Val di Fiemme – Tour de Ski 2023
Publicerat i 2022-23, Tour de Ski
Nu ska touren bara sys ihop. 15 km masstart idag och sen berget som ska bestigas. Gårdagen bjöd ju på en del dramatik. Willes skejstskär reagaerade jag på redan under loppet och kapningen var ju inte snygg den heller. Två varningar var ju tyvärr fullt rimligt. Även fast William känns mer balanserad i år än tidigare behöver han jobba med de bitarna – det står ju helt klart.
Calle såg helt fantastisk ut igår. Kläbo var ju lite starkare men på upploppet där fick han bita i. Hoppas på en clean masstart idag så han åtminstone får chansen att åka om det.
Frida gjorde touren lite mer spännande igen.
15 km idag känns bra. Tror det kommer bli ett mer spännande herrlopp än senast.
Maja satte sig på planet hemåt i morse som planerat, nu är det fyra svenska damer kvar i touren.
Pärmen bryter också touren men där är det p.g.a. problem med magen, hon kommer alltså inte att sätta fart eller färg på dagens masstart i klassisk stil.
Touren känns mer och mer som korv med bröd. Förutsägbart.
Första gången en svensk leder touren inför klättringen. Bara sjukdom kan hindra Frida nu. Kul med Hennig och viktigt viktigt för sporten. Är många duktiga åkare i klassisk stil som kan utmana om medaljer på VM. Frida och Ebba är helt klart utmanade.
Ilar??
Blir svårt att jobba upp sig i form till VM.
Hade hon blivit uttagen idag? Knappast.
Bra lopp idag, som vanligt när det gäller näst sista etappen på Touren. Klassisk masstart i Val di Fiemme är mumma, och ibland jobbigt för nerverns.
Kallner: Moa Ilar är inte i toppform nu under touren nej men vem har gjort det bättre än henne på distans tidigare i vinter om vi inte räknar med Ebba och Frida? Moa har en sjätteplats från 20 km masstart klassisk stil i Lillehammer i början av förra månaden (de åker samma i VM fast 30 km) och slog då bl.a. dagens vinnare Hennig, Kalvå, Diggins, Flugan och Heidi Weng.. Vi får hoppas att Ilar är i form till VM?
Mycket taktiskt åkt av Frida idag.
Glömde kommentera Häggström igår. Riktigt kul att ytterligare en sprinter visar framfötterna. Häggström tar därmed den tredje sprintplatsen till VM, gissar jag. Fick köra två race mot Kläbo i toppform.
Calle.. Man ger sig inte ned först i en utförsbacke som den där strax innan mål med konkurrenterna strax bakom som kan komma i suget.. På varvet innan ville och lät han fransosen Lapalus gå först nedför.
Tycker Brink-backen är ett dåligt namn på en backe. Blev tjatigt att höra det varje varv. Döp gärna backar efter positiva ögonblick som Magnusson-backen, men inte efter att någon gått i väggen pga hälsoproblem. Det är många svenskar som gjort sämre stafettsträckor än Brink.
Synd att Calle halkade till eller blev lite påkörd i sista backen. Calle gör många bra taktiska beslut just nu. Så kul att se. Synd att ingen annan svensk utom Poroma och Calle klarade att gå med hela vägen. Det skulle vara ett fint kvitto mot ett stafetten att man kunde följa med här. Hoppas Burman kan börja få fart på dieselmotorn snart.
Såg att Hennig, Karlsson och Niskanen hade kommit överens om att hålla ett högt tempo i förhoppning om att knäcka det norska gänget och framför allt Tiril Weng. Ett smart samarbete eftersom ingen av dem hade någon hjälp av lagkamrater. Karlsson har stora möjligheter att hålla undan nu men bakom kan det bli spännande. Tippar Niskanen som tvåa, hon är ingen raket i fristil men nu är det ju mest klättring.
Tror Calle får det svårt att nå pallen då han nog bär på för många kilon jämfört med några strax bakom.
Niskanen var dock inte så nöjd med hjälpen hon fick av Frida och Hennig.
Niskanen var den moraliska vinnaren i loppet. Smart kört av Frida idag, men hade de kommit överens om att hålla högt tempo alla tre förstår jag att Nisknen var irriterad över utebliven hjälp. Hon drog ju i princip hela vägen. Hennig var ju aldrig i front och drog.
Ännu ett bra lopp av Rosjö. Visar än en gång att han kan hänga med i världselitens tempo. Lite otur att hans sämre dag kom just på jaktstarten i Oberstdorf där hela klabbet delades upp i två grupper och där han hamnade först i grupp 2. Bör också vara klar för VM om inget radikalt händer de närmsta veckorna. Har ju en topp-8-placering sedan tidigare i vinter.
Vad betyder ens moraliska vinnaren?
Hennig var ju helt överlägsen i spurten och jag vet inte hur någon skulle lyckats gå ifrån henne idag.
Jan. Det är klart att om du ligger i ryggar hela resan tills upploppet så har du förbrukat mindre krafter än den som blir tvingad att dra hela vägen. Dessutom ligger i suget bakom Niskanen när upploppet börjar. Fattar du inte det?
Frida och Hennig får väl säga som norrmännen: ”Niskanen åkte så fort att vi inte orkade gå upp och dra”, det kan ju ha varit lite så. Det kostade väl på lite för Frida att gå vid sidan om spåret hela tiden och sedan är det väl inte orimligt att hon börjar känna av den här veckan nu. Som hon genomfört på hög nivå hela tiden utom någon enstaka missräkning (ingen semi igår).
Jag börjar förresten tycka att det för Fridas del är allra bäst om en masstart är i fri stil. Allt hon behöver där är en hyfsat ordentlig uppförsbacke att kliva på i. Det känns som att hon har något svårare att komma med något avgörande i klassiska lopp, där det som någon noterade finns en del riktigt bra konkurrenter.
Håller med om att Calle den här gången såg alert ut och höll hela tiden ett öga på var Kläbo befann sig samt såg till att alltid ligga långt fram. Sen är det ju små marginaler att lyckas med en spurt omgiven av andra duktiga som Golberg och Fabiani m fl. I intervju med NRK framgick att han hade bra med krafter kvar på slutet och att en femteplats med tanke på det var en mager utdelning. Vidare att han kanske skulle ha gått för det i backen som föregick slutfasen.
Men det är nog inget enkelt beslut att ta med tanke på att om han inte fått tillräckligt stor lucka då så är det endast en nackdel att åka först utför mot upploppet?
Jag gillar ju mass och jaktstarter men det är ett litet problem med en del banor när det är en utförskörning som föregår upploppet. Då är det väl mycket bättre typ som i holmenkollen, med endast en liten kulle att åka ner innan stakningen börjar. Det känns som ett mer ”rättvist” avslut..
På tal om något helt annat så avslutar jag med att säga att jag sällan eller aldrig har sett någon åka så elegant klassisk skidåkning som Anne Kersti Kalvå. Tråkigt förstås för både hon och Pärmäkoski att inte få inkassera prispengarna för vad som säkerligen hade blivit bra sammanlagda placeringar i touren.
Om tre stycken åkare kommer överens om att hjälpas åt att göra drag-jobbet för att spräcka fältet så har man gjort en överenskommelse som man ska hålla. Då ska man alltså dela på jobbet så gått det går. D.v.s. om man tycker moral och ord betyder något, annars kan man ju skita i det och bara bry sig om sig själv.
Hennig visade ingen som helst vilja att hjälpa till och detsamma kan man ju säga om Frida, även om hon var framme vid enstaka tillfällen. Förstår verkligen att Niskanen blev förbannad och irriterad över det.
var står det att dom kom överens om att dra?
jossa: I norsk press.
Vad ni neggar. Calle har gjort en lysande tour. De sista sekunderna till pallen idag spelar ingen roll för totalen. Bättre att gå för bonusarna just idag.
Och Frida kör också otroligt bra hittills. Niskanen tog två medaljer i Peking och var typ en sekund efter Johaug på 10 km klassiskt då. Det är inget konstigt om Hennig och Frida inte tar exakt lika mycket ansvar i dragjobbet när Niskanen i form och med bra skidor går hårt. Niskanen tjänade också på samarbetet idag och är i slagläge för att ta sig upp på andra plats i morgon. Det är i slutändan the big picture även för henne. Som Jan skriver hade det varit svårt att slå Hennig i spurten idag oavsett.
Trist med Ilar som är helt ur form men det kan definitivt vända till VM. Bra att hon inte ger upp utan kör på. Till slut släpper det och då har hon nytta av allt slit hon investerat i under touren. Annars bra besked från övriga VM-aktuella svenskar minus Oskar Svensson som inte gjort en enda bra tävling under hela säsongen. Det är lite tråkigt.
Till sist: Otroligt bra jobb av svenska vallateamet de senaste dagarna. Även de är i form. :-)
Frida blev hur pigg som helst när det var dags för bonussekunder och Hennig vaknade upp från de döda när det var dags för upplopp och hittade nya krafter. Så trötta var man…
Ursäkta stavfelen, men det man läser här ibland är på så låg iq-nivå att man blir mörkrädd.
En kommentar raderad.
//Martin
Tobbe H: jag läste lite i finsk press där står det vad jag kan tyda att Niskanen mest var överraskad att Henning och Karlssom inte var mer dragvilliga och ville göra större skillnad. sedan beslutade hon själv att försöka hålla hög fart och lägga lite etapp segern åt sidan för hade hon velat vinna etappan hade hon lagt upp det på ett annat sätt.
för Frida gällde det väl att bevaka mest så hon hade inget behov av att dra och trötta ut sig i onödan
Förstår inte riktigt. När det gäller Ebba brukar det klagas på att hon bara drar och drar men sedan är körd när loppet avgörs på slutet men nu så klagas det på Frida för att hon inte drog mer trots att det blev ett väldigt bra utfall för henne i slutändan.
Angående Ilar: Jag tror hennes sjukdom påverkat mycket och det ska mycket till för att komma tillbaka till toppform. Befarar att även Ebba har en lång resa framför sig till toppform.
Angående dragjobbet på damernas: Jo, de hade snackat ihop sig innan men det var Niskanen som gjorde jobbet men det är ju ingen som tvingat henne men hon utnyttjar sina styrkor som de flesta andra.
Angående banan i Fiemme: Det är helt värdelöst med banor som avslutas med en enda lång utförsbacke.
Angående touren: Så skönt att äntligen slippa den tidigare inflationen med bonussekunder i alla distanslopp, nu är det jämnare genom hela touren. Men det är väl masstart imorgon och jag föredrar jaktstart.
