Uttagna till VM i Trondheim
Publicerat i 2024-25, VM Trondheim
VM genomförs i norska Trondheim 26 februari till 9 mars. Nedan listas de uttagna längdtrupperna från olika länder. Sverige först sen i alfabetisk ordning. Hjälp gärna till med att fylla på de som saknas (ange gärna källa också) i kommentarerna! Mästerskapens webbplats: https://trondheim2025.no/
Estland |
![]() |
---|---|
Damer | Herrar |
Kaidy Kaasiku Keidy Kaasiku Mariel Merlii Pulles Teesi Tuul |
Alvar Johannes Alev Kari Sebastian Dremljuga Martin Himma Christopher Kalev Ralf Kivil Marko Kilp Henri Roos |
Frankrike |
![]() |
---|---|
Damer | Herrar |
Flora Dolci Mélissa Gal Léna Quintin |
Rémi Bourdin Lucas Chanavat Jules Chappaz Mathis Desloges Richard Jouve Hugo Lapalus Jules Lapierre Victor Lovera Clément Parisse |
Japan |
![]() |
---|---|
Damer | Herrar |
Chika Honda Chika Kobayashi Masae Tsuchiya Shiori Yokohama |
Naoto Baba Yuito Habuki Ryo Hirose Haruki Yamashita Daito Yamazaki |
Polen |
![]() |
---|---|
Damer | Herrar |
Aleksandra Kolodziej Izabella Marcisz Monika Skinder |
Sebastian Bryja Dominik Bury Kamil Bury Piotr Jarecki Maciej Starega |
Slovenien |
![]() |
---|---|
Damer | Herrar |
Anja Mandeljc Eva Urevc |
Vili Črv Valerii Gontar Anže Gros Miha Ličef Miha Šimenc Nejc Štern |
Storbritannien |
![]() |
---|---|
Damer | Herrar |
inga damer | James Clugnet Joe Davies Thomas Duncan Gabriel Gledhill Beinn Horsfall Andrew Musgrave Andrew Young |
Tjeckien |
![]() |
---|---|
Damer | Herrar |
Barbora Antosova Tereza Beranova Barbora Havlickova Katerina Janatova |
Matyas Bauer Ondrej Cerny Tomas Dufek Adam Fellner Michael Novak Ludek Seller Jiri Tuz |
Österrike |
![]() |
---|---|
Damer | Herrar |
Katharina Brudermann Magdalena Scherz Teresa Stadlober |
Alexander Brandner Michael Föttinger Tobias Ganner Benjamin Moser Lukas Mrkonjic Mika Vermeulen |
Lagt upp inlägg här på Skidpepp nu där kan fylla på med uttagna trupper till VM i Trondheim.
Svenska laget kommer att offentliggöras idag.
Lagt in Norges och USA:s trupper men i övrigt tomt, fyll gärna på och ange gärna länk till källa så läggs det in i startinlägget ovan!
Vem som får den sista distansplatsen för herrar är frågan. Berglund eller Gissleman? Dagens SM-lopp klargjorde inte mycket i det avseendet.
15 uttagna åkare var t.o.m. färre än jag väntat mig. Man kommer även ta ut reserver efter Falun, som enligt Boström kommer va på plats i anslutning till de lopp där de kan va aktuella. Jag tycker man kunde tagit ut en herråkare till, men nu blev det inte så. Reserven på herrarnas distanslopp kommer dock att ha stor chans att få tävla. Även reserven på damernas femmil har goda chanser.
Sveriges trupp till VM i Trondheim
Damer
Jonna Sundling
Johanna Hagström
Emma Ribom
Linn Svahn
Maja Dahlqvist
Frida Karlsson
ebba Andersson
Moa Ilar
Herrar
Marcus Grate
Emil Danielsson
Edvin Anger
Calle Halfvarsson
Jens Burman
William Poromaa
Oskar Svensson
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/har-ar-sveriges-trupp-till-skid-vm-i-trondheim/
Tack Manne, uppdaterat med Sveriges uttagning i startinlägget nu.
Traditionell och tråkig herruttagning
Jag är fortfarande tveksam till Linn Svahns deltagande i VM25…
När presenterat man respektive reserv?
Reserverna presenteras efter Falun.
Anmärkningsvärt att Byström baserat uttagningen av endast 7 herrar på att Anger ska åka allt på VM, och Calle i och med samma logik även han åka i stort sett allt utom sprinten.
– inga marginaler här inte…
Tydligen har landslagsledningen inte varit konsekvent i sin kommunikation till de aktiva. Gustaf Berglund:
– Jag har ett toppresultat som räcker, men jag behöver fler resultat som är högt upp. Man värdesätter jämnhet över toppresultat. Det har jag inte hört tidigare. Det reagerade jag på.
Gustaf Berglund reagerar också på att reservplatserna inte är spikade. Han har fått beskedet att han och Truls Gisselman ska göra upp under nästa världscuphelg i Falun om att bli reserv.
– Det som har kommunicerats tidigare är att reservplatserna ska vara klara efter SM, så man kan börja ställa in sig på saker. Det är jag kritisk till.
Hur känner du kring det?
– Jaha, är det som gäller nu? Det är min känsla. Det är helt omöjligt att planera sin agenda. Om man ska tävla till helgen eller vila. Jag har varit ute och tävlat sedan Tour de Ski. Man tävlar för att slå sig in i VM-truppen och så får man veta att man behöver tävla ännu mer. Det är en grej jag irriterar mig på.
Byström har tagit ut en åkare på gamla meriter, tråkigt för Berglund att han inte förstått Byströms politik tidigare men nu vet han. Hur många misstag ska Byström göra innan han får foten undrar jag, Vi har inte glömt Alvar heller.
gka: Vem har han tagit ut på gamla meriter ?
Lite konstigt att man bara tar ut sju herrar när det är nästan helt säkert att nån mer kommer behövas även utan sjukdom. Man borde kunnat ge en plats åt Gissleman eller Berglund. Halfvarsson ochBurman har inte presterat så att dom ska få välja och vraka.
Jag tycker även man är inkonsekvent i sina uttagningar. Förra året petades Hagström till en vc-sprint då hon hade för dåliga resultat I den stilarna (klassiskt). Nu tar man ut Grate i ett tidigt läge till en fristilssprint, trots att har presterat riktigt svagt där. Man är stenhård mot dom utanför landslaget, men ser mellan fingrarna när det gäller landslagsåkarna.
för dåliga resultat i den stilarten, ska det stå…
Jossa…. Jag ska inte tala åt gka, men det är väl uppenbart att det är Halfvarsson han talar om. Hans bästa vc-placering i år är sämre än både Berglunds och Gisslemans.
