SM-vecka!
Publicerat i 2017-18
Här samlar vi allt som berör SM i Söderhamn.
Programmet
Ons 1 feb: 10/15 km klassiskt
Tor 2 feb: sprint fritt
Lör 4 feb: stafetter
Sön 5 feb: skiathlon
Rubbet går i SVT!
Här samlar vi allt som berör SM i Söderhamn.
Programmet
Ons 1 feb: 10/15 km klassiskt
Tor 2 feb: sprint fritt
Lör 4 feb: stafetter
Sön 5 feb: skiathlon
Rubbet går i SVT!
Ska bli intressant att följa alla åkare som aspirerar på att få komma med till VM.
Har inte sett nån startlista för onsdagen ännu.
Undrar om Södergren ställer upp på nån distans under veckan på hemmaplan? Stafett, skiathlon?
Stina ställer bara upp i stafetten och i skiathlon iaf.
Stina gör rätt i att ”hushålla” lite med tävlingarna och välja dem som ger kvalitet för utvärdering och som matchar optimalt mot VM. Hon verkar otroligt klok i sina bedömningar.
http://www.op.se/skidsport/langdskidor/sodergren-gor-sin-sista-tavling-jattekul-avrundning-pa-min-hemmaplan
Beslut om stakningsfria zoner kom 2 dagar innan start på 15 klassiskt.
Långloppsåkarna rasar, jag aplåderar.
– Nej jag tycker inte att ett beslut som detta ska komma 2 dagar innan tävling
-Nej jag tycker inte stakningsfria zoner är lösningen för att behålla ”riktig skidåkning”, endast tuffare banor är lösningen på sikt.
Däremot har jag lite till övers för argumenten (förutom framförhållningen) att inte långlopparna då kan vara med och tävla och ha det som en bra genomkörare.
Om de endast tränar stakning numera för att endast åka stakningslopp så är det väl ett pris de får betala tänker jag.
Detta att ställa i proportion till VC-åkarna som behöver bemästra 2 separata stilar plus en mängd olika typer av lopp…
Det är väl upp till långlopparna om de vill åka eller inte. Förresten så tränar de inte bara stakning.
Jag tror inte heller på detta med stakningsfria zoner, lite löjligt faktiskt. Det är 100% en fråga om att skapa tuffare banor med långa branta backar helt enkelt som är på gränsen mellan ”åkbackar” och saxbackar. Långa mördarbacken i Falun är ett bra exempel med knixen på slutet.
Kallner:
vi är helt överens här.
-har man åkt klassiskt i stora mördarbacken sen man gjorde om den förresten?..
Ja, under VM. Och det är ganska plågsamt att gå hela vägen där med stakning, det kan man inte ta igen utför. Speciellt sista biten upp är extra brant innan det planar ut och där måste de flesta saxa. Om man då har stakat sig upp dit så suger det till rejält. Att köra en 3-mil och ta backen 3-6 gånger (beroende på bansträckning) och enbart staka är det ingen som klarar utan att tappa mycket tid på varvet.
jaha du menar ”lilla mördarbacken”, den de körde i söndags…?
På VM körde man inga klassiska sträckor på stor mördarbacken, endast fristilsloppet och halva skiathlon.
men det kan väl vara så att det på många ställen, med det väder vi har mitt i vintern ett år som detta, inte riktigt är möjligt att göra en så pass utmanande bana att ”stakningsproblemet” löser sig självt? Klart att man på vm-banor kan förvänta sig tuffa banor som är skräddarsydda för bra tävlingar, men på ett sm i Söderhamn så är ju förstås situationen en annan
jaha det var precis så
”Tävlingsledaren Åke Ekblom förklarar varför de tog beslutet. Han förstår att de kommer få kritik.
– Eftersom vi fått ändra banan på grund av snöläget så måste vi införa zoner. Banan blir för lätt annars. Hade vi kunnat använda ordinarie bana hade vi inte tänkt ha teknikzoner, säger han till sajten.”
Ja, du har rätt där Ernström avseende VM.
Ganska otroligt hur stakningen utvecklats. Jag stakar själv väldigt mycket och håller gott o väl 3:20/km på normala banor ung samma tider som jag åkte klassiskt på när jag var väldigt ung. Stavar, stavfäste, teknik och överkroppsträning gör mycket.
Det största problemet är att dom lägger SM på denna ort, lite längre norrut eller nord/väst hade det inte varit snöbrist.
Håller med om att lägga skid sm i en kuststad i södra norrland är inte optimalt med tanke på snötillgången.
Fast Söderhamn i början av februari ska ju normalt inte vara ett problem.
Per Nu när det inte är normala förhållanden borde skidförbundet tänkt till lite men det tycks vara svårt
Det är inte normala förhållanden nå mer, rena turen att Ulricehamn hade bra förhållanden under VC helgen. Fast det är än värre i andra VC orter som tvingas köra med korta smala banor.
Gillar det inte alls, tom Falun körde ju med nån halvvariant iår med 2st 2,5km slingor.
Fast nu styr väl inte skidförbundet helt över detta själva då SM ingår i SM-veckan.
På damsidan ser inte sprinttävlingarna ut att bli så stjärnspäckade, tydligen avstår både Nilsson och Falk och kanske Ingemarsdotter.
Kalla avstår nått lopp osv osv, Men Haag kan nog inte avstå kan man ju tycka.
Undra hur det blir nästa år när det är ett OS år?
Swestam, så går det när man säljer sig, då kan man hamna var som helst i landet
swestam: Fast gissar att dom har reservorter om det typ skulle vara 0 snö och plusgrader?
Är det kanske meningen att Haag, Rydqvist och Wiken skall konkurrera om VM-platser mot sprinttjejerna på den här banan, i så fall, snacka om omöjlig uppgift.
Når starter sendingen på SVT?
H. G. Wells: Så är de nog inte alla sprint tjejer är klara för VM och på 10 km i VM har vi 5 platser å Stina åker heller inte 10 km i VM .är nog mer matcherna i matcherna mellan dom åkarna + Sofia och Settlin som är intressanta…
Pelle Gissar på 1030
Hade norska damlaget kört en så kallad amerikansk laguttagning på den här banan så hade kanske inte Johaug kvalat in till stafettlaget. Att åka bra på den här banan är liksom inte samma sak som att åka bra på banan i Lahti.
Undrar hur herrarna kommer att göra? Kanske i värsta fall blanka skidor och saxning i de stakfria zonerna. Några av herrarna gjorde så när man provade med stakfria zoner tidigare under säsongen (Intersport Cup i Pagla skidsstadion), däribland vinnaren Oskar Kardin.
Inget starkt startfällt. Ingen snö. Ingen bana som man ska köra ett svenskt mästerskap på.
http://www.expressen.se/sport/langdskidor/tomas-pettersson-ar-ett-rekord-i-idioti/
Johan Olsson avstår SM, är fortfarande förkyld. Vet att man aldrig ska räkna bort mr Sick, men det börjar bli lite väl nära VM nu. Han verkar å andra sidan hel, och känner man Johan rätt så är han nog mest försiktig, tränar säkert en del lågintensivt. Men han behöver kunna köra hårt snart.
Olsson kommer säkert med till VM men kommer inte att prestera något av värde tror jag. Hoppas han fixar en ok stafettsträcka i alla fall.
Ser för mig damernas skiathlon där Kalla och Stina är mil före ”VM-kandidaterna” och där Stina tar hem spurten. Kalla lite sur efter målgången.
Att man inte använder alternativ i detta fall är parodiskt. Åk till Ö-sund eller var som helst med snö.
Ernström; på VM användes både lilla och stora mördarbacken på tremilen och femmilen i klassiskt
Tomas: Med tanke på banprofilen så lär nog ingen var en mil före någon annan. Om inte Falk och Ingemarsdotter är alltför nedtränade så kommer de nog också hänga med.
Brons till Sundling.
Settlin är borta från VM-diskussionen, troligen även Wikén.
Uppvisning av Kalla. När hon är på det där humöret åker hon så kraftfullt och vägvinnande även i klassiskt.
De övriga tjejerna är lite för långt efter såklart, tycker ändå att det kan varit ett fall framåt för Henriksson och Wikén. Sundling gör ett grymt lopp också, men lär mest få åka sprinten i VM trots allt. Falken kan nog bättre.
Rydqvist borde dock vara helt borta från VM truppen nu. Tyvärr.
En annan aktion i Kallas åkning nu än i Falun. Bra! Jag tror hon var missnöjd med Falun och förbannad också bra. Synd att inte Stina åkte.
Tror Kalla tryckte på lite extra då Haag försökte hänga.
Stina visste vad hon gjorde när hon tog ledigt
Fortfarande helt öppet om den fjärde stafettplatsen. Tror att Haag är mer eller mindre borta från den, finns många nu som är snabbare än henne på 5 km. Ebba Andersson given i truppen om hon visar form i USA.
Johan: Tror jag också :-)
Tobbe H
Du menar alltså att Falk också är borta från stafetten eftersom hon kom efter Haag?
sjukt svårt att veta vilka som ska åka 10 km klassiskt i vm
Ha ha! Långloppsåkaren Andreas Holmberg låtsasdiagonalar utan fästvalla i den stakfria zonen. Det lär bli dagens snackis.
