Gällivarepremiären
Publicerat i 2021-22
På fredag rullar skidpremiären igång lite grann varje fall. Ska bli kul att se den svenska eliten stångas i spåren. På fredag är det sprintdag och sen blir det intervallstarter både lördag och söndag.
Har inte sett några startlistor än men några utländska namn brukar ju dyka upp. Vi får väl se.
Trist med så många sjuka svenskar är det ju såklart. Mest peppad är jag nog ändå på att se var Kalla står. Kul blir det!
Schweiz, Polen, Estland, Lettland och Japan är väl några andra nationer som är med. Dessutom Majas pojkvän som ensam amerikan.
SVT1 och SVT Play sänder från Gällivarepremiären:
Fredag 09:30-10:45 – sprint fristil (prolog)
Fredag 12:00-14:05 – sprint fristil (finaler)
Lördag 10:45-12:25 – 15 km klassiskt intervallstart herrar
Lördag 12:30-13:45 – 10 km klassiskt intervallstart damer
Söndag 10:40-12:25 – 15 km fristil intervallstart herrar
Söndag 12:30-13.45 – 10 km fristil intervallstart damer
Swestam – glöm ej Venezuela och Nigeria!
Dessutom Kanada Norge och Island…
Jag blir först ut att tippa morgondagens sprint:
Damer:
1. Anna Dyvik!
2. Maja Dahlqvist
3. Nadine Fähndrich
4. Louise Lindström
5. Johanna Hagström
6. Jonna Sundling…
Det ryktas om att Anna är i djävulusisk form!
Herrar:
1. Marcus Grate – Sveriges nya sprintkung!
2. Edwin Anger!
3. Johan Häggström
4. Anton Persson
5. Olle Jonsson
6. Kevin Bolger…
Edwin Anger visar framfötterna- vill till Ruka och köra sprint!
Då säger jag Grate och Sundling. Men stenhård konkurrens blir det.
När det gäller OS-platser är a-landslagen minus Svahn rätt säkra i utgångsläget. Dyvik och/eller Lundgren skulle kunna slå sig in på damsidan. På herrsidan är det svårt att se att någon som inte redan ingår i a-laget kan ta steget ända upp till ett OS.
Per – så enkelt är det väl inte?
Om någon gör en kometkarriär likt Linn Svahn på herrsidan, skall inte den personen få åka OS i Peking då??
många sjuka redan innan säsongen börjat lovar inte gott verkar ha börjat slarva med rutinerna som sattes förra säsongen.. tur att corona inte sprids så mycket just nu i sverige annars hade vi haft flera fall inför säsongen det hade varit helt förödande för OS o något man borde lärt från det som hände med Kalla ifjol, även flera ryssar o skidskyttar fick sina säsonger förstörda.. nu måste ledarna ta tag i detta och vidta åtgärder munskydd runt träning och tävlingar speciellt vid nära möten. tester innan man samlas inomhus på hotell, inte träffa släkt o vänner annat än på avstånd m.m. vi har inte råd at chansa med två månader till OS.
Per… Nu tycker jag du var väl hård. Jag tycker t.ex. Anton Persson har ungefär likvärdiga chanser med Grate och kanske med Häggström också.
Ingen sprint på Beito idag pga hårda vindar.
Läste att Moa Hansson fick covid-19 och missade två månaders träning i våras.
Och hur ska det gå med förbudet av C8-vallorna när det inte finns några fungerande tester? Allt bygger ju på tillit. Att det kommer fuskas är ju uppenbart!
Många spännande tankar inför premiären nu!
https://www.dagbladet.no/sport/fikk-hjelp-til-a-ga-ned-i-vekt/74648879
Viktigt att också damåkare pratar öppet om att vinstoptimering faktiskt är en grej också bland kvinnliga åkare. Bidrar i mina ögon till mindre stigma om ämnet.
Min gissning är att Moa Lundgren vinner idag.
Angående resonemanget om OS är det tre herrar som i praktiken är klara (Oscar, Jens och William), utöver dessa tror jag det blir två namn till. Några ligger lite bättre till, men jag tycker det är väldigt öppet om övriga platser.
Emil O
”Vinstoptimeringen” på andra sidan kölen är måhända ett ämne för dopingtråden? ; )
Härligt att den svenska skidsäsongen börjar på riktigt idag!
