Lahtis 3-4 mars
Publicerat i 2017-18, Världscupen
Nu är trupperna uttagna till finska Lahtis 3-4 mars. Program, tiderna är svenska:
Lördag 3 mars – Sprint fristil
Kvalen börjar kl 10.45 och kvartsfinalerna kl 13.15
Söndag 4 mars – 10/15 km klassisk stil intervallstart
Damerna startar kl 11.15 och herrarna kl 12.45
Sprint damer | Sprint herrar |
---|---|
Maja Dahlqvist, Falun-Borlänge SK Anna Dyvik, IFK Mora SK Hanna Falk, Ulricehamns IF Ida Ingemarsdotter, Åsarna IK Stina Nilsson, IFK Mora SK Jonna Sundling, IFK Umeå |
Karl-Johan Dyvik, IFK Mora SK Marcus Grate, IFK Umeå Emil Jönsson, Anna&Emil sportklubb Anton Persson, SK Bore Viktor Thorn, Ulricehamns IF Karl-Johan Westberg, Borås SK * |
Distans Damer | Distans herrar |
Maja Dahlqvist, Falun-Borlänge SK * Anna Dyvik, IFK Mora SK Ida Ingemarsdotter, Åsarna IK Maria Nordström, Ulricehamn IF Jonna Sundling, IFK Umeå Emma Wikén, Åsarna IK |
Jens Burman, Åsarna IK Simon Lagesson, Åsarna IK Anton Lindblad, Hudiksvalls IF Daniel Rickardsson, Hudiksvalls IF Björn Sandström, Piteå elit Viktor Thorn, Ulricehamns IF |
* = inkallad reserv istället för de förkylda Peterson och Settlin.
Ingen Ebba eller Kalla. Heller inte junioren Frida Karlsson som flera här på Skidpepp önskade få se i världscupen, hon får kanske chansen längre fram?
Klart att Karlsson kommer få åka i Falun på 15 startplatser. Men man vet aldrig vad som händer om flera veckor, hon kan bli sjuk och så går den chansen om intet.
Men det är för dåligt att inte ge en ung åkare i toppform chansen när hon objektivt är det bästa alternativet för att ta bra placeringar.
Det blir lätt underhållande att läsa pressmeddelandet före den om uttagningen till Lahtis med rubriken ”Fin avslutning av Skandinaviska cupen”. Där framställs det i rubrik och ingress som en kollektiv svensk framgång i Skandinaviska cupen. Normalt rubricerar dock Skidförbundet nästan uteslutande pressmeddelanden från tävlingar med namn och resultat på den svensk/svenska som lyckas bäst. Men inte just den här gången tydligen trots att ”nyheten” i detta fall utan tvekan var Frida Karlsson. Sedan är det oklart vilken princip de följer när de inte vill att juniorer ställer upp i VC. Tycker att det är viktigare att se till hur individen mår, belastas och utvecklas än att principiellt hålla den från att tävla i VC (bortom tävlingen på hemmaplan med nationell kvot). Svårt att se varför strecket skulle dras just vid VC. Annars är en rätt väntad i relation till resultaten i Skandinaviska cupen.
Frida Karlsson lär inte få göra debut i världscupen förrän i avslutningen i Falun. Tror inte de skickar henne till sprinten i Drammen eller tremilen i Holmenkollen som körs innan.
Påminner lite om Ebba för ett par år sedan som fick göra VC-debut som junior i Östersund den 15 feb 2015 (10 km fristil), det dröjde sedan 2 år och 10 månader innan Ebba åkte i världscupen igen. Förhoppningvis behöver det inte ta så lång tid för Karlsson men vi får väl se, gör hon resultat lär hon få chansen.
I en intervju efter trondheim sa Frida att hon skulle hem och ladda för SM i skellefetå. Tyder inte på att Grip har nån konstakt med henne för övrigt.
Nä som jag sagt tidigare denne Grip borde ställa sin plats till förfogande särskilt med tanke på pojkarnas resultat.
Ekström och Westberg kommer förmodligen tappa sina platser i Träningsgrupp 1.
Per: Menar du att det var rätt eller inte att Karlsson inte blev uttagen till Lahtis?
Harald: Jag tycker det var fel att hon inte blev uttagen. Har tyckt länge att de är för snåla med att låta talangfulla juniorer pröva på VC.
Åkare man borde skära loss från A-lagen är främst Haag, Wikén, Jönsson och Westberg. Ingen idé att satsa på äldre åkare som inte kan göra bra resultat individuellt längre, dom pengarna kan och ska man använda smartare, särskilt så här i början på en ny OS-cykel. Henriksson och Ekström borde också hänga löst, men då av helt andra skäl, att andra unga åkare helt enkelt har bättre resultat i år.
På damsidan ska Dahlqvist och Nordström in.
På herrsidan handlar det mest om att föryngra och ge andra chansen med bra uppbackning.
För övrigt kanske vi ska nämna att Sverige återigen pissar på världscupen.
Norge kommer till start med Björgen, Kläbo, Falla, Sundby, Holund, Krüger, Haga, Weng, Östberg och hela baletten.
Men Sverige, nej. Vi är för slitna. Denna enorma uttömning med fyra-fem lopp på två veckor.
JohanA: Var ser du Norges trupp? Var finns andra länders trupper?
Niskanen kommer hyllas till tusen på söndag!
Harald, från lanngrenn.com:
Kvinner
Sprint, fri teknikk:
Maiken Caspersen Falla, Gjerdrum IL
Marit Bjørgen, Rognes IL
Ragnhild Haga, Åsen IL
Ingvild Flugstad Østberg, Gjøvik Skiklubb
Anne Kjersti Kalvå, Lundamo IL
Thea Krokan Murud, Søre Ål IL
Heidi Weng, IL Bul
Tiril Udnes Weng, Nes Ski
10 km, klassisk:
Kari Øyre Slind, Oppdal IL
Marit Bjørgen, Rognes IL
Ragnhild Haga, Åsen IL
Ingvild Flugstad Østberg, Gjøvik Skiklubb
Anne Kjersti Kalvå, Lundamo IL
Thea Krokan Murud, Søre Ål IL
Heidi Weng, IL Bul
Tiril Udnes Weng, Nes Ski
Menn
Sprint, fri teknikk:
Emil Iversen, IL Varden Meråker
Finn Hågen Krogh, Tverrelvdalen IF
Sindre Bjørnestad Skar, Bærums Verk og Hauger IF
Pål Golberg, Gol IL
Sondre Turvoll Fossli, Hokksund IL
Eirik Brandsdal, Kjelsås IL
Johannes Høsflot Klæbo, Byåsen IL
Martin Løwstrøm Nyenget, Lillehammer Skiklub
15 km, klassisk:
Martin Johnsrud Sundby, Røa IL
Didrik Tønseth, Byåsen IL
Niklas Dyrhaug, Tydal IL
Hans Christer Holund, Lyn Ski
Emil Iversen, IL Varden Meråker
Simen Hegstad Krüger, Lyn Ski
Johannes Høsflot Klæbo, Byåsen IL
Martin Løwstrøm Nyenget, Lillehammer Skiklub
JohanA: Ledningen nog vill ha samma balans mellan distansare och sprinters i landslaget. Träningsgrupp 1 består idag av 10 personer. Av dessa kan 4 betraktas som distansare. 5 som sprinters. Nilsson som både och. Tar vi med även Kalla i bilden står det 6-6.
Tippar att Nordström blir uppkallad till träningsgrupp 1 efter denna säsong på bekostnad av Wikén som fått många chanser. Sen blir inte förvånad om även Dahlqvist kallas upp fast på Sömskars bekostnad.
Finns dock frågetecken kring Haag (något som inte stämmer enligt henne själv, är gravid kanske?) samt Henrikssons bekymmer. Nå, det lär visa sig.
Frida Karlsson? Blir nog en till säsong i träningsgrupp 3 (och ett till JVM) för henne.
Norge tar ju framförallt ut de åkare som lyckas bra i Skandinaviska cupen (t ex Thea Krokan Murud), till skillnad mot Sverige.
Jörgen: Visst är det så. Men det ska också förutsätta att distansspecialisterna håller nivå. Det börjar bli förlegat att vara specialist. Ska man vara med högt upp i tourer och så vidare måste man vara en komplett åkare. Att som Wikén inte vara topp-10 i lopp och inte kunna åka sprint överhuvudtaget, nej det håller verkligen inte. Haag är såklart lite bättre, men också äldre och kurvan pekar inte direkt uppåt. Hon får såklart åka lopp även utanför landslaget så länge hon är tillräckligt bra, men satsningen bör hon bekosta själv.
Karlsson går på gymnasium i ett år till och man ska inte överträna henne utan bara låta henne köra på i sitt tempo. Sen när det kommer till lopp ska man däremot ta ut henne så fort hon är kvalificerad.
Gravidtesen på Haag var för övrigt intressant. Har jag inte tänkt på själv :) Vi kan ju hoppas.
Nyenget kör sprint också!
JohanA: Nu säger jag inte att Wiken ska vara med i något a lag men topp 10 har hon varit i år hennes tre bästa är 10 13 15…
Sömskar är lite klurig hon kan ju helt klart när hon får till de var 5 på för VM och även varit 11 13 i år så någonstans finns de ju kapacitet
sedan är jag inte så säker på att grupp 1 är bättre än grupp 2 för vissa bara men är med i någon så får man bra med stöd…
Sverige skulle lätt kunna ha fler sprintplatser på damsidan. Settlin, Nordström, Sömskar, Öberg, Kalla, Karlsson kan också åka fristilssprint riktigt bra.
jossa: Det skiljer väl ändå åtskilliga hundratusen i lön mellan dessa träningsgrupper. Säkert rakt avgörande för vissa om man satsar vidare eller trappar ned i förtid.
Nu snackar vi lika mycket hur man ska använda förbundets resurser rätt för att vara bra i framtiden. Vilken avkastning ger det t.ex. att lägga ned 3-400kkr på Haag en säsong till för att hon *kanske* ska kunna ta plats i ett stafettlag(ryser redan av tanken). Jämfört med att lägga samma pengar på en åkare som kan vara som bäst om fyra år och åka i tio år till.
Mycket märkligt att inte Frida är med. Hur sannolikt är det att hon själv tackat nej?
Jörgen,
Räkna starttid en timme tidigare lör-söndag då Finland ligger en timme före CET.
Nu är inte säsongen över än och mycket kan hända på slutet men jag tror också att åtminstone Nordström flyttas upp till träningsgrupp 1. Kanske också Dahlqvist och/eller Settlin. Att Frida Karlsson blir kvar i träningsgrupp 3 en säsong till verkar naturligt. Även Moa Lundgren lär bli kvar i träningsgrupp 3 även om hon inte längre är junior nästa säsong (glöm inte henne i din uppräkning av damsprinters som skulle kunna platsa i VC, Harald. Hon krossade Karlsson och övriga motståndare i sprinten på JVM). Lundgren har f ö inte tävlat sedan JVM. Hon insjuknade där har jag för mig. Det vore kul om hon hann komma tillbaka innan säsongen är över.
JohanA: vissa yngre åkare har haft rätt tunga år när dom flyttats upp i första gruppen medans andra kunna utvecklas bra i en andra gruppen..
Per: väldigt viktiga tävlingar för åkare som Nordström och Wiken hur de blir med dom nästa år i vilken grupp dom kan hamna i ja även Sömskar
Ser att Moa är åter i skidspåret efter sjukdomen. Blir väl SM nästa gång.
Per, Grupp 2 innehåller åkare över 23 år. Dom under är i grupp 3.
GKA: Ja, fast likt Ebba och Thorn kan man vara under 23 och ändå vara i träningsgrupp 1 så frågan är när ”uppflyttningen” sker.