För att ett lopp ska vara sevärt krävs full sprutt hela vägen. Taktiklopp ger jag inte ett vitten för.
När man studerar resultatlistan ser det dessvärre svårt ut för Calle att nå pallen i totalen. Krueger kommer definitivt passera och med stor sannolikhet även Holund. Tönseth och Röthe (i synnerhet) är också bra på att klättra och kan mycket väl komma förbi. Mot Pellegrino och Golberg kan det bli en jämnare match men ska man vara realistisk är det faktiskt snarare än topp-8-placering som Calle får kämpa för. Tyvärr kan det mycket väl bli 6 norrmän på plats 1-6.
Eh? Nej, det har han inte om man har koll på hur mycket snabbare Krueger, Holund, Röthe etc klättrar jämfört med Calle. Mogren må vara en legend men ibland säger han bara saker. Radiosporten borde byta ut honom. https://sverigesradio.se/artikel/halfvarsson-har-mycket-stor-chans-pa-pallplats
Touravslutningen känns mera som korv med bröd men utan korv. Någon som håller med.
Per: Jag tycker Mogren under flera år har varit svag som expert som nästan aldrig tillför något.
gka: Spännande ändå hur åkarna tar sig an backen.
gka: Jag skulle hellre se en bergsetapp med mycket höjdmeter men där åkarna ändå kan använda mer normal skidåkning.
Är det inte en märklig avslutning på touren att försten upp inte nödvändigtvis är vinnaren? Det blir bara en massa lurpassande på varandra och ingen fart alls i början. Bättre att de första är lite jagade fram till backen.
Kallner: Jag tycker ändå det är trevligt att vi alla tydligt får se vem som är snabbast upp, och vinnaren får på det sättet verkligen känna sig som en vinnare av dagens tävling.
@Peos, absolut, men det är i första hand touren som ska avgöras idag och inte dagens etapp.
Men visst är det kul att se vem som är snabbast för dagen också.
JVM test damerna 20 km vanns av Lisa Eriksson före Tove Ericsson. Framtidslöften.
Nu går Heidi upp men en bra bit efter i totalen.. Håller sig Frida kall och släpper om Heidi sticker för att ta det lugnt och bevaka ledningen?
Kga… Det var en onödigt kryddstark varmkorv idag.
Frida lägger verkligen inte upp det perfekt taktiskt idag men skönt att hon klara av det….
Oj. Konstigt att Frida väggar så. Även de övriga svenskorna helt värdelösa. Skidorna? Det här var både överraskande och skrämmande. Inte kul alls. Kul med claudel dock.
Frida Karlsson må jo ha noe sykdom i kroppen. Så dårlig bør hun ikke være i den bakken
Kallner. Det beror väl på. Om man tycker att det ska vara en massa extra uppmärksamhet till varje enskild etapp (och vem som vinner dag för dag) är det väl rätt att köra som masstart. Tycker man att slutsegern är det överlägset viktigaste är det mer märkligt att vinnaren inte koras direkt.
Härligt Frida! Stort grattis! Hon har en klart sämre dag idag men håller ihop det med pannbenet. Totalt sett är hon den klart bästa åkaren trots allt. Underbart!
Övriga tre svenskor är alla bland de fem sämsta idag. Hur är det möjligt? Riktigt så dåliga ska de inte vara.
Oj oj oj. Ser inte bra ut för Frida.
Märkligt att alla svenskor är så dåliga idag. Måste vara nåt med skidor eller skit i kroppen . 15 åktid känns märkligt svagt. D hade nog kunnat rinna henne ur händerna om hon inte hade haft det där skallen. 30 sek till hade snabbt kunna försvinna.
Har inte möjlighet att se. Mår Frida ok?
Inside info är att vallateamet är ute och testar nytt material. De vet inte om det var det men inga svenskor var nöjda med glid. Man hade räknat med regn.
Claudel såg ju oberörd ut över mållinjen, och Frida stapplar i mål som tourens vinnare.
Oj, oj, nu har hon verkligen tagit ut sig, hur ska det här gå? Hon måste ha varit ganska nerkörd eller t o m sjuk redan vid start idag?
Bara att hoppas att Frida är OK hon gick i väggen men fortsatte kämpa på. Ligger fortfarande kvar, varför inte transport till sjukhus om är så dålig? Blir orolig för henne.
Övriga svenskor inte mycket säga om de var långt efter. Kanske någon sjukdom som går i svenska truppen men då skulle å andra sidan inte de övriga ha startat om de kände sig krassliga.
Delphine Claudel, Heidi Weng och Sophia Laukli inte en helt oväntad dagens pall med tanke på deras tidigare bedrifter i backen.
Per: Tydligen pratar hon med läkare och fysio, så vid medvetande varje fall. Ligger i nån sjukstuga på toppen och får värme o energi.
Anders: Hm, ja, kanske något sånt.
Frida fick kämpa på med sandpapper under skidorna?
Ok, skönt att höra. Det är väl också ett gott tecken att hon inte transporteras bort tänker jag. För då handlar det bara om att hon ska få i sig vätska och energi.
Anders: De hade räknat med regn? Men enligt t ex YR skulle det ju inte börja regna förrän mellan 12 och 13 och då hinner ju regnet knappt påverka loppet.
Manne, jag tvingades sockra för att få i mig den.
Per – egna prognoser sa regn så sent som en timma före start.
Det blir intressant att följa hur detta påverkar Fridas kommande månader.
Spelar vallan superstor roll i backen uppför? Såg helt ok ut fram till den började tycker jag nog.
Känns som Frida underskattade backen i kombination med dålig dag alternativt begynnande sjukdom.
Inte ett dugg överraskad vad gäller Dyvik och Ilar i årets TDS. Dyvik verkar ju bara ha tävlingshjärna som håller för inhemska tävlingar, och Ilar har helt sumpat form efter sjukdom.
Kommentatorerna igen helt borta vad som försiggår tills det visas en helskärm med folk som har samlats runt FK, och är som vanligt sena på bollen med att se tendenser i loppet.
Ok, hoppas de har fått till skidorna inför herrarnas lopp. Åtminstone Poromaa borde normalt hänga med bra. Calle har ju kört den några gånger så han vet nog att balansera rätt även om det inte räcker till en topplacering. Tror backen kräver lite rutin för att köra. Ebba är väl undantaget till den regeln…
Väntad slutställning med tanke på förutsättningarna inför dagen. Jag har skrivit det några ggr förut men kan upprepa att avsikten med den här sista etappen är att den ska vara spektakulär och det är den också. Men själv tycker jag samtidigt att det för mycket är en ren ploj för det har absolut inget med skidåkning att göra. Men det är i alla fall bra att bildproducenterna tydligen har fått direktiv från FIS att undvika de vidriga närbilderna på fullständigt utpumpade åkare efter målgång som vi sett tidigare.
Diggins har sett mycket svajig ut efter att hon blev riktigt slutkörd i Davos. I dag blev Frida Karlsson ännu mer slutkörd. Hoppas nu bara att det inte får långvariga konsekvenser.
Just nu finns det frågetecken för precis hela damlandslaget.
Sjokkerende av Frida i dag. Hvorfor i allverden lå hun foran i tet og prøvde å gå i fra hvis hun ikke følte seg pigg? Hun hadde jo egentlig full kontroll. Klæbo lot de beste gå og kontrollerte inn seieren.
Hadde blitt veldig spennende hvis ikke Krista P hadde blitt syk. Jeg tror faktisk hun hadde vunnet totalt. Lå jo bare minuttet bak Frida etter etappe 5 og virket veldig sterk.
Ikke påfallende at Frida lå i teten, hun skulle jo være så suveren i bakken.
I minst blant ”ekspertene” både her og der, skulle hun være på nivå med Johaug´s klatreegenskaper.
Hun har ”litt” og gå der, gitt ..
Tror ikke dette var representativt for klatreferdighetene hennes. Det må være noe som ligger bak
Blir ikke overrasket om det kommer en Covidmelding i morgen.
Sven: Tränare Per Nilsson verkar vara lite på din linje, att Frida kunde ha hållit igen lite mer och att hon då förmodligen inte tappat lika mycket tid. Uppenbarligen kände hon sig lite ”dimmig” redan igår efter målgång.
Pelle: Jag tror att Fridas kapacitet om hon har en bra dag är att kämpa med Claudel om segern, eller att åka ännu snabbare. Heidi Weng, som var en liten bit efter Claudel, är ju faktiskt inte heller i toppform och sa att backen kändes tyngre än normalt den här gången.
Men problemet är ju förstås att vara pigg och ha en bra dag i slutet av en tour.. Vi får väl se när Frida kan komma i ett sånt läge. Som det är nu får jag fortsätta att inte veta hur bra Frida egentligen kan åka i den där backen. Däremot tror jag inte att hon kan klättra som Johaug, inte de närmaste åren i alla fall. Johaug var också mindre och lättare än Frida.
Men, men.. det tar sig.
Nu har Frida genomfört en hel tour, och det visade sig att hon vann den! Så har hon bockat av det också, och kanske kan tävla mer avslappnat ett annat år. Hon ville nog verkligen visa att hon kunde vinna touren, och kanske fick kämpa lite med framförallt sina egna ambitioner?
Peos
Johaug vann den för touren så utslagsgivande klättringen uppför slalombacken redan 2009, bröt touren 2010 och stod – eller möjligen låg – som totalsegrare först i sjätte försöket.
Så fick hon också tävla mot en i Norge ständigt hyllad och älskad skiddrottning, Justyna Kowalczyk.
Heidi Weng åkte till sig den 105:e pallplatsen idag i världscupen och lämnade därmed Kowa bakom sig (tidigare hade båda 104), bara Johaug och Björgen som har flera pallplatser. Flugan har 72.
Svenska damlandslaget? Ebba har flest pallar med 31 följd av Maja 20, Jonna 17, Frida 16, Hagström 6 och Ribom 4. Moa Ilar och Dyvik har inga. Ebba har bara Kalla (59) och Stina (41) framför sig i den svenska tabellen.
Har räknat heidis inviduella pallplatser i vc o få det bara har 90st ??medans kova har 104
Dagens sensation i klättringen uppför Alpe Cermis måste vara sprintern Eva Urevc och hennes ”bara” 1,16 efter segraren Claudel i mål…
Muskelberget Eva Urevc var 26 sekunder snabbare än Frida idag, vem skulle kunnat gissat detta??
Jörgen – när du räknar upp pallplatser i världscupen missade du Linn Svahn!
