Damstafetten
Idag släpptes laget till damstafetten imorgon:
Anna Haag
Charlotte Kalla
Ebba Andersson
Stina Nilsson
Innan VM trodde många av oss att Ida Ingemarsdotter skulle ta förstasträckan men hon är inte i toppform nu under VM samtidigt som Anna Haag gjorde ett mycket fint lopp igår då hon blev femma på 10 km klassiskt. Ebba Andersson ville många skulle få chansen i stafetten och nu får hon det. – Vi har mycket rutin på de två första sträckorna. Är man med där kan allt hända sedan på fristil, säger förbundskapten Grip.
Jag tror det är rätt. De vill vara med och kämpa om segern istället för att gå för silver. Det enda som skulle kunna förändras i Norges lag av att Sverige väljer att offentliggöra laget så tidigt är väl om Norge nu istället sätter Björgen på tredje och Jacobsen på sista sträckan. Om Björgen (som förmodat) ändå går sista sträckan spelar det mindre roll om Jacobsen eller Weng kör sträcka tre. Säkert bra också att Stina får byta muskelgrupp.
Kommentarer från tråden 10/15 km klassisk intervallstart:
Klart!: Haag – Kalla – Anderson – Nilsson
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/Jd6o6/skrallen-supertalangen-tar-plats
Spännnande. Fågel eller fisk på de två sista sträckorna. Bra satsat Grip, helt rätt!
Inlagd: 2017-03-01, 08:28
Skriven av: En_Oskar
—
Det blev Haag-Kalla-Ebba-Stina. Kul med Ebba men (1) varför släpper de det nu? Och (2) väl framtungt i kapacitet. Ja ja, Ebba kör stafetten i alla fall. Tjoho!
Inlagd: 2017-03-01, 08:29
Skriven av: Per
—
Ida kan vara sliten också så varför inte gå in med Ebba? Blir spännande.
Lite synd för om Kalla har dagen och skapar liten lucka kommer det samlas ihop helt på Ebbas sträcka.
Kan bli ett Sundby ryck av Björgen i sista brantbacken. Stina kan gå ikapp utför.
Inlagd: 2017-03-01, 08:41
Skriven av: Kallner
—
Oj, Grip överraskar igen. Spännande lag helt klart. Men då måste han ha sett någonting som inte vi andra gjort när det gäller Ebba. Visst hade hon en strulig skiathlon men hon tappade väldigt mycket på fristilsdelen. Men hon kan ju ha visat bra form på träning med mera. Men mot Jacobsen eller Weng på en tredjesträcka blir det nog för tufft.
Inlagd: 2017-03-01, 08:44
Skriven av: Anders
—
Bra att låta Ebba testa hetluften. Kan bli vad som helst men oavsett bra. De unga behöver se att gör de bra resultat så får de förtroende.
Inlagd: 2017-03-01, 08:53
Skriven av: nn
—
Norge blir givetvisjättetuffa att slå, nära på omöjliga i den form Marit har (och Stina inte har). Men gillar det lag Grip tagit ut. Endast Haag skiljer det lag jag utnämnde i dec förövrigt. Ebba är ju en nyckel i nästa års OS lag och kanon att ge henne chansen redan nu på en bana som borde passa mycket bra.
Gillar också att de går ut med laget nu istället för att rätta sig efter Norge, det tyder på vinnarmentalitet att köra sin egen väg tycker jag.
Kör hårt!
Inlagd: 2017-03-01, 09:11
Skriven av: Maquit
—
Rolig och spännande uppställning. Finns säkert en hel del tanke bakom denna uttagning!
Inlagd: 2017-03-01, 09:15
Skriven av: Adde
—
Taktiken är klar. Haag går jämnt med Östberg, Kalla rycker ifrån de andra, Ebba håller undan och släpper ut Stina långt före Björgen. Om nu inte Norge ställer upp på annat sätt. T ex Björgen på andra och Falla på sista. Har Norge släppt sitt lag?
Inlagd: 2017-03-01, 09:16
Skriven av: LarsW
—
Hade man kört Wiken på 10 km klassiskt hade man fått sista pusselbiten. Wiken hade varit bland de 10 bästa igår.. och hade då kört första sträckan.. och då hade man kunnat köra Haag på andra sträckan.. och sedan haft de två bästa på slutet. Att presentera laget redan nu känns lite märkligt. Kommer att vara stor press på Ebba på 3:e..hon har inte gjort många lopp i år i yttersta konkurrens.. ett lite oskrivet kort..
Jörgen
Så Kalla skall köra ifrån en Jacobsen i toppform? Bara 14 sekunder efter Kalla på 10 km.. Tror jag kan bli svårt.. fast Jacobsens form kanske är oregelbunden..
Norges lag inte släppt än mig veterligen. Ett oskrivet blad således.
Varför körde Stina, Ida och Hanna 10 km klassiskt när vi ser stafettlaget? Stina kommer att ha gjort FYRA urladdningar på 1 vecka.. De hänvisar till att det funkade i tds..otroligt argument.. då ALLA körde lika många lopp..och då var Stina stark.. Under ett mästerskap handlar det om att spara energi..och bygga upp överskottsenergi..för att explodera.. Var finns den energin hos Stina? För att prestera på ett mästerskap krävs den sista edgen för att lyckas..annars hamnar på de platser som Stina hittills redan gjort.. Iversen är inte bra för Stina Nilsson.. fattar helt felaktiga beslut..
Plockar bort norrmän från svenska truppen..Förstår man norrmännens inställning till Sverige.. så skall inga norrmän finnas i truppen..
Norge vill inte Sverige väl.. Ingaard Lerheim såg till att allt fokus var på finska dopingskandaler 2001..istället för VM-kungen Per Elofsson..
Det var en norrman som tränade Johan Muelleg och förstörde Elofssons OS 2002..
När Kalla kom fram 2007 insåg man att hon var det nya stjärnskottet.. Sverige kunde inte få ha en skiddrottning då det var deras nationalsport..
Detta styrde dem upp med att medicinera ,Björgen och sina skidåkare, ännu hårdare för att kunna vara på toppen. Hoppas fler ser den röda tråden. Helheten hur Norge ser på längdskidåkningen. De gör vad som helst för att slå Sverige i sin nationalsport. Det är bara nn som ser detta samband,
Bra uppställning!
Skrev den redan igår förutom att jag hade frågetecken på sträcka 3 där Ebba känns ok!
Kul att man har rätt för en gångs skull:-) eller det vi vi inte förrän torsdag…
Vasstrader: Inte jag som skrev det som jag tror att du syftar på utan LarsW (det var en bunt kommentarer från den föregående tråden) men nej jag tror inte att Kalla kan tokrycka från Jacobsen. Astrid är mycket rutinerad och kan släppa lite om det skulle behövas men hon går inte i väggen.
Vasstrader… Det har gått helt til topps for de svenske herresprinterne, etter dere ”plokket” bort Arild Monsen som trener… :)
Anna Haag skall köra ifrån Östberg.. Haag skall köra snabbt från början för Östberg kommer att gå stum snabbt.. hon har inte återhämtningen i detta VM.. Sverige måste ha 10 sekunder på Norge inför andra sträckan.. Har inte Jacobsen kontakt direkt med Kalla.. kommer hon att göra om samma misstag som Weng gjorde på 10 km klassiskt.. försöka täppa luckan direkt.. och då kommer hon att krokna mot slutet..
pelle
Norska tränare är bara infiltratörer.. får reda på hur vallateamet jobbar men ffa får de reda på de svenska åkarnas testvärden..
Norrmän har inget i svenska truppen att göra. Ni ser ju hur nationalistiska norrmännen är när de skall presenteras inför VM.. de blandar in politik och idrott.. Längdskidåkningen är en mycket stor del av den norska landets självkänsla.Precis det vi såg inom DDR.. Att vara bra i idrott innebär att man får respekt även inom politiken.
Jörgen och Vasstrader: Ja, det är nog mitt inlägg ni svarar på. Jag menade att den svenska taktiken med den form Kalla visar upp är att hon ska försöka göra ett ordentligt ryck på sin sträcka för att ge Ebba ett försprång. Om hon lyckas eller inte är en annan fråga. Som det såg ut på 10 km och skiathlonen skulle hon kunna lyckas mot Weng. Kanske svårare mot Jacobsen.
Andralaget blir förmodligen följande:
Ida, Wikén, Falk och Dyvik,
Visst är det irriterande för en svensk att Marit är så överlägsen, men hur kul var det för Norge när Gunde dominerade ?
Skidor är nationalsporten i Norge och i Sverige är det ishockey. Om våra unga hockeyspelare satsade på skidor ist. skulle vi också få fram fler topprännare.
Betr. att Marit hängs ut för intag av astma-mediciner: På vilket sätt skiljer sig hennes medicinering från alla andra inklusive de flesta av våra svenska löpare ?
Är det klarlagt att Marit på ngt sätt gynnas av specialintag jmf med de andra ?
Om inte – sluta och klaga. Upphör med jeremiaden
Inga andralag på VM
Känns som ett korrekt val trots allt. De klassiska sträckorna har alltid tuffare banor, då krävs starka åkare som Haag och Kalla. Och Ebba är stabilare än Falk i fristil. Ida var ju aldrig ett alternativ i fritt.
Helt rätt uppställning. På dessa tuffa banor passar Ebba mycket bättre än Ida och Hanna.
barterhallen: Marits astmadoping är bara glasyren på tårtan. Vad som pågår under den tunga träningen fick vi en liten glimt av genom Johaug. Ingen tillfällighet att den salvan hamnade där i samband med 4-5 månader utan test. Norge sänder ut rökridåer och använder hela sitt korrupta inflytande för att rädda henne. Hoppas det inte går. Rättegången mot Bendiksen är vilande till Johaugs straff är slutgiltigt i rädsla för att något skall slinka ut som kan ifrågasätta den nog repeterade domen mot Johaug. Inget sker av en slump i Norge utom doping tydligen.
Stakaren skrev: ”De klassiska sträckorna har alltid tuffare banor, då krävs starka åkare som Haag och Kalla.”
Stämmer inte. Skatebanan är både längre och rätt mycket tuffare än den klassiska detta VM. Därför är det kanske inte helt genomtänkt med de två som visat bäst distansform på de lättare klassiska sträckorna.
Ettersom damene bare går 5km er fartsressurser også veldig viktig. Det er jo en grunn til at Johaug ofte taper tid på konkurrentene under stafetter, men går i fra kraftig når det er over 10km. Det har vi sett mange ganger før. Tror Falla kommer til å gå første etappe og jeg tviler på at Anna Haag går i fra henne. Tror fort Kalla kan ta 15 sekunder på Jacobsen på en god dag, men det kommer Weng til å spise opp lett på Ebba. Da er det Nilsson og Bjørgen på siste etappe i en tøffere løype enn klassisk delen. Der skal ikke Stina Nilsson i formen hun er ha en sjanse!
Stina kan aldrig gå ifrån Björgen eller ens gå ikapp om det är lucka. Vår chans är en spurt.
Jacobsen – Weng – Bjørgen – Falla. Hvis det blir laget så tror jeg Ebba Andersson kommer til å ligge våken i natt.
Bjørgen gikk 1:40 snabbere enn Ebba under Skiatlonen på 7,5 km.
Nä, guldet blir nog svårt, därtill är det norska laget för starkt oavsett vilka de ställer upp med. Men jag är mer optimistisk för medalj nu än jag var för några dagar sedan. Haags och Charlottes form kan räcka långt och Stina ser bättre och bättre ut. Ebba är en chansning men bör hålla ok mot alla andra nationer förutom Norge.
USA? Kör man Randall – Bjornsen – Stephens – Diggins eller kastar man in Caldwell eller Sargent någonstans? Har ett stort frågetecken kring fjärde åkare där varken Stephens eller Sargent gjort det bra.
Finland? Även här stora frågetecken kring fjärde tjej, men även tredje. Pärmäkoski och Niskanen är i form men Mononen och Kyllönen har haft sisådär resultat. Tror ändå det blir de fyra som åker om man inte slänger in Laukanen.
Tyskland? Visserligen ok resultat men inget som skrämmer. Böhler, Fessel, Carl och Ringwald lär få köra, möjligtvis Hennig istället för någon.
Ryssland? Tjorå, Belorukova, Sedova, Tjekaleva och Matveeva är inget dåligt lag och Kalsina kan också vara tänkbar.
Övriga nationer bör inte ha en chans.
Sven
Kass jämförelse att ta Björgen mot Ebba när hon ramlat på klassisk och säkert stressa en del för att ta igen. Som Ebba sa själv blev det inget optimalt lopp för henne och att hon är riktigt revansch sugen. Har Ebba en bra dag så tror jag hon hänger med alla utom Björgen.
Sven, inget omöjligt lag. Norge verkar vara livrädda för Stina trots sämre form, så att satsa på att gå loss med Björgen kanske inte är så dumt.
Anders
Enligt mig hade det varit mer en chansning att ha Ida eller Falk på dessa tuffa banor. På flacka banor skulle dom gått före Ebba men inte på dessa tuffa banor.
