Lahtis 9-10 feb
Publicerat i 2018-19, Världscupen
Finska Lahtis står som värd för den näst sista världscuphelgen innan VM.
Tidsprogrammet (svenska tider)
Lördag 11:00 – Sprint fristil kval
Lördag 13:30 – Sprint fristil finaler
Söndag 11:30 – Teamsprint klassisk stil kval
Söndag 13:30 – Teamsprint klassisk stil finaler
Uttagna till Lahtis:
Damer sprint | Herrar sprint |
---|---|
Maja Dahlqvist, Falun/Borlänge SK Hanna Falk, Ulricehamns IF Johanna Hagström, Ulricehamns IF Ida Ingemarsdotter, Åsarna IK Moa Lundgren, IFK Umeå Evelina Settlin, Hudiksvalls IF |
Martin Bergström, IFK Umeå Calle Halfvarsson, Sågmyra SK Johan Häggström, Piteå elit Teodor Peterson, IFK Umeå Oskar Svensson, Falun-Borlänge SK Viktor Thorn, Ulricehamns IF |
Johanna Hagström och Moa Lundgren är med, lite vågat av Grip att ta ut dom även om de självklart har förtjänat det. Tänk om någon av de två eller båda smäller till i Lahtis, hur skulle det se ut?
Grip har möjlighet att byta ut de anmälda VM-namnen hos FIS ända fram till 18 feb men det lär inte ske om de redan uttagna håller sig skadefria och friska.
Det är dags för Teo att stäppa upp nu och orka alla finalheat.
Maja osäker form nu, hoppas hon hittar tillbaka till den fina och jämna höga formen hon hade innan. Jonna slipper åka i Lahtis, gör Kalla, Ebba och Frida sällskap till Seiser Alm nu på onsdag kanske?
Vad händer om Oskar Svensson presterar lika dåligt i Lahtis som på SM? Orolig för hans form.
Teo håller fortfarande god klass i klassisk sprint men desto mer osäker på fristil. Han slåss framför allt med Häggström om sista platsen. Bergström måste hitta på nåt speciellt för att knipa en plats tror jag.
Kul för Lahtis att få arrangera VC före mästerskap. De brukar ju arrangera VC direkt efter mästerskap när alla känner av baksmällan från VM eller OS.
Någon får gärna motivera för mig varför Hagström skulle gå före Ida? Hagström har inga världscuppoäng och Ida ligger fyra i sprintcupen.
På herrsidan och sprint tycker inte jag att att Teo borde vara ett alternativ.Han har ju helt klart inte kapacitetenför någon medalj.Bättre att ge yngre åkare chansen i så fall så att dom kan få erfarenhet.Det innebär inte att Teo ska vara diskvalificerad för frantiden.Men i år håller han inte måttet.
Teo talade om att lägga ner inför säsongen…
Ida har blivit grisebankad av de andra svenskorna när de möts, hon körde över Lundgren i Lillehammer och fick som belöning åka touren dör hon utan Jonna och Maja och med magiska skidor gled in på en tredjeplats. Hagström har inte fått åka VC så det är klart att hon inte har fler VC-poäng. Jag vill att Falk skall få platsen men att Lundgren och Hagström skall vara med och slåss om den och den eventuella plats Stina lämnar.
Stina eller nån annan svenska får se till att vinna VM-guldet så får vi en extraplats nästa VM :)
Jan: har du kommit på vilka som saknades i Lillehammer sprinten? fast nu fick du in även glidet som orsak i Tds inte bara de svagare motståndet.. fast visst jag håller med att Falk ska få platsen och att dom andra också borde få åka om den..och de gäller även Ida var väldigt negativt om henne nu
Sedan vet vi nog inte hur dom resonerade med olika åkare gällande starter i tds kan ju varit väldigt många nej och Moa L hade just varit sjuk..
Blir Moa L lätt sjuk? blev hon inte de även under JVM förra året
Jag är inte negativ till Ida, bara av det eviga lobbandet som drivs av vissa. Hon har gjort mycket tokiga grejer rent taktisk och gått in i vägen i kritiska lägen, förstört stafetter som ingen annan. Ändå framställs hon som ett säkert kort medan exempelvis Fantastiska Frida målas upp som någon son behöver barnvakt, hon kan inte manövrera i fält, inte öpppna lugnt osv.
Och vad gäller sprinten så har Ida fått flest chanser av alla medan Hagström inte ens fått åka VC, klart att Ida har bättre meriter då.
Jan: Ida har ändå åkt till sig sina chanser att få åka..
Nu är det nån som ännu en gång blandar ihop nån med Diggins.
Jan: Det är nu som allvaret börjar för Frida, hon är uttagen till VM och kommer att få bekänna färg. Det är inte så att ledningen kommer att sätta in Frida på en stafettsträcka utan att veta om dagsform och kapacitet. Vet inte om Frida sitter med på planet ner till Seiser Alm imorgon onsdag men varför skulle hon inte göra det? Hon är inte aktuell för sprinthelgen i Lahtis och nu är det VM som gäller. Troligen får vi se henne köra i världscupen i Cogne innan det är dags för Seefeld.
så länge Falken inte åker någonting är jag nöjd..
Ida har två pallplatser i vinter, Falk har tagit sig till en final
Precis! utifrån en samlad bedömning av hela säsongen kan jag omöjligt se att Falk ska gå före Ida, – i så fall måste hon vinna i helgen typ,.,
ernström är killen med koll tydlihen…
Falk har två segrar i skejtsprint senaste åren och plus mot Ida i H2H. Utan att vara en Falk-fantast så ligger hon före.
Jan: jag har svårt att se att man kan ta ut någon utifrån vad man presterat ”senaste åren”.. när konkurrensen är så tuff.
En annan sak är det på herrsidan där konkurrensen inte varit så stark.
men faktum kvarstår Denna VC sässong har Ida 2 pallplatser, dessutom en hel del stabila distanslopp som visar att hon har en bra grundform och uthållighet. Falk har varit under isen sedan Bruksvallarna… typ..
Ida pallplats i Ruka är irrelevant. Och förutom Toblach har hon inte gått till final. Och jossa utifrån attt det fanns en sorintkvot på två åkare var inte Ida kvalificerad för touren, så det förutsätter att Maja, Jonna, Settlin och Falk tackat nej. Dessutom borde Moa och Johanna gått före då Ida ej uppnådde kriterina i Davos. Svårt att se hur hon är given på något sätt.
Som sagt de 5 aktuella bör få köra om det i Lahtis och Cogne. Men jag håller Falk högt både vad gäller potential och faktiska resultat.