Linn har väl nio (9) segrar och en tredjeplats (i sprinten i Konnerud 2019)…
Fel av mig 95st på polskan ,o 90 på Heidi enligt fis podiums
Christian: Ja, inget konstigt i det, Kowa saknade goda polska kamrater som kunde hjälpa henne till flera pallar.. Där fick Heidi flera totalt (stafetter).
LS: Räknade upp de som ingår i A-landslaget och regelbundet får åka världscup (om inte är skadade/sjuka) men snart är kanske Linn Svahn där med, det kan gå snabbt om hon åker bra i Les Rousses och sedan blir uttagen till VM, vi får hoppas det. Ser Svahn som en möjlig joker i VM-sprinten vilket jag inte skulle säga om Dyvik eller Lundgren.
Jahapp, det var det. Var ute och åkte skidor under loppen. Jag sa till sambon imorse att Calle kommer bli sexa.
Det har väl hänt förr att flera tävlingar efter varandra tar musten ur Frida även om hon denna säsong sett starkare ut. Men inte så konstigt att den sjunde dagen finns inte så mycket kvar då det är svårt att kompensera med energi och vila tillräckligt mellan loppen.
Men taktiken måste man få kritisera där det inte var så smart att gå ifrån i början av backen, sen tror jag en sån som Frida skulle fått lite vätska/energi/kaffe/cola precis där banan lämnar Fiemme-arenan och ut på platten.
Ilar och Dyvik är en besvikelse hela touren där ingen håller måttet för ett VM men ändå bra kämpat och hedervärt att åka alla etapper då hela 50% klivit av. Även hatten av för killarna som fullföljt, speciellt Wille som borde känt sig besviken efter sina felbeslut på sprinten. Nu får han fira med Frida på vägen hem.
Viaplay-studion har varit ett enda tjat där det krystats fram än den ena än den andra onödiga frågan efter varandra. Men de har ju ett jobb att sköta och ingen annan hade gjort det bättre som reklamkanal.
Jörgen räknar du stafett oxå så har tex Ilar tagit 1st pallplats Frida minst 2 till samma med Ribom Maja ett antal sprintstafetter +stafett
Christian: Siffrorna jag skrev är de officiella från FIS och har ej kollat upp dina siffror, antog att det var stafetterna som skiljde mellan Heidi och Kowa men då vet jag inte, du kan gå in och titta där kanske hittar du något som är fel?
Heidis 105:
https://www.fis-ski.com/DB/general/athlete-biography.html?sectorcode=CC&competitorid=147012&type=result&categorycode=WC&position=4
Kowas 104:
https://www.fis-ski.com/DB/general/athlete-biography.html?sectorcode=CC&competitorid=32177&type=result&categorycode=WC&position=4
Jörgen .. även Anna D har en pallplats l världscupen (hade för mig det men vågade inte skriva det i förra inlägget utan att kolla)😁
Christian: Ja ser det hon har en stafettpall men det räknades tydligen inte så Dyvik står på 0 pallplatser.. Om du kollar på ”Career information” verkar det som om de endast räknar individuella pallar. Jag testade med Ribom (som är mer lätträknad än Heidi) hon stod på 4 pallplatser enligt Career information men enligt topp 3 i världscupen är det sju: 4 individuella och 3 stafettpallar. De räknar alltså bara de individuella i den statistiken och det förklarar även nollorna på Ilar och Dyvik:
https://www.fis-ski.com/DB/general/athlete-biography.html?sectorcode=CC&seasoncode=&competitorid=190533&type=result&categorycode=WC&sort=&place=&disciplinecode=&position=4&limit=100
Jörgen samma sida som jag kollade fast tittade på kolumnen podium o där fick jag mina siffror misstänker att dom räknar in stafetter oxå i dina siffror som du säger ..men då stämmer inte det du skrev om de svenske förutom Ebba då ..har tagit 27 st individuella o tror jag 4st stafetter alltså 31 st som du skrev..nog om detta
”Medalj”-ligan så här långt denna säsongen på damsidan, TdS-totalen inräknad.
1:a 2:a 3:e
1. SWE 8 6 4
2. SUI 3 0 0
3. NOR 2 6 9
4. USA 2 1 2
5. FIN 1 4 2
6. GER 1 1 1
7. FRA 1 0 0
Roligt med hela 7 olika nationer som tagit segrar! Borde väl höja intresset lite för längdskidor i länderna utanför Norden. Skapligt med pallplatser för Sverige trots att flera av de bästa missat så många tävlingar hittills under säsongen.
Herrarnas medaljtabell behöver vi nog inte nämna…
När det gäller pallplatser och segrar i världscupen så har FIS genom åren räknat lite olika (skall snabbaste åktiden i en jaktstart räknas som en världscupseger? Skall en tourseger räknas om det ändå är en jaktstart som avslutar touren och den också ger en världscupseger?). Dessutom har FIS redovisat olika antal segrar och pallplatser för en del aktiva beroende på om man går in på de aktivas biografier eller om man går in på FIS statistiksida. Så kan vara lite vanskligt att jämföra om man inte är på det klara med på vad som räknas.
Swedstam…du har rätt är väldigt förvirrande att fatta hur dom räkna pallplatser … olika från åkare till åkare.. reder du ut Wengs 105 pallplatser i vc logiskt ska du få en guldstjärna …
Fint att hon knöt ihop det, Frida, trots kollapsen. Otrolig viljeinsats! När det hände tänkte jag på nåt som Wassberg lär ha sagt om att ta ut sig. Typ: ”man svimmar innan det är farligt – kroppen är finurlig på det sättet”. Men det är klart, hon kunde ju haft en infektion i kroppen och då vet man ju inte vad som kan hända… så lite olustigt var det allt.
Fascinerande förresten att man kan ta ut sig så mycket att man tappar medvetandet. Och jag undrar – tappade hon medvetandet av att hon slappnade av när hon kom i mål, eller kunde hon lika gärna fallit ihop 10 meter från mål?
Det som kan va en positiv effekt av kollapsen är att hon och hennes team inte lär slarva med återhämtningen nu. Sägs annars vara ett vanligt misstag, att man drar igång för tidigt med tränande och tävlande efter touren.
Appropå Hedi Weng. Jag googlade ”Heidi Wengs world cup podiums” och klickade på ”https://en.m.wikipedia.org”
och där finns Heidi’s 105 pallplatser listade, plus en massa annat om Heidi.
Då blir det att avstå Kopparskidan för Frida. Även Sundling och Emma Ribom stannar hemma eller rättare sagt åker upp på högre höjder. Låter mysigt i och för sig men för mig som Lugnetbesökare är det inte kul snarare tråkigt att de inte tänker på oss fans men det spelar väl ingen roll då pengarna numera är det viktiga.
Tack jan Ove angående Weng…så va det alltså 90 pallplatser i lopp o 15 pallplatser i totalcupen o totalt i touren ..så idag fick Frida en världscupseger den 8
Angående segrar (och pallplatser) i touretapper räknades inte tidigare men FIS ändrade på det och plötsligt var Björgen förbi Stenmark i antalet segrar minns att vi reagerade på det här på Skidpepp då det skedde.
Om man skall sammanfatta Tour de Ski:
Svenska stjärnor som avstod, men det hade inte så stor betydelse i slutändan. Istället fick vi
– svensk tourseger för första gången på 15 år och en Fridakollaps på mållinjen
– schweiziska, tyska och franska etappsegrar tillika världscupsegrar
– svenskorna dominerade inte sprintloppen
De mellaneuropeiska tv-bolagen och medierna kan ju knappast önska sig något mer eller bättre utfall av touren.
Jag tycker Frida gör en supertour. Som helhet åker Frida taktiskt och klokt genom touren och hon visar vilken otroligt bra skidåkare hon är. Finns ändå en hel del förbättringspotential för henne; sprintloppen var inga fullträffar – hon behöver åka fler sprintar mot tufft internationellt motstånd så hon börjar åka sprintloppen som en sprinter och inte som distansåkare, stakningen på upploppen i flera av loppen var svagare än förväntat, samt att återhämtningen inför och det taktiska upplägget i den sista etappen och uppför slalombacken behöver förbättras. Kul också med Märta Rosenbergs genombrott i världscupen.
gka: Jonnas och Emmas träningsläger på hög höjd var väl planerad innan skandinaviska cupen flyttades till Falun och förlades en vecka senare. Det hade ingenting med pengar att göra. Våra skidstjärnor prioriterar vad som är det bästa upplägget inför VM och inte vad skidpubliken tycker. Detta är naturligtvis helt rätt att fokusera mot VM och inget att gnälla över även om man tycker det är tråkigt att inte få se de bästa åkarna i Falun..
Nu får Frida hem och träna i fyra veckor. Gissar att nästa tävling blir först i Toblach den 3-5 februari. Står över Livigno (bara sprint) och Les Rousses.
Ja lär bli vila nu för Frida några dagar och sedan lägger hon in en hård träningsperiod mot VM. Tror inte heller vi får se henne tills Toblach där jag gissar hon kommer åka svagt ungefär som Falun för två år sedan vilket kommer göra att media drar ned förväntningarna rejält och kopplar det till gårdagens kollaps. Sedan kommer hon till VM som outsider.
LOA Förstår vad du menar och hur de tänker. Vad jag tänkte på är att de(åkarna) inte tänker på att vi anhängare vill se åkarna i verkligheten och inte bara i rutan. Har aldrig hört en åkare beklaga detta faktum.
Pengarna styr håller jag fast vid.
Frida, denna fantastiska 23 åriga jänta! Hon borde få vila och återhämta sig och träna ända fram till VM. Jag tror det var tur att hon missade ett till två sprintlopp vid sista sprinten, då hade det kanske inte funnits soppa hela vägen uppför berget.
Om man ser hur det gick för Diggins, under Touren, så prestrade hon inte normalt, kan det ha berott på att hon gick in i väggen 2-3 veckor tidigare när VC gick i Davos?
