Avgörandet Les Rousses
Efter världscuphelgen i franska Les Rousses kommer de sista VM-biljetterna att delas ut.
Damer:
Ebba Andersson, Piteå Elit SK
Maja Dahlqvist, Falun-Borlänge SK
Anna Dyvik, IFK Mora SK
Johanna Hagström, Ulricehamns IF
Moa Lundgren, Åsarna IK
Emma Ribom, Piteå Elit SK
Elina Rönnlund, IFK Umeå
Jonna Sundling, Piteå Elit
Linn Svahn, Östersunds SK
Herrar:
Fredrik Andersson, Piteå Elit SK
Edvin Anger, Åsarna IK
Viktor Brännmark, Piteå Elit SK
Jens Burman, Åsarna IK
Jonas Eriksson, IFK Mora SK
Marcus Grate, IFK Umeå SK
Johan Häggström, Piteå Elit SK
Olof Jonsson, Trillevallens SK
Anton Persson, Falun Borlänge SK
William Poromaa, Åsarna IK
Eric Rosjö, IFK Mora SK
Oskar Svensson, Falun Borlänge SK
Program:
27/1 kl 12:00 – 10 km fristil individuell start damer
27/1 kl 14:45 – 10 km fristil individuell start herrar
28/1 kl 12:00 – Sprint klassisk stil prolog
28/1 kl 14:30 – Sprint klassisk stil finaler
29/1 kl 12:45 – 20 km klassisk stil masstart damer
29/1 kl 14:45 – 20 km klassisk stil masstart herrar
Frida Karlsson, Calle Halfvarsson och Moa Ilar står över Les Rousses.
Borde bli Ebba, Elina, Moa, Jonna, Emma, Maja och Johanna i fristilsloppet och Ebba, Jonna, Emma, Maja, Johanna, Linn och Anna i det klassiska loppet.
Måste korrigera mig själv. Om Moa inte åker det klassiska loppet så har vi bara 6 platser i det loppet och då borde det bli Ebba, Jonna, Emma, Maja, Linn och Anna som åker det.
Klart är i alla fall att Ebba, Elina, Jonna och Emma åkder 10 km F. Moa, Anna och Linn som tävlar om den sista sprintplatsen i VM kanske inte vill åka ett tävlingslopp dagen före. Sen kanske Moa inser att chansen att ta en sprintplats är plus minus noll och satsar på att ta en plats som distansåkare istället. Avsett om Moa åker 10 km eller inte så behövs det 2 åkare till. Lite samma sak för Anna. Hon kanske inser att Linn kommer att ta den sista sprintplatsen och väljer att satsa på distansloppen istället. Jag skulle därför gissa på:
10 km F: Ebba, Elina, Jonna, Emma, Moa, Anna och Maja.
20 km C: Samma som ovan men Linn ersätter Elina.
Tråkigt att Calle står över.
Fattar att han vill ha fullt fokus mot VM men denna helg passar honom väldigt bra och jag tror att han hade mått bra av ytterligare någon pall, eller nära pall, -placering för självförtroendet inför VM
Tror också att Moa L främst satsar på en distansplats till VM. Så i hennes skor hade jag fokuserat på fredagens och söndagens lopp. Det finns en plats ledig på distans till VM och det är svårt att se någon annan än Dyvik konkurrera även där så chansen är rätt god trots allt.
Är det inte så att vi får ställa upp med fyra åkare på distansloppen under VM? Då känns Ebba, Frida, Jonna och Moa Ilar rätt givna? Dvs inga platser kvar förutom reserver? Men där är möjligen Emma Ribom bästa reserv?
Hanna: Det är ju möjligt att Ilar och Jonna inte skall åka alla distansloppen i VM och då behövs att någon annan åker. Jag ser att Lundgren kan vara ett alternativ på 10 km fristil och kanske också skiathlon.
lite märkligt kan jag tycka att Moa Ilar skipper den här helgen om hon inte haft några problem efter tds, 10 km fritt är en VM distans och åker 2 andra svenskor bra så riskerar inte få åka den distansen i VM och 20 km klassiskt åkte hon bra på i Norge
skulle tro att rätt många tjejer är sugna på åka 10 km fritt
jossa: 10 km fritt åks väl i Toblach också.
swestam: just det då kan det göra det hela mer komplicerat eller att det klarnar helt om platserna
jossa: Sedan har jag inte hört något om varför Ilar inte åker i Le Rousses, om det inte passar i hennes träningsupplägg inför VM eller om återhämtningen tog lång tid efter touren. Men jag hade förväntat mig att hon skulle åka där. Beslutet att inte åka där måste ju rimligtvis ha fattats i samförstånd med landslagsledningen.
swestam: kan vara så att det tog läge att återhämta sig och kanske varit sjuk då jag förstå men annars svårt. hade även svårt förstå varför hon fick hoppa sista helgen i Norge en rätt bra distans även för henne + att hon visade bra klassisk form helgen innan och även i Ruka
känns som Toblach nu blir väldigt viktigt för henne att bevisa sin plats
I efterdyningarna till Tour de ski, tycker jag att det framgår klart och tydligt att det inte på något vis är nyttigt att köra sju lopp på åtta dagar, dels på höjd över 1700 m, och dessutom avsluta med ett styrkeprov uppför en slalombacke. Resultatet blir att det krävs väldigt lång återhämtning, och att flertalet blir sjuka i förkylningar och liknande problem. Varför inte sprida ut loppen och lägga in åtminstone en dag för återhämtning mellan varje lopp.
Inför VM: Damerna, Sprinten är inte mycket att orda om, Teamsprinten har jag Jonna + den svenska, som presterade näst bäst på sprinten, Skiathlon vill jag se, Frida , Ebba, Ilar, och Linn, som är en åkare som ju hänger med länge och kan spurta ned de flesta på slutet. Stafetten Ebba, Frida, Emma, Jonna i den ordningen. 10 km och 30 km är Ebba och Frida givna + de två som visar bäst form och känner att de kan göra något bra (Jonna gillar ju 30 km masstart men det beror ju på hur mycket krut det finns kvar). detta förslag är utan att veta hur banorna ser ut och vilken dagsform respektive åkare har. Sverige har nog aldrig haft ett så framstående damlag, med medaljmöjligheter i alla lopp, (och inte bara en)
Läser att Hagström (på FB) skriver att hon startar i sprinten och masstarten dvs hon åker inte 10 km på fredagen. Ifall utgår från det och att Dyvik och Svahn hoppar fredagen (för att spara krafterna till sprintavgörandet) samt att ingen åkare ska åka alla tre dagarna (finns möjlighet till att starta sju om Moa Lundgren är en av dom i och med hennes friplats) samt att Lundgren satsar på att bli uttagen som distansare borde det bli följande?
Fredag 10 km: fristil individuell start:
Ebba Andersson, Piteå Elit SK
Maja Dahlqvist, Falun-Borlänge SK
Moa Lundgren, Åsarna IK
Emma Ribom, Piteå Elit SK
Elina Rönnlund, IFK Umeå
Jonna Sundling, Piteå Elit
Lördag sprint klassisk stil:
Maja Dahlqvist, Falun-Borlänge SK
Anna Dyvik, IFK Mora SK
Johanna Hagström, Ulricehamns IF
Emma Ribom, Piteå Elit SK
Jonna Sundling, Piteå Elit
Linn Svahn, Östersunds SK
Söndag 20 km klassisk stil masstart:
Ebba Andersson, Piteå Elit SK
Anna Dyvik, IFK Mora SK
Johanna Hagström, Ulricehamns IF
Moa Lundgren, Åsarna IK
Elina Rönnlund, IFK Umeå
Linn Svahn, Östersunds SK
Jag tror inte man ska ta för givet att man tar ut nån mer distansåkare till VM på damsidan. Det kan ske, men då måste vederbörande, t.ex Lundgren, visa att hon är ett klart bättre alternativ på distans än uttagna sprintåkare. Det mest troliga slutscenariot, tror jag är att man nöjer sig med tre distansåkare plus fem sprinters och låter sprintåkarna fylla upp i distansloppen. Då blir det åtta damer i truppen, vilket är fullt normalt. Programmet tillåter också att sprintåkarna dubblerar.
Så det är en viss chansning för Lundgren om hon står över helgens sprintlopp. Inte alls säkert att det blir så mycket lättare att kvala in som distansåkare.