Et bra svensk lag dette, som skal være med kjempe om en silvermedalj, sammen med de finske og amerikanske løperne…..
Jag tycker det är helt rätt lag.
För guldstrid gäller att slå Björgen, där kan vi antingen sätta Kalla eller Stina. Kalla verkar vara i fantastisk form, men Björgen är ännu bättre och går inte att åka ifrån på en 5km. Enda möjliga, lilla chansen är att Stina slår henne i en spurt. Därför ska Haag och Ebba åka jämnt med sina norskor, Kalla ska skapa lucka gentemot norska2 på sin sträcka, och så hoppas att Stina kan åka lugnt och stort tills Björgen kommer ifatt och sen se det som en sprint.
Nu när svenska laget är släppt, hur tror ni norskorna ställer upp? Weng på sträcka 2?
Och nu tänkte jag alltså att dessa ha Björgen på sista. Men intressanta tankar ni har om att sätta henne på tredje. :)
Vil overraske meg om Norge ikke kjører Bjørgen på siste, men vi vet aldri. Kan godt hende de setter Jacobsen – Bjørgen – Weng – Falla. Da skal det nok mye til om Sverige har en avstand til Norge før etappe 3 og da tror jeg Weng går i fra Ebba med minimum 20 sekunder og det tror jeg ikke Stina tar igjen på Falla.
Jag tror det blir Falla-Weng-Jacobsen-Björgen. Även om det är en möjlighet tror jag inte att de i slutändan väljer att anpassa laget till just Sveriges uttagning.
Vi får hoppas att Ebba håller då kan det bli medalj men Finland o norge kommer att ge allt så jag tippar brons till Svenska laget
Otroligt konstigt att Sverige går ut med laget så här långt innan. Efter den konstellation Sverige ställer upp med så bör Norge ha denna konstellation.
Jacobsen- Björgen-Weng-Falla.
Detta skulle innebära att Norge med största sannolikhet är med i toppen efter två sträckor och då kör Weng mot Ebba.. och där skall skapa lucka. Sedan har man Falla som en extra resurs om det skulle bli spurt.
Att Sverige går ut med sitt lag såhär tidigt gagnar bara motståndarna. VEM i h-vete kommer med denna idén??
Forventet stafettlag… Falla – Weng – Jacobsen – Bjørgen..
Sådär ja. Ja, vad Norge än hade ställt upp med så skulle de vara storfavoriter. Kul för Falla att få åka stafetten. Lär inte göra bort sig på en förstasträcka med den form hon är i. Frågan dock om hon kommer våga köra hårt eller om det mest blir en sällskapsresa. Försöker säkerligen rycka mot slutet och då kan det lätt bli några sekunder ner till övriga lag.
Spelar nog ingen roll vilken tidpunkt Sveirge går ut med stafettlaget tror aldrig vi varit så långt från guld både på dam o herrsidan jag kan ju ha fel men nog tror jag Falk varit ett bättre val Ebba har ju inte åkt så mycke mot seniorer o ett jvm guld är inte så mycke värt i det här sällskapet
Norge: Falla-Weng-Björgen-Jacobsen
Utmaning för Ebba o gå samma sträcka som Björgen:P
Du har fel ordning
Falla-Weng-Jacobsen-Björgen är rätt ordning. Och som jag gissade. :-)
Jag tippar på brons till Sverige. Finland silver och Norge guld. Oavsett Falk eller Ebba så gör det ingen större skillnad. Ebba kan vara lite vassare på en tung bana. Men jag tycker att Ebba skall testas. Hoppas att de får skidor av bästa sort.
Tycker Haag ska sätta upp ett högt tempo på första sträckan för att försöka nöta ut Falla. Om det blir gruppåkning kommer Falla att göra ett tokryck mot slutet och få ett försprång. Om Kalla går ut någorlunda samtidigt med Weng så kommer Kalla att vara före vid nästa växling.
LarsW: Haag ska inte sätte upp något tempo själv i början då är risken att de blir som på DP loppet.. Kowalczyk lär gasa från start sedan gäller de att avväga vad man gör och hålla koll på huvudkonkurrenterna,,, i svenska laget känner jag mig bara trygg med Kalla.. Stina är jag rädd för kan bli uppäten av USA rätt mkt på sista.. Diggins 5 km fritt och en avslutning som passar henne utmärk
Hade hellre sett Kalla på sista och Stina på första. Haag därmed på andra. Sen här uppställningen känns tveksam psykologiskt…
jossa: Jag är med dig i att bara vara trygg med Kalla. Det jag är rädd för är att med för lugnt tempo kommer Falla att ha mycket krafter kvar för ett av sina ryck med en bit kvar och då hänger ingen av de övriga med. Om nu inte Haag faktiskt kan det.
Manne: Håller med.
Det finns ju rätt få på första sträckan som kan sätta upp fart. Det är Kowa då. Ett mål för Haag måste vara att skapa en rejäl lucka bak till USA som Kalla sedan kan bygga ut till i princip ointaglig. Och då kan hon nog inte bara gå med om det bildas en grupp bakom Kowa där Haag ligger med.
Manne: Varför det+
Kowa var 7 sekunder före Haag både vid 1,5 och 3,4 igår. Därefter tappade hon till Anna och de övriga. Önskedrömmen vore ju om Anna kunde gå med Kowa redan från början men polskan kör ju så orytmiskt så frågan om det är smart. Vad säger ni? Hur ska hon köra? Hon såg otroligt rapp ut igår och hade massor av kraft kvar in mot mål. Nästan så att man misstänkte att hon inte hade fått ut allt.
Min tanke när jag höll med Manne om Stina på första sträckan var att hon är van att tampas mot Falla och med hennes ryck. Stina har ju besegrat Falla flera gånger. Men det kan bli bra med den här uppställningen också.
Annas femteplats låter ju bra
nära medalj!?
Nej det var hon inte sällan har väl
någon som kommit femma
varit så långt ifrån
Många som satsade på medalj o
sprängde sig hadde dom däremot
gått för bästa möjliga placering
så hadde Anna varit betydligt
längre ner så nu är hon given i
laget trots att hon endast har en
fart o kommer köra sig tokstum
om någon höjer tempot
laget är bra fast Hanna istället
för Anna o jag hatar inteAnna
fem km är för kort för henne
Christian: lite dubbel moral av dig väl när Haag på lördag verkligen satsa och gick för de då ville du slussa ut henne att hon inte är bättre än runt 18 i mästerskap även fast hon rätt ofta är de.. när hon väl åker taktiskt smart så får hon placeringen för att andra satsar på medalj hittills i VM är de väl Haag själv som gjorde en sådan satsning mest tydlig för att sedan inte orka men åndå gå för de..
Men så klart inget självklart att hon gör en bra stafett men de hade de inte varit med någon av dom två utanför heller
Per: Haag ska åka lugnt och avvaktande hela första rundan inte gå först i de långa utförs partiet innan varvning bara försöka hitta bra ryggar och hålla koll på närmaste utmanarna första varvet.. om krafter kvar så kan man gå på efter de… men ska ha in tanke att nog Falla kommer med ett ryck åxå å ha krafter när de kommer
De får inte stirra sig blinda på Norge. Finland, USA och Tyskland är de viktigaste. Är vi med Norge så bra men inte det viktiga. Medalj är nödvändigt.
Är inte så orolig för Haag imorgon. Hon kommer hålla ihop det bra. Efter en snabb koll så ser jag att Falla inte kört någon stafett på VC-nivå sedan dec 2013 där hon körde fjärdesträckan i Norges andralag.
Maiken tok sølv etter Bjørgen på 15km Skiathlon under NM så kapasiteten er der.
Swestam… För at det är en tuff bana och jag tror man är snabbast så. Stina är i något tveksam form och klassisk masstart brukar va hennes bästa. Därför tror jag man får ut mer av henne på första, än en fristilsstrecka där hon kan få gå ut ensam. Jag tycker man ska avsluta med en stjärna på sista och på denna hårda bana funkar det bra med Kalla som är trygg där och kan säkra en medalj. Att Haag ska gå klassiskt ä givet och jag tror hon tuggar bättre på en andrastrecka än en ryckig första. Jag dock hade föredragit Falk på tredje.
Falla har det som är viktigast en riktigt bra form. Där skall inte Haag utmana i onödan. Bygga avstånd till Fin,USA,Tyskland är jobbet. Har många stafettminnen som avskräcker av åkare som vill ligga längs fram och dra.
Etter 14 av 21 øvelser:
Nasjon: Gull – Sølv – Bronse
Tyskland: 5 – 2 – 2
Norge: 4 – 3 – 4
Russland: 2 – 2 – 0
Finland: 1 – 1 – 1
Østerrike: 1 – 1 – 1
Italia: 1 – 1 – 0
Japan: 0 – 2 – 2
USA: 0 – 1 – 2
Sverige: 0 – 1 – 1
Frankrike: 0 – 0 – 1
Etter 14 av 21 øvelser:
Nasjon: Gull – Sølv – Bronse
Tyskland: 5 – 2 – 2
Norge: 4 – 3 – 4
Russland: 2 – 2 – 0
Finland: 1 – 1 – 1
Østerrike: 1 – 1 – 1
Italia: 1 – 1 – 0
Japan: 0 – 2 – 2
USA: 0 – 1 – 2
Det är många som kan köra fort på 1:a sträckan, Smutna, Van Der Graaff, Kowalczyk
Manne: Fast i spurt mot Björgen har Kalla ingen chans, det har Stina.
Mitt problem med ditt resonemang är att du tycker Sverige skall gå för att säkra medalj. Jag tycker de skall gå för guldet.
Smutna??? Där tog du väl i Kurt?
Haag ska utnyttja Kowas dragvillighet och ligga bakom. Troligen tröttnar Kowa på andra varvet och då ska Haag ge vad hon har tillsammans med Norge.
Jeg tror Sverige hadde hatt større sjanse til gullet med Falk, Haag, Kalla, Nilsson. Tror Norge hadde gått ut likt med Sverige etter etappe 3 og jeg tror fort Kalla kunne tatt 10 – 15 sekunder på Weng og de sekundene vil koste for Bjørgen å ta inn. Nå tror jeg heller at Sverige leder med 10 – 15 sekunder etter etappe 2 og da tror jeg Weng tar inn det og gir Bjørgen noen sekunder på Stina som bør holde
Blir en otroligt spännande match imorgon, ser Sverige som en äkta joker tillsammans med USA. Norge som huvudfavoriter med Finland som runner up. Men nästa år i OS, switcha Haag med Dyvik, ett år till på Ebba och en formtoppad Stina så kan det bli fight!!
(För övrigt, har ni inte insett än att Christian med de sinnessjuka radbrytningarna är ännu ett Vasstradernick? Jag läser nu mer avsändare före inlägg och väljer att scrolla vidare när det är VT:s alias. Hett tips för alla som vill prata längdskidåkning här…)
Bra om Haag drar ifrån Ryssland och USA rejält på första. Hon var över minuten bättre än Kickan och Kalsina i går. Saarinen känns ju inte jättevass numera heller. Kalla borde ju köra ifrån Bjornsen och Beloroukova rejält med så USA och Ryssland som har stark ”andra halva” ska vara lugnt. Förhoppningsvis hänger inte Niskanen med Kalla alls heller men efter brorsans galna lopp i dag så…
Banan borde väl passa Liz Stephens och sedan Diggins på sista så USA måste vi ha rejäl lucka till efter klassiska. Banan passar väl iof Ebba bra med!
Trodde ett tag ganska mycket på USA. Ja, t.o.m. kanske ett hot mot en medalj. Fast jag undrar nu. Fixar Randell att hålla Kowas tempo? Nej, knappast, vilket Falla, Saarinen och Haag gör. Och där i vakuumet bakom tror jag bl a att Hennig håller i det bättre än Kikkan. Varnar för ett ras för amerikanskorna faktiskt, trots medvinden tidigare i veckan. Och även lite tveksam till Stephen ska sägs. Medaljtrion där uppe ska vara bombsäker. För er som tippar så är Tyskland och Ryssland lika högt värderade, ska vara straffspark tycker jag.
Ser nu att Sportnörden är lite orolig för USA :-)
Swestam… Ja, förstår det, men Stina har ju sviktat även i spurt under vm. Mitt resonemang är att utgångspunkten bör va att Sverige ska kunna åka så fort som möjligt från start till mål, då har man störst chans både på guld och andra valörer. Men i normalfallet är Sverige chanslösa på Norge som det sett ut i vm, för det krävs en bom av Norge. Och att Nilsson och Björgen skulle komma till upploppet ihop, är ju extremt osannolikt på den här krävande banan.
Jag är åxå orolig för USA tror dom kan utmana bra om Randell håller ihop de… Diggins kan nog ta rätt mkt på Stina är jag rädd för även Pärmäkoski..
Svenska laget känns inte stabilt på förhand kan slå väldigt mkt åt båda håll
Peter skigames: Egentligen inte om du läser första kommentaren :-).
