Halfvarsson kör sista
Publicerat i blogg
Upptäckte nu i ett SVT-klipp med Emil Jönsson att man offentliggjort laget!
1. Daniel Rickardsson
2. Johan Olsson
3. Marcus Hellner
4. Calle Halfvarsson
Jag tror det kan gå riktigt bra!!
Upptäckte nu i ett SVT-klipp med Emil Jönsson att man offentliggjort laget!
1. Daniel Rickardsson
2. Johan Olsson
3. Marcus Hellner
4. Calle Halfvarsson
Jag tror det kan gå riktigt bra!!
Frågan är hur mycket Halvarsson behöver för att ha möjlighet att slå Norge? Northug var 70s snabbare på 15km. Räcker 35s?
Nästa fråga är hur vi skall få dom där sekunderna, vem ska plocka dom? På första sträckan kommer vi inte få en enda sekund, kan Johan ta 30sek och Hellner ytterliggare 10?
Skulle vi komma in samtidigt är det tyvärr kört.
Gillar dock att hellner får köra 3an, tänk pm han kunde börja bli lite het, please !
Strunt i morgondagen, på lördag är det nordiskkombinationssprintstafettjaktstart!Det blir grejer det. Synd att vi inte har 2 bra svenskar med.
”Nästa fråga är hur vi skall få dom där sekunderna”
Rickardsson og Olsson kommer til å fikse det der, jeg ser faktisk ingen mulighet for oss til å vinne dette. Jeg er kanskje den eneste, men jeg har absolutt null tro på Gjerdalen, ganske sikker på at han kommer til å floppe skikkelig i morgen.
Finns inga som kan sänka sina förväntningar mer än norrmännen här inne.
Instämmer totalt!!!!! Sverige behöver minst 40 sekunder till godo på sista sträckan… Jag tycker nästan man skulle ha petat Hellner för att få plats med Olsson på en fristilssträcka. Jag hoppas Hellner gör en Haag imorgon…
Nu har de haft lagledarmöte i en halvtimme, nu får de släppa lagen snart.
Belov-Vylle-Legkov-Ustiougov kör russerne.
http://www.fis-ski.com/uk/604/610.html?sector=CC&raceid=20760
Ryssland blir spännade, Ustiougov kan göra vad som helst! :) Sen kör inte Gailard vilket är en kraftig försvagning för frankrike
Finland sätter Jauho på första och Nousianen på andra. Gillar inte det, skulle bytt plats på dem. Frassarna gör inte med Gaillard, de är borta.
Gjorde samma sak som med damerna, sammanställde varje åkarnas bästa placering i detta mästerskap.
* Rönning blev 33 i skiatlon, så klart bättre i enbart klassiskt.
** Några åkare har inte kört ännu, dessa har fått 99, klart sämre än deras kapacitet (kanske inte danskarna förresten).
P Land Total
1 SWE 26
2 NOR* 40
3 GER 56
4 CAN 60
5 SUI 62
6 RUS 69
7 ITA 78
8 CZE 97
9 USA 111
10 FIN 112
11 EST 144
12 JPN 145
13 BLR 152
14 KAZ** 159
15 FRA** 190
16 POL 215
17 UKR 250
18 DAN** 359
Kan Kazackerna göra tre storlopp så kan de och Sverige spräcka fältet tidigt. Cherepanov-Poltoranin-Chebotko öppnar. Sen blir Velichko en mumsbit.
Har glömt att berömma Krog för sin sköna kommentar om tippeligan (norska allsvenskan). Jag håller lite extra på honom framöver.
Imorgon ska vi verkligen få testa Gjerdalen hängförmåga. Synd att Rickardsson inte har formen från 2011 i kroppen. På sträcka två är det omvänt. Rønning har inte varit riktigt lika stark i år som tidigare, men norrmän brukar kunna formtoppa till VM. Han ska dock möta en Olsson i bra form. Hellner och Röthe bli en transportsträcka om de går ut tillsammans. Om Halfvarsson går ut gemensamt med Northug hoppas jag han bara gör som han gjorde i skiathlon och låter Thuggen dra.
Jag tycker det är bra att Halfvarsson får testa att köra sista sträckan, han är ung och har visat på bra form och har inte lika många hjärnspöken som Hellner har fått genom åren genom att dra alldeles för mycket och sedan förlora spurt efter spurt.. Halfvarsson behöver absolut gå ut före Norge på sista sträckan och det blir spännande att se vad de övriga herrarna kan hitta på imorgon för att ge honom detta läge.. Det kommer bli så spännande i morgon, kommer Richardsson göra en stabil första sträcka? Kommer Olsson kunna rycka? Har Hellner tänt till? Håller Calle hela vägen till mål? Blir det ett silver till tro…?
Schweiz har Fischer på sista, han spurtar som Södergren ungefär. Öppnar med Perl då Livers tappat för mycket tidigare.
Jeg tror andre etappe blir avgjørende.
Hm ett scenario som kan uppstå på sista sträckan, om Halfvarsson och Northug går ut tillsammans är om det blir lite söndagsåkning.. Dvs Northug tänker inte dra en meter och Halfvarsson har inte råd att vänta till spurten men vill inte dra hela sträckan heller. Å andra sidan vill Northug kanske inte chansa med tanke på att han sjabblade bort medaljen i Skiathlonen.. Som sagt..spännande!
Frågan är hur mycket gårdagens besök i källaren har satt sina spår i Petter. Visst, han har fantastiskt återhämtningsförmåga men gårdagens urladdning är inget man rister av sig bara sådär. Kan jämför lite med Johaug som med hennes mått mätt var rätt blek idag. Hon såg ut som en motionär när Kowalczyk kom ikapp och blåste förbi. Hade loppet varit längre så hade hon fort tappat en halv minut.
Kowalczyk var rå i dag, Johaug var nok sliten men hadde også dårlig feste (ifølge treneren) og gikk en distanse som ikke passer henne så godt.
Jeg tror ikke det er andre enn Sverige, Norge og Russland som kan vinne dette. Med en maksdag kan Sveits og Canada hevde seg. Jeg synes både Tyskland og Finland ser svakere ut enn på lenge. Frankrike kjører uten Gaillard og bør ikke ha noe med tetstriden å gjøre. Italia er som vanlig for svake i klassisk.
Så hvem vinner – Sverige, Norge eller Russland? Gjerdalen har vist form, men jeg føler likevel at jeg ikke klarer helt å stole på ham. På en første etappe vil han imidlertid (per definisjon) ha rygger å henge på. Så lenge hans klassiskform er ok, bør han ikke tape alt for mye mot teten, og i alle fall ikke til Rickardsson. Belov har vel heller ikke vist all verdens form på en stund. Fra etappe 2 og utover ser Norge best ut på papiret, men vi vet ikke helt hva Vylegzhanin egentlig har å fare med i dette mesterskapet. Plutselig kan han prestere som i Holmenkollen… Er han sammen med Olsson kan det bli livsfarlig.
Leder Norge etter klassisketappene, tror jeg vi vinner. Men er vi mer enn 30 sekunder bak, kan det bli spennende.
Rs: Johaug hadde glatte ski i dag, hadde hun fått ski med bedre feste så hadde hun aldri i verden tapt så mye til Kowalczyk, men selvsagt, det var et lite skremmeskudd med tanke på lørdagen det løpet til Kowalczyk…
Det är ju jättegulligt om någon tror att Halfvarson har en chans i en spurt mot Petter. Tyvärr måste jag då berätta att: Det har han inte.
Vi måste minst ha 30 sekunders försprång åt Calle. är det 20 sekunder så kommer Petter åka ikapp och även vinna i spurten.
Kan inte Hellner komma i superform nu för bövelen. Då kanske han kan hitta på något på tredje. Han är egentligen som klippt och skuren för en tredjesträcka med sin åkstyrka när han är i form.
Jag är orolig att Olsson kommer vara lite sliten. Han är inte så genomtränad.
ROENNING Eldar
OLSSON Johan
POLTORANIN Alexey
VYLEGZHANIN Maxim
BAUER Lukas
COLOGNA Dario
Andre etappe. Jeg håper Rønning har en bra dag.
