Falun 2023
Nu kommer världscupen till Sverige och Falun. En fundering infinner sig varför Norge får arrangera hela fyra gånger (Lillehammer, Beitostölen, Holmenkollen och Drammen) med allt det innebär av flera hemmaåkare, man kan även tycka att Sverige borde ha fått en världscup till i t.ex. Ulricehamn eller Östersund men icke? Programmet är som följer:
Fredag 17 mars
10 km klassiskt individuell start damer 12:00 herrar 13:45
Lördag 18 mars
Sprint fristil prolog 10:50 finaler 13:20
Söndag 19 mars
Mixstafett 4 x 5 km 11:15
Uttagna svenskar till Falun är:
DAMER
Ebba Andersson, Piteå Elit (distans)
Maja Dahlqvist, Falun Borlänge SK (distans, sprint)
Anna Dyvik, IFK Mora SK (distans, sprint)
Johanna Hagström, Ulricehamns IF (sprint)
Ingrid Hallquist, Åsarna IK (distans, sprint)
Moa Hansson, Falun Borlänge SK (distans, sprint)
Sofia Henriksson, Piteå Elit (distans)
Moa Ilar, Falun Borlänge SK (distans, sprint)
Lisa Ingesson, Piteå Elit (distans, sprint) inkallad reserv
Frida Karlsson, Sollefteå Skidor IF (distans, sprint)
Louise Lindström, Falun Borlänge SK (distans, sprint)
Moa Lundgren, Åsarna IK (distans, sprint)
Josehanna Lundgren Wikström, IFK Mora SK (distans) inkallad reserv
Lovisa Modig, Falun Borlänge SK (distans) inkallad reserv
Elin Näslund, Vårby IK (sprint)
Ella Olsson, Högbo GIF (sprint)
Märta Rosenberg, Trillevallens SK (distans, sprint)
Jonna Sundling, Piteå Elit (distans, sprint)
HERRAR
Fredrik Andersson, Piteå Elit (distans)
Simon Andersson, Falun Borlänge SK (distans) inkallad reserv
Edvin Anger, Åsarna IK (distans, sprint)
Gustav Aflodal, Offerdals SK (sprint)
Gustaf Berglund, IFK Mora SK (distans)
Viktor Brännmark, Piteå Elit (distans)
Emil Danielsson, Högbo GIF (sprint)
George Ersson, Falun Borlänge SK (sprint)
Truls Gisselman, Rehns BK (distans)
Anton Grahn, IFK Mora SK (sprint)
Marcus Grate, IFK Umeå (sprint)
Calle Halfvarsson, Sågmyra SK (distans, sprint)
Johan Häggström, Piteå Elit (sprint)
Leo Johansson, Falun Borlänge SK (distans)
Fredrik Jonsson, Hudiksvalls IF (distans)
Olle Jonsson, Trillevallens SK (sprint)
William Poromaa, Åsarna IK (distans, sprint)
Eric Rosjö, IFK Mora SK (distans)
Björn Sandström, Piteå Elit (distans)
Oskar Svensson, Falun Borlänge SK (distans, sprint)
Karl-Johan Westberg, Borås SK (sprint)
Sedan tidigare klart att Svahn, Ribom och Burman inte är med p.g.a. sjukdom.
MIXSTAFETTLAG SÖNDAG:
Sverige I: Calle Halfvarsson – Moa Ilar – Edvin Anger – Jonna Sundling
Sverige II: Eric Rosjö – Märta Rosenberg – Truls Gisselman – Moa Lundgren
Falun skulle arrangerat världscupen i December men med hjälp av lobbying fick man den flyttat till Mars. Som en följd flyttades Lahtis-helgen en vecka senare och December-helgen övertogs av Beitostölen.
Nästa år har Sverige två VC-helger inplanerade (Östersund i December och Falun i Mars) medan Finland bara har en (Ruka i December). Dock skulle VC-finalen gått i Ryssland enligt utkastet så kan mycket väl bli att den flyttas till Lahtis.
Jan: OK och tack för infon, det förklarar varför Norge har fyra istället för tre men varför inte två tävlingshelger i Sverige denna säsong?
Drammen + Oslo räknas som en helg.
Efter klagomål från mellaneuropa bestämdes det att Norden bara skulle ha 5 tävlingshelger (3 i December och 2 i Mars). Därför ska det nu alterneras mellan Sverige, Norge och Finland vem som bara får en helg.
Holmenkollen kommer exempelvis inte arrangeras 2025 enligt planen som ligger.
Burman? Min favorit Kvarnbrink?
Sverige är i alla fall vana att bara arrangera en världscuptävling varannan säsong vilket inte Norge och Finland är. Blir det ramaskri nu?
VM 2023: Burman förkyld
Ytterligare en ”ögonbrynshöjare” från landslagsledningen!! Lisa Ingesson förmodad vinnare av nationella seniorcupen är inte uttagen till Falun.Stark tvåa bakom suveräna Märta Rosenberg i Gällivare i måndags.
Däremot Ella Olsson som slutade femma i samma lopp får chansen. Kanska har Lisa insjuknat. Förövrigt intressant att följa Anton Grahn.
Det blir i alla fall en bra inventering av hur det egentligen står till på distans bakom våra två stora på damsidan.
I ren fakta så att säga. Lite synd också att Tove Ericsson inte fick plats. Jag förstår att det kan vara svårt att motivera rent resultatmässigt men Tove är mer intressant att se på distans än Dyvik.
Tobbe H: hade varit lite lurigt kanske ta ut Tove hon vann ju inte heller JSM i klassiskt
annars också väldigt surt med alla sjukdomar och bland dom yngre Lisa E + en mängd äldre topp åkare
Spennende ..
Under verdenscupen i Tallin skal de kjøres felles valla for alle løperne. Det er Swix som står for oppdraget.
Blir nok en del meningsytringer i etterkant.
pella: Vad innebär det? Att man använder samma vallaprodukt? Eller att man också lägger på vallan på de olika skidorna på samma sätt (av Swix-personal då)? Får åkarna välja mellan olika skidpar i testningen?
https://www.langrenn.com/langrenn-allround/disse-gar-verdenscupsprinten-i-tallin/
Swestam
Artikkelen gir ingen nærmere informasjon, annet at Swix har fått oppdraget for alle løperne. Det kommer sikkert bedre inf. etter hvert når konkurransen nærmer seg …
Ingen Andersson och Karlsson i Falun…
Blir alltså återigen en vc-stafett där vi inte kör med de bästa distansåkarna. Mixstafett dock och damerna kör sista sträckan vad det verkar så med Sundling där finns ju god chans ändå om vi inte är för långt efter.
Ingen Poromaa eller Dyvik heller… Känns som världscupen dog efter VM.
Ingen Frida, Ebba, Anna D, William, Linn S, Jens B i Falun. Så det blir många debutanter.
Ej sett de strykningarna men litar på er och stryker i startinlägget nu. Meddela gärna om ni ser när/om reserver kallas in?
Jörgen: I denna artikel listas hur det svenska laget ser ut efter alla återbud: https://www.expressen.se/sport/langdskidor/frida-karlsson-och-ebba-andersson-star-over-/
Jörgen Här finns det:
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/frida-karlsson-och-ebba-andersson-star-over-/
Swestam och Ruben: Tack!
Vilken sjukstuga i det svenska lägret och dessutom lagom till den enda svenska världscuphelgen under hela säsongen inför hemmapublik och sponsorer. Och inte vilka dussinåkare som helst heller som blir sjuka. Detta duger inte och är förstås väldigt tråkigt för alla inblandade. Läste att ledningen nu skärper reglerna i syfte att minska smitta bland de aktiva men skadan är redan skedd och det är lätt att vara efterklok.
Inkallade reserver verkar vara:
Lisa Ingesson, Piteå Elit (distans, sprint)
Josehanna Lundgren Wikström, IFK Mora SK (distans)
Lovisa Modig, Falun Borlänge SK (distans)
Simon Andersson, Falun Borlänge SK (distans)
Bedrövligt! Gissar på att våra 6 främsta har en sjukfrånvaro på 40-50%.Sjukfrånvaron är Sveriges största konkurrent på damsidan.
Har landslaget någon kompetens inom kost överhuvudtaget? Tycker att det talas alldeles för mycket om tårtor i mixzone.
Ingen sjukdom under hela vm för Ebba som plockade 2 guld, Frida var frisk en hel tour de ski och vann den.
Det är inte dåligt! Alla blir vi väl sjuka en eller två ggr under ett vinterhalvår? Men tråkigt förstås att det blev så här under Holmenkollen och Falun, som borde ha varit höjdpunkter under vc:n.
Ja meget trist at sp. Ebba og Frida ikke får vise seg for hjemmepublikum på ”Lugnet” etter sine fine dager i Planica.