Per, Nä nån åldersindelning finns inte i landslaget , helt korrekt.
Det är säkert rätt att ta det lilla lugna med Frida Karlsson då hon bara är 18 år. I helgen var väl första gången hon mötte seniorer i ordentliga tävlingslopp och det blev en rejäl urblåsning vad jag förstår. Säkert hennes hårdaste tävlingshelg hittills i livet. Mår nog bara bra av att smälta det äventyret en stund.
Falun tycker jag passar utmärkt för det första besöket i den riktiga hetluften och då lite undanskymt bland övriga talanger.
Skall faktiskt inte hänga Grip idag. Dock får det inte bli en trend. Karlsson satsar på SM och skall hon prestera där behöver hon förmodligen bygga ny form. Däremot så är det ett beslut hon skall få fatta själv vilket jag dock tvivlar på att hon har gjort.
Dessutom så är det oklart om Grip själv får sätta sig över beslutet om att juniorer inte skall tävla i VC och helst inte i ScanCupen heller (om de inte får en av de 4 officiella inbjudningar).
Att Evelina Settlin inte är uttagen på sportsliga kriterier är uppenbart.
Jag blir inte stressad över att inte Frida K är med hon kommer få sin chans i Falun och de passar nog bra.. hade varit kul höra ändå hur man tänker kring henne och även höra vad hennes mamma säger och var ju också en väldigt stor talang och har nog en rätt klar åsikt om vad som är bäst för dottern med sin erfarenhet..
GKA: Helt rätt glömde det med finsk tid som är en timme före vår. Jag korrigerar i inlägget ovan nu till svenska tider. Tack!
Blir spännande att se Emils status i Lahtis. Hade mycket väl kunnat få åka 15 klassiskt också.
jossa: Givetvis är det ett stort steg, men det handlar mycket om hur man slussar in nya i laget. Att alla kör samma liknande upplägg på läger är logiskt, och grymt inspirerande för dom unga att kunna ta rygg på dom etablerade där. Men sen kan man vara smart däremellan och inte gå över gränsen, mycket träning sker på hemmaplan oavsett träningsgrupp. Jag är övertygad om att man kan bli smartare där.
Tobbe H: Stämmer min uppfattning om Frida K kommer hon inte åka för att se och lära. Hon kommer ta för sig så fort hon får chansen, precis som i Trondheim. Det är nog den största vinnarskallen vi har fått fram sedan Kalla. Blir jäkligt sur och ledsen när det inte går som hon vill. Stämmer väl in på Moa Lundgren också. Spännande att vi får fram tre såna vinnarskallar samtidigt om vi även räknar in Ebba, som står och är lite irriterad över en fjärdeplats i OS-premiären.
Hvorfor stiller ikke Charlotte Kalla og Ebba Andersson til start i Lahti?
Neithiri: de förbereder sig för Kollen
Jan: Håller med om att det är lite konstigt att Settlin togs ut till 10 klassiskt när hon bara var 22:a på 5 klassiskt i Trondheim – nästan 40 sekunder efter 2:an Karlsson på den korta distansen. Däremot gjorde hon en bra sprint i Trondheim där hon var 5:a och med in på målsnöret (Dahlqvist var däremot avhängd sexa). De kanske har med henne som en slags sprintreserv om Stina eller någon annan OS-åkare trots allt inte åker.
swestam: Ok, det er sikkert like greit, løypene i Lahti er jo en vits uansett.
Den klassiska banan i Lahtis är det väl inget fel på? Sprintbanan däremot..
Jan o Per: Lite konstig uttagning sett till det klassiska. Men med alla avhopp och en konsekvent nobb av yngre, vem skulle man annars tagit ut? Settlin var 13(fjärde svenska) i minitouren och Sömskar 20(sjunde), så helt rätt ändå om det stod mellan dom.
Synd att ingen U23 tog chansen att få åka. T.ex. Lisa Vinsa som visat fina takter tidigare men visade allt annat än bra form nu. Man saknar också Sofia Henriksson en helg som denna.
JohanA: U23 kom inte upp i nivå som man hade kunnat hoppas på Visna långt ifrån Piteå formen Ribom ja hon är för mycket sjuk varit sjuk tre perioder i år håller så klart inte MMK var nog närmast inte så långt efter Settlin på de klassiska loppet ändå…
Vad har hänt med Simon Andersson och Gustav Eriksson? De har tappat kvaliteten. Borde varit givna i 15 km.
Kan tycka att något är fel när så många som har kommit med i landslaget har stagnerat eller t.o.m. blivit sämre, främst på herr sidan.
Det borde vara tvärtom.
Undra hur landslagsledningen tänker om det, för vitsen är väl att man ska få mer resurser och stöd för att utveckla sig, inte tvärt om.
Bamse: helt rätt.
Stressig sön fm då slutet av Vasaloppet är samtidigt som damernas 10.a är igång.
JohanA: Det är kul med vinnarskallar. Men är de unga så är det lätt att de blir överambitiösa och tror att de kan anstränga kroppen hur mycket som helst utan konsekvenser. Det blir ju lätt så när man aldrig har råkat ut för någon allvarligare skada eller sjukdom. Det finns ingen större anledning att hetsa fram något med en 18-årig skidåkare.
Jag tycker inte att juniorer ska köra i VC hela tiden men däremot att det är bra att passa på att ge dem erfarenheten när de är redo och i form. Nästa år är Karlsson sistaårsjunior, dvs. lika gammal som Ebba Andersson när hon körde tredjesträckan i Lahtis-VM. Jag tyckte då att det var onödigt att låta Ebba köra VM utan nästan någon VC-erfarenhet och jag tycker likadant i det här fallet. (Dvs. jag tyckte att Ebba borde ha fått köra fler VC-lopp innan hon körde VM, inte att hon inte skulle få delta i VM).
Om Karlsson kan och får köra i Falun vet vi inget om just nu. Sedan var policyn för Ebba att hon inte skulle köra VC före junior-VM säsongen 2016/17. Så hon körde inga VC-lopp före VM. Faktum är att hon inte fick köra några VC-lopp alls under säsongerna 2015/16 och 2016/17. Om det också gäller för Karlsson skulle det innebära att hon kan tas ut till VM nästa år som junior utan något VC-lopp alls eller med högst ett VC-lopp i bagaget. Utöver att det är bra att ha den erfarenheten i bagaget om man skickas in i hetluften blir det problem med jämförbarhet i uttagningar för ledarna.
Per: Fast att Ebba körde så få världscuplopp beror väl på att hon var skadad en hel del, inte på någon policy (iaf om vi pratar om de vc-lopp som gick efter JVM).
Varför åker inte Astrid UJ?
Lobo: Vi såg hur AUJ åkte i OS-stafetten.. Behöver kanske hitta form innan den norska ledningen låter henne åka i världscupen?
Grip visar tyvärr återigen att han inte är rätt man på rätt plats.
Självklart ska Frida åka i Lahtis! Och lägg ner allt snack om ”inte hettsa fram juniorer”.
1. Vi smakar en helg på en ort en timme med bil från en flygplats en timme från hela Sverige.
2. Vi snackar en start, inte köra en hel tour de ski
3. Det måste finnas objektiva sätt att kvalificera sig till världscupen. Hur ska åkare som är på gränsen till landslaget annars känna att du är värt att fortsätta satsa? Nu vet alla att man både måste bli bra på egen hand OCH övertyga Grip att man ska med (och som vanligt verkar lojalitet med grip vara viktigaste än prestation i spåret för att göra det).
Det är efter årets mästerskap, så det finns inga uppladdningsplaner att ta hänsyn till angående etablerade åkare, alltså ett perfekt läge att innan säsongen uttala ”Om bästa svenska är topp x i Trondheim ger det en startplats i Lahtis”. Gör motsvarande för sverigepremiären och ett lopp till under året.
Det här ger en liten ventil som kommer att få fler åkare att satsa, utan att det kostar förbundet någonting utan att Grip måste släppa från sig lite makt.
Jag tvivlar dock på att Grip kan se bortom sig själv och acceptera detta som ett bättre system.
Alla som tycker att det är fel beslut att Frida K inte blev uttagen till Lahti: Skriv till rikard.grip@skidor.com.
Viktigt att landslagsledningen får veta vad folk tycker.
Swestam: Ja hon var mycket riktigt skadad under delar av den perioden så det är en delförklaring. Dock körde hon 16 respektive 19 individuella lopp under de två säsongerna (mot 18 säsongen 2014/15 och 13 hittills i år) så ingen säsong har spolierats av det.
Jag tycker inte man kan dra de generella slutsatser Thorrez drar (och som kanske en del andra härinne också drar) av detta enskilda fall. Vi pratar alltså om en 18-åring som har ett år kvar som junior.
Jag tycker nog att om man presterar i den nationella premiären, i Volkswagen cup eller i den skandinaviska cupen så får man ganska snabbt chansen i världscupen och att det är svårt att hitta någon som blivit grovt förbigången. Jag skrev ett inlägg om det tidigare och jag håller fast den slutsats jag drog då.
Det är också så att en hel del juniorer genom årens lopp fått chansen i världscup och på mästerskap. Stina naturligtvis, Hanna Brodin fick åka VM som junior, Jonna Sundling skulle ha åkt i Lahtis direkt efter att hon tagit JVM-guld i sprint (men blev då förkyld), Johanna Hagström fick åka världscupen i Ulricehamn som 18-åring, Ebba skulle ha tävlat mer i världscupen om hon inte blivit sjuk eller skadad (bla i Falun 2016).
Kalle p
Tack! Nu kommer Grip att få frågor.Har dock ingen förhoppning om svar men man vet aldrig. Kanske är det inte så många som hör av sig till chefen?
Ett möjligt skäl till Grips resonemang är kan ju vara att det om 2 veckor är WC på hemmaplan där vi kan ställa upp med fler åkare och att han vill använda tävlingarna innan dess för att stämma av prestationen en sista gång på dem som INTE har presterat. Det handlar ju också om vilka som ska ut ur landslaget inför nästa år, inte bara vilka som ska lyftas fram,.
Utifrån det ser jag en poäng med att låta Lindblad, Jönsson, Wikén mfl åka..
Synd att det inte finns några unga manliga vinnarskallar att diskutera. På den sidan finns det inget att vara oense om.
Det är helt sjukt att vi inte låter myndiga personer tävla i lopp de är kvalificerade för.
Några exempel:
Johaug tog VM-brons som 18-åring.
Anton Källberg har spelat världscupen i pingis sedan han var 16 år.
Stenmark var väl 17 år när han vann sin första världscup.
Det kanske är så att Frida Karlsson inte vill tävla, men det bör framgå i pressmeddelandet.
Har Sömskar satt sin sista potatis i A-landslaget nu om hon inte presterar i Falun?
Det hade varit bra med en förklaring från Grip varför Frida petas. Typ, hon var uttagen fast valde själv att vila eller vi prioriterar landslagsåkarna.
Fast nu har vi mailadressen, så vi kan själva fråga ;)
mickedata
Som pingis spelare och även SM medaljör om man får skryta, så känner jag Källberg mycket väl och stämmer att han var tidigt ute på touren även om det nu inte heter världscupen utan pro tour i bordtennis. Ännu bättre exempel är Truls Möregård som nu är 15 år och konkurrerar om en plats i lag VM som går i Halmstad om 2 månader men han har varit ute och spelat i touren 2 år nu.
Så jag håller med, dom är lite väl återhållsamma att släppa ut stora talanger som platsar i världscupen i längdåkning.
Swestam: Min poäng är inte att juniorer inte ibland får åka. Det är att det behövs fler sätt att kunna kvalificera sig än Grips magkänsla.