Med tanke på Wikéns lopp i år så får jag känslan av att hon faktiskt kan vara med och utmana supernorskorna om några år.. Att se henne kriga upp för den sjukt branta backen idag vid 3,9km med dåligt fäste gav mig gåshud.
Rønning bør være fit for fight. Må si jeg blir skuffet om han blir hektet av om Norge har kontakt med teten etter første etappe. Det er faktisk lenge siden Olsson har gjort noe særlig i klassisk. Jeg synes det er positivt for Norge at han går klassisk og ikke fristil. Hadde vært mer redd for Sverige om det hadde Jönsson på første og Olsson på tredje.
Drazyc, Olsson vann 2 klassiska lopp i VC förra säsongen. Sen dess har han inte varit i särskilt bra form, men det är han ju nu. Frågan är väl hur sliten han är efter gårdagen.
Hm, ja Johaug slet måhända med bakhala skidor och hade kanske inte blivit ikappåkt av Kowalczyk men samtidigt så tror jag inte att hon hade sin bästa dag men det är skitsamma. Ni har råd att falla igenom på både en och två sträckor, ni vinner ju ändå ;)
Tänk om Richardssons form kunde vara på uppåtgående och han slår till med ett fantomlöp samtidigt som Gjerdalen växlar tio sekunder bak. Johan bombar på andrasträckan, Cologna, Vylle och Rönning tar upp jakten men Rönning orkar inte följa och kroknar och Norge växlar 27 sekunder efter Schwiez, Sverige och Ryssland. Ett drömscenario men förmodligen bara ett önsketänkande från min sida. Men jäklar vilken spännande stafett det blivit. Tror det kommer bli riktigt bra imorgon, herrstafetterna brukar alltid vara de mest spännande loppen under mästerskapen.
Båda Ryssland och Sverige testar något nytt på sista denna gång. Både Hellner,Cherre och Vyleg har fått för mycket stryck! Ska blir hyper intressant och se hur Halfvarsson och Ustiogov klarar sig!
Enda chansen vi har på svenskt guld är att Hellner får ha ett rejält försprång på Röthe då kan det ev. hålla… chansen för det lär ju vara minimal dock om inte bröderna Olsson smörrebommar ordentligt.
Enig! Det hadde vært mer forutsigbart om Northug, Hellner og Vylegsjanin kom samtidig inn på oppløpet. Nå kan alt skje!
Vallamiss eller inte för ryssarna på 15 fritt, Vylle har i alla fall inte känts het i detta mästerskapet. Knappast Usse heller. Jag kanske får äta upp det men det känns inte som om ryssarna utmanar om guldet med det laget. Ser egentligen inte heller några sannolika scenarier för svenskt guld. Men det är ju mycket små marginaler och det finns några ljusglimtar. Halfvarsson har bra form och gott självförtroende så Northug kan inte slappna av ens inför en spurtduell. Frågan är också hur mycket gårdagens urladdning och fyra lopp i rad har tagit på Northug Bra också att Halfvarsson går så snabbt ut ur stadion om Sverige går ut med en ledning på sista sträckan.
http://www.vg.no/sport/ski/vm/2013/artikkel.php?artid=10114131
Det ble fiasko de luxe for dama bak, som skulle knekke vår nye stjerne på startetappen…;)
Per: Tyvärr så skulle jag säga att Halvarsson har större Brink vibbar än Mogren dito om vi nu ska jämföra med andra slutsträcke debutanter på mästerskap. Halvarsson öppnar ju alltid stenhårt men det håller ju aldrig hela vägen in.
Neithiri, var det inte du som inte trodde att Björgen skulle ta något guld (förutom stafett) för någon vecka sedan? Med det i minne så litar jag inte ett dugg på din skepsis till Gjerdalen (även om jag tror att Richardsson kan dra ifrån om hans form är uppåtgående, vilket gårdagens resultat kan vara en indikation på).
Joel: sant, tyvärr.
Jag vet inte om vi verkligen ska kalla Brink för debutant, han klappade ju igenom på sistasträckan i SM samma säsong.
Tor, då vet vi precis vad som händer, vi får ett brons… Det är bannemej dags för norge att åka på en rejäl smörrebom!
Och så hoppas vi att Rickardsson lyfter sig på samma sätt som Haag! Före säsongsstart fick ju laget ange vem som skulle göra stordåd. Rickardsson fick ju många röster men än har vi ju inte sett något av det (om vi bortser från svenska premiären). Haag sa Wikén och Haag snackade upp sig själv och fick ut det idag. Så nu hoppas jag att även Rickardsson åker in på dopingkoll imorgon!
AndersH: Det minns jag inte men syftade främst på åkare som inte åkt en slutsträcka på mästerskap i landslaget tidigare. Där är det ju en markant skillnad på Mogren och Brink kan man ju enkelt sammanfatta det.
AndersH… Ja, det var ju nästan exakt samma sak som i val di fiemme. Han tappade jättemycket på sista kilometern av sista sträckan mot Thobias Fredriksson. Och det var bara några veckor före vm.
Vi får hoppas att Calle inte har problem med hjärtflimmer!
Någon som har länken så att man kan följa svt play i utlandet imorgon?
toriv: Jo, men hvem kunne forutse at Kowalczyk skulle dumme seg ut slik som hun har gjort? Ikke så rart Bjørgen tar gull da…
Neithiri: Jo, klart att det var den dåliga fästvallan som gjorde att johaug tappade en halvmeter på varje staktag mot Kowa.
Neithiri: men det är lättare att förutspå att Gjerdalen dummar sig? Nja…
Thorrez: johaug hadde forferdelige ski i dag, det er kjent.
toriv: Selvsagt, Gjerdalen er da langt ifra like stabil som det Kowa vanligvis er. Jeg er veldig skeptisk til ham, jeg kan aldri tenke meg han gjør et like bra løp som på onsdag, håper jo at jeg tar feil.
Thorres: Når man må bruke armene så kolossalt for å komme seg opp bakkene uten feste på skiene så går det selvsagt ut over stakekreftene på flater og nedover, dette er elementært så dette bør du vite om du er interessert i langrenn.
Och jag som tycker att Gjerdalen är grymt stabil i masstart…
Tyvärr för våra norska vänner så blir det inget av med nåt guld imorgon för er del men å andra sidan har ni redan många att trösta er med.
Bra på att formtoppa sig han den där Gjerdalen…
NRK har verkligen fått till rubriken och porträttarna på Hellner & Northug i den här artikeln. Haha, den där bilden på Marcus är mint sagt ocharmig…
http://www.nrk.no/sport/hellner-vraket-fra-sisteetappen-1.10930839
Och, vi får väl se om Calle är beredd att hissa den där ”vita flaggan”. Skulle inte tro det!
Neiithiri: När Kowa har dåliga skidor(lördagens skiathlon klassisk) då är det tyst, men när norskorna har lite sämre då skall det basunaras ut! Var lite konsekvent för f-n. Stort av Kowa idag, blir det samma förhållanden på lördag stoppar ingen henne!
Valle: ”norskorna” hadde ikke dårlige ski i dag, men Johaug hadde. Tror du ærlig talt Johaug hadde tapt 38sek til Kowa på 5km uten dårlige ski? Da må du være full.
Unnar Kowa guld på 3-milen. Norskorna har redan fått så många medaljer och tror inte svenskorna kan åka till sig ett guld.
Astrid: Jepp, tipper dessverre det er mange svensker som heller ser en Lance Armstrong beundrer vinne framfor en jordnær og skikkelig idrettsjente, synd og skam egentlig.
Det snackas guld till Sverige i herrstafetten på sina håll härinne, jag säger topp 10 efter att åter fått ta till skämskudden under intervjun med Halvarsson i dagens DN kunde ju inte låta bli att nämna Northug och anser sig kunna spurta ner honom, dröm vidare lille vän… Han kommer med största sannolikhet återigen glömma bort att han ska hålla 10 km och gå ut för hårt, stumna och så är silversviten bruten redan efter halva sträckan… Blir otroligt glad om det kommer visa sig att jag har fel!