Manne: kan vara så helt klart. men Calle känns ändå mycket jämnare och mkt bättre ha i en trupp än Berglund som visserligen slog Calle senast med 10 sek ca och vet inte om man ska reta sig på dom där sekunderna
Jag tror man vill se mer av Berglund och se om Truls är på väg tillbaka
Manne: Grate är inte landslags åkare i år
Jossa… Jag vet inte om man ska kalla en skadedrabbad 36-åring för ett stabilt val precis. Jag tycker inte det är fel att Calle är uttagen, men man borde tagit ut en av Berglund och Gissleman också. Vem som är är bra att ha i en trupp kan man ju ha delade meningar om, men jag tror du har rätt att ledningen hellre ville ha Calle.
Tycker truppen var nästan helt utan överraskningar. En herre återstår att ta ut och det är inte orimligt att ta ut honom efter en VC-tävling på likvärdiga skidor. Damerna exakt som förväntat. Svahn är helt självklar med en pallplats i sprint och två topp-10 på distans. Lundgren är inte i närheten av det. Inte Rosenberg heller. Plus att alla vet hennes kapacitet när hon väl är i form.
Jossa, Danielsson är väl med på tidigare resultat. Idag var det inte så glatt i spåret. Calle är en glidare.
Per… Nu tror jag att du har missförstått – det återstår inte nån herre att ta ut. Truppen är komplett. Den kommer kompletteras med reserver efter Falun, men det gäller inte bara herrarna.
Gka… Danielsson har ju resultat i år. Bättre än Grate och alla alternativen i fristil i år. Stabil i kval dessutom.
Manne: Det står så som jag skriver på SVT text (306) men det är möjligt att de har missuppfattat. En ytterligare plats på damsidan är svårt att se var det skulle gå att få in.
Manne: Gissleman har varit helt under isen att tag så hoppas han kan komma igen men måste nog visa en del till visa lite men känns på gång nu. Berglund vill jag också se mer av ändå hoppas båda kan prestera nästa helg.
var väl lite öppet var reserverna ska vara ? men nog lär reserver kallas in
Fegt att an ska ha 2 som konkurrerar om reservplats för både damer och harrar. På damsidan borde det vara uppenbart att Märta slår Moa. Någon specifik sprint reserv behövs inte. Vi har 5 sprinter + Frida och Ilar om det kniper. Lite fegt, och dumt eftersom de inte kan förbereda sig med träning. Är det den som skriker högst som ska tas ut? Då vinner Moa Lundgren och Gustav Berglund platserna.
Per… Ok, det var konstigt. Menn det måste va ett missförstånd. Jag lyssnade på presskonferensen med Burman, intervjun efter med SVT och har läst på Expressen och langd.se Såhr str det på langd.se:
Efter världscupen i Falun tar man ut reserver som sedan reser med på uppladdningslägren i Bruksvallarna och Lavaze.
– Vi har fortfarande möjlighet att lägga till reserver men de som nu presenteras är de som kommer att resa till VM-lägren i Bruksvallarna respektive Lavazè och som kommer att vara med på plats i Trondheim, säger Anders Byström.
Jossa… Nån gång måste man ta beslutet. Jag tycker man kunde ha tagit det nu så dom får förbereda sig. Sen handlar det som sagt om att bli reserv, vilket jag tycker är fel. En till borde fått VM-plats och få följa med på pre-camp, även om man avvaktat Falun.
Dessutom hade jag gärna sett en bra fristilsåkare som alternativ till stafetten, eftersom jag vill ha Poromaa på klassiskt.
Manne, Jag trodde dagens tävling var uttagning till VM men jag måste fått det om bakfoten.
Byström ville bara vara i centrum, allt var klart före Borås. Förstår om åkare blir irriterad på hans dubbla budskap.
Trist att chef Öberg håller sig undan, borde ha bett Byström vara tydligare när det uppdagas att Byström svamlat med åkarna.
De har väl en uppgörelse med Falun för att få något speciellt för publiken där. Skidornas gladiatorer får ställa upp och sprattla som förbundet vill.
Gka… Jo, men du trodde äl inte dagens tävling var uttagning till sprinten? Danielsson var tvåa igår och vann kvalet.
Manne: håller med att man kunnat ta en till åkare men vette tusan vem av dom jag tagit. sedan håller jag även med om stafetten att Poromaa ska åka klassiskt.. inte sett banorna men sägs att fria delen är lättare
Jossa… Ja, men frågan är hur man ska kunna sätta Poromaa på en klassisk sträcka med det lag man tagit ut. Halfvarsson var rätt tydlig vid senaste VM vad han tycker om att köra en fristilssträcka och Burman har ju inte fått till fristilen alls i år.
Manne: är det en rätt lätt fristils banan och hårda spår ska man kanske inte utesluta Calle där, Poromaa måste bara åka andra
Jossa… Ja det klarar han säkert. Frågan är han går med på det. Han var ju rätt sur när han fick åka fristil och det känns inte som en bra uppladdning med bråk och tjafs inför stafetten.
när han fick åka fristil senaste vm, menar jag.
Manne: om det är hårda spår så kanske nu förra VM var det verkligen inte hans förhållanden i stafetten
Vi kan ju starta med Calle, Poroma andra, chansa med Burman på tredje, då mot Krüeger….
Tom… Burman har haft stora problem med fristilen i år. Och en relativt lätt borde inte passa honom bra, gissar att han tappar väldigt mycket. Jag hade gärna sett Berglund eller Gissleman i laget.
Att Anger ska köra allt på VM och att Halfvarsson med dina ryggproblem ska köra typ allt utom sprinten, känns som ett väldigt vanskligt upplägg. Jag fattar inte att man inte tar ut en till som får förbereda sig på bästa sätt. Calle och Jens har inte direkt presterat så att dom ska få köra allt på VM.
Manne: Calle har väl sagt att det är sprinten och Skiathlon han inte är så intresserad av
Uttagningen av Oskar kan ha en hel del att göra med sprintstafetten, och den stora osäkerhet som finns kring vad Calle kan köra, dagsform och dagshumör.
Ronerik… Uttagningen av Svensson hänger förhoppningsvis ihop med att han är den sprinter som har bäst resultat i fristil i år, efter Anger. Om man låter Svensson starta i distanslopp i VM vore det ett hån mot Berglund och Gissleman.
