Davos
Publicerat i Uncategorized
Nu lämnar cirkusen Norden och ger sig av till Davos där det på lördagen körs långa individuella lopp, det närmaste vi har den klassiska femmilen, och på söndagen blir det sprint. Båda tävlingarna går i fri stil så vi slipper oroa oss över tjuvskejt eller stakare på skate-skidor etc.
Jag har inte hört något om att banan är avkapad osv men webbkamerabilderna visar ju inte direkt snökaos… någon som vet?
Sverige
Damer | Herrar |
---|---|
Charlotte Kalla Anna Haag (distans) Maria Rydqvist (distans) Evelina Settlin (distans) Jonna Sundling Emma Wikén (distans) Hanna Falk (sprint) Ida Ingemarsdotter (sprint) Stina Nilsson (sprint) Linn Sömskar (sprint) |
Simon Andersson (distans) Marcus Hellner (distans) Martin Johansson (distans) Daniel Richardsson (distans) Mikael Norberg (distans) Anders Svanebo (distans) Calle Halfvarsson (sprint) Johan Edin (sprint) Emil Jönsson (sprint) Gustav Nordström (sprint) Simon Persson (sprint) Teodor Peterson (sprint) |
Ok, jag slänger in kommentaren här istället. Maja Dahlqvist slog Linn Sömskar i båda fristilssprintarna i Bruksvallarna och Idre. Borde hon inte ha fått chansen den här gången? I övrigt har jag inga synpunkter på laguttagningen.
Intressant att Jonna Sundling åker både 15 fritt på lördag och sprinten på söndag. Frågan är om det inte vore bättre att bara åka spriten för hennes del. En av de längre distansloppen under säsongen, på hög höjd dessutom, och sedan sprinten direkt. Känns som om hon minskar chansen att prestera bra på söndagen genom ett sådant tufft program.
Tar man inte hänsyn till folks kapacitet som fälls så har man en väldigt snäv bild av uttagningar.
Per: Igen gör du en bristfällig analys. Sömskar var på väldigt hög nivå i Bruks. Vann kvalet och såg stark ut i alla heat tills hon föll i finalen. Det är självklart att hon skall åka VC baserat på den tävlingen. Tävlingen i Idre såg jag ej vad som hände i heaten, men Sömskar var 2 sekunder snabbare i kvalet än Dahlqvist.
Har Oskar Svensson inte återhämtat sig än? Annars tycker jag han borde ha fått chansen på sprinten.
Jag saknar också Maja Dalqvist på sprinten, men här är konkurrensen stenhård så jag köper att Sömskar ska få en chans till. Är Stina, Lerdala och Calle alla i stridbart skick till helgen? Har man med reserver och vilka är det i så fall?
Slutligen tycker jag det verkar konstigt att Jonna ska åka både distans och sprint som Henry påpekat ovan. Det vore bättre om hon fick börja med att etablera sig som sprinter i VC. Sedan kan hon ganska snart börja växa in i rollen som distansåkare. Jättekonstigt att köra henne första gången på den längsta distansen (3-milen undantagen) första gången.
Reserverna kör i Finland. Det vore vansinne att skicka dem till hög höjd om nån blir sjuk sent
En övrig fråga. Åkte inte Södergren och Olsson La Sgambeda? I så fall varför?
Är väl Sömskar mot Dalqvist som var frågan men jag köper ändå helt att Sömskar fick chansen…hade så klart även varit kul se Maja men de är hårt om platserna….Jonna given uttagning i sprint men distansloppet mer tveksamt ändå om de är klokt åka i stället för att bara satsa på sprinten har en känsla att hon fått välja själv lite hur hon vill göra kan ju vara bra för framtiden att åka loppet kan dom resonera
Intresserad: Settlin lär vara reserv till sprinten om någon inte kan åka
@Kallner Olsson har ju varit sjuk i ett halvår och ska precis börja träna.
Johan: I Idre så vann Dahlqvist sin kvartsfinal, vann sin semifinal där hon slog Sömskar och i finalen så blev hon tvåa efter Sundling men slog på nytt Sömskar. Utifrån detta så tycker jag Dahlqvist borde fått chansen istället för Sömskar. Lägger man dessutom till att Sömskar tycks ha dalande form och inte riktigt övertygade i sprinten i Ruka så tycker jag det är ännu rimligare att ge Dahlqvist chansen.
Skidspåret i Davos verkar ok i alla fall. Åtminstone om man får tro Anna Haag. Och det ska bli rätt kallt där också framöver i veckan. http://annaoemil.se/2015/12/07/mitt-davos/#.VmX2-Bekhb4.twitter
Intresserad: Dina farhågor om en överbelastad Kalla har kanske inte förverkligats ännu, men har vissa möjligheter att förverkligas senare. I alla fall om man läser detta.
http://www.expressen.se/sport/langdskidor/kalla-kommer-vara-narmare-johaug-da/
http://www.expressen.se/sport/kronikorer/tomas-pettersson/pettersson-johaug-kommer-bli-vassare/
Missförstå mig inte, det kan bli VM-form, men det kan också bli Björgen, TDS för två år sedan, något överbelastad, dåliga skidor, magproblem.
PS Jag vet vad ni tänker, pessimist, men där jag bor så aktar vi oss noga för att vara glada i onödan.
Jeg tror absolutt at Kalla kommer til å være på et høyere nivå senere i sesongen, men synes det er litt spesielt at hun ikke satser på en bedre form litt tidlig i sesongen. Vil jo tro at målet hennes er å vinne verdenscupen. Hun har jo vunnet alt annet. Hun kommer nok sterkere tilbake allerede til helgen skal dere se:-)
Vi vet ju faktiskt ingenting om Kallas upplägg för säsongen. Har inte hört några uttalanden från henne eller hennes tränare om vad som gäller. Det enda jag vet är att Grip sagt att Kalla fortfarande ligger på en hård träningsbelastning och alltså inte har släppt upp än. Det låter i mina öron som att hon siktar på en rejäl formtopp till TdS istället för att ha bra form nu tidigt på säsongen.
Anders: Jag såg också info om att Kalla fortfarande tränade hårt. Om så är fallet kan det förklara att det inte gnistrat om henne. Samtidigt är ju tränare och aktiva som politiker. De mörkar och undanhåller oerhört mycket av sanningen. Vi får själva vara kremlologer och försöka utläsa hur det verkligen förhåller sig utgående från små dolda tecken, samt info på t ex ett så´nt här ställe.
Mycket underligt att man inte har reserver med sig till Davos där det är hög höjd.
Jag ombestämmer mig med det där om reserver till Davos när jag fick klart för mig vilka tävlingar det är i Finland till helgen.
Program i finska Vuokatti, Skandinaviska Cupen
Fredag 11/12 kl. 10:00 – 10/15 km klassisk
Lördag 12/12 kl. 08:00 – Sprint 1.2 km fristil
Söndag 13/12 kl. 08:00 – 10/15 km fristil
Svenska laget;
Damer;
Ebba Andersson, Sollefteå
Maja Dahlqvist, Falun-Borlänge
Frida Erkers, Mora
Sofia Henriksson, Piteå Elit
Maria Nordström, Ulricehamn
Emma Ribom, Kalix
Marika Sundin, Mora
Herrar;
Jens Burman, Åsarna
Marcus Grate, Tefteå
Anton Lindblad, Hudiksvall
Carl Quicklund, Östersund
Oskar Svensson, Falun-Borlänge
Viktor Thorn ,Ulricehamn
Karl-Johan Westberg, Borås
Är Svensson och Öberg friska eftersom de är anmälda till Vuokatti?
swestam: Var hittar du att de är anmälda?
Apropå Sundling kan man gissa att ledningen vill ha henne allround och inte bara som sprinter.
Attara: Svensson åker för landslaget och Öberg för sitt klubblag.
Ebba A, Sofia H och Emma R – intressant!
swestam: Tack! Var hittar man dom som åker för klubblagen?
Attara: http://ta.skidor.com/EventDetails.aspx?EventID=6758&orgid=80
Tack Manfred!
Vuokatti fredag 10.00 10 km klassisk med
bl.a Ebba och Sofia !!
Känns intressantare att se dem än på hur Wikén och Haag släpar sig runt i spåret.
Hoppas finnarna sätter upp en stream
Viss skillnad på motstånd kan man tycka mellan WC och SC
Övriga till Davos åker ner på fredag. Intressant!
Så hvordan gikk denne fartstesten med Stina Nilsson i dag, får vi se henne i Davos?
Babikov twittrar, den gamle räven: ”Enjoying a snowy day in Davos! Love it! 30km individual skate race on Saturday!”
Det snöade ju också ganska friskt i Falun på 5-milen och då ledde han efter halva loppet uppe i mördarbacken. Så vem vet, han kanske blir farlig i Davos.
Ser ut til å bli strålende sol i Davos til helgen. Håper vi får se en Kalla som nærmer seg Johaug.
Stina er klar for Davos:-)
Tydligen ont om snö i Vuokatti trots att det ligger så högt upp. Kanske lika bra snart att lägga alla svenska och finska tävlingar innan nyår högt upp i Lappland.
Ingen stream men live tider iaf. Blir spännande att ”se” hur Ebba A. åker, och Sofia m.fl. mot varandra och mot övriga. Hoppas de dyker upp i VC också under vintern i ngt lopp. Är ju framtiden.
09:30 10 km klassisk, men oklart vilka som startar än
Davos: Börjar de icke-norska åkarna få upp ångan, har glappet minskat?
Vinner Johaug med 2 min. nu också?