Tippar Sundling före Hagström och Dyvik.
Med Svahn borta känns topp 4 i kvalet idag mer eller mindre givna för de stora uppgifterna den här säsongen, eller? Vem kan hota? Kanske kan vara kul att ge Lindström och Moa Hansson nån chans att känna på världscup i vinter, men de här knappast farten att utmana topptjejerna redan nu. Moa Lundgren har potentialen, men verkar ha en resa att göra för att hitta tillbaka till sig själv.
Dave: Moa L har förstås potentialen att utmana, även förstås Ribom
Är det många unga svenskar som har blivit bra eller är den övergripande kvaliteten låg? Många svenskar före de (få) internationella namnen i alla fall
Bolger var 35:a och 15 sekunder efter Kläbo i kvalet i Oberstdorf (klassiskt). Nu är han 5 sekunder efter Anton Persson. Då var han tre sekunder efter Persson. Bara för att få en liten internationell jämförelse om än i klassiskt. Furger var 38a i kvalet i Ulricehamn, 9 sek efter vinnare då (Mäki). 6,5 sek efter bäste svensk (Grate) då. 5,8 sekunder efter kvalsegraren Persson idag.
Emil: Slutsatsen av den lilla jämförelsen är att ingen svensk har blivit överraskande bra utan det andra då – fortsatt jämnbra/dåligt utan spets. Möjligen är fler svenskar på Grates och Häggströms nivå nu.
Att Westberg missar kvalet är förstås en sensation och inte bra för honom. Det är minst 20 svenska åkare före i kön till VC nu. OS-biljetten försvann nog där om han inte presterar jättebra på distans i helgen.
Emil : Ribom självklart. Kände att det var något som inte stämde, att det inte borde kännas så självklart bara för att Linn är skadad.
Om jag läser reglerna rätt är det 6 + 6 som gäller för minitouren i Ruka för svenskt vidkommande. De verkar inte ha topp-20 i sprint för Rukatouren i år, bara för TdS och VC-avslutningen. Läser jag det rätt? Om man räknar med åkare som placerat sig topp-20 i sprint blir det 10 + 7 i kvot för TdS (Endast Oskar Svensson var topp-20 på herrsidan förra säsongen). Regelboken för säsongen 2021/22: https://assets.fis-ski.com/image/upload/v1636539707/fis-prod/assets/Rules_WC_CC_2021-22.pdf
Ruka är ingen minitour. 6 åkare i sprinten och sedan 6 till distansloppen.
Kul att Dyvik verkar fått ordning på ryggen. Såhär bra skejtsprint har hon inte åkt sedan 2017.
Jan: Ok, men det är ju ett pursuit-lopp på söndag. Är det alltså en separat VC-sprint på fredag, sedan en vanligt intervallstart på lördag och ett pursuit baserat på intervallen bara på söndag?
Korrekt
Finalerna:
Damer – http://live.fis-ski.com/cc-2314/results-pda.htm
Herrar – http://live.fis-ski.com/cc-2312/results-pda.htm
Jonna till akuten, tydligen. Ingen bra känsla… :(
Aj aj med Jonna! Maja strulade i sin semi, bl.a. krokade ihop med Lundgren men fick OK tid, står dock som diskad (DSQ) nu i resultatlistan…
Hagström och Dyvik har sett bra och starka ut hittills, lär tampas med Fähndrich om pallplatserna i finalen.
Som jag sade, Anna Dyvik skulle vinna idag!
Ryktet talade sanning – Anna har mått bra, skasfat hund, blivit mer motiverad, och, tränat bra!
Grattis Anna!
Dagens utropstecken? Självklart Jenny Solin!
Maja igen,suck
Att Dyvik nu kan göra en skejt-prolog i klass med Dahlqvist och Sundling är kul att se. Det ska bli intressant att se vad hon kan göra i Ruka, hon lär ju inte åka sämre i klassiskt. Jag hoppas verkligen att också Sundling kan vara med där, annars skulle det kännas lite tunt på damsidan där vi varit bortskämda med ständig potential att tapetsera pallen.
Peos – det kan bli en trippel i Ruka ändå!
