Landslagstrupper 2022-23
kursiv stil = ingen info än, Fet stil = bekräftad, (inom parentes) = ny eller var tidigare i
Aktiva:
A-landslag damer (A) – 6 (-2) | A-landslag herrar (A) – 6 (=) |
---|---|
Ebba Andersson, Piteå elit SK Anna Dyvik, IFK Mora SK (ny) Johanna Hagström, Ulricehamns IF Moa Olsson, Falun Borlänge SK (TB) Emma Ribom, Piteå elit SK Jonna Sundling, Piteå elit SK |
Jens Burman, Åsarna IK Marcus Grate, IFK Umeå Calle Halfvarsson, Sågmyra SK Anton Persson, Falun Borlänge SK (TB) William Poromaa, Åsarna IK Oskar Svensson, Falun-Borlänge SK |
Team Bauhaus damer (TB) – 5 (+1) | Team Bauhaus herrar (TB) – 5 (+1) |
---|---|
Moa Hansson, Falun Borlänge SK (SS) Lisa Ingesson, Piteå elit SK (J) Louise Lindström, Falun Borlänge SK (SS) Moa Lundgren, IFK Umeå Märta Rosenberg, Duveds IF (J) |
Edvin Anger, Åsarna IK (J) Jonas Eriksson, IFK Mora SK (SS) George Ersson, Falun Borlänge SK (SS) Leo Johansson, Falun Borlänge SK (SS) Eric Rosjö, IFK Mora SK (SS) |
Team Svenska Spel damer (SS) – 3 (-1) | Team Svenska Spel herrar (SS) – 6 (-8) |
---|---|
Ingrid Hallquist, Åsarna IK (ny) Elina Rönnlund, IFK Umeå (TB) Jenny Solin, Sollefteå skidor IF |
Gustaf Berglund, IFK Mora Emil Danielsson, Högbo GIF Truls Gisselman, Rehns BK Gustav Kvarnbrink, Åsarna IK Carl Rune, Täby IS SK (ny) Måns Skoglund, Täby IS SK (J) |
JuniorLANDSLAGET damer (J) – 4 (=) | JuniorLANDSLAGET herrar (J) – 4 (=) |
---|---|
Tove Ericsson, Hudiksvall IF Lisa Eriksson, Strömnäs GIF Erica Lavén, Täby IS SK (ny) Elin Näslund, Vårby IF (ny) |
Ludvig Berg, Rehns BK (ny) Erik Bergström, Rehns BK (ny) Elias Danielsson, Högbo GIF (ny) Hugo Nilsson, Hudiksvalls IF (ny) |
Landslagsledning:
Förbundsdirektör Längdchef Landslagschef Tränare Landslag Tränare Landslag Tränare Landslag damer Tränare Landslag Team Bauhaus damer Tränare Svenska Spel Östersund Tränare Svenska Spel Östersund Tränare Svenska Spel Umeå + Juniorer Tränare Svenska Spel Falun |
Ola Strömberg Lars Öberg Anders Byström Anders Högberg Lars Ljung Stefan Thomson Ingrid Vikman (ny) Ida Ingemarsdotter Linda Danvind Malm (ny) Andreas Domeij Mattias Nilsson |
Serviceteam:
Vallachef Vallare Vallare (Ebba A och Maja D) Vallare Vallare Vallare Vallare (Jonna S) Busschaufför Lastbilchaufför Landslagsläkare Landslagskoordinator Kommunikationsansvarig |
Petter Myhlback Mats Eklund Thomas ”Oljan” Eriksson Anders Niemi Linus Rotter Martin Norrgård Perry Olsson Lennart Larsson Markus Forsberg Rickard Norberius (ny) Maggan Carlson (ny) Ulrika Sterner |
Tidigare med:
Andersson, Fredrik, Piteå elit SK (TB)
Bergström, Nils, Rehns BK (J)
Buskqvist, Alfred, IK Stern (SS)
Dahlqvist, Maja, Falun-Borlänge (A) – valt eget upplägg utanför landslaget
Ekberg, Johan, Nacka Värmdö SK (SS)
Ekström, Axel, IFK Mora SK (SS)
Häggström, Johan, Piteå elit SK (A)
Höök, Martina, Tränare Svenska Spel Östersund
Ingesson, Magnus, Tränare Landslag – valt att ej förlänga
Jacobsson, Hugo, Falun/Borlänge (SS)
Jonsson, Olof, Trillevallen SK (SS)
Kalla, Charlotte, Piteå Elit (A) – slutar som elitåkare
Karlsson, Frida, Sollefteå skidor IF (A) – valt eget upplägg utanför landslaget
Modig, Lovisa, SK Bore (TB)
Ottosson, Markus, Landslagsläkare Svenska Spel
Persson, Alicia, Stockviks SF (SS)
Ruus, Marcus, Åsarna IK (SS)
Sandström, Björn, Piteå elit SK (TB)
Svahn, Linn, Östersunds SK (A) – valt eget upplägg utanför landslaget
Wall, Jan, Landslagsläkare A och Team Bauhaus
Werner, Axel, IK Stern (J)
Westberg, Karl-Johan, Borås SK (TB)
Skapat inlägg inför kommande landslagsuttagningar som väl brukar komma i maj någon gång. Charlotte Kalla slutar. Ska vi gissa att Moa Olsson lyfts upp till A-landslaget och att Moa Hansson + Louise Lindström lyfts upp till Team Bauhaus? Leo J lär också få byta träningsgrupp. Vad tror ni?
Ska vi verkligen ha Lennart Larsson som busschaufför?
Registrere at Perry Olsson er degradert fra og være ”stjärnvallere” til vanlig vallere, foran sesongen 2022/2023 ..