Men ærlig talt, det er alt for mye sykdom, ikke bare blant de svenske løperne, ei å de norske. Jeg er tilbøyelig og tro at årsaken kan tilskrives Covid 19, og etterdønninger etter den. Det virker som utøverne er mer mottakelig for andre infeksjoner nå, enn i tidligere sesonger eks, forkjølelse og halsonde som går igjen ….
Håper bare at Tiril og Jessie holder seg frisk nå, slik at man får en ærlig fait om vc-trofeet!
Förkylningar kommer och går men världen består.
Såklart tråkigt att Ebba är sjuk men förmodligen släppte anspänningen efter VM och många har velat fira med henne. Ingen slump att det skedde nu. Om något år kommer ingen minnas det heller. VM-gulden kommer dock för alltid kommas ihåg.
Kostbara strykningar i helgen för alla inblandade med svenska intressen. Mycket av glansen är nu försvunnen alla tre dagarna i säsongens enda VC-helg i Sverige så mycket trist. Får Sundling äran att åka stafett den här gången?
Mixstafetten åks förresten i ordningen man / kvinna / man / kvinna enligt § 2.4 i FIS-reglerna för världscupen denna säsong (var omvänd ordning som gällde i Beito) och det blir säkert två svenska lag då det är hemmaplan.
Calle – Maja – Anger – Jonna i svenska förstalaget kanske?
Jörgen: Om det är klassiskt på de två första sträckorna så skulle jag nog köra med Lindström eller Rosenberg istället för Maja.
Ser att Ingesson kom med den här gången och det var bra i all bedrövelse. Däremot fortfarande ingen Tove Ericsson och det var trist för henne.
Sverige har världens bästa landslag på damsidan, men det är smalt. Sprintlaget klarar med viss tvekan att hälften av våra finalister i VM-sprinten är frånvarande. Distanslaget har 2 lysande stjärnor, men inte mycket mer.
Fördelen är nu att ett par spännande yngre åkare får visa upp sig. Louise Lindström gjorde flera bra lopp i världscup i fjol, men har haft en svårare säsong. Något att hoppas på för framtiden. Märta Rosenberg är också en spännande ung allroundtalang.
Jörgen
Man kan skifta i ordningen
Calle – Jonna – Anger – Maja
Jonna är kapacitetsåkare och klarar en klassisk sträcka. Maja gör inte bort sig på skejt, vilket hon visade i VM
Byström säger att ¨fler löpare får möjlighet att åka i Falun när Ebba och Frida är sjuka.” Man slutar aldrig att förvånas.
jag tror damerna kör första och sista sträckan och herrarna i mitten
https://skidspelen.se/sv/tavling/tavlingsformat/
Skulle inte lita på arrangörens hemsida, uppdaterats av någon admin utan koll. På FIS sina sidor står det att M/W/M/W gäller.
Calven: Jaha då har de ändrat och frångått vad som står i FIS:s egna regler för världscupen, § 2.4 som lyder:
Mixed Relay
Each team consists of 2 women and 2 men.
Each athlete will race 5 km in the following order:
• Woman / Man / Woman / Man (Beitostolen 2022)
• Man / Woman / Man / Woman (Falun 2023)
https://assets.fis-ski.com/image/upload/v1673252260/fis-prod/assets/World_Cup_Rules_Cross-Country_2022-23.pdf
Ja, det påverkar ju laget lite. Om damerna blir Sundling och Dahlqvist skulle jag sätta Sundling sist om Dahlqvist ska åka första men Dahlqvist sist om Sundling ska åka andra.
Läser först idag en 2 dagar gammal intervju med Calle efter Drammensprinten.
”Jag måste tänka om lite nu, jag måste vara lite mer taktisk…kanske kolla upp innan start och inte bara tänka att det löser sig…Jag måste ha en plan. Kanske behöver en tränare också som ger lite hjälp. Det fanns inte ett ord om hur vi skulle göra inför start.”
Vad säger man, otroligt. Det var 3 svenskar i det där rövarheatet, Det är svårt att förstå att vi gör så bra resultat som vi ändå gör med tanke på organisationen bakom. Vi har vallningen och alla sjukdomsfall också…
Det är framför allt synd att sjukdomarna kommer just denna helg på hemmaplan. Ser ju ut att bli riktigt publikväder också. Och som någon sa så påverkar det både sponsorer och sveriges ställning som arrangörsland.
Men med Calle, Anger, Maja, Jonna finns ju trors allt chans på pallplats varje dag så låt oss hoppas på det.
Tobbe H… Byström hävdar ju att man visst hade taktisk genomgång dagen före.
Vad gäller sjukdomar, finns saker att se över, vilket man också aviserat. Sen kan man dock erkänna att dom varit bra på att hålla sig friska till mästerskapen dom senaste gångerna. Där var Sverige betydligt sämre förr – minns Nagano och Vancouver.
Hårda restriktioner orkar man inte hålla hur länge som helst. Om man inte begränsar tidsperioden är det risk att det slarvas. Och det är naturligt att dom slappnar av efter VM. Samtidigt bör man ju försöka undvika att man smittar varandra, vilket det känns som man gjort nu.
Det blir nog för tufft för Jonna att köra alla tre dar och sen Tallin på tisdag innan Lahtis. Märta kan få ta hennes plats i stafetten. Men jag hade hellre sett att Jonna stod över imorgon, då hon lär vara utan chans på någon framskjuten placering.
Manne: Det uppstod ju ett läge med tre svenskar i samma heat där de mötte Kläbo bl a. Taktiken för den situationen kan man rimligen inte lägga upp dan innan. Svagt försvar av Byström som under senaste veckorna nog tappat en de förtroende bland åkarna både på herrsidan och damsidan.
TobbeH… Situationen att Kläbo och Anger skulle välja heat 1 kan väl inte komma som nån överraskning, det har dom ju gjort hela säsongen. Men visst, det kanske behöver diskuteras taktik mellan heaten också, eftersom önskemål finns. Och ärligt talat – trots att jag verkligen gillar Halfvarsson – har jag aldrig fått intrycket av att han är särskilt bra på att lyssna på råd och tips.
Det där med taktiksnack tycker jag är överdrivet. De svenska sprintdamerna verkar diskutera taktik själva.
Calle är ju själv så erfaren så nog borde han kunna lista ut själv hur man åker bäst i Drammen. Måste verkligen någon ledare tala om det för honom.
Jag tycker det är bra att Anger väljer den första kvartsfinalen, av flera olika skäl. Även om det inte alltid blir framgångsrikt.
Jag tror inte på pallplats för Jonna på 10 K, men en plats bland de 6 bästa skulle vara riktigt bra.
Man må heller stille spørsmålet, hvorfor 3 svensker velger heat 1 i kvarten, der alltid Klæbo og Valnes finnes? At Anger velger som han gjør er forståelig, han er jo en komming mann med sine fartsegenskaper. Men at både Calle og Grate gjør samme valg, da er sjansen meget stor for at minst 1 svenske ryker ut. Og i det her tilfelle røk alle ut, av den enkle grunn av at Klæbo trenger ikke og være fartsholder, og der tiden som LL ble for svak..
Og at Bystrøm skal belastes her, syns jeg er meget påfallende og ufortjent, når det er løperen selv som har valget mellom 5 heat.
Får Kalvaa sin första världscupseger imorgon?
Tomas
Nei …. Kalvaa gjør et lite minicomeback etter at hun også var syk siste helg, så hennes forventninger er rett små, i følge henne selv.
Kanskje Niskanen eller Henning er et bra tips, viss ski og dagsform er på plass da.
pelle: Men Grate hade inget val, när det var hans tur att välja kvartsfinal så fanns det bara två platser kvar i den första kvartsfinalen. Det är väl Calles val som i så fall skall diskuteras.
Grate har inget val utan det är endast idioten som väljer. Förstår inte heller varför just Byström ska belastas.
Det är tragiskt att så många tycker det är bra att Calle tagit en ledarroll i landslaget. Han är verkligen inte någon förebild alls, tyvärr hade han stor talang så trots sin oseriösa inställning har han lyckats uppnå vissa resultat. Nästa stora talang var väl Thorn men han hade ju en Piff och Puff föreställning med Calle och förstörde sin karriär pga det. Calle måste bort från laget innan han lyckas fördärva Poromaa och Anger….
Jag trodde Calle faktiskt lärt sig något till sist, men hans uttalande efter senaste sprinten visar verkligen vilken loser han är och det var spiken i kistan för min del.
pelle: Niskanen och Hennig, men man får nämna Kalvå och Östberg, jag slänger också in Brennan och Diggins. Visserligen klassisk stil i morgon som inte är Diggins bästa, men man får aldrig räkna bort henne.
Alla, inklusive Calle själv, vet att Calle inte är någon taktiker, Därför tycker jag det är självklart att han behöver ledarstöd vid taktiska val. Att välja heat ett där Kläbo, Valnes och Anger redan finns betyder i praktiken att man redan där får hoppas på att få en LL-plats till semi och då är man utlämnad åt slumpen. Calles eget val, ja visst men det är just det som är problemet. Han borde ha avråtts. Men har man risiga skidor och gör ett dåligt kval som Grate då har man inget val utan får ta det heat som blir över.
