VM-truppen är uttagen!!
Publicerat i Uncategorized
Damer
Charlotte Kalla, Piteå Elit
Emma Wikén, Åsarna IK
Anna Haag, IFK Mora SK
Ida Ingemarsdotter, Åsarna IK
Sofia Bleckur, IFK Mora SK
Stina Nilsson, IFK Mora SK
Hanna Falk, Ulricehamns IF
Magdalena Pajala, Piteå Elit
Jennie Öberg, Piteå Elit
Reserv på hemmaplan: Maria Rydqvist, Älvdalens IF
Herrar
Calle Halfvarsson, Falun-Borlänge SK
Johan Olsson, Åsarna IK
Lars Nelson, Åsarna IK
Daniel Richardsson, Hudiksvalls IF
Marcus Hellner, Gellivare Skidallians
Martin Johansson, IFK Mora SK
Emil Jönsson, IFK Mora SK
Teodor Peterson, IFK Umeå
Johan Edin, IFK Mora SK
Reserv på hemmaplan: Anders Södergren, Hudiksvalls IF, Carl Quicklund, Östersunds SK
Bra uttagningar. Inte mycket att anmärka på.
Bra uttagning, största frågan är väl vilka som startar i damernas sprint! Inget lätt beslut kan jag tänka mig.
Tror Maria Rydqvist kommer att få åka. Alltid blir nån i truppen sjuk.
Anders Södergren er reserve på ”hemmaplan” når mesterskapet går i Sverige… Kanskje vi møter han på tribunen…;)
Södergren, mannen med nio liv :). Hans ”hemmaplan” är ju nästan i Norge i Bruksvallarna. Nåväl, nu när han är reserv så finns ju chansen att han får köra sin efterlängtade femmil på hemma VM. Då får vi hoppas på en Grande Final. Jubel i backarna!
Gissar att både Rydkvist och Öberg får ställa sig på startlinjen, så dom ska inte vara ledsna
KGK… Varför gissar du det?
Edin var ett oväntat namn tycker jag. Annars inga konstigheter, men det är väl lite oklarheter med sprintdamerna. Är Öberg reserv eller inte?
Manne: Som jag skrev förut, Öberg är inte reserv på hemmaplan men hon är reserv till sprinten men det är även tänkbart att hon kan få åka distanslopp. Finns det något som tyder på att det inte är så?
OK, nu sa de helt plötsligt i Sportspegeln att Öberg inte alls är reserv till sprinten utan att det avgörs senare
Jo, men det var bandat från i em innan Grip kom till studion och sa just det du skrev swestam.
Funderade på vem som gynnas av upploppet i Falun (som Grip berörde). Långt stakupplopp. Northug helt klart och Marit. Men de passar även t ex Calle och Stina bra. Sedan är förstås frågan hur banorna ser ut i sin helhet. Gissar att sprinten blir lite som i Oslo. Utför in i stadion, sedan hästsko och sedan långt upplopp. Körde de förresten VM-banorna i sprinten i Skandinaviska cupen?
Tycker att det var märkligt att sätta Bleckur före Rydqvist eftersom den senare är bättre i den fria stilen. Rydqvist hade varit bättre att köra både på 15 km och 10 km. Sedan hade det varit lämpligt att ha Bleckur som reserv på 3-milen, som är sista tävlingen för damerna och då brukar det vara någon som blivit sjuk alternativt rejält sleten. I övrigt en helt OK uttagning.
Förstår inte varför Sverige bara tar ut 6 distansåkare på herrsidan. Tycker Södergren kunde vara med i truppen och inte bara reserv. Noterar att Norge har med 8 distansåkare i sin trupp.
Intresserad: Tycker Rydqvist ska köra 10F men Bleckur 15 skiatlon. Bleckur har gjort bra skiatloner men Rydqvist är för svag på klassiskt. Dvs jag tycker båda skulle varit med i ordinarie truppen.
Verkar ju bara postivt för Södergren att dyka upp till sista dagen. Och blir det sjukdom så är det inga problem att kalla in honom till stafetten. Inte så att han är på andra sidan jordklotet.
Manne: Åter magkänslan som vägleder mig
Bleckur går före Rydqvist för att hon varit topp-5 i vc i år, och det har inte Rydqvist. Bland annat…
Kgk… Okej. Dom har lätt att bli sjuka dock.
Manne: varför ställa de mot varandra? Rydqvist bättre på 10F och Bleckur bättre på skiatlon och 30K. Båda borde vara med tycker jag. Varför snåla med antal platser i truppen vid ett hemma-vm?
Vi gleder oss til Falun ! Når Petter gjør det samme med Calle i VM som han gjorde mot Holund på stafetten i dag ,tror jeg Calle hadde ønsket at han aldri hadde blitt tatt ut på landslaget. PS Holund hadde nok godt jevnt med Calle i dag med den formen han har vist i NM, og i tillegg har han en god avslutning (spurt). Jeg tror nok Calle begynner å grue seg ”en smule ”til VM på Hjemme bane !!!, presset er STORT For lille Calle .
Jag tror att Rydkvist med sin kritik av skidledningen inte ligger på plussidan där
Vem är Holund, åker han skidor?
http://www.langrenn.com/resultater-verdenscup-rybinsk-skiathlon-menn-2015.5674733-114053.html
KGK… ”Holund”..I det her løpet mistet han 50 sek, under skibytte, men han gikk inn det tapte, og ble nr. 11 – 16 sekunder bak i mål …… Han burde vært i VM-toppen…
Pelle; Skojade lite med Danne
Holund hadde beste tid på siste etappe i nm-stafetten i dag, men ble selvfølgelig lett bytte for Northug på opploppet…
Finlands tropp til VM:
Kvinner
Mona-Liisa Malvalehto
Anne Kyllönen
Laura Mononen
Riitta-Liisa Roponen
Aino-Kaisa Saarinen
Krista Pärmäkoski
Kerttu Niskanen
MENN
Matti Heikkinen
Lari Lehtonen
Martti Jylhä
Perttu Hyvärinen
Ville Nousiainen
Sami Jauhojärvi
Iivo Niskanen
Matias Strandvall
Anssi Pentsinen
Toni Ketelä
Ristomatti Hakola
Reserver
Riikka Sarasoja-Lilja
Susanna Saapunki
Nerre
Tackar!
Tittar man på Finlands trupp så tycker jag det känns som dem blir starkare för varje säsong. Ivo Niskanen ska bli intressant att följa. Någon som har koll på vilka distanser han tänkt åka?
När PN uppför sig på det sätt man såg på SVT från jaktstarten och som han tydligen gjorde på stafetten idag tycker han väl fyller upp det namn han fick av Jonas Karlsson för några år sedan. Inom idrott gäller det att besegra sina motståndare, men det finns ingen anledning att håna dem.
Sportnörden… Jag svarade ”Intresserad” som inte förstod varför man håller Bleckur före Rydqvist. I övrigt tror jag mab tänker att nån av de uttagna ska gå 10f. Ida har t.ex lika bra resultat som Maria. Att bli uttagen som fjärde person på en enda distans är nog svårt om man inte visat topp-10 resultat eller bättre. Se på Södergren t.ex.
Såg också PN;s trista agerande men jag är så tillvand att jag ej reagerade direkt. Men visst borde han skärpa ihop sig en bit.
Petter har en våt drøm , å slå Calle 2 ganger under stafetten i Falun !!! PS se eksempel fra NM i dag,
hvordan han har tenkt å gjøre det.NB meget sterke bilder for alle svensker som ikke liker Northug ( ca100% av de svenske)
http://www.nrk.no/sport/gamletreneren-tror-northug-ville-skremme-svenskene-1.12183657
Bilder från SM !!
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10153010637703851.1073741856.529983850&type=1&l=27ce588e53
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10153008312153851.1073741855.529983850&type=1&l=55dc15bb7c
Jag gillar Northug, men inte allt han gör för den sakens skull. Att som världens bästa åkare förlöjliga dom som är betydligt sämre är rätt märkligt. Men det betyder som sagt inte att jag inte gillar honom eller ser gram emot att se honom i vm.
Manne: Betydelig og betydelig fru blom. Holund er ikke så ræva. Jeg syns Holund fortjente VM plass. Han har f.eks prestert mye bedre enn Røthe denne sesongen.