Norge är favoriter och med den form de visat samt att de har Northug på sista så blir de svårslagna. Tror ryssarna bli tvåa sen är det jämnt. Med den form Hellner visat samt att Richsrdsson har en bit kvar till formen är medalj succe oavsett valör. Mycket hänger på Johan.
Johaug dåliga skidor? Såg ut att ha bra fäste- gled ikapp Kowa utför fastän hon är lättare.
Gjerdalen är ett mysterium, kan komma på plats 50 i ett lopp men med samma form kan han komma på pallen om han får en rygg att åka bakom, världens bästa hängåkare?
Neithiri: Du måste vara den mest hemmablinda personen här. Ingen får nämnda Kowa utan att du måste påpeka att hon sagt positiva saker om Armstrong men trots att Sundby också sagt precis samma sak hyllar du som en stor idrottsman.
Angående johaug, hon gjorde sitt livs löp två dagar tidigare. Hon kan ju ha varit sliten? Men nejdå, i det var såklart skidorna det var fel på
Lite självinsikt hade varit smakligt…
KE: ”Gjerdalen är ett mysterium, kan komma på plats 50 i ett lopp men med samma form kan han komma på pallen om han får en rygg att åka bakom, världens bästa hängåkare?”
Det forteller jo litt om hvor viktig det psykiske er i langrenn. Det er jo samme mekanismer som gjør at Kalla underpresterer i fellesstarter, og går mye fortere på ski på en jaktstart.
SVT: ”Jönsson petad” (från stafetten).
Märkligt sätt att se saken. Hur kan man petas från något man aldrig varit självskriven till?
Längdlandslaget i Lahti
Sprint (f) herrar
Emil Jönsson, IFK Mora SK
Marcus Hellner, Gellivare Skidallians
Calle Halfvarsson, Falun-Borlänge SK
Jens Eriksson, Dala-Floda IF
Simon Persson, IFK Umeå
Teodor Peterson, Åsarna IK
15 km (k) herrar
Johan Olsson, Åsarna IK
Marcus Hellner, Gellivare Skidallians
Calle Halfvarsson, Falun-Borlänge SK
Daniel Richardsson, Hudiksvalls IF
Anders Södergren, Hudiksvalls IF
Lars Nelson, Åsarna IK
Damer sprint (f)
Ida Ingemarsdotter, Åsarna IK
Charlotte Kalla, Piteå Elit
Magdalena Pajala, Piteå Elit
Stina Nilsson, IFK Mora SK
Jennie Öberg, Piteå Elit
Linn Sömskar, IFK Umeå
10 km damer (k)
Ida Ingemarsdotter, Åsarna IK
Charlotte Kalla, Piteå Elit
Anna Haag, IFK Mora SK
Emma Wikén, Åsarna IK
Lisa Larsen, Sundbybergs IK
Sofia Bleckur, IFK Mora SK
Nationell kvot
Sprint herrar
Anton Lindblad, Sollefteå SK
Gustav Eriksson, Falun-Borlänge SK
Fredrik Jonsson, Hudiksvalls IF
Carl Quicklund, Östersunds SK
Robin Bryntesson, Sollefteå SK
Distans herrar
Emil Jönsson, IFK Mora SK
Anton Lindblad, Sollefteå SK
Tiio Söderhielm, Åsarna IK
Fredrik Jonsson, Hudiksvalls IF
Jens Eriksson, Dala-Floda IF
Damer sprint
Evelina Settlin, Hudiksvalls IF
Mia Eriksson, Piteå Elit
Marika Sundin, Sollefteå SK
Hanna Falk, Ulricehamns IF
Britta Johansson-Norgren
Distans damer
Julia Svan, Vansbro AIK
Mia Eriksson, Piteå Elit
Marika Sundin, Sollefteå SK
Jennie Öberg, Piteå Elit
Britta Johansson-Norgren, Sollefteå SK
Bara 11 herrsprinters? Antar att Johan Edin ska in på listan med. Kul att Svan är med, men även Sundling och Henriksson hade varit med i mitt lag.
Väntat kvartett i morgon, Kalla, Wikén, Haaag och Bleckur, som enligt expressen gör sitt första lopp imorgon i detta VM.
JonasE; Sundling och Henriksson är ett år yngre än Svan och får stå på tillväxt ett år till.
Kul med Svan, Ska bli kul och se hur många svenskor hon slår! 1-2 ? Det är väl sådanna förhoppningar man kan ha på henne! :)
Sverige setter opp sine to sterkeste på de to første distansene, hvor det sjelden eller aldri skapes noen luke – som holder helt inn.
Jaja. Med Jönsson-Richardson-Olsson-Halfvarson kunne de muligens skapt den nødvendige luken før 4. Men den muligheten har de valgt bort.
Undres på om Poltoranin skal gå 50km? Han har jo stått over alt annet? Høyst merkelig.
Rätt väntade lag till Lahtis hade de varit fritt i distans loppet hade man kunnat tänka sig Sundlig som ändå varit JVM 6a å en topp 10 i fritt i skandinaviska cupen..Henriksson har jag rätt svårt att se skulle vara nära en plats av de hon visat upp i år hennes tid kommer…
Tyckte verkligen inte att Johaug såg ut att ha så dåliga skidor. Hon gjorde ju en taktiskt perfekt sträcka. Fanns ingen anledning att tokköra med tanke på kommande 3-mil. Dessutom är det ju alltid mer tacksamt att vara i jagande position.
Neithiri: Lägg ner. Tror du någon skulle lida med Norge för att ni inte tar ett till guld?
Efter Norges fantastiska uppvisning hittills är det väl klart att övriga världen håller lite mer på Kowa. De norska tjejerna är helt fantastiska och jag unnar dem verkligen framgångar. Men ibland blir det bara lite för mycket med all hurtighet (tröttnar ni aldrig själva??) och då är en surig diva till polska precis vad man behöver. (Och sluta med dopingsnacket innan du har något verkligt på fötterna, snälla! Det är pinsamt. Spelar ingen roll hur sannolikt det är, oskyldig till motsatsen bevisas är alltid regeln)
”Undres på om Poltoranin skal gå 50km? Han har jo stått over alt annet? Høyst merkelig.”
Polten har kört de lopp han haft chans i, och femmilen är hans bästa chans. Så varför skulle han inte det? Han kör idag.
”Fanns ingen anledning att tokköra med tanke på kommande 3-mil”
Fast tokkörde, det gjorde hon. Hon hyperventilerade rejält i sista backen och slet riktigt ont. Så hon körde nog allt hon kunde.
Alla lag utom Norge kör med sin bästa åkare på sträcka 2, det borde kunna ge utrymme för luckor
JonasE: tror han hade haft betydligt bättre chans i skiathlon och 15 km än sprint – han har ju gjort grymma fristilslopp i år!
Är Italien o Kanada med efter två sträckor tror jag dom kan bli obehagliga..speciellt Kanade där vet vi att Harvey har en riktigt bra avslutning de har även Italiens slut man Hofer varit på pallen i sprint i år…
även Tyskarna kan ha en lurig gubbe på sista..
toriv>> Polten slaktade ju allt och alla i Davos på sprinten och var långt efter på 15 fritt. Så där håller jag inte alls med dig.
Mitt dröm scenario som är realistiskt efter 1:a.
1: JAUHOJAERVI + 0
2: VALJAS +1
3: RICHARDSSON +2
4: BELOV +5
5: Dotzler +6
6: Gerdalen +15
JonasE: du har nog rätt i att resultaten i Davos fick honom till att välja detta upplägg – jag håller dock inte med. Möjligtvis att det var rätt att skippa 15 km, men skiathlonen förstår jag faktiskt inte alls.
Och nej, jag tror inte att han hade tagit guld även om han inte hade fått problem i starten i sin kvarts/semifinal (kommer inte ihåg).
Han kanske ville vara i toppform till sprintstafetten?
Haha, konstig prioritering som sagt.
Finns några lag som har sitt svagaste kort som 4. USA, Kazkastan, Schweiz till exempel. Kan något av dessa tre lag komma loss tillsammans med Sverige men utan framförallt Norge så ser det väldigt bra ut inför sista.
