Underbart!
Grattis Johan! Betalt för allt slit.
Grattis Frankrike och grattis Norge till ett brons!
Jag har trott på och tippat Johan som Sveriges största guldchans innan och under VM och skönt att han infriade alla förhoppningar.
Är helt lyrisk, så fint lopp av Olsson. Världsbäst när det gäller som mest. Grattis även till Frankrikes första medalj och ett brons till Norge och Glöersen. Blir spännande att se statskiers grafer. Oj vad Hellner var besviken efter sin fina fjärde plats.
För ett år sedan verkade det som om Olsson skulle lägga av. Han valde att fortsätta satsa åtminsone ett år till. Tror inte han ångrar det nu. Nu är detta ett bra VM. Utan ett herrguld hade det varit svårt att vara nöjd med hemma-VM.
Olsson har som ventet laget malen for langrennsløpere som vil lykkes i mesterskap.
Ingen konkurranser mellom mesterskapene (”sjuk”). Man ser jo at det er dette som skal til. Blir litt kjedelig da for oss som liker å se langrenn, men..
Grattis Johan och skönt att du inte spökar ut dig i en sån där kattguldsfärgad jacka. Den svenska landslagsdräkten är fantastiskt fin en så´n här dag. Till Lerdala vill jag säga att det går fler tåg, bl a ett på fredag. Sedan är det läge att du tar en TDS-seger nästa säsong.
Om man inte bara gillar att se längdskidor utan även hänga med i de aktivas liv så vet man att Johans sparsamma tävlande inte är någon taktik, utan ett resultat av en lång sjukdomsperiod som såg ut att förstöra för Johans VM. Han har sen dess haft en helt galen träningsperiod för att göra sitt yttersta och lyckas ställa upp i VM. Finns ingen som förtjänar detta mer!
Men det är väldigt synd att Falun inte klarar av åstadkomma rättvisa förhållanden idag.
En VM-bana ska naturligtvis inte kollapsa under tävlingen och förvandlas till snömodd.
Enig med Hellner …….sidet gruppe skulle startet først slik at de som ikke har vært med i år skal få noen fordeler av de løse forholdene . Calle sa det fint ” jeg viste at det ikke var mulig å kjempe om gull i dag” Synd ikke de beste i VC fikk mulighet til å kjempe om gullet. Det at Olsson fikk starte lenge før de beste i VC er jo bare lattelig . Nok et tvilsomt gull til Sverige ,,,,,,…sorry
PS ”Når Sverige tar gull er det altid noe tull”
På femmilen (intervallstart) i Nagano -98 så gick de seedade åkarna ut tidigt. Dählie startade väl 3:a och Jonsson 2:a.
Med facit i hand borde naturligtvis seedade fältet ha gått först. Kan dock tycka att det inte finns en annan åkare som mer förtjänar en sång här seger karmamässigt än Johan Olsson. Naturligtvis med tanke på vm loppet där han körde stenhårt men de svenska rugga skidorna gick åt helvete samt när han kraschade in i Italienska vallalangaren i ett annat mästerskapslopp. Med det i åtanke så var det här guldet lite payback!
Gull er gull. Vi syntes jo det var stas med Bergers gull i Sapporo, så klart Olssons gull er like stort som Lars’ gull.
Men husker at her på siden var det mange som utpekte Olsson til den verdige vinneren etter 15K i Liberec, og i hvertfall Angerer til den verdige vinneren i Sapporo.
Antar de samme anser at Magnificat som verdig vinner i dag.
Olsson er en verdig vinner, men jeg er nok redd dagen i dag ikke var noen god reklame for intervallstart. Skal intervallstart fungere i dagens idrettsverden der publikum setter høye krav til rettvishet og profesjonalitet, må man gjøre alt i sin makt for å gi alle like forhold, eventuelt de beste best forhold.
1. La de beste i verdenscupen velge startnummer først.
Drazyc: Kan bara instämma! Såsom FIS behandlar intervall loppen just nu kan man lika gärna lägga ner dem men så har det ju varit flera år. Det har ju till och med gått så långt att TV-producenterna knappt kan producera vettiga sändningar längre men det hänger ju också ihop med att det bara är ”korta” distanser på intervallerna numera vilket ju gör att allt måste packas in på minimal tid. Finns fortfarande inget som slår en femmil med intervallstart.
Kan det være slik at noen av svenskene har kalkulert med minst mulig poeng i VC før VM startet ,……???slik at de fikk tidlige startnummer på 10 og 15 km intervallstart . Kalla var ikke med i TDS pluss en ræva sesong………
.Olsson har kun vært med på et løp ,…….
Og i tillegg nekter Wassberg å salte løypene noe som vil gi en stor fordel til de som starter tidlig . Wassberg og co vet at det ofte er mildvær og løse forhold i løypene når det nærmer seg Mars , han viste også at Kalla og Olsson ville få tidlige startnummer ,og av den grunn nektet han å salte løypene…..
Hellner sier han ikke kan forstå at de ikke salter løypene og Calle som egentlig er best av de svenske blir ofret for at Olsson skal få fordeler å vinne et
” nytt tvilsomt gull”….Nå har dere sunket dypt svensker ,dette VM begynner å lukte råttent PS det er mulig jeg er ”paranoid ” men det er mye som kan peke i den retningen for Sverige ” går over lik ” for å vinne Gull på hjemmebane.
Daniel Becker: Northug sa allerede i går at han ville gi alt fra start og gå for gull. Men om han ikke hadde dagen eller han så at det ikke ville holde til gull ville han heller spare seg til stafetten. Han er jo en av de tyngste løperne og kombinert med sent startnummer var han sjanseløs.
Grymt jävla starkt av Johan! Skitkul!
Så klart synd att banorna inte höll och att alla inte kunde få ut resultatmässigt vad de hade i kroppen. Men rent krasst gäller ju det alla tävlingar. Björgen har väl t.ex. (utöver sin utomjordiska kropp) haft de bäst skidparen nästan alla tävlingar (lite överdrivet kanske) de senaste åren och jag antar att Kowa t.ex. med liknande skidor skulle vunnit fler lopp med lika bra skidor. Att Cologna gnäller över att de bästa i världscupen startar senare i fältet är lite märkligt, det är väl lika grymt om åkare som Olsson som dragits med skador och skit (eller åkare som satsar allt på VM eller OS) ska automatiskt få sämre förutsättningar. Nästan alltid är det bättre att gå senare, men jag antar att Cologna glömde det idag.