För att fylla på lite:
Sarah Sjöström tog Vm-guld samma år hon fyllde 16.
En 15-årig ryska tog guld i konståkning nu under OS
Gabriel Landeskog blev kapten i NHL i samma ålder som Frida är nu
Att hänvisa till hennes ålder som enda argument för att hon inte ska åka tycker jag inte håller.
Att Frida inte kommenterats i pressreleasen tyder på att förbundet inte vill ha frågor vilket tyder på att de bestämt åt Frida. Sedan är det som sagt inte säkert att det är Grip som beslutat detta utan det kan vara någon högre upp. Grip har ju ändå tagit ut Ebba och Stina till VM när de varit juniorer.
Oavsett vad är det riktigt risigt om inte Frida själv (eller i samråd med hennes tränare) fått bestämma.
Sömskar hade bättre resultat på det klassiska loppet än Settlin, men det är väl möjligt att hon kör Drammen istället.
Jag har en hel del att invända mot Grips ledarskap men jag undrar om ni ändå inte är lite hårda i detta fall..
Visst finns det juniorer som mår bra att mäta sig med seniorer tidigt, och vissa klarar också att leverera resultat på seniornivå trots att de är juniorer.
Diskussionen känns igen sen Stina och senast Ebba,
Många av er hade velat se Ebba i WC var och varannan vecka de senaste 2 säsongerna.
Frågan är om det hade gjort henne bättre i dag, eller nästa år?
En talangfull junior är ju en investering som måste förvaltas. de har kanske 10 år i världseliten framför sig så varför är det då viktigt om de debuterar denna vecka, om 2 veckor eller till hösten?.
Däremot behöver nog Grip ge vissa gamlingar en sista chans för att därefter kunna plocka bort några av dem från träningsgrupp 1.
Hälsningar
Ordföranden i Anna Haags fanclub anno 2018
Grips svar på petningen av Frida:
”Hej,
Frida är en av de stora talangerna på damjuniorsidan.
Hon har tävlat mycket senaste tiden och vi har en tanke/plan med hennes fortsatta tävlingsutveckling precis som vi haft med flera andra tjejer tidigare tex. Stina Nilsson och Ebba Andersson.
Så det handlar inte om någon petning överhuvudtaget utan en strategi för hur vi ska matcha fram unga åkare.
Rikard”
Tack peter skigames!
Grip sa dock inte mycket. Hoppas Frida får köra en del VC innan VM för tror det kan vara bra.
Pireus
Det är knappast Grips fel att Sundling, Henriksson och Dyvik har varit så mycket sjuka. Dahlqvist var redan då en sprinter och hennes utveckling är det inget fel på. Haag och Wikén tog OS-guld 2014 så är knappast fel att satsa på dem heller, även om resultaten för Wikén i synnerhet bara blir sämre.
Peter Skigames: Bra att du frågade och snabbt svar även om det kanske inte sa så mycket.
Hahaha jan det där var det sjukaste argumentet jag hört ”Haag och Wikén tog OS-guld 2014 så är knappast fel att satsa på dem heller”
Säger inte att det var fel att satsa på dem men kan ju knappast använda ett guld i stafett där haag gör en dåliga sträcka och wiken en OK, det guldet har dom ju enbart för att dom fick åka med kalla och norge var bortvallade
Peter Skigames,
Precis det svar jag hade förväntat mig av Grip. Mycket kort och intetsägande. Det intressanta är dock hur den planen ser ut.
ola
Precis som Norge tog guld nu i OS bara för att Ebba och Haag tappade över 20 sekunder på sina sträckor?
Janne
förstår inte vad du vill få fram?
Ola: Wikens andraströcka i stafetten var helt avgörande tillsammans med Kallas fjärde. Individuellt blev hon sedan 8, 9, 11 så förringa inte hennes insats i Sochi. Men nu är det fyra år senare och det är historia. Det skulle dock inte förvåna mig om hon gör en bra insats i helgen. Bästa svenska och topp-10 kanske?
Per
Läs vad jag skrev? Min poäng var ju att de inte var fel att satsa på de 2 men att avända argumentet ”för att dom 2 tog OS-guld” är absurt när det kom i stafett använd istället individuella resultat att grunda det på
ola
Läs vad jag svarade på din jävla idiiot!
Oj här var man känslig och dålig på att argumentera
En del som jämför med andra idrotter där unga idrottare har tävlat och slagit igenom i riktigt unga idrotter. Det är kanske skillnad mellan dessa idrotter och längdåkning varför man inte kan jämföra på det sättet. Simning exempelvis har ju varit en ungdomsidrott på ett helt annat sätt än längdåkning (hur många 15-17-åringar tog inte OS-guld i simning i OS i London 2012, jämför gärna detta med hur många 15-17-åringar som tog OS-guld i längdskidor i OS 2014 eller OS 2018).
Thorrez: Fast där menar jag att du har fel. Uttagningarna går inte bara på magkänsla utan faktiskt (också) på resultat. Sedan är väl poängen med en förbundskapten att denna skall bestämma i slutändan vilka som skall få åka. Annars skulle man ju inte behöva en förbundskapten alls utan i så fall låta en dator göra uttagningarna utifrån i en i förväg formulerad resultatalgoritm.
Pireus: Du får det att låta som att det är Grips fel att de svenska JVM-medaljörerna från 2014 inte har slagit igenom internationellt (lite märkligt när två i alla fall har varit i en sprintfinal och en ytterligare har varit topp-10 i världscupen). Om man jämför med JVM-medaljörer från andra nationer så är det ytterst få som slagit igenom med en gång internationellt. Ebba och Stina är två som har gjort det. För de ryska JVM-medaljörerna från 2014 så tog det 2-3 år innan de på allvar slagit igenom. Av de tyska JVM-medaljörerna så har ju Carl någon topp-10-placering men inte så mycket mer. Det verkar alltså som att det är ganska normalt att man inte slår igenom med en gång utan att det tar ett par år innan man gör det. Tycker inte att Sverige sticker ut negativt på något sätt.
Några skriver att Grips svar inte säger så mycket men då läser ni dåligt. ”Hon har tävlat mycket senaste tiden” säger vad det handlar om. Från 28 jan till 25 feb har Frida Karlsson åkt 10 lopp om jag räknar varje sprinttävling som ett lopp. Varav ett J-VM, ett J-SM och en minitour mot seniorer. Det är ett hårt program för en 18-årig längdåkare. Några jämför kapacitetssporten längdåkning med tekniksporten bordtennis och med simning och det är inte så relevant.
Jag tycker att Swestam har en stor poäng i sitt senaste inlägg.
Sen vänder jag mig mot att vissa av er tycks vara så övertygade om att vi hade tagit OS-guld med en annan än Haag på första sträckan, det vet vi INGENTING om.
Även om Den alternativa åkaren hade hängt med in till växling så är det långtifrån säkert att Kalla hade skapat en större lucka till Norge på andra sträckan med ett annat utgångsläge. man kan inte jämföra individuella sträcktider när det är både masstart och jaktstart i ett och samma lopp
TobbeH,
Tycker gott och väl att Grip skulle tagit Frida till Lahtis i god tid och sagt till henne att inte åka Trondheim . Nä Grip är för mesig och ängslig att bränna ut juniorer.
Av Henriksson, Dyvik, Dahlqvist och Sundling så får man säga att Dyvik har utvecklats överraskande bra. Dessutom har hon coachats in i seniorelit genom uttagningar som inte varit självklara (t ex Planica före OS) men som visat sig vara rätt.
Dahlqvist och Sundling är väl de som har stagnerat (om man räknar bort Dresdens stadssprint). Sundling är konstigast då hon vann SM 2016 och 2017 och lyckas bra i Skandinaviska cupen. Tvåa i klassisk sprint i Piteå i januari, tvåa i skatesprint nu igen i helgen. Däremellan 30:e i kvalet i Planica och 20:e till slut. Obegriplig skillnad mellan nivån mot svenskor/norskor och nivån på VC. Dahlqvist har haft ljusglimtar men tycks inte höja sin grundkapacitet och då räcker man inte till så länge sprinten är utformad som den är. Henrikssons sjukdomshistoria är välkänd och hon har aldrig riktigt känts som någon med den där starka vinnarviljan.
Vid OS om fyra år är Frida Karlsson fortfarande bara 22 år.
Sen när det gäller Haag är resultaten på WC efter 2012 långt ifrån lysande. Inte många placeringar top 10. Ett top 10 lopp denna säsong ger biljetten till OS.Ingen kan väl tycka att hon gjorde en bra stafettsträcka nu eller för fyra år sen. Lahtis förra året var ju också en miss.
Det var jo Stina som tapte stafettgullet for svenskene, hun var totalt sjanseløs mot OL-dronning Bjørgen på sista strekka.. ;-)
Hvem faen er denne Frida Karlsson som alle maser om? Så jeg sjekket, ja, hun ser ut som et virkelig talent, merittlisten hennes er jo km-lang med 1 til 3 plasser.
Ufattelig at hun ikke får gå i Lahti, like ufattelig som at Ebba heller ikke fikk gå i sin tid fordi det er farlig å gå skirenn når man er ung og sprek, jeg er skråsikker på at Ebba hadde vært en enda bedre skiløper i dag om hun hadde sluppet til tidligere.
Grip er den dårligste landslagstreneren i hele WC-sirkuset.
Pirueus har väl en poäng. När Stadlober, von Siebenthal, Lampic, Carl och ryskorna i 93/95-årgång väl coachas gott, så är väl ”bara” Nilsson som matchats framgångsrikt. Grip har väl ansvar för laguttagningen men man väl också intresserad av om träningsmodellen bidrar till de frekventa sjukskrivningarna. Borde Henrikssons (och Ebbas?) stressfraktur väcka frågor? Och visst är det skoj när Falk vinner världscup men nog blir man fundersam det nämns rekord i år mellan vinsterna. Skall man vara nervös för Fridas eventuella intåg i landslag?
GKA: Hur många topp 10 WC och VM placeringar har Haag sista två säsongerna ?
Pelle,
Om vem som förlorade stafetten till Norge tvistar di lärde fortfarande om.
Lite LOL över det när det dyker upp helt ny nick här som aldrig skrivit förut och så är det nästan alltid samma typ av åsikter som dessa nya nick ventilerar.
Om man hade kört på det sätt som Pireus och Zorro förespråkar så hade ju aldrig Johan Olsson och Daniel Rickardsson fått vara kvar i landslaget och då hade det ju heller inte blivit några OS- och VM.-medaljer.
Går inte att jämföra med skidskyttet då det varit/är helt andra förutsättningar i skidskyttet jämfört med längdåkning. Det är också helt olika idrotter som ställer olika krav på sina aktiva.
”Pireus” och ”Zorro” var trollkonton med samma ip bakom. Har skrivit till personen att här håller vi oss till ett nick och trollar inte men det respekteras inte. Till den personen: Vill du skriva här får du göra det under ditt etablerade nick och sluta med att trolla för det uppskattas inte av oss andra.
Per: Fast ser man över en treårsperiod så har man följande tre bästa resultat i världscupen:
Dahlqvist 2:a (Dresden 2018), 11:a (Östersund 2015), 12:a (Davos 2014)
Dyvik 5:a (Planica 2018), 5:a (Dresden 2018), 9:a (Toblach 2017)
Henriksson 9:a (Davos 2014), 12:a (Ruka 2014), 13:e (Toblach 2015)
Sundling 4:a (Davos 2016), 6:a (Falun 2017), 7:a (Lahti 2015)
Jag tycker nog inte detta är så dåliga resultat även om det har varit en lite ojämn utveckling över dessa tre-fyra år.