Med tanke på hur bra de norska herrarna presterat i det här vm:et så kommer vi inte kunna skaka av oss dom. Frågetecknet är väl Rönning, men han brukar alltid leverera bra i stafetter och framför allt på mästerskap. Och det är väl troligare att Röthe åker ifrån Hellner än tvärtom.
Så tyvärr, grattis till guldet Norge!
Neithiri: Jag utgår naturligtvis ifrån att Kowa inte är dopad. Hon har ju inte åkt så bra, så jag har svårt att tro det. Vem hon beundrar bryr jag mig inte det minsta om. Jag unnar även andra länders atleter medaljer, men ser ingen annan än Kowa, kanske en finländska.
Det skal jo bli spennende å se hva Ustiogov kan gjøre om Russland er med helt inn i dag :)
Ellers liker jeg ikke Kowalczyk, men klarer hun å knekke en armè av rødkledde i morgen, så har hun virkelig virkelig fortjent gullmedaljen.
Jeg forstår godt at resten av verden heier på henne.
Gillar verkligen Norskorna men visst hade det varit lite befriande om någon annan vann något lopp. Utmanarna är tyvärr inte så många! rättare sagt ingen förutom Kowa! Haag-Kalla-Wikén ,finskorna och Ishida är väl närmsta utmanare och jag har svårt att se någon segrare där! amerikanskorna nej, fransyskorna nej,tyskorna nej, ryskorna knappast(?).
Mitt drömscenario efter första:-)
1: RICHARDSSON + 0
2: SCHWEITZ + 0
3: BELOV +1
4: JAUHOJAERVI+2
5: VALJAS +5
6: Dotzler +6
7: Gjerdalen +15
Och här kommer mitt drömscenario
1: RICHARDSSON + 0
2: SCHWEITZ + 0
3: BELOV +1
4: JAUHOJAERVI+2
5: VALJAS +5
6: Dotzler +6
7: Gjerdalen +2:14:15
”Och här kommer mitt drömscenario
1: RICHARDSSON + 0
2: SCHWEITZ + 0
3: BELOV +1
4: JAUHOJAERVI+2
5: VALJAS +5
6: Dotzler +6
7: Gjerdalen +2:14:15
”
Släng in Cherepanov där också i toppen. Han var 11 på VM 2011 och med Polten på andra kan Olsson komma loss ännu mer.
när tror ni att de kommer gå i mål? börjar bli lite orolig att jag kommer att missa målgången
okej, åktid 2003 var alltså 1:32, d.v.s 15:02
Mitt drömscenario:
1. Gjerdalen
2. Resten av flokken +2:14:15
Tror Rønning er vårt svake ledd. Så slipper vi, så skjer det på andre etappe.
Livredd for Gjerdalen på 1.etappe, virkelig livredd.
Jeg er også mer bekymret for Eldar enn for Tord. Men Eldar har jo vært en veldig stabil stafettløper før.
Nu är pulsen hög!!
Tor och Neithiri, ta det lugnt, ni behöver inte vara nervösa!
Norrmän har en otrolig förmåga att bita sig fast i stafett, och mästaren på det är Gjerdalen. Vet inte varför de har sådan otrolig förmåga till det, är det nationens tryck, rädslan att bli syndabock som gör att en del överträffar sig själv i stafett?
Ska bli spännande.
Blomman missar att Chernousov hade ett fall i DP loppet när han var på väg fram var uppe topp 10 när fallet kom
Spør en nordmann om is i rubben de neste 20 årene og alle (vel, 50%) vil snakke om dagen da Hjelmeset gjorde en dårlig stafettetappe. Mens Skaanes, til tross for bare et par sjetteplasses i vc, fremdeles huskes for sin enorme førsteetappe i 1991. Så presset på de norske er stort, hvis du taper avgjørende sekunder i en vm-stafett for Norge så blir du husket i tiår.
Norge har jo helt vanvittige ski
Japp, med de raketerna så blir man aldrig av med Gjerdalen. Han behöver ju knappt staka på platten.
Pilotbrillemannen har väl fått låna Mari Eides skidor från Liberec…. :)
Hade jag varit norrman hade jag varit mer orolig för Rönning än Gjerdalen.
Äntligen är det någon som gör något.
Finns inte så mkt mer kan göra på denna bana…!
Grattis till guldet Norge!!!!!
Händer det inget nu på andra, så lär det som vanligt bli en sällskapsresa.
….eller i dette føret i klassisk.
Pilotbrillemannen har kontroll som jeg trodde. Jeg var i utgangspunktet usikker på Rønning, men i denne løypa er det vel vanskelig å få luker.
Tyvärr en äckligt disciplinerad sträcka av Hängdalen…
Ta dit om japan snälla daniel….
Övertygad om att Jönsson gjort det mycket bättre.
Godkänd första av Daniel men har svårt förstå varför han ska vara uppe å dra så mkt i halv tempo..
Jönsson skulle passat på denna bana….
Är man efter Japan i växling är det inte godkänt!!
Hvis ikke Rønning kollapser og gir en stor luke, så er dette vunnet allerede.
Inget superglid på vare sig Rickardsson eller Olsson.
Inte en chans att Jönsson hade varit ett säkert kort i det här tunga föret.
Som jag trodde, sällskapsresa. Tar vi medalj får vi vara nöjda.
Hoppas calle kan greja en medalj iaf…
Vå bäste åkare har det sämsta glidet…vafan
Norge har överlägsna skidor
aj aj Olsson ser inte bra ut å hans skidor ser ut att glida något sämre än andras..
Kass glid, det var det det. Tack så mycket vallateamet i vallabussen.
Inget bra. Johan får slita mer än många andra på sina halvdana skidor. Det hör blir tufft.
det man kan hoppas på nu är att några andra farliga avslutare hakas av. Kanada verkar hänga på tunn tråd
Vi är långt ifrån att vara ensamma om dåligt glid om ni inte sett det…
Men skiene har kanskje ikke så mye å si på de to siste etappene, så vi får håpe at de fleste lagene klarer seg igjennom andre etappe.
Vet många har dåligt Kanada Frankrike ser åxå ut att tappa utför
Tycker faktiskt synd om Kershaw och Manificat. Så mycket som de tappar utför ska inte få hända.
Finland har haft superglid…
Canada og Frankrike har smurt med lim, Olsson og Bauer nesten like ille.
Nu behöver vi en Hellner i PANGform för guld!
Johan har inte problem med uppförsåkningen , bara platt och utför !
Vi behöver, tror jag, en Hellner i form för medalj.
hoppas han kan hänga med utför nu
Tur att olsson är så stark.
Hade inte spelt något roll om vi haft lucka inför andra som de ser ut nu
skidjan:
”Kass glid, det var det det. Tack så mycket vallateamet i vallabussen.”
Sluta gnäll – Sverige har haft grymma skidor hela VM.
Ajaj, om Legkov drar på nu. Röthe känns som ett säkrare kort än Hellner på förhand.
SweTor: Vad skulle du vilja kalla Norges skidor? De har haft grymma skidor, vi har haft medelmåttiga. Kanske kan man förvänta sig lite mer?
Målsättning bör vara att vara bäst, jämt. Allt annat går fetbort.
Nu är det upp till bevis för Lerdalasonen. Gör en Haag Marcus!
inget att gnälla hela VM har vi haft bra material även Daniel hade de helt klart bra under skidorna så..Olsson kanske hade får mkt fäste eller så har han inte skid par som fungerar 100 i detta före
Jag kan redan nu se Petter parkera de andra upp för sista backen som vi väl kan döpa till Björgen/Haag-backen ;)
Damernas klassiska bana var ju mycket tuffare , skulle ha spruckit mer ifall de hade kört deras backar 4 ggr eller hittat en förlängning på den och på såvis fått 3,3 km
Vi borde ha kontroll på Schweiz, men frågan är om Calle kan spurta ner Ryssland, Italien och Tyskland? Blir tufft att få medalj om det inte mot förmodan händer något på den här sträckan.
Starkt av Olsson att inte släppa i det läget.
