Bienvenue à Québec!
Ni som saknat den extremt flacka sprinttävlingen i Düsseldorf (som enligt många utövare i och för sig är bland de jobbigaste eftersom det aldrig är någon vila utför) kanske pustade ut en aning när ni läste Emil Jönssons blogginlägg från tidigare idag:
”Banan går mitt i en park här i stan och blir en ganska platt historia. Men mycket kurvor kommer ändå göra den till en sjukt kul bana att köra tror, och hoppas jag.”
Mycket kurvor = mycket incidenter? Den som leve.. jag menar den som rattar in SVT24 eller Eurosport i morgon, får se. Och ni som inte äger dumburk (jag t ex) kollar på SVT Play. Sändningarna drar igång kl 20:00 på fredag kväll och förhoppningsvis slipper vi kvalen som ofta är en lång jävla tråkig resa eftersom det är sprintstafett vi ska titta på. Då brukar det räcka med finaler eftersom även dessa brukar vara en lång jävla tråkig resa. Men men, nu ska vi inte hänga läpp, det är ju ändå längdskidåkning, typ. Men man börjar ju undra efter att man sett filmen ovan…
Är det höjd mätt i fot eller meter? Jag har ingen aning. Förmodligen tum.
Pölsa har klättrat upp i ett torn och fångat banan på bild! Som ni ser verkar det finnas ett Mount Quebec likt Mount Dusseldorf
De flesta sprintspecialister har nog klivit på ett eller ett par flygplan för att komma och härja över två helger av sprint-bonanza. Däremot blir det färre vad gäller distansfantomer och blandmissbrukare.
Först ut i denna Kanadatrip är Quebec nu på fredag och lördag (varför inte lördag, söndag?) följt utav Canmore helgen därpå. I Canmore kör man lite distansmasstarter plus en sprint till, men vi återkommer till den helgen någon annan dag tycker jag.
Åter till Quebec. Det svenska herrlaget är relativt nytt. Vi har givetvis tungviktarna Peterson och Jönsson samt gamle spillevinken Bryntesson. Utöver de gamla rävarna är även Simon Persson, Johan Edin, Anton Lindblad och Anton Karlsson med. Om man som jag (som bara låtsas ha koll på varenda lirare i skidspåren) egentligen inte har någon koll alls på folk utanför landslaget kan det vara skönt att luta sig mot FIS-databasen (klicka på namnen ovan). Där kan man konstatera att Persson, knappt torr bakom öronen (född 91), har blandat och gett under den förra säsongen (9 i Lahtis och 62 i Drammen). I Bruksvallarna tidigare denna säsong blev han femma efter tungviktarna Peterson/Jönsson samt Halfvarsson och Edin. Speaking of Edin, den grabben är några pinnar äldre men ingen gubbe inte, född 87. Eller man kan nästan tro att han är gubbe med tanke på att hans första framträdande i VC-cirkusen var redan 2008! Hur som helst, både Lindblad och Karlsson är 90:or och Karlsson har kanske inte direkt rosat sprintmarknaden direkt men han blev 26:a i Vasaloppet i vintras, det ni!
Sen har vi ju ett gäng tjejer också. Icke att förglömma! Här känns laguppställningen något mer meriterad: vi har Ida Ingemarsdotter högst upp på skalan och glädjande tillbaka från alla möjliga problem: Hanna Falken Falkensson! Ska bli väldigt spännande att se vad hon kan åstadkomma på denna platta matta. Magdalena Pajala är också med och tillbaka. Man har pratat om att hon kanske tränade för mycket för sitt eget bästa när hon var med i landslaget och att det var därför hon presterade så mediokert senaste säsongerna. Nu är hon sin egen tränare (eller förmodligen ej, men hon är inte med i A-laget längre) och verkar vara i bättre slag. Framför kamerorna är hon dock alltid glad verkar det som. Mia Eriksson och Jennie Öberg har vi koll på. Har vi tur kan de gå till final. Men bara tur, tror jag. Linn Sömskar var med i Kuusamo men då gick det trögt: 41:a i kvalet. I Bruksvallarna var det däremot bättre drag under galoscherna då hon blev trea i kvalet. Fast därefter gick det inte lika fort.. blev 21:a till slut. Föll hon? jag minns inte. Elin Mohlin är sista namnet i truppen och henne har jag ingen koll på. Hon är 91:a och kom nia på sprinten i Idre förra helgen, that’s it.
