Orutinerad Jönsson bäste svensk
När Olsson är sjuk och Rickardsson är under isen visar Emil Jönsson idag att han just nu är Sveriges absolut bästa åkare i klassiskt. Efter loppet berättade han för TV4 att han missat utbrytningen som skedde några åkare framför honom vilket gjorde honom ”sur” eftersom han hade ganska mycket energi kvar. Skönt att han erkände sin klantighet framför tv-kamerorna. Nästa gång lär han knappast göra samma misstag.
I alla diskussioner kring VM-stafetten här på skidpepp känns det alltså väldigt tryggt att vi har Jönsson. Rickardsson och Olsson är jag inte så orolig för, det är långt kvar till VM. Samma sak gäller Hellner. Och om nu någon av dessa skulle bli sjuka har vi ju alltid Nelson eller Halfvarsson, så det borde verkligen gå att bärga medaljer.
Läbbigt med Northugs utpumpning i slutet, energin var verkligen slut och spurten i slutet gossen långt nere i källaren. Frågan är om det bara är han och Hellner som klarar att tömma sig så mycket? Galet.
Bra kört av Hellner och Halfvarsson också. Hängde med bra! Hellner hade som vanligt mycket fäste vilket funkade bra i diagonalområdena men i backarna fick han, åtminstone i början, det ganska tufft med glidet. Sjätte bästa åktid idag är starkt!
På damsidan blev det ju ett riktigt spännande lopp bakom Björgen. Att Weng skulle skutta förbi mästerskuttaren Johaug i backen upp var nog inte många som trott. Iofs hade Johaug kört ikapp 10 sekunder på Weng, men ändå! Sjukt starkt av en unga norskan (född 91!).
Som vanligt visar Kowalczyk att hon blir bättre och bättre för varje lopp. En riktig tour-segis.
Till slut måste jag säga att jag är sjukt trött på gubben bredvid Wassberg i studion (orkar inte ens kolla upp hans namn). Han känns så oengagerad och typ låtsas kunna längdskidåkning. Gahh vad jag saknar SVT.
Det är Eskil Hellberg, Björn’s son…
Jeg ville vært bekymret for Rickardsson om jeg var svensk. Ryktene før sesongen sa at han var tilbake til 2010/11-formen. Det er han definitivt ikke. Kan umulig tenke meg at det var planen å prestere så svakt i de første VC-helgene. Regner med at også han tar pause nå frem mot TDS?
Jönsson imponerer. Jeg tror han er startmann for Sverige i VM. Tror også Olsson kommer utover sesongen. Hellner virker solid. Det store spørsmålstegnet er sistemann. Uten en Rickardsson i form blir det tøft.
7 damer och herrar har distanspoäng. Haag och Johan Olsson lär också ta när de blir friska. Men vilk tar sista poängen?
Damer – Brodin, Nilsson (om hon kör något lopp), Söderlund, Norgren, ingen jättegive.
Herrar – Eriksson, Jonsson, Lindblad, Teo – inte heller någon given.
Diggins på twitter: ”All girls in top 25! Me? I need to learn to count and not start sprinting when there’s another lap left. #oops #learningfromit”
Hahahaha
Hellner är väl klart bäst i klassiskt om han har 6:e tid och inte Jönsson? Synd att Hellner måste åka med så mycket fäste som sagt, han tappar mycket utför och på stakpartier där han får ödsla kraft.
Vaf f-n händer med Richardsson? han behöver hem och träna lite lungt för att komma iform inför TDS.
Hur som helst se upp för ryssarna i Vinter, samtidigt starkt av Northug att kunna ta ut max i ett sådant här lopp, visar vilken vinnarskalle han är.
Tips(gratis) till Fis; skrota minitoren
KnutG: Tipsar om samma sak men vill ha 5000 på faktura för besväret. Kan även ge mina synpunkter på andra ändringar…
Dags att se framåt. Ruggigt lång sprintbana i Quebec, 1705 meter, ganska flack, för både damer och herrar. Jönsson/Peterson mot Golberg/Brandsdal och Morilov/Petuchkov på fredag blir en härlig fajt.
Är Ida frisk? Vad blir sprintstafettlaget på damsidan?
Hoppas Ida är frisk och kan följa med till Kanada, är det någon som vet?
Jeg tror nok det blir Gløersen/Brandsdal i Quebec.
3 x Tora Berger i Östersund i helga..
Årets insparkade öppna dörr! http://www.expressen.se/sport/langdskidor/wassberg-pa-ett-satt-ar-bjorgen-dopad/
Enligt SVT text är Ida, Kalla och Wiken friska och ska med till Kanada. Jag tvivlar dock på att Kalla och Wiken ska över där. Mia Eriksson gjorde en bra stafett i Gällivare, så jag hade valt henne med Ida på stafetten. Det är trots allt en mil de ska köra inklusive kvalet. Diggins/Randall blir favoriter om de kör, tillsammans med Brun-Lie/Falla och ryskorna, kanske Korosteleva/Dotsenko. Eller Shapovalova. Tycker fortfarande att dag 1 ska vara individuellt som uttagning till dag 2’s stafett.
Nej skicka inte Kalla för guds skull! Kan tänka mig att hon vill köra men tänk långsiktigt istället!!!
