Uttagna till Nove Mesto
Publicerat i blogg
Nu är den svenska truppen till helgens tävlingar i Nove Mesto offentliggjord. Ett nytt namn i listan är 92:an Martin Bergström. Han blev uttagen efter bra insats i Skandinaviska cupen i helgen då han blev 9:a.
Sverige
Damer | Herrar |
---|---|
Hanna Erikson Hanna Falk Ida Ingemarsdotter Britta Johansson-Norgren Stina Nilsson Jennie Öberg |
Martin Bergström Johan Edin Marcus Hellner Emil Jönsson Anton Lindblad Simon Persson Teodor Peterson |
Norge
Damer | Herrar |
---|---|
Maria Nysted Grønvoll Kari Vikhagen Geitnes Mari Eide Øystre Barbro Kvåle Celine Brun-Lie Ingvild Flugstad Østberg Maiken Caspersen Falla Kathrine Harsem (scan-cup-ledare) |
Eirik Brandsdal Anders Nøstdahl Gløersen Pål Golberg Ola Vigen Hattestad Finn Hågen Krogh Vegard Bjerkreim Nilsen Tomas Northug Sindre Bjørnestad Skar Emil Iversen (scan-cup-ledare) Eldar Rønning (teamsprint) |
Överraskande att Hellner åker, hoppas han visar bättre form än i helgen.
Norska laget
Herrar
Eirik Brandsdal
Anders Nøstdahl Gløersen
Pål Golberg
Ola Vigen Hattestad
Finn Hågen Krogh
Vegard Bjerkreim Nilsen
Tomas Northug
Sindre Bjørnestad Skar
Emil Iversen (friplats ledare Skandinaviska Cupen)
Eldar Rønning (bara teamsprint)
Damer
Maria Nysted Grønvoll
Kari Vikhagen Geitnes
Mari Eide Øystre
Barbro Kvåle
Celine Brun-Lie
Ingvild Flugstad Østberg
Maiken Caspersen Falla
Kathrine Harsem (friplats ledare Skandinaviska Cupen)
Hellner vill nog testa igen för att faktist bestämma sig ang OS-sprinten och hoppas självfallet på bättre resultat.
Kanske var det så att han hade annat i huvudet än att köra snabbt på skidor under skand cup ;-)
Hoppas Hellner får till det. Nove Mesto banan passar väl inte perfekt, men han har faktiskt åkt bra, även på platta banor. Tvåa i Prag tex. Förhoppningsvis lyfter sig Hellner som vanligt när tävlingarna blir viktigare.
Blir roligt. Normalt är ju tävlingarna efter TDS lite avslagna. Dock har ju många sprintåkare stått över touren så tävlingarna kan nog hålla hög kvalitet. Vore skönt om Sverige kan bli färdig med kvoterna under hälgen. Distans är väl färdigt iom att M Johansson tog poäng. Detta är nog en väldigt viktig tävling för de norska åkararew som slåss om OS-platser.
OT. SM veckan alla grenar kommer fortfarande ske i Umeå utan snö…
http://www.skidor.com/sv/Varagrenar/Langdakning/Nyheter/Egnanyheter/InformationangaendeSM-veckaniUmea/
Vi får se, det är bra med ett kritiskt förhållningsätt, men man skall väl inte kasta yxan i sjön. Kan fortsatt bli bra tävlingar (som TV-sänds av SVT alla dagar).
Nu verkar det ju som om Kalla får sitt önskemål uppfyllt med en skiathlon iallafall.
Men jag undrar fortfarande inte hur man ska få till en skiathlonbana med konstsnö som först kommer kunna produceras i slutet av veckan, när minusgraderna äntligen förväntas komma. Lite (mycket) snö från himlen hade ju förövrigt inte gjort något. Östersund verkar ju fått en del i alla fall, kul för dem!
Snömakarna säger att på två dygn har man den snö som behövs för att genomföra tävlingarna. Hur mycket snö får man då inte ihop på sex dygn?Ska bli intressant att se om det stämmer i verkligheten.
Kollade igen på 10 klassiskt från Lillehammer igår, den banan tog typ en veckas skytteltrafik med kubikmeter efter kubikmeter, lastbil efter lastbil (sa banläggaren på NRK), sedan ska ju snön ut också och på det pistmaskiner, det är ju liksom inte bara snön som ska produceras liksom. Troligtvis betydligt billigare att flytta tävlingarna än ovan nämnda arbete. Natursnö är gratis. Och ersättningsorter finns ju visst avtal med.
Aliide
Gissar du och skjuter från höften som vanligt eller har du någon som helst aning om vad det kostar att arrangerar en tävling gentemot alla merkostnader mot att flytta den. Som de flesta brukar skriva till dig, källa tack!
Har väl egentligen inte jättekoll på just den ekonomiska biten, men när nu Boden har erbjudit sig att ställa i ordning spår känns det mer som en prestigegrej från Umeås sida.
Nästa vecka är det världscup i Poreba, SM i Umeå, NM i Molde (eller var de nu flyttat till), FM i Vantaa, KM i Almaty, LM i Madona och SM i Leysin. FIS har verkligen gjort allt för att som många nationella mästerskap som möjligt att krocka med världscupen.
Nu är det klart efter möte mellan arrangören och svenska skidförbundet att det blir skiathlon i SM. Dock är längden på skiathlonloppen inte bestämda ännu. Alla nöjda nu?
Emil Iversen är sjuk och åker inte i Novo Mesto.
Inte bara svenskar som blir sjuka…. http://www.expressen.se/sport/langdskidor/stjarnan-efter-avhopp-var-helt-under-isen/
Northug:
http://www.youtube.com/watch?v=S17DdNybu-A#t=185
Vilka kommer då att åka i Polen. Söndagen med klassisk start ligger väl närmast till hands. Kalla borde väl ändå passa på att ta en test mot Kowa.
Tror inte Kalla kör 4 dagars SM i norra Sverige och sen resa ner till södra Polen. Ingen annan svensk heller. Inte finnar och norrbaggar heller.
Dessutom så finns det väl ingen svensk serviceapparat som skulle vara på plats så det är nog uteslutet.
Tror ingen åker till Polen kommer ihåg för många år sedan 2003 då krocka WC med SM då åkte Fredriksson WC loppet och vann de
Umeå i dag: 8-9 grader kallt, lätt snöfall och snökanonerna är i full gång. SM är räddat och det blir, enligt arrangörerna, tänkt program.
Sedan undrar jag. Får Sverige bara ställa upp med 6 sprinters på damsidan?
Ja, 6 åkare i alla enskilda lopp. Dessutom vann Emil sprintcupen förra året så han har egen friplats i alla sprintlopp.
Kan någon gå igenom det igen: Hur kan Norskarna ha så många. Friplatserna är ju uppräknade, men ändå 2 mer än Sverige.
De har många åkare i röd grupp, alltså topp 30 i världen senaste tolv månaderna typ.
Kan någon förklara varför alla längdtävlingar tycks gå så oerhört sent på dagen numera? Start för kvalet(!) är kl 14 i morgon och kvartfinalerna börjar efter kl 16. Det kommer ju vara mörkt i Nove Mesto när finalerna går. Som tittare vill man ju ha det tvärtom. Upp, titta på skidor på förmiddagen och sedan ut och göra annat. Nu kan man ju i o f s göra tvärtom i morgon så det är ju ingen katastrof men ändå.
Per, publikfrieri, lägger tävlingarna då folk är lediga. Dessutom paus mellan kval och finalerna.
Skidskyttarna åker väl förövrigt ganska ofta på sena eftermiddagar, inte konstigt att det är så mycket publik på skidskyttetävlingar…
Per, på söndag kan du dock gå upp tidigt och se Ski Classics-premiären, börjar 08:40 (TV4 sport tyvärr)
Helgens sprint är lagt sent för att inte kollidera med alpint som går tidigare på dan
Kvinner: Matveeva, Dotsenko, Ivanova, Korosteleva, Nikolajeva,Shapovalova
Menn: Krijukov, Petukhov, Panshinskij, Gafarov, Morilov, Ustijugov
Disse skal representere Russland i Nove Mesto
Spännande att se hur Hanna står sig när alla sprintspecialister är med.