Herregud, Lahtis är en bara en WC-helg i mängden.
Jossa,
Svar 2 resp 3
Finns ju även massa människor på nazistforumet som tror haagskan gjorde att vi tappade guldet. Snarare Björgens och Hagas magiska stärckor och att vi ens hade chansen var pga Jacobsens kollaps.
Jag förutspådde ju redan innan start att Haag skulle tappa lika mycket som hon gjorde. Men trots allt ett bättre alternativ än formsvaga Ida och opålitliga Falk. Att jämföra falkens sprintegenskaper mot Lampic som någon slags intäkt för resultat på distans är fel eftersom slovenskan piskar Falk på distans i klassiskt när falken behagar dyka upp. Jämför istället med duktiga sprintåkare som Caldwell och van der Graaf.
Förhoppningsvis kan Frida Karlsson var den åkare som ser till att Sverige kan gå in en stafett där man faktiskt kan ha förhoppningar om att hänga med och slå Norge. Hon är kanske inte där ännu men solklart svensk fyra på distans. Skall bli intressant att följa Sundling och Krokan i helgen, inte bara för att de i sig själva är intressanta åkare.
Swestam: Dessutom ska man notera med dessa åkare du nämner att dom har fått ytterst få chanser jämfört med vissa etablerade åkare. Nästan omedelbar petning vid underprestation, eller att man konstant måste bevisa något för att få åka.(även om det finns sjukdomar med i bilden också)
Det är den stora besvikelsen ändå, att dom inte håller sig friska och åker fler lopp. Kontinuitet är nästan allt om man ska ta nästa steg.Henriksson det klart tydligaste exemplet med Sundling strax där bakom.
Med Sundling tycker jag det blir mycket att hon får till sina bästa lopp i Skandinaviska Cupen för att hon är frisk och kry just dessa helger. Tror det är mycket tillfälligheter att hon är på pallen där och sen går dåligt i världscupen. Får hon tillräckligt många lopp bör det lossna även där.
Jan
Lampic piskar Falk på klassiskt?
Falk slog Lampic ned 38 sekunder i Ruka. Pajas..
Swestam: Ja, för Dyvik är det tydligt att hon utvecklades de två senaste säsongerna. Och bra att hon lyckas även denna säsong efter genombrottet 16/17. Dahlqvists bästa är verkligen flera år tillbaka i tiden. Förutom Dresden då. Henriksson likaså och ännu tydligare. Sundling hade egentligen en rätt bra säsong med två VC-finaler 16/17 (Davos var ju förra säsongen) och dessutom vinst i kvalet i Davos. Sedan tävlade hon inte alla efter SM i början av februari pga sjukdom. Det är kanske mest jämfört med det som jag hade väntar mig mer i år. Nu verkar hon dock vara på väg in i god form igen så det ska bli spännande att se vad hon kan göra i helgen och på avslutningen här. SM-sprinten tar hon väl hem som vanligt…Tror fortfarande att hon kommer nå världstoppen.
GKA: jaha rätt dålig koll skulle jag säga att du har så varför skriva något när du inte har koll .. 10 totalt är
svaret så du skrev alltså något utan att kolla de. ska man kritisera att någon att ha få topp 10 borde man nog veta hur mågna topp 10 de varit sista två åren som frågan var
Om regelförändringen om att slopa klassisk sprint går igenom i maj kommer det gynna både Dahlqvist och Sundling f ö. Missgynna Stina lite, trots att hon var bäst i skate-sprint när hon slog igenom.
Jonna Maja Anna alla kommer bli bra de är jag övertygad om inte lika säger när de gäller Sofia blir de känns som de vill strula väl mycket men hoppas jag har fel gäller bara att ge dom tid och är inte bara en faktor man kan peka på att de inte är spikrakt uppåt
Orka vara så kritiska. Alla kan inte bli en Weng eller Nilsson.
Jossa du har ganska dålig koll själv 8är rätta svaret …ha lite koll innan du ger dig på folk….18 sedan 1.1.2012 merparten 9or o10 onde placeringar
Jag kollade lite mer på VC-resultat för Dahlqvist, Dyvik, Sundling. Dahlqvist har startat flest ggr av de tre i VC-sprintar, 13 för Dahlqvist mot 12 för Sundling och 9 för Dyvik (inklusive VM och OS).
Bästa resultat 2014/15, 2015/16, 2016/17, 2017/18 är:
Dahlqvist: 11, 14, 14, 2.
Sundling: 7, 8, 4, 18.
Dyvik: -, 51, 9, 5.
Genomsnittlig placering 2014/15, 2015/16, 2016/17, 2017/18 är:
Dahlqvist: 27, 30, 30, 10
Sundling: 7, 18, 16, 24.
Dyvik: -, 51, 19, 12.
Så Dyvik har utvecklingskurvan. Dahlqvist har få men bra resultat i år (5 starter redan 2014/2015!). Sundlings bästa säsong var förra säsongen (bara en start 2014/15).
Christian: hur jag än kollar VM och WC lopp sista två säsongerna som frågan gällde är svaret 10
frågan var: Hur många topp 10 WC och VM placeringar har Haag sista två säsongerna
Facit till lopp som räknas sista två säsongerna:
Lillehammer 10
Davos 10
La Clusaz 8
Otepää 8
Lathis 5
Lahtis 9
Oslo 9
Quebec 7
Ruka 10
Lenz 5
totalt blir de 10 WC och VM topp 10
Tobbe: Om fyra år er Frida Karlsson bara 22 år. Helene Marie Fossesholm vil være 20.
Stortalenter begge to, men det er langt fram til en seniorkarriere. Å foredle uslipte diamanter er både håndtverk og kunst. Det er nok talenter både i Norge og Sverige som er kjørt i senk på en eller annen måte. Faktisk har vel flertallet av Norges beste skiløpere de siste 30 år ikke vært barnestjerner, men utviklet seggradvis i junior og tidlig senioralder.
Ok tittade bara på vc ursäkta .. sex topp 8 sedan 1jan 2012 varav 3 i tourer 2topp5 från samma datum varav båda på hög höjd dessutom den ena dagen efter en sprint där hon inte ansträngde sig över hövan (52)
Vcupen
Jossa,
Fis hemsida är min uppgiftslämnare.
Christian: nu handla de om topp 10 endast inte hur dom kommit till.
vad spelar höghöjd för roll? Haag väggar ju lika ofta på höjd som åker bra…
Jaha så nu blev topp 8 en faktor sedan skulle jag säga att där är men än 6 topp 8 sedan 2012 i WC och VM
GKA: FIS hemsidan där jag kolla säger att de totalt är 10 sista två säsongerna.. kolla åkarna resultat är ju rätt lätt
Det går att bevisa det mesta med statistik. Gäller bara att vinkla det på rätt sätt. ;)
En koll på fispoängen (distans) just nu för 99orna.
1. Frida Karlsson
2. Flora Dolci
3. Anna-Maria Dietze
För ett år sedan för dåvarande 19 åringar, 98orna.
1. Laura Chamiot Maitral
2. Juliette Ducordeau
3. Eveliina Piippo
För två år sedan, 97orna.
1. Ebba Andersson
2. Antonia Fraebel
3. Marte Maehlum Johansen
För tre år sedan, 96orna.
1. Katharina Hennig
2. Lydia Hiernickel
3. Tiril Udnes Weng
För fyra år sedan, 95orna.
1. Natalia Nepyaeva
2. Victoria Carl
3. Yulia Belorukova
4. Anastasia Sedova
5. Anamarija Lampic
För fem år sedan, 94orna.
1. Lea Einfalt
2. Jonna Sundling
3. Julia Belger
4. Sofia Henriksson
14. Anna Dyvik
16. Maja Dahlqvist
För sex år sedan, 93orna.
1. Stina Nilsson
2. Nadezhda Shuniaeva
3. Teresa Stadlober
50. Nathalie von Siebenthal
Detta är alltså rankingen de hade som 19 åringar och vad säger nu detta? Möjligen ingenting mer än att 95orna gått om 94orna?
Krokan Murud var rankad 50 som 19 åring bland 94orna, nu rankad tvåa bland 94orna.
peter skigames: Var Stina rankad som etta på distans 2013? Det har jag svårt att tro.
Jossa,
Kollade igen och nu kommer upp helt andra uppgifter. Tyckte själv att det var lite i underkant men jag litade på det jag såg vilket var FEL.Tur att jag inte är pilot då kunde det slutat riktigt illa.
Alltid när jag tänker på Stina och junior VM är hennes första VM lopp när hon blev 71 och hur hon utvecklas . distans utvecklingen som junior 71 32 23 8
swestam, lite överraskande ja. Väldigt jämnt i toppen dock.
https://data.fis-ski.com/dynamic/fis-points-details.html?sector=CC&listid=300091&seasoncode=&lastname=&gender=L&firstname=&nation=&order=DI&fiscode=&birthyear=1993&Search=Search&limit=50
swestam, 2012 och inte 2013 för att göra jämförelsen med Frida rätt var det tänkt.
peter skigames: Insåg det när jag klickade på din länk. Tror att om man vill göra jämförelse FIS-poäng med hur det ser ut idag då är det nog bättre att ta FIS-poäng för när åkarna är 20 (dvs när de gör sitt sista JVM) men då får man ju inte med Frida i jämförelsen.
Ryska 95-årgången är ju ruskig stark, både då och nu.
Jossa, Jag förlåter dig för din attityd mot mig om dålig koll, jag hade bara dålig koll på säsongerna då jag missade att söka på 2017. Vi gör alla fel nån gång.
Mycket kan hända i övergången mellan junior och senior och jag tror det kan vara rätt att vara försiktig i de allra flesta fall med matchandet, visst ska de unga och superlovande få chansen att visa vad de kan men de ska samtidigt matchas fram efter rådande omständigheter och förutsättningar, som de gjorde med Stina och Ebba. För varje löfte som slår igenom i världseliten är det minst hundra jämnåriga som inte gör det.
Om vi tar årskullen 1993 som exempel var Stina Nilsson inte ens bäst i Sverige utan det var superlöftet Madeleine Thorn (Viktor Thorns storasyster) från Ulricehamns IF. Sen Julia Svan.
Thorn (och Svan) fick tyvärr twar och kom aldrig tillbaka efter det. Hade det inte varit för twar är det möjligt att OS-stafettlaget i OS istället varit Nilsson – Kalla – Thorn – Svan med Ebba som god reserv.. Men det får vi aldrig veta.
En gammal Skidpeppstråd
Om man läser på lite om Frida K och hennes mammas bakgrund så förstår man att kanske det är föräldrarna, och inte herr Grip, som vill matcha Frida försiktigt…
Bara min högst egna spekulation dock…
Onekligen har Frida en stor potential, men, ingen framgång kommer gratis, den kostar mycket tid och smärta (och naturligtvis massa glädje om framgångar kommer)…
Mest spännande så här dags på säsongen är väl vilka åkare som kommer åka in/ut i A-truppens träningsgrupp…
Det finns väl även viss spänning i cuperna. Weng har 200 poäng på Östberg inför avslutningen men med tanke på hennes usla form är den nog inte helt avgjord. Även strid om tredjeplatsen som just nu innehas av Diggins men där Krista skuggar. På sprintsidan är det jämt mellan Falla, Nilsson och Caldwell om vem som tar hem den cupen. På herrsidan är det mindre dramatik. Hösflot lär ta ta hem totalen och sprintcupen. Viss kamp om pallen i totalen och sprintcupen dock. I distanscupen leder Manificat men skuggas av Dario, Harvey, Holund, Sundby.
Sedan återstår hela SM med fem tävlingar på sex dagar. Kan bli spännande (och krävande för åkare som kör allt).