Skal det bli gull til Sverige i dette VM, må det skje i morgen, tror jeg….. Det forutsetter att Ebba henger med Astrid på etappe 3, og får en ledelse før siste veksling…… Men det blir meget tøft allikevel for Stina og henge med, når Marit setter inn sin kraftfulle padleteknikk oppover, da går det fort… Men håpet ligger der hvis Stina får et løft på formen, så kanskje, kanskje…
Förstasträckan kommer att gå fort pga Kowa. Det blir kanske hennes sista framträdande i mästerskap, hon åker knappast den avslutande tremilen som går i fristil. Vi får se om hon orkar hålla samma höga tempo men det är ”bara” 5 km så det är inte omöjligt. Saarinen kommer definitivt att haka på liksom Falla i högform som petat Flugan och vill visa sig värdig chansen, då duger det inte att släppa.
I stafett kan allt hända men Norge får gälla som favoriter med Sverige, Finland och USA som främsta utmanare. Hur kommer det gå för Haag på första? Får Ebba ett försprång på tredje av Kalla och hur kommer det att gå för henne? Nilssons form? Är Diggins tillräckligt långt efter vid sista växlingen? Vi får se imorgon kl 14 svensk tid!
Pelle – nä, det måste till en ordentlig dipp för Norge om det ska gå Sveriges väg. Och dippar det för Norge ska inte USA, Ryssland och Finland räknas bort. Norge har dock super-Marit på sista vilket är VM’s och historiens bästa damåkare så de övriga behöver bara åka i paritet med resten av fältet.
Om man spekulerar lite lär det gå ganska försiktigt på förstasträckan till att börja med och så lär någon försöka sig på ett ryck på andra varvet. Finland har bekräftat att Saarinen åker första sträckan. USA har Randall, Polen Kowalczyk, Tyskland Henning och Ryssland Kalsina. Ser inte att någon av dem bör hakas av om inte Kowalczyk gör en raketsträcka eller Falla en monstersträcka. Men ett troligt scenario om alla åker efter sin förmåga är att Kowalczyk drar ut fältet men blir frånspurtad med några sekunder av Falla och Haag är ca åtta sekunder efter. Saarinen är 13 sekunder efter tillsammans med Kalsina och Henning medan Randall är 17 sekunder bakom.
Kalla drar ikapp Weng men lyckas inte dra ifrån. Niskanen jobbar sig ikapp men tvingas släppa lite in mot växling. Bjornsen tappar ryggen till Belorukova som inte kommer ikapp. Kalla sekunden före Weng i växling, Niskanen 5 sekunder efter, Belorukova 20, Böhler 23, och Bjornsen 28, Polen är borta.
Jacobsen ligger i rygg på Ebba första varvet, Mononen jagar ikapp och Tjekaleva och Fessel åker ihop och närmar sig. Andra varvet sätter Jacobsen in en stöt, Mononen försöker gå med men stumnar och Ebba ansluter. Tjekaleva går starkt och tar ikapp Ebba och Mononen medan Jacobsen går loss. Fessel tappar och Stephens är långt bort. In till växling är Jacobsen 15 före Mononen och Ebba och Tjekaleva, 32 före Fessel och 45 före Stephens.
Björgen öser på medan de tre övriga hänger ihop. Pärmäkoski drar Stina och Sedova. Sedova släpper när Pärmäkoski öser på sista varvet, men Stina hänger i. Diggins åker ifatt Ringwald och närmar sig. Pärmäkoski rycker i sista backen men blir inte av med Stina. Björgen åker mot ohotat guld, 35 sekunder bakom spurtar Stina ner Pärmekoski. Diggins tar USA till en fjärdeplats 53 sekunder bakom. Ryssland femma.
Anders: Härlig läsning!
Jossa: Ja, det är nog rätt taktik. Låt Kowalczyk och ev. Saarinen köra slut på sig på första varvet. Gå med bakom Falla då (oavsett om hon väljer att gå med eller inte) och spara krafterna till andra. Gå allt hon har kvar på andra varvet och se hur långt det räcker. Det är svensk kyla som har saknats i detta mästerskap och det är sannolikt bästa taktiken för Haag. Resten ger sig förhoppningsvis. Kalla går järnet från start till mål för att skapa så mycket avstånd som möjligt till i alla lag. Inget att fundera på. Ebba hakar på Jacobsen som en igel och Stina får laga efter det läge hon får. Visst det är en tuff bana och Björgen har det säkert ändå, men Stina är Stina. Hellre Stina på sistasträckan än någon annan, inklusive Kalla.
Nä guld blir det inte men om allt stämmer kan vi utmana Finland och USA om silver. På sträcka tre avgörs det om inte innan och ser man på fristilstider på skiathlonen så ska Ebba Andersson inte klara av att hänga med Astrid Jacobsen. Norge har även en joker i Falla som har sett ruggig ut så det är inte givet att Haag hänger med henne på distansen 5km. På 10km hade hon haft goda möjligheter i den form hon är i men på 5km kan det bli tufft.
Även mellan Kalla och Weng så passar distansen Weng bättre men hoppet är det sista som överger en. Även våra finskor ser ruggiga ut så för Sveriges del kan det bli allt från en 2a till 5e plats! Jag tippar brons, tror Finland på hemmaplan lyfter sig ordentligt.
Jo finskorna kommer att överträffa sig alla fyra. Där har vi knappast chans med vårt lag. Stina behöver 30-sek försprång till Diggins det hoppas jag hon får. Då kan vi vinna brons. Allt annat är orealistiskt.
Önsketänkande och verklighetsflykt.
http://www.expressen.se/sport/langdskidor/sa-ska-sverige-skralla-till-sig-stafettguldet/
H.G. Wells: På vilket sätt är detta önsketänkande och verklighetsflykt? Jag tycker Quicklund för ett bra resonemang.
Menar du att Sverige inte bör gå för guld i stafetten?
swestam: Jag tycker att Sverige ska planera för flera olika alternativ. Men ska Sverige slå Norge så måste vi ha betydligt bättre skidor än Norge, det kommer inte att hända. Skulle det mot all förmodan hända så får vi ta det som en mycket glad överraskning och då kan svenskorna köra för guld.
Mer troligt är att Sverige får rikta in sig på att rädda en medalj.
H.G.Wells:
Rädda medalj? Den är redan klar till 99,9%. Att USA ska hota ser jag som väldigt långsökt. Randell kommer tappa på Haag. Bjornsen kommer tappa ytterligare på Kalla och det troliga är att Ebba åker jämnt med Stephen iaf. Så minst en minut är det säkert för en Diggins på sista. Nej, det ska inte gå oavsett scenario. Inte heller Tyskland kan hot även om jag tror att tyskorna kan hota USA.
http://www.allehanda.se/skidsport/langdskidor/avgorande-traningen-som-gav-ebba-andersson-skiathlonplatsen-korde-ifran-tranaren-det-skulle-ga-fort
Alternativ hit och dit. Nu är laget uttaget och alla kommer att köra det de har. Det är Ebba som är det osäkra kortet. Stina måste gå ut i rygg om vi ska ha en chans och hon måste göra sitt livs lopp för att orka hänga med tills utförsbacken börjar.
Jag tror inte Kalla kan skapa en så stor lucka att det är kvar några sekunder på den tills Stina ska iväg.
”Rädda medalj” var kanske fel ordval, naturligtvis så tror jag på en svensk medalj. Men ingenting är klart till 99,99 procent, inte ens en norsk medalj.
Sverige skall inte gå så hårt för guld att att man tappar medaljchansen. Jag vill se iskalla svenskor, inte stressade åkare som faller eller går sig tokstumma i en fåfäng jakt på Norge.
Stina i nuvarande form skulle behöva 1-minut försprång på Björgen. Inget realistiskt om inte någon norska tokspricker. Glöm Norge och åk mot resten.
Kör för guld silver o brons har vi
så det räcker av
om inte så är det övning för OS
så alla vet vad som krävs vore
ju roligt o försvara guldet där
silver o brons minns ingen för
utom nördarna här på skidpepp
http://www.dn.se/sport/stina-far-ta-uppgiften-som-den-kommer/
Haag skall leverera budkaveln vidare med svenska laget i så bra läge som möjligt. Kalla ska åka så fort som möjligt på sin sträcka.
Ebba ska inte bara stirra sig blind på de norska färgerna. Stina får ta uppgiften som den kommer. Allt enligt damtränare Johan Granath.
Kazakstan ställer upp med ett lag som bara innehåller åkare födda 1993.
Ukraina däremot har åkare födda: 1975, 1976, 1981, 1998.
Snacka om skillnad!!!!
Tycker Haag om hon orkar ska grilla Falla rejält på första sträckan. Kanske tillsammans med Justina. Även om Falla är i superform är hon främst en sprinter och om det blir hårdkörning kan hon få det svårt att hänga med.
Nu verkar det bli svårvallat. Hoppas verkligen att man får till det. Har varit lite si och så.
Jeg blir ekstremt overrasket om haag klarer å gå fra Falla på 5 kilometer.
Nöjd om Haag kan gå med Falla. Helt ok också om hon bara tappar 5-10 sek. Det kan Kalla ta igen.
Haag har levererat mer än man kan förvänta sig men att tro att hon ska kunna ”grilla” Falla är väl ändå att ta i.
Att Kalla skall åka ifrån Weng är lika osannolikt som att Haag ska grilla Falla. Visst det kan bli ett par sekunder åt båda hållen, blir det mer så handlar det om bortvallning eller fall.
Weng har åkt 4 maxlopp på 5 dagar. Såg trött ut på sista 5 km. Tror att bensinen kan vara att ta slut. Tror Kalla kommer att dra ifrån med flera sekunder. Optimalt är om Haag skulle växla 7-8 sekunder före Falla. Då kommer Weng att göra om samma misstag som på 10 km.
Mycket bra laguttagning, närmast en kopia av Falun-taktiken, skillnaden är att fristilbanan inte är lika lätt, men för Ebba är det närmast en fördel och jag tror vi kommer ha en såpass stor lucka efter klassiskt att medaljen inte är hotad.
Mycket skönt att slippa dessa sprinters också. Haagskan i såpass bra form att hon inte skall behöva göra bort sig, även om hon åker som på Skiathlonen skall det inte behöva bli katastrof.
Håller med Peter på Skigames (mycket fin blogg förövrigt) om att USA inte utgör ett hot, kommer tappa minuten på klassiskt och ifall Ebba kan gå i rygg på Astrid så kommer de inte ta in något på skejten heller. Tysklands avslutning är ofarlig, Ryssland är de vi skall se upp med, Kalsina kan hålla ihop det på första, sedan har de alltid tappat mycket på andra sträckan men har nu Belorukova och hon kan överraska. Finland tror jag det blir hård kamp emot och tror Stina i bästa fall får spurta mot Pärmäkoski om inte exempelvis Saarinen har en svart dag eller Niskanen inte lyckas upprepa tisdagens lopp.
Tror nyckeln för svensk del är att Ebba får åka i rygg på Astrid, Ebba är så stark uppför att jag tror hon lyckas gå med där, sedan är det svårare att gå ifrån i lätterräng där Astrid är väldigt stark. Viktigt att Haag inte tappar så mycket på Falla i slutforceringen, men tror Kalla kommer ikapp Weng iallafall, sedan är ju frågan om Weng kanske i sin tur rusar ifrån Kalla om Kalla fått jobba för att gå ikapp. Stina skall inte ha en chans på Björgen, men är Sverige med Norge är förmodligen de andra såpass långt bakom att hon kan göra ett seriöst försök utan att riskera medaljen.
Känns sjukt nervöst nu.
Lagerbäck hejar väl på Norge i VM? :)
Allt kan kända i en stafett! Nu hålls många tummar i Sverige, Norge och Finland! :)
Viktigast är vad som händer under OS nästa år..
”Min självbiografi ska heta Stafett är stafett” som norske expertkommentaren myntade efter Brinks kollaps 2003.
Falla tävlar sällan i distans. Tråkigt att mörka form på det sättet.
Dåligt glid igen.
Helt ok av Haag. Falla lite kyligare dock och bränner krafterna i rätt läge.
Weng kommer att släppa..
Känns som Kalla halkar till ett par gånger för mycket.
USA?? Kan bli en svensk fjärdeplats….
Guld för Sverige?????
Varför ser man ens på det här? Stolpe ut VM deluxe.
De har inte kylan. Ingen svensk klarar att vara kall i detta mästerskap.
På sin höjd ett brons.
Kom ihåg att det är omöjligt att vinna mot fyra som intar prestationshöjande medel.
Sedan har de förstås också dåliga skidor.
Rikard Grip kommer att stå till svars för det här..
ja detta blir fanimej inte roligt
Ebba tappar på Finland och Norge som öppnat relativt lugnt. Repet har gått. Vi får se upp bakåt nu…
Jacobsen bara glider i från. Helt sjukt.
Kalla måste vara kall i ett sådant här läge. Lita på sin förmåga. Ligger man 7 sekunder efter vid varvning måste man ta det lugnt.. och sätta in stöten på andra varvet. Inte att vara ikapp efter 1 km..
nu har Ebba fått upp farten
Oväntad chock av Kalla. Haags patenterade tapp på sin sträcka fick alltid med huvet under armen Kalla att rusa som en dåre, och sen dö och vips var denna stafett körd.
Vad har Niskanen syskonen laddat med?
