Genrep i Toblach
Publicerat i 2022-23, Världscupen
Sista världscuphelgen innan VM genomförs i italienska Toblach. Uttagna är:
DAMER
Ebba Andersson, Piteå Elit
Maja Dahlqvist, Falun Borlänge SK
Johanna Hagström, Ulricehamns IF
Moa Ilar, Falun Borlänge SK
Frida Karlsson, Sollefteå Skidor IF
Moa Lundgren, Åsarna IK
Emma Ribom, Piteå Elit
Jonna Sundling, Piteå Elit
Linn Svahn, Östersunds SK
HERRAR
Edvin Anger, Åsarna IK
Calle Halfvarsson, Sågmyra SK
Marcus Grate, IFK Umeå
Johan Häggström, Piteå Elit
Eric Rosjö, IFK Mora SK
Program:
3 februari 12:00 – Sprint fristil prolog
3 februari 14:30 – Sprint fristil finaler
4 februari 13:00 – 10 km fristil intervallstart damer
4 februari 15:00 – 10 km fristil intervallstart herrar
5 februari 11:00 – Stafett damer
5 februari 13:00 – Stafett herrar
Är bara VM-åkare som tas ut till Toblach. Lundgren är med p.g.a. personlig friplats. Poromaa och Burman saknas på herrsidan, de VM-laddar på hög höjd i Livigno respektive kör SM för klubben Åsarna.
Hoppas nu att Sverige ställer upp med ett toppat lag i damstafetten. Det har de inte gjort på väldigt länge i världscupsammanhang. Stina Nilsson t.ex. körde väl bara en enda stafett i vc vad jag vet och det var tidigt i karriären. Karlssons tränare sa för ett tag sen att hon eventuellt bara skulle köra 10 km men det hoppas jag de ändrar på, 7,5 km extra flera veckor före VM kan väl knappast förstöra något. Det får vara slut med att skänka bort enkla segrar till Norge! :)
Ruben: Ja nu finns ju chansen att köra ett vm-genrep, alla är med.
Jag anar ett intressant Sverige 2 också, typ Svahn, Moa Lundgren, Moa Ilar, Maja Dalqvist. Det skulle vara kul att se Svahn prova en första klassisk sträcka.
jag är nog lite tveksam om hur många som är sugna på 3 lopp på 2 dagar så nära VM
Sundling och Ribom är dock i behov av lopp. Även Ebba och Svahn behöver köra på för att nå formtopptill VM.
Om Hagström kör 10 km är det väl inte så många som behöver köra 3 lopp….
Maja-Svahn-Jonna-Ribom kör fre och sön
Ebba-Frida-Moa I kör lör och sön
Hagström kör fre och lördag eller bara lördag…får väl inte plats på fredag… men kanske stafett istället för Moa L?
Moa L kör 3 lopp men inte VM….eller fre och lör
Eller tänker jag fel?
Göran: Hörde någonstans att Frida bara skulle åka ett lopp vet inte om det stämmer . varför skulle inte Hagström få plats på fredag?
Ledningen kanske lämnar ett par kvotplatser tomma under lördagen om de vill att alla VM-åkarna ska testas i stafetten, de är inne i VM-bubblan där i Toblach.
Fredagens sprint: Jonna, Emma, Svahn, Maja, Hagström och Lundgren.
Lördagens 10 km: Ebba, Frida, Ilar och Lundgren.
Söndagens stafett: Alla åtta VM-åkarna i två lag, Lundgren reserv om någon t.ex. Frida ska stå över.
Hagström kör naturligtvis på fredag. Hon ligger trea i sprintcupen med häng på plats 1 och 2. Var får du det ifrån Göran?
Om bara Frida står över kan det bli ett topplag ändå, typ Svahn, Ribom, Ebba, Jonna.
Jag tror lördagen är mycket viktigare än söndagen. Därför tror jag man inte kommer lämna några lediga platser i lördagens lopp och mer troligt att man bara ställer upp med ett stafettlag.
Per…att Maja-Svahn-Jonna och Ribom kör förutom Moa L vi har väl bara 4 platser + Moa? eller har vi 5 i sprint?
Göran: 6 + Lundgren i världscupen respektive 4 + Jonna i VM-sprinten.
Jörgen: Såklart hade VM i huvudet sorry
En optimal damstafett är enligt mig:
Ribom, Ebba, Frida, Jonna.
Jag ser gärna att om nu inte Frida vill vara med så byter man hennes plats mot typ Svahn.
Liksom att man på herrsidan byter ut Poromaas plats rakt av. I min värld är det då Grate, Häggström, Calle, Anger.
Där Häggström då tar Poromaas plats.
Björn Sandström åker också
Fattar inte varför man tar ut 7 herrar till VM? Snålt. På sprintsidan är det fyra åkare. Wille kan också men lär inte göra det. Det finns nu inga reserver. Knasigt
Skulle inte Ebba träna fart i sprinten? Eller gällde det bara om hon kunde ta upp en plats från en annan åkare? Eller mest troligt har hon insett att hon inte är och aldrig kommer bli en sprintåkare.
Rimmar ganska illa att klaga på att folk hatar Frida när man själv sitter och tar alla chanser att hacka på Ebba…
Jan: Spot on!
Stefan: Ebba är väl bättre i klassisk sprint än i fristilssprint och dessutom har hon inte åkt någon fristilssprint på nationell nivå denna säsong. Sedan kan det ju vara så enkelt att hon inte fått någon fråga från landslagsledningen att åka denna sprint men fick det när det gällde i sprinten i Les Rousses.
Larvigt att gnälla på Ebba för att hon inte åker sprinten här också.
Kurt, man kommer ta ut reserver till VM. Inte säkert dock att man offentliggör vilka.