Fina förebilder skriver anonymt på nätet och kallar andra för idioter.
Ang Calle…
Jag håller med om att han inte är en taktiker.
Vissa saker kan ledningen absolut jobba med, tex. att det inte ska vara 3 svenskar i samma heat. Men väldigt mycket är också på calles egna ansvar.
Efter fler säsonger förstörda av sjukdom, magproblem och dålig form har han nu haft drygt 12 månader utan bakslag med en jämn hög nivå till följd.
På VM hade Calle slagläge i både sprinten (med annan dispositon, enerintag och avslutning) och 5-milen (med annan avslutning) och med ett annat taktiskt huvud hade det kanske blivit medajt där.
Det vet nig både Calle och övriga skidsverige.
Samtidigt tog Johan Olsson sin första individuella medalj vid 30 och hade sin peak mellan 32-35.
Runt 30 började han också arbetat väldigt målmedvetet med den metala delen. Det handlade både om att ta sig själv på allvar, se sig som en potentiell vinnare men också inse att man vid den åldern inte har så många chanser kvar och att man är skyldig sig själv att ompröva allt, även det mentala.
Det känns som om Calle har fått ordning på sin kropp nu och med en ödmjuk i ställning och en bra mental coach skulle han kunna ha 3 säsonger och 2 mästerskap till på riktigt hög nivå.
Att han skulle ha negativ inverkan på andra i laget är ren trams.
Calle är i grunden både nyifken och seriös och han testar hela tiden nya saker och fokus i sin utveckling (tex. har han nästan helt slutat med styrketräning, vilket verkar ha hjälpt. Men det är modigt)
Då tycker jag i så fall att tex. Burman är en sämre förebild. Han verkar inte ha den intelektuella och nyfikna approachen till sin träning. Han om någon borde ifrågasätta allt han gör i detta läget
En bra dag är Calle lika bra som Anger i sprint, och lika bra som Poroma på distans i klassiakt. Att då ifrågasätta hans plats i ett bladtunnt svenskt herrlag är inte seriöst för 5 öre
Calle har ju sin plats i laget på ren talang. Han har ingen aning om något han håller på med och kommer med dåliga råd till de andra åkarna. Han är en loser och inget för de andra att se upp till.Han kommer försent till möten och lyssnar inte på råd.
Jag tror Calle med sin otroligt oseriösa inställning är den enskild största anledningen till varför det ser ut som de gör på herrsidan.
Med det sagt, de svenska åkarna som tycker Calle är cool och något att ta efter får väl skylla sig själva, värst gick det för Thorn.
Sedan den här otroligt slappa attityden från ledningen om att herrarna i allmänhet och Calle i synnerhet har otur är så otroligt tröttsam. Har man ingen aning om vad man håller på med så brukar det gå åt helvete.
Calles styrketräning var ju rent trams, den hade enbart syfte att var coolast på gymmet och bygga överkroppsmuskler som inte behövdes. Han hemlighöll det dessutom för sin tränare. Thorn fick väl sin ryggskada när han hängde med Calle på gymmet.
En annan negativ aspekt med Calle är ju hans otroligt dåliga självdisciplin där han bara ger upp ibland. Även hur han beter sig på landslagslägren där han fuskat på pass. När det ska få 80% av pulsen så har Calle Halfvarsson Körslagets överstigit det för att åka ifrån gruppen för att verka cool. Något han redan började med Olssons och Hellners tid.
Klart hans lagkompisar tränat för hårt och fel när de hängt med honom.
Stark intervju med Louise Lindström av Viaplays Ludvig Holmberg. Hoppas det bara blir bättre nu.
Calven, tycker som du att man kan hyfsa språket. Jag har redan påpekat avarter jag sett i det fallet.
Kul att det är sådant fokus på herrskidåkningen, där vi än så länge är en ganska medioker nation. Jag har ägnat 95% av uppmärksamheten åt världens bästa landslag bland damer.
Skidåkare som inte når upp till sina förväntningar är ofta ledsna och arga. Vi minns flera intervjuer med Kalla där hon var ordentligt besviken. Burman är inte sällan trumpen. Calle analyserar och hittar orsaker, om analyserna är korrekta är svårt att säga någonting om. Inte sällan är det skidorna, ibland lagledningen som tagit ut honom på fel sträcka – hoppas det inte blir så på söndag.
Kan man se vid sidan av detta så har Calle inte så lite av charm. Det är bra att visa personlighet. Då kanske Poromaas finger mm får sättas på det ungdomliga oförståndets konto. Ebba behåller alltid lugnet och svarar korrekt, ibland för korrekt. Frida vet att hon har medias uppmärksamhet vad hon än gör, och tvekar inte heller att göra utspel som inte har med tävlingarna att göra, om det sedan gäller Northug eller någon annan. Jonna alltid glad, men kanske inte delar med sig av så mycket. Linn, där personligheten ligger utanpå dräkten, och når ut. Johanna är tveklöst gladast och spralligast av alla.
Bra att människor är olika, och får visa det.
Ska man bli en riktigt bra skidåkare med den svenska modellen måste man ha förmåga till självständigt tänkande. Man kan ha personer när knutna till sig, men man måste själv avgöra vilka man ska ta råd från och när. Jag är övertygad om att Calle Halfvarsson kan bidra med mycket positivt till träningsgruppen – vilket inte innebär att det är klokt att kopiera honom rakt av.
Angående det taktiska har jag fått intryck av att Poromaa ofta har en färdig taktik och plan innan loppen som han pratat igenom med Lars Ljung. Antar att Anger har möjlighet till nåt liknande, då han också tränas av Lars. Jag vet inte om, eller varför inte Calle har nåt sånt. Men återigen – man har också ett visst eget ansvar att se till att få det man behöver, eller tacka ja till det när det erbjuds. Vi vet ju inte om Calle visat nåt intresse när eventuell hjälp har erbjudits.
Sen tror jag bristerna hos svenska organisationen överdrivs. Visst finns det en hel del saker att kritisera. Men jag tror inte man hade satt medaljrekord i VM om inte många saker också fungerar väldigt bra. Majoriteten av svenskarna presterade i paritet med sitt bästa på VM, och det gör man inte med en usel organisation.
Louise L åker också sprint efter alla återbud.
Calle har väl lyckats med galet många taktiska fel i år började redan i Ruka helt otroligt för en så rutinerad åkare. senast i Drammen kanske han borde sett att första kvarten inte var den bästa men har inte exakt koll på vad som fanns kvar att välja på samma med Anger kanske borde vänta med att möta dom två bästa till semi
På VM 5 milen testa väl Calle alla spår på slutet utan att hitta fram allt blev fel redan i sista backen
Jag håller med Tobbe fullständigt. Har tyckt länge att svenskarna ligger lågt ifrån taktikst om man jämför med Norge och klart det till viss del är att åkarna är mer taktiska men klart som f-n ledarna måste ta sitt ansvar både när det gäller att välja heat innan finalerna och positioner i loppen och hur man ska ligga till när det väl ska avgöras. Även i individuella lopp har man sett Norge räknat ut vilka dom kan få hänga på efter varvning för att optimera sitt lopp men nå sånt har man aldrig hört om i Sverige. Calle har ju mycket bra kapacitet men som många mörkt ställer till det för sig själv på ett eller annat sätt. Borde anställas en ledare som är specciellt anpassad och duktig på taktik i landslaget eftersom det är en otroligt viktig del och borde inte nonchaleras som jag tycker verkar vara fallet nu. Trött på dåliga uttagningar, val av heat och taktiska missar från svenskarna.
En annan aspekt är ju att det mycket lättare att åka taktiskt när man redan är bland de bästa jämfört om man inte tillhör de bästa. Tänker bla på Stina när hon var som bäst.
Maja åker inte idag, Johanna H ersätter
Fattar inte grejen att Lundgren har en friplats. I så fall borde vi har 13 åkare till start.
VM 2003: På hemmaplan ingår alla friplatser i maxkvoten på 12 åkare så hennes friplats har ingen effekt i Falun. I Lahtis nästa vecka kan Sverige ställa upp med sju damåkare istället för sex åkare som är den normala nationskvoten för Sverige tack vara att Lundgren har friplats.
Janne
Met det var jo svenskene som skolerte de norske, når det gjelder taktisk spill, det er bare og ta en titt på skiathlonløpet fra OL i Vancuover.
