Ulricehamn 26-27 jan
Publicerat i 2017-18, Världscupen
Världscuphelg med 10/15 km och stafetter i svenska Ulricehamn!
Tidsprogrammet (svenska tider)
Lördag 12:00 – 15 km fristil individuell start herrar
Lördag 14:15 – 10 km fristil individuell start damer
Söndag 11:15 – stafett damer
Söndag 14:15 – stafett herrar
Uttagna till Ulricehamn:
Damer | Herrar |
---|---|
Ebba Andersson, Sollefteå SK Charlotte Kalla, Piteå elit Evelina Settlin, Hudiksvalls IF Jonna Sundling, IFK Umeå Moa M. Kristiansen, Falun/B. (reserv) Lisa Vinsa, Piteå elit (reserv) |
Jens Burman, Åsarna IK Daniel Rickardsson, Hudiksvall IF Björn Sandström, Piteå elit Tiio Söderhielm, Åsarna IK Viktor Thorn, Ulricehamn IF |
Nationell grupp damer | Nationell grupp herrar |
Anna Dyvik, IFK Mora SK Mia Eriksson , Piteå elit Hanna Falk, Ulricehamn IF Maria Nordström, Borås SK Moa Olsson, Falun/Borlänge SK Alicia Persson, Stockvik SF Linn Sömskar, IFK Umeå Emma Wikén, Åsarna IK |
Simon Andersson, Falun/Borlänge Axel Ekström, IFK Mora SK Petter Engdahl, Östersunds SK Johan Häggström, Piteå Elit Simon Lagesson, Falun/Borlänge SK Oscar Persson, SK Bore Marcus Ruus, Åsarna IK Gabriel Thorn, SK Bore Karl Johan Westberg, Borås SK |
Någon som saknas?
Ingen Stina Nilsson altså, skaden verre en antatt kanskje.
Neithiri: Har inte kommit någon ny information om skadan idag. Men tror hon hade avstått Ulricehamn ändå, antyddes det i samband med Tour de Ski.
Hanna Falk klaga nu på krånglade rygg i Otepää såg jag och får behandling nu.. men efter loppet nämnde hon inget om ryggen då visste hon inte riktigt vad som inte fungerade och skulle hem till hotellet och kolla lite på de..
Oskar Svensson åker för landslaget i stafett på söndag
Det har inte antagits något om Nilssons skada. Kan vara så att osäkerheten är stor även efter en undersökning. Säkert rejäl oro i svensklägret nu med tanke på VM. Kanske vår viktigaste åkare som påverkar mycket i laget. Påverkar till och med andra lag faktiskt.
Vem får åka istället för Stina i förstalaget i stafetten? Sundling eller Settlin.
Settlin har åkt bättre än Sundling när det gått distanslopp i världscupen fristil denna säsong. Sundling är en bättre sprinter och spurtare. Distansen i stafetten är dock bara 5 km. Tror att det blir Jonna men blir inte förvånad om det blir Evelina.
Andralaget: Kanske Dahlqvist, hemmaåkaren Falken, MMK och den av Settlin/Sundling som inte får åka i förstalaget?
Jörgen, Skulle förvåna mycket om man satte upp Settlin med tanke på hennes misslyckande senast på stafetten.Sätter en slant på att det blir Jonna.
Det var mer vallarnas misslyckande senast och inte Settlins. Kan inte tänka mig att det påverkar uttagningen på något sätt. Tror mer att de ställer upp lagen så att det kan finnas möjligheter att göra jämförelser mellan några aktuella åkare.
Ser att det är vallaföre på ingång till helgen så alla tester kan bli värdelösa om vallarna misslyckas igen.
Falk ska tydligen åka i helgen. Undrar om ryggproblem är en brasklapp om det inte kommer gå så bra.
I vilket fall är hon för ojämn för att vara aktuell som ordinarie på någon distans på VM.
Jonna-Ebba-Kalla-Ida känns som ett rätt rimligt lag, kan jag tycka. Ida är starkare i skate och en bra avslutare. Jonna är snäppet bättre i klassiskt när det blir lite längre distanser. Dock är nog Ida mer rutinerad att köra en stimmig startsträcka så talar för att hon inleder. Settlin tror jag ändå inte är lika sannolik för förstalaget men i så fall på sträcka tre. Med Kalla på sista och Ebba på andra mot Johaug. Skulle Dahlqvist kunna bli aktuell på en sträcka i förstalaget? Mindre troligt väl.
Herrlaget blir nog Svensson eller Richie-Thorn-Burman-Calle. På VM tror jag att Svensson kör en sträcka eftersom han kommer vara i bra form då.
Settlin var helt klart bort vallad senast men hon har även innan de missat grovt på en startsträcka så jag skulle nog inte sätta henne där utan på sträcka 3 om hon gör ett bra 10 km lopp och då blir de oxå i fritt..
Mina lag idag skulle vara:
Jonna Ebba Kalla Ida
Maja MoaMK Settlin Falk
Fast hur smart är de att åka två lopp om ryggen inte är riktigt bra så kanske borde avstå ett av dom men är nog inte så lätt göra på hemmaplan
Idrottsgalan är i alla fall en märklig tillställning.
Mindre idrott och mer politik.
Kallner: Bästa var Amanda Zahuis tal. Meritmässigt slår Alexandersson Öberg. Men å andra sidan hade Sjöström varit minst tvåa om man tittar meritmässigt.
Med tanke på att simning är en så stor sport är det svårt att bräcka Sjöström. Dock håller jag Alexandersson före Öberg.
Att man kan bli nominerad genom att sitta på en vagn och slå en häst med piska är helt crazy.
Har ikke tilgang på TV her på fjellet… Hvem vant Jerringpriset? Stina?
Helt klar går inte Hanna Öberg genom rutan. Pinsamt hur man kan ta in gubben från Pajala för att vara driftkucku. Skäms!
Glem det… ser det nå på Expressen…..
Pelle: Nej, Hanna Öberg.
Heder åt skidlandslaget som bojkottade tramset!
Idrottsgalan.. längdskidåkarna kammar noll. Efter OS-säsong, damerna tog medalj i alla lopp. Två tog guld. Ingen fick pris. I Jerringspriset tyckte inte svenska folket att någon var topp 8 man försvann långt före galan.. Hanna Öberg vinner, trots att hon inte har resultat i närheten totalt sett.
Längdskidåkarna tar sin popularitet för givet. Dom går inte på galan trots att dom tävlar i Sverige den här veckan och nästa, men skidskyttarna är där mitt emellan två tävlingar i centraleuropa tävlingsstart igen på torsdag.. Vi ser det gång på gång att längdåkningen är inte intresserade av att sälja sporten utanför vinterstudions ramar.. Inte ens Rikard Grip eller Johan Sares är på plats för att prata om lagets prestationer. Man bjuder ingenting på sig själva.. det är skämmigt och i år fick man vad man förtjänade nämligen inga priser.
Jerringpriset handlar väl inte längre om att utse Sveriges bästa idrottare eller belöna årets bästa idrottsprestation utan är mer av en popularitetstävling. Tror Hanna Öberg har något genuint som folk gillar medan en som Duplantis inte har det på samma sätt. Längdåkarna har väl fått så mycket priser tidigare så att nu tyckte man att andra borde få lite priser.
Hanna Öberg är genuin inte oförtjänt att vinna priser men om längdåkarna bjudit på sig lika mycket då hade man vunnit istället man har lika bra eller bättre prestationer senaste året och har precis samma TV-tittare..
Det skiljde tydligen ett fåtal tusen röster mellan Öberg och Alexandersson. Säker på att Öbergs närvaro på galan avgjorde.
Kantskott in kan avgöra. Ska bli kul att se ställningen i cupen efter säsongen, det är där man ska bedöma skidskytte. En enskild tävling är ju lite chansartad.
Håller med om att Alexandersson hade vunnit om hon varit på galan.
Längd borde självklart varit på plats också.
Hur mycket skit har inte Anna Haag fått när hon varit på idrottsgalan.
Sedan när det gäller att bjuda på sig själva, 40000 biljetter sålda till Ulricehamn medan när skidskyttet haft världscup i Östersund så har det varit dåligt med publik.
Förstår inte grejen med att jämföra Öberg med Forsberg. Öberg är mer en Westin för mig ala Oberstorf 1987.
Er veldig usikker på hvor det norske stafettlaget på damesiden står. Er jo bare to som er sikre og det er Østberg og Johaug.
Hvis Stina Nilsson er klar for VM er den klart største sjangsen for Norge å kjøre fra Sverige før siste etappe selv om jeg tror det blir veldig tøft.
Mitt lag er per dags dato:
Weng, Johaug, Østberg, Haga.
Veldig mye avhenger av om Sverige får med Stina.
Bra utdelning för längdskidåkningen igår på Idrottsgalan.
Rikard Grips tafatthet och brist på auktoritet här att det gått då långt att ignorerar Idrottsgalan som gör att längdskidåkningen marknadsförs på sämsta sätt. Grips närvaro gör att längdskidåkningen nu på nationell nivå följer den internationella trenden..att intresset minskar.
Längdskidåkningen blev totalt utan utmärkelse.
Skidskyttarna siktar högre än längdskidåkningen. Suck vilken dålig ordvits.
Perssons pack: Fast då var det väl bra att inga längdskidåkare deltog?
Sven.. Og ikke glem at svenskene har noe som de norske løperne mangler: – nemlig – ”vinnerskalle” .. ;)
Nei da, fra spøk til alvor. Med stigende form på Falla kan hun være en kandidat på den siste etappen, og ikke glem rutinerte Astrid, som alltid finner formen til mesterskap, (viss hun holder seg frisk) hun var bare noen få sek. bak Kalla i Otepää i helga. Så vi står ikke helt på bar bakke!
Pelle: nej ni gör ikke det!
Frida Karlsson vann enkelt 5 km. Solklar på en 1:a sträcka i VM.
Moa Lundgren körde till sig sista sprintplatsen i VM.
Vilka tjejer vi får se i VM.
Det meddelas att de norska skidåkarna bara står på bar backe med ena skidan. Grattis!
Inte så jätteövertygande av Karlsson i JVM. Tog 11 sek första kilometern för att sedan gå jämnt med Fossesholm resten. Tveksamt om det räcker för att bli uttagen till VM. Men hon har väl ett par chanser till på sig att övertyga mer.
Perssons pack: inte en chans att hon är aktuell för VM trots guld i u23.
Håller inte med om att det skulle vara bättre att sätta Jonna på första sträckan på söndag och Ida på sista. Ida har den starka grundkapaciteten som slugger på en klassisk förstasträcka, men inte samma slutspeed som Jonna rimligen ska ha i fritt om hon är i slag. Lördagens lopp kommer förstås ge en del svar.
Jag tycker det vore tjänstefel att inte ha Lundgren som en av tre-fyra aktuella åkare till den sista VM-platsen när SM-sprinten går den 2 februari. De andra tre är då Ida, Falk och möjligen även Hagström. (Och eventuella hitte-på-ursäkter för att slippa tävla om det på SM bör synas). Om man jämför resultat på skatesprintar i vinter ser det ut så här. Lundgren blev fyra i premiären i Bruks där hon slog Ida, Settlin och Sömskar, men inte Falk. Sedan blev hon överkörd av Ida i semin i Lillehammer där hon blev 12a. Efter det har Lundgren obegripligt nog inte fått köra i de fyra följande VC-sprintarna. Ida å sin sida blev 22a i Davos och 8a i Dresden, samt 2a och 12a i de två toursprintarna med svagare konkurrens. Falk blev å sin sida 12a och 11a i Davos och Dresden. Förutom i premiären slog Falk dock Ida i både Lillehammer och Davos, som är de två VC-skatesprintar där det varit full konkurrens och där det inte har varit stadssprint. Falk kan alltså inte heller räknas bort på något sätt. Om man bortser från när Ida körde över Lundgren i Lillehammer har Ida-Falk-Lundgren(-Hagström) inte mötts sedan premiären i Bruks. Och när Ida-Falk har mötts har Falk varit den starkare i de två lopp (Lillehammer och Davos) som får anses betyda mest i sammanhanget.
För att följa upp förra inlägget så får ni här genomsnittsresultatet för Ida, Falk och Lundgren i säsongens VC-skatesprintar.
Ida: 10 (14 om man bara räknar icke-toursprintar med full konkurrens)
Falk: 11,5
Lundgren: 12.
Verkar f.ö knappast bli något vallaföre i helgen, att döma av de senaste väderprognoserna. Snarare stabilt på minussidan. Lovande.
Lundgren har bara åkt toursprint.
Per: Bra sammanfattning. Om det stämmer att VM-truppen tas ut direkt efter SM spelar det ingen roll hur det går i världscupen i Lahtis och Cogne (körs fristilssprint i båda) innan VM. För då är VM-truppen ju redan uttagen.
PER: Fast i det resonemanget borde du väl även ha med ettlin som har ett bättre snitt (8)?
Jörgen…Det är nog en sanning med modifikation. Truppen tas ut efter SM, men inte nödvändigtvis laget. Troligen kommer vi ha fler än fyra möjliga sprntåkare medi truppen (om ma räknar Ida och eventuellt Evelina dit) och då kommer troligen alla dessa 5-6 åkare få åka åtminstone Cogne. Därför kan resultat i Lahtis och Cogne likafullt bli väldigt viktiga – för vem petar nån som t. ex. är på pallen några dagar innan vm?
Fölet: Ok Lillehammer var del av en minitour men alla de bästa var faktiskt med då.
Manne: Ja, ok. Settlin bör också fortfarande ha chansen, enligt det resonemang jag för.
Tror inte alla VM-åkare kommer åka i Cogne. Låter på Grip som man kommer ge yngre åkare (även Frida) chansen i Cogne. Däremot verkar det inte som att Frida kommer få åka i Lahtis då det är en ren sprinthelg.