Jan: vad är sorintkvot på två åkare? något nytt och var kan man läsa om de? sett till dom åkarna som starta tds var Ida kvalificerad..Stina valde sedan sent att starta
Har aldrig påstått att Ruka är relevant till VM. men sett till en uttagning i en tour i Lillhemnner varIda ändå kvalificerad..
Skulle man varit extremt princip fast hade de väl varit Maja som inte fått åka i Davos
Från FIS-reglerna (länk)
§ 3.1.7: Exception for the Tour de Ski
Each nation has right for a maximum of 10 start quotas per gender. This number
includes:
* The basic start quota “nation quota” (art. 3.1.1)
* COC and World Cup Overall extra quotas (art. 3.1.2 & 3.1.3)
* National Group quota (art 3.1.5)
* The 20 best athletes (ladies and men) according to the current Sprint World Cup standing.
Kanske det sista som Jan tänker på men ser inga hinder där? Efter Davos (länk till dåvarande sprintställning) var följande sju (!) svenska sprinters direktkvalificerade för Touren i enlighet med punkten ovan:
Stina (1), Maja (2), Ida (4), Settlin (9), Falken (11), Jonna (13) och Lundgren (16).
Det hade inte varit något problem att ha med alla sju svenska topp 20 i sprinten om de och ledningen velat. Sen ta ut tre till (MMK, Vinsa och en till) som fullföljer hela Touren när de sju hoppat av efter Val Müstair men det skulle förstås inte se så bra ut..
Varken Ida eller Falk har väl imponerat så värst mycket i år, men av de två är det ändå Ida som har bäst resultat. En sak är i alla fall säker och det är att landslagsledningen har bra mycket bättre koll än någon som sitter och gubbgissar baserat på känslor.
Falk slog ju även Stina i bruksvallarna, jag tycker den tävlingen har ytterst låg relevans för vm-uttagningen. Falk kom visserligen placeringen före Ida i Lillehammer, men Ida slog ju Falk i Dresden på en bana som ska passa Falk. Därtill pallplatser i Ruka och i Toblach, är ju långt bättre resultat än vad Falk gjort.
Det som komplicerar situationen var ju att Falk gjorde det bra och vann i SM där Ida inte var med, därför känns det rimligt att ta ut efter Lahti
Förbundet vill att åkarna fullföljer TDS då de ser dåligt ut om många avbryter. Alla damer utom Stina och Ida hade ambitionen att fullfölja. Varför fick Ida den möjligheten och inte de bättre sprintåkarna? Eller tackade de nej? Jag vet inte.
Alla rapporter säger att Hanna Falk avstod TDS, så jag utgår ifrån det. Ida hade nog kunnat åka hela touren men var också på ett sätt pressad till att avstå avslutningen för att kunna köra Dresden. Sammantaget så gjorde hon det hon kunde för att kvala in till sprinten, och däribland tog en pallplats samt slog Hanna i Dresden.
Jan: exakt grejen är den att vi vet inte hur dom andra resonerade, därför kan vi inte säga att de bara var Ida som fick den chansen…
och vad var sorintkvot för två åkare?
Jag tror att fortfarande är det så att det är tre som ska åka om det.
Anders: Att ligga fyra i sprintvärldscupen är enligt dig inte så värst imponerande. Jag vet förstås inte vilka dina krav är för imponera men för mig låter det märkligt. Däremot har du helt rätt i att landslagsledningen har mycket bättre koll än vi outsiders.
Man kan ju (tyvärr) ana att både Ida och Hanna får åka, och det blir ju sammantaget en mycket bra trupp utan Stina. Däremot kan man mycket väl ifrågasätta varför Evelina ska vara med och köra om det. Hon har en finalplats från Lillehammer men inte så mycket mer än det, tveklöst sämre potential än Hanna och Ida, och i så fall skulle jag kunna tycka att både Johanna och Moa skulle få vara med och köra om det. Däremot ska ju Evelina ändå vara med i truppen, skulle hon t.ex. komma upp på pallen i Lahti så skulle det ju vara en annan sak
Emil… Fast man har nog inte gått på potentialen, utan på resultaten i år och då är Evelina likvärdig med Ida och Hanna.
Vissa har sämre resultat än sin potential och andra gör resultat som dom inte anses ha potential till. I slutändan tycker jag därför det är bra man går på resultaten.
För övrigt tror jag Lundgren och Hagström fortfarande har chansen, men då krävs nog absoluta toppresultat.
Utdragen diskussion utan slut. Misstänker att den kommer fortsätta även efter Lahtis. Speciellt om exempelvis någon ramlar och en annan hade ”tur” och hamnade i en lättare kvart osv.
Det är ju helt klart så när det gäller damsprint att det är potentiella medaljöser som inte kommer att få åka i VM. Så kan förstå att uttagningen är intressant att diskutera. Åkare på damsidan som inte får åka är kanske större medaljhopp än något individuellt på herrsidan med tanke på Calles mästerskapsfacit hittils.
Inte särskilt intressant att vända och vrida på statistisk utifrån olika vinklar i detta fall. Det är så pass jämt att man inte kommer komma fram till nåt.
Jag för min del kan förstå varför Lundgren och Hagström inte får åka VM. Grip har helt enkelt inte tagit ut dom till för få VC-lopp för att kunna jämföras med de andra åkarna. Visst kan dom mycket väl vara bättre än de andra äldre åkarna (Ida, Settlin, Falk) men dom har för få resultat att jämföra med.
Blir ju väldigt svårt att hävda att Hagström ska åka VM när hon inte fått chansen att tävla i VC.
Frida Karlsson känns lite som ett specialfall men det är ju också konkurrensen bland distansåkarna inte lika benhård som på sprintsidan.
intressant tanke man kan alltså välja kvart 4 eller 5 ofta svagare och hoppas att dom andra slumpar i sina kvartar eller också få en bra resa till semi för semi lär man ännu fixa rätt bra men tuffare i en final om man går i sena kvart
på herrsidan kan väl alla missa redan i kvalet
Jag tror inte en semifinalplats kommer bli utslagsgivande för en VM plats i sprint utan det krävs final i alla fall och en insats som sticker ut jämfört med dom andra kandidaterna annars går dom på de resultat som finns. I så fall borde Ida gå före men jag hoppas hellre på Hanna Falk för tror hon har större möjligheter att ta en medalj men krävs kanonform i så fall.
Grips tankar om denna utslagning är outgrundliga. Men så är han en mästare att tala i skägget.
Apropå Frida sa han i helgen att hon kanske skulle få åka tremilen. Alltid något.
GKA… Känner du igen dig?