Manne… Ingen av hans ”lagkompiser” bryr seg om hans påfunn, det hangler bare og lage litt show, for publikum. Så enkelt…
Neithiri.. Enig… Men du vet, Røthe er på landslaget..
Pelle… Jag hade föredragit om han låtit bli sånt när han är världens bästa, ger mig inget som publik. Men smaken är som baken och man får väl ta det onda med det goda när det gäller Petter.
tror inte publiken bryr sig om PNs stil utan det är skidåkningen som talar.
Min magkänsla säger mig att den inte kommer att bli särskilt belönad i falun
Och minns vem som sa det
Undrar vem han har hat-älskat mest, den där Petter. Är det Hellner, Jönsson eller Calle tro? :)
pelle: Ja, nettopp. Holund var kun 16 sek etter Vyleg på skiathlonen i Rybinsk, en god prestasjon. I tillegg slo han Røthe i hvert eneste renn i NM. Han ble f.eks nr.5 på skiathlonen, slo Røthe som ble nr.12 med over 1.5 min. Ble nr.2 på 15km fristil, slo Røthe som hang seg inn til 3.plass med 17 sek. Jeg syns han burde kvalet inn til VM på bekostning av Røthe. Men tror som du sier at ledelsen feiget ut siden de allerede har vraket 4 landslagsløpere til VM og at de ikke turte å vrake enda en.
KGK… For noen år siden takket han det svenske publikum i Falun, før målgang. Kanskje han gjentar under VM…. ;)
Jag kan köpa att Bleckur kan vara lika kvalificerad att åka 15 km som Rydqvist. Dock avslutas det med fri stil och där är Rydan betydligt vassare. På 10 km är däremot Rydan betydligt bättre än Bleckur. På samma sätt är Bleckur betydligt bättre på 3-milen som går i fri stil. Jag ser ingen anledning till att sprinttjejerna ska åka annat än sprint – undantaget Stina som självklart ska gå en sträcka i den riktiga stafetten. Ida, som väl är mest aktuell, brukar vara rejält sliten redan efter 2 grenar.
Dvs Ida ska lägga allt krut på sprinten och sprintstafetten.
Ok, ännu en bisarr Northug-grej. Tack för länk. Svårt att hitta något om det i svenska medier.
I tillegg hadde Holund raskeste etappetid av alle i dag, glemte å nevne det.
Om uttagningen då: Man kan konstatera att SM tycks ha spelat mycket liten roll. Varken på herr- eller damsidan verkar sprintresultaten ha förändrat något. Hur ser då medaljchanserna ut? Lite sämre än inför VdF tycker jag nog, främst pga svagare insats på herrsidan sprint inför mästerskapet och den totala norska dominansen på damsidan nu (allt annat än tripplar på alla distanslopp vore en överraskning). Å andra sidan kan kanske hemmaplan kompensera en del. Viktigt att vi som är där hjälper till och blir till ”den tredje lungan”
Roligast på SM var Modins brons idag. Andra SM-medaljen sedan i våras. Underbart att se att han är tillbaka. Borde få chansen i ett landslag inför nästa säsong. Borde faktiskt ha fått sista sprintplatsen till VM tycker jag.
Per! Hjemmebane og hjemmebane Per !!!! Det som er probleme med den svenske hjemmebanen , er at 70% av de tilreisende er norske . De drar ditt for å vinne gull utenfor løypene og da hjelper det ikke med noen tusen ”blyge” Hr.Nilsoner fra Sverige .
Det eneste dere vil huske fra VM er de norske fargene , gulla til Norge og Petter Northug som ydmyker
Calle på hjemmebane
Danne Normann: Kolla den här länken och speciellt sista meningen…
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/kronikorer/janolovandersson/article20241239.ab
Vad är rubriken på den här tråden?
Synes som om våra vänner i väster har lite svårt med svenskan. Detta sagt i all vänlighet.
Här är en länk till Northugs manöver på stafetten:
http://www.nrk.no/sport/holund-foler-seg-ikke-ydmyket-1.12183724
Hade Petter gjort detta på en individuell masstart i världscupen eller rent utav i ett mästerskap så hade jag hyllat honom!
Men när han gör det i en stafett på nationell nivå där han åker mot en löpare med helt andra förutsättningar, så blir det riktigt pinsamt. Patetiskt till och med.
Men som man brukar säga:
”Högmod går före fall” :)
En sak är dock säker. Efter de norska mästerskapen har han satt en oerhörd press på sig själv. Och det är väl därför han håller på med den här typen av fasoner?
VM-temperaturen stiger. :D
Det är inte mycket att säga om den svenska VM-truppen.
Den ser ut ungefär som man kunde ha väntar sig.
Den glada överraskningen är utan tvekan Anders Södergren som ju inte fått något förtroende att köra VC under året men som under SM ändå visat vilken oerhörd kapacitet han fortfarande besitter.
Jag hoppas, hoppas, hoppas verkligen att han får gå något lopp. :)
Gunde Dæhlie ! Hvis alle hadde hat like lite humor som deg hadde det vært kjedelig her i verden . De aller fleste som er med i toppen i langrenn i Norge kjenner verandre ,alle kjenner og vet at Petter kan finne på noe tull og tøys når han er i form. Da er det jo jævlig rart at stort sett alle løperne synes det bare er gøy og helt greit at Petter lager litt show i NM . De som stort sett blir sure er en haug med svensker uten humor.
Tycker kanske att Oskar Svensson borde fått den sista sprintplatsen (’se och lära’, var bäst i SC Falun), men förstår också att man valde Edin.
Edins uttagning har fått en del kritik som jag inte riktigt förstår. Han är den enda svensk (bakom Emil, Calle o Teo) som jag kommer ihåg att jag sett åka klassisk sprint på VC i år. Det säger en del.
Gunde Dählie… Södergren åkte dom tre loppen i Lillehammer, så han har fått förtroendey i vc. Håller med om att han åkte bra under sm.
Kgk… Jag tycker det är rimligt att även diskutera norska uttagningen under den här tråden. Och finska för den delen.
Intressrrad… Jag tror inte man tar ut laget helt som du tänker – att man kollar vilka som är dom 4 bästa på varje distans. Jag tror man kollar på resultaten från vc och där har samtligabuttagna distansåkare + Nilsson topp-5 resultat i år. Sen kollar man på stafetten och där finns också flera alternativ i truppen. 18 åkare som nu tagits ut är ändå en ovanligt stor svensk trupp.
Danne Normann… Det enda ställe jag läst kritik mot vad Petter gjorde igår är i norska medier, förutom här då.
Det som man gör på en idrottsbana påverkar även publik och åskådare. Jag sätter stort värde till Nothug som skidåkare, men uppskattade inte hans beteende igår. När han slår uppåt, som när han ger sig på fis eller skidförbundet, då uppskattar jag hans bus. Men igår tycker jag han slog nedåt och det har jag svårt för. Men alla får ju tycka olika. Trots detta ser jag fram emot att se honom i vm och hoppas han kan bjuda oå nåt liknandecsom i val diemme, det var ett höjdarlopp.
John71 Onödigt!
Hur tusan kan man gilla ett rattfyllo och mobbartyp som Northug? Människan är en underlig varelse.
Förstår inte allt gnäll på Petter, vare sig det är svenskar på skidpepp eller norsk media. Åker man så bra som han gör nu har man utrymme att vara kaxig och ingen är lika kreativ på den fronten som han… Man får inte glömma att Petter visade en helt annan sida i Sotji där han faktiskt visade sig vara en god och ödmjuk förlorare (trots att han säkert kokade inombords). Det kan man inte säga om t.ex. Sundby och Rönning som var jäkligt gnälliga och skyllde på allt möjligt.
Intresserad: Bleckur åkte ett jätte bra skiathlon i Falun är hon hängde med Jacobsen och där hon slog Hagen å Steira alla dom åke bra i WC veckan efter..även i SM åkte Bleckur bra…rätt lätt val tycker jag om man var tvungen välja mellan någon av dom två…
Johansson… Jag tycker snarare att – åker man så bravhar man utrymme att vara ödmjuk. Sen ser jag inga problem med att kritisera någon när den beter sig dåligtv och hylla den för det som är bra, som jag gör med Petter.
