Säsongen 2016/17
Publicerat i Uncategorized
Dopingtråden om Sundbys avstängning har blivit den med flest kommentarer i Skidpepps historia och debatten pågår där ännu. Nu är det dock snart dags att börja tänka på säsongen som väntar även om det dröjer två månader till! Bland annat kan vi se fram emot för-OS i Sydkorea och säsongens höjdpunkt: VM i finska Lahtis. Först trupperna sedan tävlingskalendern:
A-landslaget
Damer | Herrar |
---|---|
Hanna Falk, Ulricehamns IF Anna Haag, IFK Mora SK Sofia Henriksson, Piteå Elit Ida Ingemarsdotter, Åsarna IK Charlotte Kalla, Piteå Elit Stina Nilsson, IFK Mora SK Jonna Sundling, IFK Umeå Linn Sömskar, IFK Umeå Emma Wikén, Åsarna IK Jennie Öberg, Piteå Elit |
Jens Burman, Åsarna IK Calle Halfvarsson, Falun/Borlänge SK Marcus Hellner, Gellivare Skidallians Martin Johansson, IFK Mora SK Emil Jönsson, IFK Mora SK Johan Olsson, Åsarna IK Teodor Peterson, IFK Umeå Daniel Richardsson, Hudiksvalls IF Oskar Svensson, Falun/Borlänge SK Viktor Thorn, Ulricehamns IF |
Utvecklingslaget
Damer | Herrar |
---|---|
Hedda Bångman, Offerdals SK Maja Dahlqvist, Falun/Borlänge SK Elin Mohlin, Åsarna IK Maria Nordström, Ulricehamns IF Elina Rönnlund, IFK Umeå Evelina Settlin, Hudiksvalls IF Jenny Solin, Sollefteå Skidor Lisa Vinsa, Piteå Elit |
Simon Andersson, Falun/Borlänge SK Axel Ekström, Garphyttans IF Simon Lagesson, Åsarna IK Gustav Nordström, Borås SK Simon Persson, IFK Umeå Björn Sandström Täfteå Skidor Carl Quicklund, Östersunds SK Karl-Johan Westberg, Borås SK |
Säsongskalender
Datum | Tävling |
18-20 nov | Svenska säsongspremiären i Bruksvallarna (länk) |
26-27 nov | Världscupen i Ruka, Finland |
2-4 dec | Världscupen i Lillehammer, Norge |
10-11 dec | Världscupen i Davos, Schweiz |
17-18 dec | Världscupen i La Clusaz, Frankrike |
31 dec-8 jan | Tour de Ski i Alperna |
14-15 jan | Världscupen i Toblach, Italien |
21-22 jan | Världscupen i Ulricehamn, Sverige |
28-29 jan | Världscupen i Falun, Sverige |
3-5 feb | Världscupen i PyeongChang, Sydkorea (för-OS) |
18-19 feb | Världscupen i Otepää, Estland |
22 feb-5 mars | VM i Lahtis, Finland |
8 mars | Världscupen i Drammen, Norge |
11-12 mars | Världscupen i Oslo, Norge |
16-19 mars | Världscupen i Tyumen, Ryssland |
En ”nyhet” är väl även att Hanna Eriksson för ca. en vecka sedan gick ut och meddelade att hon lägger ner skidkarriären. Ännu en svensk som hade stor potential men som föll bort på vägen. Himla synd!
Ja trist med Hanna. En annan Hanna får väl vc på hemmaplan. Ulricehamn känns ju som en skräll
Trevligt med en säsongstråd.
Sedan är frågan om inte Maria Rydqvist efter hon gjorde comeback också i praktiken ingår A-landslaget.
Vi hoppas att Ulricehamn får till lagoma mycket vinter och har tillgång till snö och fina spår. Det kan bli riktigt häftiga tävlingar med storpublik. Hoppas att norrbaggarna taggar ner och röjer upp i sitt träsk så att de inte förstör folkfesten.
Äntligen pratas det skidor o inte bara doping
Vinna eller försvinna gäller nog för Wiken , Haag och Öberg.
http://www.langrenn.com/sundby-har-faatt-utloep-for-frustrasjon-med-ekstremtrening-voldsomt-hardt.5910620-1743.html
Hmmm… Hvor bærer dette da … Det gjelder og balansere på den berømte ”kniveggen”… Trening, sinne og frustrasjon er en dårlig kombinasjon.
http://www.dagbladet.no/sport/bildene-som-forbloffer-northug-fansen/63296860
Ingen overraskelse – det er jo mesterskapssesong… Da er motivasjonen på et helt annet nivå….. En vc-sesong uten mesterskap, fenger ikke Petter lenger.. ;)
KGK: låter rimligt!
Vad tror ni om Henriksson då?
Ja, presterar inte Wikén och Haag denna säsong blir det svårt att hålla landslagsplatsen, då går snöret. Samma för Peterson och Jönsson.
Toriv: Det blir intressant att följa Henriksson denna säsong. Nu har hon förhoppningsvis kunnat träna på bra och enligt plan (till skillnad från förra året). Även Ebba A när hon nu får vara med för sina gymnasiestudier + status efter rehaben (efter operationen). Sundling är också högintressant.
Kalla blir intressant att se hur hur nu när hon stått utanför landslagets träningsgrupper och istället tränat på egen hand med sin personlige tränare Ingesson.
Flera med tung rutin bland herrarna. Är Halfvarsson, Richie, Olsson och Hellner i bra form under VM kan stafetten där bli mycket intressant. Bara Södergren som saknas :) nej men det vore trevligt om någon av de yngre bakom steg fram så att det finns alternativ.
Det går två stafetter i VC innan VM – i La Clusaz (18 dec) och Ulricehamn (22 jan).
På damsidan – är damerna i form lär det bli Ida, Henriksson, Kalla och Nilsson. Rydan och Ebba kanske vill ha med ett ord i laget. Vi får se hur säsongen utvecklar sig.
Tror att tåget gått för Kalla. Spelar nog ingen roll hur hon lägger upp det hela. Henriksson har också sina begränsningar , fick stryk av Ebba under SM på favoritdistansen. Blir nog på damsidan Nilsson man får lita på. Herrarna får det tungt om nu inte kalle H. kommer tillbaka i slag. Hellenr / Olsson ev .
http://www.aftenposten.no/100Sport/langrenn/Mandag-er-Bjorgen-tilbake-pa-landslagssamling—A-fa-inn-Marit-er-stas-828408_1.snd
Her er det også en løper som en ikke må se helt bort fra, når det skrider mot VM i de finske skoger….
KGK: Ja, Ebba var i storform under SM och gjorde jättebra från sig där. Henrikssons säsong och form inte samma. Sundling vann SM men det är nog ingen som påstår att hon är vår bäste sprinter (än så länge)..
Henriksson har fått mer träning inför kommande säsong än vad som gällde till15/16. Frågan nu är hur hon har det med skånken. Det är en skada som få längdåkare brukar drabbas av. För framgång krävs att skadan ger sig och hon kan träna för fullt igen. Stina bör ha gått fram något steg ytterligare, så juryn får säkert fram med röda kortet fler gånger den kommande säsongen. Sedan är jag nyfiken på Jonna. Där finns fysisk sprintkapacitet och jag hoppas att det även finns internationell kapacitet i pannbenet. Ebba ska vi nog inte hoppas på till den kommande säsongen. Hon borde vara allt för tunt tränad. Ida och Rydan kommer att hålla samma standard som föregående säsong. Haag har passerat zenit. Wikén har fortfarande förutsättningar att bli en riktigt kompetent åkare, om nu bara motivationen har infunnit sig. Kalla slutligen. Ja vad ska man tro. Hennes skada kan inte ha varit positiv. Sedan har hon legat strax under norskorna under många år, men lyckats formtoppa sig till ett antal mästerskap. Det är väl VM och Bruksvallarna som hon försöker toppa formen till som vanligt. Men hur det går står skrivet i stjärnorna. En viktig fråga är hur norskornas medicinering kommer att vara till den kommande säsongen.
På herrsidan måste ett par av de yngre förmågorna börja röra på sig. Den jag tror mest på är Oskar. Även Thorn har grundkapacitet men torde behöva ytterligare ett år att växa in internationellt motstånd. Burman har förhoppningsvis gått framåt och bör kunna hävda sig väl i ett och annat lopp.
Bland de gamla uvarna har Hellner kapacitet, men frågan är hur slitna hans luftrör är. Behöver norska kemikalier för att hålla sig frisk. Johan kör VM och tar någon medalj, men frågan är om det räcker till en titel. Daniel har rimligen passerat zenit, men kan vara en man för stafetten och om övriga är i form kan vi nog få ett silver där i VM. Calle slutligen har förhoppningsvis hittat tillbaka vad gäller form. Jag hoppas han även lugnat ner sig och tar kloka beslut under loppen. I så fall kan han nog vara bästa icke kemikalieimpregnerade herre i något VM-lopp.
Jörgen: Peterson och Jönsson var ju trots allt i sprintfinaler förra säsongen och det är väl bara Svensson som kan utmana dem om det så jag vet inte om det är större risk för dem att repet skall gå än för någon annan på herrsidan.
Sedan är det väl lite för negativa tongångar från flera här inne om de svenska damerna kan jag tycka. Wikén gav positiva vibbar i en intervju och det verkar vara först nu som hon är i balans igen så jag tror hon kommer prestera bra i vinter efter två struliga säsonger. Ebba och Sofia har väl kört en hel del alternativ träning vilket inte behöver vara negativt. Kalla verkar också vara i bra balans och nog bara positivt att hon är lite revanschlysten. Den jag tycker känns mest osäker av de etablerad är Haag, vet inte alls vad man skall tro om henne.
Förresten, skulle inte Richardsson lägga ner med landslaget helt? Jag vet att Johan har gjort en comeback, men det gäller alltså även Daniel?