Förresten, Vinterstudion just nu, är Zebastian och Jesper typ syskon/kusiner? Eller det kanske finns en hel del Modin i skidspåren?
3 minuter kvar till kvalet :D NU KÖR VI!
Nu är Astrid glad
Ida före Kikkan i kvalet, Ida som brukar göra halvsvaga kval…
JA, grymt ida :) normalt kval av eriksson.
Klarar sig Erikson o Britta vidare ?
Jossa; jadu, blir lite rädd.
Mycket bra av ida,öberg, nilsson och Falk. :D
Och framför allt, klarar sig Falla?
Nej, icke. Vilken skräll.
Britta ute Erikson lär klara sig
Och Britta är borta.
5 svenskor vidare är mycket bra. Hoppas vi har bra skidor och att det även gäller herrarna, så Hellner får en bra chans att klara kvalet.
Tight kval. 4 svenskor topp 10!! SUPER!!
Bra kval av många Svenskor Erikson vidare just men hon brukar höja sig,,,,Britta utan för inte på topp men kval brukar väl inte vara hennes stryka var väl runt 25 i asiago i kvalet med….blir spännande
Där rök nog brittas chans att åka sprint i OS. Tror Kalla kommer få chansen.
VA INGEN EMIL TILL START :O
Nå kanske rök den men kanske ändå inte svårt såga Britta har ju varit sjuk åxå,,,Kalla åker ju om hon vill som de känns handlar inte om hon får eller inte utan mer vad hon själv vill
Aj då, Emil strukit sig, skadad
Och Britta ute ur kvalet, trist.
Men ändå skönt att hon slog Kowalczyk ;-)
Varför är Emil diskad?
Ustiugov 6 sekunder före norrmännen och Teo i kvalet. Helt sjukt!
USTIUGOV KROSSAR!!!
Dålig känsla snarare att Emil diskad och Teodor långt efter i tid.
Bra av Edin och Persson ju!
Hvorfor stiller Kowalczyk opp i en fristilssprint? Har hun ikke vondt når hun skøyter lenger? Eller var alt bare fleip? Tipper det siste, koser meg over at hun røyk.
Emil är inte diskad herregud, DNS (Did Not Start) tydligen skadad.
Norge går som lag inte så bra heller.
Emil har visst känning i ett knä och har inte kommit till start.
”Emil Jönsson kommer inte till start i dagens fristilssprint i tjeckiska Nove Mesto. Orsaken är, enligt landslagsläkaren Per ”Pliggen” Andersson, att Emil under fredagens träning fick en lätt känning i höger knä. Emil blev bättre under natten, men på uppvärmningen inför dagens kval fick han tillbaka känningen. ”Pliggen” Andersson säger att det är en ren säkerhetsåtgärd att Emil avstår dagens tävling. Nytt beslut tas i morgon om Emil kan vara med i sprintstafetten.”
Hellner missa…..
Hellner utslagen mer än 10sek efter. Får nog ta ut en stor trupp ändå med alla skador.
Oj, nu blir jag riktigt orolig. Hellner ute med besked.
Riktigt bra kval av alla svenskar :) kul att det är 3 os-klara svenskor som missar kvalet…
Då är väl kvoterna avklarade för denna säsong? Riktigt kul.
Är det andra nationer som klarat de på både dam- och herrsidan förutom Norge?
Riktigt surt att Hellner ej kom vidare. Han kunde behövt få känna på tävlingstempo i sprint.
Heja, heja Ida!!!!
Falk har en bra chans att ta sig till OS nu om hon kör bra i finalerna också…
Härligt kval av Ida och Stina.
Grymt kval av Öberg ju, hoppas det kan börja släppa för henne den här säsongen. Sverige har fem damer vidare, endast 3(!) norskor vidare.
Och självklart skönt att Ida verkar ha hittat formen.
Hellner måste nog börja inta lite råa rödbetor innan OS för att få upp farten.
Annars bör kanske Hellner helt släppa tankarna på sprint, han har ju inte haft farten på väldigt många sprinttävlingar…däremot så presterar han säkert bra i en sprintstaffett.
Lite kul att tänka att Sundling slog öberg förra helgen så det visar ju lite på hennes klass. (och hon vann idag också)
Bra kört av Öberg! Tycker det ser ut som att hon har en del i tekniken att slipa på så tror och hoppas att hon har mycket att hämta i framtiden.
Heja, heja Ida
Ida ser stark ut idag, kör smart och tufft.
Ida har imponarat mest hittils tillsammans med Randall och Östberg.
Jag börjar på allvar bli orolig för Hellner. Köper inte snacket om att han är inne i en tung träningsperiod. 10 sekunder efter. Det är helt klart nåt som inte stämmer.
Adrian, med tanke på hur svagt han också åkte i distans i Piteå så är jag extra orolig.
Neithiri:
”Hvorfor stiller Kowalczyk opp i en fristilssprint? Har hun ikke vondt når hun skøyter lenger? Eller var alt bare fleip? Tipper det siste, koser meg over at hun røyk.”
Hon har sagt i intervjuer att hon inte längre har ont. Hon har fått behandling. Därför gick det bra för henne uppför Alpe Cermis senast och hon hade en mycket bra tid.
Hon ställer upp för att hon känner att hon behöver ställa upp i tävlingar innan OS, och då får man ta det som finns, även om det är fristilssprint som hon inte gillar.
Att hon inte ställde upp i Tour de Ski var av rent principiella skäl. Hon tycker att principer är viktigast, även om det med stor säkerhet innebär att hon missar chansen att detta år tillsammans med Jelena Välbe bli den mest framgångsrika skidåkaren genom tiderna vad gäller totala världscupssegrar.
Man kan ju undra om du Neithiri är full av hat mot Kowa, du missar inget tillfälle att skriva något negativt om henne.
Där rök nog OS för Falk… Öberg kan ju ha en liten chans.
Hellner hade en rätt svag säsong i fjol och det verkar vara än värre nu, övertränad?
Vem är ryssen? Vinner kvalet med nästan 4 sek och överlägsen nu.
aliide… Ryssen är han som typ sopade rent på junior-vm. Sades bli Rysslands Northug.
Aliide, Ustiugov har gjort flera bra tävlingar(främst i sprint) tidigare. Han körde bl.a. slutsträckan för Ryssland på stafetten i VM, ska ha en bra avslutning.
Justiman,”Man kan ju undra om du Neithiri är full av hat mot Kowa, du missar inget tillfälle att skriva något negativt om henne.”
Jeg liker henne ikke angående mange ting, de har jeg snakket om før og gidder ikke begynne med det nå igjen, men hennes avhopp fra TdS er noe av det feigeste jeg har sett.
Svag kvart av Persson. Vad var han i för superform i Davos?
Neihitiri… Där tycker vi olika. Bra att protestera mot FIS. Hade det inte varit för den protesten tror jag Oberhof hade varit kvar på touren nästa år.
Uttagningen av Simon Persson ter sig märkligare och märkligare. Åkte ett bra lopp men sprack sedan i team-sprinten.
Kul med en liten framgång för Lindblad. Han har haft det tufft i år, hans första landslagsår.
Ustiugov har varit ojämn, men potential har han visat vid ett flertal tillfällen även på seniornivå. Hans stakning borde åtminstone vara känd då han, bortsett från Kriukov, tillhör den yppersta eliten på den punkten.
Grejen är ju att det inte riktigt glänser om hans resultatrad heller.
http://data.fis-ski.com/dynamic/athlete-biography.html?sector=CC&competitorid=120583&type=result
Aliide… Vart vill du komma? Hade du velat ha nån annan uttagen?
Syns dere hevdet at de svenske jentene var sterke, beklager, men ngen har imponert undertegnende sålangt …Derimot imponerer Østberg som ledet Tds når hun feget av…;)
tolsrav, menar bara du idag eller under hela säsongen? Om du menar under dagens tävlingar kan jag inte förstå att du tycker att Östberg imponerar mer än t.ex. Ingemarsdotter så här långt. (Känner mig väldigt mycket som Astrid när jag skriver detta…)
Jennie Öberg sjua eller åtta… OS?
Sanna…Ida er bra. Mens Østberg har tross alt Tds i kroppen. Imponerende!
