Torka
Fasiken vad trist det är utan längd på tv. Det har visserligen varit juniortävlingar men de har jag inte följt.
Sen var ju Stina på TV idag. Vilket band jag har till henne fortfarande. Jag ser gärna skidskyttet men skulle aldrig missa Stinas insats. Sitter och väntar till startnummer 11123632 för att se henne ta sitt första nollskytte och stå på pallen. Tror det händer förr eller senare. Idag var hon ju grym. Snabb (nåja) och bra fokus på vallen. Var jäkligt kul att se henne kliva upp på en pall i en annan sport idag. Nu tror jag hon får åka till OS. Precis som Sarah Pahlin bara skulle varit en hjärtinfarkt från att bli president om republikanerna vunnit presidentvalet 2008 är ju faktiskt Stina bara en bacill ifrån att köra om ett OS-guld i stafetten i OS. Tänk vilken saga det hade blivit. Fast ska man vara ärlig är väl kanske två andra före i kön till stafettlaget om vi har otur.
Men. Jag fungerade på en sak ikväll som jag inte hajar. Följer ju Mathias Fredriksson och Burmans sambo på Instagram. Fredriksson skriver ofta att han är ute o sladdar i Sapporospåret i Östersund. Idag såg jag att Emelie åkt i Calgaryspåret i Åsarna. Varför heter dom så. Är ju gamla OS-orter. Är det för att stjärnorna laddade där innan de gjorde OS-succé eller är det någon annan anledning. Finns det fler OS-spår runt om i Sverige.
Såg långloppscupen förra helgen. Var rätt kul ändå. Går ju inte upp mot ett bra lopp i VC men ändå. Ska tuna in nästa lopp också. Lär man sig namnen så blir det ju lite roligt ändå trots denna eviga stakning.
Blir en OS-tråd snart. Inte långt kvar. Burman skulle tävla idag i en träningstävling med landslaget, var det idag? Nån som hört nåt?
Någon som har tider/prestationer/resultat att rapportera från dagens träningstävling i Östersund. ?
Jonna Sundling, Emma Ribom, Oskar Svensson, Johan Häggström och Anton Persson åkte sprintlopp, medan Jens Burman och Moa Olsson åkte distans.
Klädda i landslagsdräkt och nummerlapp mötte de motstånd i form av ett gäng klubbåkare.
Vet inte, men det blev ju längdguld i både Calgary och Sapporo. Men lite skumt,,, Finns ju andra orter än Calgary där Åsarna-åkare haft större succé. Iofs var det tre Åsarna-åkare i stafettlaget som tog guld, men individuellt gick de sämre. Och Sven-Åke Lundbäck har väl ingen koppling till Östersund?
Jag har för mig att man gjorde spår som skulle vara lika de kommande OS spåren så att åkarna kunde träna inför OS.
Ok, såg nu att det hette Calgarybacken. Men ändå. Får skriva o fråga.
Här finns något intressant att diskutera: https://www.langd.se/langlopp/orienterare-lundberg-slog-alla-skidakare/ Vad i hela helskotta?
Det får ju en även att fundera, på fråga 2: Hur tror ni att Nils Van der Pool skulle prestera i ett skatelopp med ett års träning och tävling?
Håll till godo, ser fram emot alla kunniga här!
Har alltid tyckt att Diggins varit sympatisk men nu är hon nere bland Wengsystrarna i min bok.
Väldigt lågt av henne.
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/inte-sa-kul-nar-andra–inte-foljer-reglerna
Anledningen varför hon fått så mycket sympati som hon säger från framförallt norskorna är att det var Frida som var den som fällde Diggins. Det händer ju i varje världscupsprint att ett antal åkare ramlar på grund av någon annans fel.
Individuell start då så klart för Nils för att förtydliga
Nu är detta något som Diggins skrivit i sin blogg och som Expressen ryckt ur sitt sammanhang. Hon blev förövrigt sjuk de sista dagarna av touren vilket hon också skriver om.
Hanna Lundberg har tränat och tävlat i längdskidor länge. Att hon skulle vinna dagens lopp så överlägset var överraskande men hon var med bland favoriterna. Kom trea senast man tävlade. Hur Nils skulle prestera är omöjligt att svara på.
Sapporo-spåret ligger förövrigt i Vålådalen och där finns det som sagt en del andra spår namngivna efter klassiska skidorter.
https://www.valadalen.se/sv/oppna-skidspar
Jan: Ok, tack! Tog för givet att han var på hemmaplan. Temanamn alltså. Inte nån kul bakgrundshistoria som jag hade hoppats på då.
Mycket man kan fundera på under ”mellandagar” mellan skidtävlingarna.
-Varför heter det alltid att långloppsåkarna i ski classics ”klättrar” så snart det är en uppförsbacke. De diagonalar ju inte ens och är så långt ifrån klättring man kan komma när de ”fös-stakar” i backarna.
-Det är ofta ändringar i ski classics program. Skulle det inte vara en 75km tävling imorgon? Nu blir det ett 10 km tempolopp istället som inte har nåt att göra med långlopp överhuvudtaget.
-Fridas kross av Diggins är nog bland det grövsta man sett på länge. 3 min tillägg var en mild dom.
-Varför har Helena Ekholm rekord i antal selfies-bilder på sitt instagram?
-Kommer Burman att åka mer än ett lopp i OS?
-Blir Calle flipp eller flopp.
-Var uttagningen av Kalla till OS en betalning för ”gamla meriter”.
-På Gundes tid vilket inte är så länge sedan så var det fortfarande vanligt att elitåkarna vallade sina skidor själva på tävling. Och man vallade utomhus. Idag ska det vara serverat.
-Det blåser 20 m/s i Sundsvall i byarna så nu har jag inte åkt skidor på 2 dgr och har fått abstinens.
Jan
Har läst originalet vad Diggins skrev på sin blogg nu.
” Let’s be real about that classic sprint; it’s not fun when people don’t follow the rules and the end result is your Tour becoming much, much harder. There’s no getting around that. But here’s the thing: you can’t control the actions of the people around you. You CAN control your own actions and energy. What you’re left with is a choice; process and move on as quickly as possible, or let it simmer and steal your energy. And I’ll be honest, it was pretty easy to let go of my frustration when the entire World Cup was angry on my behalf. Nearly unanimous outrage is an incredible thing to witness, and I felt incredibly supported by everyone around me”
Så hela skidvärlden var ”outrageous on her behalf” för att Frida råkade göra ett misstag.