Hursomhelst visar Petter en strålande form och mycket talar för att han kommer bjuda på ett histtoriskt bra vm. Jag tror han kan ta 3-4 guld.
Rydgvist om vrakningen: ”Det är alltid lika tråkigt att man tar hänsyn till alla om och men (vurpor, att man är nedtränad osv) när man är med i landslaget men inte när man inte är med!”
Problemet för Dagssländan är att hon är nr 4 i skate distans för tillfället. På andra distanser är hon inte topp 4. Då är det svårt att ta en plats i truppen. Men det skall bli intressant att se hur hon åker i Östersund. Slår hon till med ett bra lopp där uppgraderas hon kanske från sin reservstatus.
Rydqvist är imponerande på många sätt. Meb jag kan inte hålla med henne om att hon blivit orättvist behandlad denna gång. Dom uttagna har åkt bättre i vc i år.
Manne: Mycket märkligt om man inte tittar på distans för distans. Varför skulle man inte?
Sett den svenska och finska uttagningen i denna tråd. Tycker att de gott kunde ha tagit ut Rydqvist också, varför snåla med platserna när VM går på hemmaplan? Alltid är det någon som blir sjuk, skadad eller är ur form. Att vara dumsnål och bjuda in med höften senare tjänar ingen på.
Tror att det ligger en del i det som vissa skrivit att det ligger Rydqvist i fatet att hon står utanför gänget i landslaget samt att hon kritiserat tidigare uttagningar. Kanske också det att hon valt att föda två barn mitt under skidkarriären.
Den norska uttagningen? Det kanske inte är helt klart än på andra sidan Kölen utan deras trupp tas ut senare?
Jörgen: Den norska truppen togs ut i lördags.
På förhand sa den svenska ledningen att truppen skulle bestå av 18 åkare och nu har man tagit ut 18 åkare i truppen (reserverna på hemmaplan ej räknade). Tror inte man vill ha med för många som inte får åka något i truppen. Tycker iofs att Rydqvist kunde blivit uttagen men tycker också ledningens motivering till varför hon inte är uttagen är rimlig.
Sportnörden… Teoretiskt sett skulle man kunna få en trupp på över 30 personer om man kategoriskt tog utvdom 4 bästa på varje distans. Nu tillåts inte detta av dom intetnatinella bestämmelserna, men truppen skulle kunna bli väldigt stor.
Snarare kollar man på internationella resultat i sprint kontra distans och sen gör man eventuella kompletteringar utifrån stafetterna.
Swestam: Aha, hade lyckats missa att den norska truppen är uttagen. Hittade den på DN:s hemsida nu, kopierar och klistrar in så att den är med i denna tråd jämte den svenska och finska truppen:
Herrar: Petter Northug, Tomas Northug, Niklas Dyrhaug, Sjur Røthe, Finn Hågen Krogh, Anders Gløersen, Martin Johnsrud Sundby, Didrik Tønseth, Ola Vigen Hattestad, Eirik Brandsdal, Chris Jespersen och Sondre Turvoll Fossli.
Damer: Marit Bjørgen, Therese Johaug, Heidi Weng, Celine Brun-Lie, Ragnhild Haga, Martine Ek Hagen, Kristin Størmer Steira, Maiken Caspersen Falla, Ingvild Flugstad Østberg, Astrid Uhrenholdt Jacobsen och Kari Vikhagen Gjeitnes.
Bra uttagning, har inget att invända mot, för mig så går Bleckur före Rydqvist, även Sofia Henriksson i den formen hon var i innan skadan. För mig hade hon varit given.Är stor chans att Rydqvist får åka något lopp ändå.
Orolig för Calle Halvarsson nu då Jennie Öberg är förkyld igen.
Ke… Ja eller om hon smittar nån annan i piteå-laget. Jaja, blir man sjuk så blir man sjuk.
Calle må jo flytte ut og holde seg langt unna Öberg før VM, faen ta han om han blir syk nå. Jeg gleder meg villt til å se duellene mellom ham og Northug i Falun.
Angående Södergren:
När nu Olsson har en friplats på 5-milen så tycker jag att Sverige kan tänka lite annorlunda i uttagningen till det loppet.
Förutom Olsson så är utan tvekan Richardsson vår främsta medaljkandidat på 50 km klassiskt. Därutöver ska vi ha tre åkare till och jag tycker att nästa givna är den klassiska specialisten Nelson i kraft av sitt lopp i Kollen i våras.
När det sen gäller Södergren så håller jag med Olsson och andra att hans medverkan ökar medaljchanserna för lagets riktiga toppar Olsson och Richardsson genom att han ensam orkar hålla uppe tempot i ett halvt lopp. Med Södergren till start så är risken mindre att det blir en sällskapsresa i 47 km med Northug spurt som upplösning.
Om man därför gör en LAG-uttagning och inte bara ser åkare för åkare så är Södergren given.
Den sista platser får sedan Marin Johansson, Hellner och Halfvarsson slåss om.
Neithiri… På förhand känns det som spel mot ett mål – vore överraskande om Calle kan utmana Petter annat än möjligen på 15 fritt. Då är det andra dueller jag ser mer fram emot.
Lite ironiskt för övrigt att Halfvarsson går ut i media med att han inte längre ska kommentera Northug i media:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article20253512.ab
Manne; jag var lite otydlig om tråden. Vad jag avsåg var alla kommentarer om Northugs olika beteenden som jag tycker hör hemma i en särskild tråd. Vi vet att vi tycker olika om hans person men det är bara tråkigt att höra det med återkommande intervaller.
När det gäller Rydkvist vara eller icke vara frågar jag mig hur årets ledare kommunicerar med åkarna. R. har inte fått veta hur hon ligger till och vad som krävs för en plats. Till råga på allt fick hon ingen motivering till avslaget. Mycket märkligt.
Man hade lika gärna kunnat ta ut Rydqvist i laget lika gärna som att man inte gjorde de…Sofia H sett till resultat borde väl varit lika aktuell som Rydqvist.?
Rydqvist gjorde ju åxå en egen prioritering att åka långlopp i stället för skandinaviska cupen som hon var uttagen till..
Sedan borde inte Rydqvist blogga de hon gjorde om uttagningarna…undra vad dom andra tjejerna i laget tycker om de att Rydqvist anser dom förfördelande…
Undra om Rydqvist tog sin kritik till förbudet först eller gick rakt ut i media med de?
någon som vet ?
Göran: En mycket bra beskrivning. Huruvida PN tar 4 guld eller inget kommer i hög grad att bero på hur loppen utvecklar sig. Om man sätter fart från början blir Petter så sleten efter ett tag att han inte hänger med och då är det kört för hans del. Här kanske det t o m finns en viss norrman som är villig att hjälpa till. En norrman som jag mycket hellre ser som champion än PN. I kampen mellan PN och Calle är det nog så att Calle tål fart lite bättre än PN, medan Calle får ge sig i en slutspurt. ”Di våre” har chans till flera medaljer på herrdistans och t o m ett par guld.
Jossa; att Rydkvist tar det i bloggen tolkar jag som att dialogen med ledningen inte är nöjaktig .Tex vet hon inte hur hon ska förbereda sig för ett ev inhopp. Från utsidan ser det ut som om ledningen skulle behöva hjälp att kommunicera.Kan dock inte var så svårt att sätta sig ned i dialog.
Intresserad… Jag tror inte Calle tål fart bättre än Petter. Petter har visat högre kapacitet i det mesta än Calle. Calle har kanske en mer stigande utvecklingskurva än Petter, men han har ännu inte varit uppe på den nivå som Petter är när han är som bäst. Det som kan göra Petter sliten är möjligen om han kör alla lopp, medan några andra specialiserar sig. Men Calle verkar ju också gå in för allt fram till femmilen åtminstone.
KGK: tycker nog Maria Rydqvist borde gilla läget bättre än hon gör för hon har inga självklara resultat att hon ska vara med i laget..att sedan blogga att andra är förfördelade tycker jag inte är bra mot övriga o laget
hon nämner att man tagit hänsyn till vurpor men dom så vett jag vet vurpat i WC i år är Ida och Emma i Davos å båda dom går före alla dager i veckan även sett till distansresultat går Ida före…
KGK;
Det finns många exempel på dålig kommunikation mellan Grip och åkarna strax under de tre-fem bästa.
