Björgen mer än överlägsen
Dagens lopp bjöd på, som så ofta, en uppvisning av fantastiska Marit Björgen. Överlägsen är inte ett tillräckligt bra ord för att beskriva hennes insats. Hon är den bästa längdskidåkaren i världen och nu har hon inte många världscuppoäng kvar innan hon är säsongens bästa på pappret också. Johaug kommer få mycket svårt att försvara sin ledning i totalen, inte minst då en av de kvarvarande tävlingarna är en sprint.
Det är såklart de där tre åtråvärda pallplatserna man vill åt och en fjärdeplats är alltid lite surt, men tre svenskor topp nio går inte att klaga på. Extra kul tycker jag att Sofia Bleckurs niondeplats var.
Slutligen hoppas jag med allt vad jag är värd att Astrid Uhrenholdt Jacobsen, som fick föras till sjukhus i ambulans efter en krasch, inte är allvarligt skadad.
1. Marit Björgen, Nor 1.20.55.7
2. Therese Johaug, Nor + 1:41.2
3. Kerttu Niskanen, Fin + 2:25.8
4. Charlotte Kalla, Swe + 2:46.6
5. Aino-Kaisa Saarinen, Fin +3:08.9
6. Emma Wikén, Swe + 3:17.8
9. Sofia Bleckur
26. Maria Rydqvist
28. Sara Lindborg
34. Magdalena Pajala
Johaug fortsätter att klaga på sina skidor. Är det medfött norskt att skidorna alltid är dåliga? Blir lite fel när vi alla ser att hon omöjligt hade klarat Björgen idag.
Fantastiskt av Björgen, vilken idrottskvinna!
nn;
jeg er enig i at Johaug tilsynelatende ofte klager på sine ski. Vil tro de norske jentene får samme type smurning. At det kan se ut som det glipper i blant, beror nok mer på at hun mangler litt trykk i frasparket sammenlignet med Bjørgen. Men smører man for tjukt så går det i sin tur ut over gliden. Hennes klassik teknikk er rett og slett ikke like bra som Bjørgens.
Björgen är en bra åkare men det blir faktiskt tjatigt med hennes överlägsenhet.
Imponerande av Björgen! Som vanligt.
Men en riktigt tråkig tävling att titta på.
Och jag tror knappast att den blivit roligare av individuell start.
Efter att ha varit rabiat motståndare till masstarter ända sedan de introducerades har jag i år, till min egen stora förvåning, svängt i uppfattning.
Masstart är en rättvisare tävlingsform (och skate är mera rättvist än klassisk skidåkning, som bäst kan liknas vid att vara skidvärldens motsvarighet till trav.) :o
Sjukaste 3milen… Tempot var sinnesjukt redan från startlinjen.
Bjørgen vinner med 1:41 og hun tok ikke ut alt på slutten. Helt rått!
Sven: Er nok ikke lenge før UG er på saken. Etter å ha bommet totalt med sine 2 første søpledokumentarer er de sikkert sultne på mer. Vi får ønske dem lykke til.
Marit är 34år och hennes gubbe är 44år och om hon kan eller vill få barn så är det hög tid. Kowa tror jag inte kommer tillbaka, hon har inget mer att vinna. Och hon blir nog affärskvinna då hon är rik och berömd i Polen. Men jag håller med om att det skulle bli betydligt mer spännande utan Marit och Kowa. Då är det plötsligt 5-8 tjejer som kan vinna.
Antar att Kowa inte körde idag?
toriv: Nä hon har lagt ner säsongen pga hennes fot som har en fraktur, hon sa själv att hon inte tänker tävla med smärtstillande nå mer och låta foten läka.
Björgen kör på minst en säsong till vad jag har hört.
http://www.dagbladet.no/2014/03/09/sport/hopp/holmenkollen/32218405/
Litt på siden….. Undertegnende har ingen innvending i forhold til kommentaren….;)
Paralympiskt guld till Heléne Ripa och brons till Zebastian Modin idag.
Bjørgen fortsetter, muligens i hele fire år til, men nå som SVENSK
http://www.dagbladet.no/2014/03/10/sport/langrenn/marit_bjorgen/32227561/
Helene Ripa från ICA-reklamen.:)
Inga norska medaljer men två svenska i längdspåren idag, det gillar vi :)
Rastjapa: Det gläder vi oss åt. Jämnar ut kampen mellan länderna
Fråga till norska skribenter här, hur är läget med Astrid, har det kommit ut mer information i Norge? Lider med henne, hoppas det inte är för allvarligt.
