Tack för allt Charlotte – du blir saknad
Då blev det så som många kanske hade förutspått. Charlotte Kalla lägger stavarna på hyllan och avslutar sin karriär. Trist såklart. Jag har alltid älskat att följa Kalla i spåren. Hon har liksom bjudit på spänning och dramatik både när det gått bra men även när det gått dåligt. Oberörd har hon inte lämnat någon.
Jag minns när man började höra talas om henne i media. Att det var något speciellt med tjejen från Tärendö. Och med stora genombrottet i Tour de Ski där hon var bäst i alla discipliner blev hon folkkär direkt. Klippet i hennes första Tour där hon ramlar och skriker Faaaaaaaan så Jakob Håård nästan blir generad sammanfattar väl åtminstone den första delen av hennes karriär. Vinnarskalle, stark mentalt men också arg och svart i blicken som ingen annan när det gått dåligt. Där och då trodde jag nog vi skulle få en ny överlägsen stjärna. Så blev det ju inte. Charlotte var aldrig bäst jämt men nästan alltid när det gällde som mest.
Stafettsträckan i Sotji och loppet i Falun där hon vann är väl dom minnen som ligger längst fram i frontalloben. Och där blir dom kvar länge än. Tillsammans med alla andra medaljlopp såklart.
Visst kan man tycka det är lite bittert att de sista åren inte blev ljuva direkt men jag tror ändå Charlotte har varit hyfsat tillfreds med livet. Det har verkar så. Ögonen har varit lite ljusare och stämman lite klarare även när det gått risigt.
Avslutningsvis vill jag också hylla Kalla för det föredöme hon varit. Alltid lugn och vältalig. Balanserad och rättvis. Aldrig elak och kaxig utan jordnära och ödmjuk. De har varit så fint att följa och det är väl därför hon är så älskad. Vinna medaljer kan många göra men hjärtan är svårare att erövra. Och där var du bäst – jämt.
Sveriges genom tiderna främsta skiddam slutar. Nu ska hon hyllas i bästa Nord-Korea stil på SM om jag får bestämma. En staty på Lugnet kan dom få sätta upp också.
Tack för allt! Till er andra Skidpeppare. Skriv era bästa minnen från Kallas karriär och stäm in i hyllningen!
Jag minns också hennes första OS-guld väldigt väl.
Hon kommer vara saknad även om resultaten uteblivit de sista åren. Hon har burit upp guldåldern i svensk damskidåkning men nu finns det värdiga arvtagare.
Instämmer med allt i inlägget!
Undrar om någon av Frida, ebba etc kommer klara av att matcha Kallas mästerskapsresultat. Nu är ju inte Björgen kvar och Johaug slutar (pausar?) och ryskor är i frysboxen, så någon borde väl göra det. Men med tanke på hur länge som Kalla har levererat så är det inte någon lätt uppgift.
Det är oerhört svårt att välja de bästa minnena. Tds-genombrottet är ju givet, men det har tagits upp så många gånger att det blir tråkigt att nämna det. Utöver allt det givna loppen där hon vunnit eller tagit medalj så kommer jag även ihåg det hon var känd för ett tag. I jaktläge på skate. Där var hon galen en period. Vad gäller det övriga kring henne så kommer jag nog aldrig glömma skillnaden i hennes ögon efter loppen. Man kan se andra personer vara superglada och jubla eller stå och gråta, men kalla hade tyyyp samma min, men ögonen strålade ibland ofattbart mycket, eller var bottenlöst svarta. Fascinerande att se den skillnaden.
Av de intervjuer jag hört med henne framstår hon som en väldigt fin person utöver att vara en fantastisk idrottskvinna.
Tack för showen och alla år av underhållning och gjädje!
Lite synd bara att Charlotte Kalla inte fick sluta på topp då jag tror att det var hoppet om det som gjorde att hon fortsatte över den här säsongen. Nästa fråga blir vad hon ska göra i framtiden då skidåkningen har fyllt nästan hela hennes liv. Hon kommer nog att få abstinens men stakcirkusen tror jag inte alls lockar.
En fantastisk åkare och en karriär som bjudit på många höjdpunkter. Mitt favoritminne är trots allt när hon avgör VM stafetten 2019. Inte minst för det laget vi ställde upp med då.
Den Charlotte som åkte OS säsongen 2018 var enorm. Faktiskt rankar jag skiathlon guldet där som den största prestationen från hennes sida, även om Falun 10 km förmodligen var ännu bättre men lite förstört av vallaföret. Kalla ändrade allt för svensk damskidåkning och det går knappt att förstå vilken scenförändring det var. Sedan att hon hamnade mitt i eran av Björgen, Johaug och Kowalczyk bidrog säkert till färre guld och medaljer än andra giganter men meriterna talar ändå för sig själv. Tack Lotta för allt.
TobbeH
Hon lär ju översköljas med uppdrag att välja på varje fall. Skulle gärna se henne på någon slags position inom svensk idrott. Kalla är väl en av rätt få idrottare som faktiskt verkar vara rätt smart på lite olika sätt.
Totalsegern i Ruka 2017 när hon drog ifrån Björgen uppför, segern i Lillehammer när hon klev förbi Weng och skiathlon guldet 2018 före Björgen. Ja, kanske är säsongen 17-18 hennes bästa.
Men jag glömmer inte heller Lillehammer 2013 då vi såg en helt ny CK på klassiskt endast slagen av Kowa. Så snyggt har jag aldrig sett henne på klassiskt, vare sig före eller efter. Ind start också.
För mig är hon den idrottare alla kategorier som jag helst skulle vilja att alla andra svenska idrottare skulle försöka efterlikna. Både när det gäller mästerskap, inställning samt inte minst; vid sidan av idrotten. Värme och humor. Och lagkänsla! Och detta i en individuell idrott…
Hoppas svenska skidförbundet tar vara på henne om hon t.ex skulle vilja bli tränare. Min gissning är att skidintresset i Sverige är ungefär 3000% större på grund av Kalla än det varit utan henne.