Hur klarar Stina Nilsson en tuff lite längre distansbana? Kommer Haag vakna till?
Blir spännande att se
Stine går kun sprint i helga
barterhallen: Stina Nilsson ska bara åka sprinten om inget ändrats sista dagen…alltid vara varit i planen att åka sprinten i davos,,,
av Svenskorna på distansloppet vill jag se bättre takter av Haag Rydqviqt o Wiken…Davos brukar ju passa Wiken bra…Jonna o Settlin mer svår bedömda tar dom poäng är de bra…Davos är väl heller inget favorit ställe för Kalla varit rätt blandade resultat där
Hellner missar davos kvar hemma men i träning
OK, tack för infon om Stina. Synd.
Hade velat se om det hos SN nu finns ett litet korn om hopp om en ny svensk distansåkerska på längder 15-30 km.
Vad gäller längdåkningens Blåa Band, 3 milen är väl ännu Billan Westin den svenska drottningen.
Sprint är mellanmjölk
Hellner står over 3 milen i Davos….
Blir intressant att se hur det går i Vuokatti imorgon, går det bra för Sofia Henriksson och hon själv känner sig pigg och redo misstänker jag att vi mycket snart får se henne i WC (20 dec, 10 km klassiskt i Toblach)…
Inte roligt att Hellner uteblir från ännu en tävling..
barterhallen: Nog måste ändå Kalla vara bästa genomtiderna på 3 mil för damer hon har ju medalj från mästerskap på sträckan även varit även varit VM 4 o OS 6 på distansen i mästerskap,, Billan var som bäst 6 o 7 på mästerskap på distansen
Billan hade rätt skrala resultat på 3 miln, bäst i Albertville som sjua.
Jörgen: Planen har ju varit att Sofia inte ska tävla i VC före jul. Jag gissar att man håller fast vid detta. Skulle även gissa att hon står över TDS. Det är så många och korta lopp att det är bättre att hon får sikta in sig mot VC-tävlingarna efter TDS. Förutom att hon behöver komma i full balans igen är hon ju lite tunt tränad den här säsongen. Hennes återkomst ser ju ändå väldigt lovande ut så här långt. Rimligen var det ett svårt beslut hon hade att ta att gå ut med sina problem. Hon kan ju ändå vara nöjd med att avkastningen på beslutet har varit hög. Hon har sluppit en massa spekulationer och alla har hållit tummarna för att det ska gå bra för henne.
Att Hellner står över tremilen är begripligt då han nog inte kommit igång riktigt efter sjukdom.
Jag tycker Edin ska ta Hellners plats. Med sina 197 cm kan han ligga i vägen när det kommer någon norrman.
Davos ser ut att bli en avslagen historia för svenskt vidkommande. Tippar norskt på alla pallar. Möjligen Stina på en pallplats på sprinten. Tvivlar på att Emil orkar alla varven fram till en final. Pellegrino kan överraska, igen.
Skandinaviskacupen res
1 Henriksson 2 Kvaale +16 3 Eide +27 6 Riblom +48 8 Sundin +52 9 Ebba +57
7 norskor, 4 svenskor och bästa finska på 12e plats.
Intresserad: Ja, vet om det som du skriver gällande Sofia Henriksson. Vann idag i Vuokatti efter att ha lett från start till mål. Ser Touren som helt utesluten men en start i Toblach 20 dec skulle inte skada om hon själv vill och är redo.
Nästa start i klassisk stil är i Oslos tremil med masstart den 6 feb, vet inte om det skulle vara en lämplig säsongsdebut i WC.. Sen klassiskt igen i Falun i mitten av feb innan det är dags för avslutningen i Kanada i mars som har inslag i klassisk stil.
Emma Ribom (sexa, 48 s) och Ebba A (nia, 57 s) är båda 97:or och gjorde det bra idag i Vuokatti.
Just nu 25 norskar top 30 i Vuokatti. Burman 10a och starkt av junioren Thorn 24a.
Emil Iversen har tatt et langt steg fra siste sesong, han burde ha konkurrert i Davos…
Sofia har ju även U23 VM att satsa på i slutet av feb..känns skönt att hon är på rätt väg…av övriga svenskor idag tycker jag Ribom 6 o Vinsa 13 idag sticker ut Vinsa är bara 3 sek efter Ebba
Jossa: Ja, U23-VM. Stina Nilsson har också åldern inne för det mästerskapet.. :)
Vi är säkert alla glada för att det går så bra för Sofia nu och på rätt väg som du skriver. Kan tänka mig att känns som en evighet för Sofia att inte få tävla mot de bästa två månader till under säsongen och att hon är sugen på att få göra det. Dock är det flera som ska säga sitt om hon nu känner sig redo och vill åka. Tror säkert att de kommer fram till ett bra beslut.
Efter det här tror jag Henriksson kommer köra i Toblach. Skynda långsamt-före-till-jul lät inte hugget i sten tyckte jag när jag hörde det. Snarare som att det beror på hur det går.
Att Ebba Andersson blev slagen av en annan svensk junior född samma år. När hände det senast förresten? Andersson är nog inte i form efter sjukdomen men ändå ett litet bakslag för henne.
Forventer å se Sofia Henriksson på startstreken i Toblach på 10 km klassisk. Om hun ikke matches der må det være noe alvorlig galt med svensk landslagsledelse.
Ellers litt skuffet over Jens Burmann i dag, burde vært nærmere teten.
Neithiri; Tror inte man ska förhasta sig i kritisera om inte Sofia åker i Toblach med tanke på hennes bakgrund förra året…man möjligt att hon åker är de helt klart…
jossa; Så god som hun er må hun komme seg ut å konkurrere mot de beste, det er bare sundt. Dessuten er det ikke så mange klassiskrenn i sesongen, som jörgen tidligere har påpekt, hun må benytte seg av de mulighetene hun har.
Igjen, en såpass god løper som Sofia skal ikke sitte på gjerdet å sture, hun skal konkurrere der hun hører hjemme, blant de beste.
Neithiri; de handlar nog om hur hon själv känner o vill göra…att kritisera någon landslagsledning för beslutet hur de än blir är bara fel…Sofia har ju varit klok förut så de lär bli ett bra beslut
Sömskars avslutning i morgon borde bli vass
Jörgen: Jag hade inte kollat programmet efter TDS. Håller med dig att det är helt rimligt att Sofia kör i Toblach. Detta under förutsättning att hon själv vill och att hennes fysiska status är positiv och stabil. Jag vill inte se att hon riskerar något återfall pga att hon tävlar i VC. Det är det inte värt.
Rydan sjuk enligt texttv och tävlar inte i morgon.
Bästa stafettlaget utan tvekan för tillfället är ju Ida Ingemarsdotter på första och sen Sofia Henriksson följt av Charlotte Kalla och Stina Nilsson på fristils sträckorna, riktigt bra lag som har goda möjligheter att ta Norge enligt mig i alla fall:-)
Janne: För min del vill jag köra Sofia, Kalla, Rydan och Stina på sista.
Maria R är sjuk och startar inte i morgon. Linn Sömskar kör i stället.
Intresserad: peta Ida i en stafett hur tänker du? hon var ju bra på första i Norge även gjort bra WC lopp innan…ännu svårt veta vad Sofias lopp var värt mot tuffare motstånd….att hon är på gång riktigt bra de vet vi men var hon står mer exakt mot eliten är svårt sätta in
Det var då helt sanslös var mycket sjukdom. Rydan, Stina, Hellner, Calle, Oscar Svensson, Settlin har alla missat VC efter tre helgers tävlande. Ebba A missade dessutom premiären. Vill ju inte blåsa liv i gamla evighetsdiskussioner här men nog är det anmärkningsvärt?
Per: tre blev sjuka efter kris resan till Ruka Öberg Settlin Nilsson…Hellner sjuka hemma vid oturligt mera tror jag i de fallet..Rydan sjuk där nere varför ja inte lätt svara på men lätt dra på sig något är de nog när man är iväg..anmärknings värt många men tror på att de mer är tillfälligheter
Jossa: Jag har all respekt för Ida, men hennes kapacitet i stafetter är högst variabel. Hon verka ju vara bättre distanstränad i år – men jag är fortfarande tveksam. Nästa gång det körs en betydelsefull stafett är nästa VM och då ser det nog annorlunda ut. Kanske Jonna knackar på dörren. Har Ida visat distanskapacitet ända fram till VM. Hur är det med Rydans kapacitet på korta distanslopp och kommer hon fortsätta osv, osv.
Tror också mer på tillfälligheter men varför skulle tre insjukna efter just Ruka? Det var ju inte ens kallt där i år. Tråkigt hur som helat.
Per: Ruka är ju en resa o tre lopp på 3 dagar kan slita en del kan påverka även om jag mer tror på slumpen o dom här fallen nu gäller de vara friska då blir de bra
Intresserad; Tycker de är tufft peta bort Ida efter de hon bevisat i år blir rätt fel tycker jag i de fallet…Rydan är väl inte som bäst på korta lopp men kan åka bra även på 5 km när hon är i form åkte ju bra på prologen i tds förra året..vi har ju även Haag o Wiken som så sent som förra året båda prestera bra i WC så de är hårt om platserna… men helt klart kan hända mycket till nästa år kanske kommer de någon ny som vi inte alls pratar nu om
Alla dessa sjuka, vad ska man tro? Känner dem efter för mycket? Eller är det för att vi har så få i toppen som det blir så kännbart?
Ju mer funderar på det desto mer imponerande är segern i SC idag av Sofia Henriksson efter vad som hände för ca tio månader sedan. Blir glad om vi får se henne i Toblach den 20 dec men om inte av något skäl vad det än må vara så är det förståeligt. Hon är faktiskt bara 21 år och yngre än t.ex Stina Nilsson, det får ta den tid det tar.