Hadde dagens sprint vært utført i klassisk stil, ville ”judasene” i landslaget sett, at uttaket mellom Myhrvold og Stenseth var totalt feil. Stenseth går ofte en god prolog, men i konkurranse kvinne mot kvinne svikter både konsentrasjon og kapasitet viser historien. Hadde til og med tatt ut fr. Melling foran.
Verkar vara en Jonna-dag idag, VM-formen som börjar att stiga för henne kanske?
Noterar att den VM-petade Myhrvold var snabbast av de norska damerna i prologen.
Tiril har tydelig en bit fram til toppform, etter sykdommen. Men hun har enda litt tid på seg fram til VM.
Och vad ska Halfvarsson skylla på nu. Spännande.
Stefan, Ett råd. Innan du börjar skälla kolla fakta.
Den här banan är bra för Jonna. Korta men jobbiga backar, snabb utförskörning in mot mål och ett höghastighetsupplopp. En bana man inte förlorar på att ligga först som ju är hennes genomgående taktik.
Imponeras av Anger också. Bra självförtroende på den grabben. Blir kul att följa.
Gillar inte att Emma tappade så mycket från mellantiden och in. Övrigt bra av svenskorna. Tråkigt att Grate bröt staven.
Jan: När bröt Jonna en stav senast? Lite skillnad på åkare och åkare.
swestam: Nu är det väl du som är löjlig. Det behöver inte vara ens eget fel att en stav går av även om Grate i detta fall inte hade några medtavlande i närheten.
Nej nej, Theodor, kom tillbaks! Du saknas redan som expert.
LOA: Om det är slumpmässigt vem som bryter stavar så borde ju stavbrotten vara jämnt fördelade över alla åkare. Är det bara otur det handlar om?
Det har körts nio sprintar i världscupen denna säsong och i sju av dessa har också kvalvinnaren vunnit finalen. Gäller förstås damerna. Kanske trodde på en liten mera överlägsen seger till Jonna efter hennes kval.
Sundling krosset konkurrentene og Klæbo smadret konkurrentene. Eks. fra Expressen og VG.
Hvor bruke så sterke ord, når de kun vant et skirenn ..
Jonna, Maja och Ribom gör upp om sprintguldet i VM. Enda hotet är Skistad. Svahn har inte styrkan och uthålligheten än men remarkabel comeback av henne efter så lång tids skadefrånvaro. Myhrvold borde ha fått VM-biljett istället för Stenseth tycker jag. Men det är Norges problem och inte vårt..
Anger till final och Häggis till semi, bra gjort av dom. Anger har inte uthålligheten än men det kommer förhoppningsvis, han är ju ung.
Dahlqvist upp i toppen av sprintcupen i och med dagens lopp. Och då har hon haft en rätt svag form hittills i år. Frågan är vad som händer när hon börjar komma i form? Hon blir en outsider på VM efter favoriterna Sundling och Stavås.
Per: Maja är väl inte i svag form ty hon klarade av att haka på Jonna idag men hade sen inte krafterna kvar för att spurta om efter Jonnas hårdkörning i täten. Men det är riktigt, Maja har väl inte vunnit i världscupen denna säsong hittills och det är väl det som fattas för henne att det hittills alltid varit någon annan som haft en bättre dag men hennes pallplaceringar är ingen fy skam och därför som hon leder sprintcupen välförtjänt nu.
Tiril Weng har tappat formen efter TdS. Det är inte ovanligt så det ska bli spännande att se hur Frida Karlsson har klarat sig. Hon tömde sig rejält så det är bara att hålla tummarna.
Sundling lät jättenöjd så där ser det bra ut.
Tror inte på någon topplacering för FK i morgon. Blir nog Andersson Diggins och kanske Östberg som är på pallen. Jag ger Sundling en chans som en outsider på pallen!
Fransyskan Delphine Claudel borde väl också så här på förhand tillhöra favoriterna. Eller är hon med sin tunna kropp extremt beroende av tunga banor? Vi får se.
En skitsak egentligen. Men varför envisas kommentatorerna att för de flesta norska åkare uttala hela deras långa namn med deras halva släktkedja på köpet. Ofta sju stavelser långa. T ex Johannes Hösflot Kläbo och tidigare Majken Kaspersen Falla. Jay däremot han får nöja sig med just det.
Läser att Frida inte åker i morgondagens stafett men Thomson säger till Expressen att Sverige ändå siktar mot att ställa upp med två damlag dvs alla utom Frida kör och att det kan vara del av en uttagning till stafettplatserna i VM med åkare som är potentiella kandidater mot varandra på samma sträcka och att de ser söndagens stafett som ett jättebra tillfälle för en sån grej, för att citera Thomson.
Följande damer startar idag:
8. Lundgren
19. Ribom
24. Ilar
25. Jonna
33. Frida
47. Ebba
De utnyttjar alltså inte antalet tillgängliga platser fullt ut (sex st + Lundgren).
Herrarna:
23. Häggis
24. Sandström
38. Rosjö
52. Calle
83. Grate
En tom plats här med men det är bara fem svenska herrar på plats så det är väntat. Grate har överlägset högst FIS-poäng i distans (431.89) av samtliga startande och får starta sist av alla, ledningen vill säkert se hur han klarar av distansen med tanke på stafetten i VM där de ju kör 4 x 10 km.
Häggas inte Häggis
Jörgen: nu går ju inte alla tjejer in med samma förutsättningar till stafetten Emma kommer vara mycket mer belastad än Maja och Linn
tycker fortvearande Emma fick lida för att hon åkte 10 km i OS skulle villat henne till stafetten
Starrtar inte Anger idag?
pelle2: Jo det gör han nr 12 Anger det är jag som missat det, Sandström har tydligen anslutit så det är sex herrar och full kvot, inga tomma platser på herrsidan
Ok, tack för klargörande.
