Uttagna till Liberec
Publicerat i blogg
Här presenteras trupperna till Liberec.
Sverige
Damer | Herrar |
---|---|
Stina Nilsson Linn Sömskar Magdalena Pajala Ida Ingemarsdotter Britta Johansson Norgren Marika Sundin |
Gustav Nordström Robin Bryntesson Emil Jönsson Teodor Peterson Simon Persson Johan Edin Jens Eriksson |
Finland
Damer | Herrar |
---|---|
Mona-Liisa Malvalehto Aino-Kaisa Saarinen Kerttu Niskanen |
Kalle Lassila Anssi Pentsinen Matias Strandvall Toni Ketelä Juho Mikkonen Martti Jylhä Lasse Paakkonen (reserv) |
Norge
Damer | Herrar |
---|---|
Mari Eide Kari Vikhagen Gjeitnes Maria Grønvold Maiken Caspersen Falla Celine Brun-Lie Ingvild Flugstad Østberg |
Ola Vigen Hattestad Anders Gløersen Tomas Northug Øystein Pettersen Pål Golberg Eirik Brandsdal Eldar Rønning Martin Johnsrud Sundby (stafett) |
Tyskland
Damer | Herrar |
---|---|
Nicole Fessel Hanna Kolb Sandra Ringwald Elisabeth Schicho |
Sebastian Eisenlauer Franz Göring Daniel Heun Axel Teichmann Tim Tscharnke Josef Wenzl |
Finska laget (med reservation för mina bristande finskakunskaper):
Damer
Mona-Liisa Malvalehto
Aino-Kaisa Saarinen
Kerttu Niskanen
Herrar:
Kalle Lassila
Anssi Pentsinen
Matias Strandvall
Toni Ketelä
Juho Mikkonen
Martti Jylhä
Lasse Paakkonen (reserv)
yess! Hattestad tilbake, han blir sterk! alle husker Liberec 09 ;)
Det är dåligt med snö i Liberec.
http://www.sweski.com/8-svenska-aakare-till-u23-vm.5148852-184999.html
Sen har det hänt något med sidan också, den ser helt fel ut. Twitter och senaste kommentarerna har hamnat till vänster längst ner.
Stina åker världscupen – Jehuuuu!!!!
Svenska laget till VC Liberec
Damer
Stina Nilsson, IFK Mora SK
Hanna Falk, Ulricehamns IF
Linn Sömskar, IFK Umeå
Magdalena Pajala, Piteå Elit
Ida Ingemarsdotter, Åsarna IK
Britta Johansson Norgren, Sollefteå SK
Herrar
Gustav Nordström, Gävle SK
Robin Bryntesson, Sollefteå SK
Emil Jönsson, IFK Mora SK
Teodor Peterson, Åsarna IK
Simon Persson, IFK Umeå
Johan Edin, IFK Mora SK
Jens Eriksson, Dala Floda IF
Något har defintivt hänt med webbplatsen. Den ser konstig ut och i Chrome och Firefox kan man inte ens skriva en kommentar.
Ja, det var kul att Stina är med. Det blir spännande att se hur hon står sig. Hon gjorde väldigt ojämna resultat i Östersund, men i sprinten var hon bra. Synd att Brodin inte är tillbaka. Hur är det med henne?
Det var förresten kul att läsa Martins intervju med Maria Rydqvist. Vore kul med mer sånt, kanske en med Lisa Larsen.
Intervju med Hanna Brodin skulle väl kunna vara något höra hur de är med henne?? sista jag läste var att hon tränar igen men vill inte stressa igång med någon tävling innan hon hunnit träna en del
Ja Brodin hade varit intressant hon är riktigt efterlängtad. Även något nytt om Jesper Modin, kanske någon här som sitter inne på något?
Är det staffet i helgen? Trodde det var sprintstaffet.
Varför skall inte Björgen vara med. Kommer Doris och Cologna?
Kul med Stina. Har hon chans att vinna?
Jan: nej det är sprint på lördag och sprintstafett på söndag. Björgen gör comeback i La Clusaz nästa helg.
Falk var helt slut efter kvalet, låg utpumpad i målfållan trots att Nilsson slog henne med 6-7 sekunder. I kvarten var hon chanslös. Så jag ser inte att hon ska lyckas. Vem är Gustav Nordström? Kul med ett nytt namn.
Hoppas både Stina och Britta tar sig vidare från kvalet, då är kvoten fixad inför nästa år.
Tänkte väl, men man vet aldrig med FIS. Blev överaskad då jag såg Sundby, kan han sprintstaffetta?
Jag ser Hellner som den starkaste kandidaten till sprintsafetten på VM. Sedan får Halfsvarsson och Jönsson konkurrera om den sista platsen. Dock går ju teamsprinten i VM dagen efter skiathlonen. Jag tror att Hellner och Halfvarsson vill åka skiathlonen och då kan de inte åka sprint-stafett dagen efter. Då blir nog det svenska laget Jönsson och Peterson.
Norska landslagsledningen har sagt att de funderar på Sundby till team-sprinten. Jag undrar om Northug och Sundby ska dubblera?
Jag anser att Sverige skulle ha en större guld-chans på sprintstafetten än skiathlonen (om Northug är i form och åker skiathlonen)och hade nog valt den.
På damsidan gäller egentligen samma resonemang. Jag skulle vilja köra Kalla-Haag (om Haag kommer i from). På sprintstafetten och sedan låta dessa två avstå skiathlonen. Kalla borde nog också bara ha ett lopp för 10km.
I VM 2009 fick vi ju lära oss att det är väldigt negativt att tävla två dagar på rad.
Annars gillar jag laguttagnignen till Liberec. Riktigt kul att Norgen är tillbaka i VC. Även många av de andra ska bli spännande att se.
Det är 3 sprintstafetter och två vanliga (för korta för herrarna) stafetter denna säsongen i världscupen, hur fasen blev det så?
Varför har man bara fem tjejer till JVM. Man har sju killar. Jag trodde att vi hade fler duktiga tjejer än killar. Det är ju väldigt sårbart för stafetten. Man har visserligen en tjej i reserv, men det är på hemmaplan, vilket rimligen inte är lika bra som att ha någon på plats.
Alexander: Menar du verkligen Kalla- Haag och inte Kalla -Ingemarsdotter?? Varför inte Ingemarsdotter? Har Haag någonsin visat bra resultat i sprint? Hoppas Ingemarsdotter gör bra i från sig i helgen som kommer. Haag har ju inte visat något hittills i år.
Astrid, Haag+Kalla råkar ha ett OS-silver i teamsprint i fristil.
AndersE: Generellt är tjejer mer mångsidiga och kan åka bra i flera olik aadistanser. En sjätte tjej hade antagligen inte varit topp4 av svenskorna och därför inte fått åka.
Kalla har sagt att hon ska stå över fjantstafetten, två dagar innan 10 fritt, jag hoppas på Ida och Stina.
Alexander:
VM 2009 fick vi ju lära oss att det är väldigt negativt att tävla två dagar på rad.
Det stämmer men 2011 fungerade det bra att tävla två dagar i rad…
Sanna, Ida var inte Sveriges bäst sprinttjej då.Det är hon ju nu.OS var ju flera år sedan. Hagg har ju inte visat något i år, man kan väl inte bara leva på gamla meriter.
//jonasE
kan bara instämma. Haag är ur form och Kalla bör inte åka så tätt inpå precis som du säger. Hoppas på att Falk mirakulöst hittar formen igen och åker med Ida men det är väl knappast troligt. Vet inte om Wiken borde åka då hon också har poteniella distans tävlingar tätt inpå.
Ida känns ju helt given i en sprint stafett…Men sedan då Hade Haag varit lika rapp som hon var 2010/2011 så hade hon varit ett bra allternativ till Ida..Men Haag ser rätt seg ut i fritt just nu i Klassiskt tycker jag hon mer börjar hitta rätt..Hanna Brodin kan vi räkna bort tror jag vad har vi kvar?? Kalla så klart men tror det är bäst att hon står över…Sprintstafett är ett rätt hårt kraftprov där de krävs mkt åk styrka semi å final samma dag…så jag skulle inte våga chansa med någon av Sömskar Pajala Nilsson eller ? vad finns kvar ???
Astrid: Ida var Sveriges nästa bästa sprint åkare de året sett till WC resultaten å sprint resultaten ingen av våra 7 bäst rankade sprint åkare de året åkte OS i sprintstafett…låter kanske konstigt men så blev det
Hrrm, svår nöt. Tycker det är bättre att börja i andra änden. Vem kör skiatlon och 10 km fritt? Två lopp som är oändligt mycket viktigare än den minst prestigefyllda sprintstafetten. Då går Kalla och Haag bort, liksom Wiken. Fast risken är att Kalla vill ha en lätt medalj istället för rätt medalj. I så fall blir det inte den där spännande duellen mot Björgen på 10 fritt (som visserligen går två dagar efter sprintstafetten men det blir ändå tre lopp på fyra dagar, knappast en uppladdning som räcker mot Björgen).
Jossa: Om de fått åka hade det kanske blivit guld.
Astrid: det jag menade var att sprint resultaten inte blir lika viktiga utan åk styrka är lika viktigt åxå…
Så svårt veta hur Kalla tänker men tycker de kan bli väl hårt med tre lopp så tätt in på när ännu sista loppet är 10 km fritt av dom..synd att DP loppet å 10 km inte bytte plats..
Vilka åker vad? kan man ju spekulera i
Sprint: Pajala Nilsson Ida ??
DP: Kalla Haag Wiken ??
Sprints: Ida/ ??
10 km: Kalla Wiken Haag Larsen
4/5: Ida Haag Kalla Wiken
30 Km: Kalla Haag Bleckur ??
sista platsen i truppen känns rätt öppen för mig: Öberg Lindborg Eriksson Norgren Maria G
Ja Sömskar kan man åxå räkan ni där säkert någon till..
Astrid, jag har inte skrivit att Haag ska bli uttagen på gamla meriter. Du undrade om Haag någonsin har presterat i sprint/sprintstafett, och hon har ett OS-silver som sagt.
Jag tror säkert att Ida är våran bästa sprinttjej på damsidan till en stafett (efter Kalla). Men jag skulle gärna se henne i en tuffare bana i skejt än t.ex. Milano och Quebeck. Det är inte det att jag tvivlar på hennes förmåga, men det är ju lite skillnad att göra en bra sprintstafett på en flack bana som i Milano och även att göra en bra fristilssprint som i Polen där Ida åkte bra än att åka kval, semi och final i en tuffare sprintstafett. Dock har jag ingen koll på hur banan i VM kommer att se ut men av det man fick se i tds skvallrar ju åtminstone inte om en helt flack bana.
Sanna: Hur var sprintbanan i Norge, jag menar sprintstafett VM som Ida och Kalla vann.
Banan för damerna i sprint stafett
http://www.youtube.com/watch?v=FBgKvlUBkV8
Astrid, den var i klassisk stil och då tvekar jag inte på Ida en sekund. Gör inte det i fristil heller egentligen men har nog aldrig sett henne åka en tuffare bana i teamsprint i fristil. Iof åkte hon ju väldigt bra på SM i Östersund men det var ju inte mot det allra bästa motståndet.
