Tallinn
Så är turen kommen till Estland där det ska köras stadssprint fristil i Tallinn. Det kommer också att genomföras ett test av gemensam vallning dvs alla nationers skidor kommer att prepareras med likadana vallaprodukter från Swix.
– Det fanns inte plats för vallatrailers och vallabodar i Tallinn och därför provar man greppet att en vallafabrikant testar ut produkter som ska användas av samtliga lag. Det ska bli intressant att se hur det kommer att fungera och upplevas, säger landslagschef Anders Byström.
PROGRAMMET I TALLINN, ESTLAND:
Tisdag 21 mars kl 16:00 prolog 18:30 finaler (svenska tider)
DAMER
Maja Dahlqvist, Falun Borlänge SK
Johanna Hagström, Ulricehamns IF
Moa Hansson, Falun Borlänge SK
Moa Ilar, Falun Borlänge SK
Moa Lundgren, Åsarna IK
Ella Olsson, Högbo GIF (reserv)
Märta Rosenberg, Trillevallens SK
Jonna Sundling, Piteå Elit
HERRAR
Edvin Anger, Åsarna IK
Gustaf Berglund, IFK Mora SK
Emil Danielsson, Högbo GIF
Marcus Grate, IFK Umeå SK
Olle Jonsson, Trillevallens SK
Oskar Svensson, Falun Borlänge SK
Tävlingen genomförs på ett sångfestivalområde i Tallin där man kör två varv.
Här är hur det ser ut på platsen:
https://www.google.se/maps/@59.4444179,24.8076094,3a,75y,142.89h,69.73t/data=!3m8!1e1!3m6!1sAF1QipP1Tj8hdsRp_HV3Ef_iGBSeFY2ipDmR94FBfLId!2e10!3e11!6shttps:%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2Fp%2FAF1QipP1Tj8hdsRp_HV3Ef_iGBSeFY2ipDmR94FBfLId%3Dw203-h100-k-no-pi-0-ya199.8188-ro0-fo100!7i8704!8i4352?hl=sv
Enligt banprofilen är det en stigning på drygt 20 m som de då kör två gånger:
https://www.owc.ee/en/2023en/maps23
Frågan är hur de svenska skall köra för att rå på Skistad? I stort sett 500m nedförsbacke in till mål. Kanske bäst att ta hennes rygg bara och komma med fart och svepa förbi in på upploppet? Skulle kunna funka för Dahlqvist i alla fall. Men känner vi Sundling rätt så kommer hon säkert försöka rycka ifrån uppför och det gick ju inte så bra i Falunsprinten…
Mycket intressant att se hur det påverkar de norska skidåkarna som nästan alltid har superskidor.
Jämlikhet i skidspåren, spännande att se,
Själva vallningen tror jag inte har så stor betydelse. Viktigare är vilket skidpar som lämnas in. Vissa par går ju bättre än andra. Johaug övertog ju Björgens skateskidor. Torgny Mogren vann vm-femmilen i Falun på 10 år gamla skidor tex.
Tycker man borde testa med att alla har samma slipning/struktur på skidorna.
Ove H: så du menar att han vann på skidor från 1983 det känns tveksamt eller omöjligt
Tycker det mest intressant med dessa tävlingar är vallatestet. ALLT man kan göra för att minska fördelar för de länder som kan lägga ner tid och pengar på sådant är bra. Ju mer man kan minska materialfördelar desto bättre.
På tal om VM i Falun 1993 så var Mogrens guld den enda medaljen som vi lyckades vinna. Ett sorgligt dåligt facit.
Ove H, Mogrens skateteknik var från 1983.
I skid-VM 1982 tog vi två medaljer. Två guld. Rätt effektivt, inget krimskrams.
Manne, Wassberg och Eriksson räddade den svenska äran 1982. Damerna var dock helt under isen. Inte roligt att varar tv tittare.
Det här vallaexperimentet blir intressant. Kommer det snarare tydliggöra skillnaderna mellan nationerna än att jämna ut skillnaderna?
Men eftersom man bara får ha med sig ett begränsat antal skidor så får man hoppas att svenska alget har med sig rätt skidor. Lite oklart också hur testningen av skidor skall gå till.
gka: fast Marie Johanssson/Risby gjorde ändå ett bra mästerskap 82 så alla damer var inte under isen
Bredden bland svenska herrsprinten är god. Poromaa, Häggström, Calle, Westberg, Ersson, Persson plus nån till skulle också kunna åka WC.
Lite Val Mustair stuk över Tallinn. Kanske lite lättare och på lågland förvisso men inte Dresdenplatt på något sätt.
Jossa, jag avsåg medaljskörden inte enskilda prestationer som du med rätta lyfter.
Sägs nu att det är en icke-platt stadsbana.
Som man säger i Göteborg: Att tävla i Estland, är varken lett eller balt.
Manne: den hade vi längtat efter! :) Klockren!