Otroligt lågt. Framförallt som att hon sa att hon och Frida hade pratat efteråt och Frida bett om ursäkt.
Jag tycker att det här är ett riktigt mobbarbettende . Att alla är outrageous är bara ”incredible”om man man är på den mobbande sidan.
Diggins kommer jag aldrig hålla på efter det här
KarlP: lite märkligt blogginlägg faktiskt. Det var ju en jävla överkörning men samtidigt inte så konstigt i sprintlopp. Tycker liknande saker händer rätt ofta. Uppfattat Diggins som nån som inte skulle skriva nåt sånt utåt. Man tänker ju mest på leendet och kämparvilja. Osar ju dålig stämning om det inlägget. Hade missat att han var sjuk under touren. Konstigt att hon tilläts tävla med symptom dessa tider även fast hon testade sig. Ännu märkligare att hon skriver om det. Kanske kan man översätta incredible till något mer nyanserat om man verkligen anstränger sig typ, ”var helt otroligt märkligt” eller ”märkligt”
Martin
Som sagt jag är ganska säker på att åtminstone Lake Placid och Sapporo är spårade för att åkarna skulle träna inför kommande OS så lite historia finns där.
Kallner
Fridas fällning av Diggins är ful men är något som händer flera gånger varje säsong. Straffet är att man placeras sist i heatet och 3 minuters tillägg hade med varningssystemet att göra. Man kan tycka att det är grövre för att de tävlar i en tour men nja knappast de grövsta man sett. Diggins sätter sig själv i en dum position när hon väljer att gå ut i kurvan men Frida är den som bryter mot reglerna.
karlP
Jag tycker du övertolkar det Diggins skriver. Hon säger ju att Frida gjorde fel, det drabbade henne men att det är sånt som händer i sprint och inget att lägga energi på. Dessutom är det alltid lättare när alla säger att det var synd om henne. Hade de andra åkarna sagt att det var hennes eget fel och hon fått skylla sig själv hade det nog varit svårare att inte lägga energi på det. Vad jag hört är åkarna överens om att det var Fridas och rätt att hon fick ett straff men lite väl hårt med 3 minuters tillägg. Jag tror det är det Diggins syftar på att hon fått höra att det var synd att hon ramlade och att Frida gjorde en ful manöver.
Hon skriver ju en blogg om hela touren så det är klart att hon nämner det. Men det är nog knappast så att det är något som var viktigt att skriva eller som hon fortfarande ältar.
Det var en tid sedan överkörningen skedde och Diggins har tagit tid på sig att fila på formuleringarna. Känns lite oaktuellt att ta upp händelsen igen men bättre sent än aldrig. Tror inte Karlsson haft det minsta problem med ånger eller skuld. Har ej sett någon intervju där hon tagit upp sitt felsteg som fick förödande inverkan på Diggins placering. Karlsson bryr sig kort och gott inte. Enligt mig.
Fredriksson har stuga i Vålådalen på fjällstationens område, bodde granne med den när jag var där under Ski Tour 2020, så han åker nog Sapporo-spåret ofta… Vi mötte Manificat o resten av franska laget på G ner från Sapporo en gång, flera landslag (med lite lägre budget…) bodde där då.
Står lite om Sapporospåret här – https://www.utemagasinet.se/artiklar/nyheter/20210127/8-hojdare-pa-langden/ .
karlP
Läste också Diggins inlägg på hennes blogg och reagerade precis som du. Trodde att hon gått vidare, inte så att Frida skriver långs inlägg och beklagar sig.
Diggins leende har jag sedan länge upplevt som fejk, hon är medveten om hur hon ska bygga sitt varumärke. Hon må vara en utmanare att räkna med för konkurrenterna och ett viktigt affischnamn för längdåkningen men särskilt sympatisk och sportslig är hon inte så som hon vill framställa sig. Minns än hur kall Diggins var mot Stina Nilsson de gånger Stina slog henne.
Kan förstå att Diggins fick mycket stöd av de andra åkarna. De flesta åkarna i toppen har råkat ut för Fridas yviga åkning i sprint och masstarter. Frida är verkligen en väderkvarn i spåret och ingen man vill ha nära i gemensam start
Kul med Stina! Hon har verkligen börja åka in sig i skidskyttet =)
Tycker inte Diggins blogginlägg är speciellt upprörande eller uppseendeväckande. Fattar inte varför folk hakar upp sig på det. Det hon skriver är ju mer ur vinkeln att hon har ”gått vidare” och fokuserar rätt, men sedan ger en kommentar om det som hänt i samma veva. Tycker det var smart att vänta med att skriva allt för mycket direkt inpå touren för hon var nog rasande över Fridas tackling + att Frida sen åkte hem när hon inte kunde vinna touren. Sedan kanske det är lite VÄL tillspetsat att skriva att ALLA stöttade henne genom att visa vrede mot Frida, även om de flesta definitivt tyckte att Frida var den som var boven i dramat. Men hon vill väl såklart boosta sitt självförtroende och kanske passa på att psyka Frida lite :) kanske… Hur som haver är det inte något konstigt inlägg, och inget att haka upp sig på.
För övrigt. Speciellt att se långloppsåkarna köra med individuell start. Och kort. Tycker Ski classics har börjat intressant. Det hjälper väl för mig att Hård och Blomman kommenterar eftersom de bidrar med en mysig stämning när man dricker morgonkaffet =)
Britta lär väl få det svårt uppför jämfört med Ida, men det ska bli intressant att se en lite annorlunda resultatlista idag.
Märkligt att Expressen inte skriver något mer om JVM testerna. I fredags en presentation av framtidens åkare men sedan tyst.
Det hade varit mer intressant med en presentation av Hanna Lundberg än att slå upp en snyftare från Diggins blogg.
I dag vår vi se hur Lundberg presterar i sprint!
För mig blir det i FIS appen.
