Dags för sprint i Toblach
Publicerat i Uncategorized
VC drar till Toblach för att åka lite sprint! Individuell fristilssprint på lördag och sen sprintstafett i samma fria stil på söndagen.
Sverige
Damer | Herrar |
---|---|
Maja Dahlqvist Anna Dyvik Hanna Falk Ida Ingemarsdotter Jonna Sundling Jennie Öberg |
Emil Jönsson Teodor Peterson Erik Silver Oskar Svensson Karl Johan Westberg Johan Edin |
Norge
Damer | Herrar |
---|---|
Astrid Uhrenholdt Jacobsen Maiken Caspersen Falla Mari Eide Anne Kjersti Kalvå Tiril Udnes Weng Marthe Kristoffersen |
Håvard Solås Taugbøl Sondre Turvoll Fossli Ola Vigen Hattestad Johannes Høsflot Klæbo Sidre Bjørnestad Skar Pål Golberg |
Starkt svenskt lag även utan Stina. Blir superintressant att se vad Dyvik kan göra.
Varför är inte Simon Persson uttagen?
Och Johan Edin?
Jeppe: Antagligen för att de inte har presterat tillräckligt bra. I den klassiska sprinten i Boden kvalade visserligen Persson men kom sedan sist på 30:e plats. Han åkte inte i Lahti. Edin kom tolva i Lahti och verkar som man vill testa en del andra åkare istället för honom. Det gick ju inte heller bra för honom fristilssprinten i Davos före jul.
Falla blir givetvis favorit, största utmanare till henne ser jag Hanna Falk, Jonna Sundling och Astrid Jacobsen om hon nu hittat formen.
Någon som sett ryska, finska, amerikanska, franska uttagningar?
Jocke: Franska och finska uttagningar har kommit under dagen. Ryska och amerikanska har jag inte sett något om.
Varför är inte teamsprinten i klassisk stil då det är vad som gäller i VM?
För att ingen vill se enbart stakning, på VM används en annan bana än sprintbanan till stafetten för att undvika detta. Bara en tidsfråga innan klassisk sprint läggs ned, helt meninglös disciplin redan från början.
Var håller de yngre bröderna Northug hus? Jag tror inte jag har sett dem på hela säsongen.
Tomas var 14:e och Even 28:a i helgen när Oskar Svensson vann. De verkar vara ur slag helt enkelt.
Både Tomas N och Gianluca C är märkligt nog på nedgående.
Tomas N var ju till och med bra på distansloppen i sina yngre år.
Swestam; Var hittar du uttagningarna? jag letar överallt utan framgång.
Jocke: Finlands och Frankrikes trupper finns på respektive lands motsvarighet till langrenn.com
http://www.kestavyysurheilu.fi/hiihto/15031-suomen-joukkue-toblachin-maailmancupiin-2
http://www.ski-nordique.net/la-seacutelection-franccedilaise-pour-toblach.5944880.html
Imponerande svenskt lag på damsidan trots att Stina och Kalla saknas. Hoppas att det släpper för Dahlqvist i helgen. Det vore kul. Även herrlaget ser intressant ut. Bra tillfälle för de som annars inte får chansen så ofta att visa framfötterna. Däremot saknar jag Planica i år som tävlingsort. Mycket vacker inramning och trevlig bana där förra året. Klart bättre än Toblach.
Vi får nog se mer av Planica i framtiden, Toblach är med för att en rik greve betalar massa pengar. Han gillar att köpa saker. Först försökte han köpa sina döttrar en plats i Världscupen, sedan köpte han Björndalen, till sist så har han köpt dyra hästar åt dottern så att hon kan tävla i det. Sonen Albert gillar snabba bilar och därför har sprintbanan uppkallats efter honom.
I Val di Fiemme var det tre bönder som försökte förbjuda Trentino att anordna idrottstävlingar på deras mark men det föll till föga efter att tre backar på banan uppkallats efter dem. Zorzi, Valena och någon till.
Vart har Astrid tagit vägen? Undrar lite vad man kan vänta sig av Ida? Missade kvalet i senaste sprinten…
Johan: Tycker alla svenskor en bra dag kan ta sig till final men då ska de klaffa bra på vägen… semi är godkänt av alla ändå.. även om jag vill se Jonna o Ida i final..
på förhand saknas de en del bra sprint åkare så de ökar ju möjligheterna att ta sig långt
Ja, men Ida var 38 i Davos. Kan man verkligen förvänta sig att hon skall prestera som Jonna som vann kvalet och tog sig till final?
Johan: förvänta sig en semi helt klart man hoppas på en final måste man väl göra? hon var väl aningen ursäktad i Davos av 15 km dagen innan som troligen satt kvar mer än hon trodde.. nu har hon fått träna på bra ett tag och även varit och laddat på höjd innan… som jag skrev tror jag alla svenskor kan ha chans på finalplats med max klaff på vägen..
Norge har ett väldigt svagt lag där 3 av åkarna tog stryk av Falk o Dyvik även så att Elin Mohlin slog två av uttagna Norskorna…vad jag kunnat hitta i info väg vet inte om de är korrek är att Ryssland bara har 4 damer med.. så chanser till bra resultat borde vara rätt goda
Känns som både Emil, Idas och Hattestads sista chans att få åka vm-sprinten. Det var för länge sedan någon av dem glänste och frågan är ju om Gripen resp Løfshus har lust ge plats för gamla meriter? Løfshus verkar dock tro mer på Hattestad än Brandsdal som inte får chansen en gång till…
Aliide: Ida var ju bra förra säsongen ändå så länge sedan vet jag inte de är om hon glänste tangera de bästa hon gjort i totala sprintcupen förra året och var även två en gång . de var hennes näst bästa placering någon sin har vunnit en gång.. så Ida gjorde ju en toppen säsong så sent som förra
Aliide: Det var faktiskt en konstig kommentar. Emil och Ida är ju tvärtom i praktiken redan klara för VM. Emil har presterat topp-7 två ggr redan och Ida lär de inte vilja flytta på om inte någon annan presterar mycket bra på sprintarna fram till VM. Stina, Falk, Ida, Sundling har de fyra sprintplatserna på VM i ett järngrepp just nu. Öberg, Dahlqvist eller Dyvik måste prestera oerhört bra för att hota den kvartetten.
Det var länge sedan Emil höll till finalen, var ju som så ofta totalt avhängd när han knep bronset i OS-finalen tack vare att alla andra låg i backen. Repris på det kanske vi inte ska lägga vår förhoppning på…
Gamlingarna måste visa att de kan slåss mot unghönsen i final. Det räcker liksom inte bara att ta sig dit. Eller har vi olika måttståckar beroende på ålder och vad de presterat i unga år? Så sist el nästsist i final är superbra?
Aliide: så länge inga andra tagit sig till final eller presterar bättre så håller de ju med att göra de… när de gäller Ida har hon av dom 3 sista sprint loppen i fritt varit i två finaler.. Ida har även varit i två semi i år i sprint… klart dom måste prestera men än så länge är dom inne i laget med vad dom presterat..
För många svenska sprint åkare är de faktiskt riktigt bra att vara 5 eller 6 i en final.. är väl bara Stina och Hanna som är bättre än så på förhand
Hur kommer de norska VM-sprintlagen att se ut? Jag håller med om att Hattestad hänger löst.