Dyvik/Hagström/Dahlqvist kan göra storslam, vem vet?
karlP
Skidåkningen/fysiska kapaciteten fanns där i alla fall. Hon hade nog kunnat glida med ännu längre in i loppet i svag position, och klarat sig vidare genom att trycka till det hon hade på slutet. Så onödigt var det förstås. Men inte för att jag egentligen bryr mig, det viktiga är vad som händer i vc och mästerskap. En bra påminnelse om att det är riskabelt att starta lugnt.
LS
Ja det är 3 starka namn faktiskt. Och kanske Ribom kan komma till start också, även om det då återstår att se var hon står.
Kan väl tycka att dagens utropstecken ändå borde vara Linn Sömskar. Ska hon liksom få frågan att åka till Ruka med tanke på kvinnfallet?
Dagens sämsta var banprepareringen. Det är en sak att Sara Sjöström missade OS-guld för att Stockholms kommun inte klarade att vinterväghålla men om Sundlings OS-chanser ryker på att gällivarearrangörerna inte orkar preparera bort ispartier längs banan är det uselt faktiskt. Grattis Dyvik och Häggström hur som helst. Stabila lopp hela vägen. Häggström imponerade särskilt i finalen.
Peos,
Ja för Maja spelar det här liten roll. Hon såg ut att var stark och kommer hur som helst att få åka till Rukka.
Men för en sån som Lundgren kan sånt här vara helt avgörande om hon inte får åka till Rukka på grund av det här.
För henne kan en sådan här sak påverka hela säsongen och möjlighet att komma till OS.
Hon hade ju inte behövt kommit så bra idag i alla fall men det kan vi aldrig veta nu.
Ingen fraktur för Jonna rapporterar SVT.
KarlP – jag gillar Moa Lundgren väldigt mycket som skidåkare och person (sprider glädje precis som Hagström), men, hon borde ha Linn Svahns humör istället när det går emot, men nu blir hon alltför sensitiv och uppgiven, står i TV med snoret rinnande nerför läppen med gråtiga ögon – inte vackert…
Swestam – ingen fraktur på Jonna Sundling, MEN, hon är gipsad…
Detta lär nästan betyda att Ruka blir tufft att nå…
LS – snyggt siande.
Kul med Dyvik, det ska bli väldigt spännande ifall hennes satsning leder till OS. Och vem vet vad som kan hända där! :)
Det kan bli en riktig framgångssaga där.
Trist för Moa L. …
Det känns som att Dahlqvist börjar vara iblandad i mycket strul nu. Hon var ju väldigt kritisk mot att andra svenskor strular för varandra. Men är det en slump att just HON är inblandad i flera incidenter? Kanske, kanske inte… hon behöver nog vara lite mer ödmjuk inför detta och inte bara skylla på andra.
Hoppas hoppas hoppas att Sundling inte får någon komplex skada som tar tid att läka. Blev DIREKT orolig när man såg att hon inte använde ena staven omedelbart efter fallet…
Kul att tävlingarna är igång!
LS – du kanske vill ha robotar som agerar på samma sätt inför olika situationer, men jag tycker det är mer normalt att folk hanterar framgång och motgång olika. Det finns nog med största sannolikhet inte ett facit för vilket beteende som är ”bra” eller ”dåligt”. Tycker det är både normalt, sunt och uppfriskande att vi är olika.
Låt Moa vara ledsen omedelbart efter en tävling där hon pga av Dahlqvist inte får chansen att göra ett bra resultat och därigenom kanske minskar möjligheterna för OS.
Det är ju bara trams att tvinga in folk i ett visst beteende.
Fantastisk og registrere at det ikke ble brudd i armen for Jonna.
En meget sympatisk representant for den ”lille” sporten.
Vi trener alle!
Pelle – Jonna Sundling blev dock gipsad idag, och, lär inte åka världscupen närmaste månaden…
Detta öppnar nog upp för att Jonna kör Tour de Ski trots allt….
Kul med Cologna imorgon på startlinjen, blir väl en hyfsad värdemätare varje fall. Ser att Rickardsson startar också, undrar vad han pysslar med nuförtiden förutom att bygga hus.