Bare Andersson og Diggins som var severdig, resten må hjem og trene. Eller tror også mange løpere mangler høydetrening, i og med at dagens løp gikk i mellomhøyde.
Det känns bra och stabilt med Ebba inför VM. Diggins tvåa och Flugan trea. Jonna höll någorlunda jämna steg med de två främsta de sista 2 km, det förde henne från 12:e upp till 8:e plats.
Carl åkte bra idag (sjua), om Hennig hittar formen blir Tyskland att räkna med i teamsprinten i VM. Diggins och Brennan blir också att räkna med.
Det har ju varit sjukdom i det norska damlaget men alla har ju inte varit sjuka. Topplopp av Östberg. Men övriga Theodersen 14:e, Heidi 17:e, Haga 19:e och Lotta Weng 28:a (tog inte med Tiril och Kalvå som de två som varit sjuka nyligen). Finns en hel del att fundera på i det norska laget inför VM.
Nu har man börjat filma åkarna bakifrån över mållinjen. Det blir mer och mer spännande med skidåkningen.
Anger kan bli hur bra som helst i framtiden. Lovar gott.
Firma Forsberg/ Strömstedt var på nytt ett bottennapp. Hur länge ska de få fortsätta.
gka Ja de hade ju t.ex. noll koll på att det var väldigt jämt om 3e-platsen vid den sista mellantiden i damloppet mellan 5-6 åkare. ”Claudel har inget med pallen att göra” säger Forsberg när hon bara har 7 s upp till pallen vid sista mellantiden! TV-produktionen inte den bästa heller, missade flera viktiga mellantidspasseringar. Varför har de aldrig split screens när det sker flera saker samtidigt?
Varför har Norge 8 herrar med? Är det inte 6 som är max plus den som leder scandcupen?
Så långt ser det bra ut för våra bästa damer förutom Karlsson och där är bara att hålla tummarna. För alla gäller det nu att ha flyt de veckor som är kvar. Av erfarenhet så vet vi att allt möjligt kan hända.
Dagens herrlopp var bara en plåga att se. Undrar hur många måttligt intresserade norrmän som öht bryr sig vem som vinner.
Ursäkta mitt konstiga namn som dyker upp ibland. Det är den där kodsiffran som envisas.
Karlsson får nog sno på om hon ska hinna tillbaka till toppformen under tds.
Förutom William och Anger är det inte mycket bevänt med det svenska herrlaget.
Produktionen i Toblach är bara så otroligt dålig, filmar skidbindningar och underkropp istf helbilder så man får referens.
Ebbas lopp idag är nästan av Johaug klass. När man ser glädjen i det svenska damlaget förstår man att framgång föder framgång. Återigen är det frukterna av att Charlotte Kalla visade vägen.
Apropå dålig produktion så stod det i alla fall igår väldigt mycket felaktigheter under åkarnas namn i grafiken. T.ex. att Ribom vann, Hagström var 2a och Carl var 5a i sprinten i Les Rousses, Dahlqvist vinnare av sprintcupen 2022-23 (tydligen är det redan uppgjort att hon vinner den i år!) med mera.
Kallner – instämmer helt. Att se en åkare gå mot en mellantid och oftast får se överdrivna närbilder ger NOLL känsla. Det enda det ger är en bild av delar av åkaren och sedan plötsligt ser man mellantiden. Varför gör man så? Tänk ett lopp i friidrott där man ser upploppet på 1500 meter och man mest ser närbilder… otroligt märkligt. Fin åkning av norrmännen, men det här är ett lopp jag glömmer fort, jag prioriterade disken till slut och slutade kolla mot slutet när det visar sig vara NM.
Ebba gör mig dock glad. Otroligt skönt för henne att få tre segrar i rad! Imponerande
Stafettlagen:
Sverige 1 Ribom – Andersson – Ilar – Sundling
Sverige 2 Dahlqvist – Lundgren – Hagström – Svahn
Ganska väntad uppställning för förstalaget men är inte Hagström bättre i klassisk? Har dock dålig koll på vad Lundgren är bäst i.
Blir upp till Andersson att skapa en lucka på sin sträcka för sen kör Ilar mot Östberg och Diggins på 3e. Niskanen står över, liksom TU Weng och Carl. Niskanen kör väl inte då det inte ger några vc-poäng. Frankrike har inte ens ett lag.
Ilar är tyvärr ett svagt kort i laget. Hon är ganska långt ifrån den form hon tidvis hade förra säsongen. På VM tar såklart Frida hennes plats.
För mig är damlaget givet just nu. Ribom-Andersson/Karlsson-Sundling. Om Linn Svahn får ännu bättre form så kan man överväga henne. Dahlqvist tror jag inte på just nu och inte under OS heller för en sträcka. Jag tycker det är dåligt att man inte testar Svahn och Hagström på klassiska sträckor i morgondagens stafett. Ribom kommer dessutom att vara trött av att ha åkt tre dagar på rad imorgon. För mig är även Ribom-Sundling första laget till Teamsprinten om det inte är en väldigt lätt bana.
På herrsidan kan vi få ett riktigt bra lag om Burman vaknar till liv. Halfvarsson-Poroma-Burman-Anger. Just nu är det väl Häggström-Halfvarsson-Poroma-Anger skulle vara laget om VM-stafetten var imorgon.
Jag förstår inte riktigt varför Ilar är i första laget, det känns som att hon varit långt ifrån sin bästa skidåkning senaste tiden?
Däremot gjorde Svahn nyligen ett ganska bra distanslopp och 5 km klassiskt med gemensam start, där ska det nog ganska mycket till för att inte hon ska hänga med. Nu när hon återigen kan göra bra sprintprologer. Med andra ord tycker jag hon kunde ha fått åka första eller andra sträckan. Jag känner mig inte lika säker på att hon kan göra en riktigt bra fristils-sträcka.
