn Northug i en skøytespurt – selv uten at de har gått 10 km først. I klassisk spurt tar han Northug 7 av 10 ganger.
Norge har et sterkt lag akkurat nå, men er sårbare. Hva skjer feks dersom Northug ikke kan gå pga skade/sykdom?
Northug er nøkkelen til suksess. Uten ham er Sverige og Russland storfavoritter
Håller med dig Jonas E; här gäller det att kunna läsa rubriker!