Petter höll vad han lovade?
I morse var jag fortfarande väldigt trött när jag klockan 10 vaknade av min inneboendes alarmklocka som stod och tjöt i 10 minuter i rummet bredvid innan den gick i dvala igen. Ingen höjdare. Men jag hade ju något riktigt kul att se fram emot: Etapp 2. Inför loppet laddade jag upp med klassisk skidåkarfrukost bestående av havregrynsgröt och mackor. Vilken ladd! Tillbaka till sängen där jag nu har legat och slappat (och gormat) framför SVT play.
Inför dagens etapp förklarade Petter Northug att han inte skulle vara med och slåss om segern och bonussekunderna. Nu fick han iofs fem i och med att han blev trea, men det var inte någon vansinnesspurt som vi sett tidigare år. Intressant. Han håller vad han lovar! Eller kan det varit så att krutet tog slut? Hur som helst väldigt bra fightat av norrbaggen mot världens bästa skidåkare.
För det var ju rätt så mäktigt att se detta tätgäng bomba på utan att låta storklungan komma ikapp. Ryssarna gör mycket för att dessa typer av lopp blir spännande, tack!! Dario Cologna såg sjukt säker ut hela loppet, han åker så snyggt, så avslappnat, så bra.
Ur svensk synvinkel var det kanske inte så väldans roligt. När Marcus Hellner slänger sin mössa, ja då vet man att han sliter ont. Och när mössan slängs tidigt i loppet, ja då vet man att klockan kommer ticka iväg rejält. Och visst blev det så till slut efter att tätklungan satt på efterbrännkammaren den sista kilometern.
Det fick inte minst Johan Olsson erfara, där han och hans ”sköra gamla kropp” (som han kallade den i intervjun efteråt) tappade otroligt många sekunder den sista biten. Men vi får inte vara missnöjda över det, Olssons form är bättre än på länge och han plockade faktiskt 23 placeringar idag. Om inte luftrören sätter käppar i hjulen tror jag han kommer klättra ännu mer i resultatlistorna snart. Kanske inte hemma hos Super Dario i Schweiz i övermorgon då det är sprint, men därefter blir det nog åka av!
Calle Halfvarsson körde vansinnigt orutinerat och gick på alldeles för hårt i början vilket han fick sota för längre fram i loppet. Dock höll han ihop det helt ok till slut.
Dagens stora besvikelse var Daniel Rickardsson. Istället för att åka upp sig tappade han fem placeringar idag på vad som brukar vara hans favoritdistans. Formen finns bara inte där. Kan det vara den lilla feberkänningen från härom dagen som stör? Kanske. Eller så lyckas han bara inte att prestera på max just nu. Nu håller vi tummarna att Richie går vidare i sprinten och får lite vind i seglen i övermorgon!
Emil Jönsson hade jag faktiskt hoppats lite mer på. Han har hängt på bra i jakt och masstartslopp i klassisk stil förut och borde kunnat åka bättre. Kanske sparade han sig lite intför sprinten i övermorgon?
Martin Johansson plockade ett gäng placeringar men är ändå över tre minuter efter till slut. Nja. Anton Lindblad var nog ute på en liten söndagstur idag. I mål ligger han nu över 7 minuter efter täten.
Den stora frågan nu: är det kört för Hellner? Kanske, kanske inte. Han har gjort dåliga etapper förr och sedan vänt trenden och åkt riktigt bra. Jag tror att enda chansen han har att vara med i fighten om pallplatser är om han gör bra ifrån sig i sprinten. Missar han där, ja då är det nog godnatt.
Samma sak gäller nog för Charlotte Kalla med tanke på hur det gick för henne idag. Under loppets inledningsskede då Johaug precis kört ikapp Kalla tänkte jag ”Kalla ser ju stark ut, hon måste vara i kalasform som orkar följa norskan så lätt. Vad kul!” Dock varade dessa tankar inte så värst länge. När väl Kowalczyk och Johaug försvunnit vid horisonten började klockan ticka otroligt snabbt för stackars Kalla som inte trivs så värst bra i lösa spår. Gick hon på för hårt i början eller var det så att polskan och Johaug satte på turbon? Vet ej. Det jag dock vet är att en annan tourfavorit, Kikkan Randall, hade ännu jobbigare än Kalla. Hon sjönk rejält genom fältet i slutet och skidade in på en 14:e plats till slut, tre placeringar efter Kalla. Nu är dessa två runt en och en halv minut efter Kowalczyk i totalen vilket kommer bli rejält tufft att plocka igen. Johaug, som inte gick fantomsnabbt idag, men ändå körde på riktigt fint får akta sig i övermorgon i sprinten, för då tror jag att Kalla och inte minst Randall kommer käka upp all tid som skiljer dem åt.