Jossa, tack för länken!
Jossa och Sanna: tack för info
Tyvärr åker inte Hanna Falk med till Liberec, hon är inte helt frisk skriver hon i sin blog
@jossa
Tack, den banan såg ju profilmässigt identisk ut med OS-banan där Kalla & Haag hade vunnit om de lärt sig växla.
Jag tror man kan köra lopp två dagar på raken, det gör man ju i Världscupen för att inte tala om Tour de Ski!
Dock är Haag och Kalla för dåliga på att spurta vilket däremot Wikén kan.
Alltså:
Sprint: Kalla, Ida, Stina & Wikén
Skiathlon: Kalla, Wikén, Haag & Bleckur
Sprintstaffet: Kalla & Wikén
10KM: Kalla, Wikén, Larsen & Haag
Staffet: Wikèn, Haag, Larsén & Kalla
30KM: Kalla, Wikén, Haag & Bleckur
Och på herrsidan
Sprint: Jönsson, Teodor, Calle & Persson
Skiathlon: Hellner, Olsson, Calle & Richardsson
Sprintstaffet: Hellner&Jönsson
15KM: Hellner, Olsson, Calle & Richardsson
Staffet: Jönsson, Olsson, Halfvarsson & Hellner
50KM: Olsson, Richardsson, Södergren & Nelsson
http://www.nettavisen.no/sport/vinter/article3543688.ece
Endelig blir det litt rettferdighet, med maksimal VM-kvote i langrenn for Norge.
Rättvist är det kanske på ett sätt. Men 24 åkare tycker jag är en hög kvot. Gissar att bara Ryssland och Norge har råd att skicka 20 eller däröver. Finland och många andra hamnar nog på typ 16.
Jan: varifrån får du ett Wiken skulle vara en bättre spurtare än Kalla? känns som lite taget ur luften ? Kalla åkte ju ifrån Emma senast i sprinten i tds…
I ditt VM lag tycker jag de blir för hårdbelastning för Kalla å Wiken…Kalla kan säkert välja rätt fritt själv ändå
Wikén spurtade ned rätt många i Val di Fiemme nu senast under touren. Kalla åkte alla lopp i VM senast och det gjorde väl Wikén också i U23VM.
Jan: Visst gjorde Emma finna bra spurter i distansloppen i TDS kan inte annan än hålla med..vann en förlorade mot Lähtenmäki å blev två i en..
Kalla åkte allt i senaste VM men då kändes programmet både DP loppet å det individuella loppet var före sprint stafetten..nu är ju hennes största mål 10 km därför kan de vara möjligt att hon vill avstå en distans innan det…
Wiken: åkte allt i U23 VM ..men ska hon åka allt nu blir det betydligt tuffare bland annat blir det två lopp efter varandra DP+ sprint stafetten..vill ha henne pigg till stafetten då tror jag inte åka allt är bäst för henne…men kapacitet kvaliteterna för att åka allt utom sprinten har hon just nu…
Jan: Men att säga att hon är bättre spurtare än Kalla kan man inte ännu göre finns mer att bevisa där helt klart..Sedan är nog ida rätt given i ett sprint stafettlag vem ska peta henne brukar vara bra på att hitta form till mästerskap
Jag tror inte på Emma i en sprintstafett i vm, inte årets vm iaf. En sprintstafett är krävande och att utsätta henne för den press samt att kräva att hon ska orka med alla sina lopp är för mycket begärt. Inte heller i den vanliga sprinten vill jag se henne i vm. Däremot i stafetten samt 10 fritt tror jag stark på henne.
//jan & jossa
intressant diskussion, hade varit kul att se dem i en spurt mot varandra nu när Wiken tagit ytterligare ett kliv. Får väl invänta sm eller någon sprinttävling där de går in samtidigt på upploppet.
//fru ketchup
Teodor Petersson fick chansen en gång och floppade, men han bröt ihop, kom tillbaka och förstod att chansen ger man till dem man tror på. Man ska absolut INTE vara rädd för att ge en oetablerad åkare chansen i ett vm om man tror på dem. Det är så stjärnor föds!
Gunnar: dom åkte mot varandra i spriten i tds å i bruks båda gångerna var Kalla före ..eller i bruks vurpa hon men hade ändå klart grepp på Wiken…så ännu håller jag kalla som bättre..men Ida som klart bäst
alltså jag tror att Wiken i bra from skulle göra en jätte bra sprint stafett…men för att få ut max av henne i VM tror jag inte hon ska åka den…skulle slita för mycket på henne..iför stafetten där jag vill ha henne jätte pigg..
//Gunnar
Självklart måste man våga satsa för att vinna. Men det jag menar är att inte bränna ut Emma helt i hennes första vm (rätta mig om jag har fel). Låt hon istället få åka några färre distanser och få vara med för att se och lära.
Jag skulle stoppa in Ida i båda stafetterna. I den långa stafetten är det bara Kalla som är mer given för mig.
Ida är nog den bästa spurtaren av dom alla
Känns som om diskussionen gått i cirkel ett helt varv runt nu. Frågan kvarstår. Vem ska köra med Ida i sprintstafetten? Har själv inget bra svar men inte Kalla i alla fall.
Anders E: En sjätte tjej skulle inte få åka särskilt mycket, de fem uttagna är givna på de flesta JVM-distanser.
Känns som om detta är en förlorad säsong inte bara för Hanna Brodin utan även för Hanna Falk. Trist. Har Brodin testat för Twar, kan väl inte vara en vanlig envis förkylning som hållit henne borta så länge?
Per: Kalla är nog den bästa att åka med Ida i sprintstafetten speciellt som det går i fristil. Distansåkarna tenderar att gynnas i den grenen, då de ska åka tre varv på kort tid.
Jörgen: Jo, hon vore självfallet det naturliga valet om det inte vore för programmet. Se min tidigare kommentar om tre lopp på fyra dagar, varav det sista är Kallas huvudmål på VM. Jag tycker också att ett VM-guld i sprintstafett har så låg status (åtminstone i mina ögon) att hon inte bör ödsla kraft på det.
Ida kan ha chansen på staffetlaget, men den form Wikén visat och som Haag börjar närma sig och dessutom Larsén fina åkning i Gällivare kan det bli svårt.
Dessutom ställer jag mig tvivlande till Ingemarsdotter i fristilsprintstaffet.
Kalla bara måste åka det sprintstaffeten (annars är vi körda). Hon kan stå över sprinten eller skiathlon istället om det är så. Sprintstaffeten är specialdeginsat för såna som Björgen, Kalla, Hellner, Cologna och Northug.
Jag tycker inte man kan säga vem som är bäst spurtare riktigt utifrån en sprint. Mitt intryck är Wikén då jag sett Kalla spurta dåligt många gånger, och Wikén bra. Men jag kan ha fel. Förhoppningsvis kan det bli en spurt mellan Kalla och Wikén i den TV-sända skiathlonen eller staffetten på SM.
Per: Kallas paradgren går två dagar efter sprintstafetten i VM. Det borde hon klara av? Det är i just sprintstafetten (som går i fristil) och 10 km fristil som Charlotte har störst chans att ta VM-guld.
Den vanliga stafetten är mera osäker vad gäller medalj, Norge tar guldet, sen blir det en kamp med Finland och USA. Underskatta inte amerikanskorna, de åker alltid bättre i stafett och finskorna blir farliga, de lär vara före efter de klassiska sträckorna..
Är glad över att Haag visat stigande form nu. Wikén kanske slagit in sig i laget men i så fall på Larsens bekostnad. Ser Ida, Haag och Kalla som givna om de är i ”normal” form.
Det Emma har emot sig är hennes orutin i dessa sammanhang, hon är helt oprövad. Lisa har iaf åkt en stafett i vit landslagsdräkt och gjort det bra. Norgren är ett annat alternativ, hon har sällan gjort bort sig i stafettsammanhang.
Jan>> Ida är väl helt självskriven på sprintstafett med den form hon har i sprintskidåkning sedan lång tid tebaks.
Om inte kalla vill o inte Wiken bör så kan väl juniorstina köras. Om hon har form som i bruks alltså. Haag är ju för långsam för tillfället iallafall och många andra för outhålliga. Brodin hade ju varit bra förra året. :-) Men de två bästa i fristilssprint är ju Ida o Kalla såklart just nu. :-)
Alltså sprintstaffet är inte sprintskidåkning!
De kör förtusan 6x 1,2KM det är 7,2km längre än en staffetsträcka. Frågan är då snarare vem är bäst på 7,2Km fristil, jag tror att det är Wikén. Som exempel så gick det åt helvete för Teodor och Modin när försökte åka sprintstaffet de senaste mästerskapen.
Svenska laget bör slå USA och Finland med lätthet. Amerikanskorna kan inte åka klassiskt och finskorna kan inte åka fristil (jämfört med de svenska åkarnas kapacitet).
Wikén gjorde det hyggligt i Gällivare-staffetten. Tyvärr så blev hon tacklad fullt av en fransyska och föll. Men Gällivare banan verkade inte passa henne optimalt.
Är verkligen Ida och Haag givna i stafetten? I full form, ja. Men är de i toppform? återstår att se…
Kalla är såklart given.
Sedan ska Ida, Haag, Larsen och Larsen göra upp om resterande sträckor.
Vem får inte åka?
Och Bleckur är en outsider…
Ida- Wikén – Larsen – Kalla bör åka stafetten om alla är i form. Om Larsen inte är i toppform bör Wikén ersätta henne på tredjesträckan. Då får i dagsläget Haag eller Bleckur gå in på andrasträcken.
Haag har visat stigande form men inte bättre form än Wikén så jag tycker inte Haag går före Wikén i dagsläget. Att Wikén är orutinerad och inte åkt någon mästerskapsstafett tycker jag vi inte behöver vara orolig för. Hon har trots allt en del rutin, tagit medaljer på U23-VM och visade en genomgående hög form på TDS.
swestam: hur får du in Larsen i laget å inte Haag..Haag gjorde två bra klassiska lopp i tds.. set till Klssiska loppen hade Haag 2-1 på Wiken var i fritt å sprint Wiken var klart bättre…
Larsen visade väl inte någon stafett form just nu?
Jan: slår svenska laget det finska laget med lätt het då är vi inte långt ifrån guldet :) jag tror finskorna kan hota norge länge i stafetten..
Känns väl bra att vi har många åkare som slåss om platserna i damlaget. Det behövs reserver. I min bok ar Wikén före Larsen just nu.
Efter SM vet vi väl vilka som kommer med till VM, antar jag. Man kan ju spekulera väldigt mycket och tycka mycket, en del har ju sina favoriter.
Såhär ser min vm-trupp ut i dagsläget:
Kalla, Wiken, Haag, Larsen, Bleckur, Ingemarsdotter, Nilsson, Pajala.