Åh nej! Stina Nilsson verkar missa VM:
Förbundets webbplats
Expressenartikel
– Vi har kunnat konstatera att Stina Nilsson ådragit sig en betydande bristning i lårets baksida, vilket kommer att kräva rehab de närmaste veckorna, säger landslagsläkaren Magnus Oscarsson.
– Sannolikheten att Stina Nilsson kommer till start på VM i Seefeld i februari är väldigt liten, men vi vill i dagsläget inte utesluta deltagande i VM, säger landslagschefen Rikard Grip.
Manne: Menar bara att dörren till VM stängs efter uttagningen av truppen. Givetvis kan resultaten i Lahtis och Cogne inverka på vilka av de VM-uttagna som sedan får åka vad i mästerskapen.
Så surt… Men då kommer hon vara laddad till Tour de ski nästa år!
Ok, otroligt tråkigt men lite hade man det på känn. En muskelbristning tar mer än några veckor att komma tillbaka från. Och även om hon kan köra skidor inom fyra veckor kommer hon inte att vara konkurrenskraftig. Bättre att fokusera på att bli bra igen. Den här skadan skulle i värsta fall kunna ruinera hennes karriär eftersom hon blir svagare i lårets baksida när en del av muskeln inte är där längre. I värsta fall krävs operation för att fästa ihop muskeln som jag förstår det.
Extra surt att fällningen dessutom var onödig då hon hade gått vidare ändå. I det här läget är OS-guldet från i fjol värt mycket för henne för att inte bryta ihop helt. Generellt tråkigt för VM att en så stor stjärna försvinner samt att risken ökar för en viss likriktning av mästerskapen. Vi får kämpa vidare med de vi har hela och det finns några riktigt bra bland dem.
Ett mardrömsbesked och vilket antiklimax. Snacka om att gå från topp till bott karriärmässigt, i a f i det korta perspektivet. Har Stina någonsin varit vassare än under sprintarna i Tds? Sannolikt inte. Nu måste hon ladda om mentalt och arbeta upp styrkan igen fysiskt efter en längre skada. Ingen vet hur hennes karriär blir framöver nu, men om någon kan kan fixa detta är det väl Stina.
Men vad sjukt olägligt detta kom på alla sätt och vis :(:(
TobbeH, vi har två vinnarkandidater till på snabba banan i Seefeld (om Stina uteblir)…
Jonna & Maja har kapaciteten att även kunnat besegrat Stina om hon hade varit frisk till VM…
Dessutom, kanske Hanna Falk kunde fått lite flyt framöver, då har vi faktiskt en tredje typ som kan åka fort!
Freddy, jag har vibbar åt Sanna Kallur och hennes benskada…
Alla trodde hon skulle komma tillbaka ganska fort, men, alla vet ju hur det gick…
Sju års rehab, och nära en amputation av underbenet…
Kallur kom ju aldrig riktigt tillbaka…
Pessimist, tyvärr… Förlåt…
Antiklimax, rätt beskrivning…
Helt jævli trist for Stina selvsagt, men også for det svenske landslaget, konkurrentene og ikke minst for mesterskapet som mister den største stjerna på sprinten.
Nei huff, dette var ”dritmelding” og få servert på en iskald januardag ja .. :(
Det var ju något de flesta experter snabbt befarade, undantaget naturligtvis Radiosporten som alltid har annorlunda tolkningar av verkligheten: https://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3277&grupp=16295&artikel=7136146
Da blir det vel klart at Frida K går stafetten nå som Stina misser VM.
Hva med Ida, Ebba, Frida, Kalla?
Tror det er smart å ikke la Frida møte Johaug
Oj vad Mogren höftade där. Också helt onödigt att uttala sig när landslagsledningen har gett beskedet att det är för tidigt att uttala sig om läget.
Sven… Känns inte så intressant att spekulera i ett svenskt stafettlaget utan Stina Nilsson. I alla fall inte för tillfället. Visst Sverige har förstås goda medaljchanser ändå, men mitt intresse dök totalt. Det Blir ett otroligt mycket tråkigare vm utan Stina, med mina glasögon alltså. Men herrarnas15 km k med Bolshunov och Niskanen kan förstås bli kul att se.
När något sådant här händer märker man på riktigt vad sporten är skör. Vårt intresse i Sverige för herrlängdåkningen är nästan dött, märks inte minst i bloggar som den här. Vi är just nu väldigt beroende av 3-4 tjejer som bär upp hela längdåkningen i landet på toppnivå. Ett par till sjuka eller skadade och allt pyser ihop till intet. Vinterstudion skulle få katastrofala tittarsiffror. och sponsorerna skulle börja tveka. Nej, man vill inte ens tänka på det. Skulle längdåkningen överleva med bara Norge och Ryssland? Tror inte det.
Bara en fundering. Ingen prognos :-)
Vi får hålla tummarna för att de lovande unga tjejerna fortsätter vara fräscha och utvecklas.
Lider med Stina, men om det är någon som jag tror kommer hantera detta bra efter att den första ilskan och frustrationen lagt sig, så är det kloka Stina. Tror det är bra redan nu om hon släpper VM och kanske till och med resten av säsongen lite i tanken. Hon har många år och många mästerskap framför sig, det gäller att vara smart nu och inte se skogen för alla träd.
Om vi förutsätter att Jonna och Maja är klara för sprinten (och Maja klar för sprintstafetten) så öppnar det ju upp för spekulation. Tror at Ida är klar om hon inte tappar formen helt, vilket ju inte händer inför ett mästerskap med Ida, formtoppningarnas drottning. Då återstår en plats.
Falk
Lundgren
Settlin
Det borde stå mellan dessa tre. Om Hanna inte gör något överspektakulärt på SM så tycker jag att platsen är vikt för Moa, med tanke på VMguldet. Ge våra unga chansen nu när dom uppenbarligen är i form. På sprintstafetten vill jag se Ebba på första och Maja på andra.
Storstafetten tycker jag som sagt borde köras med Ebba på sträcka ett som bombar från början och går ifrån. Charlotte på andra håller undan för Therese eller går i rygg när hon kommer ikapp efter några km. Frida på tredje får ett uppdrag som är överkomligt och utan för hård press. Åk med norges svagaste kort som lär köra den sträckan (Haga? Har inte visat någon vidare form). Och om Jonna är i form ska hon absolut avsluta, hålla jämna steg med Östberg(?) och kanske en ryska för att spurta ner dom mot slutet. Jonna är väl historiskt som bäst lite senare på säsongen, så det kan nog bli riktigt bra.
Etter forrige sprint, ser jeg så absolutt ikke bort fra at Sverige tar gull i både sprint og lagsprint.
Kommer ikke på navnene, men der var 2 løpere som gikk lett forbi Falla. Dahlqvist og Sundling?
Men faen så surt at den beste ikke er med.
Damene mangler storprofiler i sprint fra før.
Dyvik är lite av en gåta för mig. Mycket övertygadande förra säsongen då hon exploderade i utveckling. Nu inte aktuell för VM. Att inte heller Sömskar är nära en plats vittnar om den brutala konkurrensen bland sprintdamerna.
Lundgren har givetvis chans nu i och med Nilsson troliga frånfall.
Nilsson lär ju ändå vinna WC-cupen i sprint och det är ju ändå bättre än ett brons men inte ett silver på VM som ett konstigt exempel av mig.
Skida ner för Dalsland: Tror inte hon kommer tävla mer den här säsongen, eftersom det stora målet för säsongen är kört så finns det ingen anledning att stressa för att tävla och riskera slå upp en så här allvarlig skada. Maja har däremot chansen nu att vinna sprintcupen, 4 av 5 sprintar som är kvar är i fristil och där är Falla betydligt sämre.
När det gäller VM så är väl en 4-5 medaljer på damsidan fortfarande helt möjligt men en rejäl chans till något guld tror jag är borta. På herrsidan en liten chans möjligen till ett brons på teamsprinten om de två bästa startar och har flyt, annars inget.
Frånvaron av Stina Nilsson tror jag sänder lite chockvågor genom de yngre sprinttjejerna. Hittills har de kunnat segla fram ganska bekvämt i skuggan av Nilsson för att nu mer hamna i fokus. Frågan är hur de hanterar det ansvaret och trycket när det riktigt gäller. Intressant blir det.
Manne .. Jeg forstår din frustrasjon, men man mister ikke interessen av den grunn, selv om det var veldig trist det som skjedde med Stina… Men husk på att de 2 beste kvinneløperne i Norge også var fraværende i 3 sesonger. Er man en ekte entusiast stiller en opp for de løperne en har tilgjengelig til en hver tid..
Det vart litt tvetydig kommentar, men Marit var borte i en sesong, og Therese i 2 sesonger….
Än är hoppet inte ute. Om Stina har bra läkkött kan det gå vägen trots allt.
Tobbe
Även utan Stina så är väl inte guldhoppet borta i skidVM. Om man räknar upp de 8 största favoriterna till sprint guld.Då kommer väl alla svenskorna i VM tillhöra den gruppen oberoende om Stina är med eller inte. Även om inte en och en är någon superfavorit gör mängden åkare att chansen ökar jättemycket att någon har en toppdag eller tur och vinner.Samma vad gäller sprintstaffet. Tror inte att vi behöver Stina för att ha en bra chans att vinna sprintstafetten, Vad har Norge där. Falla, Östberg? Om en av dom inte är på topp vad finns det då att stoppa in Weng ?
pelle: Den jämförelsen haltar ju lite för även utan Therese plockade ni ju hem nästan alla guld. Sverige har bara en som på förhand är guldfavorit och det är hon som nu är borta.
Pelle… Fast det är ju inte bara för att hon är svensk som jag tycker det är trist. Utan för att hon är en exceptionellt spektakulär skidåkare som skapar underhållning och häftiga dueller. Och såna växer inte på träd. Men jag tar det självklart med ro – det är ju framförallt för Stina det är tråkigt för. En annan tittar ju bara på tv.
Och visst kommer jag kolla på vm. Som sagt tror jag 15 km klassiskt blir kul och damernas sprint kan nog bli spännande ändå. Och har man tur händer nåt helt överraskande.
Jag reagerade också lite som Manne. Det är ju kring Stina det händer saker. T o m Norge måste fundera på hur Stina ska utnyttjas i stafett, vilket taktiskt drag hon har tänkt ut för dagen i sprint osv. Sedan kanske en del tyckte att hon blev lite väl dominerande från Davos och framåt men nu är Falla på gång och banan i Seefeld passar inte Stina fullt lika bra som en del andra så det hade nog blivit en riktigt spännande tävling på VM.
Men men det finns ju fortfarande spännande dueller på både herr- och damsidan att se fram emot. Och dessutom: Frida Karlssons VM-debut, ev även Moa Lundgren osv. osv.
Skida ner: Vill inte vara någon dysterkvist här men inte heller sprintcupen lär Stina vinna. Det är för många race kvar så de andra (Falla, Belorukova, Dahlqvist) hinner ikapp och förbi.
Vi får se vad gäller Stina. Har en känsla att man ofta vill var lite extra negativa i prognoserna för att hålla ner förväntningarna om hon trots allt skulle komma till VM. Man har ju exemplet med Johan Olsson .Det var ju inte bara Johan själv som dissade sina chanser att kunna komma till start på mästerskapen men även skidledningen körde kommentarer i samma stil. Behöver ju naturligtvis inte vara så här men tror att chansen finns.
Tobbe H: Om du syftar på Maja och Jonna som de yngre tjejerna bakom Stina är dem ju bara ett år yngre än henne. Pressen på dem ökar ju men inte på Moa och Frida och jag tror inte heller du syftade på dem. Ebba är en helt annan skidtyp än Stina och är redan en stjärna så henne pratar vi ju inte om i det här sammanhanget. Jag säger inte heller att du gör det.
Nörden: Jag menade naturligtvis Dahlqvist och Sundling som direkt berörs av Nilssons frånvaro. (Ebba sköter sitt på sitt håll så att säga.) De två har liten erfarenhet av att riktigt vara i fokus och trots liten åldersskillnad så har Stina fungerat som en mentor för dem, det är i alla fall intrycket jag har. Men de kanske klarar trycket och är tuffare än de ger sken av. Skenet bedrar ibland som tur är.
Trista nyheter. Emil Jönsson drabbades väl av en bristning inför VM i Falun. Han blev aldrig sig själv efter efter den skadan. Kanske de blir läge att satsa på distanslopp efter rehab.
Jag fattar. De är trots allt två stycken och inte ensamma. Sedan har vi ju gissar jag Ida och nån till också så vi blir riktigt starka på pappret.
rs: Stina är bara 25 år och lär ha några år till på sprintscenen. Emil var 29 när han skadade sig inför Falun.
Ulricehamn er vel en snabb bane så det burde vel ikke bli de store avstandene til helgen. Burde passe Østberg og Kalla ganske bra tror jeg.
Kanske skulle det vara en idé att ta med Stina i ledarstaben till VM. Som extra stöd för sprinttjejerna förutom det Ida gör. Stina är en pådrivare och är smart och taktiskt driven och har säkert förmåga att kunna peppa lite extra. Jag är säker på att de har förtroende för henne.
Tobbe H: Otroligt svårt se Stina åka till VM i en sådan roll kan hon inte tävla vill hon vara hemma och satsa 100 på bli återställd inte springa runt i VM ..
Rs… Fast Emil var väl inte ”sig själv” innan skadan heller? Jag menar att jag minns det som han redan hade börjat dala den säsongen, även om han förstås fortfarande var bra.
Undrar om Falla är ledsen idag……
jossa: Håller med. Dum idé.
Kallner: Tror nog att Maiken Caspersen Falla tycker att det är jättetråkigt, hon hade hellre hade velat tampas med och slå Stina i VM, mitt intryck är att Falla är schysst och sportslig.