Tycker inte att Ida är topp 4i någon disciplin egentligen finns minst 4som är bättre över hela linjen …grunnade på när vann Ida ett individuellt lopp senast så tittade på hennes resultat och fick bläddra o bläddra o så tillslut en c sprint i Falun 2013 ..ett tag sedan få man säga …Emil tycker nog Hannas prestation i Dresden översteg Idas vann kvalet valde en svårare väg tog sig till semi precis som Ida men placeringen blev ju bättre för Ida det enda lopp som förövrigt qIda lyckats besegra Hanna i fristil på tre år sen kan man vända lite på det borde inte Ida fixat Hanna på en kapacitetsbana som Lillehammer …
åkare tas väl ut för att de ska prestera i sprintfinaler och inte i i kval va?
För mig så väger wc-pallplatser innevarande extremt tungt när man väger in vilka som har presterat
Manne, Hur menar du? Har du avvikande åsikt så är det ok för mig.
Emil…få hoppas hon prestera då kommer att heja på henne om hon blir uttagen tycker bra om Ida…fast tro chansen till medalj är större om Hanna få till det
En sak är jag säker på och det är att efter lördagens sprint kommer Grip att tala klarspråk!
Frida kommer att få åka mer än 3-milen på VM.
Grip brukar vilja testa kandidaterna till en stafettsträcka på någon av de tidigare distanserna.
OM vi utgår från att Ebba och Kalla är givna i stafetten (och Stina om hon mot förmodan är hel och på plats) så behöver alltså Ida, Jonna, Frida o åka endera skiathlon eller 10 klassiskt som underlag för uttagning till stafett.
Ni minns sist när man ställde Ida mot falk i 15 fritt, tyckte ingen tog chansen och valde Haag i stället. Jag ser ett liknande scenarie i år.. fast kanske utan Falk med i diskussionerna..
ernström>> o utan Haag antagligen… ??
Sundling kommer köra sistasträckan om inte Stina blir frisk.. hon kommer köra sprint och sprintstafett före men inga distanslopp. Man vet var man har Sundling på 5km som dessutom fått stjärnbehandling och står över Lahtis just därför att hennes uppladdning är extra viktig nu.
Dom som kan åka startsträckan måste åka distanslopp före i på VM och det kommer dom göra.. En av Karlsson, Settlin, Ingemarsdotter kommer få åka två distanslopp och övriga ett var före stafetten.. Dahlqvist kan bli ett alternativ om hon åker bra i t.ex. sprintstafetten men det ska mycket till..
JohanA; ungefär så ja..
även om jag är ganska säker på att Karlsson är första alternativet om hon bara kan bibehålla formen.
Stafettläget är oaktat Stina bättre än nånsin.
Vi har nu 2 st som kan sättas på den tuffa andra sträckan lite beroende på form, vilket också gör ger fler möjligheter i Stinas frånvaro. Sundling på slutet, ja visst, men det också möjlighet att köra Karlsson, Andersson, Ingemarsdotter, kalla.. etc.. (eller tvärtom på slutet lite beroende på hur tuff fristilsbanan är..)
Så jag rankar Sverige som ett tydligt 3.e lag, trots tuff konkurrens.
med det sagt va förutsättningarna sämre när vi tog OS-guld.
Det blir nog vallarteamen som avgör igen tror jag…
Tror anledningen till att Sundling står över i helgen är att hon vill ha rejäl aklimatisering till höjden plus som försiktighetsåtgärd för sjukdom. Inte nödvändigtvis att hon är klar för stafetten.
Finns ju en artikel i VK där Grip talar om varför Sundling inte är med i helgen, dock är den bakom betalvägg så jag kommer inte åt den.
Ska bli intressant att se hur de övriga sprinttjejerna uppträder när framför allt inte Stina Nilsson är på plats. Kan de ta för sig lika mycket nu?
Dom som tyckte att Toblach saknade bra åkare imorgon kommer de även saknas rätt många av klass… så känns som att de är Final och pallen som kan gälla om man ska ha sista VM platsen
Jossa
Jag håller med dig fullständigt, semifinal i morgon räcker inte utan minst final och kanske en pallplats til och med. Annars borde väl Ida komma till VM på resultat även om jag tror Hanna Falk är ett större medaljhopp i ett VM.
Hoppas ännu mer på att Moa Lundgren och Johanna Hagström kommer på pallen imorgon och jag ser inte det som en omöjlighet även om det blir svårt. Vore riktigt kul att höra vad Gripen har att säga i så fall.
Johannes Høsflot Klæbo måste till domstol efter att han skadade en 12-årig flicka på ett övergångsställe. Primärt menar polisen att Johannes Høsflot Klæbo skall dömas till villkorlig dom, men rätten kanske kan ta sig friheten att även döma honom till fängelsestraff. Efter att man såg hur obalanserat Johannes Høsflot Klæbo
uppträdde på NM-stafetten så förstår ju i alla fall rimligen rätten att en sådan person skall aldrig igen ha ett körkort. https://www.nrk.no/trondelag/adresseavisen_-johannes-hosflot-klaebo-ma-i-retten-etter-ulykke-1.14421991
Kurt.. Har denne fantastiske langrennsløperen fra vinternasjon i vest, irritert den sjalu og misunnelige lille gutten fra Sverige … :-)
Finns det inga Umeå-bor på skidpepp som prenumererar på VK? Vore intressant att få veta lite mer om artikeln som Swestam nämnde. Antagligen vill Grip inte avslöja särskilt mycket, men man vet ju aldrig.
Apropå Sundling – hon följer ett speciellt träningsschema så hon stannar hemma och tränar. Beror inte på någon sjukdom
Jag trodde vi var överens om att det inte skulle tolkas som att någon hade en fördel utan att Grips reservation var som Mattias Fredriksson tolkade det – att det handlar om sådant man inte rår för – brutna stavar etc. Falk har alltså slagit Ida i tre av fyra fristilssprintar i år och vann precis SM mot de två VM-klara åkarna Dahlqvist, Sundling. Så är det någon som har en fördel in i morgondagens tävling är det Falk. Om vi nu ska öppna den diskussionen igen.
Sundling får äntligen göra ett mästerskap och kommer också få en stor roll så förstår att hon vill göra en maximal uppladdning.. Nyckel för Sundling nu är att hålla sig frisk hon har en jättebra historia av att formtoppa till mästerskap från junioråldern som hon kan dra nytta av..
Imorgon kommer Falla dra från början till slut.. det är bara att haka på och slå henne i spurten.. Vi får se om någon svenska lyckas med det..
Antar att både herrarna och damerna har två lag imorgon. Även morgondagens lopp kan ha en liten betydelse i VM-uttagningen.
Eva Urevc! Vilket kval!