Nu skall jag se Charlottes stafettsträcka från 2014 (igen), ett sportögonblick man aldrig glömmer.
Nej vad tråkigt!
Tack för alla underbara stunder.
Vemodigt nu, men om vi ska minnas prestationer:
VM senast då Charlotte sensationellt hittade formen igen och placerade sig topp 5, efter två svenskor och omöjliga Johaug. Allt såg så bra ut inför stafetten och så blev det en vallamiss, kanske i kombination med fysisk vägg. Det kändes som att karriären egentligen tog slut där, även om jag skulle älskat att se henne avsluta med en pallplats. Kanske på SM ändå …
Jeg kommer til å savne personen Charlotte Kalla like mye som skiløperen. En glimrende skiløper, og en person det rett og slett er umulig å ikke like.
För mig kan hon inte hyllas nog. Jag minns vinsterna men även de stafetter där hon ensam fixade silver eller brons. Tills Charlottes brudar blivit bra nog för att gå hela vägen. Det blir aldrig detsamma igen utan CK.
Charlotte Kalla är Sveriges främste damåkare alla tider och har varit en stor förebild för många yngre, är rätt säker på att det är henne vi har att tacka för att svensk damskidåkning är så framgångsrik idag, liknande effekter har vi sett inom tennisen (Borg) och alpint (Stenmark) som också slog igenom i svår konkurrens. Kalla hade andra framgångsrika åkare som Kuitunen, Saarinen, Björgen, Kowalczyk och Johaug att tampas mot under en stor del av sin karriär. Hon blev folkkär.
Kalla vann aldrig världscuptotalen och var aldrig en allroundåkare som behärskade allt men hon var en fenomenal mästerskapsåkare. Har många minnen av henne bl.a. stafetterna men det främsta och mest bestående måste vara det som redan nämnts och visats så många gånger dvs vinsten i Tour de Ski, det var fantastiskt och innehöll allt inklusive dramatik. Minns var förbannad på Gunde Svan som i sin iver var farligt nära Charlotte i backen strax innan mål. Tänk om han fällt henne, hon rasat nerför backen och Kuitunen med ryggont hade gått om och vunnit istället?
Minns också att Kalla fick en miljon kronor för vinsten och att hon möttes av sin pappa som flugits ner till målgången tillsammans med Tärendös dåvarande kommunalråd Bengt Niska som på stående fot lovade bort en hustomt vid älven till Kalla vilket han sedan fick kritik för (kommuner får inte gynna enskilda invånare) men det löste sig senare. Vet inte om Kalla byggt en stuga på tomten som hon sa då att hon ville göra?
Nu blir detta SM Kallas sista som elitåkare. Hoppas att de tackar och firar av henne ordentligt, det har hon förtjänat med råge!
Rätt beslut av Kalla. Hon tog medaljer på mästerskap ända fram till 2019 men de två senaste säsongerna har hon varit dalande helt klart. Vilken fantastisk karriär hon har haft! Vunnit allt i mästerskap plus tour de ski. En förebild som drev fram den framgångsvåg på damsidan som vi har sett de senaste åren. Mina främsta minnen är samma som lyfts fram i media: TdS 2008, stafetten i Sotchi, Östersund och Falun 2015, rycket i skiatlonerna i Lillehammer och Pyongyang säsongen 2017/18.
Även rycket i skiatlonen i Sotchi förresten. Björgen orkade visserligen hänga på då men det förebådade vad som skulle komma fyra år senare. Kalla som från början ansågs sämre i skiatlon har sedan haft några av sina största framgångar i just skiatlon.
Jag tror inte jag är ensam om att min familj har haft som tradition att slå på Vinsterstudion varje vinterhelg och tillsammans se allt från världscup till mästerskap. Under många år var det Kalla som ensam drev det tittandet. Och hon har hållit på så länge så hon de senaste åren fått åka med andra tjejer som själv vuxit upp på samma sätt. Stina, Ebba, Frida osv växte upp med den tittartraditionen. Den betydelsen för en sport har bara Borg & Stenmark som rimliga jämförelser. Jag rankar henne där och vet att jag inte är ensam om det. Det har varit en glädje att se henne när kroppen varit i form, och en sorg när den inte varit det. Det värsta jag minns är det loppet där hjärtat slog fel och hon masade sig fram och man bara ville att hon skulle kliva av; samt den hemska felvallningen på stafetten på VM. De bästa minnena är fristilsloppet innan Falu-VM som hon vann med en minut före Björgen och Johaug. Tror aldrig jag sett någon damåkare åka fristil som snyggt och i sån form. Samt alla de klassiska loppen, TDS, VM och OS stafettvinster. 15 km Skiathlon rycket från Björgen mm. Jag lyfter på hatten för den största.
När Charlotte Kalla knäckte Astrid Jakobsen på tredje sträckan i VM-stafetten. Norge var stora favoriter, men fick långnäsa när Stina höll undan för en frustande Johaug. Skön seger som Kalla la grund för.
Det finns inget idrottsklipp på Youtube som jag blir rörd av förutom Kallas sträcka i Sotchi. Då och då kommer jag ihåg att det finns och tittar. Jag vet inte vad det är men det är något speciellt, något otroligt. Så jag väljer det. Det är kul att se med norska kommentatorer också.
Charlotte Kalla har alltid varit en något otidsenlig skidhjälte i nivå med Wassberg. Envis, temperamentsfull, lite av en solitär och med en enorm utstrålning. Har ofta slitit med lite sämre material än konkurrenterna, kanske delvis beroende på att utrustning, engergibars och andra ”knep” inte varit så intressanta för henne. Den egna prestationen har alltid stått i centrum, inte konkurrenternas.