Att Rydkvist fallit offer för virus är inget att förvånas över då hon har varit i kontakt med sina små barn (virusbärare) nyligen.
Damernas lopp är – under förutsättning att formen är oförändrat och skidorna normala – lättippat. Vi vet vem som vinner, vi vet vem som slåss om andraplatsen, plats två för Kalla om hennes skidor glider bättre än Wengs. Tyska skidskyttelanslaget visade igår vad bra material betyder. Törs man kanske hoppas på att något längdlandslag förutom Norge och Sverige gör om den bedriften. Colognas och Legkos skidor måste vara bättre än Sundbys om herrarnas lopp ska bli intressant.
Jag hoppats tidigare på Kowalczyk skulle vara tillbaka i gammalt gott slag, men så blev det inte. I år är det bara Kalla som kan störa den norska totaldominansen. Tyvärr för spänningen i världscupen så är Jouhag i år bättre än någonsin tidigare
Kom ihåg att Jouhag har varit lika bra på distansloppen som världens genom tiderna bästa kvinnliga längdåkare (Björgen).
Tester för säsongens början visade tydligt att Jouhag i år var skulle vara bättre än någonsin.
Kalla och Weng är inte sämre i år än de var förra året.
Om Björgen åkt i år så tror jag inte att hon hade slagits mot Jouhag. Jag tror att hon hade haft nog problem med Weng och Kalla.
Björgen, Kalla, Northug och Weng är mänskliga , Jouhag och Sundby är helt omänskliga.
Värt att läsa om Sofias problem.
Ur gårdagens dalademokrat.se, ”Elitsatsningen höll på att knäcka talangen”
http://www.dalademokraten.se/sport/elitsatsningen-holl-pa-att-knacka-talangen-nu-ar-sofia-21-tillbaka-efter-atstorningarna-3
Kikkan Randall intervjuad i Faster Skier om längdåkningens framtid. Dubbelstakning utan fästvalla, ojämlika förhållande mellan teamen.
” One big topic this year was the prevalence of double-poling and the fact that the guys were double-poling a distance race for the first time. [There was] also the problem of technique infractions in classic sprints. I asked a few questions and wanted to see if this was something that athletes thought was a normal evolution of sport or was this something that needed to be corrected. I think that athletes felt like this was the evolution of the sport but that we should make sure we have rules in place and make sure that the race is made as fair as possible”.
”One of the big topics that we talked about that we didn’t come up with a resolution for was the fact that there seems to be an income and resource inequality amongst the teams. It is really unhealthy for the sport long term. If it continues with just a few teams at the top our sport could be in jeopardy in a few years.”
http://fasterskier.com/blog/article/interview-randall-on-new-developments-in-fis-cross-country/
Davos har väl rätt sällan varit någon favorit ort för Kalla kan man tycka om men tittar på resultaten här kan man tycka
Ska Haag knäcka Boner??
Wikén dagens positiva besked.
Kalla ur form. Har bommat årets träning är väl bara att konstatera. Bra relativt av övriga men det räcker inte. Tyvärr en värdelös säsong ur svenska ögon. 6ggr Norge i VC jag tror jag tar time out resten.
Hvor har det blitt av den fine teknikken i fristil som var Kallas varemerke tidligere, her er noe som ikke stemmer, dessverre.
Blomqvist är imponerad av Kalla? Skitlopp, det är vad det är. Avståndet till Norskorna ökar relativt sett. Weng har definitivt passerat Kalla på skate.
Efter loppet i Davos var det i alla fall upplyftande med svenska segrar till Oskar Svensson och Maja Dahlqvist på sprinten i Vuokatti idag.
Kallas brukar vara rätt ojämn i Davos ändå men bra var de inte idag…Wiken o Haag klart på väg framåt,,,Wiken får alltid till de bra i Davos även Settlin bra att ta poäng för henne efter sjukdomen…
Kalla är ur form och har inte haft toppform på hela säsongen. Saknar frekvens och sting i åkningen. Hon är inte bättre just nu tyvärr. Hon är två klasser sämre än sitt bästa. Hur vända detta? Går nog inte.
Ja, noe er galt med Kalla, hvor er kraften i frasparkene? Hvor er det flotte drivet hun pleier å ha? I dag var hun dessverre en skygge av seg selv, skulle gjerne hatt henne mye nærmere Johaug, dette er litt trist.
Fall framåt och bra av Wikén (12) och Haag (16) idag, de brukar prestera i Davos. Godkänt av Settlin (26). Kalla är inte i form och uppenbarligen inte Jonna Sundling heller. Nu vänder vi blad och ser fram mot sprinten imorgon. Inga fler förkylningar nu tack.
nisse: var ju inte bättre förra året heller i Lillehemmer o Davos då gick de att vända till en jätte form topp…i dom individuella distansloppen
Jossa.. Det her handler ikke om være rett ”ojämd i Davos”. Du må se på teknikken til Kalla, hun henger for langt bak på skia.. ergo hun mangler trykket framover…. i motsatt fall til Johaug som står rakt over skiene, og får trykket i fartsretningen. Dette må da vel teknikk-trenerne se…
Kalla har helt sikkert lagt inn en formtopp til Tour de Ski, men det begynner å haste litt. Hun treffer absolutt ikke teknisk. Kan det være at hun har trent litt vel hardt i år? Håper virkelig formen hennes blir bedre utover sesongen.
Slog på TV-en men där var det från Åre och längden var förvisad till play och det är fullt förståeligt för utförsåkningen är för närvarande mer spännande och har mycket rappare sändningar. Slog över till Eurosport och där var det en oengagerad reporter som trodde att Sömskar hette Sömskär!
Det blir tjatigt att varje vecka konstatera att Norge håller på att ta död på längdåkningen men vad tusan det är ju det som händer framför våra ögon. Samtidigt tar de hand om alla prispengar.
Törs man hoppas på att Cologna har vaknat till?
Johaug hade vunnit oavsett idag men tydligt att de norska tjejerna hade oerhört bra glid. Kalla inte i superform. Fall framåt för Wiken och Haag även om de ligger klart efter jämfört med förra säsongen. Maja Dalqvist borde ha kört i Davos i morgon. Vann sprinten i Skandinaviska Cupen med nästan 2 sekunder idag.
Enda trösten är att prispengarna krymper med allt färre sponsorer. Och jag förstår dem. Bättre satsa på innebandy.
Det är uppenbart att fokus nu ligger på TDS för Kallas del. Jag hoppas verkligen att Ingesson, Persson och Grip vet vad de gör.
Deras budskap är följande.
”De närmaste två veckorna kommer Kalla att kombinera tävlingar i Davos och Toblach med tung träning. – Det handlar om 20-22 timmar per vecka med hög belastning, säger Mattias Persson.”
Direkt efter tävlingarna i Toblach helgen före jul flyttar Kalla till italienska Livigno. Och ändrar upplägg.
– Enkelt sagt handlar det om vila och fart. Samla på sig överskott och däremellan köra högfartsintervaller.”
Att satsa så mycket på TDS där hela touren kan förstöras av en dålig dag, en dag med dåliga skidor eller bara lite otur. Dessutom, sista dagens klättring är som gjord för Jouhag.
http://www.expressen.se/sport/langdskidor/kalla-kommer-vara-narmare-johaug-da/
H.G.Wells: Jeg trodde også at Ingesson, Persson och Grip hadde en viss kontroll på dette, men om man leser den siste uttalelsen fra Kalla selv så kan man jo begynne å tvile. Slik uttaler hun seg,
”I mål var Kalla 1.43,9 bakom Johaug. Efteråt var svenskan märkbart besviken. – Nej det var inte särskilt bra. Jag fick inte det rätta trycket i åkningen, säger hon när Sport-Expressen träffar henne efter loppet.
Och hon upplevde inte att hon gick ut för hårt heller. – Nej det tycker jag väl inte. Jag tappade stabilt under hela loppet, säger hon.
Vet du vad som inte fungerar nu? – Nej, det skulle jag också vilja ha svar på.”
Hun har altså i følge henne selv ikke noen som helst peiling på hva som har gått galt? Det bør bekymre.
http://www.expressen.se/sport/langdskidor/ny-utklassning-av-therese-johaug/
Står i artikeln som Neithiri länkar till ovan, Kalla:
Övertränad?
– Nej, jag har inte tränat särskilt mycket.
Sen verkar journalisten ha missat att Sömskar och Sundling var med också:
”Övriga svenskor, Emma Wiken, Anna Haag och Evelina Settlin var alla topp 30.”
(Har skickat mejl till journalisten om missen, få se om det rättas till)
När Kalla inte är i from i fritt ser hon ju ofta rätt tung ut i åkningen tekniken sitter inte där då….tror inte man ska bort se från att Davos är en ort som Kalla är ojämn i är ju ett mönster att hon presterar ojämnt här sedan 2007 debuten här
Den här säsongen har hittills inte blivit vad jag väntade mig på damsidan. Positivt med Haag och Wikén idag. Hoppas att det verkligen är så att Kalla fortfarande tränar förhållandevis hårt och att det kan bli ngt i TDS. Annars blir det inte mycket av den här säsongen för hennes del. Man kan hoppas att årets träning för Kalla ger utbyte i framtiden. Positivt med Oskar och Maja Dalqvíst i Finland. De måste vara givna till Toblach. Vi ska inte förvänta oss för mycket av dem men de ska rimligen gå vidare från kvalet och med lite mylla i fickorna är en semiplats inte omöjligt.