Kvalet toppades av slovenskan Urevc följd av Fähndrich och Caldwell.. Slovenskt även på plats 5 och 6.. De svenska:
4. Hagström
11. Dahlqvist
14. Settlin
15. Falk
29. Ingemarsdotter
46. Lundgren (ramlat?)
Johanna Hagström kvalar bäst av svenskorna.. Ingen förvåning alls som sett hennes resultat i år vet att hon är bra nog för att slåss om VM-plats.. Hoppas Grip ser detta också nu. Han kan inte ta ut åkare som varit sjuka och inte gjort resultat på över en månad till VM..
Betydligt svagare kval än vi är vana vid i år av svenskorna. Dahlqvist dock ett snäpp upp jämfört med SM. Av de tre VM-kvalande så blev det alltså 14. Settlin 15. Falk och 29. Ingemarsdotter inför finalerna. Starkt kval av Hagström (4) medan Lundgren (46) verkar ha tappat sin form helt och är utslagen. Mycket icke-skandinaver i topp. Kan bli scenförändring till VM.
Lundgren tappade jämt hela vägen.
http://live.fis-ski.com/cc-4173/results-pda.htm
Alla svenskor utom Settlin och Lundgren tar placeringar efter mellantiden. Falk är bara 29:a där men avancerad. Ida hade varit borta från VM om hon missat kvarten.
Insåg först nu att säsongens sensation Urevc vann kvalet med 4,21 sekunder! Helt sjukt.
Herrar snar på gång.
http://live.fis-ski.com/cc-4175/results-pda.htm
Urevc har kvalat bra förut men det här var imponerande. Hon är en snabb jäkel men tidigare har inte orken räckt ända fram så vi får se. Settlin hittills bäst av kandidaterna men det tävlingen har bara börjat.
Apropå Hagström och Lundgren. Unga åkare är upp och ned. Vet sällan var man har dom. Ligger dom i fatet vid VM-uttagning.
Hagström kvalar alltså 1,5 sekunder bättre än Falla och helt i nivå med Fähndrich, Caldwell & co som får anses vara favoriter på VM tillsammans med Dahlqvist och Jonna.
Ida hade flax idag…
Någon som sitter på någon info varför Moa Lundgren var så långt efter?
Brukar ta ganska lång tid för Lundgren att komma tillbaka i form efter sjukdom, tar nog minst 2-3 till. Så knappast förvånande hur hon åkte idag.
* 2-3 veckor skall det stå.
Ja.. Hagström – SM-trea och SC-vinnare denna vinter. Även trolig U23-världsmästare om det inte varit för det där fallet i sista hårnålskurvan. Nu är hon tillbaka i Lahtis igen. Låt oss se hur det går i finalerna idag.
Nörden upp och ner?? Hagström har inte missat en final i sprint sedan Bruksvallarna. Bara Nilsson är jämnare..
Nörden
Tycker nog Hagström och Lundgren har varit bra hela säsongen. Lundgen har varit sjuk så inte helt oväntat att hon hade det tufft nu.
Men hoppas Hagström kan fortsätta åka bra i finalerna och sätta grillor i huvudet på Gripen.
Ida får nog räknas bort är jag rädd för.
Hagström är i toppform. Men får inte åka till VM pga en inlompetent förbundskapten.
Inga skridskor i huvudet på Grip tack.
Thorn avslutar bra. Valnes gör en riktigt bra avslutning. Calle tappar. Kul med alla svenskar! Teo visar att han är bra speed när det stämmer.
Tobbe H
Det hoppas jag verkligen, det behöver han.
Två britter före alla svenskar utom Teodor!
GKA: Ida är fortfarande med i racet. Ingenting är klart än. Gissar att hon skulle ha tagit kvarten med Falk men nu får hon ta det som blir över.
Alla svenska herrar vidare från kvalet! Det har väl varit max 3-4 tidigare i vinter. Lite sämre än väntat på Calle dock. Blir spännande att se VM-kvalet även på herrsidan.
Damernas kvartsfinaler med svenskintresse:
1 – inga svenskor
2 – Settlin mot Fähndrich, Falla och Eide
3 – Hagström mot bl.a Visnar
4 – Maja och Ida mot bl.a Graaff
5 – Falken mot Urevc och T Weng
Tippar att Hagström, Maja och Falken går vidare men vi får väl se. I sprint kan allt hända!
Länk: http://medias2.fis-ski.com/pdf/2019/CC/4174/2019CC4174SL.pdf
Herrarna:
1 – Calle mot Kläbo, Pellegrino och Skar
2 – Thorn mot Taugböl, Chanavat, Retivykh och Brandsdal
3 – Svensson och Häggström mot bl.a Valnes
4 – Teodor och Bergström mot bl.a Krogh
5 – inga svenskar
Tippar att Calle får det tufft, kanske går vidare som LL? Thorn får det mycket tufft att gå vidare. Ser mer överkomligt ut i kvartsfinalerna 3 och 4 så tror vi får se minst ett par-tre svenskar i semifinalerna.
Länk: http://medias1.fis-ski.com/pdf/2019/CC/4176/2019CC4176SL.pdf
Hagström borde komma med. Falk har vunnit idag och borde annars åka VM- sprinten. Ida har gjort sitt.
Pellefjutt: Varför räknar du bort Settlin? Inget är klart än. Bara åkt kval ju.
Hagström eller Falk.
Ingmarsdotter är nu definitivt borta. Maja övertygar.
Snyggt kört av både Hagström och Falk. VM-platsen lär vara klar för Falk. Stackars Settlin som var oerhört besviken i svär kvart och Ida som tydligen slog i huvudet vid målgång.
Riktgt dåligt glid på Thorn. Norge har klart bäst glid hittills idag.
Om Hagström tar sig till final kanske Grip kan tänka sig ge henne en extra plats? Tre är helt klara sen tidigare. Antar att Falken får den fjärde platsen efter idag – Ida och Settlin slogs ut i sina kvartar.
Hagström vore en utmärkt förste sprintreserv på plats i händelse av att Stina (eller någon av de andra tre) inte kan starta? Settlin och Ida mer aktuella för distanslopp i VM.
Och Teo också till VM. Även han med sämre glid än ”sin” norrman.
Endast Teodor vidare av de svenska herrarna om inte ser fel nu.
Thorn kommer alltid med en massa bortförklaringar, är han verkligen bättre än sådär Om han aldrig visar det? Verkar junsjälv tro han är bäst…
Yes! Falk till VM som jag tjatat om. Slut på snacket nu!
Hagströms semi tillsammans med Idas och Evelinas kvartar måste göra att Johanna är första reserv åt Stina, allt annat skulle vara tjänstefel.
Hagström utslagen i semi 1 (femma) men hennes semi var klart snabbare, hennes tid var en sekund bättre än vinnaren (Maja) i semi 2.. Lite orättvist men så blir det ibland.
