Richardsson, Olsson, Hellner, Halfvarsson och en riktigt kass bana
Där har ni det svenska laget tills i morgon:
Daniel Richardsson
Johan Olsson
Marcus Hellner
Calle Halfvarsson
Inga galna konstigheter som på damsidan. Normännen ställer upp med detta lag:
Niklas Dyrhaug
Didrik Tønseth
Anders Gløersen
Petter Northug
Någon som hört om andra länder? Säg till!
OK, i morgon gäller det. Sverige ställer upp med samma lag som i Val di Fiemme då det blev silver efter Norge. Lord Nelson, som gick så mäktigt under OS, får inte åka i år. Istället är det Halfvarsson som blir nytt ankare, eller ja, nygammalt.
Vilka länder är med och slåss om det? Ja, inte Tyskland i alla fall, dom är helt under isen. Åh vad jag saknar Angerer och Teichmann. Det var gossar som levererade. Men det vår då det. Ryssland lär bli farliga som vanligt. Och Finland. Och Frankrike? Vad mer? Tjeckien? Schweiz? Kanada? Alltså är inte bredden inom längdskidåkningen rätt dålig just nu?
Hur som helst, banan ”den är sämst” säger Blomman. Jag är beredd att hålla om honom där. Varför ingen mördarbacke?! Ingen av slingorna går stora mördarbacken och bara en går lilla mördarbacken vilket bara verkar vara de klassiska sträckarna. Det skulle jag säga är katastrof?! Varför varför varför har man lagt en sådan o-utslagsgivande bana? Kan det vara så att man vill ha en kompakt tävling och inte köra två varv på 5km och istället fyra varv på 2,5? Och då tänker man att fyra gånger upp för stora mördarbacken är för mycket?
Fan, jag ville ju vara peppad inför det här loppet men det kändes ju så konstigt idag att damerna aldrig skejtade upp för mördarbacken. Vad är då poängen med att ha tävlingarna i Falun öht? Mördarbacken är ju platsens signum! Buuu!!! Avgå!
Anyway, tidigt i morgon åker jag upp för att äntligen vara på plats. Det ska bli underbart. Och jag kommer ställa mig längst upp i mördarbacken helt själv och sura. Eller nej det kommer jag inte, men jag önskar att jag var tillräckligt knäpp för att göra det.
Tillbaka till tävlingen. Kommer någon av svenskarna att kunna gå ifrån Norge? Alltså jag tror inte det. Alla norrmän är i gott slag trots att man inte har Sundby i laget. Visst, en formstark Sundby hade ju varit ännu bättre men detta är inget b-lag inte. Om Richardsson kan åka lika fint klassiskt som han åkte fri stil härom dagen, vilket lär ske, så är det nog lugnt. Tønseth vs Olsson ska bli mycket intressant på andra sträckan. Fyra gånger lilla mördarbacken om jag förstår saken rätt lär göra de flesta möra. Om 6 veckors träningshelvete funkat för Olsson skulle han kanske kunna lämna ett gäng nationer bakom sig, även så Norge, men jag vet inte…
Tredjesträckan är öppen. Där är nog Gløersen och Hellner jämna. Banan är enkel och det blir svårt att göra direkta ryck. Istället handlar det väl om att bara gå fort fort fort hela tiden vilket är något Hellner är rätt så bra på. Bomba på treans växel…
Sen Calle, ska han äntligen få stolpe in den där gossen? Att han ska spöa ner Northug i en spurt, tja, den chansen är c:a liten. Men är det en någon gång i historien som detta borde ske så är det just imorgon, under stafetten. Det vore så fenomenalt mäktigt. Fast nej, det kommer bara inte ske.
Vi får istället förlita oss till den gamla beprövade malnings-taktiken. Vi hoppas på den.
Här ser ni vädret, enligt SMHI. Som ni ser går temperaturen upp över nollan strax efter lunch och då passerar även ett nederbördsområde. Upplagt för VALLA-VM igen. Nedan har ni YR:s prognos, rätt så snarlik, så detta borde stämma. Huva!
TRoligen rätt lag eftersom vi måste satsa hårt på klassiskt och då behöver vi de två bästa där. Då är det två fristilssträckor kvar. Jag skulle nog ändå vilja sätta Hellner på sista. Om Northug går ut 10-15 sekunder bakom Sverige kan Hellner fixa det. Jag tror dock att Thuggen kommer ikapp Halfvarsson i en sådan situation. Jag har svårt att se att Hellner ska kunna gå ifrån Glørsen på tredje sträckan. Taktiken bygger ju på att Norge är avhängda efter de klassiska sträckorna och att Hellner kan öka försprånget 15-20 sekunder.
Etter å ha sett damestafetten i dag så skjønner jeg hva Petter mente da han takket svenskene for skateslingen for noen dager siden.
Hyggelig gest, men litt uforståelig. Stafetten ville blitt mye mer spennende med mördarbacken.
Fast du får ju lilla mördarbacken på de klassiska sträckorna Oskar. Den är rätt bra den också. Men skatesträckorna är ett mysterium. Urtrist sträckning dit publiken inte heller kommer.
Otursgubben Calle på sista? Hur tänker man? Hellner är mannen för sistasträckan, det har gett två OS-guld i rad.
Nej, jag hade hellre sett Nelson i laget, men om Calle ska vara med ska han definitivt köra tredje och INTE sista sträckan.
Grattis Norge till guldet
Det skilte helt vanvittig mye på gliden på klassisk i damenes stafett. Jeg håper man treffer med gliden i morgen for det kommer til å bli helt avgjørende.
Kan Frankrike utfordre i morgen? Regner nesten med at de bruker Manificat på en klassisketappe, som er i superform. Duvillard har sett bra i fristil mens Gaillard vel kjører åpningsetappen, antar jeg. Litt usikker på hvem de bruker på tredje etappe, men med den lette løypen kan de vel komme greit ut av det uansett.
Håller med om att det känns dumt med Calle om det blir samma läge som Hellner gått i OS-stafetterna. Han kommer nog infångas ganska snabbt. Sen håller jag med om den katastrofala banläggningen undrar om det inte är en viss Ulv som krattat lite extra för Petter…
Jag förstår verkligen inte, varför köra Calle på sista liksom? Ingen slår ändå Northug i en spurt, om vi hamnar i det läget. Och om vi (förhoppningsvis) hamnar i läget att hålla undan ett försprång så är ju det som upplagt för Hellner. Vad har Calle för fördelar på sista?? Jag förstår som sagt inte…
Jeg synes det er fornuftig å ha Calle på slutten. Sverige planlegger vel å ha et forsprang etter klassisk og da er det viktig å bevare det forspranget. Det kan Hellner gjøre mye bedre enn Halfvarsson. Skulle det bli spurt mot noen, er Calle en bedre spurter enn Marcus.
Håller med drazyc, laget känns rätt rätt självklart. Calle är en bättre spurtare än Hellner – därför är han rätt man för sistasträckan. (Sen kommer han inte slå Northug i en spurt ändå,men han har liiite större chans än vad Hellner har.)