Om ni inte har följt det: Damloppet i Ski Classons nu på morgonen dödar diagonalåkning och fästvalla på elitnivå. Sorina och flera norska nästan-OS-åkare med fäste fullständigt krossas av Britta och Ida Dahl (ovallat). De vinner över vallningsåkarna med flera minuter i ett lopp med individuell start på bara 10 km och som bara går uppför. Det är som när Deep Blue slog Gari Kasparov över flera matcher i schack 1997.
Så fullständig torka är det inte. :-)
Sorina är 2.32 min efter Britta i mål. På 10 km. Efter 32 minuters skidåkning…
Med tanke på att det ibland är svårt att få till valla som funkar både på en traditionell banans högsta och lägsta punkt (skiljer kanske 70 meter) så är det inte oväntat att det blir problem att valla med fäste när höjdskillnaden är 600 meter.
Per: man kan väl säga att Sorina var helt under isen brukar väl vara rätt klart före åkare som Smirnova rygalina och svendsen
åkte Lina i Gällivare utan fäste? Britta har väl gjort det i några premiärer
Nån som vet hur träningstävlingarna gick igår?
Per; Man måste nog tänka på hur banorna också ser ut vad som går fortast annars skulle man nog staka mer på WC nivå
Oavsett Sorinas form är det för mycket för att hålla för olika ”ursäkter” å vallans vägnar. Både Blomman och Hård drog dessutom samma slutsats som jag under sändningen. Vi kommer sannolikt inte se några herråkare på elitnivå med valla idag och inte heller i t ex Birkebeinerrennet i vår där en del kört vallat tidigare.
Trist att höra Hård & Blomqvist hylla långloppsåkarna och stakning.
Dessutom har Blomqvist fel att det inte går att hindra den tekniska utveckling.
Per : Nog bör väl Sorinas usla lopp väga in i en analys och Linas staking i Gällivare och dom åkare som brukar staka i bruks på damsidan för ett ge en klar bild
Sorina har åkt mycket mot Rygalina så där man man få en jämförelse hur dåligt hon åkare idag och mit Smironva och Svensden i tds
Swestam: hur tänker du då, kring teknisk utveckling, ska stakning förbjudas? Skate blev en egen distans, tänker du samma med stakning? Britta säger att de traditionella åkarna skulle tjäna på att bli bättre på att staka. Är det fel? Jag är också mkt imponerad över att de kan staka så snabbt o länge, uppför. Traditionellt har ju alltid diagonalåkning varit det snabbaste åksättet uppför.
Ölandsfåk: Inom andra idrotter har man reglerat vad som är tillåtet att utföra och vad som inte är tillåtet. Det går naturligtvis att göra inom traditionell längdskidåkning. Saknade det perspektivet i Blomqvists hyllande av stakning och dödförklarande av den traditionella klassiska stilen.
Oscar2:
Med ett års teknikträning så skulle det säkert gå undan i spåret för van der Poel, men min känsla är att ingenting kan ersätta det där med att träna någonting (skidåkning) regelbundet i den där viktiga åldern mellan, säg, strax före/under/ och lite efter tonåren. Vilket jag antar att Hanna Lundberg gjort, oavsett vilken sport hon satsar mest på. Det är viktiga år om man ska bli så där superbra på något. Hanna kanske skulle se till att satsa på längdåkningen, det är väl bättre pengar där än i hennes andra sporter om hon nu vill väga in det..
Swestam: Håller med, jag tycker diagonalen är så viktig för klassisk skidåkning. Se till att den blir kvar, annars är ju faktiskt nästa logiska steg fri stil, och då skulle det som finns kvar av den klassiska stilen försvinna helt.
Sade verkligen Blomkvist att klassisk skidåkning var dödsdömd. Var han vid sunda vätskor tro. Låter helt befängt i mina öron.
Hörde ej uttalandet då jag snabbspolade eländet med stakning idag på förmiddagen för att hinna med junisarna.
Läser nu att både SVT och TV4 inte kommer att skicka sportjournalister till Peking för att bevaka på plats. SVT har ej ansökt om några ackrediteringar enligt SOK. TV4 däremot ansökte och fick ackkrediteringar men har valt att inte skicka några journalister dit. SVT:s Kinakorrespondent Ulrika Bergsten (hon som brukar rapportera om vanliga nyheter därifrån) med fotograf finns där och kan rapportera utanför OS-området.
https://www.expressen.se/sport/beskedet-svt-och-tv4-bojkottar-os/
Stina – Östersunds-Posten* gav en liten rapport i text och bild från träningstävlingarna i snöyran igår. Utdrag: ”Någon resultatlista finns inte när det kommer till träningslopp, men först i mål i herrarnas sprint var Anton Persson och på damsidan var det Jonna Sundling.” (Som Alexander skrev igår deltog bara Jonna och Ribom, Oskar, Häggström och Persson i sprinten, och Burman och Moa O på distans, samt klubbåkare.) Alfred Buskqvist var tvåa i sprinten, knappt slagen av Persson, framgår av en bildtext.
Vidare: ”Thomson var nöjd med vad han såg på damsidan.
– Det ser bra ut. Man ser att Jonna är i bra form och i rätt fas. För Emmas del är det jättenyttigt att få de här passen eftersom hon haft en sjukdomsperiod, säger han.”
Och ”Jonna Sundling var på glatt humör.”
*Artikel/bildsvit (låst): https://www.op.se/2022-01-14/bildextra-har-gor-os-akarna-upp–tavlade-pa-skidstadion
Korsgren och Dahl har blivit krossade av Sverigeeliten i Bruksvallarna/Gällivare två år i rad nu.
I Skellefteå var det sprint fristil idag.
D17-18: Elin Näslund ramlade precis innan mål, Erica Lavén vann. Svahns lillasyster Alva fyra:
http://live.fis-ski.com/cc-4342/results-pda.htm
D19-20: Tove Ericsson vinnare före Lisa Ingesson. Gårdagens vinnare Hanna Lundberg sist i finalen:
http://live.fis-ski.com/cc-4344/results-pda.htm
H19-20: Edvin Anger vann inte, han blev tvåa efter Måns Skoglund:
http://live.fis-ski.com/cc-4348/results-pda.htm
Blomman var ute på rejäl cykeltur i dag när han hyllade ”fösstakningen” som den klassiska åkningens framtid. Inte minsta reflektion om skillnad i banprofiler. ”Långloppsbanan” var ju i stort sett en enda slakmota medan VC-banorna är mycket mer kuperade och har brantare stigningar.