Pelle:
Med norska pengar i fickan är det lätt att vara stjärnvallare? – i Sverige förvandlas han till vanlig vallare.. Som tur är missade han väl Peking, annars hade han kanske redan nu varit klassad som klåpare ; -)
Peos
Perry hadde aldri tittelen ”stjernesmører” mens han jobbet for Norges skiforbund, som assisterende smøresjef. Men så fort han tok steget over grensen i øst, fikk han et helt annet status, og ble kalt stjänvallere av eks. Jörgen … ;-)
Men kanskje det er lett og bli løftet til de høyere makter, når han hadde ansvar for skiparene til Björgen og Northug, i deres velmaktsdager. Han hadde i tillegg ansvaret for skiparene til Celine Brun-Lie, uten at resultatene ble skremmende, internasjonalt.
God sommer Peos!
pelle
Det är helt korrekt som du skriver och det var även något som jag var inne på när han rekryterades. Han fick ju en gång i tiden sparken från svenska teamet pga samarbetsvårigheter. Vem vet om 20 år kanske användare på Skidpepp hyllar vallchefen för att han rekryterat sjärnvallaren Rikard Andreasson.
Peos
Hade Perry rest till Kina kanske han fått äran för Jonnas framgångar med tanke på att han är ansvarig för hennes skidor.
Det var i och för sig ett stort ansvar att få sig tilldelad storstjärnorna Björgen och Northug. Men du har nog rätt i att det blev lite extra hype i och med att han kom från andra sidan gränsen..
Tack detsamma, Pelle!
Kallas skidor vallades av stjärnvallaren men inte gick det bättre för det. Vallarens betydelse betydligt överdrivet skulle jag säga.
Är inte Helene Söderlund en del av vallateamet?
Helene Söderlund är testpilot
Unge herr Myhlback och studioexpert Peterson är anmälda som Sågmyras lag till torsdagens SM-teamsprint.
För Täby kör JVM-åkarna Rune & Skoglund.
Ny tråd att vänta?
Jan: Och då ingår hon väl i vallateamet?
swestam
Ja det gör hon. Däremot är hon inte den enda som saknas i listan ovan som verkar vara de ordinarie vallarna med åkaransvar.
Lasse Öberg chef över vallagänget säger att man inte är klar med utvärderingen av vallningen under OS som SOK kritiserat hårt negativt.
Gullsmører var epitetet Perry fick i Norge om man kollar gamla rubriker.
Ingesson slutar.
Bra då kanske de tar in en tränare som andra än Piteååkarna och Rönnlund vill jobba med.
Swestam – tack för infon, har uppdaterat i listan ovan nu. Stod även på förbundets nyhetssida om detta att tränartrion Anders Högberg, Lars Ljung och Stefan Thomson blir kvar som landslagstränare i sina tidigare roller med nyskrivna fyraårskontrakt.
Ida vore kanske ett namn.
När Kalla avslutade fanns det inget skäl till varför Ingesson skulle fortsätta sin anställning inom skidlandslaget. Polisjobbet var ändå mer lockande kan jag tro.
Oj, hur tänkte Norge här? Inte en enda av de duktiga juniorerna får vara med i landslagen. Mörk, Heggen, Melling var samtliga med och tog guld i stafetten på j-vm. Men de måste nu prestera sig in i landslaget under vintern. Det kan ju naturligtvis gå att göra så med, men jag är förvånad att man fortsätter att tro på Stenseth, Svendsen och Myhre.
https://www.vg.no/sport/langrenn/i/rE2bM3/var-ikke-enige-klaebo-presentert-paa-landslaget
@Daniel: Norge tar dessutom ut landslag innan man har fått klart med damtränare och organisation, det är tydligen inte så viktigt
Kurt
Så hvis dametrener og organisasjon hadde vært på plass, så hadde de tatt ut andre løpere på landslaget ..
Du snakker om gjennomtenkt og intelligent kommentar .. ;-)
Ser att norska åkaren Magni Smedås som bla tog brons på tremilen i NM i år och med topp-10-kapacitet som bäst i världscupen helt satsar på långlopp och blir kapten i Team Eksjöhus. Tragiskt att se en så bra traditionell åkare byta långlopp så tidigt i sin karriär.
Får gjøre et tappert forsøk på svensk skriftspråk .. ;)
Âr nog tårtkalas i det Svenska lägret i dag, sedan de hunnit ta del av det Norska skidförbundets uttagning av sitt kvinnliga elitlag inför nästa säsong.
pelle: Ja, mycket konstiga uttagningar.
Häpnadsväckande, skrämmande och samtidigt intressant hur Veronika Stepanova närmast på egen hand lyckas höja idrottens politiska funktion ytterligare en nivå. Hennes senaste inlägg på Instagram är ju helt oöverträffat. Om man inte visste att hon var en riktig person kunde man nästan tro att hon var påhittad — en blivande toppåkare med vass formuleringsförmåga, debattvilja och samtidigt extremt regimtrogen. Jag kan nästan inte föreställa mig vilket symbolvärde det kommer att vara att besegra henne för svenskor och norskor — om hon nu någonsin får tävla internationellt igen — och vilket värde det kommer att vara för Ryssland att hon besegrar ”västmakterna”. Kalla kriget, here we go again!
Daniel: Ja, idrottsliga sanktionerna mot ”hockeyliraren” Putin och hans Ryssland hoppas jag ska bli en påminnelse om att man inte kan göra vad som helst i dagens europa.
Men samtidigt blir det ju nästan synd att vi inte kan få se en damstafett typ nästa år där det skulle vara trevligt att få se svenskorna besegra det här ryska laget med Stepanova i spetsen. Hon är bra, regimtrogen och nu har hon visst börjat rida på vita hästar också i bästa Kim-Jong Un och Putin stil!
Daniel: Hon lyckas i alla fall väcka intresse, det är den enda instagram från en skidåkare som jag har kollat in de senaste veckorna eller rentav månaderna. När hon börjar slakta Iversen som elitåkare så är det klart att man vill läsa vad hon skriver.. Det kanske blir bra tändvätska för Iversen under sommarens träning, typ nu jäklar ska hon få se vem som kan åka skidor..