Nu ser Ebba Mononon framför sig. Kom igen nu!
Finns ändå en chans eftersom Norge har sitt svagaste kort på sista sträckan…
Ebba Anderssons insats är början på en fantastisk karriär..
hääääärligt
Den enda som håller kylan i svenska laget är Ebba!
Älskar när åkare går in i väggen i stafett. Så vackert och skört!
Sånn går det når man setter en junior på etappe 3. 44 sekunder på 5km! Sverige hadde vært mye nærmere med Falk, Haag, Kalla, Stina.
Kom ihåg att FIS släppt igenom dopingen för Finland 1989 men inte 2001.
Kom ihåg att FIS släppte igenom Sundbys doping..omöjligt att se länder med doping inblandat..
Sven
Falk med sin brist på skidhuvud hade kört sig tokstum och hade fått tampas med Ryssland längst ner i bussen..
Frågan är om Nilsson gör en Iversen om det blir spurt? :)
Tror ikke Falk hadde tapt 44 sekunder på 5km!
Junioren tappade 44 sek på VM-medaljören Jacobsen, 32-åriga Mononen 58. Go Ebba!
Jacobsen gjorde en otroligt bra sträcka. Liksom Ebba, utifrån sina förutsättningar. Även om Mononen kanske inte är den bästa värdemätaren.
Kom ihåg att VM är en förtävling till OS. Sverige har investerat inför framtiden när de sätter Ebba på 3:e sträckan. Det blir inga 40 sekunder mellan Ebba och Jacobsen nästa år.. sanna mina ord..
Kriga nu Stina!
Sven: Ja, det var absolut fel laguttagning. Borde varit Falk-Haag-Kalla-Stina. Men det var inte Ebbas fel. Det var inte riktigt 44 sekunder heller för Kalla körde otroligt svagt på slutet och tappade även efter att klockan stannade.
Vad har Haag i en stafett att göra????
Nå, Mononen hade ju urusla skidor, hängde inte ens med utför i ryggen på Ebba.
Silver-Stina är tillbaka :)
Per
Herregud, Falk hade varit låååångt efter..
Rota: Skulle Haag som kom 5:a på 10 km petats till stafetten? Nu har noll koll.
Silver är bra! Det trodde jag inte efter halva tredjesträckan var åkt. Grattis tjejer!
Astrid Jacobsen! Wow!!!!!
Hon är ju förjävla härlig! Och vilken supersurf hon hade på skidorna! Bästa glidet jag har sett!
Härligt Stina. Ebba och Stina räddar silvret. Haag och Kalla – ja jag vet inte vad de gör faktiskt eller varför.
Grip skulle satsat på Wiken på 10 km klassiskt. Då hade bli fått ett kvitto på att hon var i tillbaka i gammal god form. Då hade v i kunnat ha Wiken/ Haag på klassiskt .. och Kalla på 3: e.. då vi ser att Stina är tillbaka i gammal form.. så hade hon varit i kloss på dopingmamman..
RGB
Mononen orka ju inte ta med sig nån fart utför så kan ju inte bedöma glidet eftersom Ebba var ju så mycket piggare och fick med sig farten därför.
Mitt inlägg från i början stämde nästan, men Norge var mer överlägsna än anat, tack vare Jacobsens fantastiska sträcka med superskidor.
Viktigast var att Ebba Andersson fick silver och är nu inne i landslaget på riktigt.
Herrlaget släppt. Calle på sista…
Jag hade valt Hellner.
Jacobsen avgör denna stafett och utklassar alla på tredje medan resterande lag hade sina svaga kort här. Silver var verkligen en vinst för Sverige efter de två första sträckorna
Gratulerer med sølvet Sverige …Sølv er noe NORGE bare tar på dårlige dager…..Ebba tapte over 30 sekundet mot Jakobsen på sin etappe
Ebba gjorde det okej, var väl bara mot Finland av topplagen hon tog något. Tycker Haag också gjorde det helt okej, tappade 8 sek på Norge och delad 2:a på sträckan!! Kalla oväntat svag…Stina tillbaka starkt att ta Pärmäkoski på sista i Lahti!
Gratulerer med sølvet Sverige …Sølv er noe NORGE bare tar på dårlige dager…..Ebba tapte over 30 sekundet mot Jakobsen på sin etappe …….
Hadde finnene stilt med Mäkäräinen på etappe 3, som var tenkt etter VM-uttaket, hadde finnene tatt et suverent silver…
Uppställningen funkade ju bra, även om det inte gick helt som jag tänkt.
Att Haag tappade några sekunder var väntat och det är helt okej, hon åker jämnt med polskan och Saarinen och ifrån massa andra. Blev lite väl hetsig och rusig, ett längre lopp hade hon kunnat åka lite lugnare. Men inget oväntat.
Kalla blev förivrig, och det kunde blivit dyrbart, men som tur är löste det sig iallafall. Mononen gör det så korkat så det inte liknar någonting. Fattade direkt att hon skulle få problem med den kraftfulle Jacobsen när det började gå utför. Skulle lagt sig i rygg uppför och satsat allt på att hänga med när Jacobsen trycker på i lätterängen.
Stina visar varför hon skall åka sista sträcka även med dålig form.
Anna Haag skulle varit 7-8 sekunder före. Då hade Kalla kört ifrån på andra. Ebba hade klarat att hänga Jacobsen… sedan hade Stina slagit Björgen i spurten.. definitivt..
Jan: Stinas dåliga form verkar ha försvunnit. Hon gjorde ett perfekt lopp idag.
Kan Jacobsen rentav hota Marit om guldet på lördag? Härligt med Ebba, så positivt för henne med denna medalj-input inför framtiden och tack stackars Mononen för att ha bidragit med de positiva Ebba-vibbarna
Idag hade Stina definitivt gått med Björgen hela vägen runt och slagit henne i spurten. Hon ser ut som hon är ute på ett lätt träningspass när hon ligger i ryggen på Pärmäkoski, var inte ett dugg orolig någon gång.
Glöm INTE att Sverige hade 3 åkare som inte tar astmamediciner.. alltså prestationshöjande medel..Norge har fyra som intar prestationshöjande medel..
Mononen, Jacobsen och Ebba hade förmodligen lika bra skidor, däremot är Jacobsen helt suverän i lätteräng och Mononens insats var taktiskt pinsam.
Som jag varit inne på hon har en taskig personlighet ibland men som skidåkare i form är Jacobsen ett praktexemplar. Lätt i kroppen uppför med fin hoppskejt, elegant och kraftfulla tag i lätterängen och fin fartställning. Hon har framförallt på senare år utvecklat sin skidåkning, som junior var den lätt valpig, nu en estetisk njutning.
Tänker på drillade östtyskor och nordkoreanskor när jag ser norskorna..
Svårt att jämföra men Jacobsen slår Björgen med 30 sek på sträckan….
Grattis Norge! Imponerande av Jacobsen. Bra gjort av svenska tjejerna. Haag bra med på första, tappade 7-8 sek på Falla ungefär som jag räknat med. Hade kanske varit lite mindre om inte Saarinen klivit in framför i sista backen så att Haag fick tvärstanna. Bra att USA, Tyskland och Ryssland hängdes av redan här. Kalla och Niskanen ut samtidigt men Kalla gick för hårt för att komma ikapp Weng. Trodde att Weng och Kalla skulle dra ifrån här men det blev Norge och Finland i stället. Suveränt kört av Ebba sedan. Mononen tog ju tokslut. Varför körde inte snabba Laukkanen i stället? Kändes lugnt då Stina gick ut med Krista. Syntes tidigt att ingen skulle kunna dra ifrån den andra och i en spurt vinner ju Stina. Grattis! Bra gjort av alla.
Haag tappade flera sekunder när Saarinen klev in i spåret framför i början på sista långa backen och Kalla hade för bråttom med att jaga ikapp Weng men det hade inte påverkat utfallet dvs silver. Norge var för bra, Weng var deras svagaste kort idag och det säger mycket.
Kul att det gick så bra för Ebba som är i början på sin karriär, bådar gott inför bl.a OS nästa år! Då bör även Dyvik finnas med i bilden i högsta grad. Kalla är kvar liksom Stina. Norge får se upp…
Stinas form är endast dålig jämfört med säsongen som helhet. Men helt klart är att hon inte riktigt är 100%, ändå gör hon en riktigt fin sträcka där hon hänger lätt med och även hjälper till att hålla Diggins på tryggt avstånd.
Haag på första var ett bra val, med tanke på hur mycket Hennig och Kalsina tappade så tror jag nog Falk och Ida gjort bort sig på nytt. Ingen av dessa är heller några taktiska genier.
Imponerande av Randall, men amerikanskorna hade nog bättre skidor än på 10 klassiskt som jag baserade min spådom på.
Tremilen Kalla, Haag, Ingemarsdotter, Andersson?
Kan inte komma över Jacobsens sträcka, hon är ju helt otrolig. Iof så är Ebba och Mononen bland de sämre på sträckan, men hon utklassar Von Siebenthal och Tjekaleva så det sjunger om det.
I övrigt gör Stina en mycket bra sträcka, slår Diggins klart trots ganska mycket fisåkning.
Men silvret räddas av Mononens helt värdelösa sträcka, men hon kan inte ha haft bra skidor heller, så dålig ska hon inte vara på fristil. Ebba är bara åtta på sträckan så det var ingen toppeninsats, men kul för Ebba ändå.
Norskorna är lättmanipulerade.. relátivt lågt IQ..försökskaniner i Olympiatoppens strategi att med medicinska medel stärka den norska självkänslan i den norska nationalsporten. Det äckliga är att organisationer som FIS och WADA är så korrupta att De går Norges ärenden. Det måste till krafttag efter denna säsong.
Vasstrader…Barnehagestudenten ”Henric” fra Växjö har svært tunge VM-dager for tiden. :) :) :)..!
Mononen går in i väggen på hemmaplan. Iversen gjorde det, Ida gjorde det.. inget konstigt med det. Ebba gör en grym insats. Hon får sämsta utgångsläge man kan få. Hanterar situationen på ett utmärkt sätt. Debuten är gjord och hon får högsta betyg.
Anders
Mononen gick ju stenhårt uppför första backen och var sedan tokstum resten av sträckan. Helt obegripligt, bara för Astrid att tacka och ta emot, sedan åker Astrid helt fantastiskt resten av sträckan. Skall gå och se om det nu, verkligen en fantastisk upplevelse, och det trots att jag som nämnts varken är speciellt förtjust i åkare eller lag.
Anders: Mononen hade nog lika bra skidor men gjorde ett stort taktiskt misstag: hon gick för länge med Jacobsen som gör en fantastisk sträcka och krafterna tog slut. Märkligt då Mononen är extremt rutinerad men bara att tacka och ta emot.
Vasstrader: Lägg av nu. Ta ditt dopingsnack i den stora dopingtråden här istället. Tack.
pelle, mac, sven, danne osv. Grattis till guld. Ni har det mest obegripligt suveränaste damlaget någonsin. Sverige lägger sig på rygg och undrar om vi någonsin kommer se en liknande dominans någonsin.
För Sveriges del på damsidan är det här ju, trots allt, helt enormt. Vi har tagit medalj i damstafett sedan 2009. Jag är tillräckligt gammal för att minnas när man satt och led varje stafett när Sverige gled in på 7:e 8:e plats och ryssland var ett hav av tid före.
Maximal utdelning med laget. Silver var mer än förväntat. Fruktade fjärdeplatsen men Stina gjorde sitt bästa lopp detta VM ytterst lämpligt. Ebba åkte klokt som vore hon 30-år. En blivande topplöpare. Varken Ida eller Falk hade gjort det bättre.
Pelle.
Är du ett troll?:-) Förstår att det är jobbigt att Olympiatoppen har lurat skjortan av norska folket i 25 år.
När ni har Zuccarello som topp5 som idrottsutövare i Norge förstår man att Norge inte har så mycket annat att komma med. Sverige har kanske 15 hockeyspelare som är bättre än Zuccarello..
Emil: Stina kör säkert tremilen. Nu när hon börjar komma igång…
Jörgen – håller inte riktigt med. Titta igen så får du se hur enkelt Jacobsen glider ifrån 20-30 meter utan att jobba. Så slut var inte Mononen i det läget. Men skit samma, Mononen åkte dåligt också. Bara att tacka och ta emot. Laukanen eller Mäkäräinen hade varit ett säkert silver.
Lille Pelle
Sverige prioriterar OS (IOK) före VM (FIS). FIS är en korrupt organisation styrda av Norge. Norge har inte haft en chans på stafett de 3 senaste OS. Sverige har vunnit 2 och varit 3:à 1 gång. Sverige kommer att vara sylvassa även nästa år i OS. Norska skidåkare kan inte dopa sig och fuska på samma sätt i ett OS.. då FIS inte styr denna tävling. Detta är bara ett genrep för Sverige inför OS.
Min største opplevelse i dag, var når sprinteren Maiken gikk fra Kowa i den siste bakken… Meget overraskende, men Justina er nok langt i fra sine gamle glansdager…
Mononen och Kalla körde för guld, fick betala för det, taktiskt misstag, men kanske rätt ändå. Har man chansen att vinna guld på hemmaplan så ska man kanske slänga all försiktighet över bort och verkligen köra så länge det håller..
