Bäst när det gäller – SVT Play
Publicerat i Uncategorized
Om några dagar är det dags för andra avsnittet om det svenska skidlandslaget i SVT:s satsning ”Bäst när det gäller”. Om jag fattar det rätt blir det drama i Paradisehotellanda när Linn Svahn kritiserar Ebba Andersson och håller henne ansvarig för kraschen i nedförsbacken. Stora rubriker blev det då och de har ju rullat rätt frekvent i kvällstidningarna sista veckan så själv är jag mer peppad inför nästa veckas avsnitt när vi får återuppleva Frida Karlssons dörrkarmstrauma under Tour de Ski. Kul blir det varje fall att se de här jobbiga situationerna från lagets perspektiv – och jag gillar serien skarpt hittills.
Vi kan diskutera innehållet i den här tråden.
Ja, jag har förstått som att vissa tycker detta är roligt. Själv tycker jag inte det är kul att Ebba ser så ledsen ut trots pallplats eller att Frida skadar sig och tvingas bryta Tour de Ski.
Det handlar väl inte om att det är kul att se människor som skadar sig eller när det går dåligt. Däremot är det väldigt intressant få återuppleva det jobbiga som man själv har sett fast se det inifrån laget istället för sitt eget perspektiv och hur de aktiva hanterar det. Den där dörrkarmsgrejen som uppstod är jag exempelvis supersugen på att se hur det hanterades när det saknade fysio mm.
Det är väl snarare intressant än kul att se hur landslaget hanterar den här typen av situationer och händelser. Huruvida det presenteras på ett bra eller dåligt sätt avvaktar jag med att tycka tills jag har sett hela avsnittet
Jag trodde att avsnitt 2 skulle komma på söndag och inte idag.
Jamen precis så. Spännande att se det inifrån och inte utifrån. Vet inte var jag fick det ifrån att det vara andra avsnittet. Såklart är det på söndag som gäller. Ändrat det nu.
Tycker det första avsnittet var bra. Ska jag klaga på något är det att man inte lyfter fram de lite mindre exponerade åkarna. Å andra sidan är det väl förståeligt att de bästa, och mest kända namnen, syns mest. I och med att jag inte kan få nog av längdskidor så skulle jag vilja ha med fler åkare, samt att man borde gå djupare i de delar där man pekar kritiskt på något (typ när blomman snackar om det organisatoriska kaoset i ledningen).
Det är när man ser sånt här jag inser hur extremt slätstrukna de andra intervjuerna är med åkarna. Det blir tydligt hur ”godagyxskaftiga” frågorna annars är samt att de flesta är mediatränade och trogna ledare och vallteam. Det känns uppfriskande att få se åkarna få uttrycka sig lite annorlunda samt få höra spontana reaktioner under pass/tävling.
Hoppas det fortsätter lika bra eller bättre!
Rubik: Vilka är de lite mindre exponerade åkarna som man borde ha lyft fram lite mera?
Sedan är ju detta en dokumentär där man följer landslaget under en säsong, inte en kritisk granskning där fokus är att ställa de styrande mot väggen.
Beträffande ”de mindre exponerade åkarna” så är det inte alla åkare som vill ha ett filmteam så nära inpå sig. Vissa åkare valdes ut i samråd med landslagets presschef Lukas (som nu tydligen ska sluta) och det verkar ha varit Hanna och Johanna som följdes under försäsongen. Jag tycker det var kul att de båda ställde upp och lät SVT komma dom inpå livet. I kommande avsnitt kommer man väl att följa vad som händer på världscuptävlingar och då kommer andra åkare att vara i fokus eftersom varken Hanna eller Johanna fick åka i världscupen i Ruka eller Tour de Ski. Jag tycker att det första avsnittet var utnärkt och ser fram emot nästa avsnitt.
Sen är det klart att i en dokumentär ska man skildra vad som händer och visa både det positiva och negativa. så man får en rättvis bild av landslaget och dess utövare. Det har jag inte alls något emot – tvärtom. Detta är ingen propagandafilm framtagiet av skidförbundet utan en dokumentär gjord av Svt.
swestam – borde och borde, det är nog mer så att det hade varit kul att se ännu mer om fler åkare. Som jag skrev. Jag får inte nog av längdskidor och tycker det är intressant att se och höra saker som inte är vanliga intervjuer där alla säger i princip samma sak till samma frågor om och om igen.