Någon som vet om det finns video med fina Emma också?
https://www.svt.se/sport/langdskidor/ribom-antligen-frisk-firade-med-skumpa-haft-ren-och-skar-otur
Tycker det är betydligt intressantare att följa svenskorna i med- och motgång än att ta del av Stepanovas förvrängda världsbild. Det bästa man kan göra är att ignorera henne. Har alltid tyckt att hon verkar obehaglig, på ett helt annat sätt än exempelvis Bolshunov. En ulv i fårakläder. Skulle inte sakna henne i VM. Ser hellre Sverige möta värdiga motståndare med empatisk förmåga som Weng och Fossesholm – eller Iversen för den delen. I jämförelse med Step. framstår Myllylä och Mühlegg som moraliska föredömen.
Som sagt henens IG är som en bilolycka, man vet att man inte ska titta, men…
Magnus Oscarsson var en läkare som var omtyckt av alla åkarna men de korrupta cheferna skulle till varje pris ha in sin kompis Pliggen och dennes överdebiterande företag. Därefter anställer man en läkare på halvtid fastän åtagande är större än 100% och jobb på helgerna…
Oscarsson har nu istället blivit anställd av skidskyttet där hans kunskaper värderas högre.
Pelle: Jag förstår inte vad du skriver, är det tyska eller engelska?? Spotta ut snuset så att vi hör vad du säger..
Skojar bara, det var ju klockren svenska det där!
Lite OT, men, inte illa pinkat att som längdskidåkare få en selfie med världens mäktigare man & kvinna…
https://www.instagram.com/p/CdJULiSJjOC/
En vecka kvar till Södergrens födelsedag
https://www.dagbladet.no/sport/ville-spekulasjoner-om-lonna-galskap/76061319?fbclid=IwAR3_Od0TCE4eXRRH-MlcXZDjIK3GOn5fSWkhkCtCiCjSIkZHjfaP3sep0lo
Litt OT, i den stille tid.
Johaug dro vel inn 2 millioner i rene premiepenger på et helt år.
21 åringen Erling Braut Haaland drar inn 4,4 millioner i rene premiepenger på en uke.
Noen kaller det galskap .. Tja.
Pelle: Ja det finns ingen särskild rättvisa i marknadsekonomi. Men livet är inte rättvist..
Men, men, hon har nog pengar så att det räcker och blir över ändå. Det är nog inte alla idrottare som har jobbat så hårt för sina inkomster som Johaug. När andra försöker gå i hennes fotspår (flugstad-östberg) så bryts de ner sakta men säkert verkar det som..
Mer om Johaug: För att vara en kvinna är hon faktiskt inte så kort, 162 cm. Enligt vad jag kan se ska hennes pojkvän f ö vara hela 198 cm lång..
Peos
Da er han er ”bare” 8 cm lengre enn undertegnede .. ;)
Nok om det ..
Ja det er så trist at Ingvild sliter med og få godkjent denne ”helseattesten”. Hun hadde jo sine beste år foran seg i sporten. Og ikke minst på et tynt norsk landslag, ville hun vært meget kjærkommen tilbake i troppen. Nå er jeg en pessimist av natur, men blir positivt overrasket om vi får se henne i sporet, i alle fall på et internasjonalt nivå. Det toget har nok gått, dessverre.
Pelle – Ingvild har ju officiellt gått ut med att hon avslutar karriären (hände för några dagar sedan)…
Så, ingen mer Østberg i landslaget…
LS läsförmåga är inte så god
https://www.svt.se/sport/langdskidor/ostberg-satsar-vidare-utanfor-landslaget
Calven
Korrekt.
Ingvild tar over Johaugs trener, Pål G Mikkelsplass i sin private satsning.
Og for og bruke kommentaren til en kjent norsk fotballtrener på 90-tallet, der Rosenborg skulle møte Real Madrid i Champions League: ”There it hope in the henging snore” .. ;)
Lampic blir väldigt mycket saknad.
Swestam, så jäkla trist att AneMarija Lampic blir skidskytt – suck…
https://bit.ly/3Pvb5aq
Blir det samma krav på Östbergs fysiska status utom landslaget som inom?
Eller smiter hon på sidan?
Precis som Stina har väl inte heller Lampic haft sin styrka i fristilsåkningen, särskilt när vi tänker distans? Men Stina åker många gånger tillräckligt snabbt för att kunna få resultat om skyttet går bra, så det blir väl förmodligen så för Lampic också.
Går det bra får hon tävla mer, vilket hon kanske ser fram emot efter två nedklippta skidsäsonger. Hur konkurrensen ser ut i slovenskt skidskytte har jag ingen större koll på.
Peos – bästa Slovenska skidskytten bland damerna kom på 99:e plats i totalen i fjolårets världscup… Hmmm…
Ser inte ut som någon jättesvår uppgift för fröken Lampic att ta en plats i landslaget inom kort…
Slovenien har ett riktigt bra juniorlag i skidskytte. Lena Repinc (03) tog två silver och en fjärdeplats på JVM detta år. Kaja Zorc (03) med två topp-10-platser individuellt på JVM. Ziva Klemencic (01) med två tiondeplatser på JVM. På EYOF tog Klara Vindisar (03) ett silver, Repinc ett guld och Zorc ett brons. Med Lampic kommer Slovenien ha ett vasst stafettlag till OS om fyra år, ser dem som klara utmanare om medaljerna i stafetten då.
Lampic byte blir nog lika framgångsrikt som Nilssons. Tyvärr.
Som andra sagt ovan – verkligen trist att Lampic blir skidskytt. Vill så klart se Maja, Linn och Jonna slåss om spint-cupen nästa säsong, men om det blir trippel svenskt på pallen i sprinten mest hela tiden är det inte samma sak. Svårt att se vem som ska kunna utmana svenskorna nu.