Svenske herrelaget er på vei til Tallinn 😀
https://youtu.be/QiCDQIUtrkw
Sven, det svenska laget kommer att vara helt oslagbara med den researrangören :)
Roland åker för Torsby, Jan Banan (Micke) är precis som Hellner från Lerdala och Lennart tävlar för Piteå :)
Angående testet av gemensam vallning i Tallinn, Expressen skriver lite om det nu:
Alla skidor kommer att vallas i ett och samma tält. Dit får vallarna bara ta med sig ett bord, ett strykjärn och en borr. Deras arbete kommer att övervakas av en funktionär från Fis för att säkerställa att ingen använder otillåtet material. Åkarna får testa ut två par skidor kvällen innan loppet som vallarna sedan förbereder inför tävlingen. Även om arbetet inne i själva vallatältet övervakas kontrollerar ingen att åkarna faktiskt åker på de skidor de har testat kvällen innan tävling.
– Det är alltid en chans att någon kommer att manipulera systemet. Men jag tror inte att det kommer hända i Tallinn, säger Michal Lamplot till NRK.
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/alla-akare-ska-ha-samma-valla-under-sprinten-i-tallinn-/
Jeg mistenker ingen manipulasjon så lenge russerne er utestengt.
Till det Jörgen skrev kan man lägga till att varje åkare hade fyra par skidor med sig till Tallinn och igår så testade åkarna skidorna och valde ut två skidpar. Vid denna testning var det bara åkarna som fick testa skidor, inga vallare eller teståkare fick åka på skidorna på banan.
Om man nu lägger ner tid på att övervaka vallatältet så ingen fuskar är det ju mycket märkligt att man inte lägger ner lite tid på att kontrollera att åkarna åker på samma skidpar?
Ebba, Frida och Emma är tillbaka men inte Linn.
Bara ett fall kan stoppa Skistad på den här banan, som klippt och skuren för henne med uppförsbacken i början av varven. Tror att hon vinner kvalet också. Heaten kommer hon kunna styra som hon behagar. Ger Maja störst chans att utmana men hon lär främst inrikta sig på kampen mot Fähndrich (som jag unnar sprintcupsegern). En enda vilodag efter tre tävlingar lär ta ut sin rätt för Jonna, hoppas hon tar sig till final. Räknar med att Norge vinner allt som återstår av världscupen utom damernas distanslopp i Lahtis. Sen är det bara att vänta på ryssarna.
Bara byta skidpar så får man ordenlig EV+.
Vem i helskotta är Ella Olsson??
Är verkligen denna Ella nummer sex bland svenska damer att få åka sprint i världscupen?
Har skapat inlägg för Lahtis nu här på Skidpepp.
LS: Ser nu i startlistan att Moa Hansson saknas och Ella Olsson med idag istället. Var väl så att Hansson är förhindrad eller sjuk och Olsson tillgänglig så hon fick hoppa in (hon var med i Falun också).
LS: Ella Olsson kom till semifinal i sprinten på U23-VM i Kanada I år. Har haft en riktigt stark utveckling de två senaste åren. Hade uppehåll från skidåkningen under några år. Duktig orienterare, har bla en JVM-medalj i orientering.
Her var det stor fordel og starte tidlig på prologen, det ble løse forhold etter hvert.
I finaleheatene blir det av mindre betydning, men kanskje en fordel og starte i heat 1 i kvarten, med tanke på LL tid …
Pelle: Ja, såg att spåren blev lösare ju flera som åkte. Trodde inte att 17-åriga multitalangen med bib 45 skulle gå vidare men det gjorde hon. Dessvärre på LUW:s bekostnad som hade bib 15, norskan är nog inte så nöjd nu.
Dahlqvist skulle egentligen behöva vinna de två sista sprintarna för att ”förtjäna” sprintcupskulan på riktigt. Fähndrich med 3 segrar borde få vinna cupen men nu är det som det är med poängsystemet… Hagström är ju fortfarande 3a mest tack vare flitigt tävlande.
Låter på många som att det blir svårt att ta sig förbi in mot mål och med ett väldigt kort upplopp. Kanske att det ändå lönar sig att rycka på toppen av sista backen och få en liten lucka som Sundling gillar att göra?
Har Jonna en fördel nu när det är så löst?
Uten uhell tror jeg at Jonna tar seieren i dag, hun kommer til avgjøre løpet i den siste bakken, og ”øver kullen, der hun får med seg den største farten ned mot oppløpet, som er veldig kort … Mitt tips.
Tror starten blir avgörande i finalen. Kan skidstad hålla Jonna bakom sig i första backen blir det svårt att skapa tillräcklig lucka på andra varvet. Men kan Jonna köra från början tror jag hon vinner. Blir kul att se.
Jag tycker också som Pelle att det ser ut som om Jonna kommer att vinna. Jonna har övertaget i backarna och några svängar i utförskörningarna samt det korta upploppet gör det svårt för Skistad att komma förbi Jonna.
Att Skistad kör på Jonna på upploppet, blir avgörande.
Det där är riktigt fult kört av Skistad. pressar sig inåt och trycker på Jonnas skidor på upploppet. fy fan.
Det där var överraskande tycker jag, Skistad hade sparat en del krut i benen till finalen!
Hon lurade mig där.. hon har lärt sig från vm-finalen att spara lite mer till finalen.
I den här slaskiga snön och det korta upploppet tyckte jag Jonna skulle ha chansen..
Hon går i alla fall för nära. Jonna får stanna upp. Annars hade hon vunnit.
Hoppas Sverige lämnar in en protest.