Men jag förstår givetvis att programmet skulle bli för omfattande för gemene man. Sen har det också varit ett avsnitt så det är möjligt att jag reviderar min åsikt och tycker att de lagt fokuset på en bra nivå.
Vad gäller ”den kritiska granskningen” så känns det bara bra att har med sånt. Att lyfta bort allt som är mörkt, negativt eller något i den stilen känns både fegt och ointressant. Jag, och jag gissar fler, är inte bara intresserade av en rosaskimrande tillvaro. Förresten är min kritik just att man öppnar på några lock och sedan stänger dem direkt.
Men även där landar det väl i slutändan att programmet skulle svälla och blir för omfattande om man djupdök för mycket. Men liiite mer angående det som gått snett hade man kunnat ha med utan att förlora det ”mysiga”.
LOA – så är det förstås. Att tvinga sig på någon åkare som inte vill exponeras är ju onödigt.
Rubik: Om man tittar på damerna i landslaget så är Ebba, Frida, Kalla och Svahn de med mest exponering i media. Kvar blir då typ Hagström, Falk, Lundgren och Maja som de med mindre exponering i media. Men nu fick ju Hagström, Falk och Lundgren framträdande roller i första avsnittet. Det är detta jag inte får att gå ihop.
Jag har inte hävdat att jag inte vill se något negativt om landslaget (eller att jag bara vill ha en rosenröd beskrivning) men om man vill ha mer om ledarkrisen i landslaget då tycker jag det blir fel fokus i denna dokumentär. När säsongen börjar så är Bystedt och Fåhreus på plats. Att nämna att det varit turbulent tidigare som någon form av startvärde (som nu gjordes med Blommans kommentarer) och fråga hur det fungerar nu landslaget och vilken stämningen är nu OK att göra. Men att grotta ned sig mer i ledarkrisen tycker jag inte passar i denna dokumentär (som handlar om landslaget under förra säsongen när den värsta ledarkrisen redan var över). Om man vill ha mer av det, ja då är det en helt annan typ av dokumentär man vill ha (typ ”Krisen i landslaget”). Och då tycker jag man skall säga det rakt ut.
Ja, det är sant, damerna har typ full täckning. Så då är det herrarna där man inte, än, har det.
Som jag sa, jag tycker inte att man ska grotta ner sig i det som det är nu. Och som jag sa, jag vill helt enkelt ha så mycket med som möjligt i detta program, men förstår att det då inte tilltalar den stora publiken. Och som jag också sa, jag tycker om första avsnittet. En klar förbättring mot någon dokumentär svt hade tidigare när åkarna presenterades inför VM (falun? OS?) då de valde att presentera åkarna som bittra, sammanbitna och extremt allvarliga personer och där typ varje klipp var ”närbildsslowmotion” och gav absolut ingenting efter ett tag.
Så, jag är nöjd hittills.
och som jag sa JAG kan inte få nog av denna lite mer ”annorlunda” information från landslaget och längdskidvärlden. Därför vill JAG se fler åkare, kanske även fler som försöker bryta sig in i laget, och tja… mer om allt egentligen.
Swestam – ganska naturligt att kvartetten Frida Ebba Charlotte & Svahnen får mest uppmärksamhet…
Frida, underbarn, redan sex VM-medaljer vid 21 års ålder
Ebba, 25 pallplatser i VC och tidigt fick fokus pga Charlottes pushning av Ebba
Charlotte – the Queen of the Queen i svensk längdskidåkning – utan Charlottes 23 OS och VM-medaljer och därpå medias intresse för längdskidsporten är Charlottes förtjänst till 90% – visst, Hellner & Olsson och några andra herrar har gjort succé, MEN, lite återhållsamma, dålig karisma – Charlotte har varit massmedias gullgris!
Linn Svahn – yngste kvinnliga XC-åkaren med nio vinster i VC vid 21 års ålder – tuff och uppkäftig, rak och högljudd – medias nya kelgris…
Tyvärr är grymma Jonna en för blyg viol för att media skall ha ett större i tresse för henne, så, dom fyra nämnda grymma skidkvinnorna drar ett jävligt tungt lass för längdskidsportens fortlevnad!
Vi får hoppas att inte skadan på Linn Svahn är stoppet på hennes karriär…
Rubik: Jag är väl som du. Jag skulle gärna vilja ha en ny dokumentär om förberedelsera inför OS-säsongen. Men det tåget har ju gått nu.