Frågan är vilken sträcka Calle skulle gått annars? Risken är att han skulle bli avhängd så som hans åkning såg ut på det lösa underlaget på 15 km skejt.
Alternativet hade kanske varit att ställa över Calle och köra Lorden på förstasträckan, men generellt är ju Calle en bättre åkare än Lorden, plus att han är den bäste distansspurtaren vi har. Men jag är orolig för hans form efter alla lopp + banan…
Min poäng ovan är att fjärdesträckan oftast går långsamt, medan ffa andra och tredje sträckan brukar gå fort. Då är det helt rätt att sätta den åkare i laget som har bäst spurt men med minst stabil åkform på sista sträckan.
JohannaP: Gloeersen är åkstarkare än Northug just nu. Med Calle på 3:e är därför risken större att han blir infångad (givet försprång efter de klassiska sträckorna) än med Hellner på tredje. Om Hellner däremot kan hålla undan blir det ren åkkamp mellan Petter och Calle och de har varit rätt jämna hittills på mästerskapet så det är inte säkert att Petter klarar att hämta in det. Calle är dessutom starkare i spurten och det är bra att ha på denna lätta bana där flera lag kan vara med in mot slutet (som i VdF). Jag tycker faktiskt taktiken är rätt logisk, givet att man petade Nelson. Att det känns som uppförsbacke för Sverige beror mest på att vi inte har några riktigt bra segervapen på den här banan.
Bredden lär inte bli bättre med tanke på att Sverige och Norge drar ifrån.
Vi börjar bli bortskämda med medaljer! Herregud vad Sveriges landslag utvecklats på alla plan på 20 år.
Kommer att satsas hårt från många lag på klassiska sträckorna imorgon. Tex Frankrike börjar med Gaillard – Manificat. Cologna och Niskanen går andra så om de är med efter första blir det många starka åkare på andra. Detta bäddar ju för att det kommer spricka upp ordentligt inför de lätta fristilsträckorna. Frågan är om inte minst en av de tre ”stora” Norge, Ryssland ellet Sverige har haft en sämre dag och fått släppa. En otroligt spännande start imorgon!!!
Harvey och Poltaranin på första också.
Gleder meg enormt. Stafettene er årets høydepunkt!
Og herrestafetten i morgen er ganske åpen, selv om bare Sverige og Norge anses som mulige vinnere.
På stafett kan alt skje, og jeg er livredd for Olsson på andre.
GunnarBull, det känns som att Ryssland också bör ses som möjlig vinnare, någon gång borde det bli deras tur att stå överst på pallen i herrstafett. Hoppas det inte blir imorgon..
GunnarBull… Ja vi er redd Olsson, og svenskene er redd Northug… ;)
Uten frykt, ingen spenning :-)
Sanna, det er dessverre ikke russernes år i år. Enda verre er det med tyskland.
Trist utvikling. Selv om jeg selvfølgelig håper på Norge i morgen, så hadde det beste kanskje vært Russland eller Tyskland.
Hellner har absolut möjlighet att gå ifrån på sin sträcka. Skatebanan kommer att vara orörd och hålla bra för Hellner som är ganska lätt. Men den lucka han kan skapa blir tuff för Calle att hålla som är tyngre och får det mycket jobbigare på en uppkörd skatebädd där skidorna skär ner mer. Och vi vet att Northug kan ”spurta” ikapp en lucka, inte minst utför där han är bländande att skapa fart i kurvor. Calle får en omöjlig uppgift att spurta eftersom Northug inte kommer dra en meter oavsett om andra lag kan komma ikapp.
Imorgon kan det bli att vi VINNER silver istf att som idag FÖRLORA guldet. Men hoppas gör man ju.
Kallner: Kom igen vi förlorade inget guld i dag. Vi vann ett silver. Orimligt att tro på guldchans i dag efter 2 sträckor när vi var ett par s efter. Hade behövt en stor ledning. På ddamsidan tror jag dock Sverige kan utmana om guldet på riktigt redan nästa vm.
På herrsidan är det dock imorgon det gäller. Dax att ta ett herrstafettguld på vm nu. Var länge sedan och jag tror tyvärr att en ny chans inte kommer på länge på herrsidan.
Didrik T . kommer til å gå ifra Olsson på stafetten . ….
…”.Tro meg.
Någon mer än mig som tycker att Bagdad Bob var mer trovärdig än en viss norrman är här på skidpepp?
Hm, jag är skeptisk till Calle på sista sträckan. Utvecklar det inte mer än så. Eftersom han nu får åka istället för Nelson så tycker jag han skulle åkt första, Danne andra, Johan tredje och Hellner fjärde. Eller kanske ombytt på Marcus och Johan. Jag tror sista sträckan kommer att bli en kopia på 2013 i VdF, att C och Petter åker och kikar på varandra. Petter skiter fullständigt i om andra lag kommer att få kontakt och vara med på slutet. Slutligen. Vad vet vi om vädret? Kan ju göra en viss påverkan…
Sportnörden; menar du att kampen med Finland var oviss???
Veldig spent på Tønseth i morgen. Han virker jo å være i superform. En liten fordel for Norge er at Dyrhaug og Tønseth har bra med hvile i kroppen. Gikk jo ikke 15km. Mange er redde for Olsson, men det er ikke ofte han går i fra på stafett. Sist jeg husker var i Vancouver. Normalt går han under sin kapasitet.
DN har ett tråkigt jobb utan stimulans och ingen hemma att prata med.
Vi skulle haft Thomas Magnusson på sista. Han skulle gå upp och kolla lite på Tuggen då och då, spotta ut snusen på Tuggens skidor i sista backen och lägga en riktig Delsbo-spurt inför hemmapubliken.
Ja mördarbacken 4 ggr hade varit något det. Då hade vi kunnat sätta Hellner på sista och han hade kunna hoppskejta ifrån Petter där
Kallner… Ja, det hadde vært moro og sett Thomas Magnusson i fristil.. ;)
Har extremt svårt att se ett scenario där Sverige har fått en tillräckligt stor lucka på Norge inför sista. För det skulle ske behövs en bortvallning eller att någon av de tre första svenskarna gör en supersträcka medans norsken verkligen klappar ihop. För som jag ser det är Richardsson-Dyrhaug Tönseth-Olsson och Hellner-Glörsen extremt lika i kapacitet. Och om Norge och Sverige går ut ihop vet vi ju alla vad som sker.
pelle; Magnusson var skidvärldens bästa skateåkare på 70-talet, klart bättre än Formo.
Den eneste muligheten for at Sverige skal ta et gull er at Norge ”vallar” seg helt bort eller at det ikke blir rettferdige forhold i løypene. Slik har det vært med de 4 siste gulla deres i OS og VM, hadde ikke Norge smurt seg bort ville Sverige kun hatt et gull på over 10 år .
Dette er fakta ……og til slutt ……det er på tide å komme ned på jorda igjen for talla taler sitt tydelige språk,
PS siste 10 åra og frem til i dag i VM
har Norge tatt 38 gull og Sverige har tatt 5 og da har Norges smørebuss gitt dere 4 av dem som en gave fra storebror til lillebror.