Självklart inte Oskar i distanslopp. I teamsprint är nog Calle/Anger förstaval, men blir det tveksamt runt Calle är nog Oskar reserven där.
Nog känns det som man vill hålla sig till det gamla gardet. Ingen abrovink för att smuggla in Häggström dock. Det ansågs väl tillräckligt revolutionärt att ställa honom åt sidan.
Byström säger i en intervju att han gillar Oskar Svensson som både kan sjunga och spela och kan bli VM trubadur.
Då förstår man lite mer varför Oskar alltid kommer med.
Placeringar för Oskar i fristilssprintar i WC har varit 52, 30 och 8
Mot svenskt motstånd 19 och 6
En insats av 5 som kunde andas VM-kapacitet. Engadin hade inte starkast möjliga startfält.
Klarat kval i VM är ett fall framåt.
Man kan jämföra Oskars resultat mot Emil Danielsson och Marcus Grate. Ett sätt att syna vem som varit bäst i fristilssprintar i år.
Emil Danielsson har resultaten 15, 29 och 20 i WC fristil
I svenska tävlingar 3 och 2
Marcus Grate har 35, 30 och 36
I Sverige 2 och 1
Jag rankar Danielsson bäst. Oskar och Grate lika (illa)
Kom ihåg vad Byström sagt om uttagningar
”Det är viktigare att hålla hög jämn nivå än att ha ett bra toppresultat”. Det var vad Gustaf Berglund fick höra. Sjundeplatsen i Cogne räckte inte.
För Oskar gäller inte samma måttstock. Dålig säsong med en enstaka åttondeplats räcker mycket väl.
Anton Grahn och Gustaf Berglund bör ta sånglektioner.
Rosenberg borde vara uttagen till VM som reserv nu och få förbereda sig så bra hon kan. På herrsidan är det svårare. Hade nog varit bättre att ta ut båda och sedan köra ett testlopp under VM och låta den åkare som presterar bäst åka. Norge har gjort det några gånger.
Att nu ett par veckor innan VM inte veta är ingen optimal situation för en åkare.
Ronerik… Fast det utesluter ju inte att det är bättre med enstaka toppresultat än en låg och jämn nivå. Jag menar, Grahn har ju varken toppresultat eller jämn hög nivå i fristil. Grahn skulle ha väldigt svårt att klara kvalet I VM, så jag tycker ändå rätt sprintherrar är uttagna. Det stora felet är att man dumsnålat på herrar distans.
Ronerik: så jäkligt många bra saknades väl inte i Engadin? Valnes sedan ? oftast någon rätt bra som ofta är borta…
Vi har ju 4 platser i sprint. Att vi troligen inte har 4 herrar som klarar kvalet är inte förbundets fel förstås. Kanske man för skams skull ändå måste ställa upp med 4.
Vi får se om det är ”sista natten med gänget” för gamla gardet. Hur duktiga de än kan vara på sång och musik, finns nu en ny generation som trycker på. Jag gissar att huvuddelen av sprintlaget, redan till OS 2026 är födda 2002 eller senare.
Sveriges damers resultat i mästerskapsstafetter:
2007 4a
2009 Brons
2010 4a
2011 Silver
2013 Silver
2014 Guld
2015 Silver
2017 Silver
2018 Silver
2019 Guld
2021 6a
2022 Brons
2023 Brons
Under Kalla-eran var det guld och silver som gällde för det mesta ända fram till 2019. Efter detta har vi haft ett på pappret ännu starkare damlag men ändå varken guld eller silver. Dags att ändra på detta nu! Må nu vädrets makter vara med oss åtminstone på stafettdagen så att svenska vallarna inte ställer till det på tredje VM:et i rad.
Okej 2019 var väl laget på pappret lika bra som nu men det var ju ganska osäkert med Ebbas sjukdom, Nilssons skada och Kalla som tappade formen ju längre säsongen gick.
Herrar distans verkar underbemannat nu när jag checkar det. Undrar om inte Byström räknat lite fel. Sprintåkarna dominerar men är klena på distans dessutom är Halvarsson osäkert startande.
Ruben: håller med att 2019 fanns det mkt osäkerhet kring laget men det löste dom galet redan från start satte Ebba tonen med en riktigt bra första stäcka nog hennes bästa mästerskaps stafett
känns som det varit dåligt med flyt många gånger hoppas det vänder nu men livrädd för vallningen
Gka… Ja, absolut. Det är ju inte bara det att man inte har reserver, troligen har man inte ens åkare till att ställa fullt lag på varje distans, även utan sjukdom. Varför man prioriterar att låta Halfvarsson få välja vad han ska starta i, är högst oklart. Och varför inväntar man Falun med att ta ut reserver? Visst, det kan göra saker tydligare, men det kan också göra det mer komplicerat om fler personer blandar sig i leken. Enda anledningen som jag kan se till att man inväntar Falun för att ta ut reserver, är att man vill försäkra sig om att dessa åkare ställer upp där – så man slipper kritik från media om tomma startfält på hemmaplan.
Verkligen stolpe ut på damstafetten.
2021 var det stor vsllamiss på klassiska sträckorna. Jonna tappade tid, och Kalla stod stilla.
2022 på OS var hela mästerskapet nermörkt, förutom Jonna. Kinesisk snö, eller vad det var.
2023 tycker jag att laget var felviktat. Frida på klassiskt och Ebba på fritt hade varit bättre. Stor turbulens runt uttagningen av Maja på sista, där Jonna ratades.
Ja vi har vallats bort MÅNGA gånger i damstaffen på mästerskap, bland annat tidernas största vallamissa 2021, den glömmer man aldrig. Vi får hoppas på stabilt minus 7 grader varje dag i Trondheim. Minus 7 i luften, minus 7 i snö, minus 7 dag som natt.
Jag fattar inte varför man inte låter nån av de åkare som tagit kliv till den här säsongen (Berglund och Gissleman) åka i VM. Det skulle sända positiva signaler till åkarna utanför landslaget att steget inte är så stort. Nu låter man istället Halfvarsson (som varit 12a som bäst i år) åka allt utom sprinten. Och därmed sänder man istället signalen till åkarna utanför landslaget, att det inte är nån idé. Det är väldigt sällan vi har åkare utanför landslaget som placerar sig runt topp 10 eller bättre än så i VC, så man borde verkligen premiera detta. Det är en förlorad möjlighet tycker jag.