Jag ser i alla fall fram emot nästa avsnitt av dokumentärern. Jag är mycket nöjd med det första avsnittet. Sen kan man ju inte låta bli att återigen bli bedrövad av Calle. Han saknar helt självinsikt. Vilken tönt han är.
Sen var det nog så att utöver Hanna och Johanna så var nog Wille och Calle också uttagna att särskilt följas under försäsongen. Sen var det nog lite svårt att följa Calle eftersom han mest var hemma sjuk och inte deltog på så många läger. Svt hade nog krav på könstillhörighet, dvs. lika många damer som herrar, samt åldersspridning, dvs. både unga (Johanna och Wille) och äldre rutinerade åkare (Hanna och Calle). Svt brukar var noga med sånt.
https://www.nettavisen.no/sport/svensk-kommentator-hisset-pa-seg-bjorgen-og-hundrevis-av-nordmenn-den-dagen-glemmer-jeg-aldri/s/5-95-316710?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR06msnGCIJZtts2KKg_YhCVFi6QPAIyALlSY0ALV1okZiqRgJaB8utcwaE#Echobox=1634364154
Spørsmålet er om Pettersson har lært etter at dummet ut seg totalt i 2018.
For 2 år siden hevdet den samme amatøren at ”Johaugs tid er over nå”.
Den var ikke helt over, under VM 2021, vil en langrennsentusiast som har fult med i tiden, hevde at Therese manglet ”fullstendig” konkurranse fra de argeste konkurrentene i de solfylte dager i Obertsdorf!
Hun var simpelthen ”Best når det gjelder” .. ;)
Pelle – näää, Therese är inte bäst när det gäller!
Två OS, 2010 och 2014, NOLL individuella guld – inte bäst när det gäller…
LS
I 2010 og 2014 var det den gamle VM/OL-dronningen gjennom alle tider som dominerte med 6 gull.
Se der lærte noe i dag også!
Pelle, vi vet vem Marit ”P-pillret” Björgen är, men du sade att Therese ”salvan” Johaug var BÄST NÄR DET GÄLLDE, men, du far med överdrifter och lögner som vanligt…
LS
Jeg postet at Johaug var totalt uten konkurranse under VM i Obertsdorf, og ”best i verden når det gjelder”.
Du må lære deg og lese før du poster, knuppen!
Pelle – ”knuppen” kan du vara själv!
Vad det nu betyder på bokmål…
Epitetet ”Bäst när det gäller” kan vi i Sverige ge Charlotte Kalla – både individuella OS-guld och VM-guld – där är Salvan Johaug långt ifrån!
LS
Therese har 14 vm-gull
Charlotte har 3 vm-gull ..
Hvor oppdatert er du egentlig?
Er bare ”surr” i topplokket ditt .. ;)
Pelle – spelar ingen roll – Salvan har INGA OS-guld för egen maskin! Hahahaha!
Klockan är 03.12 på natten och jag har precis sett andra avsnittet av ”Bäst när det gäller” på SVTplay!
Riktiga hardcorefans till XC kan inte bärga sig till i morgon eller tills på måndag!
Bra serie, bra skit!
Man gör en grej av Rukkafallet men inte mycket att skrika över då saken var orsakat av en olyckshändelse på grund av att åkarna inte höll säkerhetsavstånd mellan varandra .
GKA: Vad menar du med ”skrika över”? Gäller det vad åkarna uttryckt eller hur det behandlats av media? Jag tycker det är intressant att se hur sådana händelser hanteras i ett lag och hur man arbetar med lagkänslan, oavsett om det var orsakat av en olyckshändelse eller inte.
Håller med LS, dokumentärserien är bra shit.
Swestam, Man tar upp Swahns ilska igen på hemsida. Det är att göra en grej av en olycka.
Avsnittet behandlar ej hur man jobbat vidare med sprickan inom laget.
Bra avsnitt igen tkr jag. Kraschen i Ruka hade man ju redan fått se mkt av. Trodde d skulle vara lite mer om det efterspelet. Skarpa kontraster i elitidrott, himmel och helvete.
Måste vara rätt jobbigt att vara Vallachef och inte ha koll på alla rutiner och förlita sig på andras erfarenhet.
Nästkommande avsnitt tycker jag verkar intressant då det kommer att handla om avstående från tävlingar på grund av coronan och Pliggens beslut i frågan.
Ah, kul att se att serien håller bra fortsatt!
Man får verkligen upp aptiten för säsongen nu.