Herrestafetten er alltid høydepunktet for min del. Jeg får ikke sett den direkte dessverre, men skal se hele i morgen kveld, i alle fall dersom Norge ikke går på en smørebom eller lignende. :-)
I herrestafett er det alltid gull som gjelder, og alt annet er en skuffelse. På papiret skal det stå mellom Norge, Sverige og Russland, men Frankrike og Finland kan overraske. Russland har et overraskende lag. De tenker helt åpenbart å sprengåpne stafetten med Vylegzhanin på første. Merkelig at de ikke setter årets løper Belov på andre etappe. Han har vel ingen god spurt?
Selv om de ikke har sett får bra ut så langt i år, pleier Gaillard og Jauhojärvi å prestere bra på stafetter. Frankrike har et ubeskrevet blad på siste etappe, men har gode sjanser for å være med etter de tre første etappene. Finlands svakeste kort er også på siste etappe. Ellers må jeg si det litt skuffende å se lagene til Tyskland, Italia, Sveits og Canada. Det skal mye til om noen av de lagene er i nærheten av medalje.
For Norges egen del frykter jeg at Dyrhaug må avgi noen sekunder på første etappe. Han er tross alt vårt mest usikre kort i morgen selv om han har prestert bra i år. Henger vi med etter første etappe, ser det bra ut.
Inte mycket att tillägga. Tråkig skejt del och det står mellan Norge, Ryssland och Sverige. Norge är lite favoriter i mina ögon. Att Sverige tar så mycket medaljer är nog tyvärr inte bara för att vi är så bra. Konkurrensen från övriga Europa har sjunkit i takt med intresset. De bästa där i från är av olika anledningar inte så intresserade av att åka längd längre. Men nu ska vi inte tänka på det! Heja Sverige!
Kallner: Nej var aldrig orolig för finskan. Jag kanske missförstår uttrycket ”förlorade guldet”? Strunt samma men idag tror jag vi ”vinner guldet”!
Jag är lite orolig för Richardsson hur kommer han klara av avslutningen,, de kommer gå tog fort finns en del otroligt rappa åkare han möter… Vylegzhanin Harvey Poltaranin Jauhojärvi
Känner ni er helt säkra på Richardssons form? Förkylningen var knappast någon optimal uppladdning. Såg OK ut på 15 skate, men men.
Nä, av alla toppåkare på första sträckan är nog faktiskt både Norges och Sveriges startmän de osäkraste korten. Nu tror jag dock att Dyrhaug gör det bra, han åkte fint på skiathlonen och har fått vila väldigt mycket. Men det kommer gå fort. Tror att Harvey och Vyleghzanin kan bli tuffa på sista varvet.
Sedan ser vädret ut att kunna bli en faktor. Huvva.
I normalfallet tar Norge detta med Petter på en lättåkt sistasträcka. Det måste ha spruckit tidigare om det ska bli ett annat utfall.
Tycker som de flesta att bansträckningen är lätt obegriplig. Någon som hört / sett en arrangörsmotivering till varför man låter underbara stora Mördarbacken stå orörd under mästerskapets vackraste dag? Avancerat självplågeri i mina ögon.
Håller f. ö med Gunnar i sak om att svenska / norska framgångar inte bara handlar om framgångsrika koncept utan även om dalande konkurrens. Dock måste man för svensk del sätta mästerskapsframgångarna mot resultaten i världscupen och då är det inget snack; vi är helt enkelt bäst när det gäller. På herrsidan finns duktiga åkare från andra länder (Legkov, Belov, Niskanen, Poltaranin etc) som inte alls lyckats på VM hittills medan Sverige lyft sig.
Niskanen har nog lite kvar att visa. Har ju bara åkt skiathlonen där han hade stavstrul
Jag brukar växla en del mellan SVT och NRK när jag ser på skidor. Jag glömmer inte skillnaden mellan SVT och NRK när de startade sina sändningar inför stafetten 2007.
SVT: ”Hej och välkommen”
NRK: ”Oj, oj, nu är det dags, nu är det dags för det vi har väntat på”
I slutet av sändningen säger SVT.s kommentator följande: ”de norska kommentarorerna har i sin iver (när Northug spurtade mot mål) sparkat hål på väggen mellan deras och vår hytt”.
Även om jag såklart alltid håller på Sverige så var det härligt att veta att det fanns människor där ute som tyckte att denna tävling var lika viktig som jag tyckte/tycker. Helt klart saknar man att kunna klicka över för att höra Rike/Karlsen en sådan dag som denna.
Jag har nog aldrig varit så opeppad till en mästerskaps-stafett. Jag är inte så förtjust i Halfvarsson på sista och hade velat ha med Nelson. Fristilssträckorna låter ju inget vidare.
Det jag ser fram emot är att se Niskanen, Olsson och Tönseth åka klassiskt. Det är ögongodis. Men är det nånsom kan peppa upp med nåt mer, eller är det lika bra att knäppa av teven efter två sträckor? Northug kanske bjuder på nåt, men det är väl knappt han behöver anstränga sig. Stöttning tack ;-)
Vitryssland har en åkare född 1973 med i laget.
Ukraina har en åkare född 1998 med i laget.
Vilken skillnad!!!!
De klassiska distansspecialisterna har ju inte haft så många lopp att visa upp sig på detta VM. Fanns ju en del som trodde Saarinen var i dålig form och att ett skatebetonat USA skulle kämpa om bronset igår t.ex.
Tror att Italiens två duktiga klassiska åkare kommer ge Clara och Pellergrino bra utgångslägen till fristilen.
Hoppas vi slipper snön och att nederbörden kommer i regn i stället. YR har nu ändrat till regn, dessutom ser det ut att börja först kl 15.
Noterbart är att Lukas Bauer saknas i Tjeckiens lag. Laddar för femmilen månne?
Intressant att några sämre lag satsar hårt med deras bästa på första sträckan. Det kan bli åka av!
Tror det kan gå lite hur som helst med före och väder som ställer till det. Men förmodligen är det samlat till spurt på sista och då är det fördel Northug. Han har kunnandet, speeden, självförtroendet i ryggraden. Hans form verkar dock inte topp. Men vad gör de på en så pass lätt bana, så har Northug tillräckligt hög lägsta nivå för att slå de flesta på en sådan avslutning.
Jag tror det är rätt med Calle på sista på denna typen av bana då han har bättre självförtroende i en avslutning mot Northug än Hellner. Hellner har gett upp den kampen efter idel rad förluster.
Det är ju det positiva med de lätta skatebanorna, de klassiska blir för en gångs skull väldigt viktiga och det lär bli krut från början
Pellegrino på sista, ja det var ju lite upplyftande i alla fall.
Ska snöa under hela stafetten. Vinner inte Norge detta är det ju en praktskandal. Som upplagt för de ju!
Noen som vet om de salter i dag?
Såklart fördel Norge. Blir svårt att hänga av Norge, men Olsson gjorde det i snöväder 2010.