Henry – gällande damsprint efter AneMarija Lampics frånfall – nästa säsongs svåraste konkurrenter till Jonna & Maja (Linn väldigt osäkert kort) blir nog Nadine Fähndrich, några av dom nya finskorna, en allt bättre Julia Kern, måhända någon av dom yngre norskorna?
Kanske även Diggins i skatesprint och Matintalo i klassisk sprint…
Ser även sprintpotential på flera yngre tjeckiska åkare…
Kommer bli en konstig säsong utan ryskor/ryssar – samtidigt en bra åtgärd gentemot Adolf Putin…
Lampic väljer alltså att byta sport ett år före hemma-VM i Planica (!), vilket får ses som smått sensationellt. Bättre morot hade hon väl knappast, kan man tänka? Hon har ju tidigare klagat på lite resurser och stöd nationellt och det hänger säkert ihop. Enormt avbräck för slovenska truppen och illa att ännu en centraleuropeisk profil försvinner från längdscenen. Men Lampic kände sig nog ensam på toppen efter att Visnar slutade.
Ser at Linn Svahn trekker seg ut av det svenske landslaget.
Landslagstrupperna ska presenteras kl 10:30 imorgon tisdag men framkommer redan nu att Linn Svahn tackar nej till landslaget för att i stället göra en egen satsning mot VM i slovenska Planica:
– Det här beslutet grundar sig i att jag vill jobba tightare med mitt egna team på hemmaplan och lägga upp en plan som är optimal både för min återhämtning i skadan och utvecklade och motiverande mot mina framtida mästerskapsmål, säger Svahn.
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/just-nu-hoppar-av-skidlandslaget/
Obegripligt och ett dåligt beslut av Svahn. Finns inte en åkare så som lyckats få en bättre karriär genom att stå utanför landslaget. Petter försökte… Beslutet som citeras ovan är bullshit. Det är i princip alltid konflikter av olika slag som ligger bakom dessa beslut och det förmodligen anledningen nu också. Man misstänkte redan i VM 2021 att saker inte stod rätt till när Linn ”floppade” inför svenska folket som hade trott att hon skulle åka ner och plocka minst två guldmedaljer. Istället åkte hon halvskadad och man mörkade det från alla håll. Linn blev hånad för att hon vägrade ställa upp i intervjuer efteråt och istället valde att gå under jorden. Här nånstans tror jag att grunde till allt detta startade.
Halvskadad… Försök själv åka skidor med rotarcuffsruptur! Skadan mörkades knappast däremot förstod ingen omfattningen av den.
Fascinerande att du vet att det inte är orsaken och att det är ett felbeslut. Beror det på en konflikt vilket jag inte utesluter är det såklart förbundets fel som anpassar landslaget efter Kalla. Ska du hata på Linn får du försöka bättre.
Lika väntat som att hösten kommer efter sommaren var beskedet om Svahn. Om man hänger med någorlunda i rapporteringen förstår man att hon inte är fit ännu.
Om det finns något positivt att ta med oss är det att Linn gör detta i samråd med Ola Ravald. Om det finns någon i längdvärlden jag har förtroende för mer än Perry Olsson, så är det Ola.
Linn har många år framför sig, både i sprint och distans. Tror dock att hon kommer chocka många in mot mästerskapet. Men det är så klart mest en killgissning. :-) Hoppas hon lyckas, Linn behövs i skidåkningsvärlden, har saknat rebellen i cirkusen sen Petter la av och Linn stöp i Ulricehamn, det får inte vara för slätkammat!
Häggström verkar åka ut helt från landslagsverksamheten. Leo Johansson lär väl ta hans plats i A-laget.
Ska bli intressant hur man gör i övrigt. Personligen tycker jag att en sån som CJ Westberg har fått många chanser och aldrig levererat när det gäller. Viss kapacitet har han ju emellanåt, men det känns som han alltid blir 48a i kvalet när han får chansen.
Tycker hellre man ska satsa mer på det yngre gardet.
Intervjun i Expressen med Linn pekar inte mot en schism med landslagsledningen, snarare att hon känner sig själv och vet sitt eget bästa. Hon säger det inte rent ut, men man kan ana det mellan raderna. Skulle hon köra intervaller med de andra toppåkarna i landslaget finns risken att tävlingsdjävulen tar över, och att hon går hårdare än vad som är att rekommendera. Bättre att träna helt ensam tills hon känner att hon kan ge 100 % utan överdriven risk för bakslag.
A-landslag säsongen 2022-23:
Damer
Ebba Andersson, Piteå elit SK
Maja Dahlqvist, Falun Borlänge SK
Anna Dyvik, IFK Mora SK
Johanna Hagström, Ulricehamns IF
Frida Karlsson, Sollefteå Skidor IF
Moa Olsson, Falun Borlänge SK
Emma Ribom, Piteå elit SK
Jonna Sundling, Piteå elit SK
Herrar
Jens Burman, Åsarna IK
Marcus Grate, IFK Umeå
Calle Halfvarsson, Sågmyra SK
Anton Persson, Falun Borlänge SK
William Poromaa, Åsarna IK
Oskar Svensson, Falun Borlänge SK
Team BAUHAUS
Damer
Moa Hansson, Falun Borlänge SK
Louise Lindström, Falun Borlänge SK
Moa Lundgren, IFK Umeå
Lisa Ingesson, Piteå elit SK
Märta Rosenberg, Duveds IF
Herrar
Edvin Anger, Åsarna IK
Jonas Eriksson, IFK Mora SK
George Ersson, Falun Borlänge SK
Leo Johansson, Falun Borlänge SK
Eric Rosjö, IFK Mora SK
Team Svenska Spel:
Jenny Solin, Sollefteå Skidor IF
Ingrid Hallquist, Åsarna IK
Elina Rönnlund, IFK Umeå
Gustaf Berglund, IFK Mora
Emil Danielsson, Högbo GIF
Truls Gisselman, Rehns BK
Gustav Kvarnbrink, Åsarna IK
Carl Rune, Täby IS SK
Måns Skoglund, Täby IS SK
Lite konstigt att Häggström inte finns med någonstans. Från flera OS lopp till helt ute i kylan.