Unga Denise Hermann är åter igen med och krigar i toppen. Väldigt roligt eftersom tyskorna varit lite på dekis den senaste tiden. Jag tror vi behöver den tyska TV-publiken för att hålla de stora sponsorerna kvar. Eller så är det kanske precis vi inte behöver? Ju färre tyskar som kollar desto mindre andel masstarts-lovers blir det ju (om man nu ska tro FIS).. Well well. I kategorin relativt unga förmågor som presterar måste även Anne Kyllönen hyllas. Tredje bästa åktid idag och samtidigt tredjeplats i mål. Kan helt klart bli aspirant till totalpallen!
Av resten av svenskorna var det nog bara Emma Wikén som höll ihop det tillräckligt bra med sin 20:e plats (vilket även var hennes position i starten). OK, Anna Haag åkte väl också rätt OK, det måste jag ändå ge henne. Mia Eriksson lagom och Jennie Öberg inte så himla kul idag. Sara Lindborg, nej nej. Tyvärr.
..och så skidpeppbetygen:
P
Sara Lindborg
Anton Lindblad
Daniel Rickardsson
PE
Martin Johansson
Mia Eriksson
Jennie Öberg
Emil Jönsson
Charlotte Kalla
Marcus Hellner
PEP
Anna Haag
Emma Wikén
Calle Halfvarsson
PEPP
Johan Olsson
PEPPP
Nej ingen fullpottare idag
Ställningen efter två etapper
Damer
Herrar
Till sist.. Hellner lyckades till slut få in en av sina omdiskuterade sponsorer, Red Bull, i bild under SVT-intervjun. Kanske inte bästa dagen att stå där och vinka med den. Iofs skriver jag om det nu och all reklam är bra reklam kanske funkar även för äckliga energidrycker… äsch!
Ni som vill se fina bilder fån tävlingarna bör gå in på FIS facebooksida. Eftersom dom nog vill ha betalt för att jag skulle lägga upp dom här får ni gå in själva och titta..
Imorgon vilar skidåkarna, eller ja, åker bil. Under tiden ska jag ge mig ut på isarna igen samt spela skivor på Platform på kvällen. Ni som är i stan och inte vet vad ni ska göra på nyår bör helt klart komma dit och diskutera touren med mig!
Hm, hva skal men si på en svensk blogg? Vel, de svenske løperne er i trøbbel, det holder.
Emil hade tydligen kassa skidor kan nog stämma för Hellner var det nog som han sa att tekniken inte håller när man blir trött…..
citat från emils blogg:
”dåliga skidor och en rejäl vurpa i värsta utförsbacken…”
”Vallarna gjorde allt dom kunde men tyvärr fick vi inte till det idag…”
En stor vallabuss räcker inte när kompetensen saknas.
Och det är väl alltid i detta föret som det går åt helvete.
Svårt att bedöma Emils glid/fäste när han ligger så långt bak. I normala fall brukar ju Emil ha bra lagg men det kanske skiljer sig mycket hur man vallar mellan sprint och distans. Kanske det som är problemet för Emil att han ej åkt så många distanslopp.
Dock var det här ingen valla miss a la Valdi Fieme ifjol eller dubbeljakten/intervallen på holmen kollen. De loppen var ju katastrofala bortvallningar. Så i nuläget är jag nöjd att Karlsson fick komma in som bödel och få bort Poromaa.
Jeg tror ikke alt er ødelagt for Hellner.
Tiden går fort, begge veier.
Men det er klart at mye skal til for at han skal ta inn slik en supergruppe.
Nydelig å se Legkov i maskin-modus igjen. For en kapasitet på den mannen!
Jag räknade ut herrarnas åktider på min andra dator så jag ska posta dem sen, men sidan slutade fungera för mig igår.
Northug vinner det här nu. Han ser bättre ut än någonsin, hängde med idag på sitt eget lilla vis, med backpromenader, trots snödriver och halvdana skidor. Undrar vad som händer om Cologna ryker i semin och Petter går till final, kommer han starta den då? Slösa kraft för att gå ut i en ännu större sololedning som han ändå kommer släppa upp direkt, även om den är närmare en 40 sekunder stor. Tror han tar 6 guld i VM också, det känns så.
Det är en rejält tung bana i Colognaland, ungefär som Lahtis klassiska bana, men dessutom med ett upplopp som går uppåt.
Herrarnas åktider från igår. Gjerdalen 17, hans bästa sedan vm-bronset. Överlägset bästa. Och den nye dansken är precis lika bra som den gamle dansken.