Swestam: Ja, de två rutinerade sprintherrarna var i sprintfinaler förra säsongen men det är under nivån som de var på förr.. Som det är nu känns det som om de har peakat.. Hoppas självklart på att det vänder och att det går bättre för dem denna säsong. Är de i högform till VM kan allt hända där..
Inget snack om Martin Johansson alls. Vad skall man tro om honom?
Jörgen: Jo, det är väl mycket möjligt att Peterson och Jönsson har peakat men jag tänkte mer i termer av svaga resultat som gör att de inte alls skulle bli uttagna till landslaget.
Vad var rubriken? Stoppa huvudet i sanden? Sopa problemen under mattan?
Detta är vad nästa säsong handlar om:
Vad kommer utredning att säga om dopingproven som kanske blev utbytta under OS i Ryssland? Med tanke på att ryssarna stoppade från deltagande i OS sommras, hur kommer FIS att agera?
Och hur blir det med skandalen med astmamedicin i Norge?
Anders 2 : Skriv i rätt tråd, tack!
Peterson och Jönsson har definitivt sin plats i laget. Det är väl bara en tävlingsduglig Calle och till kommande säsong även Oskar som kan utmana dem bland ”di svenske”. Håller däremot med om att de passerat zenit eller i varje fall har Jönsson gjort det. Det är inte rimligt att man sparkas ur laget bara för att man passerat zenit. Om man gjorde så skulle det även Lerdala, Daniel R och Johan O ryka. Då hade vi inte mycket till stafettlag kvar. Ett lag som ska försöka försvara OS-guldet 2018 – och det är inte en omöjlig uppgift om vi får tävla under samma premisser som övriga nationer.
Angående Martin J finns inte så mycket att säga. Han brukar kunna göra ett par bra lopp, men i övrigt håller han till en bit ner i resultatlistorna.
Tyskland har förslagit att stavarna i klassisk skidåkning begränsas till max 85% av åkarens kroppslängd, för att minska på stakåkningen i klassisk skidåkning
https://www.nrk.no/sport/tvinges-til-a-ga-med-kortere-staver-1.13151293
KGK: Jag skriver i rätt tråd. Säsongen 2016/17 handlar först och främst om det jag nämnde i mitt förra inlägg.
Men om du och andra vill skriva om enskilda åkare motivera gärna varför ni tror eller känner på ett visst sätt.
Anders 2: Ok då förstår jag!
M Pajala är igång bra igen med träningen verkar rätt nöjd med var hon ligger till efter allt strul just nu på läger i Ramsau med Kalla och Piteå
http://www.langrenn.com/ny-stavregel-den-lange-loeperen-faar-i-pose-og-sekk.5911984-1743.html
Viss de nye regelen trår i kraft gir de eks. Daniel Richardsson en stor fordel, kontra de korte løperne!
Pelle: Intressant. Men oavsett vem som gynnas så måste det vara svårt att ställa om. Sundby får exempelvis (om jag mins rätt) gå ner från 87,5% till 85%. Det är ställer antagligen till det en hel del?
Men vad ska skidvärden göra, det finns helt enkelt ingen bra lösning på det här just nu.
http://vgd.no/sport/vintersport/tema/1832020/tittel/wc-2017-boikott-ulricehamn-og-falun
Fabulator är helt sjuk i huvudet!
hehe då ska han uppmana dom ett hoppa av VM också är Finland som varit rätt hårda i många år med att även Norge dopat sig.. dom har kritiserat Norge väldigt hårt genom åren… han verkar ha noll koll på den finska synen på Norge
Stavlängden ska man naturligtvis inte begränsa till 85%. Det är banorna som ska bli tuffare. De internationella reglerna för höjdskillander och lutningar i backar är för snälla. Åk 10 km banan på Södra Berget i Sundsvall utan fästvalla=inte lönsamt. Det är tvärtom så att på riktigt tuffa kuperade banor är det inte fördelaktigt med längre stavar än ca 85% av kroppslängden.
Om de bara skall åka i uppförsbackar, så kommer det ju gynna små lätta åkare, det blir alltså som backhoppning med självsvält för att åkarna skall bli så lätta som möjligt. 85% är inte tillräckligt, men det är ju en bra början
Kallner: I teorin så håller jag med dig. Men finns det pengar för att bygga om banorna.
http://www.sweski.com/skidorna-i-ekonomisk-kris-fis-paa-lyxkonferens-i-mexico.5878562-185074.html
Var det illa i våras, så är det värre nu, senaste tidens händelser har liksom inte förbättrat läget.
https://twitter.com/FISCrossCountry/status/781865521792909312
Vi har jo traseer som krever solid festevalla under skia i dag også… nemlig – Lillehammer, Falun, Canmore, Kuusamo og (Styggdalen) Holmenkollen..
Løperne skal være jævla sterk i armene, for å stake på disse stedene. Ergo .. klassisk langrenn bør legges til disse stedene.
Tack Pelle!
Det var ett vettigt och bra inlägg!
Jag kan hålla med om det.
Pelle och Björn: I så fall blir det inga klassiska lopp nere i Europa, och nästan enbart klassiska lopp i Skandinavien. Inte bra det heller. Hur man än vrider och vänder på detta så är alltid ändan bak.
Jämför Sundbys överkropp med en kajakpaddlare. potentialen för utveckling är stor. Kommande generationer av åkare stakar redan som barn. En ny typ av klassisk åkare sållas fram. Näst generation som tagit sig ända upp till eliten är kanske födda med helt andra grundförutsättningar?
Det bästa som har hänt tycker jag om regeländringen som träder i kraft nu när längden på stavarna begränsas till 83% av åkarens längd (i skidpjäxor).
Mycket bra krönika av Arnell:
”Therese Johaug är en kallhamrad fuskare”
”den norska statsdopningen”
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article23631379.ab
Instämmer med föregående. Men nu kommer gnällandet från åkarna istället. Palla.
Hörde den svensk landslagsläkaren säga att man tillsatt extra tränarresurser i syfte att upptäcka tecken på överbelastning i ett tidigt skede.
Den norske landslagsläkaren tycks hälla i åkarna astmamedicin plus en skopa kemikalier i syfte att de aldrig ska drabbas av överbelastning hur mycket de än tränar.
Cecilia Brækhus er som de norske langrennsjentene – totalt overlegen!
Pelle: Okej
FIS vill behålla klassisk skidåkning. Varför inte införa en ny klass som heter skidstakning. Då får klassiskt vara kvar som egen stil där man ej tillåter stakning.
Andreas P: De norska åkarna kommer nog att ha väldigt långa halsar och bli extra långa inför ”stavmätningen”.
Armens lengde er nok langt viktigere en halsens lengde, gitt….. Et prima eks. er Nikita Kriukov (RUS) på VM-sprinten 2013, og titta gjerne på Stockholmssprinten 2016……
För OS lär väl blekare än vanligt. Och då var det redan urblekt i Vancouver och Sochi
Kommer slutet för den klassiska åkningen inom par år?
http://www.sweski.com/dahl-tror-paa-fortsatt-stakning.5913231-184999.html
Jo, det är klart att på dagens banor blir det stakning, utom några få undantag.
Vad kan man ändra? Stavlängden, det låter svårt (hur gör man t ex om någon bryter staven, då kan man inte ta emot en ny av första bästa, blir det en något för lång stav blir man då diskad?
Bättre då att ändra banprofiler så att fästvalla premieras. För långloppen på klassiska sträckningar kan det ju vara som det är.
Och hur skall man kunna promota klassisk åkning i södern om alternativet till skate där blir stakning,
Varför kommer regeländringen så sent på säsongen, åkarna har tränat tränat stakning hela sommaren, många med betydligt längre stavar än vad som nu är tillåtet?
Vad gjorde regeländringen möjlig?
Kanske har vi svaret i de här orden från Harvey
”Harvey pointed out that the Norwegians use some of the shortest classic poles (relative to their height) in the World Cup field, “and it’s not stopping them from being the best in the World at double poling”
http://fasterskier.com/blog/article/fis-rules-for-shorter-classic-poles-to-defend-classic-technique/
Andes 2… Pisspreik fra Harvey….. Jeg vet med 100% sikkerhet at eks. Northug har økt stavlengden de siste årene. Og jeg mener også att Sundby pratet om og øke stavlengden etter han ble åkt ifra av P. Eliassen i det lette stakepartiet under Birken for 2 år siden….
Många åkare har synpunkter på stavlängden. Varför inte bara hålla tyst och acceptera den kortare staven.
Man kan nästan tro att Fis vill flytta fokus från astmamedicin till stavlängd-.
http://www.sweski.com/-kan-man-ta-fis-paa-allvar-nu.5913385-184999.html
Nästa år inför FIS sprintstakning som en tredje disciplin i smala klassiska spår uppför men med förbud mot stavar, fästvalla och skate-tag överhuvud taget.
Allt för TV-produktionen, en kamera räcker när de tävlande inte kommer ur fläcken.
;-)
Några åsikter frän andra sidan Atlanten.
”I think we may be missing the point here, and that is the skis are running faster than ever. Ive double poled many races in my days , and its getting easier and easier, as the skis get faster and faster. No well trained classic skier will diagonal stride on a flat or slight inlcline course in a race anymore, its slower than double poling and more energy consuming. Today I roller skied with FIS conforming poles (15 cm shorter than my normal poles) and yes there is a difference, my body was useing a slighlty different muscle group and technique. After one month of training on the new pole length, Im sure my body will have adapted, and will be just as strong and efficient as I was with longer poles. I believe limiting the pole length is not the answer However I truely believe the answer is to have sectioned off ares of the course for diagonal stride only, just as there already exists sectioned off areas in tight corners, where a open technique is allowed.”
”Fast skis are the reason we have freestyle to begin with. Don’t just shorten the poles, slow the skis!”
”I wish i was a short guy with a big head so that i could use poles reaching to my mouth, instead of being tall with a small head, and short neck, and my poles stops at my armpits!! 83% for a 2 meter tall guy is 34 cm while a short 150 cm guy can wear poles 25.5 cm shorter than the top of his head. Hopefully it is not cold, windy, and your spiked hair is frozen when you have to remove your hat for the after race measuring procedure! I agree with tough courses and possibly adding striding zones in some long uphills!”