Tack för allt! Din betydelse för svensk skidåkning och i synnerhet damskidåkning är omätbar.
Kallas karriär har varit ojämn med djupa dalar och höga toppar. Hon har inte kunnat hålla en lika jämnhög nivå son Björgen och Johaug och hon har relativt få världscupsegrar. Men det är mästerskapen och topparna man minns. Framför allt stafetten i Sochi är ju oöverträffbar. Det är en idrottsklassiker som gått till historien. En sådan dramatik som skriven av Hichkock själv.
Man har många minnen kring Kalla. Det är svårt att säga vad som är den största prestationen, men i efterhand har jag reflekterat över pressen hon måst känt inför 10 km 2010 och hur hon klarade det med briljans. Sverige hade väl inte tagit ett damguld i Distans sedan 60-talet och hon var favorit på distansen och hennes lopp var väl första eller andra dagen så Sverige som nation hade inga medaljer innan heller.
En annan sak är känslan som hon förmedlade för första gången i modern svensk historia när hon vann TDS att världens bästa kvinnliga skidlöpare var svensk. Under min livstid har vi upplevt det med Wassberg, Svan och Elofsson på herrsidan, men aldrig på damsidan. Nu kom Björgen, Kowa och Johaug starkt under 2010 och framåt, men det var ändå en period man kände att Kalla var den bästa och så skulle det bli.
Ett lopp som sticker ut för mig, som också nämnts innan, var 10 km fritt i samma spår som jag själv växte upp på skidor i Östersund i februari 2015. Eftersom hon har mästerskapsmedaljer på hög så är nästan världscupsvinsterna lite mer speciella (nästan). 36 sekunder före tvåan Björgen, knappa minuten före Johaug på tredje plats. Trots att Charlotte hela sin karriär fått leva lite i skuggan av de jämna stora giganterna Björgen, Johaug och även Kowalczyk, så fanns det sådana här dagar då hon bara mosade allt.
Loppet är också förstås minnesvärt eftersom det var Ebbas första wc-lopp där hon kom på en sensationell 15-plats, två tiondelar före Diggins. Andra intressanta noteringar från resultatlistan:
27 – Pärmäkoski
29 – Brennan
46 – Dahlqvist
50 – Sundling
Emil
Kul att du nämner Brennan i det loppet. Var första gången jag noterade henne. Det berodde dock enbart på att SVT placerat en mikrofon rakt framför munnen på en exalterad amerikansk ledare som gallskrek ”Go Rosie” rakt in i TV-sändningen.
Minns att Kalla de året började säsongen hyggligt men sedan tappade formen rejält runt nyår och fick frustrerad stryk av Bleckur i ScanCupen. Därefter visade hon fin form på SM i Kilsbergen och man började genast siffertrixa för att se vad det kunde räckt mot norskorna. VC i Östersund blev en härlig bekräftelse. Minns att hon gick ut tidigt och jag var orolig att avståndet till de andra vid första mellantiden var smått men insåg sedan att det berodde på att den passeringen var tidigare (~ 4 minuter) än vanligt. På ett sett blev det loppet viktigare när Norge vallade bort sig i Falun sen.
Jan: Ja det blev ett viktigt lopp för det visade ju att Kalla var en värdig mottagare av guldmedaljen.
På liknande sätt tycker jag att Fridas segrar över Johaug i höst samt också Linn Svahns på masstarten i Falun är betydelsefulla då de gör att kommande VC-segrar som jag misstänker att de två kommer att stå för inte går att ”bortförklara” med att Johaug nu har slutat.
Peos, vi snakkes når Frida og Linn har vunnet 14 VM-Gull (10 individuelt), 4 OL-Gull og 80 verdenscupseire. Lykke til!
Neithiri: Clostebol & Astma.
On subject: Fy vad jag kommer sakna giganten Kalla. Jag lägger till 15 km massstart i SM 2022 till de klassiska loppen som redan nämnts.
Det är svårt att sammanfatta tankarna och känslorna när en ikon som Charlotte Kalla ska sluta. Hon kunde ha de svartaste av svarta ögon som ingen annan men hon kunde också ha ögon som lyste på ett sätt som jag inte tror det finns någon som är eller varit hennes like. Vi har många duktiga skidåkerskor nu och som är på gång, som hon utan tvekan har en del i, men ingen kan mäta sig med hennes utstrålning.
Tittar man på hennes prestationer så var hon ju aldrig den där som vann varje tävling, men få kan mäta sig med hennes förmåga att vara bäst när det gäller som mest. Jag kommer ihåg att det skrev om henne när hon var junior och tillsammans med Astrid Jacobsen var sin årskulls bästa, jag kommer ihåg vilket monumentalt genombrott hon fick i tour de ski 2007/2008 och hennes tydliga mål att ta OS-guld 2010 i Vancouver och dessutom lyckades med det. Sotji minns ju många inte utan skäl, den upphämtningen var magisk i stafetten. Östersund 2015 håller jag med om att det var kanske en av hennes bäst lopp och troligen även det i Falun även om det tyvärr är mer svårvärderat. Hennes ryck i skiathlon OS 2018 var mäktigt. Jag undrar fortfarande var hon fick kraften och modet att rycka ifrån Astrid Jacobsen i stafetten 2019. Att hon dessutom fick vinna i SM 2022 efter flera svåra år är nästan som en Hollywood-saga, även om många av oss hade hoppats att formen hade kommit tidigare så hon fått ett till bra OS, kanske t o m varit med och tagit guld på stafetten. Hennes teknik i fristil på treans växel var en fröjd att se tidigt. Hon kämpade med sin klassiska teknik och till slut blev en av de bästa även där, när hon var i form. Jag kan inte med ord säga hur saknad du kommer att vara i längdskidåkningen, men jag är glad att jag i veckan ännu en gång fick se din fantastiska utstrålning efter goda prestationer. Jag hoppas att du lyckas med vad du än bestämmer dig att fortsätta med i framtiden.