Bubblare: Johansson-Norgren
Hellner, Olsson, Halfvarsson, Rickardsson, Södergren, Jönsson, Peterson, Persson, Edin
Bubblare: Nelsson, Eriksson, Bryntesson
Vad bygger ni på att Wikén är en bättre spurtare än Kalla?
Kommer någon ersätta Falk? Settlin är ju ändå på plats.
Håller med om att det finn en klar medaljchans i sprintstafett med Kalla i laget. Är orolig dock att hon kör ett för hårt schema, i så fall får hon stå över DP:n. Och det vet jag inte om hon vill.
Kalla har störst chans på VM-guld i sprintstafett därför att Norge inte startar med Johaug eller Björgen. Vad är då poängen med ett VM-guld? Om inte världens bästa är med. Ett B-VM-guld blir det ju då. I tröstturneringen. Att Norge inte ställer upp med bästa laget beror i sin tur på att grenen har låg status från början och att Björgen vill vara fräsch till sitt viktigaste lopp – tio fritt. Ska Kalla verkligen ge henne det försprånget? Verkar dumt. Sedan är jag inte helt säker på att Ida klarar att gå ifrån en formtoppad Diggins och då klarar nog knappast Kalla en Randall i form.
Instämmer med Per. Kalla ska inte köra Pajasstafett innan 10k fritt! Sen vet jag att hon gärna vill ta medalj i många lopp men det är inte värt det.
Jag tar hellre ett guld på 10 fritt än Silver på 10 + ev. guld i pajasstafett.
Jag tror dock amerikanskorna kommer satsa stenhårt på just den distansen eftersom de verkligen behöver ett mästerskapsguld och där har de chansen eftersom det bara är två åkare som kör.
Kalla ska väl ändå starta om hon åker sprint stafetten å ge Ida försprång??
Jossa: Är väl hugget som stucket. Som någon påpekade är det ju ett intervallopp mer än ett sprint-lopp. På damsidan kommer inte många lag vara med på slutet. 2011 valde ju dessutom Sverige att köra Ida-Kalla trots att det var klassiskt.
Fast nu ska ju Kalla inte köra sprintstafett i år… ;-)
Tycker att Kalla ska tas ut till alla lopp – möjligen med undantag av sprinten – men jag ser henne som topp-4 även där. Sen får hon själv bestämma vilka lopp hon ska åka.
Manne: Om Kalla bestämmer själv kommer hon välja att köra alla lopp och gödsla med 4-7 placeringar. Bättre då att lägga fokus på 10 fritt och Stafetten. Kanske dubbeljakten ev. Hade dock hellre sett att den gått efter 10 fritt.
Joel… Möjligt, men det är ju upp till henne i sånt fall. Sen kan man ju förstås tycka att hon ska prioritera si eller så, men det är ju en annan sak. Hon bör bli uttagen till rubbet.
Kalla körde alla lopp förra VM och det gick bra. 2010 så körde hon 5/6 lopp med gott resultat vill jag minnas. 2009 stod hon över lopp och då gick det inte lika bra.
Kalla kan defintivt köra ifrån Diggins.
Tror inte de håller att köra alla lopp..innan 10 fritt om man vill max prestera i det loppet..de som ändå är mest synd tycker jag är att DP loppet går före 10 fritt hade dom bytt plats hade de nog öppnat upp ännu mera att hon skulle åka alla lopp…
Kalla i en sprint stafett är given på första sträckan för att försöka mosa sönder fältet..så Ida kan få bra utgångslägen varje gång på sin sträcka och för hoppningsviss är Randell å Falla slut körda sista rundan..
Visst, klart Kalla bestämmer själv vilka lopp hon kör (där hon är kvalificerad, dvs. alla grenar). Men ”skidpepp-hyllan” måste ju få tycka precis som med t ex Jönsson och TdS.
Tycker Kalla skall fundera på att stå över DP lär inte bli någon medalj där! Betydligt större chans till medalj på sprintstafetten! Bör orka med både SS och 10F om hon skippar DP.
Kalla har en bra chans på pallen i skiathlonen. Det gäller bara att hon kör smart och inte går över gränsen på klassiska delen. Hellre då att hon släpper 20 sekunder och är fräsch när skejten börjar. Åker hon sen som hon gjorde i jaktstarten i touren, ja då kan det bli hur bra som helst.
Hon har ju trots allt gjort bra skiathlonlopp, t ex TdS förrförra året när hon var 2:a och Rybinsk förra året var hon ju fyra, inte alltför långt från pallen.
I valet mellan skiathlon och VM i intervallträning så är det inget att snacka om, tycker jag.
jossa: Larsen bör åka tredjesträckan om hon visar upp Gällivareform. Det hon visade i Östersund var OK men inte mer (jfr bara med avståndet till Ek Hagen i båda dessa lopp). Om hon är form och åker tredjesträckan så är det bara andrasträckan kvar att bemanna. Håller trots allt att Wiken är vassare än Haag i dagsläget. Om Wiken skall åka tredjesträckan så är det öppet för Haag/Bleckur på andrasträckan.
I helgen är det första gången sedan Otepää 22 januari som damerna inte kommer åka herrbanan i sprint i världscupen (om det nu finns snö). På distans åker de dock alltid olika, bortsett från final climb. På VM kommer det också vara olika sprintbanor, 1270 mot 1505 meter.
swestam: just nu känns ändå Haag form starkare än Larsen…Wikens å Haag är jämna i klassiskt sett till loppen i tds därför tror jag vi får mest ut av ett lag med Ida Haag Kalla Wiken…..
Haag Wiken jämna i klassiskt alltså,,,därför Haag där för jag tror Wiken är bättre än Larsen i fritt..
Helt enig med Gabriel, Kalla skal selvsagt gå skiathlonen. At muligheten fins for å drite seg ut på klassiskdelen får så være, får hun til den og er innenfor rekkevidde så kan hun vinne.
tror skiathlon loppet kommer bli extrem hög fart från start Kowal kommer sätta in högsta växeln från start hennes chans…Björgen vinner nog ändå men sedan känns de rätt öppet Kowal har inte varit bra alls ännu i fritt å Johaug finns åxå vissa frågetecken kring..vet att hon klättra bra på söndag men dom övriga loppen var inte så bra ändå som man hade kunnat förvänta sig…känns som att de finna en medalj att kriga om för svenskorna men rätt många är med å krigar om den tror de kan finnas en chans att någon av Kowal eller Johaug kan missa..
Håller med. Kowa kommer att sätta turbon på från början i den klassiska delen i skiathlonloppet. Tror inte att det är någon stor chans för Kalla att ta medalj där, hon lär vara efter när det är dags för den fria stilen (eller med, men då för trött och orkar inte att jaga).
I den VM-grenen står det mellan Kowa, Björgen och Johaug. Ev Lähteenmäki också, om Therese inte är i form. Bättre att Charlotte sparar krafter till sprintstafetten och sen sin paradgren ett par dagar senare? Gäller att hushålla med krafterna under VM och satsa där chanserna är störst?
Håller med att Kalla bör stå över skiathlon-loppet. Hon har i flera år haft problem med övergången från klassisk til fristil. Bättre att hon satsar på teamsprint och 10km.
Skall bli intressant att se hur herrarnas lag blir på teamsprinten. Som jag ser det har vi fyra kandidater i Hellner, Halfvarsson, Peterson och Jönsson. Nån som vet hur tuff sprintbanan är i Val di Fiemme?
Jag ser det som totalt uteslutet att Kalla ska dumpa Skiathlon för VM i intervallträning, världens mest värdelösa mästerskapsdistans.
Och det tror Kalla själv håller med om.
Dessutom så tror jag hon har en STOR chans på medalj i dubbeljakten, bara hon åker förnuftigt på klassiska delen. Skitsamma om hon tappar tid, det kan mycket väl vara positivt för då får hon jaga. Och en pigg Kalla som jagar i fristil kan åstakomma vad som helst.
Kalla ska absolut åka skiathlon tycker jag. Skulle såklart gärna se henne i teamsprinten också men om hon kommer hoppa över någon av distanserna hoppas jag att det är teamsprinten. Jag tror många glömmer att Kalla faktiskt kan åka klassiskt i sina bästa stunder. Men precis som bl.a. Jörgen skriver kommer det nog bli vansinnestempo från start, men någon gång kommer det säkert vända för Kalla och hon kommer kunna hänga med på den klassiska delen (vore ju fantastiskt om vändningen kunde komma under VM). Annars kan man ju hoppas att utgångsläget blir som Gabriel skriver, att Kalla får jaga på fristilsdelen, och då kanske hon kan fånga in Kowa som sliter med fristilen och/eventuellt någon mer som kört hårt från start.
Apropå trådens titel.
Marika Sundin skriver på sin blogg att hon ersätter Hanna Falk i helgens sprint.
Varför ska Kalla fixa en ”hedrande” placering i skiathlon istället för att vara pigg till teamsprinten, där hon har klar chans till VM-guld?
Gabriel: Tror inte att Charlotte håller med dig. Ett VM-guld är ett VM-guld även om det förstås är finare att vinna det i långa stafetten eller i en tre/femmilare med intervallstart.
Sanna: Vore underbart om det kunde vända för Kalla i klassiskt men det kommer inte att hända denna säsong, hon har brister i den klassiska tekniken och sådant måste nötas in.
Ser mycket hellre att Kalla och Hellner blir 4 i skiatlon än vinner guld i fånstafett. Framförallt när Kalla redan vunnit det guldet en gång. Vi ska slåss om de fina medaljerna. Nilsson/Ingemarsdotter och Peterson/Jönsson är mina val.
JonasE: Tänk på att det är en ganska lång distans totalt som de ska åka (längre än den ”långa” stafetten), tror inte att Nilsson då är rätt utan det behövs en distansåkare och då är Kalla den bästa vi har.
Som det ser ut nu skulle jag på herrsidan välja Hellner och Jönsson, inte Peterson.
Om du inte bryr dig och tycker att det är en ”fånstafett” behöver du inte skriva mera i ämnet? Kalla lär inte ta någon medalj i skiathlon hur som helst, onödigt att slösa krafter där då.
Gabriel… Tycker sprintstafetten delar den titeln med masstartsfemmilen. Men det delas ju trots allt ut vm-guld och det ärinte helt enkelt att prioritera bort en bra chans att bli världsmästare.
Kalla har ett hårt jobb att bestämma vilka lopp hon ska åka eller ev. skippa. Kanske ska hon stå över vanliga sprinten, men även där kan hon ju åka bra ibland.
Skibytte har vel ikke vært Kallas sterke side i di mesterskap som hun har deltatt i tidligere. Tror dessverre fortsatt at tempoet blir for tøfft for henne når de bomber på i den klassiske delen av øvelsen.
Manne..”tycker sprintstafetten delar den titlen med masstartsfemmilen”..Du må spørre de svenske løperne, om de deler dine synspunkter..:)
Manne, Masstartsfemmilen är kanske mer VM i fartlek? Långpasstempo med enstaka fartökningar och snabb avslutning. :-)
Hur tråkigt det än är med masstart på 5-milen så tycker jag ändå att sprintstafett är sjukt mycket tråkigare att titta på.