Men ingen slår nok Randall i OL…
tolsrav, det har du en poäng i!
Synd för Ida, men formen är på gång. Bäst av svenskorna.
Ida lovar gott inför OS. Överhuvudtaget tror jag svenska damlaget i sprint kan bli farliga i Ryssland
Bare Petter i sin livs form som kan slå Ustiugov i dag…;)
Ja, svenska sprintlaget på damsidan blir att räkna med på OS.
Jeg synes denne løypa var av de bedre sprintløypene.
Synes også at de svenske jentene, og i en viss grad norske, skuffer noe. Ingvild Østberg derimot, kan du stille klokka etter.
Løpere fra Sveits, USA, Italia og Tyskland i finalen. Skal vi ikke få ha sporten vår fred? (ironi)
Veldig morsomt med Sergeij Ustiugov. Der skulle det ha vært toto i ski.
Adrian; ”Hellner måste nog börja inta lite råa rödbetor innan OS för att få upp farten.”
Det kan nog inte skada ;) även fast man inte lär bli snabb av nitrat.
Sen trodde jag inte mina öron när Blomman sa i studion att han inte hört om nitrat dessutom sa att landslagsåkarna inte verkade ha pejl :o :o :o
Det är ju belagt utom allt vetenskapligt tvivel att nitrat påtagligt ökar aerob kapacitet så om inte svenskarna laddar med betor/spenat/etc är dom körda. Hur kan man pyssla med elitkonditionsidrott och inte veta….???
Tolsrav
Är inte Östberg den nya Kowa med sin åkstil. Naggar skidorna på de andra hela tiden ;)
Aliide
Han är redan uttagen och åkte inte touren, jag säger inte att det är så men formen kommer olika fort på åkare efter tung träningsperiod.
Nerre snerre
Ändringen av touren är snarare något av det fegaste jag sett. Var det Ulvang själv som beslutade det kan man undra. Hon hade ju säkert dominerat ytterligare ett år om inte förutsättningarna ändrats så radikalt. Stort och modigt gjort av Kowa tycker jag. Gav också resultat och eko i skidvärlden.
Gunnar:
Du må være den siste klovnen som fortsatt ikke forstår at dette ble gjort grunnet lite snø i Oberhof, så gratulerer med sisteplassen.
Dessuten gagnet sprinten Johaug mye mindre enn Kowa, men hun bet tennene sammen og kriget videre. Hun feiget ikke ut fordi noe måtte omgjøres.
Og i tillegg til å være verdens feigeste langrennsløper er også Kowa tidenes patetiske. For da hun feiget ut fra TdS så dro hun ikke hjem for å trene, neida, hun valgte å bli for å demonstrasjonsgå opp Alpe Cermis i publikumskonkurransen. Latterlig.
For min del må hun gjerne bli hjemme under OL også, hun er totalt uinteressant.
Hellner och Jönsson i Sverige 2 i teamsprinten. Teodor och Simon i Sverige 1.
Det låter som om chanserna till topplaceringar är borta. Simon kommer att krokna i Sverige 1 och Jönsson är väl satt i andralaget så att han har chansen att hoppa av 10 minuter innan start och då är det laget kört…
Man vill väl testa tänkbara OS-lag eftersom bara OS-uttagna kör.
Hur se svenska damlagen ut i morgon?
Nerre
Clown, jo man tackar!
Tja, håller givetvis inte med och att hävda att Johaug förlorade mer än Kowa på upplägget är ju faktiskt lite kul. Ska dock inte dra detta i långbänk, jag nöjer mig med clown utmärkelsen :)
Anders: Ida och Stina i förstalaget och Britta och Hanna E i andralaget
Gunnar, Ulvang själv var väldigt kritisk mot Oberhof, tror faktiskt FIS blev tagna lite halvt på sängen, Oberhof menade in i det sista att tävlingarna skulle arrangeras som planerat och de orden litade de väl på. FIS-gubbarna har inte utsända hela tiden för att kontrollera att orterna sköter sig. När Oberhof sjappade upptäcktes detta för sent utan FIS i sin tur blev tvingade att skriva om programmet alldeles för sent då spåret Oberhof hade fixat absolut inte skulle klara klassisk åkning. Något sådant tror jag det gick till.
Att man sedan inte ville lägga över bördan på Lenzerheide och be dem lägga om. start och mål och stryka sprinten var olyckligt men kanske förståeligt. Det är Oberhof och den här gången inte FIS som ska bära hundhuvudet.
Och Oberhof har nog i och med Ulvangs kritik haft sin sista världscupstävling i längdskidor.
Håller med Neithiri ang Kowa och avhoppet pga stilart (det var inte för att det blev en sprint extra hon hoppade av utan för att det försvann ett klassiskt lopp). Fegt och någon på hennes nivå ska kunna handskas med sånt. Och idag gick det ju bra att ställa upp i fristilssprint…
Undrar vad det blir för lag imorgon?
Swestam: vart har du fått informationen om laguttagningen? Kan inte hitta någon startlista ännu..
Og i dag gikk i følge Kowa selv – sprinten for å forbedre sin startposisjon på 10 km klassisk under OL… Det store ”bykset” på vc-totalen ble som fortjent…;)
Anders: här http://data.fis-ski.com/pdf/2014/CC/2310/2014CC2310SLES.pdf och http://data.fis-ski.com/pdf/2014/CC/2312/2014CC2312SLES.pdf
Tack!
Aliide
Lägger inte skulden på Oberhof men förutsättningar får ju inte ändras så den störste åkaren går från att vara just favorit till att inte ha en chans. Då skulle en annan distans ändrats från fristil till klassiskt. Det sportsliga är ju viktigt för att tävlingen ska locka de flesta att ställa upp.
Argumenten för att Kowa är feg är så helt under isen så de orkar jag inte lägga tid på att kommentera.
Du får nog lära till reglerna om startlistorna Tolsrav
Men det är ju just Oberhof du ska lägga skulden på!!! De är ju de som sjappade och ingen annan. Menar du att alla skulle hoppat av eller vad menar du Gunnar? Gilla läget är annars ett gångbart alternativ.
Tycka att det är trist att ett distanslopp försvann men gilla läget och inte bara hoppa av som en barnrumpa så fort det bär en emot.
Aliide
Det är en vädersport och jag kan inte bedöma vilka uppgifter som gäller angående snön därför förutsätter jag att arrangören i Oberhof gjorde vad de kunde. Däremot får ju FIS ha en plan b så de sportsliga förutsättningarna inte ändras radikalt.
Samma kommentar som senast angående Kowa.
”men förutsättningar får ju inte ändras så den störste åkaren går från att vara just favorit till att inte ha en chans.”
Man är inte ”Den störste åkaren” när man inte behärskar båda stilarterna. Varför har Björgen 61 WC segrar och Kowa 29? Vem är störst?
JonasE…Ikke jeg, men Kowa bør kjenne til reglene…
Det är arrangörsorten som ska ha en plan B och redovisa, vilket man inte gjorde, vilket Ulvang påpekade. Nog snackat om touren nu. Det finns någon tråd som heter i stil med ”Tour de Barmark”.
Fast är det inte FIS uppgift att kontrollera att en arrangörsort har en plan B? Tycker det låter märkligt om FIS kort innan tävling vill höra om arrangörernas reservplan, det borde man väl göra tidigare?
För övrigt har väl knappast touren att göra med Kowas chanser i OS att göra. Så jag fattar egentligen inte varför plötsligen touren kom upp på tapeten igen.
Ryktet säger att det bara finns tävlingsspår i Sotji och inga spår för åkarna att träna i. Rullskidor och motionscykel skulle vara alternativen. Vilken tillgång har vallarna till skidspår, för att göra sina glidprov? Visst kan det ställa till det för åkarna. Alla åker ju inte alla distanser och behöver röra på sig för att hålla igång kroppen och dessutom åka av sig mjölksyran efter loppen.
Vad vet ni och hur resonerar ni?
Sten, det där tror jag absolut bara är rykten. Var ju ett rykte om att vallateamen inte fick vara där efter för-OS, men Urban Nilsson och gänget har visst legat där länge för att testa i den förädiska snön och väderomslagen.