Enligt Grip i tidningar var Sofia i full träning ett par veckor efter nyår.
Då hade jag sett henne åka med en stav eller utan stavar uppe på Hallsta under flera veckor.
Blomqvist måste vara nöjd nu då båda hans älsklingsåkare är med: Haag och Edin har aldrig hört han surra så mycket som han gjorde om Edin under SM sprinten. Haag är ju ganska given i VM laget men inte Edin.
Manne: Jag håller med din kommentar till stora delar. Blir det fart i loppen kommer det inte att vara Calle som vinner, men jag tror fortfarande att han har chans att slå Petter. Ett bra förtydligande att det även är fråga om hur många lopp man kör. Det måste vara urdumt av Calle att köra allt fram till 5-milen. Vill han ha någon chans att ta medalj borde han satsa på 2 max 3 lopp.
Andreas P: Håller nog Nelson som Blommans favorit :)
Måhända lite off-topic…
…men jag tycker att Jonas har ett par bra poänger i den här krönikan/blogginlägget:
http://blogg.svt.se/vinterstudion/2015/02/ursakta-en-tjatig-men/
AndreasP: Får inte folk ha favoriter? Du skriver sällan nåt positivt om andra åkare än Kalla, Stina och Hellner. Antar att det är dina favoriter.
Gunde Dählie … Visst kan sprintarna vara kortare än idag, men det viktigaste är att dom är lika överallt. En övre och undre tidsgräns är vettigt.
Sen när det gäller lingvistiken… Karlsson är gammal friidrottare och tolkar därför begreppet sprint ur det perspektivet – en arbetstid på typ max en minut. Men inom andra idrotter som orientering, skidskytte och Trithlon är en sprint betyfligt längre än inom skidor. Det är nog snarare en fråga om vad man har för referenser än nån absolut sanning.
Vad tror ni om målet på fem medaljer för Sverige som Grip satt upp? Är det rimligt? På senaste VM tog vi väl sju medaljer om jag minns rätt men det var ju också ett mycket bra resultat av Sverige.
Jo, men det blir svårt. Tror att vi underskattar de ryska herrarna. Vi pratar nästan bara Norge + Cologna som konkurrenter på herrsidan. Men stafettmedaljer x 2, en sprintstafettmedalj (lite meningslöst men likväl tror jag på det) och ett par individuella medaljer är en rimlig utdelning.
Tycker 5 medaljer är ett mål i underkant. Damernas teamsprint, stafett och herrstafetten är bombsäkra medaljer. 3 stycken redan där. Sen finns klara medaljchanser på samtliga distanser utom möjligtvis damernas tremil. Säger 7 medaljer varav två guld.
FJ… Många individuella medaljchanser finns det, men få riktigt stora.
4 medaljer tycker jag är ett rimligt utfall. Dock blir det ju sällan rimligt – ofta går det väldigt bra eller väldigt dåligt. 2009 då Sverige gick in i vm med 5 individuella vc-segrare från säsongen, tog man bara 3 medaljer. Det är sällan logiskt i mästerskap.
Att det är hemmaplan kan både bli en fördel och belastning. Starten blir nog exta viktig.
KGK: Ledningen har ju i media hävdat att man tydligt motiverat för Rydqvist varför hon inte blivit uttagen (och redovisat dessa motiveringar i media) så jag vet inte om vi utanför landslaget med absolut säkerhet kan hävda att Grip kommunicerar dåligt med de som inte är topp-6. Dessutom hade ledningen ganska kort tid på sig från att sprinten var klar till att truppen skulle släppas att informera alla aktuella åkare. I efterhand förtydligade ju damtränaren till Öberg om vad som faktiskt gällde.
Eric.G: Jag tror inte alls Grip kommunicerat dåligt med Sofia H utan att han haft full koll på hur det stått till med henne. Landslagets läkare har ju varit inkopplad hela tiden. Tycker nog du övertolkar enstaka uppgifter i media.
Gå och lägg er tidigt ikväll så ni är vakna kl 5 imorgon bitti.
Swestam: Var läser man om det?
KGK: I någon tidningsartikel, jag kan återkomma med det (har inte det tillgängligt just nu.
swestam;
En efterhandskonstruktion som du kunde läsa när skidförbundet gick ut med att Sofia tackat nej till U23 VM.
Utan att var allt för skvallrig, vet någon vad som hänt Sofia H? Hon uttalade sig om någon personlig svacka som anledning till att hon inte åkte till U23-vm. Någon som sett ifall hon sagt något mer?
Sofia tacka ju inte nej bara pg skandan utan andra orsaker åxå…först var hon ju själv bredd att åka iväg men tacka nej i sista stund…
De jag kunnat följa i media i Norrbotten om Sofias status, de har jag uppfattat att landslagsledningen haft bra koll på….+ att till Grips försvar är de väl Tobias Långberg som borde ha full koll på henne inte Grip även om jag tror han åxå har de…
När det gäller Grip så är han väldigt fåordig till media om åkarnas skador. Minns Kallas skada i höst som ett exempel. Var ju locket på. Så jag tycker inte Erik.G. skall dra några slutsatser om kommunikationen baserat på vad Grip sagt till media angående vissa åkares skadesituation.
Kommer man kunna se jvm sprinten imorgonbitti på någon TV kanal. SVT visar väl bara från Fredag?
peca: Finns ingen tv-produktion över huvud taget förrän på fredag. Hade det funnits det så hade SVT sänt.
Någon som tror Oskar har guldchans imorgon? Silver redan förra året men ser att 1:an, 3:an och 4:an från 2014 också är med i år. Sedan har vi 4 norrmän på det. Var ju fristil förra året och klassisk nu. Ingen koll på hur de andra är på K jämfört med F. Båda finnarna gick till kvart i scand cup i Falun. Oskar till semi……
På damjuniorsprintern tror jag inte på medaljer men kanske finalplats. Hoppas på skräll av Rönnlund eller Bångman dock.
Tror dock stenhårt på Ebba på 5F och skiatloneskiatlonen senare trots född 97. Svårt att veta var ryskorna står dock. Tvillingarna Weng tror jag dochdock hon slår (baserar det på hur otroligt långt före Hustad hon varit när de mötts i år och hon med i nornorska truppen. Wengs inte alls så långt före Hustad när de mötts)….
5 medaljer är inte ett särskilt optimistiskt mål snarare realistiskt. Jag får ihop 12-14 medaljchanser. Nu kommer inte alla att slå in. Håller med om att en bra start är viktig och där sätter vi vårt hopp till Stina. Det verkar som om det svenska laget har satsat stenhårt mot VM och att den sämre försäsongen är en följd av detta. Kan Kalla snäppa upp formen ett par steg till kan hon utmana även Björgen och Johaug. På herrsidan är åtminstone Lerdala, Daniel, Calle och Johan i stånd att ta hem individuella medaljer och även vinna om de får till sina formtoppar.
Gåte !!!! Er det noen som vet hva toppen av
optimisme er ?
Svar: en svenske som tror på gull i VM . bare fordi han vant SM gull med mange
” verdensstjerner på plass”NOT
PS dårligste nivå på et SM på mange år!!!!
Oskar, kan man ändra så att namn på den som skrivit inlägget kommer överst och sedan själva inlägget? På så sätt kan man snabbt bläddra förbi de skräp man ändå inte vill läsa.
JonasE! Hva er det som plager deg ? Sannheten som DU ikke vil innse.
Jeg prøver bare å beskrive hvordan mange av oss normenn opplever dere ”svenske superoptimister.”
Gull i SM så er alt bra igjen?????
Och när JonasE tog upp detta, kan man inte göra så att senast inlägget kommer högst upp. Använder man en smartphone och det är en lång tråd så blir det himla mycket scrollande
Hur tror ni det går i 10 km fristil i VM i Falun? Här är mitt tips:
1. Kalla (Sverige)
2. Johaug (Norge)
3. Björgen (Norge)
4. Jacobsen (Norge)
5. Weng (Norge)
6. Stephen (USA)
7. Tchekaleva (Ryssland)
8. Fessel (Tyskland)
9. Haga (Norge)
10. Haag (Sverige)
11. Böhler (Tyskland)
12. Wikén (Sverige)
13. Vrabcova-Nyvltova (Tjeckien)
14. Roponen (Finland)
15. Herrmann (Tyskland)
16. Niskanen (Finland)
17. Diggins (USA)
18. Pärmäkoski (Finland)
19. Jaskowiec (Polen)
20. Tanygina (Ryssland)
Lite optimistiskt kanske, men jag tror på Kalla!