Ingen Tove Ericsson, är hon fortfarande för ung? 19 år borde man väl ta plats i Svenska spel i alla fall.
oskar2: Tove är junior nästa säsong också. Hon kommer att bli uttagen i Team Svenska Spel Juniorer som redovisas den 20 maj.
Fredrik Andersson? Varför är inte han med?
En annan underlig händelse är att Dyvik är uttagen utan att ha tackat ja till erbjudan. Kan det stämma?
Dessutom väljer man Ingrid Hallquist före Lovisa Modig till team Bauhaus?
På vilka grunder då? Ålder?
Noterade har bytt klubb jämfört med förra säsongen:
Moa Hansson från Landsbro till Falun-Borlänge
Lisa Ingesson från Strömnäs till Piteå elit
Anton Persson från Bore till Falun-Borlänge
Kanske är det någon till som bytt klubb, har inte gått igenom alla namnen. Noterbart att Piteå som är så starka på damsidan inte har någon med alls på herrsidan nu i de tre seniorlandslagen. Falun-Borlänge har med flera på både dam- och herrsidan.
Själv tycker jag att de har tagit ut bra A- och TB-lag. Gillar att de yngre får chansen. Tove E och Lisa E har väl ett år kvar som juniorer innan det ev blir aktuellt att lyfta upp dem med. Team Bauhaus-lagen ser vassa ut med utmanare som vill sno världscup- och kanske även VM-platser från de mer etablerade i A-landslagen.
Mitt intryck är att det finns någon schism eller så bakom att Svahn kör utanför landslaget utan hon har satt ihop ett eget team runt sig för att köra enligt egen plan och takt i syfte att komma tillbaka så bra som möjligt.
LS: för att bli uttagen i team svenska spel måste man bo i Östersund, Falun eller Umeå och det gör ju inte Lovisa. Det var ju tex därför inte Sofia Henriksson blev uttagen förra året.
Team Svenska Spel är lit annorlunda som jag förstått så är iprincip alla elitåkare som bor på någon av de tre orterna välkomna att träna med och ta hjälp av tränarna. Får sponsorns skull behöver några åkare lyftas fram och de prioriteras tydligen på något sätt.
Jörgen: Hansson och Persson bytte väl klubb inför den gångna säsongen, inte nu. Alla som tävlade för Bore var tvungna att byta då Bore la ned sin elitverksamhet. Modig och Jonasson är två andra som bytte från Bore till Falun/Borlänge. Däremot har Ingesson bytt nu. Varit lite surr om att Rosenberg kommer byta också.
Jörgen: Instämmer i det du säger att uttagningen av A- och TB-lag ser bra ut särskilt på damsidan. Vilka åkare som tas ut till Team Svenska Spel spelar mindre roll.
Swestam har dock rätt angående klubbyte. Det är väl bara Ingesson som har bytt klubb i år vilket var väntat.
Swestam: Ja, menade för ett år sedan då de representerade en annan klubb vid tiden för dåvarande uttagningarna, det som du skriver stämmer säkert. Trist med Bore, den anrika skidklubben från Torsby som bedrivit skidverksamhet sedan 1920 (över 100 år!), ser nu på deras hemsida att de fortsätter med juniorverksamhet samt elitlag i skidskytte samt en långlopppare (Adrian Lundberg) men inget elitlag i vanlig längd.
Mycket konstig historia med Bores elitsatsning. Sponsorer var beredda att pytsa in en hel del pengar men klubben hävdade att de hade en policy att pengarna måste gå till hela klubben och inte kunde användas bara för elitåkarna och då blev det inte något av med det hela.
Gustav, Motivet bakom Fredriks petning vet nog vara Byström. Har inte sett någon offentlig kommentar om saken. Ålder är nog inte orsaken. Och han bor rätt.
Swestam: Bore agerar väl bara helt enligt den kommunistiska doktrinen: Alla ska ha del av pengarna. Annars ska ingen ha några pengar. Detta synsätt är ganska vanligt i det svenska samhället även inom idrotten. Pengar tas från herrfotbollen och delas ut till damfotbollen eller till andra mindre förbund.
Läser att Ryssland fått deltaga på FIS-möte idag. Mycket märkligt… FIS som organisation är helt enkelt superkorrupt
LOA, det kan ju också vara den fascistiska ”modellen”, som du väl gillar? Seriöst: sluta med tramsprovokationer här!
Jan – håller med om Ryssland och deltagandet i FIS pågående kongress!
Varför i helvete får dom vara med där överhuvudtaget??
Jag vill inte se Ryssland i någon idrott i överskådlig tid framöver…
Lika distanser för dam o herr innebär tydligen att herrarna ska åka kortare. Var inte tanken från början att damerna skulle upp på samma som herrarna? Nu blir 15 10 och 30 blir 20 och stafetten 7,5 även på mästerskap. Känns väldigt urvattnat. Tydligen anser inte FIS ändå alltså att damerna kan åka som dagens herrar.
Man har kortat herrarnas lopp eftersom totala TV-tiden i snitt inte ska överstiga 90 min per tävlingsdag.
Uppfattar att det med lika distanser för män/kvinnor gäller världscupen, junior- och U23-VM samt Youth Olympic Games (YOG) men inte VM där det ska diskuteras vidare och bestämmas först nästa år, citerar in från FIS hemsida:
”The decision whether to implement it on World Ski Championships level will be discussed with all stakeholders and decided in May 2023.”
Dvs blir som innan i kommande VM i Planica som genomförs innan dess om jag inte har missat något nu?
Kallner: Inget beslut om mästerskapen. VM i Planica kommer gå med de gamla distanserna.