Nu har jag kollat på båda avsnitten.Väldigt bra gjort
Suveränt att de har varit kamera på i flera av de ögonblicken när det har hänt riktigt intressanta saker. Bland annat när Calle kallar Wille för ”frälsaren” och händelserna i Rukka.
Lite kul också att se en väldigt trumpen Frida diskutera med sin mamma varför hon är så värdelös på sprintstarter. Hon förstår inte riktigt varför hon inte skulle vara bäst på det oxo .
Men en sak förstår jag inte .Varför pushar de Linn Svahn så hårt att hon ska gå ut och prata med pressen.Snackar om böter och annat. Hon känner sig själv och vet att hon inte kan hålla tillbaka att säga vad hon känner om hon får frågan från en journalist.Därför vill hon inte.
Har lite svårt att tro att någon som kommer kring 7:e plats skulle få böter för att man inte står och hänger i journalistfållan.
Men hon blir tvingad av ledarna.Det gör ju att Ebba blir enormt ledsen också på grund av att hon blir beskylld för att vara orsaken till kraschen i svt.
En annan sak är snacket bland ledarna och aktiva om det nästan alltid är svenskor som sabbar för svenskor.
Vi är ju några som har drivit den tesen här men fått rejäla mothugg med att tex ”det är ju så mycket svenskor med i loppen” och annat och att det ligger inget bakom det att svenskor oftast fäller svenskor.
Nu ser man ju att både ledarna och de aktiva i landslaget är inne på samma linje.
Hoppas att de håller på och spelar in en liknande serie inför årets OS säsong.
Skulle ju vara intressant att höra turerna runt Linn:s skada bland annat.
KarlP: Men inget som sägs i dokumentären stöder att svenskor medvetet vill förstöra för varandra pga det finns olika grupperingar och att det är dålig sammanhållning i landslaget. Så det får du nog fortsätta att fantisera om.
Norskorna har ju ”fällt varandra” vid flera tillfällen också och de är i lite samma sits som svenskorna; många som åker samma heat eller i samma klunga.
Swestam.Du är rolig du.Vad får du allt ifrån.
Förstod att du skulle trigga på det där. Man vet direkt att när man skriver vissa saker så tar du åt dig personligt och så har det varit under många år. Hur orkar du.
karlP
Jag håller med om att det var väldigt märkligt med Svahn att hon skulle göra media där, hade velat få veta mer vad reglerna faktiskt säger. Kanske kom något positivt ut av det för Ebba och Linn hjälpte varandra mycket senare under säsongen.
Vad gäller svenskor som fäller varandra så vet jag inte om det stämmer även om man i landslaget uppfattar det som så. Är snarare att man lägger det på minnet i större drag.
Jag kommer till exempel fortfarande ihåg hur Anton Hedlund och Jacob Engström krokar ihop under JVM kvarten i Val di Fiemme 2014 när de höll på att slå ut kvslvinnaren Chanavat eller när Stina fäller SuperSettis i JVM i Otepää 2011 i semin och dubbelt svenskt blir till inget då svenske TD också (korrekt) diskar Stina.
KarlP: Nu förstår jag inte alls vad du skriver eller menar. Jag kommenterade eller kritiserade det du skrev och då börjar du yra om att det är något personligt för mig istället för att svara på min kommentar/kritik.
Återkom när du beredd att föra en saklig diskussion istället för att larva dig.
karlP – Angående ”svenskor fäller nästan oftast svenskor”
Att åkare uttrycker frustration direkt efter ett sådant där fall i slutskedet av en tour är inte konstigt, dvs. att man säger att svenskorna alltid förstör för varandra. Att ledarna också är besvikna och säger samma sak är inte heller konstigt. Så dessa kommentarer i programmet utgör ju inte något bevis för att det är ett extra stort problem för sverige.
MEN.
Utöver detta så KAN man ju inte bortse från det faktum att sverige HAR många bra åkare. De går ofta vidare i sprint, de går ofta långt, flera kan hamna på pallen. Det kommer alltså oundvikligen bli så att det är större sannolikhet att två svenskor åker ihop om de utgör hälften av startfältet i en sprint, exempelvis.
Och att åkarna kan störa varandra i stridens hetta är ju inte direkt konstigt. Ser man bara på hur Linn var efter loppet. Efter en paus. Efter snack med ledare. Där hon väljer att TROTS denna chans till att lugna ner sig att ÄNDÅ hänga ut Ebba som orsaken till fallet… ja, då är det väl inte konstig om det kan bli stökigt i spåren också.