FIS kanske kan börja sanda spåren i uppförsbackarna. Då behöver ingen fästvalla men å andra sidan kan man inte staka hela vägen
Tror och hoppas på Emma Wiken i år efter en svacka förra året.
På bilder som jag sett från träningsläger har hon legat i front och kört på.
Hon åkte mycket bra i TDS för ett par år sedan tills den ödesdigra vallamissen i klassiskt som tog nog hårt mentalt så hon har en bra grundkapacitet.
KE: Det låter lovande. Jag tror att Emma har en hög grundkapacitet. Det gäller bara att hon får träna ordentligt. Sedan kan ju en sådan motgång som hon hade i TDS stjälpa åt två håll. Det ena är att man blir så knäckt att man aldrig mer får tillbaka självförtroende och lust. Det andra är att man går stärkt ur misslyckandet. Vi hoppas på det senare. Att hon är med på landslagssamlingarna tyder på att hon är på väg mot en bra säsong.
Konstaterar att 83% regeln med mätning inkl sko gör att det inte blir nån större skillnad. Har mätt och för egen del kan jag ha samma stavlängd som tidigare.
Nä, det är tuffare banor som gäller.
Kortning av stavlängden är en pseudoåtgärd.
KE: Jo men bästa damen på distans i VC blir Kalla och på sprint Stina och vad jag tror så står även Stina över TDS eller bryter efter ett tag.
Sen vem som kommer stå högst upp i totalen av Svenskorna är svårt att sia om för det beror på vem som tävlar mest i VC.
I VM är det väl dom två som kan knipa nån medalj individuellt.
http://www.dagbladet.no/sport/til-slutt-stopper-det-jo-opp/63956023
Nei Weng… og passere Johaug på en 3 mil, med samme ”utrustning”, er vel tilnærmet like utenkelig og vanskelig som og få på plass alle lottotallene….
Pelle: Weng bör nog undvika samma ”utrustning” som Johaug.
Vem som hamnar högst i en wc-tabell som ingen satsar på känns väl inte sådär jätteintressant att följa
Kultingen… Så du mener at eks. Kalla inte satset på vc, siste sesong. Kom med en bedre forklaring til en langrennsentusiast, gitt… ;)
Jag förstår ingenting, en person testar positivt på anabola steroider. Hon (och förbundet) beslutar sig för att inte stänga av sig själv? Vilka signaler sänder detta ut till resten av världen? Nej, norrmännen kan ta sin korrupta skidsport och stoppa upp den röven.
Kultingen: FIS börjar få problem med de totala världscuperna under de 3 av 4 säsonger när det samtidigt är mästerskap. Å andra sidan är det inte så intressant den fjärde säsongen heller. Av kända anledningar (kemikalier och juryutslag om så skulle behövas) är det föga intressant även den fjärde säsongen.
Jag hoppas dock att ”di våre” kan vässa formen till VM så att vi åtminstone kan få glädjas åt nå´n medalj. Mycket lär det dock inte bli över när astma- och anabola har gjort sitt i vårt västra grannland.
Som de flesta förstod var min kommentar, såklart, ett svar till Andreas.
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt att jag så gravt, mycket gravt, överskattade din läsförmåga pelle.
Undrar vad Lars Nelson har för planer i vinter?
Bruksvallsloppet och sen får vi se?
Verkar träna en del.
https://twitter.com/xcnelson/status/783978107959205888
Mitt intresse inför säsongen känns tämligen dävet. Vilken j-a baksmälla man fått även om jag före skandalen predikterat att norrbaggarnas framgångar är baserade på kemikalier.
Vi har emellertid Bruksvallarna, om det nu inte kommer en massa norrbaggar, om kan vara värda att satsa några timmar på. SM borde väl vara fritt från norrbaggarna.
Norrbaggarnas fuskande och manipulerande gör att resten av säsongen känns som det kan kvitta. Ska man titta får man göra egna resultatlistor utan norrbaggar som jag skrivit tidigare.
Ytterligare en stor fråga är hur Vinterstudion ska bete sig. Detta är jag nyfiken på men befarar att de är så flata att det finns risk att TV:n åker ut.
På sportnytt slog dom ett slag för Vinterstudion. Kommer att bli en het vinter sa dom.
Intresserad: Jag tänker tvärtom. Utan Johaug så kommer det bli en jättejämn och spännande världscupsäsong och där de svenska damerna verkligen har chansen att ta över ledarpositionen
swestam: Är man positiv kan man tänka så, men just nu är jag totaldäckad och det trots att mina misstankar besannats. Hoppas att de nyper ytterligare ett antal norska åkare, så kommer nog även jag att få upp pulsen när säsongen börjar.
Håller med om att de svenska damerna bör ha goda möjligheter att hävda sig de närmaste åren vid tävlan med blanka vapen. Jag vill dock inte se idel svenska segrar utan det ska vara kamp, som med jämna mellanrum ändar i svenska segrar.
http://www.nettavisen.no/sport/vintersport/northug-setter-hydedgnrekord-fr-vm/3423275505.html
Mannen som tør og gå utenom den etablerte landslagsmodellen…
Eftersom det är lite stiltje kring dopinghändelserna kanske det är på plats för lite säsongsupptaktssnack? Ser att Ebba är på väg tillbaka och kanske har något stort på gång. tror dock vi ska hålla ner förväntningarna någon säsong till, hon är ju fortfarande junior. Men det blir ändå spännande att se henne åka ett par världscupslopp till vintern:
http://www.svt.se/sport/vintersport/supertalangen-antligen-redo-for-comeback/
Försöker förtvivlat få upp lite intresse i den här tråden. Hur ser det ut för norska landslaget? Ser att Holund troligtvis inte kommer tävla ordentligt förrän efter jul. Nu är Glöersen sjuk också.
Stalltips från Idre-lägret, någon?
Swestam: De har ju kvar Flugan, Weng och en comebackande Björgen.. Komplett stafettlag med AUJ. Tror på fortsatt viss norsk dominans på damsidan men det blir förstås mindre än innan utan Johaug som prenumererade på pallplatser.
När det gäller de svenska damerna har de nu haft en försäsong utan Kalla att sporra mot och jämföra sig med. Ska bli intressant att se och inte minst hur det är med Kalla själv nu. Vilka har höjt eller sänkt sig? Herrarna? Det kan väl bara bli bättre nu med tanke på säsongen som var? Olsson och Richie tillbaka och de vet hur det ska vara.
Ska bli intressant med lite info från åkarna om hur dom tänker inför premiären. Är Olsson frisk nu?
Har Ebba tagit ett kliv till ?
Rörliga bilder från Idre (sprint):
https://www.facebook.com/hashtag/snösäkraidrefjäll?source=feed_text&story_id=10154692361434201
Jörgen: Fast vi vet ju inte i vilken form Björgen är i efter sina skadeproblem under försäsongen och hon skall väl dessutom inte åka allt under säsongen.
Och vad gäller de svenska damerna så har ju det varit väldigt positiva signaler om och från den nya damtränaren. Det som är mest oroande är väl Kallas skada.
Tycker faktiskt kommande säsong ska bli den mest spännande på länge, iaf på damsidan. Vad blir utfallet av Kallas nya upplägg, kan supertalangen Ebba prestera även på internationell seniornivå, tar Sofia steget in i världseliten efter en bra träningssommar, kan Stina prestera på topp även på längre sträckor?
På herrsidan är det lite tunnare, men kanske Oskar eller Viktor kan ta stora kliv, och kan Calle nå tillbaka till den absoluta toppen, och kan de gamla hålla ställningen lite till?
Allra mest intressant är nog ändå hur det kommer gå för norrmännen, blir det fortsatt dominans eller en tillbakagång beroende på allt stök som varit?
Kan det inte vara bra att damlaget inte haft Kalla att matcha mot. Det finns två stora frågetecken med Kalla.
1. Hur har hon påverkats av skadan.
2. Hur har hon påverkats av den smäll hon fick av överträningen förra säsongen. Hade kroppen repat sig innan hon satte igång sommarträningen, eller finns det fortfarande sviter av förra säsongens soppatorsk?
Jag är övertygad om att Stina, Ida och Falken vet hur man tränar och jag kan tänka mig att Stina är ett fullvärdigt lok som ersättare för Kalla. Kanske t o m bättre.
På herrsidan får vi se hur di gamle står sig. Daniel, Johan och Lerdala har rimligen passerat zenit. Nu är bara frågan hur brant nerförslöpan är. Men vi har ju fått några ungtuppar i form av Burman, Svensson och Thorn. Någon av dem borde ta ett rejält kliv till den kommande säsongen.
För Calle gäller samma sak som för Kalla. Hur har kroppen återhämtat sig från förra säsongens soppatorsk?
Den stora frågan är hur kemikalieimpregnerade motståndarna är och hur juryutlåtandena faller. Det är inte bara vallning, och motbackar som ”di våre” har att kämpa mot.
resultaten från testet i sprint..
1. Teodor P
2. Marcus H
3. Calle H
4. Carl Q
5. Simon A
6. K-J W
Jag tycker inte man ska lägga någon som helst press på Ebba. Hon är rimligen långt från fulltränad efter sina skadeproblem. Liknar mycket hur det var för Sofia inför den gångna säsongen. Dessutom är hon fortfarande ung och har inte fått den hårdhet seniorerna besitter. Vi tar varje framgång som en positiv överraskning. Och då har jag räknat bort alla fuskande norskor.
Intresserad: Jag tror nog att Ebba har en bättre träningsgrund än vad Sofia hade inför förra säsongen och jag tycker nog inte att man kan anta att hon är långt ifrån fulltränad. Sofias och Ebbas situationer är helt olika.
Jag tror Ebba kommer göra riktigt bra ifrån sig denna säsong, frågan är väl bara hur många seniorlopp hon kommer åka.