Angående lika distanser för damer och herrar nästa år, ska man skratta eller gråta? Det här blir ju helt galet då man inte tagit hänsyn till att damer i genomsnitt åker ungefär 10% långsammare än män. Att åka lika långa sträckor betyder att damerna kommer åka samma sträcka som herrarna på 10% längre åktid. Man kan därför säga att damerna kommer att åka längre än män nästa år (i åktid).
Valdemar, springer damer 10 000 meter lika snabbt som herrarna? Kör de långlopp i Ski classics lika snabbt som herrarna? Simmar de 1000 meter lika snabbt som herrarna? Kör de Ironman på samma tid som herrarna? Vad är galet i att de åker lika långt i skidspåret, jag fattar inte? Det är väl helt naturligt. Bra beslut, märkligt att det tagit så lång tid, det är däremot galet. !
Valdemar – herregud, är du totalt begåvningsbefriad?
Klart som korvspad att kvinnor skall skall närma sig herrarna i samtliga idrotter…
Kvinnor spelar 2x 45 minuter i fotboll, 3x 20 minuter i ishockey, springer 42km i maraton, cyklar 18 mil i linjelopp i mästerskap – precis som det skall vara!
Att längdskidåkarna skulle vara ett undantag verkar vettlöst – dessutom har ju distanserna redan justeras tidigare – 5km försvann, 20km försvann osv…
Hurra för jämlikhet!
Expressen publicerar en artikel idag om petningen av Häggström och Westberg:
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/emma-ribom-forvanas-over-petningen-av-johan-haggstrom/
Häggis (30 år) fick beskedet från ledningen att han inte får en plats i A-landslaget och att de vill föryngra Team Bauhaus-laget. Tydligen har Westberg (29 år) fått en liknande förklaring enligt en några dagar äldre artikel hos SVT:
https://www.svt.se/sport/langdskidor/westbergs-pik-mot-landslaget-efter-petningen-saknar-talamod
Westberg tycker också att Leo J, Anger och Rosjö är givna i A-landslaget (nu i Team Bauhaus).
Juniorlandslagen damer:
Lisa Eriksson, Strömnäs GIF
Tove Ericsson, Hudiksvalls IF
Erica Lavén, Täby IS SK
Elin Näslund, Vårby IF
Herrar:
Elias Danielsson, Högbo GIF
Ludvig Berg, Rehns BK
Erik Bergström, Rehns BK
Hugo Nilsson, Hudiksvalls IF
Vilken vår och försommar det har varit, ingen kan väl påstå att det varit nyhetstorka inom sporten!
Johaug och Kalla slutar, män och kvinnor ska börja åka samma distanser, Frida Karlsson besegrar Hanna Öberg – i skidskytte!, Linn Svahn lämnar landslaget och uttalar sig positivt om ski classics, Lampic byter sport..
Peos
Og det russiske ”vidunderbarnet” Stepanova, belærer de uvitende .. ;)
Pelle – snälla, kan vi inte FÖR GOTT glömma dom ryska idrottsmännen/idrottskvinnorna?
Det fasansfulla Ryssland gör i Ukraina är ingen liten sak – Ryssland har tagit vidrigheten och ondskan till nya bottennivåer…
För mig kan vi för gott sluta bjuda in ryska idrottare – för evigt… Litet straff efter vad Ryssland utsätter världen för…
Putin är värre än Hitler…
Trots allt var dåren Hitler värre ån galningen Putin. Men det visade sig att Tyskland förmådde ta sig in i värmen igen. Den möjligheten har också Ryssland och ryssarna men det krävs en fullständig omdaning av det ryska samhället och sannolikheten för att det ska ske inom överskådlig tid är tyvärr låg.
Tobbe H – Hitler krigade i 2000 dagar, Putin har krigat i mindre än 90 dagar…
Så, ingen vet var detta tar vägen – troligen kommer det sluta i totalt haveri för hela världen…
Putin kommer hellre använda kärnvapen än att låta sig förnedras till en krigsförlust – karljäveln är galen, sjuk i huvudet, totalt känslomässigt avstängd – ett Europa totalt förstörd av kärnvapen är en framtid som känns otäckt realistiskt…
Putin kom väl till makten 1999 och startade sin fina krigskarriär med att lägga Tjetjenien i grus. Sedan dess har grusläggningen varit nästan konstant pågående någonstans i världen. Så jag räknar att Putin har varit i krig i minst 8 000 dagar nu.
Putin borde dömas till att äta upp all rysk fluorvalla som finns kvar i lager. För är det en sak jag vet är att det kommer bli full fluorfest när Ryssland (snart) är välkomna tillbaka in i värmen hos FIS igen.
Ännu en aktiv längdskidåkare (och i a f tidigare talangstämplad) byter till den där andra sporten…
https://www.insuedthueringen.de/inhalt.biathlon-mit-gewehr-antonia-fraebel-wechselt-zum-biathlon.314dad6e-e9e5-4c64-be5a-393cf9fe2ee1.html
Freddy – Antonia fick väl ingen plats i kommande säsongs A-lag i Tysklands lag – kan vara en orsak…
Antonia annonserade sitt byte till skidskytte för över en månad sedan och långt före de tyska landslagstrupperna var klara. Jag tror detta var uttänkt sedan länge, att hon skulle hålla på med längdskidor t o m OS i Kina för att att byta till skidskytte till säsongen efter OS. Hennes man (då Antonia bara för en eller två veckor sedan gift sig med Philip Horn) är ju skidskytt.
Ser att 88% av damerna inte vill köra samma distanser som herrarna enligt en enkät. Känns ju inte så bra att man inte har med sig åkarna, finns väl risk att ännu fler hoppar av till skidskyttet framöver.
https://www.nrk.no/sport/utoverne-prover-desperat-a-stoppe-femmilsforslag-1.15977976
Fast det är väl mer att herrarna kommer åka som damerna än tvärtom.