@Allan Vallan: Men så såg ju inte VC-banorna ut för bara några år sedan, dessa VC-banor har ju just skapats för att det inte skall gå att staka!
@Peos: Skulle de aktiv satsa på ekonomin så ger ju inte uteblivna längdskidtävlingar någon inkomst. Man får mycket bättre betalt i skidskytte eller långlopp
@Kurt: Visst har det väl skett en utveckling mot mer krävande klassiska banor i VC men t.ex. Ruka/Kuusamo och Lillehammer (förutom i år) har väl kört samma banor senaste 10 åren vad jag kommer ihåg. Oavsett det yrade ju Blomman om att ”fösstakning” kommer att ta över i VC utan minsta resonemang om hur stor skillnad det är i banprofiler i dag. Om nu Britta, Ida och Pilotbrillemannen (Gerdalen) skulle sopa banan i klassiska lopp i VC kan man ju undra varför de inte satsat på OS? Om detta mysterium yppade herr Blomqvist inget.
Tre av fyra från juniorlandslaget damer (Team Svenska spel junior) är med i Skellefteå men var håller Märta Rosenberg hus? Skadad eller sjuk kanske? Enligt juniorförbundstränare Andreas Domeij är denna helg mycket viktig inför JVM. På herrsidan saknas Nils Bergström men de övriga tre är med i Skellefteå.
Jörgen, Rosenberg i karantän pga sjukdom i familjen.
Det här med att bara staka beror mycket på förhållandena för dagen. Hade det varit snöfall och löst stavfäste hade det inte gått att vinna med stakning på den banan. Jag tror att de som gick lite tidigare i fälten hade fördel då stavfästet var stenhårt men när 25 åkare stakat blir det snabbt lite lösare.
Jag reagerade också på Blommans hyllande av stakning. Jag är positiv till relativt långa tekniska zoner där man måste diagonala på tunga VC-banor. Det jag är ute efter är att motionsåkare ska känna igen sig när man kollar på elittävlingar och på lokala motionstävlingar kommer diagonalåkning dominera även i framtiden.
För övrigt tror jag inte att Britta skulle ha en suck mot Sorina på en tuff VC-bana.
@Kurt
Ja skidskytte är ju en ren jackpott jämfört med längdåkning. T o m Linn Persson tjänade ju bra pengar förra året, utan att vara någon superstjärna i spåren. Och jag gillar ju hur skidskyttarna har kört på genom pandemin, massor av tävlingar vecka efter vecka att titta på.. Men kan man bli bra som Kalla, Frida K och Ebba A så blir det ju bra årslöner också i längd. Långlopp har jag ingen koll på vad de drar in.
Här är en intressant artikel om hur amerikanska laget (och Kalla) rankar hur tuffa olika VC-banor är. Banprofiler finns på slutet.
https://fasterskier.com/2019/06/imho-the-most-challenging-cross-country-world-cup-courses/
Diggins är en linslus. Ni som tycker att hon är sympatisk utan att nånsin träffat henne har blivit lurade av det där stomatolleendet (som vi sa för 50 år sedan) hon bränner av framför kameran vid varje start. Se upp för såna leenden, de kan lura av er byxorna.
@Tobbe H. Dessutom fortsätter hon att hoppa framför fotograferna.
Hva er vitsen med og sitte her på bloggen og ”spy ut gjørme” om den og den løperen, som gjør sitt beste og har langrenn som jobb. Den siste kommentaren gir til og med inntrykk av at smilet er falskt, på den blide jenta fra USA.
Du snakker om ”sandlådan-kommentar”!
Nya sjukdomar. Calle och Leo inte med till lägret. Nåt slags rekord i år.
Har inte riktigt koll men var det inte stakningsfria zoner i Gällilvare?
Palisades Tahoe – Det är väl ändå inte fel på något plan att hoppa efter en vinst om man vill det? Eller tycker du det ska vara en förbud på det? Trams
Tycker också det är tramsigt att tro att blomman plötsligt hatar diagonal stil för att han sa EN kommentar som var ganska relevant under loppet idag. Han har väl många gånger hyllat hur vissa åkare åker vacker diagonal stil. Men när det blir tydligt att vissa starka åkare inte hade en chans när de körde den stilen jämfört med de starka stakåkarna i långloppscupen så är det väl inte konstigt att kommentera detta? Han om NÅGON är väl en fan av olika stilar och olika styrkor.
Sjukt starkt av Britta att slå Ida idag. Trodde verkligen inte att hon skulle göra det. Britta känns mer bitigare som åkare och det förvånade mig att hon faktiskt skulle greja segern. Kul! Starkt lopp av Ida också.
Nä du Rubik…https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/kR8B9j/akarna-om-hoppbilderna-tontigt-forlegat-och-onodigt
jaha? jag håller med om att det är tramsigt att tjejerna FÖRVÄNTAS hoppa samtidigt som killarna inte behöver göra det. Men det är inte samma sak som att det är fel att några faktiskt VILL göra det.
Det skadar inte att kunna ha två tankar i huvudet samtidgt.
Tror du linn tycker Diggins gör fel?
Diggins gör inget fel. Karlsson körde över henne. Straffades för tilltaget. Blev sur. Åkte hem till mamma. Diggins är den moraliske vinnaren. Så är det bara,
Gka
Nu får du väl ge dig.
Moraliske vinnaren?? Hur tänker du här.
Är väl ingen diskussion om vem som gjorde fel och Frida har erkänt och bett om ursäkt.
Har väldigt svårt att fatta hur du resonerar
Nu vill jag inte dras in i något missförstånd. Min kommentar där jag ifrågasätter att diggins ”gjorde fel” var pga Palisades Tahoes syrliga kommentar om att diggins hoppade. Alltså, Inte något om hennes inlägg.
Det var nån som skrev att det är lätt att undvika att bli sjuk… Calle har isolerat sig med två katter, och ändå lyckats bli sjuk.