Undrar om Poltoranin ska köra touren, han har inte kört den på 5 år? Och ska Kowalczyk till Kanada, hon brukade ju stå över Dusseldorf?
Tvivlar på att Kowa åker till Kanada, hon åker nog på ett träningsläger som Fabulator kommer ha högljudda åsikter om. :)
Vad? Varken Kalla el Wikén var ju uttagna! Antar att båda vill ha tävlingar i kroppen men vad sjutton, tänk till!
For Norges del aner jeg ikke hvem som skal til Canada. Regner med at alle sprintgutta stiller, men at nesten ingen distanseløpere er der. Kanskje noen av de som garantert ikke skal kjøre TDS.
Förresten, intressant att det blir världens drev när Kalla faller men när Tora Berger faller på samma jäkla isfläck två dagar i rad skrattas det bara bort!
Joel Burman, Expressen misser et poeng her. Bjørgen og Therese Johaug er i slekt på morsida. Hjerte og lungekapasitet arves mest fra morsida.
Det är imponerande vilka steg Jönsson tagit i distansåkningen. Och dessutom så bloggar och twittrar han!
Emil är rätt skön ändå, ” …Men det gäller ju att vara med i spurten för att kunna spurta, säger Emil Jönsson.”
http://m.expressen.se/sport/langdskidor/jonsson-om-blundern-sa-otroligt-orutinerat/
Kan faktiskt vara sant om förbundskaptenen säger det. Eller är det dålig citering:
– Charlotte är piggare och har precis börjat träna igen. Hon är tillsammans med Ida Ingemarsdotter och Emma Wikén redo för avresa mot Kanada, säger förbundskapten Lars Öberg till TV4.
http://www.svt.se/sport/vintersport/bjorgen-fullbordade-trippel-i-kuusamo
SweTor: Tänk så oslagbar Jönsson skulle vara om han inte twittrade. Hahaahh
Notrhugs 14:e wc-seger, trodde han hade det dubbla typ.
Sundby skal til Canada, ifølge NRK.
Håller inte för otroligt att Kalla åker med till Kanada eftersom hon är i behov av lopp inför tDs
Aliide; ingen bryr sig om Berger drattar på arselet
Men vad händer med höghöjdslägret som Kalla och Hellner skulle åka till och träna inför TDS
Hade Kalla bloggat och twittrar så vi vetat vad som hade gällt :)
Reslutat från Idre damar
1 Julia Svan
2 Stina Nilsson +7
3 Susanne Nyström +37
4 Helene Söderlund + +48
Underbart att se Svan tillbaka :)
Svan åkte dock inte samma lopp som de tre övriga.
swestam: nej men någon betydelse för tiden hade de inte när man jämför.. så riktigt bra lopp av Svan..
Om nu Kalla åker har vi ett damlag till teamsprinten. Har ju i varje fall gått bra förr… :-)
jossa: håller med, ville bara påpeka det. Överraskande bra av Svan.
Emil skall iaf åka fyra lopp i Kanada. de två sprintrarna, teamsprinten och masstartsloppet
Ser verkligen framemot att se Emil på den klassiska masstarten i Canmore :) tror han kommer bli livsfarlig om han behåller formen. Första pallplatsen på distans kanske?
Fattar inte poängen att släpa iväg Kalla till Kanada. Landslagsledningen upphör inte att förvåna.Är ju klart bättre om hon tränar hårt och ev. kör lopp i Nordisk cup istället. Det lär ju vara fler duktiga åkare i de loppen med tanke på hur få som åker till Kanada touren!
Burman. Har du vurdert muligheten for at Grip og Kalla har bedre koll enn deg på hva som skal til for å få Kalla i god form til VM og evt TdS?
Jag tycker inte vi ska skicka några av de bästa åkarna till Kanada. Det är mycket bättre att de är hemma och tränar och kör några mindre lopp om de vill ha tävling.
Våra mäst känsliga åkare såsom Olsson, Haag med flera vill jag inte ha med till varken Kuusamo, Kanada eller TDS.
Sedan tycker jag att köldgränsen bör flyttas till -10 grader i stadion och -13 grader utefter banan.
Jag tycker inte att vi ska kasta in handuken angående Södergren. Han brukar vara trögstartad och det är inte säkert att han körde max i Finland pga kylan.
Joel, åkarna är inte livegna. Så det är Kallas och Wikéns eget val att åka och vilka lopp så länge kvoten tillåter. De har som ganska lite att sätta emot när tex Hellner avstår ett lopp på VM som han tex skulle kunna vinna om han deltog.
Jag tror inte det är någon fara med Rickardsson, han var ju grym i Bruksvallarna men råkade sen ju ut för en grym vurpa i Gällivare (han drog väl axeln ur led). Jag tror att han har formen men inte kan köra för fullt eftersom axeln krånglar. Bara att han kör visar ju att han är en stålman!
Verkar som att många tycker att Jönssons distansform är något helt nytt och överaskande. Vi pratar alltså om mannen som slog Hellner på 15 fritt i Bruks redan för 3 år sedan. Som har slagit Södergren i 30 km skiathlon. Som gjort många fina distanslopp genom åren, speciellt i klassiskt. Känns inte som att han tagit speciellt stora kliv i distans, kanske ett litet kliv inför i år. Och det är väl bra det.