Manne: Någon av dom lär ju få åka till slut ändå vem får man se efter Falun som blir fösta val dom skulle ju ändå åkt i Falun.. inte så att någon av dom dragit på höjd ändå
Manne: Ja, vi är säkert många som tycker som du och att de tagit ut en herre för lite till VM. Obegripligt.
Jag förstår vidare inte varför de inte tar ut nio åkare istället varav en är uttalad reserv på plats så att denne inte har för stora förväntningar att få starta men samtidigt vara på plats, kan bekanta sig med tävlingsorten/spåren och vara beredd om det behövs. I så fall skulle de kunna ta ut Märta Rosenberg på damsidan, Gustaf Berglund och Truls Gisselman på herrsidan d.v.s. 9 herrar och 9 damer samt kan vara mera flexibla i uttagningarna i Trondheim, det blir inte så dramatiskt för reserver på hemmaplan om de kallas in etc. Allt flyter på smidigare. Men nej de tog ut sju herrar och Berglund/Gisselman ska ”göra upp” om en reservplats på hemmaplan i Falun?
Är flera saker denna säsong. Perry Olsson. otaliga vallamissar, ”AI-samarbete” med någon högskola istället för beprövade metoder och erfarenhet, ”svensk struktur” istället för fabriksstruktur, i förväg gjorda uttalanden till unga aktiva som sätter skrivelsen om kan titta på andra resultat i kriterierna ur spel, uttagningarna till JVM och U23-VM, kommunikation till senioraktiva (Berglund) och nu är uttagningarna till stora VM ifrågasatta de också.
Jag har inte speciellt stort förtroende för Byström och hans sätt att leda landslagsverksamheten tyvärr.
Jossa… Såhär sa Berglund till expressen:
”– Jaha, är det som gäller nu? Det är min känsla. Det är helt omöjligt att planera sin agenda. Om man ska tävla till helgen eller vila. Jag har varit ute och tävlat sedan Tour de Ski. Man tävlar för att slå sig in i VM-truppen och så får man veta att man behöver tävla ännu mer. Det är en grej jag irriterar mig på.”
Det låter ju inte precis som han tycker att han ges optimala förutsättningar. Jag förstår inte varför dom ska invänta Halfvarssons beslut om vilka lopp han vill köra. Vilka resultat motiverar dom det med? Känns som man ger vissa åkare omotiverade fördelar.
Jörgen
Bra sammanfattning, och utmärkta alternativa förslag.
Damlaget är solitt, och de 8 bästa. Hade varit bra dock att ta med Märta.
Herrlaget känns mer som en klubb för inbördes beundran och trevlig samvaro. Väldigt spretigt, och relativt lite konkurrenskraftigt vid sidan av Anger och Poromaa. Att man bygger murar runt den bräckliga konstruktionen är underligt.
Jörgen, inte heller jag tror på Byströms ledarförmåga, av ungefär samma skäl som du anger, tyvärr.
Jag tycker inte att samarbeten med universitet där man försöker ligga i framkant och vara innovativ bör ses som något negativt, istället tvärtom att det är något bra.
Och att man inte tar ut exakt de åkare som vissa härinne tycker borde komma med till VM tycker jag inte är ett tecken på dåligt ledarskap.
swestam
Det kanske är motiveringarna som haltar. Säger man: ”Det är viktigare att hålla hög jämn nivå än att ha ett bra toppresultat”, då bör det förstås gälla alla. Oskar Svensson har just ett enstaka toppresultat i fristilssprint. Allt annat svagt. Aldrig bättre i fristilssprint på svensk mark än han var i SM, sexa. Ändå hävdar någon frimodigt att han är vår bäste i fristilssprint vid sidan av Anger.
Det var Berglund som återgav motiveringen. Han nämner inget om skillnad mellan sprint och distans där. En sådan distinktion borde gjorts, annars blir det enfaldigt.
Berglund var dominant i den speciella uttagningshelgen i Bergeforsen. Det följdes upp av en sjundeplats i World Cup i Cogne, klart före Halfvarsson som blev nummer 14. Det är det bästa Halfvarsson åkt i något fristilslopp i World Cup under säsongen. I klassiskt som bäst 12:a. Jens Burman tangerar Berglunds resultat. Han blev sjua i Ruka. Då var det klassiskt.
Det är inget bevis på att Berglund skulle blivit uttagen, men förklaringen var beige. Det är begripligt om han förväntade sig en VM-plats.
Byström har lyckats hålla sig kvar tack vare damerna men det kan ta slut i Trondheim. Väderleken kan sätta käppar i hjulet och då kan få medaljer sätta P för fortsatt jobb.
Frida Karlsson kommer att ha ett tävlingsuppehåll med 40 dagar före VM. Helt orimlig lång tid. Tänk om alla skulle betee sig såsom hon. Då skulle det inte bli några tävlingar alls. Men ingen törs kritisera en världsåkare.
Ronerik: vet inte om ca 10 sek är så klart före ändå. sedan är väl Berglund långt ifrån något annat topp 10 resultat i WC förutom ett väldigt bra lopp senast i WC.. När man tänker på Svensson så har nog teamsprinten också spelet stor roll att han är användbar även där
jossa
Vi konstaterade nog att det var Calle som var den bäste vid sidan av Anger. Calle + Anger är förstavalet i teamsprint. Oskar Svensson på sin höjd reserv
Mardrömsscenariot blir om en av Calle – Burman – Poromaa – Anger blr sjuk, har ont i ryggen eller annat, och inte kan åka stafetten. Svensson kan slängas in, eftersom ingen annan fått förbereda sig.
O Svensson har bästa resultat 51(fristil) och 41 (klassiskt) i WC under säsongen.
Uttagningen är enormt skakig, och klarar inte att en åkare faller ifrån.
Om man är så angelägen att ha en reserv i teamsprint, varför ingen reserv till stafetten
På tal om exercis med sekunder. Gustav Berglund var 18,5 sekunder efter Kläbo på 15 kilometer klassiskt i Toblach. 18,5 sekunder är väl inte så mycket. Fler än ett bra lopp i WC.