Vad hände med korridorerna på upploppet, borta och man får köra som man vill?
Joppe: Skulle behöva några repriser för att se om det kan ha blivit avgörande, men jag hade ändå inte förväntat mig att hon skulle vara så nära Jonna när upploppet startar. Och nästan inte tappa något i sista uppförsbacken, det är ju grundproblemet ändå..
@peos, grundproblemet är väl att Skistad är på Jonnas skidor under hela upploppet?
Upploppet är för kort, och det var svårt att komma förbi, men i övrigt tycker jag banan var bättre än väntat. Bättre än Faluns sprintbana, här är det i alla fall en fördel att gå bra i backarna.
Nu har jag fått nog. Det måste sägas att norska åkare kör väldigt aggressivt. Smart och taktiskt, men också ofta över gränsen när de trycker ut andra åkare. Kanske säger deras ledare som trännaren i MFF:_”Vi kan gärna vara ett grislag, bara vi vinner. Jag hoppas att Sverige protesterar mot både Skistad och Nortug.
Oskar2: Jag hade ju hoppats att Jonna skulle vara någon eller några meter före Skistad där och därmed slippa trängas med henne på upploppet..
Hoppas Skistads framgångar tvingar svenskarna att tänka mer taktiskt nu. Sista åren har gått för lätt för oss och vi har haft sån överkapacitet så taktik har vi inte behövt bry oss om. Nu behöver vi maximera taktiken också för att slå Skistad. Tror nästa år blir riktigt rolig sprintsäsong.
@peos, berättigar det Skistads tacklande?
Oskar2: Det har jag inte sagt heller, jag tycker hon gick för nära Jonna och störde hennes åkning på ett osnyggt sätt.
Ser ut som att hon framför en lam ursäkt t Jonna och att Jonna storsint klappar henne på axeln. Som att sånt händer,
men detta är professionell elitidrott, alla får följa reglerna. Jonna var före men backade åt sidan för annars hade Skistad (kankse båda) fallit.
Finns det en fulare åkare än Skistad?
Denne sprintbanen står til stryk, men de 2 beste sprinterne er best da. Litt surt da for VM-gullmedaljøren i sprint, og tape det 3dje løpet på rad da.
Og hvorfor skal Sverige legge inn protest, når Sundling går ut for stenge Skistad på oppløpet. Skistad skal vel ikke staffes for at hun kommer bakfra, og har større fart inn på oppløpet.
Og Klæbo bør kanskje rykke opp til en egen klasse i sprintløp, for ettertiden … ;)
På tal om taktik, utöver vad en åkare själv kan göra, så är ju Jonna för ensam i svensklägret idag.
Men om vi hade haft en Linn Svahn eller Emma Ribom i bra form så kanske vi hade kunnat få en till svenska mellan Skistad och Jonna i sista backen upp, och då hade vägen fram till Jonna förmodligen blivit för lång för Skistad. Men som Skistad åkte i finalen hade det inte varit lätt gjort att få en plats just bakom Jonnas rygg.
Det blir tydligt på upploppet att Skistad är 7% större än Jonna..
Sånt spelar roll om man ska tacklas..
Sen har vi fått veta för andra gången att Hagström fått mens och tvingas ställa sig på start utan skydd…
För mycket info…
Skistad har ju börjat åka riktigt taktiskt i heaten nu sparar och optimerar smart fram till finalen. Jonna hade varit tvungen ha några meter till sedan ser man som i falun att Jonna tappar mycket in på upploppet. Jonna har väl aldrig varit den vassaste avslutaren på upplopp utan hennes stycka har varit att dra hårt.
a
Peos: jag upplever det som att Skistad åkare så smart att hon nog inte tillåtit det som du också är inne på banan hade nog kunnat passa Linn bra men Emma nja final i form men tror hon haft svårt utmana mera
Peos: Ja, Jonna hade inte tillräckligt mycket krafter i finalen. Som väntat tog helgens tre tävlingar ut sin rätt. Dessutom brände hon, liksom Fähndrich, onödigt mycket krut i kvart och semi till skillnad från Skistad som sparade så mycket energi som möjligt.
pelle: ”Sundling går ut för att stänga” … ja du, var det därför Skistad bad om ursäkt? Jonna är först in på upploppet, Skistad går för nära, stöter till Jonnas skida och Jonna tappar farten. Det avgjorde till Skistads favör. Att Skistad skulle vinna idag var jag som sagt säker på, men sättet det sker på svider. Kul att den betydligt sportsligare Fähndrich förmodligen vinner sprintcupen.
Jossa: Jonna brukade göra starka avslutningar när hon kom bakifrån och ta in på eller passera t.ex. Stina, Maja och Linn. Nu ligger hon ju alltid först. Sen gick det lättare på utsidan, inga problem att passera där.
Ekspertene på svensk radio sa at det som skjedde mellom Skistad og Sundling på oppløpet var en ”race incident”, og de nevnte også at Sundling hadde mest skyld fordi hun prøvde å sperre Skistad.
Märkligt att inte Northug blev diskad för trängningen på Anger in i sargen.