Jeg satser på Sverige idag. Det er vel ca. 25 år siden siste seier..
Förstår verkligen inte varför så många vill ha Nelson istället för Halvarsson. Jag kommer få rätt!
Pelle
Knappast troligt. Lätt skate och snö under loppet. Vinner inte Norge detta är de faktiskt dåligt. Vi har dock god chans på silvret.
Alt i dag kommer til å bero på om det blir luker på klassiskdelen. Hvis det først er blitt luker, er det ikke sikkert fristilsetappene blir så udramatiske som alle påstår. Da regner jeg med at det blir satt høy fart fra første stavtak i fristilsetappene.
Alexander: ”Såklart fördel Norge. Blir svårt att hänga av Norge, men Olsson gjorde det i snöväder 2010”
Den etappen skapte jo et nytt uttrykk i norge. ”is i rubben”
aaa ser verkligen ut att bli valla-vm idag
Nelson före Halfvarsson har jag åxå otroligt svårt försåt varför man vill ha? vad har Nelson gjort för bra i år jämfört med Calle? att Calle är ändå i bra form de visade han i DP loppet å Sprinten…
Nog hade Nelson kunnat göra de bra helt säkert men Calle går före alla gånger
Om inte Olsson kan rycka så skulle det kunna bli intressant om Pellegrino är med till sista. Kan tänka mig att det är det enda som skulle kunna få Petter att gå hårt ute på banan. Problemet är väl att det alltid finns någon annan som börjar dra före. Låt oss säga att Ryssland, Italien, Frankrike, Sverige och Norge är kvar till sista. Tror tyvärr inte att resten av åkarna är så kalla att de vågar ge jobbet att trötta ut eller hänga av Pellegrino till Petter, även om det är vad som skulle behövas för att göra upploppet riktigt spännande.
Jag tror Sverige blir utan medalj idag, första gången sen 2009. Men det finns säkert en del annat kul att se på, som Tönseth, Niskanen och Olsdon. Glöersen blir också spännande – har han åkt i första-laget nån gång?
Men alltså hallå, Italien har definitivt inte med det här att göra. Visst har de bra folk på 3:e och 4:e men de klassiska sträckorna håller inte alls samma nivå som Sverige, Norge, Frankrike och Ryssland.
Jossa… Jag kan hålla med om att Halfvarsson är svårpetad sett till den säsong han gjort. Men sett till stafetten idag hade jag föredrageit Nelson alla gånger. Han är en extremt mycket kyligare åkare enligt mig. Mer utvilad än Halfvarsson dessutom. Nelson har mer eller mindre avgjort en os-stafett, så där har Halfvarsson en bit fram enligt mitt sätt att se på det.
Jag håller med Jossa, väldigt många som vill ha Nelson före Calle, men det är ju helt orimligt om man tittar på några som helst resultat i år. I Östersund visade han visserligen lite dålig form när han just kommit ned från höjd, och i onsdags körde han ju bara runt men annars har han ju varit typ topp 7 alla jävla distanslopp i år
När det nu är dags för en av höjdpunkterna i VM skriver Expressen artiklar på något tillskruvat nakentema. De skriver dem under förevändning att det är en skandal och att de är kritiska till det, men det handlar bara om att skapa klick genom att anspela på naket/sex. Otroligt pinsamt!
Erfarenhetsmässigt så är det väl väldigt stor skillnad på damlopp och herrlopp när det är lätta banor? Jag tror risken finns att det blir mycket sällskapskörning på sträcka 3 och 4 i herrstafetten och det blir nästan garanterat något ”överraskningslag” som har lite flyt och är med efter två sträckor. Jag skulle bli förvånad om det är några medaljer som är klara innan sprintbackarna på sista varvet.
Nederbördsområdet är på väg in över Falun i detta nu, kan följas på SMHI:s radarbilder för den tillräckligt nördige:
http://www.smhi.se/vadret/nederbord-molnighet/radar-blixt-sverige
Italien kommer inte ha med medaljerna att göra. Står mellan fem eller möjligen sex lag. Sverige, Norge, Ryssland, Finland, Frankrike och kanske Schweiz. Inga andra lag kommer heller vara med efter de klassiska sträckorna. Ett eller ett par av dem kommer dessutom att falla bort pga vallaproblem, fall eller dyl. Tror på högst 3-4 lag som är kvar efter två sträckor.
Ingen kommer att kunna gå loss. Fältet trycks ihop på skatesträckorna. Tyvärr kommer det inte att löna sig att gå hårt på klassiskt heller. Den långa glidsträckan in mot stadion gör att även om man har 10 sekunder på toppen av mördars så är man ikapp vid hästskon.
Allt annat än Northug är sensation.
Inget i prognoserna tyder på särskilt stora nederbördsmängder, kanske någon millimeter. Väldigt blöt snö om ens snö. Borde knappast bli utslagsgivande.
Freddy
Beror på hur mycket det blir. Osäkra prognoser men de blir mer och mer allt Efesos hittills. Sen är det skillnad på gammal och ny snö. Är det dessutom blötsnö så tror jag det kommer bli någon nation som vallar bort sig. Förhoppningsvis inte Norge, Ryssland, Sverige, Frankrike, Tyskland, Finland eller Italien.
Förvånad att många räkna bort Italien, är absolut inte helt borta även om dem är långt från favoriter.
Per och Kristoffer: Det är ju på klassiskt som Italien är starka nu. Nöckler och De Fabiani har åkt väldigt bra på det två klassiska klunglopp som ordnats i VC. Fabiani snabbast i Oberstdorf, Nöckler näst snabbast. I Val di Fiemme var de båda med tätklungan i mål.
Steira var också 3:a och 2:a individuellt i Sapporo, samt 2:a på pursuiten i Liberec. i OS däremot var hon länge fyra…tills ifjol.
Att duktiga sprinters vinner distansspurtar hör ju dock till ovanligheten
Jag räknar absolut inte bort Italien. Tror inget annat lag vill ha med Pellegrino in på upploppet. Går sista etappen långsamt kan han till och med slå Northug.
Rapporteras att banan just nu är i uselt skick. Det är mjukt som sjutton. Arrangörerna försöker nu salta igen.
Ajajaj… tråkigt om banorna inte håller. Saltning är ju alltid en chansning.
Stämmer det kan de vara resultat av att man saltade i går. Har blivit lite tramsigt med alla förstå sig påare som har gnällt på att varje lopp ska salta utan behöva ta hänsyn till att den ska hålla hela mästerskapet. Behöver ju inte vara fallet heller givetvis.
Gunnar: Ja, orsaken skall vara den kraftiga saltningen igår.
Nu pratar Oskar om skidpepp på expressens liv-tv!
Fj: Fabiani verkar inte vara i form. Floppade rejält i lördags. Nöckhler är bra men problemet är att de bästa åkare på den sträckan är så mycket bättre.
Olsson tvivlar på sin förmåga idag: http://www.svt.se/langdskidor/article2712136.svt
Någon som vet var Perl, Kershaw, Di Centa, Dotzler hållit hus under mästerskapet?