Anders: Tror att det inte var tänkt att Mononen skulle åka från början utan Kyllönen ta en klassisk sträcka (och Niskanen på tredje) men då Kyllönen uppenbarligen är ur form just nu fick Mononen chansen istället.
Men ja märkligt Mäkäräinen hade varit ett bättre val kanske, okänt för oss dock i vilken form hon är just nu (och det borde de finska ledarna ha koll på bakom kulisserna). Sprintern Laukkanen hade varit en större chansning..
Pelle, ja Maiken visar verkligen att hon var värd sin plats. Perfekt bana för en sprinter också, fick de där sekunderna jag gissade mot övriga.
Weng gör det grymt, känns som att hon visste att de andra skulle rusa och bara tog det lugnt.
Märkligt att man hyllar Jacobsen när de sämsta åkarna alltid är på 3:e sträckan..
Jörgen, ja, men känns ändå som att topplagen fick maxutdelning ändå. Så det kanske inte hade blivit någon större skillnad.
Vet ändå inte om jag ska tycka lite synd om Falken som säkerligen inte gjort sämre ifrån sig än Ebba. Hoppas Hanna har ork nog att satsa vidare på den nivå hon visat i år. Hade så gärna unnat henne en stafettmedalj.
Tycker man ska köra Kalla, Stina, Haag och Wikén på tremilen. Ebba är inte i form och kommer inte kunna hävda sig, så bättre att skicka in en Wikén där så hon får åka någonting iaf. Kanske Stina skippar och då kan Ebba få åka.
Jakobsen var i superslag och det blev inte sämre av att finskan kroknade. Men jag tror det var tur att inte Ebba fick gå ut i rygg på Jakobsen och Mononen. Hon fick gå sitt lopp och var jättepigg på andra varvet. Falk och Ida hade troligtvis väggat så en bra uttagning av Grip.
När man analyserar tiderna på tredje sträckan så är det uppenbart att Sverige körde med fel lag. Tyvärr. Ebba gör det jättebra men hon har ändå bara åttonde tid på sträckan. Sverige med Falk-Haag-Kalla-Stina hade kunnat vara i kontakt med Norge inför sista sträckan. Det måste sägas.
Anders
Falk hade som livs chans i sprinten att ta medalj. Med åkare som Diggins, Randall och Caldwell i startfältet så måste man ta chansen. Hon gjorde inte det. Detta kan ha varit hennes chans att få sin individuella medalj. Hon misslyckades. Hon måste visa att hon är en vinnare.
Grip skulle kört Wiken på 10 km klassiskt och den första sträckan. Då hade Sverige vunnit idag.
Gratulerer med 1 plass , bak NORGE Sverige….
Jacobsen borde f ö få två guldmedaljer. Vilken sträcka hon gör. Helt sanslöst. Sverige var uppfintat på läktaren med den placeringen av Jacobsen.
Jag hoppas Ebba får åka tremilen för hon är en åkare som kommer vara bättre ju längre distansen är så tremilen kommer vara hennes bästa i framtiden och är troligen det redan nu trots hon inte åkt någon ännu.
Det är Anna Haag som tappar guldet idag.. fast hon gjorde så gott hon kunde..Stina hade slagit Dopingmamman idag..
Nei Jan
Mononen hadde ikke like gode ski som Jacobsen. Rød- Klisterføre gir alltid nyanser. Niskanen, Niskanen og Jacobsen hadde overlegne ski- Rossignol. Det fleste andre hadde omtrent likeverdig materiale. Bortsett fra stakkars Momonen.
Anna gör en mycket bra sträcka. Strular med Saarinen i sista backen och in i stadion, men håller ihop det fint mot en sprinter i toppform. Kör slut på Randall och Hennig vilket var viktigt.
lät på Stina i intervjun efter som om detta var hennes avslut på VM, men det behöver ju inte betyda så mycket. Vore kul att se Ebba på tremilen!
Med Falk eller Ingemarsdotter på förstasträckan hade vi kanske inte varit i tät efter första sträckan utan istället dragit upp USA till täten? svårt att veta. Ebba har ett extremt svårt utgångsläge, och är ju klart distanserad av Jacobsen, längre bak gör von Siebenthal i kanonform en jättesträcka med Tchekaleva i rygg? Annars åker Ebba likt med Stephens och Fessel och slår Mononen med en del. Med hennes utgångsläge så löste hon ju uppgiften väl
Falk och Ida hade inte tillfört något idag. Alltför tuff bana. Ebba åkte så klokt tog det lugnt på första varvet. Det gav silver i slutänden. Pärmäkoski hade med några sekunder före Stina vunnit fajten.
Verkar inte pratats om här än att Kertu hade nästan samma utgångsläge som Charlotte, men hon håller. Startade väl ett par sekunder före Kalla och hon var ju ikapp Heidi nästan samtidigt som Charlotte. Det tycker jag talar för att den svagaste sträckan taktikmässigt och resultatmässigt idag var Kallas. Oväntat.
Största glädjeämnena: Coola Coola Ebba och Starka Stina. Det kommer vara många förbundskaptener som kommer ha bryderier under många kommande år hur man ska ha hängt av Sverige efter två sträckor om Ebba och Stina får göra fristilssträckorna till sina tror jag. Och med en Kalla i bättre slag plus en kamp om den fjärde platsen bland många starka tjejer kan det bli spännande år.
ars ola thorud… Hm…….Tviler meget sterkt på att de ”vallar” med röd – klister på fristiletappen.. Det tror ikke du heller… ;)
Vasstrader:
Lille Pelle
Sverige prioriterar OS (IOK) före VM (FIS). FIS är en korrupt organisation styrda av Norge. Norge har inte haft en chans på stafett de 3 senaste OS. Sverige har vunnit 2 och varit 3:à 1 gång. Sverige kommer att vara sylvassa även nästa år i OS. Norska skidåkare kan inte dopa sig och fuska på samma sätt i ett OS.. då FIS inte styr denna tävling. Detta är bara ett genrep för Sverige inför OS.
Takk for din glimrende analyse, jeg har alltid lurt på hvorfor Norge ikke har vunnet mer en en OL-stafett siden 2002. Med din analyse demrer det for meg, Det tvers igjennom hederlige IOC straffer Norge i stafettene, men ikke i de andre øvelsene(nok gull der). Det gjennomkorrupte og Norgesvennlige FIS tillater Dopnasjonen til og med å vinne stafettene.
Takk for klargjørende analyse
Kertu Niskanen såg rökt ut på första varvet men kom starkt tillbaka. Hade säkert bra skidor och stigande form. Kul för henne men tyvärr lite sent. Kalla kan vara i nedåtgående form. Hon är bra på att toppa men ofta lite för tidigt. Till Falun var toppen helgen före i Östersund. Nu kan det ha varit i Otepää.
Ikke mat trollet.
Vasstrader er et psykologisk tilfelle. Det er bare å lese innleggene så skjønner man at man ikke bør bli provosert av ham, men synes synd på ham. Håper han får hjelp til å takle problemene han sliter med.
Han ønsker å provosere og ved å svare ham så oppnår han det han vil.
Bjørgen, Maiken og Jacobsen har fått fullklaff på form til VM. Mens Weng og spesielt Flugan har hatt en nedadgående formkurve fram mot mesterskapet. En erfaring rikere fram mot OL neste år.
Emil: Hon kör jämt med Stephen men tappar 10 sek på Fessel och Brocard, Italien. Tappar även 5 sekunder på Kubinska, Polen. Men hur som helst. Jag ska sluta låta som en surkart. Kul med lite glada miner. Och att Stina är tillbaka. Hon har burit det svenska laget den här säsongen och gjorde det också idag. Hoppas hon kör 30 km nu. Men det lät, som du sa, som att hon inte kommer göra det.
Jacobsens skidor var totalt överlägsna glidmässigt. Sverige. Det gav henne 10-15s minst mot de andra.
Spelar ingen roll hur Norge ställer upp, vallar de inte bort sig är de överlägsna. De roligaste stafetterna är när Norge vallar bort sig.
Kalla var under all kritik med hennes kapacitet. Hon borde veta bättre än att rusa ut på de sättet.
Haag får godkänt.
Ebba gör det mycket bra utifrån sin kapacitet och fick värdefull erfarenhet.
Stina helt perfekt.
Håller med Tor. Ignorera bara Vasstrader. (och Danne Norrman som också bara hänger här för att provocera).
Kalla gjorde rätt som satsade hårt ut idag. Hon satsade på guld. Helt rätt. Med tanke på den finfina formen hon har var det en satsning som skulle kunna hålla. Därför förstår att hon vågade satsa så hårt som hon gjorde.
Att hålla på att älta om fel lag är tröttsamt. Dessa sprinters har ingenting i stafetter att göra. Alldeles för aggressiva och väggar alltid. Hade nog tappat lika mycket som tyskan gissar jag. Sedan passar också Haag och Kalla mycket bättre på klassiskt så bara där tappar man.
Ebba gjorde sin sträcka helt själv så man kan inte jämföra med de som körde i klungan. Jacobsen gör en fantastisk sträcka men blir pacead av Mononen första backen.
Niskanen hängde inte på Kallas tjurrusning utan kom ikapp när Kalla sprungit sig trött i lössnön uppför signaturbacken.
Hade Mononen haft så dåliga skidor många vill göra gällande så hade hon tappat mer på slutet, med stumma ben fick hon ingen fart i Lahtissvängen medan en inspirerad Ebba tryckte till. Ebba hade säkert kunnat åka fortare med en hårdare öppning, men klok som hon var såg hon till att inte riskera medaljen genom vägning. Något dessa sprinters garanterat gjort.
Diverse krönikörer hävdar ju att Falk skullegjort det bättre än både Ida och Stina i teamsprinten. De kunde ju börja titta på den individuella sprinten, avhängd Falk kom till final på ett bananskal. Hade jag varit TD så hade Matveeva fått den platsen oavsett vad som står i regelboken. Jag hade desstutom diskat Falk i Toblach när hon hävde Sundling av banan. Ida må vara ett taktiskt nöt, men Falk är värre.
Exakt Jan. Ett silver är ett silver. Och det här laget klarade ett silver. En mindre justering i stafettlaget hade knappast givit ett guld.
Norge underpresterade inte och därmed hade inte Sverige kunnat vinna hur vi än modellerade laget.
Exakt och jag skulle även vilja hävda att en mindre justering kunnat leda till missad medalj
Det är nog inget fel på Kallas form. Det är ju inte bara det att hon körde ikapp Weng, hon tog även över ledningen direkt och fortsatte att köra stenhårt med Weng och Niskanen i rygg så länge krafterna räckte. Ingen bra taktik om man vill vinna sträckan. Men antagligen var det så landslagsledning ville att hon skulle göra eftersom Sverige uppenbarligen verkligen ville utmana Norge.
Yes.
Jan
Brukar inte hålla med dig om det du skriver men i senaste kommentaren så håller jag med precis allt du skrev. Tycker allt stämde som du skrev där.
Stor skillnad att gå ut ensam som Ebba gjorde jämfört med klungan. Även Astrid fick en fin resa bakom finskan som hon låg bakom rätt länge.
Ibland har jag svårt att förstå varför Löfshus säger viss saker.
”Nu får den norska skidstjärnan svårt att ta tillbaka sin plats, menar landslagstränaren Vidar Löfshus.”
http://www.expressen.se/sport/langdskidor/piken-det-har-ar-en-halsning-till-johaug/
Det var mycket liten skillnad i längd både mellan första och andra sträckan och mellan tredje och fjärde idag. Sträcka 2 och 4 är kanske fem sekunder längre än sin tvillingsträcka. Haags 11.43 är därmed definitivt snabbare än Kallas 12.06 idag. För att inte tala om Fallas 11.35.
Oscar, Jörgen: Är nätmobbning accepterat på denna sida? Det är ju inte tillåtet alls. Här kallar man seriösa skidåkare för ” nöt” och värre än ”nöt”. Vad är detta för blogg, egentligen????
Löfshus är en kriminell person helt utan skrupler. Ingen tillfällighet att Norge har dopingproblem under hans ledning. Jämför honom med Grip och se den totala skillnaden på moral.
”– Jag och Charlotte har grisat, vi fick verkligen slita och ta i idag, säger Anna Haag.”
”Det kändes kämpigt i dag. Jag försökte åka stort och kraftfullt. Jag hade lite svårt att hitta fäste i dag. Jag kan nog tala för Anna också och säga att ingen av oss har varit såhär stum tidigare under mästerskapet, säger Kalla.”
http://www.nsd.se/sport/jag-och-charlotte-har-grisat-i-dag-nm4472560.aspx
Oscar och Jörgen: tacksam för svar på
min fråga. Det är Jan som är mobbaren m fl
Nu när det gått en stund och jag sett sträcktiderna tycker jag att Haag gjorde ett riktigt bra lopp. Det gick ju ruggigt snabbt på den sträckan och hon hängde av Tyskland med en minut och Ryssland med ytterligare 20 sek. Ok att Falla ryckte lite men egentligen hade de tre medaljlagen redan skaffat sig ett försprång.