Men ok, prio ett verkar inte vara att vinna utan mer att testa mot vm. Jag förstår att man troligen vill testa och se Ribom på just en förstasträcka. Och, jag antar att man också är nyfikna på hur Svahn presterar på en sista. Men bästa svenska förstalaget tror jag inte det är. Som Kallner skriver, hon känns som ett svagt kort för tillfället.
Det hade varit kul att se Edvin Anger med något att kämpa för imorgon på sin slutsträcka, men frågan är vilken position i fältet de övriga i laget kan ge honom??
Rubik: Lundgren är väl bäst på att vara bra på ingenting.
Ruben: srry
Kan bli en spännande damstafett med fem lag inblandade.
Dubbelt norskt på herrsidan och ingen andlös spänning. Sverige 5-6-7?
https://www.vg.no/sport/langrenn/i/y6OPzr/klaebo-og-golberg-staar-over-stafetten-i-toblach
Her har konkurrentene sin store sjanse på seier, når de 2 beste løperne står over stafetten.
Tycker som flera här att det är en lite märklig uttagning till damstafetten. Varför Dahlqvist på en klassisk förstasträcka? Hon är enligt mig starkare i fristil och om hon är aktuell till VM-stafetten borde det vara på någon av fe sista sträckorna där hon kan utnyttja sin spurtförmåga. Hagström är väl omvänt lite bättre i klassiskt och hade kunnat testas på en förstasträcka.
Lag ett kommer troligtvis att ha ett bra försprång efter de två första sträckorna annars hade det varit spännande att se Hagström mot Ilar och Svahn mot Sundling.
Men jag kan ju ha fel och vi får lite spänning pndå.
Diggins ramlade tydligen ut på det andra varvet (låg en sekund efter Ebba vid varvning) vilket förklarar en del av det stora tappet hon gjorde. Lite känningar i knät men enligt lagledningen ingen fara.
LarsW – Jag tycker nog inte att Dahlqvist känns aktuell för något annat än en förstasträcka. Den enda sträckan där Dahlqvists höga förmåga på ett upplopp spelar roll är den avslutande fristils-sträckan, men där går Sundling före. I en fristils-spurt finns det ingen (utom möjligen Dahlqvist, beroende på bana, eller Linn Svahn före skadan) som är starkare än Sundling, men Sundling är betydligt starkare än Dahlqvist på sträckan i sin helhet, och har betydligt bättre chans att hänga på en stark distansåkare, alternativt köra ifatt någon som ligger före om det skulle behövas. Skulle Sundling och Dahlqvist gå ut lika mot varandra på en avslutningssträcka håller jag Sundling som vinnare alla dar i veckan. Med detta sagt – Maja behöver visa bättre distansform än vad hon gjort tidigare under säsongen om hon ska kunna utmana Emma om att få köra förstasträckan på VM. Om det inte bli skador eller sjukdom i truppen är det ett absolut krav för Maja att hon besegrar Emma idag med åtminstone några sekunder, för att ha chansen att få köra långa stafetten.
Idag blir det mycket intressant att se vilket av de norska lagen som vinner herrstafetten, några minuter efter segraren kommer kampen om tredjeplatsen att avgöras mellan de övriga nationerna, spännande! Längdskidåkningen har aldrig mått bättre :-)
Henry: Svårt att säga emot din analys. Tycker ändå att Dahlqvist är bättre i fristil och Hagström bättre i klassiskt. Sedan finns ju en osäkerhet kring Fridas form så det kan bli diskussion kring fler sträckor.
Dahlqvist gjorde ju några starka distanslopp tidigt på säsongen, sjua och åtta i världskuppslopp om jag inte minns fel. Men sedan har hon inte följt upp det, tyvörr.
Varför körde inte Sverige med bästa laget idag, Dahlkvist -ribom-ebba- Jonna? Ville de så gärna hellre testa Dahlkvist mot ribom?
Det var en överraskande bra sträcka av Dahlqvist idag, så det hade uppenbarligen fungerat med henne också på en klassisk sträcka. Idag vill säga, i skarpt läge på vm kommer det förmodligen att gå ännu snabbare på förstasträckan, det är alltid någon eller några åkare som kommer ta chansen att dra på ordentligt.
Bra gjort av Norge att vinna ännu en gång, Theodorsen kunde väl för Norge ha blivit vad Ilar blev för Sverige, men nej, Silje kontrollerade både Jonna och tyskan och kunde vinna utan några större problem.
Ilar borde inte ha åkt i förstalaget idag. Framstår som märklig uttagning då Ilar inte visat form typ vad var syftet med det? Maja och Svahn är säkert stafettreserver före Ilar och Hagström i VM.
Hennig visade stigande form idag och hängde med Ebba bra. USA har problem med sin fjärde, Kalvå fortsatt inte i form efter sjukdom och Tiril var inte ens med men de blir nog att räkna med i VM?
Ledningen tog en medveten risk när Ilar ombads att utföra en sträcka i stafetten. Stafetter i WC är inte prioriterade varken av ledare eller åkare. Dagens resultat borgar för att vi vinner nästa gång den här typen av tävling infinner sig.
Plus till AKS som upptäckte att Tyskland inte åkte med angiven åkare vilket Forsberg missade totalt.
’Minus till Olsson som är rädd att komma med negativ kritik.
Hyfsat många skateskär av en åkare (var d fransosen). Borde räckt till fyra gula kort.
Dagens svenska herrlag är nog VM-stafettlaget plus Wille och minus en av Anger, Rosjö, Häggström. Gissningsvis är Häggström just nu ”femma” eftersom han kör på Willes sträcka (om de tänker sig Anger på sista).
