Uttagna till Otepää
Publicerat i blogg, Uncategorized
Till helgen är det dags för hundra procent sprint. I klassisk stil på lördag och sen sprintstafett på söndag i fri stil.
Ny i laget är junisen Oskar Svensson som var bästa svensk i Falun förra helgen.
Ska bli Intressant och se ifall våra gamla sprintkanoner på herrsidan tänker börja leverera eller om hela laget är nere i en kollektiv svacka?
Sverige
Damer | Herrar |
---|---|
Hanna Falk Ida Ingemarsdotter Stina Nilsson Magdalena Pajala Evelina Settlin Jennie Öberg |
Johan Edin Emil Jönsson Teodor Peterson Simon Persson Calle Quicklund Oskar Svensson |
På damsidan ser ju toppbredden bättre ut än på länge. Och dessutom med lite sparkapital som inte fått det att lossna i år.
Men på herrsidan har vi haft en rätt lång svacka när det gäller sprint. Flera år. Men den har dolts av att vi haft två storfräsare som på egen hand lyckats göra toppresultat + några distansåkare på mästerskapen. När nu Jönssons karriärskurva tycks peka neråt och även Teo har trubbel, ja då blottas hålet i svensk herrsprint.
Visst kan ännu dom två stora få till en topp till mästerskapen och göra bra resultat tillsammans med Halvar, men problemen finns där ändå. Bakom är det tomt för tillfället.
Her er Russlands tropp:
Matvejeva
Sobolova
Tchekaleva
Dotsenko
Romanova
Shapovalova
Herrer:
Kriukov
Petukhov
Morilov
Panshinskij
Ustiugov
Retyvikh
og Andrej Parfenov, som vant sprint i Krasnagorsk.
Tycker de borde satsa på ett rent sprintlandslag (herrar) igen, tror att det skulle stimulera åkare i Sverige att våga specialisera sig mer mot sprint
Her er Norges tropp:
Ingvild Flugstad Østberg
Maiken Caspersen Falla
Celine Brun-Lie
Kari Vikhagen Gjeitnes
Kathrine Harsem
Barbro Kvåle
Mari Eide
Timo Andre Bakken
Eirik Brandsdal
Pål Golberg
Tomas Northug
Finn Hågen Krogh
Sondre Turvoll Fossli
Emil Nyeng
Sindre Odberg Palm
Ola Vigen Hattestad
Vegard Bjerkreim Nilsen
Anders Nøstdahl Gløersen
Syns laget vårt ser meget solid ut.
Ser att Stina Nilsson inte är med i truppen till U23-VM i Kazakhstan. Misstänker att det beror på besvärlig logistik till/från U23-VM även om hon bara åker sprinten där. Dvs Nilsson satsar på sprintvärldscupen och hemma-VM.
Kan vara klokt men lite trist att det inte verkar gå för de bästa att åka i både U23-VM och VM i Falun. Innebär det också att Sofia Henriksson är ute ur VM-bilden?
JVM och U23-VM borde kanske gå samtidigt som Touren, unga brukar inte hävda sig i Touren?
Kalla vann touren som u23-åkare. Weng var trea i fjol.
Tror inte det enbart är logistiken som stör för Nilsson. U23-vm är väl främst av sett för dom som inte kan hävda sig mot seniorvärldseliten. Stina anser sig bog inte ha något att bevisa på ett sånt mästerskap.
Henriksson är nog inte körd för vm. Däremot har hon ju skadebekymmer.
Som Manne skriver, Henriksson är inte ute ur VM-bilden. I alla fall inte enligt vad Grip uppgav till Thomas Pettersson på Expressen.
Det finns ju fler unga som lyckats bra i Tour de Ski. Lähtenmäki lyckades bra redan första gången hon var med som 20-åring och i år var ju både Stadlober och von Siebenthal bra med högt i uppe i totalen.
Bra att Henriksson inte är borta från VM-bilden. Att U23 lyckas i Touren är dock nog mer undantag än regel. Vore trevligt om de bästa juniorerna har möjlighet att delta i JVM/U23-VM utan att det stör VM-förberedelserna och då får man kanske flytta det arrangemanget till tidigare på säsongen.
Av 16 lopp i år i världscupen har 14 varit av annan karaktär än vm-loppen. Men i helgen är det dags igen, dubbelt upp!
Jörgen… Tycker det är lite småtokigt om åkare som Nilsson går U23-vm. Som om Björgen och Olsson skulle köra veteran-vm för dom över 35.
Klart inte Stina Nilsson ska köra U23-VM i Kazakhstan just nu. Det vore otroligt konstigt. Lurar på när Teodor Peterson ska börja röra sig uppåt i formkurva. För det kommer förr eller senare…
Stina Nilsson åkte ju inte U23 förra året heller i Italien ändå var hon väl i Italien på läger man vara aldrig aktuellt att åka ändå…
Jörgen:
Kolla vad jag skrivit om Sofias skade hand.
Stina Nilsson kommer vinna imorgon.
Klart att Stina Nilsson ska prioritera senior-VM före U23-VM men trist att de bästa inte kan vara med pga JVM/U23-VM förlagts i Kazakhstan strax före. Det devalverar värdet av JVM/U23-VM till ett B-mästerskap för unga som inte hävdar sig bland seniorer (än så länge).
Eric.G: OK, tack.
Jörgen: det devalverar knappast JVM om inte de bästa U23-åkarna kan delta på U23-VM. Och så här har det väl alltid varit. Weng tävlade väl aldrig på något U23-VM under sin U23-tid för att ta ett exempel. Med andra ord är det inget specifikt för detta års mästerskap. Sedan tror jag att U23-VM har hög status hos de åkare som faktiskt deltar.
Låt U23-VM vara ett genombrottsmästerskap, så är det i de flesta sporter. Cykel har inte ens U23 på damsidan för där är de bästa redan i världstoppen innan dess.
Det er nok en meget liten mulighet for at Sverige tar gull i Falun , i beste fall kanskje de greier en bronse eller to . Jeg har lest at Sverige har en målsetting om å ta like mange medaljer som de gjorde i OS 2014 noe jeg tviler sterkt på . Hvis de greier et par bronse og et sølv skal de være meget godt fornøyde . Noe jeg tror de fleste er enige i.
Vi satser på litt svensk framgang på sprinten i helga. Både Stina og Ida er gode nok for pallen på en god dag, og uten stavbrott for Stina.. Når Fanny Horn klarte det idag, kan disse også… ;) – Litt mer trøblete for Emil og Teodor til nå, men kanskje ser de lys i tunnelen, endelig.. Begge er langt bedre enn de har fått visst i sesongstarten.
Hadde vært veldig moro med en seier til Stina i morgen. Ikke lenge før den kommer nå. Hvis ikke Teodor presterer noe i morgen så avskriver jeg ham med tanke på Falun.
För fyra år sedan gick JVM i Otepää, bland annat så åkte man en klassisk sprint. Den här skidpepptråden är ju riktigt kul att läsa: http://www.skidpepp.se/2011/01/24/jvmu23-i-otepaa/
Man känner ju både igen namnen på de som kommenterar och ämnena som diskuteras :)
Dock hade jag lyckas förtränga att svenskarna åkte ovallat i U23-sprinten och att Calle blev diskad för skateskär.
Jeg har et nytt alias, men jeg er sikker på at dere alle kjenne meg. Danne Normann er tilbake for å ødelegge alt.
Hade varit kul om Pajala fått till det i helgen. Hon har mycket i sig även om jag sätter mitt främsta hopp till Stina. På herrsidan blir det mycket Norge som vanligt tror jag. Har ju även ett ruskigt bra sprintlag även utan publikfavoriten Petter. Ska nog vara glad om Emil eller Teodor tar sig till en semifinalplats om man ser på hur det sett ut den senaste tiden.
Swestam: Ha ha! Nostalgi på den länken. Ja, många skidpepp-namn är kvar men en del viktiga profiler har ju tyvärr också försvunnit. Elin, Hanne osv. Sedan var Neithiri mycket galnare på den tiden och spekulerade i att Lähtenmäki var bloddopad. LoL på den. Han har ju nästan blivit politisk korrekt numera…
Sedan visar resultaten ju hur det kan bli helt andra åkare som blommar ut i senioråldern än de som är i topp då. Den ena norskan där som tog brons på någon distans har man ju knappt hört talas om sedan dess.
Apropå unga svenska damåkare, vad hände med Julia Svan? Återhämtade hon sig aldrig från sjukdomen? Thorn har lagt ner och frågan är väl om vi får se Lisa Larsen igen. Nu kommer det ju fler men känns ändå som många faller bort tidigt, åtminstone för en som inte har jättebra koll.