Sten, detta har jag läst tidigare:
http://www.expressen.se/sport/langdskidor/skidlandslaget-tvingas-trana-utan-sno-i-sotji/
Men det är nog allt jag hört. Jag blir ju inte direkt förvånad, Sotji verkar ju vara allt annat än en vinterort. Men förra säsongen när det var tävlingar i Sotji har jag för mig att det fanns mycket snö där, om det är ovanligt eller inte vet jag inte.
http://www.youtube.com/watch?v=qy7gzM-EuEE
Plenti med snø under prøve-OL…
Sanna:
Langrennsstadion ”Laura” i Sotsji ligger ved fjellkjeden Khrebet Psekhako. Og der snør det som faen nå, så jeg tror ikke man trenger å bekymre seg nevneverdig.
http://www.yr.no/sted/Russland/Krasnodar/Khrebet_Psekhako/
Neithiri, tack för infon. Just nu ser det ju riktigt bra ut, hoppas det håller i sig(men ser gärna att snön inte vräker ner under tävlingarna).
Det er snø, og mye snø på skistadion i Laura.
Derimot tror jeg at løypene nå er stengt. Nesten som Oslo i 2011 altså
Bilde fra Skistadion i Laura. Fra fredag. Foto Lozovskaija:
http://s019.radikal.ru/i614/1401/86/6b3cd506f91d.jpg
Aliide
Ska arrangören i Oberhof då ändra om i TDS programmet alternativt ha en reservort? Ööö ok! Men jag håller med om att ämnet ska diskuteras i annan tråd.
Ska givetvis inte heller belasta tråden med att svara om Kowa. Det kommer vi garanterat göra i en os tråd längre fram. :)
Hellner är 28 nu och har tränat mycket mängd i många år, vilket innebär att de snabba muskelfibrer han hade som ung kanske har omvandlats till mer uthålliga fibrer. Han borde nog fokusera på medalj på skiathlon och femmil istället för sprint.
Sprintstafetten hade passat honom bra, om det inte varit i klassiskt.
Extremt enerverande tider nu för svenska längd-fans. Men ofta är det just så här: Som mörkast innan det blir ljust. Vi får fortsätta hoppas på Hellner, Olsson, Jönsson, Wikén, Haag o CO…
Jag tror faktiskt att Hellner kommer i form. Det är nästan som ett chicken race i vinter där de bästa väntar och väntar med att släppa på träningen. Den som har kylan att vänta till rätt tidpunkt vinner ungefär. Några av de bästa ryssarna har vi inte sett mycket av heller i vinter. Vylle tror jag kommer vara i toppform på OS t ex. Ustiugov visade vad han har i sig idag. Eller så är Hellner övertränad. Minns hur han talade om att satsa allt på ett kort i en intervju i Kuusamo eller Lillehammer…
Per, jag tror också Hellner kommer i form men frågan är om hans dagar som sprint-åkare är förbi?
Tror osagt är bäst angående Hellner, men jag hade mycket gärna sett att han var något närmare toppen åtminstone, att inte ens kvala in känns inte alls bra, och än mer orolig angående de skrala distansloppen.
Nåja, idag är det lagsprint och som uppladdning kan man läsa Sverker Sörlins gamla blogginlägg:
http://blogg.dn.se/skidbloggen/2011/03/02/lagsprint-det-taktiskt-svaraste/?brs=m
De som dissar lagsprint kan omvändas ;-)
Öberg 7::a igår. Vad tror ni – kan hon få OS-biljett?
Sprintstafett tycker jag är en dålig gren. Tanken med idrott är ju att man vill testa vem/vilka som är bäst på en specifik sak. På det viset är 15-/30-kilometern (vem är bäst på en medellång distans) fem-/tremilen (vem är bäst på en riktigt lång sträcka), sprinten (vem är bäst på en kort sträcka ), skiathlon ( vem behärskar båda stilarterna bäst?) och stafett ( vilka har det bästa laget) fullt logiska. Sprintstafett borde sålede testa vilka som har det bästa laget när det gäller att åka en kort sträcka – men det är inte det man testar. Det är varken ett lag eller en kort sträcka.
I Mästerskapen delas det ur medaljer i sprintstafett, vilket ofta gör detta till spännande tävlingar. Eftersom världsstjärnor tävlar, får man också se storartade prestationer och värdiga vinnare. Men tävlingsformen som sådan är en konstlad produkt som man borde ersätta mot något mer relevant.
Manne, vad vill du ersätta lagsprint med, dvs som inte redan finns som gren? För övrigt är Skiathlon inte bara att behärska båda stilarterna utan framförallt just att byta stilart efter halva loppet.
Angående Skiathlon anser jag att man skulle kunna växla mellan att starta med skejt och starta med klassiskt.
Väldigt bra att man gjort om Ski Classics att tjejerna startar först (en kvart före). Undrar hur det utvecklar sig, kommer fältet samlas på slutet? Men den stora frågan är kommer de som åker utan fäste klara höjden och staka uppför varje backe? Och kommer fästet klara kärva snön för de som kör med fäste? Och de allra flesta kommer direkt från lågland upp till 1700 m höjd och köra 5 mil…
Jarå, första svenska lag vidare :) Sverige 2 vidare med lätthet som tvåa 0.5 sek efter FInland med marginal bakåt.
Frågan om vi får några fler namn på tisdag? Hade Grip tänkt det och Öberg legat bra till skulle man väl kunnat ha ett tredjelag med åkare som inte redan är uttagna till OS. Men jag hoppas verkligen att åtminstone en till tas med, folk är sjuka och skadade nu redan och som bekant finns det stor risk att bli sjuk under mästerskap, och än större risk på höjd.
Aliide… Jo, men grundpoängen med skiathlon/jaktstart är ju att testa vem som behärskar skidåkningens båda stilarter bäst.
Jag har inget färdigt förslag vad man skulle ersätta sprintstafetten med. Det tar naturligtvis tid att utveckla ett bra format, något som jag tycker FIS ofta missar. Men poängen är att man borde ta bort sprintstafetten som den ser ut idag. Ett förslag kunde ju vara att ersätta den med en riktig sprintstafett.
Aliide… Tror inte Öberg behöver åka sprintstafett för att bli uttagen. Hon är nog knappast tilltänkt till det ändå.
Ida svag idag
JonasE: Skulle tro att ryggen kanske påverkat henne, för normalt ska Ida inte tappa så mycket.
Ida tokväggar.
Aliide, varför tror du bara Tjeckien har 4 lag och övriga Max 2?
JVM-uttagning i Idre
Jonna Sundling utnyttjade inte sin fina teknink i fritt i D20.
Efter avvaktande åkning vann hon ändå.
1. Jonna Sundling Umeå 29:56.0
2. Maja Dahlqvist Domnarvet +0.2
3. Sofia Henriksson Strömnäs +0.5
4. Anna Dyvik Falun Borlänge +7.3
Segrare i D18 Ebba Andersson hade 29:41.4
Sverige lag två inte vidare väl?
Lag 1 naturligvis…
Anders: Tror du menar Sverige lag 1, men osäkert, hann inte skriva upp tider från första semin
Hur många går vidare?
Sverige två vidare. Däremot är förstalaget med Ida och Stina utslaget. Ida tappade täten redan få förstasträckan vilket blev för tufft för Stina att fixa.
Anders: Två första på placering från varje semi och 6 tider totalt.
Er ikke det der litt typisk Ida? Man vet aldri hvor man har henne, enten går hun suverent eller så går hun rett i veggen, det er alltid fugl eller fisk med henne, hun er livsfarlig å ha med på stafett.
Hittar inte sträcktider och resultat från första damkvalet med Britta och Erikson, hur gick det där? Tror på andralaget idag.
Jörgen, de kom tvåa precis efter finland . Har dock inte tider.
Undrar om väggning eller ryggen, känns otroligt med väggning om det nu var på förstasträckan. Fasiken, en med knäproblem och en med ryggproblem. De största på dam- och herrsidan…. Piss-skit.
Sverige lag 2 näst snabbaste tiden i semifinalerna
Tack, får kolla kvalresultaten och sträcktiderna senare när FIS släpper dem.
R Tynell gjorde en Olsson!
Ser inte bra ut för Hellner/ Jönsson…
De ledde först men helt plötsligt 10s efter, måste hänt nåt?