Nå skal vi bli best i fotball også, vi har fått Lars Lagerbäck som landslagstrener…
Haag är enorma 1.35 min efter Kalla på 10 km klassiskt. Förstår alla att vi inte kan ha en snigel i stafettlaget.
Anders Svaneno inte bara utkastad ur landslaget utan Kalla sparkade också ut han. Tungt 2016 för Svanebo.
Kalla visar med detta lopp att hon är högaktuell för medalj på 10 km klassiskt samt skialthon i VM.
Neithiri,
LL kan ej sluta vilket han borde gjort för länge sen.
Herregud, tv-produktionen… En kamera placerad i ett jakttorn på ena långsidan av stadion. Kul.
Nä Haag kan inte tas med , slut
Falk är nu tveksam till stafetten.
Victor Gustafsson, är det någon man skall känna till?
KGK: vilka vill du ta ut istället för Haag?
Sätter 10 000 kr på att Jönsson inte vinner.
Ingmarsdotter, Kalla, Andersson, Nilsson i en stafett.
Emil kör in i VM-laget. Stort grattis! Otroligt kul.
Det trodde jag inte. Grattis Emil!
Vasstrader: Bra grundplåt för Skidpepp. Bara att klicka på donera-knappen överst på sajten.
Janne: De åkte 10 km idag. På halva distansen skulle jag föredra Falk men det finns andra också. Dessutom fick Haag draghjälp en stund av Kalla idag men det hjälpte inte långt.
swestam,
alla som kommer före Haag plus Stina Dyvik Ebba
KGK: hur många damer vill du ta ut
Glöm inte att Haag har satsat på det här loppet ett tag nu medan Falk har kört hårt i WC. I min bok är Falk klart före till stafettlaget. Men som sagt det finns andra också. En jättetrög åkare som Haag är en stor riskfaktor på 5 km.
Mycket dålig klass på herrloppet tyvärr. Men när våra kanske tre bästa är borta och Richardsson gör ett förhållandevis mediokert lopp så kan man väl inte räkna med bättre. Herrtoppen är tunn som ett rispapper.
Klart att Haag tas ut till VM. 5 damer ska köra 10 km klassiskt på VM och Stina är inte en av dem. Det blir åtminstone Kalla, Ebba, Ida och/eller Falk samt Haag. Kanske därtill Wikén eller Henriksson, beroende på hur många sprintrar som kör 10 km klassiskt. Dessutom är Haags mål i år 30 km som hon sannolikt får åka också. Skiatlon däremot är inte helt säkert. För att Haag inte tas ut måste lagledningen räkna med att tre sprintar kör 10 km klassiskt (även Sundling). I så fall blir det bara sex damer totalt i hela laget. Mot Haag har Henriksson inga VC-resultat den här vintern (26:a i Falun mot Haags 3xtopp 10). Inte heller Wikén har matchat Haags resultat. Och de tre är inom 5-6 sekunder idag så det avgör inte någonting.
KGK Så ett lopp avgör allt utan hänsyn till något annat?
Tobbe H var osäkert ännu i början på veckan om Haag skulle åka så att hon satsat på detta lopp är ju bara strunt snack eftersom hon varit osäker på loppet länge
Friske takter av Emil.. Grattis!
Jossa,Låter lite ensidigt om ett lopp ska avgöra men har Haag gjort nåt bra lopp efter nyår?
Spelar ingen roll ven man tar ut efter Stina och Kalla på distans, övriga räcker inte.
Det är förmodligen relativt klart att Haag kommer med till VM för att åka ett par längre distanser där hon är kvalificerad. Men hon kommer med all säkerhet knappt synas i bild så för mig är det faktiskt inte så intressant. Det som är intressant är den fjärde platsen i stafettlaget och kör vi med Haag i laget så är jag rädd att vi kommer att vara rökta redan efter andra sträckan som Haag väl kandiderar till. På något sätt som att ge upp på förhand. Visserligen står väl Norge i odds 1,05 men man ska alltid satsa på seger.
VM 10 km svårt att säga vem som ska åka men av dom som inte är givna så skulle jag nog satsa på Henriksson som jag tror visar en gryende form
KGK: de här loppet var ändå bra i förhållande till Wiken o Sofia dom har varit friska och igång läge men är bara just föra Haag vilket borde tala till fördel för Haag…
Jossa, Haag lär finnas med…
Var nån åkare som protesterade mot stakningsfria zoner,,, Tycker gått man kan lägga ner klassiskt så har man löst problemet.
Lite som Per är inne på; alla åkare kan inte åka alla lopp och då är det frågan hur man matchar åkarna för de olika loppen vilket i sin tur påverkar truppen som helhet. Och om man tänker sig en trupp på 8-10 damer så tycker jag Haag mycket väl platsar i den.
Jossa:”var osäkert ännu i början på veckan om Haag skulle åka så att hon satsat på detta lopp är ju bara strunt snack eftersom hon varit osäker på loppet länge”
Vilka lopp framåt hade hon tänkt satsa på då för att motivera en VM-plats? Inga? Börjar ju bli komiskt.
Eller tänker hon att de gamla resultaten långt före jul ska räcka?
Att hon blir 6.a idag trots alla tider att gå på kan inte ha stärkt hennes chanser. Och jag menar bestämt att hon gjort allt för att göra en maxad tävling idag, allt annat är ologiskt. Kärnfrisk har hon ju sagt att hon är, lyssna på podden.
Kallner: fråga förbundskapten var han som skulle ha sista ordet om start idag för Haag.. 6 idag så nära utmanarna gjorde de väl inte sämre heller utan just efter Wiken och Sofia både dom har tävlat regelbundet och borde vara närmare topp form..
Har du fortfarande kvar Settlin i truppen ? och på stafett sträckan ?
någon kommentar om Jönsson? du brukar ju gilla kommentera han.
Känns som Sverige behöver en till Kalla eller Nilsson till stafetten då den tredje personen enligt mitt tycke inte finns på SM just nu. Så vem fan ska dom slänga in, Falk?
Tror ändå att Henriksson har större potential på 10 km klassiskt än vad Haag har i dagsläget ,gäller ju att man har en bra rygg att gå efter o det saknades nog för Sofia i dag hade nog inga bra tider före sig att gå på
Andreas P: Om Ebba A visar form i USA så kan jag satsa en tusenlapp på att det blir Ida-Charlotte-Ebba-Stina. Annars har Falk en stor möjlighet att platsa.
skidfantast; hur motiverar du de? Haag som varit från från tävlande väldigt länge är nära Sofia idag som tävlat regelbundet sedan början på dec.. logiskt sett borde Haag har betydligt mer att ta av när de gäller form
Victor Gustafsson, är inte han idrottspsykolog?
jossa: Som jag sagt flera gånger tidigare tycker jag det är helt rätt av Jönsson att åka lite längre distanser som stafett och 15 km. Där har han lite utveckling kvar till skillnad mot sprint. Och att han tar ett SM (om än i skralare konkurrens) är naturligtvis roligt.
Form är som bekant en relativ färskvara
japp, så de som är i kanonform nu lär ju inte vara i form när det väl gäller. Just därför är ju Haag självklar till att få åka 10 km klassiskt. Vem som ska ta den tredje stafettsträckan är ju helt omöjligt att säga idag, men alla de bästa kandidater kommer ju vara på plats kan man hoppas
Emil; du menar väl ”inte självklar”?
Sälen, och vem är Victor Gustafsson; åker han skidor?
Anna Haag har inte gjort ett bra lopp på 1,5 månad. Vad hon gjorde då är egentligen ointressant då det gäller att vara i form under 2 veckor i februari.
Det som Rickardsson visar nu är naturligtvis mer relevant än vad Haag gjorde innan jul.
Anna Dyvik och Ebba Anderssons insatser i U23 och JVM borde vara ytterst intressanta för en förbundskapten när det gäller att få ihop ett konkurrenskraftigt lag.
Emil Jönssons insats skall inte överskattas.. men inte nedvärderas heller. Rickardsson var sliten efter ett hårt lopp i söndags. Däremot kul att han även vinner på distans och är aktuell i en stafett om inte Olsson startar.
det gäller att vara i form 21/2-5/3, inte under SM.
Det Haag visat i börjat på säsongen kvalificerar förstås henne ganska automatiskt trots att hon var en bit bak idag (12 sek från pallen)
Emil: De var bara 8 sek till Sundling som är VM klar redan.. är nog mer mot Sofia och Emma man ska jämföra när man pratar VM platser…Settlin vet jag inte vad de blir nu med VM platsen såg ju bra ut under tds men nu inte alls bra…
Jönsson torde vara given till VM i och med dagens insats. Han är inte bara tänkbar för sprintlaget utan också en komplementåkare i så väl stafett, sprintstafett som 15 klassiskt.
Sen om och vad han får åka beror nog mer på andra åkares form väl på plats. Däremot frun…
suck…
Rickardsson bröt staven idag på sista varvet. Han hade nog rätt enkelt tagit guldet idag annars.
Sen tror jag inte landslagsledningen sagt till åkarna att vara i toppform 3 veckor INNAN VM, så att Jönsson vinner känns helt ointressant så alla som vet att de ska till VM förmodligen tar det som bra träning.