Bla bla bla vad jag svamlar. Kan bero på att klockan är mycket och jag varit uppe sedan innan åtta i morse. Goood natt!
Till Paul: För att undvika tjafs så är det nog inte läge att slänga upp något Quebec tips i sista sekund. Fokusera på kommande lopp istället. Typ lördagens.
Tack för mycket underhållande svammel.
Bra summering som vanligt förresten. Man undrar ju vem som fattade beslutet om fredag-lördag samt att köra stafetten före det individuella loppet. Helt sanslös planering.
Mia Eriksson och Jennie Öberg är inte i Quebec
Oskar! Köp Eurosport play! Det gjorde jag, väl värd investering tycker jag.
Astrid, du har helt rätt. Det är ju Elin Mohlin som är där och inte Mia och Jennie.
Visst går det tungt just nu för Linn Sömskar.
Såg henne i Arvidsjaur. Ca 20 sek sämre än Sofia och Jonna över 7,5 km.
Det är i alla fall dessa fyra som kommer åka för Sverige i teamsprinten på herr- respektive damsidan:
Herrar: Emil Jönsson, Robin Bryntesson, Simon Persson och Teodor Peterson.
Damer: Ida Ingemarsdotter, Linn Sömskar, Hanna Falk, Magdalena Pajala.
Dock är själva lagen inte klara ännu.
swestam, truppen har väl varit känd länge, distansarna är i Silver star och tränar och att det är sprintarna som är i Quebec. Rimligt, eller hur? Antar även att de även kommer köra individuella sprinten på lördag…
Aliide, alla sprintarna åker inte teamsprinten, därav swestams inlägg om vilka som är uttagna till teamsprinten.
Jag tycker att det alltid är trevlig läsning från dig Oskar.
Hoppas Ida och den som kör med henne är i bra slag.
Om jag tolkade inför-pdf:en korrekt är det en tvåvarvsbana som ska köra i QUebec, vilket kan betyda att det individuella kvalet kan ta en jävla lång tid. Skidor.com skriver att banan är 1450 meter, FIS 1720 meter.
Låter som en specielll bana alla fall… Ida ingemarsdotter ” Idag har spåret öppnat så idag har det varot skidtest och bantest, banan går i en park här inne i staden. Om jag skall sammanfatta den så är det kurvigt, snabbfört och ett litet hopp… Tror det kommer bli utslagsgivande då den har ett väldigt långt upplopp med motlut samt att vi kör två varv, cirka 1500m totalt och säkert lätt att förivrra sig för många då spåret är rätt kul, Jo, det är ett hopp utefter banan också. Inget jättehopp men en dump på typ 30cm, hade varit bättre med ett högre nu finns risk att bakkappan på skidorna kan rycka om man bara glider över det hela… ”
http://idaingemarsdotter.se/blogg/sprint-dags-i-kanada
Paul: Saknar fortfarande mitt stafetttips från Gällivare! =)
Markus, jag vet inte om jag gillar hopp-grejen. Börjar gå mer och mer åt skicross…
Snart intar ski-bumsen längdcirkusen!
Jag fick de lag jag ville ha. Falk-Ida i lag 1 och Pajala-Sömskar i lag 2. Båda lagen i första semin. Alla 4 USA-lag i andra semin, ingen splittring av nationer längre, BUUUUU.
Brynte-Persson mot 5 monsterlag i första semin, Teo-Emil mot ett bra lag i andra semin.