Manne: Du har nog rätt. Jonna kör säkert inte skiatlonen men det finns tre andra sprintåkare som kan köra den så Moa måste göra bra resultat i helgen för att kvalificera sig på distans.
skulle gissa att Moa måste vara runt 10-12 på Fredag då tror jag hon kan komma med till VM 10 fritt är väl ändå hennes bästa distans och chans i helg av distansloppen
@Koskiwaara, ”utan att veta hur banorna ser ut och vilken dagsform respektive åkare har.”
Det där med dagsform tyckte jag var lite kul skrivet ;)
För övrigt menar jag att Jonna är den enda svenska åkaren som har chans att vinna alla lopp hon ställer upp i oavsett distans, klassiskt eller fristil.
Jossa… Ja, jag tänkte nåt liknande, typ top 10. Men åker Svahn. Ribom och Sundling ännu bättre på distans i helgen, räcker nog inte en 10eplats.
Manne: på något sätt känns det hårt peta henne om hon är så bra som topp 10 på en VM distans som 10 fritt så skulle tro att dom tar ut henne då men då ska hon också vara där
Skandal!
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/dwk4JJ/ryska-idrottare-far-tavla-i-os-2024-och-2026
Undra hur de tänker tolka det här
” only athletes who fully respect the Olympic Charter would participate. This means in particular: first, only those who have not acted against the peace mission of the IOC by actively supporting the war in Ukraine could compete.”
Utgår från att det blir hot om bojkott imorgon. Orolig för vad korrupta FIS kommer hitta på de har ju hänvisat till IOC.
Jan: Då kanske Stepanova är i riskzonen för OS-deltagande med tanke på att hon aktivt stått upp för och försvarat Ryssland på sina sociala meder till skillnad från de övriga ryssarna, det jag sett har mer varit typ bilder och neutralt (inte politiska budskap) från de andra ryska skidaktiva men kanske har missat något. Sen angående ev hot om bojkott imorgon som du också tog upp det verkar inte bli något sådant från SOK:s sida men du tänkte kanske mer från de aktivas eller något förbunds sida, från länken du postade ovan:
Det här beslutet kommer inte helt oväntat, även om det inte är önskvärt, säger SOK:s verksamhetschef Peter Reinebo. Han säger också att det inte är aktuellt med en bojkott.
– Vi kommer att ha en svensk OS-trupp i Paris 2024. Det är aldrig aktuellt för Sverige att bojkotta ett olympiskt spel, såvida det inte är ett brett FN-beslut eller uppmaning
IOK hoppas nog att kriget är över till 2024 men jag tror snarare på en utvidgning.
Tankesmedjan Pernilla Wiberg uttalar sig i Aftonbladet: ”Politik och idrott ska alltid hållas isär”.
Men det är inte frågan om politik, Pernilla Wiberg, det är frågan om krig. Krig och invasioner och människor som dör är INTE politik. Idiot!
Expressen-Pettersson angående ifall Ryssland nu får vara med i kommande VM för FIS:
Då utgår jag ifrån att Sverige visar mod och ryggrad. Jag utgår från att Sverige visar att det finns en gräns som inte får passeras. Jag utgår från att Sverige visar sin avsky och står kvar vid sidan av det ukrainska folket. Kort sagt: Jag utgår från att Sverige i så fall bojkottar VM.
https://www.expressen.se/sport/kronikorer/tomas-pettersson/da-utgar-jag-fran-att-sverige-bojkottar-os/
Ulf …idiot kan du va själv håller med Pernilla hatar kollektiva bestraffningar o folk som försöker kväsa andras åsikter
Om nu detta skall diskuteras i denna tråd så tycker jag så här: Sanktioner slår mot hela samhället och utifrån Rysslands anfallskrig mot Ukraina och på det avskyvärda sättet som Ryssland beter sig mot den ukrainska civilbefolkningen så är det bara rimligt att väldigt tuffa sanktioner tillämpas mot Ryssland. Och då är det också rimligt att dessa sanktioner även omfattar idrotten. Därför är det helt fel att nu IOK vill tillåta neutrala idrottare från Ryssland i OS, men tyvärr var så mycket annat inte att förvänta av Putinvännen Bach.
Instämmer med swestam.
Norge mönstrar följande damlag till start i Les Rousses enligt deras Instagram:
Fredag: Fosses, Haga, Theodorsen, Flugan och 3 x Weng.
Lördag: Melling, Myhrvold, Skistad, Stenseth, Svendsen och Wengtvillingarna.
Söndag: Slind, Svendsen, Theodorsen, Flugan och 3 x Weng.
Skriver också under på swestams inlägg, solklart. Sedan som någon skrev, det är inte politik det är KRIG.
Skall bli intressant att se om Flugan flyger vidare denna helgen
Bra formulerat Swestam.
Jörgen… Intressant att Tiril kör alla tre loppen I helgen. Hon satsar verkligen på vc-totalen i år. Klarar hon få till en formtopp till VM också? Jag är tveksam.
Jörgen
Du kan stryke Tiril U Weng.
Pelle: Hurså, är Tiril fortsatt sjuk?
Internationella skidskytteförbundet (IBU) släpper inte in Ryssland/Belarus till sitt VM. Klara och snabba besked där. Får vi se liknande från FIS tack?
https://www.expressen.se/sport/skidskytte/efter-ioks-besked-inga-ryska-akare-pa-skidskytte-vm/
Jörgen
Tiril er frisk, og trener. Men trener og helseteam , sammen med Tiril, er de blitt enige om at helgens løp kommer for tidlig etter sykdomsperioden. Slik forstod jeg det.
Meddelades nyss att Dyvik lämnar återbud till Les Rousses p.g.a. känner sig sliten enligt landslagsledningen. Då är det nog klart att Svahn får den sista VM-sprintbiljetten.
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/anna-dyvik-lamnar-aterbud-till-varldscupen/
Pelle: OK, tack för informationen.
”Utövare från Ryssland och Belarus kommer att få delta i OS 2024 och 2026, dock under neutral flagg. Representanter från den ryska regeringen stoppas från att synas i olympiska sammanhang.”
Precis, därför ska inga idrottare från Ryssland och Belarus få vara med då de i högsta grad representerar ryska regeringen.
Christian: är det inte någon form av kollektiv bestraffning Ryssland håller på mot det Ukrainska folket
Anar man en viss syrlighet i svaren?
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/3EmB1q/anna-dyvik-missar-varldscuptavling
Vad är detta.? Anna Dyvik som är sprinter och krigar om sista sprintplatsen till VM med Svahn, Lundgren mfl är hon alltså inte uttagen till sista kvaltävlingen (klassisk sprint) på lördag. Då är det ju inte längre någon schysst uttagning utan platsen är redan tillsatt i praktiken. Vad är detta landslagsledningen ? Svågerpolitik ? Oseriös uttagning? Skedde kanske sista uttagningen egentligen under förra helgen i fristils sprinten ? Hur motiveras detta ? Ebba i all ära men skall hon även satsa på sprint på VM ?
Landslagsledningen bör nog fundera på uttagningsmodell till mästerskap och även på tidpunkten för detta. Är det vettigt att så många blir uttagna så tidigt utan att behöva prestera därefter!
Förstår att Anna nu satsar på att vinna SM i sprint istället liksom hon gjorde för några år sedan. Tyvärr har förbundet skapat en B-tävling av SM men det är en annan frågeställning!
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/3EmB1q/anna-dyvik-missar-varldscuptavling
Ja, tydligen tog ledningen ut Ebba till sprinten i Les Rousses och hade tänkt att Dyvik istället skulle åka distanslopp i Les Rousses men inte sprinten om ska tro på det som skrivs? För mig verkar det som ledningen i så fall redan bestämt sig nu för Svahn till VM och inte ville ta risken för att Dyvik gör det bättre i Les Rousses. Inte okej eller schysst mot Dyvik om det är så..
Ebba vann senaste uttagningstävlingen och klart hon vill testa om klivet hon tagit i sprint gör att hon även håller internationellt. Jag tror hon överraskar på lördag och går till semi. Dyvik har redan fått sina chanser.
Lugn nu Johan!
Antagligen är det så att landslagsledningen (på goda grunder) redan valt Linn och meddelat Dyvik att hon inte är aktuell för VM,- direkt eller indirekt genom att inte ta ut henne till sprinten.
Då förstår jag om Dyvik inte pallar att spendera en helg med VM-uttagna kollegor för att åka distans och slåss om top 20 platser, så därför hittar hon på att hon är sliten.