Angående allt gnäll om startordningen så hade det tydligen varit helt möjligt, men ett sådant beslut behövs tas dagen före (verkar ju rimligt), och det var inte någon ledare som föreslog det. Så det behöver ju inte Cologna och Jespersen gnälla på
Emil – nä, de flesta länder trodde på ävderprognoserna som visade på snöfall lagom till starten så då ville de minsann behålla startordningen.
Ska man vara ärlig så är det såklart en jättefördel för Johan, han får ju till och med gå sitt andra varv innan de sista 10 seedade åkarna startat sitt första. Men oavsett så var det ett jättelopp av Johan som är välförtjänt guldmedaljör.
Sedan var detta den första ganska dåliga tv-produktionen. Förstår att man hade det svårt att följa så utspritt fält men man måste vara bättre på att bevaka de seedade åkarnas passeringar vid de få kontroller som var tv-bevakade. Mördarbacken med dess fantastiska atmosfär och tv-vänliga passering visades ju knappt. Var det inte samma regissör/producent i tvbussen idag so igår?
Johan Olsson är absolut en värdig vinnare. Men vi måste erkänna att förhållanden inte var rättvisa. Jag är idag oerhört besviken över FIS och över Falun. Plusgrader är en sak som en VM-arrangör måste klara av att hantera. Ryssarna klarade betydligt sämre väder under OS.
Cologna, Jespersen och Hellner och alla andra som klagar har all rätt i värden att vara besvikna.
Ja, salt eller ej kan man ju diskutera. FIS – inte Falun tog väl beslutet om att inte salta? Tittar man på varje enskilt lopp så är det ju förstås bättre om förhållandena blir så lika som möjligt. Man kan vara besviken och jag kan förstå Hellners besvikelse, men att gnälla om att de skulle vänt på startordningen är ju bara tramsigt, då de förhoppningsvis vet att det hade kunnat gjorts om någon framfört det på ledarmötet igår.
H. G. Wells Det går inte att jämföra Sotji och Falun. En ort högt över havet med mycket snö men med temperaturer som är höga är inte samma sak som det som råder i Falun.
Åk upp till fjällen i April/maj så förstår du skillnaden. Det må vara varmt, men är det en grund med väldigt mycket snö under en lång tid så går det bra att åka på den (i t-shirt).
Johan Olsson är verkligen unik! Det bästa med att han vinner är dessutom att han är ungefär den enda som är intressant att lyssna på intervjuer. Inga väntade tråkiga standardsvar som alla andra, utan han funderar verkligen på frågan och man vet aldrig vad han ska svara :D
Trist att det är lite ”dålig-förlorare stämpel” på en del åkare. Skidsporten kommer aldrig ge helt rättvisa förhållande, så är det bara. Det är en utesport och materialsport, ställer man inte upp på det får man börja med banlöpning. Tommen opp att se att inte Northug hör till det gänget :)
Går ju att gnälla om allt idag. De har alltid varit orättvisa förhållanden i individuell start sen kanske de inte märks på samma sätt alltid men bara en sån sak som att ha tider att gå på… It’s part of the game! Skillnaden idag är att publiken är närmare detaljerna. Salt o underlag ältas i tv istället för intervjuer med de aktiva och då blir publiken, vi fläckade.
Skidor. Ryssarna saltade, när loppet var över så tog dom bort den saltade snön och fyllde på med ny snö. Det kan vara som du säger att det fans mycket snö i omgivning som gick att flytta till banorna. Falun kanske inte har den snön, men arrangerar man ett VM så måste man vara bered på att det kan bli plusgrader. Förvandlas banorna under tävling till snömodd så har man inte riktigt lyckads som arrangör. Fis och Falun måste göra nånting, salta, ändra startordning, eller nånting annat, jag vet inte. Det får i alla fall inte se ut som det gjorde idag.
Tycker lite synd om Hellner faktiskt. Frågan är om han någonsin kommer att få en individuell mästerskapsmedalj (Guld) på sin favoritdistans. Nästa gång den körs är 2018 på en golfbana i Asien. Orkar han ladda om och satsa fram tills dess? Johans lopp var grymt idag och jag tror han hade vunnit även med ett sent startnummer. Johan är en väldigt lätt åkare som åker ’ovanpå’ snön jämfört med många tyngre åkare som sjunker igenom.
H. G. Wells Ok, jag kände inte till deras förberedelser. Men det borde på något sätt vara en annan typ av underlag och bas när det är två så olika orter. Men jag förstår din poäng helt klart, och jag håller med om att arrangören borde vilja åstadkomma så rättvisa förhållanden som möjligt.
Sedan finns det andra faktorer som kan gå in i detta rättvise tänk och därför tycker jag inte att den här spårdiskussion har varit proportionerlig generellt.
Hur ska vädret bli de kommande dygnen? Om jag fattar det rätt så undviker man salta för att det förstör snön för kommande tävlingar. Hur länge kan man resonera så? Kommer man salta till stafetterna eller väntar man till helgens 30/50 km-lopp eller kommer man inte använda salt överhuvudtaget.
Jag tycker det finns två tävlande som har rätt att vara lite gnälliga över startordningen. Den ena är Hellner som kanske hade kunnat få medalj med en annan startordning. Han hade hur som helst aldrig tagit Magnificat som slog honom trots sämre startnummer. Den andra som har rätt att klaga är Magnificat som kanske hade haft chans till Guld om han startat ungefär samtidigt med Johan. Alla övriga ska låta bli att klaga över att de missgynnats av startordningen. Med undantag för Krogh blev de besegrade av Olsson, Hellner och Magnificat redan i Östersund, och ingenting tyder på att skälet att de inte slogs om medaljer i första hand berodde på startordningen. För Kroghs del gick han bra i Östersund men inte lika bra här. Men mer än en halvminut efter Magnificat trots bättre startnummer tror jag inte han heller varit en medaljkandidat med jämbördiga startnummer. För övrigt tror jag betydelsen av startnumren i viss mån har överdrivits. Det är lätt att skylla på snön om man inte har toppformen för dagen. Tänk på att topp 5 i Falun är samma personer som var topp 5 i Östersund om man byter ut Holund mot Glöeersen. Så dagens lopp kan inte på något sätt jämföras med damloppet igår, där startnumren uppenbarligen var avgörande för alla utom Kalla, som antagligen vunnit i alla fall.
Inga kvinnor alls som prisutdelare hittills på VM. Tre chanser per prisutdelning. Varken FIS eller övriga ”dignitärer” från företag m.m. har uppenbarligen följt med i samhällsutvecklingen i övrigt.