Italien har en bra avslutare som jag varnade för innan.. är tyskland med så har dom en riktigt bra avslutare främst i en lång sprut
Så langt ser Hellners glid god ut
Ser ut til at Northug får det han ønsker seg, en gruppe på 5 nasjoner.
Ja, och Ryssland vet man väl inte var man har. Blir tufft för Calle om det inte händer något nu, vilket jag inte tror.
Eldar sier til NRK at skiene tapte seg veldig på slutten. Det virket som Di Centas ski hadde motsatt utvikling
Ha ha! Det där med att rakt ut säga att man har sämre glid är en sådant märkligt grej. Olsson kan bara inte säga det rakt ut trots att han ju ändå kommunicerar det tydligt.
Om Clara hänger med in till växling och om det går långsamt på sista ska det bli intressant att se Hofer i en spurtduell.
Lagkov borde väl försöka göra något om de finns krafter allt annat är konstigt…ovanligt att han bara ligger där bak
Så osedvanligt kul med så många lag med på tredjesträckan. Min reflektion är att Daniel R tappat självförtroende. Både idag och på Skiathlonen använde han så mycket fokus på att titta bakåt. Som om han kolla om de andra skulle komma snart. För mig ser det ut som om han tvivlar på sin förmåga. Det är nog nyckeln för honom. Att börja lita på sig själv.
Oj vilket glid på Röthe! Hellner kommer inte ens upp bredvid honom på hyllan trots att han låg kloss utför. Men ok glid även på Hellner…
Uttrycket ¨stafett är stafett där allt kan hända¨ stämmer inte alls på herrstafetter. Känns som att i 9 stafetter av 10 händer inte ett skit förens innan upploppet.
Vilken dröm om Calle får vara den som håvar in skidpepp-pengarna idag!
Ser ut som spenningsmomentet blir spurtduellen mellom Nothug Og Ustiugov, føler meg ikke 100% sikker på at Northug tar det, men kanske 95…
Bättre en ingenting….. sammanfattar bra där….
Vi hade behövt ha Olsson på en fristils sträcka idag. Om Calle lyckas fixa en medalj är det riktigt bra… Sen tycker jag man inte kan skylla Olssons insats enbart på skidorna, det känns som att de flesta hade sämre glid på den sträckan. Tyvärr känns Olsson numera som en varannan dags åkare… tycker det har blivit en permanent trend de senaste två åren.
Den siste gangen jeg var 100% sikker på seier i en stafett var foran herrestafetten i 1994…
Hanne, Glöm inte bort Calle, som var näst snabbast dom sista två km på skiathlonet
Känns som att fjärdesträckan kommer gå en halvtimme långsammare än tredje :)
Jag blir väldigt imponerad om Calle kan fixa medalj.
Olsson hade klart sämre gild än alla andra som var före han…för att man ska kunna göra något som Olsson hade hoppats på måste man ha topp skidor de hade han inte alls idag..
Northug kan liksom aldrig göra något normalt. Plötsligt körde han för att dra upp Teichman till tätgruppen. Förstår inte riktigt poängen. Säkert något mycket mycket subtilt…
Calle allt på ett kort nu..inga onödig saker nu fram till slutet…men alla är bra avslutare utom Ficher
Srafetten är pinsam. De kräva hårdare banor för sålla lagen….
Alle går for gull, ingen går for medalje. Med 10 lag i en spurt så blir risikoen stor for uhell.
Northug måste väl ha lite respekt för Hofer trots allt eller är han fortfarande så pass säker på sin egen spurtförmåga?
Jacob Hårds citat ¨Det här är en uppvisning i att göra så lite som möjligt¨ är ju ganska talande för en sista sträcka i en herrstafett.
Ryssarna kanske skulle kastat in Kricke i alla fall…
Åkarna som kommer ikapp nu kan vara i vägen och ställa till det för de fem som är utvilade. Incidenter kommer garanterat att ske.
Vilken parodi det blir. Trist!
Haha, hade varit kul om Kriukov hade varit ankare för Ryssland. Då hade nog Northug varit tvungen att hålla ett högre tempo under en längre tid.
Nå er det nesten så jeg håper Northug taper den spurten. Etter å ha sett hvor fint han kan gå på onsdag, er dette bare fryktelig trist.
Vil heller ha et sølv og at Northug går litt på ski, enn å få gull på denne måten.
Jag hoppas typ på att det blir ett skrällag som jobbat sig i kapp som vinner för alla andra är ju typ idioter. Är rätt åt favoriterna om det skulle strula i spurten.
Det er da ikke Northug som skal kritiseres, hva med alle brødhuene som gikk ut sammen med han? De vil jo ikke vinne
Vi skulle haft Jönsson på sista!!!!!
Ja, det är ju så klantigt av de fem längst fram att släppa upp så pass många. Vi kommer få höra klagomål från alla håll och kanter efter att någon gjort si och så i slutet på loppet. Det här förstärker ju inte direkt sportens anseende och herrstafett är värre att titta på än alla masstarter.
nej, Ryssland skulle haft Kriukov!
Sanna , jag tänker som du :) Det skulle vara en läropeng för alla.
haha teichman behöver lite högre styrfart för att bli stabil!
Om Jönsson och Kricke kört sista sträckan hade det inte gått såhär långsamt iaf…
Säkert Calle som pajade för Teichman han var ju precis före och det brukar ju sluga vilt med honom i masstarter.
Grymt om Heikinnen skulle ta det!!! Heja Finland!!!
Northug er jo ikke den raskeste, så beste måten å slå ham på er at alle er uthvilte.
Gås det hardt så er Northug raskest i slutten.
Nu visade Calle för Northug hur han ska göra på upploppet!
Coolt om Hofer skulle fixa guld åt hemmanationen.
Man bara måste älska Heikkinen. Omöjligt att veta var man har honom. Lär inte orka på slutet dessvärre. Men heja Finland!
Kom igen nu Heikkinen, blås förbi alla!
Northug tittar på småkillarna :)
Gillar att Calle testar men det går ju aldrig.
Nu har han ju bränt allt krut.
Northug leker…
Om två år kommer inte Petter ha en chans!!
Ikke i år heller.
Calle är ju suverän :)
Bra med Silver som de blev…Calle försökte all heder åt han…bra skidor på Calle..
Bra försök Calle!
Calle får maxutdelning! Börjar dock bli tråkigt med silver.
Såg ni hur Northug gick upp och markerade i backen, för att sedan lägga sig bakom Calle? Mäktigt.
Ja Calle gör ju åtminstone mer än vad de andra försökte göra. Sen att Petter är världens bästa avslutare är ju inte mycket att göra åt. Helt klart godkänd insats med tanke på hans orutin.
Men allvarligt, jag tycker inte herrarna ska få delta i herrstafetten. Det är lika bra damerna kör båda stafetterna ;) Klungrusch är trist när det kan vara så spännande med stafett.
Fan den upploppskameran är inte bra… såg ju ut som Calle gav upp…Tycker ändå han gjorde helt rätt faktiskt nu var det nog det Northug ville så att han kunde komma i suget men väl kämpat under dessa förutsättningar.
Ha ha. Northug ga akkurat de antall meter på toppen som gjorde at han kunne rykke fra russeren og komme i større fart bak svensken.
Maktdemonstrasjon.
2007-2009-2011-2013….;)
Gratulerer med sølvet ;)
Mycket bra kört av Halfvarsson på slutet. Dock väldigt trist sistasträcka i övrigt.
Anna F, håller med dig. För att få eländet avklarat fort skulle det ju typ räcka med ett upplopp, inte en hel stafett :)
Som sagt Northug lekte på slutet. Calle skulle ha släppt in Northug på toppen eller väntat. Lätt att säga från soffan men man förstår att det är svårt i verkligheten när man trots allt safar sin första vm-medlaj med att gå på.
Inte för att han hade tagit honom ens med högre fart in, för stor skillnad fortfarande.
Grattis Norge
Kjedeligste stafetten jeg noen gang har sett.
Gratulerer, ingen!
De andre landene gikk for sølv, når de ikke torde forsøke å gå i fra før 4.etappe.Ikke spennende. Men som forventet.