Några av topplagen:
5. Norge1 – Brun-Lie/Falla
9. Sverige1 – Falk-Ida
————————–
12. Slovenien1 – Visnar/Fabjan
13. USA1 – Diggins/Randall
14. Ryssland1 – Dotsenko/Korosteleva
————————–
————————–
1. Kanada1 – Kershaw/Harvey (H från Quebec)
2. Ryssland2 – Revve-Morre
3. Norge1 – Glöersen/Brandsdal
4. Norge2 – Dahl/Golberg
5. Italien1 – Hofer/Pellegrino
————————–
13. Ryssland1 – Kricke/Peche
14. Sverige1 – Teo/Emil
Undrar om de lägger lagsprinten idag eftersom de har mer tittare på en lördag och inte vill ha ett plojlopp då?
Hur går det för Hanna Brodin, någon som vet? Hon är inte med i Kanada och har inget resultat sedan hon vann tremilen i SM (i våras).
Jörgen, Brodin fortfarande sjuk såvitt jag vet, långdragen jäkla förkylning. Synd.
Tack Aliide. Verkar vara en synnerligen envis förkylning som håller Hanna Brodin borta så länge. Hoppas att det inte är Twar bara…
Elin Mohlin, som är med i Kanada men inte åker teamsprinten imorgon, skriver om äventyret på Team Antlins hemsida:
http://teamantlin.se/
Kan vara värt att hålla ett öga på hur det går i Piteå denna helg också. Scandic Cup körs – på lördagen sprint i klassisk stil och under söndagen 10/15 km i klassisk stil med intervallstart.
Bland deltagarna finns bl.a Charlotte Kalla, Sofia Henriksson, Stina Nilsson, Lina Korsgren, Britta Norgren, Mia Eriksson, Jonna Sundling, Jennie Öberg och Calle Halfvarsson.
En bild på hoppet. Kanske Anna Holmlund skulle vara en tillgång???
http://www.langrenn.com/lagoppstilling-team-sprint-damer-quebec.5135796-1743.html
Dagens sprintbana! http://annaoemil.se/2012/12/06/video-quebec-sprintbana/
Hur är det möjligt att lotta så dåligt. På damsidan har USA 4a lag i samma semi och på herrsidan har Kanada samma sak. De kan ju taktik-köra! Dåligt FIS
Markus: Varför är du förvånad?
Det borde jag kanske inte FIS gör ju en massa dåliga förändringar varje år men det här är ju ett sånt simpelt fel som inte ska få ske!
Loppet igång:
http://live.fisski.com/live2199.htm
Uppdateras dåligt för mig dock.
har nån fått in någon mellantid? :O
Får inte heller upp mellantider…
Testade den här också, men lika blank den. Kan va så att alla krashade vid hoppet, inte en utesluten tanke…
http://live.fisski.com/2199/results-pda.htm
Den här länken funkar inte heller.
Funkar det för nån? Fy fan va dåligt.
Fiasko!
Broken transporter loop, strax målgång, hoppas de får med den
Nu rullar det alla fall en förklaring högst upp.
Vad gäller för regler? Är det 2 bästa + 6 tider numera? Glöm inte att skriva upp tiderna nånstans, för de försvinner när andra heatet startar.
Vilken kanal skulle det sändas på? Vad f*n händer???
4:a 5 sek efter Norge1
Sve2 var 4, Sve1 var femma, 8 sek efter.
sverige 2 före sverige 1. Förvånade!!!
Kan nån häva ur sig om det sänds på tv eller inte???? Har tröttnat på att zappa runt på alla svt/svt24 kanaler osv…
De fem första från semifinal 1
Norge I 21.53.7
Tyskland +0.2
Finland +0.5
Sverige II +5.2
Sverige I +8.3
Kvalet har aldrig någonsin sänts på TV, det är default.
Joel: jag tror det sänds på SVT24 och Eurosport, men bara själva finalerna
Swestam: Tack! Står dock inget om det i de digitala tablåerna på någon av de kanalerna! Vilken tid sänds finalerna.
Joel: kl 20.00
Två fall på Sverige I enligt Jacob Hård på twitter
Hur många går vidare?
Och där rök Sverige I
Sve2 vidare, sve1 ute va?
”When the heats are timed, then the top 2 teams from each heat will advance and the next 6 fastest teams from the 3rd – 8th ranked teams will advance.”
http://live.fisski.com/live2200.htm
Herrarna igång, sve2 på banan nu. Väntar ivrigt på mellantider!