2022/2023-Medaljfördelning-Damer-Distans-efter-period-1-och-2 Tolv lopp
Plats/ namn————Guld-(3) ——Silver-(2) ——–Brons-(1) ————– Poäng
1-Frida-Karlsson———5—————-2 ——————-2 ———————-21
2-Tiril-U-Weng———–1—————-2——————–3———————-10
3-Kerttu-Niskanen——1—————–2——————–3 ———————–8
4-Jessie-Diggins———2—————-0——————–0———————–6
4-Ebba-Andersson——-1—————-1 ——————-1————————6
4-Katharina-Hennig—–1—————-1——————–1————————6
7-Krista-Pärmekoski—-0—————-2 ——————0————————4
8-Delphine-Claudel—–1—————-0——————-0————————3
8-Anne-Kalvå————0—————1——————-1————————-3
10-Ingvild-Östberg——0—————-1——————0————————-2
11-Rosie-Brennan——-0—————-0——————1————————-1
11-Heidi-Weng———–0—————-0——————1————————-1
11-Sophia-Laukli———0—————-0 —————–1————————-1
Summa——————-12—————12—————-12————————72
Gka… Kan väl hända, men i just det här fallet var det väl inte pengarna som styr. Du brukar väl förresten tycka att åkarna ska åka vc, inte på hemmaplan?
Manne, Jag tänkte att de båda var sugna på att tävla men där tänkte jag fel …
Koskiwaara: Tackar för medaljligan, som nog är i stort sett rätt, men det finns någon detalj som behöver korrigeras: Det står att antalet brons summerar till 12, men det blir 14. Kan det vara Niskanen som bara ska ha 1 brons egentligen? I så fall stämmer det att hennes poäng summerar till 8, annars skulle hon ha 10 poäng, samma som Tiril Udnes Weng.
Koskiwaara: Säkert stämmer din fina distanstabell i stort, såg ett litet fel: Heidi Wengs andraplats från i backen i söndags verkar inte vara med dvs hon borde stå på 0-1-1 och 3 p liksom Kalvå?
Ja det gick lite för fort när jag gjorde tabellen,
Kerttu Niskanen ska ha ett guld, två silver,och ett brons
Heidi Weng ska ha ett silver och ett brons
Hade jag vetat hur man gör, skulle jag gått in och redigerat. Huvudsaken var väl att det tydligt framgår att Frida Karlsson är den överlägsen ledaren än så länge.
gka: Det är de garanterat, men disciplinerade nog att stå emot tävlingssuget för att, utifrån eget omdöme, optimera sina chanser på VM. Landslagsledningen valde ju att åsidosätta deras önskemål om höghöjdsläger för att försöka blidka Frida och Maja (och av ekonomiska skäl). Men tråkigt att inte få se dem i Falun, och att inte Svahn heller är anmäld. Och Hagström bara på 10 fritt. Ebba, Moa L, Moa H och LL verkar i alla fall köra allt.
Etablerade världscupåkare åker väl aldrig annars Skandinaviska cupen så. varför skulle de göra det nu. En annan sak om man kommer tillbaka från skada eller sjukdom och behöver tävlingstillfälle innan man tar steget tillbaka in i världscupen.
Inte så konstigt att de som redan är uttagna till VM inte åker Skandinaviska cupen. De har en planering över vilka tävlingar de ska åka och kopparskidan i Falun har väl inte funnits med i planeringen. Det finns väl inte någon anledning att ändra i sin planering bara för att tävlingen i Falun nu har fått Skandinavisk Cup status.
Lite förvånad dock att Linn Svahn inte är anmäld. Tydligen har hon fått besked att hon är uttagen till världscupen i Livigno och avstår därför att åka i Falun. Anmälan går dock inte ut förrän i morgon.
Ser inte heller varför a-landsåkare skulle köra Skandinavisk cup i två vändor före och efter jul/nyår. Problemet är istället att det har blivit för lite världscup i år gör många. Visst finns förklaringar men av VC-toppåkare som inte körde touren var fyra svenskor (Ebba, Sundling, Hagström och Ribom) och en norska (Östberg). Alla andra åkare som kämpar om pallplatser i VC var med och körde touren. Lägg därtill Moa Lundgren och Linn Svahn som visade i Idre och på Skandinavisk cup före jul att de var redo för tävling. Bara som ett exempel var Katarina Hennig förkyld precis före touren men körde ändå. Sämre resultat i början men bra på slutet för henne. Moa Lundgren borde kört touren t ex och kanske även Linn Svahn. De får för lite matchning mot världseliten om de hela tiden duckar för att köra VC. Det riskerar bli ett lika problem som att de inte går tid att träna ordentligt. De kan ju inte bara förbereda sig hela vintern.
Per… Sundling åkte väl bara en vc innan OS? Och det gick skapligt. Men visst, hon är rutinerad, så det kan va annorlunda för andra.
Men jag är mer fundersam på hur dom som var i form hela touren ska lyckas med formen till VM. Jag tänker då främst på Frida och TU Weng.
per: vi vet ju inte exakt status på Linn och Moa och därför tycker jag det är svårt säga något Moa felaktigt opererad och Linn lång skada så rätt tufft in i ett tds. angående Henning så känns det som den förkylning hon hade påverkade väldigt lite var bra redan från start i tds näst bästa tid dag två.
Manne
För Fridas del är det bara att kopiera upplägget från 2021. Även om hon inte körde klart hela touren pga skada så var formen bra då och hon körde ändå 6 etapper då mot 7 nu.
Handlar om att återhämta sig och sedan lägga in en träningsperiod mot VM. Resultaten i VC kommer inte vara så bra innan VM (jag tror hon bara kommer köra Toblach). Risken är om hon börjar träna hårt för tidigt.
För Tiril är det mer tveksamt om hon ska hålla på att tävla för att behålla ledningen i cupen vilket det verkar som. Här borde hon ha lite is i magen med tanke på att hon 3 tävlingar till godo på Frida som kommer stå över lopp och mer än 5 till alla andra.
Tack för sammanställningen av ”medaljligan” ovan @Ruben. Imponerande att se svart på vitt hur dominanta de svenske varit ändå, trots känslan av att vi saknat våra stjärnor mest hela tiden…i Davos hade vi ju knappt någon topp-30 och även i Tds saknades som bekant ett koppel med kandidater. Till exempel.
Huja, hur hade det sett ut i den statistiken med Linn & Jonna i åkslag och Ebba frisk hela december? Med flera…
Linn är nu anmäld eftersom hon behöver lopp.
JVM-truppen är nu släppt, har skapat ett nytt inlägg här på Skidpepp för JVM och U23-VM.
Jan… Ja, det har du rätt rätt i. Men för två år sen fick hon väl dra i handbromsen även efter Falun, om jag minns rätt? Hoppas hon klarar kopiera det upplägget.
Jo och Tiril har legat på topp hela säsongen. Tror det blir svårt. Men Diggins blir farlig.
Inte bara Svahn är anmäld till Falun nu utan även en rad norskor: Skistad, Stenseth, Myhrvold, Myhre, Ous, Melling, Svendsen, Haga med flera men än är anmälningarna öppna, sista dagen idag:
https://ta.skidor.com/EventDetails.aspx?EventID=13912&orgid=80
Manne
Vet inte riktigt exakt vad som var en media sanning och vad som hände på riktigt. Min bild är att hon planerade och träna hårt och saknade lite överskott till Falun och stod över sprinten men att hon iprincip låg i fas mot VM förutom lite problem med fötterna.
Däremot var det någon okunnig journalist på SR som ringde upp Pliggen som pratade i generella ordalag varpå journalisten publicerade en nyhet om att Frida mer eller mindre gått in i väggen.
Ser på sociala medier att Jonna och Ribom nu är nere i italienska Livigno (1800 m.ö.h.) dvs samma ort som arrangerar sprinthelgen i världscupen nästa helg den 21-22 januari.
@Freddy Varsågod! Ja Sverige har 1 mer pallplats än Norge trots att det var två tävlingshelger i Norge där de fick ha löjligt många åkare med samt många svenska sjukdomsbortfall. Men räknar vi även med plats 4-10 så har ju Norge fler sådana placeringar.
Mycket viktig tävling för Svahn till helgen. Bra norskt motstånd både på sprinten och masstarten. Synd bara att Hagström inte ställer upp i sprinten för det hade varit en mycket bra värdemätare.
Lika spännande att se hur läget är för Ebba Andersson. Frågetecken överallt i det svenska damlandslaget så hoppas att det snart blir några utropstecken.
Svahn sa väl efter tävlingen i december att hon var på ”september”-nivå i träningen så nu några veckor senare borde hon vara lite närmre världscupnivå men det återstår att se!
linn har lämnat det till sista sekunden tror ändå hon har full koll.. kommer säkert vinna nu i Falun o gå in som favorit på VM ihop med jonna sen. Ribom är outsider tror hon var formtoppad före jul som maja förra säsongen men kan bli svårt att hitta samma formtopp även fast banan nog passar henne. Vm går så pass sent på säsongen det som hände före jul är historia nu och betyder inte så mycket.. S´sen blir det kamp mot klockan för frida nu men det var nästan större att en svensk vann touren lite bonus om hon lyckas med vm oxå.
Borde vara möjligt för Ribom att få till en formtopp till, med tanke på att hon bara tävlat under tre tävlingshelger och sedan startat om. Sedan vet jag inte hur medveten formtopp början av säsongen var, tror mer det handlade om att hon gick in i säsongen med överskott pga mer återhämtning under försäsongen.
Men blir intressant att se tävlingarna i Livigno (som väl ligger på 1800möh). Jonna och Linn kommer höjdladdade och så Fähndrich som har med sig höjden ändå. Norskor och övriga svenskor kommer från lågland.
Intressant det där hur form toppad Maja var. Jonna kom tillbaka i monsterform och då fick även sprint loppen en helt annan karaktär än innan som passa Maja dåligt. visst gick hon nog ner sig en del men inte kanske ändå så mycket.
Emma tror jag inte alls haft någon avsikt att vara i form så tidigt. tror hon har den nivån i sig bara hon får vara frisk. tycker man såg förra året att det fanns det men oändligt mycket sjukdom förstörde mycket
Håller med, jag tror inte Ribom alls varit i någon formtopp eller haft extra överskott. Hon är helt enkelt så där bra när hon inte störs av sjukdomar. I toppform tror jag hon kan köra mycket bättre på distans exempelvis.
Om man ska vara lite pessimistisk så kan man fråga sig om någon svenska kommer att vinna VM sprinten i Planica.
Vi har en åkare (Jonna) som inte har åkt alls i världscupen den här säsongen utan bara tävlat på hemmaplan i Östersund vid ett enda tillfälle. Vi har en annan åkare (Emma) som visserligen har åkt två tävlingar men sedan varit sjuk och inte har tävlat på över en månad. En tredje åkare (Maja) har uppvisat dålig form den senaste tiden. En fjärde åkare (Johanna) har varit på semester i Norge och där är formen oklar. Till sist har vi en åkare (Linn) som inte har åkt i världscupen på två år och som dessutom ännu inte är uttagen till VM.