Tror Hagström hade kunnat vunnit semin om hon haft fritt spelrum. Men var lite orutinerad när hon inte valde ett fritt spår och gick bakom Falla tror jag det var, normalt kanske en bra rygg. Tror Hagström räknas bort nu av Grip men jag hade tagit ut henne till VM, hon visar vilken kapacitet det finns i henne.
Varför slösa pengar på o-talanger i herrsprint Räcker att skicka TP till VM, och så kan Calle hoppa in i en ev. pajasstafett om han vill.
Man måste inte delta med ett fullt lag om man inte har några kvalificerade åkare.
Lägg biljett och hotellkostnaderna på juniorverksamhet pojkar istället
Upploppet är den viktigaste delen på denna bana. Många svenskar som gjort mycket rätt under banan men tappat avanceringen där. Teo senast i raden.
Lite grus i det svenska sprintmaskineriet idag!
Hård och Blomman har fått för sig att Thorn är en sprinter vilket han inte är. Han har inga meriter i sprint och har inte riktigt speeden på slutet. H & B säger en del konstiga saker idag tycker jag. Två ggr har Blomman sagt att Hagström inte orkar många heat. Vad baserar han det på? Hon har ju inte kört så mycket på seniornivå och när hon har gjort det har hon orkat hela vägen. Kan de syfta på att hon blev sexa på U23-VM? Men då föll hon ju i vinnarläge på toppen av backen. Det verkar de inte ha koll på.
Tycker inte att Falken övertygade idag. Gick inte till final trots att hennes semi var långsammare. Nu final och håller tummarna för Maja!
Falla er ikke helt ute av dansen i sprint.. Grattis Maiken!
Per: Ja, där är kommentatorerna H & B ute och simmar.
Falla får tacka vallateamet idag. Svenska glidet var sådär. Såg inte någon svensk/svenska som gled bättre mot någon motståndare. Börjar bli en tråkig vana den här vintern.
Per: Tror du ens Blomman vet att hon vurpa där? han har då inte nämnt de en gång.. sedan var de otroligt att de tog ända till finalen innan dom insåg att Norska skidorna var klart bäst idag dom Svenska nog i klass med alla andras…
Bra av Falk men saknas ändå de där lilla sista men finns tid båda Ida och Settlin är nära ta sig vidare men räcker inte för VM
Super bra av Johanna H men de hade jag liksom lite på känn tippa även henne topp 3 idag kanske lite övertro på henne man var inte så långt borta ändå lite orutin och positions problem de då. tar hon pallen nästa helg?
Stark bredd idag av Norge!
Grattis till Maja, och, framförallt, Maiken & Kläbo!
Inte lätt att ta ut ett VM-lag för Sverige efter dagens insatser…?
Dock har väl Norge samma ”bekymmer” att ta ut fyra sprintåkare på både herr och damsidan?
För oss handlar väl allt om Stina eller inte till VM…
Per: Att de säger att Hagström inte orkar många heat kan ju baseras på JVM-finalen förra året. Kanske också SM förra året. Men hon har uppenbart utvecklat sin kapacitet till denna säsong.
Patetisk å skylde på skiene, Sverige hadde jo suverent mange kvalifisert til rennet etter prologen. Dårlig plasseringsevne var problemet, pluss at det nærmer seg VM, konkurransen er større nå enn tidligere.
Vi hade knappt men klart sämre glid än t.ex. Norge och det hade stor betydelse i slutet av nerlöpan och vid ingången på upploppet. Vallagänget tycks tyvärr ha problem både vad gäller fästet och glidet och vi har inte råd att lämna handikapp.
Jag tror tyvärr att Stina Nilssons frånvaro sätter små spår hos de övriga tjejerna i svenskgänget. Hon är loket och de andra blir inte fullt lika sturska när hon inte finns med. Atmosfären är viktig.
TobbeH, visst är det säkerligen så, att Stina Nilsson är det lagmoraliska loket i sprintgänget…
Saknade dock Jonna Sundling idag…
Troligt svenska VM-lag? Stina Jonna Maja Falken, eller, Jonna Maja Falken & Evelina?
Jossa: Ja, fick nästan också det intrycket. För Hagström ramlade ju två ggr i den tävlingen och det blir en liten story man kan berätta som kommentator när man pratar om henne. Men det gjorde han inte.
Swestam: Jo, men på SM 2018 blev hon ändå fyra med en Stina Nilsson där fram som drog sönder fältet i klassiskt på tung bana. Kan tycka att det blir orättvist att använda det för att säga att hon inte orkar flera heat. Men ok för JVM-finalen då där hon ”bara” blev femma.
Per: Jag mindes inte exakt SM-finalen förra året så jag var lite osäker på det. I JVM-finalen så var hon tidsmässigt ganska långt efter topp-4 (eller efter Lundgren som vann helt överlägset).
Johanna, Frida och Ebba. Damskidåkningens framtid ser ljus ut. Kallaeffekten bär frukt.
Johanna imponerar stort, underbart offensiv och ser otroligt stark ut.
Svagt av Ida och Falk övertygar inte heller.
Herrarna gör en medioker tävling. Thorn får ändå högst betyg av svenskarna med tanke på att han inte är en sprinter. Calle betyg 1 av 5, sorgligt att se hans utveckling.
Thorn är som Calle. Distansåkare som är bra på sprint.
Ser man tidsmässigt idag gjorde ju Evelina Settlin ett kanonlopp i kvartsfinalen, tre sekunder snabbare än Johanna när hon vann sin kvartsfinal, men, Settlins kvartsfinal innehöll ju bägge LL och Evelina blev femma där…
Så, Evelina har farten och kraften, och har precis som Maja lyfts sig flera nivåer denna säsong…
Sen glömmer vi Anna Dyvik alldeles för fort tycker jag (när det gäller svenska framtiden), Anna har ju dock åkt både VM 2017 och OS 2018 så vi vet att hon är bra i sina bästa stunder…
Angående dagens sprint i Lahtis så avstod inte Jessica Diggins & Sadie Bjornsen frivilligt utan dom är sjuka…
Diggins är ju i Davos.
Grrrip, dom stannade i Davos pga krassligt läge…
USA har ju varit i Davos sedan Ulricehamn-helgen…
Davos är väl USA-lagets bas i Europa?
https://www.instagram.com/p/BtnvptJgtfJ/
Calle fick en bra start idag så gör han misstaget att lägga sig i rygg på Kläbo, han drar nästan alltid ner på tempot i början när han är i täten och samma händer här och Calle sjönk till sista plats. Skulle väl gått upp bredvid Kläbo i stället. Inte första gången Calle tar rygg på Kläbo och tempot sänks och han tappar viktiga positioner. Snackar dom inte taktik i landslaget eller varför händer detta gång på gång.