P Namn Tid_E
1 VYLEGZHANIN Maxim 39:20.2
2 HARVEY Alex 39:28.4
3 COLOGNA Dario 39:28.6
4 LEGKOV Alexander 39:29.9
5 HEIKKINEN Matti 39:36.4
6 CHERNOUSOV Ilia 39:41.8
7 BAUER Lukas 39:51.7
8 NORTHUG Petter jr. 39:53.5
9 TURYSHEV Sergey 39:56.9
10 OLSSON Johan 40:05.4
11 FILBRICH Jens 40:07.8
12 NOECKLER Dietmar 40:08.9
13 KUEHNE Andy 40:09.4
14 BESSMERTNYKH Alexander 40:32.5
15 POLTORANIN Alexey 40:33.1
16 BABIKOV Ivan 40:35.7
17 GJERDALEN Tord Asle 40:35.8
18 LARKOV Andrey 40:37.5
19 JAPAROV Dmitriy 40:42.7
20 JAKS Martin 40:45.5
21 PERL Curdin 40:47.1
22 OESTENSEN Simen Haakon 40:49.4
23 DOTZLER Hannes 40:50.1
24 REHEMAA Aivar 40:51.3
25 SEMENOV Michail 40:53.5
26 HALFVARSSON Calle 40:54.3
27 KERSHAW Devon 40:56.3
28 GLAVATSKIKH Konstantin 40:56.4
29 BING Thomas 40:57.9
30 VALJAS Len 40:59.3
31 HELLNER Marcus 41:01.3
32 KATZ Andreas 41:03.4
33 ANGERER Tobias 41:03.5
34 DI CENTA Giorgio 41:11.7
35 RICHARDSSON Daniel 41:12.6
36 REICHELT Tom 41:17.2
37 MORIGGL Thomas 41:20.1
38 KROGH Finn Haagen 41:27.0
39 PELLEGRIN Mattia 41:30.3
40 GOERING Franz 41:33.3
41 HOFER David 41:35.2
42 SCOLA Fulvio 41:36.3
43 KRECZMER Maciej 41:37.0
44 CHECCHI Valerio 41:39.9
45 DYRHAUG Niklas 41:41.2
46 DOLIDOVICH Sergei 41:41.9
47 LEHTONEN Lari 41:44.7
48 LIVERS Toni 41:46.1
49 CLARA Roland 41:47.0
49 MAGAL Jiri 41:47.0
51 FISCHER Remo 41:52.3
52 JOENSSON Emil 41:56.2
52 DOBLER Jonas 41:56.2
54 EINARSSON Snorri 41:56.6
54 VELICHKO Yevgeniy 41:56.6
56 JOHANSSON Martin 41:58.8
57 DUERR Johannes 42:02.2
58 RAZYM Ales 42:03.5
59 HEUN Daniel 42:06.2
60 HOFFMAN Noah 42:07.6
61 FREEMAN Kris 42:16.1
62 KARP Algo 42:16.9
63 SHTUN Vitaliy 42:18.2
64 ZHMURKO Artem 42:19.9
65 WIBAULT Mathias 42:20.9
66 PERRILLAT BOITEUX Ivan 42:21.2
67 GAILLARD Jean Marc 42:25.7
68 PASINI Fabio 42:28.9
69 CLEMENTI Fabrizio 42:31.4
70 CHEBOTKO Nikolay 42:37.3
71 LASUTKIN Alexander 42:39.2
72 BOEGL Lucas 42:54.5
73 MATVIYENKO Gennadiy 43:04.6
74 TAMMJARV Karel 43:17.0
75 BILOSYUK Myroslav 43:17.7
76 EISENLAUER Sebastian 43:24.1
77 BAUMANN Jonas 43:30.4
78 NEWELL Andrew 43:30.8
79 DUVILLARD Robin 43:35.6
80 PELLEGRINO Federico 43:57.0
81 AKHMADIYEV Yerdos 44:11.6
82 TRITSCHER Bernhard 44:25.3
83 STAREGA Maciej 44:43.5
84 MALYSHEV Alexandr 44:45.9
85 MIRANDA Cyril 44:49.8
86 STOCKINGER Martin 45:10.9
87 MUSGRAVE Andrew 45:11.0
88 YOUNG Andrew 45:17.9
89 FURGER Roman 45:32.8
90 LINDBLAD Anton 45:38.3
91 GOALABRE Paul 46:00.1
92 SHVIDKIY Oleksiy 46:01.4
93 PEREKHODA Ruslan 46:15.9
94 DARRAGON Roddy 46:31.1
95 MOELLER Martin 48:22.3
D TEICHMANN Axel XXX
D NISKANEN Iivo XXX
Förhoppningsvis, men kanppast troligt, har Oberhof gjort sin sista längdtävling.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article16001362.ab
”Svenskarna trodde att blötsnön skulle saltas, men arrangörerna ändrade sig.
Efter att bland annat Charlotte Kalla och Marcus Hellner rasat igenom fältet i snömodden ska det svenska laget skriftligen markera sitt missnöje mot arrangemanget.
– Förhållandena ska göra att starkaste tjej och kille ska vinna, men det misslyckades de med, säger förbundskapten Lars Öberg.
– Föret här är ett helvete för mig som är så tjock, sade norske stjärnan Petter Northug.
Tour de ski började i lördags med en prolog i tyska Oberhof. Efteråt hölls ett lagmöte, där söndagens tävlingar diskuterades. När frågan om underlaget lyftes var herrtränaren Arild Monsen, damtränaren Rikard Grip och förbundskaptenen Lars Öberg eniga med flera andra länder:
Snön behövde saltas för att bli fastare.
– Vi påtalade det och arrangörerna meddelade att de skulle försöka, säger Öberg.