Joppe: jo den kan hon har gjort har för mig att det mer varit i klassiskt men kan ha fel, någon gång i Falun har hon haft grymt upplopp i klassiskt. men just sista spetsen på upplopp har hon ibland saknat mycket säkert på att hon går rätt hårt innan och den som då är bakom har fått spara lite
Jeg ventet på taktomslaget til Jonna i den siste bakken, men den kom aldri. De løse forholda må nok tilskrives det, kanskje. Men i motsetning til Skistad, som kjørte taktiskt, både i kvart/semif, brukte Sundling unødig med krefter, og manglet ”piffen” når finalen skulle avgjøres.
Men en ting irriterte meg under løpet. Hvorfor noen av de norske jentene er så djevelsk svak i utforkjøring, både Stenseth, Myrvold og ikke minst Julie Myhre, trenger opplæring i utforteknikk.
Dette holder kanskje som mål på et klubbmesterskap, men ikke blant de beste, internasjonalt.
Sundling såg rappare ut i sista backen i semin än i finalen tyvärr. Skistad körde extremt taktiskt bra.
Valde givetvis första kvartsfinalen så att det räckte med att bli 2a för att hamna i semi 1 och få mest vila.
Tog inte ens starten i kvarten, lät Sundling dra hela vägen och brydde sig inte när hon ryckte ifrån och bevakade bara sin andraplats mot tjeckiskan.
Samma i semin, bevakade bara andraplatsen. Där skulle vi behövt att Dahlqvist hängt med bättre och pressat Skistad. Hon sparade energi så mycket hon bara kunde vilket var smart. I VM-semin blev ju Skistad pressad ända till mållinjen av både Ribom och Sundling vilket säkert bidrog till att hon inte orkade i finalen sen.
Tyvärr är inte Sundling tillräckligt snabb på upploppen just nu. Känns som hon var bättre där förr om åren. Men det kan ju också bero på att hon möter en åkare som är 20 cm längre. Och vi får inte glömma att Sundling haft lite tuffare tävlingsprogram än norskan de senaste dagarna.
Kan ju gå att köra Skistad mör i Lahti i sprintstafetten på fredag genom att gå hårt på alla hennes sträckor så att hon inte är lika pigg till sprinten på lördag. :)
pelle:
Ja, det saknades lite krut i den sista backen. Håller med om att hon gjorde av med onödigt mycket kraft i kvart och semi. Piffen?
gif:
Mogren var bättre på att åka än att kommentera skidor, om man säger så.
Viaplays expert Anna-Karin Strömstedt om upploppet: ”Och så får ju Jonna ett felskär där. Skistad kör ju över hennes skidor så hon tappar ju lite grann rytmen.” Och: ”Sen blir det ett litet felskär för Jonna Sundling när [Skistad] kör över henne och hon klarar inte helt av att matcha henne mot mållinjen.”
NRK:s expert Jann Post: ”Jag förstår att Sundling är lite irriterad på Skistad och juryn kommer nog att titta på det här.”
Majas tränare Johan Granath: ”Det var lite klapprande på bakskidorna här på slutet, Jonna sa själv att hon tappade balansen. Det var lite svårt för mig att se bakom målet, men det är ju såna grejer som avgör kanske.”
Jonna (på frågan om vad hon känner om andraplatsen): ”Skit” (skratt). ”Jag hade velat ta det såklart men upploppet var inte felfritt. … Det är väl kontakten […] som är felet. … Det blir ändå en pallplats så att jag får va nöjd med det samtidigt som jag får va lite sur också.”
Men det var ju bra att Skistad bad om ursäkt iaf, om hon nu gjorde det.
Oskar Erik Anneborg:
Om korridorsval i FIS regelverk: ”The last straight 50 m or more will be the Finish Zone. This zone is normally separated into corridors.” I individuell fristilssprint ska det finnas tre eller fyra korridorer och här var det tre (något vagt utmärkta). “Competitors in front have the right to choose their best line.” Jonna är tydligt före Skistad när korridorerna börjar och väljer den mellersta. Skistad tränger sig in i samma korridor. ”Competitors intending to pass shall do so without obstructing the competitor being passed.” Skistad försöker passera Jonna i Jonnas korridor, kontakt uppstår och Jonna tappar rytmen och farten. Såvida regeln om korridorer inte var upphävd för den här tävlingen skulle Skistad ha valt den inre eller yttre korridoren. I andra heat jag kollat tog alla en egen korridor i liknande spurtuppgörelser. Någon protest verkar inte ha lämnats in av landslagsledningen. Följde inte Byström och Thomson med, bara Granath?
Sen kommer ju Skistad i suget bakom Jonna med högre fart in på upploppet. Nu borde Maja köra slutsträckan i sprintstafetten så att Jonna slipper förlora igen (antar att Ribom åker i andralaget).
Låt oss inte glömma Skistads märkliga agerande i Skandinaviska cupen i Falun i år där hon strax före mål helt i onödan bytte spår och körde in framför Anna Svendsen och blev diskad…
Skistad har jo alltid vært den kanskje aller sterkeste på et oppløp. Problemet har vært kapasiteten. Enten har hun blitt gått i fra eller så har hun ikke hatt nok krefter igjen til å spurte. Nå har hun kapasiteten og da er hun neste uslåelig på et oppløp. Før sesongen trodde jeg at Sverige skulle vinne alle sprintene, men det har de så absolutt ikke gjort.