Jörgen:
Sådana där ”artiklar” skrivs av web-redaktörer som i det här fallet sitter och skriver av det de ser och hör på TV. Det är ingen journalistik utan bara medierapportering. Förmodligen visades bara de 30 första i TV-rutan och resten struntar de i. Det är den kvalitet som bjuds numera och som vi (inte) betalar för.
Intresserad: de som inte blivit som väntat på distans är väl kalla mera även om hon varit två o tre i år,,,Stina två x2 o Ida tre o fyra är ju riktigt bra resultat i distanslopp..måste ju ses som klart bättre än väntat…idag var första loppet utan svenska på pallen
Finns inte sparring i svenska damlaget som räcker till. Kalla stagnerar, norskorna utvecklas vidare.
Även om Wikén gjorde ett hyfsat lopp så är det en mindre katastrof att Haag blir slagen av Boner. Ska vi tillbaks till 90-talet då vi var nöjda med ett par åkare bland topp 25? Man kan konstatera att vi inte lyckas med att vare sig göra längdsporten attraktiv för ungdomar att satsa vidare på eller ta vara på den framgångsvåg som började i Turin 2006.
Kallner; stressa inte iväg nu va? länge kvar innan vi är där vi var på 90 talet.. Ida o Stina har presterat bra på distans i år vart på pallen de är ju riktigt bra så nog har damlaget klass…så farligt är de inte att förlora mot Boner som i dom två sista mästerskapen varit topp i dom lopp som varit i fritt
Northug har da våknet til også… ;)
3 mil på 1.06 imponerar. Kul tävling för Rumänien. Annars ett till svenskt skitlopp. Den bäste är inte ens med i landslaget. Vår elitbredd är = 0.
Bäst idag var lektionen i skate av Röhte, han åker världsklass.
En man hug till Maurice. Kul att Frankrike och Schweiz börjar att röra på sig …. och Matti Heikkinen. Nu väntar vi på Russia bara.
MJS fortsatt kungen och Jr. fortsatt bra också. Kul lopp.
Bara ett minus – att Sverige inte ställde upp med ett herrlag idag.
Gamle Richie förstås men sen bara motionärer. Hoppas inte Kalla tränar med sin pojkvän, om så, bli ihop med en norrman till nästa säsong ist.
barterhallen:
Kul lopp? Själv tycker jag det var dödtrist att titta på. Nattsvart för gamla Svedala och i övrigt långa tåg av åkare som snurrade på olika varv och som jag själv blev snurrig av.
Men vive la France!
Jörgen: Sömskar och Sundling gick med all säkerhet inte maximalt idag. Om de är i form eller inte får vi se i morgon. Gissningsvis är Sundling det.
Vissa här skriver att Kalla inte släppt på träningen. Kalla själv säger att hon släppt upp.
mvh Förvirrad
Angående Kalla. I bästa fall, tung träning, hög höjd och lite teknikproblem, blir bra fram till jul.
I värsta fall, överambition och hybris på ledar och tränar nivå, begynnande överträning för Kalla.
Men snälla Skidsverige, Ingesson skall naturligtvis vara på plats hela tiden, kan inte tänka mig något annat land som låter landets bästa skidåkare vara utan sin personliga tränare, Ingesson får inte ledigt från sitt jobb som polis! bara i Sverige.
Jeg er også ”förvirrad” Johan. Det man bør bekymre seg over er om Kalla og trenerne hennes har dette under kontroll slik de uttaler seg om at de har (vel, ikke Kalla da, hun har ikke peiling osv, som hun selv sier). Det er ikke så lenge før TdS begynner, vi får vente å se.
Takk til Svt for reportagen om Ilja Chernoussov og Vegard Bitnes. Reportagen ble lagt merke til i Russland, og plutselig var diskusjonene i gang. Polina Eroshina, tidligere juniormester i Russland, har siden trent i USA og Tyskland. Hun kunne berette om at tyske løpere ikke ser på hverandre som rivaler, men som deler av et team, og at amerikanerne faktisk gikk skirenn fordi de syntes det var morsomt (kul). Gamle Aleksander Grushin, Välbes trener fra gamledager, kastet seg inn i diskusjonen og mente at det ble trent for lite kondisjon i Russland, og at løperne ble trent for å bli junior-mestre. ”Mens andre land ser hele utviklingen har vi glemt å bygge et solid grunnlag,” sier Grushin. Natalia Sekridova i det russiske skiforbundet sier at de nå ser til Europa for nye impulser, og at Jurij Kaminskij blant andre har deltatt på internasjonalt trenerseminar i Norge
https://translate.google.no/?hl=no&tab=wT
Det är oerhört förvirrande. Det hänger inte ihop, Kalla säger en sak, ledarna säger en annan. Vad säger ledare och tränare idag. Är det någon av dem som sagt nått idag. Är det någon som kliver fram och tar ansvar, eller väntar man på en framgång för det svenska laget först. Jag är säker på att Kalla klarar att svara på frågorna när det går bra, det är när det går mindre bra som hon och alla andra behöver stöd från ledarhåll.
Wells; där har du rätt. Var är ledarskapet? Man måste ärligt säga att idag var det riktigt skitdåligt. Och Svanebo har tyvärr varit en riktig besvikelse, trodde på honom inför. Och Kallas träning, självklart ville hon vara på topp idag. Det brukar de flesta vilja i Davos. Så är det för övrigt varje gång man ställer sig på start och alla ger precis allt men vårt lag håller inte denna vinter. Jag hoppas innerligt att jag har fel men det är en riktig högoddsare att Kalla någonsin kommer att vinna ett guld i en individuell start på mästerskap igen. Hon har stått still i utvecklingen på skate jmf med norskorna.
http://www.langrenn.com/petter-northug-natta-etter-2-runder.5824759-1743.html
Selvsagt har han rett i at tiden blir for knapp, mellom løpene… Vel… Sett bort ifra unike Bjørgen da, som klarte og takle 2 dager på rad, med seier både på sprint og distanse…
Kallner, redan glömt att Kalla vann VM guld i Falun och vann ett världscupslopp i Östersund om jag minns rätt helt överlägset strax innan VM så att hon stått still i utvecklingen tror jag inte på. Hon var väl ännu sämre förra säsongen i december och tog ett break och kom tillbaka bättre än nånsin. Hon är bara i dålig form nu och hittar hon bara rätt och hittar formen så är det bara Johaug som skulle kunna ta Kalla. Sen får man väl erkänna att Kalla har alldeles för stora svackor under en hel säsong medans Johaug nästan aldrig gör ett dåligt lopp. Men tvekar inte en sekund på att Kallas högsta nivå skulle vara nå sämre än förra säsongen.
Jossa: Det jag framför allt hade väntat mig var att Kalla skulle vara med och kämpa om VC-trofén. Efter dagens lopp sa hon att hon inte tränat speciellt mycket senaste tiden. Gripen sa nå´t annat för en vecka sedan. Mycket politikersnack verkar det vara och då blir jag bara trött och less och intresset falnar allt mer. I övrigt håller jag med om att det presterats på bra på damsidan. Synd att Stina blev sjuk. Det är dags att man gör som i galoppsporten, vilket innebär att Johaug ska väga in och ut från tävlingen på minst 52 kg. Det måste vara väldigt svårt att hävda sig mot henne på en VC-bana om man väger 60 kg.
Jag anser inte att Kalla har stått still i utvecklingen, hon åkte fantastiskt bra i tekniskt i östersund före VM och även under VM, det var inte bara blomman som tyckte det. Det finns naturligtvis mycket mer i Kalla än vi ser just nu. Men när jag läser att Kalla har varit så trött och sliten under sommaren att hon inte har klarat att genomföra intervallpassen på rätt sätt så blir man lite fundersam. Det är alldeles för tidigt att säga redan nu, men jag blir tyvärr inte förvånad om det visar sig att hon tränat för mycket och för hårt under en längre tid. Det betyder att någon eller några inte har haft den koll som man ska ha som ledare/tränare. En tränares viktigaste uppgift är att bromsa idrottaren när de vill för mycket. Frågan är alltså, vad säger Grip, vad säger damtränare Persson, vad säger Ingesson. Är detta enligt plan eller inte, tror Grip fortfarande att Kalla kommer att utmana Jouhag om segern i TDS. Vi har kanske helt fel som tvivlar, men, åter igen, vad säger ledare/tränare.
Ja det är väl bara att acceptera att Kalla inte kan konkurrera I WC över en hel säsong. Det ständiga toppandet mot mästerskap tar väl ut sin rätt. Det är nog inte lätt att helt plötsligt satsa på totala WC istället för att toppa sig en en vecka om året.
Johaug är ju sjukt överlägsen, men fan vad bra Östberg har blivit på distans! Imponerande minst sagt. Det är ju bara att lägga sig platt för Norge. Dem vinner allt… Frågan är om något annat land kommer vinna någon distanstävling i år? Man kan väl iallafall hoppas.
Är mest oroad över att Kalla lät så uppgiven. Inte förbannad som hon brukar vara. Ser henne mycket hellre asförbannad. Generellt på damsidan tycker jag inte att det står still för Sverige. Stark utveckling kommer underifrån. Det är på herrsidan problemen finns. Och de börjar bli stora. Svanebo har inte blommat ut, medan Johansson har gjort det ok så här långt. Det blir ett stort tryck på Calle framöver och sedan är det Oskar Svensson som ev. kommer. Viktig seger för honom idag i Skandinaviska Cupen. Men något görs fel på herrsidan. Hellner stagnerar därför att han vägrar utmanas och utvecklas. Nelson la av och bakom Calle är det få talanger.