En bra journalist tar nu reda på stugan i Bruksvallarna som Olsson bodde i under en månad. Rubrik: ”Guldstugan”. Och stugägaren jackar upp stughyran 1000% resten av vintern.
Är det fler än jag som börjar tröttna lite på Colgna. Han framställs hela tiden som världens bästa människa och Northug som så elak. Dock har de ju exakt samma taktik i masstarter. Man brukar ju knappt se Cologna förrän det är 2km till mål. Northug ser man ju för att han ligger 10 meter den näst sista i första klungan. Det är såklart en riktig taktik, men du får aldrig den stora respekten av sådana segrar.
Det går såklart att diskutera om Olsson hade vunnit om alla de bästa startat samtidigt. Nu tror jag att Olsson hade bättre spår än Manificat, men att Manificat kanske gynnades ännu mer än Olsson av att det var lös. Fransoser och IOtalienare brukare vara starka på sådana fören.
Sedan ska vi inte glömma VM 2009 där Olsson blev bortvallad från medalj. OS 2006 där en ledare slog bort hans chanser till medalj. Vilka plasseringar hade Olsson fått i OS 2010 om det varit individuell start istället för masstartstramset på 50 km och DP?
De har väl ett system där toppåkarna får välja när de ska starta i någon av disciplinerna kan vara deras ”sprint”. Så därför kan toppåkare starta skittidigt ibland eller jättesent i samma lopp.
Tack Henry. Swetor gillar din analys ” Manificat hade startnummer 63, Northug hade 65. Menar du att banan gick från ”silver” till ”62:a plats” på 60 sekunder? Detta gäller ju oxå övriga med senare startnr. Det gick alltså att ta silver för Fransmannen med det startnumret. Det motbevisar flera teser ovan, men som sagt. Vissa åkare missgynnades idag andra formstarka löpare inte. Kallner din analys är oxå tip top. Tack.
Seedningen borde inte enbart va baserad på världscupsammandraget. Det hade vart två lopp på 15 km fritt i år. Olsson var femma i det ena. Han är regerande medaljör på distansen och tog medalj i os ifjol. Han borde va seedad.
Ja deras rankingsystem är en aning trubbigt. Men nu körde väl Olsson formellt i det seedade fältet fick et intrycket under sändningen. Dvs. seedade fältet är enormt stort med nån slags intern ranking eller så var det jag som missförstod.
Hellnerr drog iväg skapligt men hade en stark period senare men orkade inte. Hellner är klart missgynnad av lösa fören det såg jag klart. Gjorde ett mycket bra lopp efter omständigheterna. Olsson flyter ju på snön på ett helt annat sätt.
När man sett ett sånt här lopp vill man ha masstart. Man fattar inte att Olsson vinner förrän allt är förbi.Trist.
Visst var det en fördel att starta tidigt. Men om det var 17sek i förhållande till fransmannen, kanske men det är alltid orättvist i skidtävlingar. Olika bra skidor är det ju hela tiden. Och alla trivs inte på samma underlag, andra gynnas av branta backar typ TdS så jag får köpa resultaten för det är ju ingen som medvetet försvårat för någon. Värre var väl i Oslo där man mixtrade med snöblandningar och inte lät andra testa.
Det jämnar ut sig sa han som sket i byxorna och satte sig. Nu var det Johans tur och det är han väl unt. Det är bara fransosen som gjort ett bättre lopp och han var ju en nöjd silvermedaljör. Låt oss glädjas åt Johans guld. Med andra förhållanden hade nog Lerdala orkat med ett brons, men även han har dragit vinstlotter ibland så det jämnar ut sig. Vet inte om Calle tycker att det var mer rättvist på 30 km när han bröt staven när det hela skulle avgöras. Och sprint. Hur rättvist är det? I genomsnitt ännu mer tillfälligheter som spelar in. T ex om man blir nr 1 eller 2 i prologen får man åka i första respektive femte kvartsfinalen. Hur rättvist är det med så mycket kortare vila mellan kvart och semi respektive semi och final?
Rättvisa eller inte.
Den minst rättvisa tävlingen är ju TdS. Varför ska man får bonussekunder???? Har man så ointressanta och loja tävlingar så att man måste lägga in bonussekunder för att få upp lite fart då är det väldigt tråkigt.
Nä, enbart åktiderna i tävlingarna ska räknas.
Det var då ett väldigt tjat om att vända på startordningen! Tydligen missuppfattade i alla fall Northug det, han trodde att man skulle vända på resultatlistan efter loppet!
FJ – Jag tycker inte det är så stor skillnad på hur experterna resonerade i Bruks och efter Johans guld. Det hör till god ton inom skidsporten att inte beklaga sig alltför mycket över de ofta ganska orättvisa förhållandena som uppstår p.g.a. vallning, startnummer eller annat. I Bruks betonade alla att Fredrik Lindström gjort ett mycket bra lopp, och ingen ville säga att han aldrig skulle vunnit om han startat bland toppåkarna. Och självklart att Matthias i studion inte ville förringa Johans guld genom att säga att han antagligen tjänade minst en halvminut gentemot Magnificat genom sitt tidiga startnummer. Däremot har alla (Matthias, Johanna, Pops, Johan själv och många andra) varit hur tydliga som helst med att det varit en fördel med tidigt startnummer, och sedan är det upp till var och en att själv spekulera precis hur mycket det påverkade resultatlistan.
Johan gjorde sitt eget lopp, det gör hans prestation desto större, hade han gått ut sent bland de andra toppåkarna så hade han kunnat lägga upp loppet lite annorlunda, blivit matchad på ett annat sätt, tror Johan hade vunnit oavsett.
Apropå intervallstart. Har kollat en del gamla femmilar på sistone. Femmilen från Val di Fiemme 91 tycker jag inte är särskilt bra producerad. Långa klipp på publiken precis som det ofta är i dag. Kollar från Nagano nu, och där är det däremot en suverän produktion. Lugnt och metodiskt får man se relevanta åkare passera vid mellantiderna, medan man låter åkare på start fällas in i en liten ruta, i stället för som i dag där halva sändningen går åt till att visa åkare på start. Självklart är det lättare att jobba med en femmil eftersom det ska klämmas in så mycket på ett kortare lopp, men ändå. Stor skillnad.
Henry: Från twitter ”Lite andra tankar på Ferry idag kontra när Lindström sopa hem premiären i Bruks.” Bl.a.