Petter brukte ikke mange kaloriene på dette, det er smart med tanke på 50km.
Hrrm, tror det var mycket närmare än Hård och Blomman säger. Det handlade om att få mittenspåret på upploppet. Om han hade fått tio meter till, alterntivt lagt sig i suget istället och passerat Northug uppe på hyllan så hade han kunnat vinna. Ja ja, han hade en plan och genomförde den bra. Det är huvudsaken. Alltför ofta har vi sett svenska åkare som liksom bara kört på utan en tanke in mot finishen. Men jag tror ändå suget-planen hade varit lite bättre. Så bra glid hade han…
Sugeplanen var dømt til å mislyktes, Northug ville være to inn på oppløpet og han var sterkest i siste bakken, dermed kunne han velge posisjon. Valget for de andre var å være 1, 3 eller 4.
Om Kalle får vara frisk och utvecklas nu, så tror jag att vi har sett ett tronskifte på sistasträckan..
Johan är för härlig ”Han gjorde exakt som jag sa åt honom”
Men Hellner ser ut att ha olust och besvikelse i kroppen.
Den sluge Northug gick ju upp och blockade Halfvarsson, men som tur var senare hade svensken bättre glid. Men helt klart rätt taktik och han hade bara behövt några meter till för att tuggen inte skulle få suget.
Petter Northug visar återigen varför han är världens genom tiderna bästa skidåkare. Grattis Norge.
Det är verkligen, verkligen tråkigt att man aldrig kan glädjas med honom på samma vis som man kan med tex. Marit Björgen eller andra norska storåkare genom tiderna.
Helt rätt att sätta Calle Halfvarsson på sista sträckan. Onekligen ett fantastiskt lopp av Sverige. Vi hade inte i ärlighetens namn kunnat hoppas på en bättre placering. Det här ska vi vara ordentligt nöjda med. Man ska inte glömma att skidåkning i huvudsak är en Norsk angelägenhet. Kommer man tvåa, oavsett gren, så är det jättebra bra.
O_M_K: Enig, jeg syns Halvfarsson gjorde en god figur. Og når dere absolutt ikke vil bruke Emil Jönsson så er det ganske klart Halvfarsson som er mannen på 4.etappe.
Per: Jag håller helt med men tycker det är mer förståeligt att Calle går på den här typen av mina det är ju bara hans andra stafett avslutning. Jag hade blivit mer less om Hellner hade gjort en liknande manöver.
Tror på att ge Calle fler chanser i framtiden speciellt om Hellner kan hitta fristilsformen igen. Kruxet är ju att Olsson inte blir yngre och Richardsson har ju direkt stagnerat.
Calle lär får chansen på sistasträckan igen vilket är bra för en Hellner i bättre form kan vara riktigt värdefull på tredjesträckan
Jag tror hela det här mästerskapet ger mersmak för Calle, blir nog ett inspirerande träningsår för honom.
Jeg er skuffet over Richardsson og Olsson, trodde virkelig de skulle bidra med mer fart enn det de gjorde.
Neithiri: vad var det jag sa?
Nu måste man snart börja tycka synd om de norska supportrarna. Det kan inte rimligtvis längre finnas någon glädje i att bevittna norska segrar i spåret?
Å andra sidan ligger kanske spänningen numera i en eventuell besvikelsen i det osannolika fall där en norrman inte vinner?
Är ni redo för en repris på det här loppet på Söndag?
Neithiri: Du är inte ensam om att vara skuffet över svenska insatsen på de två inledande sträckorna. Om inte Rickardsson tar tag i sin åkning och börjar visa lite regelbudna resultat så är jag definitivt redo att börja satsa på Jönsson istället.
Per:
”Det handlade om att få mittenspåret på upploppet.”
Helt riktigt. Northug vann redan när han kom först in i rätt korridor. Hade Calle varit först där tror jag inte att det finns en chans att Northug hade tagit sig förbi.
Olsson med bedre ski kunne ha fått en luke ned til Rønning i dag.
Johannes: Klart att de gick för guld och det var mycket nära. Mycket närmare än Northug vill erkänna. Att Northug vill ha en annan ankarman nästa gång säger allt. Bästa betyget för Calle.
Jeremiah: Sugetplanen var fullt möjlig. Calle valde ju att glida om i utförsbacken före sista backen. Han hade kunnat ligga kvar och då legat efter Northug. Möjligen att ryssen då gått om båda två i sista backen men trea med bra glid hade fortfarande kunnat räcka då det finns två vägar runt ryssen i det läget.
Johannes: Jag har bokat en öppen lägenhetsvisning hemma hos mig på söndag. Jag la den exakt under femmilen. Blir perfekt då kan man bjuda spekulanter på fika och surra lite medan man slänger en blick på sällskapsresan emellanåt.
Damloppet imorgon är man ju dock klistrad framför.
Grattis Northug eller vi kanske ska kalla han för KUNGTHUG eller GULDTHUG.
Du är så jävla grym som bara åker upp och tittar lite på calle när han gör sista rycket för att sen lägga dig i ryggen på han. Där såg jag att guldet var Northugs. Mäktigt, bara förnamnet.
Grattis Calle helt suveränt kört måste jag säga sista kilometern DU vann silvret.
Stafetten i övrigt såg ut i det stora hela som en söndagstur i mångt o mycket. Det försöktes men det såg ut som nåt blåbär bara istället för en allvarlig tempoökning. Stafetten i Oslo var en RYSARE fram till 200 meter innan mål
SweTor: Precis, därav mycket närmare än Northug vill erkänna. ;-)
Neithiri: har du inte hajat att de hade kassa skidor? Särskilt Olsson. Svårt att göra ngt med dåliga förutsättningar under fötterna…
Per:
Jag förstår att Svenskarna gick för guldet (så klart) och Calle gjorde ett taktiskt helt riktigt lopp i det här föret.
…vad jag menar att som svensk SUPPORTER, hemma i soffan, så kan man egentligen inte förvänta sig någonting annat än silver bakom Norge. Oavsett disciplin eller distans. Så har det alltid varit och så kommer det att förbli. De gånger vi tar guld har vi i och för sig än större anledning att glädjas. Men ett silver är alltid jättebra.
Så himla trist att Northug inte ens efter segern kan släppa sin nedlåtande attityd gentemot Halfvarsson. Vet inte i hur många intervjuer nu han uttryckt sin glädje och tacksamhet för att Sverige valt att sätta Calle på sistasträckan, som om han vore bara skolpojken. Var ju för tusan bara Calle som gav honom något som liknade en match på slutet.
Pinsamt igen, Petter.
”Hade Calle varit först där tror jag inte att det finns en chans att Northug hade tagit sig förbi.”
Hahahahaha.
Jo, segern var klar redan innan loppet. Calle hade kunnat kört på vilket sätt som helst. Northug hade vunnit ändå.
Freddy: hvorfor skal jeg tro på det når dere ikke tror noe på at Johaug hadde dårlige ski i går? Men ok, Olsson hadde nok litt dårlig glid, tror nok det.
Freddy: Det gnälldes ju på samma sak i Stafetten på holmenkollen. Jag tycker det mer ser ut som åkformen inte håller för mer när Richardsson och Olsson har flera lopp i kroppen. Som sagt Sverige hade kanske risiga skidor men det hade ju dom flesta. Var ju inte direkt så att Rönning hade sträckans bästa glid.
Freddy: Om jag ska vara helt ärlig så tolkar jag Northugs uttalande om Calle som att han faktiskt respekterar honom… det är ju en del av psykspelet mot de åkare som är jämnbördiga eller börjar närma sig honom. Hans kommentar om att Calle inte kommer köra slutsträcka igen säger ju allt!!! Tyvärr är det bara att inse att Calle inte hade vunnit från suget heller som nån sa så hade Ryssen varit först då och Northug hade fortfarande kommit som ur en kanon.
Vilka tror ni får köra Femilen, Richardsson, Olsson, Södergren och ? Hellner eller Halfvarsson?