Herrar: Krogh, Golberg, Iversen, Klaebo och Northug?
Damer: Falla, Östberg, Weng, Harsem? Kommer Björgen utnyttja sin friplats? Bara semi hittills för henne i sprint.
Kan bara hålla med Per om att sprintlaget till VM ser rätt klart ut redan. Stina, Hanna, Jonna och Ida. Någon måste göra nåt riktigt bra för att peta någon där.
Tycker det ser lika klart ut på herrsidan. Teodor, Emil, Calle och Oskar. Är dom bara friska inför VM tror jag dom får åka. Skulle vara om Westberg skräller, han är en liten outsider. Hellner tror jag nog hoppar sprinten och även om han visat fina takter denna säsong tror jag han är en bit från att störa någon av dom andra.
Jacobsen utmanar förstås på damsidan. Viktig tävling i morgon för henne.
Jag tycker väl inte att Ida på något sätt är klar för VM-sprinten. Ingen final denna säsong och om någon av de andra går till final i helgen och inte Ida ja då blir det intressant. Synd att Sömskar och Dahlqvist båda haft en sådan dålig säsong.
swestam
Helt klart är det ju självklart inte men ska mycket till för hon inte ska få åka sprinten. Till exempel om någon som du säger går till final medans Ida gör en dålig insats, kan det bli diskussioner framöver men har svårt att se att någon av dom andra ska kunna gå till final men större under har skett.
En liten pepp från FIS (som hoppas att Falken vinner ;-) :
http://www.fis-ski.com/cross-country/news-multimedia/news/article=did-you-know-toblach-sprints-93097.html
Jag tror stenhårt på Jonna idag. Pallen!
Hattestad sjuk:
https://www.nrk.no/sport/hattestad-er-syk-_-star-over-i-toblach-1.13322101
Kunde han inte känt det var på väg och ersättare kunna kallas in?
Anna D!
Öberg utslagen. Illa.
Resultat prologen damer:
http://www.langrenn.com/resultater-verdenscup-toblach-sprint-prolog-kvinner-2017.5944705-114053.html
Öberg 38 +10.63… Där åkte hon ifrån sin vm-biljett.
http://live.fis-ski.com/3035/results-pda.htm?t=1484394270125&back=true#inapp
Edin utslagen och Emil vidare på hårsmån på plats 30…
Illa med Öberg, kanske trillade hon? Spännande med Dyvik, det ska inte vara omöjligt att ta sig vidare till semi i hennes kvart. Jönsson med nöd och näppe vidare. Edin utslagen.
Mycket bra svenskt kval!
Intressant att den norska förstårssenioren tillika Heidi Wengs pyssling kvalar så bra.
Hattestad kanske inte ville att någon annan skulle få chansen att göra resultat. Som det ser ut nu finns en plats kvar i norska laget att kämpa för, då Golberg ligger i konflikt med förbundet kan man nog räkna bort honom, men Taugböl utgör med dagens kvalresultat ett stort hot mot Hattestad.
Skall även bli intresant om Harsem får åka VM, troligen ligger den präktiga oslofrun bättre till.
Sveriges sprintlag är i princip redan uttaget.
Måste väl ha varit dåliga svenska skidor i kvalet.
Per Elofsson svarer!….
Så, hur bra kan Stina Nilsson bli?
– Jag vet inte men det känns som hon har fina förutsättningar att bli riktigt, riktigt bra. Men hon måste upp ett par snäpp till distansmässigt om hon ska bli en helt komplett skidåkare. Man ska också komma ihåg att alla inte satsar på touren. Heidi Weng hade varit sjuk innan, Ingvild Flugstad Östberg varit inte riktigt i form. Marit Björgen var inte ens med. Så även om Stina gjorde fantastiska prestationer så måste man alltid se hur start resten av startfältet såg ut. Det gäller att inte dra för stora växlar.
PS Verdens beste Therese Johaug kommer tilbake neste år , da blir det endelig litt kvalitet og fart i sporet igjen.
Den störste favoritten Ustiugov ramlet i prologen….
Inte riktat till just dig men att utan att titta på loppen slå fast att det är vallamiss är rätt trist. Svenskorna gör dessutom vad mer än man kan förvänta sig med tanke på alla sjukdomar de haft.
Resultatet i prologen var under förväntan i mina ögon. Om det var materialproblem så kan det förstås jämna ut sig under tävlingen. Det har ju skett förut.
Jan: Jag håller inte med dig om att svenskarna gjorde ett bra kval (utifrån vad de gjort tidigare under säsongen). Svårt att tro att sjukdomar skall slå hårt utan jag tror snarare att det handlar om dåligt material. Sedan får du väl tycka att det är trist.
”Jag tror stenhårt på Jonna idag. Pallen!
Inlagd: 2017-01-14, 10:13
Skriven av: Sportnörden”
Eller hur…
Lite ojuste av Ida är.
Bra kämpat av Dyvik, super.
Dyvik saknar rutinen, bra gjort att fixa andraplatsen!
swestam: var snabba slutsatser om att de var materialet som felade… kan väl nu efter att sett semin på Jonna o Maja som vart sjuka att de kan nog sitta kvar
de svenska herrarna måste helt plötsligt bli lite bättre på taktik
Emil är en SM åkare numera.
Erik S är en spännande sprinter. Synd att han torskade. Frågan är vem som tar den sista sprintplatsen i VM på damsidan bakom Stina, Hanna och Ida. Lär stå mellan Jonna och Anna D.
Två amerikanskor på fall. Komiskt.
Oväntat svagt av Ida o Falk. Ida så riktigt trött ut (som vanligt) redan i en semi.
Dyvik har gjort det bra idag.
Ida o Falk kan köpa en trisslott.
Inga svenskar med någon större gnista. Struliga tävlingar. Falk får ha tur om hon skall på pallen.
Kallner; SM åkare på dom som varit 5 o 7 + en jätte bra stafett.. då har vi många SM åkare inte wc åkare enligt dig…men du gillar ju hacka extra på vissa ;)
Mycket nej nej nej från Blomman idag.
Trodde nog Falk skulle vara närmare men bra ändå. Idag chans hade varit om de fyra framför hade ramlat.
Vad tror ni om Dyvik på en tredjesträcka i stafetten?
Fristilssprint är röriga tillställningar. Kul med Falk på pallen det behöver hon.
Dyvik på 3.e. Nej.
Kul med Hamilton som kombinerar Formel 1 med längdåkning. Han var ju tvåa även i F1.
”Mycket nej nej nej från Blomman idag.
Inlagd: 2017-01-14, 15:30
Skriven av: KGK”
Och det med rätta, var länge sedan man såg så många dåliga starter och så många felbeslut…
Och märktes att det var norsk vm-uttag. Lite problem att det även var svensk…
En norrman med tån först. Spyr på dem snart. Förstövern gör att alla norska resultat smakar skit.
Kallner: Hahaha
PALLPLASSER WC LANGRENN. 2016/2017
NORGE ……..51
SVERIGE…….15
t.o.m 14 jan.
Och det måste svida för Falla att förlora spurten ytterligare en gång.
Och hur konstiga är ryssar i segerintervjuer?
Och Falk missnöjd trea när hon inte var i närheten av att kriga om segern.
Popsen är inne på rätt spår. Är Emil en man för VM? NEJ.