Toriv
Sjukdom har varit problemet vad jag har hört. Du har kanske redan läst detta om henne idag:
http://www.svt.se/svttext/web/pages/310.html
http://www.svt.se/svttext/web/pages/311.html
Oj, det hade jag inte sett – ett sånt sammanträffande! Men jo, det är kanske inte fel väg att gå. Även om jag hade hoppats på annat…
Nei så lur du er ”psyko-svenske ”som skjønte at DaNo var en forkortelse av Danne Normann . Da har du flere Navnmuligheter du kan bruke når du skriver innlegga for meg PS jeg tror ikke du klarer å finne resten av profilene og innlegga mine , ”Start the game” din nedpsyka lillebror. Vi gleder oss til VM fordi vi er så latterlige overlegene
VM BAROMETER FØR
FALUN
Pallplassering i VC langrenn ,sesong 2014- 2015.
NORGE. 73
SVERIGE 5
16. Jan 2015
Banen i dag har visst blitt endret litt fra tideligere slik at herrene høyst sannsynlig går med feste. Damene går en lettere runde som gjør at noen kanskje vil kjøre blanke ski. Viktig renn for de norske de som gjør det bra her får nok gå i Falun. Kan den svenske negative trend i herresprint skyldes at Monsen gikk tilbake til Norge?
Stina blev tvåa efter Ingvild Flugstad Östberg i kvalet, nu blir det tuffare att vinna idag, fattades bara 0.24 s..
Jörgen: vad menar du med att det nu blir tuffare att vinna idag?
Blir tufft för Teodor, rätt långt efter!
Är Andreas Verpalu släkt med Andru?
…och där åkte Teodor ut.
Swestam: Blir tuffare att vinna nu för hon får åka andra halvan hela tiden, framför allt kortare återhämtning mellan semi och final. Flugstad Östberg har sett stark ut denna säsong.
Alla svenska damer vidare, bara 3 herrar. Herrarna är sämre både i längd och i utförsåkning, märkligt.
Jörgen. Troligen får hon åka på andra halvan hela tiden men skulle hon gå vidare på tid kan hon få gå på första halvan.
Är hon nog kylig ser hon till att gå vidare på tid
Fyra svenska herrar vidare blev det faktiskt. Och två till mot poängkvoten. Bara en kvar nu på både distans och sprint. Fast uppseendeväckande att toppbredden numera är så mycket större på damsidan. Historiskt skifte. Lite oroande med Teo men jag tror han kommer till VM. Blir intressant att se Jönsson.
Janne: Förut kunde man styra sig till semi 1 genom att bli tvåa i heat 3 (var det väl?), men det går inte längre. Men att anpassa sin tid så att den blir just 1:a eller 2:a bästa – det verkar helt omöjligt. Stina måste köra för att gå vidare som etta eller tvåa i heat 6.
Riktigt trist med Teo men kul med junioren Oskar Svensson! Hoppas Emil orkar hela vägen till final i dag i alla fall. ”Dör” han redan i semi igen blir man ju riktigt orolig inför VM.
Stina blir livsfarlig i dag tror jag trots troligtvis andra semi. Lite längre vila mellan semi och final för damerna med iom 2 herrsemis mellan (bara en damfinal mellan semi och final för herrarna så värre med andra semi för dem).
Vet folket om herrarna stalkade eller inte?
Markus: enligt NRK så skulle det inte vara tal om att herrarna skulle staka men kanske damerna (pga lättare dambana) men hur det blev vet jag inte
Swestam: Enligt interjuverna igår gjorda av SVT var det mycket tankar på att stalka men att saxa i den branta backen.
Svenska och norska damjuniorerna får något att bita i på sprinten i jvm om ett par veckor. Lampic SLO 5:a i prologen i dag (även Carl GER vidare).
Blomqvist misstänker alltså överträning för Teo. Då lär han inte få någon peak till VM. Tråkigt i så fall men jag tycker inte alls att det är självklart att det skulle vara det. Någon med bättre info?
Riktigt viktigt att trycka på över krönet på denna bana, synts tydligt i de två första heaten.
Haha, La Diagonela vilket pajaslopp. Nu ser jag sprinten istället.
De er vel ”happy” løperne idag, når Bjørgen endelig står over.
Sportnörden;
Inte bara i sprint.
Båda är minst lika bra i distans.
Eric.G: Fast Carl har väl inte visat något alls denna säsong.
Hehe, Bill Impola, for en klovn :)
Dålig koll av Jonas K. Kalla ska visst åka WC före VM
swestam; Carl har ju mest åkt seniorer med magert resultat. Hon lär dessutom tränat en del skytte!
Äh! Bra Stina men jäkla synd att Falla kunde kliva in före i den tajta kurvan.
Hvorfor går Stina Nilsson først inn i motbakkene? Hun bruker jo opp masse krefter på tull i dette snøværet. Hadde Stina gått litt lurere så hadde hun vunnet i dag, hun er jo den beste stakeren.
Northug vinner igen. ;) Skum final dock.
Northug, vettu!
Katastrofmiss att gå utan fästvalla.
Artig å se at svenske eksperter igjen kun er ute etter å lete etter usportslige ting. Anders Blomquist sier at Thomas Northug skulle vært disket for å felle Ustiugov med staven, men om man ser på hva som skjedde så var det Ustiugov selv som satte sin egen stav mellom bena og gikk på trynet. Thomas er altså helt uskyldig. Fokuser på annet svensker, så kanskje dere også til slutt vinner noe.
http://www.expressen.se/sport/langdskidor/svt-experten-han-ska-bli-diskad-for-det/
Neithiri: Dom är som dom är.Inget att hetsa upp sig på
Neithiri: fast nu handlade det om man får åka där Northug åkte på upploppet, inte att Northug fällde ryssen.
Oavsett om Northug fäller eller inte gör det så stör han ryssen.
Thomas Northug gikk jo bare fra, så helt rart ut.
Kul att en med fästvalla vinner när det ännu en gång försökte köras utan. Skum men ändå underhållande final. Också kul att finnen fick en pallplats.
Men verkar som det är lättare att diska svenskar. Quicklund idag och Falk i sprintfinalen i Falun. Har inte sett om det var rätt i dom två diskningarna men uppenbarligen svårare att få dom överlägsna norrmännen diskade. Borde inte vara så men drar fördel av att dom är bäst i världen.
Domslutet var tveksamt tycker jag med men för svensk del spelar det nog mindre roll. Emil kändes inte stark nog idag och hade knappast nåt pallen.
Emil hade dåligt glid så hade han fått ordning på det i en ev final så hade han varit med och slagits med norrmännen.
Janne…Ja slik er det… eks. hadde Falla og Brun Lie hatt bedre gli, så hadde de vært med og slagits med Nilsson om plass 2 på pallen…. ;)
Neithiri och de andra norrmännen är bara här för att provocera, sluta ta åt er. Låt de hålla på.
Pelle. Eller första platsen om Stina inte tagit Fallas rygg.
Sir Park Ji: Det du sier er bare pisspreik, jeg har aldri vært her med tanke på å provosere, men jeg blir provosert av at svenske eksperter og andre beskylder nordmenn for juks når det ikke er antydninger til det. Det må dere tåle.
Ustiugov sier han selv stakk polka (staven) mellom skiene, klagde ikke på andre enn seg selv.
Mye verre med Nikolay Morilov. Tror taklingen fra Glubijlund eller Quicklund, eller hva han het sendte Nikolay ut av VM og ut av World cup.
Så fort svenskar tar upp en diskussion om hur reglerna skall efterlevas så blir alla norrmän sura och vägra diskutera sakfrågan. Tror förtroendet för norsk längdåkning skulle öka om norrmänen faktiskt tog sakdiskussionen istället för sura.
Mycket bra av Thomas Northug. Han är självskriven i sprintlaget på VM nu. Allt annat vore skandal. Starkt av Stina också från semi 2 men håller med Neithiri om att hon för en gångs skull inte kör taktiskt helt klockrent i semi och final. Andraplatsen stärker dock hennes självförtroende ytterligare.
Quicklunds diskning var väl inget att orda om. Inte snyggt gjort. Fast det är lättare att diska de som ändå hade åkt ut iofs.
Grip säger att Stina både har en del bitar taktiskt och tekniskt som hon kan göra bättre samt hon behöver komma ikapp träningsmässigt efter att ha missat klassisk träning i höstas när hon hade fotproblem. Hur bra skall det inte då gå för henne?