Den enda som hade något att bevisa idag var just Jönsson och ja de gjorde han ju men lite sent när de andra rätt givna i stafettlaget inte behövde det med tanke på just VM. En egen lite reflektion bara..
Han slog Burman som är i samma läge (ja ajg vet sjukdom, men ändå)
Med Olsson ett stort frågetecken är Jönsson en extra viktig kugge att ha med i ett lag, även om han inte bir uttagen till lopp, om sagt, han är en bra kompletterande löpare.
i stafett är det också så att man inte får möblera om i ett lag som redan är anmält vid sjukdom utan endast ersätta den sjuke på samma sträcka.
Jönsson kan i NÖDFALL användas på de flesta sträckor om än främst 1.a alt, 4:e.
Att sätta Jönsson på en 4:e sträcka vore allt annat än bra, även i nödfall.. har inte sett en enda bra spurt på 2 år från Jönsson. Känns som måånga lag ex Norge, Ryssland osv skulle få lekstuga på sista sträckan isåfall.
Hade inte Haag haft fördelen av Kallas rygg hade hon tappat 15 sek ytterligare. De flesta andra i toppen åkte i ingenmansland men Haag orkade inte hänga på den bäste fast hon hade chansen. Nej, inte Haag till VM efter detta lopp i alla fall.
Loppen före jul känns alltmer avlägsna.
Många av damerna skulle behöva få lite stakträning med Ida som lärare.
Detta tyder på att Ebba är helt säker till VM. Haag, Settlin, Wiken och Dyvik slåss om två platser, enligt Expressen. Henriksson är tydligen inte aktuell och Ebba nämns väl inte för att hon redan är inräknad. http://www.expressen.se/sport/langdskidor/anna-haag-kan-petas-fran-skid-vm-i-lahtis/
Läste att Gripen har sagt att åtta ska tas ut plus två offentliga reserver. Sen två hemliga reserver (som inte vet om det själva) då man får anmäla tolv VM-åkare till FIS.
Nu vet vi inte hur tillförlitliga uppgifterna till Expressen är men om sex redan är klara torde det vara Kalla, Nilsson, Ida, Falken, Sundling och Ebba.
Tror att Haag, Settlin, Wikén och Henriksson alla ligger rätt lika nu och har pressen på sig att visa form i SM även om amerikansk uttagning inte tillämpas. Dyvik är inte med i Söderhamn men fortsätter hon prestera (ta guld) i USA blir det svårt att förbise henne.
Kallner: Vad hände med din Settlin? har du fortfarande kvar i VM truppen.. och Haag tjäna nog inga 15 sek på att åka med Kalla så fort gick de inte jämfört med dom andra när hon var i rygg och hon var väl i rygg på kalla max 1.2 km.. du jobbar hårt igen med Haag men 15 sek var väl mkt den går jag inte på även om du försökt luras förut
du funderar inte på om de gick väl fort när hon gick med Kalla åxå att de blev till de negativa i slutändan ändå?
Dyvik borde vara klar. Emma gjorde ett betydligt starkare lopp än Haag i alla fall med tanke på att Kalla hjälpte Haag.
Kallner: Haag var ju faktiskt före både Jonna Sofia Emma så länge hon åkte själv :)
Haag är rutinerad, hon kan avväga hur länge hon kan gå med, hon orkade helt enkelt inte.
Hon kan ju ta revansch på skiathlonen. Settlin borde gå före tack vare färskare internationella resultat.
Absolut Haag låg 3.a vid 7,7. Men det är ju samma även på ett VM, tar man slut så rasar tiden.
Om Wiken kommer tvåa i skiatlonen har hon chansen. Det måste bara släppa för henne snart. Det är en gåta varför hon går så trögt. Annars tror jag det blir Haag och Dyvik.
Kallner: Är väl inte alltid lätt att avväga ändå även om man är mkt rutinerad… förklara var du fick 15 sek ifrån på ca 1.2 km ? finns inga mellantider som ger dig något stöd om de ändå,,
Jag skulle tro att en rutinerad åkare som Haag kan tjäna 15 sek på att hänga på Kalla i 1-2 km. Det finns inte fakta på allt här i världen men det gör mycket kunna ligga bakom när det skiljer ca10 sek/km i fartkapacitet. Då går det att hänga ett bra tag iom mindre vind mm.
Kallner: man vet att du gör allt för att se negativt på vad Haag gör så har de alltid varit ibland ser du även fel på fakta… Kul att du verkar ta hänsyn till att Settlin varit sjuk och åkt mindre bra 3 raka lopp
Får en obehaglig känsla av att hon redan fått ett OK av den där artikeln.. annars håller hon masken bra…
Är helt övertygad om att Haag är klar för VM, tror hon fick besked redan före jul att hon kunde planera träningen efter det.
Vilket jag tycker är helt rätt med dom resultaten hon gjorde då. Ser helt klart mycket hellre Dyvik än Emma W och Settlin tar den ”sista” platsen. Snacka om formkurva som pekar åt rätt håll!
Nån som har nån info om Burman? Han har ju varit stark tidigare, speciellt i klassiskt. Har för mig att jag har hört något om sjukdom.
Jag utgår från att damtruppen till vm är klar och bara ska bekräftas. Det lär bli Nilsson, Falk, Ingemarsdotter, Sundling, Kalla, Haag, Andersson och Dyvik… Det känns ganska givet.
Ja och med Wikén, Henriksson och Settin som hemmareserver (kort resa till Finland om de skulle behövas).
Veldig spent på Johannes Klæbo i dag. 15km klassisk. Det er en distanse han har levert bra på tidligere.
Fryktinngytende form på Bjørgen i NM, slo Østberg med minuttet på 10 klassisk, kjenner jeg begynner å glede meg til Lahti.
om uppgifterna som expressen har stämmer, d.v.s. att Haag, Settlin, Wikén och Dyvik slåss om två platser, så finns det ju ingen rimlighet i att Haag inte skulle komma med. Henriksson asner jag ha väldigt hög potential på 10 km klassiskt, men har inte riktigt visat det i år.
Manne.. Jag skulle definitivt inte protestera mot den uttagningen. Ebba och Dyvik har levererat och förtjänar varsin VM-biljett.
Enormt imponerende av Bjørgen. Tror konkurrentene fikk seg noe å tenke på. Bekymringsfullt rundt Jacobsen. Absolutt ikke i form. Kan lukte litt stafettetappe for Harsem. Da blir det nok Harsem, Østberg, Weng og Bjørgen.
Bjørgen skryter lite av seg selv, hun mener det var skiene som var avgjørende i dag.
Nå skal det også sier at Bjørgen veldig sjelden har dårlige ski. Hun er vel den på damesiden som har den desidert beste skiparken og skismører.
Vi får hoppas Björgens son smittar henne en fin infektion lagom till VM. Chansen är stor med småbarn.
Japp, grymt starkt av Björgen. Alltid svårt att bedöma, men Östberg var ju i fin form så sent som för en vecka sedan. Att Jacobsen sliter fortsatt med form verkar uppenbart.
Jacobsen och Kristoffersen åkte ju jämbördigt med såväl varandra på NM som med Ida Ingemarsdotter i Falun. Ida var nu 1:09 efter Kalla på SM. Jacobsen 1:23 efter Björgen på NM. Bara en indikation såklart men tyder på att även Kallas lopp var av hög kvalitet.
Jag hoppas verkligen inte att Björgen blir sjuk. Vill se alla åkare friska och hela till start i ett mästerskap.
Anders: Jag vill helst slippa henne
Damstafetten i VM? Resultaten visar att Ida hänger med Östberg, Kalla hänger med Björgen, Andersson hänger med Jacobsen/Harsem..och att Stina Nilsson hänger med Weng och slår henne i spurten..
Hoppas definitivt att Björgen inte med i VM..pga att hon inte skall vara med. Hennes medicin ger anabola effekter efter många års administrering. Dessutom stödjer hon doping-Johaug och på så sätt kan vi tro att hon också är bekant med Clostebol. Björgen tillhör det unkna inom skidvärlden som måste vädras ut..
Ta det i en annan tråd Vasstrader…….
Björgen liknar bulgariskan Svetla Demitrova i kroppsbyggnaden. Demitrova åkte dit för doping. Vissa liknade henne vid ett monster.
http://wwwc.aftonbladet.se/sport/9908/26/ludmila.html
Vasstrader: vet inte om man vågar lite på dina tips igår spela du väl bort mkt på att Jönsson inte skulle vinna :)
Vasstrader, mye muskler på denne dama https://www.girlswithmuscle.com/images/full/276797345.jpg
tor: Du behöver uppsöka en optiker. Inte ens i närheten. Kvinnor utan underhudsfett där har du varning för anaboler. Har letat länge men inte hittat någon odopad som varit nära. En som var nära hade en sjukdom som lagrade fett i blodet och hon höll på att avlida. https://www.google.se/search?q=priscilla+lopes-schliep+muscles&espv=2&biw=1152&bih=849&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjU1OaIsvHRAhUDXBoKHS9p
Här har du en klockren anabol tjej. Kunde varit skidåkare i Norge. :) http://dennajanina.blogg.se/2011/december/det-ar-roligt-nar-det-gar-bra-for-andra.html
Björgen vs Demitrova..