Så, visst är det tråkigt när svenskor fäller varandra, men om det är i slutskedet av ett lopp och alla är slut och alla vill vinna så kommer detta att ske igen. Men jag tycker dock att man ska hålla syndabocksfokuset borta eftersom att många kommer att vilja skylla på någon annan för fallet (om det inte rör sig om något solklart fel av en åkare) samt att man det kan vara en serie av stökiga händelser som i slutändan leder fram till ett fall/ihopåkning etc. och där det kan vara fel att bara titta på det som hände precis i själva fall/ihopåkningsögonblicket).
För mig är det tyvärr uppenbart att Ebba orsakade kraschen men att det såklart var omedvetet.
Jag tror inte Linn agerat som hon gjort annars och det är tyvärr uppenbart att Ebba måste jobba med utförskörning då hon gjorde en del missar under säsongen.
Jan – uppenbart? Stod du där och såg hela förloppet? Nämner de inte i programmet att Linn skulle skjuta på Ebba, samtidigt kliver Ebba ut och bakifrån kommer Maja. Det lät som att det var jävligt oturligt.
Men, men, det som har skett har skett.
Håller dock med om att Ebba, och egentligen de flesta i laget, bör träna mer på utförskörningar. I VM senast såg man tyvärr hur mycket Ebba tappade i utförsåkningen, och då menar jag såklart inte bara pga fallet…
Jag kan lätt förstå hur mycket hellre man vill förbättra grundkapaciteten och vara ett galet fysmonster, men om man inte är lika skarp i tekniken utför så vaskar man ”mycket” tid.
Jan: När du skriver att ”Ebba och Linn hjälpte varandra mycket senare under säsongen” så är väl detta inte riktigt sant. Linn hjälpte Ebba att vinna sin första världscup uppför backen i Val Di Fiemme och Maja försökte hjälpa Ebba att ta sig till semi i sprinten i Val Di Iemme (Ebba var dock för dålig sprintåkare så det gick inte att hjälpa henne där). Ebba har väl däremot aldrig hjälpt någon annan än sig själv.
Swestam du missförstår ju medvetet eller omedvetet.Har jag någon sagt att svenskor fäller svenskor med flit?
Vad jag menar är att svenskor kör så tufft och aggressivt i alla kurvor framförallt vilket gör att de ofta kraschar ihop.
Min åsikt är att de borde ta det lite lugnt när det är en annan svenska som de fightas med.
Linn Svahn bör jobba med att behärska sitt humör verbalt och i offentligheten Det bör inte vara jättesvårt.
Ebba Andersson bör jobba med att förbättra utförsåkningen liksom många andra i eliten. Där finns mycket att vinna och med lite proffshjälp bör inte heller det vara jättesvårt.
Ett intryck av dokumentären är att inte alla i ledarstaben visar lika stor seriositet som åkarna. Och att fler kvinnliga ledare nog inte skulle skada. Känslan är att de har svårt att riktigt etablera sig då det kanske krävs en robust personlighet i det grabbiga klimatet.
Rubik
Uppenbart kanske är fel ord, men mycket troligt då precis allt talar för det. Jag gillar Ebba väldigt mycket men hon behöver träna på utförskörning. Inget mer med det och Ruka har ältats tillräckligt, även om det såklart var tråkigt för Maja och Linn att missa chansen på fina placeringar i en Tour.
Jeg syns de norske løperne bør forbedre seg i alle faser av løpet. Ingen er perfekt, ikke engang Johaug, selv om så slik ut under VM. Det er alltid forbedringspotensial for de aktive.
Jeg syns ikke at Eks. Ebba er ikke så svak i utforkjøring, men tapte de 3 siste løp mot H Weng på grunn av manglene tempovekslinger i den avgjørende fase (3 mila i VM og 2 løp i Engadin). I en fellesstart er det ofte helt utslagsgivende, så tett som det er mellom løperne i verdenseliten.
Visst är krascher med svenska damer överrepresenterade jämfört med andra?
Kraschernas krasch är väl den i Gällivare för två år sedan – Nadine Fändrich och fem svenskor i sprintfinalen, alla fem Swedamerna körde i diket och Fändrich vann!