”Undrar om Falla är ledsen idag……”
Antar hun ble litt mer optimistisk ja. Kanskje hun slipper å bli spidda av staven til Stina i VM iallefall.
Falla har ju själv sagt att hon önskar och hon var en ”riktig” olympiamästarinna (och med det menat att allmänheten i Norge inte räknar sprint som riktig). Så hon är snart nog att inse att ska hon få den respekten hon förtjänar så behöver hon slå Stina, att vinna en sprintguld där den bästa konkurrenten är skadad komma bara späda på att hennes guld inte är i riktig skidåkning.
Jag förstår inte riktigt varför vi redan gör Frida till skyarna. Hon är en supertalang som förhoppningsvis som bli världselit, men hennes guld i JVM var ju klart mindre imponerade än Ebbas och Ebba tappade 40s på Haga på stafetten det året.
Utan Stina känns det helt orimligt att slå Norge, så Sverige borde fokusera på att safea medalj. Då slänger man inte in en junior som är kända för att öppna för hårt. Säkrast känns Ida, Kalla, Ebba (två sista i någon ordning beroende på form) och Hanna/Jonna/Maja beroende på dagsform.
Även om vi magiskt har Norges rygg efter 3 har vi ingen som både kan hänga på och spurta ner Östberg.
Om ni får syn på andra länders uttagna trupper till VM i Seefeld säg gärna till, förbereder här på Skidpepp inför VM. USA har redan tagit ut sin trupp men inte övriga såvitt jag vet.
Thorrez: Sundling är en av världens bästa spurtare i fristil. Långspurten mot Stina i Lillehammer i finalen. Två vunna målfoton i Dresden. 5 km är inte så långt. Men ja, om de växlar lika inför sista lär Flugan lär köra gasen i botten hela vägen (som Björgen mot Stina) i syfte att skapa stor lucka innan upploppet. Om Jonna är med och har krafter kvar när upploppet börjar är Flugan rökt.
Tror liksom du att aktuell formen på plats kommer att avgöra vilka de sista pusselbitarna blir i stafetten.
Tror dock att chansen för att Frida blir uttagen har ökat nu när Stina troligtvis inte kan vara med. Och ställer Stina till start åker hon troligtvis inga distanstävlingar.
Thorrez:
Utveckla gärna din jämförelse av insatserna på 5 km i de båda juniorvärldsmästerskapen.
Ida är förkyld och åker inte i Ulricehamn.
Förkylningshelvetet. Blir lurigt med stafettuppställningen på söndag nu.
Settlin/Falk – Andersson – Kalla – Sundling/Dahlqvist
Men Frida, som ni skriver om hela tiden, finns ju och slår absolut alla, inte sant?
Stafettlaget blir givetvis Dahlqvist-Andersson-Kalla-Sundling eller tvärtom på Dahlqvist och Sundling.. Settlin får åka en mittensträcka i B-laget..
Läglig förkylning för Ingemarsdotter när det är två lag och man kommer få stort stafettunderlag.. Mitt tips är att hennes stafettchanser ryker då minst en av Dahlqvist eller Sundling kommer imponera.
Calle drar på sig en tre veckor lång förkylning när han ska lägga grunden inför VM det blir som vanligt skit av allt på herrsidan.. vi kan nog räkna bort han som medaljhopp redan nu.
Om vi redan nu ser lite framåt och nästa säsongs Tour de Ski…
Lite tjatigt kanske om Frida, men, kan se henne bli vass i TdS, speciellt som hon är väldigt allround (behärskar sprint bra också) och, stark lätt kropp som säkerligen springer upp för slalombacken i Val de Fiemme!
Självklart skall hon med till Seefeld, och där åka både stafett och 10km klassiskt…
Nämn ett resultat som skulle kvalificera Sundling till en stafettsträcka?
Emil: Frida ska väl åka allt, det är väl rimligt och alla stafettsträckor också.
Emil:
https://www.fis-ski.com/DB/general/results.html?sectorcode=CC&raceid=29855
https://www.fis-ski.com/DB/general/results.html?sectorcode=CC&raceid=30583
http://medias4.fis-ski.com/pdf/2018/CC/2985/2018CC2985RL.pdf
Sen kommer det ju behöva presteras till helgen och även på SM för att vara aktuell för en stafett
Jag utgår ifrån att lördagens lopp tar ut lagen till söndagens stafett. Därför inte alls säkert att det blir enligt Johans gissning, även om det förstås är möjligt. Jag tror att både Falk och Settlin kan göra fina lopp på lördagen, men det finns även fler.
okej, jag var otydlig, ett resultat från nuvarande säsong. Vore ju kul om Sundling körde, men hittills har hon bara visat ett bra resultat i distans, vilket var på klassiskt. Frida, Ida, Evelina och Maja har väl åkt bättre på distans?
Ingrid.. Jeg elsker din kommentar .. ;)
Thorrez… Fast det är väl inga alternativ till Frida som är aktuella heller (om man utgår från att Ida har en plats)?
Ola: De resultaten är ju dock alla från förra säsongen. Det var efter OS när Sundling hade kanonform och övriga var på väg ner i form. 2/3 är dessutom inte i internationell konkurrens utan på SM. Däremot tycker jag att Lillehammers jaktstart nu i december gör henne till en kandidat för en klassisk sträcka. http://medias1.fis-ski.com/pdf/2019/CC/4141/2019CC4141PRL.pdf
Ser att Emil precis skrev samma sak…sorry.
Emil: Jo visst men hon hade strulig inledning på säsongen med magproblem och sen sjukdom till premiären. Nu när formen är stigande tror jag hon kommer prestera bra distansresultat fram till VM och hon har tidigare visat att hon har hög potential där, framför allt på 5km skate där hon dessutom kommer vara bättre på upploppet än alla möjliga norskor att möta. Maja är naturligt vis också en möjlighet, det får helt enkelt veckorna framöver visa vem som är lämpligast.
Thorrez: Nej, Ebbas jvm-guld i soldier hollow var väl hennes minst imponerande insats som junior nästan, hon vann med 13 sek på 5 km f och kom tvåa på skiathlon. Frida vann förvisso med mindre på 5 km men vann med nästan minuten idag. Jag skulle inte ta ut Frida baserat på enstaka resultat, men det hon visat på i princip alla lopp mot seniorer i år är att hon är stabil på en hög nivå och har potential till att vara nära Ebba och Charlotte i kapacitet.
Nu vill jag förvisso även ha Ida i stafettlaget, men om man jämför de två så har de tyvärr bara möts en gång i år, då var Frida 50 sek före Ida på 10 km.
jo jo men när alla ropar att Sundling kommer hänga på Östberg och spurta ner henne så är det bara baserat på fantasier om hennes potential, och inte på hur hon åkt i år. Det vore kul om hon visade detta i Ulricehamn, men i så fall kan ju lika gärna Falk göra ett superbra lopp och kvalificera sig
Det är väl ingen som ropar på det som någon sanning men det är väl vårt enda riktigt rimliga hopp. Falk har aldrig visat sån potential på distans och orkar inte åka efter en prolog för tillåfället så det är väl mycket mer långsökt
Lättare att säga vem/vilka som inte platsar i damlaget på stafetten.
Ingrid:
Delar du och pelle ett kex till kaffet i glädjeruset efter dubbla JVM-guld?
Fundering. Tidigare har FIS styrt mot masstarter i allra högsta grad. Men nu i år är det ju nästan bara individuell start på VC-programmet. Vad tror ni det beror på? För några år sedan hävdade FIS att publiken inte förstod sig på individuell start, men nu verkar det vara ändrade förutsättningar. Någon som sitter inne med intressanta teorier kring varför det vänt? Johaugvänligt?
Vittoz .Tycker att det korrelerar ganska bra med Petters uppgång och nergång. De norska åkarna är starkast på individuell start numera och det anpassas loppen efter.
Själv kan jag tycka att individuell start 10/15 km km är urtråkigt ur TV synpunkt. Man hinner inte bygga upp någon typ av spänning innan det är över och man får bara se en skymt av åkarna då och då.
Dom borde inte köra lopp under 15 km för damerna och 20 km för herrarna om det ska bli någon spänning för tv tittarna.
Har också tänkt på omsvängningen. Kan Ulvang vara pappa till detta. Låter ganska troligt.
Helgens damtia var trist och masstart hade gjort det mer intressant gissar jag.Även herrarna borde kört masstart. Nu tittade jag inte alls.
Hur mycket styr FIS upplägget över huvud taget? Min känsla är att arrangörernas vilja påverkar mycket. T. ex. verkar det vara svårt att få någon att vilja arrangera stafetter utanför Skandinavien. Och det känns inte som det finns så många bestämda regler om hur världscupen ska se ut över huvud taget. Sen har man ju i perioder fått korta ner distanserna för att få åkarna att vilja tävla så ofta… Det verkar FIS har väldigt många intressen att ta hänsyn till när dom syr ihop ett program och då blir världscupen därefter. Exakt varför det bli et sån överrepresentation av korta intervallstartslopp vet jag inte? Är dom enklare att arrangera?
@Manne eller är det så att Therese och den norska överrepresentationen på herrsidan gynnas av intervallstart just nu, det tror jag spelar in i spelet bakom kulisserna om du frågar mig. Pengarna styr och Norge är det land som garanterat pumpar in mest (olje)pengar i längdskidåkningen. Då anpassas självklart världscup-upplägget. Pengar styr.
Oskar Karlin som startade skidpepp är mot masstarter. Han hade en namninsamling mot masstarter.
Manne har helt rätt, VC-orter får i princip själva fritt välja distanser. FIS kan komma med synpunkter pga banan, exempelvis bestämde de att stafett inte fick avgöras i Davos då banan är för smal och att vissa orter inte är lämpade för klassisk skidåkning.
Sedan försöker de få till så att intervallen i VM förekommer i VC innan mästerskapet. När klassisk sprint är mästerksapsgren så försöker man jobba mer aktivt med att hitta klassiska sprintar.
Många undrar också varför man tävlar i orter där det inte finns publik, exempelvis Toblach. Svaret är att någon betalar ut pengar. I Toblach finns en skidtokig greve som äger hela dalen, han bjöd bland annat in Björndalen och lyckades gifta bort sin dotter med honom, dottern försökte sedan tävla i skidskytte VC för Belgien men det gick inget vidare så greven fick köpa henne en häst, sedan skulle Björndalen sköta om hästen och då blev det skillsmässa. Dessutom har tydligen Coop stort intresse av tävlingar avgörs i Toblach och några äppelodare hjälper visst till också.
I Val di Fiemme var markägarna inte lika vänligt inställda, var bland annat en bonde som hette Zorzi som var tveksam om det verkligen skulle köra i hans fårage, men han hedrades med att backen upp från Skidskytte-stadion namngavs Zorzi, alltså inget med Christian att göra. En annan markägare hette Valena tror jag ooch han fick också en backe uppkallad efter sig, det är den som JonasE som var aktiv här förut men nu mest raljerar på Flashback döpt om till Golberget.
Det här att Norge bestämmer så mycket i FIS tror jag inte på. Finns ju en längdkommitté (där bla Niklas Jonsson sitter med) i FIS, FIS styrelse fattar en del beslut och så fattas det beslut på FIS kongresser. Visst hamnar balansen mellan olika tävlingsformer lite fel ibland men det brukar ju korrigeras.
Russland kommer ikke med toppet lag for dam-stafetten. Her er truppen.
Belorukova
Nepryaeva
Istomina
Netchajevskaya
Zhambalova
Tsareva
Soboleva
Blant herrene kommer alle kanonene Bør vinne herrestafetten med Bolshunov, Ustiugov, Belov, Spitsov, Bessmertnik, Melnichenko og gamle Vylegshanin
Ingen som vet utan det blir mer eller mindre vilda gissningar.
Allt är en en konspiration, tror det är så enkelt att det inte finns snö nog att köra rättvisa masstarter för jul.
Rastjapa: Tack för informationen men vad menar du med att Ryssland inte kommer med toppat lag på damsidan? Sedova saknas (sjuk kanske?) men annars är deras bästa distansare med?
Såg att nyblivna U23-världsmästaren Istomina (som vann 10 km fristil i Lahtis i förrgår) inte är med i dagens startlista i U23-VM men förstår nu varför när ser att hon är med i den ryska truppen i Ulricehamn.
Jörgen: Jag håller med om att jonna tar Östberg i en spurt, men som sagt har hon inte en chans att hänga med så hjälper inte.
Slakmota: Jag menar bara att även en fantastisk junior sin Ebba tappade rejält i seniorstafetten ska år, så jag vill boka kraven på Frida rimliga. Nu åkte hon ju extremt mycket bättre i masstarten vilket såklart, glädjande, kan betyda att jag har fel.
Emil: Jag kan ju som sagt ha fel och Frida har åkt hörna i svenska lopp mot ebba och kalla. Men jag är lite försiktig med att värdera dem då etablerade åkare ibland inte prioriter loppet utan kör hård träning i samband med dem. Hellner skrev ju till exempel ungefär ”Jag var seg i början efter ett långt distanslopp på morgonen så Danne fick dra första halvan” om ET SM-lopp han vann.
Thorrez
Vadå konspiration.Det är fakta att Norge alltid dominerat inom FIS. Samma Norge som inte har några problem att töja på gränser vad gäller allt. Om det gäller domslut som ofta har gynnat Norge ,antal vallare ute i spåren eller annat ännu värre.
Förklaringarna varför man ändrar så mycket över åren köper jag inte. Varför är det helt plötsligt så populärt med individuella starter nu.Helt plötsligt ska alltså en massa orter bestämma sig för att det är roligare med individuell start när det för några år sen alltså var masstart som var det populära.