Men när åkarna kom till anläggningen i går var beslutet ändrat. Öberg fick höra att arrangörerna försökt salta, men avbrutit initiativet. Rykten sa att delar av banan är nationalpark där salt är förbjudet, men varför resten av spåren inte fixades berättade ingen.”
Var håller Skidpeppsfavoriten Callum Watson hus? Han körde i Canada och brukar alltid köra touren, men inte i år? Han kanske laddar mot VM. Blir farlig där!! :-)
Är så trött på tjafset om snön och före, om det är bra eller dåligt. Villkoren är precis lika för alla tävlande, det är inte bara svensa åkare som missgynnas när termometern står på plus. Konstigt att man aldrig lär sig detta. Låt oss hoppas att det blir blå himmel och tre-fyra minus i Val di fiemme när det är dags för VM. Annars lär nog både Hellner och Kalla vara chanslösa på medaljer. När man kommer till nämnda åkare så känns det snarare som de tagit ett kliv tillbaka än framåt, tycker inte de imponerat hittils under säsongen (trots andraplatserna i premiären). Hoppas jag har fel dock.
Angående saltning av snön så tyckte jag Anders Blomquist sa något om att det var naturområden runt om. Då är det knappast arrangörens fel för har man låt säga ett natura 2000 område (el liknande) runt om sig får man absolut inte lägga salt i spåren. Vet ej om det är så men i sådana fall kan ju arrangören inte lastas för att så inte görs. Ska tilläggas att jag inte har en aning om det är så tyckte bara jag hörde kommentatorn nämna det som sagt.
Kör Hellner bra imorgon i sprinten och några av ryssarna inte går vidare så finns det goda chanser till upphämtning på 35km-sträckan. Om alla i tätklungan mirakulöst går bra så är det kört, för då har Northug dragvilliga ryssar med sig. Men om det bara är han, Cologna och Harvey så kommer de bli uppätna i ett nafs.
helt rätt, rs. Förhållanden är precis samma för alla. Om det är nu valla eller teknik i klassisk åkning – något är fel och det är visst landslagsledningens ansvar. 5 finskor framför Kalla säger ju en del. Största bussen räcker nog inte.
Vi måste ha en ännu större buss!!
Kalla å Hellner ingen av dom fixar ju åka i de här föret spelar nog ingen roll hur stor bussen är för dom :)
Sprinten i morgon blir otroligt viktig hoppas några ryssar missar i sprinten och att Hellner får gå ut nära Bauer å kanske Olsson…då kan dom nog jaga rätt bra ihop..
Kalla kan nog åxå få ett rätt bra läge iför jaktstarten,, starta runt Steria skulle vara bra..tror Kalla är topp 6 efter Jakloppet med bra möjligheter att avancera..
Att salta spåren är helt fel ur miljösynpunkt. Precis som Rs skriver är förhållandena lika för alla.
Ska men inte alltid stäva efter att ha bra spår? visst lika för alla var de men de var ändå usla spår..och vissa åkare passar det inte alls för :) klart man ska påtala om förhållandena är dåliga och de finns medel som kunde gjort spåren bra…
Jag hör ofta kommentarer från förståsigpåare; ”Ska inte Kalla och Hellner utveckla sin klassiska teknik snart eller!” och blir väldigt trött på sådana kommentarer. Skidåkning är världens mest tekniska distansidrott (ja till och med mer teknik än simning med alla simsätt inräknade). Så det är ungefär som att begära att Lasse Frölander skulle skärpa sig och plötsligt börja ta OS-guld i frisstil istället för fjäril. Tekniken som skidåkarna har som senior är till 90% cementerat och kan inte ändras på, tekniken och koordination grundläggs i unga år och beror mkt på vad som passade en bäst utifrån kroppsliga förutsättningar då. Hellner bodde i söder och körde mkt rullskidor som ung vilket gjort att han utvecklade sin fristil mkt (eftersom fristil-rullskidor är väldigt snarlikt på snö) medans klassiskt på asfalt inte går att jämföra med riktigt klassiskt skidåkning på snö. Så hur mkt tid ska man lägga på att putsa tekniken de där 10% egentligen? Tror inte det är så lätt som många försöker få det till när man beklagar sig på att Kalla och Hellner aldrig blir bättre i klassiskt.
Att använda salt i spåren borde förbjudas, grundvattnet skadas och även växtligheten. Detta är ju idrott och idrottare borde vara måna om naturen annars finns det kanske ingen snö att åka på söder om Norden.
*frisim (inte fristil i siming) =)
Befängt att påstå att det är lika för alla. Hur var det under VM i Kollen. Kommer ni ihåg hur svårt det var att komma in på stadionområdet för att testa skidorna?Snacka om olika förutsättningar.
Läser vidare idag i expressen om ”vallamiss” där Urban Nilsson erkänner att de missa totalt…
Emil Jönsson säger att han fick sina skidor 16sek före start och fich han: ”Katastrof-skidor”
Man blir ju ganska besviken när man läser sånt…
El Capitan, det finns många exempel på åkare som förbättrat sig mycket i den teknik de varit sämre på. Så visst går det.