Ronerik: visst 18 ifrån är rätt bra men kändes aldrig nära tar man 18 sek är väl det typ Calle missat att ha 3 topp 10
jag hade inte haft några problem alls om dom tagit ut Berglund men jag förstår att dom inte gjorde det även om jag mer tror på Truls
helt övertygad om att reserver kommer kallas in sådan topp lär inte alla ha och sjukdomar kan komma lika troligt som vallamissar
När det gäller uttagningar har jag förstått att det är personliga preferenser som ligger bakom. Byström höll öppet för Stina att ta en plats och det var på grund av vad han såg i henne inget annat. Likadant när Alvvar kom att strykas frän listan.
gka: rätt klart vad som gällde i den intervjun. och vid den tidpunkten måste man nog hålla öppet för alla ännu men nu var ju frågan Stina hade man frågat om någon annan hade nog svart blivit samma
https://www.svt.se/sport/langdskidor/anders-bystrom-haller-dorren-till-skid-vm-oppen-for-stina-nilsson-efter-bytet-till-langloppscupen-ski-classics
gka: Larvig kommentar från dig om Frida. Hon har ju haft skadeproblem och jag tycker det är bra att hon för en gångs skull inte har varit för ivrig igång med tävlandet. Hade du tyckt det varit bra om hon hade fått ett bakslag om tävlat för tidigt/för mycket så hon hade missat VM?
Jättebra att Frida gör som hon gör. Kanske, och förhoppningsvis, kommer hon till Vm i bättre form än någonsin sedan 2019. Helt rätt agerat. Åkarna skall inte vara livegna till FIS.
Swestam, Om du kan belägga att skadan hon hade före jul belastar idag lägger jag mig platt.Jag tycker att hon borde åkt i Falun för att få upp tempot till VM.
Jossa, Onödigt av Byström att uttala sig mot bättre vetande. Stina andades aldrig att hon ville tillbaka. Byström lite okänslig.
Snabbkoll vädret Trondheim ger inget hopp om sol och minusgrader snarare trärtom. Bådar inte gott.
gka: är väl hans jobb att inte utesluta någon till VM som åker skidor på den nivån och gick och igenom vad som gällde för Stina rätt solklart fattar inte vad du menar… man kan ju inte som chef säga nej hon är helt utesluten även om alla fatta att hon nog inte skulle tävla i traditionellt
Lagen rätt så givna tycker jag eller på damsidan helt givet egentligen. Men lite dumsnålt att inte ta med Rosenberg redan nu då vi har fem startande i tre lopp och i sprint kan Rosenberg faktiskt vara med och stöka runt om någon av de givna skulle falla ifrån. Dessutom rent socialt bra att få in henne då damlaget behöver nytt friskt blod för att luckra upp lite under en lång vistelse i fiendeland.
Gka…. Jag tycker Byströms svar om Stina är superdiplomatiskt. Han säger att hon är en intressant åkare, men hon måste kvala som alla andra. Jag fattar inte din kritik.
Angående att inte ha åkare som enbart är reserver i en trupp, så är det en linje som Sverige haft länge och inget som Byström hittat på. Förutom att det såklart är billigare med färre åkare, är tanken att man presterar bättre med en grupp där alla har minst ett lopp att fokusera på. Man ska komma ihåg att reserver ofta kan va åkare som är besvikna över att nyligen ha blivit petade ochdet är troligen inte optimalt att ha såna åkare i gruppen när man ska fokusera och prestera på VM-lopp. Personligen trorjag också att stämningen i gruppen blir mer positiv om alla har minst ett lopp att fokusera på och se fram emot.
Det jag är kritisk mot är inte att man inte har några reserver i truppen, utan att jag tycker man bör ta ut en herrdistansåkare till. Burman och Halfvarsson är väldigt osäker kort i fristil i år.
Manne, Jag menar tydligt att Byström aldrig skulle tagit upp frågan överhuvudtaget i media om han inte haft en kontakt innan med Stina. Svaret var givet från Stina eftersom hon uttalat tidigare att hon inte ville tillbaka.
Byström agerande var ett spel för gallerierna som jag ser der det. Överbevisa mig gärna.
Gka… Jag uppfattade det som att det var media som frågade honom om Dtinas långloppssatsning, inte han som tog upp det. Och han gav ett positivt och diplomatiskt svar utan några som helst utfästelser eller löften. Han är också tydlig med i intervjun, att han inte tror hon vill göra VM-comeback. Jag förstår inte alls vad som är upprörande med det.
Manne, Nej det är en ganska ointressant diskussion, håller med där.
Media-anka kan man kalla diskussionen om Stina i VM. Hon är långt borta från möjligheter att kvalificera sig. Moa Lundgrens kamp för VM är mer påtaglig, men relativt utsiktslös. Stafettinsatsen i Engadin var ett tydligt tecken på att Moa Lundgren inte räcker till för att slå sig in i ett mycket starkt landslag.
Ronerik… Moas chanser till VM-start är väl om man bedömer att hon är första reserv till sprinten. Dom verkar juföreställa sig olika reserver till olika lpp, så lite oklart vem dom kontaktar om nån blir sjuk till sprinten.
Stina Nilsson har aldrig varit aktuell för VM, precis som Northug. Båda skulle varit chanslösa.
Uttagna till Falun:
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/linn-svahn-gor-comeback-i-varldscupen/
Linn Svahn är tillbaka!
Har nu skapat inlägg här på Skidpepp inför Falun inkl uttagna dit
Moa är inte min förste reserv. Med Märta får man en reserv som klarar både sprint och distans. Tar man ut 2 reserver kan Moa förstås komma med.
Ronerik… Det lät inte på Byström som han tänkte sig en enda reserv till samtliga lopp, men lite otydligt hur man tänker lösa detta. Om Rönnlund gör det bra på söndag, tror jag även hon presenteras som VM-reserv, främst för femmil.
Ingen åkare i Ski Classics är överhuvudtaget i närheten av att kvalificera sig till VM i längdåkning. Oavsett distans. Vare sig Alvar eller Stina eller någon annan. Alvar har mycket långt kvar när det gäller att tillägna sig och träna teknik i både klassisk och skate. Undrar om han är villig att underkasta sig den mödan? Små detaljer som kräver talang utöver syreupptagning. Ja vad är talang i längdåkning?
Är jag ensam i hela världen om att ranka Lundgren före Rosenberg i frisprint? Lundgren har en semi i världscupen vilket inte Rosenberg har och Lundgren slog Rosenberg i Bruksvallarna, vilket även Ilar och Andersson också gjorde.