Linn har en högre högsta nivå än Dyvik på både sprint och distans så uttagningen är logisk. Jag tror även att en frisk Linn gått före Hagström, men eftersom Hagström redan var uttagen så var det redan i praktiken kört för Dyvik så fort Linn började presters. Detta hade hon säkert förstått sedan länge, och hon åkte säkert TDS för att få chansen på att åtminstone bli uttagen i truppen men för det hade det krävts andra resultat.
Ernström: Då följer landslagsledningen inte sina egna uttagningskriterier.
Jag tror inte landslaget gjort på det här sättet för att hjälpa Svahn in i truppen på något sätt utan det är helt enkelt en följd av konkurrenssituationen. De VM-klara åkarna är självskrivna i helgens sprint. Och att Svahn måste få en chans var givet. Sedan har vi Ebba som är på en helt ny nivå i sprint nu och verkligen imponerande i Falun.
Dyvik har redan fått tre chanser att visa toppnivå i klassisk sprint men har inte levererat tillräckligt bra. Det är klart att det är tråkigt att hon inte får åka i helgen men hennes VM försvann inte där.
Jan… Fast Dyvik var väl 8a senast i klassisk sprint, så det borde väl va kvalificerade?
Jag tror inte att landslaget bryter mot sina egna uttagningskriterier för kul skull.
Men nu är konkurrensen så hård att de tvingas laga efter läge.
OM det är så att man inte tar ut Dyvik eller Moa Lundgren är det också logiskt att man låter Ebba köra för att se vem som skulle vara den bästa reserven vid sjukdom,- Fridas status i klassisk sprint vet vi ju redan.
Så jag tycker för en gång skull att landslagets agerande i detta är helt logiskt och även rättvist rent sportsligt, – även om det kan tes orättvist ur andra avseenden
Jag kan inte riktigt se att Ebbas sprintåkande borde va prioriterat i det här läget. Viktigare att följa uttagningskriterierna. Att Ebba ska va sprintreserv till VM låter långsökt.
men utifrån kriterierna har både Linn och Dyvik varit topp 8,
OM ledningen tycker att det är så mycket som väger till Linns fördel att de inte ser någon poäng att avgöra detta i sista täcvlingen utan ändå ge platsen till Linn så ser jag inte hur det bryter mot kriterierna??
Ernström: Svahn har inget resultat i de klassiska sprintar i världscupen som man tydligt pekar ut i uttagningskriterierna som VM-uttagningen i sprint skall baseras på. I distans så är det mycket mer en helhetsbedömning som ligger till grund för VM-uttagningen men inte i sprint. Så jag tycker det är mycket tydligt att man inte följer det man själv har skrivit i uttagningskriterierna (om man nu redan gett klartecken till Svahn).
Jan: Men passar sprintbanan Ebba? Visserligen mycket uppför första tredjedelen men sedan utför och många kurvor (enligt Ribom). Låter inte som en Ebba-bana.
Jag förstår heller inte varför konkurrenssituationen skulle ge motiv till att frångå uttagningskriterierna..? Det borde snarare vara tvärtom, att det är viktigare att följa kriterierna om det är hård kubbning om platserna. Annars upplevs det lätt som godtycke.
Jossa…kanske är det så men det ena rättfärdigar inte det andra..krig är skit o väst borde tvinga båda parter till fredsförhandlingar istället för att ösa in vapen i konflikten…fortsätter detta så har vi snart ett kärnvapenkrig på halsen o då kvitta det vilken som började o vems felet var
Manne
Både Dyvik och Ebba har ju klarat uttagningskriterierna så jag ser inte hur man frångått dem.
ser ut som om landslagsledningen tycker att Ebbas andraplats i scancup går före Dyviks 8:e plats på senaste klassiska sprinten, det kan t.o.m. jag som Ebba-entusiast tycka känns lite tvek?
Sorry, ni får ändra rubriken på denna tråd ”Avgörandet Les Rousses”. Det var redan avgjort innan.
Jan… Fast enligt kriterierna ska resultat i vc värderas högre än skandinavisk cup. Att en tredjeplats i sc värderas högre än 8e plats i vc tycker jag är att frångå kriterierna. Och om man nu till äventyrs tyckte sc i Falun var så viktigt, frångår man ju den logiken när det gäller Svahn som misslyckades i sc.
Nu diskuteras det väl olika saker här; dels uttagningen till VM (utifrån uttagningskriterierna), dels uttagningen till världscupen (utifrån uttagningskriterierna).
Det var säsongens mest överraskande uttagningsbeslut. Och den enda slutsatsen som går att dra är väl att Svahns VM-plats är säkrad? Jag tror det blir rätt i slutändan men det är ju inte pedagogiskt eller rättvist mot Dyvik. Jag förstår inte heller riktigt uttagningen av Ebba. Hon ligger ju dåligt till i totalcupen så det handlar inte om det. Och hon ska köra fredag plus söndag så det vore inget konstigt om hon fick fokusera på de loppen. Det måste handla om att ge Ebba extra kvinna-mot-kvinna-raceträning inför avslutningar på VM. Främst 30 km klassiskt.
Sedan är det ju tyvärr dålig reklam för att köra TdS som sprintåkare om man vill med på mästerskapet i det svenska laget. För kör man touren måste man hitta tid för träning efteråt för att vara i bra slag till mästerskapet. Och då kan man inte vara med på sprintarna i januari som kan avgöra om man får vara med på VM…
Fast syftet, med kriterierna, är väl ändå 2 saker.
1, skapa en förutsägbarhet och transparens i uttagning till mästerskap,. – här brister man nu..
2. säkerställa att Sverige ställer bästa möjliga lag på startlinjen.
Och det är i den andra delen jag tycker lagledningen gjort rätt.
Vi vet historiskt sett att Linn slår Dyvik i 9 internationella sprintar av 10, hon är dessutom väl så bra i sprintstafett och distans.
Även om hon pga. sjukdom inte har bevisat den nivån än i år så kan man ju utifrån hur hon står sig mot övriga åkar i förra helgens fristil ändå se att hon inte är långt ifrån den nivån.
Detta i kombination med att Dyvik kört massor av lopp utan någon riktig spets så är det rimligt att ledningen gör bedömningen att Linn är det bättre alternativet även om Dyvik skulle ha slagit Linn på lördag.¨
och då är det ju bra att ingen av dem blir utsatt för den skenmanövern
väldigt konstigt att inte Dyvik får chansen, så nästa gång någon blir 2-3 i SC i något lopp så blir det WC intressant även om någon varit så bra som 14 och 8 på distansen dom gånger den körts
Sedan om IOK:s beslut. Skulle inte Sverige, Norge, Finland och USA (ev med fler länder) kunna gå samman och organisera ett alternativ VC och alternativa mästerskap om FIS släpper in ryska åkare? För just i längdskidåkning är det ju inte de dominerande länderna som pressar på för att släppa in Ryssland i värmen. Nu om FIS ändrar sitt beslut pga IOK. OS är ju först 2026 så det hinner man väl ta ställning till senare.,
De baltiska länderna, Polen och Tjeckien är säkert med på det också. Kanske Frankrike och Tyskland också. Och Ukraina förstås. Det är väl bara Schweiz och Italien bland viktiga längdskidländer som är tveksamma. Då kan de få ha sitt VM med ryssarna och belarusier.
Ernström… Jag ser inte anledningen till att ta beslut om detta innan det som man själv uttalat är en viktig kvaltävling. Att frångå uttagninsproceduren för att man är rädd för eventuella konflikter känns fel. Det är en dålig signal till dom som kämpar på gärdsgår’n till landslaget.
https://www.youtube.com/watch?v=4xcVnGtWJpw
Bra tempo på Bjørgen på den siste etappen på sprintstafetten her. Teknikken har forandret seg lite siden 2005.
Ryssland kan säkert släppas in till vm tror jag men mycket som är oklart vilka ryssar som är neutrala många i längdskidor har inte varit det till kriget så dom kommer inte tillbaka nu i såfall o välbe definitivt inte så då väljer dom säkert o inte ställa upp tills vidare oavsett när alla inte får vara med.. nästa år det inget mästerskap o tror många länder som sverige norge o finland ändå vägrar släppa in ryssar i landet att tävla o då får fis stora problem att genomföra världscup om man släpper tillbaka ryssland.. jag tror inte vi får se dom bästa nordiska åkarna tävla mot ryssar före säsong 24/25 tidigaste faktiskt det finns ingen anledning o kostar inte mycket det är OS som varit väldigt svårt o stå över som många kanske bara får en chans med i karriären..