Fräbel har ingen framtid inom längd och frågan är om hon har det inom skyttet. Ett byte är inte lätt att genomföra till det positiva.
Vad jag förstår är många emot att åka femmilen i Kollen eftersom det är den enda femmil under WC säsongen som åks.
@D.N. : Den de intervjuar är Virginia de Martin Topranin, som uppenbarligen inte kört världscup de senaste 4 åren!
Efter uppdatering på förbundets hemsida idag har uppdaterat listorna ovan i trådstarten, enda som är kvar nu är vallarna under Myhlbacks ledning och så chaufförerna, en lättförbisedd yrkesgrupp men ack så viktiga för att åkar- respektive vallabussen ska komma fram som de ska till tävlingsorterna i Europa :)
Verkar som om de söker en till landslagstränare för damerna jämte Thomson (skrivs som vakant på förbundets sida). Enligt förbundet (via mejl) kommer mer info senare under sensommaren vad gäller vilka vallarna blir kommande säsong.
Läser att de riktiga alpina nationerna försöker få bort korrupta Eliasch. Tyvärr har ju FIS medlemmar som Thailand och Abu Dhabi som inte direkt sätter skidåkningen främst.
Dessutom har FIS bytt namn för att brädåkarna var kränkta.
https://www.insidethegames.biz/articles/1123664/fis-congress-eliasch-vyalbe-milan
Jan: Välbe fick 48 av 115 röster tydligen. Jag vet inget om det systemet men hur kunde hon få så många röster..? Hon är visserligen en lite rolig typ men det var väl bra ändå att hennes (o?)frivilliga stöd till Putins förehavanden i alla fall ledde till att hon fick lämna sitt uppdrag..
Är väl diktaturer från Afrika och Asien som inte hör hemma i skidförbundet som röstat på Välbe…
Tävlingsprogrammet för 2022/23, alla distanser samma för herrar och damer.
Ruka: Sprint (k) – 10 km (k) – 20 km (f) jaktstart
Lillehammer: 10 km (f) – Sprint (f) – Skiathlon 10+10 km
Beitostölen: Sprint (k) – 10 km (k) – Mixstafett 4×5 km (dam-herr-dam-herr)
Davos: Sprint (f) – 20 km (f)
Val Mustair: Sprint (f) – 10 km (k) jaktstart
Oberstdorf: 10 km (k) – 20 km (f) jaktstart
Val di Fiemme: Sprint (k) – 15 km (k) – 9 km (f)
Milano: Sprint (f) – Teamsprint
Les Rousses: 10 km (f) – Sprint (k) – 20 km (k)
Toblach: Sprint (f) – 10 km (f) – Stafett 4×7,5 km
Oslo: 50 km (f)
Drammen: Sprint (k)
Falun: 10 km (k) – Sprint (f) – Mixstafett 4×5 km (herr-dam-herr-dam)
Tallinn: Sprint (f)
Lahti: Mix teamsprint – Sprint (k) – 20 km (k)
Bara 1 tävlingsort i Sverige men 4 olika i Norge…
Kul med flera helger med 3 tävlingsdagar. Skiathlon ändrad till 2×10 km gillar jag, tyckte damernas 2×7,5 var för kort och herrarnas 2×15 var för lång tidigare. Roligt med distansen 20 km. Känns som det är lite fler sprintar än tidigare vilket kan jämna ut balansen mellan sprint- och distansspecialisterna lite.
Mixstafetter blir kanske räddningen för Norges damer.. På sätt och vis tråkigt med bara en vanlig stafett men sanningen att säga brukar vi ju ändå inte få se de bästa svenska lagen i VC.
Jag kan bara hoppas att Calle H (mot förmodan?) kan fortsätta där han slutade säsongen. För 10 km kan väl bli en perfekt distans för honom och det blir många sådana.
Hur ser er lista ut på personer ni väntar och väntar på skall ta STEGET och bli riktigt vassa?
Min lista:
Alicia Persson – byter klubb kommande säsong efter ett par säsonger med motivationsproblem mm…
Elia Rönnlund – alltid varit ett ämne, men ryggen har strulat i flera säsonger, men kanske kommande säsong kan vara genombrottet?
Fredrik Andersson – den eviga lillebrodern – har kapacitet, men tränar han rätt? Kanske mindre träning med Ebba och mer träning med de tuffa pojkarna?
Louise Lindström – kanske vår näste hybridåkare – har mycket att ge…
Eric Rosjö – satsar han på långlopp kommande säsong?
Jonas Eriksson – visar emellanåt stor kapacitet, men när kommer boomen?
Sofia Henriksson – kanske sista säsongen att försöka visa framfötterna efter flera säsonger med skador och ”personliga” problem…
Moa Lundgren – har egentligen ALLT för att lyckas – bra stöd av familjen, grym kapacitet kroppsligt, men, mycket oflyt… Kanske totala genombrottet kommer denna säsong?
Samtidigt ser vi fram emot dom entusiatiska ungdomarna kommande säsong!
Märta, Edwin, Moa Hansson, Truls, Måns, Bergström…
LS: 23-åriga Fredrik Anderssons petning från landslagen kan tyckas vara märklig. Så dålig har han inte varit tycker jag. På sin Instagram skriver han kort om det: ”När platsen i landslaget uteblev fortsätter jag min satsning tillsammans med @piteaelit. Enormt taggad framåt!” dvs han fortsätter med idrottskarriären och för Piteå Elit. Kanske får en nytändning och kommer tillbaka i landslaget framöver, vi får se?
Känslan är att Moa Lundgren har fått flera chanser än de flesta trots sin unga ålder (född samma år som Fredrik A) men det har inte riktigt gått som vi alla (och hon själv förstås) hoppats på och lite för mycket oflyt med skador etc. Moa L, Jenny Solin och Elina Rönnlund har nog lite press på sig kommande säsong att prestera ty det kommer nya och yngre åkare underifrån som gärna tar deras platser i landslagen.