Någon som vet varför Jönsson inte var med på sprinttestet?
Sjuk!
Väntan är över. Idag startar längdskidsäsongen!!!
Det var som tusan Hellner så bra i sprint. Ett formtecken? Eller tecken på att övriga är under isen?
Hur skulle erat vm-lag se ut om VM började imorgon? Dam/Herr..
Damer:
1. Ingemarsdotter
2. Henriksson
3. Kalla
4. Nilsson
Hoppas att Wikén kan komma tillbaka i gott slag också och utmana om en andrasträcka.
Herrar:
1. Richardsson
2. Olsson
3. Hellner
4. Halfvarsson
För min del har jag inte lyckats pumpa upp något engagemang efter norrbaggarnas skandaler. Har aldrig känt mig så däven inför en säsong som jag gör nu.
Det verkar som det svenska laget har tagit skydd för den norska orkanen i någon djup källare för att inte träffas av omkringflygande bråte. Nästan inget har kommit ut, enkannerligen inte den senaste tiden. Såg dock ett reportage om Calle i SVT för ett par dagar sedan – men vad jag förstår var reportaget inte bara nattståndet utan hade passerat bäst före-datum. Calles tillstånd verkade väl inte allt för lovande. Allt är osäkert och vi måste avvakta Bruks innan man kan dra några som helst slutsatser. Samtidigt är det väl bara Kalla samt de som ligger på gränsen till att få följa med till Pekkaland som skruvar upp formen till Bruks.
Vi får således vänta och se, både om jag själv kan få upp någon puls samt hur det står till med ”di våre”.
Ett är dock säkert. Om jag ska ägna mig åt att följa längdåkning på skidor den kommande säsongen blir det med resultatlistor utan di röde. De som inte fuskar enligt Stollemartin.
Lite kul ändå med ”stavhittepåt” som begränsar till 83% men inklusive skohöjden. Ronnie Löf är 183 cm och har åkt sina långlopp på 180 cm stavar. Han får kapa ca 26 cm om man lägger på 2 cm för skorna.
Det finns risk för att åkarna vill ha skor med högre häl för där finns inga begränsningar.
Vi kommer nog få se en något annorlunda åkstil för dem som åkt VC och långlopp med förhållandevis långa stavar.
Helt stilla här, trots att säsongen är så nära. Det verkar vara fler än jag som fått en riktig käftsmäll och förlorat mycket av intresset. Vi kan väl i alla fall försöka njuta av tävlingarna i Bruks. Det verkar ju komma lite riktig snö och det är bara hoppas att den ligger kvar till premiären.
Interesserad… I fjor under Bruks var det tilstrekkelig med 2 norske herreløpere, en på sprint, og en på distanse…
Pelle,
O k ni är bäst, hjälper det dig , så säg.
Pelle
Hur är det med Björgen, beräknas hon köra redan i början på säsongen? Har för mig jag har läst att hon ska stå över något i början men kan ha fått det helt fel för mig.
Ska bli spännande när tävlingarna drar i gång så det börja handla lite om skidåkning. Vansinnigt förväntansfull på hur åkarna har utvecklats genom våren. Någon som har en gissning vem som blir årets herre / dam sett från deras start förutsättningar, alltså vem som har utvecklats mest? Oskar Svensson har ryktats tagit stora steg i utvecklingen så det ska bli kul att se om de stämmer.
Gunnar… Tviler på att vi plasserer Bjørgen på den øverste resultatliste i starten av sesongen. Skaden har hemmet henne i treningsjobben helt fram til okt. mnd. Det er først nå att treningen er optimal, eller på Bjørgen-nivå… Nå vil hun bruke vc-løp som trening framover, når sesongen starter. I tillegg står hun over Tds. Hun satser alt på og finne formen til VM, om det klaffer får tiden vise!
Det finns nu ett fantasyspel som verkar riktigt kul. http://www.fantasyskiigames.se
Man ska plocka ut 9 stycken åkare med en förutbestämd budget. Antar att det tävlas mot övriga världens skidnördar? Jag har hur som helst reggat ett lag och även startat en miniliga… skidpepp-ligan!
Oscar ska bli spännande att se, framför allt på sprint. Jag tror precis som Pelle att Björgen kommer ha en lite trög start till att börja med men komma successivt under säsongen. Med Johaug borta kan det bli mer omväxlande resultatlistor i säsongsstarten än det vanliga rödblåvita dominerandet. Ska bli spännande att se Niskanen nu inför VM på hemmaplan. Annars lär både Weng och Jacobsen tränat på bra, även om det varit lite si och sådär rapporter på senare tid. Och så har vi Kalla såklart, med lite skadestrul. Jojo, det finns saker att observera till en början.
Anna o Emil har fått hybris.
Blir det nåt inkört för Haag och Jönsson undrar ut
Kallner: varför hybris nu då?
Trots att nästa säsong närmar sig med stormsteg har undertecknad inte fått en enda procents pulshöjning. Är sporten verkligen så död?
Jossa
Gissar på att man avser att dem bildat en egen skidklubb. Anna&Emil sportklubb. De ska tävla under den klubben vid nationella tävlingar. 10% av vinsten ska gå till rädda barnen om jag inte minns helt fel.
Gunnar: ja de har dom men dom är då inte ensamma om att starka eget Brink o Brynte har ju åxå gjort de + att Kalla dragit igång en stort eget organisation runt henne.. så kan väl knappast var mer hybris än andra haft :)
Haag/Jönsson vårdar sitt varumärke och det är inget att säga om. Frågan är bara om de kommer att kunna prestera i vinter. Fjolårssäsongen var relativt svag sett ur bådas perspektiv.
Jossa
Håller med, återgav bara vad jag trodde kallner menade. Ska bli spännande som KGK säger om de båda kan visa på lite utveckling i år. Stod stilla för bägge i fjol men skidor är en sport man kan utvecklas länge i, lite samma läge för Rickardsson. Jönsson och Richardson är odiskutabla i landslaget men det hade varit väldigt roligt om Haag visade framsteg denna säsong. Jag tror ändå att hon har lite till att plocka fram men det är många unga förmågor som trycker på om platserna.
Ska man utvecklas i någon högre grad när man kommit ”lite till åren” tarvas det nog kemikalier á la stollemartin. Jönsson har passerat zenit och är en bra bit under det han presterade när han var som bäst. Dit kommer han inte tillbaka. Kroppen tål inte den belastningen längre. Han får i bästa fall vara fjärde man i laget.
Efter medaljerna i OS 2010 har Haag haft en påtagligt nedåtgående trend. För henne gäller det att hålla sig frisk så att hon kan träna och tävla. Jag har svårt att tro att hon klarar att stå på pallen i ett individuellt mästerskapslopp igen. De kemikalieimpregnerade norskorna gör det ju inte lättare. I bästa fall kan Haag ingå i ett svenskt stafettlag som kan ta någon medalj. Med god hälsa och riktigt välsmorda skidor kan hon i bästa fall fixa ett par topp10-placeringar under säsongen individuellt.
Hellner sjuk blir inte med i bruks från början,,,
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3277&grupp=9111&artikel=6553877
Herlig og registrere at Johan har fått ordning på sin trening, uten sykdom og skader. Kanskje det blir de gamle som blir dominant under VM, nemlig Bjørgen og Olsson!
Vet inte riktigt vad jag ska hoppas på.
Att Kalla ska vinna med minuter framför de andra svenskorna i Bruksvallsloppet .Eller tvärtom att någon av de yngre ska stiga fram.Jag vet inte vad man ska tro om Kalla har hon nått sin topp för några år sen .I så fall skulle man ju helst se att Ebba och Stina tvålar till Kalla .Eller så kan Kalla komma tillbaka och konkurrera med norskorna igen.Men det känns ju ganska långt ifrån när man tittar på förra säsongen
Vad tror ni.Det börjar närma sig
Kalla har haft problem.Skada. Några större förväntningar kan man inte ha. Tyvärr.
Med det intresse som är nu kan man ju alltid roa sig med att fundera på vilka bortförklaringar våra elitåkare kommer att ha om det går dåligt i Bruksvallarna.
”Tidigt på säsongen, Nedtränad, Osäker form, Varit krasslig, Bytt skidor, Kortare stavar, Fel mössa, Lös snö, Glömt inhalatorn, Ont i halsen, Nageltrång, Mormors hund sjuk, Varm glass”.
Jag tycker vi kan vänta med att skriva ner Kalla. Hon är fortfarande den absolut bästa vi har på damsidan trots en lite mindre framgångsrik fjolårssäsong. Tror det nya upplägget kan ha varit bra för henne. Skada, visst, men det är en benhård tjej. Kom ihåg att det bara är två säsonger sedan hon tog medaljer i varje VM-lopp hon ställde upp i. Om man får vara optimistisk så ska Kalla trots allt inte dominera i Bruks, ser hellre att de andra tjejerna knappat in på henne. Varför inte en Sofia Henriksson och en Stina Nilsson inom tjugotalet sekunder bakom. Skulle också vara så otroligt gott att se Emma Wikén och trotjänaren Anna Haag komma tillbaka till fin form. På herrsidan är jag mest sugen på att se om Johan Olsson kommer leka med de andra när han fått vara frisk. Annars kul att spana in de yngre killarna, hoppas någon av dem tar klivet upp i topp 10 topp 15 i världscupen, typ Burman, Svensson, Thorn.
Blir väl i vanlig ordning bra fart på Kalla sedan är jag rätt säker på att Sofia gör ett bra klassiskt lopp Ida kommer vara stabil.. övriga svårare att veta Stina vad åker hon?
Stina är anmäld lördag och söndag.
Täpp Karin!
Det brukar vara väldigt olika hur man prioriterar Bruks bland åkarna.
Av någon outgrundlig anledning brukar Kalla köra som en furie i Bruks till föga nytta. Den här gången har hon nog lite större anledning att testa formen. Här kommer det en första fingervisning om kroppen återhämtat sig från förra säsongens överbelastning, samt hur mycket skadan stört. Hoppas Täpp Karin och Sofia visar att träningen gett resultat. Jonna är också ett intressant namn. Även viktigt för Emma att det går bra.