Man kan lete etter unnskyldninger til hvorfor ikke Sundling vinner, men at Skistad per dags dato er verdens beste sprinter er vel ganske klart.
VC-leder Weng tok ingen sjanser under kvarten, det viste seg og være smart. Hun har dradd med seg et yellow kort under sesongen.
”Jeg er litt snill i heat også, siden jeg vet at jeg har et gult kort” sa Weng.
Både Weng og Diggins ble utslått i kvarten. Weng nr. 3 og Diggins nr. 4, og dermed økte sin ledelse med 8 p kontra Diggins.
110 p skiller nå, før vc-avslutningen i Lahti.
Fortsatt spennende!
Skistad har både bokstavligt och bildligt tagit stora kliv framåt denna säsong. Ser stark ut och orkar vara mer offensiv på många banor mot tidigare. Hon kan komma att dominera sprinten kommande år.
Samtidigt tycker jag att både Jonna, Maja och Johanna har tappat lite. Detta trots utskåpningen på VM. Men den banan var i drygaste laget för Skistad.
Jag tycker nog att Jonna ska satsa mer som allround åkare nästa säsong. Hon och Ribom är de sprintare som har den kapaciteten till skillnad från Maja och Johanna. Linn är också i stort sett på den nivån vilket hon visat iaf i masstarter.
Meget viktig for den lille sport …
6 forskjellig land i jentefinalen: Sverige, Norge, Sveits, Tyskland, Frankrike og Tsjekkia.
Kan årsaken være felles valla?
Jörgen
Har det skjedd tidligere?
Ribom har mycket kvar att bevisa i distans. Tror att Emma bara har en eller två topp 10-placeringar individuellt per säsong på distans i världscupen de senaste tre åren. Något som säkert påverkat henne mycket är att hon blivit sjuk flera gånger under både den här och förra säsongen. Otur eller är det något som Emma kan göra för att inte ska hända så ofta framöver? För om hon ska bli att räkna med i totalcuperna (mästerskapsfritt nästa säsong) måste hon hålla sig frisk.
Tröttsamt gnäll från Skinstad om att svenska åkare står över lopp. Frida stod över Davos för att ladda inför touren, annars har hon bara varit borta pga sjukdom. Ebba har bara stått över lopp pga sjukdom (förutom en sprinthelg där hon inte hade så mycket att hämta).
Pelle: Det har skett tidigare att alla sex i en damsprintfinal är från olika länder men det var längesedan nu. Det senaste tillfället när så var fallet verkar ha varit i Drammens sprint klassisk stil 7 mars 2018 med följande resultatlista:
1. Maiken Caspersen Falla, NOR
2. Stina Nilsson, SWE
3. Jessie Diggins, USA
4. Natalia Nepryaeva, RUS
5. Krista Pärmäkoski, FIN
6. Katja Visnar, SLO
Jörgen
Takk for svar
Maja körde korkat i både semi och final. Vet inte vad hon tänkte på. Likaså körde Sundling onödigt offensivt och slösade krafter hon hade behövt i finalen. Skistad var betydligt mer taktisk och smart.
Däremot så störde Skistad Jonna på upploppet i finalen. Uppenbart, och det var därför hon också bad om ursäkt efter loppet, vilket var bra. Att Jonna försökte stänga henne är ren nonsens och skitsnack.
Skinstad lider av dåligt minne. Johaug och Björgen var båda frånvarande från touren utan att ha anmält sig sjuka. Men vad kan man begära av honom egentligen. Inget.
Bästa från tävlingarna var när Märta Rosenberg fick gult kort för tjuvstart med efterföljande reaktion. Hon är charmig.
Pelle2: Inte korkat åkt av Maja egentligen hon är inte startsnabb samt inte i toppform då är det svårt ta sig om på den banan men det var ett mindre bra heatval av Maja. När Maja skulle välja som nr 4 i prologen återstod val av Fähndrich (nr 3), Skistad (nr 2) och Jonna (nr 1). Heatläget var då:
Heat 1 – ingen (Skistad och Jonna kan förväntas välja detta heat)
Heat 2 – Myhre
Heat 3 – Lundgren och Joensuu
Heat 4 – Myhrvold och Rydzek
Heat 5 – Krehl och Kahara
Hade Maja varit mer taktisk med tanke kampen i sprinttotalen mot Fähndrich hade hon valt heat 4 istället för heat 2. Fähndrich hade då troligtvis valt heat 5 istället (hon valde heat 4 när Maja valde heat 2). Sen hade de två mötts i semifinalen och troligen igen i finalen. Men Maja valde heat 2 och risken för att bli utslagen i semifinal vilket var precis vad som hände samtidigt som Fähndrich gick till final på undre halvan.
Vilken besvikelse det var igår. Men måste imponeras ändå en del av Skistad som har förbättrat sin uthållighet och nu orkar åka flera sprintar i rad. Jonna dock inte i superform och räcker inte om hon ensam försöker knäcka Skistad.