Kortversjon er som følger – ”Olsson stakk, og Hellner bremset”, og sluttresultatet ble en dundrende suksess for svenskene! .. ;)
Jag tycker man måste tänka mer inidvidualistisk än vad man gör. Det är uppenbart att Calle behöver och vill ha mer stöd än en genomgång 2 dagar innan. Efter kvalet bör man väl ha en kortare avstämning om vilket heat som kan bli aktuellt och hur man ska tänka. Absolut tycker jag man kan lägga på ledarna att påminna om att komma ihåg att äta, dricka och värma upp och ner ordentligt. Alla behöver troligen inte samma stöd, utan man behöver väl göra en kartläggning vilket stöd de olika åkarna behöver och vem som är bäst att förmedla till exempel taktik. Sen behöver ju också åkarna ta eget ansvar. Men det behöver ju även vallarna, tränarna. Jag tycker man hör mkt att man skyller på varandra istället för att försöka utveckla samarbetet. Det har varit klagomål på skidor, coachning uttagningar och allt möjligt i år. Jag tycker inte uttagningarna tex vid stafetter osar självförtroende och stabilitet- utan snarare panik och stress. Du ska inte åka ur för ett sämre lopp som Jonna tex. Du ska heller inte sätta de bästa klassiska kortet (Calle) på en för honom mentalt stressad sistasträcka i fristil. Norge vinner för de har självförtroende, de är allt för många stafetter som vi nu gått in som favoriter på damsidan som slarvat bort på dålig valla, uttagning osv. I VM kändes det som uttagningarna bara gick ut på att någon ska spurta på upploppet, man ska ju hänga med dit också.
En jävla plåga att kolla på skidåkning på TV6!
Hatar alla dessa ständiga reklamavbrott!!!
Vem vinner bland damerna idag månntro?
Det var Niskanen fanimej värd efter skitskidorna i VM! Så värd denna vinsten!
Saknar verkligen Ebba & Frida en sådan här dag…
Samtidigt unnar man dom klassiska specialisterna Kertuu och Katharina framgångarna…
Så utan Ebba, Frida, Ribom och Svahn (och kanske också Maja) så har vi två åkare topp-8. Bredden på distans är kanske inte så dålig ändå som det ibland brukas hävdas.
Moa Ilars lopp var verkligen inte vad vi brukar se, utan ett, två eller tre fall framåt.
Att Jonna Sundling är bra på distans visste vi. Tyvärr är det sällan det passar att åka (och när hon kan blir hon inte uttagen!). Ovanan med distanslopp skiner igenom, och idag var det inte perfekt disposition av krafterna. En femteplats är ändå fenomenalt av sprintspecialisten.
Svenska insatsen därmed helt ok, även om de här placeringarna inte är något vi kan räkna med utan Ebba och Frida på startlinjen.
Ajaj Jouve måste vurpat rejält. Tappat massor mellan 2.5 – 4.3.
Det som började så bra för Calle. Starkt med två finska semiveteraner som femma och sexa i I Niskanens frånvaro.
Intressant, två distanslopp med intervallstart på hemmaplan vilket bara leder till sju kommentarer.
I dag tror jeg finske løperne traff blink med ”skismurningen” som vi sier i Trøndelag.
Men skal selvfølgelig ikke ta i fra at både Hyvarinen og Hakola gikk et sterkt løp. Påfallende at ikke L Niskanen kom til start .. Noen som vet hvorfor?
pelle: Blev han inte sjuk efter VM och laddar nu för tävlingarna på hemmaplan?
Swestam:
Nästan lika många kommentarer här inne som åskådare på plats i Falun… Tycker synd om arrangören.
Anna Dyvik slutar. Trist. Hon lyckades aldrig ta det sista steget, men låg där strax bakom eliten. Kändes som att det fanns mer där som aldrig kom ut.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/4or2nq/anna-dyvik-slutar-med-langdskidor
Anna Dyvik har väl kämpat mot både ryggbesvär och psykisk ohälsa…
Anna har alltid varit ett glatt charmtroll som kommer bli saknad…
Sundling och Ilar gjorde båda två mycket bra lopp på den tuffa banan. Men visst är det ett vakuum bakom landslagstjejerna. i dag blev Lundgren 18, Rosenberg 25, Lindström 28, Ingesson 38 och Henriksson 39 för att ta de närmsta. I rysk frånvaro. Men några namn där är väldigt unga med potential och det är positivt. Sedan har vi förstås en tendens att jämföra oss med Norge med deras resurser på ungdomssidan och då blir det lätt fel.
Herrsidan är en annan historia med 8 norrmän bland de 11 första.
Swestam
Det kan være forklaringen ja. Takk.
Lurer på om Sundling hadde inntatt pallen i dag, med en litt roligere åpning. Man så det tydelig allerede ved passering 4 km, at hun slet med stive ben. Da er det forståelig at man får det tøft på den siste runden av løpet, med den dryge og lange mördarbacken som avslutning.
Gustav, man får nog säga att Dyvik tillhörde eliten efter diverse SM-framgångar, VC-finaler (väl?) och åtminstone semi i OS 2018. Men visst, elit och sprint på damsidan i Sverige är ju ett relativt begrepp. En färgklick i landslaget hursomhelst, tråkigt att hon slutar redan vid 28.
Anna Dyvik har väl en mängd resultat få andra kommit upp i…
Dubbla guld vid U23-VM var väl ett gott exempel…
Mycket bra av Rosenberg idag …första halvan av loppet visa vilken talang hon är ..fick spåra större delen av loppet så inte konstigt hon tröttnade till slut..nästa år utan sjukdomar så få hon sitt genombrott o vi tv-tittare få många roliga intervjuer av charmtrollet Märta
Ebba hos Bergfelt var verkligen sevärd. Hon släppte loss och visade en lite ny sida av sig själv. Tror hon kommer öka i popularitet bland massorna nu.
Ebba var rätt kul och kvick när hon gästade C Bergfeldt
Ebba är en skärpt donna må jag säga. Och så skönt okonstlad och naturlig.
En kommentar her på bloggen under VM … ”Kläbo fortsätter at enbart vara sprintkung”
Tja …. han vant riktig nok sprinten i Drammen ganske ”uforstyrrelig” for noen få dager siden, men prestasjon hans i dag tilsier vel, at han ikke er bare en ”sprintkung” …
Klæbo har vunnet 16 vc-løp under sesongen, så langt.
Han mangler 4 seiere for og tangere Johaug´s 20 seiere under en og samme sesong. Det skjedde i sesongen 2019/2020, men dette året var uten mesterskap, som er verd og merke.
pelle: Ja, det hade varit intressant att se. Känslan är att Jonna alltid öppnar för hårt. ”Jag brukar ofta göra så här, det får bära eller brista”, säger hon. I och med att det gick så bra ifjol (i bättre slag) kanske hon tänker att det är den bästa taktiken om hon har dagen, men jag hoppas att hennes tränare uppmanar henne att hålla igen lite i början. De borde väl åtminstone snegla åt Kläbos utgångshastighet och upplägg av loppen. Även andra snabba åkare som Tiril, Fähndrich och Maja brukar ju öppna betydligt mer kontrollerat än Jonna på distans. Sen behöver hon säkert också åka fler distanslopp i världscupen för att hitta rätt utgångshastighet i praktiken.
I sprinten tror jag på trion som vilade idag: Skistad, Dahlqvist och Fähndrich. Hoppas Jonna återhämtar sig bättre än under VM.
pelle: Ja vad var fel med den kommentaren? Var är Kläbos distansguld? Till och med Marcus Hellner lyckades ro hem både ett sprint och ett distansguld under karriären… Att Kläbo vunnit massa distanslopp i världscupen är en annan sak. Uppenbarligen har han inte lyckats vara bäst när det verkligen gäller än så länge förutom i sprint då. Tänk på Sundby som trots fantastiska världscupresultat kämpade i många mästerskap innan han till slut lyckades ta det där guldet i slutet av karriären.
Kläbo är givetvis en fenomenal skidåkare men så länge han enbart har sprintguld så är han enbart sprintkung. :)
Hur Jonna åker sina distanslopp har väl ändå lite med hur banorna ser ut. Lite lättare typ första två kilometer och då kör hon på för fullt, sedan går det kraftigt uppför och då drar hon ned på farten och sedan en avslutning med mycket utför och då är hon bland de snabbaste. Räckte iaf till andraplats förra året i Falun.
Trots att hon inte är i superform på distans nu (som hon var förra året) så tar hon bara stryk av en enda norska (VM-medaljör på distans).
Det är skiftbyte i skidskyttefabriken, Ekhoff, Röiseland, Herman och Chevalier lägger av, skulle inte förvåna mig om Wierer gör detsamma. fyra fem åkare som varit på toppen av listorna i flera år. Öppnar såklart för Öbergs och de andra svenskorna att få än mer framträdande roller kommande säsonger. Norska damerna tunnas ut rejält men Tandrevold är en stjärna och de där bakom lär kunna höja sig ett par snäpp.
Få se hur det blir på längdsidan vad gäller damer. Brennan har tidigare sagt att hon tar en säsong i taget. Pärmäkoski har indikerat att det kan vara sista säsongen. Heidi Weng kanske tackar för sig efter senaste säsongernas nedturer. Claudel har setts med skidskyttegevär. Östberg?