På herrsidan? Ja Lerdala är förkyld, för vilken gång i ordningen sedan säsongsavslutningen vet jag inte. Gissar att han stannar i Gällivare. Är det ngt lopp där?
Calle, Teodor, Burman, Oskar och Viktor är de som jag hoppas visar sig. Johan, Daniel och Emil sjunger på sista versen. De måste satsa allt på VM och kanske ngn av dem har en plats i ett stafettlag till OS.
Tyvärr tror jag inte mycket på Emil på internationell sprint i vinter. Han gör nog bättre i att satsa på 15 km och en sträcka på stafetterna.
Hellner förkyld det känner vi igen, han får göra Olsson sällskap innan VM och ladda upp på okänd ort i en månad långt borta från dagisbacilluskerna? Inte bra med alla dessa förkylningar..
Ska bli spännande att se status på åkarna i Bruks. Kalla brukar gå all in, bra värdemätare. Bland herrarna svårare, där får vi nog riktiga besked var de står internationellt först i Ruka?
Stina Nilsson är anmäld till 5 km fristil i Bruks, ser jag nu.
Om det delades ut VC-poäng i Bruksvallarna, vilket svenskt landslag skulle få högst poängsnitt bland poängplockarna på damsidan –
J-laget, U-laget, A-laget eller Kal-la-get?
…och högst totalpoäng på fredagen?
På grund av alla doping skriverier så har det ju inte varit så bra fart på den här tråden
Men ni som har lite insyn eller bara tror er veta . Vilka svenska åkare kan vi hoppas på i vinter?. Det har ju varit ovanligt lite skriverier om sjukdomar och annat
Kan Wiken eller Rickardsson tex slå till i vinter ?
Jag personligen känner att de här två åkarna har en inneboende potential men har haft en hel del otur genom åren.
Vad tycker ni?
Förresten vi skulle ju kunna köra ett Stockholmslopp,Jag har en meter snö på tomten här i Sollentuna om det som vanligt skulle var lite snökris inför Bruks.
karlp: Daniel har rimligen passerat zenit. Sedan är frågan vad han kan åstadkomma. Några platser på pallen till säsongen tror jag inte på, bl a beroende på norrbaggarnas kemikaliemissbruk. En plats i det svenska laget i distansstafett är inte orimligt, men heller ingen självklarhet. Det är tre ungtuppar (Oskar, Jens och Viktor) som trycker på.
Intresserad
Nej tror inte på någon zenit för Daniel vad gäller ålder.Det är många som har hållt på mycket längre än honom. Sen har jag ingen aning hur motivationen är.
Men dom här ungtupparna .Är det någon av dom som är den här riktiga supertalangen. En ny Elofsson,Kalla?
Det känns ju som att Ebba kanske skulle kunna vara en sådan här supertalang.
Sen känns ju det som att Stina har den här talangen att vilja träna stenhårt och tycka att det är roligt..Lite på samma sätt som Kluft när hon slog igenom.
Intressant seger för Luusua. Bara väntar på att han ska slå igenom på allvar. Borde passa bra för en sprintstafett och 15 klassiskt på hemma-VM. Kanske kan få startsträckan i riktiga stafetten också om Iivo är sjuk eller Jauhojrävi inte kommer igång. Kowalczyk enkelt på damsidan utan motstånd. Men hon bör knappast slå säsongsdebuterande Lähteenmäki idag.
Kultingen så här gick de Kowalczyk levererade igen :)
. Kowalczyk 11.48.7
2. Pärmäkoski +9.2
3. Saarinen +26.1
4. Mononen +27.9
5. Kyllönen +33.0
6. Roponen +33.1
Ebba A lutar tydligen åt att åka distansloppen i seniorklassen i Bruksvallarna men avstå sprinten, enligt Allehanda.
Heja Kowa! :-) Lähteenmäki är yngre men ser att flera av de finska veteranerna fortfarande hänger med bra, hur är det med återväxten där?
Ebba A blir spännande att följa men vi ska nog inte skriva upp henne för mycket, hon går fortfarande på skidgymnasiet, sista året nu och får kanske ledigt från skolan för att åka några WC-lopp under säsongen om hon gör bra från sig i Bruks?
Henriksson blir också spännande, har nu förhoppningsvis den första säsongen som fulltränad senior framför sig, kan mycket väl bli vår främste i klassiskt och kanske har bättrat sig i fristil nu? Hur med Nilsson, mer allround och orkar mer nu? Kalla bättre än innan nu när hon stått utanför landslaget och istället kört sitt eget race? Status på Haag, Wikén, Öberg, Rydqvist och Ingemarsdotter? Vi får se..
Det här att vi inte skall skriva upp Ebba för mycket har väl hörts i 4-5 år från en del härinne.
Själv tycker jag att det inte är orimligt att förvänta sig topp-3 i nationella lopp och topp-10 i världscupen av Ebba.
Ebba mkt beror ju på hur hennes rehab gått allt tyder väl på att den gått bra.. vad kan man förvänta då jag tror de kommer gå bra för henne topp 3-5 på hemma plan frågan är väl sedan vilka WC lopp som hon kommer åka men vara topp 12 där tror jag hon har alla möjligheter att vara i rätt lopp…
Topp tre var väl faktiskt förra säsongens nivå? Visst, SM saknade några namn. Har Ebba höjt sig, i båda stilarna, borde hon närma sig Kalla och Nilsson tidsmässigt på distans. Guldchans på 30 km?
Swestam: 4-5 år är nog lite mycket men ja ett par år kanske, menar bara att vi kanske ska vara försiktiga med förväntningarna, ung, skolan fortfarande och nyopererad med rehab..
Minns Brodin/Erikson och Larsen, de etablerade sig aldrig riktigt som seniorer och slutade. Henriksson fick det tufft och först nu som hon kan förväntas börja leverera som senior.
Tror också att Ebba A mycket väl kan vara topp 3 i Sverige redan nu när hon är i form. Hoppas att rehaben efter operationen gått enligt plan dvs bra. Har Ebba kunnat träna på bra och utan bakslag, någon som vet status?
Att Lehtonen så enkelt skulle plocka Hyvvarinen i skejt trodde jag inte. Luktar tredjesträcka för honom.
http://www.langrenn.com/emilie-kristoffersen-klart-best-i-sesongaapning-muonio.5926809-1743.html
Ja… Og Emilie tar tredjestäcka på Norges 3dje lag…. ;)
Jörgen: Ebba är ju inne på sitt fjärde år som junior så det har väl varit diskussioner om henne under fyra år då.
Jag ser Ebba som en större talang än Brodin/Erikson, Larsen och Henriksson och hon har bättre resultat som junior mot seniormotstånd än vad dessa tre hade och visar en bättre stabilitet på sin toppnivå.
Mina förväntningar på henne bygger jag på hennes resultat; toppresultat i Skandinaviska cupen och medaljör på senior-SM som 18-åring och en 16:e plats i världscupen som 17-åring och därför menar jag att de är rimliga.
Jag har uppfattat att hennes rehab har gått bra sedan hennes andra operation och att hon nu fått tillfälle att träna överkroppsstyrka och sådant som hon har varit mindre bra på. Hon känns också betydligt mer mogen i intervjuer nu jämfört med tidigare.
Hanna hade 3 topp 11 res på WC nivå som junior kanske de kan vara något för Ebba att försöka slå? Hanna hade även en jätte bra stafett sträcka i Lahtis de året andra tid på andra sträckan…
Ta det lugnt med Ebba! Vi har genom årens lopp sett många juniortalanger brännas ut i mycket tidiga år. Ebba har dessutom tävlat flitigt i både skidor och friidrott, vilket tär på kroppen. Det bästa jag kan hoppas är att hon nu satsar på skidorna och struntar i löpningen. En av få svenska kvinnliga åkare som klarat en smidig övergång till seniornivå är Kalla. När hon vann TDS trodde jag och flera med mig att hon skulle dominera längdåkningen många år framgent. Så blev det inte och orsaken hittar vi på andra våningen i Puff-Puff Clostebol.
När jag nämner Kalla måste jag även ta med Stina som sprinter. Stina har en stor talang och dessutom en helt annan fysik än Ebba. I Stinas fall var norrbaggarna tvungna att ta hjälp av juryn i syfte att freda sig den gångna säsongen trots all hjälp från Puff-Puff Clostebol.
Ebba lever mycket på att hon har ungefär samma kroppskonstitution som fästemöa, men har varit mycket förkyld och nu det här med knät.
Jag tycker Ebba och vi följare ska vara väldigt nöjda om hon klarar att etablera sig omedelbart under de svenska elitåkarna under den kommande säsongen.
FIS rankar just nu Ebba som 42:a i världen och sjätte svenska på distans, fem placeringar efter Rydqvist, och en skidspets före 43:an Settlin. Efter nyår åkte hon väl fyra lopp mot seniormotstånd i Skandinavisk cup och SM med resultatraden 2, 2, 2, 3.
jossa: fast det var väl två sprintar och en tourprolog och inte riktig distans. Jag håller distanslopp som högre än sprint (även om jag gillar sprint som tävlingsform). När det gäller sprint så tycker jag nog Stina hade mer imponerande seniormeriter som junior än Erikson
Intresserad: förstår inte kopplingen mellan att vi uttrycker förhoppningar och förväntningar här inne och risken för att bränna ut sig. Bara för att jag tror hon kan göra det riktigt bra denna säsong så kräver jag inte att hon skall åka världscup varje helg. Själv tror jag hon kommer etablera sig som topp-3 till topp-5 på distans bland svenska åkare denna säsong och kunna knipa flera topp-1-placeringar i världscupen.
Sedan när det gäller smidig övergång till senior så bör väl Stina nämnas vid sidan om Kalla.