Tror det är rätt beslut av Kalla att åker CDN turnen. Hon var grymt besviken efter pallmiss i favoritdistansen på hemmaplan och vad hon kanske behöver mest nu är självförtroende. Att inte tävla i 4 veckor blir inte bra då. CDN bjuder på good vibrations (VC seger, OS guld) och en rejäl chans för bra resultat. Samma som Rybinsk förra säsong.
Gabriel, han kallar sig själv för orutinerad på twitter i varje fall…
Dom åkare som stannar hemma har ju alla möjligheter att få riktigt bra tävlingar på skandinaviska cupen i norge om två helger. Dom bästa norskorna lär ju säkert vara med där för att få några till lopp i kroppen.
Tycker man ska stå fast vid den tränings/ tävlings-plan man lagt upp för säsongen även om man råkar bli sjuk och missar nån tävling. Det är sånt som händer alla under säsongen!
Aliide, tja det kan han ju göra om han vill. Han var väl topp 10 på 2:a etappen i TdS (jaktstarten) för ett par år sedan och han var också 8:a i Kuusamo på 10 km intervallstart för 2 år sedan. Orutinerad? Det vetefan om han kan fortsätta att kalla sig länge till? Åren går.
Dessutom hur mkt får självförtroende får man egentligen av att vinna världscup där de bästa åkarna saknas?
Joel: kanske ett bättre självförtroende än om man inte skulle tävla alls på 4 veckor
Swestam: Eller så tävlar hon i Skandinavisk cup och möter hyfsat motstånd där utan att jetlagga ihjäl sig två gånger på en veckas tid.
Chansen att möta Norskorna lär ju vara rätt stor i Skandinavisk cup.
Angående VC-qouten så lär ju Jonsson och Eriksson fixa den i Kanada när så få tävlar och på damsidan kanske Pajala kan ta poäng ifalla hon ställer upp i Canemore.
Vet vi verkligen att Kalla och Wikén skall till Kanada. Medier har ju skrivit fel förr.
Angående Svans resultat så tänker jag ta det med en nypa salt. Lisa Larsen presterade ju en fantasitid i Bruksvallarna för något år sedan.
Joel: fast hon lär ju få möta amerikanskorna i Kanada och de är ju riktigt bra och om de bästa norskorna (Marit, Therese, Heidi) nu inte skulle köra Skandinavisk cup så är det kanske ganska likvärdigt motstånd
”Han var väl topp 10 på 2:a etappen i TdS (jaktstarten) för ett par år sedan och han var också 8:a i Kuusamo på 10 km intervallstart för 2 år sedan.”
Och allt detta samtidigt som han haft en blogg?! Han var nog inte med i Rogges studie. Undra vem som deltog i den egentligen?
Har dagens etappresultat publicerats än någonstans? Jag får bara upp totalresultaten hos FIS, både när jag klickar på dagens lopp och på hela touren.
Per: det är väl det som FIS kallar för Winner of the Day om man går in på dagens lopp (och inte hela minitouren)?
Tips(gratis) till Fis; skrota minitoren
Inlagd: 2012-12-02, 13:59
Skriven av: KnutG
Hvorfor det?
Fordi de beste svenske løperne var ute av form?
I Russland gløder nettstedene av fans som har sett spennende konkurranser og tette finisher, og som vil hylle og takke Krijukov, Legkov, Tchekaleva, Shapovalova og Velegzhanin ”Crazy, cazy finish” står det på forsiden av Лыжний срорт.
Slik var det denne uka. Skulle FIS kun arrangere renn der svenskene gjorde det bra, kunne det bli ei tynn terminliste, dessverre.
SweTor, du kan väl maila till Lord Sebastian Coe (dubbel OS-guldmedaljör på 1500 meter, 1980 och 1984 dubbla OS-silver, 4 EM-medaljer, adlad i England, högsta chef för OS i London 2012 mm mm) och berätta för honom att du tycker att hans undersökning var skit?
”Dear Lord Sebastian. My name is Tor, I come from Sweden. I have a big cross country pole stick up my ass and I would like to let you know that your study is bullshit. I know, because I write on a blog called Skidpepp and that is worth so much more than your lousy olympic gold medals in middle distance running.
Sincerely, Tor, the Swede.”
Gabriel: var de inte så att Sebastian Coe bara pratade om de? någon större undersökning fanns väl inte? på papper..sedan är de andra tider jämfört med förr sociala medier tar mer plats från år till år..
en sådan undersökning borde gå att hitta på nätet rätt lätt..å se vilka som deltagit
Vi har en annan tråd där vi diskuterar detta, kanske ska hålla det där?
Direktrapport från Arlanda: sveriges kanada-trupp gick just förbi mig! Iaf de flesta. Ida var med, såg dock inte Wikén eller Kalla. Emil och Anna kom lite på efterkälken.
Underbart att Julia Svan är tillbaka och vinner efter så lång frånvaro – hon och Stina Nilsson är våra framtidshopp på damsidan, de var ganska mycket före de övriga och det i seniorklassen!
Länk till Julias seger idag:
http://www.fis-ski.com/uk/604/610.html?sector=CC&raceid=21179
Varför var Sofia Henriksson inte med? Klassiskt och allt, det hade passat henne perfekt? Skadad eller ville hon mysa hemma med killen sin under första advent?
AB-länk från tidigare i höst angående Julia:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15619425.ab
Gunde är säkert stolt över sin dotter.