Jörgen, jag tror nog Kalla mycket hellre vinner en individuell medalj i Skiathlon än en delad medalj i Sprintstafett. Ser egentligen inte heller att hon skulle så himla stor chans på guldet i Sprintstafetten heller. USA och Norge tror jag kommer före Sverige utan problem där.
Ett VM guld är ett VM guld och det kan Kalla få i sprintstafett med aldrig i skiathlon!! Och Kalla/Ida kan mycket väl vinna sprintstafetten. Sedan tycker jag att Ida-Haag-Wiken-Kalla skall åka stafetten med Bleckur som första utmanare tycker att Lisa L är för ojämn för att slänga in där!
Gabriel: Problemet är att Kalla har små chanser att vinna medalj i skiathlon, däremot mycket möjligt att hon skulle kunna vinna en medalj i teamsprinten tillsammans med Ida. Ser inte guldet som omöjligt ens. Diggins går normalt med Randall men Jessie har inte visat samma fina form denna säsong som under förra. Om Björgen gick med Falla skulle jag se dem som solklara favoriter men tror nu att det blir Östberg som får gå med Falla (favoriter då med, men inte lika stora).
Gabriel… Tycker sprintstafetten brukar va kul att titta på i vm och os. Klart roligare än masstartsfemmilen. Som idrottsgren håller jag dock med om att sprintstafetten är en knasig konstruktion.
Tolsrav… Nä dom delar nog inte min åsikt.
Kalla kan säkert göra en bra klassisk del i skiathlon om hon bara kunde lära sig att slappna av lite
Manne…Om en svensk løper tar gullet på 5-milen, blir det en stor flaggans dag i grannelanget, med både Bragdsguldet, Jerringpriset og va fan de kaller alle deres priser..NB! 20 år har gått, siden en svensk løper krabbet opp på øverste trinn på pallen, på en 5-mil.
Drister meg til nok et innlegg som ikke dreier seg 100% om det fysiske.
Jeg tror en positiv opplevelse med medalje (noen det 95% sikkert blir) fra teamsprinten er en bedre oppladning til 10 km fritt for Kalla enn det som sannsynligvis ikke blir medalje fra skiathlon. Kalla har alltid slått meg som en utøver som trenger litt flyt og selvtillit for å lykkes, og jeg frykter at de ganske tøffe bakkene i klassisk i Val di Fremme er nok til å gi Kalla den lille tvilen på egne evner hun ikke trenger. Det gikk jo ikke akkurat bra der sist, og jeg tror det påvirket henne også mentalt foran bakken.
Synes forresten teamsprinten i mesterskap har kommet seg veldig, og for meg henger den ikke langt bak de andre øvelsene lenger. Dessuten har jeg alltid hatt sansen for utøverene som prioriterer lagøvelser over individuelle.
Det är väl självklart att medaljchansen är större i sprintstafett. Det är ju till att börja med bara drygt tio deltagare, varav fem-sex medaljkandidater. Men jag menar att det är oväsentligt för ett VM-guld är inte alls är ett VM-guld. Alla lopp är inte likvärdiga. Sprintstafett har klart lägst status i VM. På herrsidan är numera femmilen också lågt värderad, det håller jag med om, men inte lika lågt som sprintstafetten. Sedan älskar jag att följa längdskidåkning för spänningsmomentet i lopp som gäller något viktigt och där det är hög prestige (t ex mellan Norge och Sverige). Det är ju det som får mig att gnissla tänderna eller stå och hoppa framför TVn. Att räkna medaljer efteråt som om de vore simmärken ger mig däremot ingenting. Så även i det avseendet är ett VM-guld inte ett VM-guld. Hur kul det är att titta på VM-loppen beror helt enkelt på uppladdning och inramning. Och då vill jag ju att svenska laget ska prioritera lopp som betyder mycket även om chansen till medalj är lägre. En framgång i ett sådant lopp får i alla fall jag mycket större glädje av.
Tolsrav… Ett vm-guld är ett vm-guld. Och det är fantastiska åkare som deltar, så självklart är det stort med ett femmilsguld. Och det är lika svårt att vinna en massrartsfemmil som ett annat lopp. Men som tävlingsform betraktat tycker jag den är ointressant. Och jag ser inte särskilt många likheter mellan masstartsfemmilen och intervallstartsfemmilen, så jag skulle inte dra några paralleller till Mogrens guld.
Per…Forstår jeg deg riktig: Det viktigste er ikke å viinne, men å delta…:)
Jeg går på ingen måte med på at femmila har lav status, dere kan gjerne mene det, men tviler på at dere får med dere så mange ikke-svensker (og ikke-fabulatorer) på det.
Min liste om noen skulle bry seg;
stafett
femmil/tremil
15/10 km
sprint
skiathlon
sprintstafett
:-) Nej, men att spänningsmomentet i de upptrissade loppen är viktigare än antalet medaljer. Jag tror t ex inte det är roligare för norrmän än för svenskar att följa VC och VM bara för att ni har större framgång. Däremot är det ju inte så kul för australiensare att följa längd bara för att en och annan australiensare deltar.
Ett VM Guld ger stort eko i landet även om de är i sprintstafett..många mindre kunniga tycker de är jätte bra å på det sättet ger de eko å fler kommer prata följa VM..resultaten styr om svenska folket ska se idrott vi skidgalna ser i vilket fall som helst..
Ok, Hanne då får jag kontra med min lista:
Damer/Herrar
1. 10/15 km
2. Stafett
Sedan
Damer
3. 30 km
4. Skiatlon
5. Sprint
6. Sprintstafett
Herrar
3. Skiatlon
4. Sprint
5. 50 km
6. Sprintstafett
Skulle vara roligt höra hur Kalla å Hellner rankar dom olika loppens status…Hellner vet vi rankar 15 km högst ..Kalla mest troligt stafetten eller 10 km men hur rankar dom sedan??
Det spelar väl egentligen ingen roll. Northug och Hjelmeset har redan bestämt att Sverige inte kommer ta något guld i VM i alla fall.
http://www.expressen.se/sport/langdskidor/norges-dom-sverige-tar-inga-guld-i-vm/
http://www.fiscrosscountry.com/news/fis-cross-country-world-cup-returns-liberec-cze,3568.html
Doris skall tävla i Liberec. Skall bli intresant att se om hennes ”innovativa tränningsprogram” även ger framgånger efter touren.
Per, ganske forskjellig ;) men det er vel litt av det morsomme. Femmila hadde vært.nesten like høyt rangert som stafetten hvisket var intervallstart, men bare nesten.
Hadde også likt å se listene til de forskjellige utøverne. Men jeg tror de ville vært sterkt farget av egne medaljesjanser… Bjørgen satt opp en liste ganske lik Pers før VM 2011, mens Northug flere ganger har sagt at han vurderer å droppe å gå 15 km i år igjen.
Per, ganske forskjellig ;) men det er vel litt av det morsomme. Femmila hadde vært nesten like høyt rangert som stafetten hvis var intervallstart, men bare nesten.
Hadde også likt å se listene til de forskjellige utøverne. Men jeg tror de ville vært sterkt farget av egne medaljesjanser… Bjørgen satt opp en liste ganske lik Pers før VM 2011, mens Northug flere ganger har sagt at han vurderer å droppe å gå 15 km i år igjen.
Sverige tar 4 gull i VM, men jeg forteller ikke når og hvor…;)
Jan, vad har du för belägg för dina dopinganklagelser mot Kowalczyk som du kommer med hela tiden?
Har du något konkret, eller chansar du lite bara? För att hon är från Polen? För att hon är otrevlig i media?
Tror att Sverige kan ta 2-3 guld i VM. Klara guldchanser i sprintstafetterna (Hellner-Jönsson resp Ida-Kalla) sen blir det chanser i sprint (Jönsson resp Ida) och 10 km fritt (Kalla) sen har herrarna chans på guld i längdstafetten om vi får stolpe in.
Hoppas att förbundskaptenerna styr upp lite här och inte låter Kalla åka t.ex skiathlon, det är meningslöst och bättre att Charlotte får spara sina krafter till uppgifterna dagarna efter.
” sen har herrarna chans på guld i längdstafetten om vi får stolpe in”
Is i rubben?
På tal om sprint, den gängse uppfattningen härinne verkar vara att sprint suger och särskilt sprintstafett, det verkar dock inte åkarna anse. Fast en cool brud vill ett individuellt VM-guld (hon har ju redan ett stafett för övrigt).
I övrigt ser jag fram emot helgens sprinttävlingar och långlopp, spännande att se vilken form Södergren är i, han drömmer ju om VM-guld i femmilen.
http://www.langrenn.com/ida-droemmer-om-vm-medalje.5149387-1743.html
”Det spelar väl egentligen ingen roll. Northug och Hjelmeset har redan bestämt att Sverige inte kommer ta något guld i VM i alla fall.”
– Det er så utrolig flaut hva disse to gjøkene stadig lirer av seg. Jeg håper ingen tar dem på alvor, det ville være ille for nordmenn om noen faktisk gjorde det.
Eller, på den annen side, en løper som Emil Jönsson blir vel ikke direkte lei seg for slik inspirasjon til å hente hjem sprint gullet.
Per… Håller helt med i din lista. Dock ser jag hellre på sprintstafetten än femmilen.
@Jörgen och alla andra som tycker man skall stå över massor av lopp
Kalla åkte alla lopp i VM 2011. Hennes tre bästa insaster var de tre sista loppen. Ett guld, ett silver och en fjärdeplats.
Precis som Hanne skrev så är det en fördel om Kalla redan vunnit ett guld i Team Sprinten innan tiokilometern. Plus att alla guld är lika mycket värda.
@Gabriel
Säker kan man ju aldrig vara.
Men
1. Doris åkte fast 2005, men friades pga en teknikalitet.
2. Doris lagmakrat åkte fast 2010
3. Doris favoritåkare är Lance ”superfuskaren” Armstrong
4. Doris teknik påmminer om Muhleggs.
Sedan finns det mer att ta i beaktande
att Doris tränar en 1200 timmar om året enligt vad jag hört. Kan man träna så mycket ren?
Sedan skrev jag väl inget om att Doris skulle vara dopad i mitt senaste inlägg?
”Hadde også likt å se listene til de forskjellige utøverne. Men jeg tror de ville vært sterkt farget av egne medaljesjanser… Bjørgen satt opp en liste ganske lik Pers før VM 2011, mens Northug flere ganger har sagt at han vurderer å droppe å gå 15 km i år igjen.”
Hvis dette skulle medføre riktighet, så blir jeg så sjokkert og skuffet at jeg vil vurdere å droppe alle herredistansene. 15km intervall er jo det absolutte (og eneste) høydepunktet for f**n!
Petter har allerede vunnet alle spurtene i de selskapsreiser som har vært. Har han ingen ambisjoner om å vinne et gull med status? Ubegripelig.