Och vad har Stinas fysik versus Ebbas fysik med saken att göra?
Se på Johaug – Hon har kört hårt sen juniortid och är ännu ej utbränd. Nä man ska åka så länge det kul.
swestam: vet att de var sprint och en prolog 21 som distansbäst… men sprint och prologer får man nog åxå räkna in när man jämför prestation att Ebba hade bättre resultat mot seniorer än dom tycker jag man ska räkna in alla tävlings former på WC nivå.. men jag håller åxå Ebba högre inget snack om de även om jag hade stora förhoppningar alla år på Hanna tycker hon hade otroligt mkt talang man att de alltid kom något problem mellan…
Stina var ju VM 5 redan som junior de är klart de är bättre än de Hanna hade då…
Swestam: Hajade till när du skrev topp-1 men inser att det saknades en nolla där. :-)
Vi får se hur det går för Ebba och hur många WC-starter det blir för henne. Håller helt klart med er andra om att hon är en av de mest lovande någonsin.
Läser förresten idag att Julia Svan inte kommer till start i Bruks, blir trött med befarad järnbrist så hon startar istället i Idre veckan efter (Intersport Cup):
http://www.expressen.se/sport/langdskidor/julia-svans-bakslag-efter-sjukdomen/
Ser inte heller ett Ebba är anmäld till Bruks.
KGK: Anmälningstiden har väl iofs inte gått ut ännu.
5 f fredag, 10 k lördag för Ebba. ”Vilar” söndag. Topp 1 vore väl en bra målsättning…
Swestam, Ebba anmälde på sig efter min ”påminnelse”.
Att Hellner inte kommer till Bruks visste jag men ser att Olsson, Halfvarsson och Richardsson inte är anmälda heller, anmälningstiden går ut idag.. Däremot kommer japanerna och bl.a Bauer, Brink och Nelson till start.
Var ser ni vilka som är anmälda?
Per:
Tävlingskalendern
http://ta.skidor.com/EventCalendar.aspx
Direktlänk till Bruks i Tävlingskalendern
http://ta.skidor.com/EventDetails.aspx?EventID=7570&orgid=80
Jörgen: Nu när jag kollade nu var iaf Halfvarsson och Olsson anmälda till lördagens klassiska lopp. Läste någon intervju med Olsson nyligen där han sa att bara skulle åka ett lopp i Bruksvallarna (men att det då ändå skulle vara ett mer tävlingslopp än vad han fick ihop på hela förra säsongen).
Är Hellner ännu sjuk någon som vet? tanken från början var ju att han skulle vara med i Bruks i år…
Richardsson är klen, Jönnson skadad
Swestam: Det är klart att man får ha förhoppningar. Samtidigt kan det vara hälsosamt att ha alla utbrända juniorstjärnor i minnet.
Vad gäller Kalla och Stina tycker jag att jag har med båda som lyckade när det gäller övergång från junior till senior. Jag anser att Kalla inte levt upp till de förväntningar jag hade när hon vunnit TDS. En orsak till detta torde stå att finna i Puff-Puff Clostebol.
Den fysiska jämförelsen mellan Stina och Ebba tycker jag är uppenbar. Ebba har varit sjuk mycket mer än Stina. Lägg till detta Ebbas knäproblem. Det är definitivt inte bra med så svåra skador i så unga år.
jossa: Vad jag såg var han hemma i Gällivare i helgen. Tolkar detta som att han aldrig infann sig i Bruks.
Intressead: då hade du då extremt höga förväntningar på Kalla åxå…
Hellner är kvar i Gällivare men ingång med träningen nu och väntas vara i Bruks på Onsdag
Intresserad: själv tycker jag det är skillnad mellan talanger och supertalanger.
Att vi har förhoppningar på talanger här inne påverkar på inget sätt om de bränner ut sig eller inte, det drabbar snarast oss själva med besvikelse om de inte lyckas. Men jag är hellre optimistisk och blir besviken lite då och då än att hela tiden ha massor med reservationer och inte våga hoppas på fina prestationer.
Sedan tror jag inte alls att det finns en koppling mellan Ebbas fysik och hennes eventuella sjukdomar och att hon pga sin fysik skulle ha sämre förutsättningar än Stina. Verkar nuförtiden finnas en uppfattning om att det finns en optimal fysik och en optimal åkstil kopplad till denna fysik och att alla andra fysiska kroppskonstitutioner och de därtill dessa kopplade åkstilar är sämre vilket jag inte håller med om.
Jossa: Du är skarpsynt som Sherlock Holmes! Visst hade jag extremt höga förväntningar på Kalla. Puff-Puff Clostebol kom emellan där. Men det är många andra talanger, flertalet utanför skidåkningen, som jag haft stora förhoppningar om. Men förhoppningarna har i de flesta fall blivit grusade. Därav har jag med åren blivit allt mer försiktig i mina förväntningar.
swestam: Med skillnad i fysik mellan Ebba och Stina menar jag inte hur deras kroppsbyggnad ser ut, utan den del av fysiken som gör hur de lyckas hålla sig friska. Där har Stina helt klart haft ett stort övertag.
En av Kallas fördelar är att hon lyckats hålla sig friskare än i stort sett alla de andra tjejerna i längdlandslaget.
Intresserad: På vilket sätt skiljer sig den del av Ebbas fysik som avgör hur man lyckas hålla sig frisk jämfört med motsvarande del av fysiken hos Stina? Nu blir jag jättenyfiken och emotser en intressant fysisk analys.
En annan åkare som har dåligt immunförsvar är förmodligen Hellner. Tycker att han för jämnan är förkyld och dålig.
Jönsson också anmäld. På damsidan kan jag inte se att någon saknas. Rydqvist?
Nej, även Rydan med.
– Det kjennes bra. Jeg har fått gjort det jeg skal og trent bra. Den største forskjellen er at vi har fått inn en ny norsk trener. Ole M Iversen har vært supergod og få inn. Alle jentene er veldig fornøyd med han, sier Stina Nilsson til Dagbladet…
Blir en spännande helg.att se vilka som tagit ett steg framåt.Man ska nog inte utse några vinnare än hur stora talanger dom än är det ska åkas om det också,men roligt att säsongen startar hoppas att fokuset här inne är på dm svenska åkarna så någon slipper älta om Jouhaugs doping
Apropå Ebba, så är hon den enda längdåkaren som är nominerad till idrottsgalan. Ebba är nominerad i kategorin Årets nykomling och Lilla Bragdguldet.
Ja, det börjar dra ihop sig. Säsongsöppningen är nog en av de fem mest spännande skidhelgerna på hela säsongen. Vad tror ni? Vem blir fågel och vem blir fisk den här säsongen i de svenska lagen?
Hellner ser ut att ställa upp i helgen. Richie och, framför allt, Jönsson är mer osäkra. http://www.svt.se/sport/vintersport/richardsson-matforgiftad-infor-premiaren/
En gång till:
swestam: Med skillnad i fysik mellan Ebba och Stina menar jag inte hur deras kroppsbyggnad ser ut, utan den del av fysiken som gör hur de lyckas hålla sig friska. Där har Stina helt klart haft ett stort övertag.
KGK: Håller med dig om Hellner. För några år sedan klarade han att hålla sig frisk. Nu är det den ena förkylningen på den andra. För det första har han klagat på slitna luftrör under senare år. Astmasymtom? För det andra har han två små battingar hemma. Åtminstone den äldre torde släpa hem många intressanta bacillusker. Svårt för pappa att hålla sig borta från dessa. Kolla med Johan. Kan kanske få några tips av Rydan, som ändå klarat sig hyfsat från infektioner trots 2 battingar i värsta infektionsåren.
Känns ändå som då varit en bra träning sommar för Hellner vad man kunnat läsa varit mkt nöjd med dom sista lägren han varit på…
hade inte Rydan hjälp av någon barn flicka ? eller kommer jag ihåg fel..
Intresserad: men det blir ju bara ett cirkelresonemang. Stina har bättre fysik för att hon inte har varit sjuk så mycket medan Ebba har sämre fysik för att hon varit mera sjuk. Du kan alltså inte underbygga ditt påstående på något sätt.
Sedan ifrågasätter jag också ditt underliggande antagande om att Ebba varit mera sjuk än Stina.
Om nu både Delsbo-Ebba och Täpp Karin är friska på fredag-lördag, så får de göra upp i ädel fysisk tävlan, junior-flicka mot senior-kvinna. Kan bli jämnt skägg…
Omöjligt att förutspå framtiden. Det är teoretiskt möjligt att Stina och Ebba aldrig blir bättre än de är nu, även om de skulle göra allting rätt.
Eller tvärt om, båda utvecklas stadigt år från år och är som bäst när de fyllt trettio.
Kershaw krossar ”hela” världseliten i Gällivare.
http://fasterskier.com/blog/article/norwegian-inhaler-use-at-world-junior-championships-stuns-north-american-competitors/
Hoppsan, fel länk (även om den felaktiga också är intressant).
http://fasterskier.com/blog/article/out-of-sheer-luck-kershaw-able-to-race-in-gallivare-wins-15-k/
Det viktigaste för både Stina och Ebba är att vi får stopp på den norska dopingen, då räcker deras kapacitet långt redan nu.
Djupt oroande besked från Olsson… http://www.dn.se/sport/johan-olsson-ar-tillbaka-i-skidlandslaget/
Måste bara få citera från din första länk Wells:
”Petter Olberg, who was a physician on the team staff in Rasnov, said that the treatment was due to air-quality issues which irritated the airways of some athletes.
American and Canadian competitors and team staff at the event, however, did not recall any air quality problems.”
Swestam: Jag ser det inte som ett cirkelresonemang. Har man inte fysik för att tåla hård träning blir man sjuk, skadad eller utmattad (=går in i väggen).
Har därtill hört en åkare som var er mycket lovande junior, men som sa att han inte mentalt klarade av att träna så hårt som krävdes för att bli en seniorstjärna.