MartinV – Richie jobbar som gymnastiklärare i skola i Hudiksvall…
Hos damerna är det som jag ser tre grupper. Dahlqvist, Svahn, Sundling som är ett strå vassare än resten. Sedan gör Ribom, Dyvik, Hagström (eventuellt Lundgren upp om sista två platserna. Jag hoppas att de tar ut Ribom på distans och Dyvik+Hagström till sprint. Sedan går det ju att justera på plats i Kina. Hoppas verkligen att Sundling inte fått allvarligare skada än vad som sägs och är försiktig nu. Dahlkvist är just nu Sveriges starkaste kort för ett OS-guld.
På herrsidan hänger jag upp mig i ryggproblemen. Thorn, Svensson och Burman. Av de bästa vi har haft de senaste åren så är det bara Poroma och Halfvarsson som verkar klarat sig. Detta måste man ta tag i på junionivå. Jag såg några på skidgymnasiet via en länk som gjorde vissa ryggövningar med vikter, som jag personligen undviker pga skaderisk.
Efter dagen och tävlingen i Mora borde nu Dyvik vara given i sprintlaget. Vad ska hon mer bevisa för att övertyga?
Maja visar tråkiga takter idag, chansar på att andra ska flytta på sig när hon tränger in sig emellan och förstör för Moa.
LS! Va, är du säker? Vilken skola? Då är jag ju kollega med en idol. Haha är också lärare i Hudik, dock inte idrott.
MartinV – lite osäker om detta jobb som gymnastiklärare pågår i Hudik…
Ser nu att han numera bor i Östersund- ganska långt att pendla till Hudik, eller?
Ls: Okej, tror det är någon annanstans annars borde jag nog snappat upp det. Hörde att han bygger hus utanför Hudik så han kanske är på väg hem.
Man inser att Gällivare är långt ifrån orterna där flest skidåkare bor!
Tex. Östersund till Gällivare tar minst tio timmar med bil (nästan 90 mil)…
Så, att få alla att anmäla sig till premiären i Gällivare lär bli svårt…
Abrahamsson är rutinerad och en stor tillgång rent kommunikativt. Efter att Grip slutade var det ingen som riktigt ville ta TV-intervjuerna som trots allt är ganska viktiga för att skapa lugn och inte göra att reportrar rusar runt efter mer svar på diverse frågor som uppstår. Där gör Abrahamsson det riktigt bra nu.
Inser att det var Byström jag slölyssnade på precis (Abrahamsson intervjuades igår m a a Sundling som ledare för Piteå elit). Byström får berömmet istället då.
Vad har hänt med Burman?
Fy fan ryggproblem på Burman. Sjukt less på dessa ryggar.
Ryggproblemen kommer nog delvis redan från gymnasiet så om vi löser problemet nu så ser vi resultatet om 7-8 år. OS-medlaj i stafett känns långt borta nu. Frälsaren Poroma får tända hoppet om ett par veckor.
Småland leverear!
Grattis till vinst idag Leo Johansson!!
Underbart! Vilket genombrott av Johansson. Cologna gör ett bra lopp idag och är långt före sina lagkamrater som kör på nationsvallning. Jag får äta upp det jag skrev om att ingen utanför a-laget har chans på OS. Så skönt! Och så tråkigt med Burman…
Lite fiaskovarning på svenska herrarna idag. Oskar, Jens och Wille sjuka elr skadade. Häggström och Calle åker alldeles för dåligt. Trist. Kul dock med Leo men man vill ju att a-lagsåkarna ska visa fin åkning inför säsongen.
MartinV – du vill att A-lagsåkarna skall åka bra, men, Leo Johansson och Eric Rosjö kan vara A-lagare nästa säsong…
Glöm ej att Linn Svahn tillhörde C-laget fortfarande när hon vann Sprintvärldscupens totalpris…
Baserat på resultaten hittills är rimligen Leo Johansson, Eric Rosjö, William Poromaa, Calle Halfvarsson, Johan Häggström, Fredrik Andersson och ev Jens Burman klara för distans i Ruka. Oskar Svensson skulle också kunna vara aktuell för distans i klassiskt i Ruka
DNS på Moa Lundgren. Förkyld? Blir det Ruka för henne nu? Trist om hon kommit in fel i säsongen nu och blir uppförsbacke.
Bra av de tre första på damsidan. Blir nog ett OS för Kalla ändå, 30 efter Ebba över 10 km är ju helt ok. Hon såg jäkligt lättad ut efteråt också.