@ErrkaPetti: Problemet är kanske inte att Frida matchas försiktigt, utan brist på information från ledningen. Det finns ju skäl att låta henne vänta t ex att 30 km fritt i Holmenkollen sedan ändå inte är en lämplig sträcka, och att det därför kan vara bra att vänta med världscupdebut, dessutom har Frida tävlat mycket intensivt de senaste veckorna. Men då motiverar man det öppet och låtsas inte som om det regnar.
https://www.langrenn.com/4-norske-i-toppen-av-medaljesankingen-under-ol.6092650-1743.html
Helt ufattelig att 38 årige Marit Bjørgen ble den største medaljesanker i sitt 3dje OL på rad!
Pelle
För oss som följer skidåkning och har lite kännedom om Björgen så är det ingen överraskning alls.
På tal om stora talanger trodde jag Petr Sedov skulle dominera i herrklassen men han har inte blommat ut som man trodde.
Kom ju 10:a i ett WC-lopp som 18-åring.
Sedov drabbades av någon sjukdom har jag för mig.
Petr Sedov kör väl på, som alla andra…
31:a på femmilen i Lahtis förra säsongen och 20/26:a i Gällivare i november 2017…
Ryssland har egentligen HUR många åkare som helst att ställa på fötterna när det krisar…
Saknade verkligen Sergei Ustiugov i OS… Frågan är om han knyckt någon medalj för dom norska herrarna?
ErrkaPetti…Ja Sergei Ustiugov var savnet i OL.. men det var jaggu også Therese Johaug i følge OL- dronning Marit Bjørgen!
Pelle sade:
”ErrkaPetti…Ja Sergei Ustiugov var savnet i OL.. men det var jaggu også Therese Johaug i følge OL- dronning Marit Bjørgen!”
Skillnaden är väl att Sergei Ustiugov inte fastnat i en dopingkontroll…
Gud vad svenska ni är. ”Det går så bra redan i tidig ålder, nu ska vi skydda den här talangen mot allt elakt”. Istället för ”Fan vad häftigt med en talang, nu ska vi verkligen ge talangen chansen att mäta sig mot världseliten”.
Det där att hålla någon tillbaka tror jag inte på för fem öre. Att åkare får twar, ätstörningar och annat skit är precis som livet i stort. Kan hända den bästa, men inte för att man åker ett världscuplopp som 18-åirng.
Att inte tävla för mycket är ju en sak, men förstår inte skillnaden mellan att ge gärnet i en skandinavisk cup och slå en massa världscupåkare eller att faktiskt åka världscup och förmodligen slå väldigt många åkare där också. Det är väl inte mera slitsamt att åka världscup? Är ju helt orimligt att Frida ska åka en massa juniorlopp och vinna med fyra minuter över tvåan.
Jag gissar att Julia Svan är nöjd med att hon faktiskt fick åka VC och Tour de Ski. Även om jossa tycks tro det så fick hon faktiskt inte Twar pga det. Hade man skyndat långsamt hade hon inte fått åka en enda VC-tävling.
Givetvis hade det inte varit farligt för Frida att tävla i Lahtis i helgen. Holmenkollen kanske varit overkill.
Det är dock inte säkert att det är Grip som fattat beslutet att Frida inte startar till helgen. Det kan vara hon själv som tycker sig behöva en träningsperiod eller någon högre upp i förbundet som lagt in sitt veto. Personligen tror jag på det sistnämnda.
Gissar att när hon väl får starta i Falun så blir det symboliskt i det nationella fältet.
Men nu är det så kapten Grip har en plan för Frida och då är det planen som gäller till punkt och pricka.
I Planen ingår att låta juniorer utvecklas i sin egen takt och inte pressas för hårt. Kalla var också skyddad från att tävla med seniorer. Skyddstänket lever!
Knut du har fel. Inge Bråten gav Kalla chansen som junior, när hon var lika gammal som Frida är nu fick hon åka till Asien för VC i Changchun och Sapporo.
Säsongen därefter tävlade hon i VC de helger programmet passade, fick åka och presterade på VM. Avslutade säsongen med att sopa hem två guld i ett flyttat JVM.
pelle skrev: ”jaggu”, jag skriver ”?”.
Jan, Jag känner till att Bråten fick verkligen kämpa mot den allmänna hållningen att man ska skydda yngre åkare från hemskheter att behöva slåss mot äldre åkare. Jag anser att bra åkare tidigt ska få erfarenhet vilket skapar hårdhet och självkänsla.
Ska Karlsson alltså tävla i det nationella fältet i Falun (givet att hon får/kan) på ren princip? Vad är principen där nu då? Att juniorer som platsar i topp-6 ändå ska köra i det nationella fältet om de tas ut till VC? Vad syftar en sådan princip överhuvudtaget till?
Hmmm…
Vad tycker vi om denna skidåkares sällskap?
https://www.instagram.com/p/BfxMa_iHgy7/?taken-by=ann_bananna
Lite offtopic igen av mig, men, detta är väl ganska fantastiskt… Vilken uppmärksamhet Diggins/Randall har fått efter OS-guldet:
https://www.instagram.com/p/BfzFhYGnW2d/?taken-by=kikkanimal
ErkkaPetti: Vem är ann_bananna?
Frida Karlsson har tävlat väldigt mycket den senaste månaden och i tre olika länder dessutom. Sånt tar på så det är mycket passande med en liten paus nu. Tror ni verkligen att Karlssons framtid som skidåkare äventyras av att hon inte får åka WC i helgen eller är ni bara sura för att ni inte får se henne i TV?
-20 i Lahtis just nu. Prognosen visar på inte riktigt lika kallt i morgon men fortfarande rejäl kyla. Knappast någon fara för tävlingarna dock, man kör väl i typ -15. Men kan påverka loppen då en del klarar kölden bättre än andra.
Enligt den här prognosen blir det kallare i morgon. Minus 20 på fm. Finns risk för inställt? https://www.yr.no/sted/Finland/Södra_Finland/Lahtis/
Nej men det ska nog ändå vara lugnt. Kvalet startar först 11.45 lokal tid. https://www.yr.no/sted/Finland/Södra_Finland/Lahtis/time_for_time.html
Tobbe H: Helt rätt!!!
Känns fortfarande försmädligt att amerikanskorna snuvade Sverige på guldet. Teamsprinten och långa stafetten borde vi nupit men oturen grinade oss i ansiktet.
GKA… Stina Nilsson ble for svak på begge stafettene som avslutter (teamsprinten og den lange stafetten) til att svenskene var i nærheten på seier!
Tippar Haakola och Niskanen som vinnarna i helgen. Tyvärr Norge…
Pell,
Ligger nåt i det…
Stina hade klart sämre skidor än Björgen på stafetten. På teamsprinten var däremot USA helt enkelt bättre. Där tyckte jag att Stina gjorde en bra avslutning (4+ typ). Diggins var bara ännu snabbare och lyckades hålla hennes rygg för att sedan komma i suget på ingången till upploppet. Stina var ju trots allt två sekunder före Falla i mål efter att de legat lika på bortre lång. Nästa säsong kommer dock Stina att fokusera mer på skate igen, eftersom Seefeld-sprinten går i skate, så då får vi se vad det gör för skateavslutningarna.
Per: ”Stina hade klart sämre skidor än Björgen på stafetten.”
Hva begrunner du dette med? Stina tapte de verdifulle 5-6 metrene helt på toppen av bakken, før glidstrekket begynte. Da de begge setter seg ned i utforstilling har allerede Stina tapt kampen mot Bjørgen. Det har ikke noe med skiene å gjøre at Stina ikke orket å jobbe over bakketoppen, hun var rett og slett for sliten etter å ha forsøkt å henge på Marit opp bakken.
Ser du klippet på nytt, ser du da at Marit jobber uendelig mye mer enn Stina på toppen av bakken, Stina bare slipper seg ned mens Marit jobber hardt. Forspranget, og den økte farten får hun umiddelbart.
En kul detalj med Frida Karlsson som iaf jag missat är att hon körde i Sollefteås tredjelag i jsm. Herrlaget alltså. Plockade 15 placeringar på andrastäckan. 15 småknäckta herrjuniorer kan man tänka…
Tobbe H & Harald:
Charlotte Kalla och Therese Johaug åkte VC och VM som 18årig, utvecklades lysande.
Charlotte vann TdS med 20.
Therese vann brons i Sapporo med 18.
Lisa Larsen fick inte åka VC när hon var bäst – som 18åring. Hennes karriär som skidåkare gick åt helvete.
Ebba Andersson har tappat 2 år i sin utveckling eftersom hon inte fick åka VC 2015/16 och 2016/17.
Bakgrund: när Therese J och Charlotte K var i den åldern, fanns det tränare och ledare av internationell nivå med. Sådana har SSF inte idag.
Att påstå att det handlar om att någon vill se Frida K på TV just i Lahti är idiotiskt. Har ni inga seriösa argument?
Frida har tävlat väldigt sparsamt innan junior-SM, det vara bara 2 helger hon har tävlat lite mer.
Per…Dette er bare typisk svensk pisspreik og hevde att Stina hadde dårlige matriell enn Bjørgen.. Det var Bjørgen som var den store sjefen på siste strekka, der Stina bare var med som hengåkare, og trodde helt og fast av tidligere stafettavslutniner, att hun skulle slå den rutinerte Marit på oppløpet. Nei…denne gang møte hun verdens beste avslutter blant ”fruene”, og med Stinas-”melkesyrebein” var hun sjanseløs på oppløpet!
Teo och Settlin är förkylda, Westberg och Maja ersätter.
Pelle,
Björgen hade inte sin bästa dag på skiathlon och Stina hade otur på stafetterna. Så är det inom sporten.Upp och ner på dagarna.
Kalle P: Det där är bara nonsens.
En åkares utveckling bestäms inte av huruvida man får åka världscup som junior. Lisa Larsens karriär kvaddades inte av att hon inte fick åka världscup som 18-åring utan istället av hennes hälsobekymmer som senior. Ebba har denna säsong varit femma i världscupen och fyra på OS. Det är knappast tecken på en dålig utveckling. Och skulle Ebba haft en sämre utveckling så är den snarare orsakad av hennes skador. För övrigt så skulle Ebba ha åkt i världscupen i Falun 2016 men då blev hon förkyld och missade tävlingarna (alltså inte på någon juniorfientlig uttagningspolicy).
Asså va trist att Teo är sjuk.
Teodor sjuk. Det var synd. Vet inte hur startfälten ser ut exakt fast brukar vara lite tuffare på skejtsprintarna, ska vi hoppas på tre svenskar vidare?
Kalle P: Du tycker uppenbarligen inte att Frida Karlsson har tävlat väldigt mycket under den senaste månaden men där tycker vi olika. Att hon eventuellt inte tävlat så mycket under tiden före tycker jag är irrelevant.
Du tycker uppenbarligen också att om hon inte får åka ett WC-lopp till helgen så är det stor risk att hennes framtid i skidspåren äventyras och där tycker vi också olika. Och där står vi så jag har inte något att tillägga.
Anton Persson och Marcus Grate verkar åtminstone ha hyfsad fart.
Nu kommer notan för att äldre åkare haft förtur. Klart åkare ledsnar till slut och undrar vad som krävs för att få chansen. Därför är det så sjukt viktigt att man inte favoriserar.
”Falk osäker på framtiden” https://www.svt.se/sport/vintersport/hanna-falk-kommer-nog-alltid-vara-lite-besviken/
Hoppas inte att Falk slutar. Hon kommer vara en viktig kugge när vi får en ny förbundskapten och bli nästa generations Ingemarsdotter, en surskalle som unga åkare kan lära både ett och annat av. Inte många hade orkat kämpa alla åren i skymundan som hon gjorde för att komma tillbaka.