Mine tips i dag ble ikke helt ok… Hadde aldri tenkt tanken at sprinteren Østberg skulle være på dette nivå på en 15 km, og knipe plass 2 på resultatlista foran Weng.. Men Sundby foran Manificat gikk inn.
Morgendagens sprint er nok verre å tipse, men svenskene får sin første vc-seier, med Stina Nilsson et hestehode foran Maiken..
Blant gutta er nok Hattestad sugen nå som nybakt far, foran Bransdal.. ;)
Man kan acceptera både det ena och det andra bara man får höra en vettig analys från ledarhåll. Vet man inte som ledare så stiger man fram och säger det. Det duger inte att dyka upp efter en eventuell svensk pallplats imorgon och bara prata om pallplatsen.
För min del tycks som om klassen på damsidan är ganska svag. Att Johaug vinner med en minut över en sprinter är tankeväckande.Kalla ser ut att åka med handbromsen i.
Man kan förvänta sig att en åkare är uppgiven, sur, förbannad och lite annat efter en mindre bra prestation, inte i rätt sinnesstämning för att göra rätt analys, eller ens för att svara bra på journalisternas frågor. Det är därför bra om man har en ledare som direkt stiger fram, en ledare som håller sig lugn och kan göra en objektiv analys. Första analysen från ledaren behöver inte vara speciellt märkvärdig. Det räcker om man säger att det är alldeles för tidigt att dra några slutsatser. När en ledare stiger fram och tar ”smällen” så minskar trycket/kraven/förväntningarna på åkaren, det kan aldrig vara fel. Tyvärr så fungerar det inte så i det svenska laget, tvärtom, det är inte bara det att det är Kalla som besvarar alla frågorna, det är även så att Kalla verkar vara den klaraste och mest förståndiga av alla inblandade.
Det kan vara så att Kalla oroar sig onödan, men det kan också vara så Kalla är övertränad och behöver vila. Vi vet inte eftersom ingen säger något. Hoppas på bättre svar imorgon
Det er bare en ting å si, få talentene med, få Stina Nilssom med, Sofia Henriksson osv, få de med i konkurransen. Dette med å spare dem for å senere kunne prestere bedre er piss, få dem med, det er det de lærer av.
Neithiri… Helt enig… Beviset Johaug, medalje som 18 åring i mesterskap – er man god nok, er man også gammel nok…
Neithiri. Håller med dig där. Jävla fjanterier att spara åkarna här i Sverige. Ut och tävla i världscupen så dom vet vad som krävs för att komma upp i världstoppen.
KGK: Flugan Östberg är ingen renodlad sprinter längre. Förra säsongen anades att hon blivit bättre (mer uthållig) i distans. Det verkar som om hon har tagit ett steg till denna säsong på den fronten. Att Weng får pisk på 15 km fritt säger ganska mycket även om Flugan fick Wengs tider ute i spåret.
Allt pekar mot att Flugan ökat sin träning, hon verkar ha blivit mera muskulös till denna säsong men kanske är det bara inbillning? Funderade på det idag när såg henne åka och bli tvåa.
När det gäller Kalla misstänker jag att det är som hon säger dvs de (hon/ledningen) vet inte riktigt varför det inte går bättre. Hon har säkert ökat/ändrat på träningen innan säsongen för att höja lägstanivån under hela säsongen med planerad formtopp under Touren resp Kanada men något gick inte som planerat. Och ja, Ingesson saknas.
Teodore är av allt att döma sjuk. Kan inte se hans namn i startlistan inför i morgon. Nu får det väl ändå vara nog.
Janne: tycker du man ska stressa iväg med Sofia på WC? när man läser att hon själv vill följa en plan efter hennes svåra förra år..
Läser man idag vad Sofia säger efter segern i finland är att hon är nöjd med loppet och att hon känner sig nöjd med upplägget på säsongen att inte stressa iväg…
vilka andra kvalificerade sparar vi på?
KGK skrev;
”För min del tycks som om klassen på damsidan är ganska svag. Att Johaug vinner med en minut över en sprinter är tankeväckande.Kalla ser ut att åka med handbromsen i.”
Dette er nok ikke helt riktig.
Er ikke slik at hele verden plutselig har blitt dårligere. Heidi Weng er en bra målestokk. Hun ble nr 2 i en rekke renn (bak Bjørgen) i WC i fjor. Men i år er hun ikke i nærheten av Johaug, til tross for at hun har økt treningsmengden ganske mye.
For Charlottes del, så spiller nok høyden i Davos inn for henne -og endel andres del. Hun har muskuløse bein bl.a. Når det gjelder Østbergs 2. plass, så burde det ikke sjokkere noen. Hun har alltid satset på å bli god på distanse også, og ble Norgesmester i duathlon allerede som 18 åring. Tidligere resultater i vinter bekrefter fremgangen. Steg på distanse har såmenn også ”sprinterne” Stina Nilsson og Ida Ingemarsdotter gjort!
Sånn er det, noen stagnerer og andre gjør store kliv. Johaug har åpenbart blitt enda bedre. Går med større bevegelser i begge stilarter og har utviklingen stakingen sin. Det betyr at hun ikke lengre taper i letterrenget, men faktisk er best der også. Om Bjørgen skal matche Johaugs nye standard, så må hun bli bedre enn noensinne etter fødselen. Det er selvsagt mulig det også.
Om Kalla. Vi spekulerar redan på oklara grunder om överträning. Vi vet att en besviken åkare som just har förlorat inte gör en bra analys, vi vet att en besviken Kalla inte behöver betyda nått alls. Om Kalla har varit i tung träning fram till nu och inte anpassad till höjden så behöver inte resultatet idag betyda något alls inför kommande lopp. Det som stör mig är bristande och motstridig information.
För fem dagar sen sa Grip och Persson så här (enligt Expressen)
”Än så länge har det inte varit något snack vem som regerar i världscupen. Norskan Therese Johaug har lekt med Kalla och resten av sina konkurrenter så här långt.
Så kommer det inte att se ut i Tour de ski. Då ska Charlotte Kalla kunna skaka norskan.
– Det är jag övertygad om, säger förbundskaptenen Rikard Grip.
Även landslagets damtränare Mattias Persson tror på en betydligt vassare Kalla lagom till avgörandet.
– Ja, det är jag säker på.”
Enligt NSD så säger Persson och Kalla så här idag.
”– Det är inte jättekul det här. Jag vet inte riktigt varför det gick så dåligt. Åkningen var seg och det var inte rappt och alert.
Damkaptenen Mattias Persson spekulerade i att det tar längre tid för Kalla än exempelvis Emma Wikén att acklimatisera sig på hög höjd. Ett resonemang som Kalla inte köpte.
– Nä, när jag är i form så spelar det mindre roll, sade hon
– Jag var inte tillräckligt bra slag idag.”
Är Kalla övertränad, bara tungt nedtränad, inte anpassad till höjden, har man någon koll på detta i landslagsledningen?
http://www.expressen.se/sport/langdskidor/kalla-kommer-vara-narmare-johaug-da/
http://www.nsd.se/sport/kallas-besvikelse-inte-jattekul-det-har-9736083.aspx
Kalla säger att hon har släppt upp på träningen men så här sa Rikard Grip och Mattias Persson till Expressen för några dagar sen.
”De närmaste två veckorna kommer Kalla att kombinera tävlingar i Davos och Toblach med tung träning.
– Det handlar om 20-22 timmar per vecka med hög belastning, säger Mattias Persson.
Direkt efter tävlingarna i Toblach helgen före jul flyttar Kalla till italienska Livigno. Och ändrar upplägg.
– Enkelt sagt handlar det om vila och fart. Samla på sig överskott och däremellan köra högfartsintervaller.”
Frågan är om man sa detta före stafetten i Norge. Har man efter stafetten insett att belastningen var för hård för Kalla och lättat (för sent) på träningen. Kan det vara så illa att man inser att man har gjort en dundertappe och helst inte vill prata om saken.
H.G.Wells: Du stiller akkurat de samme spørsmålene som det jeg gjør. Bottom line, hva faen holder Kalla og hennes ledere på med? Som sagt er det ikke så lenge før det smeller i TdS. Vi trenger Kalla i toppform.
Teodor P kör inte i morgon. Är det någon som vet varför?
Jossa, nu menar jag inte Sofia Henriksson utan förstår efter det som hänt att man inte vill gå för fort fram där. Men jag mena bara allmänt svenskar jämfört med norrmän så tycker jag i alla fall att norrmännen oftast åker det mesta medans svenskarna står över fler lopp. Framför allt mästerskapsår men visst det har ju gått bra för Sverige i mästerskapen men man vill ju se dom under hela säsongen helst ju. Men klart det finns ju andra nationer oxå som inte tävlar så mycket, ryssarna brukar väl stå över den del oxå.
Sömskar tvåa, Falk fyra, Sundling sjua i kvalet. Stina och Ida också vidare. Kalla verkar helt ha struntat i att köra för hon blev tredje sist typ. Östberg vann kvalet. Imponerande!
Kalla må vel ha ramlet?
Skandinaviskacupen idag
1 Nakstad 2 Sundin +2 3 Ebba +18 även bra lopp av Ribom 10 och Maja D 11 två på pallen är bra
Bra kval av svenskorna förutom Kalla
snart för vi se vad Calle har för status
Eftersom det fortfarande är tyst från svenska ledare så tänker jag fortsätta att spekulera. När informationen uteblir så är det enligt min åsikt fullt tillåtet att måla fan på väggen.