Calven: håller med dig Lundgren raknas före slagit Rosenberg varje gång och har en semi är väl framförallt det som avgör,
Calven och Jossa… Ja, Lundgren har lite bättre resultat i fristilssprint. Men det är knappt. Frågan är dock om man går så strikt på resultaten när det är så jämnt och sannolikt inte rör sig om medaljkandidater. Uttagningskriterierna säger ju att även kvalresultat och bedömd utvecklingskurva kan vägas in, och det skulle tala för Rosenberg. Jag vet inte hur man kommer att resonera. Det kan ju också ha betydelse om man väljer olika reserver till distans och sprint, eller vill ha en och samma.
Väger inte form nu betydligt tyngre än vad man gjorde i Bruksvallarna?
I min bok går självklart Märta före Moa alla dagar i veckan!!!
Oavsett distans eller stil. Däremot förstår jag om Rönnlund är aktuell för 50 km
Efter U23-VM har jag fått en ny favorit Märta, hon åker väldigt fint klassiskt och hon orkar även ett femte sprint-heat med en snabbare tid, än tidigare heat, även 20 km på en krävande bana klarar hon galant, det är utan tvekan ett framtidslöfte, som kommer att glädja oss skidnördar i många år.
Vem som ska tas ut som VM-reserv har väl mindre betydelse, men Moa och Märta kommer ju att få mötas i Falun både i Sprint och Distans.
Helt rätt Koskivaara! Märta har åkt bra under en längre tid, men varit hindrad av lite svagare fysik. Det verkar vara på gång att rätta till sig. Resultaten på U23-VM hade inte uppnåtts om inte även överkroppen fungerat bra. Med de hybridegenskaper hon har kan vi få se henne ta steget tydligt in i landslaget i närtid.
Jag hade då blivit sur om jag varit Moa och dom tagit ut Märta eftersom jag slagit Märta varje gång…
sedan ska man nog inte ta så mycket på vad som hände i Bruks ändå håller jag med om men Moa hade en semi i Engadin och såg bra ut på SM även om vi inte fick se slutet
Koskivaara – sedan när åker man fem sprintlopp?
LS: Rätt påpekat det ska stå fyra lopp
jossa: Fast det beror väl på hur man tar ut reserver. Om man tar ut en reserv specifikt till sprinten eller om man tänker sig att reserven(erna) är uttagen till flera lopp. Och när det gäller Grate så ser vi ju att man tar ut en åkare på resultat i fel stilart så inte säkert att man bara tar ut åkare utifrån vem som åkt bäst ien viss typ av lopp/distans (exempelvis fristilssprint).
swestam: I Grates fall har han väl ändå fjärde bästa resultatet i fritt? sedan vet jag inte alls hur dom tar ut reserver kändes väldigt luddigt och oklart det jag hört av Byström i två olika intervjuer
jossa: Fast i någon intervju så hänvisade Byström just till att Grate hade varit på pallen
Jossa… Fast Grate verkar ha fått klartecken i ett tidigt stadie, så väldigt tveksamt om han blev uttagen på sina fristilsresultat. Tycker inte det finns nån tydlig röd tråd i uttagningarna, så svårt att veta vem dom väljer att ta ut.
U23 är bland det närmaste man kan komma världscupen i tävlingsväg, Alla världens bästa skidåkare i de åldersgrupperna fanns med på damsidan. Ingen saknades. Det är tuffa, tuffa tävlingar att vinna. Märta vann överlägset i sprint, och tydligt också på 2-milen.
så länge Grate varit fjärde bästa så är det inget snack om saken vi vet ändå inte när och hur beskedet kom
Tycker det är rätt stor skillnad om man diskuterar Moa vs Märta i sprint där Moa alltså inte förlorat mot Märta i fritt i sprint.. men visst nu som håller på Märta hade ni regerat positivt om ni varit Moa och man tagit ut Märta fast nu satsat hårt på få en plats
Jodsa… Kan det inte va så att man tycker Märta är bättre att ha i ett lag? Vill minnas att du använde den logiken om Halfvarsson 😉.
Personligen tar jag inte parti för vare sig den ena eller andra. Uttagningskriterierna är väldigt luddiga och ger utrymme för att ta ut vem dom vill dom vill av dom.
jossa: Du bygger hela din argumentering på att man skall ta ut en specifik reserv till sprinten men inte till några andra lopp?
Jag tror det står mellan 3 reserver på damsidan just nu Moa L Elina R och Märta och Byström sa att man får anmäla 12 så möjligt att alla blir anmälda så kanske alla blir anmälda
Manne: Märta skulle vara bättre på 10 km klassiskt än Moa sedan känns det väldigt öppet skulle jag säga svårt jämföra med Calle som ändå oftast i WC är topp 3 bland svenska åkare medans dessa två knappt är topp 8
Jossa… Jag retades lite, hoppas du inte tog illa upp. Som uttagningskriterierna är formulerade är det ganska tydligt att det är ledarnas subjektiva bedömningar som styr. Jag skulle uppskattat tydligare kriterier om vad som gäller, men det står ingen stans i uttagningskriterierna att placeringarna är så avgörande som du vill göra gällande. Även prologresultat och utvecklingskurva kan vägas in när man bedömer vem som kommer att prestera bäst..
Manne; prolog resultat skulle jag nog se som mindre viktig till mästerskap där det ändå är rätt troligt att man ska ta sig vidare betydligt tuffare i WC.. visst är det väl så men man får lite på att dom har koll i Moa fallet ville jag väl påpeka också hur jag själv regerat om någon jag slagit varje gång får åka den distansen
Jossa… Jo, men dom kan ju också resonera att det är bättre att använda en reservplats för att ge en ung åkare chans att skaffa rutin för framtiden, nu när det ändå inte är troligt att dom når final i år.
Kvalresultat kan väl också va ett tecken på vilken potentiell toppfart man har. Rosenberg har ju gjort ett par kval som håller yttersta världsklass.
Manne: visst om jag själv skulle få bestämma så skulle jag nog gå Märta ändå men ändå jobbigt svårt peta Moa kan jag tycka…
ja Märta har en del väldigt bra kval men massor med dåliga upplopp tyvärr så något finns där men faller ofta ihop när det blir stressigt
Jossa… Jo, det kan tyckas hårt att peta henne, inte alls säkert att det blir så heller. Jag tycker det är synd att man har så vaga uttagningskriterier. Jag tror det ökar risken för att dom som blir petade tar det personligt. Det är ökar också risken att landslagsåkare och åkare som ledningen har nära kontakt med, får fördelar.
Tittar vi på vårt A-lag, har vi 5 sprinters och 3 distansåkare på damsidan. Så är det i grunden. Behöver vi fler sprinters? Nej, jag kan inte tycka att det är högsta prioritet.