Välgörande att se allt fler och nya ”nicknames” dela sina synpunkter. Det neutraliserar, nyanserar och vitaliserar ett annars stagnerande inbördes käbbel.
Apropå det som skrevs tidigare om Maja och incidenter – när allt går enligt Majas planer blir det riktigt bra men rubbas planerna under sprintloppen blir hon stressad och tar mindre bra beslut som det igår som gick ut över Lundgren när Maja åkte in framför henne och de krokade ihop. Maja sa själv i extramaterialintervjun till ”Bäst när det gäller” att det var det som hände i VM och det kändes igen igår. Bara en fundering.
Frida hade knappast matchat Therese med dagens lopp men kanske Heidi Weng som ändå visade bra form i Beitos. 44 sekunder efter Johaug trots sten under skidan. Hade nog blivit strax över 30 sekunder annars. En prestation i klass med Fridas skulle jag tro. Men vi får se nästa vecka! Vem som blir tvåa efter Johaug dvs…
Gissar att Linns skada är en rotatorkuffruptur efter Fredriksson försa sig i vinterstudion. Om det är det så bör man operera inom 3 månader annars är det risk för bestående skador. Bara be till högre makter att linn är undantaget som bekräftar regeln. Om så är fallet är det en skandal att utbildade läkare inte tog reda på det. Vår största talangs framtid står på spel.
Några större växlar kan man inte dra efter dagens löp. Burman körde inte allas och Calle var sitt gamla jag.
På damsidan var Frida väldigt laddad vilket man inte kan yttra om Ebba som verkade ta det lite lugna. Sanningens minut kommer om nån vecka som sagts tidigare här.
Jag tippar morgondagens tjejpall:
Ebba, Frida, Kalla.
Tror Ebba tar i mer än idag. Synd på Ribom, hon sägs ju varit grym. Men hon kommer nog med till Ruka.
Herrarna har jag ingen åsikt om än, förutom att det lät på Mathias Fredrikson som om de unga i utvecklingslaget tränat ”mer och bättre” än tidigare och det är ju lovande.
Jag tror Per var inne på det högre upp i kommentarerna och jag tar vid. Svenska banprepareringar verkar skörda svenska offer. (I Falun även utländska i form av Andrew Young och Natalia Nepryaeva.) Om ett avsnitt av ”Bäst när det gäller” handlade om ”respekt för den vita dräkten” och syftade till att svenska åkare inte ska ställa till det för andra svenskar, så kanske en uppföljning kunde handla om banpreparering på svensk mark och hur viktigt det är att underlagen håller måttet. Fler än Jonna kunde ha slutat fredagen med sjukhusbesök. Det känns slarvigt och undermåligt att låta åkarna utsättas för banan så som den såg ut i fredags.
Weng hade inte varit i närheten av Frida idag. Johaug var inte alls lika imponerande som i fjol, jag tror att Frida hade kunnat utmana henne på riktigt. Dock är Johaug fortfarande största favorit för Ruka.
GKA… Sanningens minut kommer väl om ca tre månader?
Manne, Håller definitivt med dig.
Elsker slike duste-kommentarer som Svanslôs sine, men man undres jo alltid over at man aldri lærer noe som helst ;)
Lykke til!
Neithiri, tror du seriöst att Weng slår Frida om en vecka? Det tror jag nämligen inte, om det inte är ett svårt vallaföre, då kan allt hända. Jag tror att Johaug hade vunnit med ca. 10-20 sek idag, men avståndet kan mycket väl vara större i Ruka eftersom Johaug sade också själv att hon ännu behöver ett par tuffare träningspass.
Börjar känna mig rätt så säker nu på att Kalla finns med i stafettlaget i OS efter att ha sett dagens lopp. Kanske tredjesträckan den här gången, vi får se hur det ser ut i morgon. Synd att inte Ribom kunde ställa upp.
Norska premiären gissar jag var en besvikelse för den norska ledningen när det gäller damerna. Johaugs prestation uppväger nog inte att de övriga inte visade sig ha gjort några större framsteg.
Nå manglet jo Fossesholm og Østberg da. Hadde de andre vært nærmere så hadde jo konklusjonen vært at Johaug er i dårlig form.