Vad är det som händer med världscupen egentligen, börjar ju bli ett skämt med FIS usla planering och så många åkare och landslag som väljer bort den av en eller annan anledning. 39 startande damer och Sverige lyckas bara skrapa ihop tre stycken. Nu har man ju lyckats devalvera all prestige i att lyckas ta världscuppoäng också.
Astrid Øyre Slind stiller i Les Rousses i helga. Målet er og kvalifisere seg til VM. I så fall er nok 3-mila aktuell under mesterskapet, hvis hun blir tatt ut da..
Hvorfor går ikke Sundling i morgen?
Får se om Poromaa klarer å heve seg i morgen. Synes han har vært en liten skufffelse denne sesongen. Trodde han skulle være ennå nærmere toppen i år.
39 damer till start och bara 3 från Sverige? Har inte Svenska skidförbundet råd med flygbiljetter eller vad är det fråga om? Förstår att sprintåkarna kanske inte vill köra båda distansloppen men de måste väl kunna skrapa ihop 3 distansåkare till. De är ju till och med garanterade världscuppoäng när det är så få som startar. Är det massa sjukdomar som ställer till det? Eller är alla andra fokuserade på sm-tävlingarna? Tyskland har bara 3 till start också. Minns inte att det nånsin varit så här skrala startfält i vanliga vc-lopp. Även med Ryssland skulle det bara blivit 45 till start.
Påfallende at det ikke er flere løpere som starter på 10 km fri, som er en VM-distanse. Ære være USA, Finland og Norge som stiller med full kvote.
Till och med i Davos och Dresden 2020 när Norge Sverige och Finland inte deltog var det större startfält!
Ruben: finns väl rätt dåligt med åkare kvar skulle jag säga Alicia Persson är enda jag kommer på på raka hand som skulle kunna förtjäna en chans..
finns faktiskt risk att dom skulle kunna missa poäng om vi skulle fylla på
SM sprinten går tisdag och många siktar dit varför det blir lite glest imorgon.
Är ju problem att flera åkare inte har återhämtat sig efter touren (med förkylningar bla), en del har en annan VM-uppladdning och det pågår ett U23-VM. En Modig i form hade ju kunnat åka men hon var ju helt ur slag i Falun. Men vi ser ju även att flera andra nationers toppåkare saknas (Tiril Weng, Kalvå, Fähndrich, Hennig).
Nå er jo ikke bredden like stor i Sverige som i Norge så det er ikke like lett å fylle kvoten når sprinterne ikke går. Forstår ikke helt hvorfor ikke Sundling går. Hun burde jo være en klar kandidat til å gå denne distansen i VM. Sprinten er hun jo allerede kvalifisert for.
Sven: Det är ju ett fristilslopp i Toblach nästa helg och jag tror att Sundling kommer att åka det. Tror hon tycker det blir för mycket med tre lopp denna helg och då prioriterar hon den klassiska masstarten före fristilsloppet (för att visa att hon skall få åka tremilen i VM).
Sedan är det ju ett allmänt kalenderproblem. I ett normalt världscuplopp brukar det vara 5-10 U23-åkare som ställer upp på damsidan, idag är det bara 1 U23-åkare. Förklaringen till det är att U23-VM startar imorgon i Kanada. Det är flera andra nationer som inte fyller alla sina platser till följd av denna krock. Polen saknas helt, Tjeckien ställer upp med två åkare och Tyskland ställer upp med tre åkare. Man borde naturligtvis ha lagt U23-VM mellan Toblach (som är sista världscuptävlingarna innan VM) och VM.
För svensk del så har vi inte så många åkare av hyfsad internationell nivå som är 23 år eller äldre. Elina Rönnlund gjorde det bra i fristilsloppet i Falun och nu får hon åka fristilsloppet idag. Alicia Persson gjorde det också OK men risken är väl att hon blivit sjuk då hon inte heller är anmäld till SM. Lovisa Modig var helt ur slag och det är fel stilart för Sofia Henriksson. Samt att några åkare prioriterar SM eller har en annan VM-uppladdning.
Tour De Ski, ställer till det, det verkar som det tar minst 3-5 veckor att återhämta sig efter det kraftprovet. En arbetsgivare, som skulle utnyttja sina anställda på det sättet, skulle förmodligen bli dömd i Arbetsdomstolen.
Tar inte alls så lång tid att återhämta sig. Borde i normalfallet gå på 1 vecka men kan såklart ta längre tid för vissa. Frida, Hennig och Tiril har ju alla haft sjukdom men hade nog kunnat vara på start men de prioriterar klokt nog träning istället. Vem är arbetsgivaren som utnyttjar anställda. Åkarna är mer att likna vid egen företagare som någon (Manne?) tidigare påpekat.
Ebba eller Diggins som vinner idag?
swestam ja är det troliga men finns några utmanare Brennan är nog där även Pärmä borde kunna vara med även spännande se Lotta W åkt bra i fritt i år och ett litet steg bättre kan hon vara med topp 3
Noen som vet hvordan banen ser ut?
Tror det blir:
Ebba
Diggins
Østberg
Brennan har väl åkt allt typ denna säsong, tror inte riktigt hon håller idag. Östberg kanske om hon är i Davos-form (såg iofs inte riktigt ut så på NM).
Det hadde vært meget hyggelig med fransk seier i dag, hvorfor ikke Delphine Claudel.
Någon som vet varför Norge inte deltar på ungdoms-OS?
Både tror och hoppas på Ebba idag 🤞
Snygg seger för Ebba och riktigt kul med Claudel som stiger fram som en medajlaspirant på VM. Man kommer inte runt att det är så mycket roligare att titta på åkare och landslag som verkligen uppskattar sina framgångar. Moa Lundgren fortsätter att ligga där precis under VM-nivå men gör det helt ok. Hade hon varit inom en minut från Ebba idag tror jag hon hade haft VM-chans. Men nu rann det iväg nästan 20 sekunder till och då blir det svårt. Det var väl också något av ett uttagningslopp för Norge inför VM. Östberg, Theodorsen och Haga känns som rätt säkra för 10 skate utöver Tiril Weng medan Heidi Weng och Fossesholm ligger sämre till. Lotta Weng är klart sämre nu än under touren. Konkurrerar inte för 10 skate baserat på detta loppet.
Hur ser egentligen det norska laget på damsidan ut på pappret?
Spring: Systrarna Weng, Myhrvold och Skistad.
Distans: Systrarna Weng, Kalvå, Östberg, Theodorsen och Heidi Weng?
Kan bara instämma med hela Pers spaning om loppet, Norge mm. Vill bara trycka lite extra på hur kul och viktigt det är för längsporten med en åkare som Claudel som på hemmaplan i vintermiljö och för en gångs skull hyggligt med publik får till det. Mvg till Frankrike i dag.
snygg seger av Ebba skönt besked men väntat med en topp 2 minst kul med Claudel som två men gillar inte det sättet det blir på ändå men väldigt viktigt för sporten och att det händer på hemma plan
Per: Lotta W var ju grym för en vecka sedan märkligt formtapp på så så kort tid samma med Pärmä som förra lördagen krossa många finska åkare som åkte idag
Per… Lotta vann ju NM och slog då Östberg och Haga med god marginal, så hon är nog med i diskussionen. Avgörs nog i Toblach. Fossesholm riskerar nog missa VM helt.
Ebba kan vi lita på. Kul för Claudel att bli tvåa på hemmaplan och bra för sporten, det syntes hur glad hon var.
Rönnlund och Lundgren närmade sig inte någon VM-biljett om de nu hade en chans innan eller det är förutbestämt där med det vet vi förstås inte.
Flugan är väl klar för VM nu om inte är uttagen redan. Fosses långt efter. Heidi Weng är inte i toppform.
Når det nærmer seg mesterskap så svinger jo ofte formen veldig. Husker før forrige VM i Oberstdorf da Johaug ble slått av Diggins i Falun for så noen uker senere vinne gull med nesten ett minutts margin.
Tror vi vet mer om det norske laget etter neste helgs konkurranser.
Dagens lopp bli ju också mycket viktigt för den svenska VM-uttagningen på herrsidan. Bra lopp för Rosjö och Burman så borde de kunna kvittera ut en VM-biljett. Häggström bör också ligga bra till på distans + stafett efter sin 13:e plats i Davos. I sprint blir det ännu mer rafflande i morgon mellan Häggström, Grate, Svensson och Olof Jonsson. Tre av fyra lär få en biljett där.