Mardrömmen är om han blir uttagen att köra en stafettsprint.
Synes Oskar Svensson så ganske sterk ut i dag. Han burde aldri ha latt Golberg passere i bakken før han ble stoppet av fallet. Kunne kanskje klart en finale da. Svakt av Teodor og Emil. De så veldig tunge ut. Synes Astrid J. virket positiv i dag. Virker som om formen er på gang, men hun har ingen speed i kroppen lenger.
Jönsson har hyfsad fart uppför. Problemet är att hans fart på platten håller inte längre.
Men egentligen är det inte konstigt. Börjar bli sprintgammal. Bra ändå av honom att kunna tillhöra världseliten i sprint i 10 år!!!
Årets tråkigaste tävling hittills tycker jag. Trist bana och trista resultat. Matvejevas seger överraskande. Inget optimalt glid på svenskarna idag.
Det sorgliga är att Jönsson fortfarande är en av våra bästa sprinters. Dyvik borde med till VM då hon även kan vara reserv på distans och på båda stafetterna.
Hvorfor var dette en trist bane Per? Må si at banen var veldig bra og fair.
Toppe H: Ja, det är trist. Mycket beroende på dålig återväxt på åkare födda 89-92. Men Jönsson är inte jättedålig eftersom han alltid går vidare från kvalet.
Dyvik ska först köra U23-VM, glöm inte det. Och hon har verkligen inte rutinen för att köra en VM-stafett, hon föll ju igenom och tappade försprånget på den vc-stafetten i La Clusaz (okej taskigt att ge henne sistasträckan för att testa henne). Vi skulle ha två kopior av Stina Nilsson, hennes andrasträcka i den stafetten gör ju att man vill ha henne både där och på slutsträckan ;-) Om vi nu ska prata VM-stafett igen.
Först är det lag inför imorgon.
Riktigt mörkt i svenska herrlaget sedan Arild Monsen åkte hem till Norge för att ta itu med det norska laget som då var under isen… Gått utför sedan dess.
Inte lätt att sätta ihop lag som kan hävda sig…
Sven: Knappt utanför stadion, svårt att ta sig förbi för dem som vill. Ok, den liknar Davos men Davos har andra kvaliteter som gör den spännande tycker jag.
Kolla på skidskyttedamerna. Så fort det kommer in en tränare som ställer lite krav och coachar hårt så händer det nåt.
Nåja, generellt är denna säsong ändå en opptur för längdlandslaget som helhet.
Lisa: Nej, inte Dyvik till stafett tycker jag. Hon imponerar verkligen den här säsongen men har en del kvar. Konstiga taktiska val i semin idag dessutom.
Finns bara en som gått åt motsatt håll. Från usel sprinter till en bra efter 30-års ålder. Från medelmåtta på distans till stålmannen lika så. Dessutom är han syk med bara 80% av lungorna hela. Det medicinska miraklet Sundby. I Norge jukser vi icke.
Liker ikke Lotta Fahlberg, hun virker ikke genuint interessert, kun en som later som (det lyser klart gjennom at det er skuespill), og en som har lært seg å lese opp litt statistikk, SVT burde snarest bytte henne ut, hun holder ikke mål.
Neithiri: Inget fel på Fahlberg. Skulle vi ta in norska kommentatorer menar du?
Däremot har väl Blomman ”yesss, position” Blomqvist gjort sitt.
Neithiri: Word. Känns som Blomqvist kände av det.
Kallner: Blomman har pasjon, det lyser gjennom at han elsker langrenn, å bytte ut ham er galskap. Hvor faen er Jacob Hard, har han så mye å gjøre at han ikke orker å stille opp noen fåtalls helger om vinteren?
Överraskande med Matveevas seger men hon var stark idag. Dyviks orutin på denna nivå syntes men har helt klart framtiden för sig. Tror att det blir Stina, Falken, Ida och Jonna i VM även om den sistnämnde inte åkte så bra idag. Dyvik med som reserv om det händer något med de andra.
problemet med kommentatorer och experter är att dom säger det som alla tittare kan se passera i rutan.Finns inte mycket att tillägga ordmässigt om man inte kommer på nåt som inte syns.Och det är en sällsynt vara.
KGK: Det har du rätt i. Jämfört med fotbollen är fördelen att vara på plats på skidor rätt liten.
Som sagt svenskarna har varit sjuka och vissa är nedtränade så dagens resultat berodde inte på skidorna. Tror man det har man för höga tankar om svenskorna.
Tycker Jacobsen såg riktigt bra ut idag, hon är ofta seg i starten och svag på upploppet. Men idag var hon snabbt ute och tappade mindre än vanligt på upploppet. Gillar verkligen hennes rejäla skidåkning, dock stör jag mig på hennes gnälliga, präktiga och arroganta personlighet.
Den dopade ryskan slår till ett par gånger per säsong.
SVT:s kommentatorer är bedrövliga i alla idrotter, men de på NRK är inte mycket bättre. Tycker deras studioankare Karen (eller något sådant) med glasögon borde styra upp lite, hon känns proffsig.
Jan: Karen-Marie Ellefsen? Nei, spar oss :)
Som kommentatorer trenger vi folk som virkelig engasjerer seg og viser temperatur, folk som bare leser opp resulater og statistikk er overflødige, de bidrar ikke til noe annet enn det vi kan lese i aviser.
Karen Marie har 38 år på ”lesten” som kommentator og programleder i NRK-sporten. Vi får si hun står seg bra, og er allsidig og meget oppdatert i flere idrettsgrener …
Jag håller med om att Fahlberg tyvärr inte är så bra, hade hoppats på bättre, tycker ändå hon jämfört med vissa andra intervjuar skapligt, men som kommentator är hon rörig och inte lika engagerande som Hård. Visst hon är ny i rollen, kanske blir bättre. Det får en att uppskatta Hård. Annars har man ju tyckt att han inte längre hänger med lika bra, men än så länge mycket bättre än Fahlberg. Blomman har sina sidor, men hans engagemang är bra, vågar också sticka ut litet. Vilka alternativ finns? Tycker t ex att Elofsson när han var på SVT (har inte sett han sedan dess) var litet mesig, det var en hel del plattityder, men kanske har han blivit bättre. Mathias och johanna? Kanske, har hört dem för litet som expertkommentatorer, mest som studioexperter vilket är en annan sak.
Anders E: ”Vilka alternativ finns?”
Hvorfor skal man ha alternativ? Hvorfor kan ikke Hård og Blomman kommentere alt som er innenfor langrenn? Er det en slags tåpelig svensk greie at man må sette inn en kvinnelig figur likestillingsmessig? Altså, dere har verdens beste team, Blomman og Hård, som vi hadde Karlsen og Rike, ikke spoler det!
”Gillar verkligen hennes rejäla skidåkning, dock stör jag mig på hennes gnälliga, präktiga och arroganta personlighet.”
– AUJ er ikke min favoritt heller. På grunn av diverse klaging og prektighet. Litt usympatisk i mine øyne, helt enkelt.
Men dette handler jo ikke om hvem som er mest sympatisk eller flink å formulere seg.
Det må være rom for at folk er forskjellige, uten at man setter dette i sammenheng med deres prestasjoner som idrettsutøvere.
Heidi Weng kommer aldri til å bli et godt intervjuobjekt og svare godt for seg, men en god langrennsløper dét er hun.