Om inte om hade funnits så hade Stina vunnit.Men tyvärr var någon bättre i dag så är det bara
Janne
Vem vet, men nog kändes det som krafterna tröt. Men skidor är en sport med små marginaler så man ska aldrig säga aldrig!
Tror Northug hade behövt en riktigare final för att vara vm klar. Brandsdal, storebror, Hattestad och Golberg är nog mitt val.
Gunnar. Enligt Emil själv kände han sig pigg denna gång jämfört tidigare under denna säsong men han tyckte glidet inte var det bästa på slutet vilket jag tyckte att man såg. Men visst bara spekulationer.
Kör Sverige och Norge med två lag var imorgon?
Swe 1 H: Teo+Emil ?
Swe 2 H: Quicklund+Edin?
Nor 1 H: Krogh+Glöersen?
Nor 2 H: Hattestad+ Golberg?
Swe 1 D: Ida+Stina
Swe2 D: Pajala +Öberg?
Nor1 D: Falla+Östberg
Nor2 D: Brun Lie + Harsem?
Sportnörden: Jag skulle inte köra med Pajala när det är fristil utan välja mellan Settlin eller Falk. Tveksamt också att köra med Teodor när han är i så dålig form
Swestam: Håller med om Pajala och fristil.
Tycker ändå Teo ska köra för finns väl inga alternativ på de som är där. Edin och Simon Persson inte tillräckligt uthållighet föt teamsprint. Vore kanske ändå mer intressant att se Simon istället för Quicklund?
Calle och Emil känns givna i vm? Tror inte Hellner vill köra dagen efter skiatlon och 3 dagar före 15F. Har ju varit svag i spint också men teamsprint är ju något annat….
Sportnörden: Men ska Calle köra dagen efter skiatlon som kanske är hans största individuella chans? Är väl ingen skillnad mot Hellner?
Per: Nej inte för oss bredvid men tror Calle vill själv men att Hellner inte vill. Stor medaljchans ju och Calle har ju ingen sedan tidigare. Hellner tror jag inte bryr sig så mycket om den (fick väl silver sist med?).
Fast är inte Heller-Calle det bästa laget i en teamsprint i fri stil? Emil har inte jättebra uthållighet i skate.
Fj: Jo det är laget som jag hade valt också men tror som sagt inte Hellner vill. Så då blir det Calle+Emil tror jag.
Precis som Kalla tyvärr kommer att stå över Teamsprint och en given medalj.
Nu borde väl Stina Nilsson vara helt självskriven att få åka stafetten? Hon har tidigare i år visat att hon klarar även längre distanser och rimligen borde man också sätta henne på sista sträckan! I dagsläget känns hon bra mycket vassare är Kalla för slutsträckan.Någon som håller med?
Dette var kanskje det mest ydmykende som kunde skje for Sverige , at lillebror Northug knuste bitte bitte lillebror Sverige . Det er bare tragisk-komisk å se de svenske ”atletene” , og høre at SVT Blomqist syter og klager som en liten unge på direkten ,det er bare flaut.PS snart kommer bitte lillebror Northug å slår dere også. Lol
Det her er hva lillebror Northug sa om svenskene:
– Jeg vet da søren hva svenskene klager over. Jeg hindrer ingen, men jeg skjønner at det er ergerlig, for om jeg hadde blitt disket, hadde Emil Jönsson fått en finaleplass, sier en lykkelig Northug til VG.
– Etternavnet mitt irriterer nok aller mest, fastslår han.
Tord: Nej Kalla är given på sista sträckan tycker. Stina konkurerar om en plats på startsträckan. Klassisk 5km ”masstart” klarar hon nog finfint.
Dock många som slåss om de klassiska sträckorna. Tredje sträckan, 5F, känns svårast. Wiken kanske säkrast då Haag enda alternativet men känns osäkrare i fri i år. Det gäller ju även Wiken dock. Hur som helst Wiken och Haag på sträcka 2 och 3 tycket jag (ordningen kan som sagt diskuteras).
De som slåss om första (enligt mig :-)):
Stina – Ida – Henriksson – Bleckur
Ida vet man ju att hon aldrig gör bort sig men vore kul med Stina. Formen får väl väl avgöra mellan dessa 4. Om Wiken tar 4:e kan ju även Haags plats diskuteras om hon inte visar bra form i sm och Östersund.
Om Wiken tar tredje menade jag förstås.
VM BAROMETER FØR
FALUN
Pallplassering i VC langrenn ,sesong 2014- 2015.
NORGE. 77
SVERIGE 6
17. Jan 2015
Gratulere med en ny pallplass Sverige
DaNo – och grattis Norge till att ni fortsätter att ha FIS lindade kring era fingrar så att norrmän aldrig behöver bekymra sig över att bli diskvalificerade.
Men visst ser det ut som att Norge kommer att bada i medaljer i Falun.
Den enda ”fördelen” med läget är att andra länder kommer att vara väldigt glada över medaljerna de tar medan Norge bara kan missa givna medaljer.
Det ska bli kul hur som helst!
Södergren blev ganska långt efter på La Diagonela idag i ett förkortat lopp med ung samma åktid som en 5-mil och klassiskt. Lite märkligt att han inte orkar vara med i topp om han aspirerar på att åka VM 5-mil. Banan och föret gjorde också loppet ganska tufft vilket borde ha gynnat honom.
Noterar också att Pajala var sprudlande glad efter att ha blivit sist i finalen i en B-betonad tävling. Torde inte räcka för plats i VM-laget. Det var väl egentligen bara Nilsson som gjorde en riktigt bra tävling idag. Emil var med ganska bra inemot upploppet men orkade inte fullfölja riktigt. Tror mer på att han inte är i toppslag än skidorna. Den lilla ifrysning han fick åkte nog bort i utförskörningen.
”Svenske vitser”.Hvem er det som går og går men aldri kommer til mål.
Svar:
Längdåkaren Bill Impola, 25,
efter 41 av 43 kilometer körde svensken fel och kom aldrig i mål.
– Folk kommer pika mig resten av livet, säger han.
Kallner: Håller med inget bra lopp av Södergren. Har ju dock som vanligt numera haft en värdelös säsong hälsomässigt med. Han behöver nog göra ett kanonlopp i skiatlon i SM för att komma med i VM-truppen och aspirera på femmilsdeltagande.
Appropå SM och värdelös säsong hälsomässigt. Johan verkan ju träna på riktigt fint i Bruks nu. Bara hoppas han inte blir sjuk igen.
Det bli alltså Peterson/Jönsson och Simon Persson/Carl Quicklund på herrsidan för Sverige och Ida/Stina + Falk/Pajala på damsidan. Något överraskande med Pajala. Falk var rätt självskriven som ena benet i andralaget då hon gjort en rad stabila skatesprintrar i år. Men Pajala? Öberg eller Settlin trodde nog jag på. Tyder på att Pajala är nära VM-truppen efter dagens resultat. De fyra gissningsvis till VM-laget.
Sportnörden… Ja, Johan Olsson har trena helt siden 23 februar i fjor….. Ikke ”lett” å slå den rekorden…
pelle: ?
Sportnörden: En del av norrmännen här inne är besvikna på att Olsson inte har tävlat i VC än i år. Det skulle på något kryptiskt sätt vara misstänksamt och inte ett resultat av sjukdom. För den som hörde Olsson intervjuas i Vinterstudion idag framgick det dock tydligt att det är han själv som är mest besviken på att han inte har kunnat tävla.
Det er greit nok det Per, men at en løper er ”syk” hele sesongen men aldri når det er store mesterskap (hvor han tar medaljer) er litt spesielt.
Ignorera norrmän
Är det inte dags att ignorera norrmäns skit snack på den här sidan. Lika som riksdagspartierna gör mot SD.
Neithiri: Lägg av! Johan Olsson och Sundby är de sista som skulle göra det minsta osportsliga. Det förstår alla som följer och följt längdåkning en längre tid.
Sportnörden… Men hva er det Olsson gjør sportslig?
Sportnörden: Jeg sier at det er litt spesielt og aldri konkurrere men allikevel komme å ta medaljer i store mesterskap gang etter gang. Det er ikke sammenlignbart med Sundby for han konkurrerer hele tiden. Og kan noen fortelle meg hvorfor Olsson ikke tar de nødvendige forholdsregler mot sykdom, han har jo holdt på slik i årevis.
Vill minnas att det var en ryss som åkte med en skida på var sida om granruskorna på upploppet för ett par år sedan. Som ryss blev han naturligtvis diskad, trots att han rimligen störde andra åkare betydligt mindre än Northug i dag. Kan inte norrbaggarna köra norska mästerskap med sina regler och övriga nationer köra om VM-medaljerna med de regler som finns nedpräntade och då gälla lika för alla nationer. Tråkigt att inte alla är lika inför lagen.