Sen när det gäller fördel av sekundering i intervallstartslopp så handlar det bara om någon sekunds fördel man kan få (typ Richie i OS). Oberoende startposition lägger samtliga åkare upp loppet för att ta sig fortast från a till b.
Kollade lite på varvtider efter 15km loppet igår. Johan åker första varvet på 17:18 (passus: jag skrev att beroende på föret skulle det ta upp till 17:20 på varvet). Det andra varvet åker han på 17:43, dvs tjugo sekunder långsammare. Varven är relativt jämförbara i längd, varvningen skedde hundra meter efter start och andra varvet har målrakan, alla parallella med varandra.
Med 17:20 på första varvet går han ut på andra samtidigt ungefär som startnummer 51 (Clara, vilket vi kunde se) och får då i stort sett lika förhållanden på sitt andra varv som startnumren 47 – 55 på sitt första åtminstone.
47: Gaillard, har 18:04 på sitt första varv
49: Legkov, har 17:44 på sitt första varv
51: Clara, har 18:03 på sitt första varv
53: Krogh har 17:35 på sitt första varv
55: Hellner har 17:30 på sitt första varv
I jämförbara förhållanden och med ett varv mer i benen åker Johan alltså jämt med toppåkare ute på sitt första varv. Jag vet att det är nästintill omöjligt att göra en rättvis jämförelse men det tyder ändå på att Johans lopp är grymt bra.
Om jag minns rätt så var det ganska skilda förutsättningar i Bruksvallarna med en ishinna p.g.a. nattkyla, som sedan gick sönder i och med de första åkarna och sedan blev till lössnö. Igår var det ju snarare löst från början och sen blev lösare, alltså bör det varit mycket mindre skillnad igår
Olssons lopp är helt klart grymt men han får ett helt klart mer lätt åkt första varv å mkt på grund av de okar hålla ett bra tryck hela vägen in…tror nog åkare som Hellner varit rätt nära Olsson vid varvningen med lika förhållanden…
I bruks skilde de mer i start tid mellan Olsson å Lindström va väl 60 min ca mellan dom då…nu mellan Olsson å Manificat ca 22,,+ att man i bruks åkte 3×5 km vilket slet ännu mera på spåren i bruks
Jossa, självklart får Johan det, därför svårt att jämföra. Tror dessutom att andra varvet för sent startande var riktigt uselt underlag. Olsson tappade 25 sekunder på ”sig själv” på andra, ganska normalt för ett distanslopp, kanske något bättre, brukar ligga runt 30-35 sekunder.
47: Gaillard, tappar 1:13 på ”sig själv” på andra.
49: Legkov, tappar 50 s på ”sig själv”
51: Clara, tappar 1:10 på ”sig själv”
53: Krogh, tappar 30 s på ”sig själv”
55: Hellner, tappar 43 s på ”sig själv”
43: Glöersen, tappar 38 s på ”sig själv”
45: Röthe, tappar 56 s på ”sig själv”
63: Manificat, tappar 43 s på ”sig själv”
61: Jespersen, tappar 47 s på ”sig själv”
69: Belov, tappar 42 s på ”sig själv”
25: Tritscher, tappar 52 s på ”sig själv”
21: Bauer, tappar 33 s på ”sig själv”
3: Semenov, tappar 45 s på ”sig själv”
6: Dolidovich, tappar 18 s på ”sig själv”
35: Musgrave, tappar 22 s på ”sig själv”
20: Babikov, plockar 20 s på ”sig själv” (draghjälp av Bauer)
22: Nousiainen, tappar 33 s på ”sig själv”
Så visst, de tidiga startnumrena har en hel del sekunder de tjänar per varv. Med helt rättvisa förhållanden hade Manificat blivit svårfjällad.
Nu tror jag att Olsson kunnat gå lite fortare över hela banan om han varit tvungen av andras tider. Den urladdning som han gav på sista 1,5km visar att han hade mycket kvar.
Jaaaaaa!
Vad ska man säga?! Snacka om att vara bäst när det gäller. En fantastisk skidåkare. Hade det varit klassisk stil hade han vunnit med en minut. Minst.
Underbart!
Grattis Johan! Betalt för allt slit.
Grattis Frankrike och grattis Norge till ett brons!
Jag har trott på och tippat Johan som Sveriges största guldchans innan och under VM och skönt att han infriade alla förhoppningar.
Neithiri och fabulator lär vara lagom glada över Johans vinst just nu.
Är helt lyrisk, så fint lopp av Olsson. Världsbäst när det gäller som mest. Grattis även till Frankrikes första medalj och ett brons till Norge och Glöersen. Blir spännande att se statskiers grafer. Oj vad Hellner var besviken efter sin fina fjärde plats.
För ett år sedan verkade det som om Olsson skulle lägga av. Han valde att fortsätta satsa åtminsone ett år till. Tror inte han ångrar det nu. Nu är detta ett bra VM. Utan ett herrguld hade det varit svårt att vara nöjd med hemma-VM.
Jag kör en upphottad version av min limerick om Johan Olsson, som en hyllning till den fantastiska gubben:
En småbarnsfar upp ifrån Sundsvall,
ut i skidåkning haver sitt kall.
Blott en gång per år
en tävling han går,
men tar vm-guld i alla fall!
Tack Manne, pluspoäng för limerick!
Underbar limerick!
Olsson har som ventet laget malen for langrennsløpere som vil lykkes i mesterskap.
Ingen konkurranser mellom mesterskapene (”sjuk”). Man ser jo at det er dette som skal til. Blir litt kjedelig da for oss som liker å se langrenn, men..
Stort grattis til Olsson!
Taktikken din lyktes.
Man fick ju intryck av att var en usel norsk insats men Norge har faktiskt fyra åkare bland de nio bästa. Bara Northug verkar ha lagt av.
En del åkare valde pengarna och åkte Tour de Ski, andra prioriterade VM. Idag syns ju det mycket tydligt i resultatlistan
Grattis Johan och skönt att du inte spökar ut dig i en sån där kattguldsfärgad jacka. Den svenska landslagsdräkten är fantastiskt fin en så´n här dag. Till Lerdala vill jag säga att det går fler tåg, bl a ett på fredag. Sedan är det läge att du tar en TDS-seger nästa säsong.
Gratulerer. Det hjelper med Møllers tran.
Fantastiskt av Johan!
Om man inte bara gillar att se längdskidor utan även hänga med i de aktivas liv så vet man att Johans sparsamma tävlande inte är någon taktik, utan ett resultat av en lång sjukdomsperiod som såg ut att förstöra för Johans VM. Han har sen dess haft en helt galen träningsperiod för att göra sitt yttersta och lyckas ställa upp i VM. Finns ingen som förtjänar detta mer!