Justiman… Haha. har du levert denne til din bookmaker? Det verste er at jeg tror du har ganske rett. På den annen side så pleier ikke jeg å ha rett!
For Jr. VM tror jeg ikke Weng tvillingene er gode nok til å vinne. Ikke enda. Russland stiller med alle de ”kjente” navnene, men jeg vet denne gangen lite om hvordan de har forberedt seg, annet at de har ligget i høyden de siste ukene før mesterskapet.
Saknar placeringarna 21-30 på det tipset…
Justiman!? En ny Blågul svenske som ikke har peiling på langrenn ser jeg , skal Kalla ta gull må minst 4 av de norske ha en jævlig dårlig dag i løypa . Dere kan ikke tro at dere skal få en ny gavepakke igjen , noe som dere fikk i OS sist vinter. PS Dere svenske vinner bare førstepremien i Lotto en gang i livet !
Danne Normann:
Jag är medveten om att det är troligare att Björgen eller Johaug vinner, men ibland måste man tippa med hjärtat.
Jag är för övrigt inte svensk, men hejar på Kalla ändå. Jag har polsk bakgrund och hejar normalt på Kowalczyk.
Endelig er det noen som svarer på mina kommentarer.
Og selvfølgelig var det ikke en svenske.
Justiman, svenskerne er så slem mot meg.
Jeg gråter faktisk litt nå.
Jeg ønsket at Petter kunne være her og holde meg.
Sportnörden;
Tror att såväl vår Elina och Hedda liksom systrarna Weng får det svårt.
Alltid svårt med sprint men segrarinnan bör finnas bland följande: Belorukova och Neprayaeva RUS, Lampic SLO, Carl GER samt Fähndrich SUI.
Sätter en slant på Viktoria Carl.
Däremot en slant på vår Oskar Svensson som har stor chans till guld.
Hedda och Rönnlund vidare till semi (Hedda LL).
Oskar vann sin kvart. Thorn ute.
Noterar att K Niskanen verkar va på väg mot storformen.Vann 15 km k på finsks mästerskapen med 57 sekunder till Pärmäkoski. Kan va medaljkandidat tii tremilen.
I övrigt ser finska stafettlaget för herrar vasst ut. Nu när Hrikinen är bra har man kapacitetsåkare i både han och Niskanen. Dessutom gör Sami ofta bra förstasträckor. På minuskontot finns att man nog inte har nån spurtare?
Sportnörden… Jättekul att du refererar, fortsätt så.
Oskar Svensson till sprintfinal, alla tjejer utslagna.
Manne: Ja finnarnas problem är väl 3e sträckan. Noisianen kör den antar jag. De blir farliga om han lyckas.
Sami-Niskanen-Noisianen-Heikkinen.
Carl före de två ryskorna på damsidan. Noterbart från damerna att Lampic rök redan i kvarten.
Nu jobbar vi in Oskar!
Ah, femma. Skumt dåliga tider på många i finalen?
Ja verkligen…
Hört rykten om att Oskar hade ledning och en lucka inför sista stora backen men hade för dåligt fäste där så han tappa rejält.
Nära att mina tips skulle gå in.
Viktoria Carl var en chansning då jag inte förstår hur hon tänker.
Tillhörde tyska A-laget (seniorer) redan förra säsongen. Skada satte stopp.
Åkte i seniorklassen under årets försäsong i Norge för att kvalificera sig till Falun. Mediokra resultat.
Mina tyska släktingar berättar att hon tränat en hel del skidskytte i höst. De tror hon byter gren.
Grattis til de norske juniorene Fredrik Riseth og Johannes Klæbo…
Maja Dahlqvist enda svenska tjejen vidare till semi. Nu kör herrarna
Martin Bergström vidare som enda herre
Inga svenskar eller svenskor till final
S var de store i U 23-VM…. Sondre, Sindre og Silje.. Grattis..;)
JonasE.. Var du oppe kl 5 idag… ;)
Pelle; varje sann skidälskare satt uppe 0500 för live timing från JVM
Tre norska herrar deltog i u23 vm, alla gick till final. Grymt imponerande!
Att det är tre italienskor i u23-final i klassisk(!) sprint är rätt anmärkningsvärt. Det bådar gott.
KGK… Beklager, da er jeg nok ikke en sann skidälskare….
Manne.. Enig.. Overraskende sterkt av de italienske jentene i klassisk sprint….
Roligt för Martin Bergström att bli bäste svensk! :D Jag har dock fått för mig att han är lite starkare i skate än i klassiskt?
…vilket kanske är bra eftersom att klassiska sprinttävlingar troligtvis är ett minne blott när dessa ”juniorer” tar steget upp till seniorklassen. ;)
Norge dominerar som vanligt. Imponerande och roligt för de norska åkarna.
Er Jonna Sundling syk?
Nej, Jonna är väl frisk vad jag vet. Tävlade på SM i alla fall. Kan i och för sig ha insjuknat efter det naturligtvis.
Pelle; du är inte ensam
Enligt en artikel i norska Dagbladet idag(”Selvutslettende sponsing”) sponsrar enbart Statoil de norska junior- och U23-landslagen med 7 miljoner Nkr årligen. Ger en delbild av vad övriga världen har att konkurrera emot.
Inte konstigt att de norska juniorerna gnäller på mat och liknande på hotellet i Almaty. De är ju vana att ha allt tipp topp med de ekonomiska resurserna.
Hva er problemet med at søkkrike Statoil sponser disse flotte ungdommene, når fattige meg hjelper 2 unge gutter med skiutstyr og smurning i sesongen.. Gjør det forresten med stor glede…
Jag tycker inte att det är vare sig konstigt eller fel att man i ett skidtokigt land som Norge satsar miljontals kronor från privata sponsorer på en handfull skidungdomar. Framgång föder framgång, med allt vad det innebär.
Men när man samtidigt, i samma land, vill göra det STRAFFBRT att hjälpa tiggare med såväl pengar som mat och logi, ja då smakar framgångarna i skidspåret helt plötsligt inte längre lika sött.
Någonstans finns det en oerhört skev prioritering i samhället med ett ”vi och de”-tänk som är rätt och slätt vulgärt.
Gunde Dæhlie… Du beskriver ikke den fulle og hele sannheten om vår nasjon, den norske politikken går ut på hjelpe de økonomisk på hemmaplan, dvs. i deres eget land. Hva som er riktig eller galt er et annet spørsmål…
Tycker inte vi skall dra in tiggare i detta. Men att inget norskt företag sponsrar det internationella skidförbundet är skandal.
Gunde Dæhlie! Enten er du en ”tiggare”eller en norskhater men maken til sammenligning kunne jo bare komme fra en svenske med navn Gunde Dæhlie
PS Da burde jo Mc Donald heller gi mat og penger til tiggerne enn å sponse svensk langrenn , noe som ser ut til å være helt bortkastet .
Viktiga frågor helt klart. Men för att inte diskussionen ska urarta kan vi väl begränsa den politiska diskussionen till det som har en direkt och uppenbar koppling till skidåkning.
Om näringslivet var lika taggade att hjälpa fattiga som de är att sponsra idrottare så vore ingen gladare än undertecknad (och om Norge skulle sluta upp med att skämma ut sig genom sina försök att förbjuda fattigdom så skulle undertecknad glädjas nästan lika mycket å norrmännens vägnar).
Min poäng var bara att det ibland kan vara bra att sätta saker och ting i lite perspektiv när miljonerna rullar i jakten på VM-medaljer.
På tal om VM-medaljer. Jag roade mig med lite statistik. :D
Så här har utdelningen sett ut de senaste 10 åren
(om jag inte missat något):
2013 – Val di Fiemme: 7 medaljer, 1 guld
2011 – Oslo: 5 medaljer, 2 guld
2009 – Liberec: 3 medaljer, 0 guld
2007 – Sapporo: 2 medaljer, 0 guld
2005 – Oberstdorf: 3 medaljer, 1 guld
Det genomsnittliga antalet medaljer för ett svenskt VM är alltså: 4 st.