Charlotte Kalla ser farlig ut når hun er lei seg :)
– og får kritikk for dette. La henne få være seg selv, hun er best når det gjelder – det er en umåtelig viktig egenskap mange kan misunne Kalla.
”KGK: Det har du rätt i. Jämfört med fotbollen är fördelen att vara på plats på skidor rätt liten.
Inlagd: 2017-01-14, 19:32
Skriven av: Perra”
Jämfört med cykel (linjelopp) är fördelen att vara på plats rätt stor. (kunde inte låta bli ;-))
…
Ska vi gissa Norge I, Norge II och Norge III på herrpallen imorgon?
Och Fahlberg ska göra reportage och intervjuer, inte sitta i båset!
Problemet med Hård/Blomman är att det saknas konkurrens ändå lever vi en marknadsekonomi.
”Problemet med Hård/Blomman är att det saknas konkurrens ändå lever vi en marknadsekonomi.
Inlagd: 2017-01-14, 22:31
Skriven av: KGK”
Kanske just därför, vem försvann till viasat? Plånboken styr.
Aliide,
Tänker du på Karlsson? Tycker att det var bra att slippa honom. Tristpelle som han är.
Bättre på monopolets tid, Jerring, Hyland, Strömmer mfl
Håller med om att Fahlberg inte varit någon hit. Det var väl hon i La Clusaz också? Inte bra där heller. Plastig känsla över hennes kommenterande.
Idag väntar annars årets mest betydelselösa tävling. Den minst prestigefyllda grenen inom längd, i en stil som inte körs på årets mästerskap och utan att resultatet påverkar VC.
Damer: http://www.langrenn.com/kvinner.5946369-1743.html
Herrar: http://www.langrenn.com/menn.5946368-1743.html
Per, ändå vm-uttagning, för åkaren själv en chans till att visa sig värdig en plats i vm-sprinten. Så årets näst viktigaste täving för åkaren iaf.
Fahlberg kommer inte ens upp i nivå med Bränholm och det vill inte säga lite.
Troligtvis sätter man ju in Fahlberg bara för att ni klagar så jäkla mycket på Hård. Stäng av ljudet eller byt kanal. Hård/Blomman hör hemma i kommentatorsbåset!
Och Popsen pratar upp Sveriges chanser (x antal vinster i teamsprint fristil), glömt att stina inte är i Toblach….
Tycker Fahlberg gör det bra när hon får kommentera. Visst, hon har kanske inte samma samspel med Blomman som Hård, men hon är en duktig kommentator. Allra bäst är hon dock som intervjuare och reporter. Ge henne lite tid, tycker att hon är ett guldkorn i svensk sportjournalistik.
Såg även den smått komiska sändningen från långloppet utan bild och måste säga att Niklas Andersson och Mattias Svan gjorde det riktigt bra. Framför allt Svan är en duktig, insatt och underhållande bisittare.
Skar gör det bra som vinner, men jag tror knappast att det var ett särskilt stort skrämselskott mot de största sprintfavoriterna Krogh, Ustiugov, Halfvarsson. Även om Simeon Hamilton är en duktig åkare så bör de slå honom klart. Även Kläbo såg lite seg ut. Detta ska ju vara relativt formtoppade åkare som slåss om en VM plats, men de fick dessutom stryk av Oskar Svensson i Scan Cup. Tror Arild Monsen var sådär nöjd ändå med beskeden.
Aliide,
Fahlberg ska enligt SvT ersätta din favorit Karlsson .
Ja, typ tre timmar kommenterande av ett lopp utan bild, gps:er på vissa, telefonsamtal till folk på plats, små mobilfilmer, Svan/Andersson slog NRKs som gav upp efter 1 tim!
Pops försöker bara skapa intresse för nåt så urvattnat som teamsprint.
Och det var inte Karlson som gick till viasat.
Flera icke-VM-uppställningar idag på damsidan av naturliga skäl då flera av de bästa står över helgen. Schweiz och Ryssland ställer dock upp med sina A-lag. Troligen Tyskland också för inte petar Kolb Herrmann som orkar mer? Unga Belorurova (leder U23-världscupen) såg inte ut att vara i form igår, kanske nedtränad. Ska hon vara med i U23-VM? AUJ och Falla får gälla som favoriter idag.
På herrsidan provar Sverige att ställa upp med de unga i ett lag och veteranerna i det andra. Kan bli en norsk dubbel men ryssarna har två bra lag och jänkarna såg starka ut igår, få se om de kan utmana idag?
Anders.. Jeg mener att Pellegrino er en bra målestokk i en fristilsprint, selv om han har vært litt svakere i år. Men er enig att gårdagens sprint ikke var noen stor idrett.
han är nu på samma bolag som Karlsson trots allt.
Är det final direkt i teamsprinten?
KarlP: Nej, semifinaler kl 13.00.
Tack.Anledningen till min fråga var att jag inte hittade något om semi på fis-ski .får kolla igen
Fattar inte startlistan för semifinalerna, är Norge redan förbestämda för att åka final medan andra får tampas för att komma dit?
Det är 25 000 i Ruhpolding på skidskyttet. Hur många är det i Toblach?:-)
Att ni orkar följa skiten.. måste vara dopare.. eller efterblivna..
Aliide: Du måste kolla i pdf-filen, inte html-varianten. Om det nu är det du gör, annars fattar jag inte vad du menar.
Jesse
Ok 25000kollar på skidskyttet.Det är säkert miljoner per helg som kollar på fotboll
Det innebär inte att jag blir mer eller mindre intresserad av längdåkning.
Tycker att man nedvärderar de svenska resultaten genom att gång på gång i går säga att stina inte var där tycker att Falk gör det bra det var ju många som inte åkte tour de ski också många av det mest meriterade bla man ska ju som bekant åka om det också så heja på dom svenska tjejer som åker o inte på dom som inte är där o tävlar
Inga sändningar från semifinalerna (däremot finalerna) men man kan följa live timingen t.ex damernas första semifinal med båda de svenska lagen här: http://live.fis-ski.com/3038/results-pda.htm
Yngre laget (Dyvik och Jonna) leder efter 5.2 km med det äldre (Ida och Falken) som tvåa :)
När Ida och Dyvik åkt klart efter 6.5 km är båda lagen med därframme, det lär bli en spurtuppgörelse.
Äldre laget vidare som etta med Tyskland som tvåa. Yngre laget slutade femma, få se om de går vidare på tid?
Jörgen: bara två lag som slås ut på damsidan så de är redan vidare.
Nån som vet hur många lag som får åka finalen?
Ok alltså ingen ide att köra slut på sig i kvalet
Men både Sverige 1 och 2 måste kvala på både dam- och herrsidan… :-(
Aliide: Alla lag måste väl kvala?
klart alla lag måste kvala
Man får väl tycka vad man vill om olika sporter och insatser. För min del räknar jag bara vinster och inget i övrigt.
Eller fattar ingenting hur det funkar… Hur många går vidare från varje semi? Vilka är ute från den som just gått i mål?
Swestam: Låter bra, alltså bör de ha sparat krafter till finalen som väl körs kl 15?
swestam
du som verkar ha lite koll, hur många går vidare på herrsidan?
vilka åker för Sverige lagen idag på herrsidan?