Grattis Johan. Imponerande.
Men det är väldigt synd att Falun inte klarar av åstadkomma rättvisa förhållanden idag.
En VM-bana ska naturligtvis inte kollapsa under tävlingen och förvandlas till snömodd.
Enig med Hellner …….sidet gruppe skulle startet først slik at de som ikke har vært med i år skal få noen fordeler av de løse forholdene . Calle sa det fint ” jeg viste at det ikke var mulig å kjempe om gull i dag” Synd ikke de beste i VC fikk mulighet til å kjempe om gullet. Det at Olsson fikk starte lenge før de beste i VC er jo bare lattelig . Nok et tvilsomt gull til Sverige ,,,,,,…sorry
PS ”Når Sverige tar gull er det altid noe tull”
Grattis Johan… Du viste verdenseliten vinterveien..
Avslutningen i dag luktet det svidd av, og 5-milsgullet kan VM-arrangørene dele ut før løpet.. ;)
Grym Limerick Manne!
Danne Normann, du är ett bittert norskt troll….
Det hade varit svårt att slå Olsson idag, möjligtvis att Manificat, Gloeresen och Hellner hade varit närmare så klart.
Northug tycker det bara är skitsnack om dom åkare som klagar efter idag och att den bäste vann idag.
1. Manificat
2. Gloersen
3. Hellner
Olsson räknas inte.
Jo det är klart man borde vänt på startordningen, eller haft ett annat system. Dock tycker jag FIS sällan prioriterar det sportsliga.
Men det hindrar ju inte det faktum att Johan Olsson gör ett fantastiskt lopp och är en värdig vinnare.
Har man gjort det förut? vänt på startordningen? känns ju inte så rättvist att man ska vända på startordningen helt plötsligt
Danne skyll inte på vädret.normännen får helt enkelt ta och träna lite mer:)
Emil: i OS ändra man lite på startordningen då gick dom bästa i mitten även i OS 2010 gick bästa i mitten
Ja, de bästa i mitten skulle varit att föredra. Då skulle troligtvis Olsson fått stara antigen först eller precis efter Colonga.
Nu fick Olsson igen den oturen han hade med vallningen i Liberec 15 km klassiskt där han var bäst i världen med fästvallning istället för ruggat
På femmilen (intervallstart) i Nagano -98 så gick de seedade åkarna ut tidigt. Dählie startade väl 3:a och Jonsson 2:a.
Med facit i hand borde naturligtvis seedade fältet ha gått först. Kan dock tycka att det inte finns en annan åkare som mer förtjänar en sång här seger karmamässigt än Johan Olsson. Naturligtvis med tanke på vm loppet där han körde stenhårt men de svenska rugga skidorna gick åt helvete samt när han kraschade in i Italienska vallalangaren i ett annat mästerskapslopp. Med det i åtanke så var det här guldet lite payback!
Referade naturligtvis till det loppet Henke pratar om blandade ihop skidtyperna.
Gull er gull. Vi syntes jo det var stas med Bergers gull i Sapporo, så klart Olssons gull er like stort som Lars’ gull.
Men husker at her på siden var det mange som utpekte Olsson til den verdige vinneren etter 15K i Liberec, og i hvertfall Angerer til den verdige vinneren i Sapporo.
Antar de samme anser at Magnificat som verdig vinner i dag.
Manificat gjorde en enorm prestation – men hade å andra sidan alla tider att gå på, medan Johan inte hade några tider alls att gå på
Olsson er en verdig vinner, men jeg er nok redd dagen i dag ikke var noen god reklame for intervallstart. Skal intervallstart fungere i dagens idrettsverden der publikum setter høye krav til rettvishet og profesjonalitet, må man gjøre alt i sin makt for å gi alle like forhold, eventuelt de beste best forhold.
1. La de beste i verdenscupen velge startnummer først.
2. Preparer løypene bedre.
Drazyc: Kan bara instämma! Såsom FIS behandlar intervall loppen just nu kan man lika gärna lägga ner dem men så har det ju varit flera år. Det har ju till och med gått så långt att TV-producenterna knappt kan producera vettiga sändningar längre men det hänger ju också ihop med att det bara är ”korta” distanser på intervallerna numera vilket ju gör att allt måste packas in på minimal tid. Finns fortfarande inget som slår en femmil med intervallstart.
Carl Henning Gran´s analys av dagens 15 km fri är klockren. Vad tycker ni andra norrmän som gillar skidpepp?: http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3277&grupp=9111&artikel=6102792
Danne Trollmann:
”Synd ikke de beste i VC fikk mulighet til å kjempe om gullet.”
Manificat hade startnummer 63, Northug hade 65. Menar du att banan gick från ”silver” till ”62:a plats” på 60 sekunder?
Kan det være slik at noen av svenskene har kalkulert med minst mulig poeng i VC før VM startet ,……???slik at de fikk tidlige startnummer på 10 og 15 km intervallstart . Kalla var ikke med i TDS pluss en ræva sesong………
.Olsson har kun vært med på et løp ,…….
Og i tillegg nekter Wassberg å salte løypene noe som vil gi en stor fordel til de som starter tidlig . Wassberg og co vet at det ofte er mildvær og løse forhold i løypene når det nærmer seg Mars , han viste også at Kalla og Olsson ville få tidlige startnummer ,og av den grunn nektet han å salte løypene…..
Hellner sier han ikke kan forstå at de ikke salter løypene og Calle som egentlig er best av de svenske blir ofret for at Olsson skal få fordeler å vinne et
” nytt tvilsomt gull”….Nå har dere sunket dypt svensker ,dette VM begynner å lukte råttent PS det er mulig jeg er ”paranoid ” men det er mye som kan peke i den retningen for Sverige ” går over lik ” for å vinne Gull på hjemmebane.
Daniel Becker: Northug sa allerede i går at han ville gi alt fra start og gå for gull. Men om han ikke hadde dagen eller han så at det ikke ville holde til gull ville han heller spare seg til stafetten. Han er jo en av de tyngste løperne og kombinert med sent startnummer var han sjanseløs.
Grymt jävla starkt av Johan! Skitkul!