Trist med sjuka herrar.. Calle ska tydligen ansluta senare. Höghöjdslägret körs förresten inte som planerat i Seiser Alm (där norska truppen redan är på plats) på grund av hög smittspridning i det området, istället genomförs det svenska höghöjdslägret inför OS i Livigno (ca 170 km och 3 timmar med bil från Seiser Alm).
https://www.svt.se/sport/langdskidor/tvingas
Leo är väl inte sjuk? Något adminfel som gjort att resultatet på PCR blivit försenat.
Offtopic jag vet, men skidskytte är ju iaf besläktat och det är inte så mkt annat att diskutera nu,.
Antar att Stina N och Mona B får de sista OS-platserna. Sen tidigare är Elvira Ö, Hanna Ö, Linn P och Anna M
Vilka tycker ni då ska tas ut till de olika loppen. Mixstafett, stafett, sprint + jaktstart (hör ihop), distans, masstart. 4 per lopp.
Systrarna Öberg åker väl allt om de vill och orkar. Övriga är ju så jämna att det inte är helt lätt att ta ut. Själv skulle jag gärna vilja se Stina i sprint + jaktstart.
Åsikter?
Händer intressanta saker idag i Skellefteå – JVM-testlopp (masstart fristil 15/30 km). Damerna kör kl nu 09.30 och herrarna kl 11.00. Kan ses via Expressen (premium-medlemskap krävs dock) och även följas via FIS live-rapporteringen. Ska Hanna Lundberg göra det igen idag dvs vinna före juniorlandslagstjejerna? Alla kör samtidigt dvs inte uppdelat i D17/18 och D19/20.
Udo: Jag håller med. Stina i Sprint-Jakt. Med Öbergs och Persson. Sedan får Brorsson distansen, stafett, masstarten(dit hon just nu är direktkvalad pga topp 15 i totala VC). Magnusson kan också få köra distans istället för Linn.
Resultat D17-20 JVM-test i Skellefteå 15 km masstart fristil:
1. Tove Ericsson
2. Lisa Ingesson +8
3. Hanna Lundberg +18
4. Malin Oskarsson +25
5. Marie R Amundsen +1:07
6. Erica Lavén +1:12
Tove E la in en överväxel på slutet, Lisa I hade ingen chans. Lavén bäst av de lite yngre (D17-18).
Kommer Hanna L att få frågan om JVM och kommer hon att tacka ja?
Tove E, Lisa I och Hanna L i topp.
Diggins verkar ha en förkärlek att peka ut folk utan att för den skull namnge dem.
I hennes bok ”Brave enough” pekar hon ut en lagkamrat som mobbare:
https://books.google.se/books?id=B4TQDwAAQBAJ&pg=PT143&lpg=PT143&dq=jessie+diggins+fake&source=bl&ots=FZ7a-GjJW8&sig=ACfU3U0FtK4wtEAAIkV_mjeGcf7EsvyHfg&hl=sv&sa=X&ved=2ahUKEwjHxd_h8LX1AhWFSvEDHaboCVEQ6AF6BAgdEAI#v=onepage&q=jessie%20diggins%20fake&f=false
Som sagt, stark utmanare skidspåret men faller lågt så som hon valt att agera i skrift, inte snyggt gjort.
Hoppas de svenska damerna krossar henne på OS. Men den höga höjden kan ställa till det och vara en fördel för amerikanskorna.
Ingen aning hur trevlig Diggins egentligen är, men lite trist att hon ska målas upp som en hemsk person när det var Frida som gjorde fel,
Jörgen: Är väl ändå Malin Oskarsson som var bäst av de lite yngre?
Swestam: Har du rätt i, Oskarsson är född 2004 liksom Lavén och Näslund. Kanske blir JVM för henne med?
Om vi antar att alla är friska och Eriksson får ordning på ryggen, ryms Oskarsson med bara om man tar ut 7 eller 8 åkare. Hon är bra och jämn men jag tycker inte att hon är bland de fyra bästa åkarna på någon distans.
Jan:
Lätt att förblindas av Diggins leende då hon jobbat hårt med att marknadsföra sig som den helylle positiva skidåkaren som gör världscupen intressant.
Frida insåg sitt misstag, fick straff, bad om ursäkt och gick vidare. Diggins ältar och gör allt för att framställa Frida som den ”onda” och Jessie som den ”goda” med hela skidvärlden som stöttande. Barnsligt och säger definit mer om Diggins än om Frida.
+1 på den Ante.
Alla,inkl världsstjärnor på längd, kan göra misstag,be om ursäkt och gå vidare. Att älta det t o m flera veckor senare som Diggins avslöjar henne som en dålig förlorare som måste hålla en dåres försvarstal.
Emma Wiken blev bortvallad på näst sista etappen när hon låg fyra. Sen kom hon aldrig tillbaka på samma nivå. Jag tycker inte ett par veckor är länge att va besviken i sammanhanget.
Sen behöver inte Diggins vara nån falsk skurk bara för att hon inte alltid är så käck och sprudlande som pr-bilden av henne.
Om personen i kassan på ICA är glad och trevlig mot kunderna, fast hen ligger i skiljsmässa och mår piss privat…är hen falsk då?
Det måste va tillåtet även för idrottsmän att iklä dig en yrkesroll.
Manne:
Håller inte med jämförelsen. Diggins skriver och pratar med jämna mellanrum om att släppa och gå vidare i sina sociala medier – vad hon kan påverka och inte, att då komma i efterhand med sitt passiva aggressiva blogginlägg där en markant del är riktad mot Frida är inte särskilt schysst eller snyggt.
Frida har (hittills) inte i efterhand kommit och skrivit ett gnällinlägg om det ena och det andra .
En del idrottare kommer undan all sorts berättigad kritik. Diggins är en av dem.
Spralliga tjejer som ler kommer undan med mer ja. Oavsett om de har ”astma” i världens mest konditionskrävande sport, åker dit för doping eller ja ni fattar.
Ante… Diggins kommer väl inte undan kritik. Är väl många här som kritiserat henne. Visst kan Diggins förtjäna kritik för blogginlägget, men tycker den är klart överdriven i förhållande till vad hon skrev.
Frida har väl fått kritik många gånger för sin åkstil och har till synes inte försökt göra ett dugg mot detta. Kan tycka att det inte är så konstigt att hon få en släng av sleven.
Har Diggins astma eller åkt fast för dopning? Märkliga proportioner hennes blogginlägg fått.