Janne, borde väl vara lika många som på damsidan ;-)
De fyra första i varje semifinal och de sju bästa tiderna därefter går vidare vilket gör att det blir 15 lag i finalen (nya regler för denna säsong).
Bra med att fyra bästa går vidare tycker jag .mer rättvist så kan jag tycka
Laguppställningarna finns i länkarna längre upp. Sverige råkade dock benämna 1 för 2 (emil och teo Sverige 2, oskar och westberg i Sverige 1 fast de tänkte tvärtom)
Zackari som åkande reporter på Vasan. Vilken j-a katastrof. Mer mediek-t person får man leta efter. Hennes karl är om möjligt ännu värre. Vad f-n var det för fel på Rickard?? Han gjorde ett bra jobb. Ibland verkar det som det ska ändras för ändrandets skull. Den där Stjärne ger jag inte mycket för.
Kallner, vad är det för något att jaga upp sig över? Stackars dig.
För Vasaloppet hoppas jag snarare att eliten inte hindras igen av idioter till motionärer som går på skidor och stänger spår på upploppet.
Vad gör Falk mot sin lagkamrat? Helt ifattbart.
Falken är het. Styrkebesked av henne. Även Ida får godkänt idag.
Kallner,
Håller helt med om Zackari, fasansfullt, obegripligt med tanke på parets skitprogram som dom lyckas sälja till SvT,
Falk är en säkerhetsrisk, kan man diskad precis när som helst, har hon dålig syn? verkar som hon inte ser andra åkare.
Snarare omedvetet gällande Falk.
Men aj aj aj Falla, nerspurtad av två…
Aliide; åja de motionärer som åker runt 4:30 är ganska duktiga och vill få så bra tid som möjligt. Så länge det är gemensam start kommer det bli lite struligt för damerna. Men detta år blir det tydligare regler.
Vad gäller Zackari så är det fånigt att ändra nåt som funkar bra men det ska väl vara PK att ändra.
Styrkebesked av Pettersson/Jönsson.. hehe..
Superbra jobbat av lag 2.
Emils åkstil betalar sig inte. Han hoppar upp och ner hela tiden och energin används inte för att skapa fart. Hans tid är tyvärr ute när det blir åkning hela tiden.
Kul pall för Norge.
Men det hela har lite av B-tävling över sig.
Okej, där åkte Oskar och Westberg till sig var sin vm-biljett!
Kallner – Fånigt att ändra någor som fungerar? För halvlata mesar utan något ambition kanske. Hoppas du inte blir rådgivare till längdlandslaget ;) Om någon tar poäng i VC så är det ju helt ok, så varför ändra något i upplägget då (skulle man kunna resonera enligt dig)?
Jag gillar Olsson, men jag gissar att man vill försöka dra in andra till att titta på vasaloppet genom att ta med Zackari. Olsson drar väl inte till sig några andra tittare än de som ändå skulle kollat på vasaloppet. Jag tycker inte Britta är så där jätteintressant (vet faktiskt ganska lite om henne), men jag tycker det kanske kan vara bra med en kvinna som åkande reporter, det kan ju dra till sig folk som inte skulle kollat på (eller tänkt åka) vasaloppet om hon är med.
Sen att vissa personer börja pipa om PK så fort en kvinna ersätter en man är väl något svt får leva med.
Många fina skalper han tog där på upploppet, Svensson! :)
Kallner; har du missat hur loppen i Ruka o Lillehammer var när Emil tog sig vidare till semi och final .. semin var ju ytterst nära final åxå… var ju inte så att han styrde någon gång i lugnt tempo då
Kallner; skrev du något positivt om dom två bara insatserna ? eller skriver du mest bara när de går dåligt för vissa?
Aliide
Nu håller jag faktiskt med dig:-)
Tycker Oskar och Westberg ska åka sprinten i VM tillsammans med Theodor och Emil.
Jossa; du måste hålla med om att den taktik som Emil varit så lyckosam med tidigare inte funkar längre. Det är ofta fart från start och han räcker inte till på samma sätt längre. Om du kan nåt om skidteknik (statistik verkar vara din starkaste sida) så ser du också att han inte får med sig fart vid kontinuerligt högfartsarbete. Emil är bäst på korta upplopp och i ryckiga lopp men så ser det inte ut längre i loppen.
Rubrik; du fablade till det när du började om VC-poängen, annars respekterar jag dina invändningar.
Vi har fortfarande inte rätt till fem gubbar per lopp i mästerskap. Emil kommer bli ersättare på sin höjd.
Kallner: du hackar ju så fort du får chansen på visa men berömmer dom sällan när de går bra.. Emil har ju varit i final i år utan att haft den taktiken även i Ruka när han var nära final borde varit i final om inte Norrmannen stängt han på upploppet..
Idag och igår har de varit dålig taktik från han helt klart..
ja på fakta brukar jag ha koll vad som hänt inte hitta på hur de går till för att hacka extra på någon de borde du väl veta.. och har jag fel kan jag erkänna de du vet nog vad jag menar
Just fan glömde Calle, blir tufft om platserna bakom Theodor och Calle. Som det verkar stå mellan Emil, Oskar och Westberg.
Sett en del på skidskytte där ser det bra ut för damerna. Öberg från Piteå är hon släkt med Jennie?
Aliide; vilka 4 åkare har du i sprinten nu? Emil kan ju även komma med som distansåkare då mer som resev för en stafett om de blir många sjukdomar.. men klart han måste göra resultat för att få åka en sprint i fritt.. men jag vet inte hur mkt värde man sätter på resultatet i en sprint stafett när man tar ut sprintlaget
Hellner, Halvarsson, Pettersson och Oskar Svensson kör sprinten. Emil Jönsson har tappat edgen. Han förtjänade 2 medaljer i OS men det berodde mer på andras olycka. Nu två år senare har han tappat ännu mer. Bättre att köra Oskar Svensson..
Falken är en säkerhetsrisk när hon åker för sig själv och medtävlarna men ett medaljhopp i VM. Kul att det gick bra för Westberg och Svensson, fina skalper som de tog. Falla måste vara fundersam nu, blir nedspurtad gång på gång när hon leder inför upploppet?
Vasstrader
Vill Hellner åka sprinten?
Calle borde väl matchas mot distansloppen? Inte bränna krut på sprint och bli sjuk lagom till stafetten.
Kommer Heller vela åka sprinten ? Calle har ju fart för att ta medalj i sprint om allt klaffar frågan är om han har de på distansloppet 15 km? vad är större chans ?
en Öberg kommer från Piteå trakten lite utanför andra från Kalix vet ej om dom är släkt på något sätt man inte varit något i tidningar om de
Tycker fortsatt att det inte direkt ger någon klarhet för de norska sprintrarna på herrsidan. Idag visade Oskar varför han klämde dit Kläbo i ska cup. Kläbo har inte riktigt tekniken med sig i fristil och kort spurt. Golberg är en bättre taktiker men saknar killern i fristil.