Jag tycker mig ha läst att Ebba varit sjuk flera gånger de senaste tävlingsperioderna, medan Stina bara varit borta någon enstaka vecka.
H. G. Wells: Du har rätt i din åsikt om hur Stina och Ebba kommer att utvecklas. Som bekant är det svårt att spå – särskilt om framtiden.
Om Stina håller sig rimligt frisk bör hon fortfarande ha ett par år kvar där hon utvecklar sin distanskapacitet. På sprintsidan bör hon ligga nära sitt kapacitetstak rent fysiskt. Hon kan nog utveckla sin taktiska kapacitet i sprint ytterligare, även om hon redan idag är nog så bra.
För Ebbas del är det ett än mer oskrivet blad. Senast våren 2018 bör vi kunna se vartåt det lutar.
Intresserad: Man kan bli sjuk av andra orsaker än att man inte har fysik för att klara av hård träning. Pekar man ut en namngiven åkare för att ha för klen fysik för att klara av hård träning då tycker jag man måste kunna backa upp det på något sätt.
Finns en åkare i landslaget som måste ha en oerhört klen fysik för han är sjuk mycket ofta. Min fråga är då hur kan han tillhöra toppskiktet av skidåkare med så dålig fysik?
swestam: Nu kommer jag att vara elak. Har du smittats av de norska trollen? Du verkar ha grävt ner dig i någon norskliknande skyttegrav och bortse från att Ebba faktiskt kan ha brister.
KGK: Nu är det väl så att han har små barn som förser honom med många ”rara” bacillusker. Han har dessutom hållit på länge, så luftrören är nog slitna i avsaknad av norsk kemikaliebehandling.
Sedan har han en förmåga att tända till när det är mästerskap. En förmåga som bara de allra bästa mästerskapsåkarna har.
Intresserad: Så när du inte klarar av att argumentera längre så anklagar du mig för att vara ett norskt troll. Inte så väldigt fin debatteknik.
Ebba har säkert flera brister och visst får man diskutera dessa. MEN om man med bestämdhet hävdar att hon har klen fysik då tycker jag att man faktiskt måste kunna bygga under det på något sätt.
För övrigt så var väl Stina sjuk flera gånger under förra säsongen, dock hävdar jag inte med bestämdhet att det beror på någon svaghet hos henne.
Tog en titt på anmälningslistorna bland damerna nu när anmälningstiden gått ut. Alla i landslaget plus Kalla, Rydqvist och Ebba A är anmälda till fredagens 5 km intervallstart fri stil.
Nilsson och Öberg står över lördagens 10 km intervallstart klassisk stil, inte så förvånande kanske. Den gamla bekantingen Britta Norgren är anmäld till start då förresten, kul, hon har fortfarande hyfsade FIS-poäng.
Vad gäller söndagens sprint i klassisk stil står Rydqvist och Ebba A över den men annars är alla med.
Nilssons framgångar har förresten ännu inte fått fullt genomslag i FIS-poänglistan i sprint ser jag, hon är inte bättre rankad än sjunde svenska efter bl.a Kalla i sprint (Falken toppar den listan)..
Jörgen: fast FIS-poängen i sprint bygger på resultaten i kvalen och där är ju Stina aldrig bästa svenska så hennes lägre ranking där avspeglar ju hennes kvalförmåga (och inte pga av någon eftersläpning)
Fyra till fem veckor utan riktig stakträning är i dagens skidåkning definitivt inte idealiskt.
http://www.expressen.se/sport/langdskidor/kalla-osaker-vet-inte-hur-langt-det-racker/
Swestam: Attans, tänkte inte på det men du har helt rätt att FIS-poängen i sprint delas ut efter deras resultat i kvalen. Sålunda kan en åkare teoretiskt vinna alla sprinttävlingar men ändå ha ”usel” FIS-rankningspoäng. :-)
Tidigast i Bruksvallarna lär vi se vartåt det lutar…
Jörgen: fast Stina är nog extrem med den stora skillnaden i kvalresultat och slutplaceringar. I alla fall om man jämför med sådan som Falla, Östberg och Bjørgen
Sjunde svenska låter ändå konstigt. Så dålig är hon inte i kvalen och hon kör det mesta och går i princip alltid vidare.
Björgen har f ö också haft en del svaga kvalresultat i sprint på senare år.
Per; Stina hade väl några riktiga botten kval har jag för mig var väl 30 en gång och 28 en gång tror inte hon har många topp 10 kval heller man kan ha tog fel nu….
swestam: Jag satte bara debatten på samma nivå som när du anklagade mig för att köra med cirkelbevis.
Mitt intresse för statistik gör att jag bedömer sannolikheten för att Ebba blir en världsstjärna till <50 % bara på rent statistiska grunder.
Stina lyckades med något som få klarar av. Nämligen att gå från en riktigt duktig junior till att etablera sig i världseliten på en gång. I sprint tillhör hon ju yppersta världseliten. På distans är hon en hyfsad åkare, åtminstone i masstart. Att köra för sig själv är inte (har inte?) riktigt varit hennes bästa gren.
Stina har stått i strålkastarljuset under flera år nu. Hon kommer inte undan offentligheten om hon är sjuk under tävlingssäsongen. Mitt intryck är att jag hört om betydligt fler sjukdomsavbrott för Ebba än för Stina, trots att Ebbas avbrott inte fått samma publicitet. Ebbas knäproblem gör också att jag inte är övertygad om att hon blir den stora stjärnan.
Intresserad: Det är faktiskt stor skillnad på att hävda att någon för ett cirkelresonemang och att någon är ett norskt troll.
Jag förnekar inte att Ebba har varit sjuk, men det är inte det som denna diskussionen handlar om. Den handlar om att du hävdade att Ebba har för klen fysik för att tåla hård träning och då frågade jag vad du kan underbygga det påståendet med. Och hittills har du inte lyckats komma fram med så mycket.
PS. Stina var minst sjuk två gånger förra säsongen. Var Ebba sjuk mer än två gånger förra säsongen.? Varför fick Stina en lättare skada i sin fot häromåret?
Ja vem är mest o minst sjuk ja allt går att diskutera här men föga intressant kan jag tycka
Per: Håller med, det ser märkligt ut att en världsstjärna i sprint är svensk sjua enligt FIS – så här ser svensktoppen ut i sprint just nu enligt FIS:s poänglista:
1. Hanna Falk 10.89
2. Linn Sömskar 14.07
3. Ida Ingemarsdotter 25.98
4. Jonna Sundling 31.69
5. Jennie Öberg 32.48
6. Charlotte Kalla 34.91
7. Stina Nilsson 34.97
FIS borde kanske fundera på ett annat poängsystem för sprint exempelvis baserat på resultatlistorna istället för kvalen..
Stina får väl börja kvala bättre om hon vill ha lägre FIS points.
VC poäng och medaljer baseras ju på resultatlistorna.
Jörgen: Jag noterade Stinas låga ranking innan detta kom upp här. Håller med dig om att FIS även i det här fallet har noll koll. FIS-poängen ska naturligtvis vara kopplade till den slutliga resultatlistan. I annat fall får man nöja sig med att bara köra prologen och ha det som resultatlista.
Fast det finns ju skäl till att man går på kvaltiderna och inte den slutgiltiga resultatlistan.
Kalla, Sofia, Ida och Emil är sjuka och missar Bruksvallarna.
Är Kalla sjuk. Hon som skulle visa att hon är bättre än tidigare. Inte bra!
Trist med alla återbud men det är väl priset när åkare inte impregneras med kemikalier. Blir likväl bra tävlingar hoppas jag.
http://www.expressen.se/sport/langdskidor/vi-tycker-det-inte-hor-hemma-i-elitidrott/
….”Vi-tycker-det-inte-hör-hemma-i-eliteidrott”… Nei…Johan Sares, du får dra din ”toppmössa” enda lenger ned i øynene, og prøve og holde dine egne løpere stridsdyktig, i stedet for og blande deg opp i andres landslags gjøremål… Vi trenger ingen assistanse fra verken svensker, eller andre nasjoner!….
pelle: ta det där i någon av dopingtrådarna istället
Synd med Kalla. Brukar vara en stabil värdemätare för övriga. Hoppas det nu inte blir strömavhopp från landslagsåkare som är oroliga för att inte tas ut till Ruka bara. De som gör bra ifrån sig i Bruks ska få åka med till Ruka tycker jag (landslag eller inte). Är man inte med och inte gjorde bra resultat andra halvan av förra säsongen måste man prestera senare innan man räkna med att få åka med på VC. Räknar självfallet inte Ida och Kalla hit. De är självklara i Ruka om de är friska. Men en del andra landslagsåkare tycker jag inte ska känna sig säkra på plats i Ruka om de står över Bruks.
Kommer Kalla att bli uttagen till Ruka undrar jag. Kanske på gamla meriter i så fall .Ida och Sofia sitter väl lite tryggare.
KGK: Eh? Kalla är ju ändå normalt sett bättre än Ida och (i synnerhet) Sofia på en tour. Hon var överlägset bästa svenska på Kanadatouren i våras trots svag form. Sofia H får däremot problem att ta plats i Ruka nu. Det är får många som kommer ta chansen i helgen.
Jag kollade upp distansrankingen just nu i svenska laget:
Damer topp-10: Kalla, Ida, Stina, Sofia H, Rydqvist, Ebba, Settlin, Britta, Haag, Sömskar.
Herrar topp 10: Hellner, Richardsson, Johansson, Thorn, Svanebo, Burman, Lindblad, Norum, Oscar Svensson, Simon Andersson. (Johan Olsson saknas).
Per,
Kalla har missat stakträning under några veckor så hon är osäker formmässigt varför hon skulle behövt visa upp sig i helgen.Men det är väl som du säger ganska säkert att hon tas ut trots allt.
Då får vi se vem som tar hem det imorgon. På herrsidan gissar jag att Olsson kör hem 10 an. Damerna är svårare att gissa nu när några har kastat in handduken. Kanske Rydkvist om inte hon också är sjuk.