Tack för föreställningen!
Nyligen gjord lite längre intervju med Charlotte Kalla:
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/charlotte-kalla-om-beslutet-att-lagga-av-och-oron-om-barn/
Vilka nio personer hyllade henne i målet idag med en bokstav vardera på ryggen? Charlotte.
Dom jag kände igen var: Fredrik Andersson, Ebba Andersson, Sundling, Hagström, Ribom, Henriksson, Vinsa, Rönnlund och var det Hansson också? Där är jag osäker.
Rutger: Tror det var 3:an i dagens 5-mil, Victor Brännmark.
Tack! Du har rätt. Hansson fick i alla fall en tiara vid målgång.
Nästa säsongs världscup i längdskidor lär bli en konstig och märklig historia – utan Charlotte, utan Therese, inga ryska åkare överhuvudtaget, ingen Cologna van der Graff eller Hediger, flera yngre amerikanskor lägger av osv osv…
Saknaden av Charlotte Kalla lär vi tåla resultatmässigt, men, som ”morsa” i laget har hon betytt en hel del, mer än dom flesta kan ana… Tack Charlotte!
Kommer vi få se Maiken och Ingvild nästa säsong? Lite tveksamt om jag får tippa, tyvärr…
Kommer Linn Svahn till start nästa säsong i VC? Kommer hon platsa i laget? Kommer hon få vara kvar i A-laget?
Var kommer Frida & Ebba befinna sig formmässigt nästa säsong, utan Therese som mål att slå?
Hur är statusen på Helene-Marie Fossesholm nästa säsong, speciellt efter denna lite fiaskobetonade säsong?
Känns som om Tysklands framgångar på senare tid verkligen behövs nu när andra nationer tynar bort…
Många frågetecken inför 2022/2023…
Moroten att slå Therese tror jag var väldigt stor och den motivationsbiten är tyvärr borta nu vilket är väldigt trist, både för åkarna och publiken. Nu är piltavlan borta.
https://www.tv2.no/sport/14693827/?mode=sportenapp&app=sporten&fbclid=IwAR14wA0TMtmbEsWv000cQcZc-yYR-1AKJ0uWuEj0bwVW3K0tU8QRcD861zI
Ja, når den uslåelige dronningen gir seg, blir det lettere og ta gull for de nest beste .. Ganske logisk!
Rätt patetisk av Pärmäkoski men det är ju intrycket man har av henne också.
pelle: Kul att Pärma fortsätter ändå. Tror de flesta tycker det var väldigt trist att Johaug kägger av. Hon hade med all säkerhet fått pisk nästa år och blivit omsprnngen av två hungriga svenskor. Hon gjorde en ”fegis” och la av istället. De måste vi ändå respektera.
Pelle2
Ja de 2 hungrige svenskene har litt og bevise etter et totalt fiasko-OL. Ble det litt for stort, kanskje.
Nei, de som viste ”litt” konkurranse i OL-sesongen på distanse, var Niskanen, Diggins, Neppan, Pärmäkoski og til og med Stadlober fikk en velfortjent medalje..
At dronningen slutter er ganske logisk, hun mangler jo konkurranse. Totalt overlegen, og en evighet foran røkla på alle fellesstarter.
Når får verden oppleve og beskue en så suveren løper innen sporten, langrenn.
pelle: Hon har varit överlägsen, helt klart, men hade hon fortsatt nästa år också hade någon av svenskorna jämnat ut det betydligt och kanske gått förbi henne. Det visste hon om och hon la därför av. Så det var både av rädsla att börja förlora och att hon vunnit allt som går att vinna.
Frida var garanterat övertränad vid OS. Därav de dåliga resultaten där.
pelle2
Du får gjerne ha den trua at Johaug slutter på grunn av konkurrenter, den går ikke undertegnede og skinasjonen på. Hvorfor skal hun slutte så totalt overlegen som hun ”behandler” sine konkurrenter. Nei, både Johaug og Kalla har 15 år i gemet, det står det respekt av i historiebøkene.
Hva skulle Thereses målsetning være nå da, som har 80 vc-seiere på cv, 18 gull i mesterskap, 3 seiere i TDS og vunnet vc-totalen 3 ganger. Og vi har ikke glemt sprintseieren i Åre .. ;)
Hun hadde vel taklet noen løpere foran seg på resultatlista også neste sesong, uten at hun hadde blitt sjokka eller bekymret, og prikket formen som vanlig, og lagt konkurrentene langt bak seg under mesterskapet .. ;)
Disse hungrige svenskene som du nevner, får bare kjempe på, det finnes da løpere og bryne seg på, uten ”keiserinnan” fra Beijing.
Med Johaug och ryskorna borta ur bilden kommer det att bli nya namn på skidpallen under nästkommande säsong och det blir förnöjsamt.
Om Putin av någon anledning skulle falla av pinn och det blir någon typ av revolution i Ryssland kan de ryska åkarna vara tillbaka fortare än vi tror. Inte alls sannolikt men inte helt omöjligt. Beror på ryssarna själva.
Pelle: Jag skrev aldrig att det var enda skälet utan bara att det var en utav anledningarna. Hon har redan fått stryk av Frida några ggr och vi vet att Johaug aldrig ger bort ett lopp utan ger alltid allt hon har. Hon har fått pisk och hade fått ännu mer pisk nästa år. Tyvärr så fegade hon ur.
pelle2
Saken er den at Frida satset på et par treningsløp ”nesten” før sesongen hadde startet. For Johaug som hadde OL som sesongens store mål, satset hun null og niks på disse løpene, men hadde i stede en hard treningsperiode i nov/des i tillegg til mange døgn i høyden. Og likeså under Tds. Det ble også sesongens suksess, sett i etterkant, både i OL og resten av sesongen.