Då var Linn i spets efter halva finalen, men Moa Lundgren skulle om till varje, nedför och kurva…
VM-finalen 2019 vill man knappt nämna, sprintfinalen i Slovenien 2019, Stina & Linn kör ihop och Linn faller på upploppet med vinstchans (jävligt sur Linn även denna gång) 😂😂😂😂
Stina i VM-semin 2017 i Lahtis, antiklimax…
Listan kan göras lång…
LS – det jag reagerar mot är att vissa verkar tro att det bara är svenskor som orsakar svenskors fall och strul. Ja, det finns flera exempel. Men när det är så många svenskor i topp i loppen så ÄR det inte så konstigt att det sker ofta (speciellt i sprint där det är små marginaler och inte ovanligt med fall och stavbrott etc.)
Och är man svensk så kommer man såklart ihåg sådant lättare PLUS att det ofta är så att i och med att åkarna är så bra så kan strulet innebära missad pallplats/medalj vilket gör att det är ÄNNU lättare att komma ihåg det… Skulle två finländskor åka ihop i en kvart två tävlingar i rad tror jag få svenskar skulle komma ihåg det.
Vill jag se mindre strul när det är fler svenskor i topp? Japp!
Saken är ju att det här är något som pågått under många år.
Varje gång som Ida och Falken låg nära varandra när det började närma sig upplopp så fick man ju nästan hjärtsnörp.
Att säga attt det inte händer oftare att svenskorna förstör för varandra än andra kam man ju tycka men det stämmer inte.Det här har pågått aldeles för länge. Jag tror som sagt att svenskorna är tuffare och aggresivare än många andra. Så när det är 2 svenskor så smäller det kanske ofta på grund av att ingen ger sig men när det är åkare från andra nationer händer det kanske oftare att den andra löparen helt enkel ger sig och släpper fram.
Men jag tycker att det ska kosta om man åker aggresivt mot andra svenskor och förstör när man åker i landslagsdräkt.
Även om en åkare är tillräckligt bra för att vara med i OS kanske hon inte borde tas ut om det minskar landslagets chanser att ta medaljer.
Om man gör åkarna medvetna om att OS-platser står på spel om man på grund av oaktsamhet fäller en annan svenska i världscupen så kanske man skärper till sig.
Åkarna tävlar dock främst för sig själva och egentligen är det nog positivt att inte vara den som viker ned sig.
Längdåkning är främst en individuell sport och jag tycker mycket av charmen med det svenska damlaget är att det alltid är strid på kniven oavsett sprint eller distans. Plus att laget innehåller så många skilda personligheter. Hela spektrat faktiskt från aggressiva Svahn och tidigare Nilsson till kolugne Sundling. Att stavar och skidor ryker ibland får vi svälja. Dessutom tror jag att det medför att andra nationer backar lite, medvetet eller omedvetet, och det gynnar laget.
Bra skrivet Tobbe!
Jag kan hålla med om vad ni skriver Tobbe och Jan.Man vill ju absolut inte att de ska tagga ner och köra utan aggressivt,
Men om det kommer till en OS-final i Peking. Då vill man ju inte att Maja och Sundling ska krasha ihop igen inför upploppet i finalen på grund av ingen kan ge en mm .
Däremot om det är Falla eller Lampic som de fightas med så kan de köra på om de tycker att det är det rätta.
Det är en individuell sport.
Men lagledarnas uppgift är att få ett så bra resultat som möjligt.
Om vi tar som en hypotes att de talar om för åkarna att de ska ta det lugnt när de möter en annan vit åkare i världscupen och vissa åkare inte bryr sig om det utan fäller andra svenskor så tycker inte jag att det vore fel att plocka bort den åkaren från OS och andra tävlingar. Vi har hur många som helst som väldigt gärna skulle ta över den platsen och göra det bra,
Finns ingen rättighet för någon att åka till OS hur bra man än är,
Det är svenska medaljer som räknas.
KarlP – den brutalaste av dom brutala har redan lämnat sprint och längdskidor…
Stina gav denna sport en helt annan tuffhet än tidigare, och nu har kronprinsessorna Linn & Maja & Dyvik tagit detta vidare, förvaltar arvet…
Jonna är för snäll, likaså Johanna… Ribom, osäker vad hon skulle bjuda på i skarpt läge?
Jag kommer inte ihåg något exempel nu. Men med tanke på att LS nämner Stina som en av de mer brutala, har hon orsakat mycket fall, stavbrott etc?
I mitt minne så tog hon för sig perfekt i loppen, men utan att orsaka ”kaos”
Kommer jag ihåg fel?
Bra att åkarna också är tydliga med att de tävlar för sig själva
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/alla-skiter-i-alla-det-ska-smalla/
Stina körde tufft redan när hon var ny i världscupen med en del incidenter som följd sedan gavs hon mer plats och incidenterna uteblev därav.