Elofsson var ju lite som Hellner och presterade inte alls i klassiskt i början, men utvecklades sedan till att bli en av de allra bästa i världen klassiskt.
Men det är klart att det inte är någon lätt sak att göra. Samtidigt tycker jag att Hellner har förbättrat sig mycket och gör emellanåt riktigt starka klassiska lopp. Men när det är sånt här före, då funkar det inte för honom tyvärr.
Kalla har ju inte bara problem att åka klassiskt, hon har även problem med masstart som sådan. Så hon har ännu längre väg att vandra än Hellner innan hon är komplett.
Vallamiss??? Det var ju många som ansåg att alla misstag i vallaboden och vallningen berodde på Poromaa, vad säger ni nu???? Poromaa är ju borta så allt ska väl vara frid och fröjd vad gäller vallningen, eller får vallare vara människor, kanske andra vallare, men absolut inte Poromaa.
http://www.expressen.se/sport/langdskidor/vallachefens-ursakt-till-svenska-langdakarna/
Gillar att man inte hymla när det inte blir som man tänker. Men varför alltid i snö med plusgrader….. Borde vi inte kunna ta tag i det problemet!
http://www.expressen.se/sport/langdskidor/vallachefens-ursakt-till-svenska-langdakarna/
Helt sjukt, dom har bättre utrustning än tidigare och fler vallare, hur kan det gå fel, hur kan Emil få sina skidor 16 sekunder före start, var det verkligen så illa tidigare också frågar jag nu Poromaa hatare?
Fast i Elofssons fall skulle jag säga att han aldrig behövde slipa särskilt mycket på den klassiska tekniken utan anledningen att han blev bättre var att han snarare utvecklades som skidåkare i sin helhet.
Johan Olsson vant tre intervallstarter under fjorårets sesong under tildels vanskelige smøreforhold. Spesielt i Polen. Skiene kan ikke ha vært så ille, eller…?
Tror flere av dem som stadig klager på sin glid i klassisk, heller burde forbedre sin teknikk/fraspark – og smalne festesonen deretter. Kanskje litt mer spenst i skiene også.
Fabulator, ja och Johan åkte även bra igår trots att han inte verkar vara i någon superform. Så allt kan inte bara hänga på vallarna.
http://sport.adressa.no/sport/langrenn/article262346.ece
Der røk VM, og resten av sesongen for Niklas Dyrhaug!
Elofsson var väl rätt okej ändå från början i klassiskt visst inte lika bra som i fritt men i hans första mästerskap blev han 10 på en tuff klassisk 3 mil i Nagano..året efter 99 kan man säga att han var en etablerad topp 10 åkare i WC med två topp 5 lopp blandanat…så tog inte långtid för Per att även vara en topp åkare i den stilen..
Poängen med Elofsson är väl att han var betydligt bättre i fristil som junior och i början av seniorkarriären men att han snabbt sedan utvecklade sig och blev helt komplett.
Som jag skrev så tycker jag att Hellner verkligen har utvecklat sig. Han kommer nog aldrig bli lika komplett som många andra, men han kan göra stabila lopp under rätt förutsättningar. Tyvärr var det inte sådana igår.
Vad hände med den gode Elof? Blev visst lite för mycket av det goda.
Betr vallagänget var det ett helt uppslag i DN i igår passande nog. Där säger vallachefen ”Valla bort sig ska ,man inte göra.Det ska funka” Så sant som der är sagt
”Vad hände med den gode Elof? Blev visst lite för mycket av det goda.”
KnutG, vadå för mycket av det goda?
När de gäller Kalla å Hellner är de väl uppenbart att det inta bra hänger på skidorna i föret som vara igår…
Klart Kalla å Hellner kan bli bättre i klassiskt med mer träning å fokus på det men det är nog bara marginellt man kan utveckla tekniken där nu…
Jag tycker de är viktigare att dom tar små teknik stag i fritt om det går än i klasssikt..i fritt kan båda vinna titlar i mästerskap men i klassiskt har jag svårt se någon av dom som vinnare…
Urban Nilsson sa innan säsongen att man stävar att alltid ha bäst skidor…men han sa samtidigt att man får räkna med någon vallamiss,..
I går ble jeg meget imponert av måten Kowa beveget seg i sporet. F:n for en klassisk løper hun er. Jeg tror til og med en Marit Bjørgen i toppform skulle fått store problem med å følge polskan i sporet.
Tolsrav, ja hon är ruskigt bra i klassiskt.
Diesel Doris sier hun skal være enda bedre i VM. Vi får se…
Tolsrav: Verkligen! I klassiskt kan man inte klaga mycket på Kowas teknik. Som Skofterud fast lite mindre elegant, men med värre tryck!