Emil, tack för rapporten. Ska bli intressant att höra vilka som är med till Kanada.
”SweTor, du kan väl maila till Lord Sebastian Coe (…) och berätta för honom att du tycker att hans undersökning var skit?”
Ah! Äntligen fick vi reda på var de här tankarna kommer ifrån. Det finns alltså inte någon studie eller undersökning utan det är något Sebastian Coe tror.
”I have found a direct correlation between the amount of activity an athlete enters into on social media and their ultimate performance when it really matters – but that’s for them to figure out.”
http://www.dailymail.co.uk/sport/olympics/article-2176127/London-2012-Lord-Coe–Stop-Tweeting-want-win-medals.html
Han må ha många meriter men att han skulle vara kompetent att komma med dessa slutsatser har jag svårt att se.
Nu kanske vi kan släppa den här ”studien” för gott?
Vi lär väl märka på fredag i varje fall, svt24 20:00 alt 19:45 Eurosport
Fast det vore ju en idé att meddela omvärlden hur truppen ser ut ändå… Lite mer än direktrapporter från vittnen på Arlanda ;-)
Emil: Stort! Skidpepp är överallt! Du skulle gjort en intervju med iPhonen i högsta hugg och frågat hur landslagsledningen resonerar egentligen och i samma veva kunde du ju påpeka att måna av svaren de letar efter finns bland kommentarerna härinne för så är det ju. :)
Ser att Kalla är anmäld till Team Sportia Cup-tävlingarna i Piteå nästa helg. Mystiken tätnar …
swestam, ;-) detta är ju helt sjukt!
Fast de här frågorna borde väl ligga i ”Uttagna till Kanada”
http://www.skidpepp.se/2012/11/27/uttagna-till-kanada/
Med ett upprop till förbundet att få reda på den faktiska truppen!
Men är de nå ändringar i truppen? varifrån kommer uppgifterna om att Kalla ska åka?
Joel Burman, Jag får så ont i pekfingret när jag ska scrolla hela vägen ned till dig ;)
http://whowins.worldofxc.com/overall.php?t=20122013
Hvordan skal Northug holde en hel TdS når han må så i kjelleren på slutten av en minitour? Har liten tiltro til at han klarer det i år heller.
Anna F: Tur att du inte behöver då, det är är ju Jans tips som räknat på top-5. Jag skiter ju i att placera ut 4-5 platserna rätt så jag väntar nog på den riktiga Skidpepp tips uppdateringen.
Tor: Det var värst vad ni Norrmän ska skruva ned förväntningarna hela tiden den här säsongen. Du vet mycket väl att Northug är superfavorit att ha hem tour de ski iår. :)
Burman, Du leder säkerligen där för jag har liksom siktat från höften med sjuuukt mycket jobb på halsen sista tiden. Peta in fyran och femman i tipset när du ändå lägger upp det. Det tar ju ingen extra tid att tala om. Det är alltid kul att följa med hur det går i båda tipsen tycker jag.
Anna F: Jag kanske får göra det. :)
Good gummisnodd :)
Tror inte på att Kalla ska åka i Piteå då hon ska på höghöjdsläger.
Jossa; Uppgiften om Kallas Kanadatripp finns i text på svt/sport där Öberg säger att hon och Wiken ska åka.
Jag hade förstått om de hade mörkat Kallas schema för att förvirra norskorna. Nu känns det bara förvirrande.
Jag ser hellre att hon kör tävlingarna i Piteå än att hålla på att flyga kors och tvärs över atlanten.
Hittar inte dagens ”winner of the day” på FIS:s hemsidan, men de 10 snabbaste finns i alla fall på SVT:s hemsida:
http://www.svt.se/svttext/web/pages/539.html
och
http://www.svt.se/svttext/web/pages/540.html
Må si jeg er imponert over bredden i det russiske herrelaget på distanse nå. Begynner å se fryktinngytende ut.
Legkov, Vylegzhanin, Chernousov, Japarov og Belov. I tillegg har de vel Volzhentsev, Sedov, Turyshev, Besstmertnykh og Glavatskikh på lur.
De pleier å rote det til i stafetter, men må jo likevel anses som favoritter dersom de presterer så jevnt bra frem mot VM?
När Ryssarna klarar av att stå på benen så blir de livsfarliga på de flesta distanser. Finns mycket bredd där både när det gäller hög dragfart och bra spurtförmåga.
toriv: här finns winner of the day på FIS hemisda:
http://www.fis-ski.com/pdf/2013/CC/2342/2013CC2342WOD.pdf
http://www.fis-ski.com/pdf/2013/CC/2344/2013CC2344WOD.pdf
Ja, kan ryssarna bara gå bra taktiskt så kan de ta hem såväl DP som klassiska femmilen. Låta Legkov och Chernousov pröva en utbrytning a la Olsson och låta Vylegzhanin ligga och bevaka för en långspurt. Känns som Vylle är den enda som kan knäcka Northug i en spurt förutsatt att han får den precis dit han vill.
Södergren 22:a och tar VC-poäng. Löken gillar som vanligt bättre att åka med sällskap. Fall framåt? Får hoppas det. Skulle vara så fint att få se honom åtminstone topp tio någon gång till under hans karriär. Samt att han blir stabil nog för att vara ett alternativ på en stafett. Rutinen är oslagbar i det sammanhanget.