Vi får samtidigt komma ihåg att det inte är många som tar det där sista steget av olika skäl. Du frågar vilka som tror kommer att bli riktigt vassa. Om exkluderar comebackande Linn Svahn skulle jag gissa på Moa Hansson och Louise Lindström möjligtvis. Moa O är redan i A-landslaget och upp till henne att visa är där för att stanna nu. Förstaårsseniorerna och juniorerna är för tidigt att uttala sig om tycker jag.
För danerna utanför A-landslaget är premiärhelgen viktig om de ska lyckas slå sig in i världscupen som följer (de i A-landslaget har förtur) samt de måste ta chansen när/om de får den i världscupen.
Jörgen – glömde nämna ytterligare en person jag tror på framöver – Georg Ersson!
Vad det gäller Linn Svahn är jag mer tveksam, tyvärr…
Kanske Linn ”peakade” sin karriär i Falun i slutet av januari 2021 när hon vann både det klassiska distansloppet och vann sprinten dagen därpå – sju dagar senare var hennes karriär över troligtvis…
LS: Ja, vi får se men jag har absolut inte gett upp Linn Svahn. Tror och hoppas att Linn kommer tillbaka och är (minst) lika bra som innan men inte direkt. Viktigt att hon lyssnar på sin kropp och att det får ta den tid det tar för att inte riskera bakslag.
LS: Är väl Moa Lundgren från den listan som har störst chans men då måste hon börja hitta tillbaka och känslan är att hon blir för ivrig så gäller hitta balansen
Googlar man rotarcuffsruptur så ser man både att det sannolikt är den skada som Linn drabbats av och den oerhört svåra väg tillbaka det innebär. Kommer hon tillbaka är det en fantastisk bragd. Det som ändå ger mig lite förhoppningar är hur speciell Linn är, om någon kan klara det är hon.
Firma MDFK lämnar landslaget. Stjärnduon Frida Karlsson och Maja Dahlqvist kommer bedriva sin träning utanför landslaget.
– Jag tycker att det är trist att Frida och Maja inte vill vara en del av landslaget eftersom vi ser att just vår landslagsmodell verkligen har varit en starkt bidragande effekt till framgångarna, säger längdchefen Lars Öberg i ett pressmeddelande.
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/frida-karlsson-och-maja-dahlqvist-lamnar-landslaget/
Hoppsan
https://www.svt.se/sport/langdskidor/frida-karlsson-och-maja-dahlqvist-lamnar-landslaget
Det såg jag inte komma. Men de är ju starka profiler och toppåkare så det riskerar väl inte så mycket ekonomiskt direkt. Kanske tvärtom.
Jag förstår helt att man väljer en egen väg om det upplägg landslaget har inte är det optimala. Förstår det fullständigt. Men trist för de nya i laget som inte får lika många av storåkarna att tampas emot på läget etc…
Hoppsan igen, skrev det typ samtidigt som Jörgen.
Repetition är ju bra har jag hört =)
Girigt men så har de Northug som förebild också…
Trist, men inte direkt förvånande att de var just dessa som skulle hoppa av. Antar att det inte blir någon Frida på Torsdag heller.
Rubik: Ja, vi skrev samtidigt :)
Firma MDFK hoppar av A-landslaget efter uttagningen och presentationen för ett litet tag sedan. Hur är det med kommunikationen, förstår att landslagsledningen inte är glad? Hur reagerar de övriga aktiva, bildas det grupperingar och falanger nu eller kommer kamratandan att fortsätta vara lika god framöver? Ska bästisarna träna tillsammans och bli allround båda två eller hur är det tänkt. Lite orolig för att Frida ska gå över gränsen igen, hon behöver kollas så att det inte sker.
Uro i den svenske leiren, eller.
Men samtidig forstår jeg Fridas valg, man kan vel trygt kalle hennes siste sesong som total misslukket, i alle fall med hennes skyhøye ambisjoner.
Bli inte förvånade ifall ni ser MDFK börjar hänga med systrarna Öberg och Stina Nilsson på skidskyttestadion i Östersund…
Dax att kasta om landslagstrupperna efter MDFK:s sorti…
Släng in Moa Hansson & Louise Lindström i A-laget och skicka in Lovisa Modig i Team Bauhaus…
Det kan väl ändå inte vara tänkt att bara sex åkare skall vara med i A-lget?
Det flasker seg til.
Damelandslaget har erobret et trenerteam, av ypperste kvalitet med Sjur Ole Svarstad og Stig Rune Kveen, (tidligere Northugs trener fra 2014) Men de har en stor jobb foran seg, fram til første hovedmål, nemlig VM i Trondheim 2025..
De 4 trønderjentene som bekler landslaget, har nå fått sin vilje innvilget med Kveen som trener, som har sin base i Trøndelag. Det har vært etterspurt i mange år.
Ingrid Vikman
Swestam…. Men samtidigt ville Frida och Maja va med. Så då har man inte lyckats, enligt mig. Landslagsmodellen ska ju va till för dom bästa åkarna. Inte domvsom vill tillhöra en grupp.
En del av problemet är ju att man inte såg över det här för fyra år sen, utan lät Kalla helt diktera villkoren. Inte konstigt att det nu är fler som vill göra samma sak.
Nu skrev jag visst i fel tråd. Ursäkta!
Säkert har flera av er redan sett det tidigare men såg nu att förbundet gjort klart med en ny landslagstränare (stod tidigare att det fanns en vakans, antagligen efter Magnus Ingessons sorti) i form av den tidigare landslagsåkaren Ingrid Vikman som bott och jobbat i Norge som tränare sedan 2014, hon börjar den 15 juni, en halvtidstjänst och kommer främst att jobba med Team Bauhaus damer.
Ser att Swestam nämnde henne några kommentarer upp. Kopplade inte då när bara namnet nämndes :)
https://arenan.yle.fi/1-50962533#autoplay=true,
Att se i väntan på november