Ruben
Av de 16 vc-seiere Klæbo innehar denne sesong, så fordeles det med 8 seiere på distanse, og 8 seiere på sprint. Da får han betegnelsen allroundløper av undertegnede …
Men vi får være enig, om være uenig .. ;)
Ser nu att Tove Ericsson åker Birkebeinerrennet i dag. Jag giller inte den här utvecklingen att långloppscirkusen lockar över unga åkare. Är det pengarna som drar?
Hur går sprinten ?
Kampen om sprintcupen påverkar, med Fähndrich, Dahlqvist och Hagström
även kampen om totalcupen med Tiril Udnes Weng och Jessie Diggins
Kristine Stavås Skistad blir intressant att se
Som Västerbottning är man ändå övertygad att Jonna vinner
Vore ju mkt märkligt om Claudel bytte till skidskytte nu efter den här säsongens framgångar, franska damlaget verkar ju dessutom vara lite på uppåtgående.
Brennan och Niskanen är ju bägge åldersmässigt ”redo” för att tacka för sig men håller fortsatt toppklass, Kerttu har väl inte varit så här jämn på en hög nivå på länge. Krista P. däremot känns mer sliten och sviktande. Allt beror såklart på motivationen nu inför en mästerskapsfri säsong. Jänkarna lockas säkert mkt av hemmaplans-helgen i Minneapolis, i a f.
Finskan hade väl tänkt lägga av men fortsatte för att Johaug slutade, synd för henne att Ebba blivit lika oslagbar nu. Men man märkte ju lite skillnad i mentalitet, när Ebba och Frida tyckte det var synd att Johaug försvann jublade konkurenterna…
Imponerande kval av Sundling. Skistad största hotet mot seger? Roligt att det börjar lossna för Moa Lundgren, hoppas hon kan följa upp ett bra kval med ett bra resultat, kan det räcka till final?
Golberg är 55:a efter halva loppet. Tappar sedan bara en sekund på Anger resten av banan.
Tungt för flera svenskar som hade stolpe ut, bla Oskar Svensson som öppnade svagt.
Två nya tyskar som imponerar och jag fattar inte varför de inte åkte WC förut. Bra resultat i andra cuper under vintern.
VM2003, det är flera ”okända” herråkare som klarade kvalet – kul!
Aldrig hört talas om dom två tyskarna och österrikaren…
Dessutom, finnen på 29:e plats född 1998 okänd för mig…
Hoppas Edvin Anger inte kört slut på krutet allaredan…
Kul med bra kval från Anger! Slipper Valnes i första kvarten men Hösflot Kläbo slipper han inte.
En annan som brukade vara kvalsnabb är Hagström, inte så kvalsnabb numera och fortsätter att tappa på upploppen. Idag gick hon vidare med nöd och näppe som sista kvinna 30:e, hon borde kanske fundera på att byta personlig tränare om vill utvecklas och bli snabbare för upplever att hon inte blivit bättre sen 4:a i VM Oberstdorf för två år sedan? Dyvik slutar nu men Svahn är tillbaka och det lär bli svårt att ta en OS-plats i sprint om Johanna fortsätter så här.
Vi får väl se om Jonna kan kämpa sig vidare från sin kvart..?
Om hon alltså inleder kvarten med en kaffepaus och släpper iväg konkurrenterna någon km, i övriga fall är hon nog redo för uppgiften..
Om Kristine Stavås Skidstad vinner sprinten idag lär våra norska vänner här löpa gatlopp av upphetsning…
Hoppas dock att Faluns tuffa banor gör att vi slipper en norsk fest på damsidan…
Anders: Heidi har ju som du säger haft struliga sista år, och berättade nyss om att hon fick kristallsjuka tidigare under säsongen som vänt upp och ner på hennes liv.
I intervjuer verkar hon dock längta till nästa säsongsuppstart, och ”börja om från noll och lämna det här bakom mig” (parafraserat). Så förhoppningsvis är hon med ett tag till!
Kul prick den där Ogden.
Litt på siden…
Jeg har sett mange store vinteridrettsutøver fra Norge, men maken til Johannes T Böe´s prestasjoner har jeg aldri opplevd .. ;)
LS: Fristil, tuff bana, Jonna med stark prolog,
– om inte Jonna (eller Maja) vinner idag ser framtiden mörk (läs röd, vit, blå = norsk) ut..!
Har någon reagerat över likheterna mellan Kristine Stavås Skistad och Edvin Anger. Båda är fysiskt störst i sina sammanhang.
Skistad kom fram som ett hopp att komma åt de omöjliga svenskorna. Den här säsongen börjar hon infria de norska förhoppningarna något.
Tre år yngre Anger är vårt hopp att komma åt den norska dominansen i sprint. Fortsätter hans utveckling kan han kanske även matcha Kläbo på sikt.
Två spännande skidåkare.
Oväntad formtopp för Moa Lundgren. Normalt skulle jag placera Moa som sjua bland våra sprinters, men här var hon tydligt bättre än vår femma, Johanna Hagström
Edvin har nått semi, nu tycker jag han kan testa att inte vara först utför mot upploppet.
Det är nog bara Jonna och Kläbo som kan kosta på sig att medvetet göra så i semi och final.
Det blir dubbla norska segrar. Måste ha jättelucka på toppen för att hålla undan.
Det gör så ont att de svenska skidherrarna är losers.
Hoppas Lucas C för en gångs skull orkar hålla vägen ut
Dom får bygga om den där sprintbanan om vi ska få några fler svenska segrar på damsidan!
Bort med den där utförskörningen!
Falun-sprinten är roligare i klassisk stil.
Skistad imponerar! Jonna en bit från fjolårsformen.
Klæbo har overhode ingen konkurranse i sprint. Konge som alltid. Dertil langt mer overraskende at Sundling blir slått i Falun da. Men hun var jo totalt sjanseløs mot Skistad, når hun satte opp tempoet på oppløpet.
Hur f–n kan man gå i semi 1 med det motståndet och sen stanna på toppen.
Går man i semi 1 med Kläbo måste man tänka ”hög fart till vajre pris”
Skistad är ju också rolig, en halvnätte som tar starten och fördröjer attacken från den som är starkare, stina style..
Hade Jonna fått motsatt ytterbana i starten och därmed inte blivit instängd hade hon tryckt från början och då hade hon varit oslagbar.
När Jonna väl kom loss hade det gått 1 minut av värdefull uppförsbacke..
Jag volmerar!!!!
Ernström… Fast det var ju smart kört av Skistad. Jonna får klura på ett botemedel, men det kan bli svårt. Jag tror dessutom Jonnas form är riktigt bra.
Ja det va ju jättesmart..
Och ja Jonna är i bra form, kanske inte riktigt som i fjol men nära nog.
Dagens utdeling över jag hade kunnat bli bättre
Ernström: Jag gissar att Sundling själv valde startpositionen längst till höger för att få första innerkurva men borde såklart insett att Skistad skulle ta starten oavsett och därför hade det varit bättre att ta startplats längre till vänster för att kunna gå förbi norskan på yttern och sätta fart tidigare ja. Dåligt taktiskt val om det nu inte är så att de får startplatsen tilldelad men jag har för mig att den som är snabbast i semin får välja först vilket ju Sundling var.
Som det ser ut nu blir Skistad svårslagen! Det kanske krävs riktigt tunga förhållanden som i Planica för att knäcka henne nu. Svenskorna behöver steppa upp lite. Tur att vi har en Svahn som lurar i vassen som ännu inte har visat sitt bästa sen comebacken.
Ernström: Håller med, hon borde valt ett annat startspår för att inte bli instängd bakom ”jätten och myran” (Myhrvold eller Myhre?). Då hade hon fått fritt spelrum i första backen och kunnat gå på insidan i den andra. Och hon borde valt semi 1 (man får hoppas att svenskorna inte hade kommit överens om heatvalen). Och hon borde inte ha åkt igår (men jag förstår att hon ville det). Hon har gjort betydligt bättre upplopp på den här banan, särskilt när hon har kommit bakifrån. Om hon kroknade eller om det var mentalt. Hon är i bra form men hon var bättre ifjol. Nu vann hon kvalet med 3.9 s. före Lundgren. Ifjol (klassiskt) vann hon kvalet med 8.4 s. före Lampic (Maja var då över 10 efter i kvalet jmf med 6 s. nu, mindre än på den lättare banan i Toblach före VM). Avståndet till Lampic var lika stort i finalen och Maja var där 9.5 s. efter (skulle varit ett par s. till om J. inte stannat på upploppet) jämfört med 5 s. idag. På 10 km fristil åkte hon helt jämnt med Diggins i Falun, igår var Diggins före i klassiskt.
– Jag hade behövt en större lucka till Skistad. Hon var otroligt stark i dag. Och det är ett långt glidparti där hon får sug och jobbar väldigt bra. Hon ser var jag är hela tiden och jag vet själv att man kan ta ikapp en väldigt stor lucka om man gör rätt när man ligger bakom.