For Frida del så man det allerede så tidlig som under fristilløpet i Davos, at formen var på nedadgående. Og resten av sesongen for tjejen, ble det bare surr og rot, og total kollaps når medaljene skulle fordeles, dessverre.
Att Johaug inte brydde sig alls om de första loppen på säsongen tror jag inte alls på. Är hon där på plats vill hon vinna och det såg man på henne också. Precis som I Kollen där hon fick ge sig mot Frida.
Däremot lyckades hon bättre med sin uppladdning och gjorde lokare val än svenskorna inför OS, men att de andra loppen inte betydde nåt tror jag inte ett dyft på. Hon vill vinna allt. Det ligger i hennes personlighet. Hon ger inte bort något. Och sådant hade hon fått uppleva mycket av nästa år. Att få stryk alltså.
pelle2
I de 3 siste mesterskap som har vært arrangert, har Therese vært uslåelig, ja nær sagt uten konkurranse. 9 individuelle gull er sannsynlig verdensrekord av en utøver på høyeste nivå i hvilken som helst idrettsgren.
For og bruke en svensk kommentar .. Bäst när det gäller.
Ja da, Frida hadde sikkert slått Therese i noen treningsløp, men ville vært totalt sjanseløs under VM på ski mot skidronningen..
En meget sann konklusjon .. ;-)
Hver gang noen løfter Johaug til himmels, bør du kopiere inn en lenke til Saarinens svært avslørende bilde fra apoteket i Italia:
https://cdn.hssmedia.fi/Newsmedia/2016/10/13/980/OT_852773.jpg
Det skal bli deilig å unngå jukseren. Kalla, derimot, kommer vi alle til å savne!
Sverre: Jo, det är en mycket talande bild. Jag förstår inte att idrottsmän/kvinnor kan njuta av sin framgång när man vet att man fuskat, mer eller mindre.
Johaug, Muhlegg och Armstrong, för att näman några.
Sverre
Ja Kalla blir virkelig et stort savn, hvem skal nå bli nr, 18 eller 20 på distanseløp. eller mer konkret og bli 10 min. etter skidronningen, som Kalla ble under sesongens viktigste løp, nemlig OL 3-mila ..
Men Charlotte skal ha for oppmøte, i motsetning til Frida som feiget ut ..
pelle (och Neithiri) är bara här för att provocera och de är mycket framgångsrika med det får man säga. Trist att så många nappar på kroken.
Pelle: Är det inte du som brukar låta så sträng när vi tar ut svenska framgångar i förväg?
Och nu har du själv börjat ta ut segrar åt Therese i kommande säsonger och mästerskap, trots att hon då har slutat och inte ens är med längre!!
Däremot kan vi se att Frida två säsonger i rad nu har börjat se något sliten ut redan kring tour de ski eller strax före. Men själv tror jag att för varje säsong som går så kommer hon att kunna jämna ut sin nivå alltmer och samtidigt visa upp sin bästa form lite då och då. Inte minst under mästerskap.
Jag förstår pärmakoski att hon fortsätter nu ser sin chans utan johaug o antagligen nepryajeva m.m. ryskor nästa säsong men eviga fyror brukar fortsätta vara det det kommer bara nya som går före.. nästa säsong får vi se svahn tillbaka kanske östberg också och frida blir bara bättre o bättre fortfarande även tyskorna kanske är på gång igen. finskorna hade fullträff i år med formen o material det kändes många lopp som man överpresterade tack vare fantastiska skidor..
Kan Pärmäkoski bibehålla något liknande som denna säsong efter nyår så visst ska det finnas chanser till pallplaceringar i vc och mästerskap. Och möjligheter att tjäna pengar, om man ser på det faktum att hon är en yrkesarbetande skidåkare.
Men det ligger något i detta att brukar man inte vara i topp så har det en tendens att förbli så i och med att andra åkare tar ett till steg i utvecklingen. Men skulle 3-4 starka ryskor saknas och t ex inte Östberg komma tillbaka så blir det ju ovanligt stora förändringar till nästa säsong.
Hon kommer dock inte att sakna konkurrens.. Hennig blir bara bättre och bättre. Niskanen fortsätter väl? Där är Frida, Linn? och Ebba och kanske någon fler som Ribom. H Weng brukar ofta lägga sig före Pärmäkoski i listorna. Och så har vi ju Fossesholm också bara för att nämna några.
Peos
1. På det første spørsmålet, så svarer ubetinget nei. Når og hvor har jeg blandet meg i de svenske fremganger? Men, sett i etterkant av sesongen så har verken Frida eller for den slags skyld Edda vist noen skremmende resultat i sesongen som er sluttført. Begge burde ”udiskutabelt” rest hjem fra sesongens store høydepunkt (OL) med en medalje i kofferten. Men skuffende nok var de ikke i nærheten. Det viste seg at Sundling ble redningen for vedens beste kvinnelag .. ;)
På spørsmål 2 …Nei det postet jeg ikke, jeg postet HVIS Johaug hadde stilt til start neste sesong, ville hun vært uslåelig under VM på ski. Hvofor? Jo ingen i gemet ville vært er i nærheten til og prikke formen til mesterskapet som Therese, det er bare og lese de 3 siste mesterskap som er historie nå.
pelle: Norge har en överlägsen fuskare som nu lägger av. Sedan är det ganska skralt i norsk damåkning. Det hade varit roligare om Norge hade haft något att konkurera med i alla fall. Frrågan är om de ens kommer kunna ta medalj på stafetterna i fortsättningen med den dåliga bredd som finns i nuläget.
pelle2
Fuskar næ, skidronningen har tatt 9 individuelle gull i de 3 siste mesterskapene .. Har ikke registret noen form fusk jeg, og undertegnede følger meget godt med i sporten, langrenn ..
Og så bryr jeg lite eller intet om denne ”glasskula”, det får fremtiden vise.