Jörgen, hva med Hellner på 15 km fritt? han er for meg den kanskje største favoritten, ikke mange av de andre store som satser så spesifikt på denne distansen som Hellner.
Hanne: Möjligen och jag hoppas absolut att du får rätt om Hellner och 15 km fritt.
Gabriel: Is i rubben? Det ska till ganska mycket flyt om herrlaget ska ta guld i stafetten. Richie ska vara i form. Olsson och Hellner ska vara friska. Sen vem som blir den fjärde – Södergren, Jönsson eller Halfvarsson? Vi får avvakta de lopp som körs fram till dess och se. Norges lag är nästan klart. Rönning, Sundby, Northug och sedan står det mellan Röthe eller Pilotbrillermannen? Den senare har visat stigande form i TdS.
Ryssarna får i dagsläget gälla som favoriter i herrstafetten. Tror att de blir mycket giftiga både i VM och i OS nästa år.
åh Fabulator, Northug må då få lov til å satse på de distansene han helst vil vinne, ikke det du påstår (basert på dine subjektive preferanser) har mest status. Om noe synes jeg ofte 15 km blir litt bingo. Føler ikke man kan hevde at de siste års verdensmestere virkelig er de beste i verden, bare de best akkurat den dagen.
Jan: Kalla gjorde väl ett jämt bra VM senast sedan att de blev medaljer på slutet hänger väl rätt mkt ihop med att de var 3 stora medaljchanser på dom 3 sista loppen..som gav 2 medaljer..
att du inte gillar Kowal de vet vi.men att dom punkterna du nämner skulle göra ett hon är dopad känns det inte som…åkt teknik positiv till Lance…och hon blev friad efter att hon testat positivt
Meget fornuftig av Northug at han står over 15 km fritt, han tenker nok på Hellner, stakkar..;)
Jörgen: Glömde du Hellner på 15 fritt eller var det avsiktligt att inte ha med honom som guldhopp?
Fabulator: Ja, konstigt. Klart Northug har guldchans på intervalloppet en bra dag. Om han inte ställer upp på den distansen i år heller är det precis som om han inte riktigt vågar ställa upp i ett prestigelopp där han inte har nytta av sin spurtedge mot svenskar, Cologna eller t o m landsmän, i år främst Jonserud-Sundby.
Och ja, det är svårt att ta de där ”boxningsinvägnings-uttalandena” på allvar. Jönsson verkar tyvärr också ha börjat med dem. Det är ju bara för att få uppmärksamhet i media. (Fast det kanske är bra för sporten, vad vet jag?)
Jan, du skrev det inte rakt ut, men du menade det.
Ja, man kan träna 1200 timmar ren. Vad jag har hört så kör Kowalczyk enormt mycket lågintensiv träning enligt den gamla skolan, precis så som jag tycker att man ska träna. Idag är alla tokiga i sina intervaller, tröskel och köraskitenursig-pass, men det är fortfarande stor mängd aerob träning som gäller om man vill bli riktigt stark. Så mycket har inte skidsporten förändrats, så att man ska träna annorlunda, i alla fall inte på damsidan.
Ja Doris åkte dit för ett värktablett som var otillåten på vintern men tillåten på sommaren. Inte Epo direkt.
Kowalczyk tränar själv och inte tillsammans med de andra polska åkarna, så jag har svårt att se varför hon skulle vara dopad bara för att Marek var det. Med samma logik så är Heikkinen dopad eftersom Lallukka var det.
Att hon uttalar sig positivt om Armstrong är väl mest bekymmersamt, men det är hon ju inte ensam om. Eller räknar du Sundby som dopad också?
Per: Hellner har också chansen till guld på 15 km men väljer att vara lite pessimist där, bättre vara det och sedan bli positivt överraskad..
Jörgen, jag ser inte hur vi ska bli av med Norge på stafetten. Det måste till is i rubben eller att Simen Östenssen kör tredjesträckan. Vi får nog rikta in oss på att slåss om silvret.
Om Doris tränar själv så är det ännu ett tecken på doping. Det gjorde både Lalluka och Muhlegg.
Nej jag gillar inte Doris, för att hon är otrevlig och osympatisk. Och jag kommer fortsätta hävda att hon är en fuskare.
Sundby är bara lite korkad, vilket man märker i alla intervjuer.
Dock är det roligt att han är lite korkad. Brukar tänka på Steffen i Playa del Sol när jag ser honom.
Northug gör rätt i att strunta i 15km om han prompt skall stå över något och vinna så många guld som möjligt.
Jag skulle nog dock ha toksatsat mot just det guldet och mot det i sprint för att bli unik. Vinner Hellner 15km så är han ju ikapp Northug i guld på olika distanser och vinner han i sprintstaffet är han också förbi.
Ursäkta. Men vart kommer Doris ifrån? Nått jag missat?
Gabriel: Om Richie och Södergren hittar formen får Norge det jobbigt.
Men har du inte glömt bort ryssarna nu? De ser mycket starka ut som det är nu, kanske får vi inrikta oss på att slåss med Norge om silvret?
Sten: Doris (eller Diesel-Doris) är Jans öknamn vad gäller Kowa. Gillar inte hans kampanj här mot Justyna.
Det är inte mitt öknamn på Doris utan det är Northug. Men det var så genialiskt så jag använder det jag med.
Jan; förstår att du träffat Justyna och pratat med henne flera gånger på polska.
Hörde ni vad Wassberg svarade när Carina Berg frågade om han träffat Petter Northug. Joo, men det blev inte så mycket sagt, han är ju blyg och tystlåten.
Jag har i kväll med en mycket skidkunnig vän tittat på sex filmer med Kalla när hon åker klassiskt.
Mycket anmärkningsvärt vad lite som hänt med hennes teknik sedan 2008.
Assar sa en gång till mig ungefär så här. Om du ska träna teknik ska du första var trött så att du tvingas åka tekniskt riktigt.
Elin: Vi är fler och fler som tycker att Kalla borde satsa på att bli bättre i klassiskt. Anlita Jarmo Riski eller kanske just inte han men vem som helst som konsult vad gäller klassiskt för både henne och Hellner, borde inte vara så svårt? Har inte hänt något där på flera år. Kompetensen vad gäller klassiskt saknas tydligen idag inom det svenska landslaget men den finns i Finland.
Jan: Nu är det konstaterat! Det måste vara något fel i din skalle! Ge dig nu för fan! Respektera att det finns folk härinne som gillar Kowalczyk. Du har med all önskvärd tydlighet visat vad du tycker om henne, du behöver inte sprida mer dynga!
Jan, om du vill snacka skit om Kowalczyk och hävda att hon är dopad när hon inte är fälld för det (nu) så får du börja hänga på flashback istället. Där hör dina typer av kommentarer hemma. Eller ja, egentligen ingenstans. Men där kanske du hittar likar som gillar konspirationsteorier.
Så länge hon inte åker fast för doping är hon lika ren som alla andra. OK?
Sen kan man diskutera om hur skön hon är som person, men vad jag har hört går inte längdskidor ut på att vara så gullig och glad som möjligt. Då hade USAs tjejer sopat rent på alla mästerskap istället med deras amerikanska bländande leenden.
Kowalczyk är av den gamla skolan, hon är tjurig och gnäller, typ som de gamla svenska hjältarna från 60-80-talet.
Södergrens deltagande i Jizerska blir grymt kul. Äntligen lite riktig skidåkning! Loppet borde ju passa honom hyffsat gentemot långloppsåkarna dessutom. 50km hyfsat kupperat.
Jag tror förövrigt att en femmil varderas högt bland åkarna fortfarande trots masstarten. Dessutom har det ju inte blivit något där sen 2003 med Södergrens och Brinks silver och brons.
En ny medalj för för södergren där… kanske inte så troligt men skulle vara skidvm höjdpunkt.
Tycker Kalla skall köra allt. Gillar inte den här ”Björgenska stå över lopp mentaliteten”. Bara för att hon inte klarar många lopp i rad så behöver det inte bli en norm att man ska göra så. Kalla har ju visat förr att hon klarar det bra att köra lopp på lopp. Samma med Hellner.
Skidåkarna tränar hela året med undantag av ett par veckor i april. Ska man då när man äntligen kommer till det man tränar för börja stå över lopp med medaljchanser?
Jörgen>> Varför ska jag inte få diskutera Kallas eventuella start i sprintstafetten?????? Om frågan är om Kalla (och Hellner) ska offra ett distnaslopp för den så är väl det något jag har rätt att prata om. Om nämn aldrig Risko tillsammans med svenskarna, den varenlsen ska aldrig ha med oss att göra, eller någon annan skidåkare heller! Han är avstängd på livstid.
Jörgen: vad får dig å tro att inte Kalla satsar på att blir bättre i klassiskt? hon gör de klart bättre resultat nu än 2008 när Elin hade sin jämförelse..
Jörgen: vad får dig tro att Jarmo Riski skulle vara något doping tränare som han varit ? ser man på några som har tränat var alla väldigt mkt bättre i en av stilarna Saarinen Kuitonen kattilakoski..
Ser man på finland så har dom ju åxå några som inte är lika i båda stilarna utan mkt bättre i en Roponen Jahuojärvi ja att bara ta in någon är inte säkert att de skulle hjälpa alls..
Jag tycker absolut inte Kalla ska köra allt, ingen har ansett att det är fel av Hellner att hoppa klassiska sprinten, sen får vi väl se om han kör övriga lopp han blir uttagen till, sprintstafetten tex.
Och jag är nog konstig, jag uppskattar såväl sprint och sprintstafett (som vissa här inne kallar VM i intervallövning resp fån/fjantstaffet). Likaväl gillar jag traditionella distanslopp såväl som femmilen. Men jag är väl knäpp.
Och så kallar jag åkarna för deras namn även om jag har svårt att stava till Kowalczyk så kallar jag henne inte Doris el Diesel-Doris!
Aiide… Inte är du knäpp. Alla gillar vi olika saker och tur är kanske det.
Personligen uppskattar jag sprinten i princip lika högt som stafett, skiatlon och intervallstarten.
Det är femmilen och sprintstafetten som jag tycker sticker ut som märkliga konstruktioner. Dom andra distanserna är bra. Jag tycker sprintstafetten kan va kul att se på och jag gladdes åt Idas och Charlottes guld. Men jag tycker ändå att sprintstafetten och femmilen borde bort från vm-programmet. Grenarna i sig har inget intresse för mig.
Anledningen till att jag inte kan ta sprintstafetten på allvar är att det är en stafett som inte har någon som helst grund utifrån de induviduella grenarna. Och ser man till andra sporter finns heller nästan inget som påminner om denna gren. Det finns knuff-stafetten i shorttrack och madisonloppet i velodromcykel, gemensamt för dessa är dock att där är det sprintegenskaper och inte distansegenskaper som belönas.
Först och främst SPIRNT-stafett. Tittar man på de tre senaste damstafetterna i mästerskap, där banorna varit betydligt tuffare än 05-07, så är det inga renodlare sprinters som tagit medalj. Samtliga har varit topp 10 i distanslopp över minst 10 km och Khazova har aldrig ens tagit sig vidare från ett sprintkval. Att en åkare som Majdic, men antingen Fabjan eller Visnar som är högklassiga sprinters båda två, inte kunde fixa en medalj visar hur fel grenen är.