Börjar det snöa och Italien hänger med kan de bli väldigt farliga. ITalien har många gånger överpresterat i Stafett.
Den norske statsministeren er på Lugnet. Det gir skikkelig dårlige vibber.
For både Russland og Norge er unnskyldningen klar. Den norske statsministeren kaster en forbannelse over løpet, og gammel, dårlig svensk snø i sporet.
Kraschade precis Svt Play?
Per: Totalkraschade här också. Funderar på om jag ska springa upp på vinden och hämta en gammal tjock-TV nu…
…och så brakade svtplay ihop.
Kan avlägga kort rapport då: tyvärr lite dåligt fäste på Richardsson. Slå på radion!
…men bra glid.
Radion på här. Fortsätt rapportera!
Med detta väder och lätta fristilsbanor kan det blir den tråkigaste stafetten i mannaminne. Hoppas jag får fel.
Mer och mer talar för Norge om man ser till vädret. Han kommer inte fram och får dra heller.
Harvey kör rätt hårt ut på tredje varvet. Richardsson bra med.
Bedrövligt att SVT Play kraschade!!
Nu trycker Richardsson lite! Det spricker lite.
Harvey tvåa, Tönseth trea.
Vylle kör i backen!
9 lag kvar, Italien sladdar lite.
Hur går det med play? Kan tyvärr snart inte skriva längre…
Vylle etta ut ur stadion, Richardsson sexa. Han var inte heller sugen på att ta placeringar vid varvning.
Illavarslande att Daniel inte går fram. Måste vara sliten, aj aj!
Richardsson släpper i backen. Fästet (och formen?) för dåligt.
Gunnar: jo, det var ett dåligt tecken.
Daniel tappar massvis
Aj då.
Han såg seg ut på sista varvet och död i Mödarbacken
hände de jag var orolig för aj aj ….men varför dra på varv 3 om man ändå inte har en toppen dag…
Neeej!
inte direkt guldläge
Johan och Hellner bör ju kunna gå ikapp ändå. Går ju även tillsammans med Italien och Frankrike.
Detta är nog första gången jag ser Richardsson göra en sämre stafettsträcka, det som alltid brukar kännas så tryggt med honom. Den här gången har en sjukdomsperiod i ryggen som kanske förklarar saken.
Dette tar Olsson lett inn…
Lord Nelson var är du??
Johan och Hellner plockar in detta utan problem, men det är ju inte optimalt direkt
Vad var det jag sa om Richardsson? (Dock hade jag fel om De Fabiani).
I dette snøværet tar nok Olsson inn dette.
Men det var ju meningen att han skulle gå ifrån på andra sträckan, inte tvingas ta in. Luktar silver
Tönseth kan vara trött nu!
Sanna… 2009 också. Då hade väl Daniel kassa skidor också, men…
Asså Johan Olsson :):):)
Tänk om Johan fått ett bättre utgångsläge. Tänk om det inte snöat…åååååh.
vad yrar Hård om att Niskanen håller ihop de tycker han rasar igenom
Manne, just det! Fast jag såg inte den stafetten. Minns att jag var besviken över att jag inte kunde se den men i efterhand var det lika bra :)
Johan Olsson!!
Nästan synd att Johan inte fick köra ett varv till.
Flaks for oss at Rickardsson slapp. Men er bekymret for gliden i skøyting :-(
Eller att Daniel hade hållit bättre Stina
nu kraschade mitt svtplay…. får ju bara inte hända!
Sanna menar jag såklart :) Mycket Stina de senaste dagarna
Manificat gör detta grymt bra som nästan kunde hänga på Johan. Både han och Johan visar att de var värda sina medaljer.
SVT PLAY!!!!
Sykt spennende dette!! Kom igjen Anders!!
Gratulerar till guldet Norge
Hellner ser inte 100 pigg ut, och träffar ej tekniken perfekt
Om Hellner är så bra som han säger ska han krossa nu! Nu finns inga bortförklaringar!
nu ska då inte Hellner dra bara spara ett varv
Men Olsson altså…. Blir livsfarlig på 5-mila.
Grattis till Gull Norge!
Hellner ur slag? Det gick väldigt fort det där…
Detta tar Norge!
Kul med Frankrike!
Ett lopp serverat northug i handen.
Richardsson hade behövt ha ordnat en lucka på första som olsson utökade. hellner snckar för mkt och gnäller om spåren istället för att lägga fokus rätt.
Calle trillar väl på sista…
Matti Heikkinen har en sån dag när han inte alls presterar. Rasar igenom.
Det går ju bra för Italien som det snackades så mycket om…
Måste det va så jobbig bana;-)
Fantastisk av Gløersen!
Fy fan vad dåligt av Hellner. Avgå.
Petter tar det lugnt nu va, för att till slut få förnedra Calle lite till?
Tror Northug går på nock.
… vilket tydligen var helt fel. :-)
Slarva inte bort silvret Calle!
Blåögde Calle har inte lärt sig något av alla tidigare stafetter? Går upp och drar hela vägen och kommer väl trea…
Prova nu Calle! Satsa på att rycka! Silver eller bronspeng spelar fan ingen roll!
Calle måste ju i alla fall hålla styrfart. Ryssen är ju snart ikapp.
Helt rätt Mange.
Mange; DET er jeg helt enig i. Sølv eller Bronse går for det samme. Kun gull som gjelder.
Oj vad svag insats av Hellner.
Johan är magnifik.
Men nu är det inte spännande längre, vi vet hur det slutar
Bra trekk av Calle :-)
Calle gör det lite väl nervöst va?
VM-kongen….
Grymt av Northug! Grattis Norge. Bra kämpat av Calle!
var ju inte helt oväntat…
Väldigt bra gjort av Calle! Roligare stafett än väntat.
Väntad utgång men jag tycker Calle gör det bästa han kunde göra. Calle ger Petter en liten, liten match om guldet. Inte många som kan göra det i en ren avslutning.
Pelle, Kungen kröns på Söndag!
Bästa spurten någonsin av Calle? och då är han ju inte nära
Ja, vad skall göra. Northug är helt enkelt omöjlig.
Blåögt av Calle. Som väntat. Kan studera tv bilderna vad de är northug gör för att vara grym i spurterna för de syns tydligt.
Grattis Norge!
Att Hellner skulle sabba stafetten trodde jag inte. Svagt!
Fantastiskt bra av Petter! Känner mig inte ens besviken. :) Calle utmanade bättre än de flesta hade kunnat göra. Bara att gratta Norrmännen.
Grattis Norge, utgången var given
Mest glädjande denna dag var förstås Johan sträcka. Silver i herrstafett är tyvärr ingenting att ha.
Utrolig bra av Dyrhaug og Gløersen! Hva skjedde med Hellner?
Hellner var riktigt svag. Det var definitivt inte snön som gjorde honom medaljlös i skejtloppet….