Nu är helt plötsligt Sverige 1 25s efter tät medans Sverige 2 med Heller/Jönsson ligger på fjärde och tar in. Tyder väl att iaf minst 1 av dem går bra. Jag hoppas det är Hellner.
Adrian, njaa, de verkade tappa lite tid och placering allt eftersom. Tror Hellner tappade lite placeringar på sina sträckor och Jönsson tog någon/några placeringar på sina sträckor.
Sverige II vidare, men inte Sverige I,
Verkar som det är Emil som är stark medan hellner är seg.
Teodor och Emil åkte ju jättebra. Snabbast på sina sträckor rent av?
Hellner och framförallt Person sviker dock.
Ok får hoppas Hellners kropp vaknar, hans form verkar inte va här än.Detta bör ju passa honom någorlunda.
Oj går det i klassisk stil? Då är jag iofs inte förvånad att Hellner inte går så bra.
Jag förstår inte varför finalerna går så tätt efter kvalen. FIS verkar inte bry sig om att det skiljer en del i vila för herrarna.
Adrian..”oj går det i klassisk stil? då är jag ofs inte förvånad att hellner inte går så bra”..Vel…det var jo fristil under gårdagens konkurranse…;) Nei, man forvenger andre takter av Hellner, han er dessverre langt ifra formen sålangt inn i OL-sesongen…
absolut, men hade förväntat mig att han skulle gå bättre om det var stafetter i fristil. Nu förväntar jag mig egentligen inte någonting av Hellner, kul att Emil gick bra.
Britta körde tyvärr bort Sverige i finalen.
Veldig trist at ikke Hellner finner formen snart, sammen med Petter er han min favoritt…………..
Trodde Saarinen skulle bli för svår för Östberg, men grymt ryck av henne! Hon lär ju helt klart ligga bäst till att få åka sprintstafetten i OS, förutom Björgen om hon vill åka sprintstafetten vill säga.
Körde väl knappast bort segern, fall och stavbrott om du missade det.
Känns som Kalla och Eriksson skulle vara ett bra lag till OS om Ida fortsatt har problem med ryggen.
Skulle just säga vad hände med Emil…
Hellner är förbannad och bombar på…
Nu blir det tufft för Hellner som får en dålig position från start.
Ingen svensk pallplats på en ren sprinthelg, känns som att det inte hör till vanligheterna men hände senast i Asiago..
Ville och Kriukov. De kunde delat ut priserna innan stakspurten. Finns ingen i världen som har en chans mot Kriukov, vilken träff han har. Ändå ett kort upplopp!
Ville ska vara Vylle :)
Petter Northug i form må gå siste etappe for Norge, da får Kriukov bank.
Sanna… Angående vilan mellan sprintstafetterna: Det krävs nog att några åkare ”fegar ur” för att FIS ska ändra på något ur sportslig synvinkel.
Manne, ja så är det nog. Eller så kanske åkarna inte upplever att det spelar så stor roll? Har ju hört flera berätta om dem tycker att det är tuffare att komma från 2a semi i sprint, men tror inte jag hört någon uttala sig i sprintstafett. Det kanske är Kowa ”vi” får sätta vårt hopp till :) dessvärre åker hon inte så många sprintstafetter, och dessutom är hon dam och då spelar det ingen större roll vilken semi man går i.
Sanna… Ja det är nog värre i vanliga sprinten. Men som sagt – FIS lär inte ändra på något förr än åkarna ”fegar ur”.
Tyvärr tror jag inte FIS ändrar nåt fast nån ”fegar ur” heller. Tur de Ski genomfördes med katastrofprogrammet, trots de hedersvärda protesterna av fyrfaldiga mästaren Kowa.
Hur man än gör med ”vilan” blir det ju ändå ojämlikt… Varför åker Kowa inte Team Sprint förresten, borde väl annars passa henne bra med en klassisk dito. Vad har hon anfört för argument?
Nerre
Tror inte Petter är explosivare nu än i VM och där fick han ju bank. Men det ska bli spännande. Han är en av få som kan utmana honom i en ren stakspurt.
Kowas utfeiging hadde absolutt ingen verdens ting med avgjørelsen til FIS angående Oberhof å gjøre. Men skal man lykkes med en protest må alle løperne protestere, det holder selvsagt ikke at kun en sur jævel protesterer.
Gunnar
Mulig du har rett, tror eneste måten man kan slå dette russiske laget på må være å gå fra de underveis. Og om vi snakker Norge så kanskje et lag bestående av Rønning – Sundby kan klare noe slikt. Sprintløypa er vel også temmelig hard så kanskje man skulle gamblet på noe slikt.
Kowa körde idag. Tyvärr hade hon en lagkamrat
Aliide, fast ju längre vila desto mindre skillnad blir det. Se vanlig sprint som exempel, mellan damernas 2a semi och final är det två herrsemifinaler, och damerna brukar aldrig påtala(vad jag hört) att det spelar roll vilken semi de gått i, medans mellan andra herrsemi och final är det ett lopp.
Emil och Teodor har ju till och med sagt att de ibland tjuvstarta med flit i finalen om de kommer från 2a semi för att få några sekunders mer vila.
Neithiri är en självisk och typisk nationalist. Hyllar och försvarar alla norrmän oavsett vad de gör, sågar alla de andra från övriga nationer. Damskidåkningen hade varit död utan Kowalczyk. Heja Polen!
För övrigt en pinsam helg för längd. Renodlade sprinthelger borde förbjudas.
Neithiri: Tycker du att det var bra reklam för ”langrenn” det som skedde i Oberhof? Det var ynkligt av de övriga åkarna att inte protestera mer. Där kan man snacka om att ”fega ur”!
Ron Wood: Nei, jeg syns ikke det var bra reklame for langrenn, men det virker som om flere her inne tror at Oberhof blir kuttet ut grunnet Kowas stunt, det er selvsagt bare tull. Oberstdorf neste år har vært planlagt lenge før disse greiene med Kowa. Oberhof er tilbake som arrangør i 2015/2016 og 2016/2017 sesongene.
http://www.fis-ski.com/mm/Document/documentlibrary/Cross-Country/04/33/21/WC_Calendar_CC14-18_status-oct2013_all_Neutral.pdf
Dere må begynne å tenke litt folkens, tror dere virkelig at Kowa alene kan påvirke FIS i noen som helst retning? For noe tull, det eneste Kowa oppnådde med sitt tåpelige stunt var å drite seg loddret ut.
Neithiri: Sant, och det var ju det enda som hjälpte med banan i Falun, när bara några få klagade under SM och påtalade att den var farlig hände ingenting, när hela världseliten hotade med att bojkotta blev de tvungna att göra något. Håller med Södergren om att det skulle behövas någon slags skyddsombud och organisation från aktivas sida. Kanske svårt att få till dock. Men egentligen inte omöjligt, typ alla är på plats när cirkusen har dragit igång ändå. Kikkan som kontaktperson och språkrör (det var väl hon som förde de andras talan i Falun?)
Kikkans man jobbar inom FIS
Tycker nog att det ligger på de olika ledarna i varje team att agera.
Det er en svenske som heter Emil, men det også en trønder som heter Emil……;) :)
Jämt i toppen mellan juniordamerna 19-20 i dag,dom 3första.Hoppas dom får till nåt riktigt bra på jvm.
Tolsrav; Skidskytte handlar mest om skytte och lite om skidåkning.
Nu blir det SM som gäller för de svenska åkarna, men Calle riskerar att missa SM i år igen. Hoppas inte, känns redan som att startfälten i distanserna har försvagats när Olsson inte är med och Hellner just nu är helt ur form.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/gavledala/foryld-calle-kan-missa-sm
Ingen kan säkert veta om Kowas avhopp påverkade FIS. Det enda vi säkert vet är att dom efter hennes agerande bestämt sig för att stryka Oberhof till nästa år, oavsett samband.
Jag kan bara minnas tillfällen då FIS gett vika för åkarnas åsikter och det år dom två gånger då Kowa hotat med bojkott (slalombacken i polen och touren) samt då många åkare vägrade åka vid avslutningen i Falun ifjol. När det svider i plånboken för FIS, då ändrar dom sig, inte annars.