Därför har jag svårt att ta grenen på allvar, framförallt på damsidan. Och jag ser inte varför Kalla, med hennes meriter och kapacitet i, i min bok, riktigt skidåkning ska slösa bort krafter på detta. VM-guldet var en del av hennes svaga insats på tremilen, där hon mindre sliten åtminstone borde utmanat Björgen och Kowalczyk betydligt längre.
Det hade gått att göra en sprintstafett till en riktigt sprintstafett. För det första fler åkare, en stafett är inte ne stafett med bara två åkare för mig. För det andra att göra det till en sprint, med en sträcka för varje åkare, och i så fall kanske också med kvart, semi och final. Finns det dessutom tillräckligt med banbredd (inte som Dusseldorf) borde hälften av sträckorna gå i vardera stil. Ett kanske ännu bättre alternativ som flera här varit inne på är att köra två individuella sprintar istället.
Jag kommer inte jubla om Kalla eller Hellner vinner guld i sprintstafett, jag kommer göra det om Emil, Teo, Ida, Nilsson eller någon andra av våra åkare som i grunden först och främst är sprinters gör det. Men jag kommer jubla ännu mer över bronsmedaljer i de övriga grenarna.
JonasE: är de namnet du hakar upp dig på??
när du tycker att sprint åkarna hävdar sig dåligt?
Oscar: Vel talt om doping og konspirasjonsteorier! Helt greit at man misliker Kowa’s personlighet (eller ihvertfall det man kan oppfatte gjennom media), men å kalle noen for juksere eller dopere uten tilstrekkelig grunn er ikke akseptabelt!
Skidpepp er herlig ”fri for dopingprat”, spesielt i år etter at en viss ensidig fyr har holdt seg borte så langt i år.
JonasE har ju helt rätt här. Att man har skapat en ny mästerskapsgren till sprintåkarna så att dom ska ha en gren till att tävla i, men på något vis misslyckas totalt och schabblar till det så att det ändå inte är sprintegenskaperna som premieras, utan åkstyrka. Helt obegripligt.
Varför inte köra en riktig sprintstafett istället, dvs 3 eller 4 åkare som kör en normal sprintbana en gång vardera istället? Alltså som den vanliga stafetten fast kortare. Vilken action det skulle bli, alla åkare skulle maxa på sin sträcka, istället för som nu då dom åker i en klunga och sparar sig till de sista två intervallerna. Så kan man ju köra ett par utslagsheat för att få tävlingen att hålla på lite längre.
Idrott handlar för mig i grunden om att man vill testa saker. Vem kan hoppa högst? Vem kan springa snabbast? Vem kan kasta längst. Sen har man utvecklat detta till vem som kan springa en kort sträcka snabbast och vem som kan springa en lång sträcka snabbast. Vem som kasta ett tungt föremål längst och vem som kan kasta ett lätt föremål längst o.s.v.
Ett 15 kilometerslopp testar vilken skidåkare som är uthålligast på en medellång distans. En sprint testar vem som är snabbast och explosivast på en kort distans. En stafett testar vilket lag som är bäst på distansskidåkning och således borde en sprintstafett testa vilket lag som är bäst på kortdistans. Det tycker dock inte jag att den gör.
Femmilen fanns från början för att testa vem som är uthålligast på en riktigt lång distans. Men det anser jag inte masstartsfemmilen gör.
Jörgen, visst Ryssland är naturligtvis väldigt starka men det är samma för dom: Dom måste bli av med Norge innan sista sträckan. Och laget Rönning, Sundby, Röthe (i den form han visat i säsongsupptakten) blir man inte av med.
@Gunnar Boll
Vem har hållt sig borta.
@Oskar
Flashback är väl inget skidforum, där hänger ju bara pedofiler, rassar, nassar, pundare och konspiratörer.
Men det är lugnt, blir inte så mycket Doris-snack från min sida närmaste veckorna.
Angående dop-finnen så är det väl snarare Ola Rawald vi skall plocka hit, inte Kyrös hantlangare.
Sprintstaffetten finns till för att små länder som Kanada skall kunna konkurera i en lagtävling. Det har aldrig varit meningen att vara något annat.
Men alla guld är lika mycket värda, så Sverige bör absolut delta med bästa laget.
Gabriel, traditionell stafett fast i sprint är ju en idé, fast vi skulle nog ha svårt att få ihop ett framgångsrikt lag både på dam- och herrsidan… Hur menar du med utslagningsheat? Hur? Att göra tävlingen längre ligger nog inte högt på prioriteringslistan, istället hurrar nog både tv-bolag och därmed FIS.
Jag ser faktiskt också en viss tjusning med sprintstafett som den ser ut idag, trots fadäsen med att sätta in Modin tillsammans med Jönsson i senaste VM. Var ju tydligt redan före att han inte skulle hålla, och det gjorde han ju inte heller.
För övrigt anser jag fortfarande att man bör införliva regelboken för skicross inom sprint gällande blockering och kroppskontakt inklusive utrustning. Idag gäller djungelns lag där man om man är en trevlig prick ber om ursäkt till den vars skidor man åkte över så man föll. Stavbrott hör mer till regel än undantag. Inte okej.
Aliide, om det är något det finns gott om så är det unga duktiga sprinters, det finns i nästan alla länder. Det är betydligt svårare att få ihop 4 duktiga distansåkare till den vanliga stafetten för de flesta, även för Sverige och stundtals t o m för Norge.
Jag menar att om man bara kör 4×1,2 km så blir ju tävlingen väldigt kort. Så därför kunde man ha utslagningsheat innan för att få ihop en bra längd på tävlingen.
Oskar..Man kan lure hvorfor alle de umenneskelig, hensynsløse og grunnløse kommentarene fra 2010/2011 mot Marit Bjørgen var helt OK. De meninger Jan har mot Kowalzcyk idag er rene barnefortellinger i forhold til de stygge kommentarene som var godkjent på den tid!
Et stafettlag med Belov – Chernoussov – Legkov og Vylegzhanin ville ikke vært lett å slå. Selvfølgelig er russerne tradisjonelt gode til å ta med en løper som ikke har god dagsform, men favoritter er de nå, og i Sotsji neste vinter.
At ikke alle, selv i Polen, lar seg sjarmere av Justyna og hennes trener kan du lese litt om her:
http://mucha-nie-siada.przegladsportowy.pl/2013/01/07/Kowalczyk-2012-Nie-rozumiem/
Hur kan Ryssland vara favoriter till VM-guld i stafett? Finns inte på kartan. Hur många stafetter har Ryssland vunnit i mästerskap de senaste 20 åren?
Nej, Norge är alltid favorit i stafett och har dom Northug på sista sträckan så krävs det ett norskt haveri för att de inte ska vinna. Även om Norge ligger 20 sekunder bakom inför sista växlingen så är det 50-70% chans att dom vinner. Northug kör järnet för att komma ikapp, lägger sig i rygg och vilar en stund och sedan spurtar han hem det lätt som en plätt. Det är möjligtvis Hellner, Legkov och Vylegzhanin som kan hålla undan.
”Oskar..Man kan lure hvorfor alle de umenneskelig, hensynsløse og grunnløse kommentarene fra 2010/2011 mot Marit Bjørgen var helt OK. De meninger Jan har mot Kowalzcyk idag er rene barnefortellinger i forhold til de stygge kommentarene som var godkjent på den tid!”
– Enig. Min hovedkritikk mot Kowalczyk går ut på at hun gjentatte ganger har beskyldt Marit Bjørgen for å dope seg, i tillegg at hun påstår seg å vite mer enn leger om effekten av astmamedisin – og at hun beskylder absolutt alle norske jenter for å «jukse» på denne måten. Jeg begriper ikke at man skal være så snill og forsiktig mot en utøver som sier «Jeg forbereder meg i skiløypene, ikke på apoteket» med då¨rlig skjulte hentydninger. Får også det inntrykket at dopingbeskyldninger mot Bjørgen ikke er så farlig, mens polakken skal behandles som ei skjør vase.
Nå er det selvsagt opp til eiere og moderator til Skidpepp å vurdere hva de ønsker på trykk, men litt balanse bør det være etter min mening.
Ni har ju problem att skilja på sak och person. Justyna må vara helt slut i huvudet, men hon är en fantastisk skidåkerska som det är en fröjd att se i spåret (i klassiskt i a f).
Jag vill minnas att Oskar rytit till mot dopinganklagelser många gånger, speciellt ang Björgen.
Jag skrev om Wassbergs möte med Petter Northug; ”Blev inte mycket sagt, Petter var så tyst och blyg”
Jag träffade några som fikat ett par gånger med Justyna; En sympatisk tjej var deras omdöme.
Som många andra är Petter och Justyna helt andra personer privat.
Bra Elin, även skidåkare är mänskliga.
Dopinganklagelser går fetbort alldeles oavsett vem det gäller. Det äckiga är att dessa så ofta dyker upp gällande åkare från före detta Östeuropa, så fort de levererar resultat. Usch!!!
Elin…”wassbergs möte med med petter northug, blev inte mycket sagt, petter var så tyst och blyg”..Og hvordan var Wassberg i sin konkurransetid, var han bare snill, blid og en meget omgjengelig person? ;)
tolsrav och fabulator: men vi är några/flera svenskar som här har försvarat Marit mot de anklagelser som har har riktats mot henne när det gäller hennes bruk astmamedicin (indirekta dopinganklagelser) och liknande men det bortser ni helt och hållet ifrån utan alla svenskar skall klumpas samman och tillskrivas en åsikt vilket jag tycker är riktigt tråkigt
Enig, Elin.
Justynas ”problem” er hennes vinnervilje. Det er når hun har tapt at hun blir uspiselig. Dessuten har hun en trener som fortsatt lever i den kalde krigen.
Jeg leste i går et interviju med Legkov etter hans fine seier, at han hadde lest engelsk for å kunne kommunisere bedre med Northug.
Helt off topic, men Raul Shakirzjanov (89) vant 15 km i Cup Russia i dag foran mer kjente Utkin
swestam:
Det gjelder dem det gjelder. Dvs. langt i fra alle :)
Man kan inte bedöma en person efter några ytliga möten. Krävs beydligt mer kontakt för att göra en bedömning med god säkerhet.Har inom mitt jobb träffat många ”trevliga” som senare visat sig vara mycket opålitliga och falska.
Och låt WADA ta hand om dopingfrågorna, att jag själv är för livstidsavstängning för dömda fall är en annan femma.
tolsrav, om jag kommer ihåg rätt så var det ju nästan bara nisse som höll på och klagade på Marit. I princip nästan alla andra bemötte honom på samma sätt som Jan bemöts nu. Rätt lika alltså.