Till nått helt annat, såg att Julia svan är frisk nu och har tävlat i Idre-Särna tävlingarna och att hon vann D19-20 5km på 14:23.7 och slog Stina Nilsson som tävlade i D 21 där hon vann på tiden 14:30.6. Samma bana åkte dom.
SweTor, jag tror säkert att det finns någon statistik på det han påstår. Annars är han ute på rätt djupt vatten som högsta chef för ett OS om han uttalar sig på det viset. Men återigen, vill du fortsätta diskutera detta så får vi ta det i den andra tråden. Jag fortsatte diskussionen där, men du försvann tydligen.
Någon norrman som har koll på Dyrhaugs status? Såg ut som han körde helt ok på jaktstarten i alla fall. Han verkar ha drabbats hårt av magsjukan, men förhoppningsvis är han återställd till TdS.
Jag klagade tidigare på bristen på skidreferat och resultat i rikspressen (= de fyra stora).
Som väntat inget om Idre trots Julias fina comeback.
Eller har jag missat något.
Kalla bloggar , nämner inget om förestående Kanadatripp
KEK med koll har även skrivit att Kalla inte åker till Kanada.
Inte direkt oväntat, TV4/SVT har klantat till det rejält med sin klåpare till journalister.
”KEK med koll har även skrivit att Kalla inte åker till Kanada.”
Han skriver också att Ida inte ska med, så om han har så bra koll vet jag inte. Men han ä nog bäst på att förstöra för Ferry.
Har sett litt på Tour de Ski programmet og jeg tror at det passer Hellner veldig bra ettersom det ikke er en klassisk sprint. Han kan bli veldig farlig der tror jeg. Cortina – Toblach etappen er jo som skapt for ham. De kritiske etappene for ham er vel klassisk 15 og 20km.
Jan:
”inte direkt oväntat, TV4/SVT har klantat till det rejält med sin klåpare till journalister.”
Mycket kan man väl skylla på TV4 men om Lars Öberg har fel när han säger att Kalla skall till Kanada så är det väl inte TV4:s fel?
Gabriel:
”Men återigen, vill du fortsätta diskutera detta så får vi ta det i den andra tråden.”
Du har skrivit om den här ”studien” i många trådar – vilken är det du vill ha svar i?
Sven – ja, tittar man på hur det brukar se ut så passar ju TdS Markus rätt väl – om han är i form. Dock är TdS upplägget riktigt riktigt märkligt i år. I stort sett kommer det vara samlad tropp efter Toblach etappen. Den kommer såpass tidigt att inga åkare bör vara slitna.
Men ska jag vara ärlig ser den ut att passa Cologna och Northug ändå bättre, med klassiska distanslopp med mängder av bonussekunder. Och kan klassikerspecialisterna som Olsson, Poltaranin (om han åker), Richardsson (om han är i form) och Rönning hålla i sprintdistanserna så är de också farliga. Rönning är nog med efter sprinten, men frågan kvarstår hur hans fristil är – fågel eller fisk…
Stod inget om Ida i den artiken jag nämnde. Gällande KEK så stod det ju att läsa att Ferry hittade på anklagelserna. Riktigt lågt med tanke på att KEK har en familj att försörja.
Hellner kan nog bli farlig i TdS. Sprinten har lite Kollen-struktur över sig och näst sista dagens masstart är nerkortad till 15 km, med färre bonussekunder. Frågan är var Northug står i klassiskt distans just nu, två av två svaga lopp så här långt.
JonasE,
Løpet til Northug i går var ikke dårlig i det hele tatt, han gikk helt alene i snøværet forran der i motsetning til de andre som gikk i store klynger. De trakk store fordeler av hverandre bak der. Jeg vil tro Petters løp var ett av de aller beste om man tar alle forhold i betrakning, og det skal men selvsagt gjøre om man er interessert i langrenn.
Egentlig ganske vanskelig å vurdere løpet til Northug, men det er klart det går vesentlig raskere å jage i en gruppe.
Når man tenker etter hvor mye Petter måtte slite for sine gode resultater på fredag og på lørdag så gikk han egentlig et alldeles strålende løp igår.
Han hadde til og med en habil spurt som nektet Wyleg seieren på slutten der, kun en koloss klarer å ta seg ut slik.
Relativt till vad Petter brukar göra i jaktstarter var loppet inte så bra. Men det var ändå mycket bra, och det är segrarna som räknas inte hur man tar dem.
Petter gör det strålande, och det är svårt att avgöra hur pass bra lopp det var med tanke på att han gick mol allena hela vägen. Däremot tittade jag lite på hur han rent tekniskt gick och där tyckte jag han var lite tillbaka i gamla synder med en lite för framåtlutad överkropp och lite sprattlande benföring. Kan ju ha varit dagsform för han gick ju strålande på sprinten rent tekniskt. Dessutom var det inte Petter-före, när det är trögt i spåret får han inte lika mycket tillbaka av sin fantastiska utförskörning.
Oklart om KEK har så mycket koll.Hans info kommer från tidningar och olika bloggar
Kjell Erik Kristiansen är speaker och följer med längdcirkusen, han är nog mer insatt i längd än de flesta.
Han har säkert telefonnummret till Öberg så han kan kolla. SVT verkar ju inte ha det eftersom de litar på att TV4 uppfattade en intervju fel.