Det genomsnittliga antalet guldmedaljer är: 0,8 st.
Sannolikheten för att INGEN av svenskarna tar något guld är DUBBELT så stor som att de skulle ta två. :(
Med andra ord är målsättningen på 5 medaljer en rimlig, om än optimistisk, målsättning från landslaget.
Gunde Dählie… Förvisso, men kan tyvärr inte tycka att landet lagom har nån anledning att slå sig för bröstet och sätta sig på höga hästar i dom här frågorna. Kanske inte så du menade heller, men det går att tolka så.
Gunde Dählie… Hade du tagit med hela 2000-talet hade guldsnittet blivit 1,14. Om du räknat mef 90-talet däremot… Kontenta – det är små marginaler för ett smalt lsndslag och går upp och ner.
Ja, jag var medvetet lite selektiv när jag bara plockade med de senaste 10 åren. ;)
Det man dock kan glädjas över är utvecklingen från Sapporo och framåt. :D
OM vi tänker oss en fortsatt linjär ökning så skulle årets VM kunna inbringa så mycket som 10 medaljer!
…men då tar man större hänsyn till mattematik än till resultat i skidspåret. *skrattar*
5 medaljer är en sund målsättning från landslagets sida. Som åskådare kan man så klart inte ha någon målsättning, men en förhoppning kan man ju alltid ha (sen kanske det inte spelar någon större roll i slutändan).
Apropå medaljutdelning påpekade jag efter Sotchi att det var det bästa norska OS:et någonsin för Norge i längdskidåkning (både sett till antalet medaljer och till antal guld). Ändå verkade norrmännen inte vara riktigt nöjda. Säger en del om hur förväntningar ändras över tid och inte hänger med i vad som är realistiskt sett till historien.
Jeg ”roade”meg å ! Gunnar Dæhlie .
Mestvinnende i skiVM gjennom alle tider :
Gull. Sølv. Bronse. Total.
1. Bjørn Dæhlie 9. 5. 3. 17
2. Petter Northug 9. 3. 0. 12
3. Gunde Svan 7. 3. 1. 11
4. Thomas Alsgaard 6. 2. 1. 9
Etter mine beregninger har Petter Northug tatt 2,25 gull i snitt i alle SkiVM han har stilt opp i.
Det er 3 x så mange som alle de svenske Damer og herrer har tatt (0,75 gull )i samme periode ( 2007-2009-2011-2013)
Petter Northug ”griser ” Sverige helt alene, ikke noe snakk!! Petter er kongen og etter Falun er han størst av alle i VM historien.
Per: Precis så, det är märkligt hur det fungerar med förväntningar. :)
Även om jag gladdes med de svenska åkarna under OS så hoppas jag att vi slipper se den typen av snedvriden medaljfördelning i fortsättningen.
När två nationer tar hem nära två tredjedelar av alla medaljer för en specifik OS-gren, ja då är kan man nästan? börja ifrågasätta grenens OS-status.
Imån får ni sova till kl 6
Uppe redan 0500 för förberedandet
Förstår att denna tråd har spårat ur, längesedan en uttagning var så given. Men ack var lite vi får att diskutera om. :)
Danne Normann
Det är bra att i alla fall DU är road av det du kopierat från Wikipedia (eller vg.no) och kallar statistik. För jag tror att de flesta andra tycker att det är rätt poänglösa och ointressanta siffror.
Ett tips till framtiden kan vara att försöka hitta en intressant vinkel på siffrorna. Låt mig vänligen visa hur du skulle kunna göra…
Med bara en gnutta efterforskning kan man tex. konstatera att:
Bjørn Dæhlie under sin karriär som spände över 5st VM hade möjlighet att ställa upp i 25st VM-lopp:
17 medaljer = 0,68 guld/möjliga VM-lopp
9 guld = 0,36 guld/möjliga VM-lopp
Gunde Svans karriär spände över 4st VM och han hade under dessa möjlighet att ställa upp i blott 18st VM-lopp:
11 medaljer = 0,61 guld/möjliga VM-lopp
7 guld = 0,39 guld/möjliga VM-lopp
Petter Northug har hitintills ställt upp i 4 VM men har ändå haft möjlighet att åka hela 24st VM-lopp
12 medaljer = 0,5 guld/möjliga VM-lopp
9 guld = 0,38 guld/möjliga VM-lopp
1. Utifrån detta kan man utläsa att Gunde Svan faktiskt är den som har haft bäst utdelning vad gäller guldmedaljer/VM-lopp.
2. Bjørn Dæhlie är dock den som har bäst utdelning sett till medaljer/VM-lopp.
3. Petter Northug är på god väg att bli den störste genom tiderna.
4. Fortfarande är följande formel sann:
Gunde + Dæhlie > Petter Northug + Danne Normann
Ja, jag vet ;) *skrattar* :D
…hela det långa utlägget bara för att komma fram till den formeln på slutet. ;)
(men som Gunnar konstaterar här ovan: ”förstår att denna tråd har spårat ur, längesedan en uttagning var så given. Men ack var lite vi får att diskutera om”)
Håller sist startande Chervotkin?
Hoppas på svensk överraskning; Viktor Thorn?
Hur långt räcker Ebba eller vinner Viktoria Carl igen.
Passopp för Anamarija Lampic och Anastasia Sedova.
Begär vi för mycket av Ebba som har ytterligare två år kvar i klassen.
Eric.G: Tycker inte Lampic har imponerat i vinter förutom i Otepää. Carl har inte heller imponerat när hon tävlat i världscupen. Hoppas på Ebba om hon är i form.
Gunde Svan avsluttet sin karriere for å konsentrere seg om rallycross i stedet!
Hvis Petter Northug ville gjøre det samme ville han knuse alle svensker også i dette. Lett!
Det finnes fotografiske bevis allerede.
Eric.G: åker Ebba som i falun då är de ingen som åker ifrån henne,,,men nu har hon ju varit sjuk innan svårt veta hur mkt de tagit ner henne om de gjort de
Lite off-topic, men ändå (tråkigt nog) liiite skidrelaterat:
Jag är lite kluven till det ökade massmediala fokuset på ungdomsidrott i största allmänhet.
Framförallt efter att ha läst följande artikel om doping i ryska idrottsskolor:
http://www.svt.se/sport/ryskt-larm-dopning-i-skolorna
Jag har dock fått för mig att ishockey numera är den största boven i dramat?
Även Petter testade ju rallycross i våras!
Intresserad… Er du treg i toppen, det var presis det Danne påpekte.. ;)
Expressen ”avslöjar” att Astrid Jacobsens bror begick självmord. Det var väl det vi alla misstänkte men ändå. Otroligt grymt på så många sätt. Håller en extra tumme för henne i Falun. Hon verkar vara otroligt tuff. http://www.expressen.se/sport/langdskidor/astrid-jacobsens-ilska-efter-lopsedeln-i-norge/
Vedervärdigt och osmakligt av Expressen att gräva fram en sådan grej inför ett stundande världsmästerskap.
Ständigt dessa lågvattenmärken. Låt oss låta bli att länka till den blaskan. :(
Man känner mycket sympati med Astrid. Som person tycks hon dessutom vara extremt imponerande och intressant med många infallsvinklar som sällan tas upp av idrottare.
Gunde Dæhlie ! Du må huske på å holde orden på alle dine profiler når du skriver dine innlegg, eller så kommer Oskar og avsløre deg også!!
MENTAL TRENING TIL ALLE SOM BLIR UTPSYKA AV PETTER NORTHUG !!!!!!!
Jeg tror de fleste svensker som ikke tåler” humoren ”til Petter er folk som har dårlig selvtilit , psyke og har et mindreverdigkompleks .de aller fleste som har en ok psyke tåler selvfølgelig noen uskyldige guttestreker med glimt i øyet . !!Våkne opp kjedelige svensker!! opp med humøret ,det er snart VM .
PS Når alle konkurentene tåler en spøk , så bør jo en svenske eller to tåle det også !! synes jeg da.
Tråden verkar onekligen uttömd. Kanske en JVM/U23VM-tråd?
Fast artikeln i Expressen handlar väl snarare om det meddelande Astrid la upp för ca. en dag sedan samt det sätt som hon numer kontrollerar media på? Att hennes bror begick självmord är väl ingen nyget, eller?