JonasE: Kommer nog inga mellantider om det inte lyckats fixa apparaten som tar upp dem på 5 min….
De 4 stora i topp, Sve2 6:a, 8 sek efter.
8 första i semi 1. Han precis skriva klart innan FIS la upp nästa semi. Frassarna är nog borta…
Can1 19.14.4
Nor1 15.0
Rys2 15.3
Nor2 16.0
Can2 22.8
Sve2 22.9
Ita1 34.3
Fra 64.4
Emil först i mål. Sve2 sista lag vidare.
Räknas Sverige 2 som Sverige på damsidan i tipstävlingen nu?
Swestam: Det bör det inte göra.
Markus: så då skall alla andralag räknas bort?
Vi brukar väl bara tippa första lagen i alla stafetter?
Ja, bara förstalagen. Sverige 1 föll med Falken eller?
Markus: jo men i vanliga stafetter har man inga semifinaler och därmed kan inte heller förstalagen bli utslagna; det är mao bara 7 lag som gör upp om de tre pallplatserna i tipstävlingen
Swestam: Det är väl bara sex och inte sju dvs USA, Norge, Slovenien, Tyskland, Finland och Ryssland?
De övriga i fyra i finalen är andralag.
Ser inte ut som de bästa underlaget…..
hmmm.. Litt vel løse spor! Håper på kanadisk seier i herreklassen, og hadde vært gøy med russisk på samtiden.
Falla sliter! Og jeg er flau gøy å si det, men digger hoppet…
autocorrect, djevelens verk!
Dåligt positionerande av Sömskar
Jädra Diggins… ;)
Funderade faktiskt på att tippa Tyskland på pallen (som 3:a) men hade lite dålig koll på deras första åkare…
Jaja, en annan dag imorgon… Grattis Amerika!
Håper å se disse fremmadstormende og sjarmerende USA-damene på pallen mange ganger. Flott for sporten – og Diggins er min nye favoritt.
Jessie Diggins!!
Känns som Pettersson fortfarande inte riktigt hittat formen
Sjutton också!
Det här med att ligga och hålla en position istället för att köra för fullt straffar sig för svenskarna igen
Någon som är förvånad? Trots det blir jag fullständigt förbannad!
Som Emil skrev på sin blogg, man vinner inget om man ligger i snön. Pisskit
Hehe, mange som tippet Kazakhstan som vinner?
Jäkla Petuchov!
Skit, men jag håller inte med kommentarorerna, stadssprintar är kul trots fall. Imponerad av chebotko och pethukov. Satte bra med färg på loppet. Kul att se!
Om inte Emil blivit fälld så hade aldrig Blomman dissat stadssprintar.. Men han ska ju vara partisk, så det gör inget :)
Beste teamsprinten på lenge, fantastisk med Usa og Kazakstan som vinnere. Fortsatt ikke den beste øvelsen, men den er jo alt Fis ønsker, så skjønner godt at de beholder den..
Ufattelig dårlig veksling av Norge2, Golberg virket sterk og kunne fort ha vunnet dette. Sverige tryner igjen, må innrømme at det ikke er fryktelig trist for en nordmann.
Nja, inte jätte imponerad av Petuchov då han faktisk trängde sig fram med hjälp av att bokstavligen kliva på Emils skidor, rakt över! På reprisen syntes det tydligt. Inte snyggt, visst tyvärr alltid incidenter i stadssprinter.
Hoppas förövrigt inte hopp blir ett stående inslag i framtida sprinter!
I følge meg er Emil Jönsson verdens beste sprinter når alt klaffer for han.
Men gang etter gang svikter det taktiske, dessverre. Der ligg han langt etter eks. Petter Northug..
Härligt med Diggins, hon visade form idag och banade vägen för Randall, därmed fick USA fick sin första sprintstafettseger någonsin. Nog dags att ta amerikanskorna på allvar (för de som inte gjort det ännu).