Håller med om att Stina är stark kandidat till en klassisk sträcka i stafetten. Kalla ska köra sistasträckan, Wiken kör en klassisk sträcka och Rydqvist/Haag får göra upp om tredjesträckan på SM.
Vad gjorde Sundby i Obersdorf när han gick på fel sida om wibord trots att man hade sagt att det inte var tillåtet. Men han är norrman hade det varit Olsson hade han säkert blivit diskad
Olssons luftrör/sjukdomar/överbelastningsskador är otroligt irriterande men vad ska karln göra? Sådant händer ju elitidrottsmän. De som vill ända upp i toppen balanserar på en knivsegg. Och så dominerande har han ju inte heller varit på mästerskap. Han har ett individuellt mästerskapsguld. Hur många har Northug (bara för att idrottens regler och utveckling passade honom under en period). Tio? Tycker det är småaktigt att angripa Olsson bara för att ni är rädda för vad han kan göra när han är i toppslag. För ni kan ju inte på allvar mena att Olsson ägnar sig åt något fuffens eller fejkar sina krämpor för att slippa tävla.
Interesserad: Du, Blomqvist og andre svensker driter dere totalt ut. Hadde Thomas Northug gjort noen av disse feilene dere faktisk fortsatt påstår at han gjorde så hadde han selvsagt blitt disket. Gang etter gang er det bevist at det ikke var noen feil der, og Ustiugov har selv sagt at det kun var hans egen feil. Allikevel fortsetter dere med denne løgnen. Dette beviser at dere er fullstendig paranoide og totalt har mistet fokus.
Jag upptäckte denna sida förra veckan. Gillar den men så tråkigt med alla norrmän som inte bryr sig om skidåkning utan bara tjafsar om att Norge är bra och Sverige kassa. Kom igen med mer serlösa inlägg som tex vilka som köra norska stafetterna i vm.
Östberg-Johaug-Weng-Björgen i den ordningen rätt givet va?
Sundby på andra och Northug på sista givet antar jag mem första och tredje? Dyrhaug första? Vågar man ta Glöersen på tredje? Jespersen säkrare kort?
Robban…. Ja kan du fatte hva de 3 som satt i juryen drev med, som bestod av 1 svenske, 1 finne og 1 franskmann… ;)
Har för mig att Justyna Kowalczyk blev diskad engång i Davos i för att bytt spår på upploppet har även för mig att hon inte störde en enda åkare den gången men blev ändå diskad..
Jossa: Er dere helt på trynet her inne eller? Det er jo Thomas Northug som er først inne på oppløpet og velger sin korridor, at han selv velger å gå utenfor sporet spiller da ingen verdens rolle. Det er Ustiugov som kommer bakfra og trenger seg på i den korridoren Thomas allerede har valgt. Thomas Northug gjorde absolutt ingen feil i dag.
Ja, svensken var den som diskade Richardsson i touren .
Vill väl komma in i FIS. Gäller och marknadsföra sig . Bli kompis med Ulvang.
Det finnes så utrolig mange håpløse og uvitende svensker her inne som ikke forstår eller vil ikke forstå hvordan langrenn og VC sirkuset fungerer . Men en ting bør de ha fått med seg . Langrennsverden har blitt dritt lei Sverige og all usportslig syting og klaging som dere holder på med mot Norge og bare Norge hele tiden . FIS og renn ledelsen bar ler og smiler av Sverige ,bak svenskenes rygg når de kommer med usaklige ,usportslige og useriøse klager mot Norge som ikke har noe med sluttresultatet å gjøre. Snakk om en sjalu lillebror, skiverden ler av dere.
Kan nån förklara för mig varför man orkar träta om ingenting. Träligt att läsa !
Nu har jag sett om loppet igen. Får faktiskt hålla med om att det inte är tal om någon diskning. Var ska Northug bli av, kan inte reglerna men nog måste man få byta spår istället för att köra över en åkare. Inget fel av juryn denna gång tycker jag utan helt fair så vitt jag kan se. Northug värdig vinnare efter en underhållande lopp där jag tycker många borde jubla över att åkarna på skate skidor inte kunde vinna. Hoppas dock på annorlunda prispall i framtiden :)
Hoppas Blomqvist ber om ursäkt för att han ville ha T Northug diskad. Vad ska Northug göra? Ryssen fäller ju sig själv. Nej, pinsamt av Blomqvist. Lyser avundsjuka och desperation om honom.
Teodor körde bra sprintstafetter ifjol och Emil så vass ut uppför igår. Detta blir nog bra. Och idag får Stina se till att vinna. Vi tar en dubbel och gör sprintstafett till nationalgren, för första gången på nästan 9 år.
Estonia IV framför Sverige I i kvalet. Ny nationalgren? Tveksam.
Emil…
Någon som är förvånad att Emil är inblandad i ett fall och en incident? Inte jag iallafall. Känns som han är den åkare som faller oftast tyvärr.
Tröttsamt med diskussionen om att sjuka och skadade som inte bör tävla skulle vara smitare.
Strongt också av dom som gjort en tävlingsplanering med undvikande av vissa onödiga risker för överbelastning att hålla sig till planen, för att just undvika skador och sjukdom.
Men menar ni att man skulle önska att de som haft skador, nyckelbens-, bäcken-, fotleds-brott skulle tvingas att tävla innan de är någorlunda återställda?
Och skall dom som råkar ut för förkylning, körtelfeber eller hjärtbesvär mm anses som klena för att dom inte når formen omgående, så att dom konkurrerar ut dom som varit friska och tränat från VC veckan efter en friskförklaring?
Dom åkare som nu inför VM inte ännu hunnit visa sin kapacitet i år har bara några veckoslut på sig, för svenskar t ex SM. Det är ju inte ens säkert att de klarar att ta en plats i laget och ens får chansen att åka om medaljer. Låt dom friska tävla, det är ju bara underhållning för publiken, allvaret är för dom som tävlar.
Hälsan bör gå först, och elitidrott på den nivån är lite över gränsen för att vara hälsosam redan när man inte har problem med hälsan.
Falk pressar ut Nilsson från positionen bakom Östberg (eh?) men Nilsson tar snabbt tillbaka den…
Herlig Stina! Grattis svensker, dette gjorde godt før VM!
Fy fan vad Stina är grym… Det som verkligen slår en är hur åkintelligent hon är hon gör ju nästan aldrig några taktiska misstag. Satan hon tillhör ju absolut storfavoriterna i sprint i falun och bortsett från stafetterna är hon vårt största medaljhopp!
Grattis svensker, med vc-seier… ;)
Janne
Absolut men säkert lite som jag nämnde igår att han inte har krafterna och orkar riktigt.
Jepp, der satt`n, grattis!
Grymt av Stina & Ida. Vallateamet ska ju ha berömm också. Känns som glidet var i en klass för sig idag. Väldigt intelligent åkt av Stina där hon ligger kvar som tvåa i sista utför och får farten från Östberg.
Gunnar. Kanske ligger lite i det du säger men även när Emil var som bäst ställde han det till för sig själv med att ramla eller vara med i incidenter.
Janne
Vi är nog. Äldst överens :)
Vilken herr final!
Hade det mesta man kan begära av team sprint utan möjligtvis en svensk då. Petuhkovs ursinniga rycka fighten mellan Ustyigov och Krogh var underbar samt Pellegrinos fartökning i slutet!
Uten Northug og Sundby er vi ”kass”… ;)
Grattis til Russland!
Tycker nästan synd om Emil men samtidigt är det för mycket tjafs, bortförklaringar, vallning, fall, stavbrott och taktikmissar. Fortsätter det så här så blir det lite pajasvarning. Han kanske skulle satsa på att bli en bra 15 km åkare istället.
Starkt av Stina. Hon blir ju närmast ankare i VM-laget nu. Tufft för en så ung tjej men jag tror hon klarar det. Framför allt för det här in en optimism och tro i hela laget på att det går att lyckas på VM. Risken finns dock att Stinas formtopp kommer för tidigt. Vi får se. I övrigt var väl den stora grejen på damsidan Kowa. Var kom det ifrån? I och med detta lär hon väl ställa upp i teamsprinten på VM där Ida får kämpa med hennes stavar och yviga åkstil på nytt. Ida visar f ö också steg i rätt riktning den här helgen.
Per; framförallt kommer Ida i så fall att få kämpa mot tuffare motstånd än idag och frågan är om hon då räcker till. Hon var ju grymt slut sista biten och det blev en liten lucka vid växlingen. För övrigt har även Ida en ganska yvig åkstil på skate.