Kalla varnade kanske redan i Ruka om för hårt överbelastning. Ledarna lyssnade inte och bestämde sig för fortsatt tung belastning över Lillehammer, Davos och Toblach. Efter Kallas sämsta stafett någonsin så inser man att Kalla har rätt och släpper alldeles för sent på träningsbelastningen. Om jag har rätt så är det i bästa fall bara Davos och Toblach som är förlorade, i sämsta fall är hela säsongen åt helvete. Bara spekulation, men min tes förklarar i alla fall den motstridiga information som kommer från inblandade personer.
H. G. Wells: vi får lita på att dom har koll på vad som ska göras även i går…dom vände ju på en negativ trend förra året hoppas dom gör de även i år
Bara Calle och Simon Persson vidare på herrsidan. Northug, Sundby, Cologna Sr utslagna, liksom Emil och övriga svenskar.
Usse vann kvalet före Taugboel.
Är Edin inte svensk, Per?
Med Kowalzcyk borta så har damlängden knappast råd med att Kalla också är borta. Intresset i Norge kan säkert hållas i liv över TdS men sedan är ju WC i praktiken över.
FIS utvecklingsavdelning får hitta på något spektakulärt, den där autograftavlan och stapplande FIS-intervjun med vinnaren räcker inte långt.
Johan: :-) Han får ta steget ur anonymiteten idag!
Noterbart att Young (GBR) blev fyra. En indikation på att skillnaden i materiel har försvunnit för honom?
Ja de festa skulle nog åka bättre med norskt material.
Kommer man från Rumänien så kan man klaga på materialet, men vi svenskar behöver inte skämmas för vårat vallateam som i 9 av 10 fall är minst lika bra som våra grannar.
Ledarna pratar om hård belastning som gör Kallas form instabil.
Kalla säger att hon inte har tränat speciellt hårt.
Mattias Persson spekulerar om dålig anpassning till hög höjd.
Kalla säger att höjden inte hade spelat någon roll om formen hade varit bra.
Journalisterna nöjer sig obegripligt nog med att bara fråga Kalla. Jag förväntar mig en helt annan objektiv klarhet från en ledare än från en åkare. Jag förväntar mig inte att de vet exakt vad som felas, men jag förväntar mig mer än vad de har presterat hittills. Är man som ledare beredd att del av äran då det går bra så bör man förslagsvis även vara beredd att ta på sig ansvar då det går mindre bra. Är det någon som tror att Wolfgang Pichler hade agerat på samma sätt.
Jag tycker Kalla ser ut lite som Björgen 2009 när hon åker fristil. Det blir lite för sittande långt bak och hon träffar inte med sitt vanligt fantastiska frånskjut. Verkar vara mest teknik och inte form? Men det hänger ju ihop…
Fosslis stavbrott, Hattestads svaga lopp. Karlsson och Blomman kommenterar ju ingenting viktigt nu.
Blir ingen av norrmännen diskade så är det verkligen illa. Första stängningen är ju solklar. Andra gränsfall!
Man börjar bli lite trött på Blommans ständiga optimism. Trots svaga insatser så hävdar han att det är bra gjort. Han kämpade så väl, klart som fan att man kämpar när det handlar om längdskidåkning.
Blomman berömmer den ena dåliga prestationen efter den andra. Halvan kraftlös, Edin taktiska missar. Norrmännen ”fulåker”, båda borde diskas. Förstod redan i kurvan utför att Brandsdal skulle tränga ut.
Emil har LÅNG väg tillbaka.
samtidigt så är det ju ganska poänglöst om han ska sitta och sura i tv precis som alla här
Golberg diskad helt rätt. Var det rätt att fria Brandsdal tycker ni?
Finns mycket att göra från toppen om man tar ett par extra skär.
Brandsdal gjorde en typisk osportslig fuling, med det var ju före ruskorna. Men sportmanship har inget värde idag.
Pellegrino blir svårslagen.
Sundling måste få hjälp med taktik, dåligt i båda heaten men stark uppåkning mot slutet.
”samtidigt så är det ju ganska poänglöst om han ska sitta och sura i tv precis som alla här”
Bäst idag.
Såg att Weng hade en varning var den från förrut eller fick hon den i semin? Såg att en norska trängdes Jonny i början om det möjligen var Weng?
Tråkigt att Ida känner att hon måste stänga Jonna i sista backen.
Jonna mena jag såklart!
JAA
1000 poäng till pelle
Härligt av Stina grattis även bra tävlingar av Falken Jonna o Ida alla är väl topp 1+
Fantastisk med Stina Nilsson! Den trengte dere.
Kul för Norge att få lite motstånd. Stina gick bra varje gång i kurvan. GRATTIS.
Den seieren trengte hele Sverige i en tung tid, men meget imponerende av Østberg etter gårdagens utmattelse.
Pelle. Givetvis bra gjort av Östberg men hon Falla och Nilsson är ju ändå klart vassare i sprint än övriga åkare.
Skönt att tippa rätt.
Eftersom Stina Nilsson van så kommer Grip att bara prata om det. Jag behöver inte höra ledarna när det går bra, Jag är mer intresserad av svenska herrlagets svaga åkning och kallas problem. Jag kan inte minnas att herrlaget har varit så här dåligt någonsin och jag är rädd att Halvarsons och Hellners återkomst inte kommer att hjälpa speciellt mycket. Blomman har pratat med Grip, Kalla söker mycket nu, tack för den uttömmande analysen, mer än så får vi nog inte veta.
H. G. Wells: släpp Kallas problem för ett tag å gläds med med Stina o dom andra som åkte bra idag :)
Tack Stina för den segern. Ett slaget lag ur form behöver nog detta för att piggna till. Och Italien i herr gjorde det lättare att andas. En usel helg med guldkant tack och lov.
Ingen norsk seger i längd idag. Många inom skidvärlden, även några norrmän gissar jag, är nöjda. Storbritannien är bättre än Sverige i herrsprint, åtminstone just idag. På eurosport fick hon heta Sömskär även idag, verkligen stort förtroende man får för en sådan reporter.
I Björgens frånvaro har Stina Nilsson en riktigt bra möjlighet att vinna sprintcupen och sno en titel från Norge. Kan faktiskt bli dominant framöver genom att hon är en storlek större än konkurrenterna och har större utväxling vilket ofta är avgörande på upploppet.
Skoningslöst av Stina. Hon skulle bara vinna idag. Tråkigt för Usse men inte helt säkert att han hade tagit Pellegrino ändå.
Stinas seger är viktig på så många sätt. För sprintcupen. För henne själv. Psykologiskt mot konkurrenterna. Men även för att få bort den svenska ”pallkulturen”. Målet är alltid pallen om man lyssnar på dem. Inte att vinna. Och då blir det förvånansvärt ofta så. Norge har ju däremot en vinnarkultur. Cologna, Petter, Björgen, Johaug – ingen kör ju med något annat mål än att vinna. Farligt om Stina hade halkat in i ”pallmålsträsket”. Hon har högre kapacitet än så.
Nisse.. Ja med fransk på pallen i går, og med Sverige og Italia på toppen i dag, er vel langrennssporten reddet for ever, og til og med sponsorna er på full fart tilbake.. ;)
Jag har bestämt mig för att inte glömma några problem. Problemen försvinner inte bara för att det går bra för någon annan. Vi har inga herrsprinters kvar i världstoppen och forsätter Hellners problem med sjukdom och skador så är det bara Halvarsson kvar på distans nästa år. Och Kallas problem finns kvar oavsett hur bra det går för Sprinttjejerna.
Angående kommentatorerna på SVT. Det är inget fel att vara optimistisk men det blir lite patetiskt och dagisbetygsättning emellanåt när Blomqvist kallar högst medelmåttiga insatser för bra. Bättre att kalla insatserna för vad de är. I övrigt håller ingen av Karlsson och Hård någon högre klass. Karlsson har ingen split-vision alls och grottar helst ned sig i sina åkarmeritlistor och Hård börjar kännas gammal och är mer seg än hård.
pelle: Tyvärr så är nog detta bara tillfälligt. :(
Inför nästa helg tillkommer förhoppningsvis Hellner och Sofia H (om hon vill/är redo). Norberg får då åka hem. Stina kör även 10 km klassiskt så Sömskar och Sundling kör bara sprint. En fråga till är sedan om Oskar Svensson ska få chansen i VC? På bekostnad av Nordström eller Simon Persson i så fall.
Gratulerer til Sverige og Stina, well played.
De svenske herrene har derimot en stor jobb foran seg, men som man sier – det er i motbakke det går oppover.
Det stör mig, men jag kan acceptera att Halvarsson tränar med sjukdom i kroppen och förstör en hel säsong.
Jag accepterar att utvecklingen i herrsprintlaget stoppade när Monsen lämnade Sverige.
Det stör mig enormt, men jag kan acceptera att Hellner av outgrundlig anledning väljer att träna sig själv och att därefter stagnera totalt.
Men jag accepterar inte att Kalla – som verkligen vill göra rätt saker – återigen hamnar i samma problem utan att någon ansvarig vet varför (eller vill berätta varför), det skaver, det är uppenbart att något inte är som det ska.
Man ska väl inte ta till överord men Stina har några egenskaper gemensamt med Northug. Åker smart, kan åka billigt, har kvar en bra spurt trots trötthet och fördel av kombon att vara lång och ha sprintegenskaper.