Tror inte att någon av oss tippade på Smirres hemland som vinnare idag på herrsidan, det var en överraskning! De hade dessutom ett fall. Höll på Chebutkov på slutet pga hade Ryssland som tvåa i tipset :)
Men vad hände med Falken och Ida, två fall? Någon som kan berätta mera?
skit med sprint stafett mitt i stan less blir man alltid…:) Tycker Pajala var den som överraska mest positivt av svenskaåkarna…Jönsson såg även han bra ut idag… att USA vann damernas var ju inget konstigt alls storfavoriter var dom väl överallt
Läser nu i Falkens twitter att det var hon som föll i semin och i plural, antar att det är två gånger.
Jörgen: Blomman sa att det var ett var men att Falks var större.
Otroligt vilket stor skämt denna sprint är. Skrota stadssprinten .
Jörgen, Falken föll visst i semin. Dagens devis: ”Man vinner inget om man ligger i snön” Snyggare dock när man faller på eget grepp. Vi vet ju dock inte hur det såg ut nätet Falk föll, men en skitdag för båda lagen på både dam- och herrlagen idag.
Imorgon startar sändningen 19:10 på svtplay
( http://www.svtplay.se/video/893554/08-12-19-10)
och på SVT 24 20:00-21:00
Efter det:
13/12 SVT 2: 19 – 19:45
fortsätter i SVT 24: 20:30 – 21:15
15/12 SVT 24: 20:30 – 22:15
16/12: SVT Play direkt fr 19:00
SVT 24: 20:00 – 21:15
nätet= när ;-) ordförvrängaren i Xperia var i farten…
Emil inte glad på Twitter…
Marit Bjørgen hater sprint (!!) og vil mye heller ha enkeltstarter enn fellesstarter. Kommer ut i morgendagens VG.
http://www.vg.no/sport/ski/langrenn/…artid=10063774
Judas’en Ulvang bortforklarer med at sprint og fellesstarter er så populært i Mellom-Europa. (hvilket i og for seg er litt merkelig, ettersom Northug vinner de fleste av dem på distanse)
Enig med MB.
Linkene blir alltid ødelagte her..!
http://www.vg.no/sport/ski/langrenn/artikkel.php?artid=10063774
Tack Marit! Kunde inte sagt det bättre själv.
Marit for president!
Marit är min idol.
Om Marit ogillar sprint är det väl bara att hon låter bli att åka dem då! Själv tycker jag sprint är en etablerad och lyckad tävlingsform som är kul att titta på.
Det var en litt defensiv kommentar fra swestam, synes jeg.
Om man ikke liker utviklingen i den sporten man bedriver, skal man da ikke gi uttrykk for det – for om mulig stille tilbake det som er mislykket og feil?
1 av 6 starter i mesterskap er distanseløp med intervallstart! Og bare en håndfull renn i WC er med intervallstart. Resten er myriader av sprintrenn, fellesstarter, tourer og andre showpregede renn hvor spisse albuer og aggresjon i mange tilfeller er viktigere enn den opprinnelige intensjonen – å måle utholdenhet/styrke hos utøverne. Teknikk, psyke, ski osv er selvsagt også viktig.
Dersom noen ”høye herrer” med ett bestemte at de skulle begynne å springe 90m istedet for 100 meter, spille 2x40minutter fotball osv. skulle dem da ikke protestere mot dette og si sin mening?
At man går sprint beror på – som hun sier – at det er viktig at de stiller opp, at sprint og fellestarter inngår som en del av WC, mesterskaps og tour-programmet. Dermed må man også delta for å ha noe håp om å vinne WC sammenlagt. Men det betyr som sagt ikke at man skal gi opp å forsøke å tilbakeføre sporten til ordentlig langrenn. Det er som å gi opp kampen mot kriminalitet.
Både Ida, Sömskar och Falk går först i sina block och har därmed ingen att jaga framför sig. Inte bra. På herrsidan slapp svenskarna det iallafall.
fabulator: jag tycker sprint ändå som helhet, även om man kan ha viss synpunkter på vissa stadsprintar, är en av de mera lyckade nymodigheter som FIS har infört. Jag tycker också den dubbla jaktstarten eller vad den nu heter också är lyckad. Däremot ogillar jag masstartsformen på 3- och 5-milarna och att det är för få lopp med individuell start i världscupen och på mästerskapen.