En ”riktig” sprintstafett dvs fyra sprinters per lag som går varsin sprintsträcka (två i klassiskt och två i fristil, precis som den vanliga stafetten) skulle vara kul att se, alla skulle då gå på max och det blir mera intressant än dagens teamsprint i alla fall. Med semifinal och final.
Ryssarna kanske inte har rosat stafettmarknaden de senaste åren men deras herrars form är på uppåtgående, det kunde vi se i TdS. Laget som Rastjapa föreslog ovan (Belov – Chernoussov – Legkov og Vylegzhanin) ser inte dumt ut. Vylle är en av få som kan plocka Petter i en långspurt..
Ryssarna har ju flera andra bra åkare, speciellt på klassiskt, som de kan slänga in i laget. Kan bli mycket politik också, som vanligt i rysk idrott, om vilka som ska få åka.
Ida drömmer om medalj:
http://www.langd.se/ida-drommer-om-en-medalj-paa-vm.5150188-86106.html
Tror inte Vylle kan ta Northug på en stafettsträcka hur många gånger han än försöker. Han gjorde det på tremilen i La Cluzas, men då måste man komma ihåg att det var Petters första tävling efter uppehållet han tog efter den bedrövliga säsongsinledningen då han kom på typ 40:e plats och det spekulerades om överträning. Så han var långt från toppformen. Dessutom var det lössnö på upploppet :-)
Alla lag som vill utmana Norge om stafettguldet måste ha en rejäl lucka inför slutsträckan, men jag tycker att Norges herrlag ser starkare ut än på mycket länge och jag kan inte riktigt se hur det skulle gå till. Troligare är nog ett scenario likt det som blev i Gällivare, att Northug går ut i ensam ledning.
Men allt kan ju hända i en stafett, det vet vi ju :-)
Typisk gubbfint för att slippa tvätta
Gabriel: Ja, just det, lössnön på upploppet hade jag glömt bort! :-)
Tyskland kommer till Liberec med följande lag:
DAMER
– Nicole Fessel (SC Oberstdorf)
– Hanna Kolb (TSV Buchenberg)
– Sandra Ringwald (Skiteam Schonach-Rohrhardsberg)
– Elisabeth Schicho (SC Schliersee)
HERRAR
– Sebastian Eisenlauer (SC Sonthofen)
– Franz Göring (SC Motor Zella-Mehlis)
– Daniel Heun (SKG Gersfeld)
– Axel Teichmann (WSV Bad Lobenstein)
– Tim Tscharnke (SV Biberau)
– Josef Wenzl (SC Zwiesel)
Freamförallt blir Tscharnke spännande. Snö saknas för hela sprintbanan, så det blir 2*800 meter för både damer och herrar. Det blir ett snurrigt skiatlon över 3 mil nästa lördag för U23-herrarna om det inte blir mer snö.
Jubel i busken! Enligt väderspåmannen ska det framöver bli kallgrader och snö i Liberec
Aiide… Tycker man måste kunna kritisera och ifrågasätta även wada. Jag personligen tycker det är helt fel med dispanser.
Dopningsanklagelser går dock som nån sa fetbort. Detsamma gäller personliga påhopp. Om någon gjort nåt fel bör man diskutera sak framför person.
OS-banan är den längsta sprintbanan någonsin på mästerskap, 1400 för damer, maximala 1800 för herrar. En meter längre och det räknas som distans.
http://www.fis-ski.com/pdf/2013/CC/2963/2013CC2963PROG.pdf
JonasE: Tack, har uppdaterat deltagarlistorna i inlägget ovan nu med Tysklands (och Finlands) trupper till Liberec.
JonasE, där ser man. Cologna, Northug eller Hellner som vinnare då alltså?
Alltså FIS… Först hittar dom på sprinten som komplement till distansskidåkningen. Sen försöker dom förlänga sprinten och korta distansloppen så mycket dom bara orkar. Till slut är det som kallas sprint distanslopp, och det som kallas distanslopp sprint.
Dom som säljer fläskfille och kallar det för oxfille har kanske fått sin inspiration från FIS?
Eller Halfvarsson eller Krogh detvå åkte ju mycket bra på den tuffa banan i Val Mustair.
Tråkigt att inga profiler finns ännu.
På Jernbergs tid kallades 15 km för sprint… bara för jämförelsens skull
Apropå länken från JonasE: ”Wax Truck – No possibility to park the trucks”. Vad betyder detta???
KnutG: tänkte också på det när jag kollade på extramaterialet till dokumentären, där benämndes 15 km-loppet för sprint.
toriv: FIS har väl varit väldigt bekymrade över hur ryssarna kommer att arrangera skidgrenarna i OS (för klen publikkapacitet, för dåliga kommunikationer etc), vill minnas att högsta FIS-bossen var väldigt kritiskt tidigt i höstas. Så det betyder säkert det som som står där, inga vallalastbilar kommer att tillåtas
Snart er femmilsløypa i så korte sløyfer at sprintløypa blir den lengste. haha
På damsidan är det ju givet vilka som är de tre medaljkandidaterna. Föreutom dessa är även Jacobsen, Weng (om de får åka), Läähtenmäki starkare medaljkandidtater än Kalla. Att Kalla ska åka denna distans känns onödigt. Jag tror att en dålig insats på skiathlon även kan kan vara negativt för 10km. Åker Kalla sprintstafett med Haag, Wiken eller Ingemarsdotter så plockar de nog en medalj. I dags läget är Wiken den som borde få åka med Kalla, men jag tror/hoppas att Haags formkurva är stigande. Sedan är ju Ida den bästa spurtaren. Formen blir som sagt helt avgörande här.
Det är tragiskt att Ryssland ens får arrangera ett OS efter den organiserade dopning som varit de senaste åren. Jag anser att det borde vara livstids avstängning för dopning och att ett land ej borde få arrangera internationella tävlingar under en femårsperiod om fler än tre åkare åker dit för dopning under tex en femårsperiod.
Om dopning förekommer inom flera sporter så borde en sådan nation ej få arrangera ett OS under en period heller.
”På damsidan är det ju givet vilka som är de tre medaljkandidaterna”
Nah, jeg vil si to givne medaljekandidater, den tredje er ganske åpen. Hvilket er synd, det burde være åpen kamp om alle medaljer i et VM. Men selv om flere kvinner trener mer enn de gamle guder (f.eks. Dæhlie, Svan) gjorde, så klarer de ikke utligne forspranget til Bjørgen og Kowalczyk. Er Bjørgen borte, så rår polakken grunnen alene. Hvilket er trist å se på, da er det bedre at de to gigantene har en kamp, iallefall.
Jeg tror ikke utjevningen kommer til å skje før de legger opp, og for spenningens skyld håper jeg det skjer etter OL i Sotchi. Så kan vi få den etterlengtede jevnheten, og etter enkeltes logikk – heving av nivået.
Så nu är det nationer som dopar sig också, ingen måtta på dopinganklagelserna!
Åter till vallabussarna: men jag fattar inte vad som menas? Ingen vallabuss inom ett visst område, antar jag? En bit bort måste den väl få stå, eller ska de lämnas kvar i Sverige/Norge? Som vallare skulle jag bli sur på att FIS tvingade mig ha en sämre arbetsmiljö än vanligt under årets viktigaste tävlingar.
Jag tycker det är åt helvete med dessa vallalastbilar. Vore riktigt bra om de blev förbjudna.
Apropå dopinganklagelser, jag kan inte förstå att man tillåter astma mediciner i skidsporten. Det är fan inte klokt egentligen. Antingen släpper man dopingen fri eller har man nolltolerans, annars tror jag aldrig vi blir av med diskussionen.
fabulator: «Jeg forbereder meg i skiløypene, ikke på apoteket»
Tänk om Northug sagt så om en astmamedicinbrukande svensk. Då hade det minsann varit med glimten i ögat och bara töntigt av svenskarna att reagera.
Såg att några undrat vart Hanna Brodin tagit vägen, Och det går starka rykten om att hon drabbats av anorexia!..
Kan också bekräfta att hon såg ruskigt smal ut mot förut när jag såg henne sist!
Hoppas hon blir frisk och kommer tillbaka till spåret igen :)
Jag har hört samma sak gällande Brodin, tyvärr.
Jaha, du Valle då kan du glömma halva världseliten! Köld- och anstängsutlöst astma är mer än vanligt hos elitskidåkare. Du har aldrigt hört varken Johan Olsson el Dario Cologna med astmatisk hosta i intervjuer efter lopp? Nähä. De tillåtna astmaläkemedeln är inte ens tillräckliga för samtliga! Så lägg ner snacket om astmaläkemedel omedelbart!
Aiide… Så länge det inte är dispanser är jag nöjd. Det pratades ett tag om att halva svenska landslaget hade dispanser. Galet enligt mig.
Endera ska ett preparat vara tillåter för alla, eller inte för nån.
Aliide, Ryssland har bevisligen ägnat sig åt systematisk dopning under många år. Det är inte någon anklagelse, utan faktum.
Aliide: Men det är ju en medicin! Tillåter man en medicin måste väl alla tillåtas, det är ett etiskt dilemma om vad som är sportsligt rättvist, så där har ju Kowa en poäng tycker jag
Hemskt tråkigt om det stämmer med Brodin. Hoppas hon blir frisk och kommer tillbaka snart.
Valle… Men det finns väl en väldig massa mediciner som inte är dopingklassade?
Apropå doping. En artikel om hur otroligt svårt det är att sätta fast fuskarna: http://sportsillustrated.cnn.com/vault/article/magazine/MAG1206239/index.htm
”As Paul Scott, head of Scott Analytics, which provides testing services in six sports, puts it: ”Drug testing has a public reputation that far exceeds its capabilities…. With testing, the risk/reward equation is still massively shifted in favor of reward.”
Valle, det fines en logikk med resept fra leger.Medisin kan være skadelig for dem som ikke er syke.
F.eks er det ikke tilrådelig med insulin eller hjertemedisin for friske, men de er helt nødvendige for enkelte utøvere for å kunne konkurrere på like vilkår som friske. Og så er det sånn at kontaktlinser korrigerer for brytningsfeil, men man får ikke supersyn, det blir knapt 100%.
Trodde denne debatten var over nå, men tydeligvis ikke.
For polakkens del handler det om at hun ikke tåler å tape, da har hun alltid unnskyldninger. Nu når hun kan ta Symbicort, som trolig vil nedsette hennes ytelse, så er det andre unnskyldninger spom gjelder. Dårlige ski (som oftest), Johaug sperret for henne eller noe annet.
tolsrav/fab:
Diskussionen om Björgen var en diskussion som jag tycker borde tas. Ska det vara okej att ta medicin så att man presterar bättre (även om man bara kommer till den gräns man hade haft om man inte varit sjuk). Det fanns inget konspirationmoment, Björgen tog medicinen, frågan var om det var okej. Självklart var alla påhopp på Björgen helt idiotiska, det skulle ha diskuterats sakligt utan namn inblandad alls (eller alla namn inklusive t ex Haag).
Det Jan gör är att han säger att Justyna är dopade för att hon använde smärt stillande medel en gång för 5 år sen och är från Polen (och verkar vara osympatisk, glöm aldrig det). Det ger absolut ingenting.