V.Vittoz och KarlP… Ert resonemang att Norge skulle gynnas av intervallstart stämmer väl inte?
Har väl varit fyra masstarter sammanlagt i år på herr och damsidan. Samtliga har vunnits av Norge. Enda distansloppet på damsidan som inte vunnits av en norska, var i intervallstart. På herrsidan har det väl varit sex intervallstartslopp i år och bara två har vunnits av Norge. Och senast en Norrman vann ett intervallstartslopp på mästerskap var 2013 – masstartskungen Northug. Vad gäller Johaug har hon över tid varit lika framgångsrik i masstart som intervallstart. Hon har t.ex. fyra individuella vm-guld, varav tre i masstart.
Att Norge skulle ösa ut massa oljepengar för att få fler intervallstartslopp, tycker jag låter väldigt väldigt långsökt.
Nej, det finns inte fakta att Norge alltid dominerat inom FIS, i alla fall inte så mycket att de ensamma kan bestämma tävlingsprogrammet. De har stort inflytande ja, men det är inte samma sak.
Om de nu ville anpassa tävlingsprogrammet för Johaug, varför är det så många sprintar denna säsong? Det var ett tema i norska medier inför säsongen, att det stora antalet sprintar missgynnar Johaug. Och skulle de inte försöka gynna Kläbo också, och i så fall borde de vilja att betydligt fler av distanslopen skulle vara i form av masstarter.
Det finns en del norrmän som hävdar att FIS styrs av svenskar och finnar och det var därför FIS överklagade dopingdomen mot Johaug, därför att svenskarna och finnarna inte ville att Johaug skulle konkurrera med de svenska och finska damerna på OS.
När gäller masstarterna så var det väl lika mycket mellaneuropéerna och tv-bolagen som villa ha dessa som norrmännen.
Ok
Kom med en bra förklaring till att det inte är så mycket masstartslopp längre som var ursprungsfrågan från vittoz.
Norge vinner nu oberoende om det är masstart eller intervall.Men så var det inte på Petters tid .Då vann Norge mycket mer på herrsidan när det var masstart.Ok Norge vinner inte så mycket på damsprint.Men hur ser det ut på herrsidan? De har ju samma program på helgerna
Thorrez: Jag förstår vad du menar, men alla Fridas lopp mot seniorer i år (vilket tyvärr är alldeles för få) har varit väldigt övertygande. Även om låt säga Charlotte och Ebba skulle tagit det lugnt i Bruksvallarna eller varit nedtränade, så slog hon ju folk som Settlin med dryga minuten och Dahlqvist med nästan två, och det är ju åkare som var tvungen att köra bra för att kvalificera sig till wc. Och sen förstås Fridas resultat i Voukatti
Hur som helst är TV-produktionerna vid intervallstart osannolikt dåliga. Ungefär halva sändningstiden går åt till bilder från startkuren, bilder på åkare som kladdar något på den där plastskivan och bilder på åkare som byter om eller värmer upp. Är man starkt intresserad av längdåkning blir man frustrerad över att de inte i början av loppen visar bilder på alla åkare ute i spåret i stället för från startkuren. Bilder från starten kan vara infällda i den stora bilden. Och är man bara flyktigt intresserad av längdåkning blir man uttråkad och tittar aldrig mer på en längdtävling.
Med dessa TV-produktioner får man bara se ungefär halva startfältet stå i en startkur och sedan inte en enda bild av dem ute i spåret.
Landslagsledningen (och andra) måste snart se till att Frida Karlsson får möte seniormotstånd på högsta nivå nu när alla är mitt i säsongen och i full trim. Allt annat vore mycket märkligt. Alla är säkert intresserade av att få veta hur hon står sig i konkurrensen inför VM så att vi inte behöver spekulera sedan.
Det kreves mye mindre snø, mye smalere spor osv og arrangere intervall istedet for massestart. Det er vel også hovedgrunnen til at massestart nå er blitt mer sjeldent.
Ja, det är helt korrekt. Det är det som är den andra konsekvensen av deras policy, först så är den tråkig mot Frida rent personligen, men i förlängningen så hamnar de i ett läge där hennes resultat blir väldigt svårt att jämföra mot de andra i laget, vilket kan och lär skapa viss irritation i samband med uttagningen av truppen och även uttagningarna till loppen och stafetten.
Hvorfor setter de ikke Frida på et fly hjem for å gå stafetten i Ulricehamn på søndag?
Ett tillägg till min kommentar om TV-produktionerna. Vid någon WC-sändning under säsongen, jag minns nu inte vilken, fick vi se Ebba Andersson stå i startkuren plus några fåtal sekunder utövandes sin idrott ute i spåret. Det var vad vi fick se av en av de stora favoriterna i loppet. Vilken annan idrott har så dåliga TV-sändningar?
Emil: Jag håller med om att Frida förmodligen slår Jonna på 5km interval. Men ligger vi topp 3 inför sista tror jag Jonna har större chans att ta medalj genom att hänga i rygg och ta spurten är Frida har har kapacitet. Måste dock erkänna att jag inte har koll på Frida spurt.
Hade Stina varit frisk och Ida inte är i form hade jag chansat med Frida eftersom vi, om Stina har rygg, har chans på guld. Men nu har vi inte det och då känns medaljchansen säkrare med Jonna.
Maja Dahlqvist förkyld och kommer inte till start i Ulricehamn. Det tunna stafettlaget blir allt tunnare.
Frida har alltså vunnit alla masstartslopp hon ställt upp i typ hundra år tillbaka
Tobbe H,
Håller med. Sändningarna är rena Grönköping.
Märkligt är att Hård och Co inte framför kritik mot upplägget utan väljer att hålla tyst. Jag kokar själv framför rutan.
Sven: Hon måste först klara av juniorstafetten i Lahti morgon innan hon är klar med juniortävlingar (och det blir nog lite tajt att sedan hoppa in i ett nytt stafettlag i Ulricehamn på söndagen). Men från SM nästa helg och därefter i Cogne bör vi kunna se henne på seniornivån.
Stina, Ida och nu Maja borta. Ja då finns det bara fyra aktuella kvar i förstalaget dvs Settlin, Ebba, Kalla och Sundling.
MMK, Vinsa, hemmaåkaren Falken och en till i andralaget.
Ja, det ordnade upp sig alldeles av sig självt det där. Frågan är väl bara vilken ordningen bör vara. Settlin är väl bättre i skate? Så kanske Settlin på tredje och Sundling på första?
Kalla på sista och Ebba på andra då.
Men alla svenskor har väl chans på förstalaget? Tar man inte ut laget baserat på lördagens lopp, eller har jag missat nåt?
Det är inte bara jag som tror att chansen finns att man har överdrivit skadan lite. Man kan ju hoppas i alla fall
ULRICEHAMN. Enligt den svenska landslagsledningen är det ”väldigt liten sannolikhet” att Stina Nilsson kör VM.
Norges stjärna Ingvild Flugstad Östberg tror att det kan vara överdrivet.
– Jag har en känsla av att hon kommer till start. Och jag hoppas att det blir så, säger Östberg.
Manne: Tror inte att ledningen tillämpar ”amerikansk uttagning” under lördagen till förstalaget.. Men vi får väl se. Klart är att de måste fundera på alternativ nu till stafetten i VM när Stinas medverkan är högst osäker.
Jörgen… Nähä… Det utgår jag nästan från att man gör, eftersom man gjorde så till förra stafetten och sprintstafetten. Jag har tolkat det som att man bestämt sig för det efterförra årets tjafs, men det är bara en gissning så jag kan ta fel.
Därför tror att Falken och Settlin går i första laget på söndag.
Ser att experten Fredriksson är ledig i helgen. Många tycks gilla honom så jag kanske tillhör en minoritet men jag tycker att han är en riktig humörsänkare. I övrigt lär vi väl som vanligt få många tillfällen att studera startkurens utformning och tillhörande reklam.
Tycker det mer är Ojala som har börjat tappa. Jag tror hon säger för sjunde helgen i rad (typ) nu att ”Vi känner Ebba som en skateåkare men nu är hon även bra i klassiskt”. Till att börja med hade Ebba tagit stora kliv i klassiskt redan inför förra säsongen. Men redan innan det var det ärligt talat inte jättestor skillnad på Ebbas kapacitet i skate och klassiskt. Och även om.det är rimligt att informera om att Ebba var lite bättre i skate som junior så behöver man inte upprepa det till leda.
Dagens tips 15km F herrar:
1. Simen hegstad Krüger
2. Super-Dario Cologna
3. Del Fabbiano (om han nu vore med!) men tippar istället Ustiugov
Outsider? Melnichenko? Röthe?
Damer 10km F:
1. Ebba Andersson!
2. Therese Johaug…
3. Ingvild Flugstad Östberg
Outsiders Jessica Diggins, Pärmikoski & ev Ragnhild Haga (om formen är på G)…
Härligt att se Sverige leverera storpublik och grym stämning! Och ännu bättre borde det bli när damerna kör.
De som skal slå stafettlaget Iversen Tønseth Kruger Klæbo i VM skal gå fort!!
Herlig bane og god stemning!
Jättebra TV-produktion, kan knappast göras bättre. Svensk bildproducent den här gången? Redan efter 6-7 minuter när förste man nådde tidskontrollen prioriterades bilder därifrån och inte från starten.
Bra och tydlig kritik av Blomman mot den svenska landslagsledningen angående herrsatsningen.
Axel Ekström gör ett bra lopp och visar att han har kapacitet. Minns när han kom fram för några år sen. Nu är han tillbaka.
Herlig og se at ”OL-mesteren” S H Krueger kommer nærmere og nærmere formtoppen..
För övrigt jättekul att den magnifike fransmannen är tillbaka och knäppte norrmännen på näsan.
Ja, riktigt trevliga tävlingar. Grattis Manificat som vinner välförtjänt.
Nu tog Blomman fram storsågen och sågade svenska herrlaget vid fotknölarna. Han vill se en särskild herrsatsning. Har inte hört den tanken förut. Vet inte varför en särskild satsning på herrlaget skulle hjälpa. Det är ju inte så att de satsar lite på herrlaget eller att herrarna diskrimineras resursmässigt jämfört med damerna. Eller? Man måste rimligen dessutom först analysera vad problemet är innan man bestämmer vad lösningen är. Tycker SVT-vinterstudion mot slutet av säsongen skulle kunna göra en uppföljning på inslaget i början av säsongen 2017/18 om svensk herrskidåknings kris. Då har det gått två säsonger sedan de gjorde intervjuer om vilka analyser som gjordes då och vad som har gjorts åt det.
Per: Ojala är väl ungefär som vanligt tycker jag. Hon har nog uttömt sitt kunskapsförråd nu och har svårt att hitta något nytt originellt att säga. Möjligen kanske att hon har fått en lite mer föredragsaktig stil även om hon alltid har haft det. Förresten, kom jag på nu, hon försörjer sig bra på föreläsningar numer tror jag (känd från TV :-)) och det har kanske smittat av sig.
De svenske herrene er bare så katastrofale at det nesten er komisk, ganske utrolig at ikke en langrennsnasjon som Sverige kan få fram noe bedre enn dette. Ser ikke ut som noen videre bra rekrutering heller om man ser på juniorene. Uforståelig at ikke ledelsen og trenerne får mer kritikk, det virker som om man skal være så jævlig snille med hverandre bestandig i Sverige.
Noterbart är att Ekström nu kör hyfsat bra igen när han inte är med i landslaget. Det verkar som att träning i herrlaget (inklusive Bauhaus) inte ger resultat medan träning i damlaget gör det. Och som jag skrev i en annan tråd verkar det ha varit en trend sedan ca 2014. Hellner, Jönsson, Calle och Daniel R stagnerade redan då någongång. De kanske också skulle kunna benchmarka mellan daner och herrar och anamma vad damlaget verkar göra rätt. Särskilt tekniskt tycker jag att damerna verkar ligga långt framme, t o m på juniornivå. Thorn däremot kör ungefär som han alltid har gjort (yvigt) medan Kreuger och Toenseth kör mycket energisnålt och exakt i skate.
Att den svenska bredden bland herrarna kring 26-33 årsåldern misslyckats är känt sen länge. Bakom Jönsson, Hellner, Halfvarsson, Petersson och i viss mån Modin har det varit tunt. Något bättre bredd på sprint. Nu är vi på väg eller redan där att misslyckas i generationen födda i mitten på 90-talet och även i slutet av 90-talet. Vad beror det på att man inte lärt sig av tidigare års misslyckande?
Men det är ju inte första gången vi har problem med bredden på herrsidan. Titta bara på åkare född tidigt 80-tal. Var är bredden bakom Olsson, Larsson och Rickardsson?
Johansson också förstås som tidigare som var grym inom orienteringssporten. En bra och stabil bredd åkare.
Svenska herrarna gör sämsta tävlingen för säsongen i den kanske viktigaste hittills.. på hemmaplan.. Dom tränar fel det råder inga tvivel det finns nästan ingen som åker rappt som en Tönseth alla verkar ha sirap i ben och armar..
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/Onxrl1/han-slanger-ur-sig-sa-mycket-skit
Det tål inte kritik och tycker att folk på utsidan inte ska lägga sig i.Fattar dom att dom åker i landslaget .Skulli ni kunna tänka er att tex tre kronors förbundskapten skulle gå ut och säga att när folk på utsidan kritiserar så blir det bara negativt.De utanför ska inte komma med negativa kommentarer,Om man åker i ett folkkärt landslag och det på herrsidan antagligen går sämre nu än det någonsin gjort någon gång förrut då får man räkna med kritik .Annars kan man ju syssla med något annat än att åka i landslagsdress. Svenska landslaget ägs inte av de som för tillfället åker i landslaget eller tillhör ledningen.Det är Sveriges landslag.