Jörgen: Nog är hon tillräckligt startsnabb för att få en bättre position än vad hon fick. I första heatet tog hon spets och hon kunde ha gjort det mer besvärligt för Skistad med en bättre öppning. Hon såg ju ut att ta det medvetet lugnt från början vilket jag inte förstår alls. Sedan när hon hade chansen att gå ut där snön var hårdare uppför låg hon kvar istället. Då är det ju tvärkört! Nä, hon körde alldeles för defensivt och sabbade både sina egna chanser och gav bort en fördel till Skistad.
Pelle2
https://www.youtube.com/watch?v=Cb1maZpCcB8
Da kan man til forsvar si, at din kommentar også er sitsnack, for hadde Sundling blitt hindret ville både de svenske lederne, og de ansvarlige i juryen reagert. Men så skjedde ikke.
Men hva skulle juryen diske Skistad for, når det mangler korridor, hun holder en rett linje fra inngang til oppløpet, og helt inn til den røde streken, med skia helt korrekt i fartsretningen.
Og hva skal Skistad be om unnskyldning for? For at hun vinner sprinten fortjent.
Men jeg forstår at konkurrentene er forvirret eller overrasket over at Kristine har kommet så sterkt tilbake, i løpet av det siste året. Det overrasker undertegnede også …
”Og hvorfor skal Sverige legge inn protest, når Sundling går ut for stenge Skistad på oppløpet”
Tror du på allvar att Jonna försöker tränga ut Skistad? Hur jävla dum får man bli.
Det här är lite som när Stina Nilsson började vinna mycket runt 2017. Falla tog VM-guldet och var ”sprintdrottningen” men Nilsson vann oftast när de möttes i finalerna i världscupsprintarna. Falla = Sundling och Nilsson = Skistad i det här fallet.
Som nån skrev här, Sundling kanske borde börja fokusera mer på allroundåkning. Då blir hon en ännu bättre avslutare i stafetter och har en bra chans på totala vc. I sprint har hon inget mer att bevisa egentligen med både VM och OS-guld. Sprintcupen skulle hon kunna vinna ändå av bara farten eftersom det numer räcker med att bara vara i final i alla sprintar för att plocka massa poäng.
Tänker att Maja helt enkelt inte orkade igår. Väldigt jobbigt att få flyt i den lösa snön, tom Jonna hade svårt att få till ”Jonna-växeln” i finalen. Men Skinstad hängde på bra och fick utdelning på långa kliv uppför. Hon åker smart.
På herrarnas lite märkligt att inte Northug fick varning för prejningen på Anger i finalen.
Nå når Skistad har blitt ”fødd” på nytt, blir neste skritt og tilrettelegge riktig treningsdose, slik at Fossesholm kommer tilbake. Vi trenger hennes fartsegenskaper på fristiletappen under VM 2025. Men ikke utenkelig, det skjer mye i løpet av en 2 års periode.
pelle Ni får väl även se till att Skistad orkar med en sistasträcka i stafetten till VM 2025 så blir Norge oslagbart! ;)
Ruben: Det blir många backar på 5 km där det förhoppningsvis går att knäcka Skistad..
Fossesholm kan väl ta Skistad som exempel att våga träna lagom mycket, annars tror väl Pelle också att Kalvå ska kunna plocka fram ännu mer framöver? Då kanske hon kan duga som avslutare, även om hon nog är ännu bättre på en klassisk sträcka.
På tal om Skistad så verkar ju fortfarande Jonna vara snabbast i prologerna, så än behöver hon inte kasta in handduken.. Igår däremot så vann hon väl den med endast ca 1.5 sekund eller så, så då förstod man att det kunde bli svårt att vinna.
Flera åkare sade efter sprinten att de hade upplevt tävlingen på ett positivt vis me tanke på publiken och kvällstävling där allt tycks gå snabbare än dagtidstävlingar. Jag tycker det var roligt med lite annat än det vanliga köret. Trots att bannna inte passade alla.
https://www.nettavisen.no/sport/klabo-regimet-vekker-oppsikt-skviser-det-siste-ut-av-sitronen/s/5-95-991176
Kveldstevling dag 2 ..
Og hvem vant, jo selvsagt vant Klæbo ..
Sven: Ja, Skistad har varit världens bästa sprinter den senaste veckan (och det kommer hon nog förbli över helgen), även om jag inte riktigt räknar gårdagens seger. Tidigare under säsongen har Ribom, Fähndrich och Jonna i perioder varit världens bästa sprinter. Av dessa har Jonna (ffa på VM) och Skistad (nu och i Les Rousses) visat högst högstanivå och vunnit när alla de bästa har varit med, Ribom högst lägstanivå (4) och Skistad lägst lägstanivå (33).
Kallner: Håller med om att Jonna inte är på samma nivå som ifjol. Liksom VK:s krönikör antar jag att hon inte är tillräckligt genomtränad efter sjukmånaden. Får hon vara frisk bör hon vara tillbaka på fjolårsnivå nästa säsong. Och att den Jonnan inte hade åkt 0.13 s. snabbare igår och 0.34 s. snabbare i Falun har jag väldigt svårt att tro. Men hon och Ribom får gärna satsa på att bli mer allround också.
pelle: Jag vet inte om de ordinare ledarna var på plats (Majas tränare svarade på frågor om Jonna och efterspelet vilket han inte gör i vanliga fall) och Jonna är inte den som protesterar i första taget. Det märktes att hon var irriterad över incidenten på upploppet även om hon vägde sina ord: ”Upploppet var inte felfritt. Det var en del kontakt mellan mig och de andra (läs Skistad). Det var något jag velat göra om. Det blir kontakt och jag kunde inte göra något åt det.” (Hon grämde sig nog över att hon inte var först över mållinjen snarare än vad som står i resultatlistan, det var trots allt inte VM, och nu har hon säkert lagt det bakom sig.)