Det blir nog T.U Weng som vinner VM sprinten!!!!!
Om vallateamet bara får till skidorna så kommer någon av Jonna, Emma eller Linn vinna sprinten. Deras toppnivå är över de andra och att alla ska bomma formen till VM tror jag inte även om Linn är tveksam pga sin otroligt allvarliga skada så jag tror mer på de andra – men om någon ska kunna slå Jonna och Emma i toppform så är det Linn.
Just nu råder det stor osäkerhet om formen hos de svenska damerna. Men när det gäller sprinten så har vi fyra åkare som samtliga kan vinna i VM och möjligen en femte i Svahn. Att samtliga dessa skulle missa att få till en formtopp till VM är mycket osannolikt.
När det gäller Ribom så tror jag att hennes träning tillsammans med Sundling har inneburit ett lyft. Vi har sett i TdS att Dahlkvist har kvar sina spurtegenskaper men i mötena mot Ribom har hon varit närmast chanslös i spurten.
JohanA: Men de flesta av Fridas konkurrenter var ju också med i touren, Weng *2, Kalvå, Niskanen, Pärmäkoski, Diggins, Niskanen o s v. Så de får ungefär samma utmaning med att lyckas med både tour och vm.
Det är väl främst Ebba och Jonna då av konkurrenter som går en annan väg mot vm?
Tobbe H: Har Emma och Maja möts mer än engång kan man säga i år? men visst Emma brukar ha grymma upplopp men det har även Maja i from
Ruka räknar jag inte med
Känns inte Maja väldigt begränsad i sina möjligheter i sprint denna säsong? Kvalar svagt, måste försöka glida med så billigt som möjligt i kvart och semifinal och i final är hon väldigt beroende av att ha en bra position i fältet och sedan kunna glida in mot upploppet där hon kan utnyttja sin spurtförmåga. Men räcker inte till mot Jonna, Emma, Linn och Fähndrich. Var ju tal om att hon siktar på en senare formtopp denna säsong, lagom till VM. Men jag är tveksam.
Tror också det blir mer Sundling och möjligen Ribom resten av säsongen i damsprint. Tittade på nytt på finalen i Falun från i våras och hon är helt sanslös där. Vinner avstannande med 8 sekunder. Så mycket har hon inte tappat i kapacitet sedan dess så håller hon sig frisk, kommer i normal form och undviker heatstrul blir hon tuff att besegra…
swestam: Maja var ändå bra i Ruka hade varit sämst två i sprinten sedan två bra distanslopp. sedan hände något med formen efter första helgen i Norge. första sprinten i tds fick hon ut otroligt max
VC i Les Rousses är i fara. Snöbrist….
Det börjar bli riktigt ohållbart nu. Borde få konsekvenser för tävlingsplaneringen i fortsättningen.
Tobbe H: beslut tas väl på måndag och reserv ort verkar finnas
Utrolig skuffende rekruttering Sverige har på herresiden sett til Skandinavisk Cup i dag. Er det virkelig så mørkt som det kan se ut?
Enig Sven, den lista så ikke bra ut, svenskene ser ikke ut til å trene på herresiden i det hele tatt.
SC i Falun och 10 km herrar. Tyvärr en deprimerande syn rakt över. Regn på förmiddan sedan blötsnö och knappt någon publik. Inte en enda finländare till start så troligen kör de nån egen tävling i helgen. Ändå märkligt. Kanske 40 norrmän till start och ca 30 åker i likadana landslagsdräkter så inte en jäkel ser någon skillnad på dem. Märkligt system.
13 B-landslagsnorrmän främst och Burman på en numera hedrande 14:e plats.
Får hoppas på en intressantare 10 km för damerna.
Sven: Ja, och då tror jag ändå att Burman är lite bättre än på samma distans i december i Lillehammer. Då var han 55 sek efter Andersen på plats 30, nu är han 37 sekunder efter Amundsen (med Andersen tvåa). Det här loppet (14:e) hade kanske räckt till topp-20-25 i VC. Och ingen kommer underifrån. Dystert. Sverige har inte ens ett stafettlag där alla fyra kan följa någon som är topp-10 i världseliten på sin sträcka.
Utrolig synd!
Savner stafettlaget: Richardsson, Olsson, Södergren, Hellner. Det var tider det!
Sven: Även stafettlaget Ottosson – Wassberg – Svan – Mogren.
Tråkigt att det inte går bättre för eller lossnar för Jens Burman.
Ebba vann enkelt i Falun idag, Lundgren trea och Rönnlund sexa.
Hagström långt efter, kanske nedtränad men poängen med att åka distans i Falun var? Hon är inte anmäld till morgondagens sprint.
bra besked av Ebba även bara av Moa och Rönnlund positivt
Om Burman visst inte super bra så klart men ingen katastrof heller och ännu finns det tid att jobba på till VM ettan och tvåan i loppet är rätt bra värdemätare. 20 sek upp form på Burman så kan han nog fixa en rygg på någon av dom två i en stafett
Krüger covid-positiv igen.
https://www.nrk.no/sport/kruger-bekrefter-overfor-nrk_-har-fatt-korona-_-igjen-1.16255756
Ebba Andersson var nöjd och belåten och det var det viktigaste idag.
Hopp finns att det blir bra till VM.
Hon tappade några sekunder på ett fall också och att besegra regerande olympiska mästarinnan på 10 km fritt med en dryg halvminut på just den distansen är väl skapligt i alla fall även om Haga troligtvis är en bit från den där OS-guldformen.
Bra og registrere at Haga viser litt gamle takter. Hadde egentlig mistet trua.
Men hun avsluttet rasket av alle løperne fra siste passeringspunkt til mål.
Ebba var fullständigt överlägsen och åkningen såg mycket bra ut. Kommer förhoppningsvis hitta storformen till VM och kanske kan plocka hem ett par VC-segrar kommande veckor när tourkombatanterna är ur fas.
Avgörande läge för Svahn nu när hon möter en pånyttfödd Moa Lundgren och hela norska B-landslaget med bl a Svendsen, Skistad och Melling. Mycket intressant.
Ovanlig situation för Ebba Andersson i går när hon fick ta emot pris för Kopparskidan sponsrat av landslagskompisarna Dahlkvist och Karlsson.
Svahn och Lundgren över 10 sekunder efter. Är det extremväder eller nåt?
Fel på tiderna? Ebba är 10 sekunder före Linn Svahn.
Linn och Moa var 8 sekunder efter redan efter 400 m….
Snöfall runt nollgradigt. Svårast tänkbara. Klister eller rugg? Går man med klister kan man få platåskor och går man med rugg kan man ha noll glid.
Förmodligen väldigt vanskliga förhållanden när Ebba Andersson är bäst av svenskorna. Men ändå stora frågetecken för Lundgren och Svahn.
Får se hur förhållandena är när sändningen startar om en kvart.
Snön vräkte ner över Falun när sprintkvalet avgjordes i skandinaviska cupen
” Det är helt jävligt att köra. Det finns inga spår och inget fäste för stavarna. Helt jävligt. Men det är lika för alla”, säger Valnes.
Det är inte kul att köra i det här vädret?
– Nej, det är det inte för någon. Ebba Andersson kanske.
Antagligen vanskliga förhållanden, inte likvärdiga skidor och olika beslut tagna kring materialet? Ebba och Sömskar, eller kanske rättare sagt de som ansvarar för deras skidor, träffade tydligen mer rätt. Vi får se om Svahns och Lundgrens skidor blir bättre eller inte till heaten?
Förresten säsongsdebut för Marcus Grate idag, 12:a i prologen.
Kommer ju handla om de som bäst orkar med att springa uppför eller saxa i backarna då det knappt finns några spår alls.
Ebba är ju riktigt bra i dessa förhållanden så behöver inte vara att hennes skidor är extremt bra. Senaste sprinten hon körde vann hon väl dessutom.
Svendsen är liten och lätt och väldigt duktig på att springa i backarna så jag håller nog henne som favorit.
Svahn utslagen nu i semin som femma och Ebba vidare som etta i samma semi, Ebba enda svenska dam till final. Synd inte kan se på vad som det hände men vad säger ni som kunde se på det?
Jörgen
Slå inn ”Direktesport”, der kan du se det live.
Pelle: ”For å fortsette må du ha et abonnement.” när försöker gå in där men tack ändå för tipset.
Jörgen: Ebba åkte bra och Svahn inte tillräckligt bra helt enkelt.
Intressant spårbyte av Skistad.
Skistad tilbake i verdenstoppen på sprint, dette kan bli bra i VM.
Påfallende at Skistad har kondisjon til det bitter end, på de her løse forholdene. Ikke helt vanlig ”sceranios” det.
Om man ska utgå från Byströms ord innan idag har VM-dörren stängts nu för Svahn och Lundgren:
– Ska man få vara med i världscupen ska du vara med minst i final här i Falun. Kanske till och med vinna, säger Anders Byström.
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/kravet-pa-linn-svahn-succe-eller-glom-vm-/
Dock finns en chans till och det är ifall Lundgren eller Svahn leder SC då får denne en friplats till världscupen i Les Rousses, aktuell ställning finns här, Lundgren ligger bra till:
https://www.skiforbundet.no/sc/results/
Bortsett från Ebba Andersson så var allt i moll idag. Förmodligen har inte Svahn fått tillbaka full styrka i den skadade axeln och det påverkar både explosiviteten och egentligen allt i övrigt också. Moa Lundgren såg också tyvärr trög ut. Om jag förstått rätt så får vi ställa upp med 5 åkare i VM-sprinten men vi har bara fyra just nu som är riktigt kvalificerade för en VM-sprint.
Linn själv hävdar dock att hon hade dåligt material och bör få chansen i världscupen.
Vore väl lite hårddraget om Byström låser fast sig vid det han sa innan loppet.
Varför diskades Skistad?
Gissar att Svahn får följa med på VC. De vill ändå besätta alla fem platserna till VM och det finns inte sex svenskor som har presterat bättre än Svahn i sprint i år. Det är de fyra VM-uttagna och sedan ingenting. Svahn och Dyvik får göra upp om sista platsen i kommande två tävlingar.
Tobbe H: vad ska man ha för resultat för att varit riktigt kvalificerad?
Ännu tycker jag inte man ska räkna bort j
Linn var väldigt lurigt idag
Per: Skistad ledde in på upploppet med Svendsen som tvåa i ett annat spår. Helt i onödan bytte Skistad spår när det var tio meter kvar och det hindrade Svendsen (men Skistad hade vunnit ändå). Men det Melling gjorde mot Lundgren var dock grövre.