Självklart, det förstod alla när Rickard Olsson fick sparken att han skulle bytas ut mot en kvinna. Ingen tvekan, SVT könskvoterar för fullt. Lägg också märke till hur vinterstudion har förändrats de senaste åren. Jag har ingenting emot duktiga kompetenta kvinnor men könskvotering gillar jag inte. Och vem är Britta Zackari egentligen? har aldrig hört talas om henne tidigare,
Calle har sin största medaljchans på sprintrarna. Tror han vill åka.
nn
Ha ha Jennie Öberg är från nederluleå församling men åker för PiteåElit
KGK: Tänker om det är någon stor skidsläkt. Kusiner möjligen. Hanna Öberg blir nog stor stjärna om det vill sig väl. Skjuter som en gud och är bara 21år.
nn, Fattar men det finns hur många Öberg som helst där uppe i norr
Jag tror att det är Stina Nilsson som mer eller mindre har knäckt Falla. En åkare med samma frekvens men större och med större utväxling och större fart utför.
Enig med dig Fabulator, man skall uppskatta skidåkarna för deras insatser inte för deras personer. Och jag uppskattar verkligen Astrids skidåkning dock svårt att separera från personligheten. Men det var väldigt fint tryck idag från Astrid var väldigt nära att knäcka motståndarna totalt, tror de räddades av vindsug och att Astrid fått jobba hårt på föregående sträcka. Hade Falk varit norska och gjort så mot Sundling hade nog många velat se henne diskad.
På herrsidan så blev de norska åkarna för ivriga, de brände krutet på sina mitten sträckor. Imponerande av Pellegrino och Nöckler att fixa pallplats trots fall. Mycket imponerande av Westberg och Svensson, deras växlingstaktik såg först dålig ut och de tappade nog på det varje sträcka, men sista gången satt det som en smäck.
Skämttävlingen sprintstafett går i klassiskt på VM. På skate hade Calle o Hellner varit det bästa laget men nu blir det svårare. Jag röstar på Calle o Teo med Calle på sista.
På damsidan Falk o Stina, självklart. Med Stina på sista.
En sprintstafett tar mycket energi och Stina har en utmaning att orka med båda sprintarna, ett distanslopp och ”riktiga” stafetten.
Jag tror Falla kommer tillbaka och är i form till VM. Dock är hon säkert inte helt bekväm med att Stina har 4-0 i inbördes möten i år (två i semi-final i Ruka och två i Val Mustair). 4-1 om man räknar loppet med Stinas stavbrott. Men Falla leder ju fortfarande VC-sprintcupen överlägset och Stina är bara 5:a så Falla är helt klart en av favoriterna i Lahtis.
Okej, vc-avslutningen i Kanada.
Vet inte om Astrid åkte så där jättebra egentligen. Gick ju ut med nästan två sekunder ner till Ida som bara tappade en halv sekund trots att hon åkte med lite strul med åkare runt omkring. Var snarare Hermann som gjorde en svag sträcka. Men kul om Astrid börjar komma i form, hon är en viktig åkare för norska laget med sin bredd.
Kändes som att Ingmarsdotter och Falk har lite dålig känsla för att man åker för Sverige.Ett exempel var ju naturligtvis Falks uträngning som hon fick varning för.Men det som var värst var Ingmarsdotter när Sverige 2 var uppe och drog och fick lucka då var det Sverige 1 som täppte till luckan flera ggr och såg till så att luckan försvann .Hur tänkte man då??
Ida är finska, tror inte hon bryr sig om Sverige. Det har man ju sett när hon lagt ned mitt i stafetter förut. Dock tycker jag inte hon gjorde fel som försökte hänga på Dyvik.
Naturligtvis kör Ida för sin egen VM-plats (för Sverige, duh) och vill därför åka så bra som möjligt i en VC där placeringen för Sverige II vs Sverige I inte spelar någon egentlig roll.
Jag tycker vi ska köra Svensson/Halfvarsson i sprintstafetten. Så trött på att Teodor inte ska orka när det är ordentlig fart på sistasträckan. (Jag vet ej idag, men i Falun t.ex.)
”Ida är finska”. Visa lite respekt Jan. Ida är Sveriges tredje mest framgångsrika skidåkare på damsidan någonsin (efter Kalla och Toini) med 8 VM- och OS-medaljer.
Falk är väldigt osmidig som åkare. kan väl försöka lite bättre ändå.
Teo har nog sett sina bästa dar.Samma med Jönsson.
Per; tycker du inte att det saknas en individuell mästerskapsmedalj på ett distanslopp för att vara i toppen? Svårt överhuvudtaget att jämföra förr och nu eftersom sprintar är ett nyare påfund.
Jan: haha bara för att Pappan är från Jarhois är hon väl inte finska de ligger ju i Sverige..
Kallner: Ok, det är väl hugget som stucket mot Anna Haag men topp-4 i alla fall. Toini har en mästerskapsmedalj mindre än Ida men hennes två individuella OS-guld gör henne till klar tvåa tycker jag.
Toini skulle man däremot möjligen med visst fog kunna kalla för finska…
Per: Billan med VM guld och silver + två stafett medaljer håller jag högt..även högt i totala WC något år… OS 88 där hade hon en väldigt otur med valla o motståndarna ;) och egen lagkompis som tappa bort en medalj i stafetten med att tappa 1.24 på första sträckan
Två mästerskapsmedaljer efter sprintarnas ankomst är som en förr. Damerna hade tre chanser på Toinis tid, nu är det väl sex.
Billan håller jag högre än Ida. Håller med Jossa där.
Men Stina har väl redan fler VC-segrar än Kalla? Lär bli en och annan medalj i mästerskap oxå innan hon är klar.
Nu är det svårt att jämföra då Kalla haft oturen att tävla samtidigt som historiens mest vinstrika åkare. Att råka ut för Björgen , Kowa och Johaug samtidigt är oflyt. Nu tror jag inte sista ordet är sagt om vare sig Björgen eller Johaug. Framtiden får visa hur det stod till med dessa åkare. I det ljuset så har hon gjort det väldigt väldigt bra.
nn: skulle vara kul syna Billans motståndare åxå men nu är de som de är..
Vill minnas att konkurrensen på Billans tid inte var den vassaste .Tog ju bara ett guld/silver också individuellt.
Calle H och Oskar S bör åka sprintstafetten i VM. Peterson bör forfarande gå före Westberg, som inte är lika bra i klassisk stil. Jönsson håller inte och Hellner bör satsa på andra distanser.
Vad gäller inviduella sprinten är Calle H, Oskar S och Peterson givna.
KGK: Visst är det så men ett faktum är att inga varit i närheten av den kross som Marit varit inom längd. Hur det gick till miraklet 2010 har vi inga bevis på men ett möjligt scenario har vi sett bitar av denna sommar. Framtiden är mitt hopp.
KGK: och hur motiverar du att de var dålig konkurrensen ? skulle säga att den var minst lika bra som den är nu om inte bättre.. då fanns de 5-6 Ryskor som kunde vinna även Italienskor de finns de inte idag..nu är de ju mer på distans bara Norge Sverige Finland som är och krigar om pallen..
Fascinerande läsning kommentarerna i norska medier. En dålig helg och folket muttrar om rysk doping. 5-år av fulla pallar har gjort dem bortskämda.
Enligt Calle själv så funderar han på att stå över teamsprinten. Vill inte åka allt i VM den här gången. Är nog smart, men försvagar en av Sveriges största medaljchanser.
nn: har inte läst norsk media brukar inte göra de ,, men skriver dom mkt om norska dopad åkare när han är på pallen? och hur ska dom skriva när johaug är tillbaka ?