Gabriel: ja vi är nog relativt eniga ändå! =)
Gabriel: Elof tränade lite över sin förmåga
Jag anser att en VC-arrangör alltid bör göra sitt bästa för att spåren ska hålla högsta nivå. Arrangören borde därför ha saltat den del av spåren som fick saltas. Sedan borde FIS fundera på om de ska ordna VC-tävling i klassisk stil i ett naturskyddsområde där det ofta är plussgrader under vintern. Att det är lika för alla är ju en väldigt dålig ursäkt. Följer man den logiken kan ju en VC-tävling bli hur dålig som helst. Att få arrangera en VC-tävling är ett hedersuppdrag, som flera länder inte ens får göra varje år. Att få vara del av TDS och få det under en tid när många är lediga är ännu större prestige.
Angående den svenska vallningen på nollföre så tror jag att det har blivit lite bättre. Dock tror inte jag att vi har hittat det vi saknar. Det är antigen en valla eller en kunskap som Finland, Norge med flera har och som vi tyvärr saknar. Jag står fast vi min åsikt från 2009 och 2011 att det nog inte hjälper att bara byta ut någon i valla-teamet mot någon annan. Det Sverige behöver är att få in någon från det norska eller finska valla-teamet som beviserligen kan detta sedan får det kosta vad det kostar. Vi förlorar mer i uteblivna annonsintäckter än vad en sådan person kostar att köpa. FRamgångar är också oerhört viktiga för rekryteringa av ungdommar till sporten.
Igår var nog vallningen bara en del av problemet för Hellner och Kalla (arrangörsmissen och teknik i klassisk bidrog minst lika mycket). Dock hade svenskar/svenskor kanske legat 30 sekunder längre fram med bättre skidor och det kan kanske bli väldigt avgörande när vi kommer ner till Cortina.
Polskan är en god åkare på långa flacka banor.Om det blir lite knixigare får hon problem med tekniken
Ja Kowa har nog en av de bästa klassiska teknikerna. Alltid lika roligt när folk klankar på hennes teknik bara för att hon hänger lite med huvudet och krummar övre delen av ryggen.
Ska man drömma lite om morgondagen. Hellner tar sig till semi och får 36-40 bonus. Olsson krånglar sig till kvarten och 10-15. Bauer och Turyshev bommar i kvalet (mycket troligt). Då är de 4 ut ungefär tillsammans. Chernousov bommar också och hamnar ensam, blir uppåkt av de 4. Så många bra fler åkare finns inte att hoppas på av svenskarna att ta hjälp av.
Randall vinner, Kalla tar sig till final och Johaug tar max 5. Då är de ungefär samlade. Kowalczyk gör om vad hon gjorde i Canmore och tar max 10. Då är de tre runt 50 sek efter. Lägg där till lite norskor, finskor och Herrmann så kan det bli en trevlig tävling. Man kan väl på hoppas…
Johan Olsson satte årsbästa igår och Wikén tangerade sitt personbästa. I övrigt inga rekord.
”Ja Kowa har nog en av de bästa klassiska teknikerna. Alltid lika roligt när folk klankar på hennes teknik bara för att hon hänger lite med huvudet och krummar övre delen av ryggen.”
– Det er som å se Johan Mühlegg gå klassisk – uten sammenligning forøvrig. Skremmende likt.
Men dette er ikke en skjønnshetskonkurranse, klassiskteknikken er nok veldig effektiv.
Kowalzcyk virker å være uslåelig med + grader, og løse spor. Hun hadde vel et tilsvarende løp i fjor, under VC-løpet i Szklarsa Poreba på 10 km klassisk.
Mener å huske at hun vant det løpet med en sigersmargin på ca. 30 sek.
Karlssons populistbelsut att sparka Poroma gav ju resultat… – Nilsson i DN 30/12: ”Valla bort sig ska man inte göra, det ska funka.” Jahopp. Eller inte. Trist på en förkortad tour där man inte riktigt har råd med misslyckade lopp. Och vallar man på lösaktiga rykten om saltade hårdare spår så går det åt fanders. Kanske man skulle kollat fakta innan? Hur skilde sig gårdagens före mot prologens socker och lössnö? Visserligen olika tekniker men ändå.
Dt vore trevligt att få en kommentar av Poromaa hatarna faktiskt.
Orsaken till att P. fick sluta som vallachef var att han hade för många roller dels personlig vallare åt Kalla/Hellner dels arbetsledare.Han hade fått fortsätta som vallare men ville inte,
Fabulator: Skulle snarare jämföra Kowalchuks teknik med Odd-Bjørn Hjelmesets.
Jag tänker framförallt på de som skrev här och ansåg att P var totalt värdelös. Vad säger man nu om Urban Nilsson, räcker det med att just han ber om ursäkt????
”Fabulator: Skulle snarare jämföra Kowalchuks teknik med Odd-Bjørn Hjelmesets.”
Heh, du sier noe der! Skremmende likt, faktisk.
”Randall vinner, Kalla tar sig till final och Johaug tar max 5. Då är de ungefär samlade. Kowalczyk gör om vad hon gjorde i Canmore och tar max 10. Då är de tre runt 50 sek efter. Lägg där till lite norskor, finskor och Herrmann så kan det bli en trevlig tävling. Man kan väl på hoppas…”
@JonasE
Duracell ville være heldig om hun endte som nr 8 etter sprinten.