Kallner: Jo fast är det någon jag tror kommer pricka formen till hemma-VM så är det Ida. Dvs. hon kommer också vara ett tuffare motstånd för de andra då.
Körs pajas sprinten i klassiskt eller fristil på vm?
Kallner
Är inte orolig för Ida hon har skämt bort oss med ruggig form på mästerskapen.
Per
Känns lite som när Falk slog igenom och gick in i OS med två världscupsegrar även om jag tror Stina har en större potential. Så vårat hopp och ankare är i mina ögon på damsidan fortfarande Kalla.
Ah, Stina Nilsson är ljuset i mörkret. Härlig åkning idag. Bra slit av Ida också.
Nu vänder det. Och nu kommer det bara gå utför för de norska julestjärnorna :)
Gunnar: Det håller jag inte riktigt med om. Stina har redan OS-medalj och VM-final på meritlistan och har hållt en jämn nivå på VC-sprintar med stor variation sedan Kollen förra året (final i sex av sju, på pallen i fyra av sju). Men visst, hon är inte ankare och till VM kan formen mycket väl ha skiftat mellan henne och Ida – mästerskapsspecialisten.
Om man räknar in teamsprintar har hon faktiskt varit på pallen i sex av de nio sprintar hon kört sedan slutet av Sotchi-OS.
Nu får de ge Emil stavar som håller. Det är ju löjligt att de inte använder stavar av hållbart material till en åkare som bryter staven varannan sprint helg känns det som. Sen brukar han ju hinna med ett eller annat fall oxo.
Om han får stavar i metall kan han ju gå in ännu hårdare in i närkamperna och förhoppningsvis bryta nån norsk stav på vägen viket skulle vara en klar bonus tycker jag :)
Per
Det låter som du håller med när jag läser din text bortsett från orden ”Det håller jag inte riktigt med om” ;)
Men jag håller med om att Stina har visat mer under längre tid och som jag sa att hennes potential och även bredd känns större.
När det gäller Polen, så måste väl polskan på sista sträckan vara en överraskning. Precis i hälarna på Östberg i mål. Starkt jobbat.
Synes at det Pellegrino gjorde, med så dårlige ski, var en sterk prestasjon!
Gunnar: Jo, det var nog mest liknelsen med Falk för 5 år sedan jag vände mig mot. Och så bidrar hon mycket genom att avlasta andra i laget som det går trögt för. Ankare i den bemärkelsen. Höjer dessutom publikintresset redan inför första VM-dagen som ju är sprint.
En halv nationalgren blev det iallafall.
Tycker nästan det är Kowa av polskorna som överraskade mest idag så under isen som hon har varit hittils iår.
Har tyvärr inte råd att åka nån längre vistelse till Falun VM hade gärna sett stafetterna men kanske man ska masa sig dit över dagen på sprinten iaf.
Ron: Instämmer, Kowa såg bättre ut än på länge i fristil. Vore härligt om hon kunde höja sig en nivå och avsluta säsongen på en nivå som liknar den hon hållit de senaste åren.
Gratulerer med seier i dag Sverige! Nå kommer formen for er tror jeg. Jeg tror ni blir skummel i Falun!
Tror det var någon norrman, kanske Neithiri, som sa att Kowa inte kommer att vara på pallen i år ;-)
Kan mycket väl bli de här tre länderna som slåss om medaljerna i dam-teamsprinten i VM, men vi har också USA och Tyskland. Väljer Björgen att köra teamsprinten så blir det nog norsk promenadseger. Hoppas alltså hon inte ställer upp :-)
Stort Grattis till tjejerna!
Skulle det vara VM imorgon hade Sverige bästa lag på en sprintstafett varit Kalla/Nilsson. Dock brukar Idas form bli bättre i ett mästerksap. Den stora frågan är ju också om Bjørgen kör alla lopp. Om hon står över ett lopp bör svenska tjejerna prioritera det loppet. Guld är guld och ljusglimten från VM 2011 är nog utan tvekan sprintstafetten för damlaget.
På individuella sprinten är Ida och Stina givna och jag tror att de är de enda svenskorna som kan nå en final just nu. Vi har dock många andra tjejer som slåss om de sista två platserna alla dessa har goda chanser på att ta sig till semi.
På herrsidan är Hellner/Halfvarsson vårt bästa sprintstafettlag just nu.
För den individuella sprinten är Halfvarsson, Jönsson och Peterson enligt mig givna. Sedan får tävligar framöver visa vilken som ska ha den sista platsen. Sedan är det svårt att veta vilka lopp Halfvarsson pririterar.
OT: Sitter och kollar på biljetter och boende till Falun. Nån som är sugen på att boka en stuga? Hade ju vart grymt med en skidpepp stuga!!! hahaha Skämt åsido så är jag allvarlig.
Jag funderar på att åka upp över dagen när det är sprint och sedan åka till Falun i samband med stafetterna och kanske stanna till och med söndagen om jag har råd.
Om det här är nått ni skulle vara intresserade av så maila på joelburman(at)yahoo.se
Jeg hadde vært interessert, men vi er 6 stk som skal bo i Hofors. Men takk for tilbudet.
Det er gøy å se hvor stor selvtillit svenskene får når de slår det norske C.Laget . Det er bare å gratulere.NOT
Tolsrav: Hade vart minst sagt episkt att dela stuga med en sådan skidpepp legend. :)
Jag skulle vilja ha upp lite nya trådar nu. Det är dags för en SM-tråd, en försnack till VM-tråd och en tråd för granskning av huruvida olika länders åkare döms likvärdigt vid förseelser. I den sista ska fokus vara på att försöka samla exempel på hur domsluten fallit så att vi ser hur det faktiskt sett ut istället för att kasta paj.
OBS det är skillnad på svenskar och svenskar som det är mellan norrmän och norrmän
Joel: Jag ska till Falun första VM-helgen. Jag och svågern bor på vandrarhem knappt två mil från Falun. Strålar gärna samman på sprinttorsdagen om du kommer upp över dagen. Mejlar dig.
Vi skall nog inte övervärdera sprintvinsten . Blir nog helt andra bullar på VM.
Passar på att besöka Falun då Kungen är där, ska bli kul att se di svenske vinna herrstafetten (bara för det är sagt blir det ingen vinst)
”Uttagna till Rybinsk” blir väl nästa tråd?
Johan Olsson ska väl åka där? Nä nu skoja jag.
Ida prikker formen til mesterskap….Tja… tviler på hun har glemt første-strekka på stafetten for 2 år siden….
Og idag var hun nok meget lykkelig over, at det var bare 3 korte runder i finalen, en runde til så hadde mjølkesyra blitt hennes største konkurrent … ;)
pelle
Kan du utveckla din blinksmiley i inlägget. Är allt ett skämt?!
Knut G Karlsson… ”rybinsk”.. Ja det kan være en fin start på sesongen for Olsson, dessuten får han teste fart og styrke mot Northug, som går alle tre løp der, før han drar opp i høyden…
Uttak av de norske på teamsprinten i VM
– Weng/Bjørgen…
– Sundby/Northug…
In med Pölsa, ni har inte vunnit guld sen ni petade honom.
Tolsrav: Vill du inte vinna teamsprintarna?
Jag är stort fan av Weng men det är solklart att Östberg och Falla står före henne i kön. Sen måste det finnas andra alternativ till Sundby…
Björgen bör väl gå förstasträckan i en sprintstafett? Då utnyttjar man ju hennes åkstyrka maximalt och jag gissar att man helst vill gå ifrån innan upploppet. Men norska laget är ju i och för sig favoriter hur man än vrider och vänder på laget.
Om man kollar på resultaten från tidigare år har Sverige inte varit direkt sämre i världscupen i år, totalt sett. Det är främst Norge som dominerar mer än någonsin.
Såhär skulle jag formera sprintstafettlagen i Norge och Sverige:
Damer
Ingemarsdotter, Nilsson.
Björgen, Falla
Herrar
Hellner, Halfvarsson
Glöersen, Northug
Manne … Det svenske sprintlaget for herrer har vel vært sterkere i tidligere sesonger?
Blant distanseløperne er Calles sesong meget sterk. Hellner og Rickhardsson er på nivå med fjoråret, i et mesterskapsår. Daniels avslutning av vc-cupen i fjor trenger ingen omtale, sterk…. De to har nok full kontroll… Lars er kanskje et større ?tegn…..Kalla har visst litt svakere resultat en i OL-sesongen, men i vm er hun med, sterkere enn noensinne, er jeg redd for.
tolsrav… Overraskende, at du frykter noen…. Er det alderen? :)
pelle… Ingen ”old man”, men tørr bak ørene…)
Profil av sprintløypa i Falun består av hopp og sprett, med et langt oppløp, i følge Monsen…
I såfall en løype som er bygd for rene sprintere…..