Helt överlägsen seger av Ebba men det var också väntat. Hon hade förmodligen vunnit i Lillehammer med konkurrenskraftiga skidor också. Det är tydligt att hennes sprintträning har gett resultat, hon har nu lättare att växla tempo i loppen och de har gett henne de extra sekunder hon behöver. Nu är det upp till konkurenterna att växla upp om de ska en chans mot Ebba på VM. Är hon i form och skidorna rätt vallade ser jag egentligen bara Frida som har chansen att slå henne.
dessa varvade åkare som får jätte fördel så svårt med korta banor hänga en åkare på samma varv har jag lättare förstå
Kul med svenskt, franskt och amerikanskt på pallen. Kul också med en Ebba efter förra säsongen när det var något som inte riktigt stämde och där hon inte fick till del. Hon har hittat tillbaka sitt bästa och även utvecklat sig en del.
Jan… Jag tror Diggins kommer steppa upp till VM. Tycker hennes säsongsupplägg antytt det. Hon kan slåss om segern på 15 km fritt när pannbenet slås på.
Sven… Ja, men Ebba vat trea på det loppet i Falun och trea i VM. Jag tror hon kommer va stabil på den här nivån om hon håller sig frisk. Andra kommer dock växla upp, medan vissa kommer dala.
Tror en sån som Heidi kan bli att räkna med i slutet av VM, framförallt till tremilen. Men till 15 km fritt bör hon få svårt på medalj. När tas norska truppen till VM ut?
10 fritt ska det förstås va.
Poromaa på pallen, så bra det kan bli. Övriga inte lika bra.
Blott sju röda bland de nio främsta!
Bra besked från Poromaa men i övrigt närmast mörker. Burman klarar helt enkelt inte att gå i samma tempo som Tönseth på 10 km ens om han går i rygg. Det är inte det att han väggar när han försöker utan han kan bara inte köra så fort. Och då blir det hopplöst i en 4×10-stafett. Och övriga är långt efter. Rosjös form tycks helt bortblåst. Förhoppningsvis är han hårt träningsbelastad just med tanke på VM men ja…
Poromaa nu fyra i distanscupen med klart häng på pallen (Tönseth trea efter Golberg och Holund).
Härligt med Poromaa på pallen sedan ändå bra av Burman sprängde sig väl en del i ryggen på tönseth
Per: varför så negativ till Burman nu var det ju så att Tönseth ändå startade loppet, man kan liksom inte jämföra så rakt av,
Kul med en riktigt bra produktion av ett intervallstartslopp, många mellantider och de fick med alla viktiga passeringar (och inga meningslösa publikbilder). Sen var det fascinerande att se Ebba och Claudel åka tillsammans: två ytterligheter i skateteknik. Grattis till båda!
Tydligen inte bara vi på Skidpepp som säger ”Flugan” om Ingvild, hon reagerar på bara tre svenskor idag:
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/flugstad-ostbergs-kritik-mot-sverige-hade-blivit-brak/
Läser i en annan artikel att FIS gett besked: det blir inga ryssar i VM. Michel Vion har sagt till Viaplay att om beslutet som togs tidigare (att ryssarna ej får delta) ska ändras efter IOK:s nya beslut behöver det först diskuteras i FIS-rådet som inte har möte förrän i april.
Jossa: Det var ju ett drömläge för Burman att gå med där men det gick inte många hundra meter. Hade nog hoppats att formen var på uppåtgående men det känns som att det är oförändrad status.
Strömstedt utbytt mot Peterson som ”expert”-kommentator idag. Undrar om detta blir permanent? Peterson är det ju lite mer action på som kommentator vad det verkar. Dock blev kommentatorerna chockade att Krüger åkte så dåligt idag utan att ha koll på att han varit covid-sjuk efter touren och uppenbarligen inte är helt återställd.
Efter första dagen i Les Rousses får man ju säga att det är succé. Fin miljö, bra tävlingar, bra produktion och relativt mycket publik på en fredag. FIS får nog permanenta en fransk VC-ort
Ruben: Ja, Peterson var riktigt bra i den rollen.
Per: nu vet vi inte exakt när Tönseth kom ifått eller? men nog lite förtidigt på varvet i backen. för att det skulle varit ett drömläge skulle han kommit vid första mellantiden först då hade det varit ett drömläge, nu gjorde han det innan någon stannas i backarna. Teodor sa under damloppet också att det är inte bra om man kommer förtidigt. pigg åkare jobbig backe lätt dra på sig lite mycket syra då bättre låta startade rusa av sig
men visst det var ett lägen men inget drömläge i min bok
Stefan Thomson säger i en intervju med Radiosporten att Ebba Andersson uttalat att hon vill slåss om att få köra sprinten på VM och i kraft av att hon var bästa svenska i sprinten på scandcupen i Falun så blev hon uttagen till Les Rousses-sprinten. Dyvik var uttagen att köra distans.
Jaha ja det vore ju lite intressant om Andersson skulle gå längre än Svahn i sprinten på lördag… Osannolikt men kaxigt att hon ens försöker!
Intervjun är vid 41:40
https://sverigesradio.se/avsnitt/2085902
Känns som svammel och att Ebba ska köra någon VM sprint. om det nu skulle råka gå bra och slå Linn men varför slösa kraft på en distans med noll medalj chans i slutändan och som kan kosta andra chanser..
sedan att kan man sätta sig själv i klistret när man värderar skandinaviskacupen högra än 14 å 8 plats i WC, så nästa gång en Svenska blir bäst i skandinaviska ska hon då peta WC åkare som åkt så bra innan som 14 å 8? lek med tanken att denna bästa svenska då är 10 i SC loppet
vad händer om Linn klantar bort sig i kvarten och Ebba och Moa går till semi ? då rycker alltså Linn ändå ?
Håller med, helskumt om Ebba vill satsa på sprinten. Falun var ju väldigt udda, annars brukar hon aldrig ta sig vidare från prologerna. Hon saknar speeden och fartomställningarna helt enkelt.
Ebba kommer ikke til å kjøre VM sprinten. Tror dette handler om trening i høy fart og avslutning på et oppløp. Uten Johaug så tror jeg flere masstarter bli avgjort på oppløpet så det er god trening.
Tror som Sven. Och vilken konstig kommentar från Thomson. Det är väl ingen som tror att Ebba kör sprinten på VM. Landslagsledningen får akta sig med att köra kommunikation som lätt kan uppfattas som oärlig.
Väldigt kul med Claudel. Hon har varit duktig i flera år utan att riktigt få till det, men verkar ha brutit en barriär såväl fysiskt som mentalt. Åker ju otroligt bra tekniskt sett och kommer trivas i backarna i Planica. Visst hade hon draghjälpen av Ebba att tacka för men man ska orka, hon körde ändå ifatt Ebba i starten.
Östberg är en liten liten bit ifrån sitt bästa men hon blir farlig i VM tror jag och behövs verkligen i det norska laget som presterar varierande för tillfället. Tiril är väl den enda som känns klockren förutom Östberg, men Tiril kommer väl köra allt på VM vilket kan vara slitigt. Weng, Haga, Fossesholm, Theodorsen, Lotta Weng, Kalvå är en bra pool att plocka ifrån och norskorna har den största bredden men det är inte lätt att plocka ut ett lag.
För svensk sida ser det väl tugnt ut för Moa Lundgren att ta en plats till VM. Men det handlar väl om hur mycket Ribom och Sundling orkar åka på VM och ifall Moa Ilar kommer i form.
Vad är det för fel på den norska f.d. längdskidåkaren Astrid Jacobsen? Hon menar på fullt allvar att det är ett brott mot mänskligheten att inte låta ryssarna tävla i internationella samanhang.
Personligen tycker jag att det ryssarna gör i Ukraina är ett brott mot mänskligheten.
LOA
Tösen bor och verkar i Sortland. Kanske mörkertiden däruppe tagit ut sin rätt? För en utböling kan den få hjärnan osynkroniserad, Upplevde det själv under mina år däruppe. Lars Lerin har jag för mig upplevt något liknande.
Många P-K-folk härinne nuförtiden.
Den här uttagningen av Andersson före Dyvik blir ju bara ännu mer sjuk när man ser resulataten.
Thompsons förhoppning om att Ebba ska köra sprint på VM kom lite på skam idag. Övriga svenskor stabila kval. Skistad verkar vara i kanonslag. Växer alltmer fram som en av favoriterna på VM.
Även om vi inte tror att Dyvik klarat av Svahn idag var hon värd att få chansen att få köra om saken åtminstone men nej det fick hon inte för att Ebba skulle få åka. Resultat: Ebba åkte ut direkt i prologen som enda svenska av sju.