Svanslös, minner om premieren i fjor: – Det finns ingen i världen som slår det här, säger loppets fyra Linn Svahn etter at Ebba Andersson och Frida Karlsson krossade övriga svenskor i premiären i fjor.
Og vi vet jo alle hvordan det gikk med fru big-mouth-Linn, Frida og Ebba mot verdens beste langrennsløper kanskje gjennom tidene på kvinnesiden. Som sagt, vi har sett og hørt slike cocky uttalelser før…
Igjen, lykke til!
Måste bara korrigera ditt ordval en aning Neitiri. ” Världens bästa dopingsdömda langrennslöpare kanske genom tiderna” Så där nu blev det rätt.
Sandlådan är välbesökt i dag.
Velger å overhøre det der Axel, for det der med doping er bare bullshit, og alle fornuftige mennesker på denne jord vet det.
Prøv igjen!
Man behöver ju skämmas som svensk över alla idiotiska kommentarer om Therese och doping. Suck!
Varför har inte våra duktiga damjuniorer kommit start ? Jag tänker på Tove E , Märta R och Lisa E. Någon som vet ?
Peder: Logistiska skäl (för långt att resa, svårt med logi i Gällivare) och att juniorernas höjdpunkter (JVM bla) ligger relativt sent på säsongen tror jag.
Lit utenfor faget, men allikevel
Eneste svenske som imponerte undertegnede i dag, er gutten fra Trollhättan, nemlig Nils Van Der Poel. Du verden for en løper, konkurrentene ble bare statister .. ;)
Emil ,sanningen är ingenting du behöver skämmas över.
Pelle
Roligaste kommentaren idag.
Från Van der Poel.
”Hoppas att konkurrenterna är bättre fram till OS”
Verkar som han tycker att det är lite jobbigt att vara så här överlägsen :)
Undrar hur många idrottare någonsin som har haft den inställningen inför sin första chans att vara med och ta en OS-medalj.
Synd bara att han inte åker längdskidor i stället.
”If you’re a cheat, you’re a cheat, you’re not half a cheat. You wouldn’t say, ’I’ll cheat here but I’m not going to cheat over there; I’ll cheat on a Monday but not on a Tuesday.’
– Sir David Brailsford
Var och en kan säkert bestämma själv, vilken kategori Johaug, Björgen och Sundby tillhör.
Neithiri, du kan inte på allvar tro att en norsk skidlandslaget-läkare gett Johaug en läppsalva där det står DOPING i rött, överkryssat, av misstag. Om du inte minns hur den såg ut, googla. Hon tog enorma kliv när hon började dopa sig, innan dess var hon en helt ok åkare.
Synkende nivå her inne i det siste registrerer jeg.
Lover ikke godt før OL sesongen. Trist.
Blå Exstra, ”flashback” nivå, dere ber om det selv. (jeg har ikke gjort noe annet enn å minne om nivået)
Igjen, lykke til!
Frida Karlsson imponerte i dag og befestet sin posisjon som Johaugs kanskje fremste utfordrer. Bra av Ebba, men kanskje litt for langt bak? Kalla på 3. så langt bak er jo slett ikke bra, men følger en trend som har vært synlig siden toppsesongen 2018.
Visst gjorde hun en kanon 3. etappe på stafetten i Seefeld og også et par bra renn innledningsvis i Oberstdorf, men Charlotte ser da ikke ut som en toppløper som kan vinne noe lengre, eller?
Synd, men alt har en slutt. Vil faktisk bli overrasket om hun går stafett for Sverige i OL, men større undre har skjedd før.
Noen tanker om den meritterte løperen?
Jag tror du har rätt Blå Extra. De stora dagarna är över. Sen kan man ju fundera på om det är Kalla som åker långsammare eller om de andra har blivit snabbare. Tredjesträckan var ju underbar men (och nu orkar jag inte kolla sträcktider) var den så otrolig eller var det Astrid som gjorde det dåligt. För min del är det ändå härligt att se henne åka skidor med ett leende. Jag tycker man ska fortsätta så länge man har drivet även fast man inte tillhör topp 3.
Noob: Björgen har väl ändå aldrig åkt dit för något?
Ang Johaug och läppssalvan tycker jag fortfarande att någon grävande journalist (eller testperson i motsvarande kroppsstorlek) borde pröva läppssalvan och sedan låta dopningstesta sig för att se om den ger utslag. Gör den det är förklaringen plausibel. Gör den inte det, ja då är den mindre trovärdig.