OMK…De siste meldinger tyder på at det etter forholda har gått bra med Astrid.
Hun pådro seg en hjernerystelse (hjärnskaking) og er kraftig forslått etter fallet.
Men hennes mor sier det går bedre og bedre med henne, men at familien ønsker å ha så mye ro som mulig rundt det hele, og ber mediene om å respektere dette……
Tusen tack Tolsrav. Efter allt som har hänt skulle jag faktiskt gärna se att Astrid vinner VM-guld framför våra svenska tjejer nästa år i Falun. Det skulle göra mig lycklig.
http://www.nrk.no/sport/kowalczyk-gjor-helomvending-1.11598298
Kowalczyk fortsätter? Hoppas det!
Sanna: Yes!! Hoppas hoppas!
Astrid har verkligen haft oflyt stackaren. Men varför rasar inte alla norrmän på säkerheten likt det gjorde på Falun ifjol? Anar jag dubbelmoral!? Näääää ;)
Gunnar…. Vel… Mener å huske at det var de aktive (m/Randall som var løpernes representant) som tvang gjennom endring av løypenettet i Falun. Dvs. de aktive fra hele verdenseliten ink. de svenske nektet å stille til start, hvis ikke løypa ble endret.
I Kollen var det ingen kritikk fra utøverne, sålangt jeg kjenner til, men veldig trist at uheldige Astrid skulle bli rammet nok engang….
Tolsrav
Ha ha, klart du tycker så. Allt svenskt är ju skit och allt norskt underbart. Jag menar Svenska program ljuger(fast man själv inte har sett det), svensk säkerhet är skit och om man någon gång förlorar mot en svensk då är det ju bara skidornas fel….. Tycker det har blivit lite väl mycket norska glasögon på här senaste tiden. Vad jag har hört har kollen fått kritik för att det inte var riktiga fallskydd men det är kanske inte så viktigt om det är en norsk arrangör. För vad gör det att AUJ kunde ha skadat sig betydligt mer!
”Vad jag har hört har kollen fått kritik för att det inte var riktiga fallskydd men det är kanske inte så viktigt om det är en norsk arrangör.”
Selvsagt blir dette tatt alvorlig.
”– Vi skal blant annet være veldig oppmerksomme på sikkerhetsnettet ikke skal løsne i forbindelse med smelting og å polstre enkelte områder ekstra. En annen ting vi kan se på er doseringene, som må være best mulig. Det har vært litt vanskelig med tanke på snøforholdene i år, sier Olsen.
Rennsjefen understreker at han ser på hendelsen med Jacobsen som et uhell som var vanskelig å forutse, og at det ikke nødvendigvis skyldtes noe kritikkverdig.
FIS-sjef Vegard Ulvang beklaget mandag uhellet til Jacobsen, men sier til VG Nett at man aldri kan sikre seg 100 prosent.
– Av og til er det løst og trått føre, lørdag var det is og krevende forhold, da må vi akseptere at langrenn er skummelt. Vi kan heller ikke polstre løypa helt igjenom. Det er elementer av risiko i langrenn som vi må akseptere, sier Ulvang til avisen.
Det har ikke vært mange uhell i svingen Jacobsen kjørte ut i, og ingen av de andre løperne fikk synlige problemer på stedet.”
Snälla! Gör inte detta också till en Norge-Sverige grej! Varit väldigt mycket av den grejen på senaste tiden. Ingen någonsin från något som helst land har kritiserat bansäkerheten i Holmenkollen.
Angående Falun var det först SM, där allvarliga fall förekom och massiv kritik från de svenska åkarna och man ifrågasatte deras möjlighet att arrangera världscuptävlingar. Och det visade sig ju att de satt på pottkanten då de inte gjort ett dyft åt säkerheten och även den internationella eliten slog bakut och tillsammans hotade med bojkott. http://www.sweski.com/falun-arrangoren-vi-mislyckades.5184368-184999.html
Aliide
Diskutera måste man får göra. Vara rädd för några ”Sverige mot Norge dueller” eller några andra konstellationer tänker jag inte vara om frågan är aktuell. Finns många duktiga smarta personer med genomtänkte åsikter här. Det är därför det är kul att diskutera. Men man ska kunna stå för det man säger samt vara nyanserad. Min åsikt baseras på att det varit lite väl onyanserat och är man en säkerhetsförespråkare vid ett tillfälle så ska man kunna ha en rak linje och inte göra det till en ”Sverige mot Norge” grej utan vara lika kritisk mot oavsett ort som arrangera. Och just det reagerade jag mot att en del som passade på att skrika högt mot Falun låtsades som det regnade nu eller verkade inte tycka det var lika intressant fast det som hände var en rätt stor grej i mina ögon i alla fall. Jag har väntat länge på en åsikt från någon av dessa när det hände men inte ett pip har hörts. Sen generaliserade jag lite givetvis för att provocera fram, självklart.