USA har ju hängt väldigt mycket i Seefeld dom senaste två säsongerna, men senaste tiden är det Davos tydligen som gäller…
En del av laget var väl i Vålådalen denna vecka?
ErrkaPetti: Settlin är ofta mer åk starkt än någon snabb bra avslutare.. jag är inte så övertygad att hon fixat sig vidare från någon kvart LL brukar vara hennes grej också två gånger i Lillehammer och även i Dresden som LL enda gången vidare på egen maskin är kvarten i Davos..
Falla kun 63 poeng bak Nilsson i sprintcupen nå.
Neithiri, ja det var ju skönt att Stina skadade sig så Maiken får chans att komma ikapp….. Suck
Oerhört lågt inlägg. Trodde du mognat Neithiri, såna inlägg trodde jag du slutade med för några år sedan.
God stemning i Åre, gitt .. ;)
Jag älskar Majas kommentar ”Idag är jag lite förbannad över att jag inte vann”. Det bådar gott! #nextlevel
N och p är två väldigt tröttsamma och retsamma norska skribenter som jag för övrigt tror är en och samma person.
V.Vittoz, det var kun en opplysning, ikke noe frotsing.
Efter att Moa spurtat ned Tiril i finalen på U23-VM så var det någon norrman här inne som inte tyckte att det var något att yvas över då Tiril inte alls håller någon klass som sprinter denna säsong. Ja, där ser man.
När ser vi vilka som åker morgondagens Teamsprint?
Borde inte snmälningarna vara inne redan på FIS hemsida?
Hoppas på Maja & Johanna som lag denna gång…
Ida & Falken, har dom någonsin kört ihop i Teamsprint?
Tobbe H: Der tar du feil, Pelle har mange gode innlegg her, det skal være sagt men jeg er absolutt ikke Pelle, det kan moderatorene her på bloggen bekrefte. Ellers er det ganske spesielt at noen fyrer seg slik opp over kun litt information, idretten er brutal for enkelte, sånn er det bare.
Hmmm… Hagström får inte åka alls i morgon!??
Evelina/Falken och Ida/Maja kör i morgon tydligen…
ErrkaPetti
När man är 20 år är det farligt att åka för mycket tuffa lopp. Man måste vila sig innan man är redo igen.
pelle: ja, ett debacle i Åre. Störtlopp är för väderkänsliga veklingar. Kan man åka i 80 knyck utför med längdskidor ska väl 120 med full säkerhetsutrustning och nät utefter hela banan inte vara nåt problem.
https://www.langrenn.com/resultater-beitosprinten-sprint-finale-kvinner-2018.6165998-114053.html
swestam… Det var undertegnende som reagerte på kommentaren ”vinnarskalle” når Tiril ble slått av Moa i finalen.. Men når sant skal sies, har hun tatt et brukbart steg ut over i sesongen….Lotta har jo vært Tiril overlegen på sprint tidligere, og ble NM-mester på fristil- sprinten for noen dager siden, men ble syk, og måte stå over helgens tevlinger.
Som sakernas tillstånd utvecklat sig så är väl ändå Falk rätt sprintval men nånstans tror jag ändå att Ida är ett bättre reservalternativ om det skulle behövas på en stafett.
Erkapetti, om det stämmer är det bland det märligaste jag har läst. Hoppas Johanna tar det på rätt sätt och inte får en negativ upplevelse. Tjänstefel!
Fast givet att de fyra som kör ska till VM men inte Hagström är det rätt naturligt. Det handlar ju om att ta ut ett teamsprintlag i Seefeld och då är ju inte Hagström ett alternativ längre.
Utgår från att man informerat Moa och Johanna informerats redan innan helgen att sprintstafetten främst är tänkt för vm-åkarna.
Neitiri: Du byter väl mellan pappas och mammas dator gissar jag. Det finns en mycket trevlig och kunnig norrman som kommenterar här emellanåt och som jag tror kallar sig Sven. Lär av honom.
Tobbe H, den der du må være ”12 år” greia er utdatert, skal du slenge dritt så finn på noe bedre.
Det skal uansett bli spennende å se om Grip tør å satse på en Stina i VM hvor de eneste referanser vi har er at hun selv tvittrer om at hun klarer å røre på benet i en stilart, tipper han dropper henne, han er jo ikke dum.
Vi? Är det du och Grip nu?
Att Neithiri och pelle skulle vara samma är det dummaste jag läst sedan någon trodde att jossa och Göran var samma person. pelle hette väl tolsrav förut däremot.
Förövrigt skriver Neithiri alltid mycket väl avvägda och intresseväckande inlägg. Bloggens behållning tillsammans med Anders, swestam och jossa.
Ja, det er bare jeg og Grip nå.
Hilsen Falla:
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/oRrQKg/norska-piken-infor-vm-har-varit-for-kaxiga
Tröttnade Løfshus på dig?
Själv minns jag när Neithiri hade bataljer med nisse, ofta om Norge och doping.
Tycker Falla låter lite kaxig själv. Hon behöver säkert känna det så nu när Stina inte är med.För att må bra igen.
Jeg er ganske sikker på at Dahlquist slår Falla 9 av 10 ganger på et oppløp. Tror Falla bør ha noen meter skal hun vinne. Får håpe Calle får en opptur i dag. Det behøver han.
Antar att det var Settlin/Falk som kör för Sverige 2?
Janne: Ja.
Nån som vet om det går att kolla på kvalen någonstans?
Ida gör bra sträckor i kvalet, går ifrån alla utom norge2 på sista. Gör anspråk på VM-stafett, både lång och kort.
Skulle en Maja i toppform kunna vara med och kriga om en plats på långa stafetten?
Tänk att det sägs något positivt om Ida här.
Ida lämnade över till Maja som etta efter sin sista sträcka. Tänka sig. Både Norge 1 och Norge 2 fanns med i heatet.
V.Vittoz: Nja detta var semifinal och går inte dra några stora växlar av det. Ida gick ifrån Tiril Weng med drygt 3 s på sista sträckan. I mål var Falla före Maja. De kanske tog det väldigt lugnt därframme och kände sig säkra på final. Finalen säger mera.
Sen saknas det aktiva här som kan bli aktuella sen i VM. De bästa ryskorna och amerikanskorna är inte med exempelvis.
Ida Ingemarsdotter är ett reservalternativ för sprintstafett så som konkurrensen är där Kalla och Andersson tackar nej.Men SVerige behöver ha Sundling och Nilsson får att kunna slå Ryssland på VM.
Jörgen: Var de bästa ryskorna och amerikanskorna med då Falks resultat höjdes till skyarna?
Karolin/Astrid: Vem höjde Falken till skyarna? Du förväxlar mig med någon annan.