Jag hoppas Södergren får köra istället för Hellner…
Rønning startet med superski men hadde nok litt under gjennomsnittlig glid spesielt på den siste runden. Olsson hadde dårlig glid hele etappen.
Angående Johaug, sjekk https://www.youtube.com/watch?v=i3aVAkGWdOM ved 13:30 youtube-tid. Hun sa ingenting selv, men treneren sa hun hadde dårlig feste og det kan man ganske klart se at hun hadde. Selv med superfeste haddde hun ikke holdt Kowalczyks fart i går, det var en av de råeste 5km som jeg har sett.
Gabriel:
Som upploppskorridorerna ser ut, och det väder som råder, gör ingången till upploppet helt avgörande. Petter hade naturligtvis full koll på det och såg till att vara först in i den enda korridoren som gick att åka i.
Är det bara jag som blir lite bedrövad över Petters nedlåtande attityd och jargong efter tävlingarna?
Det är alltid lika roligt och underhållande när han är kaxig innan och under loppen. Men när han sedan inte kan skärpa sig och släppa lite på hatet efter en seger så blir det lite olustigt och väldigt pinsamt.
…borde man egentligen tycka synd om Petter? Vem vill frivilligt ta på sig rollen som antagonist för en hel idrott?
Calle gjorde en perfekt sträcka, hans första VM och han pallade för trycket! Jag var lite rädd att han skulle upp och dra eller att det skulle trassla till sig på slutet för honom eftersom gruppen var så pass stor.. Visst kan man vara lite efterklok… skulle han väntat och legat lite i rygg på Northug..? Äsch det är så små marginaler så vi skall vara glada att han höll sig undan trassel… Han fixade ett SILVER till Sverige och det var grymt gjort, all credd till honom när han försöker rycka, lyckas skaka av sig Italien och Ryssland iaf. Jag är riktigt imponerad av Calle och ser fram emot att få se honom utvecklas!
Swetor: Japp den analysen stämmer såklart. Petter hade full koll på läget… stafetten skulle ha körts kl. 10 på morgonen istället innan spåren hade blivit förstörda men Ulvang och Co kan ju alltid skylla på de tyska tv-bolagen och deras sändningstider.
Northug svamlar, Halfvarsson tog definitivt ett steg närmare att bli permanent sistagubbe.
Sophie: Instämmer, bara det faktum att Calle inte per automatik gick upp och drog är i sig ett fall framåt. Hellner hade ju aldrig kunnat hålla sig ifrån det.
En sak som kommit bort i brusen är vilken fantastisk taktiker som Gjerdalen är. Hans smarta åkning kostade garanterat max 90% av vad Rickardsson eller Perl lade på första sträckan. Bara Northug som åker smartare på distansloppen (i sprint är Jönsson i samma klass). Är inte alls förvånad att han kan höja sig 2 klasser när det finns ryggar att ta.
Synd att svenskarna inte kan lära sig detta, särskilt som vi har Jönsson som är fantastisk på det samt pionjärerna i taktiskt trängselåkning Lind och Tobbe Fredriksson.
Väldigt bra liverapportering med webb tv på Aftonbladet just nu!!! Med intervjuer med alla åkare.
Ja jag undrar också varför svenskarna inte kör mer taktiskt.. Hellner försökte ju på den senaste stafetten i världscupen och då drog han inte en meter och lurade bak i ledet.. den gången hamnade han tyvärr bakom Röthe på upploppet… Men det var härligt att se lite svensk taktik då, mer sådant!
*lite svensk taktisk åkning
Gjerdalen er utrolig bra til å gå i felt, men også de andre norske har blitt bedre etter å ha fått noen leksjoner av Northug. Det så man på 30km. Ingen slår originalen ennå, Petter går i dag i full fart opp på siden av Halfvarsson men klarer samtidig å se på både svensken og distansen til russeren for å vurdere hva som er optimalt før oppløpet.
Hellner säger i Aftonbladets webb tv att han ville köra sista sträckan! Därför han såg så trumpen ut i mixed zone kanske?
Neithiri: jag är personligen helt övertygad om att Johaug hade dåliga skidor igår. Det syntes ju lång väg att hon fick slita med fästet i bakkarna.
Ang. Northugs attityd, så visst är det en del av hans spel och kanske är det som han själv sa häromsistones att han tuktar dem han älskar (Gud vad han måste älska Hellner i så fall..)
Men, tycker fortfarande det är trist att han inte kan släppa spelet åtminstone i segerintervjun efteråt. Det blir bara patetiskt och en stor idrottsman ska veta bättre.
(Men, jag är förstås inte förvånad när det gäller Petter…)
Grattis Norge.
Synd att vallningen inte var bra på klassiskt, men frågan om det gjort någon skillnad. Det borde vara tuffare banor för stafetten. Jag tycker att alla grabbarna åkte det som gick. Bra av Rickardsson att dra direkt eftersom det var Norge som skulle hängas av.
Hellner i pangform hade säkert kunna gjort ett mäktigt ryck där Calle försökte, men jag tror nog ändå att utfallet hade blivit detsamma, Petter såg ju inte direkt stum ut efter backen.
Men jag tycker det är bra att både Calle och Hellner är bra slutmän, då kan formen och banprofilen avgöra vem som får köra sista sträckan.
Alltså, missförstå mig inte, trots allt är jag väldigt förtjust i Petter både som skidlöpare och person. Han är ju så skön bara för att han är som han är och han betyder allt för den här sporten.
Även om det kan ta emot att erkänna ibland…vad kluven man är!
Alexander: Såg vi samma lopp? Richardsson växlade ju efter Gjerdalen…. Du kanske fick en flashback till Vancouver eller nått? Lätt hänt i dessa silvertider.
Jättebra VM av Sverige med tanke på att både Kalla och Hellner inte har toppform.
Annars har skidåkningen stora problem för tillfället. På damsidan är Norge fullständigt överlägsna och FIS får se till att hålla Kowalzcyk på humör så att hon håller på ett par år till så att det blir någon spänning. På herrsidan är problemet ett annat. Pga att FIS gör allt för att tillfresställa den tyska TV-publiken (och annonsörerna) så ser banorna ut som de gör. Korta varv med återsamling av en jätteklunga vid varje varvning pga att målområdet nästan alltid finns i banans lägsta punkt. Så ser det nu ut i samtliga lopp på herrsidan med masstart, loppen avgörs de sista ca 800 metrarna. Och masstart har vi numera i samtliga lopp utom ett. Om målet ibland låg på banans högsta punkt och varven längre så skulle åtminstone loppscenariorna bli lite annorlunda emellanåt.
Så man förstår att FIS (och Ulvang som verkar styra mycket) blir närmast desperat och vill lägga locket på när SVT börjar ifrågasätta ärligheten på 90-talet. Sporten har inte råd med så mycket negativt just nu. I det sammanhanget måste jag säga att ett par tidigare och nuvarande FIS- och nationsförbundspampar samt någon av deras ”konsulter” närmast verkar vara korrupta.
Joel Burman ”Hellner säger i Aftonbladets webb tv att han ville köra sista sträckan! Därför han såg så trumpen ut i mixed zone kanske?”
Tyckte också han såg väldigt låg ut under intervjun med Yvette (usch gillar inte hennes töntiga intervjuer) men förstår att han känner sig trumpen.. han har ju inte haft formen och fram tills i år varit självklar för sista sträckan i stafetter. Nu får han konkurrens vilket är bra.. kan motivera. Hade han kört idag tror jag inte att det hade blivit ett annat utfall.. antagligen hade han gått upp och dragit för mycket och kanske förlorat spurten mot Ryssland också..
Freddy: Jeg vet ikke hva Petter sa i segerintervjun efteråt da jeg ikke har fått sett det enda, men jeg har tatt opp alt fra SVT så jeg får ta en titt etterhvert.
Klockren analys, Tobbe H. Det måste till en scenförändring på herrsidan av något slag. Banorna inbjuder allt som oftast in till offensiv åkning eftersom det ändå inte betalar sig i slutändan. (Sen är ju oxå problemet att alla andra helt enkelt har för stor respekt för en viss Petter..)
I Falun får dom flytta stadion till toppen av mördarbacken så finns det kanske en chans att slå Norge i 2015.