Nå var det vel ikke så mye og ta spagaten for resultatene til ”verdens beste kvinnelag” og de svenske herreløperne under OL heller, eller hva syns du?.
Sum 4 medaljer, og derav ett enslig gull på 12 øvelser.
Men dere er flinke til og ta gull og glitter før mesterskapet starter .. ;-)
pelle: Jag skulle vara bekymrad över norsk damåkning om jag var norrbagge. Det ser extremt tunt ut för norsk damåkning. Trist att se denna dekadens när man har tillhört toppen så många år. Svårt att sätta fingret på vad som gått fel.
Pelle2 – gå inte i fällan att tjafsa med dom missunnsamma personerna från Norge – låt dom gläfsa som en bunden hund vid lyktstolpen vid Konsum…
Samtidigt intressant att ta diskussionen om Norges framtid på damsidan…
Först var det Kristine Stavås-Skistad som skulle ta över som ny sprintdrottning – ha!
Visst, hon är snabb, men orken försvinner efter två minuter… Hmmm…
Sedan har vi Margrete Bergane som var en sån stoooooooor talang – skulle snart dominera… Näää…
Vad hände sedan med Helene-Marie Fossesholm??
Fosses skulle tokdominera, bara en tidsfråga… Men, Näää…
Søstrane ”Vilse i Pannkakan” Weng, skulle inte dom snart börja ta topplaceringar och massa medaljer?
Struligare och mer virrigare åkare är svårt att hitta (frånsett Weng, originalet)…
Simpson-Larsen? Amundsen? Johnsen?
Norges herrar däremot, där finns det massor av talang och herrar som levererar…
Norges bredd på djupet under landslagsnivå är flera gånger större än i Sverige även på damsidan. Jag tror det mest bara är slumpen som har gjort att inte fler de senaste åren har slagit igenom. Kanske också Johaug av skilda orsaker mer har fungerat som en stoppkloss än som en magnet till skillnad mot Kallas roll i Sverige.
Sprintkanonen Ebba toppar kvalet på hemmaplan.
Apropå den norska bredden så tycker jag att dagens NM-upplägg, där seniorer ovh juniorklasserna möts över 5 respektive 10 km i skarven mellan NM och JNM är intressant och borde införas i Sverige. Distanserna körs även i Finland och är ju tävlingsdistanser i nationella och internationella mästerskapsstafetter.
Idag kommer 280 damer och 460 herrar till start på Lygna, dock utan A-landslagsåkare på damsidan.
Kan NM-mästarinnan i teamsprint, Skistad, besegra sin lagkompis Melling? Får Melling stryk av jämnåriga eller yngre toppjuniorer?
Vissa tidningar Webbsänder tävlingarna från Sollefteå för premium kunder .
Evelina Settlin lägger av som elitåkare, 29 år gammal. Har ju inte fått karriären att gå i rätt riktning efter en liten peak för några säsonger sedan.
LS: Jo, jag vet att pelle är ett norskt nationalistiskt troll som bara jiddrar. Visst, det är lite barnsligt att jiddra tillbaka, eftersom det är rätt meningslöst, men ibland är jag rastlös och har inget bättre för mig. Och skribenten Blåband och Neithiri är väl egentligen samma bagge som huserar. Det är i alla fall vad jag misstänker.
Men när norrbaggen pelle tjatar och skriker ut sin beundran för en dömd norsk fuskare, då måste det till en markering. Fuskare ska aldrig beundras. Jag håller inte med om att man ska glömma det bara för hon fått och tjänat av sitt ”straff”. Hon ska alltid bli ihågkommen som en som fuskat och snott ära och framgång av andra. Hur många ggr kan hon inte använt sig av förbjudna preparat utan vår vetskap? Usch!
Appropå nationalistiskt troll har Stepanova skrivit ett nytt vidrigt inlägg på Insta
…och boss Välbe skäms för Stepanovas aktiviteter i sociala medier. Står lite märkliga saker i den premiumartikeln (länk sist) bl.a. detta:
Det är inte första gången Välbe ryter ifrån mot användning av sociala medier bland idrottare på högsta nivå. Förra året påstod hon att hon framöver kommer att ta telefonerna ifrån dem under mästerskap för att det inte ska ta över deras fokus.
– När folk håller på med mobilen i fem timmar innan start, då fungerar varken armar eller ben. Vem behöver egentligen sociala medier? Om du vill hålla på med sånt, då kan du dra hem och bli bloggare, sa hon då.
Välbe beskriver hur hon tycker att äldre åkare är mer ”stabila mentalt” än Stepanova.
– Det är tråkigt att jag försöker prata personligen med Veronika, och hon svarar mig på sociala nätverk. Och jag ser inte det här själv utan jag får det skickat, säger hon.
Men det är inte Veronika Stepanova själv som styr sina konton, påstår förbundsbasen.
– Vi har i grunden olika syn på situationen, det förstår jag mycket väl. Tidigare pratade jag om att jag inte godkänner att hennes ”unga man” styr hennes sociala medier och då blev hon kränkt.
– Men hela landet ser det här, hela landet! Ledarna ställer frågor till mig om henne. Jag skäms och känner mig obekväm.
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/jelena-valbe-reagerar-efter-veronika-stepanovas-inlagg/
Tragiskt med Stepanova faktiskt.