Swestam: Ok, det var riktigt tuffa förhållanden idag så det känns som att Skistad är på g efter fyra år av bedrövelser. Det blir rimligen systrarna Weng, Myhrvold…och Stavås till VM för Norge.
Annars kan man väl konstatera att Jonna och Emma gjorde rätt som valde bort Falun för att istället ladda i solen i Livigno.
Svahn var ju redan uttagen/erbjuden att köra vc i Davos så märkligt om hon inte skulle få chansen att köra nån vc nu. Hon har ju 100 gånger större chans att ta medalj på VM än Lundgren och Dyvik.
Det är väl också tveksamt om Dahlqvist tävlar i Livigno. Hon vill nog ha en vecka till med bra träning på hemmaplan efter touren och lär ansluta till Les Rousses (eller var det nu blir). Då kanske det blir Jonna, Ribom, Hagström, Svahn, Dyvik och Lundgren till Livigno. Om hon inte blir sjuk verkar det i alla fall rätt säkert att Svahn tas ut till Livigno.
jossa: För att vara riktigt kvalificerad att ställa upp i ett VM tycker jag att man t ex ska vara väl i nivå med det norska B-landslaget i sprint. Det var inte Svahn idag och ingen annan svensk åkare heller. Min personliga uppfattning bara och de svenska ledarna kanske tycker annat. Men kanske får hon fler chanser att visa att hon är kvalificerad och skulle hon lyckas vore det välkommet för det ser tunt ut annars bakom de bästa.
Det är samma läge på distans så i morgon har Svahn möjligen en chans där också.
Roligt var det att många åkare klagade på förhållandena med mycket snö och vallaproblem. Är det lite snö är det inte bra heller det. Skärpning anbefalles.
Svahn behöver bättra sig en hel del. Ebba var fantastisk.
Moa Lundgren leder ju faktiskt Skandinaviska cupen på damsidan med 27 poäng! Hur gick det till? Det betyder att om Ebba tävlar i morgon och vinner och Anna Svendsen blir tvåa får Lundgren vara sämst 8:a för att få en friplats under period tre av världscupen (Livigno, Les Rousses, Toblach). Om Ebba inte tävlar och Svendsen vinner får Lundgren vara sämst 6:a. I så fall lär både Lundgren och Svahn få köra Livigno, Les Rousses och Toblach.
Tobbe H: Norsk b lag kanske är att ta i kan varit 50% av deras VM trupp här ändå sedan måste man nog ta hänsyn till förhållandena. i min bok skulle en åttonde plats i WC kunna vara kvalificerande å då har vi 5 som är det
Vet inte hur långtgående slutsatser man kan dra av dagens sprint, väldigt speciella förhållanden. Tycker dock inte att Svahn visade att hon är given till Les Rousses, mycket möjligt att hon får chansen men jag ser inte henne som självklar.
Sedan är ju frågan om Dyvik och Maja kommer åka i Livigno, där kan det nog finnas platser.
jossa: Hur som helst är det riktigt synd att en så här viktig tävling saboteras av vädret. Det blir lite hasard och att en ickesprinter som Ebba blir trea eller tvåa säger mycket om förhållandena. Hoppas Svahn och Lundgren får en ytterligare chans och med likvärdigt material för det förtjänar de. Det här känns bittert och jag kan bara tänka mig hur det känns för åkarna.
Blir det samma väder på VM blir Ebba ett hemligt vapen i sprintlaget :-)
TobbeH, Svenskt vinterväder rådde. Om inte alla åkare bemästrar detta är det inte vädrets fel.
Gka… Gäller inte bara att behärska föret. Gäller att ha skidor som behärskar föret. Svenskt vinterväder är för övrigt 5 plusgrader och regn.
Under VM 2015 gikk løperne 5 mil på langt verre vær- og føreforhold. At enkelte løperne sutrer over og konkurrere i trase på knapt 2 km er meget påfallende. Rettferdig forhold var det til og med for de aktive ..
Pelle… Nu var det väl inte att att det var jobbigt som dom klagade på? Men jag kanske missförstod…
I den femmilen du refererar till vill jag minnas att åkarna kompsenerade genom att åka i ganska beskedlig fart. Var väl stor klunga hela vägen?
Svensk sprintranking
Baserat på kombination av resultat, form, kapacitet och sprintegenskaper
1. Jonna Sundling
2. Emma Ribom
3. Maja Dahlqvist
4. Johanna Hagström
5. Anna Dyvik
6. Linn Svahn
7. Frida Karlsson
8. Märta Rosenberg
9. Moa Ilar
10. Frida Hallquist
10. Alicia Persson
12. Moa Hansson
13. Louise Lindström
14. Jenny Solin
Enskilda placeringar kan säkert diskuteras men poängen här är att visa på bredden inom svensk damsprint
Skulle vara kul att se Ebba åka en sprint i snabba förhållanden nu. Känslan är att hon har tagit ett stort kliv i sprintåkningen vilket även bådar gott för de längre distanserna. Inte säkert hon är så mycket sämre sprinter än en sådan som Hennig i dagsläget.
Det som ör glädjande med Svahn ör att hon verkar kunna åka skidor utan att ha ont och att hon iallafall befinner sig i eliten. Chansen finns fortfarande att hon kan ta sig tillbaka till något som liknar vad hon var. Men skadan i sig är fruktansvärt allvarlig och dessutom felbehandlades den väldigt länge.
Anmärkningsvärt att expertkommentatorerna inte har koll på poängskillnaden mellan totalettan och -tvåan bland damerna, med tanke på friplatsen. Nu ser ju Lundgren ändå ut att ha säkrat den, med +20 sekunder ner till niondeplatsen. Viktigt för Moas chanser att kvalificera sig till VM.
Ebba krossar övriga idag men inte oväntat, hon är alldeles för bra för SC. Ser att det står DNS på Svahn. Lundgren fixade friplatsen och ger sig själv fortsatt chans till VM genom en bra insats i Les Rousses, bra gjort av henne!
Angående det som Byström sa innan sprinten igår, man kan tycka vad man vill om det men vi kan nog utgå från att det är vad som gäller, att han skulle ändra sig nu skulle bara skapa förvirring och osäkerhet om vad som gäller. Finns inga hinder för att Svahn blir uttagen till att åka världscup i Livigno men där är det fristil som gäller så egentligen inte grund för VM-uttagning (klassiskt i VM).
Byström har också sagt att de redan uttagna fyra VM-sprintrarna kommer att åka i Les Rousses och att Frida också är aktuell för den sprinten. Innebär att det bara är en uttagningsplats (av sex) ledig på förhand och den är nog vikt för Dyvik som rimligtvis ligger bäst till för den sista VM-sprintplatsen nu i och med 8-platsen i klassisk sprint under touren.
Men nu kommer alltså Lundgren dit till Les Rousses också genom friplatsen och vem vet det kanske blir något återbud från övriga som öppnar upp för uttagning av Svahn till Les Rousses, vi får väl se?
Jörgen… Tror inte han är så stelbent. Jag tror han ändrar sig. Står väl i uttagningskriterierna att man ska ta hänsyn till att nån är på väg tillbaka från skada. Och speciella omständigheter runt tävlingen ska väl också påverka. Tycker verkligen att Svahn förtjänar ett till försök om hon presterar i Lidingo.
Livingo
Swahn borde få testa nästa helg i WC. Förhoppningsvis har hon form på gång till slutlig uttagning i Frankrike.
Jörgen: Det är nu sju platser till Livigno, Les Rousses så Svahn är rätt given till båda tror jag. Och gör hon bra ifrån sig i Livigno är det klart att det påverkar hennes chanser till Les Rousses och VM. Så stelbent blir det aldrig i praktiken att en framskjuten placering där inte betyder något bara för att det inte formellt är VM-grundande.
Svahn har väl varit klar sedan tidigare till Livigno. Frida åker ju inte där och frågan är hur Maja och Dyvik gör (hur de kommit igång med träningen efter touren). Ljung kommenterade i sändningen hur Calle och Poromaa låg till med träningen efter touren men inte hört något om damerna (men missade delar av sändningen efter att damernas lopp var klart).
Var något snack om att Frida skulle (vilja) åka sprinten i Les Rousses (varför hon nu skulle vilja åka den) och då kan det bli ont om platser för alla som slåss om en VM-plats. Dock tror jag Byströms uttalande mer handlande om att sätta press på åkarna än att det är något man kommer följa. Jag tror att Jonna, Emma, Maja, Hagström, Svahn, Dyvik och Lundgren kommer att få åka den.
Sedan är ju frågan om Lundgren har större chans på en VM-plats i distans än i sprint.
Ja, vi får se om Byström ändrar sig eller inte.
Per: Sex platser ska det tas ut till men den sjunde (Lundgrens friplats) är personlig och utanför diskussionen. Av dessa sex är 4,5 redan klara om ska tro på herr Byström igen som sa innan att de fyra redan uttagna VM-sprintrarna ska åka i Les Rousses och att även Frida är aktuell (kanske för totalen, ingen aning om varför han sa hennes namn, kanske för att sätta press som Swestam är inne på). Återstår i så fall en plats och den är väl vikt för Dyvik som har en åttondeplats i klassisk sprint denna säsong under TdS.
Men det kanske löser sig ändå och Svahn får chansen att köra om någon av de sex inte är disponibel eller Frida avstår sprinten i Les Rousses vi får se?
Har sett alla tävlingar i Falun och man kan inte utesluta Svahn efter hennes insats, hon hade bedrövligt dåliga skidor och kunde inte åka vettigt i backarna. Hon går före Moa alla dar i veckan på sprint. Moa tog till lipen efter att ha blivit lite prejad i kurvan men hon räcker inte till ändå för att åka sprint i VC. Däremot överraskade hon positivt på 3-milen och hängde med nästan helt intill slutet. Ebbas avstånd till de övriga där var helt normalt eftersom det blev en liten klunga bakom henne som inte tävlade mot Ebba. Ebbas andraplats på sprinten kan man heller inte dra några slutsatser av i de förhållanden som rådde mer än att hon uppenbarligen är i form. Det märkligaste var att Skistad orkade hela vägen. Bra att hon blev diskad för det fula och helt onödiga spårbytet på slutet.
Jens hade jag hoppats mer på idag, det var riktigt slitföre vilket borde ha passat honom bra. Han var med till sista kilometrarna men när farten skruvades upp på slutet hade han inte mycket att sätta emot. Fattas några % för han.