Min tro är att FIS fått påtryckningar från TV-bolag och andra arrangörer efter årets tour. Tror inte dessa uppskattade att en av dom största profilerna drog sig ur innan start. Och för att blidka dessa går man nu ut och visar att man tar i med hårdhandskarna genom att plocka bort Oberhof.
Manne: Det hjelper ikke hvor mange ganger du nevner en løgn, den blir ikke sannere av den grunn. Igjen, Oberhof er slettes ikke plukket bort, stedet skal arrangere TdS 2015/2016 og 2016/2017 sesongene, viser til link i mitt forrige innlegg.
Neihitiri… Det är väl bortplockat till nästa säsong? Så har i alla fall jag uppfattat saken, är det fel?
Manne, det var INTE din stora idol (som du glorifierar så fort du får tillfälle) som fick Ulvang att rikta kritik mot Oberhof som arrangör. De skiter fullständigt i om Kowalczyk väljer att inte starta, tvärtom så ser de hellre att tävlingarna inte blir så förutsägbara.
Och hur kan ni vara så säkra på att Kowalczyks kritik inte hade något att göra med Ulvangs kritik?
”De skiter fullständigt i om Kowalczyk väljer att inte starta, tvärtom så ser de hellre att tävlingarna inte blir så förutsägbara”
I teorin blir det väl än mer förutsägbart vilka som kommer prestera och inte prestera när en blandning av tävlingar i klassiskt och fristil byts ut mot stor majoritet fristilslopp?
SM blir roligt eftersom det endast är nationella tävlingar och vi får svart på vitt när det gäller dom tidiga OS uttagningarna.finns några som inte är OS mässiga enligt mig.
Aliide… Nu diskuterar du inte juste. Du har ingen aning om vem eller vilka mina idoler är. Men om du är intresserad (varför det nu skulle vara av intresse) så är det inte alls Justyuna. Och att jag glorifierar henne är ju verkligen en märklig tolkning. Enda värderingen jag lagt in är att jag tyckte det var ”bra att protestera mot FIS”. Jag gillade hennes agerande eftersom jag tycker att FIS skött den här frågan dåligt. Mina övriga åsikter om Kowalczyk som person och skidåkare vet du inget om. Jag har diskuterat frågan, inte Kowalczyk som person.
Sen kan varken du eller jag veta vad som fick Ulvang att kritisera Oberhof. Jag tog upp tre fall där FIS gett vika efter åkares protester. Det kan givetvis vara en ren slump att dom gjort justeringar just när åkare hotat med bojkott. Jag tycker dock det verkar osannolikt.
Vidare försökte jag vara objektiv när jag tog
Knut, av dem som blev uttagna i maj finns det väl ingen som inte är självklar?
Undrar förövrigt när vi får veta något om status på Johan? Imorgon är det idrottsgalan (ni har väl inte glömt Jerringpriset?) Tisdag? Status Olsson och eventuella fler uttagna.
Sanna, ett enda klassiskt lopp utgick och Kowa går i taket och skriker SKANDAL! Det huvudsakliga problemet var ju att det var ett distanslopp som försvann, vilket drabbade väldigt många fler som ffa är distansåkare.
Manne, ber om ursäkt (men jag tror fortfarant inte att Kowas avhopp har så stor betydelse).
Aliide; Jag tycker att några som tagits under hösten inte har på OS att göra men jag nämner inga namn för då blir folk här arga och det vill jag inte.
Knut: På dam- el herrsidan? Två på herrsidan är ju tveksamma, men tyvärr är det tunt med ersättare till dem. Jag har min favorit men han är visst tyvärr sjuk (skulle åkt långlopp idag) och frågan är om han blir frisk till SM?
Förresten kan någon förklara hur det kommer sig att sprintare ofta är framgångsrika på långa lopp men mediokra på mellandistans?
Både på herr och damsidan tycker jag att SOK varit för snabba att ta ut åkarna, varför inte mer kyla?
Knut: Är det Ida du syftar på? Du kan ju inte mena Kalla. Jag tycker du har helt fel.
Astrid, maj tillhör inte hösten
Damerna har ju fått vänta länge och där kan jag faktiskt inte peta någon, däremot skulle jag både vilja ha in en sprint och en distans. Men någon mer distansåkare har Grip visst meddelat de aktiva att det inte finns plats för fler.
Om det är klart att Johan måste avstå, blir då den platsen vakant och kan ersättas av någon annan? Vem, är ju då den stora frågan.
SOK har gett klartecken ang tex regnbågsnaglar. Ser ingen skillnad på att ha ett kors runt halsen att måla naglar el dito. Full yttrandefrihet ska gälla enligt dem.
Aliide… Ursäkten godtas. I övrigt tror vi helt olika angånde FIS uttalanden om Oberhof. Jag tror man efter Kowas avhopp ( men även ex. Sundbys kritik) blev oroliga för negativ publicitet och mindre intäkter… och därmed ville visa sig handlingskraftiga genom att ge Oberhof den släng av sleven som FIS lika mycket förtjänade själva.
Angående Olssons eventuella v.o. tror jag inte man tar ut nån ersättare. Utgår från att Nelson och Södergren är uttagna som ersättare för just såna här händelser.
Knut
Oerhört viktigt för åkarna att få en tung träningsperiod så de kan formtoppa till OS. Ska de få vänta med besked släpper de ju upp på formen för att kvalificera sig vilket är till nackdel för formtoppningen för en del. Vi vill ju ha åkare i så bra form som möjligt i OS och ge dem så bra förutsättningar som möjligt.
Manne, och där får vi ett slag se en repris på krisen i Whistler… För vad händer om tex Calle och därtill Hellner blir sjuka? Och varför gör inte Sverige som många andra länder, låter skidskyttar ta WC-poäng i längd? Eller, de ska ju vilja också ;-) Men får vi inte in tillräckligt med eget folk så kan man ju låna av varandra…
Aliide… Då kör vi med Jönsson, Rickardsson, Nelson och Södergren i valfri ordning. Men jag tror inte SOK ser det som angeläget gardera för ett sånt scenario. Utan Olsson, Hellner och Halfvarsson får Sverige svårt att klara en framskjuten placerin oavsett hur många reserver man har på plats.
Må si at jeg synes det ser litt skremmende ut for Hellner. Først slått av 6 stk. under Skandinavisk Cup, ikke videre fra prologen i går og direkte fragått i dag. Man kan jo kanskje skylde på tung av trening osv., men hvem er ikke det? Tror ikke det blir noe individuell medalje på Hellner i OL, men kan sikkert gjøre en ok stafett. Noen som vet noe mer om Olsson?
Manne: De fleste lagene sliter vel med å få en god plassering hvis 3 av de 4 beste er syke.
Jag tycker fortfarande vi ska skicka full kvot oavsett, in med Rydqvist och Öberg. På herrsidan, in med Jens (och där kommer jag få däng ;-) )
Det er ingen feil på kapasitet når vi snakker om Hellner. Der er han kankje den beste i hele verden. Men det virker som han har glemt hvordan man går på ski. Hans klassiske teknikk i dag var helt jævlig å se på, og langt ifra den Hellner vi kjenner på sitt beste. Nå må han tenke teknikk 24 timer i døgnet fram til OL. Han kan bedre enn han visste i dag, mye bedre…
Herrstafetten krockar med skidskyttet, så där har vi inget att hämta.
JonasE: Du har helt rätt, ibland har jag för bråttom.
Aliide… Jo, men ser man ur ett större perspektiv och kollar hur SOK resonerat i andra idrotter, har man redan varit ovanligt generösa mot längdåkarna.
Däremot tror jag det finns en chans att du får din vilja igenom med Öberg.
Manne, sant att de varit generösa, men det beror säkerligen på vilken sport som skördade flest medaljer till Sverige 2010.
Gunnar: Formtoppning kan förstås gälla men en del åkare formtoppas men tillhör ej toppen för det. Hellner har haft tiden på sig men hur har det gått med formtoppen?
Astrid; Du kan vara lugn, Ida är inte den jag tänker på.
Knut: Hellner ska väl ändå inte vara i from nu eller hur tänkte du?