Per: Skiljde hela upploppet och lite till mellan tredje och fjärde, så ungefär 10-15 sekunder kanske. Andra sträckan gick nog 5 sekunder långsammare pga avståndet mellan tidskontrollen och växlingszonen. Verkligen märkliga sträcktider annars, både Weng och Kalla får sånär stryk av Randall, och blir utklassade av Falla. Kanske föret var långsammare? Mycket svagt av båda annars. En annan som gör en svag sträcka är Diggins, slår Ebba med bara 10 sekunder.
Jag tror inte man skall värdera tiderna utan det är olika lopp på varje sträcka. Vissa partier kan tas olika hårt och föret blev inte bättre heller då spåren blev sämre. Det är fajten kvinna kvinna är det som räknas.
I ett sånt här före skiljer det mycket på materialet, inte bara mellan lagen, utan även mellan åkarna i samma lag. Det svenska vallateamet fick ingen fullträff igår och troligen inte idag heller. Nytt före till helgen och bara skate.
jow: Ebba klickas ju mycket riktigt av mitt i kurvan (och inte där hon växlar) men delvis samma gäller samma sak för växel 2 till 3. Typ 4-5 sekunder + avståndet mellan punkten där spurtkorridorerna börjar till mål skulle jag säga. Dvs. kanske 10 sekunder då.
Fullständig utklassning idag, i OS om ett år kommer Norge dessutom kunna peta in Johaug i laget. Den Norska totalkrossen mot övriga nationer kommer att fortsätta ett tag till!
Vi får se vad det tar vägen men jag räknar inte fallet Johaug som avslutat. WADA kan bli intresserade av gamla dopingprov. Då kan det ta slut.
Mononen hade helt klart dåliga skidor jämfört med Jacopsen, men hade hon dåliga skidor jämfört med Pärmäkoski och Nilsson? Jag är lite rädd för att Norge hade överlägset glid idag, och kommer att ha det imorgon och resten av mästerskapet. Hoppas på nytt före till helgen , det ser i alla fall ut så på prognosen.
Stakaren, ”Frågan är om Nilsson gör en Iversen om det blir spurt?”
Var ikke langt unna, fy faen så stygt Stina kjører, håper hun møter en tøffere jente engang som ikke viker ett sekund så kan hun ligge der i snøen å kave. Stinas bulldoserkjøring i slike øyeblikk burde kvalifisere til advarsel, rart hun ikke har fått det for lenge siden.
Ellers latterlig kjørt av Kalla, man skulle nesten tro hun var dum, å sprinte inn forspranget på den måten der kan jo aldri gå bra, da blir det selvsagt en ”brink” mot slutten.
Nej, det är jag som yrar. De klockas av 4-5 sekunder före mitten av växlingszonen. Så knappt hela upploppet längre är fjärdesträckan.
Snakk om psykopat og en taper…. Når ingen her inne på psykopepp svarer eller er enig med Vasstrader ,lager han andre brukernavn og utgir seg for å være en annen person som liksom skal være enig med han… ”Psykotrader ”du er faktisk den største stakkaren av dem alle … God bedring HATER
PS Du gjør at det blir ekstra deilig for oss i Norge å pisse på B-nasjon Sverige ….
Oppdatert per Ski-VM 2015 i Falun.
Gull Sølv Bronse Totalt
Norge 126 98 100 324
Finland 62 69 64 195 Sverige 44 43 43 130
Historisk sett er Norge i en egen klasse ….
PS typisk norsk å være best
DN: Jag saknar fortfarande antal dopfall och sparkade läkare. Det är också typiskt norskt.
Jeg forstår heller ikke denne totale hyllesten av Ebba Andersson i Sverige, hun gikk egentlig en dårlig etappe. Her er fasit:
”Astrid Uhrenholdt Jacobsen utklasset Andersson med 44 sekunder på etappen. Det er særdeles mye på fem kilometer. Blant de ni beste på tredje etappe, var det bare Mononen som hadde svakere etappetid enn det svenske stortalentet.
19-åringen ble nemlig også slått av Elizabeth Stephen, Julia Tchekaleva, Nicole Fessel, Nathalie von Siebenthal, Elisa Brocard og Kornelia Kubinska. De to sistnevnte har ingen toppresultater å vise til i verdenscupen.”
Neithiri
Jag kan väl bara tala för mig själv men jag tror dels att många är överraskade av att Ebba åkte så bra eftersom hon inte åkt så mycket emot senioråkare. Dessutom åkte hon väldigt klokt, målsättningen var inte att få bästa sträcktid utan att säkra medalj, och det var precis vad hon gjorde. Tror inte någon svensk förutom Kalla åkt tredjesträckan bättre i det läget. Sprinterna hade väl försökt jaga ikapp vilket fått förfärliga konsekvenser.
Däremot är jag övertygad om att Ebba kan bättre, men det är inte hennes fel utan landslagsledningen.
1. Hon saknar rutin från VC, det hade varit vettigt att låta henne tävla lite i VC före Jul, istället för exemplevis ScanCupen.
2. Hon har satsat på att nå toppformen i JVM, visserligen funkar det rätt bra att kombinera då JVM gick på höghöjd som kan vara formdrivande. Men med en optimal satsning så hade hon haft bättre form idag. JVM-guld har hon redan. Men hon kanske ville satsa på det själv. Bästa hade varit som i 2007 då JVM (pga snöbrist) avgjordes först i mitten på Mars så att de allra bästa juniorerna kunde formtoppa sig till riktiga VM.
Danne
Pskypater är ofta narcisister så avstå gärna från att kommentera inläggen. Däremot är det bra att hans multipla alias nämns. Får se vad Oskar kan vidta för åtgärder. Är ju inte alla som är som Intresserad och går med på suspendering (vilket hedrar honom).
Rota
Det är inte nätmobbning att diskutera skidåkares taktik.
” Superløfte” Ebba tapte bare 44 sekunder på 5 km
”Superbra ” fra et talent fra Sverige !!!!
Jan: att kalla någon för nöt och en annan för värre än nöt är mobbning.
Lämnar över till de som hanterar nätmobbning om inte Oscar eller Jörgen reagerar.
Neithiri Ebba åkte klokt och lät sig inte stressas. Vore det smartare att ta rygg på Astrid och vägga? Hon hade avstånd bakåt och lite flax att finskan väggade. Men hon säkrade medalj redan före detta. Bra gjort!
Stod precis där Kallad skidor testades.Såg Kalla testa in i sista minuten.Hade sen bakhalt så även Haag.Haag hade bra glid.Kalla fälldes av skitskidor.
Så kul att Ebba lyckades så bra
gott för henne att ta med sig
inför fortsättningen av karriären
hon kommer formligen längta till
stafetter nu tro jag
Norge var omöjliga idag men det är
ett år till OS o mycket kan hända
vem trodde att både Östberg o
Johaug inte skulle vara med i
VM-stafetten ifjor
Norge gikk som ventet, og uten uhell eller tabbeski så ble det seier som de fleste trodde.
Sverige stilte et spennende lag, og ut fra forutsetningene gikk det vel omtrent så godt som man kunne håpe. Anna Haag taper noen små sekunder mot slutten, men synes hun kan være godt fornøyd med sin etappe alikevel. Normalt skulle Kalla tatt de sekundene uten problemer, men hun ble litt for ”het” og ble stokk stiv.
Stafetten ble dessverre avgjort her, da Ebba helst måtte hatt endel sekunder til gode på Astrid for å komme likt til mål. Ebba blir hyllet i svenske medier. Jeg synes hun gjorde en helt grei innsats, omtrent som man skulle forvente. Åttende beste etappetid, heldigvis for Sverige tok finnen en Kalla og stivnet totalt.
Tror Falk ville gått endel raskere i dag, men for sluttresultatet ville det uansett ikke hatt noe å si. Ebba er et navn for fremtiden, gikk ikke et kjempeløp, men dreit seg heller ikke ut. For OL sin del, vil det nok være smart at hun har et mesterskap ”i beina”. Stina Nilsson gjør som vi er vant med fra før VM, og leker med sin finne på sisteetappen.
Nå er det herrestafett neste, for Norge sin del blir det landesorg om vi ikke vinner. For Sverige sin del, skal de være veldig fornøyde om de får medalje. Virker ikke som om noen av de svenske herrene er i nærheten av noe som heter form. Hvorfor de sendte hjem Svensson aner jeg ikke, men han ville vært spennende på en siste etappe. Om ikke annet for å forberede han på OL.
Danne norrman
Sverige hade 3 åkare utan astmamediciner. De som är ” sjukast” vinner. Fattar väl tom du hur sjukt det låter. Norge är ett land bestående av sektliknande medlemmar som inte kan tänka klart. Ingen kan väl glädjas åt ett gäng småkorkade, dopade norska skidåkare.
Jag skrev inte att Ida är en idiot, jag skrev hennes taktik är idiotisk. Jag är däremot trött på att behöva tjafsa om sådant här.
Exakt vad skall du göra när Oskar säger att det jag skriver är ok?
Jan: ”1. Hon saknar rutin från VC, det hade varit vettigt att låta henne tävla lite i VC före Jul, istället för exemplevis ScanCupen.
2. Hon har satsat på att nå toppformen i JVM, visserligen funkar det rätt bra att kombinera då JVM gick på höghöjd som kan vara formdrivande. Men med en optimal satsning så hade hon haft bättre form idag. JVM-guld har hon redan.”
Enig i dette Jan, godt innlegg!
KGK: Förvånar mig inte. Tyvärr så är vallateamet inte lika bra som de varit i de två föregående mästerskapen. Vallateamet är Inte dålig men de viktigaste konkurrenterna har varit bättre.
Skateskidorna var kanske bra idag, synd att vi inte kunde jämföra mot Norge. Stinas skidor var i alla fall lika bra som Pärmäkoskis?
«Det er ikke Norges ansvar at de andre ikke klarer å skrape sammen fire skiløpere som kan yte litt motstand
»Nivåforskjellen mellom Norge og de andre er så stor at om landslagstrener Roar Hjelmeset hadde fått lov å sende to lag inn i ringen, så hadde sannsynligvis begge kommet ut med medalje. En annen tanke: Om de andre nasjonene hadde fått sette sammen ett felles-lag med de fire beste løperne i verden, et «The World IV», hadde det neppe hjulpet.
Stafettjentene knuste konkurrentene og sikret VM-gull nummer 100 i langrenn
Hvor mange har Sverige ? Bare lurer (-:
Godt å se Astrid i skikkelig god form! Bra for Sverige at dere fikk sølv, men jeg synes vel det er litt mye hyllning av Ebba. Hun tapte mer på sin etappe enn da Marte Kristoffersen stivnet i Liberec 2009. Tror silveret til Sverige hadde vært mye klarere med Falk og ikke Ebba.
Sven: Men Marthe körde bort Norge från medaljerna medan Ebba körde upp Sverige på silverplats. Jag tycker man skall titta på hur åkarna åker sina sträckor istället för att titta på sträcktiderna.
Marte tappade Norges medalj Ebba vann en åt Sverige. Där är skillnaden. Ebba väggade inte utan åkte allt bättre ju längre det var. Hon hade mer att gå på och hade säkert kunnat åka fortare. Ebba blir något att bita i om några år.
Jan: du slipper tjafsa om du inte använder nedsättande ord om seriösa skidåkare.
Kan Jacobsen t o m hota Björgen på tremilen? Vilka tycker ni bör köra för Sverige? Kalla, Stina, Haag, Wiken?
Per, när det inte finns en given fyra tycker jag att vi ska ställa upp med framtiden för erfarenhet av tremil.
Kalla, Stina, Haag, Ebba
Per: Jag tycker också Kalla, Stina, Haag och Ebba skall köra tremilen med Wikén som reserv. Fast synd om Wikén som i så fall inte fåra åka något.
Otroligt att folk inte fattar vad Ebba gjorde. Man jämför med Marthe Kristoffersen som i VM 2009 totalkollapsade i stafetten. Hon hade 45 sekunders försprång mot Kalla, ledde VM-stafetten på sista sträckan men tappade allt på slutet. Norge slutade 4:à..Efter det har inte hon kommit tillbaka. Hon var 19 år.
Skillnaden med Ebba är stor.. fast tidsmässigt var det ungefär lika. Ebbats utgångsläge var inte alls bra. Kalla skulle köra ifrån och skulle skapa utrymme för Ebba men det blev tvärtom. Hon gick ut 12 sekunder efter. I ingenmansland… med en jagande amerikanska bakom.
Ebba gör.. trots läget. precis det man sade från början.. Börja lugnt för att komma in i loppet.. sedan har hon krafter mot slutet.. Hon tar in 24 sekunder på Monenen på de sista kilometrarna.. en bra åkare som kör på hemmaplan.. Hon lägger sig inte bakom utan går om direktör att skapa några sekunder för Stina.. Ett fantastiskt bra upplagt lopp för ett helt oprövat kort på högsta nivån. Sverige investerar inför framtiden, Ebba får den succéfyllda start i landslaget som man kan bara kan hoppas på. Endast 19 år. Inte ens Kalla presterade på denna nivå i så tidig ålder.