Samma typ av kropp..
https://www.google.se/search?q=svetlana+dimitrova+bilder&biw=1920&bih=934&tbm=isch&imgil=vK9IpKEpvefpxM%253A%253B57iTrUchSZB7pM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fwww.sporting-heroes.net%25252Fathletics%25252Fbulgaria%25252Fsvetla-dimitrova-1516%25252Fworld-silver-in-1997-european-gold-in-1998_a07874%25252F&source=iu&pf=m&fir=vK9IpKEpvefpxM%253A%252C57iTrUchSZB7pM%252C_&usg=__xyKxYH-8TqXEdrHBkwpgEWMtJqw%3D&ved=0ahUKEwj4o7OqtvHRAhWCF5oKHQHnDWEQyjcIQw&ei=fSeTWLjxBoKv6ASBzreIBg#imgrc=vK9IpKEpvefpxM:
Vidrigt att se. .så tydligt..
https://www.bing.com/images/search?q=bj%c3%b6rgen+bilder&view=detailv2&&id=BECD01D88F6D1093C54F4AE3BBE9CF670F20930C&selectedIndex=6&ccid=U69Cadcq&simid=608005209667471172&thid=OIP.U69Cadcqfu-OqXUyfB799QEsDz&ajaxhist=0
Vasstrader og NN: Dette er feil tråd. Tror dere bør gå inn riktig sted. https://www.psychiatry.org/patients-families/warning-signs-of-mental-illness
Sven: Vi blev triggade sorry. :) Tack för länken väl använd förstår jag.
nu är NM 15 km igång
Inget dopingsnack i denna tråd tack, ta det här istället:
http://www.skidpepp.se/2016/02/20/stora-doping-och-astmatraden/
Tønseth! Vanvittig sterkt.
Vilka får gå denna distans för Norge i VM?
Kan nog konstatera att Marit är i kanonform. Vem ska kunna utmana henne i Lahtis? Tror hon tar guld i allt utom sprint.
Rs: blir svårt med guldet i sprintstafetten
Bjørgen går nok ikke sprintstafetten. Blir nok Østberg og Falla.
Sven: Inte Harsem då?
Tviler på at Harsem får gå, men kunne vært et sterkt kort. Tror dere Stina kjører Skiathlon?
självklart
Hun kommer sikkert til å kjøre, men hvis hun ikke vinner sprinten ville jeg stått over Skiathlon for å være 100% klar for teamsprint. Det er nok den beste gullsjangsen.
Stina och Ida är inte med i sprinten idag?
intressant att Wikén åker sprinten
Även Haag och Settlin. Henriksson den enda av de fyra VM-aktuella som avstår sprinten.
Calle H utslagen i semifinal! Har inte samma åkhjärna som Teodor och slarvade bort loppet.
Apropå VM-sprinten tänker jag att man måste ju ta ut Teodor, Oskar, Calle. Sedan borde man ju ta ut både Emil och Karl-Johan W. En av dem får i så fall vara medföljande reserv till truppen. Ifall nån blir sjuk. Så måste ju landslaget tänka. Hellner vill väl knappast åka sprinten i VM.
Skaplig damfinal som inte är på plats.
Stina, Falk, Ida, Dyvik, Maja D, Nordström. Och Kalla på det…
Westberg till VM :)
Emil Jönsson är en taktiker men som jag sagt innan men han är inte tillräckligt bra. Till 99 % så kommer inte han ta någon medalj.
Halvarsson är fisk eller fågel men hans taktiska sinne är inte alltid den bästa.
Emil borde få köra 15 km klassiskt men inte sprinten. Westberg gjorde det ju grymt på scancup i janurai i just Lahtis också. Så det bör ju passa honom bra.
Gillar Westbergs attityd. Han har dessutom en tempoväxling som Emil tappat.
Borde vara klart nu för Ind sprint: Pettersson – Halfvarsson – Svensson – Westberg. Det var ju övertydligt idag. Emil med som reserv och får kanske åka Sprintstafetten, och även som reserv på 15, plus eventuell startman på långa stafetten?
Sprintstafett för Jönsson låter inte alls bra, då är vi avhängda efter 5:e sträckan.
Wikén har nu slagit Haag både på 10 km och i sprint och det känns som att hon kanske ändå är på gång lite. Jag antar att båda ska åka skiatlon på söndag och misstänker att Wikén satsar speciellt på att åter knäcka Haag. Intressant för vidare matchning i fädrens spår.
Angående Jönsson vs Westberg
Som jag ser det så är Jönsson bättre i kval. Men tror nog Westberg ska klara av att gå till finalerna och då tror jag han har bättre möjligheter att göra resultat där. Emil har ju visat ett antal gånger senaste tide att han blir sämre ju längre han går i tävlingen. Men mitt val skulle falla på Westberg, han känns rätt och verkar på G. Går man bara på resultat är det Jönsson såklart.
Ser att det har diskuterats Björgen här. Utan att lägga någon ytterligare värdering i det så kan jag bara konstatera att Björgen är mycket biffigare än t.ex. samtliga svenska herrelitåkare. Jag gissar att det är unikt i en internationell sport.
Tobbe H; Björgen och Vylegzhanin har 100% identiska kroppar.
Det märks att Haag och Emil verkligen satsat på att vara på topp i SM. Båda åkte väldigt bra och offensivt fram till finalerna. Men som alltid tog Emil slut i finalen och han hade absolut inte räckt i en internationell final. Jag tycker jag fått kvitto på att han bör satsa på stafett och 15 km istället. Han kan inte vara aktuell för varken sprint eller sprintstafett på VM.
Haag gjorde vad hon kunde och har ju ingen stark spurt så det är bara att köra från start. Men i finalen var bensinen slut. Lite jobbigt för henne att Wikén varit bättre två dagar i rad. Haag måste nog göra ett kanonlopp på skiathlonen och dessutom slå Wikén för att få biljetten.
Dagens sämsta taktiker=Halvarsson, och det är inte första gången.
Dagens glädjeämne stavas Teodor Pettersson.
Gillade inte påhittet med att intervjua löparna direkt efter målgång. Antar att tanken var att det skulle vara nyskapande och publikvänligt men det var bara ogenomtänkt, konstlat och inget vettigt sades.
Emil påverkades kanske av sina ryggnervproblem, hann inte få behandling före sprinten tydligen (http://www.expressen.se/sport/langdskidor/klart-stina-nilsson-missar-sm-sprinten/)
Sven
Stina har redan kört sprintstafett, och jag tror inte hon är intresserad av att på nytt på försöka rädda upp när Ida släpper, då satsar hon hellre på Skiathlon där hon är ansvarig för resultatet själv. Känner hon sig okej på lördag kväll kanske hon ställer upp, annars får vi köra med Ida och Falk.
På herrsidan så tycker jag Jönsson och Teodor skall köra. Jönsson får sikta på detta istället för vanliga sprinten och Calle får vila sig till viktigare tävlingar.
Kallner
Vad det inte du som spred felaktiga rykten om att Haag toppat sig till Bruksvallarna.
Jag tror inte heller att Stina prioriterar sprintstafetten särskilt högt. (Vem gör det?) Stinas två viktigaste lopp kommer direkt i VM. Sprintstafetten får sedan bära eller brista, gissar jag att hon tänker. Därefter får hon vila fram till stafetten. Troligen. Helt säkert är det inte att hon avstår 10 km…
Jan; menar du att det var fel?
Och menar du att Emil är en kandidat för sprintstafett på VM?
Bra åkt av Jonna och Teodor dom visar att dom ligger helt rätt till inför VM.. Jönsson verkar inte har farten i sprint i fritt i år ännu…men ändå given till VM rätt använd bar i truppen är han ju allt.. Öberg svinga åxå hon upp sig några klasser efter väldigt motig tid efter sjukdom har verkligen haft de tufft komma tillbaka. även Settlin lite åt rätt håll… Wiken och Haag gjorde så gott dom kunde men som väntat inte nära gå med i finalen men båda var nog ändå nöjda med dagen
Oskar Svensson går absolut före Emil Jönsson i sprintstafetten.
Jönsson envisas med sprint. Han borde lagt allt krut på distans för länge sedan. Stafett på en första sträcka är nog hans bästa gren. Calle hur är det med formen? Såg inte alls bra ut i sprinten.
Kallner…. Jag tror du tar helt fel. Det är nog snarare Wiken och övriga aspiranter som måste visa sig klart bättre än Haag på skiatlon i sm. I annat fall är nog Haag i det närmaste vm-klar. Jag tror du får förbereda dig mentalt på att Haag blir uttagen i vm-truppen ;-)
För övigt tycker jag definitivt Calle ska åka sprintstafett – han är ju som gjord för det! Bättre att stå över skiatlonen som är ett getingbo. Men han lär nog inte prioritera som jag tycker.
Några som var inne på Stina och sprintstafetten och att det är ett lopp som hon inte prioriterar. Så har det iaf inte låtit på Stina själv. Hon har väl istället sagt att hon prioriterar sprinten, de två stafetterna och skiathlonen.
Som jag tolkar Haag på instagram från idag så ställer hon inte ens upp på söndag. Hon är med andra ord redan uttagen till VM innan SM.
Skandal i mina ögon, tycker knappast hon har resultat för detta. Visst är hon aktuell i diskussionerna men knappast solklar i ett lag.