Tycker Calle gör det grymt bra i ett till synes hopplöst läge. Men med det tryck han hade på upploppet så hade man gärna sett att Calle släppt fram Petter i långa sprintbacken och sen legat i rygg i utförslöpan. Hade han varit först runt i hästskon så hade det i alla fall blivit ännu lite mer spännande
Ja, det var Hellner helt klart som inte kom upp i normal klass idag. Försprång på 14 sekunder till Gloeersen var inte superstort, men chansen fanns att gå ifrån om han hade haft en bra dag. Grattis även till Frankrike som tar andra mästerskapsmedaljen i rad.
Infektion eller något på Hellner måntro?
Ja, Hellner och Richardson är negativa överaskaningar
Eller ja, det var faktiskt en uttagningsmiss på första sträckan som ställde till det. Nelson borde kört.
Grattis Norge. Bedrövligt av Hellner. Synd att Richardsson inte hade riktigt bra skidor och att han som vanligt är offensiv och tröttar ut sig innan det däller. Magnifikt av Olsson. Klart godkänt av Halfvarsson.
Hoppas Olsson nu hinner återhämta sig till på söndag. Då kan det bli riktigt kul.
Nå kan resten av verden få de 2 siste gullmedaljene, nå er det nok norsk på Lugnet…
Det enda jag skulle vilja se Calle göra är att släppa Petter först i hästskon. Frågan är hur mycket han vågar släppa Fransmannen där. För det är inte alls så överlägset som det en gång varit utan det känns som han kommer närmare och närmare.
Norge vinner, Sverige tar silver och Ryssland får inte ens medalj. Har vi fört den förrut. Grattis Norge!
Jag klarar fortfarande inte att förstå varför Sverige har den stafettbana som passar Northug bäst hittils.
Rickardsson körde på och blev trött. Tråkigt. Han hade inte perfekta skidor heller. Ofta är det fel, men det var viktigt att hålla hög jämn fart på första sträckan och Rickardsson var därför tvungen att göra det. Kanske borde han märkt tidigare att han hade lite sämre fäste och dragit lite mindre, men det är en svår bedömning.
Olsson gör ett av sina livs bästa lopp. Tråkigt att det inte blev guld för nu kommer denna sträcka att glömmas bort.
Hellner gjorde en svagare insatts än vad jag trodde. Osäker på hur pass bra glid han hade. Han är nog inte helt i toppform samt att banan passar ju Gløersen mycket bättre. Hellner styrka är ju uppför.
Halfvarsson gör det mesta riktigt. Han borde släppt iväg fransmannen redan från början bara. Sverige har ju ett silverläge när Northug är med och då är det bara att göra ologiska saker. Hellner borde ju inte dragit under stafetten 2011 utan låtit Northug jaga ikapp. Riktigt kul att Halfvarsson utmanar så bra och han var inte långt efter i spurten heller. Sverige har väl aldrig varit så nära Northug i en spurt?
Pelle/Tolsrav
Norge har ju inte tagit något guld inviduellt på distansloppen på herrsidan. Stafetten är ju visserligen prestigefull men det vore inget bra mästerskap av Norge på herrarna om man inte kommer hem utan guld där. Sprint är ju ändå för pojkar och distans för män ;) nä, jag tror Norge är ruggigt sugna på fem milen nu när man inte rosat marknade för herrarna på distanssidan.
bra att Killarna inte är lika nöjda som tjejerna med ett väntat silver när man har chans,,,,,Men grattis bra gjort med Silver ändå :)
Nu laddar vi inför tremilen! ska bli sjukt kul
Alexander
Är ju FIS som ger riktlinjer för hur sprintrarna ska se ut. Om jag inte har missförstått. Samma gäller saltning. Det är inte Wassberg och Gunde i maskopi som en del hävdar :)
Ett tappat guld. Uselt av Hellner, han tappade från första metern. Han borde åtm hållt undan ett varv.
Imponerende av Johan Olsson, men vel så imponerende av Manificat. Kun 6 sekuner dårligere etappetid og han er best i skate!
Äntligen kunde jag se avslutningen. Det avgörs när Petter får vara tvåa på toppen av sista sprintbacken. Där borde Calle stannat upp helt och sedan antingen lagt sig i rygg på Petter/fransmannen (om Petter/fransosen går om) eller gjort en omstart för att få en lucka (om Petter/fransosen stannar upp helt bakom honom). Calle vet att det är plats 2 som gäller där men kan ändå inte manövrera till sig den. Sverige har förlorat två guld på toppen av sista sprintbacken nu.
Gunnar.. Vi har vunnet VC, Tds og VM, jo da… vi må gi bort litt til svenskene også..
NB! Jeg er imponert over de svenske resultatene i mesterskapet…
Må si at jeg er nesten like imponert over Gløersen som Olsson. Beste tid med 12 sekunder på en lett bane mens Olsson hadde 6 sekunder bedre tid til nest beste tid.
Var glada i dag svenskar. Detta var förmodligen sista medaljen på länge i stafett…
Med Olsson på sista så hade han ryckt i varje backe från varv 1. Petter hade då tillslut stannat och kräkts i skogen. Kanske dags att pröva en ny taktik mot Petter då han aldrig,aldrig,aldrig har fått stryk av en Svensk i spurten…… Finns nog tyvärr inte den ledare i Sverige med den pondusen att bestämma detta
Olsson på siste kunne kanskje fungert på en annen bane. I denne flate løypa så ser jeg ingen mulighet for å gå fra Northug.
Det håller jag med om. Det jag är ute efter är att någon gång måste man prova en ny teknik förutom den som aldrig har lyckats…..
Hvem skulle da tatt 30 sekunder på Tønseth?
Skulle kört Nelson, Olsson, Richardsson, Halfvarsson. Eller eventuellt slängt in Södergren på tredje.
Appropå saltning, saltningen bestäms av juryn, Wassberg är bara VICE banchef.
I femmilen skulle jag ställt Södergren, Nelson, Richardsson, Olsson, Halfvarsson. Tror inte Hellner är i superform och han är inte nån klassiskfantom heller.
Sven> Du förstår inte….. Vi måste byta taktik på sista mot Petter. Man kan tycka att 1 sekund är nära men det är det inte
Lasse; håller helt med!
I tio år har svenska taktiken varit att sätta in vår starkare spurtare på sista – än så länge har det aldrig lyckats. Olsson har visat massor av gånger att han kan slå Northug på ren kapacitet.
Uselt av Hellner idag, hoppas han blir petad på femmilen.
Pelle/Tolsrav
Det köper jag ej. VM är viktigast och inviduellt står högst i rank. Distans smäller högre än sprint. Men jag är kanske gammalmodig!
Inget fel på laguppställningen.
Guldet förloras ju på första sträckan.
Möjligen kunde Nelson gjort den bättre.
Hade Hellner fått 35 sek, (istället för 15) till Norge hade det kunnat gå vägen.
swestam: Jag är otroligt besviken på Hellner som kommer till VM och skall ta guld på 15km. Dessutom får det att framstå som att han blev bestulen på guldet genom sitt startnummer. Han får vara glad över sin placering på 15km.