Så, Lisa Eriksson som var 2:a i fredags men saknades i dagens tävling, har alltså problem med ryggen? En av våra mest talangfulla juniorer, silvermedaljör i senaste JVM, och redan ryggproblem?
Jag börjar bli trött på raden av svenska skidåkare med ryggproblem. Vad är det för fel? För mycket, eller felaktig, gymträning? För korta stavar? Kör med krokig rygg? Sätter stavarna alltför långt ut, eller in? Eller vad?
Ulf: här kanske finns några svar? Landslagsledningen verkar inte ha en susning iaf…https://strongerperformancerehab.se/darfor-ar-det-diskbracksepidemi-i-svenska-langdskidlandslaget/
Ulf: en till: https://strongerperformancerehab.se/den-moderna-staktekniken-orsakar-diskbrack/
Diggins skriver alltså att hon kände sig stöttad av ”nästan enhällig upprördhet” på hennes vägnar… Man måste vara pinsamt lättstött för att döma ut Diggins som en dålig människa baserat på det där blogginlägget. Jag tycker inte hon är nära att gå över någon gräns. Ska hon behöva tassa på äggskal när hon skriver om sina känslor efter en incident där hon uppenbart förfördelas med förödande konsekvenser för hennes Tour?
Hon ”ältar” ingenting heller. Hon skriver några stycken text om varje touretapp och båda vilodagarna. Självklart kommer hon nämna fällningen i sprinten. Självklart inte i positiva ordalag.
Ölandsfåk: Tack för länkarna! Ja, det var en väldigt detaljerad genomgång. Så mycket förstod jag att det är inte bra att göra ”brutalbänk” eller att böja ländryggen när man stakar. Hoppas att det här är information som redan finns hos landslagsledningen. Hoppas också att det inte är ett diskbråck, eller begynnande sådant, som spökar för Lisa utan att hon snart kan komma tillbaka.
Ulf, jag är lite pessimist, om landslagsledning/tränare visste orsakerna och visste hur man undviker skulle inte antalet ryggbesvär öka. För det gör de. Och varför kan de inte bota Burman, Svensson, Falk (tidigare) mfl?
Bara för att förtydliga, jag skrev att jag tycker Diggins är en linslus och det har jag tyckt i flera år. Dessutom tycker jag att många fäster för stor vikt vid att en person ler och ser trevlig ut. Det säger ingenting om den personen är sympatisk eller osympatisk. När det gäller Diggins personlighet vet jag inget om den. Hon kan vara en jättesympatisk linslus.
Ante
Jag tycker inget särskilt om Diggins förutom att hon är en duktiga skidåkare med intressanta spetsegenskaper. Jag fattar bara inte hur man kan tolka blogginlägget som oförskämt. Å andra sidan finns det ju folk som övertolkar allt Frida gör och skriver elakheter om henne också.
Hur många tjejer tas ut till juniorVM och vilka har vi som kommer att vara med ?
Är det här en rimlig lista med mest given först?
Jag bara spånar med min begränsade kunskap om juniortjejerna
1. Tove Eriksson
2. Märta Rosenberg
3. Hanna Lundberg
4. Lisa Ingesson
5. Lisa Eriksson
Vilka har vi mer som kan konkurrera .Någon av 17-18 åringarna?
En sak som jag tycker är intressant är att det är så många nu som kommer söderifrån när man tittar på klubbarna dom åker för bland juniorerna.
Täby bland annat hade ju toppåkare på både på herr och damsidan.
Det är ju verkligen lovande för framtiden. Talangpoolen i Sverige har ju varit väldigt begränsad när det i stort sätt bara varit ungdomar från Norrland i topp.
KarlP
Elin Näslund och möjligen Erica Lavén från den yngre klassen till sprinten. Malin Oskarsson är den bästa distansåkaren från den yngre klassen men kommer nog inte med då fem åkare från äldre klassen är bättre. Min gissning är att Lavén inte kommer med och får åka EYOF istället (tillsammans med Oskarsson ). Lisa Ingesson går då in på sprinten. Risken är dock uppenbar att personen som ska ta ut laget inte tar ut Näslund som bör vara given till sprinten.
Efter att ha sett juniorerna i helgen tycks det vara riktig dålig tillväxt för tjejerna D19-20 på sprintsidan. Tove Ericsson borde inte kunna vinna en sprint. Visserligen är hon explosiv men hon är en utpräglad distansåkare, ju längre ju bättre och där kommer explosiviteten att bli ett stort plus. Tillväxten borde tvärtom vara bra med tanke på att det har vimlat av förebilder.
I H19-20 är det tvärtom då en sprinter som redan nosar på eliten vinner en 3-mil. Men där är det svårare att dra några slutsatser. Anger kanske är en riktigt bred talang.
Tobbe
Men att vi äntligen har en bra kapacitetsåkare som dessutom är riktigt explosiv som Tove känns ju enormt positivt.
Det är ju vad vi har saknat i Sverige, Kan inte komma på någon svensk åkare de sista 20 åren som har varit riktigt bra på distans och vunnit de flesta spurter.
Om vi inte just nu har så många jättetalanger på sprint bland de yngre åkarna är ju knappast något större problem.
Vi har Maja.Svahn,Jonna,Ribom,Dyvik,Hagström.Louise där alla är tämligen unga. Så det kommer hur som helst att nästan vara omöjligt att slå sig in där.
Däremot på distans så skulle det var perfekt med Tove på en slutsträcka på en stafett om ett par år om hon fortsätter att utvecklas.
Är det rimligt att förvänta sig att vi skall ha supertalanger i varje årgång i tjejernas/damernas sprint? Eller är det så att vi har blivit fartblinda av framgångarna de senaste åren?
Och att vara framgångsrika i sprint handlar inte bara om att vi skall ha supertalanger som Jonna och Stina som dominerar från 16-årsåldern och sedan under resten av junioråren. Louise Lindström ansågs väl inte vara någon riktig supertalang i sprint och hade inte dominerat sprint men vann ändå ett JVM-guld i sprint som 19-åring. Linn Svahn var förvisso en talang men tog aldrig någon medalj på JVM och då kunde man väl inte förutse att hon skulle bli världens bästa sprinter. Maja Dahlqvist misslyckades i det enda JVM hon fick åka och åkte ut i semifinalen.