Anders: Calle måste tävla smart under VM förstår om han hoppar teamsprinten.. tror heller inte O Svensson har hårdheten att hålla på VM i teamsprinten.. blir helt annat än nu i helg
Calle har tydligen kronisk bihåleinflammation. Antar att detta blommar upp när han blir sliten. Han behöver verkligen ransonera sin lopp. Stafetten är det viktigaste.
Jossa: Vilka vill du ha då i sprintstafetten? Du menar att Peterson, Jönsson och Westberg är de bästa kandidaterna? Oskar Svensson tycker jag absolut har hårdheten jämfört med dessa.
Perra: absolut inte Westberg .. Teodor tror jag helt klart är given efter de han visat i klassiskt i år i sprint + ett bra distanslopp i WC för att vara han.. sedan hade ju Calle varit klart bäst men om han inte åker så tror jag de blir Jönsson… hur motiverar du att Oskar Svensson har hårdheten han har ännu inte åkt en team sprint i klassiskt ? sämre sprint res i klassiskt än Teodor Emil o Calle sämre distans res i klassiskt…
kommer bli mkt tuffare i VM än de var nu
Oskar Svensson såg enormt stark ut igår och har sett bra ut hela vintern. Jönsson har inte samma killer instinkt som förut.
Perra: igår var de fritt i VM klassiskt och Jönsson har varit bra i dom klassiska sprint lopp som varit i år.. slagit Svensson båda gångerna..även visat på distanslopp att han har uthålligheten rätt bra i år.. Svensson har inte varit nära final en gång i klassisk sprint medans Jönsson varit i en o nära en till.. Svensson har höjt sig i år men känslan är ändå att han inte har hårdheten var en teamsprint i VM brukar vara rätt tufft orka genom semi o final
Halvarsson är ju given om han vill gå, men han kanske prioriterar skiatlon. Fast i sprintstafett har han ju en jättechans, medan skiatlonen nog är vm:s största getingbo. Han är ju inte påven på 15 klassiskt heller.
Kossa har väl rätt i resultaten, men jag skulle nog också se Oskar före Teo i sprintstafett. Men ett spännande alternativ är ju Burman på första.
Förlåt… Jossa ska det stå, inte Kossa. Hehe.
Känslan är att Oskar Svensson inte har den otursaura som Jönsson och Peterson förmedlar i teamsprint.
Resultaten ska väl styra? och teamsprint är en hård tävling erfarenhet i rutin från de i mästerskap kan vara viktigt ha med sig..
Manne: hårt peta en som varit på pallen o fyra en gång i klassiskt sprint mot någon som inte varit nära final om du menade att peta Teodor.. Tycker nog Svensson måste visa mera innan han får platsen och även göra något bättre distanslopp..Burman hade ju kunnat vara intressant men frågan är om han har farten brukar ju kunna fungera med en bra distansåkare i laget
Jan: Ida är från Sveg, hennes pappa från Sverige, svenska sidan av Tornedalen. Det är inget fel i sig att vara finska, men antyda att Ida inte kämpar för Sverige är absurt. Varför skulle hon kämpa för Finland. Då borde kalla också göra det, hon och Ida är släkt och kalla är också från Tornedalen, visserligen längre in i landet än Idas pappa.
Teamsprint har väl sedan de kom Sverige på herrsidan alltid haft ett svagt kort och ett riktigt start med undantag 2013 då var de två jämna Heller o Jönsson… Jönsson var den svaga 2014 OS men då var de en sten hård bana på höjd… men 2009 2011 när teamsprinten varit i klassiskt har Jönsson åkt bra men dom gångerna var andra i laget för svag M Larsson o J Modin
Jag tycker det dras alldeles för stora växlar på gårdagens lopp. Det tävlas som sagt inte i skateteamsprint i Lahtis och vad vi såg igår är hur som helst svårt att överföra till vanlig sprint. Teo har varit i mycket bra form i år i klassisk sprint (3:a och 4:a på de två tävlingar som har genomförts) så jag skulle aldrig peta honom från teamsprinten till förmån för någon som är mindre erfaren. Emil däremot går att diskutera gentemot främst Oskar Svensson (givet att annars givne Calle inte ställer upp).
Håller Billan mycket högt, klart före Ida. Hennes VM-vinst 1987 på 20 km fristil i Oberstdorf finns i sin helhet att se här: https://www.youtube.com/watch?v=_1J_wcS5-28
Ordina tävlade då fortfarande för Sovjetunionen, hon blev nia i det loppet. Hon och Kalla delar just nu rekordet i individuella SM-guld med 22 st. Billan är trea på den listan med 19 SM-guld. Ida och de andra som nu är aktiva platsar inte på topp 12-listan.
På damsidan imponerade verkligen Anna Dyvik igen hela helgen med kraftfull skate men även igår gjorde hon taktiska val som är lite svåra att förstå (varför använde hon sitt torra krut så tidigt i loppet t.ex?). Sprintlaget på damsidan blev ännu klarare i och med att Ida blev 5:a. Det är nu bara Anna Dyvik som skulle kunna utmana om en plats i laget men hon åker till U23-VM och kan således inte vara med i sista chansen-tävlingen i Falun. SM är ju även en av de tävlingar som ligger till grund för uttagning enligt kriterierna, men då är nog laget rätt klart tror jag.
Josssa,
Jag bedömer att konkurrensen på Billans tid var vekare än idag och det är naturligtvis baserat på personligt tyckande.Och inget annat. Tycker man annorlunda så är det också egen bedömning.
Instämmer med Per om Anna D.
Tillsammans med Stinas framfart på distans är Annas ”comeback” det mest positiva i år. Jättekul och en klar fördel med henne (contra väldigt många andra) är att hon är verkligen är allround.
Förtjänar definitivt en VM-biljett på sina meriter hitintills i år och för att hon är användbar på alla distanser.
Per: Det var nog Dyviks brist på rutin som var boven bakom att hon tog några felbeslut under helgen men håller med om att hon gjorde mycket bra från sig. Det kommer att bli bättre med tiden. VM vore en värdefull erfarenhet men tvivlar på att hon får åka, U23-VM stundar nu för henne.
Jan: Ida är finska? Hur kan du påstå något så uppåt väggarna heltokigt? Att du inte påstår att hon är norska också när hon nu är född i Härjedalen. Dessutom påstå att hon inte vill kämpa för Sverige är ren ärekränkning. Hade du varit en känd person och inte anonym så hade du kunnat bli åtalad, precis som Ulf Karlsson.
De Dyvik gjort är verkligen kul och imponerande i år…. men en VM plats kan bli tufft att ta ändå nu.. tittar man på resultat så har vi 4 åkare i sprint som gjort de bättre i år sett till topp resultat i WC sprint i fritt. på distans på WC blir de åxå tufft.. en åkare som Settlin tror jag ligger bättre till
Jossa… Tja, du har nog rätt, men jag vet inte om sportresultaten är viktigast för sprintstafett. Men Teo har ju bättre resultat oavsett iofs. Däremot är det så jämnt att formen in mot vm kan avgöra.
Jörgen… Fast den nationella nivån på damsidan håller mycket högre klass idag än på Billans tid. Så antalet sm-guld känns inte som det viktigaste i en jämförelse. Att jämföra Billån och Ida tycker jag annars är som att jämföra äpplen och päron. Billan var en pionjär som under långa stunder nästan ensam var svensk damskidåkning – både med framgångar och motgångar. Ida är en lagspelare och mästerskapsåkare som mer i skymundan varit viktig för damskidåkningen. Det känns inte rätt att ställa dom emot varandra.