Kalla gör klokt i att inte riskera något. Hon brukar alltid åka allt i Bruks och SM trots att man undrar om det är vettigt många gånger. Blir intressant att se Haag som till mångas förvåning tydligen testat väldigt bra. Vore kul om hon hittade 2010 form (eller hur pelle).
Viktigt att komma ihåg är att långdragen stress kan på verka immunförsvaret så att man tex lättare blir förkyld.Nåt att tänka på för skidåkarna kanske.
Per, det är ingen tour i Ruka. Den är i Lillehammer.
De svenska åkarna sjukanmäler sig den ena efter den andra. Ingen bra början på säsongen.
Vad ska man då tro om veckoslutets tävlingar?
Fredag: På damsidan torde kampen om segern stå mellan Rydan och Stina. För Haag och Wikén är det lite ”nu eller aldrig”. På herrsidan är det tunt. Här är det många som får möjlighet att knacka på dörren till Pekkaland.
Lördag: En ny möjlighet för Haag och Wikén. Har Rydan förbättrat sin klassiska teknik? På herrsidan ett bättre startfält än under fredagen. Hur är det med Calle? Har Burman gått framåt? Har Oskar utvecklats. Även här finns det möjlighet att knacka på dörren till Pekkaland.
Söndag: Här har vi ett starkt A-lag bland tjejerna, men de ska definitivt inte känna sig säkra. Är mest intresserad av hur Jonna har det med utvecklingen. Sedan ser jag tre tjejer i utvecklingslaget, Maja, Maria och Elina som har stora möjligheter att få följa med till Finland. Bland herrarna står kampen mellan Oskar och Teodor. Hoppas att det kliver fram någon mer som antyder att han orkar prolog, kvarts-, semi- och helfinal.
KGK: Enligt de startlistor Sweski publicerat finns det inte en enda Olsson som startar på 10:an i morgon.
Kalla och Sofia tror jag är helt giva i Ruka om dom tillfrisknar i tid…. Distansgivna är som jag ser de Ida Kalla Sofia Stina övriga får åka om de på Lördag… morgondagens lopp tror jag har liten betydelse för uttagningen till Ruka
Morgondagens dom lopp ser jag som väldigt öppet men Stina får bli favorit men känns som ett tiotal kan utmana om pallplatser,… Ebba Jonna Settlin Nordström Öberg Haag Rydan Wiken Falk ja även Maja D kanske alla dom med rätt dag tror jag kan vara i striden 57
Intresserad,
Såg fel. Naturligtvis åker Olsson klassiskt på lördag då det är tv sänt.
http://www.dagbladet.no/sport/northug-ignorerte-sundbys-troftilbud-mens-ulvang-applauderer-sundbys-nye-stakemening/65289237
Hva skal skikongen Northug med Tour de Ski-trofeet som han aldri har vunnet.. Så laft kommer aldri Inn-Trønderen til og ramle, gitt….Nei… den prisen kan de plassere i skapet hos idiotene i CAS!
Angående Ruka så har väl de som ingår i A-laget förtur till den första tävlingshelgen. Men i år är det väl bara 6 åkare vi får ställa upp med i varje lopp när det inte är (mini)tour?!
Gissar att en glad överraskning under den kommande helgen ändå har en hygglig chans att få följa med till Pekkaland. Det är ju sprint ena dagen och distans den andra, så flera kommer att få köra bara den ena dagen. Som jag ser det så här innan säsongen dragit igång är det på tjejernas sprint som den stora konkurrensen om platser föreligger. Här kan det bli trångt om vilka som ska få åka. Å andra sidan går det fler tåg de kommande helgerna, så även de som inte får följa med till Finland behöver inte misströsta.
Sundby har inte vunnit det priset då han var dopad. Northug känner kanske att även han är ovärdig. ADN har väl inte testat honom heller, doping i Norge är vanligare än snö numera.
Jaha nu är det som vanligt i den svenska truppen .Säsongen har inte ens startat ändå verkar var och varannan vara sjuk eller vara småskadad .Ledningen i svenska laget sa att de skulle undersöka om de kunde göra något åt den svenska sjukligheten efter den förra säsongen Det ser ju ut som att de misslyckats .Jag kan förstå att man blir sliten mitt i säsongen och därmed insjuknar.Men det är som vanligt i Sverige man blir sjuk lagom till säsongsstarten .Tycker att man kanske skulle styra uttagningen efter hur mycket man deltar .Man ska helt enkelt inte bli uttagen om man är sjuk för mycket.Det kan ju vara en anledning varför norrmännen är mindre sjuka förrutom medecineringen.Om inte dom håller sig friska får de inte chansen när de blir friska igen
KarlP: På de sättet hade väl inte Johan Olsson blivit uttagen allt för ofta.. och de hade väl inte varit så bra..
Jag ser ingen större fara att Kalla och Ida är sjuka Kalla brukar klara sig bra undan i normala fall
nn… Testet dere Northug under VM i Falun 2015? .. :)
Jossa
Man skulle ju naturligtvis inte velat missa Johans medaljlopp.Men det är ju synd om de yngre åkarna tar efter honom.Jag tycker att åkare som Johan och Hellner ska bli uttagna om de är i form men i stort sätt inte några andra på herrsidan? Detsamma gäller Kalla och Stina och Ingmarsdotter på damsidan
För alla andra ska det vara klart negativt om de inte varit med och tävlat i världscupen när det närmar sig mästerskap
KarlP: Jag förstår inte alls vad du är ute efter.
Och det är inte bara i Sverige som man är sjuka. Sundby, Bjørgen och Kvååle är väl alla sjuka i Norge.
Jossa: Var det något sprinttest för damerna i Idre?
Per: Jo de har varit de för några veckor sedan…
ven finska åkare har ju haft väldiga problem med sjukdomar genom åren speciellt Pärmäkoski o Niskanen..har de ofta kunnat strula för
Jaha, på lördag börjar Pajaseriet!
Vet du hur det gick?
kommer inte ihåg men tror herrarna var Teodor Markus Calle
De topprankade damernas återbud kan öppna för en duell mellan Stina och Ebba fredag-lördag. Tippar juniorseger!
Undrar om inte det blir svårt för dom sjuka att hinna med till Ruka för att åka antingen sprint eller distans.
Troligast blir först till Lillehammer som dom är i ordning.
Är dom inte friska till Mån/är de tveksamt kan jag tycka att skicka dom till Ruka beroende på hur sjuka dom varit… men ska inte har för brottom nästan mest synd om Sofia hon har ju sin distans i Ruka dom andra två kommer ta plats när som helst
Lättare att konstatera vilka svenska toppåkare som är friska än sjuka inför helgens tävlingar. Många av dem kommer nog inte till Ruka heller. Dem har nog tagit för lite astmamedicin.
Bedrövligt! En av få tävlingar av intresse i vinter och så är alla sjuka. Grymt besviken.
Världscupen för astmasjuka blir blaha blaha.
Kl. 11.00 drar det igång och visst hade man velat ha en stream. Tror man haft det tidigare år? Sprinten damer känns ju intressant
Jönsson, Kalla, Ida och Sofia H är lite väl mycket men vi kanske ändå ska ge arbetet mot sjukdomar en chans. Jag tycker i alla fall att det ska bli intressant att följa helgens tävlingar. Stina blir en värdemätare för övriga på 5 km idag och i sprint. Och på herrsidan är det bara Jönsson som saknas än. Ovisst (och därför spännande) är min känslan inför helgens tävlingar. Preparering kan dessvärre spela in när det är klubbarna som vallar. Vad är det för väderförhållanden i Bruks?
Minus 2 och snö ser jag på YR. Snö även i morgon.
http://www.dagbladet.no/sport/gambler-med-ekstreme-treningsmengder-nbspfor-a-rykke-fra-petter/65287612
Regner med at konkurrentene også gjør det samme… Langrenn har blitt ”ekstremt” på elitenivå!
Finns det liveresultat från bruks?
Ah, jag hittade det på FIS webbplats.
Då var vi igång då.
Oj, stackars Pajala.
Är förresten Laila Kveli numera svensk medborgare?
Ebba, Haag eller Falken vinner.
1. Ebba 2. Falk 3. Stina (Haag tappade på slutet.
1 Ebba bra!
2 Falk bra!
3 Stina ok
4 Haag ok
5 Dyvik bra!
6 Jonna ok
Vad hände med Pajala?
Fin säsongsöppning av Hellner! Hur står sig hans lopp i internationell konkurrens månne?
Emil Jönsson och den övriga skideliten kan idag konstatera att även Petter Northug är ”bland de 70–80 bästa”.
Fin säsongsöppning av Hellner att vinna med 48 s över 10 km före 21-årige Axel Ekström? Det kan nog diskuteras men Hellner var kanske halvsjuk eller hade full koll och tog det lugnt mot slutet? Har bara sett slutresultatet och inte mellantiderna. :)
Det smällde till redan nu för Ebba A som vann premiärloppet före alla i A-landslaget om även i Kallas frånvaro. Bra även av Dyvik som slog flera i landslaget.
Nu ser fram emot morgondagens 10 km klassiskt, Henriksson var inte med idag verkar det som.
Har nu studerat Hellners tider:
2,5 km +9 s
4,7 km +7 s
7,5 km +34 s
10 km +48 s
Verkar som om han gav järnet mellan 4,7 och 7,5 km för att sedan släppa på gasen när det var klart.
Jörgen: men det är i förhållande till Ekström, jämfört med en del andra så fortsatte han nog att åka på även sista 2.5 kg
Et mektig og imponerende løp av Hellner i dag. Han kjente litt på kroppen i starten av løpet, før han smelte til på siste halvdelen. Det tyder på at formen er god….
Hittar inga tider för Ski Classics i helgen på svensk TV. Någon som vet var långloppscupen sänds den här säsongen?
Sanningen börjar bita Norge i röven. Det här är början till slutet på ”gutteklubben”. http://www.di.se/nyheter/skidsponsorer-hotar-overge-norge/