Så klart synd att banorna inte höll och att alla inte kunde få ut resultatmässigt vad de hade i kroppen. Men rent krasst gäller ju det alla tävlingar. Björgen har väl t.ex. (utöver sin utomjordiska kropp) haft de bäst skidparen nästan alla tävlingar (lite överdrivet kanske) de senaste åren och jag antar att Kowa t.ex. med liknande skidor skulle vunnit fler lopp med lika bra skidor. Att Cologna gnäller över att de bästa i världscupen startar senare i fältet är lite märkligt, det är väl lika grymt om åkare som Olsson som dragits med skador och skit (eller åkare som satsar allt på VM eller OS) ska automatiskt få sämre förutsättningar. Nästan alltid är det bättre att gå senare, men jag antar att Cologna glömde det idag.
Angående allt gnäll om startordningen så hade det tydligen varit helt möjligt, men ett sådant beslut behövs tas dagen före (verkar ju rimligt), och det var inte någon ledare som föreslog det. Så det behöver ju inte Cologna och Jespersen gnälla på
Emil – nä, de flesta länder trodde på ävderprognoserna som visade på snöfall lagom till starten så då ville de minsann behålla startordningen.
Ska man vara ärlig så är det såklart en jättefördel för Johan, han får ju till och med gå sitt andra varv innan de sista 10 seedade åkarna startat sitt första. Men oavsett så var det ett jättelopp av Johan som är välförtjänt guldmedaljör.
Sedan var detta den första ganska dåliga tv-produktionen. Förstår att man hade det svårt att följa så utspritt fält men man måste vara bättre på att bevaka de seedade åkarnas passeringar vid de få kontroller som var tv-bevakade. Mördarbacken med dess fantastiska atmosfär och tv-vänliga passering visades ju knappt. Var det inte samma regissör/producent i tvbussen idag so igår?
Johan Olsson är absolut en värdig vinnare. Men vi måste erkänna att förhållanden inte var rättvisa. Jag är idag oerhört besviken över FIS och över Falun. Plusgrader är en sak som en VM-arrangör måste klara av att hantera. Ryssarna klarade betydligt sämre väder under OS.
Cologna, Jespersen och Hellner och alla andra som klagar har all rätt i värden att vara besvikna.
Ja, salt eller ej kan man ju diskutera. FIS – inte Falun tog väl beslutet om att inte salta? Tittar man på varje enskilt lopp så är det ju förstås bättre om förhållandena blir så lika som möjligt. Man kan vara besviken och jag kan förstå Hellners besvikelse, men att gnälla om att de skulle vänt på startordningen är ju bara tramsigt, då de förhoppningsvis vet att det hade kunnat gjorts om någon framfört det på ledarmötet igår.
H. G. Wells Det går inte att jämföra Sotji och Falun. En ort högt över havet med mycket snö men med temperaturer som är höga är inte samma sak som det som råder i Falun.
Åk upp till fjällen i April/maj så förstår du skillnaden. Det må vara varmt, men är det en grund med väldigt mycket snö under en lång tid så går det bra att åka på den (i t-shirt).
Skönt att Northug inte sållar sig till gnällskaran
Johan Olsson är verkligen unik! Det bästa med att han vinner är dessutom att han är ungefär den enda som är intressant att lyssna på intervjuer. Inga väntade tråkiga standardsvar som alla andra, utan han funderar verkligen på frågan och man vet aldrig vad han ska svara :D
Trist att det är lite ”dålig-förlorare stämpel” på en del åkare. Skidsporten kommer aldrig ge helt rättvisa förhållande, så är det bara. Det är en utesport och materialsport, ställer man inte upp på det får man börja med banlöpning. Tommen opp att se att inte Northug hör till det gänget :)
Går ju att gnälla om allt idag. De har alltid varit orättvisa förhållanden i individuell start sen kanske de inte märks på samma sätt alltid men bara en sån sak som att ha tider att gå på… It’s part of the game! Skillnaden idag är att publiken är närmare detaljerna. Salt o underlag ältas i tv istället för intervjuer med de aktiva och då blir publiken, vi fläckade.
JohannaP Håller med vad gäller Johans intervjuer! Mycket bra påpekande
Skidor. Ryssarna saltade, när loppet var över så tog dom bort den saltade snön och fyllde på med ny snö. Det kan vara som du säger att det fans mycket snö i omgivning som gick att flytta till banorna. Falun kanske inte har den snön, men arrangerar man ett VM så måste man vara bered på att det kan bli plusgrader. Förvandlas banorna under tävling till snömodd så har man inte riktigt lyckads som arrangör. Fis och Falun måste göra nånting, salta, ändra startordning, eller nånting annat, jag vet inte. Det får i alla fall inte se ut som det gjorde idag.
Tycker lite synd om Hellner faktiskt. Frågan är om han någonsin kommer att få en individuell mästerskapsmedalj (Guld) på sin favoritdistans. Nästa gång den körs är 2018 på en golfbana i Asien. Orkar han ladda om och satsa fram tills dess? Johans lopp var grymt idag och jag tror han hade vunnit även med ett sent startnummer. Johan är en väldigt lätt åkare som åker ’ovanpå’ snön jämfört med många tyngre åkare som sjunker igenom.
H. G. Wells Ok, jag kände inte till deras förberedelser. Men det borde på något sätt vara en annan typ av underlag och bas när det är två så olika orter. Men jag förstår din poäng helt klart, och jag håller med om att arrangören borde vilja åstadkomma så rättvisa förhållanden som möjligt.
Sedan finns det andra faktorer som kan gå in i detta rättvise tänk och därför tycker jag inte att den här spårdiskussion har varit proportionerlig generellt.
Hur ska vädret bli de kommande dygnen? Om jag fattar det rätt så undviker man salta för att det förstör snön för kommande tävlingar. Hur länge kan man resonera så? Kommer man salta till stafetterna eller väntar man till helgens 30/50 km-lopp eller kommer man inte använda salt överhuvudtaget.
Calle på plass 49, hvorfor det undrer man.
Magnificat’s prestation måste framhållas. Närmast omänsklig med det startnumret.