Dyvik har självklart redan fått reda på att hon inte kommer få åka VM, oavsett vad de båda parterna säger utåt sett. Sedan vad det beror på kan vi ju bara spekulera i. Dåligt skött hursomhelst.
Kan det vara Skistads stora dag idag? Känns som hon leker med de andra. Blir spännande VM sprint det här…
Mäktigt av Skistad. Blir svårt att tas med i VM där det dock är lite längre åktid och en bana man kan passera lättare på.
spännande se hur VM banan ser ut men starkt av Skistad den har jag väntat på och trott skulle komma men lite senare än väntat
Mine damer og herrer, La oss få be om ”allra största möjliga tystnad”, VELKOMMEN TIL SKISTAD-SHOW :)
Inte för att skylla på något men hur var det svenska glidet egentligen? Eller var det bara så att Skistad skapade bättre fart utför? Sundling blev lätt ikappåkt mot slutet medan Ribom i finalen inte alls kunde glida ikapp. Kul ändå för norskan att få till det äntlligen. Ökar spänningen inför vm…
Vilken uppvisning av Skistad, det var häftigt att se. Helt överlägsen.
Lite fundersam på Hagström idag, men även tidigare har hon haft svårt att hålla ut i en final. Att Moa inte skulle klara sig vidare var ganska väntat, fattas ett par snäpp där.
Både Jonna o Svahn har en bit kvar till toppform. Dahlqvist lite efter i heaten men visar vilket pannben hon har sista biten mot mål. Ribom stabil som vanligt och imponerar.
Linn var såklart given till VM redan innan dagen.
Anger, vilken kille, äntligen någon som kan leverera på riktigt. Även Grate gjorde det hyfsat.
Kolla på Marcialonga imorgon, tror Novak kan överraska.
Skistad, Wow! Som en kvinnlig Thomas Aalsgård. Ser ut att inte anstränga sig, att vara ute och helgflanera, men det går vansinnigt fort. Oerhört imponerande och så vackert. Kan hon hålla nivån över VM ?
Meget oppløftende for Skistad, som endelig klarte og gjennomføre 4 løp på en sprint. Hun er tidligere kjent for sin hurtighet, men har manglet kapasitet mot de beste sprinterne. Men etter 4 år med ørkenvandring har 23 år gamle Kristine fått orden på en riktig treningsmengde som passet for henne.
Bra at hun skrotet landslagets treningsopplegg.
Ja nu är det väl julafton i Norge, äntligen slut på den svenska sprintdominansen på damsidan!?
Kanske Svahn blir vårt största vm-hopp på sprintsidan till slut? – hon menar sig nog ha mer att komma med, även om det kanske inte riktigt ser ut så. Men där har vi någon som i alla fall definitivt är på uppgång.
Maja behöver plocka fram lite mer åkstyrka bara, så kan ju hon också bli att räkna med. För Jonna ser det väl inte superbra ut just nu, det väntar en klassisk sprint på vm och en Skistad som har återuppstått.. Men Jonna har ju varit en riktig mästerskapsåkare de senaste åren, kunde ju ha vunnit redan i Seefeld och har varit på topp sedan dess, så det är kanske inte läge ändå att börja räkna bort henne..
Skistad var kul att se och även ”bodybuildern” och kraftpaketet Richard Jouve, som snuvade norrbaggen på segern. Strongt!
Peos: Lite oroande för Jonna dom andra ser ut att ligga bättre till. tiden talar för Linn helt klart.. visst hade Jonna kunnat vinna i Seefled det hade även Skistad kunnat på den banan hade hon orkat har nog aldrig funnits en lättare
Har sett ikapp. Grymt imponerande av Skistad. Var aldrig hotad idag. Växer fram som favorit på VM. Sundling är ur form. Känns inte alls igen. I övrigt bra svenska resultat. Svahn kniper den sista sprintbiljetten till VM. Precis före Ebba som var så nära…
Återigen grymt bra stämning i Les Rousses och fransk framgång. Anger är på hugget inför VM. Han och Calle blir ett bra par till sprintstafetten. Grate och Häggström kompletterar sprintlaget till VM. Svensson trodde nog att han skulle få massor med fler nya chanser i Oberstdorf när han beslutade att köra utan fäste i finalen lite på skoj sådär. Men nej så är det inte alltid.
För grabbarna antar jag att det blir Anger, Halvarsson, Grate och Häggström som kör VM-Sprinten. Dom tre första känns solklara och Hägga har ju bättre resultat än Oskar i vinter, även om Oskars högstanivå sannolikt är högre.
Men hur värderar man nu sprint lopp i tds? själv skulle jag tagit ut Svensson
Pratar alltså om detta. Visst är det press och allt inför en VM-final men att bara choka. Hrrm. https://www.expressen.se/sport/langdskidor/sist-i-finalen-efter-taktisk-chansning/
Per: vad menar du med trodde nog att han skulle få massor med fler nya chanser i Oberstdorf ?
Det var en annan Skistad idag. Hon har utvecklat sin uthållighet rejält och kan åka offensivt genom heaten. Förut tog hon starten och sen fram o bromsa men nu är det annat. Banan idag passade henne väldigt bra med ett lätt avslutande parti från toppen. Ska bli spännande att se om hon klarar längre sprintbanor med mer krävande avslutningar.
Jossa: Att chansa (med dåliga odds givet vad de visste) så där tycker jag tyder på ett mindset där man tror att man får fler chanser i VM-final. Om valet i år sedan: Det blir ändå svårt att komma runt att Häggström har en finalplats (5:a) som bäst medan Svensson inte har kommit förbi kvarten. Flera lopp där han inte ens gått vidare från kvalet. Det blir ju oerhört orättvis mot Häggas om han väljs bort då.
Per: Nu hänger jag med och tycker det var helt fel chansa som han gjorde fanns inga odds för det. hade ju kunnat bli en strulig final också till hans fördel nu hade det inte spelat någon roll var ju så långt efter
Grattis Skistad och Jouve!
Men vad är det för ny trend med TV-produktionen att följa upploppet rakt från målfållan? Det är ju superfrustrerande att inte kunna se hur spurten går. Tänk om 100m-loppet i friidrott skulle sändas på samma sätt.
Bra drag av Viasat att köra Teodor som kommentator och flytta AK till studion, hoppas det blir permanent och inte bara något tillfälligt. Ett tydligt snäpp upp från en rätt låg nivå.
Skistad kom jo først i mål i sprinten i Falun under veldig tøffe forhold og lang løpstid så kapasiteten er det ikke noe å si på. Hun var rett og slett helt overlegen i dag og blir bare bedre og bedre for hver helg. Sundling skuffet veldig i dag. Virker ikke som hun har helt kapasiteten.
Det bästa med sprinten är att den är överstökad. Distanslopp smäller högre i min bok.
Blir intressant att se Sundling idag. Är hon back to basics eller har hon kvar något av superkrafterna från förra året?
Tomas: ska bli intressant se om hon är det även om jag har svårt se det
Jag tror att alla de fyra tjejer som får åka VM-sprinten har chans på medalj. Jonna kommer säkert igen, styrkan finns men ännu inte explosiviteten. Maja imponerade igen med sin spurt men den här banan visade också hennes svaghet. Hon har svårt i mycket branta backar och tappar positioner. Med den tidiga backen här hamnade hon längst bak och fick jobba därifrån. Mycket starkt ändå att orka ta sig fram till pallen. Hon hade ju också kortare återhämtning eftersom hon gått i den andra semin.
Linn ör oväntat stark redan och hon blir väl bara bättre framöver och Emma är stabil på mkt hög nivå. Fyra guldkandidater.
För övrigt tycker jag att det är skamligt agerat mot Dyvik. Det är en sak att inte bli uttagen efter att ha misslyckats, en annan att inte ens fått chansen.
Äntligen stod atleten på världscup-pallen!
Vilken overklighetskänsla att lyckas parkera åkare man bara sett på tv i fyra olycksår. Knappt hann Kristine gå i mål innan NRK utropade henne till VM-segrare. Ballongen är pumpad.
Jonna och Maja är nedtränade. Inte Linn som måste visa nåt. Jag är inte orolig för Jonna och Maja. Dyvik var petad innan, finns inte en möjlighet att hon inte åkt ned om hon hade chansen. Och det är rätt, Linn är guldkandidat, liksom de andra fyra.