Och tittar vi på våra nuvarande D19-20-årskullar så tog ju Märta Rosenberg brons på ungdoms-OS i Schweiz 2020 och Tove Ericsson var med i den sprintfinalen. Så jag tycker inte att vi skall döma ut våra äldre juniortjejers chanser och inte stirra oss blinda eventuella svaga sprintresultat i D19-20-klassen i helgen.
swestam: Jag tycker det är ont om vanliga talanger (jag talar inte ens om sk supertalanger) när en utpräglad distansare vinner sprinten. Men det kan man naturligtvis ha delade meningar om. Men förhoppningsvis utvecklas de yngre.
KarlP, Frida avbröt touren på grund av ett regelbrott men tog inte straffet utan åkte hem.
Ulf, Ölandsfåk: Ryggproblematiken borde ju vara problem nummer 1 som skidförbundet borde jobba med. Artiklarna ni länkade var intressanta och detta borde tränarna på framförallt skidgymnasiet och även klubbarna få uppläsning i. En kompis till mig som tillhört Sverigeelit i en annan idrott hade mer eller mindre förstört sin rygg redan i nian genom felaktig styrketräning.
Någon som vet om norska skidförbundet/klubbar/olympiatoppen har mer kunskap om ryggar? Norrmän är väl lite mer aktiva ute när de är barn (ute på tur i skogen), men de har ju lika långa avstånd med bil och resande.
Nu blir det inte bara torka utan ren öken fram till start i Kina om sisådär 20 dagar. Då blir det att damma av gamla lopp från OS 2018 kanske.
Tobbe H: Det kan väl diskuteras vem som skall räknas som sprinter, särskilt under junioråren. Ericsson gick som sagt till sprintfinal i ungdoms-OS (där det för övrigt är tveksamt att kalla någon av de som var med i finalen som sprinter). Rosenberg tog ju brons (och var ju inte med i Skellefteå) och jag betraktar inte henne heller som en renodlad sprinter. Frida tog ju medalj i sprint i JVM och var med i en ytterligare sprintfinal på JVM.
Sedan var det väl påtagligt att det egentligen bara var Alva Svahn som taktiskt åkte som en sprinter men hon hade inte uthålligheten för att hålla i alla heat.
Om Stina ska få starta någon distans eller inte på OS hänger nog på ifall hon visar bra mycket bätre form än Brorsson eller Persson på testerna inför. Fortsätter Mona och Linn visa bra form som senast i helgen blir det svårt att ta en plats annat än vid sjukdom. Hon ligger nog före Magnusson för att vara aktuell på sprinten i alla fall.
Reportage om Dyvik i Sportspegeln. Hon fick förklara varför hon står utanför landslaget. För mycket press, för många måsten och för inrutat. Inför OS och under OS måste hon utstå det hon har svårigheter med. Inte lätt för henne men jag hoppas hon klarar av det.
Rosenberg var ju dessutom ett fall ifrån en finalplats i skandinaviska cupen i Falun och dessutom med tredje bästa tiden i kvalet. Tycker inte det är speciellt dåligt för att vara junior.
Tove E togs inte ut till JVM senast då hon hade missat att vara med i juniortävlingar (p.g.a. sjukdom) samtidigt som hon hade goda resultat i seniortävlingar men det togs det inte hänsyn till och hon petades av förbundets junioransvariga tränare Domeij, vi får väl se om Rosenberg kommer med till JVM eller inte. I mitt tycke är det självklart att Rosenberg ska vara med och att man ska kunna överse med att de missar juniortävlingar p.g.a. sjukdom (eller som här isolering p.g.a. sjukdom i familjen) om de har bra resultat i övrigt som är relevant i sammanhanget.
Jörgen: är rätt säker på att Rosenberg kommer med hon vann i Idre och det vägas in rätt tungt, så hon har åkt lopp som är kvalificerade. vet inte hur kriterierna såg ut förra året men står även att andra FIS-tävlingar kan också vägas in i år.
Tove E missa väl förra året dom viktiga jun. loppen innan har jag för mig även om det var korkat inte ta ut henne
Nu börjar det dyka upp bilder och filmer på svenska och norska laget som båda laddar i ett soligt Livingo, på sociala media. Ebba sitter med sin dator på en solig balkong. Hagström träffar på Smedsås (tror jag det var) och åker ihop en stund. Kalla åker klassiskt spår. Ja, alltid nåt.
Men Frida då? Väntar desperat på lite MDFK-party!
MDFK var med i morgonstudion och verkade på bra humör. De fnittrade igenom hela intervjun.
Tydligen locket på efter vallaincidenten i Falun. Märkligt att inte media grävt vidare, det hade jag väntat mig.
Inga aktuella virusangrepp heller men det testas kanske inte så mycket när det inte tävlas.
Burmans rygg lär testas däremot.
Kommenterar inte här så ofta men läser allt. Jag läste någonstans att varken Calle eller Leo var med på planet till Livigno. Men väldigt ont om uppdateringar om landslaget det senaste. Någon som vet något mer? Har dessa kommit ner? Är de friska? Framförallt Leo har väl knappt varit på höjd innan så han borde ju behöva så många dagar som möjligt.
Det enda jag vet är att vallateamet är kvar i Sverige och isolerar sig var och en för sig, pga smittorisken.
I alla fina snöbilder från Livigno från de som är på plats. Har dock inte sett någon uppdatering om Leo.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/wO5Rlo/calle-halfvarsson-os-laddar-i-sverige–aker-raka-vagen-till-peking
Känns lite varningsflagg på Calle eftersom han är småförkyld och inte ville/fick åka med till Livignio.
Är inte nån av damerna hemma också, minns inte vem?
På insta finns en hel del bilder o comments från gänget som är där.
Har Calle någon gång varit sjukdomsfri inför ett mästerskap?
Hade ju varit bättre om Calle hade satts under övervakning i Livigno direkt efter touren för hans eget bästa.
Han sa väl själv att han skulle sätta sig i karantän när han kom hem har jag för mig för att slippa sjukdomar. Undrar hur många timmar han satt i den karantänen
Kallner: Jag har inte sett något om att någon av damerna stannat hemma, trodde att alla nio (inkl reserven Hagström) är därnere i Livigno?