Å klandre arrangøren for Astrids fall er urimelig. I den svingen kjører hundrevis av løpere hver uke, fra eliteløpere til mosjonister, og svingen er ikke spesielt utfordrende. Grunnen til falle var at klisteret hugg i, og Jacobsen falt forover og ut av løypa. På bilder vi fikk se fra SM i Falun i fjor var det en helt annen vanskelighetsgrad, og løperne følte at det ble farlig. Arrangøren i Falun viste at de turte gå tilbake en annen løsning.
For øvrig så ser jeg på noen av disse norsk-svenske greiene som uinteressante, tøvete og konstruerte, men jeg forstår at noen synes nettopp den slags er mer interessant enn selve sporten. At slike er i mindretall her inne er en veldig god grunn til å lese Skippepp, og til å ikke lese VG
Rastapaja
Hastigheten var hög i utförskörningen och man kunde fallit på betydligt fler sätt än klister hack. Nog borde där varit ett ordentligt fallskydd, det är svårt att komma ifrån. Det kunde likaväl varit att de kommit för många åkare i bredd. Däremot kan jag köpa argumentet att det inte är realistiskt att ha fallskydd överallt men här borde det varit det, alla gånger tycker jag.
Gunnar….Klart at sikkerheten til utøverne skal ha fortrinsrett. Man skal selvsagt ikke annerkjenne at løypenettet (eks. OL-sprinten) har en utforming, slik at det ikke er av sikkerhets og sportslig forsvarlig å arrangere konkurransen, da er det vel totalt uinteressant om arrangementet går i Norge, Sverige eller andre land…
Av den grunn er det jo bare å erkjenne at sikringen av løypa ikke holdt god nok standard på søndag, i og med at en løper sklir raka vegen igjennom sikkerhetsnettet.
Undertegnende har sett i alt for mange konkurranser, ikke minst i vc, der man har har vært vitne til livsfarlige utforkjøringer, med et beite på 25 eller flere skal ned samtidig i stor fart. Berre flaks at det har gått så som det har gjort………..
så bra
Senaste OS-banorna var väl heller inte så enormt säkra… Varken på längd eller skidskytte. En kines blev ju buren bort på bår sedan han kraschat rakt in i planket i samma kurva där mass-kraschen ägde rum under sprint-finalen. Såg inte så himla mycket skidskytte, men zappade in samtidigt som en man försökte kravla sig upp från ett stup rakt ut i skogen i en kurva, även om han verkade vara okej rent fysiskt tog det uppemot minuten att kravla sig upp och där var det OS-loppet kört.
Aldrig okej när det är möjligt att störta utfför släntar utanför spåret. OS 2010 gick det ju inte skitbra med Majdic, flera brutna revben och där var hennes OS över…
Läste, någonstans, att det fanns vissa chanser att Astrid finns med på startlinjen i Falun.
Tolsrav
Håller absolut med att det inte är någon skillnad om det är Norge eller Sverige felet är. Lite det som är hela poängen. Verkar ju ändå som alla är rätt enade bara jag som är lite för debattsugen kanske ;)
Enligt Langrenn så kör Astrid i Falun.
Rastapaja
Kollen själv verkar dock hålla med mig om att säkerheten var bristfällig (se länk nedan) Tycker du arrangören har missbedömt situationen själv då du ansåg att fallskydden var ok? Eller var bedömningen annorlunda pga av platsen på tävlingen!?
http://www.svt.se/sport/jacobsen-jag-ar-pa-fotterna-igen
Skönt tycker jag i alla fall!
Mindre än 24 timmar till sprintkval, kanske dags för ett par tipstrådar?
Gunnar. et sikkerhetsnett som ikke er festet er selvfølgelig ikke et sikkerhetsnett. Den som satt opp det nettet, har ikke forstått hvordan det fungerer.
Å lage enhver sak, stor eller liten til å være en Norge er dumme Sverige er perfekt eller omvendt er noe jeg misliker. Det være seg fra norsk eller svensk side.
Instämmer. Missa inte tipstråden sista helgen.
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10152244446323851.1073741853.529983850&type=1&l=9b917abdec