Man kanske skulle göra som de gjorde i skidskytte och börja om totalt med unga juniorer.
Herregud. Tack för länken KarlP. Blomman gav ju Thorn beröm också.
Blomman raljerar inte alls. Herregud.
Burman borde knipa igen. Kritiken är befogad och Burmans insatser bör starkt frågasättas. Han åkte bort sig i stafetten på OS och gnällde på utrustningen… men nu upprepar det sig hela tiden med usla lopp och oceaner av tid efter. Sverige ska vara jävligt glada om de kan kommat topp fem på en VM-stafett.
Banan bör passa Burman. Han är inte ödmjuk nog. Sandström och Engdahl hade jag förhoppningar på inför säsongen men dem har tyvärr stagnerat.
Det spekuleres i om Kalla har gått litt over grensen treningsmessig. Lover ikke veldig godt mot VM.
Herrlagets prestationer avviker endast marginellt från tidigare insatser denna säsong. (Spelad förvåning av Blomman.) Damlaget presterar dock inte så bra som förväntat, förutom Ebba.
Palle
Det är inte bara norrmännen som är mycket bättre än svenskarna.Hur kommer det sig att vi kanske har 8 damer som har större chans att ta en medalj i ett världscuplopp än den bästa på herrsidan.Calle är väl den enda med realistisk chans om han kan hålla sig frisk,
Desutom har damerna en överlägsen återväxt.Det är ju det som är det skrämmande.Vi har ju knappt något att komma med på juniorsidan heller.
Norskorna tillbaka som lag idag.
Gobby
Frågan är väl inte om det går bättre eller sämre än förrut under säsongen.Det har ju varit en totalmörk säsong rakt igenom som laginsats betraktat.Det innebär ju inte att tex Thorn har gjort vissa bra lopp enligt sina förutsättningar ,men att när vi kör på absolut topp att någon kan komma som bäst kring plats 10 .Det kan ju vara positivt för den enskilda åkaren men katastrofalt ur svensk längdåknings synvinkel.
Intressant att inte Johaug är bara är 20+ sekunder före de andra på en så här tung bana. Seefeld passar inte lika bra för Therese som Ulricehamn. Lovande.. (tyvärr är det väl lika läge för superklättraren Ebba, det ska bli otroligt spännande att se henne i slalombacken nästa år om hon åker)
Rätan
Ja vi får hoppas på dom med brist på större talanger.Ja Johan blommade sent.Men på en Johan finns det många fler av de bästa åkarna som har varit bra tidigt.Vad vi skulle behöva är en ung junior som är lika bra i ung ålder som Bolchunov,Klaebo,Ustuigov varit.
Ulricehamn är inte en tung bana det är några långa backar men sen är det mycket återhämtning..
Sundling gör det hon måste nu får hon åka sista imorgon bra lopp där är hon given på VM.. Övriga tjejer visar tydligt att man inte duger i distans Frida Karlsson kommer vara på pallen i alla distanslopp på SM.
Johaug i 10km skate i år.
Lillehammer: Vinner med 9,2 sekunder
Davos: Vinner med 12,1 sekunder
Ulricehamn: Vinner med 22,8 sekunder
Avstanden øker
Er banen så veldig tøff da?
Lillehammer: Vinnertid: 26:22
Davos: Vinnertid: 26:05
Ulricehamn: 25:48
Ja, detta är en relativt lätt bana. Men intressant nog drar Johaug ifrån mest i de lättåkta partierna in mot varvning/mål. Även mot Jacobsen och Diggins. Svenskorna tappar mycket utför idag. Återigen problem med glidet?
Dagens tävling visar igen att det är klart lägre konkurrens på touren än i vanliga VC-lopp. MMK och Vinsa var nu 41a och 46a, med alla a-landslagstjejer före sig.
Per: For oss som har fulgt med så har Johaug forbedret seg kolossalt i lett-partiene, det er lenge siden hun var svak der. Det er kun en tåpelig myte eller løgn at hun kun er god i motbakker.
Per: Jo fast Vinsa och MK hade också bättre form under touren.
Blomquist är normalt en snäll person. Kanske lite feg dessutom,vågar inte riktigt säga som det är. Samma gäller Hård. Nu brast det äntligen lite för Blomquist och det tycker jag var skönt. Den här dåliga trenden på herrsidan har vi haft i flera år, återväxten har varit nästan obefintlig. Den som inte sett det har varit blind. Blomquists snällhet har också märkts gentemot norsk längdåkning där han väl aldrig sagt ett ont ord trots att det ibland har funnits anledning. Stor skillnad mot hur Jonas Karlsson var. Men där tror jag inte Blomquist kommer att säga något ont i fortsättningen heller. Finns nog ett samband där varför längdlaget/ ledningen inte gillar Blomquist.
Falk var 8a, 33 sekunder efter Björgen för två år sedan. Idag är hon 33a, 2,10 minuter efter. Och då känns det ändå som ett fall framåt för henne. Mysko.
Usel tv produkt. Följer Weng mot mål när fokus är på Ebba. Vilka klåpare.
För mig väntade resultatlistor med upp eller ned resultat. Förmodligen ligger alla i olika fas inför VM. Flera nedträningsresultat och några som måste toppa lite för att kvala in. En reflektion dock…Rekrytera Johanna Ojala som landaslagstränare!
Jag är dålig på statistik men var det här möjligen Kallas sämsta 10 fritt någonsin som senior?
Neithiri: 100 % korrekt ang Johaug. När ska de svenska åkarna/kommentatorerna se samma sak? I I Otepää ledde hon med nästan 10 sek efter den första kilometern.
Vinsa och MMK var ju i bra form under touren. Har inte bara att göra med att konkurrensen var sämre då.
Har Ebba knekt Kalla mentalt med sine fantastiske fremganger denne sesong? .. Nei, tror ikke det, januar mnd. har vel aldri vært en suksess-mnd når det gjelder form og resultater for Charlotte.. Hun har rutinen etter mange år i gemet, så med en ”smart” trening nå fram mot VM, så kommer nok formen tidsnok. Men pr. nå er det nok meget tøft og være Kalla, når hun taper så meget på sin spesialdistanse…
Kalla har aldri vært så langt bak 4 uker før et mesterskap. Jeg tror faktisk hun har trent litt i overkant mye. Treneren hennes har også vært redd for det.
Kan ikke forstå hvorfor Anders Blomquist får så mye klager for å fortelle status for svensk herrelangrenn. Det er jo helt riktig det han sier?
Charlotte och Ingesson har gjort underverk förr. Men det blir ett intressant SM. Ser fram emot onsdagens 10km och resten…
Jag tror nog Kalla kommer i form till VM. Tror definitivt inte att hon är övertränad. Så rutinerad är hon och hon har ju inte legat på höjd och sprängt alla gränser som Northug.
Nörden: Om de inte har varit sjuka finns det ingen anledning till att MMK och Vinsa skulle ha tappat så mycket. Och särskilt inte båda två samtidigt. Avståndet ner till Mia Eriksson var också ungefär som på touren. Kanske t o m lite mer nu.
Svenska ledares och åkares kritik mot Blomqvist är fullständigt obegriplig. De reagerar i affekt och utan självinsikt.
Mest förvånande är att Grip och Rickardsson som är riktigt erfarna reagerar så.
Jag tror herrlandslaget är behov av ett flertal föreläsningar av Janne Andersson. Den bästa svenska idrottsledaren på länge.
Sven: Ja, det han säger angående nivån är naturligtvis helt riktigt. Jag invände bara mot att det verkade som en rätt godtycklig lösning att bara säga ”specialsatsning”. Vad innebär det liksom? Och vilka grundproblem är det han har identifierat som en ”specialsatsning” är lösningen på? Han borde utveckla mer hur han tänker, tycker jag.
En ökad svensk herrsatsning låter självklart bra men det får ej bli så att det innebär en nedskärning av damernas satsning. Då är frågan hur en sådan herrsatsning kan vara ekonomisk möjlig.
Har inte med åldern att göra. Det är hans personlighet. Och har han ändå varit ledare länge i landslaget så han borde ha den erfaren som skrev att inte reagera så.
Rätans stolthet/Vasstrader… Tukt og slitsomt for den lille ”suporters” .. Disse norrmenn .. :-)
Jag är dum nog att tro att det satsas men om inte de man satsar på riktigt duger i konkurrensen så står man där man står nu. Svanebo och Andersson som kom in för ett par år sedan tror jag inte någon trodde på egentligen men det fanns inga andra. Fäst er inte vid de drastiska orden men man brukar säga ”skit in skit ut”. Det är de lokala klubbarna som inte får fram tillräckligt med talanger, idrottstalangerna satsar på annat än längdåkning. Grabbarna pratar vi om nu.
”Burman vilar för lite. Det är hans problem.”
Eller så tränar för dåligt, eller fel. 10-talets mest överskattade åkare, år efter år har det snackats om att han ska ta klivet upp, att det är hans tur. Mycket snack, lite verkstad. Har han någonsin hamnat topp tjugo i ett VC-lopp?
Rätans stolthet, angående startfältet (bara 59 åkare till start) så är det ju både Junior-VM och U23-VM denna vecka (avslutades idag)…
Där fanns säkerligen 40 åkare som skulle kunna konkurera i världcupen…
Dessutom, några andra bra åkare har varit krassliga en period (tex Teresa Stadlober)…
I alpint ser det väl likadant ut, sällan mer än 60-70 startande…
Vi har ju i alla fall världens mest bortglömda OS femma i det svenska herrlaget, Oskar Svensson kommer att smälla! Smartaste åkare i det svenska laget, dock mycket otur med sjukdom… han har presterat bättre toppresultat under sina tidigare år än Viktor Thorn gör i år (är faktiskt bara ett år äldre).
rs
Ja det har Burman. Såg riktigt bra ut för två säsonger sen.
Rätans stolthet, du er full, gå å legg deg!
Som sagt in med Ojala!
Vad har skidförbundet hållit på med sedan Sotji? Herrlaget är ju helt under isen. Nu har vi väl inga bättre men Richardsson har väl ändå gjort sitt. Har inte presterat nånting i år i cupen.
Och Burman står och trampar vatten. Ägnar kanske lite för mycket tid åt vloggandet? (som iofs är trevlig)
Och alla dessa lovord för Thorn, han är en medelmåtta internationellt och han behandlas av media som om han vore en junior. Han haussas för att vi inte har några andra.
Och Halvarsson är ju sjuk en månad efter touren. Känslig både fysiskt och mentalt.
Herrlaget är som damlaget på 90-talet, tunt och håglöst.
Dagen bästa, förutom Ebba, är Blomqvists sågning av ledningen. Att skylla på generationsväxling är det sämsta man kan göra, få lag har haft såna framgångar som vi ett antal mästerskap och det är förbundets ansvar att satsa på unga talanger som gör att man inte ska behöva hamna i en generationsväxling. Vi är för ”rädda om” de unga. Skicka ut dem på cuperna tidigt. Vad är det för fel med att låta 18-20 åringar tävla mot de bästa?
När det gäller Kalla tror jag absolut hon kan göra ett bra VM men Ebba är nog definitivt förbi nu som vår främsta på distans.
Falk, var blev av henne? Inget VM där.
Kallner: Bra skrivet.
Bra där Kallner. Att skylla på generationsväxling är efterblivet.
Kallner: innertier!
Kallner, du nailar det! Instämmer till 100%.
Rätans stolthet: Ja, Dyvik är en jättebra skidåkerska men det där sista saknas som tar henne framåt mot de bästa.
Det är flera som vloggar på och verkar inte ha fullt fokus på uppgiften.
Jag skulle aldrig komma på tanken, att som Burman, hålla på och rigga med kameran själv när man är ute och tränar. Tar bort koncentrationen från det som är viktigt. Och inslaget där han hämtar ny bil är ju bara patetiskt. Men visst är det intressant att höra om kosthållning etc.
Hoppas verkligen att Burman hittar rätt snart men det är oroande att han har såna problem med ryggen, framförallt i klassiskt där han har en mycket bra teknik.
Tobbe
Ja den här har man hört mycket och är världens sämsta bortförklaring
”idrottstalangerna satsar på annat än längdåkning. Grabbarna pratar vi om nu.”’
Sen brukar man köra med internet som ursäkt 2. Precis som att det inte finns internet i andra länder än Sverige.
Varför lyckas man bättre i andra länder att få fram talanger borde man fråga sig. Vi har lyckats bra förut och bättre på herrsidan än damsidan traditionellt. Norge är ju ett extremfall men andra länder lyckas ju också bättre än Sverige.
Tror att ett av problemen är den här motviljan att se problemen som artikeln i Expressen idag var ett exempel på. Man klarar inte ens av att ta kritik från en sådan som blomman som bevisligen är en expert, älskar sporten och även en skidåkare och försöker förminska honom genom att säga att han inte förstår. Han fattar nog bra mycket bättre än de flesta i landslaget. Känns ju inte som att de flesta i landslaget ger ett intryck av att vara de mest smarta eller analyserande personligheterna.
Sen är ju både Hård och blomman överdrivet snälla i kommentarer om vallning och åkprestation. De är så bortskämda i landslaget av att journalisterna gullar med dom att de inte tål de minsta kritik.
Det förvånar mig att delar av landslaget och ledningen reagerar negativt på Blommans ord. Jag lyssnade på sändningen och har inte gått tillbaka för att transkribera allt som sades. Men i mina öron önskade Blomman en herrsatsning som gör det möjligt för ett bredare herrunderlag att satsa helhjärtat på skidåkningen med proffsigt stöd för en god helhet. Varför är detta stötande för Grip m.fl? Vi kan väl bara konstatera att underlaget är för tunt för att generera god skörd. Ett bredare underlag gynnar som bekant också åkarnas personliga utveckling eftersom de kan mäta sig och träna med andra som lyckas (sprindamernas egna ord). Jag är ett frågetecken efter att ha läst uttalanden av Burman, Rickardsson, Grip m.fl. Besynnerligt!