För mig var det det men det kanske redan har rapporterats i Norge. Har inte sett det i Sverige. Kan ju också ha varit ett sätt att dölja att man begår ett miniövertramp pressetiskt genom att göra nyhetsvinkeln till något helt annat.
Danne; paranoid much? lol!
Ja, den här tråden är onekligen helt uttömd.
Men nu har det ju äntligen kommit lite snö i nästan hela Sverige, så man kanske kan ta sig ut och åka lite i stället för att ödsla tid på ett internetforum? ;)
Till och
Kan rapportera att snödjupet i Lund inte duger till skidåkning. Tyvärr…
Som längdnörd kollar man naturligtvis på alla avsnitt av Sveriges skidhjältar och Norges damer mot Falun. Blir nästan lite mycket men vad skall man göra? Synd att det svenska programmet är så trist, så många tråkiga frågor och floskler. Anna Haag är naturligtvis alltid intressant, hon tränger sig ur det trånga formatet. Det norska programmet är mycket bättre men naturligtvis också personberoende. Programmet med Marit var riktigt bra, hade inte fattat att hon är så jäkla cool, förstår att hon har stor påverkan på dem andra i laget. Programmet med Johaug var lite trist men hon är ju rätt trist också.
Som väntat segrade Viktoria Carl även om flera närmade sig under sista kilometern. Speciellt Belorukova som tog in 18 sek.
Ebba 8,a, lugnt, ut höll bra, tappade bara 7 sek på Viktoria från mellantiden.
Hedda, Moa och Elina fullt godkända.
Top 10 fra Almaty denne morgen:
1) Victoria Carl GER
2) Anastasia Sedova RUS
3) Natalia Nepryaeva RUS
4) Sofie Nordsveen Hustad NOR
5) Yulia Belorukova RUS
6) Annemarja Lampic SLO
7) Lotta Udnæs Weng NOR
8) Aleksandra Alexshesnikova RUS
9) Ebba Andersson SWE
10) Tiril Udnæs Weng NOR
Ebba 8;a enligt mina noteringar
Ungefär samma avstånd mellan Moa Olsson och Ebba Andersson som i Torsby. Den som gjort en rejäl förbättring från de loppet är Sofie Hustad. Hon var ca 50 sek efter då och är nu före Ebba. Förhoppningvis kan de gå ytterligare lite bättre på skiathlonen.
Stabila resultat av Svenskorna utan att någon fick till de där extra..Ebba var nog en del ner satt av sjukdomen helt klart idag..
Markus: mot Hedda var de betydligt mindre än i dom tidigare loppen på 5 km fritt finns två att jämföra mellan…
Torsby loppet gick dagen efter att Ebba åkt 10 km fritt i falun åxå de borde suttit en del i benan de loppet..för de loppet i falun är jag rätt säker på var betydligt bättre än dagens
Någon som vet om junior-VM sänds på tv?
Maquit>> fredag till söndag på svt
Ok JonasE!
Undrar vad Belorukova höll på med. 28s efter vid 1,7km, 10s efter i mål. Om det beror på ett fall är det ganska imponerande, om det beror på ett underligt upplagt lopp är det väl blott en smula underligt…
Finns det någon liverapportering/resultat från j-VM att ta del av. Killarnas lopp börjar väll nu?
Maquit
http://data.fis-ski.com/cross-country/live-timing.html
En rumän på sjunde plats, coolt!
Det hade krävts en mer överlägsen seger för att Viktoria Carl skulle nå sitt kortsiktiga mål: VM i Falun.
Däremot ingen tvekan om att hon når sitt långsiktiga mål: OS 2018 i skidskytte.
Vet du hur Tysklands FK resonerar eller gissar du bara? Carl kan behövas i stafetten nu när Nystad är ett stort frågetecken.
http://www.langrenn.com/maksimalt-uheldig-paa-junior-vm.5686401-1743.html
Synd at ikke norges beste 18 åring fikk vist seg fram på dagens 5 km…men, grattis til fine innsatser av Sofie, Lotta og Tiril…
Eric.G: Var väl tal om att hon skulle åka JVM i skidskytte om hon inte kom med till Falun, fast jag har inte sett något mer om det.
Eric.G: skulle hon ändå inte kunna vara aktuell för truppen du har OS stafett laget de tyska men vad är finna efter dom som går klart föra Carl?
Kollade på Sveriges skidhjältar. För mycket Hård och Blomman tyder på resursbrist och lite trist innehåll.
Norges damer för Falun är lite mer öppet och roligt å andra sidan. Säger lite mer om individerna.
Sveriges skidhjältar är alldeles för mycket hjälteskildring i estetik och berättarteknik för min smak. Kanske passar den breda publiken dock.
Att man visar en dokumentärserie on längdåkare på bra sändningstid, är däremot väldigt positivt.
Manne: Hur tänker du runt den breda publiken?
jag håller med. Vore mycket roligare med lite mer avslappnad bevakning kring deras vardag, och lite mindre av de där intervjuerna i ett mörkt rum där alla säger att de ska åka fort i falun. Lotta Fahlbergs reportage ifrån läger m.m. har ju alltid varit superbra
Kgk… Att ett sånt här program inte i första hand vänder sig till dom allra mest nördiga skidälskarna.
Det svenska reportaget är otroligt Haag orienterat. Det hade varit intressant att få ta del av andras tankar också. Haag fanns med och uttalade sig i alla reportage. Stina fick stort utrymme och det var bra.
Jag håller med Manne. Det är verkligen jätteroligt att SVT visar en hel dokumentärserie om skidåkare och skidåkning på bästa sändningstid! Det lär väl nästan aldrig ha skett tidigare?
Men jag håller även med om att det är en rätt ointressant produktion anpassad till ”den breda publiken”.
Och det är egentligen inget konstigt med det.
Som jämförelse är ju tex. schlagerfestivalen även det en produktion för ”den breda publiken” men knappast något som intresserar individer med ett genuint MUSIKintresse.
Attara: Har du sett alla delar?
Tycker det känns som om dom har väldigt lite material. Anna öppnar sig ju rätt lätt vilket gör det lättare att fåvihop material med henne om man har tidsnöd.
Manne: tror du inte att den breda publiken vill veta mer om individerna än man får.Lite intresse krävs nog för att man ska se den här typen av program.
Betr. Haag så pratar hon mycket utan att säga nåt särskilt intressant.Däremot var det roligt att se hur nära Stina och pappan står varandra.
Det är väl något externt produktionsbolag som gjort den svenska dokumentärserien och inte SVT Sport själva, möjligtvis att det påverkar också.
Jossa: Svar ja
Kgk… Min uppfattning är att nyhetsrapporteringen över huvud taget är snuttifierad. Det är lättare att ta till sig en stämningsbyggare med tuff musik och idrottsklipp än att komm under huden på en idrottare med stark integritet.
Manne ; Där ligger vi på en samsyn helt klart.
KGK / Manne.
Ni har så klart rätt båda två. :D
Vi lever i en tid där allt är tillrättalagt och snuttifierat,
där personkult och kändisskap är viktigare än gärningar…
Men vi lever lyckligtvis även i en tid där det är fritt fram att välja vad man vill titta på.
De få gånger jag tittat på Mästarnas Mästare så har jag exempelvis alltid valt att titta på SVT Play där jag kan spola förbi allt som för mig är trams och i stället komprimera programmet till enbart tävlingarna. ;)
…välkommen till ”samförståndspepp.se” :)
Men det är klart, även den norska dokumentären har ett brett tilltal, men det jag har sett hat ändå varit mycket bättre.
Fötsta säsongen av mästarnas mästare hade några intressanta samtal om konditionsträning och att va i form med Gärderud och Elofsson.
Gunde Daelie: fritt val men allt är av samma sort .Där är vi på samma våglängd
Förövrigt…Nån som vet nån som skriver bra om längdskidåkning? Kan va lokaltidning eller på norska… ja vad som helst så länge det har lite substans.
Upp och hoppa kl 6 imorgon med. Och resten av veckan också för den delen.
Det er jo ikke så rart at de fleste synes det er mer interessant å følge de norske skijenten som er best i verden i sin idrett , enn å se på en gjeng amatører fra Sverige .