Vi har fördelen att flera av våra sprinters även tillhör värdens bästa i distans. Men de vill åka sprint i första hand, och därutöver det som passar i agendan.
Den som framåt vill ta över en plats i A-laget kan vara sprinter eller distansåkare. Är det en ny sprinter bör det handla om topp-10 i världen. För distansåkare är kravet lite beskedligare.
Egentligen har vi 6 eller 7 sprinters i A-laget, med Frida och Moa I.
FIS har inget ord med i spelet om VM-uttagning av våra åkare. Dock bokför FIS hur åkarna presterat:
Så här säger FIS om herrarna på distans:
1. William Poromaa 9:a i världen
2. Jens Burman 16
3. Edvin Anger 21
4. Gustaf Berglund 39
5. Calle Halfvarsson 45
6. Truls Gisselman 46
därefter Erik Rosjö, Leo Johansspn, Johan Häggström, Axel Jutterström, Fredrik Andersson, Oskar Svensson
Norges damtrupp till VM leds av tre, mycket starka veteraner.
– Therese Johaug, 36 år, rankad nr 1 på distans tillsammans med Diggins. Ser ut att vara lika stark under bonussäsongen som vanligt. 10 individuella VM-guld. 14 medaljer. Frågan är: Blir det ett, två eller tre individuella guld i år.
– Astrid Öyre Slind, 37 år, rankad nr 3 på distans. Late bloomer som traditionell skidåkare. Bättre än någonsin nu vid 37. Klassiskt och fri stil, båda lika bra. VM-brons på skiathlon senast. Nu bättre än 2023, med 11 podiumplatser i WC under säsongen. 4 segrar.
– Heidi Weng, 33 år, rankad nummer 5. Tillbaka på topp efter ett par svagare år. Hittills 2 silver och ett brons tidigare på VM individuellt. 7 podiumplaceringar i WC, men ingen seger i år.
En formidabel erfaren och stark trio för Norge.
Österrike har nominerat sitt lag till VM
https://www.skysportaustria.at/oesv-nominiert-neunkoepfiges-langlauf-team-fuer-trondheim/
Ronerik: Lägger till Österrikes trupp tack för det. Trist de inte fick ihop fyra damer = inget stafettlag.
Här är Frankrikes lag till VM oxå:
Dames
Flora DOLCI – Armée AS Edelweiss (Alpes Provence)
Mélissa GAL – Pays Rochois (Mont Blanc)
Léna QUINTIN – Armée Le Grand Bornand (Mont Blanc)
Hommes
Rémi BOURDIN – Frasne Drugeon (Massif Jurassien)
Lucas CHANAVAT – Armée Le Grand Bornand (Mont Blanc)
Jules CHAPPAZ– Armée La Clusaz (Mont Blanc)
Mathis DESLOGES – Villard de Lans (Dauphiné)
Richard JOUVE – Armée Méribel (Savoie)
Hugo LAPALUS – Armée La Clusaz (Mont Blanc)
Jules LAPIERRE – Armée SN Chartreuse (Dauphiné)
Victor LOVERA – SN Chartreuse (Dauphiné)
Clément PARISSE – Douane Megève (Mont Blanc)
https://ffs.fr/selections/championnats-du-monde-de-ski-de-fond-a-trondheim/
Inte heller något franskt lag i damstafetten. Lite märkligt då man har ganska många franska damer/tjejer som kommer fram underifrån.
swestam: väldigt märkligt att dom inte tar ut någon till dom har några u23 som gott och väl kunnat få chansen några av dom har väl även tagit WC poäng och lite nyttigt för framtiden få testa på
Och här kommer det italienska laget:
Squadra femminile
Federica Cassol
Anna Comarella
Martina Di Centa
Caterina Ganz
Maria Gismondi
Nadine Laurent
Squadra maschile
Elia Barp
Martino Carollo
Simone Daprà
Francesco De Fabiani
Davide Graz
Michael Hellweger
Dietmar Noeckler
Federico Pellegrino
Giovanni Ticcò
Paolo Ventura
https://fisi.org/i-convocati-per-i-mondiali-di-sci-di-fondo-di-trondheim-2025-16-gli-atleti-impegnati/
Frankrike hade med 4 tjejer i EYOF i Georgien. Hög jämn nivå, där en Breniaux, utmanade Malva Nisen om att vara bästa tjej i tävlingarna. Född 2007 dröjer det några år innan vi ser henne, men Frankrike verkar ha riktigt bra ungdomsverksamhet. Fullt i klass med, eller bättre än Sveriges.
Frankrike, Italien och Schweiz ser ut att vara på gång i längdåkning.
Tack Swestam lägger in de franska och italienska lagen nu. Och ja håller med, mycket märkligt att Frankrike kommer med så få damer att de inte kan starta i damstafetten…
Kul med Maria Gismondi i Italienska laget. Med för att se och lära kanske. Crusell hade sina duster med Gismondi på JVM ifjol. Det dröjer innan någon av dem aspirerar på framskjutna placeringar mot världens bästa.
Tyska laget, ska lägga in i startinlägget också:
Frauen
– Victoria Carl (SC Motor Zella-Mehlis)
– Pia Fink (SV Bremelau)
– Laura Gimmler (SC Oberstdorf)
– Katharina Hennig (WSC Erzgebirge Oberwiesenthal)
– Helen Hoffmann (WSV Oberhof)
– Sofie Krehl (SC Oberstdorf)
– Coletta Rydzek (SC Oberstdorf)
– Katherine Sauerbrey (SC Steinbach-Hallenberg)
Männer
– Janosch Brugger (WSG Schluchsee)
– Marius Kastner (SC Neubau)
– Elias Keck (TSV Buchenberg)
– Albert Kuchler (SpVgg Lam)
– Friedrich Moch (WSV Isny)
– Florian Notz (TSV/SZ Böhringen Römerstein)
– Jan Stölben (SLV Ernstberg)
https://www.deutscherskiverband.de/w/nominierungen-zu-den-fis-nordischen-ski-weltmeisterschaften-in-trondheim-nor-?redirect=%2F
Apropå Frankrikes lag. Var är Claudel? Är hon skadad? Har inte sett henne på hela säsongen.