Enkelt med Haag, ligger bra till hos Grip enklare kan det inta vara
klart hon är solklar i VM-truppen, frågan är exakt vilka distanser hon får köra. Haag har varit åtta på ett lopp med hård konkurrens, bara Kalla och Nilsson som matchar det. Däremot har hon inte visat toppform senaste veckan, men enligt den logiken skulle ju Johan Olsson inte få åka mer än 15 km på VM
Haha du kan ju inte jämföra Olsson med Haag. Olsson kan ta medalj om det stämmer för honom, trots få tävlingar innan VM. Så är det ju inte med Haag.
Haag kan ju bli topp 8 om det stämmer, det kan ju knappast Wikén, Dyvik, Henriksson eller Settlin
Du jämförde ju henne och Olsson.
Men om du vill jämföra Haag och de andra tjejerna tror jag Dyvik kan komma topp 8 om allt stämmer.
Om Haag redan är uttagen så självklart stort grattis och hoppas hon gör bra tävlingar. Men SM kan ju inte ha stärkt korten. Om hon inte åker skiathlonen förstås och gör bra där.
Har hon varit uttagen långt tidigare så är det mindre bra och kanske därför (delvis) hon tävlat så lite. Borde vara mer ”amerikanska” uttagningar som gör att åkarna måste tävla.
Undrar hur rubrikerna ser ut om hon blir uttagen men inte Wikén?
Efter att Hellner avstått två distanser i veckan undrar jag om han kommer tävla i helgen?
men att ha amerikansk uttagning på ett SM är ju förstås bara dumt, och det är därför man inte gör så. på SM kan det skilja hur mycket som helst i materialet mellan klubbarna.
tittar man på världscup-placeringar på distans så har Wikén följande rad: 29-18-31-40-14-27-28-22-23-26-23
Haag: 23-24-13-10-8
Settlin: 32-13-43-33-12-15-25-35
Haag har åkt absolut minst men hennes resultat är helt enkelt bättre än de andras
Om jag bara ska gå på mitt eget minne av resultat så är Settlins och särskilt Wikéns lägsta nivå lägre än Haags.
Då menar jag inte bara resultat från denna säsong.
Enda som är intressant med Haag är om hon platsar i stafettlaget. I övrigt är hon inget betydande namn för medaljer.
Klæbo er helt rå. 20 år! Slår Sundby i går i 15 klassisk og Ustugov i sprint i dag!
mja, men det är ju totalt stört omöjligt att veta nu vem som kommer åka bäst i stafetten av Haag, Andersson, Dyvik, Falk och Sundling. Men att vi skulle behöva Wikén eller Settlin att konkurrera om de platserna känns kanske lite överflödigt så länge de andra är friska?
Sven… Johannes K er det største talentet i Norsk langrenn – har hatt på mange, mange år…
Sven – ja där har vi en av skidvärldens största talanger som redan nu visar att han blir att räkna med på mästerskap. Grym uppvisning. Bra av Brandsdal som dock lär få bli reserv. Golberg borta från VM vad det verkar. Tyvärr.
Sedan tycker jag inte att petter visar något särskilt. Till final som avhängd lucky looser och hade tur att brorsan föll i andra semin. Hade inte räckt till final i världscupen… men men. Petter är Petter.
Enig Anders at det ikke var spesielt imponerende av Northug, men han viser fremgang. Blir veldig spennende å se ham i morgen. Forstår egentlig ikke hvorfor han gikk sprinten i dag. Det er jo i morgen han må prestere.
KGK: Så du menar att vi bara skall ta ut åkare som kan ta medaljer?
Haag är givetvis god nog för att vara med som 12 åkare. Det man ska ifrågasätta(med rätta) är vilka distanser hon faktiskt ska åka.
Kalla och Nilsson är givna på allt dom vill köra. Ingemarsdotter har varit bäst i distans i Falun och SM där bakom. Falks årsbästa på 10km, på denna sida nyåret, matchar Haags årsbästa. Dessutom har hon ett lopp där hon bara var 20s bakom Kowalczyk på VM-banorna. Andersson och Dyvik dominerar på JVM, samt har en gedigen säsong i ryggen. Alla dessa går före Haag i dagsläget, enligt mig. Däremot tycker jag att Haag går före Henriksson och Wikén som inte visar någon högstanivå alls i år. Räknar bort Sundling, tror inte att hon kommer få chansen i distans, för litet underlag internationellt.
Så, för att göra en lång historia kort, Haag går in ungefär på sjundeplats i min nuvarande distansranking. Fem platser i intervallen och Nilsson står över. Grip mutar Falk med en sprintstafettplats, och så blir det Kalla-Ingemarsdotter-Haag-Dyvik-Andersson som kör.
Sven.. Og sette seg inn i Petters innerste tanker, er det mange som har forsøkt tidligere, uten hell….;) Så nå trenger han all den konkurranse han kan få, før han drar opp i høyden, også hurtighetstrening, man mot man…Tviler på att han ga alt i finalen, med tanke på morgendagen. Og det er fortsatt 3 uker til VM…
Jag skulle gissa att Grip håller Haag som tredje tjej på tremilen
Oavsett Petters alla dimridåer så tror jag han är för trög när det väl är VM. Men det finns ju många andra grymma norrmän. Sundby verkar för en gångs skull toppa inför VM och Klaebo är ju superhet!
Hmm när Haag lämnar SM så kan det bara betyda att hon är klar för VM?
Det kan man ju ha åsikter om.
Jaha så nu åker både Emil och Anna hem på samma dag och skippar helgen.Emil kan man förstå men att Anna anpassar sitt upplägg efter Emil så att hon kör sprint men inte skiathlon är ju lite komiskt.
Jag hoppas och tror att Wiken åker jättebra i helgen. Hon såg ju superpigg ut i sprinten. Då känns det nog inte lika bra för Gripen när han tar ut Haag som han måste ha lovat henne i stället för Wiken.
Haag hade nog offrat ett par dagar utan Emil om det stod en VM plats på spel.
Haag åker så lite som möjligt för att ändå komma med till VM. Har hänt förr.
Strategiskt smart.
Undrar vem som är strategen .Undrar om det är Emil
som ger råd hur Anna ska göra.När det gäller skidor är nog i alla fall Emil den kanske främsta strategen vi har.Han har ju alltid haft bättre resultat än kapacitet
Swestam,
Nä men det spelar inte nån större roll om Wiken eller Haag kör då det bara gäller placeringar. Hänger du med?
karlP,
Skulle gissa att det är Haag som dominerar
Under 1år så tränar man i 8 månader.. för att tävla i 4 månader. Åkare får betalda träningsresor under vår/sommar/höst. När sedan tävlingssäsongen kommer så vill de tävla så lite som möjligt. De skyller på allt möjligt. Detta gäller i högsta grad Anna Haag.
Hon var duktig under OS 2010.. men det började redan på stafetten i OS. Hon blev ” sjuk” och kunde inte vara med. Sedan har det fortsatt. I år är det värre än någonsin. Emil och Anna verkar göra lite som de vill. Grip är en svag boss som tillåter allt det här.
Anna Haag inser att skialthonen som skarpt läge.. hon vet att en start där. och hon inte presterar gör att hon inte kommer med till VM. Hon gjorde några lopp i december och lever fortfarande på det. Ju mindre lopp man gör desto större chans har man att komma med. Bedrövligt att ha en chef som kan tillåta sådant här. Vem fn betalar lön till Anna Haag??
Kallner: aldrig hänt en VM säsong att hon kommit med för att hon åkt lite till VM.. sorry där hade du fel OS 2014 ja då åkte hon lite men åkte ändå mer än utmanaren Bleckur och betydligt mer på WC nivå än Bleckur och ok där i några lopp mellan 12-16 så valet var nog rätt lätt
på söndag ser vi om hon kommer med till VM :)
Haag har åkt tds mästerskaps åren 09 11 13 14 15 även många SM lopp dom åren… 14 åkte hon ett SM lopp mindre än några utmanare men fler än några andra… lite fakta om man ska anklaga henne för att tävla lite innan mästerskap var de
Finns en hierarki i ett lag. Ser ut ungefär såhär. Kalla, Olsson, Nilsson och Hellner.Det här är åkare sim presterar på mästerskap.
Att Olsson inte gör så många lopp så länge han presterar på mästerskap bekommer mig inte.
Under här finns Halvarsson, Rickardsson, Ingmarsson, Petersson och kanske Falk.
Under här befinner sig Burman, Jönsson , Sundling, Haag mfl
Anna Haag beter sig som om hon tillhörde första gruppen. En stjärna som levererar i mästerskap. Hon har inte levererat sedan OS 2010.
Bedrövligt att Haag inte behöver köra dubbeljakten på SM för att visa var hon står. Det är helt uppenbart att det är jämnt skägg mellan hon och Wikén. Vi behöver också en stabil åkare till stafetten. Vem skall åka tredjesträckan? 3-milen?
Kan ju också vara så att Haag inte blivit uttagen och därför åkt hem med Emil. Emil borde vara klar efter segern på 15 km. Han har ju inte så mycket på skiathlonen att göra. Samtidigt är det bara leenden på bloggen vilket tyder på att Anna är uttagen. Men nått skumt är det för hon säger att hon är på g och helt frisk så varför inte köra skiathlonen och få en genomkörare till och mäta sig med de andra? Tanke bakom?