Sprintresultaten ska det stå…
Ja, det måste nog till skador eller sjukdom nu för att Dyvik ska ta sig ända till Lahtis. På sprintsidan blir det svårt att rubba de fyra som varit i final på skatesprint i år. På distans är det också svårt att se något lopp där Dyvik platsar. Stina, Kalla, Haag, Ebba går före på distans i alla lopp. Falk har också presterat klart bättre på distans än Dyvik hittills, i både klassiskt och skate. Hon går före till ex stafetten men kan kanske även få köra något annat längre lopp. Sedan kommer Settlin, Wiken, Sundling, Ida som alla har rätt likvärdiga toppresultat på VC-distans (12-14) i år. Jag tycker Dyvik ligger i den gruppen. Rydqvist har däremot halkat långt ner på VM-listan efter en usel säsong hittills.
Stina åker inte nästa helg och Settlin är sjuk
Haag Wiken Kalla Falk Sundling Ida
Olsson Hellner Daniel Calle Burman Martin J
Fast nu är det inte säkert att alla våra bästa distansåkare kommer åka alla distanslopp så där öppnare sig en möjlighet för Dyvik. Om inte annat så är hon verkligen en bra reserv på hemmaplan för VM. Dock ser jag inte att U23-VM skulle hindra henne från att åka VM, det är ändå så mycket tid mellan de båda mästerskapen.
Bra Stina! Starkt att orka stå emot kraven att köra i Ulricehamn. Noterade att hon sa i intervjuerna efter TdS att hon kör nästa gång ”på hemmaplan”, dvs. inte nödvändigtvis i Ulricehamn. (Det tolkades dock som Ulricehamn av flera journalister)
Swestam: Ja, inser på min egen uppräkning att det finns en liten möjlighet för henne.
Dyvik kan kanske komma med som reserv nu blev ju Settlin sjuk vilket kan vara till hennes fördel.. men finns många om platserna
Om man jämför med VM i Falun när Öberg kom med som reserv så har ju Dyvik gjort betydligt bättre resultat än vad Öberg då hade gjort.
Angående orutin (som Dyvik gett prov på i alla vc-lopp hon startat i) är det så extremt individuellt hur man hanterar det, tycker Jenny Rissveds beskriver hoppet från U23 till Senior elit så oerhört bra i https://www.redbull.tv/video/AP-1PG3K3AEN2111/peaking-uci-world-cup?playlist=AP-1PG3K3AEN2111 (jäkligt sevärd liten ”dokumtärfilm” trots att det inte är längdskidor, så aningen ot men ändå, se den om du inte gjort det!).
Frågan är ju om Dyvik är redo att starta i senior-VM, åkstyrkan kan finnas där men finns psyket att tampas mot världens bästa skidlöpare internationellt? Har inte riktigt verkat så hittills. Kanske ska hon hållas borta för att inte brännas och bara tävla på U23-nivå och inte gå mer världscup åtminstone säsongen ut? Dvs inte heller tas ut till VM, ens som reserv (oavsett om hon klarat kvalgränsen osv).
Och så hoppas vi Ebba kniper ”Årets Nykomling & Lilla Bragdguldet” ikväll som hon är nominerad till!
swestam: Öberg hade ju en WC seger på kontot de året.. om än svår värderat men hon vann ju ändå och slog åkare som Van der graaf o Matveeva båda dom två var bra även då och hade varit i finaler innan de året
Aliide
Efter att tittat extra noga på dyviks resa under detta skidår så är det ingen som gjort något liknande i år,från plats 30- 40 i sm. 2016 till nästintill världsklass i år. Det är en intelligent åkare med med en härlig åkstyrka. Psyket är det heller inget fel på, det bästa vi har efter Stina.
Hennes första sträcka under sprintstafetten startade hon som nummer 13 och lämnade över som 4. Sträcka 3 drog hon hela tiden (eventuellt lite orutin där) och gav Jonna ett bra utgångsläge till hennes sträcka 3 tills Falk tacklade bort henne. Sträcka 5 körde Dyvik upp laget från plats 11 till plats 8. Gå in och titta på semifinalloppet i Lillehammer i scan cup i klassik sprint när hon svänger upp i backen mellan de norska åkarna. Definitivt Stinaklass och indikerar åkintelligens och ett bra psyke.
Bortsett från Stina såklart!
Kalla har trent feil i alle år , hun har aldri vært bra i en hel sesong slik som Johaug og Bjørgen, Kalla klarer bare å få EN kort formtopp i løpe av en sesong….
Håller med Peter till fullo. Bara larvigt att som Aliide gör att nedvärdera Dyviks åktalang. Så som Dyvik åkte i JVM 2014 visade hon också upp åktalang. Och på vilket sätt visade Dyvik upp orutin i masstarten i La Clusaz när hon åker upp sig från startposition 59 till att bli 14:e i mål?
DN: Det blir så utan anaboler. Normala människor klarar bara detta. Det är därför Northug inte har mer än en han heller. Han är också ren numera.
Jag blev imponerad av Dyvik det jag sett. Kan inte tänka mig att hon är sämre än många i A-laget. Hoppas hon åker SM i vart fall och blir inte förvånad om hon är på pallen.
nn: Dyvik kör U23-VM så inget sm.
Ni som hävdar att Björgen är eller har varit dopad, hur vet ni det? jag menar inte att såga er uppfattning, jag bara undrar hur ni kan vara så säkra? hon har väl inte ertappats med nåt otillåtet?
Det är inget negativt att vara finska, min kusin kommer ifrån Finland och det är han som sagt att Ida är finska och syssling med Mona-Liisa. Jag har sagt att Finland kan få henne för vi har ingen glädje av henne…
Jag tror Ida som alla skidåkare i första hand åker för sig själva, och av alla saker man kan anklaga Ida så var det inte för att hänga på Dyvik. Då tycker jag snarare Falk bör få skit, inte för att Sundling är svenska utanför att den manöver vara bland de fulaste jag sett i VC, dessutom är det inte heller första gången. Hon förstörde andralagets tävling, nu tror jag inte de kommit på alla iallafall, men de förlorade alla möjligheter.
Det är klart att Dyvik visar upp orutin. Vad är att vänta? Hon är ju bevisligen orutinerad i WC-sammanhang. Men hon är verkligen en frisk fläkt som verkar ha stort självförtroende och som klarar båda stilarna och alla distanser upp till 10 km. Hon är i rätt ålder för att nu börja en resa uppåt.
Jan: Ja precis. Ida har ju bara bland annat varit med om att åka hem ett OS-guld till Sverige så det är klart att Finland kan få henne för vi har ingen glädje av henne.
Skärp dig!
Idas farmor är väl från Finland, men resten av det Jan skriver kan man strunta i.
Johan, Jan: Nej, Idas farmor är inte från Finland. Idas farmor är av vallonsläkt och härstammar från Belgien. Idas farfarsmor är från Finland. Ida och Charlotte är också släkt.
Herregud, släktforskning??
Vallonerna vallfärdar till Ulricehamn för att se Ida – deras enda skidstjärna.