Elin: här har du en artikel i Dalarnas Tidning: http://www.dt.se/sport/1.5355142-julia-och-stina-visade-klassen-i-idre
Och här en annan artikel i Ulricehamns Tidning: http://www.ut.se/sport/falk-tvaa-i-idresprint(3548575).gm
Vad gäller avsaknaden av artiklar i rikspressen så kan jag tycka att det inte är journalistiskt motiverat att skriva om Idre-tävlingarna
I Piteå Tidningen om Team Scandic Cup-tävlingarna i Piteå i helgen som kommer:
”Hela Piteå Elits trupp med Charlotte Kalla i spetsen är anmäld . Charlotte flyttar fram sin resa upp på hög höjd för att i stället tävla på hemmaplan.”
”Mia Eriksson och Jennie Öberg har på grund av sina förkylningar lämnat återbud till världscupen i Kanada men hoppas kunna tävla i den svenska cupen.”
Synd att Öberg och Eriksson inte åker till Kanada, tror de hade kunnat ta världscuppoäng i det klena startfältet.
http://www.pitea-tidningen.se/pajala/julmanadens-basta-blir-pa-vallsberget-7320397-default.aspx
Hoppas på fina tävlingar i Piteå det har ju kommit snö där nere.Tycker inte man ska börja med psykningar till de som vill vara tillsammans med sin kille på sin fritid,det tycker jag inte hör hemma här
@Anders:
Veldig enig i at Northug rent teknisk falt tilbake til gamle synder på søndag. For mye overkroppsarbeid i diagonal og dårlig tyngdeoverføring. Men det er vanskelig å gå godt teknisk når man ikke er helt i form. Northug er ikke helt i sin beste form ennå. Og for Northugs del tror jeg at det først svikter i klassisk dersom formen ikke er der. Han er nok mer stabil i skate.
Vi får se i TDS! Må si det er litt skremmende at de aller beste nå er ferdig med sine løp før TDS… TDS blir enda mer vidåpen enn vanlig, også med tanke på at programmet er litt enklere enn tidligere. Og det kan bli utslagsgivende at to sprinter er redusert til én. Bør normalt favorisere en løper som Bauer, men han har ikke sett så bra ut foreløpig.
Jeg tror Marcus bør ha en god sjanse i år. At de har fjernet klassisk sprint, er gull verdt for han. Og skiathlon er også borte fra programmet, og det vil si færre bonussekunder tapt i klassisk.
I år tror jeg vi får se en tett fight opp slalombakken. Det kortere programmet gjør nok at det blir mindre differanser. Tror ikke det favoriserer Northug.
http://www.nrk.no/sport/for-korte-staver-for-northug-1.9254943
Kan kanskje ha vært litt av forklaringen for Northugs dårlige teknikk søndag? Utrolig at sånt kan skje i profesjonell langrenn! Lengde på staver er jo veldig viktig på dette nivået.
vintersportare: Underbart att du kallar Piteå ”där nere”….
Luleå hade inte så mycket snö igår hur är de i Piteå?
Underbart. Norge satsar 65 miljoner om året på längdskidor men kan inte se till att deras största stjärna får rätt stavar. Det gick ju väl den här gången, som tur vad. :-)
Ganske utrolig, man kunne risikert at ledermannen hadde tapt hele tour-Kuusamo på siste konkurransedag grunnet klovner i det overbetalte
støtteapparatet.
Sparkengrunnlag!
Det må vel kunne gå an å bytte staver underveis eller er ikke det lov? Det samme skjedde vel med Rikardsson under VM?
Eller er det noen som har byttet om på stavene (de sto på Petters faste plass) i håp om at han skulle tape. Ganske sikker på at det er noen i støtteapparatet som misliker ham.
Jan… Ja han är extremt insatt i längdsporten. Men rätt ofta får han saker om bakfoten, så man ska inte ta det han skriver för givet.
Något som faktiskt Petter själv borde ha uppmärksammat redan före start, märker msn inte att stavarna är fem cm kortare än dem man är van vid är man ju minst sagt klantigTill syvende och sist är det ju faktisk åkarna som väljer utrustning, tar man fel stavar får man stå sitt kast.
For noe tull, med et slikt støtteapparat så skal Petter ha absolutt alt på gullfat, han skal ikke behøve å tenke på noe annet enn å gå fort.
Neithiri, ”gullfat” var väl lite ironiskt menat va?
Dette burde jo PN ha merket selv. Om ikke før løpet, så ihvertfall etter en runde. Ellers er det rart at MB s staver bare er 5 cm kortere enn PNs. Han er jo over 20 cm lengre enn henne. Rar historie. Lukter bortforlaring av et middels løp
Allide: syns det ble litt feil med ”sølvfat” :-)
KEK var på Arlanda igår kväll. http://www.sweski.com/frisk-anna-paa-vag-till-kanada.5133978-184999.html
Han kan väl inte rå för att några idioter skickade ett gammalt resultat ifrån Finland förra året. För det är alltid det som dras upp när Kjell Erik anklagas för något.