Åker Haag hem tyder det på att hon är uttagen, men inte ska köra skiatlon. Om Grip hade lutat åt att inte ha med henne skulle han ha gett henne en chans på söndag. Det förtjänar ändå någon som varit bofast i landslaget så länge. Men om hon ska köra skiatlon på VM borde hon naturligtvis göra det på söndag också. Och om Haag inte kör skiatlon lutar det åt Stina, Kalla, Ebba, Dyvik där. (Shit vilket spännande lag!) I så fall blir väl VM-laget de fyra sprintrarna, Kalla, Haag, Dyvik, Ebba. Wiken reserv på hemmaplan. Ingen sprintreserv eftersom Dyvik är med i laget.
Nu är jag långt ifrån skidexpert, men har däremot erfarenhet av annan elitidrott (simning). Jag tror att alla idrotter har en stor drös ”valda sanningar”. Begrepp, teorier och metoder som blir specifika för just den idrotten.
Ta amerikanska OS-uttagningar i simning, exempelvis. Man kan ifrågasätta om det är optimalt att Phelps och c.o verkligen ska toppa formen maximalt till både uttagningarna och sedan försaka behålla formen till mästerskapet några veckor senare. Well, är det några som alltid lyckas på mästerskapen är det ju amerikanarna? Varför? Jo, för det är de som klarar att vara bäst när det gäller som kommer med i truppen och sedermera presterar. Det gäller att leverera under press. Du får EN chans. Det är noll gräddfil, noll daltande, även för exempelvis Phelps.
Rätta mig om jag har fel, men finns det inte litegrann en vald sanning inom skidsporten att känna efter så mycket och överlåta så mycket ansvar på den enskilda åkaren att tränarna tillslut blir curlingföräldrar? Varför åker inte Haag skiathlon på SM? Varför kör inte Stina sprinten? Ställs några krav alls? Är det en vald sanning att det inte GÅR att vara i form både nu och om tre veckor på VM?
Ni som har koll, skulle sporten som helhet må bättre av en kultur där fler tränare ställde krav och slutade dalta, exempelvis gällande uttagningar? Mer åt Pischlerhållet, liksom. Det är givetvis ingen enkel fråga, men kul att höra er tyckare med mer insyn i sporten :)
I övrigt inget ont om Haag – hon är en oerhört charmig idrottare med fantastiska meriter!
På årets resultat hur kan man just nu tycka att de är jämt mellan Haag och Wiken ? alltså Wiken har slaget Haag en gång senast med 4 sek… Haag har i år visat betydligt höra maxkapacitet på WC nivå. vore väl konstigt om man inte tog hänsyn att hon varit sjuk nyligen och inte tävlat på länge..sedan tycker jag åxå att de är konstigt att hon inte åker skiatlon.. men ännu kan ju både Haag och Wiken komma med eller så kommer en av dom eller ingen :)
Kallner: hur var de där med blivit uttagen förut med lite lopp innan?
Längdåkning är inte som simning. Banprofilen, föret, materialet, vädret, brutna stavar och andra olyckor skiljer längdåkning från simning och friidrott. Vad gör man t.ex. om Stina inte tar sig till finalen i sprint därför att hon fick staven avtrampad i semifinalen?
Jag har med intresse följt hur ni spekulerat över vilka som ska komma med i VM-truppen och vilka som ska åka vad. Säkert har ni färska kunskaper som inte jag besitter.
Kan inte var och en av er ställa upp er första gissning för totala VM-truppen, damernas stafettlag samt herrarnas stafettlag. Och sedan ställa de uppställningarna mot verkliga utfallet. Gren för gren (dvs. totalt resp. stafettlag).
Ska bli mycket intressant att se hur er inbördes tävling utfaller.
Lycka till. Jag, hustru och söner ser fram mot tävlingsresultatet.
Vi har haft stora framgångar med den ledarstil och kultur vi har inom längdåkningen så nog görs det mycket rätt. Men lite för mycket daltande tycker jag ändå att det är ibland. Komma till VM med att göra ett par resultat på försäsongen och åka en semifinal på SM-sprint med de bästa borta och bli 4 i finalen och 6.a på 10 km. Och dessutom skylla på att man tappade pallen för man fick saxa i sista backen. Nja, lite magert är det nog.
Kallner: du gillar verkligen inte Haag du gör allt för att hacka på henne, vad menade du med att hon gjort de förr och blivit uttagen ?
WC loppen innan jul räkans nog en del speciellt om varit topp 10 3 gånger och inga utmanare varit på den nivån .. men du gör som vanligt allt för att nervärdera de Haag gjort ibland även försökt göra de med lögner
At Kalla gidder, hva faen er vitsen med å stille opp for Piteå når de fint kunne klart seg uten henne, vinner vel med nesten 2 minutter, og hva skal hun med alle disse jallamedaljene, henge de på veggen som bevis på at6 hun kunne holde mosjonsfart mot den svenske eliten?
Att Björgen gidder, hva faen er vitsen med å stille opp for Norge når de fint kunne klart seg uten henne, vinner vel med nesten 2 minutter, og hva skal hun med alle disse 105 VC-vinsterna, henge de på veggen som bevis på at6 hun kunne holde mosjonsfart mot den världselit-motinärerna eliten?
jossa: Nu slapp ju Haag även köra stafetten för Mora också. Tråkigt för laget. Annars kan du, ”räkans anacka” sluta ”hacka” på mig. Ut o åk skidor istället.
Även det är faktiskt viktig. Vill man ha chans att åka stafett på VM måste man träna på stafett i tävlingssituation.
Kul för Umeå att ta Åsarna på upploppet!
Ida hade nog inte tagit de ändå.
Godt poeng Kroken, men jeg snakker om stafetter.
Jonna Sundling gjorde forøvrig en god avslutnig, liker ikke Blommans nedvurdering av den, skylde på god glid osv, han er en vanligvis god kommentator men han har en merkelig fetish for å overvurdere etablerte eldre løpere som Ingemarsdotter.
Neithiri,
Kalla sa att hon tycker att stafetten i SM är den viktigaste tävlingen som finns på klubbnivå och det måste man respektera, eller hur.
KGK, greit nok, men forstår ikke akkurat hvorfor, hun kunne stoppet å tatt seg en appelsin slik de gjorde for nesten 100 år siden, ”År 1920 kom den takknemlige suppestasjonen. Fra å være ganske enkle tilbød hovedmatstasjonen i Holmenkollen fra 1921 et variert utvalg: bananer, vørterøl, appelsinbåter, druer, hardkokte egg og havresuppe. Vørterøl ble en populær styrkedrikk.” ;)
Neithiri,
Gissar att Kalla har ett starkt och dominerande överjag.
KGK, kanskje. ”Løperne stoppet på matstasjonen. De satte seg ned, fikk et varmt pledd over skulderen og spiste raskt. Oppmuntrende ord og skuldermasasje fra kvinnehender hjalp. I folkemyldret på Heggelia i 1926 passerte fem mann før det var gått ett minutt. Flertallet brukte mellom to og tre minutter og satte seg ned. I 1924 satte tsjekkeren Emmerich Rath uoffisiell rekord da han stoppet i tre kvarter. Allerede i 1920-åra hadde de beste begynt å beskjære stoppetida. Før det igjen tok selv de beste opp pipa og røkte også på matstasjonen – ingen stusset ved det. Selv vinnere rastet i fire-fem minutter og mente det lønte seg.”
Kalla kunnet rastet i minst 1 minutt ;)
Kallner: redan åkt skidor.. är på dig så länge du inte kan erkänna fel du skrivet om Haag.. att att hon åkt lite lopp för att komma med till mästerskap förut håller ju inte heller.. 2014 var de ju utmanare som inte åkte mera heller
så du tycker Haag skulle åkt stafetten när hon inte kände sig helt frisk jaja otroligt ju verkar som hon har en helt annan krav bok för dig än vissa andra.
hon är ju inte ännu ens uttagen i truppen
Bjørgen er helt suveren om dagen. Lenge siden hun har vært så sterkt! Går fra Weng etter 5 minutter. Lukter litt VM-dronning av dette.
Haag får inte köra stafett för Mora
Bjørgen har det meget travelt under løpet i dag…. hun skal jo opp i høyden, og mate inn den siste 10% på toppformen før VM…
Men skuffende av Weng å slippe så tidlig i løpet, er formen på retur…
Stark åkt av Svensson även mkt bra sträcka av Daniel R …
Jonna plocka ner Ida starkt bra skidor nog men hon åker ofta bra utför så hon är verkligen tekniskt bra utför…
Bjørgen vinner 15 km med 1,5 minutt – og ser ikke andpusten ut engang.
For tidlig form, eller blir hun enda bedre?
Skönt att fejkåkarna åkte dit
Ok, Björgen slår den troliga silvermedaljösen i VM med 1 1/2 min. Känns ju sådär
Fabulator: ”og ser ikke andpusten ut engang”. Just därför känns det sådär…
Vinterstudions programledare är för tramsig.Tar upp Kallas hjärtflimmer igen som redan är ett uttjatat ämne.