Italien vinner detta
Riktigt bra åkt av svenska herrarna. Yes, Norge har inte bästa laget på plats och det är ”bara” 7.5km men bra jobbat. Erik Rosjö gör det riktigt bra. Calle ett steg framåt. Häggas får en lugn sträcka med bevaktning men gör det jättebra på slutet när farten sätts upp. Och Anger är ett stort framtidslöfte.
Fint spelade Italien till 11,5 ggr pengarna som vinst. Gick säkert få högre vid tillfället men det jag hittade. Hejade givetvis dock ändå på Sverige.
Per
Ja Häggström gör det bra idag, och det är bra att ha en stabil ”femma” att skicka in, men förstahandsval just nu skulle för mig vara Rosjö, Calle, Poromaa och Anger.
Norge lär som vanligt bli omöjliga till vm. Men med ryssarna borta och ett något starkare svenskt lag än vi haft på ett tag så är det väl bara att gå för ett silver och att med hjälp av Poromaa i laget se till att inte t ex Italien får vara med till upploppet..
Frågan är om inte Anger körde till sig en stafettplats där? Snyggt kört av alla. Ingen mäler i alla fall ut sig från stafettdiskussionen. Rosjös form har varit riktigt svag men idag höll han. Förstasträckan är ju dock den med enklast motstånd. Häggas mötte Kreuger och Tildheim Andersen på sin sträcka och klarade det så just nu tycker jag bästa laget är Häggas-Calle-Wille-Anger. (Också baserat på gårdagens race och 15 km fritt-distansen på SM).
En liten höjdpunkt idag var väl f ö när AKS lite försiktigt flikade in att Coletta Rydzek inte riktigt ser ut sådär..
Peos: Ja, det är väl hugget som stucket där. Det handlar ju också om olika stilar och jag är lite osäker på Häggas klassiska form. I skate känns han lite stabilare än Rosjö tycker jag även om Rosjö har gjort en bra säsong.
Slutsats av dagen är att Sverige vinner på damsidan och gnetar till sig en bronsplakett för insatsen på herravdelningen. Så blir det med det.
Peos: Haha ja, hedervärt att AK såg att det var Krehl som körde. Forsberg kunde bara bläddra i sina papper och inte se vad som hände framför näsan.
Otroligt fina Vm-besked idag från herrarna!
Per: Ja, det finns ju möjligheten att låta Häggström åka tredje och sätta in Poromaa på en andra om det skulle visa sig att inte Rosjö kan få till en godkänd vm-form.
Ser ut att komma en värmebölja i Planica om en vecka, med åtta grader på dagarna. Om det håller i sig och blir varmare kan det bli blött, tungt och sönderkört på en stafett som går i mål ca kl 14. Kan tala för att inte satsa allt för hårt på en spurtare på sistasträckan. Det kan även tala en del för Burman i laget trots allt, men då måste han finna lite form också. Stora åkare som Häggström, Anger och Halfvarsson kan missgynnas.
Med det sagt, Anger är en framtidsman och det borgar för att kanske köra honom trots allt. Rosjö växer flera klasser när han får gå man mot man, och helst då i klassisk stil.
Alla svenska herrar gör det bra idag, bra att laget får med sig självförtroende.
Norska damerna tror nu att de kan vinna VM-stafetten, bra att vagga in norskorna i det och så blir det platt fall för dem på VM. Angående uttagningen av det svenska förstalaget – på förhand kunde man inte veta att Maja skulle hänga med så bra som hon nu gjorde och att Ilar skulle tappa så pass mycket, lätt att vara efterklok.
Finland har verkligen underpresterat hela helgen, är det bara oflyt eller är det något lite mera grundläggande som är fel?
Skulle tro att Anger körde in sig i stafettlaget idag ja, man blir glad av att se hur han åker och tar för sig! Calle och Poromaa är givna. Återstår Häggas, Burman eller Rosjö, tror att ledningen bestämmer det på plats i VM beroende på formbesked då? Bra gjort av svenska herrlaget idag!
Så frustrerande att se åkare köra med huvudet under armen: Brennan, Diggins och Jonna öppnar stenhårt för att sedan slockna och tappa. Det är fysiologiskt omöljigt att starta över tröskelfart och vinna något på det om det är en stor lucka fram. Det omvända kan man dock vinna mycket på. En som var mästare på det var Alex Teichmann, bland de grymmare exemplen var hans sista sträcka på VM-stafetten Obersdorf 2005, mycket sevärd
https://youtu.be/TVdGngsS_9o?t=5334
En som gjorde detta lysande i dag var Silje Theodorsen – en ren njutning att se helle åka så smart!
swestam
Nei det tror de ikke, og det har de heller ikke sagt. Jeg hørte intervjuet av disse flotte ydmyke damene etter stafetten. Og aller mest rolig og beskjeden var stafett-debutanten Theodorsen som gikk siste etappe, og avgjorde stafetten på en så perfekt og taktisk måte.
Det nærmeste jeg kan huske ”platt fall”, må være fra VM-stafetten for damer i 2021 ..
Var nog bara nyttigt att svenska damerna togs ner lite på jorden inför VM. Det var ju några av åkarna som hävdade inför loppet att dom trodde på dubbelseger idag.
Manne:
Svenska andralaget var ju i mål nästan en hel sträcka före Silje i Norge 1…
Allan Vallan: Jonna åkte väl inte med huvudet under armen. Hon öppnade stabilt till första mellantiden, sedan ökade hon farten och tog in en hel del men insåg sedan att det skulle bli svårt att ta in hela avståndet och slog då av på farten för att kunna säkra upp pallplatsen nu när det bara var en världscupstafett. Rimligt av henne att pröva att gå för det. Jämför gärna med OS-stafetten där Jonna fixade en svensk medalj med andra nationer som hade bättre läge att fixa en medalj misslyckades.