Rickardsson och Calle är inte heller några åkare med pondus och ledaregenskaper som kan hjälpa att dra fram 90-talisterna.
Rätan
Ja men det ju en sak som inte riktigt passar i din Norge, Ryssland slutsats.
Varför går det då så bra på damsidan i Sverige.?
Nörden: Helt rätt. Finns det nån i herrlaget som är lite framåt och positiv?
Ska vara vallateamet i så fall :)
Finns inga herrar som kan mäta sig med Ebba o Stina o co i att bjuda på sig själva och skapa lite go teamkänsla.
landslaget har varit lite less på blomman sedan 2015!
Precis, det finns inga herrar som dansar eller kramas i målfållan.
AnnaF: Varför är detta stötande för Grip m.fl?
En leder uten visjoner, en feig leder uten god kontroll på egne løpere, sånn leser jeg Grip.
”Finns inga herrar som kan mäta sig med Ebba o Stina o co i att bjuda på sig själva”
Håller med. Men vi har ju en Jönsson. Borde man inte plocka in honom i en ledande roll för att skapa lite positiv känsla .
Annars är det ju lite tradition i Sverige att köra Wassberg stilen. Burnan är ju nästan en kopia. Till och med Gunde var ju jättetråkig under större delen av karriären till han fick ”spritting legs” Det var en vändpunkt.
Jag tycker Blomman oftast är ok men ibland har han dålig koll under loppen. Sen hyllar han mediokra resultat.
Föredrar dock Fredriksson som jag tycker växt in bra i rollen. Hans dialekt får man på köpet.
Jossa, ja det är uppenbart :) Men en aning drygt när somliga åkare menar att de inte tar råd av sofftyckare. Blomman har ju både varit aktiv och jobbat länge som expert. Han har kontakter i miljön. Det är förbluffande hela situationen. Just reaktionerna från Grip och gänget gör att djupet av problemet plötsligt blir obehagligt tydligt.
Peppen inför herrstafetten ;)
Slår vi resultatet från OS 2002 i VM är det okej med tanke på förutsättningarna ;)
Neithiri, precis min fråga. Jag förstår ingenting av reaktionerna. Eller rättare sagt, jag förstår att problemen går djupare än jag haft klart för mig tidigare.
Jossa
Ja har fattat att de föredrar Vacchi de har ju flera åkare till och med sagt.
Tycker att TV skulle ta in en mycket tuffare än Hård som aldrig säger något kontroversiellt. Anställ Peter Northug eller någon annan tuff som kommentator. Då kommer nog åkarna att längta tillbaka till den gullande Hård/blomman epoken.
Gunde är ju i alla fall en känslomänniska men våra herrar nu är helt ”jämngråa”.
Och Wassbergs ”väck,väck” är ju en klassiker.
Lundbäck och Magnusson var inga muntergökar heller, utom när de vann stafetten i Lahtis -78.
Nä, tacka vettja damerna.
Kanske en Södergren skulle kunna muntra upp stämningen lite? Han kan ju le i alla fall.
Blev inte Johan Olsson involverad i landslaget inför denna säsongen? Såg bra ut på pappret men vad hände där, är han fortsatt kvar? Har inte hört nånting om det på sistonne. Följer honom på IG och han trönar fortfarande hyfsat hårt och mer varierat än tidigare. Hade han åkt idag så hade han förmodligen varit bäste svensk.
Burman får vara butter om han vill. Viktigast är att han presterar. Det gör han inte.
Vi har i alla fall 5 skidgymnasier i längd i Sverige så att vi inte fått fram fler herrar är märkligt. Stöttning och ekonomi är vad som krävs OCH bra ledare.
Rätans
Ja håller med vad gäller Calle. Han kan ju bevisligen inte hantera sin karriär och borde få mer hjälp. Bara det där att springa omkring i t-shirt mitt i vintern som han sågs göra innan jul före ett lopp visar ju att han inte klarar av att göra något seriöst. Han har ju helt klart kapacitet att vara bland dom bästa men lyckas otroligt sällan på grund av att han blir sjuk eller klantar sig på något sätt.
Om vi sen tar intervjuverna i SVT säger de en hel del…samtliga herråkare inklusive Grip fäster blicken i fjärran och tar sällan ögonkontakt med reportern mellan bortförklaringarna. Det har blivit en ond cirkel som måste brytas. Säg hur?
Alltså, vi får ju fram talanger på herrsidan. Det är ju inte där problemet ligger (även om vi inte är i närheten av bredden i Norge eller Ryssland).
Problemet är ju snarare:
1. Om det är tillräckligt bra talanger
2. Om vi lyckas utveckla eller förädla dessa talanger tillräckligt bra
Oavsett vad är ett första steg att peta bort Grip som coach.
Jag har inte koll på hur bra svensk pojkåkarna är vid 15-16 jämfört med andra länder. Men klart är att vi är på efterkälken då de är juniorer.
Pichler?
Minns att Kalla blev chockad av hur hårt norskorna tränade efter att hon fått hänga med Bjørgen. Sen åkte hon hem och justerade. Kanske Pichlers träningsprogram vore något för herrarna ;)
Kolla på Sundby när han släppt på träningen lite. Nu är han ganska långt efter. Har man inte en extrem talang så krävs att man gör jobbet, >800 timmar, OCH med kvalité.
Generellt tror jag det tränas för mycket långpass och för lite intervall och styrketräning. Långpass förbrukar väldigt mycket timmar men ökar inte hjärt-lung kapaciteten. Internationellt är det inte många tävlingar som som tar 2 timmar. Alla femmilar är ju masstarter och där är det 1,5 timmes åkning i ett betydligt lägre arbetskrävande tempo är femmilarna förr med ind start.
De mest krävande loppen idag är 10 och 15 km med ind start och träningen borde riktas mer mot de kortare distanserna och då är det mer fokus på intervaller och styrketräning eftersom det är 25-35 min åkning.
Tycker också att det har kommit fram en del talanger. Problemet är bristen på utveckling och det vet jag inte vad det beror på. Calle slog igenom typ 2012 men har sedan dess legat på ungefär samma nivå. Burman tog U23-guld 2016 och var bra säsongen 2016/17 men har stagnerat. Thorn utvecklas fortfarande. Svensson – en enorm talang – har inte lyckats i år men har säker framtiden för sig. Andra som kom fram och placerade sig topp-20 i VC och som nämnts i tråden har fallit tillbaka.
Per:
Exakt så är det. Och ingen ny har tagit några kliv i år. Fick en chock när Gustaf Berglund kom 7:a i kvalet i Dresden. That´s it.
Jeg kan ikke helt forstå hva som har skjedd med Haga denne sesongen. Olympisk mester på 10km fritt, men i år har det gått veldig tungt.
Sven: Haga slo jo Kalla i dag, hva har skjedd med kalla?
Damer, lag 1
Evelina Settlin
Ebba Andersson
Charlotte Kalla
Jonna Sundling
Damer, lag 2
Anna Dyvik
Linn Sömskar
Moa Molander Kristiansen
Hanna Falk
Herrar, lag 1
Calle Halfvarsson
Daniel Rickardsson
Jens Burman
Viktor Thorn
Herrar, lag 2
Björn Sandström
Axel Ekström
Tiio Söderhielm
Karl-Johan Westberg
Kanske skapligt damlag av dom som inte är på plats.
Ingmarsdotter, Karlsson, Dahlqvist, Nilsson.
Blir Settlin – Ebba – Kalla – Jonna imorgon i förstalaget, väntat. Andralaget: Dyvik – Sömskar – MMK och Falken.
Norge kör med Weng – Johaug – AUJ och Flugan imorgon. Haga åker sträcka 3 i andralaget dvs tiden kan jämföras med AUJ, de konkurrerar om samma plats i VM-stafetten men fördel Astrid nu.
Norge är storfavoriter imorgon om utgår från dagens lopp, placeringar inom parentes:
1. Weng (8) 40 s före Settlin (22)
2. Johaug (1) 25 s före Ebba (3)
3. AUJ (2) 56 s före Kalla (13)
5. Flugan (6) 30 s före Jonna (17)
Men allt kan som bekant hända i en stafett. :)
Rysslands förstalag saknar Sedova som inte är med denna helg (sjuk?). Deras andralag består av enbart U23-tjejer, samma kvartett som som åkte i U23-VM 10 km fritt i Lahtis tidigare denna vecka. Istomina körde idag också men inte de andra tre.
Jörgen, Sveriges damlag 1 och 2 lär nog få tampas med Rysslands/Norges lag 2 om pallplats brons (Norge 1 och Ryssland 1 lär vara överlägsna)…
Herrarnas lag 1 eller 2 lär nog tyvärr inte bli bättre än sexa i morgon…
Hur blir det med vädret i morgon? Stora snöoväder lär dra in över västra Sverige under natten…
Glömde nämna USA:s damer…
Kanske USA vill snuva Sverige (och RUS 2) på tredjeplatsen?
Nörden> Ingmarsdotter, Karlsson, Dahlqvist, Nilsson.
Vilket lag! Kanske bästa icke-uttagbara laget nånsin!
”Nu agerar teamet kring skidstjärnan”
Jag har sagt det tidigare. Kalla har numera ingen egen tränare och inget team. Tränaren och ”teamet” är upptagna med andra saker. Tränaren och ”teamet” är fokuserade på andra åkare. Jag säger inte att det är fel, samtliga gör säker så gott de kan efter omständigheterna. Jag konstaterar bara ett faktum. Trots det, gör ”teamet” rätt saker nu så kan det bli hyfsat till VM. Men Kalla kommer INTE att vara i sitt livs bästa form, långt därifrån.
I sitt livs bästa kommer inte heller Calle att vara. Calle har inför den här säsongen en lång förhistoria av ständiga sjukdomar och missade formtoppar. Jag tycker att en sådan åkare inte ska åka TDS. Sjuk, skadat och formlös kan man alltid bli ändå, men TDS ökar sannolikheten för en missad formtopp till ett mästerskapen som ligger alltför nära touren.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/gPM61a/nu-agerar-teamet-kring-kalla-inte-i-form
Annika Zell= Landslagstränare= Var Anna Dyviks personliga tränare innan= Dahlqvist, Sundling, Settlin helt över isen.
Magnus Ingesson = Landslagstränare= Var Charlotte Kallas personliga tränare= Ebba bättre än tidigare.
Bra jobbat Grip!
ErrkaPetti: Rysslands förstalag saknar Sedova och misstänker att U23-världsmästaren Istomina är en kandidat för VM-laget också (kör i U23-andralaget idag). Norges förstalag är storfavoriter idag men sen är det flera som slåss om pallplatserna.
Meldt snø i dag så det blir nok ikke lett for Norge å gå i fra. Tror dette blir jevnere enn forventet
Rätans stolthet/ola/vasstrader… Rätans stolthet og ola har presis samme kommentar.. Godt jobbat dasstrader!!
Har du så mange nick at du totalt har mistet kontrollen? :-)
Ja, Dyvik och Kalla får betala ett högt pris. Det är fullständigt självklart att man inte kan ta ifrån Kalla hennes personliga tränare utan att det märks. Johaug kommer inte att släppa sin personliga tränare Pål Gunnar Mikkelsplass. Norska landslaget har naturligtvis ordnat på bästa sätt för Johaug.
pelle och ola: Jag tolkar olas svar som tvärtom Rätans (ironisk)? Dvs att vissa har blivit bättre när Zell och Ingesson kommit in i landslaget. Alltså ola positivt till Grip.
Jag tycker i alla fall det käns mycket bra med Ingesson.
Precis jag påpekade bara att det går att vända på hans argument
H. G. Wells … Pål G Mikkelsplass har vært og er Johaugs tekniske trener. Men broder Karsten Johaug har vært hennes fysiske treningspartner under utestengelsen…
Hoppas att Settlin kan hänga med Weng på första. Blir grymt intressant att se om Ebba kan hänga med Johaug hela vägen i så fall.
Britta J Norgren er sterk! Imponerende…
Britta hade varit ett VM-alternativ om tremilen gått i klassisk stil men nu går den i fristil.
Håller längdåkningen på att dö ut? Tråkigt att se endast elva damlag till start. Och då är sex lag från Sverige, Norge och Ryssland. Nästan komiskt att så mycket publik kollar på så få tävlande.
Kul med riktigt vinterföre och långa åktider så dem får kämpa lite.
Johaug åker som en kråka, jobbigt att se.
8 lag kör.
Gunmas Svanberg:
Verkligen trist! Stafett som gren dog ut under 00-talet. Håller med om att det är komiskt.
Smart producent. Bytte till ointressanta växlingsbilder precis när Kalla skulle gå om ryskan.
Bara jag som känner mig obekväm av att Johaug tävlar igen efter avstängningen. En åkare som en gång varit avstängd blir aldrig mer en normal åkare.
Lite synd att inte Sverige gjort som Finland och flugit ner Frida för att i alla fall testa startsträckan i andralaget. Sista chansen innan VM att få rutin på en förstasträcka mot seniorer. Unga Frida har snabb återhämtning och skulle säkert ha klarat det bra trots några lopp i benen.
Settlin ska inte köra förstasträckan hon har inte det taktiska sinnet för att följa med en sån åkare som Belorukova.. Inte ens på en bana det är omöjligt att köra ifrån på lyckas hon hålla sig i rygg.. detta avgör hela stafetten Ebba såg stark ut tappar 10 sek på Johaug och Kalla tappar 6 sek på Jacobsen när dom åker var för sig båda hade hållit rygg hur lätt som helst.. Sen vet vi inte om Sundling hade haft någon chans att gå med Östberg men hon gjorde vad hon skulle och gör rätt saker när det ska spurtas..