Trist att Falk kom till sprintlaget till VM. Hon är bara bäst på hemmaplan den här vintern. Ida är kanske lite ojämn men har högre toppar än Falk.
Fake News!
Falk har högre högstanivå. Och bevare oss för Ida i sprintstafett, tror hon får grisebank av Settlin idag.
Maja, vilken jävla spurt!!!! Stinalklass på den. Kanske till och med ännu bättre? Så åker en världsstjärna.
Tyvärr, Falk levererar inte. Idag heller.
Tomas, såg du loppet? Såg du Falks andrasträcka? Att sen bli trea efter de förutsättningarna är ju grymt?! Och ännu mer imponerande av Evelina!
Otroligt stark avslutning av Dahlqvist trots fall på sträcka 2. Psykologiskt viktig seger mot Falla inför VM. Och en enorm insats av Settlin som anmäler intresse att köra teamsprint på VM. Starkt kört av Falk också på slutet efter fallet.
Etta och trea trots ett fall vardera. Settlin fick slita ont efter Falkens fall då de tappade kanske åtta-tio sekunder. Kostar mycket att ramla just där längs med banan. Falken höll sen ihop det bra, gissar att de varit med och slagits om segern om det inte varit för fallet. Majas fall kostade inte lika mycket i tid men ändå spurtade hon enkelt ner Maiken Caspersen Falla i Norges förstalag. Imponerande! Ida åkte stabilt idag.
Wow!!
Vilken avslutning av Maja Dahlqvist!
Trots allt, hon möter Fröken Falla, både VM-guld och Olympisk guld på CV:t…
Tycker nog Ida gjorde det bra också idag…
Settlin jävligt stark oxå!!
Egentligen, med vurporna som bägge lagen hade, så åkte dom ju galant!
Inte lätt att peta Maja till VM:s Teamsprint nu, eller hur?
Tror inte Stina kommer ha samma kraft som innan skadan att kunna åka dom andra lite möra, utan det kommer säkerligen bli Maja tillsammans med Ida eller Evelina eller Jonna…
Grymt av Maja vilken sista sträcka! Settlin så klart jätte bra insats idag och tog dom tillbaka i matchen inte helt oväntat att hon skulle göra de men att ännu ha krafterna kvar till en så bra sista är mycket bra..
Falk tappa mark om en teamsprint plats helt klart är känslan fick väl även Settlin före sig nu…
Vallateamet verkar haft en bra dag idag också
Settlin tar alltså in 6 sek på täten på sträcka 3. Är 12 sek efter när den börjar. Falk tar sedan ytterligare 2 sekunder på sträcka 4. Sedan tar Settlin ytterligare en sek på täten på sträcka 5 när Norge 2 går ifrån.
Undrar om Falla är lika kaxig idag ;)
Maiken Caspersen Falla får nog se till att ha flera sekunders försprång innan upploppet i VM, hon tappar ofta där numera. Falla tog sig till finalen igår på tid som LL (trea i semin) så 100% var hennes insats inte igår heller.
De svenska damerna gjorde alla idag mycket bra insatser. Att Falk ramlar är tråkigt men sen visar hon kämpaglöd och gör det bra. Ida över förväntan och Majas taktik inför sista utför och spurten är världsklass.
Vad Thorn håller på med när han rusar bort energi flera gånger kan man inte begripa. Calle bra med men orkar inte sista gången. Herrarna åker som förväntat, inte godkänt som herrlandslag, de har helt enkelt inte kapacitet hela vägen. Teo största besvikelsen, han har gjort sitt i översta toppen.
Dock kan inget slå våra störtloppslag i svaga prestationer.
Majas stakteknik på upploppet håller Northug-klass.
Tycker Oskar gjorde det bra på sista sträckan, ingen av de andra svenskarna har ju visat hittills att de klarar av att spurta ner kläbo och röset (dessutom hade Oskar kassa skidor i sista utförsbacken-blev omfluten med lätthet). Så mkt energi som thorn slösar på fel ställen så hade han också tagit slut (och halfvarsson är den som ser till att vi hänger med på snabbare första sträckorna i stafetten)
Gissningsvis är Calle-Svensson det svenska laget på teamsprinten på VM. (Men kanske i omvänd ordning?) Därmed skulle Calle inte köra skiatlon på VM. Och då kan man nog räkna ut besättningen på resten av sträckorna utom stafetten också.
Dahlqvist har en fantastiskt vass spurt. Samtidigt har inte en klassisk sprintstafett i mästerskap avgjorts på spurt sedan Lina Andersson spurtvann på os 2006. Så det brukar avgöras på andra egenskaper…
Tror nok det blir Østberg og Falla som kjører team sprint med. Det kommer til å bli et helt annet tempo med Østberg, Parmakoski og Neprayeva vil jeg tro.
Ni tror inte att Østberg kör skiatlon istället?
Per
Jag tror det blir Thorn, och en av U23 killarna får köra Skiathlon.
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/calles-helomvandning-som-ska-ge-vm-medalj-/
Thorn hade snabbast sträcktider idag och kankse kan hänga med kanonerna på VM. Speciellt som jag förstått det som att Kläbo, Iversen, Niskanen, Ustigov och förmodligen Bolshonov skall köra Skiathlon.
Jag tycker verkligen Super-Settis förtjänar alla hyllningar hon kan få efter denna fullständigt fenomenala insats. Vilket kliv hon har tagit till denna vinter. Så synd att hon inte fick åka i förstalaget och fått den VC-seger jag förutspådde i början av veckan.
Och MAJA DAHLQVIST 7 pallplatser på 8 starter. 3 raka segrar i sprintstafett, sylvass på upploppet, trasslade lite med Caldwell igår och det kostade segerchanserna. Stakar som en karl.
Blev till slut en positiv helg som gör att man kan se frammemot VM med tillförsikt.
Jeg tror Østberg kjører Skiathlon og team sprint faktisk
Maja på 4:e sträckan kanske? Gick bra 4,2km två gånger idag och hade en magisk avslutning. Dessutom bättre på skate historiskt sett.. Ska man slå Maja i en spurt just nu ska man vara jävligt stark.
Jan: Intressant. Där står ju att även Thorn står över skiatlonen. Ja, jag är ingen teamsprintfantast och ser hellre att de prioriterar den. Men det kanske kan ge herrlaget en liten boost med en medalj i TS. Finland kanske också prioriterar så f ö. Niskanen har ju ändå svårt att göra sig gällande på TS.
På skiatlon menade jag.
Bästa för Svensk del är att både Bollen och Niskanen åkare och sätter en jäkla fart på klassiska delen så att både Kläbo och Iversen blir slitna + att de sliter så klart på dom själva…
Man ska inte överskatta dagens sprintstafett på damsidan vi snackar om åkare som Tiril Weng, Svendsen, Niskanen m.m. på förstasträckan och ändå var Sverige illa ute ett tag till och med ifrånåkta av Svendsen.. På VM får man ingen andra chans man får inte tappa position för en sekund när Ryssland går upp och kör..