Björgen fyller 37 i år. Som Södergren 2014.
väldigt härlig herrstafett ändå! Burman är en fröjd att se även om det inte gick så fort som det såg ut att göra, finns lite kvar på formen där. Men Oskar Svensson ser väldigt bra ut, och Rickardsson åker ju strålande. Kul att Kardin också visar vad han går för
Kul att Richie levererade en så bra sträcka!
Kultingen; det vet jag väl, men det blev lite antiklimax iom att hon lämnade Mora och missar chansen att få en genomkörare på stafett på SM.
Björgen såg helt grym ut i dagens NM. Körde slut på Weng som såg väldigt trög ut, blev upphämtad av en grupp bakom och nedspurtad av Falla. Björgen utklassade med 1:22. Dock ganska svag insats av de bakom Björgen, såväl Kalsina som Sedova hängde med ända in mot mål. Noterbart är att varken Östberg, Ek Hagen eller Jacobsen ställde upp.
Weng som sagt riktigt trög, lite oro i blicken vid intervju efter målgång.
Noterar att Finland släppt sina lag till VM och har med Kaisa Mäkeräinen i laget.
Känslan är tyvärr att Haag så här i en stagnationsfas (slutfas?) i karriären försöker trixa sig fram och ha kvar chansen till en stafettplats och därmed en klar medaljchans tack vare övriga tre åkare. Väl på plats på VM kan mycket hända med sjukdomar och rätt vad det är så står hon där på start….
Northug sliter fortfarande med att hitta form, tre minuter bak Sundby i dagens Skiathlon på NM. Ren gambling att ge honom en plats på den distansen i Lahtis.
Sundby verkar ha ett ont öga till Northug. Kan det vara segern som gick till Northug efter Sundbys dop? Hoppas Petter kommer i form och får spurta ner dopgubben. http://www.expressen.se/sport/langdskidor/sundby-vill-peta-northug-i-skiathlonen/
Petter dopgubbe???
Om Dyvik är klar för Vm vad ska hon då åka där?Blir nog bara drickalangare.
Skulle vara tjänstefel att ge Northug chansen på skialthon. Han har en friplats på sprint och 5-milen. Räknar inte att han åker någonting mer i VM. Hans tid är förbi.
Skrattretande att höra alla konspirations teorier om Anna Haag. Tror ni verkligen själv på det ni skriver om henne?
Anna Haag ska självklart vara med i en VM trupp men för tillfället är hon ingen stafett åkare men det är ju ändå dagsformen som kommer avgöra när det väl är dags och inte hur dom är idag.
Anna Dyvik och Ebba Andersson går före Anna Haag alla dagar i veckan. De är unga, talangfulla med ett härligt självförtroende.
Anna Haag är en skidåkare som inte presterat individuellt i ett mästerskap på 7 år.
I OS 2014 åkte en finska och en tyska ifrån Anna Haag med 25 sekunder.
I VM 2015 var Emil och hon sjuka/skadade..samtidigt..
Dags att någon sätter lite krav på Anna Haag.. hon skall inte ta plats för yngre ,talangfulla skidåkare som behöver mästerskapen mer än henne.
Anna Haag var det svaga kortet i OS 2015
I VM 2015så petade man henne..
I La Clusaz 2016 så ställde hon inte upp..
Det är flera år sedan hon gjorde en anständig stafett.. Dags att folk tittar framåt.. och inte bakåt..
I OS 2014 så tappade Anna Haag 26 sekunder samt 21 sekunder på Claudia Nystad på 3:e sträckan. I normala fall så skulle det innebära att guldet var kört..
https://sv.wikipedia.org/wiki/Damernas_stafett_i_l%C3%A4ngdskid%C3%A5kning_vid_olympiska_vinterspelen_2014
Haag tappade 26 sekunder på finska Keirtu Niskanen.
När du ändå är igång med Historia ta med VM stafetten från 2013 åxå … dom bästa kommer åka VM stafetten resultaten på plats i Lahtis styr ju de hela ändå…
vill ju väldigt gärna ha in Ebba i vm-truppen, men det är rätt svårt att rättfärdiga att hon ska åka vare sig 10 km, skiathlon eller stafett i nuläget.
Till Kallners inlägg som handlade om att Haag skulle toppat sig till Bruksvallarna.
Nej, Haag var rätt dålig i Bruksvallarna, att få stryk av Ishida med en halvminut är inte bra, sedan åkte hon bättre och bättre för varje helg, så det var ingen toppning.
Emil fick mycket skit för sin sträcka på OS-sprintstafetten men Teodor tappade mer på sista sträckan och Emil mötte starkare motståndare. Emil har dessutom åkt bra på både klassisk distans och sprint i år, orosmolnet är att han inte riktigt orkat i finalerna, men osäker på om det kommer att ha något att säga vad gäller sprintstafetten. Bästa laget är säkert Teodor och Calle, men jag tycker inte Calle skall slita ut sig med för många lopp, vill ha honom fräsch till stafetten.
Hoppas förövrigt Rydqvist gör det okej imorgon, hon borde faktiskt få åka tremilen. Hon brukar alltid komma i form till mästerskapen och åkte bra i La Clusaz, finner hon den formen igen så är hon topp 10 på VM. Jämför med Wikéns harvande runt plats 25, kan även tycka det vore lite konstigt att ta ut Ebba och Dyvik när de inte kört så mycket världscup och dessutom toppat sig så hårt för Soldier Hollow. Svårt att värdera deras insatser. Kanske kan prövas i Otepää.
Emil Jönsson har inte hållit i en sprinttävling sedan VM 2011. Inte ens i ett SM håller han över 4 lopp.. hur skall han göra det i ett VM!?? Inse fakta..
15 december 2012 tog Jönsson sin 12:e sprintseger. Efter det har han tagit EN seger.. alltså på drygt 4 år. Inse att han hade sin storhetstid mellan 2007-2013. Han har förlorat edgen att vinna.
Ser gärna Ebba på 10 individuellt i Lahti. Och Dyvik måste väl vara klar nu för skiathlon? Anna H bör få stå åt sidan för dessa två unga tjejer.
Vasstrader
Jag håller med dig att Anna Dyvik och Ebba Andersson ska med till VM. Men det förhindrar inte att Anna Haag också ska till VM. VM som helst kan väl inse att hon går före EMma Wiken, Evelina Settlin och Sofia Henriksson, den sistnämnde tror jag stenhårt på men tyvärr inte riktigt kommit upp på den nivån ännu som man hade hoppats men hon är ung och har många år på sig. Finns bara en sträcka för henne nu och de tär 10 km klassisk för en stafett sträcka tror jag inte hon platsar. Men vi får se imorgon vilka som tas ut. Mitt tip är ändå att Dyvik, Ebba och Haag alla kommer tas ut i alla fall.
Det är ju helt omöjligt att veta vem som är bäst av de tre eftersom Ebba och Dyvik sälllan tävlat mot de allra bästa. Dyvik gjorde det bra i La Clusaz men fick spö av Haag. Ebba och Haag gjorde 1-1 i Bruksvallarna men av allt döma så var Haag mindre toppad till den tävlingen. Lägg till att Dyvik och Ebba toppat sig till Soldier Hollow medan Haag siktat på Lahtis. Tror alla tre kommer med, Dyvik kan kanske ligga illa till av gruppsdyanmiska själ.
Varför? Åkarna delar rum två och två. Haag och Ida är givna i ett rum, Stina vill nog helst dela rum med Wikén som kan komma med i laget den vägen. Sedan har vi Sundling som nog helst vill dela rum med Sofia Henriksson men får nog bli Ebba då hon gärna vill dela med Sundling. Dyvik vill nog helst dela med Dahlqvist men hon kommer inte med, därefter Sundling. Falk och Kalla kommer däremot inte dela rum om nu någon trodde det utan där får det bli enkelrumstillägg.
På herrsidan lär det bli Olsson + Richardsson, Hellner + Jönsson, Burman + Svensson. Kvar är Teodor, Calle och kanske Westberg, hur man gör där vet jag inte, men gissar att det blir Calle som nyttjar enkel rumstilägget.
Ha ha! Underbart inlägg, Jan. Man vet att det är jämt när uttagningen är nere på gruppdynamiska skäl och vem som vill/inte dela rum med vem. Nej, tror inte heller att Kalla kommer dela rum med Falk. Kalla-Ebba däremot skulle funka.
Får bli sovsal modell större, det brukar funka.
Hellner + Jönsson, intressant, visste inte att dem är polare.
Jan: Det vore trevligt om Rydqvist fick göra ett bra lopp imorgon, men det kommer nog inte att hända. Den här banan är för lätt. Det är ingen bana för Rydqvist, snarare en bana som passar Stina.
Det där med rumsindelningen var mest menat som ett skämt. Tror inte det kommer ha någon inverkan på laget. Till Falun tror jag dock Rydqvist kanske fått vara med laget från början (utan att vara klar för att få åka något) om man inte varit orolig för att hon skulle bli sprida dålig stämning ifall hon petats.
Vet inte om Hellner och Jönsson är superpolare men baserat på hur de åker i sprintheat mot varandra så verkar de gilla varandra. Lite som när Dyvik i tisdags använde all fart till att trycka Dahlqvist framåt med stavarna. Hellner har väl tidigare hängt mycket med Södergren och Bryntesson. Kalla och Ebba i samma rum tänkte jag inte på, men det kan nog vara en tänkbar konstellation.