Jeep, Settlin er akilleshelen, hun kan ikke gå stafett. Jeg syns det var kjempesynd, hadde sett fram til Johaug-Andersson duellen hvor de begge gikk ut likt.
Nörden: Jag har inga problem med det.
Det hadde blitt en jamn stafett mellom Sverige og Norge, med Ida på første etappe…
Settlin är provad på första och klarar inte att åka hyggligt bra. Med Ida och Stina blir det bra.
Uansett så tror jeg Østberg hadde kjørt fra Sundling ganske lett.
Mot slutten av første etappe så valgte Sundling som nummer 3 å gå i et annet spor en Norge og Russland. Helt utrolig!
Spännande och rolig stafett. Alla svenskor gjorde det bra tycker jag. Även om Settlin hade varit kloss på Weng hade Sverige inte vunnit. Men ändå ett snäpp bättre än igår på Kalla t ex. Och även Sundling kör lugnt och smart. Falk fick ett positivt kvitto för första gången i år egentligen. Bland norskorna imponerade Jacobsen på mig. Har grepp om tredjesträckan nu. Men surt ändå att inte ha Stina med. Oavsett sträcka hade hon gjort stor skillnad idag. Frida Karlsson? Ja, på förstasträckan i så fall. Ebba och Kalla känns klara på sträcka 2-3.
Per:
Håller inte alls med dig. Stafetten var ointressant. Vilket oftast är fallet med damstafetter. Norge är nästan alltid överlägsna.
https://www.nrk.no/sport/norge-med-ny-stafettriumf-1.14402510
Hvorfor manglet det ”løypemannskap” under den ellers så flotte arrangement i Ulricehamn?
Sven: precis, hon var otaktisk där. Tappade säkert 10 meter.
Det var väl ingen av svenskorna som gjorde nån toppsträcka idag.
Jag tror f ö att Kalla ligger helt rätt formkurvemässigt. Form är ingen exakt vetenskap och det är inget konstigt om uppåttrenden kommer någon vecka senare än hon är van vid. Kanske mer oroande med Ebba faktiskt. Har hon haft någon dipp ännu i år?
Nörden: Fast det är inte ointressant några veckor före VM. Det är inte många åkare som kan känna sig säkra på en sträcka så alla åkare i topplagen gav allt.
Per: Så är det. Men jag kollar alltid på en stafett utifrån spänningen kring placeringarna mellan länderna. Det är det som gör det intressant eller ointressant att se på.
Att Falk gör en bra insats i skymundan och exempelvis Ida och Frida K kunde gjort bättre lopp än Settlin är inte intressant där och då för själva upplevelsen framför TV:n/datorn/plattan/mobilen.
Per
om man tänker så om Ebba skulle ju man ju kunna säga det ännu ner om Johaug .Att hon toppat hela säsongen kommer säkert inte att hindra henne att dominera i VM också.
Däremot så verkar ju Kalla vara en åkare som är väldigt känlig vad gäller formen.Tror att man kommer se i Cogne hur det kommer att gå för Kalla i VM
Har Martin Jaks lagt av? Nån som vet?
Damstafetten utvecklade sig helt OK och ungefär som förväntat. Settlin höll nu och Jonna spurtade relativt enkelt förbi Piippo.
Sen i VM lär det stå mellan Ida och Frida när det gäller startsträckan. Jonna in på sista om Stina inte kan göra sig själv rättvisa. Ida är också bra i fristil men spurta nej.
Ryska laget lär vara ett par snäpp vassare i VM, saknade två idag som lär vara med i deras lag i VM. Tappade idag efter de två ordinarie åkt.
VM-medaljerna i stafett lär hamna hos de tre länderna dvs Ryssland, Sverige och Norge.
Blir alldeles tårögd av Calles lopp!
Mycket större glädje över det än Holunds flopp!
Härligt av Calle! Roligt att se!
For et løp av Tønseth ..
@V.Vittoz: Finland har inte flugit ned Eveliina Piippo, hon körde sitt sista lopp i U23-VM på Onsdag, Frida körde sitt sista lopp igår!
Haha thorn vinner bara för att Jouve fick ploga snö i sitt spår!
Maltsev till VM! Gud vad skönt att Norge torskade!
Vilken bredd Ryssland har!
Pjotor:
Martin Jaks la opp i april 2018
https://www.fis-ski.com/en/cross-country/cross-country-news-multimedia/news/archive/article=martin-jaks-announced-his-retirement
Hanna Falk kör jämnt med Sundling idag
Hanna Falk körde inte jämnt med Sundling igår.
Synd med Holund, men det viktigste var å se at Tønseth og Røthe går veldig bra. Det kommer til å bli Iversen på første etappe og da blir det litt annet:-)
Ser at Sverige taper 1:30 på de tre siste etappene. Da hjelper det lite om Calle går bra.
Hanna Falk kan ju varenda meter av sin barndomsbana vilket hjälpte henne till fantastiska insatser förra året i Ulricehamn, hade hoppats på betydligt bättre resultat denna helgen.
Chansen att landslagsledningen chansar med henne i en vm-stafett bör ju vara väldigt liten nu.
Om man studerar sträcktider och sträckplaceringar så var de svenska damernas resultat rätt jämna. På herrsidan körde Calle bra och sedan tappade de övriga tre jämnmycket. Rickardsson var dock bara sjua på sin sträcka och han tappade mest. Thorn var visserligen också bara sjua men han slog ju av på takten in mot mål och laddade för spurten. En tanke för VM är att köra laget Svensson-Calle-Burman-Thorn. Rickardsson är tyvärr rätt jämndålig numera och menade i intervjun efteråt att de han körde mot helt enkelt har högre kapacitet.
Falks chanser att köra stafett är nog fortfarande en bit bort ja, men hon fick ändå ett positivt kvitto från den här helgen. Det är precis som om hon har kört med handbromsen i sedan Bruks. I och med Stinas skada finns dock möjligheten att ta en sprintplats i VM-laget. Men mycket hänger på SM för Falk.
Bästa Svenska i dagens stafett var Evelina Settlin, tappade bara 4.2s, alla andra tappade mera
Kurt: Fast så kan man inte resonera. Settlin åkte så fort hon kunde för att hänga med så länge hon kunde och sedan för att minimera tidsavståndet. Sundling körde inte järnet när finskan kom ikapp utan då handlade om placeringar, inte tidsavståndet upp till Norge
Falk har väl aldrig varit nära stafettlaget i Seefeld så förstår inte varför alla ska påvisa att hon gjorde ett mindre bra lopp igår.
Hon har fortfarande chansen på sprint. Visst har hon varit bättre tidigare år men då har hon och andra sidan haft en grym kapacitet. Dessutom är hon rutinerad. Vi får väl se.
Tyckte inte Settlin skötte sig, hon tappade fokus när det gällde som mest. Hennes uppgift var att ge Ebba en chans mot Johaug men det fick hon inte. Hade iofs kanske haft det tufft ändå…
Kan nog bli svårt att Slå Johaug och gänget i Seefeld, men I Oberstdorf 2021 och i Peking 2022 tror jag att tjejerna är stora favoriter, om Ebba, Frida och övriga unga fantastiska tjejer fortsätter utvecklas så här bra.
1. Falk har tyvärr inte kapacitet att köra nån tävling på VM. Följer hon med är det som reserv.
2. Calle gjorde en godkänd sträcka.
3. Richardsson kan inte bli aktuell för stafett.
4. Burman gjorde inte ett godkänt lopp vare sig igår eller idag.
5. Thorn åkte svagt men ok spurt.
6. Sverige är inte bättre som herrlag än så här.
Varför åker man både 10km Klassiskt OCH 15km Klassiskt bland damerna i SM?
I Norge samma dagar kör man 10km Klassiskt och 15km (7,5×7,5km) Skiathlon…
Med andra ord, varför övar man inte på Skiathlon en månad före VM?
Tycker att Sverige ska gå för guld.Norskorna har dominerat aldeles för länge.En möjlig silvermedalj till för Sverige är ju inget man blir jätteentusiastisk över.
Då finns det bara ett lag tycker jag om inte Stina är med .Kalla,Ebba,Frida,Jonna. Frida kan ju bli en flopp men utan henne i toppform har nog inte Sverige någon chans om inte norskorna vallar bort sig.Om Stina är med byter vi Jonna mot henne.
Tror att Ingmarsdotter eller de andra kommer att tappa på sin sträcka om dom skulle tas ut.Synd att inte Frida testades idag på stafetten. Det skulle ha varit en bra erfarenhet.
Konstigt den enda tävlingen under året där alla brukar vara med är SM. Man undrar ibland vad dom är prioriterat.Allt får stryka på foten ett VM år förrutom det heliga SM tävlingarna. Där är det aldrig någon som tycker att han eller hon måste läggain en träningsvecka.
Jag är enig med dig angående din stafettuppställning KarlP. Tror det är den som har störst chans till seger.
Ang SM, så är det nog ofta klubbarna som har kravet att dom ska köra SM, ingår nog ofta när man värvas till klubben/signar elitkontrakt med sin moderklubb. Men här killgissar jag bara :)
Någon här frågade tidigare här om Martin Jaks och om han fortfarande tävlar, och, som någon svarade, han lade skidorna på hyllan i våras…
Men, jag kollade hans profil på FIS hemsida står det NOT ALLOWED på hans tävlingsstatus…
Detta ”not allowed” dyker upp på en del åkare som ej är aktiva längre, men, varför bara på några få och inte på alla andra?
Vad kan ”NOT ALLOWED” betyda?
Även Virpi Kuitunen står som not allowed…
Virpi borde haft rubriken Not Allowed efter avstängningen.
Tror ikke det er smart å kjøre Jonna på siste etappe. Ganske sikker på at Øsberg går fra henne ganske lett.
Tror kanskje det beste er å kjøre følgende lag:
Ida I: Følger Weng
Ebba: Taper 10 sekunder til Johaug
Frida: Taper 5 sekunder til Jacobsen
Kalla: Tar inn 15 sekunder på Østberg og satser på en langspurt
För att bli allowed måste man vara anmäld i Wadas anti-doping register sex månader. Vet dock inte hur det funkar med vallare som kör stafett (dock förbjudet nu?) och Anna&Emil som dyker upp.
Angående stafettlaget lär Kalla inte köra förstasträckan på VM. Det tror jag inte finns på kartan hos Grip & co. Ebba och Kalla är nog rätt säkra på sträcka 2-3 just nu. Möjligen att Kalla köra sista som Sven skriver. Jonna-Frida-Ida slåss om övriga två platser. Helst Frida på en klassisk sträcka och i så fall den första eftersom Ebba tar Johaug på andra. Jonna eller Ida på tredje eller fjärde i så fall.
Viktor Thorn tror jag säkrade sistasträckan på VM med dagens lopp. Det var inte någon supersträcka men spurten mot en sprinter som hade en del kvar att ge var imponerande.
Ida skall inte köra någon första etapp. Det är en myt att hon skulle vara stabil på den, dessutom är hon bättre i skejt. Det är massa journalister som propagera för Ida på första. Idas klubbkompis men värdelöse experten Mogren och DN:s fopolls kille Grimlund är de främsta. De har nu 6 mästerskap på raken refererat till den trygge Ingemarsdotter som given på startsträckan.
Som jag ser det är alternativen tre.
Frida-Ebba-Kalla-Sundling
Frida-Ebba-Kalla-Ida
Frida-Ebba-Ida-Kalla
Alternativ 3 är bäst ifall Frida och Ebba håller jämna steg på klassiskt.
På herrsidan så är Rickardsson helt diskvalificerad, fullständigt patetisk insats från en 2x Olympisk mästare.
Thorn-Halfvarsson-Burman-Svensson
Thorn hänger på Hakola och Gaillard, Halfvarsson på Niskanen. Burman skall klara Lehtonen och Parisse. Sedan har Svensson chansen att spurta hem ett brons mot Heikkien och Jouve eller vem fransmännen nu plockar fram. Alternativt platsbyte på Thorn och Svensson.
Jan
Ja sätta svagaste kortet på tredje sträckan har ju faktiskt funkat förrut .Sista gången Sverige vann en stafett.Men det kräver att Kalla har sin allra mest gnistrande form. Men jag skulle då föredra den här uppställningen
Frida,Ebba,Jonna,Kalla. Men jag har en vag optimistisk känsla att det kommer att vara Stina som kör sista.
Jan: att säga ”patetisk” om Richardsson är väl ändå fel ord i fel sammanhang. Han är inte bättre helt enkelt.
Och att sätta Ida på en sista sträcka tror jag inte på.
Frida-Kalla-Sundling-Ebba är nog rätta upplägget. Ebba är den klart starkaste åkaren och den enda som kan konkurrera med Östberg på en sista sträcka.
Patetiskt är fel ord, jag söker ett annat ord, typ motsats till imponerande.
Ibland funderar jag på hur han och Teo orkar hålla på. Resultaten blir bara sämre och sämre sedan 2014 och alla kompisar har slutat. Men de älskar väl skidåkningen helt enkelt.
Bara tredjesträckan är intressant för Ingemarsdotter detta är om Sundling inte är i bra form då är Sveriges enda chans att avsluta med Kalla som kan åka ifrån Östberg.. Jacobsen är skicklig på att lägga upp ett lopp men hon har inte längre sprintkvalitet och får svårt att köra ifrån någon som Ida som är bra på att hängåka..