Tobbe H; håller med, dags för en modernisering av kommentatorsparet. Blomman har varit lysande i många år men han har ofta dålig koll på vad som händer. Det norska stavbrottet såg han knapp ens på reprisen. Men, men, man kan ju å andra sidan stänga av ljudet på TV.n.
http://www.nsd.se/sport/tranaren-infor-vc-loppet-banan-passar-kalla-9733135.aspx
Läser man den här intervjun med damtränaren dagen före 15 km så är det uppenbart att han inte har någon koll alls på Kallas form, vem ska då ha koll, Ingesson kanske. Ingesson som arbetar fulltid som polis hemma i Sverige. Hela situationen är så tokig, så uppenbart galet.
Wells; Du kan nog utgå från att Kalla får det stöd och support från ledarhåll som hon själv vill ha. Problemet är att vi har ”bara” Kalla på distans så det blir så mycket fokus och snack när hon inte har formen. Om en Norska misslyckas så märks det inte.
Stina Nilsson minner meg om Northug.
Går taktisk veldig lurt. Ligger og lurer i feltet, før det eksploderer på oppløpet.
Hvis hun leverer stabile distanserenn i år, så blir hun antakeligvis en av de store neste år.
En spennende løper, uansett. Gleder meg til å se hva hun kan levere ^_^
Wells: Du får väl ändå ta och lugna ner dig lite. Förväntningarna på Kalla var större inför säsongen ja, men hennes resultat i år fram till Davos liknar förra årets. Det är t o m lite bättre i år. Människor är ju inte maskiner som man bara kan skruva lite på så funkar allt. Hon kommer att komma i form även den här säsongen men är det uppenbarligen inte än. Johaug däremot är i knallform och då är det stor skillnad. Gläd dig åt Stinas seger istället.
Vilken fantastisk söndag. Längdåkningen är räddad – åtminstone till nästa helg. En norrbagge blev diskad. Fel: EN NORRBAGGE BLEV DISKAD!!!!!!! Detta hade ingen praktisk betydelse men har ett stort symbolvärde. Att man se´n inte diskade den andre får vi svälja. Hoppas att man i fortsättningen dömer de röda efter samma måsstock som alla andra tävlande. Dessutom bara tre röda pallplatser och ingen högst upp. Lägg därtill att petter Storkäft inte gick vidare från kvalet. Övriga tävlande fick därmed den uppmärksamhet de förtjänar och var inte på arenan bara för att kratta manegen åt pS den här gången. Missförstå mig rätt, jag har inget emot norrmän, men nå´n måtta får det vara.
Sist fick vi en utsökt dessert i och med Stinas vinst. Det var en hög barriär hon bröt ner idag. När man vunnit första gången är det lättare nästa gång. Hon fick upp en fantastisk fart i sista kurvan och sedan bara ökade hon fram mot mållinjen.
Slutligen fick vi en riktigt bra intervju med henne. Snälla skidförbundet – ge fan i och mediaträna Stina, som ni gjort med mer etablerade åkare. Även om ett och annat oöverlagt ord skulle slinka över hennes läppar är det mycket bättre om hon får vara sig själv och svara spontant på frågorna.
Som jag skrev ovan var intervjun med Stina suverän. Kalla har däremot blivit lika övertränad i mediaträningen som hon för närvarande är som skidåkare. Tyvärr är åkare och ledare lika intetsägande som politiker i intervjsituationer. Personligen har jag tappat både förtroende och därmed intresse för alla dessa intervjuer som inte säger ett skit om sanningen.
Att det är något som inte står rätt till med Kalla är uppenbart och antydningar till detta syntes redan i Ruka. Vad är det då för fel med Kalla? Ja säg det. Närmast till hands ligger väl att hon gått en bra bit över gränsen med träningen. Frågan är om hon kan komma tillbaka eller om hela säsongen är förstörd. Minns hur det var med Marit innan hon la om sin träning. Kalla ring Marit och ta ett snack! Gunde fick ju en säsong förstörd av ett virus. Skulle kunna vara ngt sånt. Ida tog ju en paus på ett par veckor för några år sedan. Kanske ett snack med henne vore bra. Eller är det ngt annat som tynger Kalla som hon inte vill snacka om.
Efter gårdagens lopp undrar jag även lite hur det står till med MJS. Han var bra stapplig i slutet av loppet och inte blev segermarginalen som Petter förväntat sig. Kanske en till som är på väg in i väggen.
Jag kanske är en obotlig optimist men jag tror att Sverige inom några år kommer vara bäst i världen på damsidan. Stina Nilsson, Sofia Henriksson, Jonna Sundling, Maja Dahlqvist, Ebba Andersson är bara några av alla unga framfusiga tjejer vi har i laget och har säkert glömt någon också sen har vi ju Charlotte Kalla som kommer hålla många år till. Tycker Sverige har bättre topp på dom unga åkarna än vad Norge har så jag ser en ljus framtid för svensk längdåkning på damsidan. Tyvärr inte lika optimist när det gäller herrsidan men finns några guldkorn där oxå, fram för allt tror jag mycket på Oskar Svensson och som jag är säker på redan nu kan konkurrera med världseliten på sprint.
Janne: Din analys är klockren.
Till kommande helg borde Oskar och Maja vara givna efter sina insatser i Pekkaland. Även Sofia om hon vill och är i stridbart skick.
Janne: Østberg, Falla, Slind, Haga, Weng er 24-25 år så det er ikke helt krise fremover heller.
Var lugn. Jag tar det lugnt. Det är bara det att jag tycker att tränarfrågan är så viktig. Tillgången till en tränare som verkligen har stenkoll på den aktive är på så många sätt viktigt. Det är som Chernousov säger ”Jag behöver någon som har bättre kontroll på mig än jag har själv” Uppenbart att Kalla verkligen behöver en sådan tränare/ledare i nuläget. Lika uppenbart att någon sådan inte finns i svenska landslaget. Vad det beror på vet jag inte, jag konstaterar bara att så är fallet. Ingesson har säker bra koll, men han är hemma i Sverige och jobbar fulltid som polis, och tappar därmed självfallet kontrollen. Ingesson bör kanske fråga sig om detta är hållbart. Har man tagit fan i båten så får man ro han i land. Har man tagit på sig ansvaret för en av Sveriges bästa skidåkare genom tiderna, så kanske man måste inse att man måste göra vad som krävs, inte vad man har tid med. Men med lite god vilja från alla berörda parter – ink polismyndigheten – så går det säker att lösa.
Johan Olsson har kanske ett stort behov av att få lägga upp träning och tävlingar som han själv vill. Kalla har förmodligen ett stort behov av sin tränare på plats hela tiden. Sådant löser man i ett landslag. Man sparar inte på sådana saker.
http://www.nrk.no/sport/den-norske-dominansen-brutt_-_-tror-ingen-grater-over-dette-1.12701910
Sven: ”Østberg, Falla, Slind, Haga, Weng er 24-25 år så det er ikke helt krise”
Og Johaug 27, er ikke akkurat olding hun heller.
Men ellers enig med Janne, det ser bra ut for svensk damelangrenn, heldigvis.
Herrsidan i svensk längdåkning är bedrövlig. Vi är inte näst bäst längre. Just nu är Norge, Finland, Ryssland, Frankrike, Italien, Schweiz, Kanada, USA och Storbritannien före oss, kanske inte Storbritannien, men ni fattar vad jag menar. Just nu verkar det faktiskt som om flera länder går framåt och närmar sig Norge, samtidigt som vi går bakåt. Vi har problem inom svensk längdskidåkning.
Wells; och Rumänien är en uppstickare :)
Nåväl, vi kommer igen även om det ser mörkt ut nu. Finland tror jag inte mycket på. Heikkinen har väl kört nån sauna-kosken-kur så han är alert i början. Man kan ju dra en parallell till Cologna, vart har han tagit vägen? Vi får hoppas på Halvan som har många år kvar och att Hellner kommer tillbaks till åtminstone hyfsad form för då är han intressant under TdS-veckan.
”Intresserad”, jisses vilken koll du verkar ha! Du tror på fullaste allvar att MJS är påväg in i väggen, baserat på att han ”var lite stapplig mot slutet” och att Petter trodde att han skulle vinna med mer. Hahah detta får mig verkligen att skratta högt. Mycket intressant att vara påväg in i väggen när man vinner tävling efter tävling i svintuff konkurrens!
Intresserad: Härligt att fler tror på svenska damlandslaget. Håller med dig att Maja och Oskar borde vara med nästa helg och Sofia om hon känner sig redo. Åkmässigt är hon absolut reda för nästa helgs lopp som jag tror passar perfekt för henne.
Sven: Dom du nämner håller riktigt bra klass men dom är faktiskt några år äldre än svenskorna och visst dom kommer hålla hög nivå framöver oxå men tror för tillfället att det svenska landslaget har lite bättre utvecklingsmöjligheter än det norska men jag är inget facit så kan ha fel:-)
Herregud Janne, nå ble du kun slitsom.
Charlotte Kalla åker inte bra tekniskt just nu i fristil, kan det bero på att hon gått upp i stavlängd ?
H. G. Wells:
”Men jag accepterar inte att Kalla – som verkligen vill göra rätt saker – återigen hamnar i samma problem utan att någon ansvarig vet varför”
Varifrån har du fått uppfattningen att det finns givna svar på hur man skall träna för att alltid vara i den form man vill?
Kallner:
Du tror precis som många andra att en TV-kommentators jobb går ut på att titta på en TV-skärm och berätta för tittarna vad som händer.
En fransman framför självklar kritik.
http://www.expressen.se/sport/langdskidor/kritiken-det-maste-ske-en-omfordelning/
Swe-Tor; Du behöver inte spekulera i vad jag tror. När en så avgörande händelse inträffar så är det relevant för experten att kommentera det och vilka konsekvenser det innebär för heatet.