Sedan skall man som utövare naturligtvis få uttrycka sin åsikt, och det är inte så mycket Marit min kommentar är riktad mot utan snarare den alltför gnälliga tonen här inne (allt är av pajas- eller tramskaraktär).
Hva Bjørgen personlig liker å gå er fullstendig uinteressant. Det eneste interessante med den artikkelen var dette:
”Vegard Ulvang er leder i langrennskomiteen i FIS (det internasjonale skiforbundet) han forteller at tradisjonell langrenn er på vei til å bli mer populært i resten av Europa også nå.”
Så da er det kanskje et ørlite håp for de som liker intervallstart.
”Om Marit ogillar sprint är det väl bara att hon låter bli att åka dem då!”
”det är inte så mycket Marit min kommentar är riktad mot”
OK, då förstår vi (inte).
”(allt är av pajas- eller tramskaraktär).”
Vad skönt då att det det aldrig kommer något trams från Swestam.
Gabriel: det är inte jag som kallar enskilda tävlingar för trams- eller pajastävlingar eller exempelvis Vegard Ulvanf för liknade saker.
Det var mer ”Marit for president!”-kommentarer som används för att förstärka kritiken mot sprint som jag reagerade emot
Vegard Ulvang skall det naturligtvis vara, sorry för stavfel
Vegard Ulvfan. Oj, ursäkta stavfelet.
swestam skrev:
”Sedan skall man som utövare naturligtvis få uttrycka sin åsikt, och det är inte så mycket Marit min kommentar är riktad mot utan snarare den alltför gnälliga tonen här inne (allt är av pajas- eller tramskaraktär).”
Jeg har stor respekt for de løpere og publikummere som liker disse showpregede korte rennene – med innlagte knall og fall.
Selvsagt skal sprint få leve, det jeg imidlertid vil til livs er at sprint skal telle i verdenscupen for LANGrenn, aånn at ikke tradisjonelt langrenn får lide til fordel for disse mengder av sprintrenn og sprinstafetter.
Det bør være mulig å vinne tourer og WC sammenlagt uten å måtte gå sprintrenn. Enkelte vil aldri bli god i sprint, heller. Og likeledes bør man kunne vinne WC sammenlagt i sprint. Å skille disse to idrettsgrenene tror jeg er det eneste riktige.
Neithiri skrev:
”Hva Bjørgen personlig liker å gå er fullstendig uinteressant”
– Der er jeg svært uenig med deg. Hva langrennseliten (her representert ved Bjørgen) mener om sin sport og flertallet av publikum mener – teller mer enn hva FIS pamper tror vi liker. Det skiter dem dessuten i. Det er KUN reklameinntekter som betyr noe for Ulvang og resten av pampene. Sporten betyr ingenting for FIS. De er motparten til utøverne.
fabulator:
Nei, det er interessen i de respektive land som er interessant. Med stor interesse kommer penger og muligheter til å arrangere. Så om det er null interesse for intervallsstartsrenn i andre land enn i norden blir Bjørgens og andre eliteløperes mening total uinteressant, det blir kun en liten kuriositet. Sporten betyr selvsagt alt for FIS, og om det viser seg at Ulvangs påstand stemmer, dvs at tradisjonell langrenn er på vei til å bli mer populært i resten av Europa også, så kommer selvsagt FIS til å godta flere slike renn.
”Så om det er null interesse for intervallsstartsrenn i andre land enn i norden blir Bjørgens og andre eliteløperes mening total uinteressant, det blir kun en liten kuriositet.”
Hvilke andre land snakker vi om? Ulvang underbygger jo ingen av sine argumenter med substans? Dessuten, så kan jeg jo bare gjenta mine tidligere synspunkter om at utøverne og publikum i de store landene burde telle mer enn en udefinerbar mengde mennesker fra land med langt lavere interesse for sporten. Kowa, som har fått halve Polen til å følge med på langrenn, sier jo også at hun foretrekker intervallstarter. Og sveitseren Cologna og tsjekkeren Bauer, så hvem foretrekker fellesstarter andre enn FIS og enkelte arrangører?