KarlP: Calle ledsnade rätt fort på isoleringen, gick ut och stötte på Kreti och Pleti i Östersund kanske? :-)
Inte optimalt det med Calle, nu kommer han dit direkt utan höghöjdsacklimatisering.. Och struligt för Leo J med PCR-testet..
Jörgen,
Jag läser det som om PCR testet för Leo kan vara positivt eftersom de inte säger något? Eller vad.
https://www.langd.se/traditionell-langdakning/sveriges-trupp-till-nordiska-juniorlandskampen/
Så ingen Lawen eller Oskarsson till juniorVm men kanske Näslund från Jans inlägg för ett tag sen.
För antar att man bara får vara med på ett av eventen
Calle kan nog klara en höghöjdsanpassning på plats. Trots allt är det 8-9 dagar från det att de landar till skiatlonen. Men optimalt är det inte. Skönt ändå att det verkar ha varit en kort förkylning bara. Men bra med alla andra förutom Leo på plats i Livigno.
Leo Johansson positiv för covid-19!
https://www.svt.se/sport/langdskidor/bakslaget-for-leo-johansson-testat-positivt-for-covid-19
Trist med Leo J men man anade det när läste om problem med PCR-testet, det var visst ingen administrativ miss. Få se om han hinner bli friskförklarad och får sitta bredvid Calle på flyget till Peking?
Från det ena till det andra bör de aktiva och deras ledare ligga lågt med att ta upp politiskt känsliga saker och ting i Kina under OS:
https://kinamedia.se/2022/01/19/os-idrottare-ska-straffas-for-ord-som-bryter-mot-kinesisk-lag/
Frankrikes, Tysklands, Rysslands, Norges och Sveriges OS-uttagna i längd finns här på en sida hos FIS men saknas t.ex. USA och Finland?
https://www.fis-ski.com/en/cross-country/cross-country-news-multimedia/news/2021-22/cross-country-team-selections-for-beijing-2022
Där kom första virusangreppet. Det enda positiva med det är att det hände hemma i Sverige. Varje testtillfälle måste vara mycket jobbigt för åkarna och värre lär det bli fram till att de står på startlinjen. Last man standing eller vad det heter,
http://usskiandsnowboard.org/news/us-ski-snowboard-nominates-cross-country-team-roster-olympic-winter-games-beijing-2022
Jag tror att årets OS kommer att bli succé för USA:s damer. De är vana att träna och tävla på hög höjd. Jag hoppas på Sveriges damer men en oroskänsla säger att det kommer att bli flopp. Övertyga mig att jag har fel! Vill ju tro att det ska gå bra för de svenska damerna.
Kalle: sicket slöseri med tid och energi att sitta och vara pessimist såhär ett par veckor i förhand. Det finns ju massvis av mästerskap som varit på hög höjd där Sverige presterat alldeles utmärkt
Emil:
Ja, hoppas att det faller väl ut även denna gång!
Angående höjd så jämnas ju förutsättningar ut när åkarna väl har varit på höjd under en längre period. Jag skulle säga att t o m Calle och Leo J har chansen att prestera bra på OS om de reser torsdagen den 27/1 och tävlar tio dagar senare den 6/2 i skiatlon. Och framför allt kan de prestera bra senare under mästerskapet till herrstafetten den 13/2 och teamsprinten den 16/2. Det är nog bara i de två loppen som de svenska herrarna har några egentliga medaljchanser. Och då har även Calle och Leo varit på höjd i 17 respektive 20 dagar.
Ja, åkare som bor eller tränar mycket på hög höjd bör ha större fördel av detta i vc-tävlingar som t.ex Davos. Till OS har ju som Per säger att alla för ett sig.
Sen finns det ju dom individer som funkar bättre eller sämre på hög höjd. Även detta kompenseras nog en del av lång aklimatisering, men en del skillnad tror jag kvarstår.
Jonna Sundling är en som ansetts vara sämre på hög höjd. Medan Ebba varit upp och ner och Burman oftast på plussidan. Återstår att se hur utfallet blir med längre förberedelse.
En annan faktor är föret… Skulle förvåna om det inte är riktigt lurigt, något som bör va en nackdel för små en team som USA.
En sak jag inte sett nämnas någonstans är hur torr luften kan vara i Kina. Nu har jag ”bara” bott i Korea men där är det standard med fuktgivare i hemmen pga den torra kinesisk/mongoliska luften.
Det kommer i alla fall göra snön trögare vid högre temperaturer än hemma (alltså större risk för trögt). Det borde gynna kraftiga åkare som de flesta ryssar och t ex Diggings eller Maja över tekniska lättviktare.
Thorrez: Varför gynnar trögare snö kraftiga åkare? Det gynnar väl uthålliga åkare eftersom det blir tyngre och längre åktider generellt? Johaug, Frida och Ebba borde gynnas tänker jag. Kraftfulla åkare gynnas väl i lätt före när de får full fart-utväxling på varje stavtag.
Per: Alldeles rätt. Trögare /kärvare snö gynnar uthålliga åkare med hög frekvens som t ex Johaug och Ebba och i viss mån Frida fast hon har lite större utväxling än dessa två.
Så kalla klar för skiathlon. https://www.expressen.se/sport/langdskidor/vandningen-kalla-far-chansen-direkt/
Tycker det är lite Weng-varning på OS. Rutinerad (fördel på OS) stigande form under säsongen, bra på höjd, bra hängåkare och bra avslutare. Kärv snö bör även passa henne. Det är inte säkert att det stora hotet från Johaug kommer från EAFK eller Neppan. Johaug måste nog sätta upp rejäl fart på skiatlonen för att vinna sitt första individuella OS-guld.
Resultaten tidigare under säsongen tyder också på att marginalerna är så pass små nu mellan de bästa på damsidan att mycket kan avgöras i vallatrailern. Men fortfarande klar fördel Johaug som har tränat i nästan två månader när hon ställer sig på startlinjen den 5 feb. Överhuvudtaget kommer det bli som att starta upp säsongen en andra gång den 5/2. Alla kommer ha hunnit lägga in en rejäl träningsperiod och haft alla möjligheter att slipa formen till topp.
[…] Torka – Skidpepp […]