KEK har väl rätt många missar genom åren..men vilka journalister har inte de :)
Sedan var de rätt coolt iår när han skrev in en resultat lita med översatta finska namn..rätt konstigt att man inte kollar upp saker bättre..svårt var de inte eftersom resultaten fanns uppe tidigt..
http://www.tv2.no/sport/vintersport/langrenn/bjoergen-gaar-for-seks-vmgull-tour-de-ski-kan-oedelegge-3938543.html
Hun kan greie det!
Jan… Alltså, han skrev ju en artikel om det, så visst kan han rå för det. Men det var ju oförargligt och inget dumt alls.
Nu var det dock inte bara det jag syftade. Jag har stor respekt för hans kunskaper. Samtidigt ställer jag mig lite frågande kring en del saker han skriver, som t.ex.den här artikeln:
http://www.sweski.com/ryskt-topplag-till-vasaloppet.5020032-184999.html
Ha ha, tur for Northug at det ikke var Johaugs staver som stod der, eller Sjur Røthe sine.
Helmer: Helmer: Jeg har ingen tro på at hun klarer det der. For det første så er ikke Marit akkurat kjent for å kunne gå ekstemt godt i hvert eneste løp når de kommer tett på hverandre. Det vil de gjøre i VM om han skal gå alt. Hun gaper over for mye og kan risikere en stor smell. Jeg vil tro TdS får henne på bedre og smartere tanker, der vil Kowa og kanskje Johaug/Weng gi henne såpass stor kamp at hun sikkert forandrer mening angående denne 6-gulls drømmen.
Helmer;
Er det Bjørgen selv eller andre som uttaler seg på hennes vegne?
Etter hva jeg har hørt fra henne selv, så er målsettingen én individuell gull i VM. Hun bør ikke gå sprintstafetten synes jeg, for å øke sjansene på tremila.
Bjørgens tøffeste utforder i Tds blir som tidligere år – Kowalczyk – men se ikke bort fra Heidi Weng. Hennes spurtferdigheter er helt imponerende. En meget viktig egenskap og ha med seg under Tds. I går gjorde hun en taktisk bombert ved å bruke så mye unødvendig krefter, spesielt på andrerunden, der hun trår til og ender opp med å dra på Kowa. Hadde hun brukt litt mindre krefter underveis, så hadde hun tatt den polske tjejen i spurten, i følge meg!
Marit kan mycket väl ta sex guld i Val di Fieme. De banorna är ju rejält mycket flackare än i tour de ski osv. Verkar som många vill lägga bort hennes favoritskap under VM. Jag kan hålla med dem som inte ser henne som en segerkandidat i tour de ski men på VM är det Marit som gäller.
Sen hoppas jag naturligtvis att Weng kan ta ett par kliv lagom till WM.
Joel: Hun var sjanseløs på alle gullene under VM-Oslo, vi så alle hvilken juling Johaug ga henne på 30km, og da gikk hun ikke engang sprintstafetten.
Jamen där fanns ju ett flertal hårda backar. Tveksamt om Johaug hade tagit 3-milen på en flackare bana.
Ja, Weng fick på sätt och vis sitt definitiva genombrott i Kuusamo (har i o f s haft många genombrott redan men det kändes som att hon tog ett steg till nu). Har nästan gått lite obemärkt förbi här. Tror ändå inte hon kommer hota topp två i TdS. Hon gör fortfarande ett och annat lite sämre lopp och det har hon inte råd med mot MB och JK.
fabulator: Hun skal etter planen gå alle distansene i VM, og det blir vel en god del gull ut av det ;)
Nja, 6 gull er nok i praksis vanskelig. Kowalczyk kommer nok til å ta ett av dem. Jeg tipper 5-milen er et mål for Kowalczyk, siden den går i klassisk.
Er litt spent på hvilke distanser Northug går. Jeg mener han bør sløyfe sprintstafetten denne gangen. Den får sprintgutta ta seg av.
Joel: du har rett i at det ikke er så harde bakker som i kollen i Val Di Fiemme, men gjorde de ikke om løypene der i fjor og laget flere harde bakker da?
Uansett, Se og nyt:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=YJ7hdQy8DLQ#!
;-)
Per: Skrev innan loppet i söndags att om Weng är med på slutet slår hon Johaug i spurten. Fick rätt där (men fel i andra spådomar samtidigt, bl.a gällande Randall).
Heidi Weng är Norges nästa storstjärna. Hon började visa det i våras och fortsätter nu att prestera. Hon kommer att peta Skoftis på startsträckan i damstafetten förr eller senare.
Elin och Andreas P: Det har skrivits längre upp i tråden om Julias seger i Idre.
Kort Expressen-intervju med Anders Södergren:
http://www.expressen.se/sport/langdskidor/sodergren-riskerar-att-petas-ur-vm-truppen/
Norska ledningen är galna om de fortsätter köra med Skoftis på första sträckan istället för Weng (eller som jag föreslagit kanske Johaug på 1:a och Weng på andra).
Joel: Hehe, galna är nog att ta i. Rutin premieras nog mycket mer på stafett, och det är inte så konstigt heller. Men visst, skulle hon fortsätta åka så här bra, dvs åka på pall-nivå, så måste de ju ta in Weng. Men en ung åkare som hon har ju ofta bristande jämnhet i formen.
Tror förresten att man lätt överskattar Weng i förhållande till de andra supertalangerna som Norge har på damsidan. Hon var bäst ifjol av ”de unga”, men någon annan kan mycket väl ta ett par steg och gå om henne (Kaspersen Falla är min personliga favorit, men hon kanske inte har förutsättningarna att bli bäst på distans).