Mac: Då ser vi olika på den sekvensen. Stina är kloss på toppen av backen och jobbar inte mindre över krönet. Men framför allt tittade jag på glid mellan de två tidigare under sträckan där det (i mina ögon) var tydlig skillnad.
Pelle: Lugn. Jag tycker fortfarande att Norge och Marit förtjänade segern. Hon hade klart snabbast sträcktid på sistasträckan.
Ser att Falken som enda från landslaget åkte Tjejvasan (30 km) och blev femma efter vinnaren Smutna och tvåan Britta. http://results.vasaloppet.se/2018/?pid=list
ja, eller hon kom i mål som sexa en bra bit efter tätklungan. Laila Kveli fällde Lina Korsgren och Emilia Lindstedt innan upploppet och blev sen diskad
swedstam sade:
”ErkkaPetti: Vem är ann_bananna?”
Flickvän till herr Bolshunov…
Anna ZHEREBYATEVA, landslagsåkare från Ryssland…
GKA: Tack för infon, har nu strukit Teo och Settlin i listan ovan.
Någon gissning varför Falk inte får åka distansen? Ida åker ju så det är ju inte för att ge icke-OS åkare chansen.
Dahlqvist, som redan var uttagen till printen i morgon, ersätter Settlin på 10 km på söndag. Tolkar det som att Falk hade fått köra även 10 km klassiskt om hon ville det (för Dahlqvist på 10 klassiskt intervall är ju inte den vassaste Sverige har).
Startlistorna är ute nu. Petukhov är uttagen.
Angående Falk
Hennes deltagande i tjejvasan eller snarare exponeringen av sportklädesmärke utgör brott mot de olympiska reglerna vilket innebär att hon riskerar att bli diskad från hela OS. Tur att hon inte fick åka stafetten.
Lustigt att hon tycker att en 22:a plats är tillräckligt för att få åka stafett i ett silverlag. Men det är klart hon är väl hög på de stöd hon åtnjuter hos haag-hatarna.
Mig gör det inget om hon och Ida lägger av. Tillför inget i lagövelserna och blockerar unga och talangfulla åkare i framförallt skejtsprint. Till VM nästa år vill jag gärna se Maja Dahlqvist i laget exempelvis. Ida bör dock installeras som landslagstränare efter karriären om hon vill, har mycket att bidra med.
Jan@
Jag tror att Falk tyckte att en 5.e plats i sprinten skulle räcka och med tanke på vad övriga för utom Kalla, Nilsson och Andersson har presterat.
Sen tycker jag att du uttrycker ett mer av ett Falk-hat än vad några s.k Haag hatare ger uttryck för.
Det man kan utläsa av det du skriver är oavsett hur dåligt någon har kört en sträck så har Falk kört sämre, du verkar genuint tycka illa om Falk.
5:a i sprint säger ville inget om en åkares distansegenskaper.
Harald@
Nej inte direkt men stafetten är bara 5km och ska då jämföras med Haags 32:a plats på skiathlon som heller inte direkt säger hur bra man är på 5km som är något mellan sprint och distans.
De flesta (förutom Jan då) har inget svar på om Falk hade varit sämre eller bättre en Haag.
Är det inte dags att lägga diskussionenen om Falk, Haag, Ida och OS på hyllan nu? Ingen vet ju hur det gått om den ena eller andra åkt i stället för någon annan. Dessutom hoppas jag att Falk, Haag och Ida orkar fortsätta några år till. Förstår inte hur man kan säga att Falk lika bra kan lägga av. Hon är helt klart en av världens bästa sprintåkare och borde ha många år kvar i världstoppen.
Tror Falk känner en frustration över att hon inte fått ut mer av sina kvaliteter som skidåkare. Hon är tillräckligt bra för att kunna ta minst en mästerskapsmedalj, antingen i sprint eller stafett. Orkar hon satsa vidare kommer hon kunna vara med i ett eller två VM till.
Hoppas på det, har alltid gillat henne.
Ulricehamnsåkarna Falk och Nordström är friska fläktar i det svenska landslaget. De fortsätter att utvecklas högt upp i åldrarna (om nu 28/26 är det) och ger alltid järnet. Nästa år är både VM på bana som passar Falk och VC i Ulricehamn igen. Falk kommer hitta motivationen igen tror jag men ibland kan det ta lite tid efter den mentala urladdning som OS innebär. Hon lär nog inte få den bästa säsongsavslutningen och ingen lagsprinten finns på SM-programmet i år som hon och Nordström kan ta hem. Men hon kommer tillbaka. Huvudsaken är att hon får tid att ”sörja” missade målsättningar.
När folk målar upp fantasifoster så måste jag få säga att det är helt fel. Finns inget resultat av Falk som stödjer att hon skulle gjort det bättre än haagskan eller ens van der Graaf och Caldwell. Samma sak med VM förra året där folk på allvar tror hon gjort det bättre än Ebba.
Falk hade haft en bra chans att åka stafett om hon varit villig att lägga om sin träning och bevisa sin kapacitet på 5km masstart. Men nu var det sprint som gällde för henne, att tro att en 22:a plats på en intervallstart skall vara motiverat när man är en åkare som föredrar lätteräng är naivt. Att vi sedan tidigare vet att åkaren är totalt omdömeslös är en annan historia.
Att jag inte har något emot att hon lägger av beror på att jag i första hand vill ha medaljer till Sverige något både Falk och Ida är oförmögna till. I andra hand vill jag se mina favoriter på TV. Nu råkar Maja Dahlqvist vara en favorit och jag ser hellre att hon åker VM och kommer säg 7:a än Falk stapla in på en sedvanlig 5:e plats.
Kalla feeling <3
2:01
https://www.youtube.com/watch?v=3u01xIssqsg
Jan: Världen bryr sig nog inte så mycket om vad du vill se på TV. Sedan ska man vara försiktig med att kalla andra omdömeslös då det lätt kan slå tillbaka på en själv.
TobbeH
Det är klart att ingen bryr sig om vad jag vill se på TV. Jag har heller inte uttryckt det. Däremot har jag som sagt inget emot om Falk lägger av, tror inte det vore en förlust för skidsverige heller.
Såg att Falk kommenterat på Instagram, det var mycket bra skrivet av henne.
Mitt tips för dagens sprint i Lahtis.
1. Laurien van der Graaff
2.. Stina Nilsson
3. Sophie Caldwell
4. Jonna Sundling
5. Hanna Falk
6. Ana-Marija Lampic
1. Alexander Bolshunov
2. Johannes Hösflot Kläbo
3. Risto-Matti Hakkola
4. Lucas Chanavat
5. Emil Jönsson
6. Gleb Retivykh
Jan: Falk är Sveriges nästbästa sprintlöpare på damsidan. Självklart vore det trist om hon la av!
Rätt svaga startfält idag. Även de flesta av herrarna bör gå vidare. Kanske alla.
Kommer Stina verkligen till start idag?
Hon verkar ju inte vara på plats enligt rykte…
1. Laurien van der Graaff
2.. Stina Nilsson
3. Sophie Caldwell
4. Jonna Sundling
5. Hanna Falk
6. Ana-Marija Lampic
*********
LOL, banen der Falla ble suveren verdensmester og Nilsson kjørte ned Mattveeva i fjor.
1. Falla.
2. Matveeva
3. Nilsson
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/stina-det-ar-inte-relevant/
Nog är Stina på plats. Artikeln lades upp efter kl 17 igår.
Falk vinner i kvalet, inte överaskande. Nilsson bland de sista efter 800 meter men sen 14:e nu i kvalet. Tror hon kom väldigt sent till Lathi. Verkade inte som hon flög med de andra utan var hemma så länge som möjligt.
Lol på att Stina är 40:e vid mellantiden. Starkt kval av Falk och alla svenskor vidare även om det var på gärdsgårn för Dahlqvist som blev 30:e, 12,50 efter Falk.
Flaxkval av Maja Dahlqvist!
Fall på Belorukova?
Tjejen från Togo (Petijean) är långt ifrån sist och låg 35 vid mellantiden.
Jag har missat varför inte Oscar Svensson är med idag?
Skadad, sjuk, ur form?
Fabulator sade:
”LOL, banen der Falla ble suveren verdensmester og Nilsson kjørte ned Mattveeva i fjor.
1. Falla.
2. Matveeva
3. Nilsson”
Fabulator, Maiken är inte lika vass idag som under 2017… That’s why…
Står fast med mitt tips att ALLA norska damer missar final idag…
Men, man vet aldrig… Kanske blir tvärt om, med Kalvåå som finalist och Marit som segrare?
Tjejen från Togo låg före Nilsson vid mellantiden!
ErrkaPetti
Visst Dahlqvist var sista vidare och inget starkt kval men var ändå vidare med 41 hundradelar och rätt mycket ändå i sprint.
Stina och Falla i samma kvart. Kan bli ruggigt viktigt för cupen. http://medias1.fis-ski.com/pdf/2018/CC/2231/2018CC2231SL.pdf
Markus sade:
”Stina och Falla i samma kvart. Kan bli ruggigt viktigt för cupen. http://medias1.fis-ski.com/pdf/2018/CC/2231/2018CC2231SL.pdf”
Dom brukar ofta mötas före finalen…
Alla bästa vill väl köra första kvartsfinalen…
Kanske Maja kan ta sig till semi om hon tar rygg i första kvarten och får en bra tid?
Anna Dyvik fick ett ”lätt” heat dock…
Jag tror på minst fyra svenska tjejer i semi…
Jylhae låg 61:a i mellantiden, 19:e i mål. Chauvin låg 5:a i mellantiden, 28:e i mål.
Klebo tappade mot mål men vinner ändå kvalet.
Thorn 31:a…
Petukhov tappade från mellantiden. Lika med Belshunov där.
Svenska herrarna i sprintkvalet imponerar inte…
Kul dock att Karl-Johan Westberg öntligen får en knuff framåt igen och gå till kvartsfinal…
Viktor Thorn precis utslagen av en engelsk distansåkare ;-)
En dag som denna är det kul att Falk fortsätter. Ruskigt imponerande kvalseger, hoppas hon orkar upprepa den prestationen tre gånger.
Kalle Westberg verkar gilla Lahtis.
ErrkaPetti: Musgrave är dock i stundom fortfarande bra på sprint.
Emil; suck
Jag är besviken på K-J Dyvik.
Tror att Jönsson behagade skämta när han sa sig vara besviken över missat OS. Inget där att göra!
Vore kul o höra pers o jossas analys nu innan loppen börja.. dömde ju ut Stinas chanser att vinna sprinten i VM hon var ju dryga 4sek efter där i kvalet o det var ju ett formras enligt dom så Stinas chanser idag måste väl vara obefintliga då eller?
O tänkte oxå på ert påstående att en Stina i form aldrig skulle förlora en spurt mot Diggins
Måste vara fall på Belorukova ja, att hon placerar sig på 51:e plats 18 s efter är inte normalt. Bra att alla sex svenska damerna gick vidare. Alla åtta norskorna gick också vidare.
Endast 2 av 6 ryska herrar vidare. Precis som Sverige.
Marcus Grate och Emil Jönsson hade för övrigt exakt samma tid både vid mellantiden och i mål.
Christian: Fast form kan inte bara bedömas ut ifrån hur man åker i kvalet. Åker Stina dåligt i heaten idag så tror jag att det nog beror mer på att hon inte orkat ladda om mentalt. Och hon valde ju kvartsfinal 1 så då tyder allt på att hon är i final.
Swedstam… har jag påstått det det var nog mer andra som såg det så… nog om det
Ingen sändning än…
Otäckt fall på Carl.