Swe-Tor: Blomman bedömde Fosslis insats utan att ha sett stavbrottet. ”Ja, Fossli åkte svagt” eller något liknande trots att det var väldigt starkt att komma tillbaka och ta sig vidare på tid. Ännu ganska långt in på reprisen babblade Blomman om ett stavbrott på en annan åkare innan han upptäckte sin miss.
TV-expertens jobb är att komma med korrekta analyser och det misslyckades i detta fall.
Här länge tyckt att Blomman gjort sitt varit med sedan 1995 missar rätt mkt inte, vill ha in en expert som varit med å tävlat i dessa typer av lopp som nuförtiden finns..
Kallner och Johan:
Till skillnad från en soffexpert har inte en TV-kommentator lyxen att enbart ha EN skärm att titta på. Det är inte konstigt (och inte hela världen) att dom då och då inte ser allt som går ut i bild. Personligen är jag mer intresserad av att få reda på det som inte visas i bild.
Frilansaren Blomman i all ära men det är framför allt på kommentatorssidan det behövs föryngring. Hård och Karlsson håller inte riktigt klassen. Det märks ännu mer när de ska kommentera friidrott där de kompletteras med den numera lätt förvirrade Anders Gärderud. Jämfört med honom håller Blomman toppklass. Problemet är bara att de kommersiella kanalerna betalar bättre löner så de bästa förmågorna söker sig dit. Dessutom får de där mycket intressantare uppdrog då det mesta i sportväg numera köps upp av dessa kanaler.
Swe-Tor: Håller inte med tycker de blir alldeles för enkla misstag av Blomman nuförtiden.. dom är två o borde kunna ha full koll man kan inte vara expert i allevighet utvecklingen tiden rinner ifrån han tycker jag..
Swe-Tor:
Själv är jag övertygad om att den vanlige tittaren mest vill ha information om vad som händer just nu i denna sekund på skärmen. Bakgrundsinformation får man komma med på övrig tid när det inte är action i rutan. Ganska självklart kan jag tycka.
Sedan att det kan hända missar är mänskligt, ingen är perfekt.
Undrar om den här artikeln ger Wells några svar eller om den gör honom ännu argare. http://www.nsd.se/sport/tranaren-det-finns-en-plan-9738264.aspx
Visst var det bättre på den gamla goda tiden när vi stängde ljudet till TVn och lyssnade på Assar och Åke?
1. Jag tycker Blomman gör ett bra jobb. Det måste vara omöjligt att uppfatta allt som sker på skärmen och samtidigt se det som inte tas upp av utsändande kamera. Det är trots allt mänskligt att fela, vilket vi alla gör mer än vi vill erkänna. Karlssons insats i helgen var väl inte av yppersta klass, men ändå helt OK tycker jag. Produktionen av lördagens tävling var däremot urusel. Massor av publikbilder och i princip ingen grafik över hur ställingen var vid de olika kontrollerna. Det kan inte vara så svårt att visa om man förlorat eller tagit in på de som leder vid aktuell kontroll, så att kommentator och expert slipper ägna sig åt att räkna hela tiden.
2. Gripen sa när han började att hans största uppgift var att hålla en bra stämning i laget. Åtminstone utåt verkar han ha lyckats väl med denna uppgift. Kan inte vara helt lätt att få ett antal individualistiska skidåkare att dra åt samma håll. Vad gäller Kalla är det störst sannolikhet att hon gått över gränsen. Man måste ta risker om man vill bli bäst i världen eller i varje fall en av de allra bästa. Då kan så´nt här hända. I en sport som längdåkning kan man inte gömma sig bakom lagkamrater, vilket man kan i fotboll. Resultatlistan i längdåkning är brutalt avslöjande. Jag uppskattar Kalla för att hon verkligen försökte med ökad träning till den här säsongen och önskar henne en snar återkomst till den yttersta toppen.
Blomman och Karlsson ser inte det som jag ser i rutan. Varför. Sedan att Blomman påstår att Kalla gör ett bra lopp på 15 övergår i alla fall min tankeförmåga.
Betr Tv produktionen är det inte första gången som alplandet skämmer ut sig med vissna sändningar. Varför tilldelas Davos WC varje år?
Tror det var norska producenter i Davos.
det förklarar saken!
Tobbe H:
”Själv är jag övertygad om att den vanlige tittaren mest vill ha information om vad som händer just nu i denna sekund på skärmen”
Jag som trodde att folk själva klarade av att ta del av detta via synen utan att dessutom få all information uppläst.
Själv älskar jag kommentatorer som Göran Zachrisson som kan berätta var Poltaranins vallares mamma är född.
Hård och Blomman tycker jag är grymma när det gäller att förmedla rätt känsla.
KGK: Det finns väl ingen annan ort som skulle kunna erbjuda så fina förutsättningar för längd som Davos just nu? Sol, snö, några minusgrader och en femkilometerslöpa. Det var inget fel alls på arrangemanget. Tvärtom en mycket trevlig tävling som vanligt.
Eller ja, det var ju lite för lite publik i lördags vad jag förstod men det återspeglar ju mer krisen med den norska dominansen inom längdsporten. Har inte med Davos som arrangör att göra.
Swe-Tor: för en vanlig tv publik inte skidnördar vill man nog veta vad som händer i rutan inte så mkt runt om som man inte ser…de utan för rutan som många vill veta är hur svenska åkarna åker under loppet med deras mellantider o måltider men där missar man åxå en del kan inte vara svårt veta ungefär när någon ska vara vid en mellantid eller i mål…de klara man ju av förut
Jeg skrur ofte over på SVT når det er langrenn, synes både Blomman og Hård gir gode informasjoner under løpet. Et bra team. Og er man sportsidiot og kjenner faget, så hva er problemet, detaljene er på plass.
Og i følge fruen i huset, er det undertegnende som er kommentator under konkurransen…;)
Per; kan så vara men jag tycker att 15 /30 var ett rörigt lopp. Med masstart hade det varit tydligare.Sedan har dom tv kamerorna på exakt samma ställe år från år.Skulle vara roligt med lite omväxling.
Pelle; jag skruvar ofta över till NRK för att få en liten paus från Hård/Blomman.
Poltaranins vallare är väl numera Micke Book från Marieby utanför Östersund, men frågan är var hans mamma är född
Apropå Poltaranin – var håller han hus någonstans? I idet till TdS? En av flera osynliga potentiella potentater hittills i vinter.
Det Blomman och Hård gör bra är att berätta lite om åkare från andra länder och ge dem lite tid i rutan. Blomman kan ju rabbla deras resultat från östbaskiska juniorcupen 06. Gillar sådant. Sedan missar kommentatorer ibland saker. Har själv varit kommentator på orienteringstävlingar och ni anar inte hur mycket som pågår i boxen samtidigt. Samtal från ledningen, meddelande från arrangörer, teknikstrul osv. Gillar ibland att slå över till nrk men där är det så otroligt norgefokuserat att de knappt tar upp andra åkare. De var tex helt borta på hur bra Gaillard åkte i lördags…
Sprintfinaler, fri teknikk fra Vuokatti. Filmet av treneren for Team Veidekke Innlandet
https://www.youtube.com/watch?v=szGfSSwFcyU
I grunden tycker jag Blomman och Hård är bra men de missar ofta nyanser. Stavbrott, tjuvsläpp, ojustheter. Det bästa dem gör är Vasaloppet, där passar det med lite mer rundsnack för det händer ganska lite långa stunder. Blommans kunskapsbank sätter jag också stort värde på. Att ha en Göran Zachrisson som kommentator skulle vara en fullständig katastrof. Snacka om ”flumgubbe” som är otroligt tråkig att lyssna på. När det gäller ”bara en TV skärm” så har kommentatorerna varsin TV-skärm som är samma som utsändningen och varsin datorskärm med startlistor och alla mellantider. Att de missade stavbrottet får ses som en ”miss på jobbet”.
Hursomhelst, förnyelse piggar upp och det skulle vara dags att ett nytt par får ”värma upp” en mästerskapsfri säsong.
Mina spioner (barnbarnen) påstår att Sofia åker i Toblach.
Hoppas hon gör rätt
Kallner:
”…så har kommentatorerna varsin TV-skärm som är samma som utsändningen och varsin datorskärm med startlistor och alla mellantider.”
Som Anders skrivit så kan det vara mycket mer att hålla reda på i kommentatorsbåset.
Och självklart menar jag inte att Göran Zachrisson skulle börja kommentera längdskidåkning…
Swe-Tor; Jag förstår mycket väl att du inte menade det med Zacke :) Du underskattar dina bloggfränder.
Främsta kritiken mot Blomman mfl är förutsägbarheten.När Blomman grymtar då vet man att det illa går tex.
Syns Blommen er helt topp. Han og Hård er det beste kommentatorparet man får innenfor langrenn. Syns også Jonas Karlsson gjør en fremdragende jobb. Håper de fortsetter i mange år til.
Blomman är ganska förutsägbar, men ändå kanske den bästa expertkommentaror som finns att tillgå. Jämför man med till exempel alpint eller skidskytte så tycker jag han är långt bättre. Hård tycker jag är oerhört bra på generell kommentering
KGK:
”Främsta kritiken mot Blomman mfl är förutsägbarheten.”
På vilket sätt är det dåligt? Det skulle var oerhörd irriterande om grymtandet ibland betydde något positivt och ibland något negativt.
Swe-Tor:Lite variation skulle inte sitta i vägen, det kan du väl hålla med om. Grymtandet blir en störande upprepning.
Om man inte vill ha någon förändring så behöver man inte variation.