För övrigt tror jag finskorna och Ebba försöker gå ifrån idag men beroende på hur banan ser ut kanske det inte går och då vinner Jonna eller Linn.
Et smart sjakktrekk av Magni Smedås, tremenning og klubbvenninne til Therese Johaug, og kaste ”sprintløp” til fordel for langløp .. Et stort grattis!
Fantastikt skidlopp! Fantastisk Ebba!
Det var en utslagsgivande bana, perfekt för en masstart! Ebba malde ner motståndet i bästa Johaug-stil :-)
Glädjande besked av Ribom också, nu är nog stafettlaget minus oförutsedda händelser klart;
Ribom (Svahn reserv), Frida/Ebba, Jonna.
Ribom var vid 4.8 km ca 15 sek efter, men banan var tuff och det var inte så många konkurrenter som låg före i spåret då.
Kul för Slind med en pallplats, håller hon på att också åka in sig i det norska stafettlaget?
Mycket roligt lopp. Imponerande lopp av Ebba, Emma o Jonna. Var Maja en besvikelse? Åkte iaf sig ut ur stafettlaget. Blandad norsk insats idag.
Tror Norge vil stille med Slind, Kalvå, Østberg, Tiril Weng.
Trist at både Astrid og Ingvild som ble ifra kjørt nedover. Men vi kan ikke ha de beste skia hver gang.
Ser mycket bra ut inför VM med Ebba och där tillkommer ju Frida.
Jonnas sjätteplats är inte fy skam alls, bra av henne. Ribom klargör att hon får starta stafetten. Har samma stafettlag som du Peos dvs Ribom – Frida/Ebba – Jonna.
Svahn var en bit efter, är nog inte där hon vill vara på distans ännu. Maja är inte i form, hoppas att hon är nedtränad och Hagström bröt. Lundgren blir inte aktuell för VM, finns bättre alternativ i sprinttjejerna.
Grattis Ebba! Riktigt snyggt lopp. Och helgen gav svaren inför VM. Svahn får sista sprintplatsen men inga ytterligare uttagningar på damsidan tror jag.
Starkt av Kläbo som dominerar. Det roliga är att Peterson vid ett tillfälle säger att Kläbo positionerar sig så att han är först in i backen…efter att Kläbo har dragit i minst en kilometer dessförinnan.
VM-laget blir väl också rätt tydligt. Burman och Rosjö tas ut på distans förutom Calle och Poromaa. Sedan tycker jag alltså att Häggas förtjänar sista platsen i sprint + som potentiell stafettåkare.
Dagbladet pumpar på, missuppfattar en tweet, och delar i efterhand felaktigt ut en 5:e plats i Livigno till Skistad:
”- Endelig vinner Skistad i verdenscupen. Det føles ut som det er fem år for seint. Bedre sent enn aldri og veldig bra for henne. Hva for slags beist slippes løs nå? skriver Salmela på Twitter lørdag.
Han mener at Skistad hadde et ekstra gir kontra verdenscupen i Livigno, der hun ble nummer fem.”
Per… Och då menar du att Grate är klar? Tycker Häggström bör ligga före Grate.
I dagsläget tänker jag Rosjö, Halfvarrson, Burman och Poromaa i nämnd ordning på herrstafetten.
Tycker ockå Grate ska ha sprintplats men ihop med Svensson ocks¨
Ska Anger vara aktuell för stafett kan det inte vara första sträckan? Burman känns ändå rätt given Häggis har inte fått till det i dom stafetter han åkt + att han inte varit så bra på distans i år med undantag Davos
Grymma tävlingar idag! Precis såhär längdskidor skall vara(tycker jag). Mycket har ju att göra med den fina inramningen både arrangörer och publik skapade.
Jossa… Ja, du och Per har rätt, Grate ska ha sprintplats, fel av mig. Reagerade mest på att Per inte nämnde honom, trots att han inte är uttagen. Jag tror man gärna vill ha med Svensson och han har väl visat gryende form. Dessutom är ju inte val di fiemme ( där Häggström blev 5a) med bland dom prioriterade sprintloppen. Så då blir sprintåkare, Halfvarsson, Anger, Grate och Svensson. Finns dock en stor chans att Häggström tas med som distansåkare, sprintreserv och alternativ till stafetterna. Känns logiskt med 8 st herrar.
https://www.fis-ski.com/DB/cross-country/cup-standings.html?sectorcode=CC&seasoncode=2023&cupcode=WC&disciplinecode=ALL&gendercode=W&nationcode=
Tiril U Weng har fortsatt god kontroll i vc-totalen, selv om hun har stått over 3 løp.
Skönt att Ebba får vinster. Hon har varit näst bäst allt för många gånger. Hon är så otroligt värd det. Upplever att hennes stakning är betydligt bättre i år än tidigare. Hoppas verkligen att hon och Frida kan få fortsätta att vara bäst i några år. Kan ju bli som med Svan, Wassberg att när de hade dagsform och bra skidor så kunde de i princip bara få stryk av varandra.
Sedan undrar man om kommentatorerna inte ser det vi ser i skärmen. Känns som om de inte ser väsentliga saker som tex att Östberg hade betydligt sämre glid än Slind och fick t.o.m. staka när hon låg i suget bakom när Slind bara stod och gled.
En hel del frågetecken som rätades ut i helgen (och några nya som tillkom). Om det fanns en osäkerhet kring Ebbas form efter Falun (utifrån tidsavstånden där) så visade hon nu att vi inte behöver känna någon sådan osäkerhet längre. Och vad gäller sprintåkarnas distanskapacitet så visade Jonna och Emma att det inte är något fel på den och att Linn bör rankas som trea på distans av sprintåkarna. Därmed finns det ingen osäkerhet till det svenska stafettlaget heller (men lite oklart vilken som är den bästa norska uppställningen). Maja däremot, efter att ha gjort ett bra distanslopp i Ruka så har hon inte visat något på distans och visade ju också i stafetten i Beitostölen att hon inte är något alternativ till VM-stafetten. Kanske också viss osäkerhet om hennes uthållighet inför sprintstafetten. Lite frågetecken för Jonnas sprintform också (tror att den är OK men inte toppad). Givet att Linn skall ha den sista sprintplatsen till VM. Hoppas nu att Ilar kan räta ut frågetecknen kring hennes distansform i Toblach.
Manne: Ja, jag menade att Grate och Häggström bör tas ut. Jossa förespråkar Grate och Svensson.
För mig har Ribom varit given som fjärde åkaren till stafetten även under förra säsongen och nu kommer även lagledningen inse det.
På herrsidan är dert svårt att ta ut de sista två sprintåkarna (som även kan komma at ingå i stafettlaget). Vore på ett sett dumt att inte ha med Svensson på plats. I VM är det väl 6 lopp på 10 dagar och enligt mig är bör man välja bort ett eller två lopp. Då skulle den sprinter som inte får åka sprinter kunna åka ett distanslopp (för vi har ju inte med fler än 8).
Är det någon som har banprofil etc till VM? Dax att börja nörda in sig….
Jag kan nog tycka att herrarnas stafettlag även skulle kunna vara Anger, William, Grate, Calle.
Markus: Här är VM-banprofilerna:
https://www.planica2023.si/uploads/Dokumenti/Nordic_WSC_Planica_2023_-_Course_Map_v22_01_2023.pdf
Planica-VM har sin webbplats här (därifrån som pdf-filen ovan kommer):
https://www.planica2023.si/en
Per… Ok, då är jag på Jossas linje. Men jag tror som sagt att Häggström också blir uttagen. Om Halfvarsson inte åker sprintstafetten, tycker jag Häggström behövs där, för Svensson och Grate tror jag inte på där. Och om Halfvarssson ska gå sprintstafetten, så bör han stå över nåt annat lopp som Häggström kan köra. Han är ju en mångsidig typ att ha med som reserv. 8 damer (Andersson, Karlsson, Ilar, Sundling, Dahlqvist, Ribom, Hagström och Svahn) och 8 herrar ( Poromaa, Halfvarsson, Burman, Rosjö. Häggström, Grate, Anger och Svensson) låter rimligt.
Tom: det man kan vara helt säker på är att Grate inte åker någon stafett enda chansen att han åker är om 4 andra är sjuka
Med en pånyttfödd Skistad blev damernas sprint genast mycket intressantare.
Häggas har alltså resultatraden 10-12-5-19-17 i VC-sprint. (13 i snitt). Mot Oskar Svenssons 35-43-39-14-16. (29 i snitt) Häggas har en final, två semi och två kvartar. Svensson har 3 missade kval och två kvartar. Jag tycker inte att det kan vara något snack om den uttagningen. Tar de ut Svensson över Häggas där är det helt enkelt inte en rättvis uttagning. Då är det andra faktorer än prestationer i skidspåret som spelar in.