Jag tycker Calle gjorde en bra insats. Han var klart starkare än både Ryssland och Italien i spurten.
Hellner borde kört sista sträckan. Hakfvarsson räckte inte till.
Stefan: Så att Johaug kan ta storslam inklusive köra slutsträckan på damstafetten hahah
Astrid, för du tror att Hellner hade spurtat ner Northug eller?
Sanna: Jag tror det, jag FÅR väl tro det, eller?
Astrid: Alla får tro vad dom vill men i 99 upplopp av 100 så hade Northug vunnit över Hellner i deras nuvarande åkform. Om Hellner varit så vass som du säger borde han ju kunnat göra mer på sin sträcka.
har du sett loppet Astrid? Efter 8 km söndagsåkning hade ingen kunnat ta Northug i spurten, speciellt inte en Hellner i dålig form.. Vi hade kanske tom fått ett brons om Hellner kört eftersom han är värdelös på taktik ibland..
Astrid, du får tro vad du vill. Men jag tror inte samma som du. Möjligtvis att Hellner hade kunnat gått riktigt starkt i sista backen men det har han ju tyvärr inte tillräcklig form till.
Instämmer med Sophie, hellner hade legat och tokkört i intervaller en massa gånger innan upploppet där han försökt en sista gång bara för att krokna. Sorry som loppet blev nu är det bästa vi kunde fått ut med tanke på att Rickardsson och Olsson inte lyckades gå loss. Jag fattade ju att Northug skulle ta det men fan vad jag höll tummarna när Calle ryckte!!
Låter på vissa av er som att Calle var nära guld? Petter hade full kontroll och lekte mer eller mindre med motståndet. Petter gick upp jämsides med Calle i backen för att markera, men valde helt rätt genom att lägga sig bakom Calle och få luftsug in mot upploppet. En av Petters enklare stafettsegrar, utan tvekan.
Cigge: Instämmer kändes dock mer uppfriskande att se Petter leka med Calle än att se Hellner gå på samma j*vla nit varje gång…
Joel Burman: Absolut och jag tror att Sverige på sikt har större potential med Hellner på tredje och Calle på fjärde. Calle klår både Ryssland och Italien idag utan problem, vilket var bra gjort. Kommer dock, tror jag, dröja bra länge innan ett svenskt stafettlag (dam som herr) slår Norge (med andra ord vinner).
Nu kan vel Petter roe seg ned litt, han er jo like cocky som Muhammed Ali i sin prime. Han behøver ikke være like grå som Cologna (karisma som en istapp), men det holder å la resultatene tale for seg selv. Å snakke om å slenge sølv i postkassa synes jeg er respektløst.
Jag tror inte alls att Petter gick upp och markerade i sista backen, även om ni eller han aldrig kommer erkänna något annat. Jag tror att han ville förbi först, men att det inte gick. Faktum är att Calle hade 5 meter på krönet och att han var på väg att tappa balansen 20 meter efter krönet, det verkar alla ha missat. . Jag tyckte mig se att C svarade på Petters motattack och då valde P en annan taktik. Men det är min åsikt. Jag tror ändå inte att C hade räckt till i spurten om han inte tappat balansen, men jag är rätt övertygad om att det är Calle som kommer håva in våra pengar till slut.
Jag ska sluta provocera.
Synd att Hellner är så blek. Röthe slapp undan väldigt billigt.
Noen som fikk med seg pressekonferansen med Petter? Herregud for et sirkus.
Neithiri, nej jag har inte sett presskonferensen. Vad händer?
Banorna numera börjar likna velodromkörning med en inlagd uppförskörning och en efterföljande nedförskörning med en avslutande och obligatorisk återsamling av samtliga lag utom ett par blåbärslag. Dagens stafett var bland det tråkigaste jag nånsin sett, de två första klassiska sträckorna hade de kunnat stryka och resultatlistan hade ändå blivit densamma. Det lönade sig inte att köra på för det återsamlade sig ändå tre ggr per sträcka. Dödtrist att titta på. Och min åsikt har absolut inte något att göra med att Northug och Norge som vanligt vann om nu någon norrman skulle tro det. Jag är så gammal så de nationella känslorna inte är så jättestora längre utan känner mer för enskilda åkare. Jag vill bara se intressanta och spännande tävlingar men håller naturligtvis på Sverige. Grunnar lite på om inte FIS gräver sin egen grav med TV-anpassningen, lite lång dags färd mot spurt känns det som.
Ett litet hopp är att ryssarna tydligen insett det här problemet (även om jag tror att det främst är ett försök att försämra Northugs chanser, och varför skulle ryssarna inte göra det) för enligt vad jag såg från Sotji så låg väl målområdet nästan i banans högsta punkt. Så även om varven torde bli korta även där för att tillfredsställa FIS och Ulvang så kommer det säkert att bli intressantare än årets VM.
Det var Petter Northug (for 7 år siden) som fant opp den moderne langrennsformen som vi har i dag. Og han presterer nok en gang…
Sanna: Hundrevis av ville fans fra alle mulige land, små italienske jenter som skriker og oppfører seg som om det var Justin Bieber og ikke Petter Northug som var der.
Joel: Det finns flera sätt att få en luck i en stafett. Om man är den starkaste mannen på första sträckan är det smart att sätta en jämn hög fart från start så en gubbe i taget ska ramla av. Om Rickardsson gjort ett ryck på slutet och kanske fått maximalt 15 sekunder hade Olsson blivit jagad av fem ritigt starka åkare som kunnat jobba ihop. Ett annat argument för att åka som Rickardsson är att det var Gjerdalen som var viktigast att få avhängd och han åker nog hellre ett långsammare lopp med några tempohöjningar än ett lopp med jämn hög fart.
Nu har även jag sett den bedrövliga stafetten, söndagstur fram till sista tvåhundra metrarna. Så fånig sistasträcka är väl svår att överträffa… Gick ju till och med att bryta en stav och få en ny i klungan… Men så skönt ändå att det ändå att det blev ett silver!
Allide…Kankje Ludospill passer deg bedre!
O_M_K: Såg precis om slutet på sistasträckan och Northug har enligt mig hur många val som helst, så att han nästan har svårt att bestämma sig för hur han vill avgöra stafetten. Nu behövde han endast gå max på upploppsrakan och de där meterna som Hård och Blomqvist snackar om på krönet inför utförsåkningen är Calle aldrig nära att få. Emil var däremot bra mycket närmare att få en lucka i sprinten, men Petter hade precis allt under kontroll utan att behöva förta sig.
Alexander: håller helt med.
Richie gör ett mycket bra lopp utifrån vad han har visat tidigare denna vinter – hade det varit lite bättre före skulle fler ha släppt (knappast Gjerdalen dock). Står fortfarande fast vid att Jönsson inte hade gjort det bättre. Ok, han skulle ha varit 5-10 s före Norge istället för 5 s efter. Om allt hade gått bra. Men han hade aldrig kunnat försöka skapa en större lucka och slutresultatet hade blivit detsamma. En stigande form på Richardsson var vår enda chans, tyvärr var den inte tillräckligt stigande.
Sen skiter jag i att Hellner är lite småsur. Han i bra form är grym att ha på 3:e och Calle visar vem som ska åka 4:e. Känns lovande inför OS, faktiskt.
Satt och tänkte på dagens avslutning och kom och tänka på Hellners långspurt i Kollen-Vm.
Där hade Hellee flytet att Northug hade Hattestad framför sig som släppte lucka till Hellner…Låt säga att de varit en hyfsad ryss på andra plats när Calle ryckte så hade det varit Guld idag…
Jag tror Hellner hade försökt göra exakt likadant men har såklart inte samma form när han tog sprintguldet med den magiska långspurten.
Sen måste jag säga atr jag retar mig något oehört på den sista bromsande puckeln innan upploppet som kostat oss 2 guld! Fis som gör banorna är värdelösa och har förstört snart alla lopp…nu även stafetten..suck!
Hoppas och tror att Falun lär sig av något av den här trista upplevelsen och ordnar mer utslagsgivande banor till 2015.