Rubik & Jan – mest ”gnällig” på Stinas tuffa och ”yviga” åkstil var väl Maiken?
Och visst, Linn Svahn har säkerligen Stina som förebild gällandes pondusen på banan…
Den blyga violen Jonna Sundling är väl raka motsatsen, men, det har ju gått hyfsat ändå!
Jan: Sverige måste ha världens sämsta sportjournalister. I denna artikel skriver man t.ex.:
”Sverige hade tre åkare på VM-finalen i Oberstdorf 2021, däribland guldvinnaren Jonna Sundling.”
Sverige hade bara två åkare i VM-finalen, Jonna Sundling och Johanna Hagström. Norge hade däremot tre åkare i finalen.
Att denna s.k. journalist inte ens kan få en sån sak rätt säger väl allt om dessa slasktidningar. Det här är som vanligt en vinklad historia där man har valt ut vissa uttalande och gjort en höna av en fjäder.
LOA: Kvällstidningarna som du väl avser med ”slasktidningarna” är faktiskt de enda rikstidningar som har en relevant sportbevakning idag även om den naturligtvis mest är inriktad mot lagsporterna där det stora läsarintresset finns. Kvällstidningarna har trots allt tycker jag en hyfsad bevakning av längdåkningen. De webredaktörer som jobbar med det digitala materialet är inte heller alltid journalister utan ägnar sig ofta åt att klippa och klistra. Verkligheten gör att det inte finns ekonomi för annat.
Lokaltidningar i norr har ibland en bra bevakning av längdåkningen, med betoning på ibland.
Kvällstidningarnas artiklar om längdåkning (speciellt om de handlar om vissa åkare) är alltid bland de mest lästa så nog tycker jag man kan ställa krav på bättre kunskap även om nivån är bättre än på andra ännu mindre idrotter.
Dax att sova nu – kl 02.00 var det release av avsnitt 3 av serien ”Bäst när det gäller” på SVTplay, och, vem kan vänta tills måndag kväll? Inte jag iallafall!
Abstinensen efter våra kära längdskidåkare börjar bli stor nu bara veckor innan premiären i november, men denna serie har dämpat värsta längtan efter skidsäsongen…
Sevärt!!
Lite OT, men visst är Emma Ribom och Marcus Grate ett par nu?
LS: Jag har inte sett något om det. Mitt intryck är att Grate är populär hos många av damerna.
Swestam – Grate är en Alfahanne!
Numera är ju Johanna Hagström singel, men, Emma lade beslag på Marcus före dom andra…
Hoppas vi slipper kärlekskrig såsom det utspelat sig i skidskyttelandslaget!
Grate-Skidornas svar på Clark Gable-går fram som en slåttermaskin.
Trodde Ribom var tillsammans med en kille från Kalix men hon kanske dumpade honom när hon tagit pallplats i VC :-)
Häggström är lite intresserad av Linn eller?
Jan, tror inte Linn gillar män (om du förstår vad jag menar)…
Och, Emmas flytt till Östersund har du ett syfte…
Precis som när Sofia H lämnade Östersund och herr Nilsson för ny bloke i Piteå…
Kul med 3:e avsnittet också.
Vad nervös Fåhreus var när han skulle meddela åkarna att de inte skulle få åka till Dresden och Davos. Ingen stöttade honom i beslutet när han lite bad om det.
Då fick han dra till med. Ni måste ju förstå .Vi pratar om en dödlig sjukdom här.
Fakta är att det inte är dödligt för aktiva idrottare.
Visst kan man tycka att det fanns en minimal risk för åkarna att få en allvarlig sjukdom .
Men mot det måste man ställa att de tränar stenhårt för det här och att det är deras liv och inkomst.Kan funnits löpare som missat OS på grund av att de inte fick tävla i Davos.
Man kan ju så klart säga att hälsan går alltid först.Men då kanske de hälsosammaste skulle vara att de helt enkelt lägga av med idrottandet.Finns ju enormt större chans att elitidrottare får men för livet av sitt idrottande än av Corona.
I efterhand så ses ju beslutet att inte åka som ännu mer ologiskt än vad man tyckte att det var då.
Gick bra att åka till Finland men inte till central-Europa.
karlP: Men nu är ju tack och lov Fåhreus borta från skidlandslaget och Pliggen eller vad han kallas också. Jag tror på den nya längdchefen Lars Öberg. Han kan bli bra.