Fin kvart av Stina, hade kontroll trots att hon såg lite kantig ut. Tråkigt för Pärma att falla på hemmaplan och för cupen var det ju inte heller bra för Falla såg ju ut att missa.
Falk ser enormt taggad ut.
Hvorfor blir ikke Stina Nilsson disket? Hun er jo livsfarlig med stavene, kun et tidsspørsmål før noen får stukket ut øynene.
FEM svenskor till semifinal. Har det hänt förut?
Snacka om maxutdelning för svenskorna. 5 stycken till semi. Alltså bredden på damsprint är ju ruskig.
Lotta Fahlberg tyckte dock inte att det var något anmärkningsvärt
Imponerande av Dyvik. Får upp hög fart i både backen utför och på upploppet. Kör hela tiden smart och uppmärksamt. Bra skidor hade hon också.
Emil: Hände i Dredsen alla fall. Då vann Svenskor alla kvartar. Men sjukt vilken bredd det där, känns som relativt lätta fristilssprintar passar bra i år alla fall.
Emil: Ja, haha. Slött alltså.
Återigen lyckas inte Sundling i världscupen. Är bäst i sprint fristil men när det handlar om världscupen blir det låsning för henne? Lyckas annars i SM, Scandinavian Cup m.fl mindre tävlingar.
Kul att se Ingemarsdotter vinna sin kvart.
Herrarnas kvart 2 är bättre än kvart 1.
Westberg har stora chanser att gå vidare.
Sa ju det :)
Fina fina skidor. Svenskorna/svenskarna är några av de få som håller ifrån i utförbackarna.
Otroligt att sista kvarten gick snabbast. Med dem namnen. Helt okända amerikanen Kevin Bolger vidare!
Westberg gjorde sitt bästa.
Nilsson är inte alls på topp. Endast då kan Falla slå henne.
Falla er langt i fra topp, men enda leker hun med konkurrentene!
Imponerande av Nilsson att komma tvåa när hon såg väldigt vinglig ut hela dagen och inte fick till tekniken alls.
Syns det er helt på sin plass å gratulere Falla med seieren, og som sagt før, på tide å diske Nilsson om hun ikke gjør noe med sin stavbruk, den ser stygg, håper FIS tar tak i dette snart.
Pelle: Hon lekte inte så mycket när det gällde
Falla var starkast idag. Falken trea, bra av henne. Vår näst bäste sprinter efter Stina, helt klart. Ingemarsdotter orkade inte i finalen. Inte heller Dyvik eller Dahlqvist i semin.
Fredriksson är verkligen mycket bättre än experterna på OS.
Grattis Falla. Starkt kört. Stina har för mycket strul hela vägen för att kunna utmana idag. Falk ska nog vara kvar i landslaget och inte bytas ut mot t ex Maja Dahlqvist. Typ.
Då måste vi säga grattis till Maiken!!
Kul för Hanna Falk att visa att hon pallar fyra snabba lopp samma dag…
Sammantaget. Skitbra av dom svenska tjejerna, och, relativt dåligt av dom svenska, förutom Karl-Johan Westberg!
Vem kan slå Kläbo?
Per: Falkens plats i landslaget är inte ifrågasatt. Är snarare Sundling och Sömskar som ska oroa sig för att bli utbytta. Tror att Dahlqvist kommer in på bekostnad av någon av de två. Nordström bankar på porten också.
Pellegrino!!!!
Mästaren är tillbaka.
Pellegrino leker med fältet idag. Kläbo har helt klart inte sin styrka på själva upploppet.
Jan
För mig är din kommentar väldigt konstig.Falk kan lika gärna lägga av på grund av att hon inte kan ta några pallplatser?
Hur många åkare har vi i Sverige som ligger närmare att kunna ta medalj i mästerskaå?
Eller är det någon typ av cirkel argumentation.Hon blir aldrig uttagen till stafetter därför borde hon lägga av.Dom som ligger bättre till hos landslagsledningen ska fortsätta sina karriärer på grund av större chans till medalj.
Jörgen: Jag vet. Klart att den inte är. Det var en replik till Jan som ville byta ut Falk mot Dahlqvist inför nästa säsong.
Känns magstarkt med tvåan Retivykh som åker runt och ger highfive med publiken i Lathis…av alla ställen…
Han som inte hade tillåtelse att åka i OS.
Per: Förstår – Jan må ogilla Falken men hon är obestridlig Sverigetvåa i sprint.
Pellegrino är en härlig fighter!
Tror både Kläbo och Stina var ungefär i samma situation idag – lite mätta, slitna och svårt att ladda om…
Dessutom är det faktiskt bara sex dagar sedan Stina körde tremilen i OS och tog medalj…
Kläbo har ju fått vilat längre än Stina…
Grattis till supersnabba Pellegrino!!
Finns det utveckling i Falk, Jonna , Maja mfl?
Knappast någon jättehög stämning i det svenska herrsprintlaget för närvarande. Lite lider jag med dem faktiskt. Inte mycket bättre i distanslaget heller förresten. Några tunga år väntar.
Dålig sprutt i Nilssons ben idag. Slet sig fram till pallen på ren kapacitet. Men jag har full förståelse då hon redan har nått säsongens mål och sprintcupen kommer i andra hand. Nästan lustigt när det hävdas att Falk och Ingemarsdotter borde sparkas ur landslaget. Till förmån för talanger som kanske aldrig blir lika bra som dessa?
Westberg gör överlägset personbästa i VC idag: 8 mot tidigare som bäst 24. Så ändå klart framsteg för honom. Enorm svensk toppbredd på damsidan med resultaten 2, 3, 5, 7, 12, 23. Dyvik imponerar på mig. Har nått en ny nivå i år med resultatraden 5, 5, 12, 7 i VC/OS sedan årsskiftet.
Anton Perssons 24:e plats är förstås också personbästa med hästlängder. Han borde avvaktat med att bränna krutet i sitt heat men gör det ändå rätt bra. Försöker hålla position i heatet och gör det ända fram till sista backen.
I morgen er det OL for langløperne – Vasaloppet, hvem vinner?
”Dålig sprutt i Nilssons ben idag. Slet sig fram till pallen på ren kapacitet.”,
Ren helikopterbruk med stavene er bedre å si, de fleste er redd for øynene sine, mye bedre å holde seg på avstand. For rettferdighetens skyld var det fint at Falla vant.
F ö skönt att sändningen är tillbaka i SVT. Många gillar Vacchi men han är inte min favorit. Fahlberg må inte vara den bästa men idag är hon helt ok. Fredriksson är mycket bra och borde ta mer plats.
Vasan är rena narkosen,
Neithiri: Du inbillar dig bara en massa strunt.
Ganska dåliga tävlingar idag, på en dålig bana. Tävlingen efter den tävlingen som alla vill vinna-känsla rakt igenom. Falla brukar numera inte vinna i så pass medioker form, men säger ju en del att en helt utpumpad Stina som knappt hunnit hem efter OS var största hotet. Pellegrino är bra på så här enkla fristilsbanor med hög upploppsfart, antagligen bäst rent objektivt.
Avgjordes sprintcupen? Räcker med två andraplatser för Falla, så Stina har det inte i egna händer längre.
Förvisso kan jag känna att det är skitsamma, mer intressant är vem som kommer ur säsongen med flest VC-segrar på damsidan.
Så här är läget:
Ingvild Östberg, 4
Charlotte Kalla, 3( +1 OS-guld)
Stina Nilsson, 3 (+1 OS-guld)
Heidi Weng, 3 (inkl. TdS-totalen vilket räknas som VC-seger)
Marit Björgen, 2 (+1 OS-guld)
Maiken Falla, 2
Laurien van der Graaff, 2
Sällsynt bra spridning på segrarna, tyvärr dålig spridning på nationerna. Kan Kalla och Nilsson plocka ytterligare varsin seger gör man det bra, Östberg och Weng vinner nog inga fler lopp i år men Marit kan vinna rubbet av det som är kvar i distans, så kanske tar hon flest segrar till sist trots underläget.
JohanA, nei, jeg syns ikke det, og mener det er på tide at også dere svensker blir oppmerksomme på hvor farlig Stina Nilsson gjennomfører sine løp, det er ikke så lenge siden Diggins måtte dukke for ikke å få staven hennes i øyet, jeg kan godt linke til hendelsen om du vil.
Poenget er at noen må ta tak i dette slik at ikke alle kan vifte med stavene i hytt og pine for å hindre konkurrenter å passere, det er helt legitmit å ta tak i dette nå.
Dagens vurpa på Krista Pärmäkoski kommer med all säkerhet vändas till tändvätska!
Jag tror på följande pall i morgon:
1. Pärmikoski
2. Björgen
3. Stadlober
1. Ivo Niskanen
2. Johnsrud Sundby
3. Manificate
Outsiders.
Sadie Bjornsen, Heidi Weng, Belarukova
Stenshagen, Kevin Bolger, Poltoranin…
Känns skönt att vara svensk när man hör Stina säga att i dag var Falla bättre än mig …..inte skylla på stavar eller dåliga skidor o annat som har hindrat dom från att vinna
Startlistorna inför imorgon har släppts:
Damer start kl 11.15 svensk tid:
http://medias2.fis-ski.com/pdf/2018/CC/2235/2018CC2235SL.pdf
Herrar start kl 12.45 svensk tid:
http://medias4.fis-ski.com/pdf/2018/CC/2236/2018CC2236SL.pdf
Men Neithiri. Helt seriöst. Stina bryter inte mot några regler. Ingen har någonsin ens blivit varnad för det du vill diska henne för. Många andra använder armarna på femmans växel på precis samma sätt som Stina. I just dagens lopp fanns inget läge där det du pratar om kom i spel på damsidan. Däremot var det en sådan situation i finalen på herrsidan när Pelegrino kommer in mot sista kurvan och Kläbo kommer upp i ryggen på honom. Då använder Pelegrino armar och stavar samtidigt som Kläbo måste välja inner- eller ytter om honom. Möjligen väljer han då att inte försöka utanför Pellegrino just för att det är mycket armar och stavar igång. Men vad ska Pellegrino göra i det läget? Ska han inte försöka köra så snabbt han kan inom ramen för det regelverk som gäller? Att du idag ändå hackar på Stina trots att Kläbo var den enda som ens hypotetiskt drabbades av det du tar upp säger mig att du bara är ute efter att hacka på just Stina. Falla vann ju och Stina körde visserligen bra på femmans växel även idag men det påverkade inte resultatet det minsta. Om något körde faktiskt Stina onödigt snällt i ett par lägen idag.
Neithiri: alla viftar med stavarna lika mycket i förhållande till sin kroppslängd. Stina kan väl inte rå för att hon är lång. Klaga på Ulvang o co som vill ha fristilssprintar.
Dagens roligaste resultat är Falks pallplats. En knäpp på näsan till Grip. Hon hade klarat stafetten bra med sin fina form.
Stina är schyst. Löjligt att tycka annat.
Kallner
Skulle hon petat Kalla i sprintstafetten mena du?
Hur är det med läsförståelsen? Jag vill inte kicka Falk eller Ida ur laget, däremot så gör det mig inget ifall de slutar eftersom de inte är mina favoriter och mina favoriter får mer utrymme om dem lägger av. Tycker inte heller det är rimligt att ge gräddfil för att de inte skall lägga av. Hade Falk presterat på 10km så hade hon nog fått åka stafett då Ida och Haag verkade ur slag.
Bra tävling av både Ida och Falk idag förövrigt!
Med tanke på startfältet förväntar jag mig att Richie tar en topp i tio-plats imorgon.