Per: räkan bort allt som har med fritt att göra + att en sprint i tds inte ska värderas lika högt. sedan i Davos räddades han inte av en vurpa i kvarten så han tog sig vidare
men visst Svensson har inte varit bra men känns som det finns högra kapacitet hos han och just när är dom rätt lika vad dom visade
Per… Enligt uttagningskriterierna är det bara gårdagens lopp som ska prioriteras i uttagningen. Och igår var det dött lopp kan man säga. Så det är jämnt, men Svensson har väl aldrig missat en mästerskapsfinal i klassisk sprint?
Tobbe H: Jag kan bara hålla med.
Sprintguld har vi redan många av, så vad som behövs nu för att skapa spänning är en riktig utmaning. Som det kan vara att ta sig förbi Stavås Skistad när hon åker bra.
Ribom snabbast sista 2 km (i rygg på Jonna vid 18 km).
Det lär krävas en Svahn i 2020-slag eller en fjolårs-Jonna för att rå på den norska jätten, och dit har jag svårt att se att de når på tre veckor även om Svahn har övertygat. Ger Ribom bäst chans.
Medaljligan/pallplatser så här långt, inklusive TdS-totalen.
Damer
—–1a-2a-3a
SWE–11-8–6
NOR–3–6–10
SUI–3–0–0
USA–2–1–3
FIN–1–5–2
GER–1–1–1
FRA–1–1–0
Herrar
—–1a–2a–3a
NOR–19–16–10
FRA–2—1—2
ITA–1—3—5
SWE–0—1—3
FIN–0—1—0
GBR–0—0—1
SUI–0—0—1
Penningligan:
1 KARLSSON Frida SWE 145100 CHF
2 NISKANEN Kerttu FIN 97900
3 WENG Tiril Udnes NOR 95400
4 ANDERSSON Ebba SWE 64300
5 DIGGINS Jessie USA 61150
6 RIBOM Emma SWE 54400
7 HENNIG Katharina GER 50500
8 BRENNAN Rosie USA 49350
9 DAHLQVIST Maja SWE 43400
10 FAEHNDRICH Nadine SUI 42500
1 KLAEBO Johannes Hoesflot NOR 226600
2 GOLBERG Paal NOR 111800
3 KRUEGER Simen Hegstad NOR 87950
4 PELLEGRINO Federico ITA 75500
5 HOLUND Hans Christer NOR 63400
6 JOUVE Richard FRA 50700
7 TOENSETH Didrik NOR 44700
8 ROETHE Sjur NOR 44400
9 HALFVARSSON Calle SWE 39100
10 NYENGET Martin Loewstroem NOR 22500
Angående Rubens medaljliga, Sverige och Norge har flest pallplatser på damsidan – 25 för Sverige och 19 för Norge. Men olika profiler, hälften av Norges pallplatser är tredjeplatser medan knappt hälften av Sveriges pallplatser är förstaplatser.
Angående medaljligan:
Klæbo har 14 førsteplasser ..
Mye tyder at han setter en historisk rekord i vc, hvis han holder seg frisk og rask under hele sesongen.
Burman åker till SM men Svahn till Toblach. Frågan är om Burman verkligen får en VM-plats då? Det är ju sagt att de som åker till VM ska med till Toblach (+Lundgren pga friplats). Det står stafett på programmet i Toblach så det låter konstigt att Burman inte är med där om han är aktuell för stafett på VM.
Per: Poromaa avstår ju också Toblach (men för att höghöjdsladda) och han är ju VM-klar så man kanske inte skall läsa in för mycket i att Burman avstår Toblach.
Burman hade bestämt sedan innan att han skulle åka SM
swestam ja och värt att notera att damerna har 7 segrar på distans + TdS-segern men bara 3 sprintsegrar, det är tvärtom mot vad det varit tidigare då de flesta segrar kommit i sprint.
pelle Har han inte slagit det rekordet redan på herrsidan? Sundby vann ju ganska mycket ett år men var det mer än 14?
Apropå pallplatser och Norge, säsongen 2015-2016 tog norska damerna 82 pallplatser! Betänk då att Björgen var inte ens med den säsongen. Där har norska herrarna ett rekord att slå denna säsong nu när de får ett handikapp av att Ryssarna inte är med.
Ruben: Sundby står fortfarande som den herre som har vunnit flest gånger i världscupen under en säsong med sina 14 vinster 2015-16. Kläbo har 13 hittills denna säsong och håller han sig bara frisk lär rekordet bli hans ja.. Johaug har rekordet på damsidan under en säsong med sina 20 segrar 2019-20, sju kvar dit för Kläbo.
Kläbo står på totalt 61 världscupsegrar vilket är rekord med marginal redan på herrsidan och har rimligtvis flera framgångsrika år till framför sig om får förbli skadefri, vi får se om han med tiden kan hota Björgens 114 eller inte, en bra bit dit fortfarande..
FIS är så korrupta att de måste skriva på sin hemsida att de inte är korrupta och journalisterna som funnit korruption gjort det brottsligt.
https://www.fis-ski.com/en/international-ski-federation/news-multimedia/news-2022/fis-statement-on-misleading-rumours-about-head-supplying-fis-clothes
Junior VM sänds på SVT play för den som är intresserad.
Jan: Den nyheten är ju ärligt talat rätt uppseendeväckande. Påståendet att FIS inte får några anbud för design/produktion av sina kläder efter upprepade försök känns inte helt trovärdig. Hur svårt kan det vara? Blir intressant när tidningarna publicerar. Bra uppmärksammat.
SM-tråd? Eller tar vi det i befintliga trådar?
Swestam: Kan lägga upp en SM-tråd om så önskas men är SM intressant denna gång med tanke på alla som inte kommer att vara med? Planerar att lägga upp en Toblachtråd lite senare idag så snart de meddelat VM-truppen och vilka som ska åka i Toblach.
Norges trupp till VM:
Herrar:
Harald Östberg Amundsen
Pål Golberg
Hans Christer Holund
Emil Iversen
Johannes Hösflot Kläbo
Simen Hegstad Krüger
Even Northug
Martin Nyenget
Sjur Röthe
Håvard Solås Taugböl
Didrik Tönseth
Erik Valnes
Sivert Wiig
Damer:
Helene Marie Fossesholm
Ragnhild Haga
Anne Kjersti Kalvå
Kristine Stavås Skistad
Astrid Öyre Slind
Ane Appelkvist Stenseth
Anna Svendsen
Silje Theodorsen
Heidi Weng
Lotta Udnes Weng
Tiril Udnes Weng
Ingvild Flugstad Östberg
Jörgen: OK. Ilar och Svensson vann iaf kvalen.
Omdiskuterad norsk VM-uttagning, framför allt att Myrvold och Andersen inte kom med (och Fossesholm kom med).
Oj, vilken stor norsk VM-trupp, 25 st! Gissar att många länder som t.ex Tyskland totalt skickar lika många åkare som enbart Norges herrtrupp. Min gissning är v 16 åkare för Sverige och att både Svensson och Häggström får följa med – men det blir vi snart varse.
Jag ser gärna en SM-tråd
Udo: OK, har nu skapat en SM-tråd här på Skidpepp:
https://www.skidpepp.se/2023/01/31/sm-i-skovde/
Truppen släppt. 15 åkare. Häggström med, men inte Svensson.
Helt annat uttagningstänk till VM i Sverige än i Norge. !5 åkare uttagna i den svenska truppen.
VM-truppen
Damer
Ebba Andersson, Piteå Elit SK
Emma Ribom, Piteå Elit SK
Frida Karlsson, Sollefteå Skidor IF
Johanna Hagström, Ulricehamns IF
Jonna Sundling, Piteå Elit SK
Maja Dahlqvist, Falun-Borlänge SK
Moa Ilar, Falun-Borlänge SK
Linn Svahn, Östersunds SK
Herrar
Calle Halfvarsson, Sågmyra SK
Edvin Anger, Åsarna IK
William Poromaa, Åsarna IK
Eric Rosjö, IFK Mora SK
Jens Burman, Åsarna IK
Johan Häggström, Piteå Elit SK
Marcus Grate, IFK Umeå
Fixat inlägg nu här på Skidpepp om VM-truppen
Och ett inlägg om den sista WC-helgen innan VM.
Bra Jörgen!