Jag tycker de är bra att man tar ut åkare relativt tidigt för att ge dom bra chans att förbereda sig inte stressa fram resultat hela tiden de kan vara kostsamt så man är slut fram till OS om man varit tvungen prestera ha press på sig ända in
Knut, formtoppen ska inte komma nästan en månad för tidigt. Anledning att alla andra kämpar skithårt och vill slå varandra i varenda tävling är att de inte har förhandsuttagningar och en helt utdragen uttagning (mer än muntligen till de mest självklara skulle jag tro) . Utan alla kämpar om en OS-plats in i det i sista. I Sverige vill man att aktiva ska känna trygghet och arbetsro…
Möjligt att Hellners usla form (och teknik idag) beror på att han är ordentligt nertränad. Men det som oroar är han inte verkar minsta koll. Han såg ju bara frustrerad och osäker ut i intervjun igår.
Jämför det med Northug i början på Touren; han var nöjd och trygg ut trots att han fick storstryk av Calle i första sprinten. Han hade järnkoll på var han stod (som så ofta).
Vore inte skitkonstigt om Hellner tvivlar lite på sig själv, hade en skitsäsong i fjol och säsongen hittills har inte gett de svar han vill ha. Trodde att fjolåret berodde på att han lagt om träningen så han gick tillbaka till i år och trots det så går det inte. Inför säsongen var det OS-sprinten han siktade på och sedan upptäcker han att sprintfarten inte finns. Klart som sjutton en OS- och VM-medaljör blir osäker. Han själv och alla runt omkring vill ha en stark Hellner. Inte en blek kopia.
Klart att Hellner orolig (Northug också men han maskerar det), men det betyder ju inte att superformen inte kan komma. Tror ändå loppen idag var precis den typ av tuffa lopp som Hellner behöver några stycken i kroppen för att det ska lossna. Fajtingkänslan började komma tyckte jag även om han fick ut nada av det idag.
För övrigt har Hellner och Northug två vitt skilda personligheter. Hellner har aldrig varit kaxig och har aldrig snackat upp sig själv (och hånar dessutom inte andra). Har också en känsla av att han är rätt obekväm i kontakt med media och därtill den tvugna vandringen genom mixed zone. Så det kan lika gärna varit intervjusituationen som gav ett osäkert intryck. Vissa trivs bra med media (läs Jönsson) och öppnar sig mycket etc.
Knut
Som de flesta skriver, OS är väl inte ännu!? Att inte ha tidiga uttagningar vore en katastrof. Däremot kan jag tycka att man ska ha en bred trupp och visar någon nåt alldeles extra på slutet så tycker jag han/hon ska med.
Jossa, Aliide: Hellner bör visa att formen är på väg och han har haft lång tid på sig .
Men det finns andra åkare som är uttagna i vinter och inte visat nån form. Enligt er teori har dom formtoppat sig för att komma med till OS. Vilka åkare avses?
Gunnar; kan nämna en åkare som saknar form men borde vara formtoppad och det är Södergren. Jag tycker att han är formlös och varit det en längre tid.Så teorin om tidiga uttagningar håller inte i längden.
Knut: Nu har ju Hellner visat ok resultat i år. Han var trots allt sjua i Kuusamo och fyra i Lillehammer.
Knut, tex ryssar, norrmän, tyskar, finnar, välj själv!
Aliide; Avsåg svenska åkare.
Per: gamla resultat, form är färskvara
Knut, det var länge sedan Södergren gjorde toppresultat i mellandistans, men han har andra kvalieter som gör att han skall vara med. Hjälpryttare, bromsare tex. Han kan runda ett fält snabbt om det behövs. En femmil och en utbrytning, har du verkligen glömt den? En utbrytning i en Skiathlon i Kollen, glömt den? Dessutom är han nog rätt sugen på femmilen för sin egen del också, en pallplats är kanske för mycket begärt, men en framskjuten placering, absolut. Om det inte blir en tråkfemmil med spurt sista 500 m… Fart hela vägen och han har en chans.
Nästa säsong ska han dock bannemej satsa på Ski Classics så som också Britta hade tänkt göra om det inte blev OS.
Summa : Jag tycker man ska ta ut laget så sent som det bara går.
Aliide: Men då tar man inte ut pga medaljchans utan på nåt annat och den motiveringen har jag inte hört om som du anger.
Britta, Hanna och Lindborg skulle inte kommit med om de inte släppt upp lite. Killarna behövde inte ens komma topp 8 för att bli uttagen på stört. Olika måttstock, och varför man väntade så länge med att ta ut Britta tycker jag var riktigt illa.
Om lagledningen vill ha med Södergren så säger inte SOK nej, så enkelt är det.
”Summa : Jag tycker man ska ta ut laget så sent som det bara går.”
I den åsikten är du ganska ensam. De aktiva vill i alla fall veta, det har väl stått tydligt för dig vid det här laget?
Aliide: Om alla skulle tycka lika blev det ingen diskussion.
Alla aktiva tycker nog inte samma sak heller. Dom som inte blivit uttagna vill nog att uttagningen ska ske så sent som möjligt så att dom skulle komma ifråga.Därför blir SM en värdemätare.
Knut
Fortfarande
Det är ju för tidigt att se resultat. Sen att ta en enstaka åkare som Södergren säger ju inte så mycket heller. Åkarna själva uttalar sig ofta att de vill bli uttagna tidigt för att kunna planera en formtopp istället för att behöva släppa upp på träning och sen vara pressade att få in en ny hård träningsperiod och vara extra känslig för sjukdomar och skador. Tror du får det tufft i denna debatt då jag aldrig hört en tränare eller åkare tycka som du. Men alltid kul med åsikter.
Gunnar: Vad tror du Bleckur, Rydkvist, mfl tycker om tidiga uttagningar.
Med tidiga uttagningar menar jag dom som togs ut i december-januari.
Bland andra togs Haag, Wiken, ut alldeles för tidigt.Tycker man kunde väntat till efter SM.Det hade varit mer rättvist .
Knut: så du tycker alltså att någon/några som inte har presterat bättre än Haag och Wikén i världscupen borde bli uttagna pga av resultat i SM?
Jag fattar inte va Knut menar dom uttagna du hackar på är väl solklara uttagningar Haag Wiken båda har varit topp 12 i WC visat uppåt form har bra topp kapacitet så sent som föra året dom två du jämför med har inte visat de sista åren..
lästa att Haag som blev sjuk efter tds tyckte de var otroligt skönt slippa stressa känna press att prestera ännu…hade hon gjort de känt stress hade de kunnat bli förödande för henne..och utan Haag i VM form får vi svårt i stafetten
Swestam: Rydqvist har presterat bättre än Haag och Wikén i distans fristil denna säsong.
Enligt Rydqvists blogg är möjligheten för distansare att bli OS-uttagna stängd. Och sprinters får hur många chanser som helst. Med tanke på det tror jag att Öberg har god chans att bli OS-uttagen efter den lyckade helgen nyss.
SM är alltså helt utan OS-betydelse. De OS-klara kan se SM som träning och del av de viktiga förberedelserna inför Sotji.
Gillar inte riktigt hur de svenska uttagningarna har gått till, gäller både på herr- och damsidan. Det finns lite för många frågetecken och orosmoln.
Jörgen: två bra prestationer ett uppför ett berg av Rydqvist jätte bra visst men finns inte i närheten något sådant lopp i OS…+ att i de loppet hade hon tur att åka i en stor grupp till backen Wiken fick ligga själv innan…
Jörgen: totalt sett när du räknar båda klassiskt å fritt måste du nog inse att både Haag å Rydqvist känns betydligt stabilare
Jörgen: jag tycker Rydqvist borde bli uttagen för att få åka tremilen, inte istället för Haag/Wikén. Däremot är frågan hur man skall värdera olika VC-resultat mot varandra men nu var frågan om prestationer på SM skall slå ut VC-resultat.
Ska Rydqvist bli uttagen till tremilen måste hon visa topp-8 i världen. Ska hon bli uttagen till stafett måste hon visa topp-6 av svenskorna.
JonasE: och hur lätt är det att bli topp-8 på en tremil i världscupen denna säsong (innan sista uttagningstillfället)?