Finska laget är nu släppt, finns här: https://hiihtoliitto.fi/maastohiihdon-yhdistetyn-ja-makihypyn-joukkueet-trondheimin-mm-kisoihin-nimetty/
Har vi sett någon laguttagning för Polen? Ser att Monika Skinder är anmäld till cuptävlingarna i Bollnäs till helgen.
Såg annars att tyska damerna är i Sollefteå på uppladdningsläger och att Ebba skulle åka ett pass med dem idag.
Swestam: Toppen, har nu lagt in de finska trupperna i startinlägget. Är nu sex länder kvar i listan ovan:
Estland (tvillingarna och Pulles)
Lettland (Eiduka)
Japan (den evigt unge Ishida)
Polen (Skinder, Bury, Marcisz, Starega)
Slovenien (Urevc, Mandeljc)
Tjeckien (Novak, Janatova, Beranova m.fl.)
Japans trupp – Ishida är inte med
Damer:
Chika Honda
Chika Kobayashi
Masae Tsuchiya
Shiori Yokohama
Herrar:
Naoto Baba
Yuito Habuki
Ryo Hirose
Haruki Yamashita
Daito Yamazaki
Länk till Japans skidförbund (den som finns från FIS stämmer inte):
http://www.ski-japan.or.jp/game/71637/
Claudel kastade in handduken precis före jul, då en stressfraktur i höger fot satte stopp.
Andreas T: Tack för infon, undrade också vad som hände med Claudel och varför hon inte var med i TdS (mycket bra klättrare i sista etappen där).
Håller på och letar efter flera uttagna trupper på skidförbundens hemsidor. Såg en lite rolig sak när var inne på tjeckiska skidförbundets hemsida – tydligen lägger de till ”ova” till alla damers efternamn och även utländska sådana men herrarnas namn lämnar de i fred, i en artikel från Falun skrev de:
Výsledky závodu žen
1. Jessie Digginsová (USA) 54:27,4
2. Heidi Wengová (NOR) +0,7
3. Ebba Anderssonová (SWE) +0,8
4. Nora Sannessová (NOR) +5,9
5. Victoria Carlová (GER) +27,2
—
9. Kateřina Janatová (CZE) +47,0
30. Barbora Havlíčková (CZE) +3:46,6
Výsledky závodu mužů
1. Paal Golberg (NOR) 48:05,1
2. Gus Schumacher (USA) +0,3
3. Harald Oestberg Amundsen (NOR) +0,9
4. Andreas Fjorden Ree (NOR) +2,3
5. Simen Hegstad Krueger (NOR) +7,1
—
67. Tomáš Dufek (CZE) +6:24,6
Reserver är uttagna till VM, Berglund, Trusselman, Grahn , Märta
Tack, uppdaterar i startinlägget med de svenska reserverna.
Ola Vigen Hattestad som är ansvarig för Sloveniens skidlandslag har nu meddelat vilka slovener som ska åka i Trondheim, har uppdaterat i startinlägget:
Anja Mandeljc
Eva Urevc
Vili Črv
Valerii Gontar
Anže Gros
Miha Ličef
Miha Šimenc
Nejc Štern
https://sloski.si/v-trondheimu-osemclanska-tekaska-reprezentanca/
Läser på nätet nu att Lettlands främste skidåkare, Patricija Eiduka, väljer att lägga ner sin säsong. Drabbades tydligen av överbelastning under försäsongens förberedelser och har inte hämtat sig sedan dess. Eiduka kommer alltså inte till start i VM i Trondheim utan är nu inriktad på att återkomma till nästa säsong istället.
Polens trupp:
Aleksandra Kolodziej
Izabella Marcisz
Monika Skinder
Sebastian Bryja
Dominik Bury
Kamil Bury
Piotr Jarecki
Maciej Starega
Inget damstafettlag från Polen heller..
https://www.facebook.com/photo/?fbid=1146641667472026&set=pcb.1146644994138360
Tjeckiens trupp:
Barbora Antosova
Tereza Beranova
Barbora Havlickova
Katerina Janatova
https://www.facebook.com/photo?fbid=1266600211804726&set=pcb.1266601975137883
Matyas Bauer
Ondrej Cerny
Tomas Dufek
Adam Fellner
Michael Novak
Ludek Seller
Jiri Tuz
https://www.facebook.com/photo?fbid=1266600188471395&set=pcb.1266601975137883
Tveksamt om Tjeckien ställer upp i damstafetten. Janatova är bra på distans. Havlikova ok, men Beranova och ännu mer Antosova verkar helt fokuserade på sprint.
Tjeckien hade ett par åkare på JVM, Milerska och Jaklova som åkte bra. På EYOF fick Tjeckien ännu större framgångar på damsidan. Det finns alltså återväxt, om man kan ta vara på ungdomarna.
Grahn var rätt man som VM-reserv (hade gärna länkat resultatlistan till dagens lopp men tvivlar på att Svenska skidförbundet får in sin konstiga sprint i FIS system).
Calven: Ja, tydligen körde de en egen variant med tre semifinaler i sprinten resultaten finns här:
http://live.skidor.com/5723#result@47956@10@999
Så här testade de att organisera ovan nämnda sprint:
https://www.skidpepp.se/wp-content/uploads/2025/02/testsprint.jpg
Inte var det någon förbättring mot den gamla invanda ordningen och det kommer nog att hamna i papperskorgen vad det lider.
Nu inte många dagar kvar och verkar inte finnas någon info någonstans vad gäller de uttagna estniska och lettiska trupperna, varken sig på respektive skidförbunds hemsidor eller sociala medier. Det enda jag hittat är att Lettland planerar skicka 7 kvinnor och 9 män (och att Eiduka inte blir med). Estland där kan vi nog utgå från tvillingarna, Pulles, Alev, Kilp och Himma så jag skriver in dom i listan ovan och fyller på när flera namn framkommer under VM.
Är Kevin Bolger uttagen nu? Såg att han nämnde det på instagram
Robyn: Hur menar du, ser inget på hans instagram, har han blivit uttagen nu? Bolger var inte med i truppen som togs ut innan, därför som han inte är med i listan ovan.
Jörgen: Kolla på Falun Borlänges Instagram så ser du att han är uttagen.
Swestam: Tack hittade det nu och lägger in Bolger i listan ovan.
https://www.instagram.com/p/DGMDmTUOps5/
Lagt in till sprinten uttagna letter och ester nu och fyller på under VM när/om nya namn dyker upp i startlistorna (kunde inte hitta deras uttagna trupper innan)
Marcus Grate och Johanna Hagström skickas hem nu. Färdigtävlat för dem.