Sen är det svårt när man är 2 dm kortare. Lite som att möta Semenya på 800 m.
Det var även en ganska svag spurt av Dahlqvist i semin. Hon var inte långt efter in på upploppet och närmade sig förvisso Sundling och Skistad men nog har vi sett vassare spurter av henne tidigare i fristil?
https://www.nettavisen.no/sport/reagerer-pa-svenskenes-uttalelser-etter-skistads-triumf/s/5-95-980731
Og hvilket kommentar serverer den svenske landssjefen, etter Skistad´s seier i Falun. Mye tyder på at Byström var 100% sikker på svensk seier på forhånd.
I Drammen var det en annen sprintløype, og i dag var det denne type løype. Det får man gjort lite i etterkant.
Neste gang vinner Sundling, kanskje, skal man da si med en annen løypeprofil så hadde Skistad vunnet.
Dette er regelrett ”barneprat”, i allefall fra en landslagssjef som bør være litt mer seriøs !!
Det är inte så mycket att bråka om det Byström säger. Prologen antyder att ingen kan åka banan snabbare än Sundling. Om nu inte Skistad höll igen lite i kvalet. Men både i norsk och svensk media vill man ju gärna bråka lite med den andra sidan gränsen..
Sedan i heaten är det inte givet att Jonna kan profitera på det (klart bästa prologtid) fullt ut, så är ju banan med den där utförskörningen.
Men Skistad gör det bra. Hon släpper bara iväg Sundling just så mycket som hon tror att hon kan glida in, ett taktiskt bra lopp där hon visar på tillräckligt bra kapacitet i uppförsbackarna.
Med det sagt är det inte konstigt ändå att norrmännen rynkar på näsan över Byströms kommentarer..
Joppe: Jonna hade väl chansen att ta andra spåret men valde att stanna kvar bakom Skistad. Fähndrich är rätt långsam ut hade inte varit några problem gå in där då hade inte Myrvåld fått den platsen Jonna är även något före henne i starten
Nu återstår bara för Skistad att få några möten mot en fulltränad Linn Svahn, det blir väl under nästa säsong hoppas jag.
Med Skistad, en frisk Jonna, en fulltränad Svahn och en Ribom som fortsätter på den inslagna vägen så kan det bli färre pallplaceringar för Maja framöver..
Håller med Jossa, Jonna hade kunnat gått ut redan i början men valde att lägga sig bakom Skistad vilket jag tycker var ett misstag. Isåfall hade hon kunnat köra hårt tidigare och kanske fått större försprång innan nedförstbacken.
Håller med om att Jonna skulle ha gått tidigare. Hon brukar gå tidigt och det hade hon nog gjort nu också om hon haft toppform. Det syntes redan i semin att hon saknar lite. Men klar seger för Skistad.
Apropå taktik. I semin med Calle, Anger och Kläbo. Alla sex stoppar upp på toppen och väntar på att någon ska offra sig och dra iväg. Där står alltså fem åkare utom Kläbo och tänker att det är klart att just jag kommer att bli tvåa för någon LL lär det knappast bli. I stället för att bara dra iväg och kanske få en lucka som räcker till en LL-plats. Men Byström såg glad och nöjd ut.
Man får nog säga att Ebba Andersson gjorde ett lyckat framträdande i SVT i går kväll. Det behövs faktiskt inte så mycket mer ibland för att bli sk folkkär. Hur som helst så var det lyckat, hon har karisma Ebba.
Kanskje Sundling gjorde samme feil som på distanseløpet i går. Der hun åpnet for hardt, og ble stiv og stel mot slutten av løpet. Vi så de samme tendenser på sprinten, der hun ga alt i de 2 springbakkene, og hadde derfor ingen sprut på oppløpet.
Pelle: I finalen tror jag inte Sundling hade något val, det går väl inte att åka tillsammans med Skistad in mot upploppet och där spurta ner henne?
Däremot tror jag, utöver taktiska förändringar som föreslås i texterna ovan, att hon kunde ha vågat spara mer kraft i kvart och semi. Vara 2, 3 eller 4:a nedför sista backen och sedan lita på att hon kan spurta sig fram till att vara bland de 2 som går vidare. Och därmed kanske kunnat göra mer kraftfulla ryck uppför backarna i finalen?
Att Jonna är tillbaka missgynnar väl Maja en del nu blir det oftare högre fart från start sedan ännu en på nytt född Skistad på det hela även Emma känns som på en nivå till
är Maja så mycket sämre än förra året när hon var som bäst eller bara motståndet som är bättre?
Peos: kan det inte varit den lilla detaljen att hon inte gick ut i andra spår från start som var avgörande då hade hon inte behövt staka mellan norskorna utan hade haft fritt och då hade det kunnat bli en viktig extra sekund
Peos
Jeg tror ikke at Skistad er raskere enn Sundling på oppløpet. Men løpet i fra i går satt nok i tillegg i kroppen, etter hennes harde åpning.. Og som sagt tidligere, kjører man maks i de 2 springbakkene kommer syra, og den ble hun tydelig ikke kvitt før oppløpet, som var direkte svakt, som ikke var av Jonna´s kvaliteter. Da tenker jeg tilbake på sprinten og sprintstafetten under VM, der hun var uslåelig i avslutningsfasen.
Lite i skymundan blev Moa Ilar tredje bästa svenska idag med sin åttondeplats. Verkar som om hennes VM-form infunnit sig ett par veckor försent, topp 10 två dagar i rad varav en i sprint..
Noterade också att den 17-åriga amerikanskan Smith gick vidare från kvalet (som 19:a). Under JVM åkte Smith någorlunda jämnt med två år äldre Tove Ericsson. Vi får väl se om multitalangen framöver väljer längdskidor eller fotboll där hon spelat i USA:s ungdomslandslag enligt uppgift från Swestam i en tidigare kommentar här.
Vet någon hur lång Stavås Skistad är? Maja Dahlqvist är väl ändå 1.74 men Skistad ser ju betydligt längre ut.
Och har längre åkare rent allmänt en fördel? Det är ju många andra faktorer också såklart, men det verkar ju särskilt i sprint vara fördelaktigt att vara lång.
Ser förresten att många amerikaner, 10 män och 10 kvinnor, åker denna helg i OPA (SC:s COC-motsvarighet för Syd- och Mellaneuropa) i italienska Dobbiaco. Tycks vara ett utvecklingslag födda 1996-2005. Kul att de inte bara satsar på världscuplaget.
Svenska mixstafettlagen imorgon:
Sverige 1: Calle – Ilar – Anger – Jonna
Sverige 2: Rosjö – Rosenberg – Gisselman – Lundgren
Klæbo tar en fortjent pause i morgen.
Så dette er lag 1
Martin L Nyenget
Heidi Weng
Simen H Krüger
Anne K Kalvaa
Lag 2
Erik Valnes
Ingvild F Østberg
Harald Ø Amundsen
Ragnhild G Haga
Blir nog tack och godnatt för Sverige 1 på sträcka 3. Hur ska Anger hänga med Krüger och Amundsen? :)
Ruben: Anger har sin klack på plats.
Mats: Det är svårt att hitta uppgift om Skistads längd tydligen, ingen som vet?
Det går förstås inte att bortse från att en åkare måste vara naturligt snabb, explosiv, när det gäller sådant som sprint. Men i klassisk stil är det kanske lite tydligare en fördel att ha en viss längd. Men en sådan som Kläbo är ju dock inte speciellt lång, 183 cm. Sprintåkning är trots allt banor på mer än en km, så det kan ju nästan jämföras med medeldistanslöpning, om än skidåkning är mer förlåtande tror jag mot kroppsvikt än vad löpning är.
I skidskytte kan man notera att i princip ingen slår Hanna Öberg på ett upplopp, och där är nog hennes relativa längd på 178 cm en viktig faktor i det.
186
Blir utrolig spennede å følge utviklingen til Skistad. At hun er rask på et oppløp visste vi fra før, men det er utholdenheten hennes som nå har bedret seg kraftig. Hun er jo den eneste som følger Sundling i Falun.
Sven: Jo, blir intressant att följa. Också intressant om svenskorna utvecklar någon taktik för att besegra Skistad.
Angående skidstads längd, vet någon vilken behandling hon gjorde som tonåring? Var väl nått om att sätta igång puberteten, har det påverkat hennes längd eller har hon långa föräldrar/ syskon tex?
Bergelius: För att dämpa hennes tillväxt.
Aha var så tom
Ja men det var ju kul att äntligen få se Jonna på en slutsträcka igen, och mot Kalvå som en bra värdemätare.
Fint för Jonna att få visa vad hon kan.