Ok, jag missade att Frida är aktuell för sprint i Les Rousses. Platsar gör hon nog och kriterierna ger väl förtur med tanke på totalen men frågan är om hon inte tjänar på att fokusera på 10 km på fredagen och 20 km på söndagen den helgen. Tycker hennes karriär visar att hon behöver energiöverskott för att vara på topp. Om Frida kör så kämpar Svahn och Dyvik om den sista platsen till Les Rousses och då blir Livigno viktigt. Visar Svahn form där tror jag ändå att hon går före. 8:e platsen i VdF är inte tillräckligt meriterande för Dyvik.
Det blir lätt fokus på de sista VM-platserna till VM men dagens utropstecken var ju Ebba. Vilket lopp! Vinner med 2,30. Med kontroll enligt henne själv. Det måste ändå vara ett stort formbesked.
Burman 8:a idag, 20 sek efter. Hängde med till 3 km från mål. Det är möjligen lite bättre än en del lopp tidigare i vinter men inga riktigt bra norrmän var med och ändå var han 20 sekunder efter på bara några kilometer på slutet. Han är nog inte helt lugn inför VM. Om han ens får en plats. Dock var han ju klart bäste svensk.
Kallner: var ju en väldigt viktig helg för Moa så inte konstigt att hon regerade som hon gjorde, hon jagade ju friplatsen till WC och efter igår blev det mer öppet men det löste väl sig väl till slut så hon får åka
Damloppet idag var inte bra även om kommentatorerna försökte skapa spänning om friplatsen som Moa snöt till sig.
Ebba är för outstanding i såna härsammanhang men fick bra träning. Trots allt.
Herrvinnaren var intressant. Spydde efter mål.
Jens är fortfarande ett frågetecken.
Känns enormt osannolikt att Burman inte skulle få vm-biljett. Han lyckades ju vaska fram en bra stafettsträcka till OS, och då såg läget mycket sämre ut än vad det gör nu.
Tycker faktiskt Sverige har ett rätt spännande lag på herrsidan in mot VM.
Ett extra plus tycker jag till Linn Sömskar. Precis som det sas i sändningen så dyker hon upp i alla möjliga sammanhang och gör nästan alltid bra ifrån sig. På rullskidor som på skidor. På vanliga skidor så har hon alltid stått i skuggan av andra och som media funkar så vet i alla fall inte jag så mycket om henne utanför tävlingarna. Så jag vet inte om hon nånsin varit skadad eller haft långa sjukdomsperioder som så många andra elitåkare. Men mitt intryck är att hon är enormt slitstark. Som sagt jag vet inte men kanske ett ledarämne med sin stora erfarenhet.
Minns speciellt när hon tillsammans med Evelina Settlin i det svenska andralaget spurtade ner Falla och knep tredjeplatsen i en sprintstafett i Dresden. Dålig stämning hos de norska kommentatorerna då.
Nog är väl Burman given i VM trupp och brukar få ordning på mästerskapsformen.. tittar men på dom två senaste säsongerna så det bättre ut vid dagens datum än dom två senaste åren.
Förra säsongen var han 42 i Davos innan OS där han är OS åtta och gör en jätte bra stafett året innan var det inte mycket att hurra för heller innan slutet på jan
jossa: Möjligtvis skall man faktiskt ställa högre krav på Burman än att han skall åka dåligt i Davos men sedan få ordning på formen till mästerskapet och bli åtta i ett enskilt mästerskapslopp. Med tanke på hur Calle och Poromaa har åkt denna säsong så har nog kravbilden ökat på Burman, särskilt som han väl är kvitt sina ryggproblem. Frågan är om han tränar för dåligt och om den svenska herreliten är för splittrad i sin träning (för lite träning tillsammans).
swestam: visst ska man ställa mycket högre krav på han än han viset. men tycker ännu inte man ska ge upp VM formen eftersom han vist dom två senaste säsongerna att han är bra på toppa formen.
mönstret är väl lite samma även 2019 men inte lika tydligt men bättre mästerskap än normala WC
Någon som vet statusen på Louise Lindström och Moa Hansson?? Eller har jag bara missat dem under vintern??
Vänta med att döma ut Burman till efter mästerskapet säger jag bara.
Lindström och Hansson körde i Falun i helgen men inget vidare.
Swrestam… Absolut kan man kanske önska mer av en sån som Burman. Men, till VM är han väl ganska given ändå? Sen får vi se vad Halfvarsson lyckas med i VM, han har ju sällan varit nån riktig mästerskapsåkare…
Nåt helt annat… Det är idrottsgalan idag. Jonna Sundling är den enda nominerade längdskidåkaren, med nominering till årets kvinnliga idrottare och Jerringpriset. Hon bör vara chanslös till båda kategorierna, även om hon verkar rätt populär. Läser man igenom alla nominerade är det anmärkningsvärt vilket otroligt bra idrottsår det var ifjol, trots att längdskidåkarna underåresterade lite på OS.
Jag tror också på Burman till VM, han är så pass rutinerad att han bör få fason på formen till dess. Ett stafettlag med Burman, Poromaa, Anger och Calle ser spännande ut, speciellt om alla är i form. Om ser till Angers resultat i världscupen denna säsong har det gått bättre i fristil (Lillehammer 4 och Davos 5) än i klassisk stil (Ruka 12 och Beito 19).
Jo, rimligtvis bör Burman få åka VM. Jag har ingen annan åsikt. Däremot tycker jag man inte kan vara nöjd med det Burman har presterat under säsongen och han har inte visat att han har tagit något kliv till denna säsong.
Jörgen… Tror du verkligen på Anger till stafetten? Min gissning är Rosjö, Halfvarsson, Burman och Poromaa.
Manne: Tror också det blir Rosjö eftersom de kör 4 x 10 km i VM och han gjort det bra på distans denna vinter. Men visst vore det spännande med Anger. Märkligt att de kör stafett 4 x 7,5 km både damer/herrar i världscupen i Toblach strax innan VM sen 4 x 5 km (damer) resp 4 x 10 km (herrar) i VM men det har vi redan avhandlat tidigare här på Skidpepp så ska inte ta upp det igen.
Vem blir 4:e Svenska i stafetten på VM??
Frida, Ebba och Jonna lär väl vara gjutna…Ribom? eller dagsform mellan Ribom/Maja/Ilar
Eller tror ni att Svahn kommer att hitta tillbaka i tid?
Rosjö bör ligga väldigt bra till för en stafettsträcka på herrsidan, bäst form av Burman/Anger som 4:e…?
Göran: Jag röstar på Emma.
Göran… Nästan omöjligt att säga eftersom det är v stora frågetecken runt samtliga aktuella. Men man kan utgå från att det är en förstasträcka som är ledig. Och om övriga svenskor visat form under VM, kommer det bli hård press på den som åker förstasträckan. Så det blir en avvägning mellan form och rutin. En sån som Ilar måste nog visa riktigt bra form för att va aktuell, sett till mindre rutin. Dahlqvist är väl den mest rutin, medan Svahn haft högst kapacitet längre tillbaka
Det är på riktigt synd att nu när både Calle och Wille har åkt så bra att vi inte har två habila gubbar i övrigt att slänga in i ett stafettlag. Visst har Rosjö gjort det ok och Burman har ju kapacitet men det hade känts bättre om vi hade haft en två tre till killar på hyfsad niuvå. Typ Oscar Svensson, Häggis, Leo…
Tror tyvärr inte att landslaget tar ut Anger, han är för ung (får han ens åka, kanske finns åldersgränser?) men han åker grymt bra i ski classics. En som landslaget borde ringa är dock Emil Persson, vore kul att se honom åka reguljär världscup någon gång.
Jag tror och hoppas på Ribom på första sträckan. Känns trots allt mindre osäkert än Dahlkvist eller Ilar. Speciellt med tanke på hur det sett ut på slutet.
Anders: du menar väl Alvar Myhlback? Edvin Anger är ju redan uttagen till VM.
Alvar är absolut för ung, valde ju att stå över JVM som hade varit det enda aktuella för honom förutom Ski Classics.
Halfvarsson, Poromaa, Anger, Burman är mitt förstalag, men i annan ordning. Rosjö femma, Häggström sexa, Johansson (eller om det blir någon annan som tar sista platsen i skiathlon) sjua samt Svensson/Persson åtta.
Sverige er selvfølgelig storfavoritt til stafetten på damesiden, men det er litt usikkert med førsteetappen og det tror jeg konkurrentene ser som en mulighet.
Både Dahlqvist og Ribom vil være et usikkert kort på etappe 1. Finland har Matintalo som er en veldig sterk 5km klassiskløper. Hvis hun og Heidi Weng går hardt så kan de kanskje skape en luke. På etappe to kan da Kalvå og Niskanen jobbe sammen for å holde eller øke avstanden. Da blir det vel Ebba eller Frida på etappe tre som må hente inn på Østberg som er meget sterk på 5km skate som kanskje sender ut Tiril Weng på siste med en luke.
Vi vet jo ikke heller hvor Sundling står.
Synes kanskje Sverige var større favoritt før OL.
Mats – tack blev lite fel, Alvar ska det vara.
Sven – håller med. Även om Sverige kanske har de två ”säkraste” korten på förhand så är det verkligen inte givet att svenskorna är favoriter. Tycker Norge och Finland ser minst lika bra ut och Tyskland är spännande. Som sagt, damskidåkning är lite roligare nu!
Om alla av Andersson, Karlsson och Sundling träffar formen till VM blir vi nog favorit oavsett men erfarenheten säger att sannolikheten för det är liten. Så när startskottet väl går lär det vara relativt öppet. Och problem med förstasträckan är som det brukar vara.
Noen som vet hvordan løypeprofilene til VM ser ut?
Ja det undrar jag också. Har ju varit några sprintar där på senare år och den banan var väl ganska tråkig och platt om jag minns rätt. Har de ändrat den? Hur är distansbanan?
Det ska vräka ner snö i Les Rousses de kommande dagarna så tävlingen är nog räddad.
Tror på Ribom som fjärde åkare i damstafetten. Hon har inte lyckats på distans än men det är bara fem km och på förstasträckan är det ofta avslutning som är viktig och den fixar hon bra. Tror på Ilar som första reserv trots usel form på touren. Ett till alternativ är faktiskt Moa Lundgren om hon blir uttagen och kommer i toppslag. Gissar att 5 km passar henne rätt bra.
Ruben: Sprintbanan i Planica är ju rolig! Däremot är övriga sträckor där oprövade i VC väl?