Första sträckan har Ingemarsdotter ingen chans att hänga med Belorukova(Weng följer med..) det är knock out i klassiskt. Samma för Settlin som också är för dålig taktiskt det visar hon gång på gång.. Det krävs en Karlsson som orkar ligga på max 5 sista minuterna av sträckan när tempot höjs, bara ledarna är tydliga med att hon måste ligga i rygg hela vägen och inte dra en meter även fast det går långsamt.. Man måste vara extremt tydliga med taktiken på första sträckan det var man inte med Settlin i Beitostölen som trodde att det var fritt fram att dra.. Sverige kan chansa lite på sträcka 3-4 för att försöka ta guld men inte på sträcka 1 får Johaug åka med lucka då är det avgjort och tappar man på första sträckan kan man även missa medalj Finland har yngre åkare nu som kan åka med Pärmäkoski..
Angående Finland och damstafett, det kanske blir både Anita Korva och Evelina Piippo i laget till VM?
Finland behöver nytt blod…
Jag älskar Riita-Liisa Roponen, vilken skidkvinna! Fyller 41 år i år och är bara sekunder ifrån duktiga åkare som är 15-20 år yngre!
Vad jag menade i föregående inlägg är att Fröken Roponen är ett bevis för den lite tunna återväxten på finska sidan…
Lite off topic, men relaterat till Johaugs ständiga segrar…
Såg en tabell idag som visar segrare i alla herrarnas Grand Slam-turneringar sedan 2004, och, trion Federer Nadal & Djokovic har vunnit 51 gånger av 61 möjliga!!!
Betänkt då statusen och konkurrensen inom tennisen, med 50 miljoner aktiva spelare runt om hela världen, och att vinna en Grand Slam ger nästan 20 miljoner kronor på banken!
Att dessa tre, år in och år ut i femton år, vinna 84% av alla GS-tävlingar är häpnadsväckande…
Therese Johaug & Mikaela Schiffrin är kanske av samma virke, och inte dopade. Vad vet jag…
ErrkaPetti, Undrar hur hård konkurrens det är i toppskiktet i tennis när Federer kan vara i topp vid 38 års ålder.
Sedan tror jag att det är en tidsfråga innan Johaug är upphunnen av yngre .
GKA: Vem lade av vid 38 års ålder och var då fortfarande världsklass? Björgen…
GKA: Vem lade vid 38 års ålder av och var då fortfarande i världsklass? Björgen…
GKA, tror tennis är en av världens svåraste sporter att nå toppen, svårare än golf där ”otränade” tjockisar kan vinna proffstävlingar ;-)
Såg ett reportage nyligen där dom påstod att många yngre (runt 20-22 år) tränar tennis upp till åtta timmar per dag, sex dagar i veckan…
Vi som älskar skidsport inser att det inte bara är träningsmängden som är nyckeln till framgång, utan smart träning, och, att vara taktisk i loppen med hushållningen av energin…
Pratade med en relativt insatt skidpersonlighet på en julfest i december om Therese Johaug, och, den personen påstår att ingen, absolut ingen tränar mer brutalt än therese i världseliten…
Det gäller ju ha en kropp som klarar denna omänskliga påfrestning, och, Therese verkar ju ha denna kropp…
Vore intressant att få jämföra Ebba och Charlottes träningsmängd denna säsong, eller hur?
Hur kommer det sig att Ebba är så himla jämn i år i toppen, medans Charlotte verkar tung och trög nästan hela december och januari?
Borde inte Ebba vara nedtränad? Borde inte Nepryaeva vara nedtränad och slut efter TdS?
Eller har det med ålder att göra?
Björgen var ju lite trögstartad har jag för mig, för att allt närmare mästerskap bli allt vassare…
Vi får hoppas att Charlotte ännu en gång kommer ur källaren och är sylvass till VM i Seefeld!
Vore det inte häftigt att få knäcka Norges damer i stafetten?
Tror absolut det är möjligt med Frida i laget, utan Stina…
Samtidigt HOPPAS vi verkligen på att Stina kommer på benen igen denna säsong, om inte till VM så åtminstone till avslutande tävlingar i Drammen Falun och Quebec…
Hur mycket tror ni höjden blir en faktor i Seefeld? Är det tillräckligt högt för att ha större betydelse? Vissa har ju svårare och andra lättare för hög höjd… (Sundlings åkte tex svagt i Davos, även om de kan ha varit en tillfällighet). Settlin, Sundlings, Ingemarsdotter och Dahlqvist är ju rätt lika vad gäller högsta nivå, så känns som formen fram mot vm och framförallt dagsform bör avgöra.
Jag tror absolut Kalla kan komma i form till mästerskapet, hon har ju inte haft några skade eller sjukdomsbekymmer och det vore märkligt om hon gått över gränsen och blivit övertränad. Tror snarare att den tunga träningsperioden har tagit längre tid att återhämta sig ifrån än vanligt.
Mer bekymmersamt är att hon än så länge inte åkt bra tekniskt, är tveksam om det bara är brist på form. Sätter inte stakningen i klassiskt och sätter ner skäret för sent i fristilen. Hoppas hon får tid att samla överskott och slipa teknik.
Men åt Johaug finns inget att göra. Har aldrig sett något liknande, verkar kunna återhämta sig efter tunga backar på mindre än en sekund. Och att den spensligaste kvinnan i cirkusen åker fortast utför har man väl aldrig hört talas om tidigare.
Manne: Seefeld ligger på ca 1200 m höjd så det är viss skillnad mot Davos som ligger på strax under 1600 m. Och i exempelvis i Val di Fiemme (ca 1000 m höjd) har ju Sundling åkt bra. Så nej jag tror inte det spelar så stor roll. Nu vet jag inte om svenskarna komma ladda upp på höjd.
Ingesson sa så här
Formdippen är oväntad jag trodde hon skulle åka bättre planen var att de skulle komma en uppgång efter Otepää men de har var betydligt sämre
Har det kommet noen ny informasjon når det gjelder Stinas skade?
pelle – det är knäpptyst och lär så förbli till strax innan VM om inget läcker ut.
jossa – ja, det följer inte hennes tidigare mönster, men om formtoppen kommer lite senare är jag inte ledsen, tendensen har varit att hon är i grym form en vecka innan mästerskap och sedan haft svårt att hålla hela.
Swestam… Okej… Jag menade egentligen inte specifikt med Sundling (då det kan ha varit en tillfällighet) – mer om höjden generellt kommer va en faktor i mästerskapen?
För damstafetten är det ju flera som är så jämna att formen i VM bör få stor betydelse. Dock kan nog Idas rutin ses som en fördel för henne då flera av dom andra är relativt oprövade. Sen upplever jag henne som lite av en lagkapten som har en förmåga att lyfta andra, men det är ju jag det. För Fridas del gäller det nog att visa fram mot vm att hon är klart bättre än övriga alternativ.
Pelle och Anders… Förra veckan sa man att man skulle komma med en lägesrapport om tre veckor, alltså drygt två veckor från nu.
Har svårt att se att Ida går före Sundling på en fristilssträcka.
ErkkiPetti, Inom Tennis,Skidsport och vilken sport som helst gäller särskilda personliga förutsättningar för att nå toppen och stanna där.Överallt finns det individer som tränar mycket men står och stampar i sin utveckling.
Utifrån förstasträckan igår så var det kanske inte så mycket kapacitet utan positionering som skapade luckan? Svor som tusan när luckan skapades, ville verkligen (!) se Ebba gå ut i rygg på Johaug, speciellt på en inte så tung bana
Utifrån det, vem är en bra hängåkare som positionerar sig rätt? Ida skulle jag säga.
Ida är en bra hängåkare men har också gjort mindre bra stafetter. Det får man inte glömma.
Man måste gå ganska långt tillbaka för att hitta en dålig stafettsträcka av Ida. Senast hade hon ju snabbast sträcktid, och gången innan, för två år sedan i Ulricehamn, låg hon ju kloss i rygg på Östberg. Hon har gjort bra resultat i sprint och varit stabil på distanslopp i vinter.
På anmälningslistan till SM kan man läsa sig till vad åkarna konkurrerar om..
Settlin och Karlsson slåss om en plats på 10km om Nilsson inte åker VM får båda åka.. Ingemarsdotter, Dahlqvist, Falk och Sundling är inte anmälda och visar därmed inget intresse för intervall.. Dyvik, Molander, Sömskar och Vinsa åker och har chans att bli reserv..
Sprint.. alla är anmälda utom Nilsson, Kalla, Andersson.. Kamp mellan Falk, Ingemarsdotter, Sömskar, Settlin, Lundgren och Hagström om 1-2 platser till VM och 4 platser till Lahtis.
Masstart.. denna ger grund för skiathlon. Karlsson, Ingemarsdotter, Settlin, Dahlqvist, Sömskar, Molander, Vinsa, Dyvik kämpar om 2 platser på VM. Sundling och Falk åker inte och visar inget intresse för att åka distanslopp på VM.. Sundling åker sprint, sprintstafett och stafett på VM..
Nörden… Har man åkt många stafetter, har man troligen även gjort några sämre. Det bör inte va en fördel att ha kört få stafetter, bara för att man inte har misslyckats då. Ida och Jonna bör ligga jämnt till inför stafetten, men med lite olika kvalitéer.
Men tänk om det faktum att Frida, Jonna och Maja knappt åkt några internationella seniorstafetter kan vara en anledning till att de misslyckats färre gånger än Ida?
Jag hade hoppats att Britta Johansson Norgren skulle komma till SM-stafetten, så att Sollefteå skulle få ett riktigt starkt lag, men det krockar nog med Toblach-Cortina
Kalla kan väl åka första sträckan. Ingemarsdotter får då ta sista vilket inte är lika pressande.
Manfred… Det var det som var en del av min poäng.
Ser följande huvudalternativ till stafetten som det är nu men kan (och lär) ändras beroende på SM, fram till VM och dagsform på plats i Seefeld:
Sträcka 1: Ida, Frida
Sträcka 2: Ebba, Kalla
Sträcka 3: Kalla, Ebba
Sträcka 4: Kalla, Jonna, Ida
Sträcka 1 – Kommer att gå fort med Belorukova och Weng. Ida har åkt mycket bra i vinter och är extremt rutinerad, det får vi inte glömma bort. Vet när hon ska släppa. Frida Karlsson är oprövad i dessa sammanhang och en chansning (som kan gå hem) men vi får se hur det går för henne i SM och fram till VM. Vore hemskt om hon väggade i ivern att inte släppa. Ledningen får fundera vilket alternativ som är bäst, sejfa eller chansa? Reserver Settlin/Jonna.
Sträcka 2 – kommer att gå extremt fort med Johaug och Neprayeva. Ebba bästa alternativet, orkar hon hänga på är det ett drömläge annars så liten lucka som möjligt. Reserv Kalla.
Sträcka 3 – AUJ/Haga och troligtvis Sedova/Istomina. Går inte lika fort men tufft. Kalla kan reparera ev ”Johaug-lucka” och gillar att jaga OM hon är i toppform, ser Kalla som förstaalternativ men Ebba skulle inte göra bort sig heller, hon kör dock sträckan innan. Jonna reserv.
Sträcka 4 – Flugan och troligtvis Sedova/Istomina. Har Kalla täppt till luckan innan är bara att hoppas på att Jonna har en riktigt bra dag, Flugan lär ösa på från start, i syfte att slippa en spurt. Kalla alternativ men lär köra innan. Reserv: Ida
Nytt inlägg skapat nu här på Skidpepp inför SM i Sundsvall denna vecka!
Fortsätter Astrid Jacobsen visa fin form är det inte otänkbart att hon tar sista, i synnerhet eftersom både Östberg och Weng sagt att de helst inte kör sista medan Astrid sagt absolut.
Jörgen, jag tycker dina resonemang om damstafetten känns rimliga, men funderar ändå på ett annat alternativ. Det har sagts (har inte fått detta bekräftat dock) att den klassiska sträckan är betydligt tuffare än fristilssträckan. Om Kalla hittar formen till VM borde kanske både hon och Ebba åka klassiskt på stafetten, trots att båda känns som ett bättre val för en andrasträcka. Men är det lättåkt på fristilen blir det extremt viktigt att inte ligga efter när det är dags för tredjesträckan. Jonna, Ida, Frida eller vilka som nu blir uttagna, har alla chansen att hålla ryggen på norskorna över 5 km om det är lättåkt.
Nån som har koll på hur många utövare längdsnitten har i ex Sverige, Norge, Ryssland, Italien, Frankrike,Finland mfl? Appropå herrlagets brist på bredd gentemot vissa av dessa nationer.
*Längdsporten
Jag tittade ett par minuter igår på OS-stafetterna från 2010 och 2014 och man kunde konstatera att Tjeckien som var med länge (speciellt 2010) båda gångerna blev avhängda efter ett halvt varv i Ulricehamn. På herrsidan känns det som att alla länder förutom Norge, Ryssland och till viss del Frankrike har det jobbigt med rekryteringen.
Hq, hade inte Ulricehamn krockat med JVM/U23VM hade vi säkerligen sett fler lag i bägge stafetterna…
Jag tror och hoppas på en renässans av längdskidsporten kommande år…
Det vi måste skapa är mer status, mer prispengar, och, roligare tävlingar med bättre TV-produktion…
Tror absolut på att länder som Polen Frankrike Italien samt Tyskland kan växa igen och skapa mer intresse i andra länder…
Hoppas på att stora vintersportnationer som Österrike och Schweiz kan anstränga sig lite också!
Alla idrotter går igenom olika populärfaser, med upp och nedgångar, och, fotfolket som ALLTID gör grovjobbet finns där, år in och år ut (lyckligtvis!)
Fast vi inte tror det, men Kina verkar ju satsa på världscupen numera. Ser olika åkare komma och gå från Kina i resultatlistan…
Kina har ju faktiskt nästa vinter-OS 2022, så det satsas nog på resultat dit och då…
Finland har tagit ut sin trupp till VM https://svenska.yle.fi/artikel/2019/02/02/skidlandslagsledningen-delade-ut-15-vm-biljetter-19-ariga-anita-korva-och-20