Men på teamsprinten foretrekker jeg løpere med kapasitet, derfor står mitt uttak uforandret.
En fråga. Ska verkligen Björgen köra teamsprinten, hon har tillräckligt med medaljer för att skippa den här udda grenen som ingen egentligen bryr sig om
Knut G Karlsson…. Du kan jo fråga Ida og Stina om de bryr seg om teamsprinten? ;)
Tolsrav… Jo herrsprintarna är klart sämre. Jönsson var på lägre nivå fjol också, men Teo är en skugga av det vi är vana vid. Men i gengäld är damsprintlaget betydligt bättre, både i topp och bredd.
Kalla är sämre i år, och jag tror hon får väldigt svårt med individuella medaljer. Men dom andra tjejerna har åkt hästlängder bättre i år än i fjol.
Richardson har åkt bättre, men Hellner något sämre. Olsson inget alls precis som vanligt;)
Totalt sett tycker jag det är ungefär som vanligt. Det är väl Kalla som skiljer mest från i fjol, i övrigt jämnar plus och minus ut sig.
Knut… Med det resonemanget kunde Björgen skippa hela vm.
Olsson i Rybinsk er er like trolig som at Paven oppløser kirken.
Sveriges lag til Rybinsk:
Maria Gräfnings, Falun-Borlänge SK
Helene Söderlund, IFK Mora SK
Jennie Öberg, Piteå Elit
Simon Andersson, Falun-Borlänge SK
Anders Svanebo, Stockviks SF
Simon Persson, IFK Umeå
Er virkelig dette alt dere klarer å mobilisere til en WC-konkurranse? Dette laget er jo en vits.
Men, også Petter står over Rybinsk, fortsatt sliten etter touren, prioriterer høyden i stede…………
Att klaga på att Olsson inte åker i världscupen har blivit det nya ”stavknäckarhellner” härinne bland norrmännen.
Neithiri… Norges gäng till Rybinsk innehåller ju inte heller dom mest vm-aktuella åkarna. Så relativt sett är det väl ungefär samma upplägg som Sverige.
Tolsrav, Manne Ja ingen är väl en sanning med modifikation men hur många ggr har man kört lagsprinten i WC dom senaste åren. Att Björgen överhuvudtaget håller på fortfarande är väl ganska uppseendeväckande. Påstår sig längta efter barn och då är det väl hög tid…
Jag tycker Sverige borde skicka fler till Rybinsk för att fylla upp herrkvoterna samt att tävla i VC är bra erfarenhet för många yngre. Skicka de som troligen inte får åka till VM och överaskar de väldigt positivt får de en VM-biljett.
en svensk herre till måste ta poäng för att fylla kvoten är åtta som tagit redan rätt bra chans ännu att fixa de..
Manne: Nei, man blir ikke akkurat blåst av stolen over vårt lag heller. Men vi stiller i alle fall med klasseløperne Jacobsen, Steira og EK Hagen. Og det skal bli uhyre interessant å se hva spesielt Jacobsen kan klare, hun har feid all motstand av banen i det siste og er helt klart i sterk oppadgående form.
På herresiden stiller vi med ”bølla” Sveen som også er formmessig på vei (hadde femte beste etappetid opp Alpe Cermis osv). Så jeg syns vi er bedre dekket enn dere.
De där klassåkarna ställer bara upp för att försöka kvalificera sig för VM, annars hade ingen åkt till svinkalla Ryssland. Sveriges lag är redan klart, typ.
Neihitiri… Absolut har Norge mycket mer meriterat lag än Sverige. Men Norge låter sina ”nästan vm-klara åkare” stå över, precis som Sverige. Så prioriteringen är exakt den samma, enda skillnaden att Norge har väldigt mycket bättre bredd än Sverige.
Dom Sverige skickar är ändå dom bästa utanför dom VM-aktuella. Och Öberg har ju en liten chans till VM-plats.
Men visst, det är inget Sverige prioriterar. Helst skulle man väl inte vilja skicka nån.
5 av 6 svenskar som är uttagna till Rybinsk har tagit världscuppoäng denna säsong. Hur många av de norska åkarna som är uttagna har tagit världscuppoäng? Jo, 6 av 10 norska åkare har tagit världscuppoäng. Den norska toppen är bättre men som helhet tycker jag nog svenskarna matchar norskarna.
Så hva tror dere om kveldens galla? Blir det 4 priser til Charlotte Kalla? Eller syns dere Sarah Sjøström også fortjener en pris?
Travet kommer vinna Jerringpriset. Hästfolk är grymma på att mobilisera sånt här. Dessutom splittar Kalla och damernas stafett lag rösterna i jerringpriset. Om Kalla åker ut först av de kvarvarande 5 kanske stafettlaget kan mobilisera mot travhästen.
TEAMSPRINTEN I VM
Bjørgen ,Weng
Northug , Sundby
Det er nok det disse to laga som blir sterkest for Norge under teamsprinten i VM men det blir nok Østberg , Bjørgen og Northug ,Sundby ( om han vill) eller Krogh
Når blir ””han svenske Verdensmesteren ””frisk igjen da .
(sorry husker ikke navne lenger, kan noen hjelpe meg med navnet ,) Minner meg veldig mye om utøverne fra Estland…..som bare stilte opp i VM ( uten at jeg skal dra noen sammenligning med dem)
Vinner trav blir jag sur. Det är ingen sport. Konstigt att man nominerat en gren som ej är med i svenska idrottsförbundet. Beror kanske på att det är Radiosportens pris och att dom sänder mycket trav, men jag tycker inte trav ska räknas med, då får man organisera om.
Knappast blir det kusken som vinner då det var pållen som skötte jobbet och Örjan åkte med.
vinner än kusk känns de väl lite sådär..är så klart jätte viktigt med en bra häst att kunna styra den i de loppet den vann är inte helt lätt ändå…är väl inte samma sak med bilsporten utan en bra bil är du chanslös..så kusk eller bilförare lite samma sak mkt beroende på vad dom har att köra med vad dom presterar
Manne! Kan det være noe bedre at kalla og co. vinner jerringpriset da .Bragden i den OS stafetten var jo ikke kalla og co. Men de norske ”vallegutta ” som greide å ”valle århundredes ”dårligste ski . Det er nok mer fornuftig å stemme på den beste utøveren i Sverige 2014. Jeg stemmer på hesten.!! Eller ”valleteame” til Norge .PS Den beste utøveren i Sverige er !!! HESTEN???
Jossa.. Själva tanken med idrottsgalan är väl att hylla svenska idrottsrörelsen. Då blir det konstigt on det mest uppmärksammade priset går till nån som inte är en del av denna. Sen kan Örjan va hur skicklig som helst.
Manne: de kan jag hålla med om.
Kul att man fick se och höra lite av Jonna Sundling.
Dock tycker jag inte att hon skall bli årets nykomling.
Vem som helst med normal fysik kan köra häst till seger i vilket lopp som helst. i det här fallet hade Örjan röta som fick luckan.
Danne Norrman med sitt vanliga skitsnack! Måste vara en mycket sjuk person! Kan en schackspelare vinna ett idrottspris kan väl också en häst! Allt enligt mig mycket långt från idrott!
Helt sjukt att se den extra lobbying som hästsverige kör. Jerringpriset kommer snart att BARA handla om vilka som marknadsför utövaren/sporten bäst. Sedan skadar det inte om idrotten generellt utövas av relativt rika människor.
Orientering, kanot och sådana idrotter kommer aldrig att vinna framöver. Inte en chans.
Knut G Karlsson: nu vet du inte vad du pratar om vad gäller Pri de Amerique,,,själva startmomentet är ju extremt svårt få svenska topp kuskar klarar av de bra…
Hästen kan vinna men vi vill hellre se Haag på scenen. Stort. Sjöström vore också en värdig vinnare. Nejdå, jag bettar på Kalla.
Numera försöker jag att inte läsa signaturen Danne Normanns inlägg. Men det lilla jag brytt mig om att läsa tidigare har övertygat mig om att vi har att göra med en mycket ensam och socialt missanpassad person.
Det skulle inte heller förvåna mig om det finns någon form av utvecklingsstörning eller retardation med i ekvationen.
Det enda man kan göra är att ignorera hans galenskap.
Jasså det är idrottsgala i dag.