Jag måste erkänna att jag blev glad över Calles avslutning. Northug är Northug men Calle blev långt ifrån parkerad.
Synd att Hellner och Richardsson gick så pass ”dåligt”.
Gunnar.. Tja…. Oppfatningen kan være ulik.. Northug sa før VM, at sprintgullet var viktigst for han, for det manglet han..
Mens Bjørgen hadde Tds som hovedmål for sesongen, etter mange missløkka forsøk i alpinbakken.
Og de 5-mils gulla som Northug har tatt i mesterskap har ingen verdi i følge svenske bloggere.. ;)
Äntligen någon som i alla fall försökte köra tragiskt mot Northug. Riktigt snyggt av Calle att släppa iväg fransosen och sen vänta tills Petter körde ikapp, han gör allt rätt, utom att han skulle sätt dig still på toppen i näst sista backen, men räcker inte till. Inte hans fel att hellner är ur form, vår chans att vinna var där och läget vart bra så idé att klaga på taktik/laguttagning.
Jag är helt oförstående hur man kan känna sig besviken på Hellner eller tycka att hans insats är usel när han uppenbarligen kör för vad hans kropp klarar av idag. Alla har ju bättre och sämre dagar under ett VM. Det fanns ju ingen på hela jorden som tyckte att Nelson skulle ersatt Hellner innan startskottet gick. För att Sverige ska vinna måste vi ha marginalerna på vår sida, och det hade vi ju inte. Däremot fick vi ett överlägset silver trots två svaga insatser
Hellner har nok bommet litt på formen til VM, dessverre.. Jeg trodde han skulle bli mesterskapets store løper, da hele hans forberedelser var siktet inn på disse dager.
Men den største ulykkesfuglen var allikevel Johsrud Sundby..
Emil: Om någon gör en dålig prestation så måste man väl få säga det?
Emil: Man kan vara besviken på resultatet utan att vara besviken på prestationen.
Tänk en värld utqan Northug. Då hade Sverige vunnit alla stafetter sedan 2010.
Jag har inte läst alla kommentarer och upprepar kanske vad andra skrivit. Nu är det inte långt kvar innan Calle sällar sig till raden som kan fjälla Northug på en spurtraka. Calle gjorde verkligen väl ifrån sig. Hade Harvey, Pelegrino och Vylegzhanin varit med in på rakan hade det kanske inte blivit medalj vare sig till Sverige eller Norge :) Frågan är var stafetten förlorades idag. Jag tror att ”skulden får delas lika mellan vallarnas Richie-skidor och Hellners dagsform. Totalt sett ändå en väl godkänd insats tycker jag. Det var kämparanda. Gløersen får får mitt pris för bästa norrman idag.
Imponert over Calle, jeg mistenker at han en vakker dag slår Petter i spurten. I dag klarte han endelig å gå relativt taktisk også, kult at han klarte å tvinge Petter til å ta igjen franskmannen.
Men – jeg er selvfølgelig kjempeglad for at Petter er norsk og som alltid gjør årets mest spennende dag til en gledens dag :-)
Hellner skulle kört hårdare första kilometrarna så att inte norge började ta in så tidigt. Hellner är uppenbarligen inte i form.
Sven: Manificat gör ett makalöst lopp som bara tappar 6s på Olsson. Dock drar ju Johan hela vägen och Manificat hänger ”bara” i snöväder. Löjligt att påstå att Glöersens insats är lika imponerande som Olssons. Med det sagt så tycker jag ändå Glöersen insats var enormt bra.
Lika väntat idag med silver som igår ska de där extra till för att vinna någon av stafetterna de hade vi inte den här gången…
De jag tycker är märkligt att många var så nöjda med dam silver å inte herrarnas….
Kallner: Hellner o Glöersens går lika första km…mot första varvning har Hellner tappat 5 o sedan ut på andra orkar han inte trycka på…tror han försökte men de fanns inte de där extra idag
Ger sig alla utom Halfvarsson nu, av svenska stafettåkarna alltså? Nån kanske fortsätter i långlopp…
Manne: Er vel bare Olsson som legger opp?
Funderar på om Hellners insats betydde något eller om Petter fixat Halfvarsson oavsett. Lutar nog dessvärre åt det senare. Petter hade ett stort psykologiskt övertag på Calle sedan tidigare, nog förstärkt efter idag. All heder dock åt Halfvarsson som försökte. Vad hade hänt om Petter inte tagit upp jakten, hade en chockad fransos då vunnit? :)
A: Förhoppningsvis gör Hellners klena resultat i Falun att han satsar över nästa OS också. ;-) Calle och Nelson lär också vara kvar en cykel till så helt nattsvart är det inte. Än. Men det måste börja komma återväxt snart. Jens Burman såg spännande ut på U23-VM. Född 94. Också Oscar Svensson förstås. Svanebo gick bra på SM och Martin Johansson håller nog på ett par tre år till. Sen som han var med elitträning i längd.
Skid-VM i Falun – stormagade fulla Norrbaggar i bar överkropp, norrmänn i Fångdräkter, förstår inte humorn i det ,annars så är alla andra i publiken klokare än så, trevlig stämning och grymt tryck i mördarbacken och kring stadion.
Olsson kommer verkligen att saknas men helt nattsvart är ju det inte. Hellner, Nelson och Calle lär fortsätta några år till. Hellner är en världsåkare som kan ta individuella guld när han är i toppform vilket vi alla vet. Nelson räknar jag med kommer tillbaka efter denna mellansäsong för honom, vi minns hur bra han var i OS. Hur med Richie, han fortsätter väl eller?
tror Glöersens gör ett jätte bra lopp idag när jag kollar igenom lite sträcktider..Hellner gör ju ingen jätte sträcka men hans tid håller rätt bra…han är ju snabbare än Legkov Belov Clara men svårt jämföra men en liten bild av de är de ändå
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article20389252.ab
Johan har skjønt det.
Richardsson tror jag kör långlopp. Hellner kanske fortsätter?
Precis så som Johan formulerar det tycker jag också, om Petter alltså.
Såg stafetten i reprise… Hvordan går det å få et slikt tempo som Johan Olsson har over den siste kneika før veksling i klassisk. For en klassisk løper. Tror bestemt at fristiløperne hadde slitt med å heng med i den farten.
Det er ikke spørsmål om hvem som vinner 5-mila på søndag, men om hvor mye Johan vinner med… Og gjør han ikke det, skal jeg spise alle mine strömpor…
Har først nå sett hele stafetten. Det var en veldig underholdende stafett, synes jeg. Synd med dårlig vær bare. Kan ikke solen komme fram før mesterskapet er ferdig..?
Dyrhaug virket bunnsolid og imponerte stort. Han må gjerne bli vår faste startmann. Richardsson falt plutselig sammen etter å ha sett sterk ut på de tre første rundene.