Barneskirenn för Jonna som självklart borde kört på VM. Någon borde avgå för det beslutet…
Kändes klart att det svenska laget skulle vinna när Anger höll bra. Jonna har psykiskt övertag på alla andra förutom Skistad kanske. Ledningens beslut att inte ta ut Jonna till VM-stafetten framstår som allt mer obegripligt.
Per: lugn nu men visst borde hon fått åka VM. men dra några slutsatser av dagens sträcka och VM är att ta i. Kalvå gav inte ens sig själv chansen idag hur tänkte hon kan man också undra
Jossa: Kalvå insåg nog att under dessa omständigheter (bra före, bra svenska skidor, hemmabana m m) så åker man inte ifrån Jonna på 5 km.
Hade hon dragit tåget alla 5 km kanske hon inte ens klarat av att bli tvåa, så jag kan tänka mig att hon gjorde rätt ändå. Men visst, chansen till seger var väl att ändå försöka knäcka Jonna med hög fart.
Skistad helt klart min nya favorit. Hon utnyttjar det hon är bäst på och vinner ibland och floppar ibland. Verkar dessutom ha lite personlighet vilket väl det inte direkt sprudlar av bland norska åkrarna just nu.
Sen förstår jag inte vad ni menar med ”lägger sig bakom”. Skistad hade aldrig släppt upp Jonna oavsett taktik, hennes taktomslag är för bra för det.
Nu är ju sen gammalt banorna i Falun ett skämt. Jag vet att man försökte balansera med mer tekniskt utförsåkning, vilket skickade några åkare till sjukhus, men nu borde man bara kapa av backen innan långa glidsträckan. När det bästa som kan hända är att man tappar 4 sekunder uppför är något fel.
Peos: tänker väl som Norge ett ska man gå för seger och chansen var att grilla Jonna från start samma som Jonna tänkte igår å det gick ju inte heller man man måste ge det chansen som Jonna igår och Norge idag
Peos
Syns du Kalvaa er en god verdimåler, mot selveste Jonna på en lett 5 km i fristil?
Det syns ikke jeg .. ;)
Forøvrig smakte det endelig godt med en svensk seier på Lugnet nå, for etter tjejsprinten i går ble det dønn stille på läktaren ..
Pelle: Ja självaste Byström uttryckte respekt för både Kalvå och ”krigaren” Carl, och Kalvå visade god farthållning under sprintstafetten på vm..
Men som jag skrev till Jossa, en sådan här dag blir hennes chanser mot Jonna små. Kalvå skulle nog behövt jobbigt före/bana och kanske att några sedvanligt felvallade svenska stafettskidor satt på Jonna ;-)
Fantastisk rolig mix-stafett (inte bara
för att Sverige vann)!
Jag hoppas att det är en tävlingsform är för att stanna. Mycket bättre nymodighet än att få byta skidor under en femmil.
Även om mix-stafetterna den här säsongen inte riktigt visat på det, så ger ju förutsättningen att man ska ha 2 damer och 2 herrar i toppen, att fler nationer kan vara med och hamna på pallen. Det har väl skidskyttets motsvarighet visat.
För att hålla mig till dagens lopp: topp prestationer av alla i förstalaget! Calle vinner sin sträcka, mer kan man inte begära. Moa, som åkte in sig i laget pga senaste dagarnas tävlingar, tappar inte mycket på de klasssika kanonerna hon möter och ger Anger det läge han behöver. Anger håller åkare som Krüger och Amundsen, grymt! Jonna otrolig, oslagbar, ofantligt i sista backen. Wow!
Knäcka Jonna med hög fart är inte möjligt. Hörde Calles kommentar till Jonna vid målet ”Du är ju inte ens trött”. Jonna hade riktigt mycket kvar idag.
Synd att man måste specialisera sig, och inte kan vara med på allt. En Jonna i form är även distansåkare i yttersta världselit. Både Jonna och Linn Svahn har mer att ge även där.
För övrigt tycker jag nog att det var bra att Jonna fick stryk i går. Kristine Stavås Skistad ställer en allvarlig fråga till svenskorna om ven som skall vara sprintdrottning nästa säsong. En målbild att jobba med under den tunga träningsperioden framåt.
Tycker ändå att Krüger kunde gjort lite mer på sin sträcka. Han gick väl knappast för fullt på första slingan i den längsta backen? Men han kanske behöver några kilometers åkning för att riktigt få upp farten, vad vet jag.
Hade Norge haft Skistad på sista idag så hade de nog vunnit med tanke på hur lusigt tempo det blev…
En sak jag inte förstår är varför de tog bort poängen från stafetterna, de gav väl poäng de senaste två säsongerna om jag minns rätt. Speciellt nu när de gjort så att ännu fler får poäng för att stimulera flitigt deltagande. Några av de bästa åkarna stod ju över idag pga att de vill plocka så mycket poäng som möjligt i kommande tävlingar som TU Weng, Niskanen och Diggins. Kläbo och Golberg vet jag inte riktigt, har inte koll på hur jämnt det är mellan dom i cuperna.
Om en seger i en stafett ger tex 50 p eller varför inte 100 p till alla i laget så borde det vara ganska motiverande. Weng och Kläbo har väl inte kört nån vc-stafett i år vilket är trist.
Lima,
Vilka klassiska kanoner möter Moa Ilar på sin sträcka?
Jag ser bara en i uppställningen – Katharina Hennig – men hon gick ut 20 sekunder efter Moa, och var 3 sekunder före i mål. På 5 kilometer kan man inte kräva mer av kanonen Hennig.
Heidi Weng har haft en riktigt svag säsong, men åker relativt ok denna helg
Ingvild Flugstad Östberg har framförallt åkt bra på fristil efter återkomsten.
En annan fråga är hur skulle Sveriges förstalag sett ut om Andersson och Karlsson varit friska? Skulle vi satt Andersson på andra och fortfarande Sundling på sista eller skulle Karlsson tagit hennes plats? Hon är ju ändå en hyfsad spurtare.
Ruben: Om alla varit tillgängliga tror jag Ebba åkt andra och Jonna sista. Frida, världens nästa bästa distansare, hade inte fått plats.
Linn Svahn hade förmodligen kunnat göra ett lika bra jobb som Ebba dessutom. Eller förstås Ribom, höll jag på att glömma.
Och detta är varför jag tycker den vanliga stafetten är viktig att köra. Det är där man får utdelning för att ha en bra trupp av skidåkare. Visst kan mixstafetten också vara kul, men den kan inte ersätta den vanliga. Helst borde den gå flera ggr/år, sådär som det är i skidskyttet. Bara vi nu kunde börja ställa upp med toppade lag också i vc..
Kul med seger men det går inte att komma runt att ett norskt lag utan Klaebo känns alltid som ett b-lag.
Ett svenskt lag utan Ebba A i årets form känns alltid som ett B-lag.
Sundlings målgång och uppförande efter var som om hon vunnit en VM-stafett. Det var nog en replik till uttagningen till stafetten i Planica.
Men vad skulle Kläbo hade gjort då han inte skulle åkt slutsträckan?
vm 2003: Ja men det kanske inte hade haft så stor inverkan idag då damerna avslutar = Jonna och svensk seger.
Herrar avslutar = norsk seger om Kläbo är med.
Spelar ingen roll att Kläbo inte skulle åka sista. Med honom i laget går det att vinna mot Norge. Så är det bara.
Sjukt störigt men Sanna mina ord
Med honom i laget går det inte vinna mot Norge.
Klart det går om han inte åker sistasträckan.
Fast nej. Klaebos närvaro skulle göra att svenskarna presterar sämre tyvärr.
VM 2023: Ett lag med Kläbo går visst att slå, räcker med att byta ut Ilar mot Ebba som går från Heidi Weng, blir lucka som Kläbo får att jobba med att täta, på 5 km hinner Kläbo inte göra så mycket mera och då slutar det likadant som idag ju.
Rent logiskt har ni givetvis rätt och Ebba eller Frida hade gjort Sverige ännu vassare. Men jag tror att en Kläbo i Norge skulle göra att Sverige presterar sämre oavsett sträcks han åker. Kläbo är det största skidmonstret nånsin för svenskt vidkommande. Tyvärr.
Vm2003…senast i OS så spöade ryssarna Norge o det rejält .. o klaebo va med…fast det klart hade dom satt kruger i andra laget o låtit han agera hare åt kläbo så vet i fan.. då hade det nog blivit en bra lucka sista kilometern om kläbo haft dagen
Hadde blitt det samme løpet om Ebba, Frida og Klæbo hadde vært med. 5 km i faste spor i Falun er det jo umulig å gå i fra. Selv om man får 7-8 sekunder på toppen så glir man det inn igjen.
Ryssarna kan slå Kläbo men inte svenskar.
Det som avgör Sverige basta lag i en mixstafett beror på vilken ordning sträckorna går.