Den som verkligen gör det bra är Dahlqvist som hela tiden är på hugget och sen går med Falla hur enkelt som helst och har en grym spurt.. En trolig duell även på VM.. Så Dahlqvist är en mycket bra reserv för Nilsson. I övrigt säger inte loppet mycket Ryssland hade dåligt lag Norge hade reserver på förstasträckan, Pärmäkoski och Diggins var inte med och Sverige kör också med B-laget trots allt men visar att vi har bäst bredd inget snack om att vi har bäst reserver men när det bara gäller två åkare då är Ryssland extremt bra..
Skiathlonen kommer til å bli veldig tøff. Tenk Niskanen og Bolchunov på klassisken og Manificat og Røthe på fristilsdelen.
JohanA: Håller helt med kommer bli helt andra bullar i VM och åka av på första sträckan då tål de inga missar eller dåliga dagar .. kanske tveksamt om Pärmä åker men USA Ryssland och Norge lär har rejält bättre lag i VM
Sven… Men dessvärre ingen Krüger, vad det verkar. Med lite otur kan han missa hela vm fram till femmilen. Vansinnigt om man frågar mig.
Angående bonusen på 100.000/person som utlöses efter 30 svenska pallplatser till A-gruppens åkare samtidigt som de i Team Bauhaus blir utan även om de bidragit med pallplatser. Nu jämnar sponsorn ut det och speciellt Maja lär bli nöjd med det, hon får nu mer i bonus än A-gruppens åkare. Länk
Jörgen… Hehe… bäst ekonomiskt för våra svenska skidåkare, vore alltså om ledningen placerade stjärnorna (dom som är på pallen minst 5 ggr/säsong) i team Bahaus medan övriga hamnar i a-landslaget. Då får Bahausarna 20 000 x antal pallplatser, medan a-landslaget får hundra tusen per åkare oavsett om någon av dom varit på pallen en endaste gång (förutsatt att det totala antalet pallplatser blir minst 30).
Fast den här bonusen på 100000 per åkare i A-landslaget, är det inte så att den går till de åkare som är med i A-landslaget nästa säsong?
Om Maja kommer med i A-landslaget nästa säsong så skulle hon alltså få 100000 plus de bonusar hon fått denna säsong. Om jag nu fattat detta rätt.
I prispengar så ligger nu Ebba femma (50250 chf), Stina sexa (45300 chf) och Maja sjua (42300 chf) i den totala prispoänglistan på damsidan i världscupen.
Swestam: Logiskt att 100k-bonusen går till aktuell A-landslagsgrupp, det vore ologiskt annars – varför skulle bonusen de kört in gå till de säsongen därpå? Googlade dock för säkerhets skull – hittade artiklar om att Maja blir utan bonusen för att hon tillhör B-gruppen (de skrev om det när Sverige var uppe i 29 pallplatser) det står inget om att hon skulle få del av den om hon tillhör A-gruppen nästa säsong? Gissar att denna ”orättvisa” fick Bauhaus att införa detta med 20k per pallplats.
Tycker ändå att svenska herrarna visade lite mer gott gry denna helg, i synnerhet Calles åkning i sprintstafetten. Även Thorn var stark, frågan är om det inte blir de två som får bilda laget i VM. För även om Iversen/Kläbo ser starkare ut och ryssarna kan ställa ett ännu starkare lag på benen då så kan man nog vara med och utmana om en medalj. Och om Iversen och Kläbo åker alla distanser innan lär det finnas en chans att någon av dem är lite slitna. Men det blir hårt mot Finland och Italien och kanske kan fransmännen överraska med ett lag som innehåller folk som kan åka klassiskt. Hur som helst troligen svenska herrarnas bästa medaljchans vid sidan av en mikroskopisk chans för Calle på 15k.
Damerna åker jättebra allihopa, men med Östberg på laget och toppuppställningen för ryssland lär det bli svårare att hänga med på förstasträckorna.
Victor Thorn åkte faktiskt något snabbare än Calle på den sista sträckan i sprintstafetten. Mycket bra med tanke på det usla utgångläget och att det ändå gick väldigt snabbt i tät på den etappen!
Har också förstått att det är som Swestam skriver. Men Maja var ju delaktig i att plocka pallplatser redan ifjol, så hon blev väl lika fullt snuvad på konfekten? Och om Maja är lika framgångsrik nästa säsong, skulle hon (sett till bonusar) ändå tjäna på att va kvar i Bahaus. Dock bör åkarlönen vara bättre i landslaget, så det jämnar nog ut sig.
Min lite skämtsamma poäng var dock att det skulle delas ut betydligt mer pengar till svenska åkare totalt sett, om dom bästa är med i team Bahaus och dom ”sämre” i A-laget.
Norges lag till Cogne presenterat.
https://www.skiforbundet.no/langrenn/nyhetsarkiv/2019/2/langrenn-uttak-cogne/
Jeg forstår at mange er overrasket over at Kruger er vraket. Han har vært god, men synes ikke han går godt under masstart. Se bare under NM? Sundby, Iversen og Røthe slo ham ganske klart i spurten. Tror nok klassiskdelen vil koste for mye. Ganske sikker på at han går 5-milen.
Det blir bra mycket mer, på kontot för Maja än 100 000 när säsongen är över med denna deal. Och det är hon värd med tanke på hur hon åker skidor! Tycker dessutom att hon är så där lite lagom avmätt cool och småironisk mot reportrarnas ”hur känns det”-frågor i intervjuerna hon gör, känns som att hon är trygg i sig själv och inte lägger på någon fasad. Det gillar jag!
Sven… Fast han vann OS på just den distansen. Tycker han har något särskilt som få har och sånt brukar komma fram vid mästerskap. Framförallt tycker jag han är mycket roligare att titta på än flera av dom övriga. Men det kan förstås bli storslam för Norge även utan Krüger.
Jag tycker också det är trist att Kruger inte får vara med, jag kan förstå att Kläbo blir uttagen tack vare touren, men den vann han främst tack vare bonussekunder, även om 15km i Val di Fiemme var imponerande, dessutom hängde han inte med i NM som var ett viktigt uttagningslopp, han och Iversen sket även i Beitostölens tremil. Men Kläbo kan mycket väl vinna i Seefeld och då ser ju detta dumt ut, men sanningen är väl att Norge förmodligen har 7 av de 10 bästa åkare när det kommer till just Skiathlon.
Angående bonusen så läste jag att man måste vara del av laget både innevarande och nästkommande säsong för att få del av utbetalningarna.