Manne, ang. Idrottsgalan. Håller med om att det har varit ett anmärkningsvärt bra idrottsår. Jerringpriset lär väl stå mellan Duplantis, Eckermann och van der Poel (förhoppningsvis vinner då den senare, som Jonna f.ö. haft kontakt med sen ungdoms-OS). Ser däremot inte varför Jonna skulle vara chanslös till Årets kvinnliga idrottare. Om Linn Svahn fick utmärkelsen 2021 efter att ha vunnit sprintcupen kan väl Sveriges OS-drottning få den nu, även om konkurrensen är hårdare. Sjöström: två VM-guld, ett silver och en rad EM-medaljer i en stor sport men med inflation av mästerskap, och OS brukar ju premieras av juryn. Näslund: OS-guld och vann skicross-cupen. Hector: OS-guld och tvåa i storslalomcupen. Jonna: Guld, silver, brons på OS; trea i sprintcupen efter att ha missat halva, VC-facit (sprint/teamsprint och distans): 2-1-1-5-2-3-1-2-1 (inkl. trea i Holmenkollen-debuten); största segermarginalen någonsin i en sprinttävling på världsnivå i VC-avslutningen. Ser man till prestation var hennes utdelning i OS dessutom i underkant då stafettmedaljerna kunde varit ädlare med lagkamrater i form, och om hon fått sekundering i slutet av tremilen så … Om är om, men jag tycker att resultaten står sig väl mot de andra tre damernas.
Sven, om banprofilerna i FIS-kalendern (under ”More Information”) gäller så verkar i alla fall stafettbanan i Planica tuff. En lång backe.
https://medias3.fis-ski.com/pdf/homologations/CC/SLO/SLO_Planica__Gorenjska_WC22_74-09_5-0.pdf
Er meget spent om Fossesholm klarer gjenreise seg, etter høydesmellen i Livigno for snart 1.5 år siden. Det skjedde selvfølgelig ikke over natten, selv om det der og da kroppen sa stopp. Det hadde blitt alt for mye trening, i ung alder, over mange år.
Blir spennende for Helene om at pila viser stigende form under NM nå, som starter om 3 dager. Vi trenger henne som aktør på stafetten i toppform, hvis vi skal være med og kjempe om medaljene.
Joppe
Kan det være dette som er baneprofilen for damestafetten, der runden under mesterskap er på 2,5 km.
Trist att Jonna inte kom längre i Jerringprisröstningen. Tycker hon förtjänar det mer än skidskyttet.
Jan: Håller med.
Pelle – varför Fossesholm för att kämpa om medaljer?
Jag läste just Svens inlägg och det norska laget ser ju bra ut nu när ni har fått upp Kalvå i världstoppen. H Weng, Kalvå, Flugstad-Östberg och T Weng är ett starkt lag utan några direkta svagheter. Heidi Weng har kanske inte sin bästa säsong, men det är väl inte omöjligt att hon kan få till en bra stafettsträcka. Och hon klättrade bra på tourens sista dag. Östberg verkar ju vara i ganska bra form redan, sedan är det väl möjligen frågan om hur det går för Kalvå efter sjukdomen, hur snabbt hon kan vara tillbaka i bra form?
Per, Sven, Swestam m fl: Förhoppningsvis får vi se Ribom på någon distansåkning innan Vm, så att vi kan få någon slags känsla för hur hon ligger till för en 5 km. För det är klart att det är ju hon man helst skulle vilja ha på en förstasträcka, är hon i hyfsat slag så ska det inte vara några större problem för henne.
Med Maja riskerar vi ett tapp på bortåt 20 sek eller något sådant, och efter att ha läst Svens inlägg så ser vi att det skulle kunna bli besvärligt. Även om jag också tror att det under rätt omständigheter skulle gå att ta igen. Om Frida är tvungen kan hon säkert plocka in ett tiotal sekunder på Östberg och med en Jonna i form plockar hon in resten på T Weng innan en spurt..
Peos
Er stygt rett at Tiril bruker opp kruttet på vc under sesongen. Jeg tror hun kommer til og satse med nebb og klør for og gå seirende ut av vc-totalen. Husk, hun har ikke vunnet noe individuelt tidligere i karrieren. Det hadde blitt meget stort for tvillingsøster Weng.
En Fossesholm i form, med sine tempovekslinger på en 5 km er livsviktig på en stafett. Der slår hun Tiril i alle dager. Det beviste hun under OL-stafetten på etappe 3, selv om formen var så som så. Men kanskje det går ”(nogenlunde)” bra allikevel da!
Nils van der Poel fortjener all ære han kan få på idrettsgallan. Det sies Johannes T Böe er utenomjordisk, men det var Nils v d Poel også i sin idrett …
pelle: ja, banprofilen jag länkade till på FIS sida avser damstafetten, men det är ju i så fall en 5 km-slinga (om det var den du syftade på?).
van der Poel välförtjänt vinnare, men lite märkligt att världens näst bäste idrottsman (Mondo, efter Messi, enligt internationella journalister) blev utan pris. Förstår inte vad de menar med Årets prestation, det verkar inte vara en viss seger eller världsrekord utan allt sammantaget som i alla andra priser …
Joppe: Ja, idrottsgalans jury har nog en egen värdering och bryr sig inte om (eller vet inte om) att Mondo anses vara världens näst bäste idrottsman efter Messi enligt internationella journalister..
Alla vet dock att det är inflation i mästerskap inom simningen så om är riktigt bra där (som Sjöström är) så blir det många medaljer och ett normalt år för henne, det imponerade kanske mer på juryn än Jonnas tre OS-medaljer trots att längdskidor bara har ett mästerskap per år och mästerskapsfritt vart fjärde år..
Kan väl inte ha varit att det är p.g.a. simning är en större och mer global sport för då skulle väl friidrottens Mondo ha fått något av van der Poels priser.. Men ja alltid knepigt att jämföra mellan olika idrotter och många saker att ta i beaktande..
Angående idrottsgalan: Van der Poel vann allt han kunde vinna + världsrekord, men det gjorde Duplantis också. Anledningen att priserna fördelades som de gjorde är säkert att detta var sista och enda chansen att ge priser till Nils. När han till och med slår de tidigare oövervinnliga hästhopparna om Jerring-priset förstår man hur tungt det argumentet väger.
Frida förkyld.
Ajaj, att Frida är förkyld. Tur att Ebba, Jonna och Emma är på väg tillbaka.
Sålänge förkylningen är kortvarig så tror jag det inte är någon fara. Resultatet i Toblach kommer däremot nu bli ännu sämre än jag trodde innan så kanske kommer Frida gå in i VM som stor outsider nu.
Tiril er også forkjølet, og står over NM. Kalvå er i lett trening etter covid.
Jag har vant mig vid att sjukdomar kommer mest hela tiden för längdåkarna. Vad jag har läst mig till så är just nu två damåkare förkylda, Karlsson och Rosenberg. Två deltagare i TdS som kanske har immunförsvaret lite nersatt efter strapatserna. Så att t ex nu tippa stafetterna i VM känns som ett skott i natten.
Även Lisa Ingesson har åkt på en förkylning. Kan missa U23-VM, enligt pt.se.
Ja, det är ju en uppenbar risk med touren, även om man såklart kan bli förkyld ändå.
TRUPPEN TILL LIVIGNO
DAMER
Maja Dahlqvist, Falun Borlänge SK
Johanna Hagström, Ulricehamns IF
Ingrid Hallquist, Åsarna IK
Moa Lundgren, Åsarna IK
Emma Ribom, Piteå Elit
Jonna Sundling, Piteå Elit
Linn Svahn, Östersunds SK
HERRAR
Gustav Aflodal, Offerdals SK
Edvin Anger, Åsarna IK
Marcus Grate, IFK Umeå SK
Johan Häggström, Piteå Elit
Olof Jonsson, Trillevallens Sportklubb
Carl Rune, Täby IS Skidor
Halvsvagt herrlag.
Det var länge sedan vi hade ett på papperet så starkt damsprintlag till start. Spännande att se hur det ser ut i verkligheten. Hoppas på hyggligt väder och valla så Lundgren och Svahn får visa hur det egentligen står till med formen.
Jörgen: Hänvisade till AIPS lista (som man också kan ha synpunkter på) för att sätta Duplantis framgångar i ett internationellt perspektiv, men jag tycker att van der Poels prestationer är likvärdiga och köper att han fick flest priser. Det är väl mer att juryn framstår som lite inkonsekvent, särskilt i jämförelse med tidigare år. Å andra sidan är det inte en grupp som efter diskussioner kommer fram till beslut (likt nomineringsprocessen) utan helt enkelt upp till var och en av Idrottsakademins alla medlemmar (inkl. van der Poel) att rösta på en av de fyra kandidaterna i varje kategori.
Tänkte jag skulle ge landslagsledningen en hjälpande hand inför nästa tour de ski…eftersom dom har så vansinnigt svårt att ta ut ett slagkraftigt lag …i år hade vi ju Frida sen fick man bläddra till slutet av listan för att hitta resten lika varje år förra året Ebba resten svåra att hitta ….börja med dom som faller bort direkt … Dyvik,Hagström,Ilar.MajaD reserver på hemmaplan jonna.Moa L och Ribom dom tre har egentligen inte heller på touren att göra alldeles för skrala resultat de gånger dom varit med .. o nu till till uttagningen tre supergivna Ebba Frida o Linn o sen tre som jag ge chansen för att vi ska bli starka på sikt.. Lisa erikson.Tove Eriksson .Märta illern Rosenberg
fast nu missar du Jonnas utveckling sista året fast det kanske är ointressant? hon har ändå varit 14 i tds en gång Emma är väl också en helt annan åkare nu än när hon senast åkte tds för två år sedan. du sågar alltså åkare på vad dom presterat för två år sedan..
i teorin hade det kunnat varit så att Jonna leder totala WC inför tds men då ska hon petas för att hon inte presterade nog bra på tds 20/21 å det ge upp WC chansen ;)
Jossa…hade Jonna sin livs form ifjor misstänker det blir glad om det är hennes nivå men tro inte det…i så fall finns det en plats för henne.. men Ribom har snarare blivit sämre på distans men helt klart en komplett sprinter ingen touråkare …
Christian: fast efter senaste tds har hon väl ändå gjort sina bästa distanslopp, för Emmas del handlar det mest om att kunna hålla sig frisk så lär även distans formen komma.
högra krav fast Jonna går ner sig lite jämfört med förra året så är hon nog bättre än den gången hon blev nr 14 då var hon rätt svag i sprint inte en enda final.