På en lätt bana likt Falun är en bra fristilsavslutare det viktigaste
Det innebär att Frida inte hade platsat med dagens upplägg (calle, ebba, wille, jonna)
Medan jonna och Calle eller wille hade blibit bänkad med ett annat upplägg (Ebba, calle/wille, frida, Anger)
Jörgen
Hvorfor tror du Ebba hadde gått i fra Heidi i den her lette løypa her i Falun. Kanskje, men også lite sannsynlig. Eks. klarte ikke Krüger og kvitte seg med sprinteren Agner.
Og vi så det senest under VM også, der en formsterk Andersson ikke klarte og kvitte seg med konkurrentene, selv på en langt tøffere trase enn her på Lugnet.
Og i og med at prates om bytte av løpere, hvorfor kunne ikke Skistad tatt den siste etappen. Utmaningen med 4 løp i høyt tempo på sprinten, har en større belastning, enn dagens makelige kjør på den siste etappen.
VM 2003
Og Frida på en stafettetappe … Tja .. ;)
jag gillar mix stafett helt klart mycket mer än en vanlig team sprint om man måste välja, hade varit kul se alla länder med dom bästa och två lag
På en lätt bana som i Falun hade jag lätt tagit Linn och Jonna i laget, känns som dom är bättre på 5 km än Ebba och Frida.
Håller helt med dig Janne om Linn och Jonna. 5 km är alldeles för kort för Ebba och Frida, de hade inte kunnat svara på rusningarna i sprintbacken och svårt att göra något innan dess som vi såg…
Pelle: Heidi har (tyvärr) ett jobbigt år bakom sig och har ej visat storform så det känns tveksamt om hon hade hängt med Ebba idag. Det gick inte fort när Ilar och Heidi åkte idag. Hennig tog in 20 s bakifrån på dom och jag rankar Ebba som ännu bättre än tyskan. Men allt är förstås möjligt och även Ebba kan ha sämre dagar.
Ska Ribom vara helt bort glömd var väl rätt länge sedan hon gjorde en dålig stäcka i stafetter har ju även bra sprint egenskaper o bra i team sprint
Nog hade det varit kul at se vad någon av Firda eller Ebba kunnat skapa på stäcka två med fart från start igne av dam sträckorna gick fort från start
Anger överlevde också just och just idag hade nog inte klart av en sprit mer än att bli trea
Jag håller ju med om att i Falun med fasta spår i 5 km så är våra bästa damåkare utbytbara mot varandra, undantaget Jonna på sista (Ribom, Svahn, Andersson, Karlsson).
Men nu tror jag nästan Frida och Ebba börjar bli lite underskattade.. de är mycket bra på vilken 5 km som helst, och de vore att föredra när det blir krävande banor och fören. Sedan är det alltid svårt att skapa några större luckor på endast 5 km. Nu har vi några misslyckade stafetter bakom oss som jag tror kanske färgar synen på Ebba/Frida lite väl mycket. Låt oss först se Ebba på någon mer krävande bana med bra skidor om hon kan ge konkurrenterna besvär. Sedan tror jag faktiskt att Frida skulle kunna göra riktigt bra saker på 5 km fritt, med tanke på de fartomslag hon visat prov på några gånger den här säsongen.
Tycker inte vi skall slösa Ebba/Fridas krafter på sådana här skämttävlingar som idag. Låt sprintåkarna och halvamatörerna köra mixed-stafett och sprint-stafett. Ebba och Frida skall bara åka loppen som verkligen gäller.
Det er nesten umulig for en distanseløper og gjøre en bragd på en kort 5 km. Johaug forsøkte forgjeves flere ganger, og stikke i fra, ikke minst på stafettetappene, men det ble aldri noen luke til konkurrentene.
Nei, en 5 km er og blir et ”sprintløp”, for dagens sprinterne har både kondisjon og utholdenhet for den korte distansen, tror jeg.
Den tillbakastående: idag hade dom garanterat åkt om dom varit friska och i form, finns inte så mycket att spara på en vecka till nästa distanslopp, värre för sprint åkarna
Håller med Peos att nästan Frida och Ebba blir underskattade
Långt innan VM satte jag upp mitt drömlag när det gäller damstafett. Det ser ut så här:
1. Linn Svahn
2 Ebba Andersson
3. Frida Karlsson
4. Jonna Sundling
Det tråkiga är att Ribom inte får plats, men hon är självklart första reserv, och kan åka vilken sträcka som helst.
Nu såg laget ut så här i VM till 50%, och de var på de 2 sträckorna vi hade problem. Ebba med fall och stavbrott. Frida i mindre bra slag. Nästa gång önskar man större fokus på stafetten i mästerskap. Den ”får inte” förloras.
Frida gjorde en ganska bra sträcka i Beitostölen. Såg väl inte super imponerande ut när Theodorsen hade en bra dag och lyckades gå med men i övrigt var det ganska stora avstånd. Problemet för Frida är väl att 5km inte riktigt passar henne, för långt för att köra som en sprint och för kort för ett riktigt distanslopp. Hon skulle förmodligen tjäna på att gå ut lugnt och sedan blåköra sista 1-2km, dvs lägga upp loppet mer som en sprinter skulle göra.
Ebba har inte samma problem utan hon kan nog köra en sträcka som hon kör ett distanslopp, förövrigt har väl Ebba aldrig gjort en dålig sträcka. Hon tappade visserligen en del under OS 2018 men det berodde mest på att Norge hade överlägsna skidor på skejten. Bästa insatsen är väl VC i Lahtis 2021 när hon härjade på sista sträckan.
Läser mycket tjafs om senaste VM-stafetten, tyvärr hade Ebba inget fäste och då kunde hon inte skapa de avgörande meter som krävts. Hade hon lyckats få några meter är jag övertygad om att hon sedan kunnat utnyttja sina starka stakning för att skapa ytterligare sekunder. Frida hade tyvärr fått felslipade skidor och slet med glidet. Tyvärr missbedömde hon situationen och trodde hon kunde trötta ut motståndarna, men det är oklart om hon hängt med Östberg ändå.
Hur skulle Norge ha kunnat vinna dagens stafett?
Vanligt i stafetter är att man har sina starkaste åkare på andra sträckan.
På den klassiska sträckan brukar mycket avgöras
Andra sträckan på VM såg Ebba Andersson, Kerttu Niskanen, Katharina Hennig, Astrid Öyre Slind och Rosie Brennan
Här hade Norge idag ganska svag uppställning, och Katharina Hennig kunde vinna sträckan med ca 20 sekunder. Man skulle satt maximalt tryck på Moa Ilar genom att sätta Kalvå på sträckan. Hade Kalvå kunnat gå ifrån med 10 sekunder, hade Anger haft svårt att gå ikapp. Det hade blivit en helt annan stafett.
Det är ändå ohyggligt bedrövligt och tråkigt att Sverige som tydligt har världens bästa damlag inte lyckats vinna en stafett i mästerskap sedan ”Kalla och Stina”-stafetten i VM 2019.
Varför går det troll i stafetter för Sverige? Nu vann vi nästan allt annat, men inte det viktigaste, stafetten.
Vi kan inte skylla på felslipade skidor, dåligt fäste eller något sådant. Laget består av fler än de 4 som åker, och vi kan egentligen inte säga att vi har dåliga vallare. Alla tillhör laget.
Jan: jag är nästan mest imponerad av hennes sträcka i seefled där klarade hon att gå med Weng och Belurukova på den tiden, då var jag rädd att dom bara skulle rusa i från henne i sista backen men nix. Ebba var heller inte i bästa form när hon hade varit sjuk inför
Man kan tycka att denna stafett var en obetydlig tävling men är det inte så att detta var den första ”långa” världscupstafett som Sverige vunnit sedan 2009? Eller vann herrarna nån vc-stafett under 10-talet?
Skulle dock gärna se att de ökar den till 4×7,5 km åtminstone.
Ser att några funderar över hur framtiden blir för Maja Dahlqvist som nu slåss om segern i sprintcupen. Vad tänker vi om åkarnas styrkeförhållanden när alla är tillgängliga ovh i form?
Listade min ranking 17/12 på Diskusjon.no:
1. Jonna Sundling – hoppas hon når sin nivå före VM
2. Emma Ribom – har visat sig urstark i vinter, nu drabbad av sjukdom
3. Maja Dahlqvist – van vinnare
4. Linn Svahn – varit borta länge. Kommer hon tillbaka i tidigare form är hon hur bra som helst. Typisk vinnare:
5. Johanna Hagström – världselit men 5:a här. Saknas lite vinnarskalle och kanske skärpa i spurt.
De 4 första råkade bli de 4 första på VM i den ordningen. En frisk och genomtränad Linn Svahn kanske skall rankas än högre. Vi får se nästa säsong,
Kan vi hoppas på komplett trupp till helgens tävlingar i Lahtis (alla sjuka friska)?
Skall även bli intressant om svenska damerna kan besegra Kristine Stavås-Skidstad i Tallin i morgon…
LS
Jag har slutat att hoppas…
Har börjat att gilla Stavås, det är något mystiskt med henne.