Jeg skjønner heller ikke dette pengeargumentet. Alle løp ble avviklet i intervallstart – i alle land – til FIS plutselig fikk en fiks ide på 2000 tallet. Inntil da var intervallstart uproblematisk å avvikle.
”Hvilke andre land snakker vi om”
Tyskland, Frankrike, Østerrike, Sveits, slovenia, Russland, Italia, osv osv. Det er soleklart at FIS er inne og måler tempen i land hvor langrenn står på programmet. Og om interessen for intervallstart er økende så kommer også sjansene for flere renn i stilarten. Denne paranoiaen mot Ullvang FIS er latterlig..
Du skriver navn på land, men glemmer igjen det viktigste – referanser til hva disse landene og personer derfra visstnok har uttalt seg om saken.
Kollenarrangørene, derimot, legger ikke skjul på at penger går før sportslige hensyn. Hvorfor kan ikke du innrømme det samme?
http://www.nettavisen.no/sport/vinter/vm2011/article3105177.ece
Det er jo nettopp det jeg gjør, penger spiller all rolle, men uten interesse gidder selvsagt ikke TV-selskaper osv å spytte inn penger for å sende. Som også Bjørkestøl slår fast i tråden du linket til.
”Publikum liker fellesstart, og vi er avhengig av publikumsinntekter for å sikre arrangementet. – Men de fleste løperne er imot? – Det er jeg fullstendig klar over. Man vi kan ikke drive med underskudd over tid, fastslår Bjørkestøl.”
Som sagt, publikum skaper interesse, TV og andre spytter inn penger og sender. Finnes ingen interesse, ingen renn, enkelt og greit.
Gikk det ikke folk på renn da det ble avviklet i intervallstart? Jo, det gjorde det, til fulle tribuner.
Det finnes ingen saklig begrunnelse – annet enn at vi vet at de som reklamerer ønsker seg flest mulig latterlig korte runder forbi reklamebannerne på stadion. Dette vet vi helt sikkert, Bjørkestøl innrømmer det. Og han innrømmer at de driter tynt i sportslige hensyn.
Man kan ikke sammenligne 70-80-tallet med dagens situasjon. TV_kanalene konkurrerer vel ca 1000-ganger mer om oppmerksomheten i dag enn da. Alle skjønner at de ikke gidder å spytte penger inn på noe som er et underskuddsfåretagende, og så lenge publikum velger andre ting å se på enn langrenn med intervallstart så har du en tapt sak uansett hvor mange løpere som foretrekker det.
Flere påstander uten begrunnelser.
Ingen underbyggende argument, hittil, på påstått større interesse for fellesstart enn intervallstart.
Og hvorfor gjøres ikke de samme vurderingene i andre sporter mhp å forandre grenene. Som f.eks. friidrett og fotball?
Underbygge påstander?? Det er jo FIS med Ulvang i spissen som tar tempen dette, og de åpner jo nettopp opp for det du med flere etterlyser, langrenn med intervallstart. ”Vegard Ulvang er leder i langrennskomiteen i FIS (det internasjonale skiforbundet) han forteller at tradisjonell langrenn er på vei til å bli mer populært i resten av Europa også nå. – Flere arrangører vil ha tradisjonell langrenn. Det er flere internasjonale produsenter for tv som er interessert og lært seg å lage underholdende sendinger med enkeltstart, sier Ulvang og legger til: – I Davos i fjor gjeninnførte vi 15 km for damer og 30 km for herrer med enkeltstart. Det er flere som er i ferd med å få øynene opp for langrenns tradisjoner.”
Om de var så mye imot intervallstart som det du påstår, hvorfor åpner de så opp for det da? FIS er selvsagt i løpende kontakt med personer som sitter på opplysninger/tall/statistikk osv i alle land som driver med langrenn, de vil selvsagt det beste for sporten. Og nå ser det jo ut som om det kan løsne for intervallstartsfanatikerne, så da skjønner jeg ikke hvorfor dere syter å klager, dere er jo aldri fornøyd uansett.