Som ventet var det store glidforskjeller på klassisk, særlig etter at nysnøen kom midtveis i første etappe. Tønseth har desidert dårligst glid av samtlige på sin etappe, og han må derfor bruke mye ekstra krefter ved hver runding inn mot stadion. Jeg synes Tønseth gjør en ok etappe, gliden tatt i betraktning. Jeg tror fortsatt Tønseth blir farlig på 5-milen. Olsson gjør en fenomenal etappe, men du og du hvilke ski han hadde.
Ellers er Gløersens etappe veldig imponerende. Jeg trodde Krogh ville være et sikrere kort, men som jeg tok feil. En slik løype passer Gløersen bedre. Hellner gjør kanskje en litt skuffende etappe, men likevel er det ingen som slår Gløersen i etappetid, så jeg tror ikke Hellners innsats var så dårlig som noen her skal ha det til.
Så var det Petter mot Calle da. Calle gjør en tilnærmet perfekt etappe, slik jeg ser det. Tvinger Petter til å tette luka frem til franskmannen og har en del å svare med i siste kneiken. Likevel, han kan ikke sies å være i nærheten på oppløpet selv om Petter gjør en litt halvveis spurt. Derfor norsk gull!
Grattis med sølvet, takk for kampen. :)
Har Johan verkligen sagt att han lägger av nu?
Om inte tycker jag att dte är väldigt tråkigt när alla journalister säger att det är så.Det blir ju lätt självuppfyllande
Jag hade förväntat mig betydligt mer av Hellner. Han gör sitt bästa men är inte i form. Han såg sig som medaljkandidat på 15km av någon anledning, därav besvikelsen. Daniel som tappade lika mycket hade jag inga förväntningar på då han varit sjuk. Olsson räddade silver men var värd ett guld. Calle var klart bättre än vad jag trodde. Ett inte helt oväntat silver men lite surt är det.
Ifølge Niskanen hadde han håpløse ski på sin etappe. Men, hva skjedde med Heikkinen? Han er ikke lett å bli klok på. Det begynner å bli lenge siden han gikk et godt skirenn.
drazyc, har finska herrlaget haft samma sjukdomsproblematik som damlaget under och efter touren?
Gunnar, …..Gunnar ! Gunnar ? Norskhateren …… Det lyser misunnelse og bitterhet lang, lang vei av alle innleggene dine . Du bare sitter å piner deg selv ved å se Norge knuse alle de svenske drømmene .
GUNNAR Norge har tatt 7 av 10 Gull og Sverige har
”fått ” 2 gull av FIS /Wassberg . Ikke misforstå meg , men hadde Kalla og Johan vunnet 10/15 km med rettferdige forhold ville selvfølgelig prestasjonen vært helt topp . Synd for Kalla og Johan at FIS /Wassberg ødela statusen for løpet.
Pelle/Tolsrav
Nu när känslorna har lugnat sig lite och man är tillbaka i normala tankebanor får jag göra en pudel, klart att Northug är skidkungen i det här VM. Är väl Johan som kanske kan konkurrera om titeln om han skulle vinna fem milen igen men Northug och Norge har ju oavsett gjort det bra.
Tror inte heller att Calle hade hållt det såvida han inte haft minst en halv minut. Sverige gjorde det bra men ska man slå ett Norge (och då ska poängteras att suveränen MJS inte var med) måste alla fyra vara på absolut topp annars är Norges bredd för bra. Så är det!
Hoppas också att MJS är tillbaka i gott slag på Söndag det förtjänar han.
Ha ha och så hade DaNo skrivit samtidigt som jag. :) Kul att du ägnar mig lite tid.
Danne norrman: ”Didrik T . kommer til å gå ifra Olsson på stafetten . ….
…”.Tro meg.” Ofta nån sopa till norrman åker ifrån Olsson.
Eller ska du skylla på orättvisa förhållanden nu igen?
Så tappade man bort guldvittringen med ett svagt lopp av Rickard som var trött tidigt. Hjälpte ej att Olsson körde järnet . Hellner var klen , fattar inte vad som hänt med honom.Verkar oengagerad. Halvar hade behövt en minut ner till norrmannen. Helt rättvis seger till Norge Grattis.
Mikke !. I dag var det like forhold ….og da
vinner Norge ALTID…….
Det eneste minuset var at Didrik T. måtte brøyte vei i 5 km helt alene mens Johan kunne gå i oppkjørte løyper i 6 km noe som var en veldig stor fordel for Johan i dag , og et stort stort minus for Didrik som brukte mye krefter på å brøyte for Johan . Hadde Johan og Didrik gått likt ut hadde Didrik hengt seg på i 9 km og gått i fra Johan den siste km.
Roligt att det alltid finns bortförklaringar. Nåväl, grattis till guldet.
For dere som liker å analysere ,når Didrik og Johan glir ned på stadion etter de har gått 7.5 km kan alle se hvor mye bedre glid Johan har enn Didrik , pluss at Didrik måtte gå først i spore og brøyte vei i 6-7 km . Har Didrik og Johan like bra ski og forhold i løypa på en 15km intervall klassisk tror jeg faktisk Didrik tar skalpen til Johan . PS når dere går inn å analyserer løpe i ettertid uten blågule øyne og tar med de forhold som jeg nevner , var ikke løpe til Johan noe bedre enn Didrik sitt under stafetten .
DN; skriv på ryska med kyrilliska bokstäver istället. Det spelar ju liksom ingen roll ändå.
Анекдоты дядю
På något sätt känns det jäkligt skönt med silvret med tanke på att Norges själ är skidåkning. Om Norge förlorar har dem bara Olja och Fiske (inget som kräve tankeverksamhet).
Vi vill ju inte att Norrmännen ska begår självmord. Vi svenskar älskar skidåkning och respekterar de bäste (vilket norbaggarna inte gör). Så grattis till guldet!
Kallner …..Mmmmmmmm hvorfor blir du så utpsyka og
” forbanna ”da ……..? når du ikke forstår hva jeg skriver .
Eller er det slik at du ser de samme tingene som meg i stafetten ,,,,, men du vil bare ikke innse fakta med dine blågule øyne…..jeg skjønner at det kan være sårt at Norge knuser dere på hjemmebane ,men fakta må frem SORRY……
DN; Om du istället för att hela tiden söka konfrontation söker kommunikation ska du se att du får bättre gensvar på dina inlägg. Och få ett trevligare liv. Norge är bäst i längdåkning, det vet alla redan och ni är värda att vinna.
Om du dessutom kan glädjas åt andras framgångar har även du chansen att bli respekterad.
Ligger efter så finns väl stor risk att ingen läser detta, men:
1. Jag hoppas Hellner fortsätter och att han lär sig att det inte funkar att ligga alltför långt ifrån form under säsongen (killen har ju inte ens tagit sig vidare från något sprintkval i fristil) om man sedan ska nå tillräckligt högt när det väl gäller. Åtminstone tvivlar jag på att det går.
2. Calle gör det grymt bra! Både när han låter Northug jaga ikapp och när han svarar på den avslutande attacken. Enda förbättringen som jag kan se vore om han hade låtit Northug gå om i näst sista backen och lagt sig i rygg så att han hade varit tvåa ner i mot stadion. Då kanske… (man kan ju alltid drömma).