Sverige har kört in ännu en åkare inför OS.. som är den i särklass största och viktigaste tävling. En chansning som fick ett kanonslut.
Skillnaden kan vara liten. Marthe fick en mardrömsstart på sin karriär.. som hon aldrig kommit ur..Ebba är en hjälte.. Marthe blev en syndabock.. fast tidsmässigt var de ungefär lika..
Det man funderar på är förstås också om Stina borde avstå för att fokusera på Drammen och VC (där hon har en liten chans att bli totaltrea)? Samtidigt vore det intressant att se henne köra en tremil i skate. När hon kör lugnt och metodiskt på trean är det otroligt vägvinnande. Någonstans placering 5-10 tror jag. Och om hon har kört alla fem lopp kan hon lika gärna fortsätta med det sista också tänker jag. Wiken hade å andra sidan också varit spännande att se nu när hon (i Ottepää) äntligen verkade vara på väg mot formen.
Anna Haags lopp var inte alls optimalt men ok..men där förlorades guldet.. Hon mötte Kowalzyk som hon slog på 10 km klassiskt. Aino-Kaisa Saarinen blev inte uttagen till det loppet. Falla har inte gjort en stafett på flera år.
Haag möter två skidåkare som är i absolut i slutet av sina karriärer. På väg ner.
Haag hade fullt sjå att hänga med i hela loppet.. förutom första hundra metrarna. Det är inte succéfyllt. Det borde vara så att Fall borde varit 7-8 sekunder
Anna Haags lopp var inte alls optimalt men ok..men där förlorades guldet.. Hon mötte Kowalzyk som hon slog på 10 km klassiskt. Aino-Kaisa Saarinen blev inte uttagen till det loppet. Falla har inte gjort en stafett på flera år.
Haag möter två skidåkare som är i absolut i slutet av sina karriärer. På väg ner.
Haag hade fullt sjå att hänga med i hela loppet.. förutom första hundra metrarna. Det är inte succéfyllt. Det borde vara så att Falla borde varit 7-8 sekunder före och skapat ett helt annat läge.
Ebba Andersson gjorde da en fullt ut godkjent etappe. Og fikk med seg selvtillit på kjøpet.
Det jeg ikke forstår er Kalla. Hun er for erfaren til å skulle ta inn 8 sekunder på noen få hundre meter på en klasseløper som Weng.
Kalla blev för ivrig men med bättre skidor hade det kunnat hålla. Hon ville ge Ebba ett bra läge det stressade nog henne. Det var Kalla som kämpat för Ebbas plats i stafetten och hon kände säkert press. Hon verkade inte heller missnöjd efteråt så mindre bra skidor är troligt. Och det blev faktiskt till fördel då jag tror Ebba hade fått ett sämre lopp i rygg på täten.
”Supertalent ”??????
Men hvor raskt gikk dette supertalentet egentlig da hun tok igjen Finland på den tredje etappen? Etappetidene viser at det først og fremst var Laura Mononen som gikk en oppsiktsvekkende svakt etter å ha sprukket fullstendig.
For hør bare her: Astrid Uhrenholdt Jacobsen utklasset Andersson med 44 sekunder på etappen. Det er særdeles mye på fem kilometer. Blant de ni beste på tredje etappe, var det bare Mononen som hadde svakere etappetid enn det svenske stortalentet.
19-åringen ble nemlig også slått av Elizabeth Stephen, Julia Tchekaleva, Nicole Fessel, Nathalie von Siebenthal, Elisa Brocard og Kornelia Kubinska. De to sistnevnte har ingen toppresultater å vise til i verdenscupen.
Vi gjentar: Elisa Brocard og Kornelia Kubinska.
Med andre ord: Laura Mononen, som gikk enda svakere, hadde en marerittdag på jobben på hjemmebane i Lahti.
Rota! Vad skön du är. Du lever i en värld där den gamle ministern och partiledaren Carl Bildt twittrar och frågar sig om Trump, världens mäktigaste man, har rökt på. Och där Marita Ulvskog offentligt undrar om Trump är i psykisk obalans. Och sedan tycker du att Jans lilla oskyldiga användning av ordet ”nöt” kvalificerar som nätmobbing. Lycka till med processandet!
För övrigt anser jag att det borde kriminaliseras för svenskar att ligga först i spåret i klassisk stil om man inte avser att rycka och gå ifrån.
Att Kalla går ikapp lite väl stressat är väl en sak, men att sedan ligga och dra på Weng och Niskanen istället för att ligga bakom och vila tills det uppstod en chans att verkligen gå ifrån, det var kanske inte så smart. Tycker jag.
Danne Norrman
Analysera inget du inte kan begripa.. Du förstår inte helheten.. Ebba tog in 24 sekunder på sista kilometrarna.. Hade räckt med att Pärmekoski varit 5 sekunder före vid start så hade Finland tagit silver..så Ebbas slutforcering bäddade för silver..allt handlar inte bara om tider..
Kalla var ”bara” 4 sekunder före Niskanen i OS 2014..men man kan tro hon var 30 sekunder före alla andra efter hennes fantomlopp.. det är hur man beter sig under loppet som är avgörande..att ens medåkare får ryggar att jobba med.. det var det som Ebba lyckades med..
medans Haag och Kalla misslyckades med..
Stina är den enda som gjorde ett lopp av yttersta världsklass..hade Stina haft rygg på sista hade Sverige vunnit..
Både Kalla og lagledelsen trodde att Weng var en lett motstander, grunnet ”litt” formsvikt, men frk. Weng var meget taktisk i starten av etappen….
Eller brukte de norske jentene den turbulente høsten som motivasjon foran stafetten i dag… Og det klaffet til 100% for alle 4…. Meget fortjent!
Silver blev de och nöjd med de Finland bjöd in oss bra,,, åkarna då ja men var väl Kalla som oväntat föll ifrån lite drog iväg väl hårt från start…men bra jobbat med silver
Stina var den som gjorde bästa loppet av dom svenska stafettåkarna i dag dom övriga knappt godkänt
Laura Mononen tok en Brink , Ikke rart at Ebba klarte å ta henne igjen med hele 12 sekunder på etappen … utrolig bra av en svenske nok en gang !!!!!???
Betyg på svenskorna idag med hänsyn till erfarenhet och kapacitet, av 5.
Anna 3
Kalla 3
Ebba 4
Stina 5
Kallner: skulle nog säga att de är nära en två på Kalla hon tar ju faktiskt rätt mycket stryk av Haag ;) och märkligt nog går de inte extremt mkt fortare för Kalla fram till första mellantiden än för Haag om man knäpper dom från första backen upp till mellantiden.. och en fyra på en tjej som har åttonde tid på sträckan tycker jag är mkt även om hon är ung och inte har erfarenhet klart Ebba gör de bra men inte är de en fyra…Stina är 5 plus de håller jag med om..
Vi ska inte glömma att vi klarade silvret tack vare att Mononen gjorde en halv ”Brink”.
Svenskene er helt fra seg. En ny stjerne er født. Juniorverdensmesteren, som har blitt sammenlignet med Therese Johaug, hylles i svenske medier. ??!!!!!
Og dette gjorde Therese Johaug: Purunge Therese Johaug (18) er tidenes yngste medaljevinner i et VM etter bronse på
30 km
PS Dette er hva vi i Norge kaller et SUPERTALENT Svensker
Synes synd på Laura Mononen som ble presset til å ta en skøyteetappe ingen andre ville ha. Hun burde dog ikke tatt ledningen før formsterke Astrid Jacobsen – hva tenkte hun på?
Når skiene i tillegg ikke så ut til å ha god glid, så ble det en marerittopplevelse for den stakkars finnen – jeg ikke unner noen. Men de fikk nå bronse da.
Finnene er virkelig ikke godt forskodd med løpere som er gode i fristil., hverken blant damer eller herrer. Synes det alltid har vært slik av en eller annen grunn. Hva kan grunnen være?
Den mogna körningen av Ebba trots låg ålder väger upp till en 4 även om sträcktiden var sämre.
Haag gnällde i onödan över Saarinens körning. Hon ska alltid skylla på nåt men är man trött orkar man inte vara offensiv i trängda situationer. Hon hade inte mer att ge och borde vara nöjd som det är.
Kalla fick rusa på och klarade att gå upp i topp men körde lite överilat, en svag 3.a.
Kallner: jaja alltid skylla på något men de var ju sant vad ska hon säga får ju stopp som kostar en del…och Haag skyller inte mer på saker än andra bara att du ser allt hon säger som bort förklaringar..men andras förklaringar köper du som Stina hade dåliga skidor under SM men när Haag säger de är de en bort förklaring jaja hänsyn till visa noll till andra
DN: Vad gjorde Johaug efter det famösa bronset? Gick många år fram till hon hittade doping lagom till VM i Oslo. Före det var hon en topp 20 åkare. Lägg ner klagandet på Ebba hon gjorde sin andra seniorstart i en VM stafett och tappade inte placeringar. Bra gjort! Stina gjorde det bra eller om man vill vara negativ Pärmäkoski gjorde ett svagt lopp. Och vi får se på tremilen om Ebba startar jag blir inte förvånad om hon slår Stina.
Ett kul klipp: http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/ebba-10-ar-charlotte-kalla-ar-ganska-duktig?cmpid=del:pd:ny:20170302:ebba-10-ar-charlotte-kalla-ar-ganska-duktig:nyh
Medaljeoversikt
1Norge
5 GULL
3 SØLV
4 BRONSE
2Tyskland
5 GULL
3 SØLV
2 BRONSE
10 Sverige
2 SØLV
1 BRONSE
DN: Fortfarande inga siffror på dopfall och sparkade läkare.
Ebba gör ett riktigt stabilt lopp. Jag hade velat se de tre gå ut samtidigt, undrar hur det hade blivit då? Men det är mycket spekulationer. Ebba var en klippa på sin sträcka och det blev silver. Kalla gick för guld, vilket jag tycker är helt rätt. Det var en chansning, men varför inte? Hade Stina kunnat plocka in om hon hade varit 15 sekunder bak på sista? Borde Pärmäkoski dragit på hårdare för att knäcka Stina? Hur bra form hade Stina? Det är många frågor vi aldrig kommer få svar på, men dom tog silver och det är resultatet som räknas.
jossa;Haags skidor var tillnärmelsevis inte lika dåliga som Stinas på resp lopp på SM. Du kan inte mena allvar där.
Hursomhelst tycker jag inte Haag ska skylla nåt på Saarinen utan istället glädjas åt sin insats.
Norge kan hanke inn alle seks gullene på kvinnesiden.
– Det er i hvert fall mulig å ta seks av seks gull i VM. Vi går for en plass i historiebøkene, vel vitende om at Marit Bjørgen er den store favoritten på lørdagens tremil.
Dumme Norrman
Blanda ALDRIG Anabola- Tessan med Ebba Andersson. Johaug är en sunkig anabola jänta. En korkad blondin som trodde hon kunde lämna bondelivet och bli en skidåkare. Hon blev bara en dopad blondin som inte fattar att man inte skall ta astmamediciner fast man är frisk.. och ffa att man inte skall använda Clostebol..
Det norska skidlandslaget kommer att gå till historien som några av de största fuskarna i idrottshistorien.
Kalla det en Marthe Kristoffersen eller en Emil Iversen. Iversen är en av de största clownerna jag sett. Hans karriär kommer inte att gå uppåt. Det är slut.
Sverige på topp 10-listen over dopingsaker
Og landet med flest saker de siste fem årene vil kanskje overraske deg. Her får du tallene.
Topp ti land
1: India 476
2: Russland 394
3: USA 301
4: Italia 218
5: Frankrike 155
6: Tsjekkia140
7: Australia 131
8: Storbritannia 102
9: Sverige 97
10: Sør-Afrika 95
DN: Din lista visar tvärt om mot vad du tror. Den visar vilka som har fungerande antidoping och inte. Att Norge inte tar några dopare förvånar mig inte. Ett mer korrupt och inkompetent antidoping får man leta efter. Och det mest störande är att det är så man vill ha det.
ADN har mycket att lära av brittisk antidoping de vägrar köpa BS. Och vägrar släppa taget. De hade inte avfärdat köpen av salva under Norges tid i Val Senales med att det går inte att koppla till Johaug. http://feltet.dk/nyheder/wiggins_og_sky_i_krise_efter_ny_afhoering/
Stina åker hem, ingen tremil för henne.
Är dock lite orolig för att Kalla tappat formen lite, hon gjorde faktiskt en ganska svag sträcka även om det kan skyllas att hon stressade för mycket.
Konstig betygsättning på åkarna efter stafetten. Verkar som om vissa absolut ska dissa en del åkare och höja andra till skyarna. Realistiskt sträcka för sträcka:
Första sträckan spräcks fältet snabbt i det höga tempot. Konkurrenter om medaljerna distanseras med en minut eller mer. Förutom betydelselösa Polen hänger bara Sverige och Finland med. Att sedan Falla rycker ifrån lite mot slutet betyder minfre. Få hade klarat att hålla rygg på Falla. Avståndet är fullt överkomligt.