Danne…. I følge landslagsjef Grip får vi se et helt annet svensk lag i VM, enn vi har sett i cv og Tds. I følge han blir skilnaden som natt og dag…
Expressens Tomas Pettersson skriver…. I varendra ett av SM-løpene har løperne briljert, imponert og etterpå utstrålet et harmani jeg ikke har sett siden.. tja OL….
Så her er det nok noe annet enn amatører de utenlanske løperne møter i Falun, ja..
Å lage gull av gråstein er ikke lett pelle !!!…eller var det tolsrav du het?
Gabriel, kanskje…
Det är nog troligt att det kommer se lite annorlunda ut på vm än det gjort under vc-säsongen. Så brukar det vara. Om det gynnar svenskarna generellt återstår att se. Jag tror man kan se fram emot riktigt bra lopp hursomhelst. Den här nationskampen sätter jag inte jättestort värde på.
Det kan jeg forstå ,ut i fra ditt ståsted Manne! …etter det jeg har forstått er du verken norsk eller svensk. Poenget med VM er jo å vinne over noen , og da er det jo ekstra gøy å sette lillebror Sverige på plass på hjemmebane .
Pelle…! Gabriel er meg det jo…..
Manne: ÖP har varit bra (op.se).
Sedan har väl nästan alla norska tidningar intressanta artikllar om skidåkning.
Nettavisen, vg, dagbladet, aftenposten, adressa. Lägg till .no.
För att få finsk perspektiv kan man ibland l¨sa hufvudstadsbladet.fi
Norge är lillebror och lillebror förblir alltid lillebror hur gammal han än blir. Som storbror tycker jag att lillebror är trevlig och en stor tillgång, utom när han odlar sina lillebrorskomplex. Skillnaden mellan Norge och Sverige är försumbar, men samtidigt är det trevligt för oss svenskar att ta en och annan (guld)medalj i langrenn. Dessutom är det extra trevligt för norrmännen, ty då får de möjlighet att njuta extra av sina egna. Vad vore langrenn utan värdiga motståndare – platt ingenting.
Tord Erik Nilsson är en legend med enorma kunskaper som aldrig uttrycker sig nedvärderande om en åkare. Per Hanssons kunskaper är tveksamma och han har underliga prioriteringar om vilka han skall höja till skyarna! ÖP och LT Östersund.
Antagligen långt efter i kommentarerna, men har precis sett på Sveriges skidhjältar på SVTplay och kan bara konstatera att jag ser fram emot fantastiska dueller mellan Stina Nilsson och Heidi Weng om så där 6-7 år när de två dominerar så som Marit och Therese gör nu. #spåkula
Grattis Barbro Kvåle och Norge, alla fyra bland de sju första.
Mycket bra av Evelina Settlin som fyra.
Undrar om Barbro åker VM i skidorientering.
Vilken avslutning av Barbro Kvåle. Drygt tio efter med två km kvar, men sen drygt fem före i mål. Det verkar va tuffa banor där man kan göra mycket på slutet.
Setlin gjorde ett stabilt och bra lopp som fyra. Hon öppnade ju säsongen väldigt bra i Bruks, men har sen inte riktigt varit på den nivån. Har hon varit sjuk?
Manne: Hon blev sjuk efter Bruksvallarna och missade världscupen i Ruka. Åkte också omkull i Piteå. Avstod Tour de Ski denna säsong. Hon har dock åkt bra i Skandinaviska cupen och har chans på en topp-3-placering totalt.
Kul att Centraleuropa med Tyskland och Italien i spetsen går så bra i U23 och JVM! Förra året tog väl Frankrike guld i herrsprint också. Men är inte känslan att Sverige och Norge är bättre på att få fram riktigt bra seniorer som inte gått så bra i juniorsammanhang? Är det så att man satsar mer på juniormästerskap där nere? Sedan finns ju också risken att bra åkare från t.ex. Tyskland går över till skidskytte. Hoppas Florian Notz är en usel skytt…
Visst är trycket från skidskytte hårt.
Ser att Italien har rätt stora framgångar bland damerna, både WC med Wierer och Oberhofer men också i IBU-cupen.
Här hemma har längdåkningen inte mycket att frukta från skidskytte som verkar på utdöende.
KGK… Finnes det noen svensker som satser på nordisk kombinasjon og hopp?
Nordisk kombination och hopp? Menar du på skidor?
Vi har en 14-åring i kombination.
Om vi tycker att Norge-Sverige hetsen här har nått nya bottennivåer för att det finns lite skidor att läsa om så är vi inte längst ner på botten. Tidningen Expressen vill elda på Sverige-Norge hetsen lite inför VM men hittar inte mycket att skriva om så då tryckte det de här:
http://www.expressen.se/sport/norge-i-dopingskandal—tre-har-polisanmalts/
:)
Pepp… En gang i historien var det en svenske som hette Sven Israelsson som konkurrerte i nordisk kombinasjon og Kjell Sjöberg i hopp…Da ble det litt enklere..
JonasE… Er han et stort talent?
Gunde Dæhlie: Du måste förstå norrbaggarna, med oljepris raset är de rädda för att själva snart sitta utanför matbutikerna. Men de kan ju alltid börja åka skidor istället.
Pelle: Undrar om vi haft nån bra efter Silver-Bengt
A… Försök att vända dig till individer istället för att klumpa ihop folk efter nationstillhörighet.
Pelle… Hehe, han är den enda i hela Sverige som håller på så han har ju god chans på sm-gulden i alla fall ;-)
Det måste va märkligt för nok:arna och hopparna att ha vm i Sverige där folk har sån liten koll på sporterna. Det hade dock varit kul att se en hopptävling när man ändå är i Falun.
Litt spesielt å tenke på at Sverige ikke har en kvalifisert hopper i dag, når Boklöv var den som ”revolsjonerte” hoppsporten i sin tid…men sånn er det bare….
Ställ om väckarklockan. 5.30 ska ni upp i morgon och slå på svt 2
Man kan nog lugnt konstatera att backhoppning, nordisk kombination och skidbalett har gjort sitt i Sverige.
Jag kan inte se att någon av dessa sporter någonsin kommer att få ett uppsving, och lika bra är kanske det.
Gunde Dählie… Tja, skidbaletten får nog finna sig i en plats i skymundan även internationellt, är jag rädd.
Skönt inlägg av Ferry i en pågående debatt som jag har missat hittills:
http://blogg.svt.se/vinterstudion/2015/02/trygghet-viktigare-an-tabletter/
Tro att Alexey Chervotkin RUS tar morgondagens skiathlon på JVM.
Hoppas att Oskar Svensson är med till slutet och utnyttjar sin spurt.
Bland damjuniorerna bör rimligen supertalangen Victoria Carl ta sitt tredje guld.
Stort ? Yulia Belorukova RUS som gjorde en imponerande avslutning i 5km loppet.
Nu har det gått en dryg vecka sedan Ebba slutade knapra penicillintabletter. Tror och hoppas på medalj.
Apropå hamburgermat. Minns att man testat att äta hamburgare dagligen och gått ned i vikt eller minns jag fel?
KGK: känns inte igen. Men det beror ju säkerligen på vilken typ av hamburgare också, finns ju många människor som äter kött, bröd och sallad med dressing varje dag utan att bli öka i vikt i alla fall.
”Bland damjuniorerna bör rimligen supertalangen Victoria Carl ta sitt tredje guld.”
Ikke så lenge det er norske jenter med, gratulerer til Sofie Nordsveen Hustad med VM-Gull!
Gillar det som Ferry skriver, flera bra poänger där.
Pelle: Problemet var att ingen av de andra svenska hopparna gick över till v-stil utan ”visste bäst”. Det i kombination med att de få hoppbackar som finns hade gjort sitt och det inte fanns pengar till underhåll dödade sporten i Sverige.
Vill man hoppa finns ju dessutom Big Jump vilket ger mycket mer brudar.
Angående backhoppning så är det nog inget större problem för hopparna att ha VM i Sverige, backhoppning är stort och det kommer säkert bli skapligt med folk på plats även om det inte blir så stor del svenskar i publiken.
Ser man till TV-siffrorna internationellt så är ju backhoppning klart större än tex längdåkning. Backhoppning har faktiskt mer än 10 gånger så stor TV-publik som längåkning sett till tittare per minut.