Japp och här måste man ge Välbe rätt.. Stepanova borde hålla låg profil, nu förstör hon för sig själv (eller om det nu är ”den unga mannen” som styr hennes konton).. Har själv rätt dålig koll på de aktivas sociala medier men tror säkert att de flesta av ryssarna ligger lågt? Såg nu att Neppan har fått kristallbucklan för vinsten i totala världscupen förresten, för ca fem dagar sedan i insta:
https://www.instagram.com/p/Cb4ryaOM5Tr/
Klart de største nasjonalistiske trollene LS og pelle2 ble sur og grinete og meget frustrert, og er det fortsatt, når favoritten under OL låg totalt utmattet i snøen, der de rutinerte løperne, gjorde opp om medaljene, under duathlon-løpet. Hun skulle jo sette høydeeksperten og dronning Therese på plass, trodde de .. ;-) Og når Ebba i tillegg fikk helsprekk på 3-mila var begeret fult. Da var det ikke mye mer og skrive hjem om lenger, dessverre. Men trøst dere, det er knapt 4 år til neste mulighet og nu, når skidronningen abdisere, (gir avkall på sin krone) blir det litt enklere og lettere og kjempe om medaljer, kanskje ..
Obs. selvsagt er fortsatt Bjørgen den suverent største i gjennom alle tider, i OL-sammenheng. Skulle nesten til og glemme det.
Välbe har ju också tidigare sagt att, Andrej Larkov, var mer intresserad av dejtingsidor och mobilchat än av skidåkningen och då blir det svårt att leverera bra resultat ute på snön.
Pelle …Björgen vann 33% av individuella starter i os starka siffror… Johaug 37,5 % ännu starkare siffror….men starkast o bäst är Torgny Gustavson 50% så både Marit o Therese måste göra en ny satsning för att bli bäst
Hvis det er Toini Gustafsson du mener, så er det vel riktig at hun tok 2 gull under OL i 68. Hun var bra hun.
Pelle…tycker inte man kan utnämna en åkare till tidernas största olympiska skidåkare för att hon råka har tagit flest guld Björgen hade 4 chanser varje os till individuella guld medans Toini (som hon heter som du påpekade ..förlåt Toini) hade 2 chanser …så låt oss enas om att Marit var sin tids största olympier o Toini sin tids … o har en trevlig kväll där i vårt västra grannland
På tal om att Evelina Settlin lägger av – både Britta Johansson-Norgren och Lina Korsgren lägger av!
Oväntat på Korsgren!
Trist för SVT också när två av de allra största svenska profilerna lägger av.
Får lite Ribom-vibbar på Märta Rosenberg. Gillar det jag ser.
Milla Grosberghaugen ANDREASSEN — född 2005, vann en 10 km masstart med 1 minut och 42 sekunder över sina jämnåriga konkurrenter. Är det hon som skall bli svensk skidåknings nästa nemesis, nu när Johaug äntligen har slutat? Vad har vi för oslipade diamanter att hoppas på. 2002/2003-generationen lovar gott med Rosenberg, Ericsson och Eriksson. Kanske också Lisa Ingesson, även om hennes säsong nog varit en besvikelse.
Men vad finns det i de yngre leden?
Settlin slutar: Det jag minns bäst är hennes strålande insats i den där teamsprinten i Finland när Maja Dahlqvist stakade så att Falla såg ut som en trött pensionär på upploppet..
Jag imponerades av hur Settlin och Falk trots ett och annat fall åkte in det övriga fältet och slutade på en tredje plats till slut.
Daniel: Beror väl lite på vilket motståndet var. Och i Norge kommer det väl fram en hel del talanger i ung ålder men inte alla som blir stjärnor sedan. Finns ju också en problematik med ätstörningsproblematik på tjejsidan i Norge.
I årgångarna 04 och 05 finns det en grupp tjejer i Sverige som lite turas om att vinna och som är ganska jämna men ingen stortalang som är så mycket bättre än de övriga. Får se om någon av dessa som kommer utvecklas och ta några stora kliv de kommande säsongerna. Händer ganska ofta i Sverige tycker jag.
swestam:
Andreassen segermarginal i D17 när hon idag åkte 10 km klassiskt med masstart i JNM imponerar. Liksom att hon var ca 36 resp. 48 sekunder sekunder snabbare än ettan och tvåan i D18.
Bilden stärks av att 16-åringen var snabbast av samtliga damjuniorer på 5 km klassiskt i JNM tidigare i vinter. Andreassens tid var då halvannan sekund snabbare än Heggens i äldsta klassen..
Ebba Andersson vann ju såklart dagens 15km jaktstart i Sollefteå överlägset, över 3 min snabbare åktid än tvåan Moa Olsson. Inte så spännande kanske, men tittar man på hennes mellantider så är de ruskigt jämna. Hon höll nästan exakt samma fart på alla 4 varven!
Start/varvning – Mellantid 1:
5:08,3 – 5:08,1 – 5:09,4 – 5:07,9
Tid 1 – tid 2:
3:54,3 – 3:51,0 – 3:50,3 – 3:51,5
Tid 2 – varvning/mål:
1:46,1 – 1:45,6 – 1:45,2 – 2:03,8
Häftig avslutning på cuphelgen i Sollefteå med jakstarten i D19-20-klassen. Vilken kamp mellan Märta och Lisa och mellen Tove och Sara. Världsklass!
Frida Karlsson flyttar till Östersund och William Poromaa till Sundsvall – betyder detta ett officiellt slut på förhållandet?
Världens bästa juniorer …ska bli spännande att följa illern i senior sammanhang o Lisa kommer sopa rent på junior-VM nästa år ..
Christian
Tja .. det finnes en del aktive juniorer i skinasjon også som viser litt ”tenner”, det er bare og ble tilbake til JVM for en kort tid tilbake. Resultater lyver sjelden. Og hvorfor være så overbevist om at Lisa gjør rent bord neste sesong. Hun får nok ubehagelig stor konkurranse av eks. Milla Grosberghaugen Andreasen. Jeg bare sier det. Et samlet skipanel var skjønt enig, de hadde aldri registret en bedre juniorløper i Norge, rent historisk.
Pelle ….Hon är bra men lite grön än …nu när ryssarna är borta så vidhåller jag att gulden går till Lisa nästa år …sorry pelle
Utifrån sett ett lite korkat beslut av Poromaa att flytta till Sundsvall. Och att Kalla och Olsson värvat hit honom är väl ett skämt. Mycket pendlande blir det men med möjlighet att få smaka mammas köttbullar vid passage av Fränsta.