Mitt tips för herrstafetten var sämre än TV-expertens tips för damstafetten.
Moa Ilar körde sig ur positionen som förstareserv till stafetten särskilt som VM-stafetten är 33 % kortare. I tur efter förstauppställningen står nu Dahlqvist.
Härligt att se skidåkning i granskog, bra med snö och sol. Till skillnad mot snösträngar på en åker.
Kommer tävlingssäsongen förskjutas framåt med senare start nere på kontinenten och senare avslutning i skandinavien när skidvädret är som bäst häruppe? Men Sverige skulle behöva ett par nya anläggningar uppe i norr, kanske någon i nära fjällmiljö med närhet till Norge mtp oubliken.
swestam
Påfallende da, at Jonna låg lenge i målområdet etter innkomst, og var totalt sluttkjørt.
Ikke alt du serverer her bloggen har en rimelig forklaring, ;)
swestam: Ok, kanske lite hårt omdömme men jag tycker inte att hon disponerade optimalt: Hon tog in 8 sek på första 1,4 km, och hade tagit nästan hälften vid varvning. Om hon inte gått över tröskelfart borde hon inte tappa så mycket på sista varvet. Dock var det inte lika illa som Brennan och Diggins (och Jouve i herrstafetten). Grejen är att det aldrig lönar sig att gå hårt i början (undantaget om det gäller att täta en liten lucka). Men många verkar tro att det går att trolla med uppenbara fysiologiska gränser. Vill minnas att Jouhag sa att hon tränat speciellt på sådan disponering med lugn öppning inför 10 km på OS i Bejing, och att hon trodde det var nyckeln till att hon lyckades slå Niskanen med 0,4 sek.
Ebba Andersson är ju riktigt rolig. Till expressen sa hon så här om Tysklands diskning:
– Oväntat. Den enes bröd den andres död eller vad man brukar säga. Nu står vi här med brödet.
Pelle, Sven och venska skidpeppare… Hur tror ni Norges herrar formera sig till VM? Valnäs borde väl stärkt sina aktier idag…
Kanske Valnäs, Goldberg, Krüger, Kläbo? Låter som ett vasst lag, även om jag är tveksam till hur Golbergs form kommer va på VM…
pelle: Jag vet inte på vilket sätt det var en invändning mot det jag skrev.
1. Jag tycker inte Jonna åkte med huvudet under armen. Tycker du att hon gjorde det?
2. Jonna är inte i toppform ännu även om hon har stigande form. Har du någon annan åsikt?
3. När Jonna märkte att hon inte skull komma ikapp Norge och Tyskland och kände att hon åkte på gränsen (i relation till den form har just nu) så ändrade hon fokus och åkte för att säkra tredjeplatsen istället för att spränga sig (som vi annars sett flera exempel på under helgen). Jag tycker det var klokt åkt av henne. Eller gör du någon annan analys av hennes åkning?
Per: visst gjorde Hägström en bra sträcka men regerar lite på när han säger att han är pigg hela tiden men ändå gjorde han inga försök att gå ifatt norrmannen när det blev lucka. tror faktiskt Sverige och Italien räddades lite av att Frankrike var så heta på sista hade fransmannen inte satt fart så tidigt är risken att norrmannen seglat iväg..
känns det som man lite underskattar vad Rosjö gjort i klassiskt i år visst en topp 10 sticker ut sedan rätt ok res 20-30 inte så att Hägström gjort det bättre
Man ska verkligen inte underskatta det norska eller tyska damlaget på VM. Tycker norskorna har kanske de bästa åkarna i fält jämfört med deras individuella kapacitet. Heidi åkar man sällan ifrån med många sekunder, Kalvå är grym i masstarter och har en bit till formen, Östberg är i strålande form och en T.U.W. vet vi vad hon går för. Tyskorna är också bra man-man åkare.
Pelle – håller med att Jonna inte glänser på slutsträckan men det är ett ganska stort avstånd hon har att jobba med. Hade Moa Ilar hållt det till 15 s hade det nog kunnat se annorlunda ut. Men summa summarum tycker jag att det pekar på att det kan bli spännande stafetter på VM med såväl Norge som Sverige, Tyskland, USA och Finland i strid om den ädlaste medaljen.
Jossa…. Håller med dig. Rosjö verkar dessutom växa flera klasser i man-man-situationer. Och så har det väl varit med honom även tidigare år, fast då på Sverige-nivå.
Vad gäller Anger är jag orolig för föret. Om det blir den vanliga sörjan som brukar bli på VM, tror jag mer på uppställningen: Rosjö, Halfvarsson, Burman, Poromaa. Blir det däremot, mot all förmodan, hårt och snabbt känns Anger given.
Jag förstår heller inte riktigt det här ständiga behovet av att köra den bästa spurtaren på sista, när man kör 10 km.
Damlaget känns rätt givet för mig Emma Ebba Frida Jonna.. viktigt att Frida hittar topp formen då är det hon som ska avgöra på stäcka 3 hon har vist i fritt att hon har ett väldigt bra takt omslag där
Otroligt bra gjort av herrarna. Kommer ihåg när man för 10 månader sedan satt och pratade om honom som en framtidsman när han överraskande vann SM. När han åkte sista idag var min förväntning att han skulle ta båda norska lagen, men att Pellegrino skulle bli ett problem. Undrar om Pellegrino hade försökt åka ifatt Norge och Frankrike om inte Anger dragit eller om Italien då blivit tre (kanske tvåa eftersom Jouve väggade). Italienare är i princip allergiska mot att dra.
Tipper det norske herrelaget i VM blir som følger:
Tønseth – Golberg – Krüger – Klæbo. Det burde under normale forhold være godt nok for gull. Så lenge vi henger med etter tre etapper burde det være klart.