Nr 5 er ikke realistisk.
@Ubersnuber
han menar tar max 5 sekunder = placering 25
KnutG, det där var bara en officiell bortförklaring av uppsägningen. Och vem vill degrederas? Aldrig i livet att någon skulle anta det ”erbjudandet”. Finns ingen konflikt mellan att vara ansiktet utåt och även utföra praktiska göromål! Så det där är bara skitsnack. Och jag antar att varken Hellner el Kalla är så glada över att deras serviceman fått sparken.
Allide: Jag håller helt med dig.
Jag tycker det var ett bra erbjudande men om man är full av prestige då blir det avslag. Jag tycker att P. skulle satt laget främst och den egna personen i andra hand.
Varför det KnutG? Vem gör så?
Astrid; Om man är lagspelare då gör man så men om man är uppfylld av den egna personen som P. då slutar man.Om han nu var så viktig för Kalla/Helnner skulle han stannat istället för att lämna.Det är en enkel matematik eller hur.
Jag hoppas du själv jobbar idéellt i hög grad KnutG, jag gör det i alla fall, men alla behöver ett jobb där man är uppskattad, eller??????
Glöm inte: i år är det 2 klassiska lopp mellan den långa skejtetappen och final climb. Det gynner absolut inte Kalla och Hellner. Både tappade mycket ifjol på 5/10 km C med individuell start som då kördes innan skejtsträckan Cortina-Toblach (alt. Toblach-Toblach).
Kanske bra för Olsson? 2 minuter efter täten efter sprinten, gynsamt tävlingsförlopp på vägen mot Toblach. Sedan de 2 klassiska loppen …
Skulle du gjort det, KnutG??? Knappast! Låtsas inte som det. Du tar hellre ett annat och bättre jobb än degraderas på ditt nuvarande. Så är det bara! Punkt.
Poroma kunde aldrig någonsin säga att de hade gjort ett dåligt jobb, det var bara en massa ursäkter hela tiden.
Urban är iaf uppriktig och skyller inte ifrån sig, det är bara löjligt när de försöker snacka bort det.
Däremot är det fortfarande dåligt att de missar varje år i touren, detta skulle ju bli året utan missar.
Det är väl dock bara att inse att Sverige är kassa i varmföre och det för alltid.
Adrian: Nilsson sa innan säsongen att misstag valla missar kommer de bli någon gång…
Poromaa: erkänna vad? vissa gånger hade ju några bra skidor om än inte Kalla å Hellner..Södergren gjorde sitt bästa klassiska lopp engång när Hellner var bort vallad Britta gjorde sitt bästa lopp när Kalla var bort vallad..Pormomaa såg väl mer till helheten uppenbarligen hade ju några haft bra skidor varför då säga att alla hade dåliga ?
Northug har jo faktisk en egen blogg
http://www.bendit.no/team-bendit/petter-northug-jr/god-morgen-munstertal
WM, vilket program har du läst? Sprint i fristil imorgon och Cortina-Toblach på torsdag, fre Toblach 3 och 5 km klassisk och sedan klassisk masstart i Val di fiemme och backen på söndag. Allt enligt ”FIS CROSS-COUNTRY WORLD CUP 2012/2013” (08.10.2012 WC CAL CC12-13_Final.docx)
Gott nytt år!
Ingen kan på allvar tro att bortvallning inte kommer att ske även i framtiden också.Lika bra att ställa in sig på det.Gäller att minimera tillfällena.Går inte att byta ut chefen varje gång det blir dåligt utfall på smorningen.
Blir långa sprintkval imorgon då det är varvbana. Efter var femte åkare görs en paus så ingen ska kunna få rygg på någon som är på ett annat varv. Haag, Eriksson och Halfvarsson drog nitlotterna och startar först i varje femblock. Hellner går mellan Cologna och Northug, 7-9.
http://www.fis-ski.com/uk/604/1228.html?cal_suchsector=CC&event_id=31851
El Capitan skrev:
Skulle snarare jämföra Kowalchuks teknik ”med Odd-Bjørn Hjelmesets.”
Neei, det er jeg ikke enig i. Hjelmis’stil er bare hans. Alt henger og slenger – og hvordan han kunne unngå å få hjernerystelse med den hoderistingen er et mysterium. Se bare her;
http://www.youtube.com/watch?v=Wh8dtEQ9m1g
Men tilbake til Tour de Ski(t).
Morgendagens sprint blir antagelig utslagsgivende for hele touren. Ryker man ut i kvarten, så er løpet kjørt. Jeg refererer til herrene naturligvis, damenes tour er forlangt avgjort.
Är det saltat imorgon eller är det bara salta åkare
KnutG, har det slagit det dig först nu? Är ju det hela valladiskussionen handlat om. Att sparka Poroma var ett populistiskt beslut (för att få tyst på alla facebook-inlägg etc om ”SPARKA POROMA!!!), inte för att vallamissar aldrig någonsin skulle ske igen. Och nu ångrar de som skrikit högst sina ord… Och är mycket tysta nu. Tyst som i graven.