Anders;
Väldigt intressant med Mäkäräinen! Finland blir farliga i stafetten.
Sundby är ny lagkapten i Norge. Nästan lika stor skithög som Löfshus. http://www.dagbladet.no/sport/internt-drama-derfor-vil-sundby-vrake-flere-glohete-norske-gullhap—jeg-er-nervos-sier-krogh/67007201
Jag såg att några funderade över kallas upplägg under SM. Kalla har ställt upp och åkt fler distanser än någon annan landslagsåkare. Det är kanske beundransvärt, men är det klokt. Idag kommer Kalla att vara trött, säkert enligt plan eftersom hon har tränat tungt samtidigt som hon tävlat. Men hon blir kanske lite för trött, svårt att hålla igen i en tävlingssituation. Lätt att dra på sig en liten virus om dagens tävling blir slitsam.
Herlig hvor mange idiotiske overskrifter media kjører opp. Det er klart at Sundby nevner de 4 som var suverene i går. NN: Er Kalla en like stor skithög ettersom hun vraket Hanna Falk til stafetten? For Sundby vil det være en stor fordel om de 4 han nevner går Skiathlon. Da har Norge et tog som kommer til å bombe på fra start, men da er vi avhengig av at det ikke blir spurt. Litt risikabelt mener jeg. Med Krogh vil vi ha flere kort å spille på.
Längdåkning är en stenhårt uthållighetsidrott, inte en tekniksport som utförsåkning. Det är även lättare för en skidskytt som bara kör för fullt sista 2 kilometerna att tävla ofta. FIS klämmer in för mycket tävlingar under en säsong. Dessutom vill FIS helst att alla ska köra allt.
idhttp://www.expressen.se/sport/langdskidor/dario-colognas-kritik-det-ar-riktigt-korkat/
Imponerad av Svanebo som var framme och drog väldigt mycket men ändå orkade ta bronset.
Hedervärd avslutning för Södergren.
Dario Cologna har rätt. Dags att skilja på distanslopp och springlopp. Dags att ha en distanscup och sprintcup så att man kan köra varannan vecka
Sven: Sundby bør holde kjeften sin, det er ikke han som skal ta ut laget, heldigvis.
Körde man sprint och distans var annan helg så kanske man kunde lägga in en femmil lite oftare. Men just nu verkar det som om sprintloppen blir allt längre, samtidigt som om distansloppen blir allt kortare och lättare.
Sundby skall inte vara med då han egentligen skulle vara avstängd. Annars har han rätt. De fyra som var först på NM skall köra i VM. Northug skall bara köra de lopp som han har friplats på.
Känns som att det är mentala problem som gör att Kalla numera går så pass svagt i WC? Hon är ju oftast helt grym i nationella lopp….
Blomman har ingen koll. Det syntes redan från början att Stina har dåliga skidor idag.
Kallner: och när dåliga skidor gällde Haag tyckte du de bara var en bortförklaring
Detta var inte bara dåliga skidor på Stina. Betydligt sämre form också. Liksom Weng. Vi får se på VM men mycket tyder på att det är svårt att hålla hela säsongen när de kör så mycket. Tyvärr.
Medaljörerna på 10 km klassiskt i VM heter Charlotte Kalla, Marit Björgen (tyvärr) och Justina Kowalcyk
Vilken kross av Kalla väldigt imponerande åkt påminner lite om SM 2015 dom lopp hon gjort här och då vet vi hur de gick på VM! Även kul med Wiken som verkligen satsa hårt idag :)
jossa; absolut inte, skidor och vallning är en del av tävlingen.
För övrigt tycker jag Wikén har för långt avstånd fram idag.
Nu ska Kalla börja släppa upp formen, säger hon i intervjun…
Kallner: absolut är vallning en stor del av tävlingen… men tycker inte man bara ska hacka på Haag när hon säger att hon haft dåliga och nu gör Nilsson samma…
avstånden blev stora till Wiken helt klart men idag var de ändå bra satsning… sedan är de ju otroligt svår värderat hur de stor sig på WC nivå
Wikén borde i alla fall ha stärkt sina chanser med tanke på placeringarna under SM jmf med de som inte tävlat så mycket på SM eller TdS.
Kalla har en klok inställning. Hon vet att den nivån krävs på VM. Blir ingen fisåkning som i TdS. Bra övning för henne inför VM och med ytterligare lite till så är hon en för pallen. Med åren så kommer rutin och där är inte övriga tjejer än.
Ble litt småredd for Stina Nilsson under TdS, men nå føler jeg meg ganske trygg på at hun ikke holder under Skiathlon. Nesten umulig å kjøre to formtopper under en sesong.
Min tes om att Stina vill ha med Wikén till VM för att ha en rumskompis att busa med stärktes efter att hon försökt hjälpa Wikén så gått det gick utan att bli för uppenbart.
Så är skiddelen av SM-veckan över.
Grattis Söderhamn. Det såg nästan ut som flera åskådare idag än vad det var sista dagen på VC i Falun.
Sverige har länge haft en sportjournalist känd för sina språkliga grodor, Zacke.
Idag har både Hården och Blomman visat att de funderar på en plats i det gänget.
Jakob Hård med sina ”180 graders kurvor”.
Nog borde en vuxen människa veta att 18+ grader är en rät linje.
Blomman spädde på med ”.. nu har den snö som föll under herrloppet slutat falla. …”
Jaja, en flinga faller inte hur länge som helst.
Ibland är det trevligt att bara lyssna till Sveriges skidorakel.
I förra inlägget ska naturligvis stå ” .. 180 grader ..”.
Hoppas att Wiken hamnar utanför truppen.Har inget i Lahtis att hämta. Dessutom är hon osympatisk.
Jan, är Wikén och Stina kompisar? Båda har väl prasslat med Iversen.
Vad jag vet har Stina och Iversen ingen kärlekshistoria, något Expressen totalt hittat på med hjälp av Northug. Iversen verkar väl något osäker och håller på lite väl mycket att diskutera kvinnors utseende, annars är han väl hyfsat rolig. Att Wikén och Iversen haft ihop det såg jag också något om, men vet inte hur väl det stämmer.
Stina och Wikén är väldigt bra kompisar iallafall. Bott ihop alla Världscuper de gått tillsammans i år, Wikén var ju också väldigt glad i Falun när Stina gick sista sträckan trots att det i praktiken innebar att hon själv förlorade platsen i stafettlaget.
Kalla lämnade bra besked idag. Hellner hade jag hoppats mer på. Han borde gått på knock även han om han hoppas på pallen i VM. Ligga 2,9 mil i rygg på Södergren är inget styrkebesked. Jag hoppas det var medvetet lugnt.
sälen: Jag är en vuxen människa och för mig är en 180-graderskurva just en kurva för att återvända i motsatt riktning, två 90-graderskurvor efter varann om man så vill. Hur många grader vill du ha det till?
På en rät linje finns bara 0-graderskurvor, alltså inga kurvor alls.
Anmärkningen på Blommans uttryck är bara löjlig. Sitter du med i språkrådet?
KGK: Känner du åkarna i svenska landslaget så bra att du bara så där kan slänga ur dig att en är osympatisk? I min bok är det på gränsen till ärekränkning. Tänk dig själv att läsa i en blogg på nätet att du är osympatisk…
Tobbe H
Ta det inte så hårt allt, tänkte mer på att hon sa om sig själv att hon är ”sockersöt” Inte skulle jag säga det om mig själv
Osympatisk är kanske fel ord men oegenomtänkt kanske bättre
Hellner tränade på det han ska göra i VM – en långspurt.
Kalla tränade på hålla en hög utgångsfart.
Nilsson tränade på att hänga på norskorna genom att försöka hänga på Kalla.
Alla tre fick bra träning.
Björgen är kanske i för tidig form, men det spelar ingen roll, hon kommer ändå att bli VM-drottning.
Wiken är sympatisk.
Sundby gör kanske fel då han tar ut laget, men han är i alla fall inte rädd att säga vad han tycker.
KGK: Hur jag tar det är ointressant men inte hur den person du pekar finger på tar det. Jag blir bara så förbaskad på vårdslöst och ogenomtänkt skitkastande på nätet.
H.G: Hellner kan inte träna långspurt efter 2.9 mil i lustempo. Mentalt skulle han föreställa sig en Sundby som pumpar på och en trött Hellner som gör en långspurt. Kalla åkte mentalt mot de bästa idag. Ett bättre upplägg. Men Hellner kanske är sliten och full av träning. Stina behöver upp i form vi får hoppas hon hittar dit.
KGK; du behöver inte vara blygsam, tycker du att du är sockersöt så låt det komma ut bara, säg det!
nn: det är nog inget fel på Stinas form, det blev lite oinspirerat efter den klassiska delen. Hade hon varit i rygg efter Kalla ut på skaten kan det ha blivit spurt.
Tobbe H
Håller helt med men jag gör det med glimten i ögat
Nu tycker jag att W. är sympatisk. Behöver inte diskuteras mer.
Ja ni kan då diskutera om skitsaker som att Wikén är osympatisk. hehe
Andreas P,
Instämmer