Er jo ganske stor forskjell på en stafett i VM med tøffere bane og 2,5km lenger.
På damsidan tänker jag inte hålla tillbaka i mina kommentarer längre. Thompson måste bort. Han har inte kompetensen för det jobb han just nu innehar. Har pratat med flera som är känner honom och han är en medelmåtta som bäst och har inte heller någon bakgrund inom skidåkning. Frida ville inte åka idag och det är nog rätt att hon vilar. Om Svahn känner att hon vill vila ska hon också göra det. Sveriges första lag skulle då varit Dahlkvist eller Hagström på första med Ribom på andra. Sedan borde Ribom och Sundling vilat igår. Sverige har mer eller mindre nu klantat bort flera VC-segrar i stafett även i VM och OS. Vi har just nu världens bästa damlag, men det kanske vi inte har om 5 år och det gäller att ta vara på denna period i historien. Känns som om Sundling nästan klarar att genomföra omänskliga sista sträckor för att täcka upp för Thompsons bristande fingertoppskänsla. En annan sak som stör idag är att Ilar går upp och drar när de sticker iväg. Hade ledarna pratat med henne om att Östberg blir farlig och att det kan vara smart att gå i ryggen på Tyskland för att känna av din form. Jag tvivlar på det. När nu får det vara nog.
swestam
Jeg har ikke påstått at hun åkte med hode under armen, det var ikke min kommentar.
Men når det er sagt, så tviler jeg på at fans mer krutt igjen i kroppen, enn det hun fikk vist fram fra a til å. Og tv-bilden viser hvor sliten hun var etter målgang, kanskje til og med like sliten som Rofstad, (forøvrig uten sammenligning) som også ble liggende etter målgang. Og oppløpet hennes var heller ikke av Jonnas varemerke, hun måtte kjempe bittert mot den tyske jenta.
Men hun har godt og vel 14 dager på seg til og ”finkjemme” formen fram til VM, den kommer nok.
pelle: Inte lätt att förstå exakt vad du menar. Men med tanke på att hon var så sliten i mål så var det väl ändå bra att hon anpassade sin åkning och inte sprängde sig. Det kallar jag inte för att åka med huvudet under armen. Det var den poängen jag försökte göra och inget annat.
Inför VM ska vi absolut inte räkna ut Burman för tredje sträckan eller första sträckan. Norges bästa avslutning är ju Krüger-Kläbo på fristilssträckorna. Frågan är om någon annan än Poroma kan följa i Krügers rygg på VM.
På damsidan är första laget enligt mig spikat sedan mer än ett år. Ribom-Andersson/Karlsson-Sundling. Reserver för första sträckan är Svahn, Dahlkvist, Hagström. Moa Ilar kan ju så klart komma i bättre form till VM, men just nu känns det bättre att Andersson åker tredje om Karlsson skulle bli sjuk och att man flyttar upp Ribom till andra.
Er noen som vet årsaken til at Svahn stod over stafetten?
Alexander: lätt vara efter klok i fallet Dahlkvist.har varit svag på distans i år med undantag Ruka och det är länge sedan hennes två senaste stafetter har heller inte varit bra.. Hagström form är också väldigt tveksam på distans när heller sprint formen inte är på topp..
ska inte Emma och Jonna få åka om dom vill? Emma var nog lite sugen bevisa att hon ska ha en VM plats på 10 km också..
pelle: Svahn stod över då hon kände lätt förkylningssymptom.
Thomson har gjort ett mycket bra jobb (tillsammans med Ingesson) med både Ribom och Sundling. Vet inte om det rätt att han ska vara landslagstränare också men inte heller om man ska skylla uttagningen på honom. Dahlqvists två senaste stafetter innan idag lämnade en del övrigt att önska och vi ska inte ens tala om Hagström. Ilar gjorde trots allt ett godkänt lopp igår och var väl de bästa valet på sträcka 3 om man nu ville ha Ebba på sträcka 2.
Jossa: efterklok? Man gör om samma misstak gång på gång. Sedan hade det ju varit intressant att sett Hagström på en klassisk sträcka. Om de ville köra första laget med dagens uppställning så borde det väl vara intressant att se vad Hagström kunde gjort på andra sträckan idag. Hon hade väl inte kunnat hänga på Andersson, men hade hon bara tappat 15 sekunder hade hon varit väldigt aktuell som reserv på en VM-stafett på 5 km klassiskt.
Alexander: vad för misstag ? skulle man tagit ut Maja till första laget på vilka resultat senaste tiden? och nog även i tanke hur det sett ut senaste stafetterna finns inte en chans tror jag att Hagström tappat så lite heller hennes WC lopp på distans i år har inte alls varit bra
Alexander… Håller inte med i ditt resonemang. En landslagstränare kan knappast stoppa åkare från individuella vc-lopp för att de ska vila sig till en vc-stafett. Det vore ju helgalet. De individuella loppen är ju åkarnas försörjning. Om han tog såna beslut över åkarnas huvud, borde han nog få avgå däremot.
Tycker det är rätt vanligt att folk resonerar som om åkarna är anställda av förbundet och att tränarna är deras chefer. Men riktigt så är det ju inte.
Manne
Bra inlägg. Håller helt med
Lite märkligt ändå att Ilar lät så nöjd efter sin sträcka. Jag har varit inne på det tidigare men jag vill sträcka mig till att hon helt enkelt inte platsar i laget alls. Hagström också väldigt svag idag. Båda dessa har tappat mycket jmf med ifjol. Kanske har sjukdomar ställt till det. Sen var det nog kul för Moa att få åka idag, gjorde ett hyfsat andra varv men annars svaga lopp av henne. Men har man kämpat sig till en plats via cupen ska man såklart åka.