Det förklarar mitt möte på Götgatan i dag…
…tänkte att nämligen att killen framför mig vid övergångsstället såg väldigt mycket ut som Emil Jönsson, fram till dess att jag noterade att tjejen bredvid honom såg lite för mycket ut som Anna Haag för att det skulle kunna vara någon(några) andra.
:D
Den største prestasjonen er ikke selve travkjøringen, men å presentere hesten i topp fysisk og psykisk form (om det er noe som heter psykisk form) akkurat på den store dagen. Hesten kan i motsetning til nesten alle langrennsløpere ikke snakke. Trener og stallpersonell må tyde hestens kroppsspråk for å vite hvordan den føler seg. Uansett hvem som vinner, så håper jeg det blir en fin fest ! (og etterfest)
Jeg tror langrenn er større i Sverige enn de vil erkjenne. Prisutdelingen på galan levner ingen tvil i den frågan….Er det deres nasjonalidrett?
Jossa; Jag är travnörd! Känner till voltsystemet och Örjan har kört mycket där under många år så han vet
Knut G Karlsson; för ett tag sedan tyckte du vem som helst kunde köra en häst till seger i vilket lopp som helst,,,klart Örjan kan de men inte många ändå av svenska kuskarna som kan de bra
pelle: Även om antalet tävlingsutövare sjunker och ligger långt efter Norge är det fortfarande en oerhört populär idrott. Svt:s satsning på vintersport genom ”Vinterstudion” har dessutom lyft intresset under de senaste 5-8 åren. Samma programledare, kommentatorer, experter och utövare(!) år efter år gör nog också att folk får en relation till de olika profilerna. Damstafettsegern i OS gjorde sedan att Charlotte Kalla gick genom taket i popularitet. Förstår att det kan tyckas konstigt från norsk horisont men ofta handlar ju idrott i framgångar i relation till förväntningar. Förväntningarna på svenska skidlöpare är mycket lägre än i Norge och vi är mer svältfödda på framgångar.
Tack Gunde Daehlie! När man ständigt återvänder till skidpepp och läser både kloka och analyserande inlägg från norrmän och svenskar, blandat med uttalande från s.k. soffexperter utan verklig kontakt med sporten, är det inte trevligt med tonen hos vissa! Man kan bara hoppas för hans egen skull, att det han uttrycker, är för att provocera, för annars är det dags för någon form av vård!
Jossa; Säg inte att jag inte vet något om trav innan du frågat mig.
Knut G Karlsson; så läge du skriver som du gör om travkuskar vet jag inte vad jag sak tro ändå…
(Vem som helst med normal fysik kan köra häst till seger i vilket lopp som helst. i det här fallet hade Örjan röta som fick luckan)
och ofta i de loppet blir de lucka in på upploppet Örjans styrning var då ingen röta utan bra taktiska val
Per…. Ja galan handler jo bare om damestafettlaget, jeg trodde dere var et hockeyland… ;)
Sverige har ingen riktig nationalsport som Norge. Hockey, längdåkning och fotboll är nog i så fall närmast och ung lika populära hos folket.
Sjöström och Kalla är lika värdiga vinnare båda. Simning är en så mycket större sport internationellt och slitet att nå toppen i resp sport är nog likvärdigt.
Bara inte gödselspridaren vinner….
Simsverige mobiliserade.
Grattis Sarah, en värdig vinnare.
Fantastisk fortjent at Sarah Sjöström vant ”Jerringepriset”, hun burde vunnet ”Årets kvinnliga idrottare” også da prestajonene hennes overgår Kalla sine med stor margin.
Manne, Hästsport är sport, precis som sportmössa, sportstuga, motorsport och annat.
Idrott däremot kräver att det finns en idrottare inblandad. ;-)
kalla kan nog missat för att även stafettlaget var nominerat,,,dom borde rimligtvis tagit röster av varandra…men Grattis Sjöström även om jag tycker 3 OS medaljer slår högre så var de ändå en bra vinnare
Ett OS-guld är ett OS-guld. Synd att inte damstafettlaget fick Jerringpriset. Sedan var det ändå bra att det blev Sjöström och inte havremotorn. Då hade priset blivit än mer devalverat än vad det blivit under de senaste åren. Dock – Sjöström saknar OS-guld. Nu är det bara att hoppas att hon fick det två år tidigare än när hon VERKLIGEN varit förtjänt av det.
Er det ikke slik at Jerringpriset handler om popularitet framfor sportsprestasjon? I så fall kunne Kalla, gjerne fått priset….
Jag tror inte man skall underskatta Sjöströms popularitet. Hon har dessutom kommit tillbaka efter helt misslyckats på OS i London. Jag tror sådant sätter avtryck (om än inte av Kallas stafettavslutningsklass). Och att slå tre världsrekord i en sådan global sport som simning och på det sättet hon satte världsrekordet på 50 m fjäril gör henne topp-3 i världen bland alla damsimmare.
Sarah är en värdig vinnare utifrån prestation och med tanke på att simsporten är så mycket större än längd så kan det uppväga att hon inte tagit OS-guld. Hon vinner i tuffare konkurrens. Plus att simsverige mobiliserat röster. Det är VÄLDIGT många fler i Sverige som håller på med simning än längd. Tittar man på förhandstipsen så har Kalla haft ett försprång.
Hade varit episkt om Hästen hade vunnit. Hade blivit ett känsloladdat tal tror jag.
Björn… Jag ifrågasatte inte hästsport i allmänhet. Jag ifrågasatte vad just trav har att göra på svenska idrottsrörelsens gala då det inte är en del av svenska idrottsförbundet. Kanske borde Jerringpriset delas ut i ett annat sammanhang.
Kallner! Simsverige mobiliserade! Jag som inblandad skidfantast ringde minst 15 samtal på Sarah! Jerringprissystemet är idiotiskt! Tänk om en person lika med en röst kunde gälla, så skulle den utvalde, vara den som svenska folket ville ha som segrare!
Tror inte att Kalla är alltför ledsen , inte Örjan heller för den delen. Simklubbarna hade mobiliserat mer än travet.
JHE Ringde du 15 ggr i så fall mycket imponerande.Jag ringde en gång och det var med en kraftansträngning.
Från SVT:s webb:
”Inför kvällens gala ledde Charlotte Kalla med runt 10 000 röster men under kvällen röstade 144 000 på Sjöström och 102 000 på Kalla – som inte var med på galan på grund av sjukdomsrisken.
Totalt under hela omröstningen fick Sjöström 167 323 röster mot Kallas 135 535.”
Tror att när skidsporten fick så många röster tidigare under kvällen så la nog en del sina röster på Sjöström som annars kunde ha röstat på Kalla. Själv röstade jag både på Kalla och Sjöström.
Om man ser Jerringpriset ur internationell synpunkt.
På senaste VM i simning deltog ca 175 nationer, motsvarande för längdåkning var ca 35 nationer.
Att jämföra olika idrotter och prestationer idrotter sinsemellan är lika omöjligt som det är poänglöst.
Jag är övertygad om att både simtjejerna och skidtjejerna tränar betydligt mer och hårdare än vad många kan föreställa sig.
Alla som håller på med simning förtjänar i min värld alla priser som finns då det är en lika urtråkig som jobbig sport.
Det enda jag kan tycka är synd med simning är att de tävlar i så löjligt många discipliner (av vad som egentligen är samma sak). Frisim, bröstsim, fjärilssim, hundsim, simkort…
Bryter av med en fråga hur kallt blir det i Rybinsk?Blir det tejpade näsor mm?
Hadde Kalla fått jerringpriset for det hun gjorde i OS , så hadde jeg ikke skjønt noen ting . Prestasjonen til Kalla så mye bedre ut enn det den var , på grunn av århundres smørebom fra Norge . Hadde Kalla fått prisen ville det vært et svakhetstegn for svensk idrett når vi sammenligner Norge og Sverige . Norge kunne stilt opp med minst 10 stk. som er like gode eller bedre enn Kalla i en slik prisutdeling , vært eneste år .
Tur att unionen upplöstes i tid
Med anledning av kommentaren ovan repeterar jag ett tidigare inlägg…
”Numera försöker jag att inte läsa signaturen Danne Normanns inlägg.
Men det lilla jag brytt mig om att läsa tidigare har övertygat mig om att vi har att göra med en mycket ensam och socialt missanpassad person.
Det skulle inte heller förvåna mig om det finns någon form av utvecklingsstörning eller retardation med i ekvationen.
Det enda man kan göra är att ignorera hans galenskap.”
Jossa: Lite tjatigt men har du glömt när Helen A vann med Ina Scot 1995 samma lopp .
Knut G Karlsson: vad har de med saken att göra att hon vann? de var din kommentar om att alla kan vinna som jag störde mig på..