Jan
Där kom det som man mistänkt länge.Du bryr dig inte så mycket igentligen hur det går för Sverige i skidor.Du har dina personliga favoriter som du bryr dig om.Det kan vara norskor eller svenskor.Antar att du känner personligen ett antal involverade.
Janne: lustigkurre. Sprintstafett på den banan tror jag inte hon fixat med tuff backe 12 ggr totalt inkl semi.
Istf Haag som du förstår.
Har Haag och Grip gått under jorden?
Haag och Grip syns inte till medan Falk plockar pallplatser.
Damsidan idag känns som en strid mellan Björgen, Pärmakoski och Stadlober med Björgen som klar favorit.
På herrsidan är det Niskanen, Bolshunov, Sundby, Manificat, Holund som slåss om segern. Kanske Kläbo som outsider även om formen såg lite sämre ut igår än tidigare under säsongen.
Poltoranin glömde jag…
Svårt att tippa svenskornas inbördes placering men tro Emma tätt följd av Ida ,Maria Dyvik Jonna otyngst få nog Maja kan man hoppas på en 8plats tros som bästa
Nå må Britta N Johansson skru opp tempoet ..
Rikard Grip har lagt upp en taktik med en mycket försiktig öppning för Emma Wikén
Är väl Wikén och Nordström som riktigt underpresterar idag av svenskorna även om övriga kanske inte gör riktiga topplopp.
Vilken avslutning på Vasaloppet. Dramatiskt värre och alla ligger utslagna i målområdet. Nygård rörd segrare. Bob(!) Niemi-Impola tvåa och Brink fyra…
Är detta Wikens nivå nu eller är det en underprestation?
Dåligt att ingen av Kalla, Ebba, Nilsson, Karlsson, Falk ställde upp. Övriga svenskor en bit efter i kapacitet på distans som vi fick se idag.
Ryssland och Finland vallar klassiska skidor bättre än Sverige och Norge. Är det plusgrader så är Sverige sämst av de fyra.
Om Haag eller Falk ska åka stafett är i sammanhanget bagatell. Ett mindre bra vallateam är ett större problem. Ett feltränat herrlag är ett jätteproblem. Grip har sannerligen något att fundera över.
Grip är nog nöjd. Åkarna som normalt inte ska köra distanslopp i världscupen tar världscuppoäng, så nu kan han slå sig för bröstet över den fantastiska bredden. ”Jättefina lopp” som han själv hade sagt.
Bra start av svenska herrarna.
Lindblad som verkligen aldrig brukar få till det i världscupen överraskar verkligen
Ingen jättesuccé för Norge denna helg i Lahtis ;-)
Helt okej av Sverige.
Hyfsad insats ändå av de svenska herrarna. Klart bättre än damerna för första gången i år. En topp-tio och tre topp-20 är klart godkänt. Även Lindblads 24:e plats är bra. Frågan om det blir aktuellt att plocka in honom igen i landslaget? Även ok insatser av Lageson, Sandström och, av allt att döma, vallateamet.
Väl godkänt av killarna och inte fullt godkänt av det svenska B-damlaget. Frida Karlsson hade varit runt 20:e om han startat gissar jag.
Sundby och Weng fortsätter att åka runt och samla WC-poäng och prispengar utan att tillhöra de stora profilerna som kan slå till när det verkligen gäller. Men Norge har flera andra som har gjort det så det går ingen nöd på dem.
3:a var inte det Niskanen hoppades på. Svaga lopp av Golberg och Nyænget.
Skönt för Pärmäkoski att hon fick vinna inför hemmapubliken! Såg ni att en rörd Saarinen avtackades med blommor när hon gick i mål? 39-åringen med flera OS- och VM-medaljer blev nia idag, inte fy skam. Tack för alla år Aikku! Kiitos!
Weng verkar vara tyngd av den gula tröjan. Åker allt och tar oftast topp tio-placeringar men utan glädje. Hon kommer att vinna världscupen men speciellt glad verkar hon inte vara.
De svenska damerna är inte mycket att skriva om, våra bästa på distans åkte som bekant inte idag.
På herrsidan var det skoj att se Poltoranin vinna, han åkte ikapp Kläbo en minut framför i spåret samt drog Sundby en stor del av loppet. Richie placerade sig bäst av svenskarna med en tionde plats.
Tror tyvärr inte Wikén har mer i sig på låghöjd. På högre höjd kanske hon kan komma 10 placeringar högre en bra dag. Trist, gillar henne inte minst för prestationerna 2013-2015 och för att hon vågar visa svaghet.
Hade kanske hoppats mer på Sundling. Tror Karlsson slagit alla svenskorna idag. Krokan visserligen bara 20:e men relativt de andra i ScanCupen gör hon ett sämre lopp denna helg. Dåligt lopp av Nordström men hon har nog tappat lite från den fina formen i Januari/Februari där speciellt några lopp på TDS och cuptävlingen i Ullricehamn imponerar.
På herrsidan gör alla herrar godkända insatser.
KarlP
Det är korrekt att jag i första hand hoppas på mina favoriter men i stafett håller jag alltid på Sverige. Gläjds dessutom åt alla svenska pallplatser. Fin insats av Falk igår!
Har inget emot Ida, Nordström och Falk heller om nu någon tror det. Tvärtom Nordström är en av de åkare som jag tror och hopas skulle få mer utrymme i sprint om Ida och Falk slutar.
Gissar att det blir följande lag till Drammen/Kollen.
Damer Drammen: Stina, Falk, Ida, Dyvik, Sundling, Sömskar.
Herrar: Svensson, Calle, Thorn, Jönsson, Häggström, Teo(?)
Damer Kollen: Kalla, Ebba, Haag(?), Ida, Wiken, Nordström.
Herrar Kollen: Rickardsson, Hellner, Burman, Lindblad, Sandström, Petter Engdal. Om någon lämnar wo får de kalla in Jörgen Brink…
Men snälla Ida och Falk kommer inte sluta…
Hva tror dere om 3milen på søndag? Klarer Kalla å henge med? Blir spennende å se hva Haga og Ebba kan prestere.
Sven: Kalla har ju aldrig varit någon riktig långtradare så jag vet inte. Tremilen i Kollen går ju dock i skate i år så det går inte att överföra OS-tremilen rakt av. Björgen är favorit på hemmaplan. Samtidigt indikerar möjligen dagens lopp att OS-formen börjar dala lite. Det blir öppet. Fler än Kalla/Björgen kommer slåss om det. Pärmäkoski framför allt blir farlig. Men också Haga helt klart. Ebba är nog fortfarande lite för ung för riktigt bra resultat över tre mil. Ungefär så tänker jag.
Utgångspunkten får vara att Kalla(och ingen annan därtill) orkar hänga med Björgen på en tremil denna gång heller. Fick kolla upp det och Marit har svindlande elva segrar och en andraplats på sina 12 senaste starter(inkl. VM) i Kollen. Fristil ökar chanserna lite, svenskarna har haft otroligt svårt att hitta rätt med det klassiska materialet den här säsongen.
Jag hoppas att svenskarna får tummen ur arslet och kör Kollen. Hela bunten inkl. Nilsson och Halfvarsson. Det är säsongens enskilt största lopp och nu har man sin förbannade skyldighet att inte fortsätta pissa på världscupen. OS är över, ÅK LOPP. Sen får ni träna åtta månader igen om ett par, tre veckor.
Stina kommer inte åka Kollen, hon satsar på att försöka vinna sprintvärldscupen.
swestam: Då hoppas jag att hon ramlar i kvalet i Drammen så att den är över på onsdag. Holmenkollen åker man om man kan, punkt slut.
Utgår från att Stina inte kör tremilen. En tremil i klassiskt är en sak. Hon hade redan före OS visat att hon kan vara stark på långa distanser i klassiskt men i fristil hamnar hon längre ner i resultatlistan. Och om
målet är sprintcupen förstår jag inte alls varför hon skulle köra i Kollen. Hon försvarar inte heller en bra placering i totalcupen i år.
JohanA
Klart man vill att alla dom bästa ska åka tremilen i Holmenkollen och även Stina.
Men allvarligt talat tror du verkligen att det är bästa för henne själv när sprintcupen står på spel och ska avgöras att åka ännu en tremil?
Borde i så fall Falla ha ännu mer skyldigheter att åka tremilen som är på hemmaplan, tror du hon åker?? blir själv mycket överraskad om hon gör det.
JohanA: Jag tycker inte att det att säga att Holmenkollen är säsongens enskilt största lopp. Åkarna har mycket olika mål för säsongen numera. För Rickardsson är det möjligen det (i VC) men knappast för någon annan i det svenska landslaget. Det är fantastisk stämning där men VC-avslutningen i Falun är viktigare för de svenska åkarna. För Pärmäkoski, Kerttu Niskanen och Saarinen var Lahti-helgen den viktigaste osv. För Weng var det nog TdS. För Diggins var det, bortsett från OS-guldet, Seefeld. För Niskanen och Poltoranin är femmil i fristil inte heller säsongens mål osv. osv.
OS-sprinten gick i klassisk stil och det var Stina Nilssons huvudmål i år att vinna den. Därför har hon förmodligen jobbat speciellt hårt för att stärka överkroppen. Hennes två individuella OS-medaljer kom i klassisk stil medan hon kroknade lite i slutet på två stafetter i fristil genom att benen stumnade. För närvarande funkar hon bra i fristilssprint men på längre distanser blir det problem. Nilsson startar alltid med målet att komma på pallen men känner säkert att det är hopplöst på en tremil i fritt. Lika bra att någon annan får starta som kanske gör det bättre. Till nästa säsong kommer hon garanterat att träna för bättre balans i kroppen för hon är lika målmedveten som Kalla på den punkten.
Pinsamt att hålla på och kommentera Stinas stavar. Hela grejen bygger på en missunnsam kommentar från den dåliga förloraren Falla. Stina är väl närmare 2 decimeter längre än Falla så det är ju inte så konstigt att hon tar större plats. Hon viftar inte mer med stavarna än andra åkare, vill man så kan man hitta sekvenser på alla åkare när de är ute med stavarna. Idioti och avundsjuka.
Stabil insats ändå av Richardsson. Är det sagt att han lägger ner satsningen efter denna säsong? Långlopp? Någon som vet?
Anders: Tyvärr finns det en tendens inom norsk längdåkning att försöka hitta saker att kritisera hos åkare som alltför frekvent vinner över deras egna åkare. I vissa kretsar får de till och med öknamn. Men det är ingen större mening med att lägga energi på det, det är bara så. Man får försöka se det så att längdåkning är Norges nationalsport och allting runt längdåkning blir lite extra eldfängt.
Har nu skapat nya inlägg här på Skidpepp inför denna veckas tävlingar i Norge. Lägger in när de uttagna tillkännagivs lite senare idag.
Tror som Tobbe att Stina har fokuserat mycket på klassiskt inför den här säsongen. I princip helt och hållet från Lillehammer och framåt, misstänker jag. Inför nästa säsong kommer det att se helt annorlunda ut, föreställer jag mig. Om den klassiska sprinten läggs ner av FIS i maj blir det ju hur som helst bara fristilssprintar redan till nästa säsong. Vi vet dessutom att Stina var lite bättre i fristilssprint när hon slog igenom så grundkapaciteten finns där tveklöst.
http://www.msn.com/nb-no/sport/vintersport/flugstad-advarer-mot-johaug-%e2%80%93-vil-v%c3%a6re-voldsom-turbo-p%c3%a5-therese/ar-BBJSuGb?li=BBr5A5g&ocid=AARDHP
Fra og med neste sesong blir det over ut for OL og VM-dronning Bjørgen og være total dominant på distansen 3-mil i vc og mesterskap.. Kjenner alt nå , att man gleder seg vannvittig til sesongen 2018/2019!