Kan Dyvik eller Sömskar ersätta Ilar i laget? Dom kanske är starkare på distans just nu är Ilar. Men det är väl försent.
Herrarna mycket bra överlag och överraskar, men kommer ha 0 chans mot Norge på VM. Smart av Anger att gå upp o bromsa så han hade lite kvar på slutet annars hade han varit rökt. Var nära att missa sista metrarna. Rosjö o Calle bättre än väntat.
Lite neråt på damerna och uppåt för herrarna idag.
Burman gjorde ingen supersträcka på SM idag så väldigt osäkert där på hans form.
Ganska tydligt ville Sverige inte vinna idag i damstafett. Om så varit fallet skulle bästa lag tagits ut dvs med Maja och Emma i samma lag. Inte den mest optimistiska ledare (Thomson) kunde tro på Ilar mot Östberg.
Nu valde man istället att testa Maj och Emma mot varandra på samma sträcka. Ett prov helt utan värde eftersom dagens resultat är betydelselöst inför VM
.
Manne: Jag kan sympatisera med dina bekymmer för tung snö. Jag minns hur oroad jag var för några år sedan inför Stinas stafettsträcka i Seefeld, att hon skulle sjunka ner i den blöta snön medan Johaug skulle blåsa förbi henne! Som tur var blev det inte så.. Nu har jag slöat till och orkar inte tänka på blötsnö längre! Men ja, det lär ju inte vara optimalt för Halvarsson och Anger om det blir så. Men Anger har överraskat i år, och kanske kan fortsätta göra det?
Rolig kommentar av Ebba! Men men, en andraplats för ett svenskt damstafettlag nuförtiden är ju ganska torra brödbitar, barkbröd nästan..
Både på herr- och damsidan hände främst det att några faller ifrån i stafettdiskussionen. Burman kommer allt längre ifrån på herrsidan. Moa Ilar och Linn Svahn får svårt att konkurrera om en stafettplats på damsidan efter dagens lopp. De säger ändå att det inte är så men det går inte att t ex låta Svahn köra stafett utan att hon har gått någon form av distanslopp mot hårt motstånd. Ilar gjorde ett rätt bra lopp igår men faktum kvarstår ändå att hon tappar 46 sekunder på Östberg på 7,5 km. Övriga tre svenskor har bästa tid på sina sträckor.
Med facit i hand hade nog den optimala uppställningen idag varit Dahlqvist-Ribom-Andersson-Sundling. Det var givetvis dödsdömt att låta Ilar gå mot Östberg såvida inte Andersson givit henne minst 30s försprång vilket ju avståndet ner till USA blev trots allt. Imponerande av tyskan Fink att hänga med Östberg, hon var ju till och med efter Ilar på 10km igår!
Känns inte som om svenska damerna tog denna stafett så seriöst, som vanligt med världscupstafetter med andra ord då det nästan aldrig är den bästa laguppställningen som kör. Lite trist men det är ju på vm det gäller på riktigt.
Roligt med svenska herrarna dock! Man kan tycka att Norge borde kunna vinna även utan Kläbo med tanke på att de tapetserat topp-10 hela säsongen men de kanske inte tar såna här betydelselösa vc-stafetter så seriöst heller.
pelle: Nej, Jonna behövde inte ”kjempe bittert mot den tyske jente” på upploppet (Krehl gick i mål 13 s. före). Jonna mötte Kern, en snabb avslutare som är i väldigt bra form, och gjorde vad som krävdes, varken mer eller mindre (då hade Anger, för att inte tala om Skar, betydligt större problem med Amundsen). Jonna beskrev sin sträcka precis som Swestam skrev. Efter att ha jagat i 5 km med Kern i rygg och tagit in 20 s. sänkte de tempot ett tag för att sedan köra på sista biten. Naturligt att de var trötta i mål. Att Jonna och Kern skulle hämta in 32 s. på Theodorsen, som var 13 resp. 7 s. efter dem på 10 km igår, var förstås orimligt – vad än Forsberg inbillade sig – men värt att ge det ett försök. I OS-form kanske det hade gått, men hon är av uppenbara skäl en bra bit från den (särskilt på distans) och lär inte nå den till VM. Förhoppningsvis räcker det med en hyfsad Jonna om de andra är i toppform den här gången.
Sömskar var ju råstark under SM. Måste vara ett lämpligt alternativ.
Joppe
Selvfølgelig skulle det stå den amerikanske jenta, beklager skrivefeil.
Det mest gledelig med den ”ubetydelige” stafetten i går, er at A K Kalvå viser fremgang, etter nok en gang og bli rammet av covid under årets Tds. Hun ble som kjent rammet av denne dritten siste sesong også, og mistet turen til Beijing – stang ut, med andre ord.
Men hun trenger sårt, alle de dager som gjenstår, for en ny formstigning før VM starter.
Et kryss i margen for den energiske og glade jenta fra Lundamo.
3 raka historiska WC-segrar. Dags att byta namn ifrån Mellanmjölks-Ebba till Standardmjölks-Ebba. Vilken ketchup-effekt alltså. Kommer hon få ett lyckat VM blir det väl tyvärr så att hon under mästerskaps-säsonger aldrig kommer att köra tour de ski igen, vilket är trist.
Ebba tillhör väl den yppersta gräddan av distansåkare i världscupen, därav det nya smeknamnet ”Grädd-Äbba”.
Nästa säsong är det väl inget mästerskap, innebärande att tour de ski blir prioriterat?
Då skulle det kunna bli en bra Sollefteå-fajt om tour de ski-titeln mellan Ebba och Frida..
”Here comes Jessie Diggins!! If you are Minnesotan, your face is pink with pride”….
Savner litt av denne energien, blant blant flere av de norske dameløperne.
Inför VM-tråd tack!