Om upploppet:
pelle2, precis. Skistad påverkades nästan inte alls medan Jonna kom helt ur rytmen och fick hela loppet förstört. Även om man väljer att se det som en race incident så kvarstår faktum: Jonna fick inte chansen att svara på Skistads attack. Jag har kollat på upploppet flera gånger och i slow motion. Två gånger kommer Skistads skidor tydligt i kontakt med Jonnas, ca 25 m. resp. 10 m. före mållinjen. Fram till första kontakten är Jonna först. Jonna håller sin linje som Skistad ska rätta sig efter. Kontakt sker eftersom Skistad går för nära Jonna (det finns hur mycket plats som helst till höger). Jonna vinglar till varpå Skistad för första gången är knappt före. Vid nästa kontakt driver Skistads skida in i Jonnas. Jonna tappar rytmen helt och Skistad får genast ett litet men ointagligt försprång.
Slutsats: De båda kontakterna blir helt avgörande för utgången av loppet. Kontakterna beror på att Skistad går för nära Jonna. Man kan bara spekulera i hur det hade slutat utan kontakter och om Skistad hade hållit en tillräcklig marginal till Jonna. Vad vi vet är att Jonna var i ledningen med 25 m. kvar, då hon blir störd. Känslan när jag ser det i efterhand är att Skistad får upp hög fart i kurvan men Jonna håller inte på att tröttna utan tänder till och är på väg att öka farten efter kurvan då hon träffas av Skistads skida och kommer ur balans. Jag tycker att Jonna står emot bra fram till första kontakt och tror att hon hade vunnit utan incidenter, men det får vi aldrig veta.
Joppe
https://www.youtube.com/watch?v=Cb1maZpCcB8
En kort kommentar … Men hvorfor drar Jonna seg mot høyre, når hun kan holde en rett linje mot mål, i sin egen ”korridor”… Jeg mener at Jonna burde gått i samme korridor som Fähndrich, Rydzek osv.,, som kommer bak (se klippet ovenfor) da hadde Jonna sluppet incidenten, med Skistad.
pelle: Har du sågspån i skallen? Ta nu på dig en varm lusekofte och gå ner till din lokala optiker.
pelle2
Nei, trenger ingen briller for og registrere at Sundling, nok en gang ble spurtslått på oppløpet … ;-)
pelle2: Har du i det hele tatt sett på klippet? Se hvor de ligger når de kommer ut av svinger, så ser du at Jonna sin linje går på skrå mot Skistad hele tiden. Skistad derimot går rett mot mål.
Det er selvfølgelig slik at Sundling får trøbbel pga dette, men det er jo også hennes egen skyld.
Men jeg skjønner frustrasjonen din, jeg hadde også forventet meg mye mer av de svenske damene i år.
Ge upp pelle! Det hjälper inte att skriva under annat alias. Oddset på att pelle och mac är samma person är 1,02.
Det är väl enda sättet du kan få sympati i din förvirrade norrbaggeskalle. På med lusekoftan din.
Nå er jeg ikke pelle, men om du vil så kan du fryse bildet der oppløpet starter (altså rettstrekka mot mål), og markere der Skistad og Sundling er. Når så kan du dra en rett strek mot mållinja, så ser du også hvem som ikke følger sin linje.
Klarer du ikke dette, så gir i alle fall jeg deg opp.
mac: Jo, just det, eller hur. Jultomten kommer till Norge också.
Antar i så fall att både Pelle och mac tycker det var Johaugs fel när Frida och Johaug kolliderade i ett VM lopp i Oberstorf eftersom Johaug åkte längst med banmarkeringen men sen åkte ut ifrån markeringen i kurvan och åkte in i Frida.
Helt på linje med pelle, Sundling har plenty med plass i sin egen luke, da er det relevant og spørre, hvorfor Sundling svinger mot høyre. Hun kan ikke unngå og registrere at Skistad er på inngang i den luken.
Om man åker i en korridor på upploppet har man naturligtvis rätt att röra sig i sidled i korridoren (särskilt om man är först in i korridoren när man kommer in på upploppet) även om man inte följer den räta linjen mot mållinjen. Däremot får man ju inte röra sig i sidled så att man går in i en annan korridor om man då samtidigt stör en åkare som redan befinner sig i den korridoren.
Det korta upploppet går på skrå. Sundling byter inte korridor, som exempelvis Skistad vid SC i Falun. Skistad har plenty med plass i sin egen luke, men struntar i regeln att den som försöker passera måste göra det utan att störa framförvarande och ber om ursäkt efteråt. Ingen stor sak i min bok.
Northugs omkörning eller snarare inkörning i Anger är mer tveksam. Hade positionerna varit de omvända skulle lillebror Even, slåssvantar eller ej, hamnat i gjerdet och protesterna haglat.