Aliide;Tur att jag höll mig borta från den diskussionen
Jag håller med dig Allide.
Riktigt tuff sprintbana imorgon, lite som i Holmenkollen. Hellner har möjlighet att ta sig till final. Vad tror ni om Astrid Jacobsens chanser imorgon? Kikkan Randall vinner lätt?
Aliide: Poromaa jobbar ju knappast ideellt! Vilket urdumt argument han jobbade ju heltid med att vi ska ha bra material i flera års tid men lyckades ändå inte valla bra i plusföre.
Alexander sammanfattar gårdagen väldigt bra tycker jag. Såvitt jag kunde se så hade vi inte supermycket sämre skidor än de andra länderna så jag tror att alla vallare mer eller mindre preppade för saltade spår. Är det nån som kan redovisa hur man vallar annorlunda om någon tagit reda på att det inte skulle saltats? Dessutom köper jag inte bortförklaringen helt eftersom de visste att inte hela banan skulle saltas så skulle då jag som vallachef velat veta vilka partier som är saltade eller inte osv. Så på det sättet känns det som en klumpig efterkonstruktion.
Som Alexander skriver så räcker det inte med att byta ut chefen osv. deet verkar vara nått fundamentalt som det svenska teamet inte kan få till när det är plusföre. Trots det så är jag fortfarande nöjd att Poromaa fick gå för i hans fall kunde man alltid tydligt se att våra åkare var bortvallade. Självklart har Urban ingen smekmånad för mig heller. Det här måste fixas och jag fattar inte att man kan göra mer tester off season i torsby eller liknande så man kommer in i en säsong bra föreberedda för olika fören.
När det gäller teknikträning fattar jag att varken Kalla eller Hellner kommer bli världsklass åkare i klassiskt. Dock tycker jag att man kan begära lite mer utveckling om man tänker åka tourer där det nästan blir slöseri av krafter om man ska ge bort handikapps minuter på de klassiska loppen. Lite mer kan man väl begära av välbetalda heltidsproffs med miljoner i sponsorintäkter.
”Riktigt tuff sprintbana imorgon”
Bra for Johaug.
”När det gäller teknikträning fattar jag att varken Kalla eller Hellner kommer bli världsklass åkare i klassiskt. Dock tycker jag att man kan begära lite mer utveckling om man tänker åka tourer där det nästan blir slöseri av krafter om man ska ge bort handikapps minuter på de klassiska loppen. Lite mer kan man väl begära av välbetalda heltidsproffs med miljoner i sponsorintäkter.”
Du kan inte begära något överhuvudtaget. Kalla och Hellner har utvecklats i klassiskt över åren. Tyvärr är det extremt svårt att utvecklas så mycket som sådana som du verkar tro är möjligt. Att utvecklas väldigt mycket i sin sämre stil kräver om man har dem rätta förutsättningarna från början, alternativ att man har någon basal teknisk skavank som bara skulle behöva enkla justeringar.
Morgendagens sprint i Tour de Ski(t) blir antagelig utslagsgivende for hele touren. Ryker man ut i kvarten, så er løpet kjørt. Jeg refererer til herrene naturligvis, damenes tour er forlangt avgjort.
”“Riktigt tuff sprintbana imorgon”
Bra for Johaug.”
Tror ändå inte det räcker till mer än plats 5 i sin kvart. Hade det varit halva Alpe Cermis så…
Joel Burman, det var INTE jag som jämförde med ideellt arbete, men det spelar knappast någon roll. Vilket jobb du än har så accepterar man inte gärna degradering. Men varken du el KnutG kanske inte har någon arbetslivserfarenhet?
Gott nytt år!
http://www.vg.no/sport/ski/langrenn/artikkel.php?artid=10064134
Ja sånn kan det gå! ;)
Da vet vi hvorfor Steira valgte å gå WC i Canada, framfor å lade opp i Seiser Alm med resten av tour-laget.
Et klokt valg tror jeg, virker som Canada-jentene er i best slag. Både av nordmenn og utlendinger.
Aliide, vad jag menar:
ifjol var det först 3/5 km C, sedan 15/35 F, sedan 10/15 C och final climb, i år tvärtom: först det långa skejtlopp sedan 3/5 C, sedan massstart C och final climb. Det hjälper åkare som är bra i klassisk teknik.
Joel Burman och KnutG: Jag var kanske inte tydlig. JMin kommentar om ideéllt arbete gällde det KnutG skrev:”Om man är lagspelare då gör man så men om man är uppfylld av den egna personen som P. då slutar man.Om han nu var så viktig för Kalla/Helnner skulle han stannat istället för att lämna.Det är en enkel matematik eller hur.” Jag menar att även vallachef är väl ett arbete och inte ideéllt. Enligt KnuG:s skriving ovan är det ju ett kall. eller? Hoppas ni förstår mig denna gång.
Gott Nytt År!
Astrid; Regelmässigt behåller man sin chefslön om man frånträder den för en anställning utan arbetsledaransvar.