Jag tycker det finns två tävlande som har rätt att vara lite gnälliga över startordningen. Den ena är Hellner som kanske hade kunnat få medalj med en annan startordning. Han hade hur som helst aldrig tagit Magnificat som slog honom trots sämre startnummer. Den andra som har rätt att klaga är Magnificat som kanske hade haft chans till Guld om han startat ungefär samtidigt med Johan. Alla övriga ska låta bli att klaga över att de missgynnats av startordningen. Med undantag för Krogh blev de besegrade av Olsson, Hellner och Magnificat redan i Östersund, och ingenting tyder på att skälet att de inte slogs om medaljer i första hand berodde på startordningen. För Kroghs del gick han bra i Östersund men inte lika bra här. Men mer än en halvminut efter Magnificat trots bättre startnummer tror jag inte han heller varit en medaljkandidat med jämbördiga startnummer. För övrigt tror jag betydelsen av startnumren i viss mån har överdrivits. Det är lätt att skylla på snön om man inte har toppformen för dagen. Tänk på att topp 5 i Falun är samma personer som var topp 5 i Östersund om man byter ut Holund mot Glöeersen. Så dagens lopp kan inte på något sätt jämföras med damloppet igår, där startnumren uppenbarligen var avgörande för alla utom Kalla, som antagligen vunnit i alla fall.
Inga kvinnor alls som prisutdelare hittills på VM. Tre chanser per prisutdelning. Varken FIS eller övriga ”dignitärer” från företag m.m. har uppenbarligen följt med i samhällsutvecklingen i övrigt.
Per: Håller verkligen med det är ruskigt pinsamt!!!
Grymt att Gunde tar över interjuven, han gör det klart bättre än Yvette.
En bra journalist tar nu reda på stugan i Bruksvallarna som Olsson bodde i under en månad. Rubrik: ”Guldstugan”. Och stugägaren jackar upp stughyran 1000% resten av vintern.
Om FIS hade velat skapa TV för massorna skulle de slängt in Hellner och Wassberg i en studio efter tävlignen. :-)
Alexander: Det behövs en octagon nere på medaljtorget!
Vad Johan gick. Syntes direkt att han skulle ta detta . Sen körde han så det rykte.
Halvarsson en stor besvikelse. Gjorde ej sitt bästa.
Är det fler än jag som börjar tröttna lite på Colgna. Han framställs hela tiden som världens bästa människa och Northug som så elak. Dock har de ju exakt samma taktik i masstarter. Man brukar ju knappt se Cologna förrän det är 2km till mål. Northug ser man ju för att han ligger 10 meter den näst sista i första klungan. Det är såklart en riktig taktik, men du får aldrig den stora respekten av sådana segrar.
Det går såklart att diskutera om Olsson hade vunnit om alla de bästa startat samtidigt. Nu tror jag att Olsson hade bättre spår än Manificat, men att Manificat kanske gynnades ännu mer än Olsson av att det var lös. Fransoser och IOtalienare brukare vara starka på sådana fören.
Sedan ska vi inte glömma VM 2009 där Olsson blev bortvallad från medalj. OS 2006 där en ledare slog bort hans chanser till medalj. Vilka plasseringar hade Olsson fått i OS 2010 om det varit individuell start istället för masstartstramset på 50 km och DP?
Alexander – Dario var framme med Johan Olsson i utbrytningen tills han trillade i Val di Fiemme 2013 :D
Jag funderar ibland vem som skulle vunnit då om han inte gått ikull. Han avslut var grymt den gången.
Inte var det nåt bragdlopp heller. Olsson har tur att gå ut tidigt. Hade han gått i seedade hade han inte vunnit
Alexander: Cologna sjönk rejält idag med sina kommentarer, snacka om dålig förlorare!
Som om Sven Låftmans ånd svevde over Lungnet i dag!
Ski-VM når ikke langt opp som nyhet i Russland, men ski-interesserte diskuterer. Mye fin russisk konspirasjonsteori, og sinte kommentarer.
Läste någon om att skidskyttarna hanterar startordningen annorlunda, någon som vet hur de gör. Är det något att fundera på att ta efter?
De har väl ett system där toppåkarna får välja när de ska starta i någon av disciplinerna kan vara deras ”sprint”. Så därför kan toppåkare starta skittidigt ibland eller jättesent i samma lopp.
Tack Henry. Swetor gillar din analys ” Manificat hade startnummer 63, Northug hade 65. Menar du att banan gick från ”silver” till ”62:a plats” på 60 sekunder? Detta gäller ju oxå övriga med senare startnr. Det gick alltså att ta silver för Fransmannen med det startnumret. Det motbevisar flera teser ovan, men som sagt. Vissa åkare missgynnades idag andra formstarka löpare inte. Kallner din analys är oxå tip top. Tack.
Seedningen borde inte enbart va baserad på världscupsammandraget. Det hade vart två lopp på 15 km fritt i år. Olsson var femma i det ena. Han är regerande medaljör på distansen och tog medalj i os ifjol. Han borde va seedad.
Ja deras rankingsystem är en aning trubbigt. Men nu körde väl Olsson formellt i det seedade fältet fick et intrycket under sändningen. Dvs. seedade fältet är enormt stort med nån slags intern ranking eller så var det jag som missförstod.
Hellnerr drog iväg skapligt men hade en stark period senare men orkade inte. Hellner är klart missgynnad av lösa fören det såg jag klart. Gjorde ett mycket bra lopp efter omständigheterna. Olsson flyter ju på snön på ett helt annat sätt.
När man sett ett sånt här lopp vill man ha masstart. Man fattar inte att Olsson vinner förrän allt är förbi.Trist.
När Fredrik Lindström vann premiären i Bruks så kunde inte experterna sluta påpeka vilken stor fördel han hade av det tidiga startnumret.
Idag fick vi bevittna en liknande tävling. Experterna har nu vänt och försöker nu hitta argument för att den tidigt startande var värdig segrare.
Visst var det en fördel att starta tidigt. Men om det var 17sek i förhållande till fransmannen, kanske men det är alltid orättvist i skidtävlingar. Olika bra skidor är det ju hela tiden. Och alla trivs inte på samma underlag, andra gynnas av branta backar typ TdS så jag får köpa resultaten för det är ju ingen som medvetet försvårat för någon. Värre var väl i Oslo där man mixtrade med snöblandningar och inte lät andra testa.
Det jämnar ut sig sa han som sket i byxorna och satte sig. Nu var det Johans tur och det är han väl unt. Det är bara fransosen som gjort ett bättre lopp och han var ju en nöjd silvermedaljör. Låt oss glädjas åt Johans guld. Med andra förhållanden hade nog Lerdala orkat med ett brons, men även han har dragit vinstlotter ibland så det jämnar ut sig. Vet inte om Calle tycker att det var mer rättvist på 30 km när han bröt staven när det hela skulle avgöras. Och sprint. Hur rättvist är det? I genomsnitt ännu mer tillfälligheter som spelar in. T ex om man blir nr 1 eller 2 i prologen får man åka i första respektive femte kvartsfinalen. Hur rättvist är det med så mycket kortare vila mellan kvart och semi respektive semi och final?
nisse: Bra skrivet.