Var det korridorer på oppløpet i Tallinn? Det er iallefall ikke korridorer som følger FIS-reglementet. Om man mener de svake markeringene de siste 15-20 metrene, så er jo allerede da Skistad minst på høyde med/forbi Sundling.
pelle/Helmer: Jonna får välja vilken korridor hon vill. Fähndrich, Rydzek och de andra var inte inblandade i spurtuppgörelser och gick helt enkelt den kortaste vägen. Andra – t.ex. Moilanen/Grate och Skar/Chapaz som hade hårda dueller i kvartsfinalen, eller Anger/Grate i semifinalen – valde samma korridor som Jonna. Ett gott skäl att inte välja den inre korridoren var att snön var lösare där (syns tydligt). Det gick snabbare i den mellersta korridoren där snön var fastare. Detta påpekade också Viaplays expert före finalerna.
mac: Markeringarna börjar ca 25 m. före mål (i höjd med gul skylt). Där är Skistad inte före Jonna, varken faktiskt eller regelmässigt. ”A process of passing is considered completed when the passing competitor has his/her body at the front of the ski-tips of the competitor being passed.” Håller dock med om att korridorerna kunde varit tydligare utmärkta.
Min bild av kontakterna efter att ha tittat igen.
Första kontakten: Innan korridorerna börjar får Jonna ett skär i den lösa snön. Hon väljer den mellersta korridoren och håller sig så nära markeringen och den lösa snön som möjligt för att inte störas av Skistad. Skistad går mitt i Jonnas korridor när första kontakten sker (2.31.6). Bådas ben är något vinklade mot varandra. Om Skistad hade valt en egen korridor eller åtminstone gått till höger i Jonnas korridor så hade de inte kommit i kontakt. Kontakten leder till att Jonna vinglar till och Skistad får ett litet övertag.
Andra kontakten: Som en konsekvens av den första kontakten dras sig båda något åt höger i korridoren. Jonna har tappat balans och rytm men är fortfarande i princip jämsides med Skistad när den andra kontakten inträffar (2.33.1). Skistad vinklar ut vänsterbenet mot Jonnas raka högerben varpå Jonna tappar farten och glider i mål strax efter Skistad.
Joppe
Hvis snøen var løsere i den høyre korridoren, sier det alt om Skistad´s spurtferdigheter på et oppløp.
Men jeg har gikk mine kommentarer i den saken, og de står uendret.
Joppe: Det står også samme sted at ”Competitors in front shall not obstruct competitors coming from behind”. Stopper du videoen over på akkurat 2.31.0, så er de vel omtrent der korridorene begynner? Og da er Skistad godt plassert rett inn i korridor 2, mens Sundling enda ikke har bestemt seg og vingler mellom to korridorer før hun til slutt desperat forsøker seg på å presse ut Skistad.
Spørsmålet er om ikke Norge burde ha lagt inn protest mot måten Sundling går oppløpet på.. :-p
En förvirrad norrbagge, som i sin ensamhet, har som dagligt nöje att försöka reta upp folk med massa rappakalja och svammel. Så desperat på sympatil, att han använder två alias för att hålla med sig själv.
Det kan inte bli så mycket mer patetiskt än så.
Jörgen
Kan du sjekke opp om undertegnede andvender två alias?
Dette her våset pisspreiket godkjenner jeg ikke ….
pelle: Kanske är din senile polare på hemmet da. Ni skriver i alla fall på samma sätt och sprider massa daglig dynga här.
pelle2
Det virker mer som du er senil, ut ifra dine kommentarer ang. saken vi har diskutert her ….
Jeg er og har alltid vært opptatt langrennssporten, i motsetning deg som prater om ”lusekoftan, norrbaggeskalle og optiker est” … når vi kyndige diskuterer en aktuell sak ..
Et godt råd, kom til saken viss du har noe og tilføye i stede …
Personliga påhopp tycker jag är onödigt att ta till. Bättre att bara försöka argumentera för sin sak. Eller ignorera. Det går ändå inte förhindra eller göra något åt om några norrmän ser annorlunda på en händelse än andra här på bloggen.
Peos: Jag tror min beskrivning på pelle är klockren. Norrbaggen skriver med två alias och håller med sig själv. Det säger det mesta om den förvirrade gamle mannen, men det förstår han ju inte själv.
Vi er ikke samme person, bare fordi vi skriver på norsk (og er uenige med deg). At du velger å stort sett kun kommentere andre som skriver her inne, istedet for å kommentere langrenn, må vel kanskje bety at du føler du ikke har så mye lurt å komme med om saken.
Att Pelle2 inte har alla hästar hemma märkte vi ju för länge sedan när det framkom att han dyrkade senile galningen Trump
pelle/mac: ”Jeg er og har alltid vært opptatt langrennssporten” Det måste vara på en väldigt låg nivå. Du tillför inget av värde än massa norskt skitsnack som bara är patetiska försök att göra folk irriterade.
Pelle2: Det är inte samma person bakom olika alias här. Var vänlig och ändra din ton i diskussionerna här på Skidpepp, om du inte håller med i vad andra skriver är det bättre att du avstår från att kommentera än att skriva personliga påhopp.
Jörgen
Takk for oppklaringen