Per – fast vad skulle det egentligen säga? Att en person gör ett eget test kommer inte säga något. Det skulle behövas en riktigt utförd, kontrollerad, studie utförd på många personer innan resultatet ens är värd att snegla på, och då kommer det ÄNDÅ troligen innehålla spann av osäkerhet som gör att man står kvar på samma ruta som idag, och det tror jag inte någon journalist är sugen på att göra.
Å andra sidan kanske någon skulle vilja göra något sånt (test på sig själv alltså) eftersom det är välkänt att svaga ”studier” med lägst trovärdighet (ex. fallstudier), eller någon enskild forskares åsikt, snabbare sprids i medier än de med stor trovärdighet (ex. översiktsartiklar). Detta eftersom svaga studier ofta ”sticker ut” vad gäller resultatet och då blir det mer intressant att skriva om eller läsa om för gemene man. SÅ, skulle någon journalist göra detta så skulle det bli en pissig click-bait, men skulle givetvis avfärdas av de som tar forskning på någorlunda stort allvar. Nu tror jag dock att det har gått för lång tid för att det ens skulle vara aktuellt.
Blå Extra – Nej, att vinna lopp är nog kört för Kalla. Avstånden upp till Johaug, Frida och Ebba (t.e.x) har varit för stora de senaste åren.
Hon är dock en mästerskapsåkare och har tonvis med erfarenheter som gör att hon nog kan toppa formen än en gång (såvida inte skador eller sjukdomar stör). Jag tror inte Johaug missar seger även om hon inte har optimala skidor, men om någon av de andra absoluta toppåkarna har en dålig dag och Kalla träffar rätt så känns det inte omöjligt att hon skulle kunna komma på pallen ett lopp. Det är INTE något jag skulle satsa pengar på dock.
Något som gör att jag hoppas på Kalla denna säsong är att jag tror att hon kan vara bra för laget i ett OS. Hon verkar minst sagt sympatisk och lugn och med hennes erfarenhet så känns hon viktigt i ett lag. Efter ”bäst när det gäller” så framstod även Linn som bra för laget, meeen… hon kommer ju inte med till OS tyvärr.
Hennes positiva ton och blick och ord bådade faktiskt gott inför fortsättningen.
MartinV – håller med, älskar man skidåkning och att tävla så ska man fortsätta. Allt annat är knäppt. Skulle alla bara sikta på topp 3 och såg på placeringar under detta som helt värdelöst då skulle tio personer åka skidor till slut, och det vill vi ju inte! :)
Nethiri bör inte ta ordet ” nivå” i sin mun. Kallar Linn Svahn diverse epitet. Skadeglädjen över hennes nuvarande tillstånd lyser igenom. Det fick mig att sänka mig till Nethiris låga nivå.
Rubik: Det får ju inte förekomma falska positiva test. Det vore förödande för idrotten (därav a- och b-prov t ex). Så ett test där någon prövar läppssalvan och sedan testar positivt skulle ändå öka trovärdigheten i Johaugs förklaring. Behövs inget experiment med kontrollgrupp. Om svaret blir negativt då? Ja, då skulle i o f s det kunna tolkas som att det var för lite för att registreras i relation till den mängd Johaug hade på läpparna. Så i den riktningen krävs möjligen tester med fler individer för att veta säkert att förklaringen inte är trovärdig vid negativt svar.
Per, Bjørgen testade ju positivt för anabola steroider i Lahtis 2017. Hon förklarade det positiva testet med vätskebrist och p-piller. Förklaringen var konstig eftersom i Sverige visste man redan i början av 2010-talet att p-pillret i fråga kunde förorsaka positiva dopingtest, och därför använde ingen det. Sannolikheten att ingen i Norge visste om detta är väldigt lågt, men å andra sidan, varför skulle hon ha dopat sig med anabola under ett mästerskap? Brydde hon sig bara inte och använde p-pillret ändå? En intressant förklaring skulle vara ett s.k. ”echo positive” i samband med bloddoping. Ett väldigt konstigt fall i överhuvudtaget.
Noob:
Metaboliten 19- NA kan vara spårbar upp till ett år.