Rättvisa eller inte.
Den minst rättvisa tävlingen är ju TdS. Varför ska man får bonussekunder???? Har man så ointressanta och loja tävlingar så att man måste lägga in bonussekunder för att få upp lite fart då är det väldigt tråkigt.
Nä, enbart åktiderna i tävlingarna ska räknas.
Det var då ett väldigt tjat om att vända på startordningen! Tydligen missuppfattade i alla fall Northug det, han trodde att man skulle vända på resultatlistan efter loppet!
Hur rättvist är masstarter?
Tränar åkarna på lösa underlag och besvärliga förhållanden?
FJ – Jag tycker inte det är så stor skillnad på hur experterna resonerade i Bruks och efter Johans guld. Det hör till god ton inom skidsporten att inte beklaga sig alltför mycket över de ofta ganska orättvisa förhållandena som uppstår p.g.a. vallning, startnummer eller annat. I Bruks betonade alla att Fredrik Lindström gjort ett mycket bra lopp, och ingen ville säga att han aldrig skulle vunnit om han startat bland toppåkarna. Och självklart att Matthias i studion inte ville förringa Johans guld genom att säga att han antagligen tjänade minst en halvminut gentemot Magnificat genom sitt tidiga startnummer. Däremot har alla (Matthias, Johanna, Pops, Johan själv och många andra) varit hur tydliga som helst med att det varit en fördel med tidigt startnummer, och sedan är det upp till var och en att själv spekulera precis hur mycket det påverkade resultatlistan.
Johan gjorde sitt eget lopp, det gör hans prestation desto större, hade han gått ut sent bland de andra toppåkarna så hade han kunnat lägga upp loppet lite annorlunda, blivit matchad på ett annat sätt, tror Johan hade vunnit oavsett.
Apropå intervallstart. Har kollat en del gamla femmilar på sistone. Femmilen från Val di Fiemme 91 tycker jag inte är särskilt bra producerad. Långa klipp på publiken precis som det ofta är i dag. Kollar från Nagano nu, och där är det däremot en suverän produktion. Lugnt och metodiskt får man se relevanta åkare passera vid mellantiderna, medan man låter åkare på start fällas in i en liten ruta, i stället för som i dag där halva sändningen går åt till att visa åkare på start. Självklart är det lättare att jobba med en femmil eftersom det ska klämmas in så mycket på ett kortare lopp, men ändå. Stor skillnad.
Henry: Från twitter ”Lite andra tankar på Ferry idag kontra när Lindström sopa hem premiären i Bruks.” Bl.a.
Sen när det gäller fördel av sekundering i intervallstartslopp så handlar det bara om någon sekunds fördel man kan få (typ Richie i OS). Oberoende startposition lägger samtliga åkare upp loppet för att ta sig fortast från a till b.
Kollade lite på varvtider efter 15km loppet igår. Johan åker första varvet på 17:18 (passus: jag skrev att beroende på föret skulle det ta upp till 17:20 på varvet). Det andra varvet åker han på 17:43, dvs tjugo sekunder långsammare. Varven är relativt jämförbara i längd, varvningen skedde hundra meter efter start och andra varvet har målrakan, alla parallella med varandra.
Med 17:20 på första varvet går han ut på andra samtidigt ungefär som startnummer 51 (Clara, vilket vi kunde se) och får då i stort sett lika förhållanden på sitt andra varv som startnumren 47 – 55 på sitt första åtminstone.
47: Gaillard, har 18:04 på sitt första varv
49: Legkov, har 17:44 på sitt första varv
51: Clara, har 18:03 på sitt första varv
53: Krogh har 17:35 på sitt första varv
55: Hellner har 17:30 på sitt första varv
I jämförbara förhållanden och med ett varv mer i benen åker Johan alltså jämt med toppåkare ute på sitt första varv. Jag vet att det är nästintill omöjligt att göra en rättvis jämförelse men det tyder ändå på att Johans lopp är grymt bra.
Han
Om jag minns rätt så var det ganska skilda förutsättningar i Bruksvallarna med en ishinna p.g.a. nattkyla, som sedan gick sönder i och med de första åkarna och sedan blev till lössnö. Igår var det ju snarare löst från början och sen blev lösare, alltså bör det varit mycket mindre skillnad igår
Olssons lopp är helt klart grymt men han får ett helt klart mer lätt åkt första varv å mkt på grund av de okar hålla ett bra tryck hela vägen in…tror nog åkare som Hellner varit rätt nära Olsson vid varvningen med lika förhållanden…
I bruks skilde de mer i start tid mellan Olsson å Lindström va väl 60 min ca mellan dom då…nu mellan Olsson å Manificat ca 22,,+ att man i bruks åkte 3×5 km vilket slet ännu mera på spåren i bruks
Jossa, självklart får Johan det, därför svårt att jämföra. Tror dessutom att andra varvet för sent startande var riktigt uselt underlag. Olsson tappade 25 sekunder på ”sig själv” på andra, ganska normalt för ett distanslopp, kanske något bättre, brukar ligga runt 30-35 sekunder.
47: Gaillard, tappar 1:13 på ”sig själv” på andra.
49: Legkov, tappar 50 s på ”sig själv”
51: Clara, tappar 1:10 på ”sig själv”
53: Krogh, tappar 30 s på ”sig själv”
55: Hellner, tappar 43 s på ”sig själv”
43: Glöersen, tappar 38 s på ”sig själv”
45: Röthe, tappar 56 s på ”sig själv”
63: Manificat, tappar 43 s på ”sig själv”
61: Jespersen, tappar 47 s på ”sig själv”
69: Belov, tappar 42 s på ”sig själv”
25: Tritscher, tappar 52 s på ”sig själv”
21: Bauer, tappar 33 s på ”sig själv”
3: Semenov, tappar 45 s på ”sig själv”
6: Dolidovich, tappar 18 s på ”sig själv”
35: Musgrave, tappar 22 s på ”sig själv”
20: Babikov, plockar 20 s på ”sig själv” (draghjälp av Bauer)
22: Nousiainen, tappar 33 s på ”sig själv”
Så visst, de tidiga startnumrena har en hel del sekunder de tjänar per varv. Med helt rättvisa förhållanden hade Manificat blivit svårfjällad.
Nu tror jag att Olsson kunnat gå lite fortare över hela banan om han varit tvungen av andras tider. Den urladdning som han gav på sista 1,5km visar att han hade mycket kvar.