Tror dere Kalla kommer til å gå teamsprinten? Hvis Bjørgen ikke går den så er det jo den desidert beste gullmuligheten. Kalla og Nilsson ville jo vært et veldig sterkt lag. Hvis Norge kjører med Østberg og Bjørgen så tror jeg ikke Ida klarer å henge med i tre runder.
Sven… Kalla får också svårt att hänga med Björgen som det ser ut nu. Med Björgen i laget får Sverige troligen slåss om andraplatsen oavsett. Men utan Björgen finns en liten chans. Bättre då att köra med Ida och Stina.
Jag både tror och tycker att Kalla ska satsa på allt på en individuell medalj och stå över sprintstafetten. Chansen är väldigt liten att hon lyckas, men jag tycker hon ska ge sig själv bästa möjligheterna.
Knivigare är det på herrsidan. Där ser jag inget vettigt alternativ till Hellner och Halfvarsson.
Tror ni Weng går sprinten eller sprintstafetten?
Klart Weng kan vara att namn för team sprinten men tror man sparar henne till andra lopp
Jeg ble så glad da jeg fant denne artikkelen i Expressen! Det var herlig å se et bilde på Calle igjen:
http://www.expressen.se/sport/langdskidor/norska-planen-det-handlar-om-spionage/
Jeg savner ham så! Nå skal jeg gå ut og samle tomflasker så jeg får penger for en bussbillett til Falun! Hvor skal jeg slå opp telt utenfor Calles hus og gi ham en blomsterbukett!!
Ang simning vs längdskidor:
Har absolut inga problem med att Sara vann. Hon är grym.
Håller också med att simning är en större sport och har högre konkurrens internationellt.
I Sverige dock tycker jag inte simning är en större sport och har högre konkurrens än längd. Ser man till deltagare på tex sm och jsm så är det betydligt fler deltagare i längd.
men precis som tolsrav skriver så har ju jerringpriset inte direkt något med prestation att göra, utan är mer ett popularitetspris.
Som läget är nu ska Stina och Ida köra sprintstafetten. Får Kalla till en ordentlig formtopp kan hon utmana om en individuell medalj på VM. Det är vad som saknas i hennes prissamlingen. Klart att Marit satte sin formtopp till TDS, eftersom en seger där var den lucka som fanns i hennes prissamling. Priset hon betalar för TDS-segern bör vara betydligt sämre form i VM.
Mine høyst uoffisielle tips for VM i Falun…
Sprint.. Nilsson
Panzhinskiy
Diathlon… Bjørgen
Northug
Teamsprinten.. Sverige
Russland
10 km… Kalla
15 km…Cologna
Stafett… Norge
Norge
30 km… Johaug
50 km… Rickhardsson
Jossa; Helen A kommer väl närmast min tanke att vem som helst kan vinna med en bra häst. Hon fixade även volten . Så läs på lite innan du hackar på en som kan bättre!
For defensivt.. ;)
Sprint…Bjørgen og Northug
Skibytte.. Bjørgen og Northug
Teamsprinten… Sverige og Norge
10 km.. Bjørgen
15 km.. Cologna
30 km.. Johaug
50 km.. Sundby..
Tror att Niskanen och Heikkinen kan bli farliga. Men givetvis blir det mest norskt. Oavsett – en skidfest att se fram mot.
Knut G Karlsson; att kalla en kusk som Helen A Johansson, för vem som helst är väl att ta i hon vann ju lotterian Oslo GP å Prix D’ Amerique å ett antal andra lopp de gör inte vem som helst….sant jag vet inget om dina travkunskaper lika lite som du vet något om mina men kul att du tar äran att kalla dig bättre ;)
På damsidan vore allt annat än helnorskt bland guldmedaljörerna en stor skräll. Björgen vinner allt hon ställer upp i och om inte hon så Johaug, Weng, Östberg eller Falla (gissar att Falla växer fram mot VM, även hon en mästerskapsåkare av rang). På herrsidan är norskt i sprint och sprintstafett också ett rätt givet tips. På distans finns däremot några som kan utmana Northug, Sundby & Co. Niskanen, Cologna, ryssarna, någon finne, Calle, Polten. Övriga svenskar har inte visat den formen i år och får mer betraktas som outsiders. I herrstafetten däremot har Sverige en vinstchans även om Norge är favorit även där med tanke på hur säsongen har sett ut.
Jossa; Har hängt på trav i 60 år så jag vet skillnad på körsvennar och idrottsfolk. Det var med samma häst hon vann hela tiden. När hästen gick i pension gick det heller inte så bra för Helen.Säger allt egentligen om travet, hästen betyder allt i princip.
Ett annat bra exempel är Olofsson som tränade och körde Ego Boy. När hästen förolyckades var Olofsson inte i närheten av Elitloppet längre.
Knut G Karlsson: men vem som helst med normal fysik hade ändå inte vunnit dom loppen med den hästen…är ditt ord vem som helst kan vinna jag reta mig på för så är de inte.,
Normal uppfattar jag norrmän som både ärligare och trevligare än svenskar. Därför blir situationen kring Kollen vs Falun väldigt speceill.
Före Kollen 2011 blev Sverige nekad åtkomst till banorna. Nu så är norrmännens buss redan på plats i Falun och får testa så mycket de vill.
Det hade varit en sak om Norge preseterat dåligt i många år och var desperata, men nu är det ju precis motsatsen. Att Norge tillåter sig fördelar jäntemot andra nationer är otroligt negativt för sporten.
Jossa; Jag tror att vi är överens men vi pratar förbi varann. Klart det krävs lite övning i att köra häst det fattar till och med jag.
Sofia Henrikssons handskada visade sig varken vara kronisk eller livshotande. Hon är nu tillbaks i normal träning.
http://www.nsd.se/sport/talangens-gladjebesked-efter-skadan-9021739.aspx
Hej Danne!
Jag hörde på radio idag en recension av nya filmen ”svenskdjävlar”
Den svenska tjejen som jag tror jobbar i Norge får en skopa ovett av en norrman som inte tycker så mycket om svenskar på grund av vad vi inte gjorde i kriget och framåt. Då säger den svenska tjejen.
”Vi svenskar älskar norrmän, Vi ser er lite som den efterblivna kusinen från landet som vunnit på lotto”
Då tänkte jag på dig. Vet inte riktigt varför
Karlp!!
Jeg syns det var elendig av deg å skrive dette! Bare fordi min kone også er min søster, men det er faktisk ikke noe rart i det hele tatt der jeg bor!!!
Og jeg skal fortelle dere en annen ting! En gang noen mennesker kom til vår lille landsby og laget en film!!! Den er tilgjengelig på youtube! Ta en titt selv og du vil se at vi ikke er noen ”kusiner fra landet”!!
http://youtu.be/-PT2cDnZKpA
PS, jeg er han som danser 2:20 in i filmen!!
Karlp; Kom också å tänka på Danne igår när jag hörde recensionen! Citatet mer ordagrant är: Sverige gillar ju Norge, vi tänker ju på er som nån slags utvecklingsstörd kusin som har vunnit på Lotto… Ur filmen Svenskjävel av Ronnie Sandahl.Premiär 27 mars! Klippet finns på youtube,fin temphöjare inför VM!!
Jag tror att vi måste uthärda att höra fakta från norska som skriver här på skidpepp svenska idrottare kan inte konkurrera med det norska ändå.
Folk får lägga av med nationalkaraktärsmorden inför VM. Tjötandet och småhetsandet om norska/svenska skidprestationer är kul men det är ju bara idrott. Alla norrmän/svenskar ÄR naturligtvis inte si eller så. Fortsätter det i den stilen kommer skidpepp bli helt olidligt under VM.
karlp! Jag instämmer helt, många i Norge har mycket kunskap om längdskidåkning
Dette er gøy ! Nå må det være minst 5 stk. Som bruker min gamle profil ”Danne Normann ” , jeg skjønner at jeg har gjort innrykk på mange svensker med mine presise og ærlige tilbakemelding om svensk og norsk skisport .
Jeg kan forstå at det er vanskelig å høre sannheten fra en ”kunnig ”normann , men fakta må på bordet selv om det gjør vondt å lese.
VM BAROMETER FØR
FALUN
Pallplassering i VC langrenn ,sesong 2014- 2015.
NORGE. 79
SVERIGE 7
20. Jan 2015
Min kommentar om svenskdjävlar tog tydligen. KarlP 2015-01-20, 23:21 är ett norskt troll.
Antar att svaret ”Inlagd: 2015-01-20, 23:29
Skriven av: Ulli W” är samma troll.