När man ska värdera resultat från olika WC lopp tycker jag masstart och individuell start ska räknas högre än jaktstarterna som varit…av den enkla anledningen att jaktstart inte finns på OS
Jossa; du säger solklara uttagningar men det tycker inte dom ratade åkarna. Det är en brist att det finns så många oklarheter kring os laget. Allt har inte varit glasklart om man säger så.Ledningen borde tänka igenom saken lite bättre och se vad som kan göras bättre.
Swestam: det har jag inte sagt. Vill bara att det ska tydligt och klart varför man blir uttagen och då skulle man haft lite is i magen.
Knut: vad är det som är oklarheter enligt dig. Det är naturligt att de åkare som kommer med är besvikna men det betyder nödvändigtvis inte att uttagningarna har skett på felaktiga grunder.
”som inte kommer med” skall det vara i min föregående kommentar (inte ”som kommer med”).
Jossa: Jag skrev inget om klassisk stil. Haag/Wikén har där bättre resultat än Rydqvist denna säsong. Och tvärtom i fristil.
Swestam: Ja, synd att de inte tog ut alla tre. Rydqvist är given på tremilen, kan bli aktuell för skiathlon och eventuellt tredjesträckan i stafetten.
JonasE: Topp 3 bland svenskorna i vinter har Rydqvist redan visat att hon är i distans fristil. Lite svårt att visa topp 8 i världen när det inte åks tremilar i världscupen.
Jörgen, det åks visst tremil (och femmil) i WC, Holmenkollen. Grip mfl har kunskap huruvida åkare har kapacitet att prestera bra på längre distanslopp oavsett om de finns före för att kvala el ej. Men åkare tas inte ut bara för ett enda lopp.
Av dem som är klara på damsidan kan jag fortfarande inte se någon tveksam uttagning.
Konkurrensen om platserna är större bland tjejerna, därför får vi se fler besvikna miner också.
Herrarna har tunnare utbud av halvmediokra åkare (som gjort bra lopp lite då och då och däremellan botten).
Jörgen: Davos loppet var jätte viktigt för Rydqvist ett bra resultat och då hade OS biljetten varit nära skrev de tidigare gäller att ta chansen när den kommer Hanna och Stina tog den i Davos..Haag och Rydqvist har ett ett i möten i fritt i år
Vilken ratad åkare tycker de är rätt?? som varit nära någon stans måste gränsen dras …så är de i alla sporter fanns hockeyspelare som heller inte var nöjda att dom inte kom med men vi får lite på att förbundskaptenerna tagit ut de bästa laget..dom borde har koll på hur dom vill lägga upp de och formera
Jörgen: har du koll på Rydqvist meriter på 3 mil är dom så bra??
Nyheter om Olsson:
http://www.skidor.com/sv/Varagrenar/Langdakning/Nyheter/Egnanyheter/OS-hoppetleverforJohanOlsson/
Längre från ett guld har han nog aldrig varit….när man läser detta blir man ju bedrövad. Men det sista som överger en är hoppet..
Aliide: Du missade poängen. Tremilen i WC körs den 9 mars och OS är då över. Hur visa att man är topp 8 och uppfyller SOK:s kriterier? Säsongen innan då, kanske du säger? Då födde Rydqvist sitt andra barn.
Sen.. Det finns såvitt jag vet inget förbud mot att SOK tar ut en åkare till ett enskilt lopp MEN det är mera praktiskt (och praxis) att inte vara så specifik och lämna det öppet om möjligt.
Om vi ponerar att de tar ut t.ex Svärd eller Tynell tror jag dock knappast de säger att det är som stafettåkare.. Men i Rydqvists fall behövs det inte.
Jörgen: Rydqvist hade sin stora chans att kvala i Davos..Rydqvist själv skriver att hon är en 3 mils åkare kan så vara men ännu har hon i karriären ingen super resultat på den sträckan…hon och Bleckur tror jag lider mkt av att dom är bara bra i en teknik nu..
Rydqvist blev 5:a i Lillehammer VM, det är väl det bästa hon har gjort.
Någon som vet hur åkarna tänker runt SM distanserna ? känns som mkt att åka allt
Helt klart man man se olika på sakernas tillstånd. Vidhåller att Skid SM blir en test på om rätt val gjorts. Kul !
Till det kommer behov av formbesked från os laget. Efter Sm återstår bara genrepet i Toblach före OS. Mindre än en månad kvar.
Knut: Ingen OS åkare bör vara i topp form under SM…skulle inte vara så bra svårt behålla den fram till OS…så här kommer de vara dom åkare som inte kommit med till OS kommer vara toppade under SM släppt på träningen dom åkare som ska åka OS kommer inte släppa på träningen för att de är SM…av OS truppen vill man se stabila resultat och inga botten napp
Skiathlonen i SM kommer att köras med full distans, dvs 15 och 30 km.
Litt norsk oppi det svenske uttaket…;)…Det blir en benhard konkurranse blant de norske gutta om hvem som får starte på 15 km kl. i OL.
Rønning ligger veldig godt an. Så har vi Jespersen, Northug og Sundby, som alle er kjempekanidater. Golberg vant 15 km på Lillehammer, Didrik Tønseth ble nr 3 der, og Røthe ble nr 4 på 10 km k i Val de Fiemme.
Nesten uansett hvem som går er de pallkanidater, i følge meg…
På tal om att tas ut för ett lopp så gynnas sprintåkarna. Varken Stina Nilsson eller Simon Persson kan tänkas åka något annat än sprinten.
Tror att Bleckur kunde åkt både 10 Klassiskt och stafetten.
Simon får nog inte åka; han är där för att lära sig…
tolsrav, jo det kan inte vara lätt att ta ut lag till det loppet
Jag hoppas Jespersen får köra. Hade han inte åkt på rubb/ruggat i VdF på Touren tror jag han hade vunnit där.
Tolsrav, du har ungefär samma tankar som norska landslagsledningen med andra ord ;)
”– Det er beinhardt. Alle skjønner at Eldar (Rønning) ligger veldig godt an til å gå der. Så har vi Chris (Jespersen), Petter (Northug) og Martin (Johnsrud Sundby), som alle er kjempekandidater. Pål Golberg vant 15-kilometeren på Lillehammer, Didrik Tønseth ble nummer tre der, og Sjur Røthe ble nummer fire på ti klassisk i Val di Fiemme. Nesten uansett hvem jeg sender ut, er de pallkandidater, sier Løfshus.”
http://www.adressa.no/100Sport/langrenn/article412547.snd
Allan, Håper at Jespersen bevarer formen litt lengre enn tidlgere år. Han har jo tidligere vært en såkalt ”julestjerne”, men i år virker det som at langløpstreningen har gjort underverker…
PHS, perfekt. Det där ska jag också börja med. Hitta lite artiklar här och där och sedan bara copypaste rakt in i Skidpepp och låtsas som jag har skrivit det. Förstå vad tid man sparar! :-)
Jag bara skojar lite…
Gabriel… Kan det være årsaken til Hellners gjennomklapning i går også. At han bare skojar…:)
Haha, busted tolsrav. ;)
Nej, trønder JH. ;)
Intressant…
Man kan spekulere på når hr. Northug får tid og fred for å trene. Han har jo et tv-team rundt hver jævla meter han beveger seg, og i fritiden. Men når du er en så ”iskald jævel,” som er hans egen bedtegnelse på personen Petter, så har han nok 110% kontroll hva som skal til for å best i verden……
Så Sotchi here we come!
SM har nog viss betydelse för vem som får köra vilket lopp på OS även för svensk del. Nelson var trots allt bara 15 sek efter Rönning på 15 klassiskt i Piteå, ett klart styrkebesked från honom. Han utmanar helt klart om att få köra den distansen på OS. Och på damsidan känns det hur öppet som helst om vem som ska få köra vad bakom Kalla, särskilt efter helgens tävlingar.
Tyvärr kom det ju klart negativa besked igår i Nove Mesto. Att Hellner körde dåligt maskerade dessutom att Peterson-Jönsson sannolikt inte hade haft en chans heller…på den enklare banan. I Sotchi har jag svårt att se hur de skulle ha en chans mot Vylle-Kriukov ens med ett fall för ryssarna. Inte heller mot ett norskt förstalag. Men kanske var det mycket små saker som gick fel igår som Jönsson var inne på i intervjun…