Christian:
Hoppas på spännande dueller kan man. Sedan är ju vägen sällan spikrak i juniorsammanhang. Fråga Tove. Det är ingen självklarhet att man blir uttagen till JVM, trots imponerande resultat. Särskilt inte i Norge, där man uttalat prioriterar äldre juniorer, medan de yngre får åka ungdoms-OS och landskamp. Missar man ett mästerskap av den ena eller andra anledningen, kan man heller inte prestera några rättvisande resultat.
Förstår inte riktigt heller det med att Poromaa flyttar till Sundsvall. Falun eller Östersund är väl bättre med bättre och flera träningskamrater samt stötteapparat runt om etc. Blev kort tid hos Åsarna och Burman.
Jag minns Astrid som var en frisk fläkt och kommenterade på bloggen förut. Idag var hon med på lunchekot!
Behöver man skriva att detta är OT vid det här laget i den här tråden?…
Hur som haver.
Lyssnade på podden ”lagom kondition” där Linn Svahn var med. Efter detta är jag ÄNNU mer nyfiken på vad hon kan åstadkomma nästa säsong. Hon nämnde t.ex. att hon kört 10 mil benskate som en utmaning. Vilket tog 6-7 timmar (eller något sånt) och att hon dagen efter kändes sig fräsch och körde på hårt med träningen.
Något som intresserar mig är hur upplägget blir för henne nu. Jag tänker på hur allas vår Nils van der Poel la upp träningen inför OS. Där ett av inslagen var att skippa tävlingar en säsong för att slippa resdagar och ”tappa” träning. Han valde att lägga upp det så, så att han bara kunde kötta på och få så mycket basträning som möjligt under en lång tid. Detta är nu vad Linn får. Och hon påpekade det själv, dvs att hon aldrig tränat så mycket just pga frånvaron av en tävlingssäsong.
Jag förstår att det inte bara går att dra för mycket slutsatser om vad detta kommer att betyda, men jag får ändå en positiv känsla när jag hörde henne prata och att hon nu ”fått” en period av basträning i karriären som hon aldrig skulle kunna ha fått annars.
Jag kanske är sist på bollen vad gäller detta poddavsnitt men så får det isf vara.
Tack för tipset! Jag har hört henne i andra intervjuer där temat varit samma men ska lyssna här också.
Blir bara axeln återställd så kommer hon vara riktigt bra. Men var någon på Flashback som hade räknat ut vilken skada det rörde sig om och prognosen ser ju inte bra ut där. Min elitidrottare brukar väl vara outliers så jag har gott hopp ändå.
ah…. hoppas personen på FB hade fel, eller att du har rätt i att elitidrottare är outliers och grejar det ändå…
Tonen hos Linn var god iaf, vilket är positivt.
Även om det var tydligt hur förvånad hon var själv över hur ont det gjorde i axeln när det var som värst och inte kunde borsta hår eller lyfta ett mjölkpaket.
Vi får hålla tummarna att hon är det fysiska monster som hon verkar vara och kommer tillbaka som Linn 2.0
Enligt en viss person har FIS preliminärt tilldelat Ryssland en tävling i backhoppning nästa säsong. Någon som vet ifall det stämmer eller om det är ”fake news”?
FIS har skapat en preliminär världscupkalender redan i höstas som innehöll tävlingar i Ryssland. Nu har kalendern godkänts som sådan av FIS Council som underlag för vidare planering. Det är svårt att säga exakt vad de har tänkt. Min gissning är att de inte har brytt sig om att göra några förändringar och litar på att arbetsgrupperna på lägre nivåer skapar ett vettigt förslag utan tävlingar i Ryssland (om inte något dramatiskt sker) och det ska presenteras för FIS Congress i maj.
Bedrövligt, skickar mycket märkliga scenarior. Ryska idrottare kanske skulle kunna gå delta om kriget avslutas med att Ryssland drar sig ur Ukraina, betalar skadestånd och de ansvariga ställs inför rätta. Men att arrangera världscuptävlingar måste vara uteslutet för lång tid framöver.
Jan, instämmer helt med dig.
Svårt att se att det ska bli tävlingar i Ryssland redan nästa vinter.
ÄVEN om ryssland skulle dra sig tillbaka nu och bara släppa allt så skulle jag personligen inte vilja se bollen och Stephanova tävla . Det är en sak att man drar sig för att säga något negativt om kriget, eller att det är ett krig som ryssarna startat, om man är ryss. Det är en annan att sluta upp så mycket kring stödet för Putin.
Det blir inte riktigt mysläge i soffan när bollen startar och att det samtidigt pågår processer för att reda hur omfattningen av krigsbrott som ryssarna gjort sig skyldiga till samt att bilderna av att han poserade i sovjetiska kläder efter att kriget startade….
Å andra sidan, jag är inte upprörd när jag ser en kines i OS t.ex. trots att Kina inte bryr sig mycket om mänskliga rättigheter. Så det kanske är hyckleri från min sida att bry sig så mycket mer när det rör sig om länder som ligger närmare Sverige. Eller naturligt. Nåväl.
29 april gör hon comeback
Vem gör comeback…Kalla…Stepanova…;-)
Göran, LINN SVAHN!
Så nu återstår bara den stora frågan. Klarar Linn Svahn 3,5 minuter med stavar?
https://www.langrenn.com/langrenn-allround/thomas-zipfel-skisportens-tegnekunstner/
”Classisc drama” .. Tegnet av skisportens kunster, Thomas Zipfel, av de 4 store på 10 km klassisk, under OL i Beijing ..
Imponerende og beskue, hvordan Thomas får vist den lille tidsdifferansen på tegnebrettet!