Dags att byta namn på den här bloggen till Hänt i spåret.
LS… Tycker inte att vi ska spekulera här om åkarnas privatliv. Om dom går ut med saker själva, kan man ju skriva om det här, men det är en annan femma…
KarlP… Man åkte väl privatplan till Finland, vilket inte var aktuellt till Davos /Dresden?! Jag tycker beslutet var förståeligt. Hade man fått in smitta hade det varit en rätt stor sak. Men FIS borde fört en dialog med förbunden innan så att allt hade varit klart före säsongsstart.
”KarlP… Man åkte väl privatplan till Finland, vilket inte var aktuellt till Davos /Dresden?!”
Ja möjligt . Men man skulle väl kunna åkt privatplan till Schweiz också om viljan funnits.
Men är det verkligen farligare ute på resa när man kan hålla koll på alla slarvpellar än när de är på hemmaplan. Tvivlar starkt på det.Men vi kan glömma det här gjort är gjort.
KarlP… Nä, är ju svårt att säga om det var säkrare på hemmaplan. Skillnaden är att förbundet har ansvaret när man är på samling, men inte kan ansvara över åkarnas beslut på fritiden…
”Skillnaden är att förbundet har ansvaret när man är på samling,”
Precis,Tror att det här är hela poängen.
Ledarna var nog så nervösa att det skulle bli anklagade om någon skulle ha blivit sjuk så det var mycket bekvämare för dom att ställa in.
Åkarna offrades på grund av att ledarna inte vågade ta ett vettigt beslut.
Hela resten av skidvärlden förrutom norden som var tillåten att tävla kom till Schweiz och ställde upp.
Deras ledningar hade lite mer råg i ryggen
KarlP… Klart dom skulle bli anklagade, det ingår ju i deras arbetsbeskrivning. Det är inte ”råg i ryggen” att skicka åkare till tävling om man inte är nöjd med säkerheten. Felet var väl att man inte tog tag i detta förr än säsongen hade börjat.
Tredje avsnittet var ganska intetsägande. Mycket hade vi sett tidigare. Man har fokuserat mycket på Linn och Frida vilket medfört att en hel del varit utfyllnad. Man får inte heller riktigt grepp på hur ledningen tänker och agerar, hoppas kommande avsnitt blir bättre.
Tycker serien hittills visar hur viktig Linn Svahn är för det här laget. Axelskadan blir bara ännu mer olycklig med tanke på det.
Anbelangande Linn Svahn – tyckte gott TV-följetongen ”Bäst när det gäller” kunde nämna att när Linn vann Faluns VC i sprint den 31 januari 2021 var hon den yngste kvinnan i historien med nio (9) VC-segrar vid sin ålder (21 år och 54 dagar)…
Överlag är jag nöjd med serien, dock kunde den ha penetrerat ännu djupare i vissa av deltagarna privatliv…
Samtidigt, vi pratar om bevakning av runt 30 personer på 300 minuter – tio minuter per person…
Precisering av föregående inlägg:
Linn Svahns rekord är yngst genom tiderna internationellt (yngsta vinnaren i världen med bio VC-segrar)…
Fler reaktioner på serien: Från Oberstdorf var det mycket material från Burmans vlog kan man konstatera. I övrigt SVT-bilder från loppen och lite intra-kom-samtal. Plus någon extra intervju. Intrycket att Svahn är viktig för laget förstärks tycker jag. Johanna Hagström blev varm i kläderna på VM och intrycket av henne växer också. Dahlqvist ligger också i bra läge efter att ha byggt upp rutin över lång tid. Erfarenhet är bra på OS. Synd att de inte hade några interna kommentarer från herrarnas sprint och valet att åka ovallat i finalen. Det var ett märkligt beslut som de gärna hade fått kommentera i efterhand. Herrarna har tre bra stafettåkare nu. En till måste växa fram till OS (eller om Calle kommer tillbaka) och ingen får vara skadad eller ur form så har de medaljchans.
Per: Det är ju skidåkarna och ledningen som bestämmer vad som ska visas och ej visas, en del har nog tagits bort.
Förresten det finns ju ”Bäst när det gäller – Stjärnornas egna ord” på SVT Play där det är intervjuer eller samtal från den enskilda skidåkaren och just nu är det bara damerna som finns att tillgå, vilket är rätt naturligt med tanke på intresset kring damerna i landslaget hos den breda massan och vad dom har uträttat mot för herrarna ;)