Weng-Johaug-Skoftis-Björgen är väl Norges bästa lag just nu. Dessutom med mindre risk för diskning.
Varför ska Skoftis petas av så många? hon har ju varit bland dom fyra bästa norskorna varje WC lopp i år…
Skoftis har ju faktiskt presterat bättre på skate än klassiskt denna säsong (även seriöst alltså). Så det lag som JonasE postade är nog det bästa just nu.
Hvorfor ikke Skoftis-Weng-Johaug-Bjørgen?
Jag håller med Jonas. Skoftis är antagligen bättre på en skatesträcka just nu.
Steira känns som ett betydligt svagare kort än Skoftis hursomhelst. Men hon är ju lite till åren så hon kanske bara är segstartad i början av säsongen?
Kristoffersen väntar fortfarande på det stora brejket. Kommer det tror ni?
JonasE..”dessutom med mindre risk för diskning”.. Det kan jo tenkes at Skoftis tar noen klassiske skjær på fristiletappen, slik at du har en ny grunn til å sutre..;)
Skofterud kommer ju inte bli petad förrän hon åker sämre. Finns ingen anledning för norskorna att chansa – högst lägstanivå bör gälla.
Å andra sidan brukar ju Skofterud vara klart bättre i början på säsongen. Får se om hon kan vända på det i år.
Marit har väl absolut chansen att ta hem alla guld på VM. Svårast blir väl i sprinten. Men så måste hon vara frisk och i toppform också. Jag tycker det låter som ett utmärkt mål för någon som redan vunnit det som behöver vinnas för att bli historisk. Å andra sidan tror jag att flera av konkurrenterna kommer satsa stenhårt på en specifik distans. Kalla kommer tokfokusera på 10km fritt, hon åker förmodligen inte sprinten, däremot åker hon dubbeljakten och förmodligen teamsprinten, innan det är dags för 10km fritt. Kowalczyk lär satsa hårdast på femmilen, liksom Johaug.
swestam m.fl.;
Dalarnas Tidning, Ulricehamns Tidning liksom Piteå-Tidningen har ofta bra referat men kan knappast räknas till rikspressen.
Hur många utanför Dalarna läser t.ex. Dalarnas Tidning.
Lika illa var det förra helgen. Inget om FIS-tävlingen i Arvidsjaur i de fyra stora.
Finns ingen femmil. Dessutom borde ju Johaugs bästa distans vara dubbeljakt eftersom hon vunnit de tre senaste VC-loppen. (Räknar bort ett lopp i TDF som gick över kortare distans)
Litt skeptisk til å ha Weng på første etappe allerede nå, hun er enda litt ung, uerfaren og ikke så god taktisk. Hovedgrunnen til at Skofterud kom seg opp igjen i Gällivare var ikke at hun skøytet litt, men at Weng stivnet og at farten i feltet dermed gikk ned.Da ser jeg Weng heller på tredje. Skoftis er heller ingen ideel startkvinne, men hun har i hvertfall rutinen.
Northug hade tur att stavarna inte var 5cm längre iallafall.
Jan – tremilen menar jag såklart. Och Johaug är såklart en av favoriterna på dubbeljakten, men där tror jag hon får svårt mot Marit ändå.
En litt tøff satsing hadde vært:
Johaug-Bjørgen-Weng-Steira
Jeg tror faktisk vi hadde vunnet med dette oppsettet også ;)
Neithiri, klart ni hade vunnit. Efter 2 etapper han ni haft minst 3 minuter till 2:an.
Elin: efter att jag skrivit min kommentar så såg att du skrivit rikspress och inte bara press men lät ändå länkarna ligga kvar. SvD lägger ju ner sin sportredaktion efter årsskiftet så där lär det ju inte bli mer om skidor och då är det bara 3 rikstidningar kvar. Det är väl i dagsläget Expressen som har bäst skidbevakning även om det ibland blir lite väl många tramsartiklar om Northug.
Men frågan kvarstår fortfarande om det är journalistiskt motiverat att skriva om inhemska tävlingar av typ Idre, Arvidsjaur i rikspressen. Vi skidnörda tycker ju att det borde skrivas hur mycket som helst men med krisen för dagspressen och med bloggar och webbplatser som Skidpepp, Sweski.com och langd.se så är det kanske andra kanaler och medier som huvudsakligen kommer att rapportera om och analysera denna typ av tävlingar.
Varför skulle Aftonbladet å Expressen skriva om en B tävling i Arvdsjaur? fattar inte ens hur man kan ställa dom kraven..
Nehitri:
Vore nog bättre att ha Bjørgen på första. Jag tror Bjørgen hade tyckt att det hade varit kul.
Poängen med Johaug på första är väl att hon kan ta hjälp på lättåkta partier. Däremot har ingen hjälp av henne när det är brant.
Med Björgen på första så skulle ledningen troligen vara mindre. Så vida inte Johaug trasslar till det vi starten, vilket hon gjort ibland.
Men dessa diskussioner är väl mest hypotetiska.
Visst kan kvällstidningarna skriva om mindre skidtävlingar men det säljer inte några lösnummer.Kändisskvaller och dylik dynga attraherar mången människa och då får det bli så menar ägarna.