Russland tester ut nye konstellasjoner for team-sprinten före VM.
Kiijukov går sammen med Pethukov på RUS1, og Morliov går med Retiviykh (Ретивых) på RUS2.
(Det var i hvert fall planen i dag tidlig.)
Illa att det var som det var med Brodin.
Skrev ju att jag misstänkte att det var något skumt med det hela förut. Och nu har vi väl fått det bekräftat.
Nåja, förstår varför man inte pratar om sådant rakt ut.
”Kiijukov går sammen med Pethukov på RUS1, og Morliov går med Retiviykh (Ретивых) på RUS2.”
Samma som i Quebec väl?
Viktig helg, detta är det enda fristående världscupsloppet i klassisk sprint innan VM-truppen ska spikas. Sedan kommer också SM och Davos innan VM börjar.
Hoppas nu bara att inte kvällstidningarna drar igång stora drevet på den här historien med Brodin. Känns inte som att hon behöver det.
Hoppas det löser sig för Brodin, men det är riktigt otäckt.
var kan man läsa att Hanna Brodin har anorexia?? vad jag läst har Hanna själv sagt att hon haft in seg förkylning.men kanske ett sätt att mörka
Manne har man astma måste man ta medicin. Om man inte har astma ska man inte ta den medicinen, det är absolut inte bra att göra det.
Jossa, det är Johan och Christian här ovan som skriver det. Vet inte om det stämmer och hoppas att det inte är så.
Finns visst två Johan här. Förvirrande. Jag har inte hört nåt sådant rykte om Brodin. Har bara läst/hört om förkylningar.
Aliide:
http://www.expressen.se/sport/langdskidor/ryska-dopinglistan—12-akare-fallda-for-fusk/
12 av 15 som blivit avstängda är från Ryssland.
Aliide:
Jag har haft många heta diskutioner med mina vänner från Ryssland om detta:-)
Mina ryska och även flera av mina ameriskanska vänner är nämligen helt säkra på att svenskar och norrmän också dopar sig, men att vi bara är bättre på att dölja det.
Alexander:
Har precis samma uppfattning.
Apropå skidsportens status i Ryssland så pratade jag igår med en av mina skidintresserade ryssar på jobbet och han sa att de inte visade TdS på rysk TV, inte på någon av de större kanalerna istället. Och inte blev det några större rubriker när de fick in på man på pallen heller. Europeisk fotboll får däremot väldigt stor plats. Mysko…
istället = i alla fall
Jag tror faktiskt inte ryssarna är dopade just nu. Putin har rytit till att den som skämmer ut ryssland inför/i Sotji ligger illa till. Att bli lite bättre i en sport är knappast värt att hamna i Gulag (bildligt tala såklart).
Det har såklart ingenting med någon moralförändring att göra. Bara att det för tillfället måste så till att inte åka dit.
Astrid. Håller helt med om att man inte ska ta astmamedicin om man inte har astma. Men dopinglistornas uppgift är inte att reglera vilka mediciner som ska vara receptbelagda eller vilka preparat läkare ska skriva ut. Deras uppgift är att reglera vad som ska klassas som doping/prestationshöjande. Därför bör det som klassas som doping för en klassas som doping för alla i samma sport.
Det finns massa mediciner och preparat som inte är alls bra att ta om man inte är sjuk. Men det innebär ju inte att dessa ska klassas som doping.
Alltså. Om det inte klassas som doping för en astmatiker att ta ett preparat, ska det inte klassas som doping när en icke-astmatiker tar samma preparat. Däremot ska inte läkare skriva ut astmamediciner till personer som inte har astma, men det är ju en annan fråga.
OBS! Många allergimediciner/astmamediciner kan köpas utan recept. Manne, det skulle betyda att dom som fått ansträngningsastma av skidåkningen inte ska tävla i längdskidor eftersom de inte får ta mediciner.
Nu kliar det i tangentbordsfingrarna på Nisse!
Astrid… Det skulle det väl inte alls betyda. Så länge inte medlen är prestationshöjande i dopingbemärkelse, ska dom ju inte klassas som doping. Då är det fritt fram för allergiker och astmatiker att ta dessa preparat som vanligt.
När får vi 2.5 km masstart även i europeiska tour de ski?
http://www.sweski.com/har-tar-adam-totalledningen.5150717-184999.html
Manne: Det är en jättestor skillnad, ta 3 små, jag menar tunna sugrör och försök att andas genom dom. Astmamedicinen gör så att denna astmatiker kan andas på ett normalt sätt. För den som inte har astma blir det prestationshöjande. Så, enligt ditt sätt att se, bort med astmatikerna från längdtävlingar, kanske ska man se till att de inte finns helt enkelt.
Att de inte får sin medicin och inte kan andas..då händer ju något drastiskt eller hur Manne?
”Mina ryska och även flera av mina ameriskanska vänner är nämligen helt säkra på att svenskar och norrmän också dopar sig, men att vi bara är bättre på att dölja det.”
– På seg selv tror de at de kjenner andre. De får tro hva de vil.
Astrid… Menar du nu att astmamedicinerna är prestationshöjande om dom tas av icke-astmatiker? Detta är i såna fall ny information. Det har hela tiden hävdats att medicinerna bara hjälper upp en astmatiker till en ni vå dom skulle haft utan astma och att dom inte har nån effekt för ickeastmatiker.
Om det är så. Att preparaten höjer nivån över ”normal” nivå, då tycker jag absolut att dom ska vara dopingklassade.
De höjer inte nivån för astmatiker, men enligt min uppfattning bör de höja nivån för icke astmatiker. Jag är ingen läkare som ska uttala mig om detta, men vet hur astmatiker har det. Det är bara vad jag tror. Folk tror ju så mycket i denna blog. Det lättaste är väl att ”bunta ihop astmatikerna och slå ihjäl dom” säger jag som har närstående med mycket svår astma.
Om prestationshöjningen ska ju allergologer och de som forskar om astma uttala sig och inte vilken läkare som helst.
De här frågorna har ju diskuterats in i absurdum på den här bloggen tidigare. Det bygger väl på idén om att formoterol (ett av de aktiva substanserna i Symbicourt) är anabolt om det injiceras i stora doser in i blodet, men om den inhaleras enligt föreskrivningarna så har den ingen som helst prestationshöjande effekt enligt alla studier som gjorts. Så förstår jag det.
Låt astmatikerna ta sin medicin och sov lugnt, de blir inte bättre skidåkare av den.
I hvilken rettning har Anna Haags prestasjoner i langrennsporet slått ut rent resultatmessig, etter hun fikk disp. for astmamedisiner. Har pila peket raka vegen oppover?
Astrid… Okej. Nu drar du märkliga slutsatser här. Jag har inget emot astmatiker.
Din tolkning – att astmamedicinerna ger astmatiker normal nivå, men ickeastmatiker förhöjd nivå – är helt ny för mig, och jag tror inte den stämmer. Dom experter som uttalat sig i frågan har hela tiden sagt att preparaten i inhalatorform inte är prestationshöjande utöver normal nivå vare sig för astmatiker eller ickeastmatiker. Min åsikt är därför att dom inte bör vara dopingklassade vare sig för astmatiker eller icke-astmatiker.
Att ett preparat skulle ge normal nivå för en med astma, men förhöjd nivå för en utan astma, det motsäger allt jag tidigare hört och jag kan inte tro på det.
Gabriel… Har förstått saken på samma sätt som du. Givetvis ska astmatikerna få ta sin medicin, men man ska heller inte kunna åka fast för doping om man tar samma medicin som icke-astmatiker. Det är det som är min poäng. Samma regler för alla.
Tolsrav. Nej. Och det är inte heller det som är poängen. Poängen är att andra åkare utan dispans kunnat åka fast för doping om dom tagit exakt samma preparat som Anna, och det är helt fel enligt mig.
Pröva ta astmamedicin. Jag har gjort det och jag i alla fall andas mycket lättare, det känns som om ”lungorna öppnar sig” jag själv har inte astma och tar naturligtvis inte astmamedicin, men har provat för att få barnen att ta det.
Astrid – ja, det är inte så konstigt, det är en av grejerna med preparaten – inte bara det mest verksamma utan även bipreparaten som finns med. Lite av grejen är att användaren ska känna en skön känsla i luftrören, för att slappna av i paniksituationer. Att det känns skönt är dock ingen garanti för att luftflöde och syreupptagningsförmåga ökar. Jag provade en väns astmasprej på skoj en gång vid en träning (efter elitkarriären) och det enda som hände med mig var att jag fick riktigt hög puls och började svettas.
Läste nånstans att 13% av idrottarna som tar astmamediciner inte har astma.
Gabriel har rätt i att gamla goda nisse (var är han nu???) bjöd på många inlägg i denna diskussion för 1-2 år sedan. Jag var en av dem som försökte läsa det han skrev och länkade till för att sedan föra diskussionen på en lämplig nivå (är inte läkare men kemist och har ändå lite koll på hur kemikalier funkar). Det finns övertygande data som visar att icke-astmatiker som tar astmamedicin i normala doser inte får någon prestatioinshöjande effekt. Om man däremot trycker i sig betydligt större doser (tror det var minst 10 ggr högre, men minnet kan svika mig) så kan det eventuellt finnas effekter, som dessutom finns kvar ett tag (några veckor, om jag kommer ihåg rätt). Längre än så tror jag det är svårt att komma med nuvarande information.
Dessutom väldigt svårt att säga någonting om eventuella långtids- och cokctaileffekter.
Just eftersom det är så svårt är det nog lika bra att antingen släppa frågan eller att försöka stödja forskning inom det (som forskare gillar jag ju alternativ 2 :)).
Astrid… Varför skulle preparatet sluta vid ”normal” nivå för en astmatiker, men höja upp en icke-astmatiker till över normal nivå? Låter helt ologiskt i mina öron.
Jag kommer inte ihåg någon studie om astmatiker som tycker i sig alldeles för stora doser. Det betyder dock inte att sådana inte finns.
”Pröva ta astmamedicin. Jag har gjort det och jag i alla fall andas mycket lättare, det känns som om “lungorna öppnar sig”
Astrid, det här är ju helt ointressant i frågan. Det som hade kunnat vara intressant var om du hade gått ut efter du tagit medicinen och persat på milen med 1 minut.
Att det känns skönt att andas har inte med prestation att göra.
…och så kanske vi ska prata om de uttagna i Liberec istället?
Japp!
Knappt ens Skilandslaget och inte den norska publiken på FB tror någon slår Emil i helgen… Hattestad har vi inte sett på länge förövrigt, mycket uppsnackad nu inför helgen med frågan om han kan slå till med något.
I övrigt hoppas jag se Ida på Pallen!
Ps. Symbicort® och dess beståndsdelar (Budesonid och Formoterol med kopplade läkemedelsnamn) är receptbelagt i samtliga koncentrationer. Sedan är den diskussionen slut!
Aiide… Men att det är receptbelagt betyder ju inte att det ska va dopingklassat.