Betyg för Haag en fyra (fem om hon hållt ryggen ända in)
Kallas uppgift är sedan att gå ihop med Norge och helst skapa en lucka för Ebba. Finland ska hängas av. Kalla misslyckas med alla sakerna men håller ihop det och inga andra hotar bakifrån.
Betyg för Kalla en tvåa.
Ebbas uppgift är att gå ikapp de två framför och inte släppa upp någon bakifrån. Jacobsen är inte mycket att göra åt men Finland kör hon ikapp. Om det mer beror på att Mononen tar helt slut än på att Ebba kör jättefort har ju redan diskuterats här men betyder ändå mindre. Hon löste sin uppgift förutom att ta ikapp Norge som ju ändå ingen hade klarat. Finland åts upp och USA kom inte ikapp. Sträcktiden betydde mindre, hon löste sin uppgift.
Betyg för Ebba en femma.
Stina gjorde sedan allt rätt. Jagade inte för att lönlöst försöka komma ikapp Norge. Lät Krista göra små försök. Väntade och avgjorde silverkampen på upploppet (eller egentligen lite innan).
Betyg för Stina en femma.
Mycket bra kört av alla utom Kalla som kanske spände bågen för högt och gick hårt för tidigt.
Kallner: vad ska Haag säga efter sträckan då när dom intervjuar henne.. allt fick prick fritt inga problem under sträckan då ljuger hon ju… tittar men på bilderna så får hon ett stopp i sista backen och tappar ca 5 m och fart de är ju uppenbart att de stör henne rätt mkt i de läget så du menar att de ska hon inte ta upp…
Kalla hade usla skidor. Hon gick allt hon hade så betyg under tre har jag svårt att ta seriöst. Ebba gjorde det viktigaste att hålla tätt bakåt. Hade Stina och Diggins gått ut samtidigt är det långt ifrån säkert att det blivit medalj. Stina fick ett löp hon drömt om när Pärmäkoski av någon anledning körde för en spurt mot Stina. Visst med full klaff och bra skidor hade vi varit betydligt närmare Norge men vad skillnad hade det gjort.
Synd ikke Nilsson kjører tremila imorra, men hun hadde kanskje ikke hatt sjans til en topp 10-plassering der uansett, selv om formen virker oppadgående igjen.
nn: Haag och Kalla hade jämförbara skidor men ser att dom är utanför spåret en del båda två.. varje gång nästan Haag tappar är när hon får problem med skidorna och går utan för eller att som släpper en del
Jag tror att Kalla hade mer bakhalt än Haag. Och Haags lopp blev kört på ett annat sätt med mer jämn hög fart genom Kowa och Saarinen. Kallas blev mer ryckigt delvis självförvållat då hon försökte gå ifrån. Med bättre skidor då hade hon följt ända in och alla hade pratat om hur bra det var.
LarsW: Håller med dig om betygen. Om man tittar på sträcktider så gör Haag en bra sträcka och skapar en stor lucka bakåt till bl a USA som vi var oroliga för. Sedan är det det där ögonblicket när hon har skaffat sig bra position och bara ska in bakom Falla inför nästa stigning men låter Saarinen gå in där. Haags spår upphör sedan så hon måste stanna helt och istället gå in sist i gruppen. Det är enda plumpen men det gick fort på första sträckan och 8 sekunder tillsammans med Niskanen borde inte varit oöverkomligt för Kalla. Det är Kalla som gör den lite sämre svenska insatsen. När både Falla och Jacobsen dessutom är i knallform och har bra skidor blir det svårt att hota Norge. Så är det bara. Vallateamet tycker jag också får godkänt igår. Glidet på skatesträckorna verkade vara minst lika bra som för Finland och USA (om än fortsatt underlägset Norges).
”SilverStina” må være meget tilfreds med en silver i dette mesterskapet. Hun har vært langt ifra toppen både i sprint og distanse. Til og med på oppløpet på teamsprinten ble hun for ”lett” mot en spurtsvak distanseløper…..
Per: Är inte där hon där hon menar att Saarinen går in fram för utan vid ett senare tillfälle.. är ca 10 min in på sträckan.. först byter Haag spår sedan byter Saarinen spår just framför så Haag får ett stopp vet inte hur mkt de gör i tid i slutändan skillnaden hade varit om Haag inte fått stoppet att hon varit först utför i jagande gruppen nu fick hon i stället jaga ifatt den några meter… Haag avslutar ju från toppen på sista backen rätt jämt med Falla
nn: Nrk hade tydligen uppmärksammat att Haag hade mindre bra fäste och var imponerad hur bra hon ändå löste de… Kalla hade inte heller bra tycker jag
Per: Har lite svårt att säga att Kalla gjorde en sämre insats än Haag. Haag tappade åtta sek och Kalla tappade fyra. Att Weng och Niskanen skulle vara sämre än Falla och Saarinen tror jag inte ett ögonblick på. Så lägg ner. Alla svenskor gjorde ett utmärkt lopp annars vore det inte silver.
En ”surtant” säger som det är.
”men Anna Haag och Charlotte Kalla fick slita hårt med mjölksyra i benen efter dåligt fäste och det blev istället till att jaga för den unga svenskan.”
”Men vi ska också ha klart för oss att hon behöver sin tid för att utvecklas.
För skalar vi ner hennes insats och ser med lite klarare ögon så jagade hon en finska som var helt slut. Och ser vi till tiden så var det den åttonde bästa totalt på sträckan. Exempelvis polska Kornelia Kubinska, som var 21:a i Tour de Ski, hennes topplacering i världscupen, var snabbare. Avståndet efter sträckan upp till suveräna Astrid Uhrenholdt Jacobsen var 56 sekunder, ett tapp på 44 sekunder.”
”Det är mest rättvist att låta Ebba Andersson utvecklas och ta kliv i sin takt innan hon får en stämpel som ”vårt stora OS-hopp”.
Hon kommer att bli det. Det kan vara aktuellt till nästa säsong, eller om fem år.”
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/panKj/lat-oss-inte-forblindas-bara-njuta-av-genombrottet
anders 2: Naturligtvis så hade Ebba kunnat åka fortare men tog inte risken. Det skall hon ha beröm för. Har sett alltför många stafetter där svenskor väggat i sin iver. Rutinerade åkare som jagat Kowa där vi inte har någon anledning och väggat. Ebbas fysik kommer att bli bättre och går att träna upp men ett dåligt omdöme går inte att träna upp lika lätt.
nn: Haag har slagit Niskanen dom tre senaste klassiska loppen dom mötts samma med Böhler.. Nu tar Kalla stryk av Niskanen med 12 sek och åker jämt med Böhler.. Kallas sträcka är inte riktigt bra hon förlorar mot åkare som Haag brukar slå och åker lika fort som en.. Kalla gör inget jätte lopp de säger även hennes sträcktid
Jossa Du får se i morgon. Niskanen har lyft sin form och kommer slå Haag rejält är min gissning. Hon har åkt i sirap fram till nu. Och du måste se till omgivning du kan inte jämföra två olika lopp även om banan är samma. Bara att spåren försämras efter några åkare kan göra flera sekunder. Och du tror väl inte att Niskanen och Weng fick andra sträckor om de vore sämre än Saarinen och Falla.
Det spelade ingen roll för slutresultatett att Haag och Kalla blev bortvallade. Men i dagens herrstafett så finns inga marginaler för ett sådant misstag. Det blir ingen medalj om Sverige har sämre skidor än de Norge, Finland och Ryssland.
I en intervju i NSD så säger Kalla att formen är fortsatt bra, hon är inte det minsta orolig för den saken.
nn; fritt i morgon är de jag jämförde med samma teknik ändå… klart de kan göra en del spåren man fakta är ännu att Kalla åker jämt och förlora mot åkare inte Haag förlorat mot på 3 starter. i klassiskt och slog ju båda två dagar innan.. Kalla kan inte väl få godkänt när hon gör en sträcka i klass med Böhler
Helt rätt att Wikén får chansen. En god långtradare som är sugen på att tävla. Stina behöver spara energi till de resterande WC-loppen. På´t igen redan på onsdag nästa vecka i Drammen.
Att hon hade dåliga skidor påverkar inte din syn? Haag har chansen i morgon att visa om hon är bättre än Niskanen och Böhler.
Jossa: Både Haag och Kalla hade helt uppenbart dåliga skidor. Men visst, Kalla hade inte tappat 12 sekunder om hon åkt mer taktiskt.
Från NSD som anders 2 hänvisar till.
”Du sa förut att det var slitigt i dag, hur ska du ladda om så att du är i toppslag till tremilen på lördag?
– Men formen är bra, definitivt. Det är jag inte ett dugg orolig för. Nu ska jag bara ha en lugn dag i morgon, åka lite skidor och kolla på herrstafetten. Det ska bli spännande.
På lördag väntar alltså en tremil i fristil. Den stora, stora favoriten heter Marit Björgen. Kalla tror att norskan blir svårslagen.
– Jag tror att det kommer bli väldigt, väldigt svårt.
Har du någonsin sett henne i bättre form?
– Nej, jag tror inte det. Jag ska ut och göra mitt bästa, men åt Marit vet jag inte vad man ska göra.”
http://www.nsd.se/sport/nu-siktar-kalla-mot-tremilssucc-formen-ar-bra-nm4472853.aspx
Stakare: Ja, tror att hon kan göra ett riktigt bra lopp. Kanske t o m bäst av svenskorna. Kalla har många lopp i kroppen liksom Haag som kanske är bättre i klassiskt och Ebba är ju ung och måste nu ladda om efter uppståndelsen efter stafetten.
Jag tyckte att många slet med fästet och tolkade det som att det var allmänt svåra förhållanden och att spåren inte var de bästa heller. Men visst, det släppte ett flertal gånger för båda två och Haag fick gång på gång hämta igen små tapp pga det. .
nn: Haag hade ju inte bättre skidor än Kalla kommentatorerna på Nrk uppmärksamma att Haag hade dåligt..
Går ju inte alls jämföra ett lopp på 30 km i fritt jämfört med dom lopp jag jämför.. Niskanen brukar även vara mkt starkt på 30 km sista 3 mästerskapen har hon varit 7 4 4 på 30 km
jossa: Nu utgår du från vad NRK säger. Jag som såg loppet med mina ögon såg massor av släpp på båda så uppenbart var inte klassiska skidorna perfekta. Nu var det svårt då underlaget släppte före skidorna på många ställen. En benåkare som Kalla kan ha större nackdel än Haag vad vet jag. Men tremilen har en fördel då den går i fritt och där har vi lyckats bättre. Min poäng är att det går inte att med klocka i handen avgöra vad som är bättre eller sämre med så små skillnader. Och historiska resultat är just historiska. Se på Jakobsen som åkt uselt tidigare.
Nu får Wiken åka läste jag hon har gråtit mycke man kan nog gråta sig till en plats i vm o gråta sig till en start på 3milen
En plats förtjänar man, har man inte presterat över tid så knyter man nävarna och kommer igen. Tårar och att känna sig orättvist behandlad är inte vägen till framgång.
Jossa: Allvarligt talat, skit samma vem som gjorde ett bättre lopp, fullständigt onödig och helt omöjlig diskussion.
nn: är ju flera andra som åxå menar på att Haag inte hade bra så tog Nrk som exempel att de inte var något jag själv hitta på.. men visst du får tycka Kalla gör de bra som åker jämt med Böhler.. Haag åker ändå jämt med Kowal som ändå är en klart topp 10 åkare dom gånger hon åkt klassiska mil lopp i år och 5 km k brukar vara en väldigt bra distans för henne
Går ändå inte jämföra fritt med klassiskt och en betydligt längre sträcka..
Frågan är nu om vallatemet kommer att valla lite sämre än Norge under helgen, i så fall kan vi glömma alla tankar på medalj. Ingen individuell medalj för herrarna alltså, kanske inte ens medalj på herrstafetten. Det är liksom inte bra.
H. G. Wells:L visst är de väl rätt skit samma vem av dom som gör de bättre men vidhåller att Kalla inte gör något bra lopp då ska hon inte åka jämt med Böhler och förlora 12 sek på Niskanen.. Haag åker jämt med åkare hon ska åka jämt
Jossa: Som sagt var, skit samma. Ingen av de två svenskorna hade bra material. Kalla gjorde kanske inte ett topplopp. Men jag bryr mig inte. Nu tittar vi framåt.
Agree. Nu är det snart herrstafett. Någon som vet hur det gick i kvalet i Skandinaviska cupen i Lettland? Dåligt på herrsidan ser jag. Westberg inte ens topp-50. På damsidan?
Nämen så finns den informationen så prydligt hos sweski. Var annars? http://www.sweski.com/fem-svenskor-forst-i-sprintprologen.5967927-184999.html
Byt ut Iversen. Han kommer inte att vara bra för Sverige. Hur kunde Wiken inte få köra 10 km klassiskt?? Hade hon kört hade Sverige vunnit VM-guld i stafetten.
VM är en tävling för Norge. OS är en tävling för alla. Det är i OS som man skall prestera.
Vasstrader…. Poster du sovende, og drømmer om VM-gull…. :) :)..